Jij maakt de denkfout, aflossingsvrij is niet meer mogelijk.... Daarom ook 8 ton voor 3000 euro, dat is inclusief aflossing. Anders had je wel 1,1 miljoen kunnen lenen voor 3K.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 11:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je maakt hier een kleine denkfout.
Als je gedurende de looptijd niet aflost kun je daarna in grote problemen komen.
Maar waarom zou je in Nederland blijven met 30jaar lang 10k netto per maand?
En hoe gaan de banken eigenlijk om met je netto inkomen als er geen bruto inkomen tegenover staat?
Sinds wanneer is aflossingsvrij niet meer mogelijk? Is dat vanmorgen veranderd en heb ik het nieuws gemist?quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:03 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Jij maakt de denkfout, aflossingsvrij is niet meer mogelijk.... Daarom ook 8 ton voor 3000 euro, dat is inclusief aflossing. Anders had je wel 1,1 miljoen kunnen lenen voor 3K.
Fail, ik haalde geen HRA meer mogelijk en niet meer mogelijk door elkaar. (En je inleg is natuurlijk onderhevig aan rente...)quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Sinds wanneer is aflossingsvrij niet meer mogelijk? Is dat vanmorgen veranderd en heb ik het nieuws gemist?
8 Ton in 30 jaar is gemiddeld genomen 2222,22 per maand, blijft met je 3000,- niet veel over voor de rente dan
2222,- inleggen elke maand gaat je nog steeds niet helpen aan 3000,- per maand totaal (zelfs niet gemiddeld genomen over de periode inclusief HRA)quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:09 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Fail, ik haalde geen HRA meer mogelijk en niet meer mogelijk door elkaar. (En je inleg is natuurlijk onderhevig aan rente...)
2222 inleggen elke maand tegen 4% buiten box 3 levert 1.527.656 op ;-)
Maargoed, het ging om het idee. Elke bank zal je helpen een tof huis te realiseren, of het nu 6, 7 of 9 ton kost.
Heb ook niets echt uitgerekend ;-) nattevinger werk. Volgens mij is hypo inleg meestal 70% rente 30% inleg ongeveer als je spaarhypo hebt....quote:Op dinsdag 23 juni 2015 13:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
2222,- inleggen elke maand gaat je nog steeds niet helpen aan 3000,- per maand totaal (zelfs niet gemiddeld genomen over de periode inclusief HRA)
Dat TS er hoe dan ook een mooi huis van kan kopen daar zijn we het over ééns
Niet als je een deel investeert in onroerend goed bijvoorbeeld. Dan stijgt het met de inflatie mee, over de lange termijn gezien.quote:Op maandag 26 september 2005 23:56 schreef Light het volgende:
[..]
Vergeet in je berekeningen niet om de inflatiecorrectie mee te nemen. 50.000 euro is nu een leuk jaarsalaris (om het even zo te noemen), maar over 25 jaar wil je toch meer besteedbaar hebben. Voor berekeningen zou ik uitgaan van een inflatie van 2%. En je hebt ook nog vermogensbelasting.
Je moet gewoon kijken naar je real total return, ongeacht of het gaat om vastgoed of aandelen of obligaties.quote:Op woensdag 24 juni 2015 15:12 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Niet als je een deel investeert in onroerend goed bijvoorbeeld. Dan stijgt het met de inflatie mee, over de lange termijn gezien.
Wachten tot de rente lekker hoog staat en dan voor 1000 jaar vastzettenquote:Op maandag 24 mei 2010 12:40 schreef Arcee het volgende:
'We zullen snel duizend jaar oud worden'
Hoe moet dat dan met rentenieren?
Klopt die som ook als je het over bruto hebtquote:Op woensdag 24 juni 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende:
Misschien wel een leuke site voor geinteresseerden: http://www.mrmoneymustache.com/
Er is niet 1 bedrag dat je nodig hebt om te kunnen rentenieren. Als je uit je investeringen structureel meer geld ontvangt dan dat je uitgeeft kun je rentenieren. Bij de één ligt dat op een half miljoen, bij de ander op 10 miljoen.
Ook wel een leuk weetje: als je 50% van je inkomsten spaart/investeert kun je na ongeveer 16 jaar met pensioen. Als je 75% weet te sparen/investeren kun je na ongeveer 7 jaar met pensioen. Hiervoor moet je wel een redelijk hoge 'rente' ontvangen, maar dan klopt het wel.
50% van je netto salaris netto sparen, daar gaat het overquote:Op woensdag 24 juni 2015 17:02 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Klopt die som ook als je het over bruto hebt![]()
50 % van je bruto salaris netto sparen is nogal wat
Tja, volgens mij heb je een slordige 6% nodig, waarvan 1,2% voor VRH en 2% voor inflatie.quote:Op woensdag 24 juni 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende:
Misschien wel een leuke site voor geinteresseerden: http://www.mrmoneymustache.com/
Er is niet 1 bedrag dat je nodig hebt om te kunnen rentenieren. Als je uit je investeringen structureel meer geld ontvangt dan dat je uitgeeft kun je rentenieren. Bij de één ligt dat op een half miljoen, bij de ander op 10 miljoen.
Ook wel een leuk weetje: als je 50% van je inkomsten spaart/investeert kun je na ongeveer 16 jaar met pensioen. Als je 75% weet te sparen/investeren kun je na ongeveer 7 jaar met pensioen. Hiervoor moet je wel een redelijk hoge 'rente' ontvangen, maar dan klopt het wel.
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:14 schreef LazyDave het volgende:
Volgens mij hangt het ook af van je eigen levensstandaard.
Het nadeel is dat je de hogere salarissen meestal in een land kunt verdienen waar de kosten ook erg hoog zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.
Hier een plaatje voor de duidelijkheid:
[ afbeelding ]
Hier wordt ervan uitgegaan dat je 5% rendement krijgt nadat rekening is gehouden met inflatie. Als je 2% inflatie als standaard hebt dan zou je dus 7% rendement moeten halen.
Het gaat er dus niet zo zeer om hoeveel je verdient, als je alles uitgeeft zal je nooit kunnen rentenieren. Als je een miljoen per jaar verdient en je geeft 950.000 euro per jaar uit, moet je heel lang sparen om 950.000 euro aan rendement elk jaar te behalen.
Als je 30.000 euro verdient en je geeft 10.000 euro uit per jaar, dan duurt het niet zo lang totdat je een bedrag bij elkaar hebt gespaard wat 10.000 euro rendement geeft. Dan kun je dus rentenieren.
Ja, dan zou je sneller kunnen stoppen met werken. Maar ik zou het jammer vinden om in Brazilië te wonen en daardoor mijn familie en vrienden nooit meer te zien. En ik zou denk ik ook niet meteen helemaal stoppen met werken als ik financieel onafhankelijk ben. Maar het voordeel is dat je dan niet per se hoeft te werken, je mag het dan zelf weten en alleen leuke/interessante dingen doen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:51 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Het nadeel is dat je de hogere salarissen meestal in een land kunt verdienen waar de kosten ook erg hoog zijn.
Je kan ook als uitgangspunt nemen dat je in een duur land zoals Nederland probeert genoeg te sparen om in een minder duur land te gaan rentenieren b.v. Brazilië.
Dan heb je minder nodig om rond te kunnen komen voor 1000 ¤ per maand ben je god en koning in Brasil![]()
In Nederland ben je pauper met zo'n bedrag.
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:31 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja als je levensstandaard hoger is dan kun je die 50% niet sparen.
Hier een plaatje voor de duidelijkheid:
[ afbeelding ]
Hier wordt ervan uitgegaan dat je 5% rendement krijgt nadat rekening is gehouden met inflatie. Als je 2% inflatie als standaard hebt dan zou je dus 7% rendement moeten halen.
Stoppen met werken is ook niet het steven het is het onafhankelijk zijn van arbeid door de aanwezigheid van voldoende inkomen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 17:53 schreef lolnoob123 het volgende:
[..]
Ja, dan zou je sneller kunnen stoppen met werken. Maar ik zou het jammer vinden om in Brazilië te wonen en daardoor mijn familie en vrienden nooit meer te zien. En ik zou denk ik ook niet meteen helemaal stoppen met werken als ik financieel onafhankelijk ben. Maar het voordeel is dat je dan niet per se hoeft te werken, je mag het dan zelf weten en alleen leuke/interessante dingen doen.
"Landen waar je geen vermogensbelasting betaalt:quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:02 schreef miro86 het volgende:
[..]
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).
Klopt, die was ik vergeten. Historisch gezien kun je op de beurs rond de 9% verdienen. Maar hoe dat in de toekomst gaat weet je natuurlijk nooit.quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:02 schreef miro86 het volgende:
[..]
En VRH dan? Je bent 1,2% kwijt. Geometrisch heb je dus 8,4% nodig (je moet de percentages vermenigvuldigen ipv optellen).
Ach, wat was ik toen onwetendquote:Op maandag 26 september 2005 22:21 schreef Falco het volgende:
Vanaf 2 miljoen euro lijkt het me wel redelijk te doen, dat rentenieren! Ongeveer 3% spaarrente nu levert 60.000 euro op.
Je bent nu en ook 10 jaar geleden de vermogensrendementsheffing vergeten en die VRH en de huidige rente heffen elkaar momenteel zo'n beetje op, dus rentenieren met spaarrente kan momenteel eigenlijk gewoon niet.quote:Op woensdag 24 juni 2015 20:42 schreef Falco het volgende:
Ach, wat was ik toen onwetend. Het ligt er maar aan met welke levenstandaard je genoegen neemt. Met 30.000 euro per jaar spaarrente zou ik in ieder geval ook prima rond kunnen komen. Het enige wat hetzelfde blijft is dat je nog steeds zo'n 2 miljoen euro nodig hebt om dat met de huidige rente te behalen.
Mjah klopt en is wel nu iets om rekening mee te houdenquote:Op woensdag 24 juni 2015 20:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je bent nu en ook 10 jaar geleden de vermogensrendementsheffing vergeten en die VRH en de huidige rente heffen elkaar momenteel zo'n beetje op, dus rentenieren met spaarrente kan momenteel eigenlijk gewoon niet.
Met 3% spaarrente (en 1.2% VRH) zou je trouwens 36.000 euro per jaar vangen met 2 miljoen euro op de bank.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |