Zo,
ook maar eens een lijstje opstellen.
1. LOTR, en dan met een extra nominatie voor Two Towers
2. The Dark Tower-cyclus van Stephen King, met een extra nominatie voor Song for Susannah
3. Thinner, wederom Stephen King, vanwege de briljante twist na de zenuwslopende spanning.
4. Kruistocht in Spijkerbroek omdat dit boek me als kind al aan het lezen hield.
5. Pim Pandoer en de groene scarabee, Carel Beke, wederom een ikoon uit mijn jeugd waarvan ik me bij deze titel meteen weer weet waar het over ging.
6. 10 kleine negertjes van Agatha Christie, een prachtig misdaadverhaal en een mooie zwarte ondertoon.
7. Sherlock Holmes, en dan als nominatie Hound of the Baskervilles van Arthur Conan Doyle,
8. Jules Verne, - Vingtieme Ciecle, de twintigste eeuw. Deze zwarte toekomstblik van een groot schrijver was moeilijk om te lezen, vooral door zijn zwartgallige visie maar wel de moeite waard.
9. Tad Williams - Otherland met als nominatie Mountain of black glass.
10. Daantje de Wereldkampioen van Roald Dahl,
11. Oom Oswald, ook van Roald Dahl, vlak achter nummer 10 omdat deze schrijver zeer subliem schrijft met een heerlijk mooi gevoel voor humor
12. Tad Williams, - Memory Sorrow and Thorn, met als nominatie To Green Angel Tower, een subliem verhaal dat bijna op gelijke voet staat met LOTR
13. Douglas Adams - The Hitchhiker Guide to the Galaxy, waarbij het eerste deel het allerbeste is.
14. Ian Flemming - The Spy who loved me. Het boek is prachtig en deelt helaas de naam met een vrij slechte film. Bruut, hard, en een echte James Bond.
15. Frank Herbert - Dune, waarbij de film ook genomineerd mag worden als zeer mooi gemaakt voor die tijd.
16. Herman Mellville - Moby Dick. Een klassieker die zijn weerga niet kent, met een van de mooiste openingszinnen die in de literatuur bestaat.
17. Oosterschelde windkracht 10 - Jan Terlouw. Weer zo'n fantastisch boek uit mijn jeugd
18. Isaac Asimov - Ik Robot
19. Anne Rice - Interview with the Vampire - En waarbij ze uiteindelijk ruitelijk toegaf dat de rol van Lestat prima was gespeeld in de film zelf, in tegenstelling tot wat ze eerst had verwacht.
20. Mary Shelly - Frankenstein or the post modern prometheus.
En daarnaast wil ik minpunten uitdelen aan Dan Brown's Da Vinci Code die meer succes heeft gehad van zijn hype dan dat dat boek eigelijk waard is. Het beste kunnen die punten in de plaats gaan naar Angels & Demons.
Zo, eindelijk mijn lijst ook ingevoerd.