De hoge geldgroei.quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:15 schreef gronk het volgende:
Waar haal jij die inflatie vandaan?
Bloombergquote:European 10-Year Yields Hold Near Six-Week High on Money Supply
By Gavin Finch
Sept. 27 (Bloomberg) -- Ten-year European bond yields held near a six-week high after a report showed money-supply growth was close to the fastest in 28 years last month, reinforcing the European Central Bank's concern about inflation pressures
Hehe, ik had nog niet gekeken naar de koers toen ik hem had geopend, ik ging uit van de laatste posts in het vorige topicquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De TT liep al achter op het moment dat het topic geopend werd whehehehe
En weer bijna er bovenquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:17 schreef Grumpey het volgende:
overigens nu alweer eronder, de consumentenbestedingen in VS waren hoger dan verwacht in augustus, dus dat zal wel even wat compenseren.
Dat gezeur over weerstanden en dergelijke altijd. Om mijn professor beleggingsleer maar te citeren "Technische analyse, je kunt net zo goed dobbelen.".quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:26 schreef DemonRage het volgende:
Leuke high... $ 1.4207 / ¤ het ging iig gemakkelijker dan van 1.39 naar 1.40, want toen was er flink wat tegendruk.
Ben ik even blij dat ik 7 jaar geleden een baar van 12kg heb gekocht (spaarcenten)quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:11 schreef digitaLL het volgende:
[afbeelding]
Bloomberg gold futures
Gold 750.20![]()
Waar ligt ie? In een sok onder je matras?quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:15 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Ben ik even blij dat ik 7 jaar geleden een baar van 12kg heb gekocht (spaarcenten)
Hetzelfde effect als wanneer veel mensen ineens de hypotheek niet meer kunnen betalen en 't huis te koop moeten zetten.. dan daalt de huizenprijs (situatie in VS) doordat de markt ineens overspoeld wordt met een product, en wordt de situatie op de huizenmarkt nog erger.. Dus als China nu ineens veel van zijn bonds probeert te verkopen (wie wil ze kopen?), daalt de koers nog sneller..quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:23 schreef Steeven het volgende:
Als Chinese regering zou ik echt fucking balen nu. Ik snap niet waarom ze nog niet verkopen. Maar daar ben ik dan ook leek voor.
tja, als zij gaan verkopen volgt er nog zo'n 4500 miljard aan dollar-zooi waar landen vanaf willen vrees ik zoquote:Op vrijdag 28 september 2007 17:23 schreef Steeven het volgende:
Als Chinese regering zou ik echt fucking balen nu. Ik snap niet waarom ze nog niet verkopen. Maar daar ben ik dan ook leek voor.
self fulfilling prophecy heet zoiets dan toch?quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hetzelfde effect als wanneer iedereen ineens zijn hypotheek niet meer kan betalen.. doordat de markt ineens overspoeld wordt met een product daalt de prijs van het product en maak je de situatie alleen nog maar erger..
Bij de bank in een kluisquote:Op vrijdag 28 september 2007 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar ligt ie? In een sok onder je matras?
In dit topic. Lekker makkelijk zo.quote:Op vrijdag 28 september 2007 18:30 schreef VrAnKiE het volgende:
1.424 staat ie bij mij? waar kijken jullie?
ik zou het goed vasthouden, dat goudquote:Op vrijdag 28 september 2007 18:38 schreef japojapo16 het volgende:
tegengas dat moet ook wel als je ziet hoe snel het gaat
kheb net op tijd me goud binnen
Vraag ik me ook af, misschien omdat landen dollarreserves inruilen voor euroreserves?quote:Op vrijdag 28 september 2007 18:55 schreef Droopie het volgende:
Ik zie in de OP dat de Yen/ Dollar op bijna gelijk niveau is, is dat echt zo...of lijkt dat maar zo..
Zoja, hoe kan dat?
En is dat 100% safe? Ohkee, er zal wel niet veel fout kunnen gaan met de banken in nederland. Maar STEL dat het wel fout gaat en je krijgt van die rare toestanden zoals in Engeland met de Northern Rock bank en de bank gaat dicht. Hoe zit dat dan met het recht dat je hebt op de inhoud van jouw kluis? Het zal waarschijnlijk en gelukkig ook maar niet zo snel zover kunnen komen. Maar ben toch wel nieuwsgierig. Ik ben zelf het een en ander aan het uitzoeken i.v.m het overzetten van aandelen naar goud en andere edelmetalen. En dan vooral met het idee om fysiek goud te willen bezitten of niet. En waar te kopen? Oeps, beetje offtopic vragen misschien maar toch alvast bedankt voor de antwoorden die er hopelijk gaan komen.quote:
zit ook een risico aan lijkt me, stel dat ze over 5 jaar goud kunnen maken uit iets chemisch, vraag me niet hoe., stort heel die markt in s je goud niets meer waard..quote:Op vrijdag 28 september 2007 19:38 schreef nibbieworld het volgende:
[..]
Ik ben zelf het een en ander aan het uitzoeken i.v.m het overzetten van aandelen naar goud en andere edelmetalen. En dan vooral met het idee om fysiek goud te willen bezitten of niet. En waar te kopen?
Ik zet mijn bod voor 28 septebmer 2008 op 3 euroquote:Op vrijdag 28 september 2007 19:13 schreef Xith het volgende:
Niemand die mijn 10USD wilt voor 5.00EUR 4.00 EUR?
Ik ben geen chemicus, maar chemisch is hoe dan ook onmogelijk. Met behulp van kernreacties zou het kunnen, maar geloof me, de hoeveel energie die het kost om van - bijvoorbeeld lood - goud te maken is vele malen duurder als goud uit de grond halenquote:Op vrijdag 28 september 2007 19:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
zit ook een risico aan lijkt me, stel dat ze over 5 jaar goud kunnen maken uit iets chemisch, vraag me niet hoe., stort heel die markt in s je goud niets meer waard..
Een slotstand is er niet echt he, dat gaat 24 uur per dag doorquote:Op vrijdag 28 september 2007 20:19 schreef Arcee het volgende:
Wow, 142.60 slotstand vandaag.
1.10 cent omhoog sinds gisteren.
Voor fysiek goud bijv;quote:Op vrijdag 28 september 2007 19:38 schreef nibbieworld het volgende:
En is dat 100% safe? Ohkee, er zal wel niet veel fout kunnen gaan met de banken in nederland. Maar STEL dat het wel fout gaat en je krijgt van die rare toestanden zoals in Engeland met de Northern Rock bank en de bank gaat dicht. Hoe zit dat dan met het recht dat je hebt op de inhoud van jouw kluis? Het zal waarschijnlijk en gelukkig ook maar niet zo snel zover kunnen komen. Maar ben toch wel nieuwsgierig. Ik ben zelf het een en ander aan het uitzoeken i.v.m het overzetten van aandelen naar goud en andere edelmetalen. En dan vooral met het idee om fysiek goud te willen bezitten of niet. En waar te kopen? Oeps, beetje offtopic vragen misschien maar toch alvast bedankt voor de antwoorden die er hopelijk gaan komen.![]()
Inmiddels welquote:Op vrijdag 28 september 2007 15:12 schreef StonedKinG het volgende:
De dag dat de dollar viel #09 : 1.423 in zicht.
Op RTL Z was 't altijd 17:57, de laatste tijd 19:57. Ik hou dat gewoon aan als slotstand, je moet ergens stoppen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:27 schreef ItaloDancer het volgende:
Een slotstand is er niet echt he, dat gaat 24 uur per dag doornergens ter wereld krijg je voor je zelfde euro meer dollars dan elders
![]()
Nee, 1.4278 (al eerder bereikt)quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:57 schreef DemonRage het volgende:
De high is nu 1.4274 (net bereikt)
Waar volg je dat?quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:57 schreef DemonRage het volgende:
De high is nu 1.4274 (net bereikt)
Hmmm vreemd idd, als je op de koers zelf klikt krijg je high 1.4274 te zien. Maar in het rijtje met alle live currencies staat rechts high 1.4278. ( http://www.fxstreet.com/rates-charts/forex-rates dus)quote:Op vrijdag 28 september 2007 21:01 schreef DemonRage het volgende:
hmmm... dan ontbreken er een paar gegevens bij fxstreet.com.
Op deze pagina is de EUR-USD koers live te volgen.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 21:01 schreef DemonRage het volgende:
Op deze pagina is de EUR-USD koers live te volgen.
Als de dollar niet aantrekkelijk is (vanwege een slechte Amerikaanse economie bijvoorbeeld) zijn er meer mensen die dollars aanbieden. Als je dollars wil kopen hoef je dus niet bij 1 handelaar 1,40 te betalen. Je kan gewoon zeggen: "Ik vind 1,40 te duur, ik ga bij iemand anders kopen!"quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:14 schreef Knip het volgende:
Toch begrijp ik nog niet helemaal hoe nu eigenlijk wisselkoersen tot stand komen.
Stel iemand biedt dollars te koop aan en iemand wil dollars kopen. Na wat onderhandelen komen ze tot een prrijs. De prijs die ze afspreken is bijvoorbeel $ 1,40 voor een euro. Wanneer is nu bepaald dat de dollarkoers daadwerkelijk $ 1,40 voor een euro is? Bij welk bedrag dat er verhandeld wordt? Bij welk aantal transacties? Zijn het de afspraken van de handelaren die de koers bepalen of is er een overkoepelende instnatie die de prijs bepaalt? Zo ja welke? Waar komen alle fluctuaties vandaan op een dag? Is het aangaan van een beetje grote transactie bepalend voor de koers?
Monetaristen, verlicht mij!!
Goud maken gaat hier op Aarde niet lukken... het zwaarste element dat via kernfusie in een "normaal" proces gemaakt kan worden is ijzer en dat kost al erg veel energie. Alle zwaardere elementen, zoals goud, lood, uranium, enz., zijn ontstaan in supernova's en die creëer je niet zomaar.quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:00 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik ben geen chemicus, maar chemisch is hoe dan ook onmogelijk. Met behulp van kernreacties zou het kunnen, maar geloof me, de hoeveel energie die het kost om van - bijvoorbeeld lood - goud te maken is vele malen duurder als goud uit de grond halen
Zie post van papierversnipperaarquote:Op vrijdag 28 september 2007 22:14 schreef Knip het volgende:
Toch begrijp ik nog niet helemaal hoe nu eigenlijk wisselkoersen tot stand komen.
Stel iemand biedt dollars te koop aan en iemand wil dollars kopen. Na wat onderhandelen komen ze tot een prrijs. De prijs die ze afspreken is bijvoorbeel $ 1,40 voor een euro. Wanneer is nu bepaald dat de dollarkoers daadwerkelijk $ 1,40 voor een euro is? Bij welk bedrag dat er verhandeld wordt? Bij welk aantal transacties? Zijn het de afspraken van de handelaren die de koers bepalen of is er een overkoepelende instnatie die de prijs bepaalt? Zo ja welke? Waar komen alle fluctuaties vandaan op een dag? Is het aangaan van een beetje grote transactie bepalend voor de koers?
nou, dan hebben we nog wel even een rit naar beneden te gaan dusquote:Op vrijdag 28 september 2007 23:34 schreef Evil_Jur het volgende:
tvp, ik verwacht een stabilisatie en herstel om en nabij de 1,50.
Zware elementen maken gaat vrij eenvoudig hoor. Met deeltjesversnellers kun je de gewenste botsingsenergieën creeren om lichtere elementen te kunnen laten samensmelten tot zwaardere elementen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:56 schreef DemonRage het volgende:
Goud maken gaat hier op Aarde niet lukken... het zwaarste element dat via kernfusie in een "normaal" proces gemaakt kan worden is ijzer en dat kost al erg veel energie. Alle zwaardere elementen, zoals goud, lood, uranium, enz., zijn ontstaan in supernova's en die creëer je niet zomaar.
En nu de kosten verbonden aan het proces? Miljardje of 10 voor de installatie, en hoeveel energie voor het produceren van 1 gram goud?quote:Op zaterdag 29 september 2007 01:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zware elementen maken gaat vrij eenvoudig hoor. Met deeltjesversnellers kun je de gewenste botsingsenergieën creeren om lichtere elementen te kunnen laten samensmelten tot zwaardere elementen.
Goedkoop is het niet nee.quote:Op zaterdag 29 september 2007 02:17 schreef HiZ het volgende:
En nu de kosten verbonden aan het proces? Miljardje of 10 voor de installatie, en hoeveel energie voor het produceren van 1 gram goud?
Hier staat het wel aardig uitgelegd:quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:14 schreef Knip het volgende:
even een schopje omhoog, aangezien dit iets is wat ik echt niet snapquote:Op vrijdag 28 september 2007 20:16 schreef simmu het volgende:
zeg, even weer een monetair vraagje tussendoor: die vs heeft heel veel schuld.is die schuld in dollars of in andere dingen? als dat in dollars is, is het dan niet juist voordelig voor die vs als de dollar zwak is/crasht?
quote:Saudi-Arabie bezit ruim $ 800 mrd aan dollarreserves. Alleen China en Japan hebben meer. Iedere dag verkopen de Arabieren bijna elf miljoen vaten olie. Als het land besluit een substantieel gedeelte van de opbrengst naar bijvoorbeeld Europa te brengen in plaats van de VS, heeft dat een grote impact op de verhouding tussen de euro en de dollar.
'Een dergelijke beweging erodeert het vertrouwen in de dollar. De rol van deze munt als de reservevaluta zou weleens kunnen verdwijnen.' Andere landen met grote dollarreserves kunnen het voorbeeld van Riyad gaan volgen.
Lijkt het trouwens maar zo, of zit er nu echt een exponentiele trend in dat grafiekje?quote:Op vrijdag 28 september 2007 21:14 schreef Caesu het volgende:
dollar gaat nu wel erg hard omlaag.
[afbeelding]
[afbeelding]
het antwoord op de vraag geïsoleerd van de rest van de economie is inderdaad ja. Maar het betekent wel gewoon dat de geëxporteerde inflatie vanaf 1973 wordt gerepatriëerd naar de VS. En dat betekent niets goeds voor de VS.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:40 schreef Perrin het volgende:
Volgens mij is 't antwoord daarop kortweg: ja
kun je dat ietsje uitgebreider toelichten?quote:Op zaterdag 29 september 2007 11:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
het antwoord op de vraag geïsoleerd van de rest van de economie is inderdaad ja. Maar het betekent wel gewoon dat de geëxporteerde inflatie vanaf 1973 wordt gerepatriëerd naar de VS. En dat betekent niets goeds voor de VS.
Ik kan een poging doen. De VS consumeert al vele jaren meer dan het produceert. Omdat de dollar een internationale reserve-munt is, is dat niet zo'n probleem, want ze kunnen hun rekening betalen met dollars, zelfs als die dollars niet het gevolg zijn van meer productie. In een normaal land heeft een grotere geldgroei dan productiegroei tot gevolg dat het geld minder waard wordt. Door het betalen van hun buitenlandse schulden in die in Amerika in waarde verminderde dollars te betalen 'fop' je als het ware de verkoper. Die dacht namelijk dat zijn dollars een bepaalde tegenwaarde hadden, maar in werkelijkheid waren al die dollars bij elkaar minder waard dan die oorspronkelijke tegenwaarde.quote:Op zaterdag 29 september 2007 11:40 schreef simmu het volgende:
[..]
kun je dat ietsje uitgebreider toelichten?
Maar dat zou betekenen dat iedereen behalve de VS in een depressie raakt. Hoewel, als dat gebeurt wordt de VS ook meegesleurd.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik kan een poging doen. De VS consumeert al vele jaren meer dan het produceert. Omdat de dollar een internationale reserve-munt is, is dat niet zo'n probleem, want ze kunnen hun rekening betalen met dollars, zelfs als die dollars niet het gevolg zijn van meer productie. In een normaal land heeft een grotere geldgroei dan productiegroei tot gevolg dat het geld minder waard wordt. Door het betalen van hun buitenlandse schulden in die in Amerika in waarde verminderde dollars te betalen 'fop' je als het ware de verkoper. Die dacht namelijk dat zijn dollars een bepaalde tegenwaarde hadden, maar in werkelijkheid waren al die dollars bij elkaar minder waard dan die oorspronkelijke tegenwaarde.
Geen groot probleem voor de korte termijn, want het was nooit zo dat iedereen z'n dollars tegelijk naar de VS terug zou brengen om daar te ontdekken dat je voor iedere dollar die je dacht te hebben je misschien (wilde gok) maar voor 50 cent goederen/diensten te krijgen. Het is een beetje te vergelijken met een run op de bank. Als iedereen tegelijk zijn geld gaat opnemen is op een gegeven ogenblik de bank leeg. En dat zou ook met de VS gebeuren als al die dollars verkocht zouden worden. Overigens zou zo'n crisis ernstig zijn voor de hele wereld, want al die biljoenen dollars buiten de VS zijn bijna niks meer waard. De VS gaat bankroet, maar daar hebben ze maar een relatief korte tijd echt last van. Want per saldo is als je de hele economie ontdoet van alle fluff de Amerikaanse economie nog altijd heel groot en productief.
De rest van de wereld echter zou plotseling ontdekken dat ze jaren lang voor niks hebben gewerk (namelijk waardeloze dollars) en dat is dan wel een heel zware klap voor de welvaart van die producenten.
Bron: Z24quote:Hoe diep valt de dollar?
28-09-2007 | Gepubliceerd 07:32
Alweer een dieptepunt voor de dollar. Eén euro kostte donderdag even 1,4189 dollar. Waarom is de Amerikaanse munt zo weinig waard? De val van de dollar in zes vragen.
Waarom daalt de dollar?
Valutahandelaren verwachten dat de rente in de Verenigde Staten omlaag zal gaan, en die in Europa hoog blijft. Dat maakt beleggen in dollars minder aantrekkelijk en beleggen in euro’s lucratiever. Speculanten lopen vooruit op die bewegingen en ruilen dollars om voor euro’s. Gevolg: een goedkopere dollar en een duurdere euro.
Waarom verwacht men een lagere Amerikaanse rente?
Al voor de kredietcrisis uitbrak waren de signalen voor de Amerikaanse economie niet florissant. De conjunctuur is sinds begin dit jaar aan het inzakken. De verwachting is dat de snel afkoelende huizenmarkt dit natuurlijke ebtij van de economie zal versterken. Huizenprijzen zullen dit jaar dalen waardoor eigenaren geen overwaarde kunnen verzilveren en de uitbundige consumptie in de VS inzakt.
Daarop is voor de Amerikaanse centrale bank maar een reactie mogelijk: verlaging van de rente om de economie op te peppen. De kredietcrisis van deze zomer heeft die renteverlaging versneld. Gevolg is dat ieder negatief bericht over de Amerikaanse economie – zoals donderdag een tegenvallend cijfer over huisverkopen – leidt tot een nieuw laagterecord voor de dollar.
Is dat het hele verhaal achter de lage dollar?
Nee, er is meer aan de hand. Al jaren importeren Amerikanen veel meer dan ze exporteren. Het tekort op de handelsbalans is daardoor zo groot geworden dat de VS iedere dag 2,5 miljard dollar van het buitenland moet lenen om de importrekening te kunnen betalen.
Volgens veel economen is dit een onhoudbare situatie, die alleen met een veel goedkopere dollar op te lossen is. Dan wordt immers de Amerikaanse import duur en export goedkoop en komt de handelsbalans meer in evenwicht. Die noodzakelijke daling van de dollar komt op gang als het buitenland niet langer bereid is het tekort te financieren en minder dollartegoeden wenst aan te houden.
Is dat moment nu aangebroken?
Daar lijkt het volgens sommige analisten wel op. China was lange tijd de belangrijkste financier van het handelstekort van de VS en was bereid enorme dollartegoeden op te bouwen. Dat was voor China een manier om te voorkomen dat de eigen munt ging stijgen ten opzichte van de dollar, en Chinese exportproducten duurder werden. Het afgelopen jaar heeft China aangekondigd om een deel van de dollartegoeden om te zetten in andere valuta, zoals de euro en de yen.
Ook andere landen – bijvoorbeeld in het Midden-Oosten - willen hun dollarreserves verminderen. Als dat gebeurt zal het Amerikaanse kaartenhuis instorten. Beleggingsgoeroe Jim Rogers vatte die toekomst deze week bondig samen: “De dollar gaat nog jaren omlaag”.
Zijn er ook dissidenten?
Jazeker. Niet iedereen gelooft in het doemverhaal. Alan Greenspan, bijvoorbeeld, schetst in zijn pas verschenen biografie een veel optimistischer beeld van het Amerikaanse handelstekort. Volgens de voormalige Fed-voorzitter is dat tekort niet ontstaan omdat de Amerikanen teveel geld uitgeven, maar omdat het buitenland zo graag in de sterke Amerikaanse economie belegt. De VS is nog altijd de beste plek om vermogen te laten renderen, dus brengt de hele wereld zijn spaargeld naar Amerika.
Het is een economische wetmatigheid dat netto kapitaalimport leidt tot een handelstekort. Dat tekort is dus niet de oorzaak maar slechts het gevolg van de instroom van buitenlands beleggingskapitaal. Overigens kan in Greenspans verhaal de dollar ook fors dalen, maar dat is dan geen bewijs van de zwakte van de Amerikaanse economie.
En wij in Europa, wat merken wij van de goedkope dollar?
Door de dure euro wordt onze export duur en import goedkoop. In theorie zullen de Europese producenten dus flink afzien door verschuivingen op de valutamarkt. Maar tot nu toe houden ze goed stand. De export is niet ingestort en de Europese economie lijkt overeind te blijven. Blijkbaar kunnen de bedrijven de dure euro nog opvangen in hun winstmarges.
Bedrijven met dochters in de Verenigde Staten krijgen het ook voor de kiezen. De winsten van die dochterbedrijven zijn in euro’s minder waard, dus drukken de concernwinst. Geluk bij een ongeluk is dat de Amerikaanse economie er dit jaar toch al niet zo fraai voorstond. In de winstprognoses hebben de Europese bedrijven daarom vaak geen winstsprong in de Verenigde Staten meegenomen. Grote tegenvallers blijven daarom mogelijk uit.
Mathijs Bouman
mathijs.bouman@z24.nl
Bloombergquote:Dollar Falls to All-Time Low Versus Euro on Fed Rate Outlook
By Min Zeng
Sept. 29 (Bloomberg) -- The dollar fell to the lowest against the euro since the 13-nation currency's debut in 1999 as slowing growth and inflation increased speculation that the Federal Reserve will cut interest rates a second time this year.
The U.S. currency depreciated to an all-time low versus a basket of six of its major peers and posted the biggest monthly drop against the euro in almost four years. The dollar may decline further next week before a government report economists expect to show the U.S. unemployment rate rose in September to 4.7 percent, the highest in more than a year.
``Continued dollar weakness probably is still in the cards,'' said Ihab Salib, who helps oversee $3 billion in international bonds in Pittsburgh at Federated Investments Inc. ``I don't expect a meltdown in the dollar. It will be a moderate depreciation.''
The dollar fell 4.5 percent to $1.4267 per euro in September, reaching the record low of $1.4278 yesterday. It was the biggest monthly decline since December 2003. The U.S. currency reached all-time lows in each of the past seven trading days. The dollar posted a 5.1 percent drop in the third quarter, the biggest since the second quarter of 2006.
The New York Board of Trade's dollar index reached 77.66 yesterday, the weakest since the gauge began in 1973. The Fed's trade-weighted index comparing the dollar with major currencies dropped on Sept. 25 to the lowest since its inception in 1971.
Norway's krone was the biggest gainer this quarter, rising 9.4 percent against the dollar, while New Zealand's dollar lost the most, falling 1.9 percent. The dollar declined 6.8 percent to 114.81 yen over the same period.
U.S. Dollar Weakness
The U.S. dollar weakened against all of the 16 most actively traded currencies this month, falling 1.5 percent against the pound and 0.8 percent versus the yen. For the year, the dollar has lost 7.5 percent against the euro, 4.3 percent against the pound and 3.6 percent versus the yen.
The yen fell against all the major currencies except the dollar this month as the Fed's half-percentage-point rate cut on Sept. 18 encouraged carry-trade investors to resume borrowing in Japan to buy higher-yielding assets elsewhere. The yen lost 3.7 percent to 163.79 per euro, declining 7.1 percent against the Australian dollar and 6.6 percent versus the New Zealand dollar.
Japan's currency rallied on Aug. 17 to the highest against the dollar since June 2006 as higher borrowing costs related to subprime-mortgage losses led investors to avoid higher-yielding assets. The yen rose this quarter against all of the 16 most actively traded currencies except Norway's krone.
Consumer Confidence Plunges
Reports this week showed consumer confidence fell to almost a two-year low while new-home sales sank to the lowest in seven years. The price gauge tied to spending patterns and excluding food and energy costs, the Fed's preferred measure, rose 1.8 percent from August 2006, the smallest annual gain since February 2004.
Former Fed Chairman Alan Greenspan said yesterday in an interview with BBC Radio 4 that the chance of a U.S. recession is higher now than a few months ago.
The Labor Department will report on Oct. 5 that the unemployment rate rose to 4.7 percent this month from 4.6 percent a month earlier, according to the median forecast of 64 economists surveyed by Bloomberg News.
Futures contracts showed 86 percent odds yesterday that the central bank will cut its target to 4.5 percent at its next meeting Oct. 31, compared with a 14 percent likelihood a month ago.
Signs of Inflation
The euro also benefited this week as signs of rising inflation in Europe may increase speculation that the European Central Bank will boost interest rates before year-end.
Germany's inflation rate, measured using a harmonized European Union method, accelerated to 2.7 percent from 2 percent in August, the Federal Statistics Office said Sept. 27. That's the most since June 2001.
M3 money supply, which the ECB uses to measure future inflation, grew 11.6 percent from a year earlier after increasing 11.7 percent in July, the central bank said Sept. 27.
``This will get ECB concerned, and the expectation of an ECB ease was squashed,'' said Robert Sinche, head of global currency strategy in New York at Bank of America Corp. ``The euro-dollar move is a combination of dollar weakness and euro strength.''
The ECB is expected to keep its target rate at 4 percent when its board meets on Oct. 4, according to a Bloomberg survey. The Bank of England is expected to hold its rate at 5.75 percent the same day.
ECB President Jean-Claude Trichet yesterday told Dutch television it's ``too early'' to decide whether financial-market turmoil will hurt economic growth in the euro region.
The Euribor futures for delivery in December rose to 4.61 percent yesterday from 4.49 percent a week ago. The futures dropped to as low as 4.24 percent on Aug. 21 during the global credit crisis.
http://www.xe.com/quote:Op zondag 30 september 2007 21:30 schreef DemonRage het volgende:
Op bloomberg staat nog steeds de oude stand van 1.4168, op fxstreet.com zie ik 1.4174 staan. Verder zie ik niet veel veranderen.
Last: 1.4272quote:Op zondag 30 september 2007 21:30 schreef DemonRage het volgende:
Op bloomberg staat nog steeds de oude stand van 1.4168, op fxstreet.com zie ik 1.4174 staan. Verder zie ik niet veel veranderen.
Denk het ook wel.quote:Op zondag 30 september 2007 23:54 schreef Robbiej het volgende:
Morgen pakken we de $1,43 denk ik.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 06:27 schreef Sjoe538 het volgende:
A little boy goes to his dad and asks, "What is Politics?" Dad says, "Well son, let me try to explain it this way: I am the head of the family, so call me The President. Your mother is the administrator of the money, so we call her the Government. We are here to take care of your needs, so we will call you the People. The nanny, we will consider her the Working Class. And your baby brother, we will call him the Future. Now think about that and see if it makes sense." So the little boy goes off to bed thinking about what Dad has said.
Later that night, he hears his baby brother crying, so he gets up to check on him . He finds that the baby has severely soiled his diaper. So the little boy goes to his parent's room and finds his mother asleep. Not wanting to wake her, he goes to the nanny's room. Finding the door locked, he peeks in the keyhole and sees his father in bed with the nanny. He gives up and goes back to bed.
The next morning, the little boy says to his father, "Dad, I think I understand the concept of politics now." The father says, "Good, son, tell me in your own words what you think politics is all about."
The little boy replies, "The President is screwing the Working Class while the Government is sound asleep, the People are being ignored and the Future is in deep shit."
Lukt alleen nog niet echt ;')quote:Op maandag 1 oktober 2007 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hij probeert weer onder de 1.42 te komen.![]()
Speculanten die massaal "goedkope" dollars kopen om overmorgen alles te verkopen bij een koers van 1,3999.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 09:12 schreef HiZ het volgende:
Als je naar het patroon kijkt lijkt het net alsof Europeanen massaal inkopen doen in de VS.
quote:Geeft Saoedi-Arabië de dollar het laatste zetje?
Uitgegeven: 1 oktober 2007 15:15
Marktpartijen speculeren dat Saoedi-Arabië de koppeling van de riyal met de dollar los zal laten. Er wordt rekening gehouden met een verdere diversificatie van valutareserves, wat de koers van de dollar verder onder druk zal zetten.
Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Sinds 1986 is één dollar 3,75 riyal waard. Het onverwachtse besluit van Saoedi-Arabië de laatste Amerikaanse renteverlaging niet te volgen is een indicatie dat het land mogelijk de vaste ruilverhouding met de dollar los wil laten. Eerder dit jaar ontkoppelde Koeweit de dirham van de dollar. Hedge funds duiken daarom nu massaal op de riyal.
Olieopbrengsten
Koeweit investeert haar olieopbrengsten niet langer volledig in Amerikaanse staatsobligaties, maar kiest nu ook voor Europese beleggingen. Dit scenario zouden de Saoedi's ook kunnen volgen. Speculaties dat het land mogelijk een stap verder gaat en, net als Venezuela en Iran, olie in euro's en yens af wil rekenen acht ik onwaarschijnlijk.
Officieel heeft Saoedi-Arabië altijd ontkend de koppeling met de dollar op te willen geven. Toch is er al een tijdje een trendbreuk te zien. ING wijst erop dat tot 2002 de dollar sterker werd als de olieprijs steeg. De laatste jaren geldt in toenemende mate het omgekeerde, met een prijs van ruwe olie die inmiddels boven de 80 dollar noteert.
Dollarreserves
Saoedi-Arabië, 's werelds grootste olieproducent, bezit ongeveer 800 miljard aan dollarreserves. Een diversificatie (lees gedeeltelijke verkoop) zal het vertrouwen in de dollar verder ondermijnen. De euro/dollar sloot afgelopen week op 1,4265, een historisch dieptepunt. Beleggers vluchten naar goud om dollar- en inflatierisico's af te dekken.
Vertrouwen, dat is 'the name of the game'. Amerika kan, ondanks een staatsschuld van ruim 8000 miljard dollar, dagelijks 3 miljard van de rest van de wereld lenen, omdat financiële markten nog steeds denken dat het goed blijft gaan met de economie. Ondanks recessie- en inflatiegevaar staat de Dow Jones alweer bijna op all-time high.
Waardevast
De Saoedi's staan voor een dilemma. De IEA twijfelt openlijk aan de officiële oliereserves en veel analisten denken dat de productie tegen haar piek aan zit. Een waardevaste valuta wordt wellicht belangrijker dan goede relaties met de VS. En wat gaan China en Rusland met hun miljarden dollars doen? Die 1,50 kan wel eens snel op het bord komen.
Disclaimer De informatie in deze bijdrage is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De auteur heeft op het moment van publicatie geen valutaposities.
(c) NU.nl/Blikopdebeurs.com
Ah, het zoveelste 'boehoe, wij willen terug naar de goudstandaard'-artikel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:44 schreef simmu het volgende:
nog een leuk artikel, beetje lang om helemaal hier te plaatsen, dus alleen de link: http://www.thetrumpet.com/index.php?q=4288.2525.0.0&ref=patrick.net
En da's ook zo voor een dollar die gebaseerd is op de goudstandaard. Stel je voor dat armageddon morgen uitbreekt, wat moet je dan met je goudstaven? Blikvoer, benzine en munitie is veel meer waard.quote:There is no standard that determines what a dollar is worth—ultimately it’s all relative. Its value could disappear overnight.
och, ik vind het wel grappig hoe het artiekel ingaat op de afhankelijkheid die de vs heeft van buitenlandse investeringen. het heeft een goed punt: zou jij op dit moment investeren in de vs?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Ah, het zoveelste 'boehoe, wij willen terug naar de goudstandaard'-artikel.
[..]
En da's ook zo voor een dollar die gebaseerd is op de goudstandaard. Stel je voor dat armageddon morgen uitbreekt, wat moet je dan met je goudstaven? Blikvoer, benzine en munitie is veel meer waard.
Mooi artikel. Heeft iemand redenen om aan te nemen dat het "allemaal wel mee zal vallen"?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:44 schreef simmu het volgende:
nog een leuk artikel, beetje lang om helemaal hier te plaatsen, dus alleen de link: http://www.thetrumpet.com/index.php?q=4288.2525.0.0&ref=patrick.net
Dus het is geen boehoe-terug-naar-de-goud-standaard-artikel.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Ah, het zoveelste 'boehoe, wij willen terug naar de goudstandaard'-artikel.
[..]
En da's ook zo voor een dollar die gebaseerd is op de goudstandaard. Stel je voor dat armageddon morgen uitbreekt, wat moet je dan met je goudstaven? Blikvoer, benzine en munitie is veel meer waard.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 11:44 schreef simmu het volgende:
Pittige conclusie van 't artikel.quote:Greed and corruption have been exposed for being endemic to so many levels within America’s economy. Who is to say that even U.S. government bonds more closely resemble subprime mortgages than their conventional reputation as a safe investment?
The world is approaching an end of an era. America’s moral collapse now lies exposed to all—a virtual death sentence to an economic system based on trust. Confidence lost, America’s reputation as a financial safe haven is being replaced with subprime status—and as foreigners have found out, subprime risks just aren’t worth it.
quote:Jean-Claude Juncker, has stopped pretending that all is well. "We have begun to have great concern about the exchange rate of the euro," he said. Europe will not let America export its day of reckoning to the rest of the world. It will counter with its own devaluation.
No doubt Ben Bernanke will use all means to avert disaster, including the "printing press" he invoked in November 2002. By this he meant that the Fed could inject unlimited stimulus by purchasing as many bonds and assets as it wants. He believes the Fed could have avoided the Depression if it had been more creative in 1931.
Punt is dat je pas achteraf kan zien hoe "fout" bepaalde zaken zijn, en als ze "afgekocht" kunnen worden met meer en winstgevender handel zal je de markt als geheel niet horen zeuren. Mensen hebben nou eenmaal een kort geheugen als het goed gaat.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
[..]
Pittige conclusie van 't artikel.
je bedoelt: "een nieuwe bubble"quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Punt is dat je pas achteraf kan zien hoe "fout" bepaalde zaken zijn, en als ze "afgekocht" kunnen worden met meer en winstgevender handel zal je de markt als geheel niet horen zeuren. Mensen hebben nou eenmaal een kort geheugen als het goed gaat.
De enige manier om over het sub-prime avontuur te komen is een grotere, sneller groeiende economie waardoor iedereen z'n verliezen weer goed kan maken en daarmee het vertrouwen terugwinnen.
Ik ben bang van wel. Tenzij je iets kan bedenken met inhoud. Een compleet nieuwe bedrijfstak.quote:
Groene energie/ renewables / waterstof, enz...quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben bang van wel. Tenzij je iets kan bedenken met inhoud. Een compleet nieuwe bedrijfstak.
Das toevallig, Bush was laatst toch bekeerd tot de milieu-religie?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Groene energie/ renewables / waterstof, enz...![]()
Het valt mij op dat artikelen uit de UK consistent een anti-euro bias hebben. Prima hoor, maar de UK heeft een beetje een reputatie wat dat betreft, en dat maakt dergelijke artikelen toch wat minder geloofwaardig. Hoewel ze zeker wel 'n punt hebben: ik verwacht dat de huidige euro/dollar-koers onder deze condities niet houdbaar is.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 12:24 schreef Perrin het volgende:
Hier nog een interessant artikel:
Dollar crunch puts gold centre stage
quote:TEHRAN (AFP) — Iran has slashed the use of the dollar in payment for its oil exports to 15 percent, an official said on Tuesday, amid growing pressure from arch-foe the United States on its financial system.
Het is altijd iemand anders z'n schuld.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:58 schreef Grumpey het volgende:
Ik zit nu in de UK, en als je hier over de dollar/euro koers hebt dan snappen ze niet waar je het over hebt. Niet raar natuurlijk, het is hun eigen munt niet, maar ze behandelen het nog als een grote grap die wel weer overwaait...
alle problemen hier komen ook trouwens non-stop door de europese unie, je kan het zo gek niet bedenken of het ligt niet aan de eigen overheid maar aan de EU. De overheid werkt daar maar al te graag aan mee.
Ja maar Engeland geeft al sinds hun toetreding de EU overal de schuld vanquote:Op dinsdag 2 oktober 2007 18:58 schreef Grumpey het volgende:
Ik zit nu in de UK, en als je hier over de dollar/euro koers hebt dan snappen ze niet waar je het over hebt. Niet raar natuurlijk, het is hun eigen munt niet, maar ze behandelen het nog als een grote grap die wel weer overwaait...
alle problemen hier komen ook trouwens non-stop door de europese unie, je kan het zo gek niet bedenken of het ligt niet aan de eigen overheid maar aan de EU. De overheid werkt daar maar al te graag aan mee.
Ja puik hequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 19:58 schreef gronk het volgende:
je krijgt steeds leukere kristel-filmpjes, trouwens![]()
Offtopic: hoeveel tijd gaat daar nu in zitten, om al die fragmenten op te sporen en te converteren naar gifjes?quote:
quote:Diane Francis, a financial reporter for the National Post in Canada, says it plainly and boldly: "There is a Currency Cold War being waged by Russia, Iran and various allies such as Venezuela."
The grand strategy being engineered by Vladimir Putin, she writes, is to force the use of euros as the international monetary standard as a transition to the Russian ruble.
"This is simply a monetary version of the old Cold War, minus the missiles," she writes.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:09 schreef Perrin het volgende:
Are Iran, Russia, China behind dollar's free-fall?
[..]
Joh, de amerikanen hebben heus de russen en de chinezen niet nodig om hun economie om zeep te helpen.Hun eigen hebzucht alleen werkt prima zat.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:09 schreef Perrin het volgende:
Are Iran, Russia, China behind dollar's free-fall?
[..]
Bronquote:Euro Retreats Further after EU Officials' Comments
Euro continues to retreat against dollar on verbal intervention from European officials. Spain's Deputy Finance Minister David Vegara complained the strong euro poses a burden for exporters. French Finance Minister Christine Lagarde said Europe needs to reverse the currency's rise. These comments followed ECB Trichet's comment yesterday that US Treasury Paulson and Fed Bernanke "have said a strong dollar is in the interest of the United States." There is also rumor that EU and Canada will voice concern and push for a stronger statement against exchange rate volatility at the G7 meeting later this month.
On the data front, US pending home sales dropped more than expected by -6.5% mom in Aug. Eurozone PPI rose 1.7% yoy, moderated from prior 1.8%, the lowest reading in three years as higher exchange rate of Euro offset surging commodity prices. UK construction PMI dropped from 9 year high of 64.8 to 60.3. Swiss CPI rose 0.1% mom, 0.7% yoy in Sep. fell short of expectation of 0.2% mom, 0.9% yoy. Swiss government raised 07 growth forecast from 2.3% to 2.6% while 08 forecast was left unchanged at 1.9% but said risks to economic growth have increased. After all, markets remains in consolidative mode, preparing for the coming event risks of ECB, BoE and NFP. Swiss remains weak against dollar and in crosses, so is Euro. Sterling is the one which is relatively stronger among the European majors.
Wat Bernanke en Paulson zeggen staat ver af van wat ze feitelijk doen, wie geloof deze onzin nogquote:These comments followed ECB Trichet's comment yesterday that US Treasury Paulson and Fed Bernanke "have said a strong dollar is in the interest of the United States
En als de rest van de wereld dat niet doet? Gaan ze dan over tot propaganda?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 20:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dit een serieuze poging om de amerikaanse kaartenhuizeneconomie te ondersteunen?
"Buy Dollars! You're with us or against us!"
![]()
Een hoge geldgroei en nog meer goedkoop crediet in het verschiet op langere termijn pompt de koersen op. Bovendien ruilen dollarbezitters hun dalende dollars liever om in aandelen en grondsstoffen.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:34 schreef simmu het volgende:
de grote vraag is nu: de particuliere beleggers lijken zich erg kalm te houden. Toch is er niet echt een koersdaling terwijl er veel over een recessie wordt gesproken. Ook veel indicatoren wijzen op heel veel ellende in het verschiet (recessie). wat houdt dan die hoge koersen en optimisme in stand?
je krijgt ze straks gratis bij een pak Kellogs, blik Spam en Exxon-Mobil smeeroliequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:34 schreef DemonRage het volgende:
[..]
En als de rest van de wereld dat niet doet? Gaan ze dan over tot propaganda?
Nuquote:Geeft Saoedi-Arabië de dollar het laatste zetje?
Uitgegeven: 1 oktober 2007 15:15
Marktpartijen speculeren dat Saoedi-Arabië de koppeling van de riyal met de dollar los zal laten. Er wordt rekening gehouden met een verdere diversificatie van valutareserves, wat de koers van de dollar verder onder druk zal zetten.
Door Hans Jager van Blikopdebeurs.com
Sinds 1986 is één dollar 3,75 riyal waard. Het onverwachtse besluit van Saoedi-Arabië de laatste Amerikaanse renteverlaging niet te volgen is een indicatie dat het land mogelijk de vaste ruilverhouding met de dollar los wil laten. Eerder dit jaar ontkoppelde Koeweit de dirham van de dollar. Hedge funds duiken daarom nu massaal op de riyal.
Olieopbrengsten
Koeweit investeert haar olieopbrengsten niet langer volledig in Amerikaanse staatsobligaties, maar kiest nu ook voor Europese beleggingen. Dit scenario zouden de Saoedi's ook kunnen volgen. Speculaties dat het land mogelijk een stap verder gaat en, net als Venezuela en Iran, olie in euro's en yens af wil rekenen acht ik onwaarschijnlijk.
Officieel heeft Saoedi-Arabië altijd ontkend de koppeling met de dollar op te willen geven. Toch is er al een tijdje een trendbreuk te zien. ING wijst erop dat tot 2002 de dollar sterker werd als de olieprijs steeg. De laatste jaren geldt in toenemende mate het omgekeerde, met een prijs van ruwe olie die inmiddels boven de 80 dollar noteert.
Dollarreserves
Saoedi-Arabië, 's werelds grootste olieproducent, bezit ongeveer 800 miljard aan dollarreserves. Een diversificatie (lees gedeeltelijke verkoop) zal het vertrouwen in de dollar verder ondermijnen. De euro/dollar sloot afgelopen week op 1,4265, een historisch dieptepunt. Beleggers vluchten naar goud om dollar- en inflatierisico's af te dekken.
Vertrouwen, dat is 'the name of the game'. Amerika kan, ondanks een staatsschuld van ruim 8000 miljard dollar, dagelijks 3 miljard van de rest van de wereld lenen, omdat financiële markten nog steeds denken dat het goed blijft gaan met de economie. Ondanks recessie- en inflatiegevaar staat de Dow Jones alweer bijna op all-time high.
Waardevast
De Saoedi's staan voor een dilemma. De IEA twijfelt openlijk aan de officiële oliereserves en veel analisten denken dat de productie tegen haar piek aan zit. Een waardevaste valuta wordt wellicht belangrijker dan goede relaties met de VS. En wat gaan China en Rusland met hun miljarden dollars doen? Die 1,50 kan wel eens snel op het bord komen.
Nou...alhoewel dat beter nieuws is dan de 1,50 die ergens anders wordt voorspeld vind ik het nog niets om over naar huis te schrijven. Dan zijn we weer terug bij een jaar geleden.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:14 schreef ClioSporT het volgende:
Een stukje gelezen in een Turkse krant van Mark Farrington (Principal Global Investors), die beweert dat de $ dit jaar nog naar de 1.30 zal gaan.
Begrijp het ook niet? gaat nu in een rap tempo weer omlaagquote:Op woensdag 3 oktober 2007 17:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom daalt de euro nu? Of is het de dollar die stijgt?
omdat?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 00:02 schreef Evil_Jur het volgende:
Zullen wel wat mensen beteuterd zijn hier
Moah, die Amerikanen boeien me niet zoveel, hoewel veel mensen om me heen daar wel zo over denken (zit in Indonesie trouwens).quote:Op donderdag 4 oktober 2007 08:20 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Omdat ze graag de Amerikanen op hun gezicht zouden zien gaan..
quote:
Dollar's double blow from Vietnam and Qatar
Vietnam is planning to cut its purchases of US Treasuries and other dollar bonds, raising fears that Asian central banks with control over two thirds of the world's foreign reserves may soon join the flight from US assets.
The Saigon Times said this morning that the State Bank of Vietnam was abandoning the attempt to hold down the Vietnamese currency through heavy purchases of dollars. The policy is causing the economy to overheat, driving up inflation to 8.8pc.
Vietnam, which has mid-sized reserves of $40bn, is seen as weather vane for the bigger Asian powers.
Together they hold $3,575bn of foreign reserves, over 65pc of the world's total. China leads with $1,340bn, but South Korea, Taiwan, Singapore, and even Thailand all built up massive holdings.
The concern is that once one or two members of the region jump ship, it could set off a broader scramble. None of them want to be the last one left holding a devalued asset. Vietnam's central bank said this week that it would move "gradually" to a floating currency
Euro doet niet veel, dollar gaat omhoogquote:
Daar lijkt me toch écht nog geen sprake vanquote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:23 schreef Aasgier het volgende:
Wie opent er een nieuw topic; ''de dag dat de euro viel'' ?
We zijn net een beetje terug op het niveau van voor de US renteverlaging. Er is pas drama als de Euro weer 80 dollarcent waard is.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:32 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Daar lijkt me toch écht nog geen sprake van
Hmjah, gelukkig niet altijd in dezelfde mate.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:58 schreef Perrin het volgende:
Sterker nog, een sterke munt is een flinke rem op de economische groei..
Heeft Vietnam de dollar gedropt?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 16:36 schreef Xenwolfie het volgende:
Zo goeiendag, het nieuws uit Vietnam kwam hard aan volgens mij?
Heeft Nederland eigenlijk dollarreserves?
Één van de berichten hierboven. Niet gedropped volgens mij maar ze stoppen met inkopen.quote:Dollar's double blow from Vietnam and Qatar
Vietnam is planning to cut its purchases of US Treasuries and other dollar bonds, raising fears that Asian central banks with control over two thirds of the world's foreign reserves may soon join the flight from US assets.
Vast wel, nog vanuit de Marshall-plan-tijdquote:Op donderdag 4 oktober 2007 16:36 schreef Xenwolfie het volgende:
Heeft Nederland eigenlijk dollarreserves?
Nee, die halve cent valt mooi samen met de ECB-renteverlaging.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 16:36 schreef Xenwolfie het volgende:
De ECB laat de rente voorlopig toch hetzelfde of zie ik iets over't hoofd ?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 17:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Nee, die halve cent valt mooi samen met de ECB-renteverlaging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |