Welke obligaties heb je dan? Kun je eens wat noemen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:29 schreef SeLang het volgende:
Ik heb ATB, Credit Europe en DSB al lang geleden volgestort tot een eigen risico van 5% per bank.
TEB en YKB zijn pas geleden aangevraagd.
De Allah-AK-bank kan alleen als je in NL woont
Het overgrote deel heb ik echter in kortlopende NL staatsobligaties tegen ~4% (met transactiekosten eraf)
NEDERLAND 2 1/2%08 (NL0000102150)quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:37 schreef Marinus het volgende:
[..]
Welke obligaties heb je dan? Kun je eens wat noemen?
Dan valt Nederland ook om en heb je meer aan wapens, brood en eten dan aan geldquote:
Of ik ga naar een van mijn andere huizen in zwitserland of in belgiequote:Op vrijdag 9 november 2007 19:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dan valt Nederland ook om en heb je meer aan wapens, brood en eten dan aan geld
Hoe 'lees' je die dingen eigenlijk? Een half procent rente over een looptijd van 8 maanden? Of ga ik hier ergens de fout in?quote:Op vrijdag 9 november 2007 19:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
NEDERLAND 2 1/2%08 (NL0000102150)
Aangekocht op een yield van ~4.15%.
Zwitserland is een goede uitvalsbasis en die kunnen vast alle(of bijna alle) schokken opvangen.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:13 schreef --- het volgende:
[..]
Of ik ga naar een van mijn andere huizen in zwitserland of in belgie
Ergens in het vorige topic heb ik dat al eens uitgelegd.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:14 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Hoe 'lees' je die dingen eigenlijk? Een half procent rente over een looptijd van 8 maanden? Of ga ik hier ergens de fout in?![]()
Sorry, ik kom pas net om de hoek kijkenquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ergens in het vorige topic heb ik dat al eens uitgelegd.
Daarom is het bezit van panden/gebouwen en grond een van de beste investeringenquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zwitserland is een goede uitvalsbasis en die kunnen vast alle(of bijna alle) schokken opvangen.
Maar het blijft natuurlijk gewoon een feit dat het geen nut heeft om 10 rekeningen te hebben bij grote banken. Grote banken zoals bijvoorbeeld de Rabobank in Nederland vallen toch niet om en als ze dat wel doen kan je fluiten naar je geld
Tot er een correctie komtquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:20 schreef --- het volgende:
[..]
Daarom is het bezit van panden/gebouwen en grond een van de beste investeringen
Sommige zeggen dat zilver uiteindelijk meer waard zal worden, omdat het meer word gebruikt dan goud. Maar ja... 'sommigen'... klinkt lekker betrouwbaarquote:Op vrijdag 9 november 2007 20:25 schreef --- het volgende:
Slechtste investering is goud...
Goud word bepaald door de hoeveelheid die gevonden is. maar er is meer goud op deze aarde maar wat dan eigenlijk nog niet gebruikt word.
Veel mensen denken dat goud zijn waarde wel behoud, maar de grote heren op deze aarde bepalen eigenlijk de waarde van dit metaal.
Okee dan.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:33 schreef Lente_ninja het volgende:
SeLang: Ik heb even gekeken. Ik weet nog steeds niet goed hoe ik zo'n ding moet lezen, maar ik heb niet veel geslapen. Daar zal het wel aan liggen... morgen nog maar eens een poging doen![]()
Ik denk dat ik het snapquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee dan.
Die 2.5% is het couponrendement. Dat is een bedrag dat elk jaar aan rente wordt uitgekeerd ten opzichte van het nominale bedrag. De 08 in de genoemde obligatie is het jaar waarin de obligatie wordt afgelost (de exacte datum zie je hier niet aan, maar bij de genoemde obligatie is dat 15 jan).
Als de actuele marktrente voor de betreffende looptijd hoger ligt dan het couponrendement dan zal de koers van de obligatie lager liggen. Stel, de obligatie heeft een resterende looptijd van precies één jaar en de 1-jaars marktrente is 4.00%, dan wil je natuurlijk niet de volle prijs betalen voor een obligatie die 'maar' 2.5% rente geeft.
¤1000 geinvesteerd tegen de marktrente van 4% is na een jaar ¤1040. De obligatie met 2.5% moet hetzelfde opleveren dus zal de koers zakken tot 98.5% van de aflossingswaarde (voor ¤1000 kun je dan ¤1015 aan obligaties kopen) zodat het bij aflossing totaal ook ¤1040 oplevert. (¤1015 + ¤25 rente).
Op dezelfde manier zullen obligaties met een coupon die hoger is dan de marktrente tegen een koers van >100% noteren.
Eigenlijk is het andersom: de 'marktrente' IS de obligatiekoers.
Bovenstaande is wat vereenvoudigd want er zijn nog meer factoren, waarbij vooral ook creditrating belangrijk is. Rente is een functie van looptijd en creditrating. Een slechte creditrating houdt in dat er een grotere kans is dat de obligatie nooit kan worden afgelost. Dit leidt tot lagere koersen (=hogere yield) voor de betreffende obligaties. Immers, je wilt gecompenseerd worden voor dit risico. Je ziet dan ook dat bedrijfsobligaties meestal een hogere yield hebben dan staatsobligaties van landen met een goede financiele discipline (bijv NL). Maar dat hangt dus vooral van de kredietwaardigheid van het bedrijf af. Royal Dutch Shell obligaties zijn vergelijkbaar met staatsobilgaties, maar bijvoorbeeld bij General Motors is de yield veel hoger vanwege de grote kans op faillisement.
De exacte yieldberekening is vrij complex, vooral bij meerjarige obligaties. Je moet rekening houden met meegekochte rente en met momenten waarop couponrente wordt uitgekeerd. Ik heb zelf een en ander in excel zitten, maar meestal kijk ik gewoon naar een grafiek van yieldcurve van Duitse staatsobligaties (dat is vrijwel gelijk aan NL) die op Bloomberg staat. (zie hieronder)
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
[ afbeelding ]
800 euro zou ik lekker appart leggen. je bent nog jong zoals ik al lees. als je eenmaal een baan hebt dan pas kan je sparen. en wat je dan over houd dat kan je vergokken.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:26 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het snap![]()
Of deze informatie nuttig voor me is, is een tweede... *kijkt met schuin oog naar haar vermogen van 800 euro en een roestige paperclip*'![]()
Ik ga vier jaar (dan ben ik klaar met m'n opleiding, lijkt me een mooie 'symbolische' datum) boeken lezen en oefenen met virtuele effecten. In die tijd spaar ik zodat ik een leuk beginbedrag heb. Ooit zal ik zes cijfers hebben om in een obligatie te storten![]()
Er zit geen adder onder het gras.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:43 schreef Marinus het volgende:
SeLang: thanks! Deze vraag heb ik in het beleggen topic al eens gesteld. Wat is de adder onder het gras bij 5.25% Nederland 98/08 op een koers van 100,7?
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedektquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:26 schreef Lente_ninja het volgende:
Of deze informatie nuttig voor me is, is een tweede... *kijkt met schuin oog naar haar vermogen van 800 euro en een roestige paperclip*'![]()
800 euro krijg je niet echt veel rente mee.quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedekt
Ik heb al een bedrag opzij gelegd dat ik niet meetel. Dit is mijn 'noodgevallen fonds' en hier kom ik niet aan tot... nou ja, er een noodgeval isquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:29 schreef --- het volgende:
[..]
800 euro zou ik lekker appart leggen. je bent nog jong zoals ik al lees. als je eenmaal een baan hebt dan pas kan je sparen. en wat je dan over houd dat kan je vergokken.
Andere optie is young dynamic fonds.. maarja het blijft gokken 800 euro is best veel voor een student
Al eens een test gedaan of je wel geschikt bent voor beleggen?quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:44 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Ik heb al een bedrag opzij gelegd dat ik niet meetel. Dit is mijn 'noodgevallen fonds' en hier kom ik niet aan tot... nou ja, er een noodgeval is.
Die 800 euro is een bedrag dat ik kan missen. Ik zou ervan balen als er iets mee gebeurt, maar het is geen ramp. Ik wil alleen nog niet aan de aandelen omdat ik, zelfs al zou ik nu al de benodigde kennis en ervaring hebben, mijn winst dan zie verdampen door transactiekosten en meer van die ongein. Eerst maar even een startkapitaal opbouwen![]()
Heb al vorige week een aanvraag ingediend bij de ATB, maar nog niets gehoord... Maar ja, er was laatst een uitzending van Radar o.i.d. waarin zij werden aangeprezen, dus ze zullen wel een hele stapel aanvragen te verwerken hebben. Het zal in elk geval een hele stap vooruit zijn in vergelijking met mijn huidige rente van 0.5% bij de Postbank (u mag nu rotte tomaten naar me gooienquote:Op vrijdag 9 november 2007 21:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
In jouw geval zou ik gewoon de hoogst rentende spaarrekening pakken. De 4.5% van ATB en Credit Europe is hoger dan de yield van elke willekeurige NL staatsobligatie op dit moment, ongeacht de looptijd. (zie de geposte yieldcurve). Je bent toch tot 20.000 voor 100% gedekt
Op €800 krijg je net als op €20.000 gewoon 4,5%quote:Op vrijdag 9 november 2007 21:43 schreef --- het volgende:
[..]
800 euro krijg je niet echt veel rente mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |