quote:Soms inderdaad uit kortzichtigheid (deze ondeugd is niet beperkt tot spellingsvereenvoudigers, en de hemel beware me trouwens voor sommige van mijn medestanders) maar vaak ook omdat zich van de debaterenden meestal een eigenaardig psychologisch mechanisme meester maakt: men gaat proberen om aan te tonen dat de wederpartij over de hele linie ongelijk heeft. Alles wat de andere kant zegt is onzin. De dwaling is éen en ondeelbaar: het betekent algeheel ongelijk erkennen om bij de ander ook maar éen juistheid te erkennen, om zelf maar éen vergissing toe te geven. Iemand als Dick Hillenius zal dit mechanisme vermoedelijk wel met een paar welgekozen voorbeelden uit de dierenwereld kunnen herleiden tot territoriuminstinct; zeker is dat het ineens verdwenen is als wij, voor- en tegenstanders gezamenlijk, in een restaurant gaan dineren. Wij hebben dan opeens veel meer begrip voor elkaar. Maar zodra wij 's avonds weer opnieuw op het podium zitten zijn de oorspronkelijke verhoudingen weer terug. Het gaat er niet meer om de ander te overtuigen en nog minder om de waarheid te ontdekken, maar om punten te scoren. 'De zaal moet beslissen!'dondert J Berits, en de zaal applaudisseert met instemming.
Nee, toch?quote:Op zondag 16 september 2007 20:36 schreef Monidique het volgende:
Dit is een herhaling, toch?
Dit is een begin. Ik ga citaten met mijn eigen kritiek in dit topic zetten.quote:Op zondag 16 september 2007 20:40 schreef sigme het volgende:
Hmm. Maar eens aanzien of dit een iets toevoegend topic wordt. Graag proberen er iets meer van te maken dan:
Jantje, signatuur X, gaat letten op X. Met de billen bloot! Wat is de zwakte in jouw ideologie, welke argumenten / standpunten van jouw medestanders van je zie je met kromme tenen gedebiteerd worden, maar val je niet aan?
En de kans een stukje Kousbroek te citeren laat ik nooit lopen, natuurlijk.
[..]
Jawel. Je had al eens een ik-ga-het-eens-van-de-andere-kant-bekijken-periode.quote:
Nou!quote:Verwacht jij overigens maar wat![]()
Ja, da's wel anders. Ik blijf ditmaal gewoon mijn eigen linkse betweterige zelf.quote:Op zondag 16 september 2007 20:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jawel. Je had al eens een ik-ga-het-eens-van-de-andere-kant-bekijken-periode.
[..]
Nou!
Een potsierlijke overdrijving. Dat je van mensen die hierheen komen vraagt om zich aan te passen is niet raar - het enige dat je hoeft te doen is geen geweld gebruiken. Over Hondoes en Sinterklaas wordt niks geeist.quote:Op zondag 16 september 2007 18:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Rechts net zo hard tegenwoordig. "U wilt geen sinterklaas vieren, en wilt ook nog een bruiloft in Hindoestaanse stijl houden zegt u? Nee, dan mag u hier niet binnenkomen". Je bent hier alleen welkom als je woensdags gehakt eet, op zondag studio sport kijkt en op feestjes met zn allen rond een schaaltje nootjes zit.
Als je voordat het debat nog maar begonnen is iemand al naief noemt, valt er niet veel meer te discussieren.quote:Op zondag 16 september 2007 13:33 schreef Monidique het volgende:
Natuurlijk gaat het om olie. Wie anders denkt, is wel erg naīef.
Je moet!quote:Op zondag 16 september 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Ik wil niet bij een team horen.
dan hoor je bij het einzelgängers-team.quote:Op zondag 16 september 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Dat weet je niet, en dat is je het er gemakkelijk van af maken. Mensen met een andere mening niet al te snugger noemen isquote:Op maandag 17 september 2007 01:46 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat Wilders laagopgeleiden aantrekt, geloof ik graag.
Maar dat boeren op Wilders stemmen, lijkt me errug onwaarschijnlijk. Al was het alleen maar omdat er veel buitenlanders in de land- en tuinbouw werken. En ook echt werken.
En de kwalificatie "niet al te snugger" zou ik niet meer gebruiken voor anderen.
Je bent bij mij, SCH. Húp, in 't gelid!quote:Op zondag 16 september 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Mijn links-elitair-o-meter slaat op hol.quote:Op zondag 16 september 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Groot gelijk ieder individu is uniek en is eigenlijk niet in een hokje te plaatsenquote:Op zondag 16 september 2007 21:32 schreef SCH het volgende:
Maar eh zelfkritiek, wat in feite via een omweg wordt voorgesteld, dat ligt je niet of is niet nodig of eh noem maar op...quote:Op maandag 17 september 2007 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Groot gelijk ieder individu is uniek en is eigenlijk niet in een hokje te plaatsen![]()
Het is een zijquote:Op dinsdag 18 september 2007 11:51 schreef Tarantallegra het volgende:
jezelf elitair noemen, noem ik eerder "triest". dat hij zichzelf ook links noemt maakt dat dan wel weer enigzins goed.
Nee, dat zijn kakkers die het van zichzelf niet willen toegeven.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:46 schreef Dodecahedron het volgende:
"Links" en "elitair"? Dat kan helemaal niet. Dat noem je "hypocriet".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |