quote:16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada *
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Italy
14 September Belgium
28 September** Singapore
12 October China
19 October Japan
2 November Brazil
* Provisional.
** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
Volgens mij hebben ze in die regionen op dit moment een hittegolfquote:Op zondag 29 juli 2007 12:21 schreef Bernard0s het volgende:
TVP
* Heeft al veel zin in de GP van Hongarije, hopelijk regen.
Haha, klopt, blij dat ik daar op vakantie ga over 2 wekenquote:Op zondag 29 juli 2007 23:45 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in die regionen op dit moment een hittegolf
Bronquote:Vettel naar Toro Rosso
Toro Rosso heeft Scott Speed ontslagen. Het team maakte dat vanochtend via een persbericht bekend. BMW's test- en reservecoureur Sebastian Vettel is zijn vervanger.
Het team gaf geen reden voor het plotselinge ontslag van de Amerikaan. Bekend is dat Speed na de race in Duitsland ernstig onder vuur is komen te liggen. Er zou zelfs sprake zijn geweest van een handgemeen tussen teambaas Franz Tost en de Amerikaan. Speed is dus exit.
Vettel is voor Toro Rosso een logische vervanger. De Duitser wordt al vanaf zijn twaalfde gesponsord door Red Bull. Vettel staat aangeschreven als een groot talent. Vorig jaar maakte hij als vrijdagcoureur al veel indruk. En dit seizoen liet hij zien ook tijdens de race goed uit de voeten te kunnen. In Indianapolis verving hij de geblesseerde Robert Kubica. Vettel eindigde in zijn debuutrace als achtste.
De huidige transfer is volgens BMW Motorsportdirecteur Mario Theissen een kans die hij Vettel niet kan onthouden. ,,De huidige testregels zorgen ervoor dat hij momenteel amper aan rijden toekomt. De kans om te rijden doet zich nu voor bij Toro Rosso. We hebben Sebastian al een aantal jaren gesponsord en gecoacht en het past niet in onze filosofie om hem die kans nu te ontnemen. BMW heeft een goede relatie met Red Bull en we denken dat dit voor Sebastian de beste stap is.”
Timo Glock zal Vettels taken als reservecoureur overnemen. De 25- jarige Duitser is momenteel al testcoureur bij BMW Sauber.
Idd de bmw was wel een stukje beter!quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:33 schreef Bernard0s het volgende:
Vettel deed het goed in de VS bij BMW, maar STR is wel andere koek natuurlijk. Ik ben benieuwd wat hij kan.
Speed zien we nooit meer terug.
Idem. Ook belangrijk voor Liuzzi; als Vettel hem zoek rijdt is het ook voor hem einde verhaalquote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:33 schreef Bernard0s het volgende:
Vettel deed het goed in de VS bij BMW, maar STR is wel andere koek natuurlijk. Ik ben benieuwd wat hij kan.
Jawel, in de Champcar of IRLquote:Speed zien we nooit meer terug.
Ja.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Is Vettel ook een duitser eigenlijk??
Ah ok...quote:
Het zijn er wel veel ja, maar je kunt niet zeggen dat het talentloze rijdertjes zijn. Ik stoor me er ook niet aan eigenlijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:44 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ah ok...
Wanneer gaat de FIA het circus officeel omdopen in Formula Eins??
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 18:57 schreef LeXX het volgende:
Al iets bekend over Verstappen's "In Champcars we TRUST" droom?![]()
nieuwe serie : Flaw & Disorderquote:Mosley intervenes to give Ferrari fresh hope in spy row
Alan Henry, Wednesday August 1, 2007, The Guardian
Five days after the FIA's world motor sport council unanimously concluded that the McLaren formula one team should not be penalised for alleged industrial espionage against their world championship rivals Ferrari, the case was dramatically reopened last night by the personal intervention of Max Mosley, the FIA president.
Mosley, who is also president of the world motor sport council, has used his personal powers to permit Ferrari the opportunity to offer their interpretation of events in front of the governing body's court of appeal. Ferrari were not technically a party to last week's proceedings when the FIA summoned McLaren to explain why more than 700 confidential design documents were found at the home of their chief designer, Mike Coughlan.
Ferrari have confirmed they are launching legal proceedings in Italy against their former mechanic Nigel Stepney for the alleged "theft of technical information". The proceedings come on top of those opened against Stepney for the alleged sabotage of fuel used in Ferrari cars during trials before the Monaco grand prix, which are being considered by a Modena magistrate. Stepney denies any wrongdoing.
Ferrari are also set to pursue their civil case against Coughlan and his wife in the London high court over the alleged receipt of the Ferrari technical information.
The British grand prix, meanwhile, is likely to remain at Silverstone beyond 2009 after the approval of a £25m scheme to improve the circuit.
Wat doet Speed in dat rijtje??quote:Op woensdag 1 augustus 2007 00:45 schreef TimoBasso het volgende:
Irvine.Villeneuve,nu Speed..
Karakters zijn dus "not done " in de F1
Best een persoonlijkheid hoor.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 04:10 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Wat doet Speed in dat rijtje??
Nu ja, als klagen over je team het criteria is, dan mag je Verstappen er ook bij zitten...quote:Op woensdag 1 augustus 2007 04:38 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Best een persoonlijkheid hoor.
Ik denk dat RD het veel te interessant vindt om in de Champcars te rijden. Daar doet hij tenminste mee met de top. Bij Reb Bull of STR zal hij niet verder komen dan achteraan het veld. Lijkt me nu toch niet echt een verbetering. Ook al kan de F1 een beter veld hebben.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 09:44 schreef vingerplant het volgende:
Speed schijnt toch echt door zijn gefrustreerde teambazen te zijn geslagen. Qua resultaten deed hij het niet slechter dan Liuzzi, integendeel.
Overigens zal het Bernie worst wezen wat betreft die Amerikaanse markt, anders had hij wel wat meer moeite gedaan Indy op de kalender te houden. Een circuit dat de F1 meer uitstraling geeft in eigen land dan 5 Amerikanen in een F1 wagen...
Opvolging op de lange termijn wordt interessant. Er vanuit gaande dat ook Liuzzi later ook zal vertrekken zijn er 2 plekjes vrij. Vettel zal in de running zijn voor een plek, net als Bourdais en Doornbos. Als complete package (media-aandacht/uitstraling/rijderskwaliteiten) ligt RD mijlenver voor op die andere 2, dus dat kan wel eens interessant gaan worden
Toch zal hij alleen tegen Spyker direct nee zeggen, bij alle overige teams kan je punten scorenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 18:22 schreef Slee-3r het volgende:
[..]
Ik denk dat RD het veel te interessant vindt om in de Champcars te rijden. Daar doet hij tenminste mee met de top. Bij Reb Bull of STR zal hij niet verder komen dan achteraan het veld. Lijkt me nu toch niet echt een verbetering. Ook al kan de F1 een beter veld hebben.
Mja maar ga je voor punten of sta je op het eerste treetje op het podium? Het blijft een groot verschil, ook al is dit seizoen goed van start gegaan! Hoop dat het lekker spannend blijft.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 18:25 schreef vingerplant het volgende:
[..]
Toch zal hij alleen tegen Spyker direct nee zeggen, bij alle overige teams kan je punten scoren
Alweer?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:16 schreef Bernard0s het volgende:
Mensen, goed nieuws; Er wordt regen voorspeld voor dit weekend in Budapest!
Zaterdag constant regen. Zondag buien.quote:
dat was in 2004 ook op zaterdag..., toen viel het na de kwali en voor de F3000 startquote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:16 schreef Bernard0s het volgende:
Mensen, goed nieuws; Er wordt regen voorspeld voor dit weekend in Budapest!
Geweldig zeg! 2002 had ik 3 dagen zon en 35 graden daar, geen pretje op een onoverdekte Silver tribune.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:47 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Zaterdag constant regen. Zondag buien.
Het is maar een voorspelling, maar toch, hopen dat het doorzet. Zolang het een week later maar weer droog is, want dan ga ik er op vakantie
Regen met F3000 is ook geweldig haha.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:16 schreef WEST het volgende:
[..]
dat was in 2004 ook op zaterdag..., toen viel het na de kwali en voor de F3000 start![]()
Haha, ja dat is wel kut. En als je bier drinkt slaat het er keihard op zeker?! Maar altijd beter dan regen lijkt me.. Ook al kun je je er wel op kleden natuurlijk.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:25 schreef vingerplant het volgende:
[..]
Geweldig zeg! 2002 had ik 3 dagen zon en 35 graden daar, geen pretje op een onoverdekte Silver tribune.
toen wel.., alleen als je een bak water over je heen krijgt is het minder plezierquote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:50 schreef Bernard0s het volgende:
[..]
Regen met F3000 is ook geweldig haha.
hahaquote:Op woensdag 1 augustus 2007 09:44 schreef vingerplant het volgende:
Vettel zal in de running zijn voor een plek, net als Bourdais en Doornbos. Als complete package (media-aandacht/uitstraling/rijderskwaliteiten) ligt RD mijlenver voor op die andere 2
Ja dat is waar. God bless the regenponcho's. Ik kreeg op de nurburgring ook een plens water over me heen (ondanks het feit dat ik overdekt zat).. Ik had de hele dag al regendansjes lopen doen, blij dat ik was dat ik zeiknat regende! De race was daardoor geweldig.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:59 schreef WEST het volgende:
[..]
toen wel.., alleen als je een bak water over je heen krijgt is het minder plezier![]()
Het zien van een regenrace maakte veel goed toch?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:59 schreef WEST het volgende:
[..]
toen wel.., alleen als je een bak water over je heen krijgt is het minder plezier![]()
dat wel jaquote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:24 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Het zien van een regenrace maakte veel goed toch?![]()
Niet verstandig van Dennis. In deze brief geeft hij namelijk toe dat McLaren wel degelijk op de hoogte was van contact tussen Coughlan en Stepney....quote:Op donderdag 2 augustus 2007 10:50 schreef WEST het volgende:
klik hier
De Brief van Ron Dennis aan Luigi Macaluso, de voorzitter van de Italiaanse automobielfederatie
en Ferrari krijgt het er bij langs zegOver een illegale auto tijdens de GP van Australie.
Zal me niks verbazen overigens.., en de FIA trekt Ferrari toch alleen maar voor in dit soort gevallen.
idd, das niet slim, maar wie weet hebben ze dit ook wel tegen de world motorsport council gezegt en brengen ze het nu gewoon wel naar buiten.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 11:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet verstandig van Dennis. In deze brief geeft hij namelijk toe dat McLaren wel degelijk op de hoogte was van contact tussen Coughlan en Stepney....
Nog niet in detail nee.quote:
Oftewel doordat die documenten bij Coughlan waren wisten ze van de bodem en vleugel. Correct. Maar ze hielden toch vol dat ze de documenten niet ingezien hadden of er vanaf wisten? Dat Coughlan ze voor eigen gebruik wilde houden?quote:Ja, ze wisten dat er contact was geweest in maart. Daardoor konden ze de bodem en achtervleugel ook melden bij de Fia. Daarna is contact verboden (al is dat er wel geweest natuurlijk, op geheime gronden ws.), en pas in Juli kwam aan het licht dat er nog meer contact tussen die 2 knakkers was geweest en dat er dus documenten bij Coughlan thuis lagen.
Dat was overigens al enige weken bekend. Er zijn zelfs gesprekken geweest met Nick Fry.quote:Verrassender nog vind ik de intenties van Stepney en Coughlan, die volgens Dennis beide wegwilden bij hun werkgevers om gezamelijk te gaan werken bij Honda
Doe dat dan ffquote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:21 schreef sanger het volgende:
Nog niet in detail nee.
Dat van die vleugel en bodemplaat is mondeling gegaan. Dat heeft niks met die documenten te maken.. Dat was zelfs 2 maanden voordat ze er achter kwamen dat coughlan documenten in bezit had.quote:Oftewel doordat die documenten bij Coughlan waren wisten ze van de bodem en vleugel. Correct. Maar ze hielden toch vol dat ze de documenten niet ingezien hadden of er vanaf wisten? Dat Coughlan ze voor eigen gebruik wilde houden?
Eerst werkenquote:
Maar ze zijn dus wel degelijk gekend in de wetenschap van Coughlan over de Ferrari.quote:Dat van die vleugel en bodemplaat is mondeling gegaan. Dat heeft niks met die documenten te maken.. Dat was zelfs 2 maanden voordat ze er achter kwamen dat coughlan documenten in bezit had.
quote:
als je die van turkije maar wel ff op tijd stuurd.., ik ga morgen met vakantiequote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Sorry dat ik weer zo laat was met de tekst
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 14:19 schreef WEST het volgende:
[..]
als je die van turkije maar wel ff op tijd stuurd.., ik ga morgen met vakantie![]()
maar ik ga in de vakantie ff de rest van het seizoen kwa grafisch afmaken (laptop mee op vakantie, al kan ik niet op internet of er moet iemand een draadloos netwerkje beschikbaar stellen)
quote:Raikkonen verkleedt zich weer als gorilla
Ferrari-rijder Kimi Raikkonen droeg afgelopen weekend weer eens een gorillapak. De Fin deed mee aan een race voor motorboten in Finland en wilde onherkenbaar zijn voor het publiek aan de wal, zodat hij ongestoord van een biertje kon genieten.
Raikkonen kwam samen met twee vrienden, die eveneens verkleed waren als gorilla, in actie met de Ice Eleven, zoals de gehuurde motorboot toepasselijk genoeg heette. Raikkonen zei hierover: "Afgelopen weekend was er een motorbotenrace in Hanko. Samen met twee vrienden deed ik mee als team. We waren verkleed gegaan als gorilla's en wonnen een prijs voor de beste kostuums. Het was ontzettend grappig."
Het is niet de eerste keer dat Raikkonen verkleed gaat als gorilla. In 2004 droeg hij een gorillapak toen hij een vrijgezellenfeestje bezocht in het Finse Tampere.
Bron: GPUpdate.net
quote:
Ik vind dat praten nou eigenlijk wel een leuke tegenstrijdigheid.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 15:43 schreef vingerplant het volgende:
[..]
![]()
Als Kimi nou net zo grappig kon babbelen als dat hij zich soms gedraagt was ik fan
Zoals de gemiddelde Fin.quote:
Lees eens goed. Er was eerst een email wisseling tussen Coughlan en Stepney over de illegale bodemplaat van Ferrari. Deze heeft McLaren bij de FIA aangekaart en deze is illegaal verklaard.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:21 schreef sanger het volgende:
[..]
Oftewel doordat die documenten bij Coughlan waren wisten ze van de bodem en vleugel. Correct. Maar ze hielden toch vol dat ze de documenten niet ingezien hadden of er vanaf wisten? Dat Coughlan ze voor eigen gebruik wilde houden?
Dat Coughlan en Stepney naar Honda wilden klopt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat er meer engineers van beide teams (waaronder Brawn, volgens Stepney) naar Honda wilden, om samen dat team naar de top te brengen. En misschien wilde Coughlan hier wel die informatie van Ferrari voor gebruiken.quote:[..]
Dat was overigens al enige weken bekend. Er zijn zelfs gesprekken geweest met Nick Fry.
Juist! En McLaren heeft hiervoor informatie gebruikt van een spion, Stepney. Stepney is een spion omdat Ferrari hier nooit toestemming voor had gegeven.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 15:57 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Lees eens goed. Er was eerst een email wisseling tussen Coughlan en Stepney over de illegale bodemplaat van Ferrari. Deze heeft McLaren bij de FIA aangekaart en deze is illegaal verklaard.
Pas later (op 28 april) was er persoonlijk contact tussen Coughlan en Stepney, waarbij Stepney het de documenten aan Coughlan had overhandigd. Dat dit contact er was wist McLaren, die wilde namelijk dat Stepney zou stoppen met die mailwisseling. Dat Coughlan die documenten heeft gekregen wist McLaren niet.
Bronquote:Vettel to race for Toro Rosso in 2008
German Sebastian Vettel will race for Scuderia Toro Rosso team in 2008, it was announced on Thursday in Hungary.
Vettel has joined Toro Rosso for the remainder of the season after BMW Sauber released him from his contract as the team's third and reserve driver earlier this week.
The German driver is replacing American Scott Speed at the team, and Toro Rosso has confirmed Vettel will also race for them in 2008.
The team did not name their second driver, although Champ Car champion Sebastien Bourdais has been linked with the seat.
Vettel made his Grand Prix debut at the United States Grand Prix earlier this year, scoring a point for BMW.
Het hele F1 veld heeft daar gebruik van gemaakt, omdat die informatie alleen gebruikt is om aan te tonen dat Ferrari een illigale bodemplaat had. En die info hebben ze niet om gevraagd, dus lijkt me niet dat McLaren dan schuldig is aan ietsquote:Op donderdag 2 augustus 2007 16:15 schreef sanger het volgende:
Juist! En McLaren heeft hiervoor informatie gebruikt van een spion, Stepney. Stepney is een spion omdat Ferrari hier nooit toestemming voor had gegeven.
McLaren had deze e-mail nooit moeten gebruiken bij hun protest tegen de bodemplaat. Nu hebben ze willens en wetens gebruik gemaakt van informatie van een spion bij de concurrentie.
Daar valt natuurlijk over te discusserenquote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:48 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Het hele F1 veld heeft daar gebruik van gemaakt, omdat die informatie alleen gebruikt is om aan te tonen dat Ferrari een illigale bodemplaat had. En die info hebben ze niet om gevraagd, dus lijkt me niet dat McLaren dan schuldig is aan iets
bron: RTLGP.nlquote:'Geheime afspraken Spyker en Mingya'
De perikelen rondom de breuk tussen Spyker en Christijan Albers krijgen nog een staartje. Volgens Dagblad De Pers heeft de renstal geheime afspraken gemaakt met het Chinese bedrijf Mingya.
Ontslag
Het bedrijf kwam onlangs in het nieuws, omdat het niet zou voldoen aan betalingsverplichtingen waardoor Albers door de renstal aan de kant werd gezet.
Afspraken
De Pers, eigendom van Marcel Boekhoorn, schoonvader van Spyker-testcoureur Giedo van der Garde, meldt in de vrijdageditie dat Mingya met Spyker geheime afspraken heeft gemaakt.
Sideletter
Mingya zou garant staan voor een deel van het sponsorbudget, maar door de ondertekening van een sideletter zou het bedrijf niet hoeven te betalen.
Geen commentaar
Zowel Spyker als Joep van den Nieuwenhuijzen, die optreedt namens Mingya, willen geen commentaar geven.
Ik denk zelfs dat Coughlan die documenten helemaal niet heeft gebruikt bij McLaren, maar er het jaar erop bij Honda gebruik van wilde maken. (Oftewel, maak je toekomstige concurrent niet wijzer dan die al is).quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 09:50 schreef Atreidez het volgende:
Ja dat roep je zoiezo lijkt meEn tis aan de andere partij om aan te tonen dat er daadwerkelijk onderdelen van Ferrari opzitten. Ik denk niet dat dat t geval is, het risico zou nooit opwegen tegen mogelijke straffen. Denk persoonlijk echt dat Coughlan alleen handelde met Stepney, en dat hij de documentatie wel heeft bekeken en gebruikt in zijn denkwijze, maar nooit iemand heeft verteld dat het informatie was van Ferrari of Ferrari documenten.
Dan vraag ik me af of jij de reactie op die brief wel hebt gelezenquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 18:26 schreef Atreidez het volgende:
Ja, er moet een straf komen, voor Stepney, en Coughlan. McLaren had die documenten niet, Coughlan had die.. En Ferrari heeft zich volgens Dennis wel kunnen verdedigen, dus vraag ik me af, heb jij die brief van Ron Dennis aan de Fia wel gelezen?
Die van Macaluso:quote:
Bronquote:Dear Mr Dennis,
Article 151c of the International Sporting Code
I refer to your letter of 1 August 2007.
It is apparent from your letter that there is a distinct difference between McLaren's view of events and that of Ferrari. It therefore seems appropriate for the matter to be reviewed by the International Court of Appeal as decided by the FIA President, Mr Mosley.
It is not my role nor would it be appropriate for me to answer your various points. It will be for the Court of Appeal to do so.
In any event, I would limit myself to stress that McLaren was found in breach of Article 151c of the International Sporting Code, but nevertheless escaped any penalty.
As Mr Mosley indicated in his letter of 31 July 2007, it is important for the World Championship that the correct outcome is reached. It is clearly in the interest of the sport that the appropriate precedent for dealing with events such as these is set.
At the hearing of the World Motor Sport Council on 26 July 2007, Ferrari was legally represented but attended the meeting merely as an observer.
It accordingly did not have sufficient opportunity to present to the Council or ask questions of key individuals involved in this matter in order to test their evidence.
A hearing before the International Court of Appeal will allow Ferrari an opportunity to present its evidence and arguments in detail.
Yours sincerely
Luigi Macaluso
The President of ACI-CSAI
Copy:
Mr. Max Mosley (President FIA)
Mr. Jean Todt (CEO Ferrari SpA)
Bronquote:Ferrari respond to McLaren's accusations
Ferrari have rejected McLaren's accusations that the Italian team won the Australian Grand Prix with an illegal car, saying they will 'fully explain' their position in front of the International Court of Appeal.
McLaren CEO Ron Dennis wrote a letter a couple of days ago to the Italian motorsport authority president Luigi Macaluso, where he lays out his team's version of the spying controversy.
Among other things, Dennis claims McLaren were tipped off by ex-Ferrari engineer Nigel Stepney to the fact that the Italian team were running an illegal floor mechanism.
"As far as we are aware, Ferrari ran their cars with this illegal device at the Australian Grand Prix, which they won," Dennis wrote.
"In the interests of the sport, McLaren chose not to protest the result of the Australian Grand Prix even though it seems clear that Ferrari had an illegal competitive advantage."
Responding to these accusations, Ferrari emphasised in a statement today the fact that both their cars passed technical check-ups by the FIA before, during and after the Australian Grand Prix.
The statement reads: "With regard to the points made by Vodafone McLaren Mercedes concerning the 2007 Australian Grand Prix in a letter to the President of the ACI-CSAI, Gino Macaluso on 1 August last, Ferrari wishes to state very strongly that its letter contains accusations that are both serious and false.
"Contrary to the statement put forward by Vodafone McLaren Mercedes, Ferrari never illegally gained any advantage.
"The two F2007 cars used in the Australian Grand Prix were deemed by the Stewards to be in conformity with the technical regulations, before, during and at the end of the event. If there had been any illegalities, they would have been disqualified.
"In fact, what the FIA did next is commonplace. The FIA took the opportunity to issue a clarification on the interpretation of the regulation and then asked the teams concerned to make the necessary modifications.
"There are actually numerous examples of this in both the recent and distant past which have also involved other teams.
"At the next sitting of the FIA International Court of Appeal, Ferrari will fully explain its position on the entire matter."
Bronquote:Renault to attend spy appeal hearing
Formula One champions Renault will attend an appeal court hearing into a spying controversy between McLaren and Ferrari, team head Flavio Briatore said on Friday.
The Italian told a news conference at the Hungarian Grand Prix circuit that the French team would be there because the affair was damaging the sport's image and the outcome was important to everybody.
"This story involves everybody sooner or later," he said. "I want to know exactly what is going on because I think it is part of our job.
"If you see the newspapers in the last two months, we are not talking about who is the guy winning the race or losing the race. The spy story, if you want, is predominant in everything," added Briatore.
"I believe this story is damaging everybody a little bit, including me...Stuff like this is not good for the sponsors or anybody."
Red Bull team chief Christian Horner, whose cars are powered by Renault engines, said they would not be attending.
"The matter doesn't concern our team or any employees of our team and we trust in the governing body to make the right decisions," he said.
Briatore said Renault, winners of both titles for the past two seasons, attended a hearing in Paris last week that found McLaren to have been in unauthorised possession of Ferrari documents.
No penalty was imposed on McLaren, 27 points clear of Ferrari with seven races remaining, because of insufficient evidence that they had benefited from the data.
The team have said they did not know their now-suspended chief designer Mike Coughlan had 780 pages of Ferrari information at his home.
The affair has been sent to appeal, with a date yet to be decided. If the earlier verdict is overturned, McLaren could face suspension or even exclusion from the championship.
quote:Vettel confirmed for 2008
New Toro Rosso recruit, nineteen year old Sebastien Vettel had a less than perfect start to his first race weekend for the Faenza based squad when he missed his flight to Budapest. However, he was soon on the pace, rattling off a good two hours of press interviews, while also finding time to get know his team of engineers and mechanics.
In addition, he also had to go and let the F1 doctors look at his brain. No, there’s nothing wrong with it, just that with modern technology, the medics can take an image that they can use as a reference point in the event of an accident.
Also on the must do, FIA safety list is the extraction test, where a driver has to prove he can get out of the cockpit of his car unaided in under five seconds. Seb dealt with all of this with his usual good humour and the turnout of press, TV crews and photographers at the team’s Energy Station, when he joined Gerhard Berger and Franz Tost for yet another press conference, where his future with the team was confirmed.
Asked if he felt under pressure given he has yet to drive his Scuderia Toro Rosso STR2, he was stopped from answering by Berger who explained that:
“There is absolutely no pressure. Sebastien is under contract with us for a year and a half and we expect him to grow with the team, so we are not expecting anything in particular from him this weekend.”
Following this he put in two ninety minute sessions of free practice where he finished twentieth overall, only a mere fraction of a second behind his more experienced teammate, Tonio Liuzzi....
"I have enjoyed my first day and everyone has made me feel very welcome and already I have the impression that I am a full team member. The most important thing today was to get some experience in the car and in that respect I feel we did a good job, picking up a lot of useful data for tomorrow and for the race. I feel good and it was a pleasure to drive the car. Of course, everything about this car is different to what I have driven before, as every car has different controls on the steering wheel and different modes, so I worked on getting used to this."
quote:
Bronquote:Briatore wants McLaren excluded
Renault team chief Flavio Briatore launched a scathing and attack on McLaren, calling for their exclusion from the Formula One world championship.
Briatore met with the Italian media yesterday at Hungary, and spared no words against McLaren and his long time nemesis Ron Dennis.
In fact, the Italian has even suggested that McLaren may have had confidential information from within Ferrari long before their claim of March this year.
"Last winter, I was saying how lucky McLaren are to be immediately that quick on Bridgestone tyres," Briatore began. "I'm a lucky guy, so it's OK for other people to be as well.
"We, on the other hand, were in full crisis mode: Michelin's retirement turned out to be a disaster for Renault."
Q: What did the McLarens have that your cars didn't?
Briatore: "It's evident that they had the data on the weight distribution by Ferrari, who used Bridgestone tyres for almost ten years. That page in the famous stolen dossier would have been enough to save months of work and to find the solution immediately."
Q: So you believe the transfer of information began before March, maybe in December?
Briatore: "Look, we made the mistake of concentrating on wind tunnel work - it took us a month to set it up with the new tyre parameters.
"Two more months were wasted, in fact also thanks to Ron Dennis: he was the one who protested us on the mass damper. He is not the immaculate saint he pretends to be on his statements."
Q: So is the 2007 championship corrupted, then?
Briatore: "Yes, and not just for us and Ferrari, but for everyone else. Here is a team that acquired an advantage illegally."
Q: What should the punishment be?
Briatore: "I'm not a judge. Just read the regulations: for intellectual property theft the punishment is exclusion."
Q: Will you go to the appeal trial?
Briatore: "Yes, obviously. In my opinion we are an injured party."
Q: What do you think about Nigel Stepney and Mike Coughlan? Ron Dennis talked about the ex-Ferrari mechanic as some sort of a hero
Briatore: "Hero? Some people, technicians and engineers, would thank their lucky star for working in F1. Coughlan and Stepney made tons of money - but that's wasn't enough for them, it seems. They should be banned."
Q: Do you have a system to avoid such information theft at Renault?
Briatore: "There's an alarm that alerts us when someone breaches out of his sector of action. But obviously you can't control everything. If someone goes to another team he will bring something with him. A page could be OK, but more than that is illegal.
"I can give you an example: we couldn't understand why Honda were pitting whenever they felt like. I took two of their engineers, and I learned that they had a twin fuel tank..."
Q: These things should be managed by the FIA
"The ideal thing would be to have Formula One with rules decided by the teams, with the FIA's seal of approval. But it can't be done. The teams are never in agreement, and we are always held up by the minority, which us usually made up of the small teams."
Q: In 2008 you will also have to use the Electronic Control Units (ECUs) made by McLaren and Microsoft (after they won the FIA tender for sole supplier)
Briatore: "That remains to be seen. At the moment I'm writing a protest. We don't want them. First of all, because they don't work on our cars: the cars don't even start up. And second, why should we send some of our data to McLaren?"
http://www.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/070805191104.shtmlquote:Dennis admits driver 'mistrust' at McLaren
Ron Dennis on Sunday admitted for the first time that 'tension' and 'mistrust' between McLaren's drivers has become an issue at his team.
Following the controversial 'pit-gate' incident in Hungarian GP qualifying, Lewis Hamilton told reporters that he has not yet uttered a word to his team-mate and championship rival Fernando Alonso. Alonso, meanwhile, said 'nobody' at McLaren is speaking to Hamilton, but reiterated that it is "not my problem but a big problem for the team."
After winning in Budapest, meanwhile, Hamilton said of his Spanish team-mate: "He doesn't seem to be speaking to me so I don't know if he has a problem."
Admitting that the stress and emotion of the 2007 season and this weekend has got to him, team boss Dennis openly admitted that the pair are not currently the best of friends. He told ITV: "There is a tremendous amount of tension in the team. There are frustrations with both of them and sometimes mistrust with both of them."
Dennis said he blamed both Hamilton and Alonso for interfering with the team's attempt to handle qualifying in Hungary equitably. Alonso had his pole position taken away by the stewards for impeding Hamilton, and the British rookie blankly refused a team order to give his team-mate track position on Saturday.
The situation spiralling out of control then cost McLaren its 15 - and potentially more - championship points from this race. Dennis said: "We have taken a difficult emotional blow and we have got to dig deep and emerge from it."
De chief-engineer doet meestal ook de lolliepop, dus je zou zeggen van wel.quote:Op maandag 6 augustus 2007 17:11 schreef sanger het volgende:
Zijn engineer bepaald toch wanneer de lollipop omhoog gaat?
Bronquote:Alonso's future at McLaren in doubt
McLaren CEO Ron Dennis hopes world champion Fernando Alonso will complete his multi-year contract with McLaren, amid growing speculations that the Spaniard is looking to leave the team at the end of this season.
Alonso is signed with McLaren until the end of 2009, but his relationship with the team has been visibly strained in recent weeks, the Spaniard hesitating when asked at Hungary yesterday if he would see out his contract with the Woking-based outfit.
Recent rumours suggest Renault want Alonso back, while other teams are likely to be interested in signing the Spaniard should he be freed by McLaren.
Renault have yet to confirm their 2008 line-up and team boss Flavio Briatore made clear at the weekend that he was in no hurry to do so.
"I know nothing about that. We have never had any discussions about that," Briatore said on Sunday when asked about the rumours.
"This is a McLaren problem, not mine."
But Dennis dismissed these rumours as inevitable, and said his team intend to respect the contracts they have with both Alonso and Lewis Hamilton.
"There is an inevitability that these things are rumoured and discussed in other teams," Dennis said on Sunday in Budapest.
"We have two drivers who are contracted for several years into the future. We will respect our part of that bargain and that part of the situation - we hope that the drivers respect theirs, because that's what a contract is about."
According to sources, Alonso appears disillusioned by McLaren's treatment of both drivers, believing he should have had more support from the team due to his status as a double world champion.
A Spanish flag in the crowd on Sunday summed up the feelings of many Spanish fans about their hero's position - "McLaren=Traidor (Traitor)".
But Dennis was adamant that his team would not change their long-held belief of treating both drivers equally.
"That is our position," Dennis stated. "It is a challenging situation to manage, and I fully recognise that. But that goes with my job.
"I have to take any decisions that are in the interests of the team. But at the moment, we are most definitely going to maintain a very firm commitment to our principle of equality.
"We appreciate the pressure and the difficulties and the level of competitiveness that the drivers have to each other. We understand that there are always moments of indecision and a feeling of trust being stretched to the limit.
"But our team principles were not compromised; we make every effort as a team to generate equality.
"We will continue to function as a Grand Prix team with specific values, and if anybody does not want to be part of those values - irrespective of where they sit in the organisation - ultimately they all have a choice. But we will not deviate away from our values."
quote:Alonso could leave McLaren now - report
Mark Webber, for one, does not believe that Fernando Alonso will remain with McLaren Mercedes beyond the end of the current season. "I can't imagine that Alonso and Hamilton will still be together next year," Webber, a paddock ally of world champion Alonso, stated as Formula One broke for its August break amid the spectacular falling-out of McLaren's driver line-up in Hungary.
Speculation that Alonso was considering his future at Ron Dennis' team, or had issued an 'ultimatum' about his disputed number one status alongside team-mate Lewis Hamilton, became fact as the reigning title winner spoke to the Spanish press on Monday. Bild newspaper quotes him as plainly telling Spanish reporters: "Right now I am thinking: me or Hamilton? But I know that nothing will change. "I get the feeling that some people at McLaren do not even know that I speak English."
His comments follow his admission in Hungary that he did not know if he would see out the full three-year term of his current contract. The Spanish newspaper Diario As, meanwhile, now claims that 26-year-old Alonso has already decided to leave McLaren in order to re-join Renault or switch to BMW Sauber.
He is 'even considering the possibility of finishing this world championship with another team', As added, even if it means sacrificing the 2007 title.
'His situation at McLaren is untenable,' the newspaper - also raising the possibility of an internal anti-Alonso 'saboteur' - continued.
'We can reveal that Fernando wants to stay with the Silver Arrows for not a minute longer. When a driver loses the confidence of his team, there is no turning back.'
Dat heb je zaterdag toch gezien waarom ze dat wilden? Omdat Alonso en Hamilton beide als laatste over de streep wilden komen. En dat gaat dus niet. Dus zal je ook onderling af moeten spreken wie op wel moment de pits uit rijd.quote:Op maandag 6 augustus 2007 14:21 schreef Atreidez het volgende:
.
Iemand hier die uit kan leggen waarom Alonso zo nodig voor Hamilton moest rijden? Ze hadden 1 verschil in ronde met benzine, en Hamilton was zoiezo al de snellere gebleken dus ik vat dat hele punt niet
Het rare vind ik dat Ferrari steeds met vingertje naar McLaren wijst. Laten we niet vergeten dat het een werknemer van Ferrari was die die documenten aan een McLaren medewerker heeft gegeven.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 16:10 schreef BlueB het volgende:
Van welke kan je ook tegen dit verhaal aankijkt, het is 'vreemd' dat MCLaren die documenten heeft. Er is een zaak van gemaakt wat, in mijn ogen, volkomen terecht is. Het rare vind ik echter dat Ferrari zichzelf niet eens heeft kunnen verdedigen.
.
Als McLaren in de toekomst een straf zou krijgen (uitsluiting WK, bijv) dan is het wel heel makkelijk geworden om een team "te verslaan". Gewoon een vervangbare werknemer met wat documenten van 3 jaar geleden op een rivaliserend team afsturen en klaar. Weg competitie.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:12 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Het rare vind ik dat Ferrari steeds met vingertje naar McLaren wijst. Laten we niet vergeten dat het een werknemer van Ferrari was die die documenten aan een McLaren medewerker heeft gegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |