Dit zijn zeker niet zomaar soepen! Vooral mijn recept is werkelijk fenomenaal!!!quote:Op woensdag 12 september 2007 19:05 schreef miss_sly het volgende:
dit zijn niet zomaar soepen...klinkt erg lekker![]()
Zelf gevonden en gemaakt.quote:Op woensdag 12 september 2007 19:35 schreef DarkElf het volgende:
Heeft iemand een lekker recept voor paprikasoep??
quote:Op donderdag 13 september 2007 21:45 schreef DarkElf het volgende:
Vanavond gemaakt, en tis erg lekker:
Rode paprikasoep met zure room
Ingredienten (voor 4 personen)
1 ui
3 rode paprika's
25 gram boter
2 theelepels milde paprikapoeder
2 eetlepels bloem
1,5 liter kruidenbouillon
zout en peper
4 eetlepels zure room
enkele stengeltjes bieslook
Bereiding
Ui schoonmaken en klein snijden.
Paprika's wassen, zaadlijsten verwijderen en in reepjes snijden.
Ui en paprika in de boter smoren; paprikapoeder en bloem erdoor roerenen op een zacht vuurtje even laten drogen.
De koude bouillon toevoegen en onder af en toe roeren aan de kook brengen.
25 minuten zachtjes laten koken.
Ondertussen de bieslook wassen en versnipperen
De soep met de staafmixer fijnmaken en op smaak brengen met zout en peper.
Serveer de soep met apart de zure room en de versnipperde bieslook.
Ik heb alleen nog wat pili-pili poeder erdoorheen gegooid om het wat up te spicen![]()
Mja ik heb het zo van een vriendin gekregen en heb me gewoon aan het recept gehouden, vind het wel lekker. Je moet wel zorgen dat de kaneel niet gaat overheersen dus proef de appelmoes even: je moet zoete appelmoes met een vleugje kaneel proevenquote:Op woensdag 26 september 2007 23:23 schreef Muck het volgende:
suiker en kaneel?!
dat er appelmoes door chinese tomatensoep gaat, heb ik wel vaker gehoord, maar suiker en kaneel is nieuw voor me!
Ik wel! Voor een litertje of anderhalf:quote:Op donderdag 27 september 2007 10:01 schreef Koningin het volgende:
Mijn moeder had gisteren courgettesoep gemaakt, echt heeeeerlijk.
Ik heb alleen geen recept
Ik doe t anders: uitje bakken, als ie glazig is nog even een minuutje een theelepeltje kerrie meebakken, dan 2 courgettes in dunne plakjes erbij en die ongeveer 2 cm onder de bouillon zetten (als je begrijpt wat ik bedoelquote:Op donderdag 27 september 2007 10:30 schreef Tezz het volgende:
[..]
Ik wel! Voor een litertje of anderhalf:
Fruit een uitje glazig. Doe hier vervolgens in blokjes gesneden courgette bij en breng op smaak met peper en zout. Als de handel gaar is voeg je een liter liter bouillon toe. Daarna de staafmixer er in en laat maar draaien totdat je een egale soep hebt. Vervolgens giet je er een kartonnetje room of roomculinaire of zo doorheen. Lekker nog even door laten pruttelen en serveren met in reepjes gesneden gekookte achterham er door.
quote:Lewis Carroll, Alice in Wonderland
"Beautiful soup, so rich and green
Waiting in a hot tureen!
Who for such dainties would not stoop?
Soup of the evening, beautiful soup!
Beautiful soup! Who cares for fish
Game, or any other dish?
Who would not give all else for two
Pennyworth of beaut.v.p.iful soup?"
ja, soms doet een mens ineens wat vreemds met soep-topicsquote:Op zondag 11 november 2007 23:50 schreef renzell het volgende:
Jij blijft ook aan het dicht gooien zeg!![]()
klinkt lekkerquote:Maar goed. Ik wil dus even mededelen dat ik vandaag een uitermate interessant soepje in elkaar gedraaid heb.
Ingrediënten:
- 1 pompoen.
- 1 winterpeen.
- 2 groentebouillonblokken.
- knoflook.
- veel peper.
- zout.
- 3 flinke bosuien.
- 4 zoete aardappels.
- flink blok feta.
- 200 gram gerookte kip.
![]()
![]()
![]()
Pompoen en winterpeen koken met zout, VEEL peper, knoflook(poeder, ja, ik was lui!) en bouillonblokken, dan pureren en gekookte aardappel, verse bosui, gerookte kip en brokjes feta er doorheen. Eten met een beetje naanbrood (met koriander en knoflook) erbij en je hebt DE perfecte zondagavondmaaltijd aller tijden.
Het zij u vergeven.quote:Op zondag 11 november 2007 23:54 schreef Muck het volgende:
ja, soms doet een mens ineens wat vreemds met soep-topics
Ik wil broccoli-soep maken vanaaf, zou ik dat ook op die manier kunnen doen? En wat voor bouillon moet ik gebruiken?quote:Op donderdag 27 september 2007 10:57 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik doe t anders: uitje bakken, als ie glazig is nog even een minuutje een theelepeltje kerrie meebakken, dan 2 courgettes in dunne plakjes erbij en die ongeveer 2 cm onder de bouillon zetten (als je begrijpt wat ik bedoel)
Doorkoken totdat de courgette gaar is en pureren. Hij wordt zo mooi glad en zacht dat je eigenlijk geen room meer nodig hebt! Of een klein likje creme fraiche voor de mooi.
Zo, is dat even een zorgvuldig uitgewerkte tvp!
Ja het was zeker een lekker soeppie, en erg vullend ook. Goeie stevige kost zeg maar.quote:Op dinsdag 20 november 2007 09:46 schreef Fruppel het volgende:
En en en was het een lekker soepie DarkElf, ben wel benieuwd klink lekker!
Hmm soep!!
quote:Op woensdag 21 november 2007 12:19 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik wil broccoli-soep maken vanaaf, zou ik dat ook op die manier kunnen doen? En wat voor bouillon moet ik gebruiken?
Had net al boodschappen gedaan, en dus groente-bouillonblokjes gekocht, dus dat komt mooi uit. Knoflook gaat er ook in, lekker.quote:Op woensdag 21 november 2007 13:43 schreef renzell het volgende:
[..]
Kan op precies dezelfde manier.Behalve een uitje, is wat knoflook er ook lekker bij vind ik. Kerrie kun je eventueel vervangen door iets anders, bijvoorbeeld cayennepeper. Room kán, maar hoeft inderdaad niet. Oh, en ik zou gewoon groentebouillonblokken gebruiken.
quote:Op woensdag 21 november 2007 13:47 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Had net al boodschappen gedaan, en dus groente-bouillonblokjes gekocht, dus dat komt mooi uit. Knoflook gaat er ook in, lekker.
Wrom geen kerrie? Is dat echt geen combi met broccoli?
Die ik had gemaakt in het knoflook-topic is vrij basic, en was erggg lekker. Alleen niet zoveel room erin doen als aangegeven staat.quote:Op woensdag 21 november 2007 13:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
iemand het recept voor een gewone knoflook soep voor mij?
ben wel benieuwd, heb dat nog nooit gegeten
quote:Op woensdag 25 juli 2007 19:41 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ingredienten:
10-12 teentjes knoflook
1 l runderbouillon
1/4 l slagroom
1 eetlepel maizena
peper en zout
handvol croutons
2 eetlepels fijngehakte peterselie
Bereiding:
Pel de knoflook en kook ze ca. 20 minuten. Pureer de teentjes met een beetje bouilon in de keukenmachine. Doe de puree in een pan en voeg langzaam de rest van de bouillon toe. Breng de knoflooksoep langzaam aan de kook. Een papje van de maizena maken en door de soep roeren. Nu ongeveer 5 minuten laten doorkoken. Langzaam de room toevoegen en goed roeren op een kleine vlam. Nu op smaak brengen met peper en zout. Schenk de soep in 4 kommen en strooi de croutons en de peterselie er over . Serveren met warme toast en boter. Naar smaak kun je meer of minder knoflook toevoegen
da's gewoon een opgepimpte saotosoep!quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:25 schreef m@x het volgende:
Oeh soep, lekker
Uiensoep a la mijn m@m@:
- 350 gram magere rundergehakt
- 1 kilo gesneden uien
- preiringetjes van één prei
- 4 hardgekookte eieren
- witte rijst
- bouillontabletten
- ketjap manis
- selderie
- aardappelsblokjes (ongekookt)
Je rult de gehakt in de pan en voegt daarna de uiringen toe. Die bak je mee met de gehakt totdat ze glazig zijn. Vervolgens drop je het mengsel in een soeppan en voeg je water (ongeveer 2 liter) de bouillontabletten (4 stuks) en een scheutje ketjap manis toe. Daarna gooi je de aardappelblokjes erbij. De selderie knip je met de schaar fijn en die strooi je er doorheen. Even goed roeren en het geheel door laten koken totdat de aardappels gaar zijn. Ondertussen bereid je de witte rijst zoals het volgens de verpakking moet en kook je de eieren. Je serveert het geheel als volgt: je doet een flinke schep rijst op een diep bord en giet daar de soep (en natuurlijk de vulling) overheen. De eieren snij je in middelgrote stukken en leg je bij de rest op je bord. Eventueel wat sambal erbij en gebakken uitjes er overheen strooien.
quote:Op woensdag 21 november 2007 15:51 schreef SeaOfLove het volgende:
Broccoli-soep gelukt, echt superlekker. Alleen iets te veel peper voor dochterlief denk ik![]()
quote:Benodigdheden:
* 500 gram broccoli
* 4 sjalotjes of eventueel 1 middelgrote ui, fijngesnipperd
* 1 liter bouillon (bijvoorbeeld kippenbouillon)
* 1/8 liter room
* 2 eetlepels olijfolie
* 1 teentje geperste knoflook
* 2 volle theelepels verse dragon, of 1 volle theelepel gedroogde
* peper/zout
* tabasco/worcestershiresaus
* staafmixer
Bereiding:
Kook of stoom eerst de gesneden stelen (uiteinde verwijderen) van de broccoli gedurende 5 minuten en voeg vervolgens de roosjes toe en kook alles nog enkele minuten tot de roosjes gaar maar niet te zacht zijn gekookt. Verhit de olie in een kookpan en bak zachtjes op laag vuur de uitjes tot ze glazig zijn, voeg de knoflook toe en laat even zachtjes meebakken. Doe de broccoli en dragon bij de uitjes en giet de hete bouillon erover. Pureer de broccoli in de pan, voeg de room toe en laat een paar minuutjes zachtjes doorkoken. Breng op smaak met peper, zout en een paar druppels tabasco en worcestershiresaus.
Receptquote:Op donderdag 3 januari 2008 09:36 schreef Koningin het volgende:
Ik heb met de kerst mosterdsoep gemaakt! Was goed gelukt en best makkelijk te maken.
quote:Uiensoep
Ingredienten
boter
Uien (goh) 600 gram, in ringen
1 liter vleesbouillon
1 laurierblad
zout
peper
stokbrood, geraspte gruyere
In een pan klont boter smelten en de uien +- 20 min zachtjes stoven op een laag vuur. Daarna vuur omhoog en al omscheppend de uien bakken voor +- 10 min. Bouillon en laurierblad erbij en 30 min laten pruttelen.
Op smaak brengen met peper en zout
Grill voorverwarmen en daarna stokbrood bakken.
Snee stokbrood in soepkom, geraspte kaas erover en daarna de soep en even gratineren onder de grill.
Dat is inderdaad erg lekkerquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
Madeira doet het ook goed! En ik vind een piep-piep-piepklein vleugje Worcestershiresauce ook altijd lekker erdoorquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
koken met alcohol is altijd goedquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
quote:Champignonroomsoep
Ingrediënten
250 gram champignons, schoongemaakt en in plakjes gesneden
1 ui, gesnipperd.
boter
1 eetlepel citroensap
1 theelepel gedroogde tijm
zout, peper
2 eetlepels bloem
1 liter groentebouillon
125 ml blue band finesse voor koken
paar eetlepels gehakte peterselie.
Bereiden:
De gesnipperde ui in wat boter zachtjes stoven. Daarna de champignonplakjes erbij met de citroensap en de tijm. Dit laat je 5 min, met deksel erop, even stoven.
Ondertussen smelt je boter in een soeppan en daar roer je de bloem doorheen (blijven roeren). Scheut voor scheut de bouillon erbij (blijven roeren) en daarna de blue band finesse toestand.
Dan gooi je champignons/ui prut erbij (met het vocht) en je brengt alles aan de kook en laat het zachtjes een minuut of 5-10 doorkoken.
Als laatste nog gehakte peterselie erdoor en klaar
Zit iedereen van: Soep? Van bieten? Ja hoor! (vieze gezichten)quote:750 gram kleine rode bieten.
1 ui.
9 deciliter groentebouillon. (Kan ook met andere bouillon.)
1 theelepel zout.
Versgemalen zwarte peper.
3 eetlepels vergeperst citroensap.
2 eetlepels lichtbruine suiker.
Voor de garnering:
Zure room.
Verse dille.
Verse bieslook.
Snijd het lof van de bieten af, maar laat ongeveer 5 centimeter van de stengel zitten. Als het loof een beetje fris & fruitig eruit ziet, en nog een beetje jong is, kun je het bewaren om erdoor te doen. Vervolgens moet je de bieten afborstelen onder de koude kraan, wat wel een beetje goed moet gebeuren, anders zit je zand te eten straks.
Doe de bieten en de ui in een grote pan. Het is het makkelijkste als je de ui heel laat, en pas snippert voor je hem in de blender doet. Als het loof mals is kun je het er ook bij doen. Doe de bouillon bij de bieten (+ loof) en de ui, en zet de pan op een middelhoog vuur op. Breng de inhoud aan de kook, en laat de bieten gedeeltelijk afgedekt in 20 - 30 minuten gaar koken.
Als de bieten gaar zijn, giet je het kookvocht af, door een zeef, in een pan of schaal. Het is het mooiste als je zo'n speciale neteldoek hebt waardoor je het kookvocht kan afgieten zodat het extra mooi schoon gezeefd krijgt. Dat zou je op zich ook wel met een theedoek kunnen doen, maar dan heb je een theedoek met een soort tie-dye erop in een hippe kleur paars als je klaar bent. Niet doen als je zuinig bent op je theedoeken dus. De pan waarin je net bieten hebt gekookt maak je schoon.
Haal de velletjes van de bieten, en doe de bieten met de inmiddels gesnipperde ui en eventueel het loof in de blender en blender de hele boel fijn. Doe de bieten/uipulp in de pan die je net hebt schoongemaakt. Giet het kookvocht erbij, maar schenk voorzichtig. Er zit namelijk hoogstwaarschijnlijk nog zand op de bodem dat je niet in je soep wil hebben.
Breng de soep op een middelhoog vuur aan de kook, en breng op smaak met zout, peper, citroensap en de suiker. Laat de borsjt hierna nog 5 minuten koken. Serveer de soep heet met een beetje zure room erin, en strooi er wat bieslook en dille overheen.
quote:1 kg mosselen
1 grote ui
Peper
Zout
1 liter water
2 stukken wit van prei
20 gr boter
60 gr boter
50 gr bloem
1/4 liter wijn
1 dl room
1 eierdooier
25 gr peterselie
Zet de mosselen een uur in koud water met zout en kijk ze dan zorgvuldig na
Reinig intussen de ui en snijd hem in grote stukken
Doe de mosselen, de ui, de peper en het zout en 1 liter water in een grote kookpan en laat gaar koken
Reinig intussen de prei
Snijd fijn en fruit het in 20g boter
Smelt 60 gr boter en voeg hier al roerend de bloem aan toe om een roux te maken
Giet, als de mosselen gaar zijn, het kookvocht hiervan door een zeef en vang het in een kookpan op
Leng zo nodig aan tot 1 liter
Voeg dit al roerend bij de roux en laat doorkoken
Haal de mosselen uit de schelp en ontdoe ze van de baard
Doe de mosselen, de wijn en de gefruite prei bij de velouté
Klop de room en de eierdooier los in de soepterrine, giet hierover de soep
Werk af met gehakte peterselie
quote:ingredienten:
250 gram rode linzen
1 grof gesnipperde ui
6 kardemonpeulen
mespuntje kurkuma
halve theelepel komijn (djinten)
1 kaneelstokje
klein blikje tomatengedoe (ik had blokjes)
100 ml kokosmelk
sap van 1 limoen
Bereiden:
Linzen in een zeef doen en goed afspoelen. Daarna in een pan met 500 ml water, de ui en de kruiden en de tomatentroep. Aan de kook brengen en 25 min op zacht vuur laten koken.
Kaneelstokje en peulen verwijderen. De soep pureren en dan de kokosmelk en limoensap toevoegen, op smaak brengen met peper en zout.
Dahl heet serveren.
Ik heb gewoon alle ingredienten in huis! Binnenkort eens maken!quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:29 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag iets nieuws geprobeerd; Dahl met rode linzen (stond in de delicious)
Ik moet zeggen:![]()
[..]
Hé, DarkElf, je hebt de linzen gevonden! Ik ga die dahl komende week ook maar eens proberen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:29 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag iets nieuws geprobeerd; Dahl met rode linzen (stond in de delicious)
Ik moet zeggen:![]()
[..]
Bij de Jumbo!quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:14 schreef Sudderpot het volgende:
[..]
Hé, DarkElf, je hebt de linzen gevonden! Ik ga die dahl komende week ook maar eens proberen.
aangezien je snapt wat er staat neem ik aan dat het niet zoveel uitmaakt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 08:47 schreef Leef het volgende:
Sinds wanneer schrijf je Dahl? Dahl is een kinderboekenschrijver uit Noorwegen.
Dal is linzensoep uit India.
Heb ik gisteren gemaakt.. viel in de smaak. X11 vond het een beetje tegenvallen, ik had het met minder zout en bouillon moeten maken, de smaken van wortel en sinaasappel zijn op zich al krachtig genoeg.quote:Wortel-sinaasappelsoep
Rode Paprikasoepquote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:43 schreef renzell het volgende:
Heeft er imand een goede paprikasoeptip? Ik heb nog heel veel rode paprika's liggen (aanbieding bij AH, mijn ogen waren weer eens groter dan mijn maag) en weggooien is ook weer zoiets.
Dropsoep (Pierre Wind)quote:Op woensdag 13 februari 2008 03:18 schreef Leef het volgende:
weet er iemand hoe je dropsoep maakt
goeie gazpacho recepten ook welkom trouwens! het wordt weer warmer buiten..
Als je die nou een echt lekker kipsmaakje wil geven, gooi je geen kipfilet in de pan maar iets met vel en bot. Enorm verschil.quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:41 schreef prupke het volgende:
Pindasoep
Dank je! Klinkt heerlijk.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Rode Paprikasoep
4 grote rode paprika's
1 flinke ui
2 tenen knoflook
1 blik tomaten op sap (400 gram)
3-4 eetl. olijfolie
zout
gedroogde tijm
2 laurierblaadjes
peper of tabasco
1 liter kippe-, kruiden of groentenbouillon
Paprika's wassen halveren en zaad en zaadlijsten verwijderen en in repen snijden. Ui pellen en snipperen. Teentjes knoflook pellen. Tomaten uit blik op een zeef uitlekken (vang het sap op, verwijder harde kroontjes en snij het vruchtvlees in stukken, verwijder de pitjes zoveel mogelijk. Olijfolie in een ruime pan verhitten en paprikareepjes en uisnippers hierin al omscheppend op laag vuur een minuut of 3 fruiten. Voeg de hele teentjes knoflook toe en alles opnieuw 2 minuten fruiten. Voeg de stukken tomaat en het sap toe en kruid met zout, tijm, de laurierblaadjes en peper of tabasco. Laat alles met gesloten deksel ong. een kwartiertje sudderen. Schenk de bouillon in de pan, nog een kwartiertje zachtjes koken. Verwijder de laurierblaadjes en wrijf het geheel door een zeef. Verwarm de soep opnieuw en event. nog zout, peper of tabasco toevoegen
PS: In plaats van alles door een zeef wrijven (best een werk) kun je ook alles door een zeef gegieten en de overblijvende groente (zonder de laurierblaadjes) in een beker met een blender pureren dat weer bij de soep doen
Kip met bot kan ook iddquote:Op vrijdag 22 februari 2008 16:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je die nou een echt lekker kipsmaakje wil geven, gooi je geen kipfilet in de pan maar iets met vel en bot. Enorm verschil.
Als je trouwens een hele pot pindakaas in de pan gooit, heb je dan echt nog aardappel nodig om te binden? Lijkt me door de pindakaas al behoorlijk stevig.
quote:een middelgrote ui snipperen (ik gebruikte een rode ui) , twee teentjes knoflook persen, een theelepeltje mosterdzaad, zo'n 2.5 cm verse gember, 2 á 3 stengels bleekselderij, stuk of 6-7 middelgrote wortels en een liter kippen-of groentenbouillon.
uitje met de knoflook en de mosterdzaad en de gember fruiten in olijfolie met wat zout en verse peper erbij, na twee/drie minuutjes paar eetlepels bouillon erbij en nog twee/drie minuutjes laten pruttelen terwijl je blijft roeren. Dan de schoongemaakte en in stukjes gesneden wortel en bleekselderij erbij, alles goed door roeren en dan de rest van de bouillon erbij....
dat +- 40 minuutjes laten pruttelen, staafmixer erdoorheen halen en twee eetlepels vers gesneden peterselie erbij en klaar...
Bron.quote:Wortelsoep met gember
(6 personen) / Vegetarisch
Bereiden: 10 minuten
In de pan: 20 minuten
Dit is een prachtig oranje soep, zacht van smaak, maar toch pittig door de toegevoegde gember. Maak meteen een pan vol, dat is namelijk net zo snel gepiept, en vries in wat je overhoudt. Met grote winterpenen ben je het snelst klaar, maar met jonge bospeentjes is 'ie wat zoeter. Ook ideaal voor gasten, want helemaal van tevoren klaar te maken.
Nodig:
500 g winterpeen (of een flinke bos worteltjes)
2 uien, gesnipperd
stronkje gember, geschild en fijngesneden
verse tijm, vastgebonden tot een bosje
2 groentebouillontablet
sap van 1 sinaasappel
peper & zout
beetje boter om in te bakken
1. Fruit de ui en gember zachtjes in een beetje boter.
2. Snij de wortel in dunne plakjes en voeg toe.
3. Voeg zoveel water toe tot de wortels helemaal onder staan.
4. Voeg tijm, bouillontabletten, sinaasappelsap en peper en zout toe.
5. Breng het water aan de kook en laat de soep in 20 minuten heel zachtjes gaar worden
6. Vis dan het bosje tijm eruit.
7. Pureer de soep.
Serveren:
1. Warm de soep eventueel weer op en verdeel hem over borden.
2. Voeg een scheutje room toe in het midden, en trek daar mooi uitwaaierende strepen van.
3. Garneer met wat ringetjes bosui of stoneleeks, of een handje verse koriander of peterselie.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 17:42 schreef SiGNe het volgende:
Tomaten roomsoep:
500g tomaten
2 uien
2 bouillontabletten
1dl room
1 eetlepel dille
1 theelepel thijm
150g gehakt
1 eetlepel paneermeel
peper
zout
1 liter water
gehakte peterselie
Bereidingswijze :
Maak de uien schoon en snipper ze. Was de tomaten en snijd ze in stukjes. Roer wat peper, zout en paneermeel door het gehakt en draai er kleine balletjes van. Verhit in een grote pan de olie en bak hier de ui even in. Voeg dan de tomaten, tijm en een halve liter water toe. Laat dit 10 minuten zachtjes koken. Leg een zeef op een andere pan en wrijf hier de tomaten door. Los de bouillonblokjes op in de tomatenbouillon en doe er de rest van het water erbij. Roer de room en de dille erdoor. Voeg de gehaktballetjes toe en laat de soep nog 10 minuten zachtjes koken. Strooi de peterselie door de soep.
quote:2 1/2 pounds red bell peppers [ik heb oranje snackpaprika's gebruikt die ik heel goedkoop op de markt had gekocht]
1 tablespoon olive oil
1 cup chopped shallots
2 garlic cloves, minced
1 tablespoon chopped fresh thyme
3 cups (or more) canned vegetable broth
1/2 cup half and half [oftewel slagroom]
2 teaspoons red wine vinegar [ik heb balsamico-azijn gebruikt]
1/8 teaspoon cayenne pepper
Sliced fresh basil
Preparation
Char peppers over gas flame or in broiler until blackened on all sides. Enclose in paper bag and let stand 10 minutes. Peel, seed and slice peppers. Heat oil in heavy large saucepan over medium heat. Add shallots, garlic and thyme and sauté 3 minutes. Add 3 cups broth and all but 4 slices of roasted pepper. Simmer uncovered until peppers are very soft, about 20 minutes.
Working in batches, purée soup in blender until smooth. Return to same pot. Add half and half, vinegar and cayenne pepper. Rewarm soup, thinning with additional broth, if desired. Season to taste with salt and pepper. Ladle soup into bowls. Garnish with reserved pepper strips and basil.
Lekkere tvpquote:Ingrediënten
2 grote courgettes (+- 30cm)
2 uien
2 knoflookteentjes
1 eetlepel mosterd
1 koffielepel kerriepoeder
1 koffielepel paprikapoeder
1,5 l kippebouillon = 2,5 blokjes
1 eetlepel olie
Bereidingswijze
Snij de courgettes in blokjes, de uien in reepjes en pers de knoflookteentjes uit. Stoof deze groenten aan in olie.
Voeg mosterd, kerrie en paprikapoeder toe en laat eventjes bakken.
Giet de kippebouillon erbij. Kook de groenten gaar in +- 20 min.
Mix de soep met in staafmixer.
Serveer de soep warm.
Heel lekker is het om er gruyèrekaas aan toe te voegen en eventueel brootcroûtons bij te voegen.
quote:kilo mooie rode tomaten in vieren hakken en in de braadslee gooien, grote ui in stukken erbij, paar tenen knoflook in stukken erbij, flink zout, flink peper, flink olie erbij...
in de oven 220 graden een minuutje of 20 -25.
Ondertussen 500 ml kippenbouillon maken, de gegrilde tomaten/knof/ui en olie erbij gooien... Weer aan de kook brengen dan de staafmixer erdoor et voilá: een zalig en heel snel lekker soepje![]()
Bij het opdienen kan je nog wat zongedroogde tomaat in sukjes erbij gooien als garnering.
hm... klinkt als een lekker soepjequote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Is t ook! Vanavond weer eens makenquote:Op zondag 2 november 2008 13:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
hm... klinkt als een lekker soepje
*schop*
same here, binnenkort eens makenquote:Op zondag 2 november 2008 13:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
hm... klinkt als een lekker soepje
*schop*
Kick!quote:Op donderdag 27 september 2007 10:57 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ik doe t anders: uitje bakken, als ie glazig is nog even een minuutje een theelepeltje kerrie meebakken, dan 2 courgettes in dunne plakjes erbij en die ongeveer 2 cm onder de bouillon zetten (als je begrijpt wat ik bedoel)
Doorkoken totdat de courgette gaar is en pureren. Hij wordt zo mooi glad en zacht dat je eigenlijk geen room meer nodig hebt! Of een klein likje creme fraiche voor de mooi.
Zo, is dat even een zorgvuldig uitgewerkte tvp!
goeie tip. ga ik volgende keer doen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 19:34 schreef Trusten het volgende:
[..]
Nog lekkerder wordt ie als je ook een rode paprika meegrild!
Ik heb deze eens gemaakt, echt geweldig:quote:Op woensdag 12 september 2007 19:35 schreef DarkElf het volgende:
Heeft iemand een lekker recept voor paprikasoep??
oeh, dat klinkt niet verkeerdquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:10 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren een super simpel maar wel lekker soepje gemaakt:
Spinazie/tuinerwtjes soep met geitenkaas. (voor 2-4 personen, hangt van je trek af)
Uitje fruiten, 350 gr tuinerwtjes (kan er bevroren in), 350 gr spinazieblokjes (kan er ook bevroren in), een liter groentebouillon en 20 minuutjes zacht laten koken met een deksel erop. Groenten pureren met deel van bouillon (tot je de gewenste dikte hebt) met van 3-4 takjes de blaadjes basilicum erdoor en 75 gr geitenkaas (chevre of chavroux) erin .. Op smaak brengen en
Ik ben de courgettesoep weer helemaal zat, heb er zoveel aangeleverd gekregen van een kennis met tuin dat ik even geen courgette kan zienquote:Op zondag 8 november 2009 15:12 schreef Mirjam het volgende:
straks courgettesoep maken, gisteren op de markt nog 6 courgettes voor 2,50 op de kop kunnen tikken
vorige week pompoensoep gemaakt, echt megaveel, ik vond het niet te vreten
quote:
zachte geitenkaas, en geen aardappelen meer zie ikquote:Op zondag 17 januari 2010 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
bij elkaar gooien in een pan met water en goed roeren?
Heb je ook nog aardappelen? En is de geitenkaas hard of zacht?
http://www.jerryke.be/recept?id=7717quote:Op zondag 17 januari 2010 16:19 schreef Mirjam het volgende:
ik heb verse munt, diepvries erwtjes, knoflook, ui, wat boullion (kip of rund) geitenkaas.
tips anyone?
maar heeft het wel wat minder smaak denk ikquote:Op zondag 17 januari 2010 16:23 schreef Mirjam het volgende:
zonder aardappelen is het toch ook wel te staafmixeren?
klinkt iig als het perfecte recept met de ingredienten, als je nog room in huis hebtquote:Op zondag 17 januari 2010 16:24 schreef Trusten het volgende:
[..]
http://www.jerryke.be/recept?id=7717
Kan ook wel zonderquote:Op zondag 17 januari 2010 16:27 schreef motorbloempje het volgende:
klinkt iig als het perfecte recept met de ingredienten, als je nog room in huis hebt
Ik haal de pitjes eruitquote:Op woensdag 11 november 2009 16:47 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben de courgettesoep weer helemaal zat, heb er zoveel aangeleverd gekregen van een kennis met tuin dat ik even geen courgette kan zien
Hier momenteel favoriet: de verse tomatensoep. Voorheen zonder zaadjes (wat een werk zeg als je veel tomaten gebruikt), maar ik heb ontdekt dat ik al die zaadjes van tomaten in de soep eigenlijk heel lekker vindWie halen de zaadjes er uit en wie laten ze zitten?
oeh lekker!quote:Op zondag 17 januari 2010 16:33 schreef vaagsel het volgende:
Gisteren een kilootje asperges op de markt gekocht voor 2 euro, ga ik nu een soep van maken.
Klinkt lekker met dit warme weerquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:51 schreef DarkElf het volgende:
of komkommersoep met yoghurt
3 komkommers, zaad verwijderd, grof gehakt. 3 en een halve dl griekse yoghurt, 2 en een halve dl groentenbouillon (gekoeld),
komkommers pureren, yoghurt toevoegen en glad mixen. wat fijngesneden munt erdoor roeren en minstens 2 uur koelen.
opdienen met wat paprikapoeder erover gestrooid en wat fijngesneden ringetjes bosui
Ik ga dit even in huis halen en makenquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:57 schreef DarkElf het volgende:
morgen ga ik een komkommer/basilicumsoepje maken, ook een koude aangezien t warrum wordt!
3 komkommers schillen en in stukken snijden. bosje basilicumblaadjes en een bosje bieslook bij de komkommer met t sap van 1 limoen, 6 eetlepels griekse yoghurt 5 eetlepels olijfolie doen en alles blenderen. p&z weer naar smaak natuurlijk.
bij de ene zit al bouillon dus wordt t al dunner... als je dan ook nog t waterige zaad ( ...) erin laat is dat niet zo lekker...quote:Op zondag 4 juli 2010 13:02 schreef Bluezz het volgende:
Oh ja Elf, waarom haal je de ene keer wel en de andere keer niet de zaadlijsten uit de komkommers
Ja Bluexx, kende jij die truc van paprika's schillen al?quote:
Klinkt goed!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:10 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren een super simpel maar wel lekker soepje gemaakt:
Spinazie/tuinerwtjes soep met geitenkaas. (voor 2-4 personen, hangt van je trek af)
Uitje fruiten, 350 gr tuinerwtjes (kan er bevroren in), 350 gr spinazieblokjes (kan er ook bevroren in), een liter groentebouillon en 20 minuutjes zacht laten koken met een deksel erop. Groenten pureren met deel van bouillon (tot je de gewenste dikte hebt) met van 3-4 takjes de blaadjes basilicum erdoor en 75 gr geitenkaas (chevre of chavroux) erin .. Op smaak brengen en
Morgen de DE-uiensoep maken denk ikquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
zover zijn wij nooit gekomenquote:Op zondag 18 juli 2010 23:38 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Morgen de DE-uiensoep maken denk ikIs dat een beetje goed in te vriezen, DE?
quote:Op maandag 19 juli 2010 08:18 schreef DarkElf het volgende:
[..]
zover zijn wij nooit gekomendus geen idee!
quote:Wortelsoepje met koriander en komijn.
Voor 4 personen.
kilo wortels, 2 uien, aardappeltje, 2 stengels bleekselderij, 4 tenen knoflook, komijnzaadjes (geroosterd en gevijzeld), liter bouillon, eventueel kopje melk of wat griekse yoghurt, koriander.
Uitje fruiten met bleekselderij, aardappel en knoflook. na minuutje of 5 de komijnzaadjes (naar smaak) erbij en na een minuutje de wortels erbij. 15 minuutjes laten smoren met deksel op de pan. Bouillon erbij en 20 minuutjes laten koken. Af laten koelen, peper en zout erbij en pureren. (als het wat te dik is wat bouillon of water toevoegen.)
Als je gaat invriezen nu dat apart halen en daarna pas yoghurt of melk toevoegen (anders split het na het ontdooien).
Opscheppen, dotje griekse yoghurt erin, wat geroosterde komijnzaadjes erover en wat koriander.
quote:Doperwtjes/verse muntsoep
Ingredienten
Klont boter,1 EL olijfolie,2 fijngesneden sjalotten, 1 of 2 stengels bleekselder fijngesneden, 600 ml bouillon (groente of kip), 450 gr doperwtjes, zout en peper, verse munt, de blaadjes alleen grof gehakt (ong 12 blaadjes?), griekse yoghurt.
Boter smelten met de EL olijfolie, sjalotten en selderij erbij, p&z en ca. 15 minuten zachtjes stoven zonder ze te kleuren. Bouillon erbij, doperwtjes erbij en 10 minuutjes zachtjes laten koken.
van t vuur halen, munt toevoegen en staafmixeren. (voor een mooi zacht soepje kan je t hierna door de zeef duwen). Op smaak brengen en serveren met wat yoghurt, verse munt en zwarte peper erover.
quote:Gepureerde courgette en wortelsoep (met dit recept krijg je een hele dikke courgette/wortelpuree, misschien wil je hem dunner, dan meer bouillon toevoegen na het staafmixen)
Ongeveer voor 6 koppen.
Ingredienten: Olijfolie. 1 fijngesneden ui, wat teentjes knoflook, zout, peper, kerrie poeder, bos wortels, geraspt en in stukjes, ongeveer anderhalve kilo courgette in stukken. 2 cups bouillon (groente).
Bereiden:
Ui en knoflook aan de hete olie toevoegen, met zout en peper en kerrie poeder. Bak tot lichtbruin (plus minus 10 minuutjes). Courgette en wortels toevoegen, doorroeren en met deksel op de pan zo'n 15 minuutjes laten stoven. Daarna anderhalf cup bouillon toevoegen en 20 minuutjes zachtjes laten koken.
Van t vuur halen en eerst wat laten afkoelen. Na t staafmixen kan je nog de resterende bouillon toevoegen als je het te dik vindt.
Heb daarvoor altijd wat soep in de vriezer, en van de bouillon kook ik ook altijd een deel in tot fond en vries die dan in met van die ijsklontjes zakjes, handig voor saus en ook als je er twee in een beker met water in de mamatron zet, wat zout erbij en je hebt een echte bouillon om te drinken.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:24 schreef Riann het volgende:
Morgen ga ik voor de lunch kippensoep maken wel van een pakje van honig en 1 kipfilet en wat prei erbij. Ben verkouden/ziekjes dus dan schijnt kippensoep wel goed te zijn.
Lekker! Steranijsje erbij ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik maak een klassieke ossenstaartsoep
Heb ca 2 kilo ossenstaart die ik bruin in de oven,
een prei, paar peentjes, knolselder, laurierblad, verse thijm, rozemarijn en peterselie, foelie, wat rode peper, tomaten, en maak met die staartstukken een krachtig bouillon.
Hier gaan ook 2 ansjovisfiletjes om de smaak meer diepte te geven.
Als staart moddergaar is, gaat het vuur uit, haal ik het vlees van de botten, en zeef de bouillion.
Het vlees gaat er weer in en de soep smaak ik dan af met Maidera en wat zout indien nodig.
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.quote:
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.
Kook een eetlepel geel mosterdzaad mee, dat worden een soort besjes die in je mond ploppen als je er op bijt. Leuke eetsensatie.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:01 schreef Gripper het volgende:
Ik heb nog wel een lekker receptje voor een romige mosterdsoep
Voor ongeveer 4 personen:
maak een klein beetje roux (ongeveer 20-25 gram boter + 20 gram bloem) , en laat m heel even bakken op laag vuur. Roer er in delen 3/4 liter melk door. Bouillonblokje (potje bouillon kan ook wel, of zelfs fond) en als je m niet tè romig wilt, naar wens water.
Intussen een pak spekjes uitbakken, en de spekjes bij de soep. op laag pitje 10 min. laten warmen (niet koken, dan kookt de melk over)
Schep tenminste 2 eetlepels grove mosterd erdoor, of meer naar smaak.
Aan het eind nog 2 minuten een lenteui in ringen gesneden laten meedoen in de soep.
Lekker om te serveren met pitabroodjes met rucola, zongedroogde tomaatjes, gerookte kipfilet.
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb de Ossenstaartsoep afgemaakt met madeira, een beetje tomatenpuree, en wat zout. Hij smaakt volmaakt.
Het recept staat iets meer omhoogquote:Op donderdag 30 december 2010 21:11 schreef Riann het volgende:
[..]
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.
Wat stom gewoon overheen gekekenquote:Op donderdag 30 december 2010 21:34 schreef megamandy het volgende:
[..]
Het recept staat iets meer omhoog
Klopt dit recept wel helemaal? Want dat zou betekenen dat je 250 ml vloeistof voor 4 pers hebt, lijkt me eigenlijk weinig. Maar ik heb 'm net gemaakt en de smaak is in ieder geval goedquote:Op woensdag 12 september 2007 18:21 schreef DaantjeF het volgende:
Soep is op z'n tijd wel lekker ja.
Mijn moeder maakt erg lekkere linzensoep afentoe, maar deze soep is de beste die ik ooit geproefd heb:
( voor 4 personen )
Thaise soep met kokos, limoen en kurkuma
Ingrediënten:
2 knoflookteentjes, gepeld & fijngehakt
2 sjalotten, gesnipperd
30 gram geelwortel of 1 tl kurkuma poeder
250 ml kokosmelk
4 kaffirblad, gescheurd
200 gram kipfilet in reepjes
4 el vissaus
2,5 el limoensap
1 tl rietsuiker of palmsuiker
2 takjes koriander
Eet smakelijk...
![]()
Lekkerder mondgevoel, minder boeren, fijner voor de maagquote:Op maandag 1 oktober 2012 00:19 schreef Ansu het volgende:
Ik krijg hier spontaan zin in soep van. En om mijn nieuwe staafmixer te gebruiken jumjum! Wat is eigenlijk het idee achter de paprika's schillen voor de soep?
Oo en dit gewoon tegelijk posten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik had voor vandaag courgettesoep gemaakt, en hij was heerlijk! Wat is dat toch een verschil, zelfgemaakte soep of pakjessoep!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |