![]()
In Silverstone was het weer de dominantie van Ferrrari en Kimi Raikkonen dat de klok sloeg. Mclaren had zaterdag nog wel de pole position gepakt, maar in de race was een Raikkonen show. Inmiddels zijn we aanbeland bij ronde 10 van het wereldkampioenschap dat vind plaats in Duitsland op de nurburgring. Kan Lewis Hamilton voor zijn tiende podium van het seizoen gaan? Kan Ferrari opnieuw winnen? En wat kan Spyker zonder Christijan Albers? Vragen waar we 22 juli zo rond de klok van 15:30 een antwoord op gaan krijgen.
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sport![]()
![]()
Volgas: 58% van een rondje
Topspeed: 302 km/u
Langste volgas gedeelte 12 seconden (800 meter)
Bochten: 9 rechts en 6 links
Bandenslijtage: medium
Remslijtage: medium
Downforce-level: High
Grip-level: high
Schakelen per ronde: 40
De Nurburgring is alom bekend. Met name om het
oude, historische circuit: de Ring. In de beginjaren was het circuit maar liefst 22.810 kilometer lang en telde 176 bochten. In 1927 was het circuit voor het eerst gastheer voor de Grand Prix van Duitsland. Het circuit was enorm uitdagend maar ook levensgevaarlijk. Het bekendste ongeval is misschien wel die van Niki Lauda, die het weliswaar overleefde. Toch was zijn ongeluk de oorzaak van het schrappen van F1 races op de Ring. In 1984 werd een nieuw circuit aangelegd, die datzelfde jaar de Grand Prix van Europa mocht huisvesten. Het jaar daarop was het zelfs de Grand Prix van Duitsland die op het circuit werd verreden. Tegenwoordig deelt de Nurburgring met Hockenheim. De race zal hierdoor slechts eenmaal per twee jaar in het Eifelgebergte plaatshebben. Dit jaar wordt er onder de naam Grand Prix of Europe verreden, overigens ook voor het laatst aangezien volgend jaar Valencia de naam Grand Prix of Europe mag dragen. Volgend jaar staat Hockenheim weer op de kalender.
Het huidige circuit is 5.148 kilometer lang. Het oppervlak is meestal glibberig. De meeste coureurs hebben last van onderstuur op de Nurburgring. Dit kan worden opgelost met mechanische aanpassingen in de set-up of met aerodynamische balans. De bandenslijtage is relatief laag, wat zachte bandencompounds mogelijk maakt. Het volgaspercentage is gemiddeld te noemen. Desondanks worden de motoren bovengemiddeld op de proef gesteld. Het hoogste punt van het circuit ligt 600 meter boven de zeespiegel, voor elke 100 meter boven de zeespiegel neemt het motorvermogen met 1% af.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
In 1995 was er een gevecht tussen Michael Schumacher en Jean Alesi die pas twee ronden voor het einde werd beslist in het voordeel van de Duitser. Met nog twee ronden te gaan wist Schumacher Alesi buitenom te passeren in de laatste chicane. In 1996 was de Nurburgring toneel van de eerste GP overwinning van Jacques Villeneuve, in zijn vierde race ooit. In 1997 weet de canadees wederom te winnen, al is dat zijn laatste GP-overwinning ooit.
In 1998 was het vooral een tactisch steekspel tussen Ferrari en McLaren. Michael Schumacher en Ferrari-teamgenoot Irvine startten van de eerste rij, gevolgd door Hakkinen en Coulthard. Irvine had als opdracht om Hakkinen op te houden, zodat Schumacher een goede voorsprong op kon bouwen. Irvine hield de Fin ook op, echter niet lang genoeg. Hakkinen wist door de pitstopstrategie voorbij te gaan aan Schumacher en pakte de overwinning. Het bleek de basis voor zijn eerste wereldtitel, die hij een race later veilig wist te stellen.
Minder gelukkig was Hakkinen in
1999. De Fin maakt een verkeerde bandenkeuze voor de race, welke onder zeer wisselende weersomstandigheden werd verreden. Hij valt ver terug. Alle kanshebbers op de overwinning maakten fouten of kregen te maken met mechanische pech, waardoor Johnny Herbert de enige overwinning voor Steward kon binnenhalen.
Ook in 2000 waren de weersomstandigheden niet optimaal. De regen speelde Michael Schumacher en Jos Verstappen echter in de kaart. Schumacher weet beide McLarens te verslaan na een spannend duel met Hakkinen. Verstappen is bezig met een opmars door het veld totdat hij Irvine buitenom probeert te passeren. De autos komen met elkaar in
contact waardoor Verstappen zijn auto beschadigd raakt. Als gevolg hiervan crasht hij nog diezelfde ronde.
De races in 2001 en 2002 waren een prooi voor Ferrari. In weinig spectaculaire races weten respectievelijk Michael Schumacher en Rubens Barrichello de zege binnen te halen.
In 2003 was er een dubbelzege voor Williams. Ralf Schumacher is de sterkste, voor Juan Pablo Montoya en Rubens Barrichello. Michael Schumacher wordt vijfde na een spoin als gevolg van de inhaalpoging van
Montoya. In 2004 is Ferrari onverslaanbaar, Schumacher wint, voor Barrichello en Button.
In 2005 een verrassende pole-position voor Nick Heidfeld. De Duitser wist dit echter niet om te zetten in een goede start. Kimi Raikkonen passeert Heidfeld bij de start waarna hij een redelijke voorsprong op weet te bouwen. De Fin verremt zich echter, met als gevolg dat hij een flatspot op zijn band heeft. Bandenwissels zijn dat jaar verboden en Raikkonen rijdt door. Het lijkt goed te gaan, todat de voorwielophanging in de
laatste ronde afbreekt. Fernando Alonso pakt de overwinning op weg naar zijn eerste wereldtitel.
![]()
Op de
Nurburgring behaalt Alonso zijn eerste pole position van het seizoen. De kwalificatie wordt vooral beheerst door technische problemen met de tijdwaarneming. Na drie minuten wordt de eerste sessie opeens gestopt, maar de rode vlag wordt enkele seconden later alweer geannuleerd. Villeneuve was echter al van zijn gas gegaan en ziet zijn kwalificatie in rook opgaan. De tweede sessie wordt ernstig vertraagd door computerproblemen. Uiteindelijk is de eerste startrij voor Alonso en Schumacher.
Alonso en Schumacher zetten na de start direct een flink tempo neer en wisselen de snelste rondetijden af. Ook na de eerste pitstops blijft Alonso zijn rivaal voor, maar bij de tweede pitstops slaat Schumacher zijn slag. Hij maakt zijn stop drie ronden later dan Alonso en zet in die korte tijd zo'n hoog tempo neer, dat hij na zijn eigen pitstop ruim voor Alonso op de baan kan komen. De derde plaats wordt zwaar bevochten door Massa en Raikkonen, maar de Braziliaan kan zijn eerste podium van zijn carriere veiligstellen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vrijdag 20 juli 200710:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 21 juli 200711:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie training
Zondag 22 juli 200714:00 - 2007 FORMULA 1 Grand Prix of Europe
Zaterdag 21 juli 200714:30 - 16:30 kwalificatie
Zondag 22 juli 200713:00 - 13:55 voorbeschouwing
14:00 - 15:40 Race
15:40 - 16:30 Nabeschouwing
Het Weer in omgeving nurburgring Live TimingZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDeOP is hier te vinden!
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one