Niet in Nederlandquote:Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef k_man het volgende:
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen?
Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn.
Als je een beetje slim belegt, zit het er wel in, maar als je op safe wilt spelen moet je idd leven van de rente van een spaarrekening.quote:
Jawel hoor, de rente is nu zeer laag, maar als je uitgaat van een gemiddelde over een lange tijd kan je dat wel halen. Zeker met een fors bedrag kun je het zodanig spreiden dat je altijd wel ergens je rendement meepakt.quote:
Er zijn ook nabestaandenlijfrentesquote:Op maandag 26 september 2005 23:49 schreef Gompy58 het volgende:
Je kan dan toch ook gewoon bij een verzekeringsmaatschappij een soort lijfrente kopen ? Ben je 1 1 keer klaar. nadeel voor de achterblijvers is wel, als je na 2 jaar de kist in gaat krijgen ze niets. De enige die dan zich te pletter lacht is de verzekering,....
Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.quote:Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef k_man het volgende:
Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn. Dus als je leeft van de rente haal je jaarlijks 50.000 euro uit elk miljoen, zonder je vermogen aan te tasten. Daar kun je goed van leven.
Tuurlijk, maar ook van 50.000 bruto kun je goed leven.quote:Op maandag 26 september 2005 23:56 schreef Light het volgende:
[..]
Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.
Met een rente van 1% en een vermogensbelasting van 1.2% kom je vanzelf een keer in de problemen, het geld raakt vanzelf op. Het duurt wel een poos, dat wel. Die tijd is weer te versnellen door maandelijks nog wat geld van die rekening af te halen om van te leven. Bij 1100 euro per maand (zonder inflatiecorrectie) is het geld voor de eeuwwisseling op. Nou heb je daar zelf waarschijnlijk geen last van, maar 't is geen solide basis om te rentenieren.quote:Op dinsdag 27 september 2005 00:08 schreef DaMook het volgende:
Ik had een tijd teurg uitgerekend met een collega dat je (als ik me niet vergis) van 1,3 miljoen euro kan leven. Dan heb je wel elke maand zo'n beetje het minimum inkomen maar het kan.
EDIT: Owja dat was bij 1% rente.
Ik dacht meer aan Brasilquote:Op dinsdag 27 september 2005 15:43 schreef Tiger_Woods het volgende:
Ligt er ook aan waar je wil gaan rentenieren...
Met je luie reet op een Thais strand kan je het met een miljoen wel 3x uitzingen...
en dan?quote:Op dinsdag 27 september 2005 19:42 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan Brasil![]()
![]()
![]()
![]()
voor een paar ton in euro's koop je daar echt een kast van een villa aan je eigen privestrand![]()
quote:Op woensdag 28 september 2005 19:47 schreef LordLynx het volgende:
zo'n 36K netto per jaar over, moet je van kunnen leven maar een echt vetpot is het niet)
Moet je huur/hypotheek af, auto, gas&licht, huishoudgeld, je hebt geen werk dus je gaat wat vaker weg en leuke dingen doen, vaker op vakantie enz.... lijkt mij niet ontzettend veel eigenlijk.quote:Op woensdag 28 september 2005 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Dat is ¤ 3.000,-- netto per maand, man...
Erm, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander modaal bruto verdient en dat krijg je dus netto.quote:Op woensdag 28 september 2005 19:58 schreef LordLynx het volgende:
[..]
Moet je huur/hypotheek af, auto, gas&licht, huishoudgeld, je hebt geen werk dus je gaat wat vaker weg en leuke dingen doen, vaker op vakantie enz.... lijkt mij niet ontzettend veel eigenlijk.
Maar je vergeet even dat Jan Modaal maar 4-5 weken op vakantie kan, meer vakantiedagen heeft'ie niet. Als je gaat rentenieren dan is het wat makkelijker om 4 keer in het jaar 3 weken op vakantie te gaan, om eens wat te noemen. En een dagje weg gaat ook wat makkelijk als je geen andere verplichtingen hebt, zoals werk.quote:Op woensdag 28 september 2005 20:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander modaal bruto verdient en dat krijg je dus netto.
Uiteraard heb je bijvoorbeeld geen hyp.renteaftrek meer, maar dan nog.
quote:Op woensdag 28 september 2005 20:36 schreef Light het volgende:
[..]
Maar je vergeet even dat Jan Modaal maar 4-5 weken op vakantie kan, meer vakantiedagen heeft'ie niet. Als je gaat rentenieren dan is het wat makkelijker om 4 keer in het jaar 3 weken op vakantie te gaan, om eens wat te noemen. En een dagje weg gaat ook wat makkelijk als je geen andere verplichtingen hebt, zoals werk.
Ik ookquote:Maar dan nog is 3000 netto best een leuk bedrag. Ik zou het ervoor doen
1,2% van het deel van je vermogen boven een bepaald bedrag (ongeveer 20.000 meen ik).quote:Op maandag 2 januari 2006 18:31 schreef LoggedIn het volgende:
hoe hoog is vermogensbelasting precies?
site van de belastingsdienst is een nachtmerrie om informatie op op te zoeken
hmm.. maar wat is er dan gebeurd met dat hele verhaal van 65% over 4% fictief rendement enzowquote:Op maandag 2 januari 2006 18:32 schreef k_man het volgende:
[..]
1,2% van het deel van je vermogen boven een bepaald bedrag (ongeveer 20.000 meen ik).
30% over 4% rendementquote:Op maandag 2 januari 2006 18:54 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
hmm.. maar wat is er dan gebeurd met dat hele verhaal van 65% over 4% fictief rendement enzow
1,2% moet nog wel te doen zijn
daar ga ik ook van uit.. maar met een inflatie van 2% geef je over 50 jaar geen ¤70.000 per jaar uit, maar dan is dat ¤188.411 geworden.. zelfs als je uitgaat van een hoog rendement van 4%, is dit op een gegeven moment niet meer bij te houden, en wordt je bedrag vanzelf steeds kleiner (uitgaande van een startbedrag van ¤4.000.000.. met ¤10.000.000 kan je gewoon zonder gezeik leven, als je daar ook 3+% rendement uit weet te halen)quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:54 schreef Gompy58 het volgende:
Waarom geen berekening ervanuitgaande dat je nietouder wordt dan 85 ? das een reeele leeftijd voor de heren. Leef je dan nog... dan verkoop je gewoon je villa en zingt het in een huurhuis uit....
of... je kijkt wat en 9mm kost op marktplaats.nl en neemt dat bedrag als eindkapitaal![]()
Met twee miljoen moet het wel lukken. Veel spreiden en dan enige risico's nemen. Beleggen in solide ondernemingen die elk jaar stevig rendement uitkeren. Een deel beleggen in allerlei opkomende markten, een deel in goud, zeldzame spullen, staatsobligaties, verschillende valuta, vastgoedondernemingen, huizen enz. Dan moet je toch rendementen kunnen behalen gemiddeld genomen van 4 a 5 % boven de inflatiequote:Op woensdag 4 januari 2006 10:18 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
daar ga ik ook van uit.. maar met een inflatie van 2% geef je over 50 jaar geen ¤70.000 per jaar uit, maar dan is dat ¤188.411 geworden.. zelfs als je uitgaat van een hoog rendement van 4%, is dit op een gegeven moment niet meer bij te houden, en wordt je bedrag vanzelf steeds kleiner (uitgaande van een startbedrag van ¤4.000.000.. met ¤10.000.000 kan je gewoon zonder gezeik leven, als je daar ook 3+% rendement uit weet te halen)
Dan ben je spekkoper.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:12 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Met twee miljoen moet het wel lukken. Veel spreiden en dan enige risico's nemen. Beleggen in solide ondernemingen die elk jaar stevig rendement uitkeren. Een deel beleggen in allerlei opkomende markten, een deel in goud, zeldzame spullen, staatsobligaties, verschillende valuta, vastgoedondernemingen, huizen enz. Dan moet je toch rendementen kunnen behalen gemiddeld genomen van 4 a 5 % boven de inflatie
Uit theoretische beschouwingen en uit de praktijk blijkt dat je op lange termijn inderdaad kunt rekenen op ca 4% boven de inflatie.quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:12 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Met twee miljoen moet het wel lukken. Veel spreiden en dan enige risico's nemen. Beleggen in solide ondernemingen die elk jaar stevig rendement uitkeren. Een deel beleggen in allerlei opkomende markten, een deel in goud, zeldzame spullen, staatsobligaties, verschillende valuta, vastgoedondernemingen, huizen enz. Dan moet je toch rendementen kunnen behalen gemiddeld genomen van 4 a 5 % boven de inflatie
Ik heb me nog nooit in m'n leven verveeld en dat zal ook niet gebeuren als ik 100% tijd voor mezelf heb. Maar okee, misschien moet ik m'n statement veranderen in "ik wil met m'n 40ste de mogelijkheid hebben om te kunnen rentenieren". Ik heb namelijk best een leuke baan dus nu hoef ik nog niet zonodig te stoppen met werken. Maar op het moment dat ik er geen lol meer in heb dan wil ik die mogelijkheid hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 07:16 schreef Seneca het volgende:
Waarom zou je op zo'n jonge leeftijd al willen rentenieren? Ik zou gek worden als ik niks te doen had
Weinig mensen kunnen omgaan met die vrijheidquote:Op zaterdag 7 januari 2006 07:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb me nog nooit in m'n leven verveeld en dat zal ook niet gebeuren als ik 100% tijd voor mezelf heb. Maar okee, misschien moet ik m'n statement veranderen in "ik wil met m'n 40ste de mogelijkheid hebben om te kunnen rentenieren". Ik heb namelijk best een leuke baan dus nu hoef ik nog niet zonodig te stoppen met werken. Maar op het moment dat ik er geen lol meer in heb dan wil ik die mogelijkheid hebben.
maar ¤40.000 is niks, ik wil toch eigenlijk minimaal het dubbele hebben, en dan vul ik het met een parttime baan aan tot een inkomen van ¤100.000+ per jaar.. ik denk dat in dat geval jouw verhaal nogsteeds opgaat, alleen moet je (start)kapitaal wat groter zijn als 1 miljoenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 06:52 schreef SeLang het volgende:
Al met al denk ik dat je met 1.000.000 met grote zekerheid een inkomen kunt genereren van ca 40.000 netto /jaar dat bovendien meegroeit met de inflatie.
Als je eenmalig 3000 euro krijgt gaat het naar de spaarrekening. Als je iedere maand 3000 netto krijgt is het snel op. Zeker als je met z'n tweetjes bent en/of kinderen hebt. Als je op drie hoog achter een studentenhok huurt en een kinderloze kluizenaar bent is het een wat ander verhaal.quote:Op woensdag 28 september 2005 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Dat is ¤ 3.000,-- netto per maand, man...
maar als je uitgaat van ¤70.000 (en dan ¤30.000 bij verdienen per jaar) heb je met een 2.5% inflatie genoeg aan 5,3miljoen (als ik het goed doe tenminstequote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je hebt meer nodig dan je denkt. Rekensommetje:
ga uit van een rendement van 5%. Hiervan is 2 procentpunt nodig als inflatiecorrectie en 1,2 procentpunt gaat naar de vermogensbelasting. Dan hou de waarde van je vermogen op peil als je ieder jaar 1,8 procentpunt van je vermogen uitgeeft. Stel dat je nu 90.000 euro nodig hebt om van te leven dan heb je dus (100/1,8)*90.000 = 5 miljoen euro nodig. maar als je uitgaat van een inflatiecorrectie van 2,5 % dan heb je al bijna 7 miljoen nodig.
De situatie wordt gunstiger als je bij lagere waarderingen je portfolio aanschaft, dus bijvoorbeeld na een beurscrash. Mijn eerder gepostte voorbeeld is gebaseerd op de waardering zoals die nu is. Maar als de beurskoersen zouden halveren dan kun je dus met de helft van het geld toe.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:46 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
maar ¤40.000 is niks, ik wil toch eigenlijk minimaal het dubbele hebben, en dan vul ik het met een parttime baan aan tot een inkomen van ¤100.000+ per jaar.. ik denk dat in dat geval jouw verhaal nogsteeds opgaat, alleen moet je (start)kapitaal wat groter zijn als 1 miljoen
Je moet je niet blindstaren op die inflatiecorrectie.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je hebt meer nodig dan je denkt. Rekensommetje:
ga uit van een rendement van 5%. Hiervan is 2 procentpunt nodig als inflatiecorrectie en 1,2 procentpunt gaat naar de vermogensbelasting. Dan hou de waarde van je vermogen op peil als je ieder jaar 1,8 procentpunt van je vermogen uitgeeft. Stel dat je nu 90.000 euro nodig hebt om van te leven dan heb je dus (100/1,8)*90.000 = 5 miljoen euro nodig. maar als je uitgaat van een inflatiecorrectie van 2,5 % dan heb je al bijna 7 miljoen nodig.
Ik kan hier uren over doorgaan, maar heb niet genoeg tijdquote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nog een tipje:
Stel je hebt 100 aandelen X, gekocht voor 100. Als je 10 % rendement wil moeten ze stijgen naar 110. Nu klappen ze in elkaar en zakken naar 80. Wat moet je doen? Verkopen en je verlies nemen? Proberen in een ander fonds het verlies goed te maken? Je zou ook kunnen overwegen om er 100 aandelen bij te kopen. Dan heb je gemiddeld voor je aandeel 90 betaalt. Dan hoeven ze nog maar naar 99 te herstellen om je 10% rendement te geven.
Alsof rentenieren gelijk staat aan de hele dag niets doen. Je hebt wat meer tijd voor dingen die leuk zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 07:16 schreef Seneca het volgende:
Waarom zou je op zo'n jonge leeftijd al willen rentenieren? Ik zou gek worden als ik niks te doen had
Mee eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Alsof rentenieren gelijk staat aan de hele dag niets doen. Je hebt wat meer tijd voor dingen die leuk zijn.
Ik zou best wel een eigen business gaan draaien, alleen is elke cent winst eruitpersen van ondergeschikt belang natuurlijk.
Als het geen geld kost dan is het al een mooie bezigheid.
Ja, helemaal niks doen zou ik namelijk niet kunnen. Het is leuks om iets om handen te hebben, vooral als het iets is wat heel leuk is om te doen. Het mooie is dat als je genoeg geld hebt het leuke prefereert boven het rendabele. Da's een ideale situatie om je prima te vermaken.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mee eens.
Ik speel met dezelfde gedachte. Het is leuk om zelf iets op te zetten zonder de druk te hebben dat het gelijk veel geld moet op te leveren omdat je anders je eten niet meer kunt betalen.
Soros?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ken eigenlijk geen voorbeelden van speculanten die constent succesvol zijn. Er zijn natuurlijk wel succes verhalen maar over het algemeen zijn dat mensen die geluk hebben gehad en dat succes daarna niet meer hebben kunnen herhalen.
Soros werd wereldberoemd met zijn speculatie tegen de Britse pound maar heeft daarna ook flinke zeperts gemaakt. Bovendien was die speculatie tegen de GPB imho ook een ietwat speciaal geval omdat de GBP intrinsiek zeer zwak was en door centrale banken om politieke redenen kunstmatig hoog werd gehouden (de GBP moest in het EMS blijven). Ik zie het dus ook niet als een pure speculatie maar bijna als een fundamenteel onderbouwde belegging (short GBP).quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:52 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Soros?
Is in feite natuurlijk ook een speculant met z'n Quantum funds. Of zie ik iets over het hoofd?
Da's gewoon een kwestie van met geld om kunnen gaan, of het juist niet kunnen. Er zijn genoeg mensen die fulltime werken en niet maandelijks 3000 euro bijgeschreven krijgen. Sterker, ik denk dat dat voor het grootste deel van de werkenden opgaat.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als je eenmalig 3000 euro krijgt gaat het naar de spaarrekening. Als je iedere maand 3000 netto krijgt is het snel op. Zeker als je met z'n tweetjes bent en/of kinderen hebt. Als je op drie hoog achter een studentenhok huurt en een kinderloze kluizenaar bent is het een wat ander verhaal.
Dat Quantum fund van hem (de originele is gesloten, nu heeft hij weer een nieuwe) laten toch wel goede cijfers zijn. Afgelopen jaar mocht hij als fundmanager weer $300 miljoen bijschrijven als persoonlijk verdienste (asset en profit percentage van fonds).quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Soros werd wereldberoemd met zijn speculatie tegen de Britse pound maar heeft daarna ook flinke zeperts gemaakt. Bovendien was die speculatie tegen de GPB imho ook een ietwat speciaal geval omdat de GBP intrinsiek zeer zwak was en door centrale banken om politieke redenen kunstmatig hoog werd gehouden (de GBP moest in het EMS blijven). Ik zie het dus ook niet als een pure speculatie maar bijna als een fundamenteel onderbouwde belegging (short GBP).
Soros verdiende in 1992 een miljard US$ met zijn GBP speculatie maar het is mij onduidelijk in hoeverre hij na 1992 nog uitblonk in briljante speculaties. Verder zal hij ongetwijfeld in de 2de helft jaren '90 -net als iedereen- flink verdiend hebben aan de grote Bubble.
Ik zou al je spaargeld er in stoppen, jij kan het vast wel beter dan al die anderequote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:20 schreef SeLang het volgende:
Overigens heb ik zelf speculeren ook nog niet helemaal opgegeven.
Ik ben momenteel m'n eigen hedgefund aan het ontwerpen
Het doel is het genereren van een min of meer voorspelbare inkomstenstroom die significant boven de bankrente ligt en waarbij uitschieters naar onderen binnen een bepaalde bandbreedte blijven.
dat is weinig hoor.. en je wil af en toe ook nog wel eens wat kopen, dat komt er nog bijquote:Op zondag 8 januari 2006 16:19 schreef illusions het volgende:
Met 720.000 euro kan je al aardig rentenieren. Heb geen ingewikkelde belasting formules toegepast, gewoon alles netto: 720.000 * 0.05 = 36.000. Dat moet toch wel genoeg zijn voor 1 persoon, dat is 3000 euro per maand.
En na 1 jaar krijg je zo'n mooie blauwe envelop thuisgestuurd, wat er dan op neerkomt dat je 1,2% van je vermogen naar de belastingdienst mag overmaken. Dat kost je dan 8640 euro. Het tweede jaar heb je dus minder geld om van te leven, ipv meer.quote:Op zondag 8 januari 2006 16:19 schreef illusions het volgende:
Met 720.000 euro kan je al aardig rentenieren. Heb geen ingewikkelde belasting formules toegepast, gewoon alles netto: 720.000 * 0.05 = 36.000. Dat moet toch wel genoeg zijn voor 1 persoon, dat is 3000 euro per maand.
Ik kende de titel, maar nog niet gelezen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:14 schreef Richie_Rich het volgende:
Dat boek van hem (Soros) The Alchemy of Finance? Ken je dat en is dat een aanrader?
Wat is een audioboek?quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kende de titel, maar nog niet gelezen.
Zojuist even het audioboek gedownload
Hebben?
Hmm.. zoiets dacht ik dus al. Lijkt me echt nietsquote:Op donderdag 12 januari 2006 17:55 schreef Light het volgende:
[..]
Is voorlezen je bekend? 't Is zoiets, maar dan opgenomen zodat je het later kunt afspelen
30% over een virtueel rendement van 4% ja. Dat komt neer op 1,2% over het vermogen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 18:30 schreef Evil_Jur het volgende:
Vergeet niet dat je ook nog eens 30% belasting over de rente betaald.
Wat relaxed, zeker bij dit soort boeken ideaal, moet ik ook eens doen...quote:Op donderdag 12 januari 2006 17:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kende de titel, maar nog niet gelezen.
Zojuist even het audioboek gedownload
Hebben?
Nee, misschien moet je zelfs wel aan een déflatiecorrectie denken. Dan heb je een stuk minder geld nodig.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:37 schreef SeLang het volgende:
Je moet je niet blindstaren op die inflatiecorrectie.
Is dat beleggen of pure rente van banksaldo's?quote:Op donderdag 14 december 2006 04:23 schreef StefanP het volgende:
Ik vang zo'n 450$ per maand rente... nog 3x zoveel sparen en ik kan in theorie stoppen met werken
Met een miljoentje moet je helemaal makkelijk vooruit kunnen.
Is het echt? Dan kan ik nu al met pensioenquote:Op donderdag 14 december 2006 04:23 schreef StefanP het volgende:
Ik vang zo'n 450$ per maand rente... nog 3x zoveel sparen en ik kan in theorie stoppen met werken
Ik heb dus het audioboek en was een beetje teleurgesteld.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:14 schreef Richie_Rich het volgende:
Dat boek van hem (Soros) The Alchemy of Finance? Ken je dat en is dat een aanrader?
Ongeacht hoeveel geld ik zou hebben, een duurdere auto of een duurder huis hoef ik echt niet hoor (alhoewel, ik heb nu een gratis huisquote:Op donderdag 14 december 2006 10:25 schreef Blik het volgende:
probleem is als je veel geld wint, je je levensstijl ook aan gaat passen en je uitgaven per jaar ook fors gaan stijgen.
- denk maar luxere boodschappen
- meer vakantie
- duurdere auto
- groter huis
etc
De dingen die ik noemde zijn natuurlijk niet de enige dingen die duurder worden. Denk bijvoorbeeld aan duurdere boodschappen, koopt vaker iets wat je normaal niet zou kopen.quote:Op donderdag 14 december 2006 13:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ongeacht hoeveel geld ik zou hebben, een duurdere auto of een duurder huis hoef ik echt niet hoor (alhoewel, ik heb nu een gratis huis).
Ik zou wel meer geld uitgeven aan reizen en hobby's, domweg omdat ik er dan meer tijd voor heb. Maar al die dingen zijn niet zo gek duur.
Op wat kortere termijn wel. Alleen zou je door inflatie etc later wel eens in de problemen kunnen komen.quote:Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef k_man het volgende:
Een gemiddeld rendement van zo'n 5% moet haalbaar zijn. Dus als je leeft van de rente haal je jaarlijks 50.000 euro uit elk miljoen, zonder je vermogen aan te tasten. Daar kun je goed van leven.
Echt niet, die 20 miljoen is belastingvrij tochquote:Op donderdag 14 december 2006 13:59 schreef Blik het volgende:
Maar als je de oudejaarsloterij wint, verdien je 20 miljoen
5 miljoen gaat naar de belasting, dus dan hou je 15 miljoen over om te spenderen/investeren.
Staatsloterij is de belasting al van betaald idd. Dus die 20 miljoen is netto.quote:Op donderdag 14 december 2006 14:02 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Echt niet, die 20 miljoen is belastingvrij toch
Banksaldo... www.hsbc.comquote:Op donderdag 14 december 2006 04:28 schreef popolon het volgende:
[..]
Is dat beleggen of pure rente van banksaldo's?
Als dat puur van de bank komt mag je me rap vertellen welke dat is.
ff in de verwarring met de postcodeloterij, je hebt gelijkquote:Op donderdag 14 december 2006 16:42 schreef DaMook het volgende:
[..]
Staatsloterij is de belasting al van betaald idd. Dus die 20 miljoen is netto.
En aan verliezen doe je niet?quote:Op maandag 26 september 2005 22:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Jawel hoor, de rente is nu zeer laag, maar als je uitgaat van een gemiddelde over een lange tijd kan je dat wel halen. Zeker met een fors bedrag kun je het zodanig spreiden dat je altijd wel ergens je rendement meepakt.
k_man heeft wel gelijk dat 5% op lange termijn haalbaar is.quote:Op zaterdag 16 december 2006 10:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En aan verliezen doe je niet?
Huis kopen in Dresden of Leipzig en gaan wonen in Uruguay of een ander land waar je geld veilig is voor de grijpende handen van de (Europese) belasting maffiaquote:Op zaterdag 7 januari 2006 07:25 schreef SeLang het volgende:
Ik heb me nog nooit in m'n leven verveeld en dat zal ook niet gebeuren als ik 100% tijd voor mezelf heb. Maar okee, misschien moet ik m'n statement veranderen in "ik wil met m'n 40ste de mogelijkheid hebben om te kunnen rentenieren". Ik heb namelijk best een leuke baan dus nu hoef ik nog niet zonodig te stoppen met werken. Maar op het moment dat ik er geen lol meer in heb dan wil ik die mogelijkheid hebben.
als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen dat wel doen, denk je ook niet?quote:Op zaterdag 16 december 2006 13:55 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Volgens mij als je een beetje handig aandelen koopt en verkoopt kun je makkelijk 20 a 25 procent rente op jaarbasis verdienen. Dan heb je aan een half miljoen genoeg.
yepquote:Op zaterdag 16 december 2006 14:11 schreef Blik het volgende:
[..]
als het zo makkelijk zou zijn zou iedereen dat wel doen, denk je ook niet?
quote:Op zaterdag 16 december 2006 13:55 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Volgens mij als je een beetje handig aandelen koopt en verkoopt kun je makkelijk 20 a 25 procent rente op jaarbasis verdienen. Dan heb je aan een half miljoen genoeg.
Ik denk dat veel mensen bij rentenieren denken aan rondkomen zoals ze nu doen, maar dan zonder nog te hoeven werken. Daar zullen ze al gauw zo'n 500.000 voor nodig hebben. En 250.000 euro hebben veel mensen ook al niet zo maar liggen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:39 schreef rente-dier het volgende:
wat mij zo verbaasd is dat rentenieren wordt gekoppeld aan grote geld bedragen, en de luxe levensstijl waarvan iedereen denkt dat dat gelukkiger maakt. Zelf heb ik een zeer luxe NLs leven ingeruild voor een sober plattelands leventje in het FRse binnenland. Ik rentenier met mijn vriendin en vele dieren van 250.000 euro (5,5% déposito rekening 100% veilig) met een maandinkomen gelijk aan minimum inkomen zo rond de 1100 euro per maand.
Waarom niet? Genaturaliseerd tot Fransman? Vermogensrendementsheffing heet het in NL, overigens. Die je als je in NL blijft (of Nederlander blijft) sowieso wel moet betalen dus.quote:Geen inkomsten belasting dus, en omdat boerderijte in 1x gekocht is, geen vermogensbelasting.
Nee hoor, ik ben niet genaturaliseeerd fransman. Gewoon Nederlander gebleven met een nederlands paspoort. We moesten wel zwart-op-wit verklaren dat we in FR belasting gingen betalen. Dat kan omdat FR binnen de EEG is. Geen vermogensrendementsheffing hier als het onder de miljoen euro is geloof ik, wel een heeeele kleine sociale belasting omdat je "vermogen" hebt maar dat is maar iets van 1,5% ofzo.quote:Waarom niet? Genaturaliseerd tot Fransman? Vermogensrendementsheffing heet het in NL, overigens. Die je als je in NL blijft (of Nederlander blijft) sowieso wel moet betalen dus.
1.5% van je totale vermogen?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 12:06 schreef rente-dier het volgende:
Nee hoor, ik ben niet genaturaliseeerd fransman. Gewoon Nederlander gebleven met een nederlands paspoort. We moesten wel zwart-op-wit verklaren dat we in FR belasting gingen betalen. Dat kan omdat FR binnen de EEG is. Geen vermogensrendementsheffing hier als het onder de miljoen euro is geloof ik, wel een heeeele kleine sociale belasting omdat je "vermogen" hebt maar dat is maar iets van 1,5% ofzo.
Je vergeet de algemene heffingskorting.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:26 schreef Arcee het volgende:
In NL zou je 5.5% van 250K - 1.2% VRH van 230K (250K - 20K vrije voet = 2760) = 13.750 op jaarbasis en 916 op maandbasis aan rente ontvangen.
Zodra je belastingplichtig bent in een ander land (in het geval van rente-dier Frankrijk) betaal je totaal géén belasting in Nederland, dus ook geen VRH. Het staat je echter wel vrij om geld op een Nederlandse rekening te hebben en het staat je vrij om in elk gewenst land een bankrekening te openen, of ze je die geven is een tweede. Als je een hoop centen meebrengt is er veel mogelijk. De ING/Fortis/SNS/Rabo kan het weinig schelen of je belasting betaalt of niet...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 16:26 schreef Arcee het volgende:
In NL zou je 5.5% van 250K - 1.2% VRH van 230K (250K - 20K vrije voet = 2760) = 13.750 op jaarbasis en 916 op maandbasis aan rente ontvangen.
Ga je uit van die 1500 ipv VRH dan is het 12.250 op jaarbasis en 1021 per maand.
Die 1021 is dus dat bedrag 'rond 1100' wat rente-dier in eerste instantie noemde? Ik snap nog niet waar nu je geld staat. Ik zou zeggen in NL (de rente wordt in FR als buitenlands inkomen gezien, schrijf je), dus dan snap ik niet hoe je onder de VRH uitkomt. Wat dus 2760 tov van die 1500 zou zijn.
Klopt bv. China, na 5 jaar een maandje vertrekken en je kunt er weer 5 jaar tegenaan.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 17:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er zijn ook landen waar je geen belasting betaald over je buitenlandse inkomen, alleen liggen die wsl niet in Europa
dat is inderdaad erg mooi.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:39 schreef rente-dier het volgende:
even een bericht van een rentenier-himself;
wat mij zo verbaasd is dat rentenieren wordt gekoppeld aan grote geld bedragen, en de luxe levensstijl waarvan iedereen denkt dat dat gelukkiger maakt. Zelf heb ik een zeer luxe NLs leven ingeruild voor een sober plattelands leventje in het FRse binnenland. Ik rentenier met mijn vriendin en vele dieren van 250.000 euro (5,5% déposito rekening 100% veilig) met een maandinkomen gelijk aan minimum inkomen zo rond de 1100 euro per maand. Geen inkomsten belasting dus, en omdat boerderijte in 1x gekocht is, geen vermogensbelasting. Ik maakte deze keuze toen ik 36 was in 2000 en als de inflatie me inhaalt, stel ik mijn eisen lager of verkoop ik mijn (inmiddels al 4x over de kop gegaan in waarde) boerderijtje of op nog langer termijn eten we ons geld op. Wie niet waagt wie niet wint.
Het leven is zó veel mooier als je van eenvoud leert te genieten en heus ik kom nix te kort maar ik moet wel alles zelf doen. Houtkappen voor de kachel, hooi van het land halen voor de dieren enzovoorts.
Wat ik maar zeggen wil; wil je berekenen van hoeveel geld je kunt rentenieren? Kijk eerst eens naar je zelf hoeveel geld je echt nodig hebt. Je kunt in een fiat panda ook naar een feestje rijden, dat hoeft niet in een jaguar...
geen idee of iemand dit nog zal lezen,
ben benieuwd,
Michel.
Dan heb je wel een aardig inkomen nodig hoor. Niet iedereen kan maandelijks 1000 euro opzij zetten.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen of met zijn 2en is een paar ton voor je 40e wel bij elkaar te krijgen. En dan kan je met je 40e met pensioen
Hoe bedoel je: "pensioen uit laten betalen" ?quote:Op zondag 21 oktober 2007 02:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan ook een huis kopen en eventueel je pensioen uit laten betalen
Dat kan alleen als het uit te keren pensioen minder is dan +/- ¤700,- per jaar. Da's best relevant....da's namelijk niet zo heel veel. (daarnaast is het brutoquote:Op zondag 21 oktober 2007 02:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan als je emigreert je pensioen uit laten betalen.
Vraag maar bijvoorbeeld aan Popolon
Extra belastingquote:Op zondag 21 oktober 2007 17:01 schreef popolon het volgende:
Is het verstandig? Nee vaak niet, gezien de extra belasting erover. Maar goed, dat geld kwam wel goed van pas.
De 20% revisierente....mja..da's duur, inderdaadquote:Op zondag 21 oktober 2007 17:16 schreef popolon het volgende:
Ik bedoel het percentage dat je moet inleveren ivm vroegtijdige opname. Foutje.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:39 schreef rente-dier het volgende:
wat mij zo verbaasd is dat rentenieren wordt gekoppeld aan grote geld bedragen, en de luxe levensstijl waarvan iedereen denkt dat dat gelukkiger maakt. Zelf heb ik een zeer luxe NLs leven ingeruild voor een sober plattelands leventje in het FRse binnenland. Ik rentenier met mijn vriendin en vele dieren van 250.000 euro (5,5% déposito rekening 100% veilig) met een maandinkomen gelijk aan minimum inkomen zo rond de 1100 euro per maand. Geen inkomsten belasting dus, en omdat boerderijte in 1x gekocht is, geen vermogensbelasting. Ik maakte deze keuze toen ik 36 was in 2000 en als de inflatie me inhaalt, stel ik mijn eisen lager of verkoop ik mijn (inmiddels al 4x over de kop gegaan in waarde) boerderijtje of op nog langer termijn eten we ons geld op. Wie niet waagt wie niet wint.
Het leven is zó veel mooier als je van eenvoud leert te genieten en heus ik kom nix te kort maar ik moet wel alles zelf doen. Houtkappen voor de kachel, hooi van het land halen voor de dieren enzovoorts.
Wat ik maar zeggen wil; wil je berekenen van hoeveel geld je kunt rentenieren? Kijk eerst eens naar je zelf hoeveel geld je echt nodig hebt. Je kunt in een fiat panda ook naar een feestje rijden, dat hoeft niet in een jaguar...
ben benieuwd,
Michel.
Mijn partner en ik hebben het gedaan met een gezamenlijk inkomen van net iets meer dan 2 keer modaal. Het geld zit trouwens wel voor het grootste deel vast in ons huis in Nederland. Maar dat hoeft dus geen bezwaar te zijn omdat we ook een (volledig vrij) huis in Istanbul hebben.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:39 schreef Light het volgende:
[..]
Dan heb je wel een aardig inkomen nodig hoor. Niet iedereen kan maandelijks 1000 euro opzij zetten.
De vraag is inderdaad: wat is rijkdom? Ik heb ooit ergens gelezen dat rijkdom niet moet worden gemeten aan de hand van je banksaldo, maar hoe lang je ermee kan doen zonder te hoeven aankloppen bij het uitzendbureau. Even een extreem voorbeeld: twee mensen hebben elk 5000 euro. Persoon A kan het daarmee makkelijk drie maanden uitzingen terwijl persoon B al bijna dat hele bedrag kwijt is aan zijn/haar hypotheek. Persoon A is in dit geval rijker. Persoon B zou met de levensstijl van A ook drie maanden thuis kunnen blijven, maar is dan misschien minder gelukkig omdat 'ie bepaalde dure hobbies zou moeten laten vallen. Het is heel persoonlijk.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:39 schreef rente-dier het volgende:
ben benieuwd,
Michel.
Als je niet in Nederland woont dan betaal je ook geen belasting over inkomsten hier in het algemeen. Inflatie is weil iets dat vertroebelend werkt maar het is ook moeilijk om er rekening mee te houden.quote:Op zaterdag 3 november 2007 19:50 schreef SeLang het volgende:
Wat sommigen hier vergeten is de invloed van inflatie.
Je moet toch rekenen met een lange termijn gemiddelde van ~3%. In NL ben je daarnaast nog eens 1,2% kwijt aan vermogensbelasting. Je bent dus al 4,2% kwijt. Dat is ongeveer evenveel als je op de beste spaarrekeningen krijgt.
Zelf betaal ik overigens geen vermogensbelasting en geen belasting op rente.
Ja joh, makkelijk. Vertel eens, hoe ver ben jij om in je eentje op je veertigste een paar ton euro op je spaarrekening te hebben?quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Alleen of met zijn 2en is een paar ton voor je 40e wel bij elkaar te krijgen. En dan kan je met je 40e met pensioen
In het filmpje wordt de verkeerde conclusie getrokken.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:15 schreef Arcee het volgende:
Feit of fictie: als je een miljoen wint hoef je nooit meer te werken.
* Meldtquote:Op woensdag 21 november 2007 21:33 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ja joh, makkelijk. Vertel eens, hoe ver ben jij om in je eentje op je veertigste een paar ton euro op je spaarrekening te hebben?
Tot op heden blijft het bij patsen en praatjes.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:40 schreef SeLang het volgende:
Waarom klinkt dat laatste mij dit zo bekend in de oren?
Ja, maar 99% van de Nederlanders lukt dat niet. En DAM beweert dat iedereen dat wel eventjes kan.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
* Meldt
En een miljoen in US$ lukt ook nog wel
Ik vind jou zoooooo zielig!! Jaloers keuteltje dat je bentquote:Op woensdag 21 november 2007 21:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Tot op heden blijft het bij patsen en praatjes.
De grootouders van mijn vriend is het gelukt...ze beleggen wel veel en aandelen is een sport voor zijn grootvader. Trouwens ze doen ook aan "staatslening" krijgen daar ook een aardig bedrag voor terug...Hoe zit dat eigenlijk in NL?quote:Op woensdag 21 november 2007 22:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[stefan mode on]
Maar dat zijn dan ook losers
[/Stefan mode off]
Het kon best overigens, genoeg mensen van de generatie van je ouders die het gelukt is
Verkapte "Ik heb 2 ton op de bank staan"-post.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:15 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vind jou zoooooo zielig!! Jaloers keuteltje dat je bent![]()
Ik ga pas rentenieren bij 5 miljoen. Dus dan moet ik of de lotto winnen of nog effe grofweg 4,8 miljoen bij elkaar sparen
Dus dat wordt nooit rentenieren
Tja, vind je het gek? DAM weet zó goed hoe het allemaal werkt, hoe het allemaal zou moeten als je geld hebt, maar ondertussen moet ie het doen met wat ie door z'n ouders toegestopt krijgt. Dan zou ik ook jaloers worden.quote:Op woensdag 21 november 2007 22:15 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vind jou zoooooo zielig!! Jaloers keuteltje dat je bent![]()
Als ik het kan na 10 mei dan doe ik hetquote:Op woensdag 7 mei 2008 15:22 schreef Liquidootje het volgende:
Wie gaat er ook rentenieren na 10 mei?
Op zulke zonnige dagen wil ik dat rentenieren wel
ik had toch wel mooi 8.5 euri gewonnenquote:Op dinsdag 29 april 2008 00:01 schreef hmmmz het volgende:
wat een berekeningen allemaal
ik win gewoon die 14.9 miljoen met koninginnedag, daar moet het toch wel mee lukken
Op zich wel wellicht, maar lijkt me toch wat krapjes. Na 1.2% belasting zit je op ¤38k per jaar, dat zou voor mij niet voldoende zijn om te "rentenieren"...quote:Op zondag 24 mei 2009 14:17 schreef Gehannes het volgende:
Van een miljoen euro kan je toch perfect rentenieren??
Dan heb je met 5% rente een bedrag van 50.000 euro. Dat delen door 12 is 4166 euro.
Dus wat loopt iedereen hier nou te zeiken dat je er 2 miljoen voor nodig hebt. En als je wat tekort komt dan haal je wat van het spaarbedrag af, dan heb je het volgend jaar net wat minder rente maar dat is geen probleem dan lijkt me. Met 950.000 euro heb je nog steeds 3958 euro in de maand.
Oh ja en dan ben ik de belasting even vergeten maar goed dan kom je nog op een bedrag uit dat ver boven het modaal inkomen ligt.
Dat is netto meer dan wat modaal bruto is, dus dat moet voor veel mensen makkelijk kunnen.quote:Op zondag 24 mei 2009 14:45 schreef Drive-r het volgende:
Op zich wel wellicht, maar lijkt me toch wat krapjes. Na 1.2% belasting zit je op ¤38k per jaar, dat zou voor mij niet voldoende zijn om te "rentenieren"...
Dat zal best, ik zeg alleen dat het voor mij te krap zou zijn. Rentenieren moet zorgeloos zijn en leven op een modaal inkomen zonder "vangnet" (weer gaan werken na 10 jaar rentenieren is lastig) zou ik liever wat ruimer zitten.quote:Op zondag 24 mei 2009 15:19 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is netto meer dan wat modaal bruto is, dus dat moet voor veel mensen makkelijk kunnen.
38.000 netto per jaar is 3166 per maand. Da's ongeveer 2 keer modaal. Meer dan genoeg vangnet. Plus die 1.000.000 euro nog.quote:Op zondag 24 mei 2009 15:26 schreef Drive-r het volgende:
Dat zal best, ik zeg alleen dat het voor mij te krap zou zijn. Rentenieren moet zorgeloos zijn en leven op een modaal inkomen zonder "vangnet" (weer gaan werken na 10 jaar rentenieren is lastig) zou ik liever wat ruimer zitten.
Ik denk dat ik nog ff wat langer doorga... maar rentenieren klinkt wel heerlijkquote:Op zondag 24 mei 2009 15:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
38.000 netto per jaar is 3166 per maand. Da's ongeveer 2 keer modaal. Meer dan genoeg vangnet. Plus die 1.000.000 euro nog.
Klinkt mij hartstikke zorgeloos.
Idd. Da's hartstikke zorgeloos. Ik zou er zo voor tekenen.quote:Op zondag 24 mei 2009 15:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
38.000 netto per jaar is 3166 per maand. Da's ongeveer 2 keer modaal. Meer dan genoeg vangnet. Plus die 1.000.000 euro nog.
Natuurlijk blijft geld een rol spelen. Maar goed, ik werk graag en zou alleen stoppen als het leven dan echt zorgeloos en comfortabel is. Ik denk dat ik dan iets van 3 miljoen nodig heb, met ongeveer een ton netto per jaar is het leven erg lekker. Vergeet verder de inflatie niet...quote:Op zondag 24 mei 2009 15:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Da's hartstikke zorgeloos. Ik zou er zo voor tekenen.
Alleen hebben waarschijnlijk de meeste mensen het idee bij rentenieren dat geld dan geen rol meer mag spelen, en dan heb je natuurlijk nog wel wat meer nodig.
Nee dit klopt om een hoop redenen niet:quote:Op zondag 24 mei 2009 14:17 schreef Gehannes het volgende:
Van een miljoen euro kan je toch perfect rentenieren??
Dan heb je met 5% rente een bedrag van 50.000 euro. Dat delen door 12 is 4166 euro.
Je betaalt alleen vermogensrendementsheffing (box 3). Geen loonbelasting (uiteraard).quote:Op zondag 24 mei 2009 16:27 schreef josvr het volgende:
1. Als jij geen inkomen uit loon hebt, dan zal waarschijnlijk de belastingdienst je rente inkomsten aanslaan in box 1 in plaats van box 3. Dus over die 4166 kun je dan nog vrolijk 35%-42% belasting betalen. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Ik ben een jaar geleden al gestoptquote:Op zondag 24 mei 2009 13:41 schreef jollieboer1 het volgende:
Hoe gaat het met de mensen in dit topic, op dit moment? SeLang, stop je al met werken dit jaar?
Tja als je niet op je vermogen wil interen en je wil je vermogen waardevast houden dan kom je er niet met een paar miljoen. In dat geval is de (risicovrije) rente op je vermogen een compensatie voor de inflatie en moet je een inkomen zien te krijgen van de rente over de renteopbrengsten van je vermogen.quote:
Ligt er maar net aan in welk land je die 3166¤ wil gaan besteden. In Noorwegen zou je het erg krap hebben...quote:Op zondag 24 mei 2009 15:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
daarentegen ben je in Myanmar voor 3166¤ eigenaar/sponsor van een half district....quote:Op zondag 24 mei 2009 20:39 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan in welk land je die 3166¤ wil gaan besteden. In Noorwegen zou je het erg krap hebben...
Da's waar. Als je kijkt wat een villa in Thailand met personeel en de hele rambam per jaar kost, dan weet je wel waar je als rentenier moet zitten....quote:Op zondag 24 mei 2009 20:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
daarentegen ben je in Myanmar voor 3166¤ eigenaar/sponsor van een half district....
Eerder vastzetten.quote:Op zondag 24 mei 2009 20:49 schreef k_man het volgende:
Het probleem zit 'm volgens mij vooral in die veronderstelde 5% rente uit het rekenvoorbeeldje. Wat doe je als de rente een paar jaar lang maar 2% is?
Maar elke overheid / centrale bank doet er alles aan om deflatie tegen te gaan dus daar zou ik niet op gaan zitten wachten.quote:Op zondag 24 mei 2009 19:10 schreef Arcee het volgende:
Overigens is inflatie geen garantie. Er kan ook deflatie komen en dan wordt je vermogen relatief juist steeds groter.
Zit er ook aan te denken om te stoppen, maar ik ben pas 31. En het bedrijf loopt zo goed, dat het op dit moment eigenlijk zonde is. Aan de andere kant, ik wil nog zoveel dingen gaan doen, me op andere vlakken ook nuttig gaan maken. En een klein bedrijfje voortzetten of iets als bedrijfsadviseur gaan doen, die kant op.quote:
Natuurlijk wel, maar dan heb we het over max 1% extra hier en daar. Niet heel veel meer, vrees ik.quote:Op maandag 25 mei 2009 01:05 schreef Kaar68 het volgende:
Zouden banken geen extra hoge rente hebben voor mensen die in een keer een 5 miljoen ofzo komen parkeren? Ik neem aan dat daar dan best over te onderhandelen valt?
grootste voordeel is denk ik wel dat ze dan hun arrogantie even achterwege late, de telefoon op nemen als je belt en je nog als klant behandelen.quote:Op maandag 25 mei 2009 01:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar dan heb we het over max 1% extra hier en daar. Niet heel veel meer, vrees ik.
het verschil tussen 25.000 en 5.000.000 bij Rabo in rente op depositos is ongeveer 0,3% (althans in oktober 2008 toen de rentestand >4% was). Vrij marginaal dus .quote:Op maandag 25 mei 2009 01:05 schreef Kaar68 het volgende:
Zouden banken geen extra hoge rente hebben voor mensen die in een keer een 5 miljoen ofzo komen parkeren? Ik neem aan dat daar dan best over te onderhandelen valt?
Maar heb je zonder te werken brood op de plank?quote:Op maandag 25 mei 2009 15:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vind werken hardstikke leuk en ik heb nog steeds niet het idee dat werken een last is omdat er nu eenmaal brood op de plank moet komen.
Nee, en dat is nu net mijn punt: ik hoef niet zo nodig niet te werken.quote:Op maandag 25 mei 2009 15:31 schreef Fogel het volgende:
[..]
Maar heb je zonder te werken brood op de plank?
Dat heb ik ook desalniettemin is het natuurlijk fantastisch met het gevoel rond te lopen dat je iniedergeval zou kunnen stoppen en nog steeds prima kunt leven.quote:Op maandag 25 mei 2009 15:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee, en dat is nu net mijn punt: ik hoef niet zo nodig niet te werken.
De vraag is hoeveel dat extra inkomen bijdraagt aan mijn levensgeluk. Ik denk dat dat wel meevalt. Als ik al zorgen heb zijn die niet van materiele aard.quote:Op maandag 25 mei 2009 22:44 schreef superbobo het volgende:
[..]
...
Plus het feit dat als je nog steeds werkt je dus extra inkomsten hebt uit je vermogen. Je hebt dat iniedergeval een grote aanvulling op je inkomen.
Maar zelf bepalen wanneer je wil werken en wat je wil doen is wel zo lekkerquote:Op maandag 25 mei 2009 15:35 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nee, en dat is nu net mijn punt: ik hoef niet zo nodig niet te werken.
Dan moet je zoveel hebben dat je kan leven van de rente over de rente over je vermogen.quote:Op maandag 24 mei 2010 12:40 schreef Arcee het volgende:
'We zullen snel duizend jaar oud worden'
Hoe moet dat dan met rentenieren?
quote:Op maandag 22 juni 2015 13:28 schreef Skep het volgende:
Na veel uitstellen, nadenken en rekenen hebben we onze beslissing genomen. We stoppen met werken! Wel niet op ons 40ste zoals Selang, maar op 53-55 is ook al mooi. De verhoging van de pensioenleeftijd (België) was de druppel die de emmer deed overlopen. Vervroegd pensioen voor je 65ste is vanaf nu bijna onmogelijk.
Ik zal hier af en toe iets neerpennen over onze ervaringen. Ervaringen van andere "renteniers" zijn welkom.
Wie toen net genoeg had om met 3% te rentenieren is nu waarschijnlijk aan het solliciteren omdat het vermogen aan het verdampen is.quote:Op maandag 22 juni 2015 13:47 schreef Popolo het volgende:
Oef, als je de beginposts ziet... Toen was 3% rente op je spaarrekening heel normaal. Anno 2015 is het niet meer mogelijk om een vrij opneembare spaarrekening met 1,5% rente te vinden.
Je geeft het al aan.quote:Op maandag 22 juni 2015 14:05 schreef nils7 het volgende:
Ah dit topic komt handig.
In de OP wordt er gesproken over de staatsloterij en nu is er 1 juli een trekking waarbij je elke maand, voor 30 jaar lang, 10.000 euro kan krijgen.
Nu is de staatsloterij altijd belasting vrij maar is dat bij deze prijs en ik en een collega vragen ons af of dat ook zo is?
Of komt er dan toch een inkomsten belasting om te hoek kijken?
Als je het niet snel genoeg uitgeeft komt er wel vermogensbelasting om de hoek kijken.quote:
Dromen mag en is leuk. Maar hoop is geen strategie. Als je iets wilt bereiken dan moet je zaken in eigen hand nemen.quote:Op maandag 22 juni 2015 15:57 schreef Wijnbo het volgende:
Dat lijkt me echt een briljante prijs. 10K netto elke maand, daar kun je elke hypotheek mee krijgen die je wil en genoeg uitgeven om lux van te leven.
Daarom heb ik ook gewoon een goede baan + eigen bedrijf er naast ;-)quote:Op maandag 22 juni 2015 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dromen mag en is leuk. Maar hoop is geen strategie. Als je iets wilt bereiken dan moet je zaken in eigen hand nemen.
quote:Op maandag 22 juni 2015 16:18 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Daarom heb ik ook gewoon een goede baan + eigen bedrijf er naast ;-)
Gewoon alles in shellquote:
Hoe lang rentenier je nu, Selang?quote:Op maandag 22 juni 2015 16:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dromen mag en is leuk. Maar hoop is geen strategie. Als je iets wilt bereiken dan moet je zaken in eigen hand nemen.
Je maakt hier een kleine denkfout.quote:Op maandag 22 juni 2015 15:57 schreef Wijnbo het volgende:
Dat lijkt me echt een briljante prijs. 10K netto elke maand, daar kun je elke hypotheek mee krijgen die je wil en genoeg uitgeven om lux van te leven.
Elke bank wil je een hypo van een ton of 8 geven, kost je btuto (ik denk niet dat je HRA mag rekenen of wel?) een goede 3000 euro per maand... heb je nog fucking 7K OVER om van te leven. Nou, reken nog eens 2000 aan vaste lasten (300 energie, 150 zorg, 500 auto, 500 eten / drinken, 300 overige verzekeringen, 250 overig ) en je heb nog 5000 om van te leven / sparen / weg te geven!
Lijkt me zo veel genialer dan 2 miljoen winnen en de rest van je leven te moeten denken aan rendementen etc.
Jij maakt de denkfout, aflossingsvrij is niet meer mogelijk.... Daarom ook 8 ton voor 3000 euro, dat is inclusief aflossing. Anders had je wel 1,1 miljoen kunnen lenen voor 3K.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 11:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je maakt hier een kleine denkfout.
Als je gedurende de looptijd niet aflost kun je daarna in grote problemen komen.
Maar waarom zou je in Nederland blijven met 30jaar lang 10k netto per maand?
En hoe gaan de banken eigenlijk om met je netto inkomen als er geen bruto inkomen tegenover staat?
Sinds wanneer is aflossingsvrij niet meer mogelijk? Is dat vanmorgen veranderd en heb ik het nieuws gemist?quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:03 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Jij maakt de denkfout, aflossingsvrij is niet meer mogelijk.... Daarom ook 8 ton voor 3000 euro, dat is inclusief aflossing. Anders had je wel 1,1 miljoen kunnen lenen voor 3K.
Fail, ik haalde geen HRA meer mogelijk en niet meer mogelijk door elkaar. (En je inleg is natuurlijk onderhevig aan rente...)quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Sinds wanneer is aflossingsvrij niet meer mogelijk? Is dat vanmorgen veranderd en heb ik het nieuws gemist?
8 Ton in 30 jaar is gemiddeld genomen 2222,22 per maand, blijft met je 3000,- niet veel over voor de rente dan
2222,- inleggen elke maand gaat je nog steeds niet helpen aan 3000,- per maand totaal (zelfs niet gemiddeld genomen over de periode inclusief HRA)quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:09 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Fail, ik haalde geen HRA meer mogelijk en niet meer mogelijk door elkaar. (En je inleg is natuurlijk onderhevig aan rente...)
2222 inleggen elke maand tegen 4% buiten box 3 levert 1.527.656 op ;-)
Maargoed, het ging om het idee. Elke bank zal je helpen een tof huis te realiseren, of het nu 6, 7 of 9 ton kost.
Heb ook niets echt uitgerekend ;-) nattevinger werk. Volgens mij is hypo inleg meestal 70% rente 30% inleg ongeveer als je spaarhypo hebt....quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
2222,- inleggen elke maand gaat je nog steeds niet helpen aan 3000,- per maand totaal (zelfs niet gemiddeld genomen over de periode inclusief HRA)
Dat TS er hoe dan ook een mooi huis van kan kopen daar zijn we het over ééns
Niet als je een deel investeert in onroerend goed bijvoorbeeld. Dan stijgt het met de inflatie mee, over de lange termijn gezien.quote:Op maandag 26 september 2005 23:56 schreef Light het volgende:
[..]
Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.
Je moet gewoon kijken naar je real total return, ongeacht of het gaat om vastgoed of aandelen of obligaties.quote:Op woensdag 24 juni 2015 15:12 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Niet als je een deel investeert in onroerend goed bijvoorbeeld. Dan stijgt het met de inflatie mee, over de lange termijn gezien.
Wachten tot de rente lekker hoog staat en dan voor 1000 jaar vastzettenquote:Op maandag 24 mei 2010 12:40 schreef Arcee het volgende:
'We zullen snel duizend jaar oud worden'
Hoe moet dat dan met rentenieren?
Klopt die som ook als je het over bruto hebtquote:Op woensdag 24 juni 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende:
Misschien wel een leuke site voor geinteresseerden: http://www.mrmoneymustache.com/
Er is niet 1 bedrag dat je nodig hebt om te kunnen rentenieren. Als je uit je investeringen structureel meer geld ontvangt dan dat je uitgeeft kun je rentenieren. Bij de één ligt dat op een half miljoen, bij de ander op 10 miljoen.
Ook wel een leuk weetje: als je 50% van je inkomsten spaart/investeert kun je na ongeveer 16 jaar met pensioen. Als je 75% weet te sparen/investeren kun je na ongeveer 7 jaar met pensioen. Hiervoor moet je wel een redelijk hoge 'rente' ontvangen, maar dan klopt het wel.
50% van je netto salaris netto sparen, daar gaat het overquote:Op woensdag 24 juni 2015 17:02 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Klopt die som ook als je het over bruto hebt![]()
50 % van je bruto salaris netto sparen is nogal wat
Tja, volgens mij heb je een slordige 6% nodig, waarvan 1,2% voor VRH en 2% voor inflatie.quote:Op woensdag 24 juni 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende:
Misschien wel een leuke site voor geinteresseerden: http://www.mrmoneymustache.com/
Er is niet 1 bedrag dat je nodig hebt om te kunnen rentenieren. Als je uit je investeringen structureel meer geld ontvangt dan dat je uitgeeft kun je rentenieren. Bij de één ligt dat op een half miljoen, bij de ander op 10 miljoen.
Ook wel een leuk weetje: als je 50% van je inkomsten spaart/investeert kun je na ongeveer 16 jaar met pensioen. Als je 75% weet te sparen/investeren kun je na ongeveer 7 jaar met pensioen. Hiervoor moet je wel een redelijk hoge 'rente' ontvangen, maar dan klopt het wel.
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:14 schreef LazyDave het volgende:
Volgens mij hangt het ook af van je eigen levensstandaard.
Het nadeel is dat je de hogere salarissen meestal in een land kunt verdienen waar de kosten ook erg hoog zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.
Hier een plaatje voor de duidelijkheid:
[ afbeelding ]
Hier wordt ervan uitgegaan dat je 5% rendement krijgt nadat rekening is gehouden met inflatie. Als je 2% inflatie als standaard hebt dan zou je dus 7% rendement moeten halen.
Het gaat er dus niet zo zeer om hoeveel je verdient, als je alles uitgeeft zal je nooit kunnen rentenieren. Als je een miljoen per jaar verdient en je geeft 950.000 euro per jaar uit, moet je heel lang sparen om 950.000 euro aan rendement elk jaar te behalen.
Als je 30.000 euro verdient en je geeft 10.000 euro uit per jaar, dan duurt het niet zo lang totdat je een bedrag bij elkaar hebt gespaard wat 10.000 euro rendement geeft. Dan kun je dus rentenieren.
Ja, dan zou je sneller kunnen stoppen met werken. Maar ik zou het jammer vinden om in Brazilië te wonen en daardoor mijn familie en vrienden nooit meer te zien. En ik zou denk ik ook niet meteen helemaal stoppen met werken als ik financieel onafhankelijk ben. Maar het voordeel is dat je dan niet per se hoeft te werken, je mag het dan zelf weten en alleen leuke/interessante dingen doen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Het nadeel is dat je de hogere salarissen meestal in een land kunt verdienen waar de kosten ook erg hoog zijn.
Je kan ook als uitgangspunt nemen dat je in een duur land zoals Nederland probeert genoeg te sparen om in een minder duur land te gaan rentenieren b.v. Brazilië.
Dan heb je minder nodig om rond te kunnen komen voor 1000 ¤ per maand ben je god en koning in Brasil![]()
In Nederland ben je pauper met zo'n bedrag.
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.
Hier een plaatje voor de duidelijkheid:
[ afbeelding ]
Hier wordt ervan uitgegaan dat je 5% rendement krijgt nadat rekening is gehouden met inflatie. Als je 2% inflatie als standaard hebt dan zou je dus 7% rendement moeten halen.
Stoppen met werken is ook niet het steven het is het onafhankelijk zijn van arbeid door de aanwezigheid van voldoende inkomen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:53 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja, dan zou je sneller kunnen stoppen met werken. Maar ik zou het jammer vinden om in Brazilië te wonen en daardoor mijn familie en vrienden nooit meer te zien. En ik zou denk ik ook niet meteen helemaal stoppen met werken als ik financieel onafhankelijk ben. Maar het voordeel is dat je dan niet per se hoeft te werken, je mag het dan zelf weten en alleen leuke/interessante dingen doen.
"Landen waar je geen vermogensbelasting betaalt:quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:02 schreef miro86 het volgende:
[..]
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).
Klopt, die was ik vergeten. Historisch gezien kun je op de beurs rond de 9% verdienen. Maar hoe dat in de toekomst gaat weet je natuurlijk nooit.quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:02 schreef miro86 het volgende:
[..]
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).
Ach, wat was ik toen onwetendquote:Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef Falco het volgende:
Vanaf 2 miljoen euro lijkt het me wel redelijk te doen, dat rentenieren! Ongeveer 3% spaarrente nu levert 60.000 euro op.
Je bent nu en ook 10 jaar geleden de vermogensrendementsheffing vergeten en die VRH en de huidige rente heffen elkaar momenteel zo'n beetje op, dus rentenieren met spaarrente kan momenteel eigenlijk gewoon niet.quote:Op woensdag 24 juni 2015 20:42 schreef Falco het volgende:
Ach, wat was ik toen onwetend. Het ligt er maar aan met welke levenstandaard je genoegen neemt. Met 30.000 euro per jaar spaarrente zou ik in ieder geval ook prima rond kunnen komen. Het enige wat hetzelfde blijft is dat je nog steeds zo'n 2 miljoen euro nodig hebt om dat met de huidige rente te behalen.
Mjah klopt en is wel nu iets om rekening mee te houdenquote:Op woensdag 24 juni 2015 20:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je bent nu en ook 10 jaar geleden de vermogensrendementsheffing vergeten en die VRH en de huidige rente heffen elkaar momenteel zo'n beetje op, dus rentenieren met spaarrente kan momenteel eigenlijk gewoon niet.
Met 3% spaarrente (en 1.2% VRH) zou je trouwens 36.000 euro per jaar vangen met 2 miljoen euro op de bank.
3% rente...quote:Op woensdag 24 juni 2015 20:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Ach, wat was ik toen onwetend. Het ligt er maar aan met welke levenstandaard je genoegen neemt. Met 30.000 euro per jaar spaarrente zou ik in ieder geval ook prima rond kunnen komen. Het enige wat hetzelfde blijft is dat je nog steeds zo'n 2 miljoen euro nodig hebt om dat met de huidige rente te behalen.
Je hebt het over vermogensbelasting. Dat heeft Nederland ook niet. Het is een vermogensrendementsheffing. Heel wat anders. Al die andere landen hebben een capital gains tax en wordt rente belast. Is dat beter dan de VRH? Soms; soms niet.quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:06 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
"Landen waar je geen vermogensbelasting betaalt:
Denemarken afgeschaft 1995
Duitsland afgeschaft 1997
Finland afgeschaft 2006
Ierland afgeschaft 1974
Italië afgeschaft 1992
Luxemburg afgeschaft 2006
Oostenrijk afgeschaft 1994
Spanje afgeschaft 2008
Zweden afgeschaft 2007"
Bron;