1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | AK Internet Spaarrekening 4,05% AK Spaarrekening 4,00% Credit Europe Top-Interest 4,00% Argenta internet spaarrekening 3,75% ATB Spaarrekening 3,65% TEB Ster Spaarrekening 3,65% DSB Bank Internetspaarrekening 3,60% DHB Bank S@ave online 3,50% Gouden internet Rekening 3,50% OHRA Internet Spaarrekening 3,50% AEGON Bank E-Rekening 3,40% |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | SNS Keuzedeposito 4,25% looptijd 2 jaar OHRA Maand Spaarrekening 4,25% Maandelijks E 25 tot en met E 250 sparen. Actie : De eerste 6 maanden 6,25%, daarna 4,25% REAAL LoyaalSparen 4,25% Maandelijks E 50 tot en met E 250 sparen Regio Bank SnelSparen 4,25% Maandelijks E 50 tot en met E 250 sparen OHRA Extra Spaarrekening 4,00% 2% opnamekosten ASN Bank ideaalsparen 4,00% Maandelijks E 50 tot en met E 250 sparen AK Plus spaarrekening 3,95% Maximaal twee opnames per maand. Rentebijschrijving per kwartaal. Onder de 1000,00 geen spaarrente ASN Bank optimaalplusrekening 3,75% 1% opnamekosten OHRA Plus Spaarrekening 3,75% 1% opnamekosten REAAL CombiSparen 3,75% 1% opnamekosten Regio Bank Spaarplus 3,75% 1% opnamekosten |
ATB-bank vind ik alleen zo vaag klinken, iets met handel in Rusland o.i.d. ... Dat weer houdt me er van bij die bank te gaan, 't is waarschijnlijk alleen mijn "gevoel" maar dan nog...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 18:20 schreef DJKoster het volgende:
4,50%![]()
Dat levert me 350 euro meer op.. *gaat eens kijken*
ATB en AKbank zijn inderdaad Russisch, en DHB is Turks, maar dat maakt in de praktijk geen enkel verschil. Ze vallen allemaal gewoon onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank, wat inhoudt dat de eerste ¤ 20.000 die je daar parkeert voor 100% gedekt is (mochten ze bijvoorbeeld failliet gaan), de volgende ¤ 20.000 is 90% gedekt (dus als je ¤ 40.000 of meer stort is ¤ 38.000 gedekt). Dit is precies hetzelfde als bij iedere "echte" Nederlandse bank.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 18:26 schreef RemcoDelft het volgende:
ATB-bank vind ik alleen zo vaag klinken, iets met handel in Rusland o.i.d. ... Dat weer houdt me er van bij die bank te gaan, 't is waarschijnlijk alleen mijn "gevoel" maar dan nog...
Ervaringen hiermee?
Jij kan niet lezen zeker?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 19:03 schreef Hi_flyer het volgende:
Beat mijn 9% koerswinst in een week![]()
niet over de week daarvoor beginnen he
De meesten zullen nog geen klant zijn lijkt me. En bovendien, als bestaande klant is die 4.25% vast ook wel af te dingen (zo niet, dan zou ik daar m'n rekening opzeggen).quote:Op donderdag 23 augustus 2007 20:25 schreef mecano het volgende:
Maar de rente van Credit Europe Top-Interest met 4.25% is alleen voor nieuwe klanten. Bestaande klanten krijgen maar 4% rente.
Zolang ze geen beperkende voorwaarden hebben, is dat overpompen snel gedaan natuurlijkquote:Op donderdag 23 augustus 2007 19:12 schreef Bayswater het volgende:
Kunnen die banken ook eenvoudig en snel weer verlagen? Vaak zie je een lokkertje en vervolgens denderen ze weer naar beneden. Kan je weer gaan overpompen.
De yield (zeg maar: het effectieve rente %) dat je krijgt op staatsobligaties als functie van de resterende looptijd.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 23:36 schreef c3k het volgende:
Wat geeft de onderste grafiek in "Yieldcurve EURO staatsobligaties" aan?
Ik kreeg eerder het idee dat dit het verschil aangaf tussen oranje en groene lijn in de bovenste grafiek. Groen zal wel de yield zijn, maar wat is oranje?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 03:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
De yield (zeg maar: het effectieve rente %) dat je krijgt op staatsobligaties als functie van de resterende looptijd.
Het plaatje loopt van 3 maanden tot 30 jaar.
Groene lijn is de yieldcurve op dit moment, oranje is die van de vorige beursdagquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 08:55 schreef c3k het volgende:
[..]
Ik kreeg eerder het idee dat dit het verschil aangaf tussen oranje en groene lijn in de bovenste grafiek. Groen zal wel de yield zijn, maar wat is oranje?
En waarom is het verschil tussen beide zo belangrijk dat er een aparte grafiek voor wordt gemaakt? Is dit een indicator voor de betrouwbaarheid?
Als iemand een site weet waar ik dit kan nalezen ben ik ook blij hoor![]()
Ja, als het geen deposito is dan is de rente variabel.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 09:06 schreef mirannie het volgende:
Ik heb ontzettend weinig verstand van sparen. Heb voor mijn dochter een spaarrekening bij de Rabo, maar de rente daar is variabel. Tot op heden is het altijd tussen de 2,4 en 3% geweest, niet echt denderend dus.
Hoe zit het met die banken uit de OP, zijn dat ook allemaal variabele rentes??
De verwerking ging bij mij vrij vlot.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Na het lezen van nogal negatieve berichten over AT-Bank (als in: geen eigen rekeningnummer, en na een maand nog geen verwerking van de aanvraag) heb ik nu een aanvraag bij crediteurope.nl ingedient.
En zelfs dat boeit niet. Het enige wat boeit is dat DNB tot 20.000 euro 100% en tot 40.000 95% garant staat.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:23 schreef floris_ het volgende:
Ze maken een netto winst van 180 miljoen dollar. Activa van 10 miljard met een EV van 1 miljard. Kortom het gaat niet buitengewoon slecht.
ze hebben misschien een bepaalde doelgroep voor ogen die ze specifiek willen aanspreken?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:30 schreef dyna18 het volgende:
Wat ik mij trouwens afvraag, waarom staat bij al die spaarrekeningen dat ze tot een bepaald bedrag rente geven? Je zou toch juist verwachten dat een bank het liefst zoveel mogelijk geld binnen haald?
Nee want:quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:30 schreef dyna18 het volgende:
Wat ik mij trouwens afvraag, waarom staat bij al die spaarrekeningen dat ze tot een bepaald bedrag rente geven? Je zou toch juist verwachten dat een bank het liefst zoveel mogelijk geld binnen haald?
Ja, maar die rentes bewegen zich wel tussen een aanzienlijk hoger niveau.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 09:06 schreef mirannie het volgende:
Ik heb ontzettend weinig verstand van sparen. Heb voor mijn dochter een spaarrekening bij de Rabo, maar de rente daar is variabel. Tot op heden is het altijd tussen de 2,4 en 3% geweest, niet echt denderend dus.
Hoe zit het met die banken uit de OP, zijn dat ook allemaal variabele rentes??
Ja maar dat is met allerlei beperkingen. Ik neem aan dat dit topic gaat over spaarrekeningen zonder beperkingen (dus zonder max maandbedragen, niet verplicht per maand sparen, geen boete bij opname, etc. etc.)quote:
Bij een En/of rekening gaat het tot 40.000 toch? (2 keer die 20K)quote:Op donderdag 23 augustus 2007 18:07 schreef SeLang het volgende:
Alle banken in het rijtje staan onder toezicht van De Nederlandse Bank (DNB) en vallen onder het Depositogarantiestelsel.
Dit houdt in dat bij onverhoopt failliesement van de bank in ieder geval de eerste ¤20.000 voor 100% gegarandeerd is door DNB en de volgende ¤20.000 voor 90%. Wil je geen enkel risico lopen, dan kun je dus het beste je geld spreiden over meerdere banken met maximaal ¤20.000 per rekening.
Dus even samenvattend:quote:Uitkering
Een rekeninghouder bij een kredietinstelling krijgt maximaal 20.000 euro gegarandeerd uitgekeerd en de volgende 20.000 euro is in de nieuwe regeling vastgesteld dat zij 90% hiervan terugkrijgen voor:
• een of meer geldrekeningen bij die instelling, en/of
• een of meer effectendepots bij die instelling (gebaseerd op de marktwaarde van de effecten op het moment dat de Nederlandsche Bank constateert dat de kredietinstelling niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen).
Het maximum geldt per rekeninghouder. Dus als een (rechts-)persoon meerdere betaal- of spaarrekeningen bij een bank of een bijkantoor van de bank aanhoudt, wordt eenmaal uitgekeerd. Hetzelfde geldt als er meerdere effectendepots zijn. Wie zowel een tegoed bij een kredietinstelling aanhoudt als een belegging, is voor twee keer 20.000 euro gedekt. De volgende 40.000 euro is voor 90% gedekt. Bij een zogenoemde en/of-rekening geldt het maximum voor ieder van de beide gerechtigden. Vorderingen van rekeninghouders/beleggers worden eerst verrekend met hun eventuele schulden bij de desbetreffende kredietinstelling. Vanzelfsprekend wordt niet meer uitgekeerd dan het tegoed van de rekening of het effectendepot.
Niet tot 52.579, maar ook tot 20.012 lijkt mij ivm de bankgarantie.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:27 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Een in mijn ogen goede optie om fiscaal aantrekkelijk te sparen is een combinatie van de AT Bank met AK bank voor de eerste 20012 euro en vervolgens het spaar tegoed tot 52.579 euro neer te stallen bij bijvoorbeeld de triodos bank voor een groene spaarrekening.
Leuke term dat groene sparen maar dit zijn dus niet de zogenaamde groenfondsen waar wel die 1,2% vrijstelling geldt op de vermogensrendementsheffing. Alle spaarrekeningen onder "groen sparen" in bovenstaande link zijn geen groenfondsen en dus geen heffingskorting. De ASN bank heeft het "ASN Groenprojectenfonds" en Triodos heeft het Groenfonds, Cultuurfonds en Fairsharefonds, waar wel sprake is van 1,2% vrijstelling en de 1,3% heffingskorting van te betalen inkomstenbelasting op het belegde bedrag.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:00 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Op mistermoney.nl kun je een lijst vinden van groenspaarrekeningen
http://mistermoney.rtl.nl/spaarrente.asp?veldnaam=Rente_Percentage_Max&soort=Groensparen#spaarmodule
Ik heb mij even in dat rijtje proberen te verdiepen, maar zover ik kan zien komen ze lang niet allemaal voor het belastingvoordeel in aanmerking. Vandaar mijn vraag of je ergens kan zien welke daar WEL voor in aanmerking komen.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:00 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Op mistermoney.nl kun je een lijst vinden van groenspaarrekeningen
http://mistermoney.rtl.nl/spaarrente.asp?veldnaam=Rente_Percentage_Max&soort=Groensparen#spaarmodule
Zo te zien zijn dat dus allemaal beleggingsfondsen, en geen spaarrekeningen. Loop je dus een risico mee met lagere rendementen, terwijl de rendementprognoses van deze fondsen toch al niet al te hoog zijn.quote:Op maandag 10 september 2007 09:56 schreef Yuiop het volgende:
[..]
Leuke term dat groene sparen maar dit zijn dus niet de zogenaamde groenfondsen waar wel die 1,2% vrijstelling geldt op de vermogensrendementsheffing. Alle spaarrekeningen onder "groen sparen" in bovenstaande link zijn geen groenfondsen en dus geen heffingskorting. De ASN bank heeft het "ASN Groenprojectenfonds" en Triodos heeft het Groenfonds, Cultuurfonds en Fairsharefonds, waar wel sprake is van 1,2% vrijstelling en de 1,3% heffingskorting van te betalen inkomstenbelasting op het belegde bedrag.
Op de site van VROM staat ook nog het 1 en ander hierover.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8351#
Volgens de VROM site komen alleen de volgende fondsen (en geen spaarrekeningen) hiervoor in aanmerking:quote:Op woensdag 12 september 2007 16:50 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Zo te zien zijn dat dus allemaal beleggingsfondsen, en geen spaarrekeningen. Loop je dus een risico mee met lagere rendementen, terwijl de rendementprognoses van deze fondsen toch al niet al te hoog zijn.
Voor sparen heb ik nog niets kunnen ontdekken dat binnen deze regeling valt.
ATB heeft geen minimum. Van http://www.atbsparen.nl/i(...)97C9D2F940/index.cfm :quote:Op maandag 10 september 2007 14:11 schreef HiZ het volgende:
Overigens heeft ATB wel een minimum inleg terwijl AKbank die niet heeft.
quote:Er is geen minimuminleg.
Voor deze kleine buitenlandse banken zou ik als alleenstaande zo'n 19k inleggen. Dan hou je wat ruimte voor rente stijging. Als je een partner hebt is het dubbele mogelijk.quote:Op zaterdag 15 september 2007 12:11 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,
Maximaliseren jullie tot 20 K of tot 40 K?
En wat is de achterliggende gedachte?
Ik zelf max tot 20 ivm de zekerheid icm kleine banken.
Maar ik overweeg af en toe om te maxen naar 40 imv de hogere rente.
nu heb ik een x aantal rekeningen waarover in spreid aflopend op rente %-tage.
De rente laat ik naar mijn tegenrekening overschrijven.quote:Op dinsdag 18 september 2007 01:31 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Voor deze kleine buitenlandse banken zou ik als alleenstaande zo'n 19k inleggen. Dan hou je wat ruimte voor rente stijging.
Met welk doel?quote:Op dinsdag 18 september 2007 06:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je meerdere rekeningen openen bij de zelfde bank?
Ja, dat kan, nochtans uitgezonderd zijn enkele spaarekeningen met een bepaald stortingsmaximum per maand.quote:Op dinsdag 18 september 2007 06:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je meerdere rekeningen openen bij de zelfde bank?
Op gebruik te kunnen van de garantiequote:
De garantie telt bij mijn weten voor de gehele relatie die de client bij de bank heeft. heb je dus 2 x 15k heb je eigenlijk alsnog 10k die niet is gedekt door de garantie.quote:Op dinsdag 18 september 2007 08:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Op gebruik te kunnen van de garantie
Ziet er idd erg stimulerend uit met al die nullen.quote:Op zondag 23 september 2007 11:48 schreef allsystemshalt het volgende:
Wat ik zelf erg leuk vind is af en toe even inloggen om te kijken hoe je geld groeit![]()
Bij ATB is naast de tot nu toe opgebouwde rente ook de projected rente te zien erg stimulerend![]()
*Ik heb er wat meer op gezet om een mooi bedrag aan projected te krijgen![]()
iddquote:Op zondag 23 september 2007 12:18 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ziet er idd erg stimulerend uit met al die nullen.
Ik heb een YP spaarrek bij de ABN geeft nu 3,6...mocht je het geld voor een jaar kunnen missen krijg je nu 4,5% op een jaardepositoquote:Op donderdag 27 september 2007 08:55 schreef Slasher het volgende:
ABN Amro verhoogt de rente ook weer op de spaarrekeningen
3.4% op de InternetSpaar kwartaal
3.8% op de Internetspaar jaarrekening
Heb er pas een rekening geopend.quote:Op zondag 30 september 2007 19:59 schreef Niek. het volgende:
Mensen die ervaring hebben met atbsparen.nl? En hoe veilig is mijn geld daar, loop je extra risico?
Het is een Nederlandse dochter van een vrij grote Turkse bank. Volgens mij wordt hun personeel vooral geworven onder Turken, want het Nederlands van een e-mailtje dat ik van ze kreeg was nou niet echt grammaticaal correct. Ik kreeg wel snel een reactie en de service was inhoudelijk in orde.quote:Op zondag 30 september 2007 19:40 schreef Slasher het volgende:
Is dat wat de AK BANK?
Waarom heb je niet voor de ATBank gekozen waar je 4,5% krijgt?quote:Op zondag 30 september 2007 20:18 schreef HiZ het volgende:
Het is een Nederlandse dochter van een vrij grote Turkse bank. Volgens mij wordt hun personeel vooral geworven onder Turken, want het Nederlands van een e-mailtje dat ik van ze kreeg was nou niet echt grammaticaal correct. Ik kreeg wel snel een reactie en de service was inhoudelijk in orde.
Ze werken trouwens wel met een vaste tegenrekening.
Heb ik ook gedaan, wacht nog op bericht en dan gauw m'n centjes storten.quote:Op zondag 30 september 2007 20:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom heb je niet voor de ATBank gekozen waar je 4,5% krijgt?
quote:Op zondag 30 september 2007 20:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom heb je niet voor de ATBank gekozen waar je 4,5% krijgt?
Neuh, zie OP: Rekeningen ZONDER BEPERKENDE VOORWAARDEN.quote:Op zondag 30 september 2007 21:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
ik dacht dat ze een minimum inleg hadden.....
Ja, maar ik had op hun homepage een centimeter te laag gekeken. grrrrrquote:Op zondag 30 september 2007 21:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Neuh, zie OP: Rekeningen ZONDER BEPERKENDE VOORWAARDEN.
Ooit, lang lang geleden, opende ik een Plusrekening voor de hoge rente van 5 % ... De Sterrekening gaf toen 6%, maar die had 1 % opnameprovisie.quote:Op zondag 30 september 2007 20:24 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Postbank plus sparen: 0.5% rente![]()
De snelheid is goed, een dag later bijgeschreven. Dat dat via een spoedopdracht gaat vind ik prima.quote:POSTBANK NV BUITENL BET VERK
SPOEDOPDRACHT
Stuur eens een mail naar de klantenservice met de vraag om uitleg hierover*quote:Op woensdag 3 oktober 2007 11:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb gisteren bij ATB Sparen.nl 50 cent (jaja) teruggeboekt, om te kijken hoe lang dit duurt.
Dit was een deel van de omschrijving:
[..]
De snelheid is goed, een dag later bijgeschreven. Dat dat via een spoedopdracht gaat vind ik prima.
Maar dat dit via "buitenlands betalings verkeer" komt vind ik wat dubieuzer! Als ik stort, doe ik dat naar een Nederlands bankrekeningnummer, met als omschrijving mijn persoonlijke nummer. Maar dat het blijkbaar direct via het buitenland terugkomt, maar dat ik toch wantrouwend ben t.o.v. de bankgarantie!
Ja totdat je harde schijf sterft en dan blijkt dat je geen backup van je bookmarks hebt gemaaktquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:15 schreef RJD het volgende:
Ik snap al dat ge-tvp niet. Je kan dit topic toch gewoon bij je favorieten zetten? Beetje topicvervuiling zo.
Minimuminleg 5000 euro.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 18:48 schreef Cottleston-Pie het volgende:
Hoi hoi, ik wilde al een tijdje in dit topic posten, maar had nog niets on-topic... bij deze:
"Hierbij willen wij u graag informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft de volgende renteverhoging door te voeren met ingang van maandag 15 oktober 2007:
ATB Internet Spaardeposito NL:
1 jaar vast 4,85%* (nieuw!)
2 jaar vast 5,00%* (was 4,65%)"
quote:Luie spaarder spekt Postbank
Gepubliceerd op maandag 15 oktober 2007
De Postbank heeft zich de afgelopen jaren verrijkt door de rente op diverse spaarrekeningen systematisch te verlagen. Rekeninghouders krijgen op hun Plusrekening nu slechts 0,5 procent rente, ruim 2 procentpunt lager dan het marktgemiddelde.
Deze strategie was alleen vorig jaar al goed voor 140 miljoen euro extra winst. Dat blijkt volgens De Volkskrant uit interne stukken van ING, de moedermaatschappij van de Postbank. Dat bedrag is goed voor ongeveer 15 procent van de totale winst die ING in Nederland boekt met bankieren.
Plusrekening
Grootste winstmakers voor de bank waren de Plusrekening (waarop vorig jaar 2,9 miljard euro stond) en de Kapitaalrekening (9 miljard euro). De rente op de Plusrekening bedroeg eind vorig jaar slechts 0,75 procent, bijna 2 procent lager dan het toenmalige marktgemiddelde. In januari van dit jaar is dit tarief opnieuw verlaagd, toen naar 0,5 procent.
De 9 miljard euro die eind vorig jaar op Kapitaalrekeningen stond, beloonde de Postbank in 2006 een rente van 1,5 procent. Inmiddels is dat percentage verlaagd tot 1,1 procent. Op de internationale geldmarkten stijgt de rente sinds anderhalf jaar.
Luie spaarders
De Postbank heeft vier spaarvormen geïntroduceerd, die aanvankelijk een hoge rentevergoeding uitkeerden. Met twee daarvan worden nu soortgelijke manoeuvres uitgevoerd. De internetspaarrekening, bij zijn introductie in 2001 nog voorzien van ‘stunttarieven’, levert nu nog 2,5 procent op, terwijl er momenteel elders meer dan eens 4 procent of meer wordt betaald.
Intern concludeert de bank dat spaarders blijkbaar ongevoelig zijn voor de hoogte van de rente die ze ontvangen, maar naar verluidt wordt er ook gediscussieerd over de vraag hoe lang ‘dit bedrijfsmodel’ nog kan worden gehandhaafd.
Overstappen loont
De Postbank zegt in De Volkskrant de cijfers niet te kunnen bevestigen. De bank beweert dat het aanpassen van rentetarieven volgt uit ‘een complex van factoren, zoals de ontwikkeling van de marktrente, concurrentieoverwegingen en de kosten van de diverse spaarvormen’. Onderzoek wijst bovendien uit dat de klanten tevreden zijn. ‘Ons marktaandeel is de afgelopen jaren gestegen.’
De Consumentenbond noemt de verschillen in tarieven enorm groot. ‘Overstappen loont altijd’, zegt een woordvoerder. De Postbank is volgens recent onderzoek van de bond niet de enige die rekeningen met (extreem) lage rentevergoedingen heeft.
Misschien omdat ze hun centrale gegevens in Rusland hebben zitten ofzo?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 21:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Minimuminleg 5000 euro.
Vraag blijft, waarom ze geld terugboeken vanaf m'n spaarrekening via een "spoedopdracht buitenland"!
Wat voor een bank is de ATB bank?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 20:26 schreef aa_defiler het volgende:
Laatste tijd weer veel rente wijzigingen. ATB geeft nu 4,8% voor 1 jaar vast. 5,0% voor 2 jaar vast. Ik laat het nog even staan voor de huidige 4,5%. Indien ze verder gaan ophogen ga ik een gedeelte wel tijdelijk vast zetten.
een bank van russische oorsprong. Valt volledig onder de garantieregeling van de Nederlandse Bank!quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat voor een bank is de ATB bank?
En dus tot 40K bij een gezamelijke rekening, met 2 rekeninghouders.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 21:56 schreef aa_defiler het volgende:
Hier staat wat informatie over de Amsterdam Trade Bank
http://www.atbank.nl/nl/index.html
Ik heb er nu sinds een maand of twee een internet spaarrekening, tot volle tevredenheid. Ik ben van deze bank te weten gekomen via dit topic (bedankt mensen).
Tot 20.000 euro volledige garantie via DNB.
Aangemeld!quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 23:05 schreef juul231 het volgende:
Ik hen een handige site gevonden die tevens actuele rentestanden biedt, maar deze stuurt een reclameloze mail bij een wijziging in de rentestanden. Het gaat op www.e-rente.nl
Ja dat vond ik ook zo vreemd, blijkbaar hebben die mensen die klagen hun financiele zaakjes gewoon niet op orde. Ik kan er niets anders van makenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 19:18 schreef Arcee het volgende:
Vreemd trouwens dat mensen zo verbolgen zijn dat de Postbank de rente stelselmatig verlaagd heeft en maar 0.5% rente geeft. Dat kunnen die mensen toch zelf zien en naar een andere bank gaan?
Dus jij staat achter dat een bank systematisch zijn rentevergoeding verlaagt en ver onder de rente conform de ECB gaat? Afgezien dat mensen wel of niet kritisch zijn over hun bank keuze vind ik het een stuk misbruik van het vertrouwen dat een inwoner van Nederland zou moeten kunnen hebben in 1 van de grotere banken hier, zeker gezien de marktpositie van de Postbank. Bij "groene" banken staat de rente meestal lager (i.v.m. klimaat vriendelijke/duurzame beleggingen) dan bij de niet specifiek duurzame banken. Maar de Postbank staat na de ABN Amro boven aan het lijstje van niet duurzame banken in Nederland dus hier kan die rente snoeperij ook niet in gaan zitten. Door te roepen dat die mensen een keuze hebben en het slim is van zo'n bank vind ik erg eenzijdig. Ik sta dus achter dit soort acties van Kassa om mensen hiervan bewust te maken.quote:Op zondag 21 oktober 2007 13:16 schreef Socios het volgende:
Ja, inderdaad. Het is gewoon slim van de Postbank en ik sta er volkomen achter. Iemand die echt om haar of zijn spaargeld geeft, kijkt zelf rond voor spaarrekeningen met hogere rente.
Hmm.. die 17% heeft te maken me de hoge inflatie (tegen de 8% op jaarbasis) en het simpele feit dat niemand the YTL vertrouwt als valuta. Maar het is mij opgevallen dat, behalve tijdens crisissen, de YTL zich nu al vier jaar beweegt in een bandbreedte van tussen de 1,7 en 1,8 ytl per euro. En dan wordt het plaatje toch wel heel anders.quote:Op zondag 21 oktober 2007 18:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Das zal vast niet voor niks 17% zijn.
Maar als je het kan missen zou ik het lekker doen
Komt er ook een achterquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:28 schreef martijn_85 het volgende:
tvp, interessant.. wil switchen van Postbank rekening.. lage rente die ik nu ontvang :S
Ik wist het al langer, ik volg het al een aantal maanden. Maar ik wordt ook knettergek van Mijn.Postbank.nl met om de haverklap storingen en de tijd dat het duurt voordat er vanaf bepaalde banken geld opstaat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:48 schreef Slasher het volgende:
[..]
Komt er ook een achter
vind het wel naief dat je daar nu pas achter komt nu het in het nieuws is
Dat stond al heeel lang op het afschrift van de plusrekening.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:48 schreef Slasher het volgende:
[..]
Komt er ook een achter
vind het wel naief dat je daar nu pas achter komt nu het in het nieuws is
Volgens mij werd er uiteindelijk 30% van 4% gerekend en da's 1,2%.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 18:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Belastingdienst gaat uit van 4%
Hmm... als ik het zo snel zie geven ze iets lagere rentes, maar je geld staat bij een bank onder Nederlands toezicht, met de garantieregeling dus. Als je kijkt naar de koers van de YTL over de laatste dagen kun je ook zien hoe spannend je geld in YTL stoppen is. Tussen gisteren en vandaag had je zomaar 1,98% koerswinst gehad.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 10:05 schreef RIVDSL het volgende:
De Garantibank biedt ook 17% turkse depositos, onder de naam Turks Fruit Deposito. Zie http://garantibank.nl/nl/Sparen/TurksFruitDeposito/
Heb hier zelf overigens geen ervaring mee.
De Nederlandse garantieregeling geldt vast niet voor andere valuta spaarrekeningen...quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hmm... als ik het zo snel zie geven ze iets lagere rentes, maar je geld staat bij een bank onder Nederlands toezicht, met de garantieregeling dus. Als je kijkt naar de koers van de YTL over de laatste dagen kun je ook zien hoe spannend je geld in YTL stoppen is. Tussen gisteren en vandaag had je zomaar 1,98% koerswinst gehad.
Ik zou graag een bron van DNB zelf willen zien waaruit blijkt dat dit waar is. Zo ja, kan het nog best leuk zijn qua rendement (hoewel ik persoonlijk niet zo van gokken op wisselkoersen houd...)quote:#
Valt het Turks Fruit Deposito onder de Collectieve Garantie Regeling van De Nederlandsche Bank N.V.?
Op het Turks Fruit Deposito is de Collectieve Garantie Regeling van de Nederlandsche Bank N.V. van toepassing.
Spannend is het zeker, heb eea even in excel gegooid en het is nog best een risico.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 21:22 schreef HiZ het volgende:
Als je kijkt naar de koers van de YTL over de laatste dagen kun je ook zien hoe spannend je geld in YTL stoppen is.
Hij zit inderdaad een beetje aan de lage kant van de bandbreedte op dit moment. Als ie rond de 1.80 zou staan zou ik een stuk minder twijfels hebben. Hoewel het voor mij ook weer niet zoveel uitmaakt, want ik heb ook een deel van mijn uitgaven in YTL, dus dan speelt het koersrisico toch een kleinere rol.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 11:15 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Spannend is het zeker, heb eea even in excel gegooid en het is nog best een risico.![]()
Ik vind het tricky, op zich wil ik het gokje wel wagen ik vind de koers op dit moment niet echt gunstig.![]()
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:43 schreef HiZ het volgende:
Als ie rond de 1.80 zou staan zou ik een stuk minder twijfels hebben.
Ik vraag me af hoe dit zit?quote:Hoewel het voor mij ook weer niet zoveel uitmaakt, want ik heb ook een deel van mijn uitgaven in YTL, dus dan speelt het koersrisico toch een kleinere rol.
Volgens mij vrijwaart het belastingverdrag tussen Nederland en Turkije mij van belastingheffing (over de betaalde rente) in Nederland als ik maar belasting heb betaald in Turkije. Wat ik dus doe door middel van die bronheffing.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 01:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Betaal je dan geen belasting in Nederland?
5% voor 4 maanden vast betekent niet dat je je jaarrente in slechts 4 maanden krijgt.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:16 schreef portable het volgende:
Wat is een deposito, lijkt me wel aantrekkelijk. Voor een korte tijd je geld vastzetten voor een hoge rente.
5% voor 4 maanden. Dus stel ik zet er 3000 euro in, dan is dat 30x5 = 150 euro in 4 maanden?
Dat wisselt per situatie, in Turkije maakt het nagenoeg niks uit of je het nu een jaar of een maand vastzet, alleen bij periodes korter dan een maand wordt het minder, maar dan ook nog altijd dik boven de 10%. Vanuit Nederland je geld in Spanje zetten heeft een risico van nagenoeg nul.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 14:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het is nog steeds 0,7% meer dan ik in Nederland krijg, en ik vermoed als je het langer vastzet je ook wel een hoger percentage kan krijgen, maar dat weet ik niet
Snap het nog steeds niet. Elke maand 1% rente bij, jaarrente = 4,5%???quote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:05 schreef Arcee het volgende:
Ik zou dan uitgaan van een rente per maand. Dat is dan de 12e machts wortel uit 4,5% = 1.003674809.
Dat levert per maand dan cummulatief op:
1 ¤ 2,107.35
2 ¤ 2,215.09
3 ¤ 2,323.23
4 ¤ 2,431.77
5 ¤ 2,540.71
6 ¤ 2,650.04
7 ¤ 2,759.78
8 ¤ 2,869.92
9 ¤ 2,980.47
10 ¤ 3,091.42
11 ¤ 3,202.78
12 ¤ 3,314.55
Dus elke maand 100 euro erbij plus 1.003674809% over het bedrag wat er stond (dus nog niet die 100 euro, die komt er de volgende maand pas bij, qua rente).
http://www.dnb.nl/dnb/hom(...)en/nl/46-147789.htmlquote:Op donderdag 25 oktober 2007 22:57 schreef ryan_atwood het volgende:
Kan je eigenlijk ook nog ergens op internet controleren of een bank daadwerkelijk onder het deposito garantiestelsel valt?
? Waarom accepteer je ongunstigere voorwaarden bij dezelfde rente?quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:17 schreef --- het volgende:
Ik heb mijn geld op een jaardeposito gezet van de abn 4,5 % rente
Omdat rente ook weer kan dalen en je met een deposito garantie hebt op die rente.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:35 schreef HiZ het volgende:
? Waarom accepteer je ongunstigere voorwaarden bij dezelfde rente?
Nee, maal 1.003674809 = 0.3674809% rente per maand.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 09:52 schreef portable het volgende:
Snap het nog steeds niet. Elke maand 1% rente bij, jaarrente = 4,5%???
is dat omdat die 100 euro de rente "verhoogd"
Het is bijna als met hypotheken, maar de tijdshorizon is veel beperkter. Ik kan nagenoeg niks zeggen over alle rentebesluiten van de ECB in de komende 10 jaar dat in de buurt van de waarheid komt. Ik kan een heel redelijke voorspelling doen voor het komende jaar. Banken zijn ook niet gek, die gaan hun rente echt niet op peil houden voor een eenjaarsdeposito als ze nu al voorzien dat die rente voor het komende jaar eigenlijk te hoog is.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Omdat rente ook weer kan dalen en je met een deposito garantie hebt op die rente.
Hoewel de rente ook kan stijgen, wat momenteel eigenlijk waarschijnlijker is.
Het is eigenlijk net als met hypotheken, alleen dan de omgekeerde beweging.
Nee, dus is een deposito eigenlijk niet slim, maar het geeft wel wat rust, net als met een hypotheek met vaste rente.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 16:18 schreef HiZ het volgende:
Het is bijna als met hypotheken, maar de tijdshorizon is veel beperkter. Ik kan nagenoeg niks zeggen over alle rentebesluiten van de ECB in de komende 10 jaar dat in de buurt van de waarheid komt. Ik kan een heel redelijke voorspelling doen voor het komende jaar. Banken zijn ook niet gek, die gaan hun rente echt niet op peil houden voor een eenjaarsdeposito als ze nu al voorzien dat die rente voor het komende jaar eigenlijk te hoog is.
Nou je, er zijn dus depo's die wel zinvol zijn, zoals ik dus heb bij de HSBC, maar daar bepaal ik zelf welke looptijd ze hebben. Die bij mij dus vooralsnog gewoon tussen de 1 en 5 dagen ligt. Wel rente dus (14% bruto) maar het zit niet vast (wel een beperkt valutarisico).quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 16:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, dus is een deposito eigenlijk niet slim, maar het geeft wel wat rust, net als met een hypotheek met vaste rente.
Sparen en rust en vastigheid gaan per definitie hand in hand, anders zou je je geld wel beleggen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 17:14 schreef HiZ het volgende:Kennelijk heb ik het niet zo met rust en vastigheid
![]()
AT heeft verschillende spaarrekeningen met daaraan gekoppeld verschillende deposito's. Via de internetspaarrekening kan je een depositio met 4,85% of 5% (2 jaar vast) openen.quote:Op zondag 28 oktober 2007 13:26 schreef ryan_atwood het volgende:
Op Independer staat dat een 1jaars deposito bij AT Bank 4,85% rente oplevert, terwijl op de site maar 4 % staat.
Ik zie hem nu inderdaad.quote:Op zondag 28 oktober 2007 13:34 schreef Cottleston-Pie het volgende:
[..]
AT heeft verschillende spaarrekeningen met daaraan gekoppeld verschillende deposito's. Via de internetspaarrekening kan je een depositio met 4,85% of 5% (2 jaar vast) openen.
Daar zou ik mijn kapitaal niet aan toevertrouwen, ziet er erg dodgy uitquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 14:16 schreef De Wouzeraar het volgende:
Ook even een Credit Europe rekening geopend. Toch lekker, 4,5%.
Ik vraag me trouwens af hoeveel risico je loopt door bijvoorbeeld je geld op een Duitse bank te zetten? En kan dat zomaar? Deze bank geeft bijvoorbeeld 5,35% rente.
1 procent is een forse verlaging, maar het verbaast me niet echt, de credit crunch is kennelijk iets aan het afnemen (hypotheekrente is bij mij de volgende maand 0,25% lager).quote:Op woensdag 31 oktober 2007 10:13 schreef hollander172 het volgende:
Garantibank heeft de rente met 1% verlaagd op de deposito's.![]()
Naast de verlaging staat de TRY er ook redelijk bij.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 11:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
1 procent is een forse verlaging, maar het verbaast me niet echt, de credit crunch is kennelijk iets aan het afnemen (hypotheekrente is bij mij de volgende maand 0,25% lager).
Het ontbreekt niet helemaal, maar het is beperkter. Ik zal het ook niet op één deposito zetten, maar in een serie van deposito's zodat ik geen sitting duck wordt. Mocht het dan mis gaan kan ik met redelijk beperkte schade het hele zaakje omzetten naar ¤. Hoewel het de vraag is of dat wel zinvol is, want vermoedelijk gaat in tijd van crisis de rente in Turkije fors omhoog.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 14:03 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Naast de verlaging staat de TRY er ook redelijk bij.Niet echt slim om nu op een dergelijk deposito te gaan "gokken" hoewel dat voor jou natuurlijk minder opgaat omdat het valuta risico ontbreekt.
![]()
Wij sparen voor elk kind 20 euro per maand. Geen schokkende bedragen dus. Beleggen wil ik niet, daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Vandaar mijn vraag over de ASN Jeugdspaarrekening. Hoe is daar het renteverloop?quote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als ik jou was zou ik met de Rabobank gaan praten over beleggen of over lang vast zetten. Ik neem aan dat je het geld wil geven als ze bijvoorbeeld 18 of 21 worden en dan lijkt me lang vast zetten of in obligaties of zoiets dergelijks wel interessant
Om hoeveel geld gaat het ongeveer per maand?
Ikzelf volg de ASN pas sinds een jaar of zo, maar ASN heeft in deze tijd wel altijd in de bovenste regionen gezeten, qua rentevergoeding. En als de rente over 2 jaar substnatieel lager zou zijn, dan bij andere rekeningen is er toch nog niks aan de hand? Nieuwe rekening openen, geld overboeken klaar!quote:Op woensdag 31 oktober 2007 22:29 schreef RJD het volgende:
[..]
Wij sparen voor elk kind 20 euro per maand. Geen schokkende bedragen dus. Beleggen wil ik niet, daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Vandaar mijn vraag over de ASN Jeugdspaarrekening. Hoe is daar het renteverloop?
Nieuwe rekening openen en dan geld overboeken gaat bij de ASN Jeugdspaarrekening wat moeilijk. Op die spaarrekening staat het geld namelijk vast tot 18 jarige leeftijd. Eerder opnemen kan wel, maar tegen een boeterente van 5%.quote:Op donderdag 1 november 2007 06:59 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ikzelf volg de ASN pas sinds een jaar of zo, maar ASN heeft in deze tijd wel altijd in de bovenste regionen gezeten, qua rentevergoeding. En als de rente over 2 jaar substnatieel lager zou zijn, dan bij andere rekeningen is er toch nog niks aan de hand? Nieuwe rekening openen, geld overboeken klaar!
Ik vraag mij wel af, waarom je precies een jeugdspaarrekening wil hebben, wat is hier de meerwaarde ten opzichte van een gewone spaarrekening? Fiscaal gezien tellen de saldo's toch bij de ouders mee, toch?
Je kunt toch wel een rekening nummer t.o.v. een ander uit elkaar houden als dit je 18 jaar lang pak hem beet 2% verschil kan opleveren?quote:Op donderdag 1 november 2007 12:18 schreef RJD het volgende:
Een jeugsspaarrekening heeft geen meerwaarde, maar niet overal kan of mag je een spaarrekening op naam van je kinderen zetten en dat wil ik wel graag. Dan kan ik het namelijk goed uit elkaar houden.
beetje hetzelfde als bij de abn.quote:Op woensdag 7 november 2007 23:05 schreef HarryP het volgende:
Afgelopen maandag een internetspaarrekening aanvraagd bij Gerrit Zalm (DSB-Bank)
3.8%. Dat is een heel stuk meer dan die 2.5% bij de postbank.
Vandaag de bevestiging binnen.
Zit er nog aan te denken om een deel een jaar vast te zetten tegen 4.5% bij de DSB-Bank.. Iemand daar ervaring mee.
Hehe, klinkt omslachtigquote:Op donderdag 8 november 2007 07:31 schreef RJD het volgende:
Het was ff puzzelen, maar ik ben er nu toch uit.
Mwah, als je een beetje geld hebt op al die rekeningen dan is het de moeite dubbel en dwars waard.quote:
1-2 werkdag. Dus als je vandaag overboekt, dan staat het er morgen of overmorgen op.quote:Op donderdag 8 november 2007 12:57 schreef Niek. het volgende:
Hoe snel is de ATB met geld terugboeken naar je standaard rekening om het bijv. te pinnen?
Dat is wel een nadeel ivm een spaarrekening bij de waar je ook een betaalrekening hebt, maar goed elk voordeel heeft zjin nadeel he?quote:Op donderdag 8 november 2007 15:08 schreef RJD het volgende:
[..]
1-2 werkdag. Dus als je vandaag overboekt, dan staat het er morgen of overmorgen op.
Als bijvoorbeeld de Rabobank omvalt zal het geld wat je op de andere banken ook niet echt meer iets waard zijnquote:Op vrijdag 9 november 2007 12:37 schreef RJD het volgende:
Klopt, maakt niks uit, tenzij je boven de 20.000 euro per spaarrekening komt. Dan is spreiden wel handig i.v.m. de garantieregeling.
Want?quote:Op vrijdag 9 november 2007 16:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als bijvoorbeeld de Rabobank omvalt zal het geld wat je op de andere banken ook niet echt meer iets waard zijn
Welke obligaties heb je dan? Kun je eens wat noemen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:29 schreef SeLang het volgende:
Ik heb ATB, Credit Europe en DSB al lang geleden volgestort tot een eigen risico van 5% per bank.
TEB en YKB zijn pas geleden aangevraagd.
De Allah-AK-bank kan alleen als je in NL woont
Het overgrote deel heb ik echter in kortlopende NL staatsobligaties tegen ~4% (met transactiekosten eraf)
NEDERLAND 2 1/2%08 (NL0000102150)quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:37 schreef Marinus het volgende:
[..]
Welke obligaties heb je dan? Kun je eens wat noemen?
Dan valt Nederland ook om en heb je meer aan wapens, brood en eten dan aan geldquote:
Of ik ga naar een van mijn andere huizen in zwitserland of in belgiequote:Op vrijdag 9 november 2007 19:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dan valt Nederland ook om en heb je meer aan wapens, brood en eten dan aan geld
Hoe 'lees' je die dingen eigenlijk? Een half procent rente over een looptijd van 8 maanden? Of ga ik hier ergens de fout in?quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
NEDERLAND 2 1/2%08 (NL0000102150)
Aangekocht op een yield van ~4.15%.
Zwitserland is een goede uitvalsbasis en die kunnen vast alle(of bijna alle) schokken opvangen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:13 schreef --- het volgende:
[..]
Of ik ga naar een van mijn andere huizen in zwitserland of in belgie
Ergens in het vorige topic heb ik dat al eens uitgelegd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:14 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Hoe 'lees' je die dingen eigenlijk? Een half procent rente over een looptijd van 8 maanden? Of ga ik hier ergens de fout in?![]()
Sorry, ik kom pas net om de hoek kijkenquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ergens in het vorige topic heb ik dat al eens uitgelegd.
Daarom is het bezit van panden/gebouwen en grond een van de beste investeringenquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zwitserland is een goede uitvalsbasis en die kunnen vast alle(of bijna alle) schokken opvangen.
Maar het blijft natuurlijk gewoon een feit dat het geen nut heeft om 10 rekeningen te hebben bij grote banken. Grote banken zoals bijvoorbeeld de Rabobank in Nederland vallen toch niet om en als ze dat wel doen kan je fluiten naar je geld
Tot er een correctie komtquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:20 schreef --- het volgende:
[..]
Daarom is het bezit van panden/gebouwen en grond een van de beste investeringen
Sommige zeggen dat zilver uiteindelijk meer waard zal worden, omdat het meer word gebruikt dan goud. Maar ja... 'sommigen'... klinkt lekker betrouwbaarquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:25 schreef --- het volgende:
Slechtste investering is goud...
Goud word bepaald door de hoeveelheid die gevonden is. maar er is meer goud op deze aarde maar wat dan eigenlijk nog niet gebruikt word.
Veel mensen denken dat goud zijn waarde wel behoud, maar de grote heren op deze aarde bepalen eigenlijk de waarde van dit metaal.
Okee dan.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:33 schreef Lente_ninja het volgende:
SeLang: Ik heb even gekeken. Ik weet nog steeds niet goed hoe ik zo'n ding moet lezen, maar ik heb niet veel geslapen. Daar zal het wel aan liggen... morgen nog maar eens een poging doen![]()
Ik denk dat ik het snapquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee dan.
Die 2.5% is het couponrendement. Dat is een bedrag dat elk jaar aan rente wordt uitgekeerd ten opzichte van het nominale bedrag. De 08 in de genoemde obligatie is het jaar waarin de obligatie wordt afgelost (de exacte datum zie je hier niet aan, maar bij de genoemde obligatie is dat 15 jan).
Als de actuele marktrente voor de betreffende looptijd hoger ligt dan het couponrendement dan zal de koers van de obligatie lager liggen. Stel, de obligatie heeft een resterende looptijd van precies één jaar en de 1-jaars marktrente is 4.00%, dan wil je natuurlijk niet de volle prijs betalen voor een obligatie die 'maar' 2.5% rente geeft.
¤1000 geinvesteerd tegen de marktrente van 4% is na een jaar ¤1040. De obligatie met 2.5% moet hetzelfde opleveren dus zal de koers zakken tot 98.5% van de aflossingswaarde (voor ¤1000 kun je dan ¤1015 aan obligaties kopen) zodat het bij aflossing totaal ook ¤1040 oplevert. (¤1015 + ¤25 rente).
Op dezelfde manier zullen obligaties met een coupon die hoger is dan de marktrente tegen een koers van >100% noteren.
Eigenlijk is het andersom: de 'marktrente' IS de obligatiekoers.
Bovenstaande is wat vereenvoudigd want er zijn nog meer factoren, waarbij vooral ook creditrating belangrijk is. Rente is een functie van looptijd en creditrating. Een slechte creditrating houdt in dat er een grotere kans is dat de obligatie nooit kan worden afgelost. Dit leidt tot lagere koersen (=hogere yield) voor de betreffende obligaties. Immers, je wilt gecompenseerd worden voor dit risico. Je ziet dan ook dat bedrijfsobligaties meestal een hogere yield hebben dan staatsobligaties van landen met een goede financiele discipline (bijv NL). Maar dat hangt dus vooral van de kredietwaardigheid van het bedrijf af. Royal Dutch Shell obligaties zijn vergelijkbaar met staatsobilgaties, maar bijvoorbeeld bij General Motors is de yield veel hoger vanwege de grote kans op faillisement.
De exacte yieldberekening is vrij complex, vooral bij meerjarige obligaties. Je moet rekening houden met meegekochte rente en met momenten waarop couponrente wordt uitgekeerd. Ik heb zelf een en ander in excel zitten, maar meestal kijk ik gewoon naar een grafiek van yieldcurve van Duitse staatsobligaties (dat is vrijwel gelijk aan NL) die op Bloomberg staat. (zie hieronder)
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
[ afbeelding ]
800 euro zou ik lekker appart leggen. je bent nog jong zoals ik al lees. als je eenmaal een baan hebt dan pas kan je sparen. en wat je dan over houd dat kan je vergokken.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:26 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het snap![]()
Of deze informatie nuttig voor me is, is een tweede... *kijkt met schuin oog naar haar vermogen van 800 euro en een roestige paperclip*'![]()
Ik ga vier jaar (dan ben ik klaar met m'n opleiding, lijkt me een mooie 'symbolische' datum) boeken lezen en oefenen met virtuele effecten. In die tijd spaar ik zodat ik een leuk beginbedrag heb. Ooit zal ik zes cijfers hebben om in een obligatie te storten![]()
Er zit geen adder onder het gras.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:43 schreef Marinus het volgende:
SeLang: thanks! Deze vraag heb ik in het beleggen topic al eens gesteld. Wat is de adder onder het gras bij 5.25% Nederland 98/08 op een koers van 100,7?
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedektquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:26 schreef Lente_ninja het volgende:
Of deze informatie nuttig voor me is, is een tweede... *kijkt met schuin oog naar haar vermogen van 800 euro en een roestige paperclip*'![]()
800 euro krijg je niet echt veel rente mee.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedekt
Ik heb al een bedrag opzij gelegd dat ik niet meetel. Dit is mijn 'noodgevallen fonds' en hier kom ik niet aan tot... nou ja, er een noodgeval isquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:29 schreef --- het volgende:
[..]
800 euro zou ik lekker appart leggen. je bent nog jong zoals ik al lees. als je eenmaal een baan hebt dan pas kan je sparen. en wat je dan over houd dat kan je vergokken.
Andere optie is young dynamic fonds.. maarja het blijft gokken 800 euro is best veel voor een student
Al eens een test gedaan of je wel geschikt bent voor beleggen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:44 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik heb al een bedrag opzij gelegd dat ik niet meetel. Dit is mijn 'noodgevallen fonds' en hier kom ik niet aan tot... nou ja, er een noodgeval is.
Die 800 euro is een bedrag dat ik kan missen. Ik zou ervan balen als er iets mee gebeurt, maar het is geen ramp. Ik wil alleen nog niet aan de aandelen omdat ik, zelfs al zou ik nu al de benodigde kennis en ervaring hebben, mijn winst dan zie verdampen door transactiekosten en meer van die ongein. Eerst maar even een startkapitaal opbouwen![]()
Heb al vorige week een aanvraag ingediend bij de ATB, maar nog niets gehoord... Maar ja, er was laatst een uitzending van Radar o.i.d. waarin zij werden aangeprezen, dus ze zullen wel een hele stapel aanvragen te verwerken hebben. Het zal in elk geval een hele stap vooruit zijn in vergelijking met mijn huidige rente van 0.5% bij de Postbank (u mag nu rotte tomaten naar me gooienquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedekt
Op €800 krijg je net als op €20.000 gewoon 4,5%quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:43 schreef --- het volgende:
[..]
800 euro krijg je niet echt veel rente mee.
Ja, ik weet niet meer waar (heb er meerdere gedaan), maar ik schijn een hoge financiele inteligentie te hebben. Zal vast wel goed zijnquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:46 schreef --- het volgende:
[..]
Al eens een test gedaan of je wel geschikt bent voor beleggen?
Credit Europe en YKB geven ook 4.5%quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:47 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Heb al vorige week een aanvraag ingediend bij de ATB, maar nog niets gehoord... Maar ja, er was laatst een uitzending van Radar o.i.d. waarin zij werden aangeprezen, dus ze zullen wel een hele stapel aanvragen te verwerken hebben. Het zal in elk geval een hele stap vooruit zijn in vergelijking met mijn huidige rente van 0.5% bij de Postbank (u mag nu rotte tomaten naar me gooien)
crediteurope.nl is sneller, en geeft ook 4.5%.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:47 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Heb al vorige week een aanvraag ingediend bij de ATB, maar nog niets gehoord... Maar ja, er was laatst een uitzending van Radar o.i.d. waarin zij werden aangeprezen, dus ze zullen wel een hele stapel aanvragen te verwerken hebben. Het zal in elk geval een hele stap vooruit zijn in vergelijking met mijn huidige rente van 0.5% bij de Postbank (u mag nu rotte tomaten naar me gooien)
Da's wel handy idd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
crediteurope.nl is sneller, en geeft ook 4.5%.
Plus dat je hier gewoon afschriften krijgt, wekelijks zelfs! Combineer dat met een eigen rekeningnummer, en het is makkelijker dan ATB (inleggen met overmaken + codes en zo is maar lastig).
Kom ik ook weer lekker laat achter.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
crediteurope.nl is sneller, en geeft ook 4.5%.
Plus dat je hier gewoon afschriften krijgt, wekelijks zelfs! Combineer dat met een eigen rekeningnummer, en het is makkelijker dan ATB (inleggen met overmaken + codes en zo is maar lastig).
Niets belet je te switchenquote:Op zaterdag 10 november 2007 08:30 schreef RJD het volgende:
[..]
Kom ik ook weer lekker laat achter.Heb net een paar maanden een account bij ATB.
Ga ik ook doen, me spaarrekening was tijd leeg maar heb ik weer 1000 euro gespaard en dan maakt 0.5 of 4.50 al aardig uit.quote:Op zondag 30 september 2007 20:24 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Heb ik ook gedaan, wacht nog op bericht en dan gauw m'n centjes storten.![]()
Postbank plus sparen: 0.5% rente![]()
ATBank internetsparen: 4,5 % rente![]()
Kreeg toevallig gisteren een rekeningafschrift van mijn plusrekening... hou je vast... 4 EURO RENTE!!!quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:28 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ga ik ook doen, me spaarrekening was tijd leeg maar heb ik weer 1000 euro gespaard en dan maakt 0.5 of 4.50 al aardig uit.
Gefeliciteerd! Dan kreeg je er vast ook 4 rentepunten bijquote:Op zondag 11 november 2007 10:45 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Kreeg toevallig gisteren een rekeningafschrift van mijn plusrekening... hou je vast... 4 EURO RENTE!!!
Bij Credit Europe krijg je een eigen rekeningnummer en bij ATB niet. Bij ATB moet iedereen op hetzelfde rekeningnummer storten met een persoonlijke stortingscode.quote:Op maandag 12 november 2007 15:23 schreef J_Velsink het volgende:
Hey RemcoDelft,
Ik zit nu ik jou post heb gelezen te twijfelen tussen ATB en CreditEurope.
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met "Combineer dat met een eigen rekeningnummer, en het is makkelijker dan ATB (inleggen met overmaken + codes en zo is maar lastig)"
Kun je me vertellen wat het voordeel is ten opzichte van ATB?
Jij krijgt maar 3,4% op je internet kwartaal rekening. Dat is toch nog altijd (veel) minder dan de 4,5% van bijvoorbeeld ATBank en Credit Europe. Zelfs als je die 3,4% per kwartaal krijgt weegt dat niet op tegen de 4,5% per jaar.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:12 schreef keerweer het volgende:
Ik heb ook zitten zoeken naar de hoogste rente-spaarrekening,maar kom toch steeds bij de ABN AMRO uit. Deze keert, als een van de weinige, per kwartaal zijn rente uit. en 4 keer per jaar is uiteindelijk toch meer dan 1 keer per jaar...dacht ik zo
Internet kwartaal spaarrekening.
Rente wordt altijd teruggerekend naar rente per jaar, dus per kwartaal krijg je ca 0,8394%quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:45 schreef keerweer het volgende:
stel 100 euro per maand
kwartaal 1 300+3.4%=310.2
2 610.2+3.4%=631.43
3 931.43+3.4%=963.09
4 1263.09+3.4%=1315.03
EN BIJ 1 KEER PER JAAR :12 X100=1200 +4.5%=1254
Of ben ik nou gek??kan hoor, heb alleen maar MAVO...
Ik heb nooit echt begrepen hoe dat nou werkt. Is de volgende berekening goed?quote:Op zaterdag 17 november 2007 10:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Daarbij wordt rente per dag berekend, als je elke maand 100 euro spaart, krijg je na een jaar geen 4.5% rente over het totaal, maar over grofweg de helft.
Nee, je moet de 365ste machtswortel uit 4,5% nemen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 12:11 schreef Lente_ninja het volgende:
Ik heb nooit echt begrepen hoe dat nou werkt. Is de volgende berekening goed?
4,5/365= 0.012% rente per dag?
Bij benadering welquote:Op zaterdag 17 november 2007 12:11 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik heb nooit echt begrepen hoe dat nou werkt. Is de volgende berekening goed?
4,5/365= 0.012% rente per dag?
Zojuist kreeg ik het (eerste) afschrift binnen van de storting. Daar werd een rentepercentage vermeld van 4,25%. Blijkbaar is er dus toch een foutief rentepercentage genoemd in de welkomstbrief. Mag ik van SNS Bank nu toch 4,5% eisen of niet? Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd waarin ik vraag om uitleg.quote:Op donderdag 15 november 2007 18:15 schreef RJD het volgende:
Dit is ook weer erg grappig. Vorige week heb ik bij SNS Bank een deposito geopend met een looptijd van een jaar. Volgens de site krijg je dan een vaste rente van 4,25% rente. Vandaag kreeg ik de welkomstbrief van SNS Bank. Daarin staat het volgende: "Hartelijk dank voor uw aanvraag voor een SNS Deposito met gegarandeerd 4,5% rente."
Nou ben ik dus wel erg benieuwd voor welk percentage mijn deposito nou is afgesloten... Over een jaar zullen we het weten als de rente wordt uitgekeerd...
Dit dusquote:Op zaterdag 17 november 2007 12:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, je moet de 365ste machtswortel uit 4,5% nemen.
Heb ik hier nog laten zien, maar dan per maand (12e machtswortel dus).
Bijna.quote:
Ja, maar dat lijkt me logisch.quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:16 schreef Weazer het volgende:
Bijna.
Je moet de 365ste machtswortel nemen uit 1 + 4,5%.
In calc:
1,045 [x^y] (1/365) =
Je krijgt dan 1,00012...
Oftewel ongeveer 0,012% per dag
Hangt er van af hoeveel geld je te besteden hebt. SNS heeft een deposito van 4,25% vanaf 1 jaar vast. Maar er zijn ook banken waar je het een paar maanden vast kan zetten, echter geldt vaak wel een minimum bedrag van ¤ 5.000.quote:Op zondag 18 november 2007 02:35 schreef Elwood1802 het volgende:
Ik zoek dus een site waar je voor een aantal maanden even je geld op kan zetten.
Wie weet er een site met een hoge rente?
Dan ben je niet de enigequote:Op maandag 19 november 2007 10:38 schreef De Wouzeraar het volgende:
Ik heb een aanvraag ingediend voor een rekening bij Credit Europe, maar ben ondertussen al 2 weken ana het wachten. Is dit normaal?
Dit is gewoon onhandig! Voer die opdracht dan een dag later uit...quote:Online Banking is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor overzichten. Helaas is het technisch niet mogelijk om opdrachten tussen 20:00 uur en 04:00 uur te verwerken.
Hangt ook af van je wensen natuurlijk. Een hop mensen zullen ook denken "ha, een miljoen, ik ben rijk, koop een huis, een flinke auto", en dan is je geld al zo'n beetje opquote:Op woensdag 21 november 2007 21:18 schreef Arcee het volgende:
Wat mij betreft is het dus feit en geen fictie.
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:20 schreef Wombcat het volgende:
Maar met een miljoen, dan zing ik het ook wel uit zonder te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |