abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30956021
Ik zag de staatsloterij reclame weer eens voorbij komen, en vroeg me opeens af.....Hoeveel geld is er nodig om te rentenieren?

Ja dat hangt natuurlijk helemaal van de levensstijl af, maar er moet toch wel een bedrag zijn waarbij men ong wel leuk rond kan komen met een gezin en een leuk huis?

Anyone?
His masters voice...
pi_30956135
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen?

Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn. Dus als je leeft van de rente haal je jaarlijks 50.000 euro uit elk miljoen, zonder je vermogen aan te tasten. Daar kun je goed van leven.
  maandag 26 september 2005 @ 22:21:46 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30956143
Vanaf 2 miljoen euro lijkt het me wel redelijk te doen, dat rentenieren ! Ongeveer 3% spaarrente nu levert 60.000 euro op.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_30956237
hmm.....met die gedachte kan ik goed slapen met me staatslot onder me kussen
His masters voice...
pi_30956248
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef k_man het volgende:

Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn.
Niet in Nederland
GIRO 800800
  maandag 26 september 2005 @ 22:27:35 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_30956352
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:24 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Niet in Nederland
Als je een beetje slim belegt, zit het er wel in, maar als je op safe wilt spelen moet je idd leven van de rente van een spaarrekening.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_30956394
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:24 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Niet in Nederland
Jawel hoor, de rente is nu zeer laag, maar als je uitgaat van een gemiddelde over een lange tijd kan je dat wel halen. Zeker met een fors bedrag kun je het zodanig spreiden dat je altijd wel ergens je rendement meepakt.
pi_30956776
Als je dan toch gaat rentenieren, is het helemaal geen slecht idee om niet alleen van de rente uit te gaan, maar ook langzaamaan je vermogen 'op te eten', een soort van omgekeerde annuīteitenlening

Stel dat je een miljoen hebt en je bent 25; uitgaande huidige bedragen en uitgaande van een eind-leeftijd van 100 dan kun je bij een rendement van 4%, want volgens mij nu nog wel te halen is met defensief beleggen, op basis van dividendrendementen en afdekking met opties, rekening houdend met de vermogensrendementheffing, maar niet met heffingsvrije voeten enzo, 32000 *netto* per jaar uitgeven.

Kun je ergens een garantie krijgen voor een lange duur rendement van 6%, dan kun je jaarlijks 49500 uitgeven, en bij 8%, want toch wel een gebruikelijk rekenrendement is, zelfs 68500.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 26 september 2005 @ 22:49:36 #9
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_30957064
Als ik dit soort dingen lees krijg ik zķ verrekte veel zin om ook staatsloten te kopen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_30958999
Je kan dan toch ook gewoon bij een verzekeringsmaatschappij een soort lijfrente kopen ? Ben je 1 1 keer klaar. nadeel voor de achterblijvers is wel, als je na 2 jaar de kist in gaat krijgen ze niets. De enige die dan zich te pletter lacht is de verzekering,....

Heb ene keer een stukje gelezen van een actrice. Die werd zeer vermogend en op haar sterfdag bezat ze nog net genoeg om een eenvoudige begravenis te betalen.... over timing gesproken
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_30959192
quote:
Op maandag 26 september 2005 23:49 schreef Gompy58 het volgende:
Je kan dan toch ook gewoon bij een verzekeringsmaatschappij een soort lijfrente kopen ? Ben je 1 1 keer klaar. nadeel voor de achterblijvers is wel, als je na 2 jaar de kist in gaat krijgen ze niets. De enige die dan zich te pletter lacht is de verzekering,....
Er zijn ook nabestaandenlijfrentes

Maar dan nog zie ik even niet het nut van een dergelijke actie. Je hebt nog steeds te maken met je vermogensrendementsheffing en zolang jij het op de bank of in een verzekering stopt, zal het een box 3-bezit zijn.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30959240
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef k_man het volgende:

Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn. Dus als je leeft van de rente haal je jaarlijks 50.000 euro uit elk miljoen, zonder je vermogen aan te tasten. Daar kun je goed van leven.
Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.
pi_30959473
quote:
Op maandag 26 september 2005 23:56 schreef Light het volgende:

[..]

Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.
Tuurlijk, maar ook van 50.000 bruto kun je goed leven.

Met de inflatie heb je idd wel een punt.
  dinsdag 27 september 2005 @ 00:08:26 #14
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_30959588
Ik had een tijd teurg uitgerekend met een collega dat je (als ik me niet vergis) van 1,3 miljoen euro kan leven. Dan heb je wel elke maand zo'n beetje het minimum inkomen maar het kan .

EDIT: Owja dat was bij 1% rente .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_30960195
Als je begint met een vermogen van 2.5 miljoen, tegen 5% rente, en maandelijks 4000 euro uitgekeerd krijgt met een jaarlijkse inflatiecorrectie van 2% dan is daarvan te rentenieren. Je vermogen blijft groeien, ook al moet je jaarlijks nog wat geld overmaken naar de belastingdienst. Da's ruim 30K euro in het eerste jaar, wat ook nog van de rente betaald moet worden (dus los van die 4000 euro die je maandelijks krijgt.)

Als je ook nog een leuk optrekje hebt aangeschaft dan moet je meer belasting betalen, dat heb ik even weggelaten voor het gemak.

Overigens is dit erg op het randje. Als je ipv 5% rente "slechts" 4.5% krijgt dan is je geld (uitgaande van gelijke andere omstandigheden) rond 2096 op. Bij 4% is dat al rond 2075. Bij 5% zie ik geen reden om aan te nemen dat het geld opraakt.
pi_30960753
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 00:08 schreef DaMook het volgende:
Ik had een tijd teurg uitgerekend met een collega dat je (als ik me niet vergis) van 1,3 miljoen euro kan leven. Dan heb je wel elke maand zo'n beetje het minimum inkomen maar het kan .

EDIT: Owja dat was bij 1% rente .
Met een rente van 1% en een vermogensbelasting van 1.2% kom je vanzelf een keer in de problemen, het geld raakt vanzelf op. Het duurt wel een poos, dat wel. Die tijd is weer te versnellen door maandelijks nog wat geld van die rekening af te halen om van te leven. Bij 1100 euro per maand (zonder inflatiecorrectie) is het geld voor de eeuwwisseling op. Nou heb je daar zelf waarschijnlijk geen last van, maar 't is geen solide basis om te rentenieren.
pi_30963974
Ik heb een keer uitgerekend voor mezelf.
Uitgaande van mijn salaris en bestedingspatroon nu. (dus in een huurhuis blijven wonen. lease auto houden. hmm dat moet ik toch eens opnieuw doen met een koop auto en huidige benzine prijs)
Dat bedrag moet ik dus na belasting en inflatie overhouden.
Komt neer op 1.2% vermogensrendementsheffing en reken 3% per jaar voor inflatie. (dus ieder jaar inflatie).

Oorspronkelijk bedrag moet intact blijven. Dus alleen leven van de opbrengst.
Dan kom ik op ongeveer 4 miljoen euiro uit.

Vroeger in euros wel eens uitgerekend en toen was het zo rond 8 miljoen gulden.

Je kan lager uitkomen als je of minder uitgeeft of als je begin bedrag opeet zogezegd. Dan moet je nog even meenemen hoe lang je ongeveer denkt te leven.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_30968787
volgens mij heb je aan 2 miljoen genoeg. Je koopt een huis van 500k. hou je over 1.5 miljoen-->op de spaarrekening. Je vang hierop 3,2% rente...maar gaat 1,2% vanaf vanwege vermogens belasting, is dus 2% rente per jaar=30.000 euro. Is per maand 2500 euro, Hiervan zo'n 1000 aan auto,gas, elektra,verzekering etc. 500 eten, heb je nog 1000 per maand over voor de leukere dingen. Om inflatie op te vangen zul je wellicht wel elk jaar een stukje kaptiaal moeten opeten, maar 50 jaar moet je wel kunnen uitzingen.
death is just another state of mind
pi_30974374
Ligt er ook aan waar je wil gaan rentenieren...

Met je luie reet op een Thais strand kan je het met een miljoen wel 3x uitzingen...
pi_30981229
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 15:43 schreef Tiger_Woods het volgende:
Ligt er ook aan waar je wil gaan rentenieren...

Met je luie reet op een Thais strand kan je het met een miljoen wel 3x uitzingen...
Ik dacht meer aan Brasil

voor een paar ton in euro's koop je daar echt een kast van een villa aan je eigen privestrand

pi_31001306
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 19:42 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan Brasil

voor een paar ton in euro's koop je daar echt een kast van een villa aan je eigen privestrand

en dan?
je lampen/airco niet meer aanzetten bang voor de energie rekening
en dat je de hele dag aan het schoonmaken bent omdat je de werkster niet kan betalen

als je veilig wilt rentenieren in nld. denk maar gerust aan 4-5 miljoen in spaarrente (1 - 1,7%)
en na belastingaftrek etc dat je dan 2000 euro overhebt.
neem aan dat je vernomen ook een beetje wil laten stijgen met de inflatiepercentage
pi_31007368
Ligt eraan waar je wilt wonen, als je in nederland woont denk ik dat je toch wel aan 2 miljoen moet denken (rendement absoluut risicovrij is zo'n 3% maar 1,2% mag je meteen aan de overheid geven dus dan hou je zo'n 36K netto per jaar over, moet je van kunnen leven maar een echt vetpot is het niet)
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_31007436
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:47 schreef LordLynx het volgende:
zo'n 36K netto per jaar over, moet je van kunnen leven maar een echt vetpot is het niet)

Dat is ¤ 3.000,-- netto per maand, man...
pi_31007726
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is ¤ 3.000,-- netto per maand, man...
Moet je huur/hypotheek af, auto, gas&licht, huishoudgeld, je hebt geen werk dus je gaat wat vaker weg en leuke dingen doen, vaker op vakantie enz.... lijkt mij niet ontzettend veel eigenlijk.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_31007866
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:58 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Moet je huur/hypotheek af, auto, gas&licht, huishoudgeld, je hebt geen werk dus je gaat wat vaker weg en leuke dingen doen, vaker op vakantie enz.... lijkt mij niet ontzettend veel eigenlijk.
Erm, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander modaal bruto verdient en dat krijg je dus netto.
Uiteraard heb je bijvoorbeeld geen hyp.renteaftrek meer, maar dan nog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')