goeie tip. ga ik volgende keer doen.quote:Op dinsdag 22 september 2009 19:34 schreef Trusten het volgende:
[..]
Nog lekkerder wordt ie als je ook een rode paprika meegrild!
Ik heb deze eens gemaakt, echt geweldig:quote:Op woensdag 12 september 2007 19:35 schreef DarkElf het volgende:
Heeft iemand een lekker recept voor paprikasoep??
oeh, dat klinkt niet verkeerdquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:10 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren een super simpel maar wel lekker soepje gemaakt:
Spinazie/tuinerwtjes soep met geitenkaas. (voor 2-4 personen, hangt van je trek af)
Uitje fruiten, 350 gr tuinerwtjes (kan er bevroren in), 350 gr spinazieblokjes (kan er ook bevroren in), een liter groentebouillon en 20 minuutjes zacht laten koken met een deksel erop. Groenten pureren met deel van bouillon (tot je de gewenste dikte hebt) met van 3-4 takjes de blaadjes basilicum erdoor en 75 gr geitenkaas (chevre of chavroux) erin .. Op smaak brengen en
Ik ben de courgettesoep weer helemaal zat, heb er zoveel aangeleverd gekregen van een kennis met tuin dat ik even geen courgette kan zienquote:Op zondag 8 november 2009 15:12 schreef Mirjam het volgende:
straks courgettesoep maken, gisteren op de markt nog 6 courgettes voor 2,50 op de kop kunnen tikken
vorige week pompoensoep gemaakt, echt megaveel, ik vond het niet te vreten
quote:
zachte geitenkaas, en geen aardappelen meer zie ikquote:Op zondag 17 januari 2010 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
bij elkaar gooien in een pan met water en goed roeren?
Heb je ook nog aardappelen? En is de geitenkaas hard of zacht?
http://www.jerryke.be/recept?id=7717quote:Op zondag 17 januari 2010 16:19 schreef Mirjam het volgende:
ik heb verse munt, diepvries erwtjes, knoflook, ui, wat boullion (kip of rund) geitenkaas.
tips anyone?
maar heeft het wel wat minder smaak denk ikquote:Op zondag 17 januari 2010 16:23 schreef Mirjam het volgende:
zonder aardappelen is het toch ook wel te staafmixeren?
klinkt iig als het perfecte recept met de ingredienten, als je nog room in huis hebtquote:Op zondag 17 januari 2010 16:24 schreef Trusten het volgende:
[..]
http://www.jerryke.be/recept?id=7717
Kan ook wel zonderquote:Op zondag 17 januari 2010 16:27 schreef motorbloempje het volgende:
klinkt iig als het perfecte recept met de ingredienten, als je nog room in huis hebt
Ik haal de pitjes eruitquote:Op woensdag 11 november 2009 16:47 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben de courgettesoep weer helemaal zat, heb er zoveel aangeleverd gekregen van een kennis met tuin dat ik even geen courgette kan zien
Hier momenteel favoriet: de verse tomatensoep. Voorheen zonder zaadjes (wat een werk zeg als je veel tomaten gebruikt), maar ik heb ontdekt dat ik al die zaadjes van tomaten in de soep eigenlijk heel lekker vindWie halen de zaadjes er uit en wie laten ze zitten?
oeh lekker!quote:Op zondag 17 januari 2010 16:33 schreef vaagsel het volgende:
Gisteren een kilootje asperges op de markt gekocht voor 2 euro, ga ik nu een soep van maken.
Klinkt lekker met dit warme weerquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:51 schreef DarkElf het volgende:
of komkommersoep met yoghurt
3 komkommers, zaad verwijderd, grof gehakt. 3 en een halve dl griekse yoghurt, 2 en een halve dl groentenbouillon (gekoeld),
komkommers pureren, yoghurt toevoegen en glad mixen. wat fijngesneden munt erdoor roeren en minstens 2 uur koelen.
opdienen met wat paprikapoeder erover gestrooid en wat fijngesneden ringetjes bosui
Ik ga dit even in huis halen en makenquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:57 schreef DarkElf het volgende:
morgen ga ik een komkommer/basilicumsoepje maken, ook een koude aangezien t warrum wordt!
3 komkommers schillen en in stukken snijden. bosje basilicumblaadjes en een bosje bieslook bij de komkommer met t sap van 1 limoen, 6 eetlepels griekse yoghurt 5 eetlepels olijfolie doen en alles blenderen. p&z weer naar smaak natuurlijk.
bij de ene zit al bouillon dus wordt t al dunner... als je dan ook nog t waterige zaad ( ...) erin laat is dat niet zo lekker...quote:Op zondag 4 juli 2010 13:02 schreef Bluezz het volgende:
Oh ja Elf, waarom haal je de ene keer wel en de andere keer niet de zaadlijsten uit de komkommers
Ja Bluexx, kende jij die truc van paprika's schillen al?quote:
Klinkt goed!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:10 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren een super simpel maar wel lekker soepje gemaakt:
Spinazie/tuinerwtjes soep met geitenkaas. (voor 2-4 personen, hangt van je trek af)
Uitje fruiten, 350 gr tuinerwtjes (kan er bevroren in), 350 gr spinazieblokjes (kan er ook bevroren in), een liter groentebouillon en 20 minuutjes zacht laten koken met een deksel erop. Groenten pureren met deel van bouillon (tot je de gewenste dikte hebt) met van 3-4 takjes de blaadjes basilicum erdoor en 75 gr geitenkaas (chevre of chavroux) erin .. Op smaak brengen en
Morgen de DE-uiensoep maken denk ikquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
zover zijn wij nooit gekomenquote:Op zondag 18 juli 2010 23:38 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Morgen de DE-uiensoep maken denk ikIs dat een beetje goed in te vriezen, DE?
quote:Op maandag 19 juli 2010 08:18 schreef DarkElf het volgende:
[..]
zover zijn wij nooit gekomendus geen idee!
quote:Wortelsoepje met koriander en komijn.
Voor 4 personen.
kilo wortels, 2 uien, aardappeltje, 2 stengels bleekselderij, 4 tenen knoflook, komijnzaadjes (geroosterd en gevijzeld), liter bouillon, eventueel kopje melk of wat griekse yoghurt, koriander.
Uitje fruiten met bleekselderij, aardappel en knoflook. na minuutje of 5 de komijnzaadjes (naar smaak) erbij en na een minuutje de wortels erbij. 15 minuutjes laten smoren met deksel op de pan. Bouillon erbij en 20 minuutjes laten koken. Af laten koelen, peper en zout erbij en pureren. (als het wat te dik is wat bouillon of water toevoegen.)
Als je gaat invriezen nu dat apart halen en daarna pas yoghurt of melk toevoegen (anders split het na het ontdooien).
Opscheppen, dotje griekse yoghurt erin, wat geroosterde komijnzaadjes erover en wat koriander.
quote:Doperwtjes/verse muntsoep
Ingredienten
Klont boter,1 EL olijfolie,2 fijngesneden sjalotten, 1 of 2 stengels bleekselder fijngesneden, 600 ml bouillon (groente of kip), 450 gr doperwtjes, zout en peper, verse munt, de blaadjes alleen grof gehakt (ong 12 blaadjes?), griekse yoghurt.
Boter smelten met de EL olijfolie, sjalotten en selderij erbij, p&z en ca. 15 minuten zachtjes stoven zonder ze te kleuren. Bouillon erbij, doperwtjes erbij en 10 minuutjes zachtjes laten koken.
van t vuur halen, munt toevoegen en staafmixeren. (voor een mooi zacht soepje kan je t hierna door de zeef duwen). Op smaak brengen en serveren met wat yoghurt, verse munt en zwarte peper erover.
quote:Gepureerde courgette en wortelsoep (met dit recept krijg je een hele dikke courgette/wortelpuree, misschien wil je hem dunner, dan meer bouillon toevoegen na het staafmixen)
Ongeveer voor 6 koppen.
Ingredienten: Olijfolie. 1 fijngesneden ui, wat teentjes knoflook, zout, peper, kerrie poeder, bos wortels, geraspt en in stukjes, ongeveer anderhalve kilo courgette in stukken. 2 cups bouillon (groente).
Bereiden:
Ui en knoflook aan de hete olie toevoegen, met zout en peper en kerrie poeder. Bak tot lichtbruin (plus minus 10 minuutjes). Courgette en wortels toevoegen, doorroeren en met deksel op de pan zo'n 15 minuutjes laten stoven. Daarna anderhalf cup bouillon toevoegen en 20 minuutjes zachtjes laten koken.
Van t vuur halen en eerst wat laten afkoelen. Na t staafmixen kan je nog de resterende bouillon toevoegen als je het te dik vindt.
Heb daarvoor altijd wat soep in de vriezer, en van de bouillon kook ik ook altijd een deel in tot fond en vries die dan in met van die ijsklontjes zakjes, handig voor saus en ook als je er twee in een beker met water in de mamatron zet, wat zout erbij en je hebt een echte bouillon om te drinken.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:24 schreef Riann het volgende:
Morgen ga ik voor de lunch kippensoep maken wel van een pakje van honig en 1 kipfilet en wat prei erbij. Ben verkouden/ziekjes dus dan schijnt kippensoep wel goed te zijn.
Lekker! Steranijsje erbij ook.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik maak een klassieke ossenstaartsoep
Heb ca 2 kilo ossenstaart die ik bruin in de oven,
een prei, paar peentjes, knolselder, laurierblad, verse thijm, rozemarijn en peterselie, foelie, wat rode peper, tomaten, en maak met die staartstukken een krachtig bouillon.
Hier gaan ook 2 ansjovisfiletjes om de smaak meer diepte te geven.
Als staart moddergaar is, gaat het vuur uit, haal ik het vlees van de botten, en zeef de bouillion.
Het vlees gaat er weer in en de soep smaak ik dan af met Maidera en wat zout indien nodig.
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.quote:
quote:Op woensdag 29 december 2010 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is jouw "geheime" ingredient, niet? Net als voor mij de ansjovis of gedroogde tomaat.
Kook een eetlepel geel mosterdzaad mee, dat worden een soort besjes die in je mond ploppen als je er op bijt. Leuke eetsensatie.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:01 schreef Gripper het volgende:
Ik heb nog wel een lekker receptje voor een romige mosterdsoep
Voor ongeveer 4 personen:
maak een klein beetje roux (ongeveer 20-25 gram boter + 20 gram bloem) , en laat m heel even bakken op laag vuur. Roer er in delen 3/4 liter melk door. Bouillonblokje (potje bouillon kan ook wel, of zelfs fond) en als je m niet tè romig wilt, naar wens water.
Intussen een pak spekjes uitbakken, en de spekjes bij de soep. op laag pitje 10 min. laten warmen (niet koken, dan kookt de melk over)
Schep tenminste 2 eetlepels grove mosterd erdoor, of meer naar smaak.
Aan het eind nog 2 minuten een lenteui in ringen gesneden laten meedoen in de soep.
Lekker om te serveren met pitabroodjes met rucola, zongedroogde tomaatjes, gerookte kipfilet.
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb de Ossenstaartsoep afgemaakt met madeira, een beetje tomatenpuree, en wat zout. Hij smaakt volmaakt.
Het recept staat iets meer omhoogquote:Op donderdag 30 december 2010 21:11 schreef Riann het volgende:
[..]
Kun je recepje geven. Ik zie bij de plus regelmatig ossenstaart liggen. Lijkt me wel lekker om hem een keertje zelf vers te maken. Ik doe normaal altijd uit blik of van zo'n pakje van honig. En misschien is zelf gemaakte wel lekkerder.
Wat stom gewoon overheen gekekenquote:Op donderdag 30 december 2010 21:34 schreef megamandy het volgende:
[..]
Het recept staat iets meer omhoog
Klopt dit recept wel helemaal? Want dat zou betekenen dat je 250 ml vloeistof voor 4 pers hebt, lijkt me eigenlijk weinig. Maar ik heb 'm net gemaakt en de smaak is in ieder geval goedquote:Op woensdag 12 september 2007 18:21 schreef DaantjeF het volgende:
Soep is op z'n tijd wel lekker ja.
Mijn moeder maakt erg lekkere linzensoep afentoe, maar deze soep is de beste die ik ooit geproefd heb:
( voor 4 personen )
Thaise soep met kokos, limoen en kurkuma
Ingrediënten:
2 knoflookteentjes, gepeld & fijngehakt
2 sjalotten, gesnipperd
30 gram geelwortel of 1 tl kurkuma poeder
250 ml kokosmelk
4 kaffirblad, gescheurd
200 gram kipfilet in reepjes
4 el vissaus
2,5 el limoensap
1 tl rietsuiker of palmsuiker
2 takjes koriander
Eet smakelijk...
![]()
Lekkerder mondgevoel, minder boeren, fijner voor de maagquote:Op maandag 1 oktober 2012 00:19 schreef Ansu het volgende:
Ik krijg hier spontaan zin in soep van. En om mijn nieuwe staafmixer te gebruiken jumjum! Wat is eigenlijk het idee achter de paprika's schillen voor de soep?
Oo en dit gewoon tegelijk posten.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 20:01 schreef miss_sly het volgende:
Ik had voor vandaag courgettesoep gemaakt, en hij was heerlijk! Wat is dat toch een verschil, zelfgemaakte soep of pakjessoep!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |