abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53317015
Welkom bij de eerste FOK! boekentop 50 samengesteld door en voor gebruikers van FOK!

In dit topic kun je boeken nomineren voor de top 50. Het ‘reglement’ vind je hieronder.

Hoe wordt de top 50 samengesteld?
De top 50 wordt samengesteld aan de hand van de persoonlijke boeken top 20 van FOK!kers.

De punten worden op de volgende manier toegekend aan de boeken:

# 1 – 35 punten
# 2 – 30 punten
# 3 – 25 punten
# 4 – 21 punten
# 5 – 18 punten
# 6 – 15 punten
# 7 – 14 punten
# 8 – 13 punten
# 9 – 12 punten
# 10 – 11 punten
# 11 – 10 punten
# 12 – 9 punten
# 13 – 8 punten
# 14 – 7 punten
# 15 – 6 punten
# 16 – 5 punten
# 17 – 4 punten
# 18 – 3 punten
# 19 – 2 punten
# 20 – 1 punt

Nomineer je minder dan 20 boeken, dan worden de punten zodanig toegekend via het schema hierboven, dat je laagst genoteerde boek altijd maar 1 punt krijgt.
Post je bijvoorbeeld een top 10, krijgt je nummer 1 dus maar 10 punten, en bij een top 5 maar 5 punten.

Welke boeken mogen meedoen?
De top 50 is bedoeld voor boeken die in overwegende mate fictie zijn. Overwegende non-fictie en wetenschappelijke werken kunnen dus niet meedoen, net als strips.

Staat er onverhoopt toch een titel in je top 20 die niet aan dit criterium voldoet, dan telt die niet mee en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20, zoals hierboven beschreven.

Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.

Er gelden geen beperkingen voor de nationaliteit van de auteur. Boeken uit alle landen mogen dus meedoen, mits ze aan bovenstaande eisen voldoen. Overigens is het natuurlijk wel leuk, en dit wordt door verschillende mensen ook zeer op prijs gesteld, als er ook voldoende boeken van Nederlandse of Vlaamse auteurs genomineerd worden.

Mag ik ook complete series nomineren?
Dit is een erg lastig punt, aangezien sommige series als één geheel gezien worden (zoals LOTR) en andere series prima los van elkaar gelezen kunnen worden (Kameleon, Arendsoog etc). En dan zijn er series waarbij de meningen daarover uiteenlopen (Harry Potter bijvoorbeeld).

Om onduidelijkheden verder te voorkomen, hebben we ervoor gekozen om series niet als geheel mee te laten doen. Ieder verhaal of deel van een serie dat als los boek is verschenen, kan dan ook als zodanig worden genoemd. Mocht je een hele serie hebben genomineerd of willen nomineren, dan vragen we je dus om ene keuze te maken. Nogmaals, het uitgangspunt hierbij is dat we kiezen voor duidelijkheid, hetgeen met deze oplossing het beste bereikt kan worden .

Wanneer een serie van samenhangende boeken tevens als één bundel is uitgegeven, kunnen toch alleen de losse delen worden genoemd voor de top 50.

En mogen verhalenbundels meedoen?

Een tweede vraag die nog open stond, is of en hoe verhalenbundels kunnen worden 'genomineerd'. Hoewel je een verhalenbundel doorgaans beoordeelt op het geheel der verhalen, hebben we ook hier gekozen voor helderheid. Dit betekent dat verhalenbundels ook meedoen voor de boekentop 50.

Noem je in je persoonlijke top 20 een los verhaal uit een verhalenbundel, dat niet ook als apart boek is verschenen, dan worden je punten toegekend aan de complete verhalenbundel.

Hoe kan ik mijn top 20 kenbaar maken?
Door je top 20 in dit topic te posten. Vermeld daarbij de naam van de auteur en de titel van het boek.

Is het boek van oorsprong in een vreemde taal? Vermeld dan, als je die weet, zowel de originele titel (in de originele taal) als die van de Nederlandse vertaling. In de uiteindelijke top 50 wordt geen onderscheid gemaakt tussen het oorspronkelijke boek en de vertaling ervan.

Ik wil wijzigingen aanbrengen in mijn top 20, kan dat?
Mocht je achteraf je top 20 willen aanpassen, dan kan dat door je oorspronkelijke top te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen.

Tot wanneer kan ik nomineren?
Je kunt je top 20 tot uiterlijk vrijdag 21 september 23:59 uur posten of wijzigen.

En wat als er onduidelijkheden ontstaan?
Mocht er onduidelijk ontstaan, bijvoorbeeld of een boek wel of niet voldoet aan de voorwaarden, dan zal ik daarover in overleg met de moderators van TTK een oordeel vellen .

Uiteraard kun je mij altijd een PM sturen, of in dit topic posten, wanneer je meent dat een bepaald boek niet in de top 50 thuishoort.

Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt?
Op zondag 23 september, rond 20:00 uur.
pi_53317072
verwerkte lijstjes:

0033
Just_theonedear
DancingPhoebe
Plaas
Novachoek
blue_funk
Plastic_Power
TheMagnificent
RedBloodSucker
No-P
Ikookhier
Nogeenmaarten
druide
LaFemmeObscur
Methodmich
Pien85
DaMart
Cairon
Cherrylips
Falco
Iblis
Blutec
Prupke
Pistol_Pete
Kozzmic
Thijsdetweede
Xprotagonistx
Swetsenegger
Neviathien
Locusta
Bladibladibla
Nienkew
KingKai
Lange_lans
Livelink
Razendrelevant
Simmu
Madam_Romella
Foeske
Toffe_ellende
Scylla
Troel
Andyy
Tinkepink
Verbal
Monchou
DrDarwin
Tong80
Martijn_fijn
SCH
Oddman
Rocha 01
Alwaysthebest
Dylanesque
Ringo
Babette21
Mokami
Sai
Gimmick
Teilraisiert
Wurmpje*
Thelonius
Patch
Hydex*
Jamal*
Salsanadia*
Koraalduivel*
Ancient*
HJW89
Buurvrouw_Rietman
OnderBroekenPoep
DevilsAndDust
Kyrano*
Ranja
Sasquatsch*
Steven184
Gewas
Frollo

* met openstaande opmerkingen/vragen ivm lijst die niet geheel aan spelregels voldoet (met name ivm LOTR-nominatie)

Nog niet verwerkt:
Dagonet(denkt nog na over volgorde)
Fokkerdeluxe (teveel van 1 auteur + series)
The_wicked_Witch (teveel van 1 auteur)
DevilsAndDust
Kyrano
Ranja
sasquatsch

Ik zal dit vanaf nu in deze post bijhouden. Mocht je jezelf niet terugvinden in deze lijst, maar wel een top gepost hebben, dan hoor ik dat graag. Ook ik kijk wel eens ergens overheen .

[ Bericht 17% gewijzigd door DaMart op 20-09-2007 22:19:02 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 03:41:21 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53318206
Ik wou eerst niet meedoen maar het begint nu toch te kriebelen!
  donderdag 20 september 2007 @ 09:28:16 #4
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53320004
tvp
  donderdag 20 september 2007 @ 09:38:37 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_53320208
Even gauw een tvp'tje!
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_53320434
Even mezelf herhalen .
quote:
Op woensdag 19 september 2007 23:07 schreef DaMart het volgende:
Ik zal morgen de nieuwe lijstjes weer verwerken. Vandaag even rustdag .

Voor wat betreft de Hitchhikers Guide: het lastige is dat deel 1 van de reeks dezelfde titel heeft als de complete reeks. Zoals ik al aangaf, ga ik ervan uit dat 99% van de nominaties voor THGTTG boek 1 betreffen en niet de hele serie.

Op dit moment hebben meer dan 10 mensen dit boek genoemd. Bij deze dus de oproep om even aan te geven of je de hele serie, of boek 1 van de serie bedoelt. Bedoel je de hele serie, dan graag weer even een keuze maken.

Het enige nadeel is dat we al zo dicht bij de deadline zitten, en ik hoop dan ook dat iedereen dit nog even kan aangeven .
pi_53321223
is het mischien ook een optie om de top50 te posten met en zonder lord of the rings.

want heb het vage vermoeden dat the lord of the rings bovenaan komt te staan enne tsja buiten het feit dat het een rete goed boek is ben ik dan wel benieuwd wie op nr 1 staat zonder die er tussen.
do you have the guts to smell my nuts?
  donderdag 20 september 2007 @ 10:43:56 #8
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53321584
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:28 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
want heb het vage vermoeden dat the lord of the rings bovenaan komt te staan enne tsja buiten het feit dat het een rete goed boek is ben ik dan wel benieuwd wie op nr 1 staat zonder die er tussen.
dan kijk je toch gewoon welke daarná op de lijst staat
pi_53321731
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:43 schreef babette21 het volgende:

[..]

dan kijk je toch gewoon welke daarná op de lijst staat
ook goeie morgen.. ja dat was nie 1 van mijn slimmere opmerkingen

bedoelde meer om de "standaard" bekende boeken (schrijvers) er tussen uit te vissen om dan te kijken wie op 1 komt te staan.
JRR Tolkien, Dan Brown enz enz

als ut nou nog nie duidelijk is en ik weer een flater sla, ga ik eerst ff goed wakker worden en vanaaf nog eens typen wat ik nou presies bedoel
do you have the guts to smell my nuts?
pi_53321770
Ik zal het Excelbestand ook beschikbaar stellen, dus dan kun je er zelf uithalen wat je wil!

Ik ben overigens wel van plan om zelf een alternatieve top eruit te halen, van alleen de Nederlandse en Belgische auteurs.
  donderdag 20 september 2007 @ 11:37:19 #11
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53323033
Tsja, niks relevants te melden, maar ik hou wel graag het verdere verloop van de nominaties + uitslag bij!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_53323112
Ok, ik denk dat ik nu ook maar mijn top 20 ga posten. Zoals ik al eerder zei, zal ik de LotR niet in mijn lijst opnemen. Dit omdat ik het als 1 verhaal zie en dan een deel daarvan noemen is in mijn ogen onjuist. Hierover zullen velen uiteraard een andere mening hebben, maar ik heb hier voor gekozen.

1. De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
2. De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) - 2006
5. De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) - 1992
6. De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
7. De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) - 1988
8. Cryptonomicon (Cryptonomicon) - Neal Stephenson (VS) - 1999
9. De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) - 2004
10. Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
11. Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) - 1966
12. Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) - 2005
13. Karakter - Ferdinand Bordewijk (Ned) - 1938
14. De verdwaalde carnavalsvierder - Hubert Lampo (Bel) - 1990
15. 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) - 1949
16. Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) - 2006
17. De schaduw van de wind (La sombra del viento) - Carlos Ruiz Zafón (Spa) - 2001
18. The Tragical History of Doctor Faustus - Christopher Marlowe (GB) - 1588-1592
19. De Geestverwantschap (Ghostwritten) - David Mitchell (GB) - 1999
20. Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) - 2004
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_53323373
even een opmerking over kinderboeken:

ik heb tolkien al op mijn 10de ofzo gelezen hoor (maar ik ben altijd al een leesfreak geweest, mocht vanaf mijn 10 ofzo ook naar de volwassenenafdeling, want ik was er op de kinderafdeling gewoon helemaal doorheen) en de hobbit is toch oorspronkelijk een kinderboek?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_53325644
1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring/In de Ban van de Ring: De Reisgenoten - J.R.R. Tolkien
2. The Hobbit/De Hobbit - J.R.R. Tolkien
3. The Shining/De Shining - Stephen King
4. Harry Potter and the Philosopher's Stone/Harry Potter en de Steen der Wijzen - J.K. Rowling
5. Harry Potter and the Chamber of Secrets/Harry Potter en de Geheime Kamer - J.K. Rowling
6. De Dubbelganger - Tomas Ross
7. Uit de School Geklapt - Harrie Jekkers/Koos Meinderts
8. Magician/Magiër - Raymond E. Feist
9. Van Aegir tot Ymir - P. Vermeyden
  donderdag 20 september 2007 @ 14:32:44 #15
15967 Frollo
pi_53327488
1. Brett Easton Ellis - Less Than Zero (*Minder dan niks) (1985)
2. Gerard Reve - De avonden (1947)
3. Jonathan Safran Foer - Extremely Loud and Incredibly Close (*Extreem luid en ongelofelijk dichtbij) (2005)
4. Herman Brusselmans - Heden ben ik nuchter (1986)
5. Douglas Coupland - Shampoo Planet (De shampoo planeet) (1992)
6. Jhumpa Lahiri - The Namesake (De naamgenoot) (2003)
7. Thomas Rosenboom - Publieke werken (1999)
8. Michael Chabon - The Amazing Adventures of Kavalier & Clay (*De wonderlijke avonturen van Kavalier & Clay) (2000)
9. Haruki Murakami - 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド (*Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld) (1985)
10. Ivan Gontsjarov - Обломов (*Oblomov) (1858)
11. Michel Houellebecq - Les Particules élémentaires (*Elementaire deeltjes) (1998)
12. Donna Tartt - The Little Friend (*De kleine vriend) (2002)
13. Theo Thijssen - Kees de jongen (1923)
14. Nescio - De uitvreter/Titaantjes/Dichtertje (1911-1918)
15. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye (*De vanger in het koren) (1951)
16. John Irving - A Prayer for Owen Meany (*Bidden wij voor Owen Meany) (1989)
17. Ronald Giphart - Ik ook van jou (1992)
18. Michael Ende - Die unendliche Geschichte (*Het oneindige verhaal) (1979)
19. Jack Vance - The Palace of Love (*Het paleis van de liefde) (1967)
20. anoniem - Mariken van Nieumeghen (ca. 1518)

Opmerkingen:
- Niet al te erg op de volgorde letten s.v.p., ik heb gewoon maar wat gedaan.
- Ik heb bewust geen auteurs dubbel. Een top 20 is al zo kort, het is zonde om er dan ook nog auteurs meerdere keren in te zetten.
- Bij niet-Nederlandse boeken staat de titel van de vertaling tussen haakjes erachter. Staat er een sterretje bij, dan heb ik deze vertaling gelezen en niet het origineel. Ik vind eigenlijk dat je boeken in hun eigen taal moet lezen, maar dat lukt vaak niet. Ten eerste omdat mijn Japans of Russisch niet zo sterk is, ten tweede omdat ook van Engelse boeken de vertaling vaak veel makkelijker in de bieb te krijgen is dan het origineel.
- Er was nét geen plaatsje in de top 20 voor onder andere Rohinton Mistry - A Fine Balance, Aldous Huxley - Brave New World, Jan Terlouw - Koning van Katoren en Louis Paul Boon - Menuet. Van A.F.Th. van der Heijden en Charles Bukowski kon ik geen specifieke titel kiezen, dus die hebben pech.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frollo op 20-09-2007 14:37:46 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 14:42:37 #16
15967 Frollo
pi_53327723
- Ik heb het gevoel dat ik nog heel veel vergeten ben en dat hier eigenlijk 20 andere boeken hadden moeten staan.
pi_53327746
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:51 schreef DaMart het volgende:
Even mezelf herhalen .

Ik zal morgen de nieuwe lijstjes weer verwerken. Vandaag even rustdag .

Voor wat betreft de Hitchhikers Guide: het lastige is dat deel 1 van de reeks dezelfde titel heeft als de complete reeks. Zoals ik al aangaf, ga ik ervan uit dat 99% van de nominaties voor THGTTG boek 1 betreffen en niet de hele serie.

Op dit moment hebben meer dan 10 mensen dit boek genoemd. Bij deze dus de oproep om even aan te geven of je de hele serie, of boek 1 van de serie bedoelt. Bedoel je de hele serie, dan graag weer even een keuze maken.

Het enige nadeel is dat we al zo dicht bij de deadline zitten, en ik hoop dan ook dat iedereen dit nog even kan aangeven .
Gedaan!
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 20 september 2007 @ 21:02:25 #18
88233 Steve
Still the best.
pi_53338765
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:28 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
Als ik zie hoe vaak 1984 is genomineerd geef ik die een goeie kans.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:49 schreef OnderBroekenPoep het volgende:

[..]

ook goeie morgen.. ja dat was nie 1 van mijn slimmere opmerkingen

bedoelde meer om de "standaard" bekende boeken (schrijvers) er tussen uit te vissen om dan te kijken wie op 1 komt te staan.
JRR Tolkien, Dan Brown enz enz

als ut nou nog nie duidelijk is en ik weer een flater sla, ga ik eerst ff goed wakker worden en vanaaf nog eens typen wat ik nou presies bedoel
Hoe wil je gaan bepalen wat een bekende schrijver is en wie niet?
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_53342041
Zo, weer 7 lijstjes verwerkt . Zie ook de eerste reactie in deze topic.

Op dit moment zijn precies 750 boeken genoemd in 78 verwerkte lijstjes en het moet wel heel raar lopen, als de winnaar niet nu al bovenaan staat in de tussenstand. De top 50 is inmiddels een stuk sterker geworden, en zelfs de top 100 durf ik al representatief te noemen. Maar hopelijk komen er de komende 25,5 uur nog wel wat boekenlijsten bij .

Overigens kan de tussenstand nog wijzigen, mochten serienominaties niet worden aangepast of lijstjes afwijken van andere spelregels. Daarom hieronder even de lijstjes waar nog aandacht voor gewenst is. Mocht geen specifiek boek worden genoemd, dan valt er helaas dus een nominatie weg uit de lijst.

Series:
Kunnen de volgende mensen nog aangeven aan welk deel van de genoemde serie ze punten toekennen?

- Hydex (LOTR)
- Jamal (LOTR)
- Salsanadia (LOTR)
- Koralduivel (LOTR)
- Ancient (LOTR)
- Kyrano (LOTR)
- Sasquatsch (Tschai)

Lifters:
De volgende personen hebben The Hitchhikers Guide To The Galaxy genomineerd. Sinds gisteren weet ik dat dit een hele serie is, waarvan deel 1 ook deze titel draagt. Graag verneem ik of je het boek met deze titel of de serie (en zo ja wel deel) bedoelde. (Bij geen bericht ga ik uit van het boek.)

- Kozzmic
- xprotagonistx
- Swetsenegger
- Neviathien
- Scylla
- Martijn_Fijn
- Bladibladibla
- KingKai
- Madam_Romella
- Koraalduivel
- Buurvrouw_rietman
- DevilsAndDust
- Toffe_Ellende

Auteurs:
De volgende mensen hebben teveel boeken van 1 auteur in de lijst staan:

- The_Wicked_Witch (Anne Rice (9 ipv 5 uit 20))
- Fokkerdeluxe (Robin Hobb (2 ipv 1 uit 3))
- Don-Remon (Dan Brown (3 ipv 1 uit 5))
- Kyrano (Graham McNeill (2 ipv 3 uit 9))

Nadenkers:
Hebben de lijst nog niet in hun favoriete volgorde staan:

- Dagonet
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:58:24 #20
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53350791
quote:
Op donderdag 20 september 2007 21:02 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Als ik zie hoe vaak 1984 is genomineerd geef ik die een goeie kans.
[..]
Zo zijn er denk ik meer interessante boeken die hoog zullen staan. Extremely loud and incredibly close bijvoobeeld, en The cather in the rye (twee boeken die hoog op mijn verlanglijstje staan). Verder is ook De Avonden veel genoemd en zo zijn er nog wel een paar. Ik ben erg benieuwd!
*´¨)
pi_53352019
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
Series:
Kunnen de volgende mensen nog aangeven aan welk deel van de genoemde serie ze punten toekennen?

- Sasquatsch (Tschai)

[..]
Gedaan!

Heb maar gekozen voor Tschai deel 1 (Een stad vol Chash), hoewel ik eigenlijk geen keuze kan maken. Dit was een van de eerste SF boeken die ik las en die heeft een diepe indruk op mij achtergelaten. Sindsdien ben ik een fan van de harde SF.
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:58:11 #22
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53352380
quote:
de komende 25,5 uur
ik overweeg nog om De Vliegeraar erin te zetten, al ben ik pas op blz 100 en wil ik eigenlijk niets meer uit m'n lijst hebben
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:10:17 #23
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53352718
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:58 schreef babette21 het volgende:

[..]

ik overweeg nog om De Vliegeraar erin te zetten, al ben ik pas op blz 100 en wil ik eigenlijk niets meer uit m'n lijst hebben
Ja, we moeten dit volgend jaar maar weer herhalen. Ben nu ook in een boek bezig wat misschien in mijn toekomstige lijst zou komen te staan (what is the what van Dave Eggers) en zoals ik al zei heb ik meer goed gewaardeerde boeken op mijn verlanglijstje staan. Interessant om dus volgend jaar opnieuw een nieuwe top 50 samen te stellen!
*´¨)
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:06:40 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_53356053
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:58 schreef Foeske het volgende:
en The cather in the rye (twee boeken die hoog op mijn verlanglijstje staan).
daar ben ik ook wel benieuwd naar geworden.
pi_53356694
1. Amy Tan - The Hundred Secret Senses
2. Neil Gaiman - Anansi Boys
3. Neil Gaiman - Neverwhere
4. Hector Malot - Alleen op de Wereld
5. Stephen King - Misery
6. Neil Gaiman - American Gods
7. Dan Brown - The Da Vinci Code
8. Amy Tan - The Bonesetters Daughter
9. Neil Gaiman - Stardust
10. Emily Brontë - Wuthering heights
11. Theo Thijssen - Kees de Jongen
12. Stephen King - The Green Mile
13. Ferdinand Bordewijk - Karakter
14. Alice Walker - The Color Purple
15. Jeffrey Eugenides - De zelfmoord van de meisjes
16. Jonathan Safran Foer - Everything is Illuminated
17. Marisha Pessl - Special Topics in Calamity Physics
18. Jules Verne - Michael Strogoff
19. Harry Mulisch - De Aanslag
20. Roald Dahl - De GVR

Oeps zat eentje dubbel tussen...
all your heroes are whores
pi_53356835
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:06 schreef ranja het volgende:

[..]

daar ben ik ook wel benieuwd naar geworden.
Pas dan wel op, want het boek schijnt o.a de oorzaak te zijn van de moord op John Lennon en de aanslag op Ronald Reagan. (De daders waren blijkbaar geobsedeerd door de strekking van het boek.)
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:39:37 #27
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_53356859
DaMart
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:44:31 #28
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_53356995
Lijstjes! Moeilijk!

1. The Wizards First Rule - Terry Goodkind
2. The Eye of the World - Robert Jordan
3. The Return of the King - J.R.R.Tolkien
4. De stam van de Holenbeer - J. Auel
5. Lord of Chaos - Robert Jordan

6. Faith of the Fallen - Terry Goodkind
7. Soul of the Fire - Terry Goodkind
8. Chainfire - Terry Goodkind
9. Phantom - Terry Goodkind
10. Knife of Dreams - Robert Jordan

11. The Sword of Shanara - Terry Brooks
12. The Scions of Shannara - Terry Brooks
13. Kingdom for Sale - Sold - Terry Brooks
14. Gimmick! - Joost Zwagerman
15. De Aanslag - H. Mullisch

16. Engelandvaarders - K. Norel
17. De Vallei van de Paarden - J. Auel
18. The Philosophers Stone - J.K. Rowling
19. Trainspotting - Irvine Welsch
20. Fear and Loathing in Las Vegas: A Savage Journey to the Heart of the American Dream - Hunter S. Thompson

Te moeilijk, een beetje 1 kennig lijkt het zo, maar ik lees gewoon graag series! Als series als 1 werden gerekend had ik ruimte voor meer boeken!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:49:15 #29
15967 Frollo
pi_53357093
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 14:39 schreef Plastic_Power het volgende:
DaMart
Dat ook natuurlijk.
pi_53357953
tvp
  vrijdag 21 september 2007 @ 15:24:28 #31
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_53358014
quote:
Lifters:
De volgende personen hebben The Hitchhikers Guide To The Galaxy genomineerd. Sinds gisteren weet ik dat dit een hele serie is, waarvan deel 1 ook deze titel draagt. Graag verneem ik of je het boek met deze titel of de serie (en zo ja wel deel) bedoelde. (Bij geen bericht ga ik uit van het boek.)

- Martijn_Fijn
Het boek, oftewel deel 1.

Tevens TVP
pi_53358273
1. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
2. The Shadow Out of Time - Howard Phillips Lovecraft
3. The Murders in the Rue Morgue - Edgar Allen Poe
4. Interview with a Vampire - Anne Rice
5. Dark Tower - The Gunslinger - Stephen King

6. The Mysteries of Udolpho - Ann Radcliffe
7. The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
8. Catch-22 - Joseph Heller
9. David Copperfield - Charles Dickens
10. The Catcher in the Rye - JD Salinger

11. Angels & Demons - Dan Brown
12. Dune - Frank Herbert
13. The Raven - Edgar Allen Poe

voor de rest weet ik niks
pi_53358721
1. Robin Hobb - Fool's Fate (Book 3 of The Tawny Man Trilogy)
2. Mark Haddon - The Curious incident of the dog in nighttime
3. Jan Terlouw - Koning van Katoren
4. Aldous Huxley - Brave New World
5. Robin Hobb - Ship of Destiny (Book 3 of the Liveship Trader's Trilogy)
6. J.R.R. Tolkien - Lord of the Rings: Fellowship of the Ring
7. Paul Maier - The Flames of Rome (De Brand van Rome)
8. Hector Malot - Sans Famille (Alleen op de wereld)
9. Christian Jacq - The Place of Truth
10. Mark Haddon - A Spot of Bother
11. Julian May - Blood Trillium (De Rode Trillium)
12. Jerzy Kosinski - Being There
13. Roald Dahl - Tales of the Unexpected
14. Tim Krabbe - Het Gouden Ei
15. Patrick Susskind - Das Parfum
16. Timothy Zahn - Heir to the Empire
17. Agatha Christie - Ten Little Niggers (Tien kleine negertjes)
18. Emily Bronte - Wuthering Heights
19. Robin Hobb - Shaman's Crossing (Book 1 of Soldier's Son Trilogy)
20. Kluun - Komt een vrouw bij de dokter
pi_53358803
01 Het Parfum - P Suskind
02 Nooit meer slapen - WF Hermans
03 Rembrandt - Theun de Vries
04 Kees de Jongen - Theo Thijssen
05 Naar het Hart van Borneo - Redmond O'Hanlon
06 Da Vinci Code - Dan Brown
07 Ararat - Frank westerman
08 Kruistocht in Spijkerboek - Thea Beckman
09 Hersenschimmen - J bernlef
10 Mijn Tante Coleta - Geert van Oorschot
11 Turks Fruit - Jan Wolkers
12 De Avonden - Gerard Reve
13 De Aanslag - H Mulish
14 Reis om de Wereld - Francesco Carletti
15 De eerste tocht rond de wereld - fernao de Magalhaes
16 Alleen op de Wereld - Hector Malot
17 Lord of the Flies - William Golding
18 Zeeverhalen - JMA Biesheuvel
19 Knielen op een bed Violen - J Siebelink
20 The Snows of Kilimanjaro - E hemingway
pi_53358880
1 Lao Tzu - Tau teh tsjing
2 Herman Hesse - Steppenwolf
3 Levinas - Over de Totaliteit en de Oneindigheid
4 Harry Mulisch - Ontdekking van de Hemel
5 Sun, Tzu - Winnen zonder strijd
6 Lukyanenko, Sergei - Nachtwacht
7 Castaneda, Carlos - Kennis en macht
8 Nietzsche, Friedrich - Aldus sprak Zarathoestra
9 Herman Hesse - Siddharta
10 Deepak Chopra - De wereld van Merlijn
11 Lukyanenko, Sergei - Dagwacht
12 Kimpen, Geert - De kabbalist
13 Harry Mulisch - De procedure
14 Plato - Constitutie
15 Bhagavad Gita
16 Castaneda, Carlos - De kunst van het dromen
17 Friedrich Nietzsche - De antichrist
18 Imre Kertesz - Kaddisj voor een niet geboren kind
19 Jostein Gaarder - De wereld van Sofie
20 Aldous Huxley - The doors of perception
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_53359369
moet ik mijn lijst hier neerzetten? of versturen via pm?

alleen komt volgens mij geen van mijn boeken ind e top 50
  vrijdag 21 september 2007 @ 16:32:51 #37
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53359881
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:13 schreef covie het volgende:
dat zijn de leukste
pi_53359990
quote:

Denk dat de meeste van mijn boeken ook vrij 'uniek' in de lijst zullen zijn

Zie het als een overzicht van wat jij leuk vindt, vond het zelf wel leuk om eens een lijstje te mogen maken
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_53360714
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:36 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Denk dat de meeste van mijn boeken ook vrij 'uniek' in de lijst zullen zijn

Zie het als een overzicht van wat jij leuk vindt, vond het zelf wel leuk om eens een lijstje te mogen maken
Ik vind het ook leuk maar ik zit vreselijk na te denken over 1 boek waarvan ik echt niet meer weet hoe die heet of van welke schrijver.

Het gaat over 3 kinderen die opgesloten worden op zolder bij hun oma en dan krijgen ze vergif (arsenicum of zoiets) toegedient.
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:09:50 #40
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_53360732
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:09 schreef covie het volgende:

[..]

Ik vind het ook leuk maar ik zit vreselijk na te denken over 1 boek waarvan ik echt niet meer weet hoe die heet of van welke schrijver.

Het gaat over 3 kinderen die opgesloten worden op zolder bij hun oma en dan krijgen ze vergif (arsenicum of zoiets) toegedient.
Virginia Andrews-Bloemen op Zolder?
pi_53360740
Oh nu weet ik het weer.
pi_53360744
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:09 schreef Plastic_Power het volgende:

[..]

Bloemen op Zolder?
ja
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:18:32 #43
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_53360949
Ik schrijf gewoon wat boeken op kan niet echt kiezen welke de beste is enz. (Zullen vast veel kinderboeken bijstaan) .

1 Alleen op de wereld - Hector malot
2 Liefde in Peelland - Toon kortooms
3 De reis om de wereld in tachtig dagen - Jules Verne
4
5
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_53361182
quote:
Volgens mij geldt dat ook voor de helft van de boeken op mijn lijstje maar goed, het is mijn favoriete Top 20 en daar gaat het hier om toch? Wel moeilijk om er een volgorde in aan te geven, maar ik ga zo toch maar een poging doen.
I'm counting my sheep and each one that passes is another dream to ashes
And they all fall down..
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:38:37 #45
42204 MrCyber
Meridian, ID, USA
pi_53361350
Ok.. ik moet er dan ook maar eentje posten op het laatste moment:

01 - The Judas Strain - James Rollins
02 - Harry Potter and the Deadly Hallows - J.K. Rowling
03 - Eldest - Christopher Paolini
04 - Angels and Demons - Dan Brown
05 - The Hunt for Red October - Tom Clancy
06 - The Da Vinci Code - Dan Brown
07 - The Hobbit - J.R.R. Tolkien
08 - Eragon - Christopher Paolini
09 - The Loop - Nicolas Evans
10 - The Lord of the Rings - Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
11 - The Overlook - Michael Connelly
12 - The Smoke Jumper - Nicolas Evans
13 - Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling
14 - Deception Point - Dan Brown
15 - The Sum of All Fears - Tom Clancy
16 - The Lord of the Rings - The Two Towers - J.R.R. Tolkien
17 - Ice Hunt - James Rollins
18 - The Lord of the Rings - Return of the King - J.R.R. Tolkien
19 - De Scheepsjongens van Bontekoe - Johan Fabricius
20 - Meester van de Zwarte Molen - Otfried Preussler

De laatste 2 zijn de 2 boeken die ik vooral in mijn jeugd heb stuk gelezen. Heb beide minstens 15x gelezen. Misschien niet de grootste meesterwerken, maar wel erg spannend als je jong bent.
------
If you ain't Dutch, you ain't much.
pi_53361598
Zo,
ook maar eens een lijstje opstellen.

1. LOTR, en dan met een extra nominatie voor Two Towers
2. The Dark Tower-cyclus van Stephen King, met een extra nominatie voor Song for Susannah
3. Thinner, wederom Stephen King, vanwege de briljante twist na de zenuwslopende spanning.
4. Kruistocht in Spijkerbroek omdat dit boek me als kind al aan het lezen hield.
5. Pim Pandoer en de groene scarabee, Carel Beke, wederom een ikoon uit mijn jeugd waarvan ik me bij deze titel meteen weer weet waar het over ging.
6. 10 kleine negertjes van Agatha Christie, een prachtig misdaadverhaal en een mooie zwarte ondertoon.
7. Sherlock Holmes, en dan als nominatie Hound of the Baskervilles van Arthur Conan Doyle,
8. Jules Verne, - Vingtieme Ciecle, de twintigste eeuw. Deze zwarte toekomstblik van een groot schrijver was moeilijk om te lezen, vooral door zijn zwartgallige visie maar wel de moeite waard.
9. Tad Williams - Otherland met als nominatie Mountain of black glass.
10. Daantje de Wereldkampioen van Roald Dahl,
11. Oom Oswald, ook van Roald Dahl, vlak achter nummer 10 omdat deze schrijver zeer subliem schrijft met een heerlijk mooi gevoel voor humor
12. Tad Williams, - Memory Sorrow and Thorn, met als nominatie To Green Angel Tower, een subliem verhaal dat bijna op gelijke voet staat met LOTR
13. Douglas Adams - The Hitchhiker Guide to the Galaxy, waarbij het eerste deel het allerbeste is.
14. Ian Flemming - The Spy who loved me. Het boek is prachtig en deelt helaas de naam met een vrij slechte film. Bruut, hard, en een echte James Bond.
15. Frank Herbert - Dune, waarbij de film ook genomineerd mag worden als zeer mooi gemaakt voor die tijd.
16. Herman Mellville - Moby Dick. Een klassieker die zijn weerga niet kent, met een van de mooiste openingszinnen die in de literatuur bestaat.
17. Oosterschelde windkracht 10 - Jan Terlouw. Weer zo'n fantastisch boek uit mijn jeugd
18. Isaac Asimov - Ik Robot
19. Anne Rice - Interview with the Vampire - En waarbij ze uiteindelijk ruitelijk toegaf dat de rol van Lestat prima was gespeeld in de film zelf, in tegenstelling tot wat ze eerst had verwacht.
20. Mary Shelly - Frankenstein or the post modern prometheus.

En daarnaast wil ik minpunten uitdelen aan Dan Brown's Da Vinci Code die meer succes heeft gehad van zijn hype dan dat dat boek eigelijk waard is. Het beste kunnen die punten in de plaats gaan naar Angels & Demons.

Zo, eindelijk mijn lijst ook ingevoerd.
  vrijdag 21 september 2007 @ 17:51:59 #47
88233 Steve
Still the best.
pi_53361623
Voor de eindlijst: het is Deathly Hallows.
pi_53361661
quote:

hier lieverd, we willen kijken
pi_53361666
1. Angels and Demons - Dan Brown
2. Black Wind - Clive Cussler
3. The Eye of the World - Robert Jordan
4. Magician - Raymond E. Feist
5. Harry Potter and the Halfblood Prince - J.K. Rowling
6. The Firm - John Grisham
7. Lord of the Rings - Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
8. The Green Mile - Stephen King

Zo laat ik het maar, aangezien ik graag series lees wordt de lijst erg lang en het lijkt me niet zo fijn alle Feist boeken en/of Jordan boeken er op te zetten
pi_53361735
Mijn lijstje dan:

1. Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling
2. Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
3. Harry Potter en de halfbloedprins - J.K. Rowling
4. Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
5. Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
6. Hotel Quadriga - Jenny Glanfield
7. Niemand vertellen - Harlan Coben
8. De Naam van de Roos - Umberto Eco
9. De Da Vinci Code - Dan Brown
10. De Gifhouten bijbel - Barbara Kingsolver
11. Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman
12. Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt (deel 1 van de serie)
13. Being There - Jerzy Kosinski
14. Midzomermoord - Henning Mankell
15. De Tweeling - Tessa de Loo
16. Enigma - Robbert Harris
17. Bij Nacht en Ontij - Robert Goddard
18. Zeemuziek - Sara MacDonald
19. De Zondeneter - Francine Rivers
20. Zusje m'n Zusje - Barbara Voors

Ook mijn top 20 is niet speciaal geselecteerd op literaire waarde, maar vooral op wat ze voor mij betekenen
(jeugdsentiment/historische setting/pageturner). Ik heb een poging gedaan er een waardebepaling aan toe te kennen, maar dat is niet echt gelukt eigenlijk. Dat J.K. Rowling bovenaan staat is dan vooral te danken aan het feit dat alle boeken uit de serie me bleven/blijven boeien en dat overkomt me niet vaak eigenlijk. Vaak vind ik 1 of 2 delen leuk maar daarna houdt het meestal wel op en vind ik het meer van hetzelfde, saai of juist té vergezocht worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door HaveANiceDay op 21-09-2007 18:40:34 ]
I'm counting my sheep and each one that passes is another dream to ashes
And they all fall down..
pi_53361791
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:09 schreef Plastic_Power het volgende:

[..]

Virginia Andrews-Bloemen op Zolder?
ik denk dat ze die bedoeld ja, maar het waren 4 kinderen, *na* de ontsnapping ging er eentje dood.....
de serie heet de dollangangerserie
*snif*. dat laatste deel is echter het mooiste: het zaad van gisteren *snif*
ja ik hou ook best van pulp, niks mis met pulp
pi_53362550
1. 1984 - George Orwell
2. Tokyo - Mo Hayder
3. The handmaids tale - Margaret Atwood
4. A brave new world - Aldous Huxley
5. The secret history - Donna Tart
6. Bombardiers - Po Bronson
7. The informers - Bret Easton Ellis
8. Montyn - Dirk Ayelt Kooiman
9. Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman
10. Dune - Frank Herbert
11. A game of thrones - George R.R. Martin
12. De steppenwolf - Herman Hesse
13. Zen en de kunst van het motoronderhoud - Robert M. Pirsig
14. Hogfather - Terry Prattchett
15. De donkere kamer van Damocles - W.F. Hermans
16. Emma Bovary - Gustave Flaubert
17. Gimmick! - Joost Zwagerman
18. Interview with a vampire - Anne Rice
19. Dracula - Bram Stoker
20. Neuromancer - William Gibson

[Edit: nummer 11 was een serie, veranderd in boek 1 van de serie]

[ Bericht 5% gewijzigd door Bertrade op 21-09-2007 21:17:53 ]
pi_53362998
1. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - Robert Pirsig
2. The Hitchhikers' Guide to the Galaxy - Douglas Adams (deel 1 dus)
3. The Naked Sun - Isaac Asimov
4. De Man die Werk Vond - Herman Brusselmans
5. Interview With the Vampire - Anne Rice
6. The Da Vinci Code - Dan Brown
7. Fire Sea - Margaret Weis & Tracy Hickman
8. Commedia (De Goddelijke Komedie) - Dante Alighieri
9. Interesting Times - Terry Pratchett
10. The Witching Hour - Anne Rice
11. The Light Fantastic - Terry Pratchett
12. Magician - Raymond Feist
13. A Kiss of Shadows - Laurell Hamilton
14. Aurian - Maggie Furey
15. Daughter of the Blood - Anne Bishop
16. Darkenheight - Douglas Niles
17. The Redemption of Althalus - David Eddings & Leigh Eddings
18. Domes of Fire - David Eddings
19. The Dragonbone Chair - Tad Williams
20. Charmed Life - Diana Wynne Jones

[ Bericht 0% gewijzigd door sangdrax op 21-09-2007 19:05:54 ]
pi_53363158
mijn schattebol heeft al heel lang toegang tot mijn boekenkast
oh, en ik kan best een top 50 maken hoor, ik voelde me zwaar tekortgedaan met 'maar' 20 boeken om uit te kiezen!

*knufs* sangdrax
pi_53363253
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 18:36 schreef Bertrade het volgende:
11. A song of ice and fire - George R.R. Martin
Is dat niet de naam van de serie?

PS: *knufs* simmu
pi_53363339
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 19:07 schreef sangdrax het volgende:

[..]

http://www.georgerrmartin.com/bibliography.html
ja, dat klopt, nu je het tiept
  Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 19:21:29 #57
42184 crew  DaMart
pi_53363618
Wow, wat een lijstjes zo op het laatste moment

Dat wordt weer nachtwerk vandaag .
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:45:22 #58
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_53364249
Ik denk dat Kruistocht in Spijkerbroek wel het hoogste genoteerde Nederlandse boek zal worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door livelink op 21-09-2007 19:51:41 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_53364821
1 Het verrotte leven van floortje Bloem - Yvonne Keuls
2 Wir Kinder vom Bahnhof Zoo - Christiane F (e.a.)
3 De moeder van David S - Yvonne Keuls
4 Luz - Elsa Osorio
5 Alleen op de wereld - Hector Malot
6 Blauwe Plekken - Anke de Vries
7 Jan Rap en z´n Maat - Yvonne Keuls
8 Kinderjaren - Jona Oberski
9 Trainspotting - Irvine Welsch
10 Flowers in the Attic (Bloemen op zolder) - V.C. Andrews
11 Oorlogswinter - Jan Terlouw
12 Ciske de Rat - Piet Bakker
13 Het bittere kruid - Marga Minco
14 Fortune's Child (De verloren dochter) - pamela simpson
15 Wonderkinderen - Thea Beckman

Dan hierbij maar mijn top 15.
Ik wilde eigenlijk nog even bij mijn ouders langs omdat daar bijna al mijn boeken nog liggen.
Daar zitten nog een paar mooie bij, alleen ben ik erg slecht in titels onthouden (net als gewone namen trouwens.)
  Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 20:07:41 #60
42184 crew  DaMart
pi_53364924
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 17:18 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
Ik schrijf gewoon wat boeken op kan niet echt kiezen welke de beste is enz. (Zullen vast veel kinderboeken bijstaan) .

1 Alleen op de wereld - Hector malot
2 Liefde in Peelland - Toon kortooms
3 De reis om de wereld in tachtig dagen - Jules Verne
4
5
Begrijp ik goed dat je de komende uren nog even nadenkt, of houd je het bij een top 3?
pi_53364937
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:04 schreef covie het volgende:
<<snip>>
vanwaar de heroine fixatie? (heb ze ook allemaal gelezen hoor)
pi_53365034
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:08 schreef simmu het volgende:

[..]

vanwaar de heroine fixatie? (heb ze ook allemaal gelezen hoor)
Ik heb werkelijk geen idee. Maar alle films en boeken die over drugs gaan, verslind ik.
Floortje Bloem heb ik zeker 10 keer gelezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door covie op 21-09-2007 20:22:22 ]
pi_53366874
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 19:07 schreef sangdrax het volgende:

[..]

*Kuch* Dat klopt, ik heb te snel de regels doorgelezen. Ik dacht dat je juist de naam van de serie ipv de aparte boeken moest nemen...
pi_53366978
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 21:19 schreef Bertrade het volgende:

[..]

*Kuch* Dat klopt, ik heb te snel de regels doorgelezen. Ik dacht dat je juist de naam van de serie ipv de aparte boeken moest nemen...
foei! je hebt nog 2 uur en 36 minuten om dat goed te maken!
pi_53367233
Ben vandaag op deze lijst geattendeerd, geen tijd meer om de boekenkast van mijn ouders na te lopen op wat ik vroeger allemaal nog meer gelezen heb, dus dit moet het gezien de tijd maar zijn:

1. J.R.R. Tolkien - The Lord of The Rings: Fellowship of the Ring (NL: In de Ban van de Ring: De Reisgenoten)
2. Jonathan Safran Foer - Extremly Loud & Incredibly Close (NL: Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij)
3. Douglas Adams - The Hitchhikers Guide To The Galaxy (NL: Het Transgalactisch Liftershandboek) (Deel 1 dus)
4. Terry Pratchett - Mort (NL: Dunne Hein)
5. Tom Clancy - The Hunt for Red October (NL: De Jacht op de Red October)
6. Khaled Hosseini - The Kite Runner (NL: De Vliegeraar/De vliegeraar van Kabul)
7. Christopher Paolini - Eragon (NL: Het Erfgoed / 1 Eragon)
8. H.G. Wells - War of the Worlds (NL: De Oorlog der Werelden)
9. Isaac Asimov - Foundation (NL: De Foundation)
10. John Grisham - The Firm (NL: Advocaat van de duivel)
11. Orson Scott Card - Ender's Game (NL: Ender Wint )
12. Frank Herbert - Dune (NL: Duin)
13. J.R.R. Tolkien - The Hobbit (NL: De Hobbit)
14. Christopher Paolini - Eldest (NL: Oudste)
15. Robert Ludlum - The Bourne Identity (NL: Het Bourne Bedrog)
16. John Grisham - The Pelican Brief (NL: Achter Gesloten Deuren)
17. Tom Clancy - Clear and Present Danger (NL: De Colombia Connectie)
18. James A. Michener - The Source (NL: De Bron)
19. Frederick Forsyth - The Day of the Jackal (NL: De Dag van de Jakhals)
20. Alistair Maclean - The Guns of Navarone (NL: De Kanonnen van Navarone)
  vrijdag 21 september 2007 @ 22:26:00 #66
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53368725
  • 1 Starship Troopers – Robert A. Heinlein
  • 2 Dune - Frank Herbert
  • 3 Le Morte d'Arthur - Thomas Malory
  • 4Van den vos Reynaerde - Willem die Madocke maecte.
  • 5 Inferno - Dante Alighieri
  • 6 Alice in Wonderland - Lewis Caroll
  • 7 Watership Down - Richard Adams
  • 8 Le Petit Prince - Antoine de Saint-Exupery
  • 9 A man in full - Tom Wolfe
  • 10 Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman
  • 11 Ender's game - Orson Scott Card
  • 12 The Lions of Al-Rhassan - Guy Gavriel Kay
  • 13 The curious incident with the dog in the nighttime - Mark Haddon
  • 14 The life of Pi - Yann Martel
  • 15 Small Gods - Terry Pratchett
  • 16 Hitchhikers Guide to the galaxy - Douglas Adams
  • 17 Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckmann
  • 18 From the mountains of madness – H.P. Lovecraft
  • 19 Atlas Shrugged - Ayn Rand
  • 20 Don Quixote - Cervantes

Nederlandse titels ontbreken, damart, stuur maar een mail als je die wil hebben alsnog.
  • Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
    Mijn grootste bijdrage aan de FP.
    pi_53368762
    1. George Orwell - 1984
    2. J. D. Salinger - Catcher in the Rye
    3. Fyodor Dostoevsky - Crime and Punishment
    4. Charles Dickens - Great Expectations
    5. J.R.R. Tolkien - In de Ban van de Ring: De Reisgenoten
    6. Mark Twain - Adventures of Huckleberry Finn
    7. Hella S. Haasse - Heren van de thee
    8. Daniel Defoe - Robinson Crusoe
    9. J.R.R. Tolkien - In de Ban van de Ring: De Twee Torens
    10. John Steinbeck - Cannery Row
    11. J.K. Rowling - Harry Potter en de Vuurbeker
    12. H.G. Wells - The War of the Worlds
    13. J.R.R. Tolkien - In de Ban van de Ring: De Terugkeer van de Koning
    14. John Steinbeck - Of Mice and Men
    15. Herman Melville - Moby-Dick
    16. Edwin A. Abbott - Flatland: A Romance of Many Dimensions
    17. J.K. Rowling - Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
    18. Harry Mulisch - Siegfried
    19. J.R.R. Tolkien - De Hobbit
    20. Robert Louis Stevenson - Treasure Island

[ Bericht 0% gewijzigd door Luutgaert op 21-09-2007 22:33:43 ]
    pi_53368851
    1. Turks Fruit - Jan Wolkers
    2. Zoeken naar Eileen W. - Leon de Winter
    3. 100 jaar eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez
    4. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera
    5. De verborgen geschiedenis - Donna Tart
    6. De Joodse Messias - Arnon Grunberg
    7. De aanslag - Harry Mulisch
    8. Hitchiker's guide to the galaxy - Douglas Adams
    9. De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon
    10. Terug naar Oegstgeest - Jan Wolkers
    11. De buitenvrouw - Joost Zwagerman
    12. De komst van Joachim Stiller - Hubert Lampo
    13. Romeo and Juliet - Shakespeare
    14. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
    15. De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch
    16. De vliegeraar - Khaled Hosseini
    17. Saturday - Ian McEwan
    18. LOTR The fellowship of the ring - Tolkien
    19. A Million little pieces - James Frey
    20. Het bureau - J.J. Voskuil
      Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 22:48:03 #69
    42184 crew  DaMart
    pi_53369330
    Dat gaat lekker met de lijstjes, zo bij het naderen van de sluitingstermijn!
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:50:41 #70
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_53369391
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:48 schreef DaMart het volgende:
    Dat gaat lekker met de lijstjes, zo bij het naderen van de sluitingstermijn!
    Ik had echt totaal niet verwacht dat er zoveel lijstjes zouden komen. Geweldig die belangstelling.
    En geweldig dat je al dit werk op je hals neemt.
      Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 22:52:21 #71
    42184 crew  DaMart
    pi_53369433
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:50 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Ik had echt totaal niet verwacht dat er zoveel lijstjes zouden komen. Geweldig die belangstelling.
    Nee, ik had dit ook niet verwacht. Lijkt me dus zeker iets wat voor herhaling vatbaar is volgend jaar!
    quote:
    En geweldig dat je al dit werk op je hals neemt.
    Dank je. Ik vind het ook best leuk om te doen, zo één keer per jaar .
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:04:25 #72
    35325 shi
    elegance in simplicity
    pi_53369762
    cryptonomicon - neil stephenson
    hyperion - dan simmons
    steppenwolf - hermann hesse
    american gods - neil gaiman
    magian - raymond feist
    sure you are joking mister feynman - Richard Feynman
    Ender's game - Orson Scott Card
    snow crash - neil stephenson
    J. D. Salinger - Catcher in the Rye
    de tuinen van dor - paul biegel
    eye of the world - robert jordan
    Finnegans Wake - james joyce
    idiots will be shot, survivors will be shot...again.
      Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 23:06:10 #73
    42184 crew  DaMart
    pi_53369811
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:04 schreef shi het volgende:
    hyperion - dan simmons
    steppenwolf - hermann hesse
    american gods - neil gaiman
    magian - raymond feist
    sure you are joking mister feynman - Richard Feynman
    snow crash - neil stephenson
    J. D. Salinger - Catcher in the Rye
    de tuinen van dor - paul biegel
    eye of the world - robert jordan
    Finnegans Wake - james joyce
    Cryptonomicon staat er twee keer in
    pi_53369911
    01. De Slinger van Foucault - Umberto Eco
    02. De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch
    03. Schuld en Boete (aka Misdaad en Straf) - Fjodr Dostojevski
    04. De Kellner en de Levenden - Simon Vestdijk
    05. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - Robert M. Pirsig
    06. Lullaby - Chuck Palahniuk
    07. De Andere School - Simon Vestdijk
    08. De Stille Kracht - Louis Couperus
    09. Shame - Salman Rushdie
    10. Catch 22 - Joseph Heller
    11. Slaughterhouse Five - Kurt Vonnegut
    12. Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
    13. De Goelag Archipel - Alexander Solzjenitsyn
    14. Fahrenheit 451 - Ray Bradbury
    15. Dune - Frank Herbert
    16. Glubkes Oordeel - Willem Brakman
    17. Faust (Erster Teil) - Johann Wolfgang Goethe
    18. Pyramids - Terry Pratchett
    19. The Night Manager - John LeCarre
    20. Less Than Zero - Brett Easton Ellis

[ Bericht 0% gewijzigd door nerd4sale op 21-09-2007 23:56:05 (typo) ]
    pi_53370066
    De wonderlijke uitvindingen van Professor Knapkop - Wally Holzhaus
    Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
    Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
    Marietje Appelgat en haar vrienden - Lydia Rood
    Hart van Inkt - Cornelia Funke
    Web van Inkt (ondanks ontzettend open klote-einde) - Cornelia Funke
    Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
    Harry Potter en de halfbloedprins - J.K. Rowling
    Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling
    Harry Potter en de geheime kamer - J.K. Rowling
    De Cliënt - John Grisham

Ik weet niks meer
    Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
    ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
    ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
    pi_53370076
    Disclaimer: ze staan in deze volgorde omdat ik een volgorde moest kiezen. In werkelijkheid is de volgorde grotendeels willekeurig.
    Het is me niet helemaal duidelijk of je ook toneelstukken mag kiezen, ik heb het dus voor de zekerheid niet gedaan, ookal zou ik er wel een aantal willen nomineren. Om van poezie al helemaal niet te spreken.
    Ik heb van elke schrijver maar 1 boek gekozen omdat ik anders helemaal niet meer kan kiezen.

1. Philip Pullman - The Amber Spyglass (His Dark Materials 3)
    2. Ian McEwan - On Chesill Beach
    3. Alasdair Gray - Lanark
    4. Yann Martel - Life Of Pi
    5. Simon Vestdijk - De Kellner en de Levenden
    6. A.F.Th. v/d Heijden - Onder het Plaveisel het Moeras (De Tandeloze Tijd 3b)
    7. Italo Calvino - If on a winter's night a traveller
    8. Iain M. Banks - The Player of Games
    9. Anthony Burgess - Earthly Powers
    10. Gabriel Garcia Marquez - Honderd Jaar Eenzaamheid
    11. Sebastian Faulks - Birdsong
    12. Salman Rushdie - Midnight's Children
    13. Mervyn Peake - Gormenghast (Gormenghast 2)
    14. Tad Williams - Mountain of Black Glass (Otherland 3)
    15. Elias Canetti - Die Blendung
    16. Kazuo Ishiguro - The Unconsoled
    17. A.S. Byatt - Possession
    18. Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
    19. Emily Brontë - Wuthering Heights
    20. Jonathan Swift - Gulliver's Travels

Edit: Argh, ik kan er nog wel twintig bijzetten, helemaal als ik de andere lijstjes doorlees... wat frikken moeilijk!!!

Voor het geval één van de hierbovenstaande werken om een of andere reden nog gediskwalificeerd wordt, nog twee drie runner-ups:
    Joseph Heller - Catch 22
    Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray
    Bram Stoker - Dracula

Edit2: uuuurgh, toch nog Umberto Eco - De Slinger van Foucault weggehaald ten gunste van Ishiguro.
    Fuckit, dan komt er maar niets uit mijn lijst in de top 20

[ Bericht 4% gewijzigd door Melusine op 21-09-2007 23:31:32 ]
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:19:32 #77
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_53370139
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:16 schreef Svensational het volgende:
    De Cliënt - John Grisham

Ik weet niks meer
    Je hebt nog wat Rowlings te veel.
    pi_53370154
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:19 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Je hebt nog wat Rowlings te veel.
    Hoeveel mag ik er ?
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:20:41 #79
    88233 Steve
    Still the best.
    pi_53370174
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:20 schreef Svensational het volgende:

[..]

Hoeveel mag ik er ?
    25% van je lijst mag uit dezelfde auteurs bestaan (zie OP).
    pi_53370193
    quote:
    De Cliënt - John Grisham

Ik weet niks meer
    Je hebt teveel Rowling, je had er maximaal 2 mogen noemen van dezelfde schrijver (25% regel)
    pi_53370194
    Maar 3 dus !
    pi_53370197
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:20 schreef Svensational het volgende:

[..]

Hoeveel mag ik er ?
    25 procent mag van de zelfde schrijver zijn. (zo heb ik het begrepen)
    pi_53370210
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:21 schreef Svensational het volgende:
    Maar 3 dus !
    En als ik die erafhaal heb ik er nog maar 8 over dus worden het er 2 !
    pi_53370221
    quote:

De Cliënt - John Grisham

Ik weet niks meer
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:53:39 #85
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53370972
    1. Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five
    2. Proust - A la recherche du temps perdu
    3. Akinwande Oluwole "Wole" Soyinka - Death and the King's Horseman
    4. Anoniem - Reinaert de Vos
    5. Anoniem - Renaut van Montalbaen
    6. W.F. Hermans - Nooit meer slapen
    7. Louis Paul Boon - De bende van Jan de Lichte
    8. Louis de Bernieres - Kapitein Corelli's Mandoline
    9. Hugo Claus - Het verdriet van Belgie
    10. Pierre Choderlos de Laclos - Les liaisons dangereuses
    11. Erich Maria Remarque - Im Westen nichts neues
    12. James Joyce - Ulysses
    13. Anoniem - De vier Heemskinderen
    14. Orson Scott Card - Ender's Game
    15. Gabriel Garcia Marquez - Honderd jaar eenzaamheid
    16. Anoniem - Niebelungenlied
    17. Henri Miller - The tropic of Cancer
    18. Jean-Paul Sartre - Le Mur
    19. Philip Pullman - The Amber Spyglass (His Dark Materials 3)
    20. China Mieville - Perdido Street Station
      Moderator vrijdag 21 september 2007 @ 23:54:09 #86
    42184 crew  DaMart
    pi_53370986
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:22 schreef Svensational het volgende:

[..]

En als ik die erafhaal heb ik er nog maar 8 over dus worden het er 2 !
    Genoeg tips om te lezen het komende jaar. Dan kom je volgend jaar met gemak aan een top 20 .
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:55:04 #87
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53371021
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:54 schreef DaMart het volgende:

[..]

Genoeg tips om te lezen het komende jaar. Dan kom je volgend jaar met gemak aan een top 20 .
    Ik heb wel meer boeken gelezen dan dit hoor, vind het alleen moeilijk die allemaal voor de geest te halen en ze in een top 20 te zetten
    pi_53371028
    Nog 4 minuten
    pi_53371080
    Kom op, laatste kans dit jaar om de lijstje te posten. Wie of wie gaat het laatste lijstje in dit topic neerzetten?

De winnaar kan een gratis slagroomtaart komen ophalen in Verwegistan..
    pi_53371083
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:55 schreef Svensational het volgende:
    [..]
    Ik heb wel meer boeken gelezen dan dit hoor, vind het alleen moeilijk die allemaal voor de geest te halen en ze in een top 20 te zetten
    Ja precies. Volgende week zouden het misschien wel 20 andere boeken worden.
    Toch leuk, die lijstjes van anderen. Er staan er genoeg tussen die ik nog niet gelezen heb...
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:59:03 #92
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53371114
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:53 schreef Floripas het volgende:
    2. Proust - A la recherche du temps perdu
    12. James Joyce - Ulysses
    Pfft. . Niet eens Finnigan's Wake? Nepintellectueel. .
    O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
    pi_53371139
    En de tijd is op, Finito. Het eindsignaal heeft geklonken, leg allen uw pennen neer en ga met de armen over elkaar zitten.
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:00:13 #94
    130955 Floripas
    Blast from the past
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:01:04 #95
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53371174
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:59 schreef Sai het volgende:

[..]

Pfft. . Niet eens Finnigan's Wake? Nepintellectueel. .
    Welk boek? Finnigans Wake ken ik niet.

Nepintellectueel.
    pi_53371183
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:00 schreef Floripas het volgende:
    KUT!!! GEORGE ORWELL!!!
    Die heeft geen kut...
    pi_53371204
    Bij deze verklaar ik de nominatieronde voor gesloten.

Ik zie jullie allemaal zondag rond 20:00 uur in TTK, mogelijk voor een dubbele verrassing!

Dan ga ik nu eens de laatste 20 lijstjes verwerken
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:03:07 #98
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53371221
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nepintellectueel.
    Iers vertalen is bijna hetzelfde als Russisch vertalen: alles mag. Echt. Buutvrij.
    pi_53371261
    Gewoon de Kameleon serie van een tot en met 60 ( haal er maar 10 af en dan heb je een top 50) :p
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:06:17 #100
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53371305
    Heeft er iemand trouwens bijgehouden wat er na 1984 en LotR het meest genoemd is?
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 00:07:00 #101
    42184 crew  DaMart
    pi_53371324
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:06 schreef Sai het volgende:
    Heeft er iemand trouwens bijgehouden wat er na 1984 en LotR het meest genoemd is?
    Ja, ik .
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:08:40 #102
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53371364
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:07 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, ik .
    Hint hint hint!!!

Het zullen de Potters wel zijn. .
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 00:09:37 #103
    42184 crew  DaMart
    pi_53371393
    Volgens mij wordt het nu tijd voor

zaterdag 22 september 2007 @ 00:17:53 #104
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53371603
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:03 schreef Sai het volgende:

[..]

Iers vertalen is bijna hetzelfde als Russisch vertalen: alles mag. Echt. Buutvrij.
    What the Christ? Hebben wij het over hetzelfde boek?
    Dat boek dat in het Engels is geschreven?
    En dat noemt mij nepintellectueel.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 00:18:49 #105
    42184 crew  DaMart
    pi_53371620
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:08 schreef Sai het volgende:

[..]

Hint hint hint!!!

Die statistieken worden zondag bekendgemaakt. Ik heb ook het definitieve overzicht nog niet .
    pi_53371700
    Oh, volgende pagina.
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:28:28 #107
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53371838
    Laat toch godverdomme de top drie niet uit kinderboeken bestaan.
    pi_53371865
    Ik ben te laat. .

Maar omdat ik het anders voor niks heb gedaan:

Hella Haasse - Schaduwbeeld of Het geheim van Appeltern
    Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
    J.K. Rowling - Harry Potter and the Deathly Hallows
    Charles Palliser - The Quincunx
    Steven Saylor - Roma
    Jan van Aken - Het oog van de Basilisk
    Maarten 't Hart - Het woeden der gehele wereld
    Jan van Aken - De valse dageraad
    J.R.R. Tolkien - The Hobbit
    Nancy Mitford - The Pursuit of Love
    C.P. Snow - Corridors of Power
    Ellis Peters - Brother Cadfael's Penance
    Hella Haasse - Het woud der verwachting
    Charles Dickens - Great Expectations
    David Leavitt - The Term Paper Artist
    Paul Auster - Moon Palace
    Bertus Aafjes - Een ladder tegen een wolk
    Michael Tolkin - Among the dead
    Peter Mayle - Hotel Pastis
    Armando - De straat en het struikgewas
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:30:07 #109
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53371882
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nepintellectueel.
    Finnegan's wake, een quote: blarthy frimsy wibble.
    Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 00:32:29 #110
    42184 crew  DaMart
    pi_53371944
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:29 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
    Ik ben te laat. .

Maar omdat ik het anders voor niks heb gedaan:
    Nou vooruit, dan reken ik deze nog goed, maar je bent wel echt de allerlaatste.
      zaterdag 22 september 2007 @ 00:35:19 #111
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53372025
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:08 schreef Sai het volgende:

[..]

Hint hint hint!!!

Ik mag toch hopen dat ik jou in mijn collegebanken tref, broekie.
    pi_53372038
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:32 schreef DaMart het volgende:

[..]

Nou vooruit, dan reken ik deze nog goed, maar je bent wel echt de allerlaatste.
    Dank u. .

Ik had 'm eigenlijk al klaar om 0:04, als je dat gerust stelt, maar was toen dus al te laat. .
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:16:43 #113
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53372811
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

What the Christ? Hebben wij het over hetzelfde boek?
    Dat boek dat in het Engels is geschreven?
    En dat noemt mij nepintellectueel.
    Ha! Pfft! Ik heb iets van tien pagina's Finnegans Wake gelezen met een engels woordenboek ernaast en echt 90% van de woorden uit dat boek staan maken geen deel uit van de Engelse taal.

Jij: nul - ik: één. Booya!
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:19:46 #114
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53372861
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:16 schreef Sai het volgende:

[..]

Ha! Pfft! Ik heb iets van tien pagina's Finnegans Wake gelezen met een engels woordenboek ernaast en echt 90% van de woorden uit dat boek staan maken geen deel uit van de Engelse taal.

O here here how hoth sprowled met the duskt the father of fornicationists but, (O my shining stars and body!) how hath fanespanned most high heaven the skysign of soft advertisement.

Duidelijk toch?
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:24:58 #115
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53372918
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:19 schreef Dagonet het volgende:

[..]

O here here how hoth sprowled met the duskt the father of fornicationists but, (O my shining stars and body!) how hath fanespanned most high heaven the skysign of soft advertisement.

Duidelijk toch?
    Dit is waarschijnlijk mijn favoriete pagina op het hele internet. Vooral als je extreem dronken bent is het een aanrader. Doet het ook erg goed op feestjes.
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:34:46 #116
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53373062
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:16 schreef Sai het volgende:

[..]

Waarom zou ik een stom, onleesbaar boek lezen?
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:38:59 #117
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53373118
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:24 schreef Sai het volgende:

[..]

Dit is waarschijnlijk mijn favoriete pagina op het hele internet. Vooral als je extreem dronken bent is het een aanrader. Doet het ook erg goed op feestjes.
    Haha, ik zet James Joyce op mijn boekenlijstje.
      zaterdag 22 september 2007 @ 01:40:30 #118
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53373145
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je mag kiezen, .
    A) Ik heb geen idee, maar ik zie niet wat jouw voorliefde voor Kluun met deze discussie te maken heeft.
    B) Wat?! Finnegans Wake stom en onleesbaar?! Cultuurbarbaar!!!
    C) Masochisme.
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:04:38 #119
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53373452
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:40 schreef Sai het volgende:

[..]

Je mag kiezen, .
    A) Ik heb geen idee, maar ik zie niet wat jouw voorliefde voor Kluun met deze discussie te maken heeft.
    B) Wat?! Finnegans Wake stom en onleesbaar?! Cultuurbarbaar!!!
    C) Masochisme.
    Ik kies voor a: Wat heeft Sai's voorliefde voor Kluun hiermee te maken?
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:09:31 #120
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53373520
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik kies voor a: Wat heeft Sai's voorliefde voor Kluun hiermee te maken?
    Vraag het aan Freud.

En open een fotoboek. .
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:09:41 #121
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53373524
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 01:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zodat je kan patsen bij het plebs. De mensen die het boek op waarde weten te schatten hebben allang de barbecue ermee aangestoken.
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:15:37 #122
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53373609
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:09 schreef Sai het volgende:

[..]

Vraag het aan Freud.

En open een fotoboek. .
    En mijn studenten laten meegenieten van mijn dronken posts? Nee, dank je.
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:16:11 #123
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53373621
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:09 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zodat je kan patsen bij het plebs. De mensen die het boek op waarde weten te schatten hebben allang de barbecue ermee aangestoken.
    Ik pats liever bij jou, mail je me nog eens?
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:19:57 #124
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53373673
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

En mijn studenten laten meegenieten van mijn dronken posts? Nee, dank je.
    Oplossing: open een fotoboek en stop met posten.
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:26:32 #125
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53373764
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik pats liever bij jou, mail je me nog eens?
    Oh frickledoedledaimalay (ik zit helemaal in het Joyciaans!) ja! Moe'k nog doen. Week was nogal ernstig hectisch en het is me ontschoten.
      zaterdag 22 september 2007 @ 02:51:04 #126
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53373989
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 02:19 schreef Sai het volgende:

[..]

Oplossing: open een fotoboek en stop met posten.
    Oplossing: ik vind je een kutwijf.
    pi_53374970
    Ik had gehoopt dat de top-50 een mooie nog te lezen lijst op zou leveren, maar volgens mij gaat dat aardig tegenvallen!

Wel leuk dat er uiteindelijk nog best wat lijstjes zijn gemaakt. In de eerste week leek het niet zo goed te lopen!

Thumbs up voor Da Mart!
    I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
    ~ How do I feel this good, sober?
    ~ For the night is dark and full of terrors
      zaterdag 22 september 2007 @ 13:22:44 #128
    67997 babette21
    Tais-toi et sois beau
    pi_53378946
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 17:56 schreef HaveANiceDay het volgende:
    20. Zusje m'n Zusje - Barbara Voors
    Moet dit niet Zusje van me zijn??
    pi_53379060
    Ik had mijn lijstje al gepost, maar ik vervang LOTR door De reisgenoten - Tolkien

# 1 – Het lijden van de jonge Werther - Johann Wolfgang Goethe
    # 2 – Lolita - Vladimir Nabokov
    # 3 – De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
    # 4 – Het slot - Franz Kafka
    # 5 – De alchemist - Paulo Coelho
    # 6 – Haroun and the sea of stories - Salman Rushdie
    # 7 – De Reisgenoten - J.R.R Tolkien
    # 8 – Het boek van Bod Pa - Anton Quintana
    # 9 – Mens of geen mens - Vercors
    # 10 – Het gouden ei - Tim Krabbé
    # 11 – Mijn kleine oorlog - Louis Paul Boon
    # 12 – Een schitterend gebrek - Arthur Japin
    # 13 – De gedaanteverwisseling - Franz Kafka
    # 14 – Lof der zotheid - Erasmus
    # 15 – Karakter - F. Bordewijk
    # 16 – De zahir - Paulo Coelho
    # 17 – De goddelijke komedie - Dante Alighieri
    # 18 – Faust - Johann Wolfgang Goethe
    # 19 – De bijbel - God
    # 20 – Het proces - Franz Kafka

edit: ik zie dat ik al te laat ben, maakt niet uit, sorry
    pi_53379080
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 08:32 schreef DancingPhoebe het volgende:
    Ik had gehoopt dat de top-50 een mooie nog te lezen lijst op zou leveren, maar volgens mij gaat dat aardig tegenvallen!

Wel leuk dat er uiteindelijk nog best wat lijstjes zijn gemaakt. In de eerste week leek het niet zo goed te lopen!

Thumbs up voor Da Mart!
    Hoe bedoel je een te lezen lijst?
    pi_53379132
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:27 schreef Ancient het volgende:
    # 19 De bijbel - God
    Gelukkig vind je het fictie. .
    pi_53379682
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:28 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Ze hoopte dat er lijst zou komen van echte aanraders die ze nog niet gelezen heeft.
    Een soort to do list, zeg maar.

Maar waarschijnlijk heeft ze de meeste boeken uit de lijst al gelezen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 14:00:46 #133
    15967 Frollo
    pi_53379784
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:28 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Ze bedoelt waarschijnlijk een lijst met leuke en interessante leestips. (edit: oh ja, wat mijn bovenganger zegt, dan kan het ook zijn natuurlijk.) Maar zo te zien komt er alleen maar standaardtroep in te staan zoals T o l k i e n , Dan Brown en Harry Potter.

Het zat er natuurlijk van tevoren al in dat het erg zou worden, maar als ik die lijstjes zo scan gaat de uitslag mijn bangste verwachtingen overtreffen. Jammer.
      zaterdag 22 september 2007 @ 14:06:41 #134
    37150 livelink
    pi_53379901
    Volgens mij komt DaMart met de hele lijst van alle boeken die genoemd zijn en dus kan iedereen er nog uithalen wat hij zelf wil aan tips en potentieel leesvoer.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 14:09:15 #135
    42184 crew  DaMart
    pi_53379963
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 14:06 schreef livelink het volgende:
    Volgens mij komt DaMart met de hele lijst van alle boeken die genoemd zijn en dus kan iedereen er nog uithalen wat hij zelf wil aan tips en potentieel leesvoer.

Ik ga het Excelbestand ook publiceren. Ben nu nog druk bezig met het invoeren van de laatste lijstjes. Nog 17 te gaan, plus wat controletaken. Ik ben vandaag dus nog wel even zoet .
    pi_53380629
    Euhm ja wat Frollo zegt...
    I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
    pi_53381014
    Het is per definitie moeilijk, zo niet onmogelijk, om onverwachte leestips aan te treffen in de lijstjes van anderen, als je bevooroordeeld de kwaliteit van de lijstjes bepaalt op basis van boeken die je zelf al kent en goed vindt.
    pi_53381195
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 14:00 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ze bedoelt waarschijnlijk een lijst met leuke en interessante leestips. (edit: oh ja, wat mijn bovenganger zegt, dan kan het ook zijn natuurlijk.) Maar zo te zien komt er alleen maar standaardtroep in te staan zoals T o l k i e n , Dan Brown en Harry Potter.

Het zat er natuurlijk van tevoren al in dat het erg zou worden, maar als ik die lijstjes zo scan gaat de uitslag mijn bangste verwachtingen overtreffen. Jammer.
    zeg, jij arrogante neus: niet iedereen leest hetzelfde als jij, andere mensen willen ook graag vertegenwoordigd worden in de top 50.

elitaire wijsneuzen
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:06:42 #139
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_53381214
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 00:02 schreef DaMart het volgende:
    Bij deze verklaar ik de nominatieronde voor gesloten.

Ik zie jullie allemaal zondag rond 20:00 uur in TTK, mogelijk voor een dubbele verrassing!
    Dubbele verrassing? Hoe moet ik dat opvatten?
    *´¨)
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:13:02 #140
    37150 livelink
    pi_53381344
    Misschien twee boeken met dezelfde aantal punten op 1?
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:14:52 #141
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53381388
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:05 schreef simmu het volgende:

[..]

zeg, jij arrogante neus: niet iedereen leest hetzelfde als jij, andere mensen willen ook graag vertegenwoordigd worden in de top 50.

elitaire wijsneuzen
    We zijn niet allemaal Ikea-lezers.
    En wat is er mis met volwassenenboeken?
    Met (ieks) seks, en bildung erin, en geen Orken en Trollen?
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 15:26:37 #142
    42184 crew  DaMart
    pi_53381628
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:06 schreef Foeske het volgende:

[..]

Dubbele verrassing? Hoe moet ik dat opvatten?
    Als ik dat ga zeggen is het geen verrassing meer he .
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 15:29:07 #143
    42184 crew  DaMart
    pi_53381677
    Overigens even voor de duidelijkheid: als ik nu in (nieuwe of oude) lijstjes nog titels tegenkom die niet aan de spelregels voldoen, tel ik die niet meer mee in de lijstjes en geldt dus de puntentelling voor een onvolledige top 20.

Ancient is wat dat betreft de laatste wiens wijziging/verduidelijking ik nog accepteer .
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:29:11 #144
    15967 Frollo
    pi_53381679
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:05 schreef simmu het volgende:

[..]

elitaire wijsneuzen
    Iemand mag de twintig aller-, aller-, allerbeste boeken noemen die hij óóit in zijn héle leven heeft gelezen. En dan komt diegene met 4x Tolkien en 4x Harry Potter.
    Dan ben ik liever elitair.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:29:38 #145
    15967 Frollo
    pi_53381697
    Go DaMart!
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:31:10 #146
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53381727
    quote:
    Op maandag 10 september 2007 19:26 schreef Dagonet het volgende:
    Le Petit Prince - Antoine de Saint-Exupery
    Starship Troopers - Heinlein
    Dune - Frank Herbert
    Good Omes - Terry Pratchett & Neil Gaiman
    Le Morte d'Arthur - Thomas Malory
    Van den vos Reynaerde - Willem die Madocke maecte.
    Inferno - Dante Alighieri
    Alice in Wonderland - Lewis Caroll
    Watership Down - Richard Adams
    A man in full - Tom Wolfe
    Atlas Shrugged - Ayn Rand
    The Lions of Al-Rhassan - Guy Gavriel Kay
    The curious incident with the dog in the nighttime - Mark Haddon
    The life of Pi - Yann Martel
    Small Gods - Terry Pratchett
    Hitchhikers Guide to the galaxy - Douglas Adams
    Kruistoch in Spijkerbroek - Thea Beckmann

Deze lijst moet nog in juiste volgorde worden geplaatst.
    Graag zou ik de resterende twee plekken nog willen vullen met een verhalenbundel (korte, één schrijver) en een stripserie (Sandman, Neil Gaiman) die een World Fantasy Award heeft gewonnen en meer een graphic novel dan een comic of een strip is. Mag dat?
    Ik zie literaire schizofrenie.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:31:28 #147
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53381734
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:29 schreef Frollo het volgende:

[..]

Iemand mag de twintig aller-, aller-, allerbeste boeken noemen die hij óóit in zijn héle leven heeft gelezen. En dan komt diegene met 4x Tolkien en 4x Harry Potter.
    Hey, zoals Terry Pratchett al zei: Iemand die op z'n 13e lord of the rings niet het beste boek vindt heeft niet genoeg gelezen. Iemand die op z'n 33e LotR nog steeds het beste boek vindt heeft zeker niet genoeg gelezen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:31:54 #148
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_53381742
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:31 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik zie literaire schizofrenie.
    Ik ben een lectivoor.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:31:56 #149
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53381743
    quote:

[..]

Ja.
    Dit.
    Dit keer duizend.
    Dit keer duizend met een bakje mayonnaise, graag.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:32:19 #150
    130955 Floripas
    Blast from the past
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:33:11 #151
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53381782
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hey, zoals Terry Pratchett al zei: Iemand die op z'n 13e lord of the rings niet het beste boek vindt heeft niet genoeg gelezen. Iemand die op z'n 33e LotR nog steeds het beste boek vindt heeft zeker niet genoeg gelezen.
    Ik las het toen niet omdat het zo'n hype was.
    Zo'n elitaire trut was ik toen al.
    pi_53381783
    Even een vraagje... Waarom mochten non-fictie boeken eigenlijk niet meedoen? Ik had een heel goed boek willen nomineren maar dat was een non-fictie boek.
    pi_53382139
    quote:

[..]

kan wezen, en als je de rest van het topic ook daadwerkelijk bekeken had, dan had je kunnen zien dat ik tolkien ook niet genoemd heb. en ja: die heb ik op mijn 10de al gelezen, en op mijn 12de nog eens in het engels. harry potter kwam ik niet eens doorheen. ik vind het niks. sommige pulpfantasy is echter weer wel leuk, en daar draait het toch om?

je zegt het zelf: iemand mag het helemaal zelf kiezen. dus als veel mensen harry potter nu eenmaal gaaf vinden komt het in de lijst. dan is het best zielig eigenlijk om daar dan over te zeuren en die mensen die het wel leuk vinden af te kraken.

ah wel, je neerbuigende houding zegt genoeg over jou. seeya!
    pi_53382239
    Tuurlijk is er niets mis mee om dat te lezen. Patat eten is ook lekker en lekker door Dan Brown jagen is ook fijn. Maar wanneer je dat het beste vindt dat je ooit hebt gelezen...
    Ik hou immens van Bon Jovi, maar ik zou er niet over denken die te nomineren in een top 20 beste nummers allertijden...
    pi_53382407
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:54 schreef DancingPhoebe het volgende:
    Tuurlijk is er niets mis mee om dat te lezen. Patat eten is ook lekker en lekker door Dan Brown jagen is ook fijn. Maar wanneer je dat het beste vindt dat je ooit hebt gelezen...
    Ik hou immens van Bon Jovi, maar ik zou er niet over denken die te nomineren in een top 20 beste nummers allertijden...
    over smaakt valt niet te twisten

ik heb er zelf voor gekozen om gewoon de boeken te nomineren die ik met het meeste plezier heb gelezen, ongeacht literaire kwaliteit niemand kan charlaine harris bijvoorbeeld beschuldigen van hoogstaande literatuur, maar sookie is ultragaaf

maar je moet niet andere mensen minachten die dan brown wel nomineren, en dat is wel wat ik hier en daar een beetje meekrijg.
    pi_53382524
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:03 schreef simmu het volgende:
    ik heb er zelf voor gekozen om gewoon de boeken te nomineren die ik met het meeste plezier heb gelezen, ongeacht literaire kwaliteit
    Mee eens!

Ik heb ook zwaarder mee laten wegen met hoeveel plezier ik een boek heb gelezen, dan of iets een literair hoogstaande prestatie van de auteur is geweest. Had gevraagd om de 20 meest literaire boeken en m'n lijstje had er anders uitgezien.

En ik heb liever dat mensen Harry Potter noemen als ze die echt met veel plezier hebben gelezen, dan wanneer iemand 10 compleet onbegrijpelijke boeken van over het paard getilde auteurs noemt. Want ik vermoed dan dat het lijstje dan meer is om indruk te maken op anderen. .
    pi_53382544
    1. Jean-Paul Sartre = La Nausée (Walging)
    2. Albert Camus - L’étranger (De vreemdeling)
    3. Michel Houellebecq – Platforme (Platform)
    4. Fjodor Dostojwski – Schuld en Boete/ Misdaad en Straf
    5. Simon Vestdijk – Op Afbetaling
    6. Franz Kafka – Het proces
    7. Albert Camus – La Chute (De Val)
    8. WF Hermans – De Donkere Kamer van Damokles
    9. Jean-Paul Sartre - Le Mur (De Muur)
    10. George Orwell – 1984
    11. Arnon Grunberg - Tirza
    12. Jan Terlouw – Gevangenis met een open deur
    13. Antoine de Saint Exupery – Le Petit Prince (De Kleine Prins)
    14. Carl Sagan - Contact
    15. Isaac Asimov - The Gods Themselves
    16. Arnon Grunberg - Figuranten
    17. Philip Roth – Goodbye, Columbus
    18.Willem Enschot – Lijmen/het been
    19. Aldous Huxley – Brave New World (Heerlijke nieuwe wereld)
    20. Maarten 't Hart - Een vlucht regenwulpen
    pi_53382553
    Ach ik minacht ze niet, zoals ik al zei ik hou van Bon Jovi, daar kan ik niets aan doen Dat je een boek dus erg leuk vind kun je ook niets aan doen, maar dat je dan vervolgens niet denkt, gut misschien niet het topic voor mij, vind ik vreumd.

En ik vind het jammer dat het lijstje voor mij waarschijnlijk geen openbaringen zal opleveren.
    pi_53382588
    Volgens mij hebben ze bij de muziek top 100 altijd een apart topic om het gezeik (want dat is het) over andermans lijst erbuiten te houden. Lijkt me hier ook wel op zijn plaats.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:15:18 #160
    15967 Frollo
    pi_53382642
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:13 schreef Autodidact het volgende:
    Volgens mij hebben ze bij de muziek top 100 altijd een apart topic om het gezeik (want dat is het) over andermans lijst erbuiten te houden. Lijkt me hier ook wel op zijn plaats.
    Och, ik dacht, ik gooi maar vast de eerste knuppel in het hoenderhok, iemand moet het toch doen.
    Leuk lijstje van jou, alleen te laat vrees ik.
    pi_53382646
    Och, de nominatieronde is al voorbij, dus dat lijkt me niet nodig.
    pi_53382722
    Oh, kut. Heb m'n boekenkast verdomme door zitten nemen. Kom op TS, nog eentje.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:21:34 #163
    1062 Tinkepink
    Niet zeuren maar poetsen
    pi_53382793
    Getver, wat een elitaire snobs lopen er hier rond.
    Geen zorgen voor de dag van morgen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:32:41 #164
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53383004
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:21 schreef Tinkepink het volgende:
    Helemaal mee eens. Zum kotzen, die parvenu's hier.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:33:25 #165
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383017
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:21 schreef Tinkepink het volgende:
    Er is niks mis met een beetje je best doen om je wereldbeeld te verbreden.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:34:19 #166
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383039
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:18 schreef Autodidact het volgende:
    Oh, kut. Heb m'n boekenkast verdomme door zitten nemen. Kom op TS, nog eentje.
    Geeft niet, want het had nut. Ik zie het al: je bent een misantroop.
    pi_53383089
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:37:50 #168
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383114
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:36 schreef Autodidact het volgende:
    Geeft niet, ik hou je wel even vast op de meet.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:40:41 #169
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383170
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:31 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik ben een lectivoor.
    Overigens
    *nerderige gniffel*
    Is een "lectivoor" iemand die bedden eet, bedenk ik me ook nu pas.

Librivoren, of omnilibrivoren zijn wij.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:52:28 #170
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53383412
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:40 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overigens
    *nerderige gniffel*
    Is een "lectivoor" iemand die bedden eet, bedenk ik me ook nu pas.

Librivoren, of omnilibrivoren zijn wij.
    |^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ | |____
    |.THE WHO GIVES A | | |'""|""_ ,_
    | __ FUCK TRUCK __ l ||__|__|__|)
    | (@)(@)* * * *(@)(@) * * * | ( @)
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:54:47 #171
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383457
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:52 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

|^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ | |____
    |.THE WHO GIVES A | | |'""|""_ ,_
    | __ FUCK TRUCK __ l ||__|__|__|)
    | (@)(@)* * * *(@)(@) * * * | ( @)
    Ik.
    En het is sneu dat je de ASCII-"kunst" die vorige maand al niet grappig meer was nodig hebt om dat duidelijk te maken.
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:58:45 #172
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53383537
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik.
    En het is sneu dat je de ASCII-"kunst" die vorige maand al niet grappig meer was nodig hebt om dat duidelijk te maken.
    Het is sneu dat er geen medicijn is voor je betweterige snobisme.
    pi_53383548
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
    Ach ik minacht ze niet, zoals ik al zei ik hou van Bon Jovi, daar kan ik niets aan doen Dat je een boek dus erg leuk vind kun je ook niets aan doen, maar dat je dan vervolgens niet denkt, gut misschien niet het topic voor mij, vind ik vreumd.
    uhm, ik kan me vergissen, maar harry potter boeken zijn toch in ieder geval gewoon boeken? het is gewoon een boeken top 50. hoezo moet iemand die harry potter leuk vind dan denken "niks voor mij"?

zonder meer krijg je dan de altijd vervelende discussie: "wat is literatuur?". is de sade (Justine of De Tegenspoed der Deugdzaamheid) dan wel literatuur? sommigen zien het als (erg harde) porno, en wat van han b. aalberse? anais nin? henry miller?

ieder zn meug, en dat moet je mensen ook gunnen.
    pi_53383573
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

begin bij jezelf en lees harry potter dan zonder te zeiken op anderen
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:03:13 #175
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383627
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:00 schreef simmu het volgende:

[..]

begin bij jezelf en lees harry potter dan zonder te zeiken op anderen
    Ik hèb Harry Potter gelezen en ik hèb me vermaakt.
    Maar heeft het mijn kijk op de medemens veranderd? Nee. Heeft het mijn perceptie van de waarheid veranderd? Nee. Heeft het me een raam verschaft op iets? Nee.
    Het zijn leuke kinderboeken, maar meer dan dat is het ook niet.
    pi_53383638
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

dat doe je toch met LSD of wiet?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:04:45 #177
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383653
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:58 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Het is sneu dat er geen medicijn is voor je betweterige snobisme.
    Ik begon niet tegen een internetvreemde aan te zeiken die iemand anders helpt zijn vocabulaire te verbeteren, stinkooft.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:05:08 #178
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383663
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:03 schreef simmu het volgende:

[..]

dat doe je toch met LSD of wiet?
    Nee, dat is je bewustzijn.
    pi_53383745
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:03 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar heeft het mijn kijk op de medemens veranderd? Nee. Heeft het mijn perceptie van de waarheid veranderd? Nee. Heeft het me een raam verschaft op iets? Nee.
    waarom voel je je (blijkbaar) zo misdaan? iedereen mocht zijn eigen lijst indienen, dat mocht jij ook, waarom mogen anderen dat niet? omdat *jij* het geen literatuur vind is geen afdoende reden namelijk!

je profileert je in ieder geval niet als een erg aardig en meedenkend persoon.
    pi_53383777
    quote:

[..]

Ik kan mij niet herinneren dat die drie eisen werden gesteld aan een ieder z'n persoonlijke top 20. .
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:12:01 #181
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53383825
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik begon niet tegen een internetvreemde aan te zeiken die iemand anders helpt zijn vocabulaire te verbeteren, stinkooft.
    Ik gedraag mij niet als een arrogant parvenu tegenover die internetvreemden, want zo gedraag jij je hier.
    pi_53383839
    het is dat ik zelf erg gevarieerd lees, dus ook zogenaamde literatuur, anders was ik dusdanig geschrokken van de 'literaire elite' hier dat ik een boek uit diens persoon zijn/haar lijst met geen tang aangeraakt had.

jammer ook dat mensen die claimen 'een breed wereldbeeld' te hebben en 'literatuur' lezen blijkbaar geen nette fatsoenlijke inhoudelijke discussie kunnen of willen voeren, maar zich beperken tot elitair geneuzel en ordinair gescheld.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:14:07 #183
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383878
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:09 schreef simmu het volgende:

[..]

waarom voel je je (blijkbaar) zo misdaan? iedereen mocht zijn eigen lijst indienen, dat mocht jij ook, waarom mogen anderen dat niet? omdat *jij* het geen literatuur vind is geen afdoende reden namelijk!

je profileert je in ieder geval niet als een erg aardig en meedenkend persoon.
    Ik heb ook nooit gepretendeerd aardig te zijn.

En waarom zou ik geen kritiek mogen hebben op andermans smaak? Wat is dat voor rare nivelleringsdrang?
    "Shakspeare is gelijk aan J.K. Rowling, en je mag me niet tegenspreken", WTF?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:15:33 #184
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383917
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:12 schreef simmu het volgende:
    het is dat ik zelf erg gevarieerd lees, dus ook zogenaamde literatuur, anders was ik dusdanig geschrokken van de 'literaire elite' hier dat ik een boek uit diens persoon zijn/haar lijst met geen tang aangeraakt had.

jammer ook dat mensen die claimen 'een breed wereldbeeld' te hebben en 'literatuur' lezen blijkbaar geen nette fatsoenlijke inhoudelijke discussie kunnen of willen voeren, maar zich beperken tot elitair geneuzel en ordinair gescheld.
    Die niet zo nuffig, zeg. Je mag mensen van in de dertig die alleen maar kinderboeken op de lijst heeft best uitlachen. Zou jij niet iemand uitlachen die alleen maar K3 en Kinderen voor Kinderen in de CD-toren heeft staan?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:16:41 #185
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383947
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:12 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Ik gedraag mij niet als een arrogant parvenu tegenover die internetvreemden, want zo gedraag jij je hier.
    Arrogant parvenu?
    Wat doet je denken dat ik een parvenu ben?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:17:33 #186
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53383966
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:10 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:

[..]

Ik kan mij niet herinneren dat die drie eisen werden gesteld aan een ieder z'n persoonlijke top 20. .
    Nee, maar daarom mag ik mensen die dat niet doen nog wel afzeiken. Waarom eigenlijk niet?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:18:19 #187
    130955 Floripas
    Blast from the past
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:18:44 #188
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_53384003
    quote:

[..]

Een boek over een man die een niertje bakt en een brief op de post doet daarentegen, whoa!
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:20:19 #189
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384046
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:18 schreef Sai het volgende:

[..]

Een boek over een man die een niertje bakt en een brief op de post doet daarentegen, whoa!
    Ja, maar toen was ik ook nog heel jong en bestond email niet.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:21:49 #190
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53384076
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

Arrogant parvenu?
    Wat doet je denken dat ik een parvenu ben?
    Jezelf elitair benoemen zonder je er naar te gedragen, want mijn inziens gedraag jij je als een alwetende patjepeeër.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:23:33 #191
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384126
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:21 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Jezelf elitair benoemen zonder je er naar te gedragen, want mijn inziens gedraag jij je als een alwetende patjepeeër.
    Waar noem ik mezelf dan elitair, behalve gekscherend?
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:26:13 #192
    42184 crew  DaMart
    pi_53384195
    Het lijkt wel een missverkiezing hier, ik krijg een beeld voor ogen waarin iedereen elkaar aan de haren aan het trekken is .

Maar het wordt een top 50 van de favoriete boeken van FOK!kers en niet een lijst van de literair meest verantwoorde voeken die FOKkers ooit gelezen hebben. De uiteindelijke lijst zegt dus niets meer dan welke boeken FOK!kers het leukst vonden om te lezen, waar ze het meeste plezier en voldoening aan hebben beleefd. En de één vindt LOTR leuk, de ander leest liever het complete oeuvre van Plato in het oud-Grieks. Smaken verschillen nu eenmaal.

De lijst is nog niet af, maar ik voorzie wel dat het een gevarieerde lijst gaat worden. En dat vind ik belangrijk. Dat er voor ieder wat wils instaat. Dan heb je namelijk een mooie afspiegeling van de favoriete boeken van alle mensen die een eigen lijstje hebben gemaakt.

En het is onmogelijk om een top 50 lijst samen te stellen met alleen maar boeken die iedereen leuk of goed vindt. Als dat het criterium zou zijn, kunnen ze de Nederlandse Top 40 ook wel meteen gaan afschaffen.
    pi_53384201
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:14 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit gepretendeerd aardig te zijn.

En waarom zou ik geen kritiek mogen hebben op andermans smaak? Wat is dat voor rare nivelleringsdrang?
    "Shakspeare is gelijk aan J.K. Rowling, en je mag me niet tegenspreken", WTF?
    "argumenteren" en "discussieren", niet zaken omdraaien. *jij* bent aan het gillen (op een lelijke manier) dat b.v. harry potter opgenomen wordt in de top 50. niemand zegt iets over dat Shakspeare gelijk aan J.K. Rowling zou zijn. eerlijk gezegd kan je wel leuk zeggen dat je de boeken uit je lijst gelezen hebt, en dat zal best, maar uitgaande van deze discussie heb je er denk ik bar weinig van begrepen, en dat lijkt me veel erger dan gewoon lol hebben met een leuk boek, en die zo leuk vinden dat je dat boek dan meeneemt in *je persoonlijke top 20"
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:28:20 #194
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53384246
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waar noem ik mezelf dan elitair, behalve gekscherend?
    Deze week: Kritiek op het eigen team
    quote:
    Op zondag 16 september 2007 20:26 schreef Floripas het volgende:
    Naam: Floripas
    Signatuur: Links, elitair
    Gaat dus letten op: Linkse en elitaire onzin
    Wellicht is het een goed idee om eerst op jezelf te letten.
    pi_53384268
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, maar daarom mag ik mensen die dat niet doen nog wel afzeiken. Waarom eigenlijk niet?
    omdat dit topic niet bedoeld is om mensen af te zeiken doos!
    sjees, ik geef het op. ik heb het aardig geprobeerd.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:29:35 #196
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384279
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:26 schreef DaMart het volgende:
    En het is onmogelijk om een top 50 lijst samen te stellen met alleen maar boeken die iedereen leuk of goed vindt. Als dat het criterium zou zijn, kunnen ze de Nederlandse Top 40 ook wel meteen gaan afschaffen.
    Ik heb wel heel braaf gewacht tot alle lijstjes waren ingeleverd.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:30:05 #197
    42184 crew  DaMart
    pi_53384291
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:33 schreef Gewas het volgende:
    Even een vraagje... Waarom mochten non-fictie boeken eigenlijk niet meedoen? Ik had een heel goed boek willen nomineren maar dat was een non-fictie boek.
    De achterliggende gedachte was dat je non-fictie vaak anders beoordeeld dan fictie. Het is immers ook een ander genre. Het nadeel daarvan is dan weer dat ook boeken als Het Dagboek Van Anne Frank buiten de boot vallen. Volgende keer zal ik hier dus nog eens goed naar kijken .
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:30:26 #198
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384302
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:28 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Deze week: Kritiek op het eigen team
    [..]

Wellicht is het een goed idee om eerst op jezelf te letten.
    Hallo?
    Kritiek op het eigen team.
    Als dat geen zelfspot is weet ik het ook niet meer.
    pi_53384311
    quote:
    als iedereen hetzelfde leuk vind is er toch ook geen lol meer aan!
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:31:26 #200
    42184 crew  DaMart
    pi_53384328
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:30 schreef simmu het volgende:

[..]

Precies! Dat probeerde ik ook aan te geven in mijn post .
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:31:55 #201
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384338
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:29 schreef simmu het volgende:

[..]

omdat dit topic niet bedoeld is om mensen af te zeiken doos!
    sjees, ik geef het op. ik heb het aardig geprobeerd.
    Ik zeik geen mensen af (tenzij zij eerst beginnen, dan is het fair game), maar wel te nauwe blikken op de wereld.
    Overigens staat het mensen vrij mijn lijstje af te zeiken - wat ze dan ook volmondig hebben gedaan.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:32:41 #202
    15967 Frollo
    pi_53384360

Sorry Floripas, dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi, er vervolgens tussenuit knijp en jou alle reacties laat opvangen.
    Maar als ik je een beetje ken vind je dat nog best leuk ook.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:32:41 #203
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384361
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar als niemand meer kritiek mag leveren op de lijst van een ander ook niet.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:33:21 #204
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384378
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:32 schreef Frollo het volgende:

Sorry Floripas, dat ik de knuppel in het hoenderhok gooi, er vervolgens tussenuit knijp en jou al het commentaar laat opvangen.
    Maar als ik je een beetje ken vind je dat nog best leuk ook.
    Ik ben al doorge-DVDA'd, dus kom ook maar eventjes deflecteren.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:33:25 #205
    15967 Frollo
    pi_53384379
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:30 schreef simmu het volgende:

[..]

Dat is nou juist mijn punt, IEDEREEN verafgoodt Tolkien!
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:34:47 #206
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384422
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:30 schreef DaMart het volgende:

[..]

De achterliggende gedachte was dat je non-fictie vaak anders beoordeeld dan fictie. Het is immers ook een ander genre. Het nadeel daarvan is dan weer dat ook boeken als Het Dagboek Van Anne Frank buiten de boot vallen. Volgende keer zal ik hier dus nog eens goed naar kijken .
    Dat geldt voor autobiografieen en openbaringen dan ook. En de Celestijnse Belofte?
    Het blijft een lastige afweging.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:35:07 #207
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384428
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ha.
    pi_53384430
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef DaMart het volgende:

[..]

nja, sorry dat ik een beetje fel ben

de laatste pagina posts bevat wat dingen die me erg irriteren. het raakt een beetje de "als het geen [kakstem] literatuur[/kakstem] is, is het niet de moeite waard om het te lezen". waarbij dan even aan allerlei dingen voorbijgegaan wordt, zoals bijvoorbeeld wat literatuur is, en de waarde van lezen an sich.
    pi_53384472
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat geldt voor autobiografieen en openbaringen dan ook. En de Celestijnse Belofte?
    Het blijft een lastige afweging.
    WAAAHAAHAAAHAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    en dan na die discussie kom je aan met de celestijnse belofte?

OMFG, ok, ik neem jou dus, like, echt niet, serieus meer. "een lastige afweging", *grinnik*
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:38:49 #210
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384516
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:26 schreef simmu het volgende:

[..]

"argumenteren" en "discussieren", niet zaken omdraaien. *jij* bent aan het gillen (op een lelijke manier) dat b.v. harry potter opgenomen wordt in de top 50. niemand zegt iets over dat Shakspeare gelijk aan J.K. Rowling zou zijn. eerlijk gezegd kan je wel leuk zeggen dat je de boeken uit je lijst gelezen hebt, en dat zal best, maar uitgaande van deze discussie heb je er denk ik bar weinig van begrepen, en dat lijkt me veel erger dan gewoon lol hebben met een leuk boek, en die zo leuk vinden dat je dat boek dan meeneemt in *je persoonlijke top 20"
    Gillen?
    Ik probeer alleen maar an te geven dat die Ikea-einheidsworst me een beetje de strot uit komt.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:39:30 #211
    42184 crew  DaMart
    pi_53384536
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:32 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar als niemand meer kritiek mag leveren op de lijst van een ander ook niet.
    Je mag van mij gerust reageren op de lijstjes van anderen. Maar vergeet niet dat smaken verschillen en dat als iemand een boek leuk vindt wat jij niet kunt waarderen, dat objectief gezien maar zeer weinig zegt over iemand .
    pi_53384539
    quote:
    Het lijkt wel een missverkiezing hier, ik krijg een beeld voor ogen waarin iedereen elkaar aan de haren aan het trekken is .
    Als het nog niet af is, wil je de mijne er ook nog bij doen?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:40:28 #213
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384561
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:36 schreef simmu het volgende:

[..]

WAAAHAAHAAAHAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    en dan na die discussie kom je aan met de celestijnse belofte?

OMFG, ok, ik neem jou dus, like, echt niet, serieus meer. "een lastige afweging", *grinnik*
    He, wat? Heb je een snufje zout nodig?

Ik heb de Celestijnse belofte op lijsten van mensen zien staan, maar ik kwam er niet doorheen (zo open is mijn geest nu ook weer niet). |k vroeg me af of een boek als dat meetelt.
    Gaat het, wurmpje?
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:40:34 #214
    42184 crew  DaMart
    pi_53384566
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor. Ongeveer 85 lijstjes verwerkt, en het meest genoemde boek van Tolkien kwam in 15 lijstjes voor .
    pi_53384587
    Ik vind dat er een verschil is tussen goede boeken en boeken die leuk zijn om te lezen. En ik hoopte dat de uiteindelijke lijst toch grotendeels uit goede boeken zou bestaan. Als het uiteindelijk een lijst met boeken die leuk zijn om te lezen blijkt te zijn, oooook goed, staat nergens in de regels dat het niet mag. Maar er staat ook nergens dat ik dat dan niet jammer mag vinden en dat mag posten.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:42:03 #216
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384593
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:39 schreef DaMart het volgende:

[..]

Je mag van mij gerust reageren op de lijstjes van anderen. Maar vergeet niet dat smaken verschillen en dat als iemand een boek leuk vindt wat jij niet kunt waarderen, dat objectief gezien maar zeer weinig zegt over iemand .
    Maar let wel: ik heb geen kritiek geleverd op 's mensen individuele voorkeuren. Ik heb alleen geklaagd over de tendens. Waarom zou dat niet mogen?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:42:48 #217
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384613
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:40 schreef DaMart het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor. Ongeveer 85 lijstjes verwerkt, en het meest genoemde boek van Tolkien kwam in 15 lijstjes voor .
    Harry Potter dan toch.
    pi_53384630
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

Gillen?
    Ik probeer alleen maar an te geven dat die Ikea-einheidsworst me een beetje de strot uit komt.
    oh, komop, er worden best veel verschillende dingen genoemd, en als je nu eens om te beginnen wacht met klagen totdat de hele lijst bekend is? dan kan je dan leuk een laternatief topic openen. en als je echt die eenheidsworst zo beu bent doe je hierna (geef het ffies wat tijd) een eigen "boekenlijst zonder eenheidsworst". inclusief dus alles verwerken enzo he!
    en natuurlijk dan wel duidelijk melden wat je verstaat onder eenheidsworst.

sorry, maar je roept hier en daar niet zulke aardige opmerkingen, maar een goede nette discussie is je teveel gevraagd. je profileert je als iemand die heel graag zich wil onderscheiden, en intellectueel over wenst te komen, maar je onderbouwt niets, je beargumenteert niets, en bent geregeld met jezelf in tegenspraak.

je bent tegen eenheidsworst, maar als het had gemogen had je toch eigenlijk wel graag "de celestijnse belofte" op je lijst willen hebben. *grinnik*
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:44:10 #219
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384641
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:35 schreef simmu het volgende:

[..]

nja, sorry dat ik een beetje fel ben

de laatste pagina posts bevat wat dingen die me erg irriteren. het raakt een beetje de "als het geen [kakstem] literatuur[/kakstem] is, is het niet de moeite waard om het te lezen". waarbij dan even aan allerlei dingen voorbijgegaan wordt, zoals bijvoorbeeld wat literatuur is, en de waarde van lezen an sich.
    Wellicht heb jij mijn lijst nageplozen - dan heb je gezien dat ik er óók een kinderboek op heb staan.
    En verder hoef je 't allemaal niet zo persoonlijk aan te trekken.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:45:42 #220
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384681
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:43 schreef simmu het volgende:

[..]

oh, komop, er worden best veel verschillende dingen genoemd, en als je nu eens om te beginnen wacht met klagen totdat de hele lijst bekend is? dan kan je dan leuk een laternatief topic openen. en als je echt die eenheidsworst zo beu bent doe je hierna (geef het ffies wat tijd) een eigen "boekenlijst zonder eenheidsworst". inclusief dus alles verwerken enzo he!
    en natuurlijk dan wel duidelijk melden wat je verstaat onder eenheidsworst.

sorry, maar je roept hier en daar niet zulke aardige opmerkingen, maar een goede nette discussie is je teveel gevraagd. je profileert je als iemand die heel graag zich wil onderscheiden, en intellectueel over wenst te komen, maar je onderbouwt niets, je beargumenteert niets, en bent geregeld met jezelf in tegenspraak.

je bent tegen eenheidsworst, maar als het had gemogen had je toch eigenlijk wel graag "de celestijnse belofte" op je lijst willen hebben. *grinnik*
    Ik klaag niet, ik help meedenken over de grens van "fictie".
    En jij moet evident nog leren begrijpend lezen, als jij uit mijn post opmaakt dat ik de Celestijnse Belofte er graag op had willen zetten.
    pi_53384748
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wellicht heb jij mijn lijst nageplozen - dan heb je gezien dat ik er óók een kinderboek op heb staan.
    En verder hoef je 't allemaal niet zo persoonlijk aan te trekken.
    je komt arrogant en elitair over en ware discussie mijdt je als de pest. daar heb ik gewoon een pesthekel aan, en ik heb lekker veel vrije tijd nu
    en nee; ik heb je lijst niet nageplozen. waarom zou ik? ieder zn meug hoor
    even serieus: hoeveel boeken lees je per week?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:49:03 #222
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384759
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:48 schreef simmu het volgende:

[..]

je komt arrogant en elitair over en ware discussie mijdt je als de pest. daar heb ik gewoon een pesthekel aan, en ik heb lekker veel vrije tijd nu
    Voor mijn werk meegerekend?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:49:34 #223
    15967 Frollo
    pi_53384769
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:40 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar er zijn maar weinig lijstjes waar helemaal géén Tolkien op stond, neem ik aan.
    pi_53384788
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:45 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik klaag niet, ik help meedenken over de grens van "fictie".
    En jij moet evident nog leren begrijpend lezen, als jij uit mijn post opmaakt dat ik de Celestijnse Belofte er graag op had willen zetten.
    je zegt letterlijk het een lastige afweging te vinden. begrijp me goed: als jij de cb leuk vindt, prima
    pi_53384805
    quote:
    Op donderdag 20 september 2007 11:39 schreef Steven184 het volgende:
    Ok, ik denk dat ik nu ook maar mijn top 20 ga posten. Zoals ik al eerder zei, zal ik de LotR niet in mijn lijst opnemen. Dit omdat ik het als 1 verhaal zie en dan een deel daarvan noemen is in mijn ogen onjuist. Hierover zullen velen uiteraard een andere mening hebben, maar ik heb hier voor gekozen.

1. De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
    2. De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
    3. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
    4. De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) - 2006
    5. De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) - 1992
    6. De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
    7. De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) - 1988
    8. Cryptonomicon (Cryptonomicon) - Neal Stephenson (VS) - 1999
    9. De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) - 2004
    10. Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
    11. Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) - 1966
    12. Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) - 2005
    13. Karakter - Ferdinand Bordewijk (Ned) - 1938
    14. De verdwaalde carnavalsvierder - Hubert Lampo (Bel) - 1990
    15. 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) - 1949
    16. Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) - 2006
    17. De schaduw van de wind (La sombra del viento) - Carlos Ruiz Zafón (Spa) - 2001
    18. The Tragical History of Doctor Faustus - Christopher Marlowe (GB) - 1588-1592
    19. De Geestverwantschap (Ghostwritten) - David Mitchell (GB) - 1999
    20. Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) - 2004
    Wat een clichés.
    Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:51:10 #226
    42184 crew  DaMart
    pi_53384810
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar let wel: ik heb geen kritiek geleverd op 's mensen individuele voorkeuren. Ik heb alleen geklaagd over de tendens. Waarom zou dat niet mogen?
    Ook daar heb ik niets op tegen hoor. Het staat je vrij om je mening te uiten .
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:52:05 #227
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384828
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:50 schreef simmu het volgende:

[..]

je zegt letterlijk het een lastige afweging te vinden. begrijp me goed: als jij de cb leuk vindt, prima
    Het lijkt me een lastige afweging voor de jury.
    En als ik de celestijnse belofte leuk had gevonden, had-ie erop gestaan.
    Ik schaam mij immers ook niet voor Pullman of Vonnegut.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 17:52:19 #228
    42184 crew  DaMart
    pi_53384837
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Frollo het volgende:

[..]

Maar er zijn maar weinig lijstjes waar helemaal géén Tolkien op stond, neem ik aan.
    Tot nu toe ongeveer 50%... net zoveel als alle Harry Potter's samen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:53:14 #229
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384860
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Wat een clichés.
    Oh, jij hier? Daar gaan we.

Ik ken overigens dat Cryptonomicron waar iedereen mee komt niet. Is dat wat?
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:53:57 #230
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384874
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:48 schreef simmu het volgende:

[..]

Ik heb even zitten rekenen. Het kan fluctueren, maar ongeveer twee per dag.
    Het helpt dat het mijn werk is.
    Hoezo?
    pi_53384908
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Frollo het volgende:

[..]

mijnes niet hoor maar ik ben uitgegaan van wat ik de leukste boeken vond. en het kan best dat heel veel mensen dat nu eenmaal als hun leukste boek ooit bestempelen. tsja, nja, blijkbaar vinden veel mensen dat dan. daar kan jij het niet mee eens zijn, maar daarom mocht jij je eigen lijstje maken.
    pi_53384930
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Voor mijn werk meegerekend?
    nee, gewoon boeken die je zelf voor je plezier leest. anders kan je de krant ook wel meerekenen. en elk studieboek enzo.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:57:33 #233
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53384960
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:56 schreef simmu het volgende:

[..]

nee, gewoon boeken die je zelf voor je plezier leest. anders kan je de krant ook wel meerekenen. en elk studieboek enzo.
    Ik doe mijn werk voor mijn plezier, en ik ben heel vrij in de fictieboeken die ik mag gebruiken.
    Twee per dag, dus.
    pi_53384977
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik doe mijn werk voor mijn plezier, en ik ben heel vrij in de fictieboeken die ik mag gebruiken.
    Twee per dag, dus.
    *zucht* lamaar. ik ben weg hier.
      zaterdag 22 september 2007 @ 17:59:30 #235
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385006
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:58 schreef simmu het volgende:

[..]

*zucht* lamaar. ik ben weg hier.
    Wat? Eert vraag je het, en dan ben je ontevreden over het antwoord?
    Goed, zelf weten.
    pi_53385106
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Oh, jij hier? Daar gaan we.

Ik ken overigens dat Cryptonomicron waar iedereen mee komt niet. Is dat wat?
    Als je graag in jezelf snijdt...
    Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:04:33 #237
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385144
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:03 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Als je graag in jezelf snijdt...
    Wat is dat voor boek dan? Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb ik een lacune opgelopen?
    pi_53385183
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat is dat voor boek dan? Ik heb er nog nooit van gehoord. Heb ik een lacune opgelopen?
    Een veredelde Tom Clancy. Populair onder gothics.
    pi_53385202
    In Nederland is er voor mij maar één schrijver, en dat is Oek de Jong. De rest zijn geperverteerde grachtengordelklootzakken. Maar dat terzijde.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:08:45 #240
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385222
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:06 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik herkende wel de necronomicon in de titel. Ik zal het toch eens een kans geven.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:11:00 #241
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385290
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:07 schreef Zwaardvisch het volgende:
    In Nederland is er voor mij maar één schrijver, en dat is Oek de Jong. De rest zijn geperverteerde grachtengordelklootzakken. Maar dat terzijde.
    Vlamingen
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:11:38 #242
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385334
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:11 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vlamingen
    Wie? Ik vond De koele Minnaar erg mooi, maar dat zal een cliché zijn.

Lees Opwaaiende Zomerjurken eens, trouwens.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:12:54 #244
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_53385335
    Ik heb zowel een aantal boeken van Tolkien als van Rowling in mijn lijst staan, dus ik wil ook wel wat zeggen. Ik heb inderdaad ook gekeken naar mijn favoriete boeken ofwel de boeken waaraan ik het meeste plezier heb beleefd. Een veelgenoemd boek als 1984 heb ik ook gelezen en is misschien literair wat specialer, maar ik vond er gewoon niet zoveel aan. Vandaar dat 1984 niet in mijn lijstje staat. En zo is het met meer boeken die over het algemeen als literair hoogstaand worden beschouwd.

Harry Potter ben ik ingedoken en ik bleef maar lezen tot het uit was. Heerlijk. Dat is ook een kunst hoor; zeven boeken schrijven die de hele wereld wil lezen en die boek na boek niet tegenvallen.

Lord of the Rings is voor mij weer net een andere categorie. Ook daar werd ik helemaal meegetrokken in het verhaal en voelde ik me leeg toen ik klaar was met lezen, maar meer dan bij Harry Potter had ik hier ook echt het gevoel dat ik een meesterwerk heb gelezen. Tsja, meningen mogen verschillen he.
    *´¨)
    pi_53385434
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:12 schreef Foeske het volgende:
    Ik heb zowel een aantal boeken van Tolkien als van Rowling in mijn lijst staan, dus ik wil ook wel wat zeggen. Ik heb inderdaad ook gekeken naar mijn favoriete boeken ofwel de boeken waaraan ik het meeste plezier heb beleefd. Een veelgenoemd boek als 1984 heb ik ook gelezen en is misschien literair wat specialer, maar ik vond er gewoon niet zoveel aan. Vandaar dat 1984 niet in mijn lijstje staat. En zo is het met meer boeken die over het algemeen als literair hoogstaand worden beschouwd.

Harry Potter ben ik ingedoken en ik bleef maar lezen tot het uit was. Heerlijk. Dat is ook een kunst hoor; zeven boeken schrijven die de hele wereld wil lezen en die boek na boek niet tegenvallen.

Lord of the Rings is voor mij weer net een andere categorie. Ook daar werd ik helemaal meegetrokken in het verhaal en voelde ik me leeg toen ik klaar was met lezen, maar meer dan bij Harry Potter had ik hier ook echt het gevoel dat ik een meesterwerk heb gelezen. Tsja, meningen mogen verschillen he.
    Natuurlijk vond je Lord of the Rings meesterlijk. Dat vindt immers iedereen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:22:33 #246
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53385504
    quote:
    Hee, de nivellerende zeikerdjes zijn weg.
    Wie en waar loopt er te nivelleren? Ik mis een onderbouwing in bijna al jouw zeikposts.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 18:29:37 #247
    42184 crew  DaMart
    pi_53385656
    quote:
    Hee, de nivellerende zeikerdjes zijn weg.
    Volgens mij loopt er niemand te zeiken hier hoor. Er worden slechts meningen verkondigd .
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:33:28 #248
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385720
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:12 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Wie? Ik vond De koele Minnaar erg mooi, maar dat zal een cliché zijn.

Lees Opwaaiende Zomerjurken eens, trouwens.
    Louis Paul Boon! Zowel zijn porno als zijn andere werk. De Bende van Jan de Lichte.
    En Hugo Claus.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:34:33 #249
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385746
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:29 schreef DaMart het volgende:

[..]

Volgens mij loopt er niemand te zeiken hier hoor. Er worden slechts meningen verkondigd .
    Jij bent best een lieve jongen.
    pi_53385763
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

Louis Paul Boon! Zowel zijn porno als zijn andere werk. De Bende van Jan de Lichte.
    En Hugo Claus.
    Hubert Lampo! Joachim Stiller

En alles van Claus is goed, in feite is mijn username afkomstig uit een van zijn boeken, maar dat wist je natuurlijk al lang .
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:36:33 #251
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385785
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:35 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Hubert Lampo! Joachim Stiller

En alles van Claus is goed, in feite is mijn username afkomstig uit een van zijn boeken, maar dat wist je natuurlijk al lang .
    Ja, maar dat durf ik niet te zeggen, want als je in dit topic boven het gemiddelde uitsteekt, gaat je kop eraf.
    pi_53385910
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, maar dat durf ik niet te zeggen, want als je in dit topic boven het gemiddelde uitsteekt, gaat je kop eraf.
    Ik krijg er zo'n leesclub-gevoel van.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:44:01 #253
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53385974
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:41 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik krijg er zo'n leesclub-gevoel van.
    Er komt een middelbare huisvrouw bij de leesclub...
    pi_53386032
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Er komt een middelbare huisvrouw bij de leesclub...
    Leesclubs doen me denken aan zelfmoord.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:47:59 #255
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53386068
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:46 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Leesclubs doen me denken aan zelfmoord.
    Zelfmoord doet mij denken aan hyves.
    pi_53386078
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:47 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zelfmoord doet mij denken aan hyves.
    Hyves doet me denken aan corpsmeisjes die niet willen neuken.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 18:48:58 #257
    42184 crew  DaMart
    pi_53386080
    Het is duidelijk dat jullie gedachten afdwalen. Zullen we nu weer ontopic gaan dan?
    pi_53386091
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:48 schreef DaMart het volgende:
    Het is duidelijk dat jullie gedachten afdwalen. Zullen we nu weer ontopic gaan dan?
    Ja, ik ga nu het lijstje van Floripas afkraken.

Heeft ze Ulysses echt helemaal gelezen? Ik wil haar overhoren.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:49:34 #259
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_53386095
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als je echt boven het gemiddelde uitstak, hoefde je dat niet te pretenderen tegenover een stel internetvreemden.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:50:10 #260
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53386112
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:49 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Als je echt boven het gemiddelde uitstak, hoefde je dat niet te pretenderen tegenover een stel internetvreemden.
    Joh, post-icons plus VVD'ertje. Kom op.
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:51:15 #261
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53386131
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:49 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ja, ik ga nu het lijstje van Floripas afkraken.

Heeft ze Ulysses echt helemaal gelezen? Ik wil haar overhoren.
    pùhIk ga de jouwe niet eens zoeken. pùh
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 18:53:00 #262
    42184 crew  DaMart
    pi_53386172
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Die zou je toch niet vinden.
    pi_53386473
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

1. John Steinbeck - The Grapes of Wrath
    2. Hemingway - alles van die gast is geniaal
    3. Oek de Jong - Opwaaiende Zomerjurken
    4. André Gide - L'Immoralist
    5. Joyce - A portrait of the artist...
    6. Oscar Wilde - A picture of Dorian Gray
    7. Harry Mulisch - Het ironische van de ironie
    8. Elias Canetti - Het Martyrium
    9. Henri Charrière - Papillon (omdat het leuk is)
    10. Voskuil - Bij nader Inzien
    11. Henry Miller - Sexus, Plexus en Nexus
    12. Het verzameld werk van Salinger (ook wel, "Catcher in the rye")
    13. Anthony Burgess - A clockwork orange
    14. Robert Pirsig - Zen or the art of...
    15. Nabokov - Lolita
    16. W.F. Hermans - Nooit meer slapen ('dit is geen slapen...')
    17. Claus - De koele minnaar/ De zwaardvis
    18. Garcia Marquez - Kroniek van een aangekondigde dood
    19. Mark Steyn - Broadway Babies Say Goodnight (geniaal in z'n soort)
    20. Brett Easton Ellis - American Psycho

Excuses voor afgebroken namen, maar zij die de boeken wel gelezen hebben, weten waar ik over spreek.
      zaterdag 22 september 2007 @ 19:11:31 #264
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53386551
    "Hemingway - alles van die gast is geniaal"
    Ik ga meer af op Orwell over de Spaanse Burgeroorlog, maar goed. Daar hebben we het in POL nog wel over.
    pi_53386581
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 19:11 schreef Floripas het volgende:
    "Hemingway - alles van die gast is geniaal"
    Ik ga meer af op Orwell over de Spaanse Burgeroorlog, maar goed. Daar hebben we het in POL nog wel over.
    Down and out in Paris and London vond ik wel grappig.

Orwell was pacifist, dan win je altijd. Hemingway is veel spannender, al was het maar door zijn extreme zelfhaat. Hoe heet die schrijver van dat boek over een wegrottend lijk ook weer, daar schreef hij zulke leuke brieven aan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Zwaardvisch op 22-09-2007 19:25:00 ]
      zaterdag 22 september 2007 @ 19:36:56 #266
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53387198
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:06 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Het doet ook wel opgeld onder het nerddeel der bevolking. Het heeft met cryptografie te maken en Turing zit erin en priemgetallen!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_53387372
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 19:36 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het doet ook wel opgeld onder het nerddeel der bevolking. Het heeft met cryptografie te maken en Turing zit erin en priemgetallen!
    Lees dan "The Indian Clerk" van David Leavitt. . (Best aardig ontvangen in de New York Times)
    pi_53387490
    heeft mein kampf al gewonnen?
    Op dinsdag 22 september 2009 19:25 schreef Adelante het volgende:
    Met jou als KLB vriend hebben we geen vijanden meer nodig nee :')
    pi_53388012
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 19:47 schreef postmortum het volgende:
    heeft mein kampf al gewonnen?
    Ja, een vrije publicatie.
      zaterdag 22 september 2007 @ 20:09:19 #270
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53388243
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:09 schreef Floripas het volgende:

[..]

Neeneenee.
    Dat heb ik altijd gedacht...
      zaterdag 22 september 2007 @ 21:04:47 #272
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53389724
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:12 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Dat heb ik altijd gedacht...
    Hij heeft in de Spaanse burgeroorlog gevochten, en dat was redelijk met voorbedachten rade. Hij is daarvoor zelf naar Spanje getogen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 22 september 2007 @ 21:48:23 #273
    13973 ranja
    image means nothing
    pi_53390933
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 14:38 schreef sasquatsch het volgende:

[Catcher in the Rye]

Pas dan wel op, want het boek schijnt o.a de oorzaak te zijn van de moord op John Lennon en de aanslag op Ronald Reagan. (De daders waren blijkbaar geobsedeerd door de strekking van het boek.)
    Nou, we zullen zien. Vanmiddag gekocht (vertaling), net als Dorian Gray, ook nav dit topic.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 22:09:26 #274
    42184 crew  DaMart
    pi_53391651
    Zo. De toplijst staat bij deze vast! Ik heb inmiddels alle lijstjes verwerkt. Nu alleen nog wat controle-acties en informatie opzoeken, en ik ben klaar.
      zaterdag 22 september 2007 @ 22:13:48 #275
    89728 Plastic_Power
    Vegetable rights & peace
    pi_53391805
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 22:09 schreef DaMart het volgende:
    Zo. De toplijst staat bij deze vast! Ik heb inmiddels alle lijstjes verwerkt. Nu alleen nog wat controle-acties en informatie opzoeken, en ik ben klaar.
    Cool
      zaterdag 22 september 2007 @ 22:14:51 #276
    15967 Frollo
    pi_53391838
    Go DaMart!

Jammer genoeg (nou ja) vertrek ik vannacht op vakantie, dus ik kan de uitslag niet 'live' meemaken. En het gekrakeel eromheen ook niet, daarom was ik vanmiddag al een beetje begonnen.
      Moderator zaterdag 22 september 2007 @ 22:35:22 #277
    42184 crew  DaMart
    pi_53392501
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 22:14 schreef Frollo het volgende:
    Go DaMart!

Jammer genoeg (nou ja) vertrek ik vannacht op vakantie, dus ik kan de uitslag niet 'live' meemaken. En het gekrakeel eromheen ook niet, daarom was ik vanmiddag al een beetje begonnen.
    Dan zul je toch moeten wachten op wie o wie nou toch gewonnen heeft .

Ik denk trouwens dat veel mensen blij zijn met de winnaar, maar een hoop ook weer niet .
    pi_53400749
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Wat een clichés.
    Ach wat..

Clichés waar ik me mee heb vermaakt en waarvan ik vond dat het goede boeken zijn. Maar wat vind jij van Stani¨ić? Waarom is Joachim Stiller van Lampo minder cliché dan de verdwaalde carnavalsvierder? Waarom geeft niemand De Stad der Zienden het respect dat het verdient? Waarom heb ik zoveel titels in mijn lijst die begin met het lidwoord 'de'? Waarom pak je er toevallig mijn lijst uit? Waarom ben je in dit topic beland? Waarom doe je niet gewoon mee aan de verkiezing als je toch in dit topic bent beland? Waarom ben je uberhaupt op FOK! beland? Waarom vergeet je de voorletters van Voskuil? Waarom moet je nou weer Claus opnemen in jou lijst? Waarom nou weer de meest overschatte Vlaming? Anatole Ghekiere is toch veel beter?

O wacht, laat maar, ik zie het al...

[ Bericht 2% gewijzigd door Steven184 op 23-09-2007 11:28:18 ]
    pi_53401391
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 11:21 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Ach wat..

Clichés waar ik me mee heb vermaakt en waarvan ik vond dat het goede boeken zijn. Maar wat vind jij van Stani¨ić? Waarom is Joachim Stiller van Lampo minder cliché dan de verdwaalde carnavalsvierder? Waarom geeft niemand De Stad der Zienden het respect dat het verdient? Waarom heb ik zoveel titels in mijn lijst die begin met het lidwoord 'de'? Waarom pak je er toevallig mijn lijst uit? Waarom ben je in dit topic beland? Waarom doe je niet gewoon mee aan de verkiezing als je toch in dit topic bent beland? Waarom ben je uberhaupt op FOK! beland? Waarom vergeet je de voorletters van Voskuil? Waarom moet je nou weer Claus opnemen in jou lijst? Waarom nou weer de meest overschatte Vlaming? Anatole Ghekiere is toch veel beter?

O wacht, laat maar, ik zie het al...
    1) Ik ben in dit topic beland om mensen als jij ongenadig te pesten. Dat ik daar in slaag en reacties krijg van (terecht) verontwaardigde users, doet me goed.

2) Natuurlijk noem ik de voorletters van Voskuil niet . Ik lees liever boeken dan dat ik me bezighoud met de biografie van een auteur. Dat lijkt me voorbehouden aan leesclub-figuren zoals jij.

3) Ik doe mee aan de verkiezing. Om jullie te dienen heb ik zelfs een lijstje gepost.
    pi_53401519
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 11:57 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

1) Ik ben in dit topic beland om mensen als jij ongenadig te pesten. Dat ik daar in slaag en reacties krijg van (terecht) verontwaardigde users, doet me goed.

2) Natuurlijk noem ik de voorletters van Voskuil niet [afbeelding]. Ik lees liever boeken dan dat ik me bezighoud met de biografie van een auteur. Dat lijkt me voorbehouden aan leesclub-figuren zoals jij.

3) Ik doe mee aan de verkiezing. Om jullie te dienen heb ik zelfs een lijstje gepost.
    Zonde dat je de plank misslaat, had toch meer verwacht van je. We kunnen hier een hele leuke discussie over gaan houden, maar verder dan uitvluchten ga je toch niet komen.

Je doet trouwens niet mee aan de verkiezing, voor het geval je dat gemist hebt.
    pi_53401921
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 23:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Heel aardige smaak.
    Neuken?
    Alleen als je daarna samen wil huilen om het einde van The Amber Spyglass.
      zondag 23 september 2007 @ 14:02:47 #282
    67997 babette21
    Tais-toi et sois beau
    pi_53404674
    wat een rellen hier
    en hoe kinderachting om elkaar op een lijst aan te spreken die door smaak wordt bepaald...

Mij viel het in eerste instantie ook op hoe belachelijk literair verantwoord de meeste lijstjes waren. Kreeg er jeuk van, want het komt over als een partijtje "kijk mij eens even intellectueel zijn". Leuk hoor, om met namen te strooien, maar die Couperusshit lees je toch niet voor je lól?!?!? En hoe kan het dat de literaire thrillers (de Anthos-boeken, zeg maar) zo schitteren door afwezigheid, terwijl die áltijd bovenin de Boeken Top 10 staan?!?

Maar goed, toen bedacht ik me dat ik in TTK zat, waar ik anders nooit kom (terwijl ik wél veel lees), en dat de meerderheid van de stemmers (dus) lees-die hards zijn, die de normale lezer - van pak 'm beet 1 boek per maand, en in de vakantie 2 per week - ver achter zich laten, en daardoor mogelijk écht van de zware kost genieten. Vooruit, voordeel van de twijfel dus, en het cynisme opzij: ik maak niemand uit voor elitaire pimpers....

Zoals meer keer genoemd: het gaat om de lol die je bij een boek beleeft, de emoties die het oproept. Schrijfstijl speelt daarbij mee, want een slecht, te moeilijk of te makkelijk geschreven boek irriteert mateloos en dat gaat dus ten koste van het leesplezier, maar het plot blijft doorslaggevend. Wie bepaald dat alleen kiddo's geboeid mogen zijn door een avonturenboek, of dat een literair hoogstandje niet leuk kan zijn omdat het onbegrijpelijk is (voor half Nederland dan)?! Precies, niemand. Kop houden dus, en jubelend wachten op de uitslag....

Dat Kruistocht in Spijkerbroek op 1 mag staan, want die hadden we geloof ik allemáál wel!!
    En Kafka en Potter hand in hand op 2....

I rest my case

ps. DaMart, jij krijgt over twee weken een borrel van me!!

[ Bericht 1% gewijzigd door babette21 op 23-09-2007 14:09:47 ]
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 14:15:18 #283
    42184 crew  DaMart
    pi_53405038
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:02 schreef babette21 het volgende:
    -mooi verwoord bericht-
    Mijns inziens is de uiteindelijke lijst een mooie mix geworden en daarmee dus een goede afspiegeling van de voorkeuren van de mensen die een lijstje hebben gepost. En zoals ik gisteren al aangaf: er zullen mensen blij zijn met de winnaar, en er zullen mensen zijn die de winnaar onbegrijpelijk zullen vinden. Maar dat blijf je altijd houden, natuurlijk
    quote:
    ps. DaMart, jij krijgt over twee weken een borrel van me!!
    Mag gewoon een glas cola ook?
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 14:17:01 #284
    42184 crew  DaMart
    pi_53405081
    Overigens heb ik dus zeker weten een dubbele verrassing vanavond .

En ik kwam er gisteren nog achter dat boeken niet laten meetellen omdat er teveel van dezelfde schrijver in de lijst staan, een aardig sneeuwbaleffect kan veroorzaken .
    Doordat de lijst kromp, bleek ook een andere auteur ineens meer dan 25% van de lijst te beslaan, waardoor de top 20 uiteindelijk een top 11 is geworden .
      zondag 23 september 2007 @ 14:18:01 #285
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53405102
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 12:20 schreef Melusine het volgende:

[..]

Alleen als je daarna samen wil huilen om het einde van The Amber Spyglass.
    Dat is goed. Heb jij Paradise Lost gelezen?
    Zo nee, dan kom ik je die voorlezen als voorspel. De structuur van de trilogie is gebaseerd op Paradise Lost.
      zondag 23 september 2007 @ 14:24:55 #286
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53405259
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:02 schreef babette21 het volgende:
    -knip-
    Vind je het dan niet jammer dat veel lijstjes zo overeenkomstig zijn?
    Dat geldt overigens voor mijzelfve ook. Waarom hebben we er zo ontzettend veel Engelstalig op staan?
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 14:26:52 #287
    42184 crew  DaMart
    pi_53405324
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:24 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat geldt overigens voor mijzelfve ook. Waarom hebben we er zo ontzettend veel Engelstalig op staan?
    Omdat er meer Engelstalige dan Nederlandstalige boeken beschikbaar zijn?

Overigens zal ik vanavond alleen de Nederlandse (vertaalde) titels noemen in de lijst. Dat is even wat makkelijker te realiseren voor me en in het Excelbestand staan ook de origiele titels erbij .
      zondag 23 september 2007 @ 14:28:48 #288
    67997 babette21
    Tais-toi et sois beau
    pi_53405386
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:15 schreef DaMart het volgende:
    Mag gewoon een glas cola ook?
    tuurlijk
      zondag 23 september 2007 @ 14:28:55 #289
    13973 ranja
    image means nothing
    pi_53405390
    quote:

Dat geldt overigens voor mijzelfve ook. Waarom hebben we er zo ontzettend veel Engelstalig op staan? of duits? of frans?
    Hoeveel nederlands gezongen staat er in de top 50 van de radio 2 top 2000?
    Waarbij het verschil natuurlijk wel is dat veel mensen de boeken naar het Nederlands vertaald lezen, dat kan bij muziek niet.

Maar het viel mij ook wel op dat er ontzettend veel fantasy genoemd wordt, een genre waar ik maar weinig mee heb.
      zondag 23 september 2007 @ 14:35:42 #290
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_53405630
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:28 schreef ranja het volgende:

[..]

Hoeveel nederlands gezongen staat er in de top 50 van de radio 2 top 2000?
    Waarbij het verschil natuurlijk wel is dat veel mensen de boeken naar het Nederlands vertaald lezen, dat kan bij muziek niet.

Maar het viel mij ook wel op dat er ontzettend veel fantasy genoemd wordt, een genre waar ik maar weinig mee heb.
    Ik heb ook wel een fantasy-boek ertussen.
    Nederland is groot in literair opzicht. Maar ook Frankrijk, Duitsland, Vlaanderen en Italie zijn ondervertegenwoordigd. We richten ons erg op Engeland en Amerika.
    Overigens vroeg een Engelse vriendin mij ooit: "Wie zingt bij jullie de Beatle-liedjes?"
    Floripas: ?
    Vriendin: "Ja, jullie luisteren muziek toch in je eigen taal?"
      zondag 23 september 2007 @ 14:38:30 #291
    67997 babette21
    Tais-toi et sois beau
    pi_53405714
    quote:
    Daar ben ik wat dubbel in. Vaak dezelfde titel tegenkomen is niet erg (het is tenslotte ook gewoon nodig om überhaupt een lijst te kunnen maken) en het is leuk om een boek dat ikzelf goed vind vaak terug te vinden. Het prikkelt ook, ik zie titels staan die ik niet kende, maar nu in de boekwinkel zal herkennen en daardoor eerder op zal pakken.

Maar ik ben me ook wel heel bewust van de achterliggende reden: dat we toch allemaal (gedeeltelijk) gaan teruglezen om ideeën op te doen, en daardoor vaker dezelfde titels noemen dan wanneer we het helemaal zelf moeten verzinnen. Zo zie je bijvoorbeeld in deel 1 heel vaak The Curious Incident... en De Vliegeraar langskomen. In deel 2 lijkt niemand daaraan te denken, totdat ze 1x worden genoemd en vrijwel direct daarna nog 'n paar keer!!
    Maar ik wil wel graag geloven dat de lijstjes oprecht zijn en dat we elkaars lijstjes toch vooral als reminders zien.
    pi_53405751
    Overigens las ik gisteren The Beach van Alex Garland. Eerst in het Engels, daarna in het Nederlands. Bijzonder slecht vertaald trouwens, er zat totaal geen spanning meer in het verhaal.
      zondag 23 september 2007 @ 14:40:30 #293
    13973 ranja
    image means nothing
    pi_53405775
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:35 schreef Floripas het volgende:

We richten ons erg op Engeland en Amerika.
    Dat is dan de schuld van de uitgevers die te weinig franse, duitse, italiaanse etc boeken laten vertalen. Niet iedereen leest vloeiend frans of duits, teerwijl de meeste wel engels kunnen lezen. Dus bestel je eerder een boek dat in nederland niet te krijgen is van bv amazon in de engelse versie dan van een franse of duitse, daar zijn de meesten toch meer afhankelijk van de beschikbaarheid.
    Bij muziek maakt het niet uit of er engels, frans, duitss, japans of russisch gezongen wordt (tenzij je wil weten waar de tekst over gaat natuurlijk).
    pi_53405896
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:40 schreef ranja het volgende:

[..]

Dat is dan de schuld van de uitgevers die te weinig franse, duitse, italiaanse etc boeken laten vertalen. Niet iedereen leest vloeiend frans of duits, teerwijl de meeste wel engels kunnen lezen. Dus bestel je eerder een boek dat in nederland niet te krijgen is van bv amazon in de engelse versie dan van een franse of duitse, daar zijn de meesten toch meer afhankelijk van de beschikbaarheid.
    Bij muziek maakt het niet uit of er engels, frans, duitss, japans of russisch gezongen wordt (tenzij je wil weten waar de tekst over gaat natuurlijk).
    Maar dat is dan toch niet de schuld van de uitgevers?
      zondag 23 september 2007 @ 14:48:27 #295
    13973 ranja
    image means nothing
    pi_53405954
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:45 schreef Zwaardvisch het volgende:

Maar dat is dan toch niet de schuld van de uitgevers?
    wie geeft de opdracht tot een vertaling?

Overigens geldt voor films hetzelfde. Veel franse films kan ik niet kijken omdat er geen versies van zijn met engelse of nederlandse ondertitels...
    Ik heb muziek cd's in allerlei talen. film dvd's ook. Veel talen waar ik nog geen woord van ken. Maar boeken heb ik alleen in het nederlands en engels.

[ Bericht 16% gewijzigd door ranja op 23-09-2007 14:53:59 ]
    pi_53406038
    Het was misschien leuk geweest als mensen naast hun top 20 lijstje ook een foto van hun boekenkast hadden moeten posten.
    pi_53406241
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:52 schreef Les_Grandes_Esperances het volgende:
    Het was misschien leuk geweest als mensen naast hun top 20 lijstje ook een foto van hun boekenkast hadden moeten posten.
    Ik wilde dat nog doen, maar ben m'n usb-kabeltje kwijt.
    pi_53406496
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 14:48 schreef ranja het volgende:

[..]

wie geeft de opdracht tot een vertaling?

Overigens geldt voor films hetzelfde. Veel franse films kan ik niet kijken omdat er geen versies van zijn met engelse of nederlandse ondertitels...
    Ik heb muziek cd's in allerlei talen. film dvd's ook. Veel talen waar ik nog geen woord van ken. Maar boeken heb ik alleen in het nederlands en engels.
    Ik heb het idee dat er juist te veel wordt vertaald. Nou wil ik niet zeggen dat ik graag een onvertaald Zweeds boek lees, maar in Nederland is er de neiging iedere vorm van anderstalige liteatuur te vertalen. Ik lees een dichtbundel van Breyten Breytenbach of een boek van Jünger liever onvertaald, maar daar krijg je nauwelijks de mogelijkheid toe. Of je moet inderdaad via internet bestellen.

In Duitsland wordt vrijwel iedere film of documentaire nagesynchroniseerd. Misschien komt er dan meer op je af, maar ik vraag me af of je daadwerkelijk een bredere blik ontwikkeld hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwaardvisch op 23-09-2007 15:15:11 ]
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 15:13:50 #299
    42184 crew  DaMart
    pi_53406636
    Ik zie dat deze bijna vol is... voor de uitslag open ik vanavond zelf een nieuw topic, dat houdt het wel zo overzichtelijk, vind ik .
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 15:14:58 #300
    42184 crew  DaMart
    pi_53406701
    Maar speculeer gerust verder ondertussen...
      Moderator zondag 23 september 2007 @ 15:15:08 #301
    42184 crew  DaMart
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')