abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51705679
Diepe zucht!
Dit was dus de allerlaatste Potter, maar wat vonden jullie ervan?

Deel hier jullie gedachtes over The Deathly Hallows.
pi_51707600
ik vond het een geweldige actie hoe die iedereen immuun maakte voor voldemorts aanvallen, en ook hoe, eigenlijk toevallig, harry eigenaar van de elder wand werd, dat waren voor mij toch wel een paar van de leukste dingen denk ik, alhoewel op de rug van een draak goudgrijp uitvliegen ook meesterlijk was

ow, en ook sneep z'n uiteindelijke motieven bevielen me erg goed

trouwens, OP hoort toch te beginnen?

favoriete quote:
quote:
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth would that mean it is not real?
Nogmaals, MEESTERLIJK

[ Bericht 57% gewijzigd door Nachtrog op 22-07-2007 00:23:50 ]
  zondag 22 juli 2007 @ 01:02:54 #3
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_51708558
Geweldig einde van de serie niks om over te klagen, alle eindjes mooi afgerond!
pi_51708634
Ik wist absoluut niet wat ik moest verwachten... Toen snape werd gedood kwam als eerste de gedachte op, eindelijk gerechtigdheid.. gelukkig bleek snape toch niet zo slecht te zijn en echt aan de kant van dumbledore te staan.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik me nu moet voelen. Het boek was uiteraard fantastisch en naar mijn mening het meest spannende boek van de serie. Al waren alle boeken natuurlijk belangrijk, anders hadden we niet deze bekroning kunnen lezen..
Misschien weet een van de kinderen van J.K. hun moeder wel om te praten om nog een boek te schrijven... misschien over de 19 jaar die we nu missen..........
pi_51708825
Ik vond het niet in stijl met de andere delen.
De andere delen was in het begin rustig opbouwend, meestal met een mysterie dat helemaal aan het einde wordt uitgelegd. Dit keer was het alleen de vraag "wie was de verrader".

Het begin was dan ook veel te snel en slordig in elkaar gezet IMO, om gevolgd te worden door een langdradige "on-the-run" stuk. Deze gaf me weer zo'n "huh, tis nu al winter?"-feeling. Dus, ze zijn al maanden bezig met het zitten in hun huisje, en elke dag de krant stelen...

Het einde was gewoon geschreven voor een actiefilm. LOTR (all out war) meets Matrix (veel macho talk; voldemort/harry bullettime) meets Transformers (supersterke baas in een flits kaduuk; lovey dovey aan het eind)

Al met al een leuke achtbaanrit en leuke afsluiter, alhoewel er veel vragen onbeantwoord bleven en ik toch vind dat er een paar plotholes in zitten.
Leuk om gelezen te hebben, geen spijt om er een flinke tijd aan besteed te hebben. En zal het nog wel een keer lezen, omdat ik wel wat delen had gemist omdat ik het in 1 ruk uit las.

snape heeft wel een heel klein rolletje hier. Kwam nauwelijks in beeld. Ik vraag me dus af hoe die acteur in de film moet komen.

Grote kans dat ze de HBP en DH tegelijkertijd moeten filmen.
pi_51710137
Ik vind het een beetje raar dat het ik het boek nu uit heb. Dat het is afgelopen. En ik zit eigenlijk ook nog wel met vragen.
Hoe het nu verder is gegaan met George en de winkel enzo. En de anderen natuurlijk.
Sommige dingen vond ik een beetje 'makkelijk', dan was het wel heel toevallig dat precies dat gebeurde, zoals dat ze dat gesprek in dat bos afluisterden met belangrijke informatie.

En af toe had ik dat idee van 'ja jongens, kom op, gaan we nu nog een keer iets dóen in plaats van er over zitten te praten?'. Vooral bij dat binnengaan van het Ministerie, alsof ze daar een maand observeren voor nodig zouden hebben. En heel de tijd in dat bos niks zitten te doen.
Maar ja, ze moest gewoon rekken natuurlijk, zodat het einde pas weer eind van het schooljaar zou komen.
Ik had ook wel veel meer over Hogwarth's willen weten, wat er daar nu precies aan de gang was.

En het beroep van Lily en James zou toch nog zo belangrijk zijn en dat zouden we nog te weten komen? Daar is helemaal niets over teruggekomen.
En heeft Harry alsnog zijn school afgemaakt? En wat is hij daarna gaan doen? Dat wil ik weten!

Maar ik heb er op zich verder een tevreden gevoel over. Het maakte wel emotie bij me los met de dood van Dobby, en ook van Fred wel. Lupin en Tonks was zo een beetje van 'oh ja die gingen ook nog dood'.
Ik vond het ook heel erg mooi dat ze die zoon Albus Severus genoemd hebben.

Verder eigenlijk wel jammer dat ik al zoveel 'wist', door alle speculaties op forums. Dat Snape vroeger verliefd was op Lily, dat de dood van Perkamentus een vooropgezet plan was, dat de locket een horcrux was, en de tiara, en Harry zelf. En de beker van Huffelpuf en dat ze die in Gringott's te pakken moesten krijgen (de voorkant van de child's edition.) Ook dat de barman van Hogs Head de broer van Dumbledore was, dat RAB de broer van Sirius was. Dat kwam allemaal niet meer als een verrassing.

De laatste 100 pagina's heb ik een beetje snel gelezen, omdat ik wilde weten hoe het afliep. Dus die doe ik morgen nog maar een keer over denk ik.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 22 juli 2007 @ 03:57:53 #7
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_51710617
quote:
Op zondag 22 juli 2007 02:58 schreef Biancavia het volgende:
Verder eigenlijk wel jammer dat ik al zoveel 'wist', door alle speculaties op forums.
Als ik jouw post zo lees ben ik blij dat ik de afgelopen twee maanden alles wat met HP te maken had angstvallig heb vermeden. En ik heb genoten van het boek!!! Ik wist namelijk nog helemaal niets!!!

Het enige wat me tegenviel waren de '19 years later'
Dat was overbodig.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_51710720
quote:
Op zondag 22 juli 2007 03:57 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Als ik jouw post zo lees ben ik blij dat ik de afgelopen twee maanden alles wat met HP te maken had angstvallig heb vermeden. En ik heb genoten van het boek!!! Ik wist namelijk nog helemaal niets!!!

Het enige wat me tegenviel waren de '19 years later'
Dat was overbodig.
Ik heb me het laatste jaar wel vermaakt met discussies, theorieën en de boeken herlezen op zoek naar verborgen hints!

Die epiloog, die had van mij uitgebreider gemogen, of anders helemaal weggelaten. Nu Voldemort uit de weg is snappen we zelf ook wel dat Harry en Ginny blij met elkaar worden en Ron en Hermelien.
Wel mooi dat blijkt dat Harry Snape helemaal vergeeft uit het feit dat hij zijn kind Albus Severus noemt, maar dat hadden we anders ook wel begrepen.
Ik had willen weten hoe de tovenaarswereld er weer uit had gezien na dat gevecht. Zo een paar maanden later, hoe iedereen zijn gewone leven weer op moet gaan pakken nadat bijna iedereen wel een geliefde heeft die vermoord is in de strijd.
En dat Anderling weer op haar plek zit als Headmaster, met de tevreden geschilderde glimlach van Dumbledore als Harry zijn diploma haalt. Zoiets!
pi_51711776
Ik denk dat ik eigenlijk niks meer hoef te typen, alles wat Biancavia getypt heeft is heel erg herkenbaar. Ook het feit dat je specifiek George en de winkel uitlicht Toch stiekem Fred en George Nee, de dood van Fred vond ik echt niet leuk....
En ik ben ook benieuwd wat er met kleine Teddy gebeurd is.... Wie hem nu op gaat voeden (Harry, op zijn 17e???).
I had a signature once. It was awful.
pi_51712266
quote:
Op zondag 22 juli 2007 09:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik denk dat ik eigenlijk niks meer hoef te typen, alles wat Biancavia getypt heeft is heel erg herkenbaar. Ook het feit dat je specifiek George en de winkel uitlicht Toch stiekem Fred en George Nee, de dood van Fred vond ik echt niet leuk....
En ik ben ook benieuwd wat er met kleine Teddy gebeurd is.... Wie hem nu op gaat voeden (Harry, op zijn 17e???).
Ik denk dat dat Andromeda was want Teddy komt in het epiloog ook voor. Daar hebben ze het erover dat hij niet bij Harry woont maar wel vaak langskomt.
pi_51716210
Sluit me bij Biancavia aan.
Paar dingen vond ik idd wel jammer, dat je niet wist hoe het verder ging.
Bijv: de Dursleys, hebben ze het nou overleefd of niet?

Ik vind het ook wel grappig, dat iedereen speculeerde dat ze naar Egypte en Roemenie zouden gaan, terwijl alles gewoon in Engeland afspeelde.

Ik heb vast nog wel vragen over, maar ik vind het toch knap hoe Rowling het heeft weten af te ronden.
  zondag 22 juli 2007 @ 13:47:19 #12
88233 Steve
Still the best.
pi_51716260
Is dit niet gewoon hetzelfde als !! Harry Potter 7 SPOILER- topic #2! PAS OP SPOILERS !!!
Ik heb wat ik ervan vond daar iig geplaatst.

En Biancavia heeft het wel goed verwoord.

Dat Harry wordt geavada kedavraad, heeft gesprekje met Dumbledore en is springlevend is zoooo jammer. Ik zat helemaal mee te leven met z'n dood, is-ie helemaal niet dood....
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zondag 22 juli 2007 @ 14:14:13 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_51717182
Ik ben hevig teleurgesteld.

Biancavia verwoord het goed. Er is een massale vechtpartij aan de gang in de school, en we krijgen af en toe een flits mee. Met ruim 50 doden, en harry kent er maar 4 bij naam....
Vooral gezien dat het alleen maar volwassenen (of bijna alleen) waren, is dit niet echt geloofwaardig.

Verder was de epiloog treurig slecht en overbodig. Juist dingen die leuk zijn om te weten worden niet verteld, maar wel dat Teddy loopt te zoenen met Victoire(moeten we die kennen?).

En ook jammer dat Snape niet echt een duel aanging met Voldemort. Daar zat ik toch wel stiekem op te wachten. Hele jammere dood.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_51717294
quote:
Op zondag 22 juli 2007 14:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Verder was de epiloog treurig slecht en overbodig. Juist dingen die leuk zijn om te weten worden niet verteld, maar wel dat Teddy loopt te zoenen met Victoire(moeten we die kennen?).
Victoire zal, gezien de franse naam, een dochter van Bill en fleur zijn.
I had a signature once. It was awful.
  zondag 22 juli 2007 @ 14:34:17 #15
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_51717867
quote:
Op zondag 22 juli 2007 14:17 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Victoire zal, gezien de franse naam, een dochter van Bill en fleur zijn.
Ja, James zei dat het hun nichtje was. Dus dat zit er dik in.
pi_51728700
Ik moet 'm nog lezen maar ben al wel erg benieuwd naar de mening van HP-fans..
(TVP dus)
_____________Popjustice!_________________
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_51729377
Pfff ik heb m echt net uit... ben het er ook mee eens dat het '19 jaar later' stuk uitgebreider had gekund, of juist weggelaten had kunnen worden... verder vond ik het een heel vet boek! Waren wel een paar dingen waarvan ik dacht dat kan toch niet.. maar moet het boek nog een keer lezen om dat weer naar boven te krijgen.. maar bijvoorbeeld met de Invisibility Cloak, dat daar geen spreuk tegenop kan, hoe kunnen ze zichzelf dan wel zien op de Maraunders Map? Zo.. kan ik ook eindelijk weer vrij en zonder angst internetten
  zondag 22 juli 2007 @ 23:01:59 #18
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_51733425
Is allemaal al een beetje gezegd; er zijn geen losse eindjes maar het eind had iets uitgebreider gemogen. Ik vond dat er een paar te grote logica-sprongen in zaten.
Jammer dat het is afgelopen. Aan de andere kant gaan series die te lang doorgaan toch wel vroeger of later onderuit, en dat was hier niet het geval.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_51734192

Meesterlijk serieus heb echt momente gehad waar ik keihard moest huilen
EN ik wist het dat snape goed was

Ik vond het boek echt manjefiek. Ik ga het denk ik over een week ofzo nog eens langzaam lezen en daarna zet ik hem in de boekenkast en zet ik hem opzij voor een aantal jaren...

Het meest ontroerende stukje vond ik in de pensive van Snape, echt wat moet die gast een kut leven hebben gehad en daarna het stukje dat Harry de snitch in zijn mond doet en zegt 'I am about to die' toen had ik echt zo van

wat sommige hier zeggen dat de stijl heel anders was dan normaal kan ik me voorstellen ikzelf had er helemaal geen moeite mee maar had wel ook dat gevoel... maar ik denk dat dat ook komt dat Harry 'zeg maar' niet op school was maar in de buitenwereld te overleven... En zoals andere zeggen ikzelf had ook toch wel wat meer info verwacht bij het hoofstuk na 19 jaar... een nieuw avontuur misschien
quote:
Biancavia
En wat is hij daarna gaan doen? Dat wil ik weten!

Ik had willen weten hoe de tovenaarswereld er weer uit had gezien na dat gevecht. Zo een paar maanden later, hoe iedereen zijn gewone leven weer op moet gaan pakken nadat bijna iedereen wel een geliefde heeft die vermoord is in de strijd.
geef ik je gelijk in...
quote:
Kaneelstokje
Dat Harry wordt geavada kedavraad, heeft gesprekje met Dumbledore en is springlevend is zoooo jammer. Ik zat helemaal mee te leven met z'n dood, is-ie helemaal niet dood....
muah opzich vond ik dat niet erg... eerst had ik zo toen harry dood was en bij dumbledore op king cross stond en daarna had ik zo van zeg maar

Verder Rowling bedankt voor die 10 jaar

[ Bericht 4% gewijzigd door Wouser op 22-07-2007 23:32:14 ]
  maandag 23 juli 2007 @ 09:18:46 #20
103793 kozakken
Living the life
pi_51739809
Ik vond het een fijn boek. Maar gevoelsmatig wel erg toegeschreven naar een film

Ik had er trouwens wel erg de pest in dat Lupin en Tonks allebei dood gingen. Weer zo'n zielig weesje.
(Die trouwens wel vier keer in de week bij Harry en Ginny meeat, begreep ik )

[ Bericht 2% gewijzigd door kozakken op 23-07-2007 12:17:57 (met dank voor de correctie :)) ]
pi_51739939
quote:
Op maandag 23 juli 2007 09:18 schreef kozakken het volgende:
Ik vond het een fijn boek. Maar gevoelsmatig wel erg toegeschreven naar een film

Ik had er trouwens wel erg de pest in dat Lucius en Tonks allebei dood gingen. Weer zo'n zielig weesje.
(Die trouwens wel vier keer in de week bij Harry en Ginny meeat, begreep ik )
Harry was z'n godfather he en ps. je bedoelt Lupin i.p.v. Lucius
  maandag 23 juli 2007 @ 11:03:48 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_51741599
Even een TVP'tje hier. Ik heb het boek gisterenavond laat ook eindelijk uitgelezen. Wat een zware opgave. Dit is echt geen kinderboek meer. Dat ik het zwaar lezen vond kwam ook gewoon doordat het een soort race tegen mezelf was geworden om dat boek zo snel mogelijk uit te hebben, ik moest gewoon weten wat er zou gebeuren.

Ik mag van mezelf niet meer meediscussieren hier, heb morgen en de rest van deze en volgende week tentamens. Ik zie jullie over een tijdje weer.

Oh, wel strakke acite van Mrs. Weasley trouwens. Ze durfde gewoon bitch te zeggen
Spoilers!
  maandag 23 juli 2007 @ 11:12:52 #23
35623 PPL
#control
pi_51741814
Wat is het verschil eigenlijk tussen dit en het andere spoiler topic
Burnt to the core but not broken
pi_51742037
dat dit eignelijk het topic is om je mening te geven van 't boek terwijl het andere eigenlijk een soort discussie is...
pi_51742760
quote:
Op maandag 23 juli 2007 11:12 schreef PPL het volgende:
Wat is het verschil eigenlijk tussen dit en het andere spoiler topic
Ik had deze gemaakt omdat het 1e andere Spoilertopic bijna vol was.
En ik vond dat dat andere topic een verzameling was van posts met of stukjes uit de fanfic, of uit uitgelekte versies en dat vond ik een beetje rommelig, maar toen opende Sunchaser daarna toch deel 2.

En ik vond dat er nog geen topic was om echt te kunnen zeggen wat je van het boek vind, dat eerste topic was meer een verzameling van spoilers.
  maandag 23 juli 2007 @ 11:48:27 #26
35623 PPL
#control
pi_51742762
Aha, nou dan deze ook maar in de gaten houden voor het geval zaken in elkaar overlopen.
  maandag 23 juli 2007 @ 15:38:20 #27
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_51749906
Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Ik ben niet teleurgesteld.
Al zit ik ook met de vragen waar meer mensen mee zitten.

-Wat gebeurde er met de winkel nu Fred dood is?
- Hoe is de magische wereld weer opgebouwd?
- Hoe is het met Hagrid,de leraren de rest van de Weasleys enz verder gegaan?
- Hebben Harry Ron en Hermione hun school nog afgemaakt? En wat voor een werk zijn ze gaan doen?

Waar ik wel teleurgesteld in ben is dat er met geen woord over de begravenissen van Tonks,Lupin en Fred is gesproken. Dat vind ik er toch wel bij horen. Ze hebben zoveel voor Harry gedaan maar werden eigenlijk aan de kant geschoven omdat het boek af moest. Ik denk dat niemand een kort extra hoofdstuk als afsluiting erg had gevonden als er verteld werd hoe iedereen zn dagelijks leven weer op pakte, en die periode van hun leven afsloot door begravenissen, werk enz.

Het duel tussen Bellatrix en Mrs Weasley vond ik brilliant. Mijn favorite quote uit het boek komt ook uit dat stuk.
quote:
NOT MY DAUGHTER YOU BITCH!
De dood van Bellatrix vond ik ook erg passend, vergelijkbaar met die van Sirius alleen zonder the veil.
  maandag 23 juli 2007 @ 16:07:05 #28
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_51751030
Overigens denk ik dat ze beter Samuel L. Jackson gevraagd hadden om Kingsley te spelen in de films.... "Imperio, Modda Fokka!"
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_51758711
Alle lof voor de schrijfster; ik vind het heel knap hoe ze telkens elementen uit de eerdere boeken gebruikte voor deze ontknoping. Dat had ik niet verwacht.

Wat me nu voor 't eerst dwars zit, zijn die pratende schilderijen. Hoezo, Dumbledore dood? Hij zit gewoon in z'n schilderijlijst en kan overal tekst en uitleg over geven als je 't 'm vraagt. In 't begin had je alleen de dikke dame die praten kon, en ik dacht dat dat gewoon een extra'tje was van 't bewegende schilderij, maar het werd steeds erger. Nigellus die heen en weer wandelt tussen zijn schilderijen op Hogwarts en in Sirius' huis (c.q. de tas van Hermione), en Ariana die eventjes Neville gaat halen, die vervolgens ook op 't schilderij te zien is. Dat is gewoon niet logisch meer.
  maandag 23 juli 2007 @ 20:20:33 #30
158745 Mooby
Clerks II
pi_51759268
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:07 schreef Agrippina het volgende:
Alle lof voor de schrijfster; ik vind het heel knap hoe ze telkens elementen uit de eerdere boeken gebruikte voor deze ontknoping. Dat had ik niet verwacht.

Wat me nu voor 't eerst dwars zit, zijn die pratende schilderijen. Hoezo, Dumbledore dood? Hij zit gewoon in z'n schilderijlijst en kan overal tekst en uitleg over geven als je 't 'm vraagt. In 't begin had je alleen de dikke dame die praten kon, en ik dacht dat dat gewoon een extra'tje was van 't bewegende schilderij, maar het werd steeds erger. Nigellus die heen en weer wandelt tussen zijn schilderijen op Hogwarts en in Sirius' huis (c.q. de tas van Hermione), en Ariana die eventjes Neville gaat halen, die vervolgens ook op 't schilderij te zien is. Dat is gewoon niet logisch meer.
En waar is het schilderij van oud-headmaster Snape...?

Van Dumbledore hing er ook meteen na z'n dood in HBP een schilderij. Waarop 'ie lag te snurken...

Ik vond sowieso dat Snape er wat bekaaid vanaf kwam in dit boek. Inderdaad, niet eens een duel met Voldemort op het eind!
The disappointment of the Clerks...
pi_51759366
Ik vond het een geweldig boek.Heb van het begin tot het eind genoten van het verhaal en meegeleeft met de personages. Wat ik wel erg jammer vind ik dat het Een-na-laatste hoofdstuk op deze manier werd afgekapt. Het zou mooier zijn geweest om nog mee te maken wat er door Harry's hoofd ging de weken nadat voldemort is gestorven (begrafenis Lupin en Tonks, het opbouwen van alles, misschien zelfs school afmaken?). Ook het laatste hoofdstuk bevatte veel te weinig informatie (misschien is dit express gedaan en heeft Rowling vanaf het begin in gedachte gehad nog een boek te schrijven over de periode tussen de 2 laatste hoofdstukken).

Vind het wel jammer dat het nu over is. Het enige om nog naar uit te kijken zijn de 2 laatste films en de nederlandse versie van boek 7.
I've seen your flag on the marble arch. Love is not a victory march. It's a cold and it's a broken Hallelujah...
pi_51759796
Sneep , wel jammer dat hij niet strijdend ten onder ging.

Aniway ik ben wel tevreden met de epiloog, ik ben blij dat ze niet alles heeft verklapt. Sommige dingen moet je gewoon aan je fantasie overlaten.

[ Bericht 56% gewijzigd door Roi op 23-07-2007 21:45:00 ]
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_51764667
In wat voor tijd speelt het volgens jullie af ? Volgens Wikipedia "Story timeline Mid 1997 – mid 1998 and September 2017 in the epilogue". Maar in het boek hebben ze het er over dat Grindewald al na de 'volgende generatie' al niet meer de meest gevreesde tovenaar was..
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  maandag 23 juli 2007 @ 22:20:46 #34
88233 Steve
Still the best.
pi_51764873
Tijdlijn

Harry begon met Hogwarts in 1991.

Grindelwald is in 1945 verslagen.
Dumbledore is in 1844 geboren.
pi_51766592
Ach, Rowling heeft altijd al toegegeven dat ze geen ster was in rekenen dus op verhouding tussen de jaartallen moet je niet zo letten. Ik schrijf zelf ook kleine verhalen en dan merk ik ook dat de leeftijden en jaartallen niet allemaal kloppen.

Ik vond het boek over het algemeen prettig om te lezen, behalve dat gereis met die tent. Daarvoor en daarna las ik er lekker doorheen. Wat me verder opviel was dat het boek een compleet andere stijl had nu Harry niet meer naar Hogwarts ging. Ik vond het daarom heel fijn dat we uiteindelijk toch nog terugkeerden naar Hogwarts.

Over de epiloog sluit ik me aan bij de rest. Die had of weggelaten moeten worden of veel meer informatie hadden moeten bevatten. Dit was zo onbevredigend einde: ik had er geen problemen mee gehad als Rowling was gestopt bij de scene in de kamer van Dumbledure.

Wat me ook opviel, was dat het boek op veel punten verdomd veel op de fanfiction leek. Hij/Zij had alle Horcruxes goed, had dezelfde eindeloze rondreis in de tent, liet Harry op het laatst ook een gesprek met Dumbledore hebben en zo waren er nog wel overeenkomsten die mij opvielen.

Tenslotte vond ik het echt jammer dat Fred dood ging. Dit kan gewoon niet! Of je maakt Fred en George dood of geen van beide, maar niet één van hen. Ze liet ook niet Lupin òf Tonks, Harry òf Ginny en Hermione òf Ron dood laat gaan: die overleefden het ook allemaal als koppel. Ik had dan liever gehad dat Hagrid of een van de leren was gesneuveld in de strijd ipv Fred.
"Dangerous and disturbant this puzzle is... Meditate on this, I will..."
  dinsdag 24 juli 2007 @ 03:29:46 #36
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_51772843
Net uit! Over het algemeen er zeer tevreden mee . Wellicht nog op een wat geschikter tijdstip op nog wat dingen dieper ingaan hier .
pi_51785360
Ik heb trouwens 2 keer gedacht dat Hagrid dood was
pi_51785576
Leuk vond ik 'em en mensen die er te serieus op in gaan zijn gewoon debiel
pi_51785987
Mijn man ergert zich nu al tijdens het lezen aan bepaalde dingen
Ik heb hem al een paar keer gezegd dat het maar een boek is, maar hij vindt ook dat bepaalde dingen maar gewoon moeten kloppen Mannen
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:18:00 #40
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_51786490
De meeste dingen zijn al gezegd eigenlijk.

Ik vond het een goed boek, en het einde 'klopte' ook allemaal vond ik. Alleen dat 19 jaar later had van mij ook weg gelaten mogen worden. De dingen die daarin verteld werden hadden we zelf ook wel kunnen bedenken, Harry en Ginny samen en Ron en Hermione. Ik had ook liever geweten of ze hun school nog af hebben gemaakt, wat ze voor werk zijn gaan doen, hoe het verder is gegaan met de Weasly's. De namen van die kinderen van Harry vond ik wat overdreven trouwens Misschien wel logisch na alles, en ergens ook wel mooi, maar ik vond het ook wat klef.

Eén ding waar ik nog steeds lichtelijk geshockeerd door ben : Toen Hagrid erachter kwam dat Hedwig dood was en alleen maar zei "Never mind. She had a great old life." Dat vond ik zó niet Hagrid! Hagrid die een begafenis voor Aragog wilde, en hun nakomelingen wilde redden. Hij had toch op z'n minst "I'm sorry to hear that, Harry" kunnen zeggen?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_51786574
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:02 schreef leonieke het volgende:
Mijn man ergert zich nu al tijdens het lezen aan bepaalde dingen
Ik heb hem al een paar keer gezegd dat het maar een boek is, maar hij vindt ook dat bepaalde dingen maar gewoon moeten kloppen Mannen
Haha, bij een boek als Harry Potter, moeten er idd wat dingen kloppen. Ik "ergerde" me aan het feit dat Ron en Hermione in no time door the Chamber of Secrets waren! Dat had nog wel een leuke scene opgeleverd. En Ron die opeens Parseltongue kon! WTF?! Dat kan toch niet zomaar!
Over het algemeen vond ik dat Rowling er op het laatst heel snel doorheen ging, terwijl ze over die rondreis (voor mijn gevoel) eindeloos deed, maar misschien was dat juist de bedoeling, om te laten zien dat het lang duurde.
pi_51786714
Ik vond Hermione opeens ook héél erg slim geworden. Iets té slim misschien naar mijn gevoel: geheugen veranderen, geheugenslot, spreuken die gebruikt worden door DD en het ministerie om plaatsen onzichtbaar te maken, ... Oké ze was slim Maar het ging opeens wel allemaal voor niets. En dan kon zij iets niet wat Goyle (of was het de andere?) wel kon in het room of requirement Of misschien was dat om nog eens aan te duiden dat zij echt goed is en zich niet specialiseert in Dark Arts (maar dat wisten we al allemaal).

Harry kon ook opeens zonder veel moeite Crucio en Imperio gebruiken
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:26:26 #43
35623 PPL
#control
pi_51786756
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:25 schreef leonieke het volgende:
Zoals Bellatrix al zei:
Je moet het echt menen om die spreuken te kunnen gebruiken.
pi_51786770
quote:
Ik vond Hermione opeens ook héél erg slim geworden. Iets té slim misschien naar mijn gevoel: geheugen veranderen, geheugenslot, spreuken die gebruikt worden door DD en het ministerie om plaatsen onzichtbaar te maken, ... Oké ze was slim Maar het ging opeens wel allemaal voor niets. En dan kon zij iets niet wat Goyle (of was het de andere?) wel kon in het room of requirement Of misschien was dat om nog eens aan te duiden dat zij echt goed is en zich niet specialiseert in Dark Arts (maar dat wisten we al allemaal).

Jah, ik vond sommige dingen idd ook iets te vanzelfsprekend. Ik vond die Trace op Voldemort's naam ook zoiets raars...
pi_51786791
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:20 schreef Ecthelion het volgende:

[..]
Over het algemeen vond ik dat Rowling er op het laatst heel snel doorheen ging, terwijl ze over die rondreis (voor mijn gevoel) eindeloos deed, maar misschien was dat juist de bedoeling, om te laten zien dat het lang duurde.
Na dat stuk over de eindeloze rondreis heb ik hier gezegd dat het boek opeens is "stilgevallen" Een paar rare blikken kreeg ik wel te zien, maar na de paar vlug opeenvolgende sterfgevallen gebeurde er opeens bijna niets meer. Ik denk dat ze maar na pagina 300 echt aan de horcruxen zijn begonnen.

Live reactie van mijn man (die niet weet dat ik dit hier typ): "het gaat niet vooruit he, zoveel dat ze nog moeten doen of al hadden moeten doen en het gaat niet vooruit gewoon".
pi_51786842
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:26 schreef PPL het volgende:

[..]

Zoals Bellatrix al zei:
Je moet het echt menen om die spreuken te kunnen gebruiken.
Jaja, ik weet het wel. Maar nadat hij had gezien dat Bella Sirius had vermoord, kon hij het niet. Ook al meende hij het volgens mij toen wel want hij wou haar doden. Nadat hij Snape DD had zien vermoorden, kon hij het nog niet.
En nu opeens meent hij het zo gemakkelijk.
pi_51786978
Maar ik wil nu niet overkomen als iemand die het boek vol ergernissen heeft gelezen hoor Ik heb zelfs al een pdf gezocht om het op pc te lezen en ben er al opnieuw aan begonnen Maar gewoon, een aantal dingen die als deus ex machina heel handig uit de lucht kwamen vallen (maar dat had ik wel een beetje verwacht aangezien ze het in de andere boeken ook al had gebruikt).
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:33:36 #48
88233 Steve
Still the best.
pi_51787011
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:26 schreef Ecthelion het volgende:

[..]

Jah, ik vond sommige dingen idd ook iets te vanzelfsprekend. Ik vond die Trace op Voldemort's naam ook zoiets raars...
Vond ik juist tof!
Zoiets heb ik ooit in een eerder verhaal gelezen, maar ik kan er niet meer opkomen wat dat nou was.
quote:
En dan kon zij iets niet wat Goyle (of was het de andere?) wel kon in het room of requirement Of misschien was dat om nog eens aan te duiden dat zij echt goed is en zich niet specialiseert in Dark Arts (maar dat wisten we al allemaal).
Volgens mij durfde ze niet vanwege het risico?

Maar inderdaad, er werd goed met moeilijke spreuken rondgestrooid. Al vond ik het ook wel leuk om bv. Wingardium Leviosa weer terug te zien.

En het leek bij Ron alsof je met een beetje gesis de Room open kon doen. Nou ja, Ron zal wel goed zijn in het naäpen. En Ginny kon het ook toen Riddle haar commandeerde.
pi_51787012
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:27 schreef leonieke het volgende:

[..]
Live reactie van mijn man (die niet weet dat ik dit hier typ): "het gaat niet vooruit he, zoveel dat ze nog moeten doen of al hadden moeten doen en het gaat niet vooruit gewoon".
Dat vond Ron ook Ik vond het qua verhaal wel mooi dat Ron ff pleite was, maar de manier waarop vond ik wat minder. Hij kwam heel naïef over en dat vond ik niet kloppen: Hermione en Ron wisten dat Harry weinig wist van de andere Horcruxes en dat het geen peulenschil is om dingen te stelen van een van de grootste tovenaars.. Als Ron nou was vertrokken, omdat hij jaloers was of zo omdat Harry en Hermione zo nauw aan het samenwerken waren, dan had ik dat realistischer gevonden. En In plaats van die saai rondreis zou het mooier zijn geweest als de spullen die Dumbledore ze had achtergelaten aanwijzingen waren voor meer informatie of zo. Ik dacht echt dat the Snitch hen naar een Horcruxes of naar meer informatie zou leiden.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:37:20 #50
35623 PPL
#control
pi_51787123
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:33 schreef Ecthelion het volgende:

[..]

Ik dacht echt dat the Snitch naar een Horcruxes of zo zou leiden.
Neh Neh.
Gefopt door JKR.
pi_51787219
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:33 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Vond ik juist tof!
Zoiets heb ik ooit in een eerder verhaal gelezen, maar ik kan er niet meer opkomen wat dat nou was.
[..]
Ik vond het ook wel stoer, maar ik vond het op een of andere manier wel raar. Opeens was het er. Had ze wel wat meer mogen uitleggen en zo.
pi_51787268
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:33 schreef alwaysthebest het volgende:

Volgens mij durfde ze niet vanwege het risico?
Dat stuk zou ik nog eens opnieuw moeten lezen om zeker te zijn Maar is goed mogelijk dat dat de reden was. Het zou alleszins raar zijn als ze het niet zou kunnen.
quote:
Maar inderdaad, er werd goed met moeilijke spreuken rondgestrooid. Al vond ik het ook wel leuk om bv. Wingardium Leviosa weer terug te zien.
Ik moest direct terug aan die trol denken
quote:
En het leek bij Ron alsof je met een beetje gesis de Room open kon doen. Nou ja, Ron zal wel goed zijn in het naäpen. En Ginny kon het ook toen Riddle haar commandeerde.
De situatie met Ginny was nog net iets anders dan door het dagboek. Maar

Btw, weet iemand van jullie hoe die diadeem van Ravenclaw is vernietigd geweest? Harry had die toch rond zijn pols ofzo?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:45:01 #53
35623 PPL
#control
pi_51787369
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:42 schreef leonieke het volgende:

[..]

Btw, weet iemand van jullie hoe die diadeem van Ravenclaw is vernietigd geweest? Harry had die toch rond zijn pols ofzo?
Hellevuur van een van Malfoy's goons (welke ook alweer)
pi_51787427
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:42 schreef leonieke het volgende:

Door het Fiendfyre.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:47:09 #55
88233 Steve
Still the best.
pi_51787435
Zo staat het op Wikipedia:
(Fiendfyre)

Pronunciation: Unknown
Description: Fiendfyre is seemingly unstoppable cursed fire, whose flames take the shape of a fantastic variety of creatures that appear to stalk those caught in its path. It has the capability to destroy Horcruxes.
Seen/Mentioned: Used in Harry Potter and the Deathly Hallows when Crabbe, Goyle and Draco Malfoy corner Harry in the Room of Hidden Things (part of the Room of Requirement) while Harry tries to retrieve Rowena Ravenclaw's lost Diadem. Crabbe casts Fiendfyre which then takes the form of flaming beasts that pursue Harry, Ron and Hermione and gleefully devour all of the objects within the Room, along with Crabbe himself.
Etymology: 'Fiend' is a cruel or wicked person, or a demon. 'Fyre' is a reference to fire.
Notes: The caster must learn to control Fiendfyre, or it can spread indefinitely. The fire can't be put out by traditional means of water, or fire stopping spells. It is possible that the flames created by this spell have some independent consciousness of their own.
pi_51787501
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:47 schreef alwaysthebest het volgende:
(Fiendfyre)

Pronunciation: Unknown
Description: Fiendfyre is seemingly unstoppable cursed fire, whose flames take the shape of a fantastic variety of creatures that appear to stalk those caught in its path. It has the capability to destroy Horcruxes.
Seen/Mentioned: Used in Harry Potter and the Deathly Hallows when Crabbe, Goyle and Draco Malfoy corner Harry in the Room of Hidden Things (part of the Room of Requirement) while Harry tries to retrieve Rowena Ravenclaw's lost Diadem. Crabbe casts Fiendfyre which then takes the form of flaming beasts that pursue Harry, Ron and Hermione and gleefully devour all of the objects within the Room, along with Crabbe himself.
Etymology: 'Fiend' is a cruel or wicked person, or a demon. 'Fyre' is a reference to fire.
Notes: The caster must learn to control Fiendfyre, or it can spread indefinitely. The fire can't be put out by traditional means of water, or fire stopping spells. It is possible that the flames created by this spell have some independent consciousness of their own.
Boek is maar een paar dagen uit en dan hebben ze dit al! Geweldig!
pi_51787544
Ah, het is er dan toch ingevallen? Ik dacht dat hij het rond zijn pols had als hij de room verliet Met niet genoeg aandacht gelezen dus.

Btw:
“You can’t do it if I don’t cooperate, you need me to give you some hair.”
“Well, that’s that plan scuppered,” said George. “Obviously there’s no chance at all of us getting a bit of your hair unless you cooperate.”
“Yeah, thirteen of us against one bloke who’s not allowed to use magic: we’ve got no chance,” said Fred.

Hier moest ik eigenlijk ook wel om lachen. Zalige Fred en George-uitspraak
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:57:09 #58
35623 PPL
#control
pi_51787721
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:47 schreef alwaysthebest het volgende:
(Fiendfyre)

.
Dan vind ik mijn vertaling toch nog aardig gevonden.
Kijken of Buddingh het inpikt
pi_51787817
Ik vond die 7 Potters ook echt geweldig!
En Fred en George natuurljk:
Wow - we're identical!
  dinsdag 24 juli 2007 @ 17:03:30 #60
35623 PPL
#control
pi_51787885
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 17:00 schreef IedeK. het volgende:
En Fred en George natuurljk:
Wow - we're identical!
I'm a Saint!
Holey... you get it?

dinsdag 24 juli 2007 @ 17:15:16 #62
35623 PPL
#control
pi_51788227
'ear 'ear
pi_51788509
Ik heb weer echt in een deuk gelegen om Fred & George. Eigenlijk is het maar goed ook dat dit het laatste boek is anders zouden we het volgende boek zonder Fred moeten doen!
  dinsdag 24 juli 2007 @ 17:26:59 #64
35623 PPL
#control
pi_51788538
Liever nog een boek zonder Fred dan geen boek.
En dan iets beter afwerking van de tijd tussen het laatste gevecht en "19 years after" graag.
pi_51792187
Iets wat me net weer opviel:
Harry en Hagrid crashen met de motor in de tuin van de ouders van Tonks.
Daarbij breekt Harry wat ribben, hij had een tand die al kapot was, maar dan valt hij flauw.
Als hij wakker wordt verteld Ted Tonks (Dora's pappa) dat hij Harry's ribben en tand weer gefixt heeft.
Maar Ted Tonks is toch een muggle? Hoe heeft hij dat gedaan dan?
pi_51793353
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 19:19 schreef IedeK. het volgende:
Iets wat me net weer opviel:
Harry en Hagrid crashen met de motor in de tuin van de ouders van Tonks.
Daarbij breekt Harry wat ribben, hij had een tand die al kapot was, maar dan valt hij flauw.
Als hij wakker wordt verteld Ted Tonks (Dora's pappa) dat hij Harry's ribben en tand weer gefixt heeft.
Maar Ted Tonks is toch een muggle? Hoe heeft hij dat gedaan dan?
Ted Tonks is een Muggle-Born en heeft dus Muggle ouders. Zelf is hij gewoon een tovenaar. Zit dus in hetzelfde schuitje als Hermione.
pi_51793468
Vorig topic gevuld, hier fijn doorgaan met het boek verpesten. En bespreken.
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 19:52 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Alan Rickman en Emma Watson zijn al sinds film 1 de onbetwiste sterren.
Wel leuk ook trouwens dat in dit boek zowel Snape (met zijn Lilly crush) als Dumbledore mens zijn geworden. Eigenlijk zijn alleen Bellatrix en Voldemort volkomen eenzijdig gebleven.
pi_51793532
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 19:52 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Eensch.

* Alexxxxx heeft het boek nog steeds niet gelezen, en bespaart door deze reeks nog steeds 18 eruo
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:03:51 #69
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51793829
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 19:43 schreef wonderer het volgende:

[..]

Als ze het echt goed had willen maken, had ze hem niet op zo'n lullige manier laten sterven Ik geloof dat ik daar nog het meest van baal. Zonder Snape was Harry allang dood geweest, en dan wordt ie door een slang doodgebeten vanwege een toverstokje
Ja, daar heb je wel gelijk in, maar Snape was Voldemorts trouwste dienaar (in Voldemorts ogen althans), had je verwacht dat hij in een duel zou sneuvelen? Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt maar het was lulliger geweest als hij bijvoorbeeld een heldhaftig duel met MacGonnagal niet zou overleven als later blijkt dat hij de enige was die in Dumbledores masterplan betrokken was...

Wat ik trouwens vreemd vond is dat er verder weinig aandacht besteed werd aan het feit dat Dumbledores dood Harry voor een dodelijke vloek behoed heeft (Dumbledore wilde Harry over de Deathly Hallows vertellen, of het hem iig zelf uit laten zoeken, het was onvermijdelijk dat hij, na al die mensen die hij verloren heeft, ooit die ring zou gebruiken)

Ik vond het trouwens heel vaag dat Draco's wand opeens de Elder Wand was. Ookal was Draco daarvan de rechtmatige eigenaar (hij had blijkbaar Dumbledore ontwapend in HBP, dat wist ik niet meer) dan nog had Voldemort de materiele staf. Zoals het nu in het boek stond had Voldemort de échte staf, die lang geleden gemaakt was, terwijl Harry de rechtmatige eigenaar daarvan was, maar die had toch echt Draco's staf in zijn hand...

@hierboven: ik vind Lupin al vanaf boek 3 een prachtig personage en zijn vertolking in de film vind ik ook erg mooi, jammer dat hij doodging en zeker dat het verder niet beschreven werd...
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:14:24 #70
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51794226
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:03 schreef Molluck het volgende:

[..]

die hij verloren heeft, ooit die ring zou gebruiken)

Ik vond het trouwens heel vaag dat Draco's wand opeens de Elder Wand was. Ookal was Draco daarvan de rechtmatige eigenaar (hij had blijkbaar Dumbledore ontwapend in HBP, dat wist ik niet meer) dan nog had Voldemort de materiele staf. Zoals het nu in het boek stond had Voldemort de échte staf, die lang geleden gemaakt was, terwijl Harry de rechtmatige eigenaar daarvan was, maar die had toch echt Draco's staf in zijn hand...
Gaat het er niet om dat Harry Draco ontwapend had (in de Room of Requirements), en ookal was dat niet met de echte opperwand (die had Voldie immers), maar Draco verloor een duel en misschien werd daardoor het rechtmatig eigenschap naar Harry overgeleverd.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:18:23 #71
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51794401
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:14 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Gaat het er niet om dat Harry Draco ontwapend had (in de Room of Requirements), en ookal was dat niet met de echte opperwand (die had Voldie immers), maar Draco verloor een duel en misschien werd daardoor het rechtmatig eigenschap naar Harry overgeleverd.
Ja dat weet ik wel, het was overigens niet in de Room of Requirements, maar al in Malfoy Manor dat hij Draco's wand had 'opgeëist', maar technisch gezien was hij daarmee de eigenaar van de staf die Voldemort in zijn hand had...
pi_51794466
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:50 schreef leonieke het volgende:
Ah, het is er dan toch ingevallen? Ik dacht dat hij het rond zijn pols had als hij de room verliet Met niet genoeg aandacht gelezen dus.
Nee hij had hem inderdaad om zijn arm toen hij de room verliet. Toen pakte hij hem beet, lekte er wat goor spul uit en viel het ding verkoold uit elkaar want "fiendfyre kan horcruxen vernietigen" ofzo (dat had Hermione natuurlijk ergens in een van die duistere boeken gelezen). Ik vond het een beetje te makkelijk eigenlijk.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:33:09 #73
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51795005
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:19 schreef AltTab het volgende:

[..]

Nee hij had hem inderdaad om zijn arm toen hij de room verliet. Toen pakte hij hem beet, lekte er wat goor spul uit en viel het ding verkoold uit elkaar want "fiendfyre kan horcruxen vernietigen" ofzo (dat had Hermione natuurlijk ergens in een van die duistere boeken gelezen). Ik vond het een beetje te makkelijk eigenlijk.
Ja, dat kwam toevallig wel erg goed uit opeens .
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:36:37 #74
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_51795138
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:33 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ja, dat kwam toevallig wel erg goed uit opeens .
Zoals wel meer
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 24 juli 2007 @ 20:39:14 #75
71919 wonderer
pi_51795249
quote:

[..]

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar Snape was Voldemorts trouwste dienaar (in Voldemorts ogen althans), had je verwacht dat hij in een duel zou sneuvelen? Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt maar het was lulliger geweest als hij bijvoorbeeld een heldhaftig duel met MacGonnagal niet zou overleven als later blijkt dat hij de enige was die in Dumbledores masterplan betrokken was...

Wat ik trouwens vreemd vond is dat er verder weinig aandacht besteed werd aan het feit dat Dumbledores dood Harry voor een dodelijke vloek behoed heeft (Dumbledore wilde Harry over de Deathly Hallows vertellen, of het hem iig zelf uit laten zoeken, het was onvermijdelijk dat hij, na al die mensen die hij verloren heeft, ooit die ring zou gebruiken)

@hierboven: ik vind Lupin al vanaf boek 3 een prachtig personage en zijn vertolking in de film vind ik ook erg mooi, jammer dat hij doodging en zeker dat het verder niet beschreven werd...
Ik had verwacht cq gehoopt dat Snape Voldemort zou aanvallen of op een andere manier Harry zou proberen te helpen. Een laatste daad dat zijn alliance zou laten zien. Niet dit "tussen-neus-en-lippen-door" gedoe waarbij Harry heeeeeel toevallig ook nog eens getuige is zodat hij even die herinnering in een flesje dat uit thin air op komt dagen kan kijken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_51796102
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 17:00 schreef IedeK. het volgende:
Toen ik de titel van at hoofdstuk zag dacht ik meteen dat we heel veel Potter-familie geschiedenis kregen
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:00:54 #77
35623 PPL
#control
pi_51796104
quote:

Zoals door Ollivander gezegd in het huisje van Bill en Fleur is Wandlore heel gecompliceerd.
Inderdaad wel makkelijk van JKR om zich zo te verschuilen, maar toch...
pi_51796793
wat ik grappig vond van de 7 potters was dat ze, nadat ze in harry waren veranderd, ze zich vlak voor hem begonnen uit te kleden

He felt like asking them to show a little more respect for his privacy as they all began stripping off with impunity, clearly much more at ease with displaying his bod than they would have been with their own

Oh en Fleur, nadat ze in Harry is veranderd:

'Bah,' said Fleur, checking herself in the microwave door, 'Bill, don't look at me - I'm 'ideous'
In life you achieve what you thínk you deserve
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:27:18 #79
88233 Steve
Still the best.
pi_51797214
Draco's wand was toch helemaal niet de Elder Wand? Draco was de eigenaar ervan, maar had hem niet in het bezit. Draco's normale wand staat daar los van.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:28:43 #80
71919 wonderer
pi_51797282
Wel een leuke manier om te zien hoe je er aan de achterkant uitziet
pi_51797776
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:36 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zoals wel meer
Idd, sommige dingen komen wel echt heel gemakkelijk natuurlijk
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:00 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Toen ik de titel van at hoofdstuk zag dacht ik meteen dat we heel veel Potter-familie geschiedenis kregen
En DAT dacht ik ook Maar teleurstellend vond ik het hoofdstuk niet
pi_51797955
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:27 schreef alwaysthebest het volgende:
Draco's wand was toch helemaal niet de Elder Wand? Draco was de eigenaar ervan, maar had hem niet in het bezit. Draco's normale wand staat daar los van.
Klopt. dat toverstafjes ingewikkeld in elkaar zitten wisten we al sinds boek 1, en zeker sinds 4 met priori incantatem. Vond dat stuk behoorlijk ingenieus en geloofwaardig. Sterker: Als ze het niet had gedaan hadden wij er nu over zitten zeuren.
pi_51798010
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:28 schreef wonderer het volgende:
Je kunt natuurlijk ook een Time-Turner gebruiken
quote:
Does my hair look really that bad from behind?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:46:37 #84
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51798012
En de spanning zat er tijdens die achtervolging meteen al goed in. Wat ik me wel afvraag is waarom Ron niet blij wasom met Tonks samen te moeten, zelijkt me juist heel tof .
Hoogachtend,
Erik.
pi_51798084
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:46 schreef Tha_Erik het volgende:
En de spanning zat er tijdens die achtervolging meteen al goed in. Wat ik me wel afvraag is waarom Ron niet blij wasom met Tonks samen te moeten, zelijkt me juist heel tof .
Maar als het om me eigen veiligheid zou gaan, zou ik persoonlijk liever kiezen voor Mad-Eye, Kingsley of Lupin. Hoewel achteraf bleek dat Voldemort juist voor die doelwitten ging.
pi_51798091
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:28 schreef wonderer het volgende:
ja of te zien hoe iemand waar je een oogje op hebt er in geboortekostuum uit ziet
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:51:18 #87
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51798198
doordat draco expelliarmus op Dumbledore had gedaan was hij idd de rechtmatige eigenaar. alleen heeft draco de elder wand nooit gehad. Deze lag in het graf van Dumbledore. Voldie heeft deze gejat en daarna kwam hij bij harry uit en hij was wel de echte eigenaar omdat hij in het huis van de malfoys drace ge-disarmd heeft.

Ik vond het een mooi boek , maar ik zit met nog veel vragen....
en die 19 years later was wel leuk om te lezen maar voegde weinig toe aan het verhaal... ik krijg steeds meer het gevoel dat ze het gehaast heeft en daardoor dingen vergeten is of weggelaten heeft...

Of ze komt toch nog met een 8e boek
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_51798244
quote:
!
pi_51798309
quote:
misschien omdat tonks een vrouw is, en ron liever niet beschermd wil worden door een girllll
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:54:23 #90
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51798319
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:52 schreef tonks het volgende:

[..]

!
Hihi .
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:57:28 #91
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51798458
Maar op het eind vertelt Harry tegen Dumbledore datde superwand nu van hem is tenzij hji vermoord wordt. Als hij een natuurlijke dood sterft dan sterft met hem de kracht van de toverstaf. Maar hij hoeft dan toch alleen maar ontwapend te worden, net als Dumbledore en Draco?
Hoogachtend,
Erik.
pi_51798624
quote:

[..]
Ik vind het ook allemaal een beetje vaag. Maar het is niet omdat je de staf in jouw handen hebt dat je er eigenaar van bent. Maw de staf zal niet naar behoren werken als je er geen echte eigenaar van bent. Daarom dat de toverstaf van Draco beter werkte voor Harry omdat hij die afgenomen had.

En aangezien Draco DD had ontwapend zou de Elder Wand aan hem toebehoren en dus nu aan Harry omdat Harry Draco zijn staf had afgenomen. (denk ik als ik het een beetje begrepen heb, ik vind het allemaal nog een beetje vaag)

En ook veel te laat trouwens met mijn uitleg
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:06:39 #93
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51798853
ik zo de lijst niet vinden met dingen die JK zelf bevestigd heeft wat duidelijk zou worden.
maar ik weet wel dat ik er een aantal van mis

wie nooit magie heeft bedreven en dat nu ineens wel deed
over harry's ogen

enzo....
pi_51799202
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:06 schreef kruimel_20 het volgende:

over harry's ogen
Er ontbreken een aantal zaken, maar die ogen zijn toch wel duidelijk dacht ik
Snape verliefd op Lily, Harry heeft Lily's ogen, Snape wou dat Lily overleefde en probeert Harry nu ook in leven te houden omdat hij nog steeds van Lily houdt.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:17:11 #95
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51799359
het gaat mij om de hele lijst... dan kan ik kijken wat er nu wel of niet duidelijk is geworden...

(dat van zijn ogen dat had ik al gesnapt snape is toch best wel lief)
pi_51799362
quote:
Snape vermoordde Dumbledore, dus de macht van de Elder Wand lag eigenlijk bij Snape, zoals Dumbledore ook wilde. Maar, Voldemort steelt de staf uit het graf van Dumbledore, maar de staf zal minder goed naar hem luisteren omdat hij 'm niet veroverd heeft volgens de regels. Harry's staf, daarentegen, heeft ie gekregen omdat Harry Malfoy heeft ontwapend, dus de staf van Malfoy luistert wel naar Harry.

Volgens mij heeft het feit dat Harry van Voldemort wint niks te maken met Harry's relatie met de Elder Wand, die is er namelijk niet. Harry wint omdat hij wel de echte overgeerfde eigenaar is van de staf die hij gebruikt, maar Voldemort niet. En omdat Voldemort niet de echte eigenaar was van de Elder Wand werkten de krachten van de staf niet optimaal.

Harry versloeg vervolgens Voldemort, waardoor hij TOEN de rechtmatige eigenaar van de Elder Wand werd. Dat was hij imho nog niet toen hij Voldemort duelleerde.

[ Bericht 4% gewijzigd door AudreyHepburn op 24-07-2007 22:23:54 ]
It's my party and I'll cry if I want to.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:18:14 #97
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51799411
malfoy heeft DD niet vermoord...
pi_51799577
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:57 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar op het eind vertelt Harry tegen Dumbledore datde superwand nu van hem is tenzij hji vermoord wordt. Als hij een natuurlijke dood sterft dan sterft met hem de kracht van de toverstaf. Maar hij hoeft dan toch alleen maar ontwapend te worden, net als Dumbledore en Draco?
Volgens mij telt dat alleen als Harry op dat moment tovert met de Elder Wand. Maar Harry zal de Elder Wand niet meer gebruiken omdat ie 'm weer bij Dumbledore in de tombe legt. Dus kan iemand niet de staf van Harry afpakken, omdat hij er niet mee tovert.

Tenminste, zo zie ik het. Harry blijft de eigenaar, maar gebruikt 'm niet. En zolang ie 'm niet gebruikt kan niemand 'm Harry afnemen en de nieuwe eigenaar worden. Iemand kan 'm hoogstens weer uitgraven uit Dumbledores tombe, maar dan krijg je dezelfde situatie als bij Voldemort, dat de staf niet optimaal te gebruiken is omdat die persoon niet de rechtmatige eigenaar is. Bovendien, wie weten er nu helemaal dat Dumbledore toverde met de Elder Wand ? Bijzonder weinig mensen, lijkt me. Dus opnieuw zoeken in DD's tombe zal ook wel meevallen, lijkt me.
pi_51799612
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:18 schreef kruimel_20 het volgende:
malfoy heeft DD niet vermoord...
Oh crap, ik lul. !

Wacht even, ik ga even verder nadenken. Het klopt namelijk wel.

--

Aangepast. Nu klopt het wel.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:21:55 #100
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51799619
ik heb em gevonden http://www.mugglenet.com/books/futurebooks/book7/confirmed.shtml

Each of these points have been confirmed by an official JK Rowling source.

Character Information

* We will find out something "incredibly important" about Lily Potter.
* R.A.B's identity will be revealed.
* We will discover more about Dumbledore's past.
* We will learn with whom Snape's loyalties lie.
* Something will be revealed about Petunia Dursley, although we already know that she is not a Squib.
* Viktor Krum will return (World Book Day, 2004 interview).
* We will see a reappearance of Dolores Umbridge: "It's too much fun to torture her not to have another little bit more before I finish." (MuggleNet/Leaky Interview)
* JKR has said "There is a character who does manage, in desperate circumstances, to do magic quite late in life, but that is very rare..."

Plot Information

* Harry will face Voldemort for the final time.
* Harry will be attempting to find and destroy Voldemort’s remaining Horcruxes.
* Harry will return to the Dursleys' during the school vacation, but the magical protection Dumbledore arranged will expire when Harry comes of age on his 17th birthday.
* Harry will go to Godric's Hollow.
* The two-way mirror will make a reappearance.
* Fleur and Bill's wedding will occur
* The fact that Harry "has his mother's eyes" will prove to be an important plot point.
* At least one character will die.

Other

* The last word is expected to be "scar," but may change.
* We will learn the exact reason why some people become ghosts when they die and others do not.
* The final chapter, which has already been written, will detail what happens to the surviving characters.
* There will be no more Quidditch matches

Dit ga je niet menen :
* The final chapter, which has already been written, will detail what happens to the surviving characters.

En dat heeft ze al jaren in een kluis liggen , en is zo belangrijk geweest... ik mag hopen dat dat ook nog het hoofdstuk van het gevecht is want als het alleen die 19 jaar later is die ze al geschreven heeft dan is het maar bar weinig....
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:24:31 #101
88233 Steve
Still the best.
pi_51799730
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:21 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Volgens mij telt dat alleen als Harry op dat moment tovert met de Elder Wand. Maar Harry zal de Elder Wand niet meer gebruiken omdat ie 'm weer bij Dumbledore in de tombe legt. Dus kan iemand niet de staf van Harry afpakken, omdat hij er niet mee tovert.

Tenminste, zo zie ik het. Harry blijft de eigenaar, maar gebruikt 'm niet. En zolang ie 'm niet gebruikt kan niemand 'm Harry afnemen en de nieuwe eigenaar worden. Iemand kan 'm hoogstens weer uitgraven uit Dumbledores tombe, maar dan krijg je dezelfde situatie als bij Voldemort, dat de staf niet optimaal te gebruiken is omdat die persoon niet de rechtmatige eigenaar is. Bovendien, wie weten er nu helemaal dat Dumbledore toverde met de Elder Wand ? Bijzonder weinig mensen, lijkt me. Dus opnieuw zoeken in DD's tombe zal ook wel meevallen, lijkt me.
Zo zie ik het ook. Als Harry dood is, kan niemand de wand meer afpakken, om zo macht te krijgen over de wand. Ook al wordt de wand opgegraven, dan moet er nog eerst met Harry worden geduelleerd. En bijna niemand weet dat de wand van Harry is.

Het zit best lastig in elkaar hoor, je moet het even goed op een rijtje zetten wie wanneer de Wand heeft en snappen hoe je nu precies macht krijgt over de Elder wand en wie dus die macht heeft.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:25:21 #102
61048 Mr.Trelawney
Lettersnoeper
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:26:33 #103
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51799824
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:21 schreef kruimel_20 het volgende:

* We will find out something "incredibly important" about Lily Potter.
* JKR has said "There is a character who does manage, in desperate circumstances, to do magic quite late in life, but that is very rare..."
* We will learn the exact reason why some people become ghosts when they die and others do not.
Deze zijn voor mij niet duidelijk geworden...
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:29:08 #104
88233 Steve
Still the best.
pi_51799938
Van die geesten is al voldoende uitgelegd in Order of the Phoenix vind ik. Lily's ogen is in Deathly Hallows naar voren gekomen (Snape en Lily). Alleen dat iemand nog magie kan doen heb ik niet kunnen vinden.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:30:49 #105
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51800012
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:17 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Snape vermoordde Dumbledore, dus de macht van de Elder Wand lag eigenlijk bij Snape, zoals Dumbledore ook wilde. Maar, Voldemort steelt de staf uit het graf van Dumbledore, maar de staf zal minder goed naar hem luisteren omdat hij 'm niet veroverd heeft volgens de regels. Harry's staf, daarentegen, heeft ie gekregen omdat Harry Malfoy heeft ontwapend, dus de staf van Malfoy luistert wel naar Harry.

Volgens mij heeft het feit dat Harry van Voldemort wint niks te maken met Harry's relatie met de Elder Wand, die is er namelijk niet. Harry wint omdat hij wel de echte overgeerfde eigenaar is van de staf die hij gebruikt, maar Voldemort niet. En omdat Voldemort niet de echte eigenaar was van de Elder Wand werkten de krachten van de staf niet optimaal.

Harry versloeg vervolgens Voldemort, waardoor hij TOEN de rechtmatige eigenaar van de Elder Wand werd. Dat was hij imho nog niet toen hij Voldemort duelleerde.
Hmz Zeker?
Harry zei toch dat Draco de rechtmatige eigenaar van de Elder Wand was?
pi_51800090
quote:
Ben het er eigenlijk helemaal mee eens. Ik snap nog steeds niet wrm Lily uiteindelijk tot op James is gevallen. Daar had best een leuke scene in gezeten.
pi_51800576
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:21 schreef kruimel_20 het volgende:
Kan dat niet Narcissa Malfoy zijn die de liefde heeft leren kennen ? Dat ze aan het einde meer houdt van haar zoon Draco en dat het haar daarom niet meer uitmaakt dat Voldemort al dan niet wint ? Of is dat te makkelijk ?

Ik ga hier nog even over nadenken.
quote:
Dumbledore legt dat ergens uit, ik dacht dat het in Kings Cross was, maar ik kan het niet vinden. .
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:43:31 #108
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51800646
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:42 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Ik ga hier nog even over nadenken.
[..]

Dumbledore legt dat ergens uit, ik dacht dat het in Kings Cross was, maar ik kan het niet vinden. .
In boek 5 wordt door Nick in ieder geval veel uitgelegd over waarom sommige doden wel en sommige geen spook worden als Harry naar Sirius vraagt.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:46:11 #109
71919 wonderer
pi_51800782
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:29 schreef alwaysthebest het volgende:
Van die geesten is al voldoende uitgelegd in Order of the Phoenix vind ik. Lily's ogen is in Deathly Hallows naar voren gekomen (Snape en Lily). Alleen dat iemand nog magie kan doen heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb het idee dat daar Hagrid mee bedoeld wordt (in het begin). Maar dat klopt niet want hij heeft eerder magie gebruikt.
pi_51800801
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:43 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

In boek 5 wordt door Nick in ieder geval veel uitgelegd over waarom sommige doden wel en sommige geen spook worden als Harry naar Sirius vraagt.
Ah, dat zal het wezen. Misschien was het ook wel in deel 6, want die heb ik vorige week ook nog herlezen. Maar, dat wordt in elk geval wel * ERGENS * duidelijk uitgelegd.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:48:02 #111
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51800865
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:46 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat daar Hagrid mee bedoeld wordt (in het begin). Maar dat klopt niet want hij heeft eerder magie gebruikt.
Hagrid zou ik ook niet kiezen Hij is ook naar Hogwarts gegaan als leerling dus kon zeker toen al magie gebruiken.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:48:20 #112
71919 wonderer
pi_51800878
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:32 schreef Ecthelion het volgende:

[..]

Ben het er eigenlijk helemaal mee eens. Ik snap nog steeds niet wrm Lily uiteindelijk tot op James is gevallen. Daar had best een leuke scene in gezeten.
Om Snape te pesten?
pi_51800891
Er zijn zoveel mensen die iets bijzonders doen. Molly legt zo even Bellatrix neer. Neville wordt opeens de hoofd van het verzet op Hogwards. Narcissa leert de liefde kennen. Harry redt Draco terwijl die een kankerhekel aan hem heeft. Crabbe tovert opeens een gigantisch ingewikkeld magisch vuur. Enz, enz.
pi_51800918
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:48 schreef wonderer het volgende:

[..]

Om Snape te pesten?
Nee, meer een romatische scene, zoals bijvoorbeeld het moment dat Harry Ginny voor het eerst zoende. Zoiets. Maar als jij Snape wilt pesten, ga je gang
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:51:25 #115
88233 Steve
Still the best.
pi_51801017
Maar ach, ze heeft natuurlijk al 10 jaar lang tig interviews gegeven over Harry Potter, ik kan begrijpen dat ze op eerdere beloftes is moeten terugkomen om een iets andere richting in te gaan, of omdat het toch niet goed past in het plot.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:00:26 #116
61048 Mr.Trelawney
Lettersnoeper
pi_51801424
Ja, en eigenlijk vind ik ook wel dat het in het boek had gemoeten. Als ik Harry was en tijdens mijn Occlumencyles zou zien dat mijn moeder van mijn vader walgde, had ik echt wel even bij een Lupin geïnformeerd hoe het dan toch goed is gekomen. Dat geldt eigenlijk ook voor het beroep van Lily en James: ik heb altijd gedacht dat het niet werd onthuld omdat het belangrijk zou worden en om die reden tot het einde zou worden bewaard. Nu dat niet is gebeurd, vind ik dat wel enigszins een zwaktebod: een elfjarige jongen die voor het eerst iets over zijn ouders te weten kan komen, grijpt die kans toch zeker?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:09:09 #117
71919 wonderer
pi_51801744
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:49 schreef Ecthelion het volgende:

[..]

Nee, meer een romatische scene, zoals bijvoorbeeld het moment dat Harry Ginny voor het eerst zoende. Zoiets. Maar als jij Snape wilt pesten, ga je gang
Nee, ik bedoel dat ze James heeft gekozen om Snape te pesten.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:12:50 #118
88233 Steve
Still the best.
pi_51801878
Volgens mij heeft Lupin in OOTP iets gezegd over waarom Lily en James toch bij elkaar kwamen.

Even gewiki'd. Ze begonnen niet zo geweldig, maar na een aantal jaren was James wat volwassener en begonnen ze te daten. Is zijdelings vermeld in OOTP.
pi_51802063
Ted Tonks was toch de Muggle die later tovenaar werd? Eens even opzoeken.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:21:01 #120
71919 wonderer
pi_51802162
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:12 schreef alwaysthebest het volgende:
Volgens mij heeft Lupin in OOTP iets gezegd over waarom Lily en James toch bij elkaar kwamen.

Even gewiki'd. Ze begonnen niet zo geweldig, maar na een aantal jaren was James wat volwassener en begonnen ze te daten. Is zijdelings vermeld in OOTP.
"Na een aantal jaren"... ze kregen Harry op hun 20ste (alle acteurs zijn veel te oud ), dus dat kan hooguit twee jaar geweest zijn. Volgens mij HADDEN ze uberhaupt nog niet echt een beroep.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:22:03 #121
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802198
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:18 schreef thijsdetweede het volgende:
Ted Tonks was toch de Muggle die later tovenaar werd? Eens even opzoeken.
Nopez Muggleborn, net als Hermione.
quote:
'Andromeda's sisters are still here because they made lovely, respectable pure-blood marriages, but Andromeda married a Muggle-born, Ted Tonks, so — '
(uit boek 5 waar Sirius uitleg geeft over de stamboom)
Ik dacht daarnet even aan de zus van DD die door het schilderij wandelde, maar zij heeft ook getoverd Ik ben het boek opnieuw aan het lezen om te zien of er me niets extra opvalt.

[ Bericht 11% gewijzigd door leonieke op 24-07-2007 23:27:40 ]
pi_51802224
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:48 schreef AudreyHepburn het volgende:
Er zijn zoveel mensen die iets bijzonders doen. Molly legt zo even Bellatrix neer. Neville wordt opeens de hoofd van het verzet op Hogwards. Narcissa leert de liefde kennen. Harry redt Draco terwijl die een kankerhekel aan hem heeft. Crabbe tovert opeens een gigantisch ingewikkeld magisch vuur. Enz, enz.
Molly is nooit per se een slechte heks geweest toch? En als je dan wanhopig bent, kan je ook Bella aan. klinkt redelijk. Neville had zn dappere momenten al in boek 1, ook tijdens de DA en was altijd goed in Charms. Harry kreeg na de moord op Dumbledore al sympathie voor Draco, en kan het sowieso niet over zijn hard verkrijgen om mensen te vermoorden als niet nodig. Crabbe is wel een verrassing ja.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:23:27 #123
88233 Steve
Still the best.
pi_51802248
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:21 schreef wonderer het volgende:
"Na een aantal jaren"... ze kregen Harry op hun 20ste (alle acteurs zijn veel te oud ), dus dat kan hooguit twee jaar geweest zijn.
Inderdaad.
Wie weet waren het echt klaplopers zoals Petunia in boek 2 zei en leefden ze gewoon van hun riante erfenis.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:23:45 #124
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802255
Maar ik dacht dat het beroep zo belangrijk ging zijn?

Het feit dat Harry veel geërfd heeft, kan makkelijk verklaard worden door het feit dat James Potter zijn ouders waarschijnlijk rijk waren (als echte tovenaarsfamilie zijn de meeste wel rijk Kijk maar naar Malfoy bv, de Weasleys niet, maar dat zijn bloedverraders )
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:24:05 #125
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51802270
Ik moest lachen om Nevill toen hij steeds met die planten aan kwam zetten tijdens het grote gevecht . Zag het helemaal voor me.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:24:21 #126
61048 Mr.Trelawney
Lettersnoeper
pi_51802278
Ja, dat zou wel kunnen
Ze waren immers behoorlijk vermogend..
pi_51802370
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:22 schreef leonieke het volgende:

[..]

Nopez Muggleborn, net als Hermione.
Je hebt gelijk. Ik had muggle in mijn hoofd zitten.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:28:51 #128
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802419
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:27 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Ik had muggle in mijn hoofd zitten.
Ik ook eerst

Vreselijk gewoon die onduidelijkheid..
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:29:19 #129
88233 Steve
Still the best.
pi_51802435
Big News! Name of Character Given Reprieve Stated by JKR, Says She Will Write Hogwarts Encyclopedia
Harry Potter and the Deathly Hallows
Posted by: Sue - July 24, 2007, 04:11 PM

Holy flying Hippogriffs everyone! If the excitement over the release of Harry Potter and the Deathly Hallows wasn’t enough for you, in a new interview with NBC’s The “Today Show,” Harry Potter author J.K. Rowling has now revealed the news that some additional delights are in store for fans of the series. She indicated in the interview, which is due to air this week on Thursday (July 26) and Friday (July 27) that she will indeed write a sort of Hogwarts, a History type of book, by penning an encyclopedia about the beloved magical world of Harry Potter. Full quotage on this eagerly awaited news is as follows:

“J.K. Rowling told TODAY’s Meredith Vieira she will most likely publish a Potter encyclopedia, promising many more details about her beloved characters and the fate of the wizarding world beyond the few clues provided in the seventh book’s epilogue.

While Rowling hasn’t officially started writing the encyclopedia, although she’s got plenty of material from the stories left on the cutting room floor over the past 17 years.

“I’ve said before that Dean Thomas had a much more interesting history than ever appeared in the books for me, and you just see glimpses of it,” Rowling said. “But to write it really would take us into prequel territory. And that does take us into Star Wars territory. And that’s not really a place I’m planning to go.

“So there’s always been bits that I knew about characters that didn’t make final cuts because they weren’t that relevant.” ...

Fans will have to wait a bit longer to get their hands on Rowling’s next Potter work.

“I’m not going to (write the encyclopedia) tomorrow because I’d really like a break,” Rowling said. “So you may be waiting.”

Jo also goes on to reveal the name of one of the characters who got a reprieve from death as it were, as this character had originally been slated to die in the books, but Jo changed her mind. To read this name for yourself (and prevent some SPOILERS for those who have not finished reading “Deathly Hallows”) click here. Thanks much Meghan!

Bron: TLC
SPOILER: Degene die toch niet dood is gegaan is:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:34:52 #130
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802615
Maar welke twee personages zijn dan extra moeten sterven? Sirius en...?
Ik heb nog zoveel vragen
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:36:20 #131
88233 Steve
Still the best.
pi_51802680
Het artikel uit de link (klikkerdeklik!) bevat ook wat leuke dingen. O.a. dat de curse op de DADA teachers op is geheven nu.

Het stukje waar ze heeft gejankt is waar Harry het bos inloopt. Ik moet zeggen, daar kreeg ik ook kippenvel. Vooral omdat Lilly, James en Sirius daar 'bij waren'. Erg mooi.
pi_51802790
Over de Elder Wand: Het gaat om het winnen van een duel, niet perse om het vermoorden.

Toen Malfoy in HP6 binnen kwam rennen schreeuwde hij Expeliarmus tegen Dumbledore, en DD's wand (niet perse de elder wand) vloog richting Draco. Op dat moment werd Draco de eigenaar van de Wand. Dat Snape later DD vermoordde deed niet meer ter zake.
pi_51802855
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:34 schreef leonieke het volgende:
Maar welke twee personages zijn dan extra moeten sterven? Sirius en...?
Ik heb nog zoveel vragen
Sirius was al dood, het ging om dit boek toch?

Snape moet in de planning hebben gezeten, dus ik denk dat ze Lupin en Fred bedoelde. Maar Mad Eye telt ook wel qua main characters. Denk trouwens dat ze daar gewoon puur aan het bluffen was; dan ging ze teveel verklappen.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:42:20 #134
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802859
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:40 schreef thijsdetweede het volgende:
Over de Elder Wand: Het gaat om het winnen van een duel, niet perse om het vermoorden.

Toen Malfoy in HP6 binnen kwam rennen schreeuwde hij Expeliarmus tegen Dumbledore, en DD's wand (niet perse de elder wand) vloog richting Draco. Op dat moment werd Draco de eigenaar van de Wand. Dat Snape later DD vermoordde deed niet meer ter zake.
Nice
Klopt volledig op die manier
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:43:08 #135
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51802881
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:42 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Sirius was al dood, het ging om dit boek toch?

Snape moet in de planning hebben gezeten, dus ik denk dat ze Lupin en Fred bedoelde. Maar Mad Eye telt ook wel qua main characters. Denk trouwens dat ze daar gewoon puur aan het bluffen was; dan ging ze teveel verklappen.
Nopez, want de persoon die niet is moeten sterven is Mr Weasley. En hij moest eigenlijk in boek 5 sterven. Dus niet noodzakelijk over boek 7
pi_51803047
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:42 schreef leonieke het volgende:

[..]

Nice
Klopt volledig op die manier
Oh, nog een kleine aanvulling: De Elder Wand verliest dus alleen zijn kracht als Harry op een natuurlijke wijze dood gaat, en niet overwonnen wordt in een duel....
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:43 schreef leonieke het volgende:

[..]

Nopez, want de persoon die niet is moeten sterven is Mr Weasley. En hij moest eigenlijk in boek 5 sterven. Dus niet noodzakelijk over boek 7
Welke opmerking bedoel je dan? Heb geloof ik wat gemist...
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:53:01 #137
61183 leonieke
Dan toch?
pi_51803227
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:48 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Oh, nog een kleine aanvulling: De Elder Wand verliest dus alleen zijn kracht als Harry op een natuurlijke wijze dood gaat, en niet overwonnen wordt in een duel....
[..]

Welke opmerking bedoel je dan? Heb geloof ik wat gemist...
Wel ik dacht dat Rowling had gezegd dat er één personage niet heeft moeten sterven, maar dat twee andere dan wel moesten sterven.
Nu ging dat volgens mij over boek 7.

Maar in het bovenstaande artikel heeft ze bekend gemaakt wie er niet is gestorven terwijl dat wel gepland was en dat was vaderfiguur Arthur Weasley die in boek 5 moest sterven. Sirius is toen wel gestorven.

Volgens mij gingen bepaalde uitspraken dus niet enkel over boek 7 en de persoon die dus op latere leeftijd kon toveren, komt misschien ook niet in boek 7 voor, maar in één van de andere boeken.
Vaag, he?
pi_51803282
Alles wat me stoort is al geschreven. Dus dan maar even een domme vraag. Waarom mocht Harry aan niemand vertellen over de Horcruxes? Zodat het niet via via bij voldie terecht kwam? Zou dit wel gemogen hebben, dan zou het een veel geloofwaardiger boek hebben kunnen zijn denk ik. Ik heb me namelijk totdat ze naar Aberforth gingen een beetje verveeld. (minus het begin en het dobby-rescue intermezzo)
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:58:33 #139
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51803415
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:54 schreef poon het volgende:
Alles wat me stoort is al geschreven. Dus dan maar even een domme vraag. Waarom mocht Harry aan niemand vertellen over de Horcruxes? Zodat het niet via via bij voldie terecht kwam? Zou dit wel gemogen hebben, dan zou het een veel geloofwaardiger boek hebben kunnen zijn denk ik. Ik heb me namelijk totdat ze naar Aberforth gingen een beetje verveeld. (minus het begin en het dobby-rescue intermezzo)
Dat vond ik ook een groot nadeel ja, eigenlijk was werd het pas spannend toen ze Gringotts gingen beroven...

Maar als Voldemort zijn Horcruxen zou beschermen dan werd het helemaal een onmogelijke taak om ze te vernietigen...
pi_51803594
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:58 schreef Molluck het volgende:

[..]

Dat vond ik ook een groot nadeel ja, eigenlijk was werd het pas spannend toen ze Gringotts gingen beroven...

Maar als Voldemort zijn Horcruxen zou beschermen dan werd het helemaal een onmogelijke taak om ze te vernietigen...
Beter houdt iedereen dan z'n bakkes dicht, want op deze manier was het kamperen, het op goed geluk een kluis binnen banjeren en bij toeval het elder wand verhaal te weten komen, wat het voor mij ongeloofwaardig maakte. Dit had ik bij de vorige delen niet, dus kom niet met "ja maar toen vlogen ze op een bezemsteel".
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:06:58 #141
71919 wonderer
pi_51803723
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:58 schreef Molluck het volgende:

[..]

Hij had het dumbledore beloofd toch? Dat was het hele punt. Van Dumbledore mocht ie het alleen aan Ron en Hermione vertellen, dus dat heeft ie gedaan.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:08:36 #142
88233 Steve
Still the best.
pi_51803770
'Het was allemaal Dumbledore's plan'.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:09:01 #143
71919 wonderer
pi_51803785
quote:

Heeft Draco toen die wand ook meegenomen of niet? En waarom telt het expelliarmus van Harry tegen een andere wand dan de Elder wand dan wel als overwinning?
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:10:06 #144
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51803832
Ik vind wel dat de relatie tussen Ron en Hermione wat meer uitgewerkt had mogen worden. In boek 6 was er zo veel spanning, steeds die connectie, het niet toe willen geven, maar in dit boek eigenlijk alleen ruzie, neutraal en opeens zaten ze te zoenen op een moment dat er geen tijd voor was.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:10:21 #145
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_51803843
al met al, ik vond harry toch wel een sympathieke jongen
pi_51803881
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:53 schreef leonieke het volgende:

[..]

Wel ik dacht dat Rowling had gezegd dat er één personage niet heeft moeten sterven, maar dat twee andere dan wel moesten sterven.
Nu ging dat volgens mij over boek 7.

Maar in het bovenstaande artikel heeft ze bekend gemaakt wie er niet is gestorven terwijl dat wel gepland was en dat was vaderfiguur Arthur Weasley die in boek 5 moest sterven. Sirius is toen wel gestorven.

Volgens mij gingen bepaalde uitspraken dus niet enkel over boek 7 en de persoon die dus op latere leeftijd kon toveren, komt misschien ook niet in boek 7 voor, maar in één van de andere boeken.
Vaag, he?
Lijkt me voor het verhaal belangrijk geweest dat Sirius dood ging. Daar kan een Weasley meer of minder niks aan veranderen; alleen als Arthur toen was gestorven was Fred nu wel heel sneu geweest. Hij, Lupin Dora & Ted Tonks, en Mad Eye (en Hedwig!) horen bij de casualties die niet hadden gehoeven, denk ik.

Die geheimhouding vond ik ook ver gaan ja, zeker omdat Harry toch al een lijntje met Voldy had. Maar goed, typisch gevalletje four is a crowd denk ik. En vonden jullie de scene in Godric's Hollow dan niet spannend? Of in het ministerie? Typisch. Je kan veel zeuren over dit boek, maar absoluut niet dat er te weinig gebeurde - dan vond ik bijvoorbeeld de Order veel slomer.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:12:14 #147
88233 Steve
Still the best.
pi_51803906
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:10 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind wel dat de relatie tussen Ron en Hermione wat meer uitgewerkt had mogen worden. In boek 6 was er zo veel spanning, steeds die connectie, het niet toe willen geven, maar in dit boek eigenlijk alleen ruzie, neutraal en opeens zaten ze te zoenen op een moment dat er geen tijd voor was.
Hebben Ron en Hermione zitten zoenen? Dat heb ik gemist.
pi_51803911
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:06 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hij had het dumbledore beloofd toch? Dat was het hele punt. Van Dumbledore mocht ie het alleen aan Ron en Hermione vertellen, dus dat heeft ie gedaan.
Klopt, maar waarom in godsnaam? Wat mij betreft hadden ze vanaf The Burrow met de hele orde in het verzet gegaan en dan met z'n allen achter het elder wand verhaal gekomen. Veel geloofwaardiger. En één voor één de horcruxes gekilld. Daar was Voldie dan achter gekomen en dan dus een race naar de diadeem en de final battle, die me wel aanstond. Op deze manier heb je ook meer ruimte voor leuke intermezzo's die de vorige boeken zo leuk maakte. Voor mij dan. Tuurlijk het is oorlog dus het mag ook luguber. En nog iets persoonlijks; de romance tussen ron en hermione mag veel uitgebreider. De ontknoping dan. Daar zitten we 4 boeken al op te wachten, maar dit is denk ik persoonlijk.

PS verder heb ik me wel vermaakt hoor daar niet van.
pi_51803969
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

Heeft Draco toen die wand ook meegenomen of niet? En waarom telt het expelliarmus van Harry tegen een andere wand dan de Elder wand dan wel als overwinning?
Hij heeft hem verkregen tijdens het duel, that's it. Dat hij hem niet heeft meegenomen (overduidelijk, want hij kwam in DD's graf terecht) doet niet terzake. It is the wand that choses the wizard; de elder wand kiest een tovenaar uit die het duidelijk waard is om een onoverwinnelijke wand te dragen.
pi_51804056
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:12 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Hebben Ron en Hermione zitten zoenen? Dat heb ik gemist.
Hallo..... pagina 502-503.
En trouwens, Ron zat al vanaf het begin van het boek Hermy te charmeren, en ze sliepen al ergens bijna handje in handje... speelde echt het hele boek door.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:49:49 #151
88233 Steve
Still the best.
pi_51804804
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:17 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Hallo..... pagina 502-503.
En trouwens, Ron zat al vanaf het begin van het boek Hermy te charmeren, en ze sliepen al ergens bijna handje in handje... speelde echt het hele boek door.
Dat ze wat aan het vozen waren in het boek had ik wel in de gaten, maar die specifieke zoen had ik gemist.

Mochten jullie een vraag hebben, dan kun je die submitten op http://livechat.bloomsbury.com/index.php voor de webchat van 30 juli.
  woensdag 25 juli 2007 @ 01:04:00 #152
71919 wonderer
pi_51805061
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:14 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Hij heeft hem verkregen tijdens het duel, that's it. Dat hij hem niet heeft meegenomen (overduidelijk, want hij kwam in DD's graf terecht) doet niet terzake. It is the wand that choses the wizard; de elder wand kiest een tovenaar uit die het duidelijk waard is om een onoverwinnelijke wand te dragen.
En toch is dat raar. De fysieke stok ligt in Dumbledore's graf, en Draco is daar de meester van. Harry wint een duel met Draco's gewone toverstok (een duel dat dus niet het voordeel van de Elder Wand heeft) en wordt daardoor meester van de Elder Wand?

Het enige logische dat ik dan kan bedenken is dat de Elder Wand niet een bepaalde stok is, maar welke stok dan ook, zolang het van de huidige meester is afgepakt. Een "idee", een "kracht".
pi_51805633
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:04 schreef wonderer het volgende:

[..]

En toch is dat raar. De fysieke stok ligt in Dumbledore's graf, en Draco is daar de meester van. Harry wint een duel met Draco's gewone toverstok (een duel dat dus niet het voordeel van de Elder Wand heeft) en wordt daardoor meester van de Elder Wand?

Het enige logische dat ik dan kan bedenken is dat de Elder Wand niet een bepaalde stok is, maar welke stok dan ook, zolang het van de huidige meester is afgepakt. Een "idee", een "kracht".
Redeneer even met mij mee:

Voldemort had inmiddels ook al met de Elder Wand getoverd. Hij bezat de staf en toverde ermee, ook al erkende de staf hem niet als zijn eigenaar. Maar toen Harry Voldemort versloeg, was de bezitter ( = niet perse de eigenaar, snapt u ?) en daarmee de stok verslagen. Het gaat blijkbaar om het verslaan van de persoon die de stok hanteert, of die nu slechts de stok bezit of er ook eigenaar van is.

Het boeide dus niet wie de stok als zijn daadwerkelijke eigenaar zag (Malfoy dus), degene die de persoon die ermee tovert op het moment dat de stok (+ eigenaar) verslagen wordt wordt de nieuwe eigenaar. Tenminste, dat zou zo moeten gaan, anders is het niet te verklaren dat Harry de nieuwe eigenaar van de Elder Wand wordt.

Maar volgens deze redenatie gaat de "Elder Wand kan zijn kracht verliezen als Harry een natuurlijk dood sterft"-theorie niet op. Want in dat geval: ook al ziet de stok Harry als zijn rechtmatige eigenaar, en zal alleen Harry de extra Elder-powers krijgen, iemand anders kan er wel mee toveren als deze wederom de stok uit het graf haalt. Maar, volgens de bovenstaande Malfoy/Voldemort-redenering (bezitter verslagen = overwinnaar als nieuwe eigenaar) kan de persoon die de "dief" verslaat weer de nieuwe EIGENAAR worden ipv slechts de bezitter.

Kortom, de redenering klopt niet. .

Maar, ik ga nu uit van harde logica. Misschien zit er in die hele stafeigenaar-toestand ook wel gewoon een random factor ? Ik weet het niet. Ik ga er nogeens over nadenken. Hoe dan ook, met de laatste opmerking van wonderer over "Elder Wand idee" ben ik het ieg niet eens.
pi_51805648
Oh en over dat eigenaar kiezen: ik heb nou niet het idee dat Draco een tovenaar is die door de stok waardig zou worden bevonden om de stok te gebruiken. .
  woensdag 25 juli 2007 @ 01:49:35 #155
71919 wonderer
pi_51805800
Oh ja. Ik vergeet steeds dat Harry pas de eigenaar wordt als ie Voldemort verslaat, en dat het hele Draco verhaal alleen maar van belang is om te verklaren waarom Voldie niet onoverwinnelijk is.

Mijn fout

Maar dan was het hele stuk dat Harry fysiek Draco's wand in handen kreeg eigenlijk ook best nutteloos, toch? Hij had net zo goed die Blackthorn kunnen houden (ook al lag die niet lekker in de hand, dat had Rowling heel anders kunnen schrijven).

Tot nu toe had ik echt het idee dat het hele Greyback-snapt-ze verhaal noodzakelijk was om bij Draco in de buurt te komen en zijn wand te pakken te krijgen.
pi_51805975
Bah, ik kom er niet uit. Mijn redenering loopt vast.

Dit gebeurt er in het boek:
Harry ontwapent Draco en wordt Eigenaar van diens staf.
Draco ontwapent Dumbledore en wordt Eigenaar van de Elder Wand.
Voldemort is de Bezitter van de Elder Wand omdat hij die steelt uit Dumbledores tombe, maar Draco is er nogsteeds de Eigenaar van.
Harry doodt Voldemort, de Bezitter van de Elder Wand en wordt er de Eigenaar van.

Dit zou er dus vervolgens theoretisch kunnen gebeuren:
Persoon X wordt de Bezitter van de Elder Wand omdat hij die steelt uit Dumbledores tombe, maar Harry is er nogsteeds de eigenaar van.
Persoon Y vermoordt persoon X, de Bezitter van de Elder Wand, en persoon Y wordt de Eigenaar van de Elder Wand.

Volgens onze eerdere redenatie kon iemand alleen de Eigenaar van de Elder Wand worden als iemand Harry zou ontwapenen/vermoorden op het moment dat Harry met de Elder Wand aan het toveren was. Echter, volgens de feiten in het boek, zou theoretisch gezien de situatie met personen X en Y mogelijk zijn, omdat dat precies hetzelfde zou zijn als de situatie erboven. Harry = Draco, persoon X = Voldemort en persoon Y = Harry.

Kortom: OF ik zie iets over het hoofd, OF J.K. Rowling heeft een redenatiefout gemaakt. En het is heel frustrerend, want ik wil het raadsel oplossen hoe het nou zit.
pi_51806023
En los daarvan, of er nou een redenatiefout is gemaakt door J.K. Rowling of niet, dat hele eigenaarsverhaal is sowieso een chaos. Bijvoorbeeld: in de Room of Requirement vlak voor dat behekste vuur wordt Goyle ontwapend door Harry. Redenerend volgens J.K. Rowling zou Harry op dat moment de eigenaar zijn van Goyles toverstaf. Ja, toch ?

Maar in het hele boek worden mensen de godganse tijd ontwapend. Bijvoorbeeld de duelleerlessen in Chamber of Secrets, of de oefeningen van de D.A., die toverstaffen zouden toch bijkans schizofreen worden omdat iedereen elkaar zit te ontwapenen bij het leven ? Ik vind het maar raar, dat het eigenaarschap van een toverstaf kan wisselen puur en alleen door een ontwapening. .

Ik vind het maar fishy. .
  woensdag 25 juli 2007 @ 02:16:25 #158
88233 Steve
Still the best.
pi_51806133
Wat een goederenrechttaferelen hier. Eigenaar, bezitter, houder.... lastige materie.
  woensdag 25 juli 2007 @ 02:18:19 #159
88233 Steve
Still the best.
pi_51806147
Dat eigenaar worden geldt toch enkel voor de Elder Wand?

En iemand die geen eigenaar is van de Elder Wand, kan hem wel gebruiken, maar niet enorme goeie tovenarij doen. De Elder Wand is dan niet zo 'sterk'.

Ze moeten niet moeilijk doen en dat ding doormidden breken. Klaar ermee.
  woensdag 25 juli 2007 @ 02:22:30 #160
71919 wonderer
pi_51806194
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 02:06 schreef AudreyHepburn het volgende:
En los daarvan, of er nou een redenatiefout is gemaakt door J.K. Rowling of niet, dat hele eigenaarsverhaal is sowieso een chaos. Bijvoorbeeld: in de Room of Requirement vlak voor dat behekste vuur wordt Goyle ontwapend door Harry. Redenerend volgens J.K. Rowling zou Harry op dat moment de eigenaar zijn van Goyles toverstaf. Ja, toch ?

Maar in het hele boek worden mensen de godganse tijd ontwapend. Bijvoorbeeld de duelleerlessen in Chamber of Secrets, of de oefeningen van de D.A., die toverstaffen zouden toch bijkans schizofreen worden omdat iedereen elkaar zit te ontwapenen bij het leven ? Ik vind het maar raar, dat het eigenaarschap van een toverstaf kan wisselen puur en alleen door een ontwapening. .

Ik vind het maar fishy. .
Volgens mij geldt dat eigenaar worden van alleen voor de Elder Wand. Je kunt iemand anders' toverstok sowieso wel gebruiken, maar hij moet je wel liggen, onafhankelijk van hoe je hem te pakken hebt gekregen. Harry gebruikt Hermione's wand tenslotte, en zij geeft hem gewoon, en dat gaat best lekker, hoewel niet zo goed als zijn oude wand. Daarna krijgt hij die blackthorne en daar kan ie helemaal niet mee overweg. Daarna die van Draco en dat gaat volgens mij weer beter.

Ik kan het ook niet nakijken want het boek wordt op dit moment gelezen
pi_51806253
Hmm, ja. Dat is het. Verrek ja.
  woensdag 25 juli 2007 @ 02:32:59 #162
71919 wonderer
pi_51806259
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 02:31 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik vind het jammer dat het niet logisch klopt. .
Ik ook. ZEKER omdat het zeg maar het beslissende plotpunt is
  woensdag 25 juli 2007 @ 07:57:30 #163
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_51807662
Merope Gaunt de late tovenares? Die kon toch in het bijzijn van mensen niets doen en toen ze weg waren wel?
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_51807834
quote:

Dat vind ik de meest logische verklaring.
Malfoy gebruikte de wand niet, maar werd door Harry overmeesterd en dus werd Harry de eigenaar.

Snape werd voor niets vermoord Voldemort dacht alleen maar aan moord ipv ook ontmantelen van de wand.
quote:
En dat heeft ze al jaren in een kluis liggen , en is zo belangrijk geweest... ik mag hopen dat dat ook nog het hoofdstuk van het gevecht is want als het alleen die 19 jaar later is die ze al geschreven heeft dan is het maar bar weinig....
Nou, op zich vind ik het knap dat ze al jaren wist dat een kind van Harry en Ginny "Albus Severus" ging heten...

[ Bericht 16% gewijzigd door Koningin op 25-07-2007 08:47:30 ]
  woensdag 25 juli 2007 @ 08:48:55 #165
35623 PPL
#control
pi_51808006
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 02:16 schreef alwaysthebest het volgende:
Wat een goederenrechttaferelen hier. Eigenaar, bezitter, houder.... lastige materie.
DIt is iets voor....
  woensdag 25 juli 2007 @ 08:51:30 #166
35623 PPL
#control
pi_51808038
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:29 schreef alwaysthebest het volgende:

[...]

J.K. Rowling told TODAYs Meredith Vieira she will most likely publish a Potter encyclopedia, promising many more details about her beloved characters and the fate of the wizarding world beyond the few clues provided in the seventh book's epilogue.

[...]
Dit klinkt wel veelbelovend.
pi_51808868
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 08:28 schreef Koningin het volgende:

[..]

Nou, op zich vind ik het knap dat ze al jaren wist dat een kind van Harry en Ginny "Albus Severus" ging heten...
Niet als je bedenkt dat ze het hele plot al vantevoren uitgedacht heeft.

Misschien is die epiloog daarom zo suffig, omdat ze er niet veel aan veranderd heeft, terwijl ze het al 14 jaar geleden geschreven heeft.
En dat ze het uit nostalgie of een andere duffe reden gewoon zo wilde laten.
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:07:50 #168
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51811029
Het was inderdaad wel erg zoutloos . En ik wil weten hoe het met de andere bijpersonen is afgelopen .
Hoogachtend,
Erik.
pi_51811179
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 08:48 schreef PPL het volgende:

[..]

DIt is iets voor....
[afbeelding]
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:17:48 #170
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_51811277
Heb hem hier ook uitgelezen nu. Mooi, razendspannend boek maar heel anders dan de andere 6! Dat komt natuurlijk omdat ze dit jaar niet op Hogwarts zaten natuurlijk, en eerlijk gezegd miste in die Hogwarts-tafereeltjes wel een beetje. Ik vond het boek, naast dat ik het mooi vond, ook een beetje verwarrend. Zo is me nog steeds niet helemaal duidelijk of Dumbledore al dan niet het beste voorhad met Harry. Hij zegt dat om Voldemort te doen laten verdwijnen Harry zal moeten sterven, omdat Harry een Horcrux is. Hij geeft Snape hiervoor ook instructies. Maar uit het stukje op Kings Cross lijkt het weer alsof Dumbledore Harry juist wel wilde helpen met het overwinnen van Voldemort. Harry zou op jacht moeten gaan naar de Horcruxes en zich dan vanzelf moeten realiseren dat hij de zevende Horcrux is en dus moet sterven voor het grotere goed. Pas wanneer Harry de dood met open vizier tegemoet zou treden kan hij Voldemort overwinnen. Zoiets?

Dan (toch wel een beetje) de hamvraag. Is Voldemort nu echt verdwenen? Is het eindelijk finito met Voldie? Of gaat hij nu achter de zoon van Tonks en Lupin aan?

En ook ik vind de epiloog een gevalletje jammer. Ik had zo graag willen weten wat er vlak Harry's overwinning op Voldemort was gebeurd. Met Hogwarts, met het Ministerie, met de Dursleys, met de Malfoys (zijn Lucius, Narcissa en Draco dood?) en met de Weasley's....
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:21:02 #171
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51811367
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:17 schreef BettyR het volgende:

En ook ik vind de epiloog een gevalletje jammer. Ik had zo graag willen weten wat er vlak Harry's overwinning op Voldemort was gebeurd. Met Hogwarts, met het Ministerie, met de Dursleys, met de Malfoys (zijn Lucius, Narcissa en Draco dood?) en met de Weasley's....
De Malfoys zijn niet dood, want na het Voldemortgevecht zitten ze nog ergensaan een tafel in de Great Hall om elkaar te geven, en in het epiloog komt draco met zijn kindjes nog terug op het station waar Ron zijn kind instrueert om niet bevriend te raken met het kind van Draco ( ).
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:21:24 #172
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_51811376
En wat ik me ook nog afvraag; waarom zijn die Elder Wand, die steen en de Cloak nu zo belangrijk? Zijn die nu essentieel voor het verslaan van Voldemort? Was het Harry zonder die eigenschappen te bezitten niet gelukt? Het lijkt van niet, omdat Harry Voldemort niet met de Elder Wand verslagen heeft, maar Voldemort zichzelf verslagen lijkt te hebben. De Cloak was natuurlijk wel belangrijk gedurende het boek, maar hoe zit t met de steen? Ik heb een beetje het gevoel dat de Hallows een soort van afleidingsmanoevre waren om het ingewikkelder te maken.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:21:55 #173
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_51811392
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:21 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

De Malfoys zijn niet dood, want na het Voldemortgevecht zitten ze nog ergensaan een tafel in de Great Hall om elkaar te geven, en in het epiloog komt draco met zijn kindjes nog terug op het station waar Ron zijn kind instrueert om niet bevriend te raken met het kind van Draco ( ).
Oh okee, dat is ook zo.
pi_51811635
quote:
Ik ben sowieso al jaren groot fan van Alan Rickman! Die stem......... wauw!!!! RRRRRR
pi_51811728
Gaat Harry nou dood of niet
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:32:45 #176
35623 PPL
#control
pi_51811743
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:21 schreef BettyR het volgende:
En wat ik me ook nog afvraag; waarom zijn die Elder Wand, die steen en de Cloak nu zo belangrijk? Zijn die nu essentieel voor het verslaan van Voldemort? Was het Harry zonder die eigenschappen te bezitten niet gelukt? Het lijkt van niet, omdat Harry Voldemort niet met de Elder Wand verslagen heeft, maar Voldemort zichzelf verslagen lijkt te hebben. De Cloak was natuurlijk wel belangrijk gedurende het boek, maar hoe zit t met de steen? Ik heb een beetje het gevoel dat de Hallows een soort van afleidingsmanoevre waren om het ingewikkelder te maken.
Inderdaad een heel raar zijspoor.
Pas later komt Harry weer op het pad van de Horcruxes.
Als hij bij Bill en Fleur is neemt hij de beslissing.
Eerst met Griphook praten (en dus achter de Horcruxes aan).
Of eerst met Ollivander gaan praten (en ervoor kiezen om via de Deathly Hallows Voldemort te verslaan).

Ook beschreven in het boek met de visioenen van Harry als hij aan het praten is met Griphook, dat hij dan "ziet" hoe Voldemort onderweg is naar Hogwarts.
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:35:16 #177
35623 PPL
#control
pi_51811830
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:32 schreef _The_General_ het volgende:
Gaat Harry nou dood of niet
Ja.
Niemand heeft het eeuwige leven.

Als je daarentegen bedoelt of we in boek 7 getuige zijn van Harry's dood, dan is het antwoord niet zo simpel.
Is hij nou echt dood als hij op King's Cross is?
Of is dat meer iets tussen leven en dood in, maar eigenlijk geen van beiden.

(Dat hoofdstuk deed mij trouwens wel denken aan het hoofdstuk van "The Seventh Horcrux" wanneer Harry in het Ministery of Magic in die kamer achter de altijd gesloten deur is.)

Als je vraag stelt of hij aan het einde van het boek nog leeft, dan is het antwoord in ieder geval een volmondig ja.
pi_51812065

Zo toepasselijk hier
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_51812567
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:21 schreef BettyR het volgende:
De steen was er voor mijn gevoel gewoon om ma en pa Potter en Sirius en Tonks en Lupin niet zomaar te laten verdwijnen. Door tijdelijk terug te komen konden ze Harry de kracht geven om zichzelf op te offeren. Daarnaast wordt nu duidelijk waarom DD z'n hand dood is. Hij heeft de steen zelf immers proberen te gebruiken om z'n zusje en ouders terug te halen, wat z'n grote zwakte was. Daardoor is hij geïnfecteerd geraakt met de Curse die op de steen zat en zou hij toch al dood gaan, wat het voor Snape makkelijker maakte om 'm af te maken.
pi_51812730
Ik vond Dobby zo ontzettend zielig trouwens . Geweldig dat Ron daarvan onder de indruk raakte en dat de reden was voor Hermione om 'm op z'n bek te pakken. Erg leuke scene, zo met Harry ernaast die op oorlogspad is .

Erg leuk om te zien dat Kreacher compleet veranderde en ze zelfs hielp.

Toen Tonks en Lupin een zoon kregen en Harry peetvader maakten werd voor mij al duidelijk dat ze hem niet zou laten sterven trouwens.
pi_51813594
Ik heb gisteren GoF op dvd zitten kijken en je ziet inderdaad heel duidelijk een soort ornament staan dat op het DH-tekens lijkt. Het is een piramide met een bal op een stok erin. Hij is te zien als Harry met Dumbledore praat over de herrinering van de arrestatie van Barty Crouch Jr.
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:40 schreef leonieke het volgende:
En DAT dacht ik ook Maar teleurstellend vond ik het hoofdstuk niet
Volgens mij maakte onze verwachtingen de schok van alle actie in dat hoofdstuk alleen maar groter
pi_51813814
Goed boek. Zoals ik had verwacht stond Snape idd aan de kant van Harry. Af en toe deed het boek me twijfelen aan die gedachte, maar ik hield er altijd rekening mee dat als hij aan de kant van Harry zou staan dat dat pas op het eind bekend zou worden, zoals is gebeurd. Jammer dat zijn rol relatief klein was. Wat mij betreft had hij niet zo oneervol hoeven te sterven. Het was mooier geweest als hij dood was gegaan terwijl hij Potter hielp om Voldemort te verslaan.
pi_51813840
Hoe kon het trouwens dat Longbottom op het eind het zwaard van Gryffindor had? Ik bedoel, Griphook had dat zwaard toch gestolen in Gringotts, of heb ik iets gemist?
  woensdag 25 juli 2007 @ 12:49:58 #184
88233 Steve
Still the best.
pi_51814039
Ik denk dat de Sorting Hat altijd het zwaard terug kan brengen naar degene die laat zien een echte Gryffindor te zijn en dat zwaard nodig heeft ongeacht waar ter wereld dat zwaard is. Dat er een magische connectie is tussen die twee. En aangezien beide objecten van Godric zijn geweest zou ik dat ook niet zo heel vreemd vinden.
  woensdag 25 juli 2007 @ 12:51:03 #185
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51814072
Ja, want bij boek twee trok Harry oko gewoon het zwaard uit de hoed.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 25 juli 2007 @ 12:56:01 #186
88233 Steve
Still the best.
pi_51814240
Sja, als je een konijn uit een hoed kan toveren, waarom dan niet een zwaard hè.
pi_51815464
De encyclopedie lijkt toch echt te gaan komen!

En er is een personage dat eigenlijk dood zou gaan, maar toch mocht blivjen leven omdat JKR het niet over haar hart kon verkrijgen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Allemaal van http://today.msnbc.msn.com/id/19935372/
pi_51815739
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:29 schreef Sonja27 het volgende:

[..]

Ik ben sowieso al jaren groot fan van Alan Rickman! Die stem......... wauw!!!! RRRRRR

Jammer dat Snape op zo'n lullige manier aan zijn eind moest komen (wat achteraf gezien nog compleet zinloos was). Hij verdiende toch wel een ietwat heldhaftiger einde, dit ging zo makkelijk. Het hoofdstuk met zijn herinneringen vond ik dan wel weer erg interessant.

Alleen die 19 jaar later... baal ervan dat je nu van bijna niemand weet wat er van ze terecht is gekomen.
En ik vond het erg sneu dat zowel Lupin als Tonks het loodje legde, dat had voor mij niet gehoeven.
Just because you can doesn't mean you should
  woensdag 25 juli 2007 @ 13:40:48 #189
88233 Steve
Still the best.
pi_51815763
Daar ging het andere topic ook al over.
pi_51816553
Een beetje jammer dat we niet weten wie de moeder is van Scorpius Malfoy (wat een wrede naam trouwens), maar dat zal wel verteld worden in die encyclopedie. De naam Albus Severus vond ik ook prachtig (symbolisch dan, je wilt uiteraard niet Albus Severus heten...). De personages die stierven zijn niet zo briljant gekozen; Mad-Eye, Dobby, Crabbe, Hedwig, Ted Tonks, allemaal behoorlijk 'inwisselbare' karakters. George alleen achterlaten, echt waardeloos. Lupin en Tonks allebei laten sterven is nogal drastisch, helemaal omdat daar nauwelijks aandacht aan besteed wordt. En Snape en Bellatrix... tja.

HP 7:
Say goodnight, mr. Diaz.
Laat je moeder maar een live getten.
pi_51816869
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:29 schreef Sonja27 het volgende:

[..]

"If velvet had a voice, it would be Alan Rickman's..."

Stond of staat op een fan-site over Alan Rickman.
Ben het er erg mee eens
pi_51817629
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:40 schreef alwaysthebest het volgende:
Daar ging het andere topic ook al over.
Maar die stond niet bij My Active Topics

Wel heel leuk nieuws trouwens.

Zag op mugglenet.com trouwens dat Naomi Watts is gecast als Narcissa Malfoy, en dat Joseph Fiennes en Stuart Townsend ook gecast zijn voor rollen in HBP.
pi_51817797
Ik denk dat Dumbledore trouwens wel het beste met Harry voor had, en ik denk dat dat blijkt uit het feit dat hij Harry nooit heeft verteld dat Harry zelf ook een Horcrux was. Volgens mij wist Dumbledore dat al langer (zie zijn opmerking "but in essence divided" in GoF of OotP), maar wilde hij Harry daar al helemaal niet mee opzadelen. 4 Horcruxen vinden was al moeilijk genoeg, kun je nagaan wat een last dat is om te weten dat je ook jezelf zal moeten opofferen.

Misschien was het een beetje wreed om Harry er via Snape's herrineringen achter te laten komen, maar op dat moment was Harry er wel klaar voor om die taak uit te voeren.
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:17 schreef BettyR het volgende:
Heb hem hier ook uitgelezen nu. Mooi, razendspannend boek maar heel anders dan de andere 6! Dat komt natuurlijk omdat ze dit jaar niet op Hogwarts zaten natuurlijk, en eerlijk gezegd miste in die Hogwarts-tafereeltjes wel een beetje.
Dat miste ik ook heel erg. Kamperen in een tent in de middle of nowhere is toch minder leuk
pi_51817859
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik vond Dobby zo ontzettend zielig trouwens . Geweldig dat Ron daarvan onder de indruk raakte en dat de reden was voor Hermione om 'm op z'n bek te pakken. Erg leuke scene, zo met Harry ernaast die op oorlogspad is .

Erg leuk om te zien dat Kreacher compleet veranderde en ze zelfs hielp.

Toen Tonks en Lupin een zoon kregen en Harry peetvader maakten werd voor mij al duidelijk dat ze hem niet zou laten sterven trouwens.
Ik had eigenlijk gedacht, nadat Lupin er vrede mee had dat ie een vrouw en kind had als weerwolf, dat ie wel zou blijven leven. Vind het echt jammer dat beiden gestorven zijn!
pi_51817916
Er komt een encyclopedie van J.K. waarin alle vragen beantwoord worden:
quote:
The encyclopedia would include back stories of characters she has already written but had to cut for the sake of narrative arc (“I've said before that Dean Thomas had a much more interesting history than ever appeared in the books”), as well as details about the characters who survive “Deathly Hallows,” characters who continue to live on in Rowling’s mind in a clearly defined magical world. Bron:Mugglenet

woensdag 25 juli 2007 @ 14:46:20 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_51818225
Ik denk dat de moeder van Draco's zoon gewoon Pansy parkinson is.

En Ron vond het vervelend voor Lupin dat hij met Tonks op de bezem moest dacht ik.
Spoilers!
  woensdag 25 juli 2007 @ 14:52:35 #197
157525 Ionesco
A Long Way Down.
pi_51818489
Lees hem nu voor de 2e keer door, en herrinerde me ineens dat ik erbijna van overtuigd was dat Ginny een Animagus zou zijn... Niks van teruggekomen
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_51818620
Er is bijna niets van Ginny teruggekomen in het boek Vind ik echt heel jammer... Ik had haar echt een grote rol gegund...
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:11:45 #199
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51819355
Ohja, nog zoiets vreemds, ze wisten niet wie er gelekt had dat ze Harry vóór zijn verjaardag zouden shippen uit Privet Drive. We konden daarvoor al lezen dat Snape dat gedaan had, maar dat had hij gehoord van Dumbledore, voordat deze hem vroeg hem te vermoorden, dat was dus een aantal maanden voordat het zou gebeuren. Als dat toen al bekend was dan was het toch logisch dat Snape dat aan Voldemort had verteld...

Toen ik dat las dacht ik meteen "Duuuh dat is toch Snape" en later blijkt dat inderdaad zo te zijn, maar het ligt zo voor de hand, waarom zagen zij dat zelf niet?
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:18:04 #200
35623 PPL
#control
pi_51819661
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:55 schreef leonieke het volgende:
Er is bijna niets van Ginny teruggekomen in het boek Vind ik echt heel jammer... Ik had haar echt een grote rol beurt gegund...
pi_51820158
Maar de Order wist toch helemaal niet dat Dumbledore en Snape dat hele plan hadden gemaakt? En de Order was natuurlijk niet aanwezig bij die gezellig DE-bijeenkomst in het eerste hoofdstuk
pi_51820175
Hmm, volgens mij was het DD die het tegen Snape zei vanuit het schilderij. Dus daarna.
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:35:06 #203
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51820336
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:29 schreef bladibladibla het volgende:
Maar de Order wist toch helemaal niet dat Dumbledore en Snape dat hele plan hadden gemaakt? En de Order was natuurlijk niet aanwezig bij die gezellig DE-bijeenkomst in het eerste hoofdstuk
Wat ik bedoel is dat als dat plan al gemaakt was toen Dumbledore nog leefde, Snape nog in de gratie was bij de Order en dus logischerwijs ook van dat plan op de hoogte zou zijn...

En Dumbledore vertelde dat wel degelijk tegen Snape in zijn kantoor, dat was in zijn herinneringen te zien.
pi_51820402
Nog even over de wand: het gaat er volgens mij om wat de wand zelf denkt.

De Elder Wand wist dat Draco Malfoy zijn bezitter was nadat hij in boek 6 de wand had overmeesterd van Dumbledore. Daarom wilde de wand geen speciale magie verrichten voor Voldemort, want dat wilde hij alleen doen voor Draco. Harry heeft Draco z'n (gewone) staf afgepakt en toen was de vraag wat de Elder Wand zelf wist van de situatie: wist de staf dat Draco disarmed was, dan zou hij naar de Disarmer toegaan (Harry), tenminste, dat is wat Potter hoopt. Zou de staf het niet weten, dan zou z'n allegiance alsnog bij Draco liggen en niet bij Voldemort.

Ik denk het vooral door dit zinnetje op pag. 595, uitgesproken door Harry richting Voldemort:

"Does the wand in your hand know its last master was Disarmed? (alsof de staf zelf een brein heeft) Because if it does... I am the true master of the Elder Wand.'

Op dat moment wist Harry ook nog niet zeker waar de allegiance van de wand lag, maar hij besloot de gok te nemen en gelukkig lag die allegiance bij Harry.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2007 15:39:07 ]
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:42:52 #205
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_51820614
Het was geweldig, het begin was zo spannend
Na de locket kapot te hebben gemaakt, ging het trouwens wel erg snel met horcruxes verzamelen vind ik.
Ik vond het jammer dat Ginny niet zo vaak erin voorkwam en van mij hoefde Fred echt niet dood.. Doe dan maar Hagrid ofzo.. Ook jammer van Lupin en Tonks..
Snape vond ik zo

Maar even iets anders: Toen onze drie vriendjes in Grimauld Place verstopten en ze een voor een de ministerie gingen bespieden, was er zo'n stukje dat Harry zelf naar Grimauld Place ging apparaten. Dat kan Harry toch niet?
And all the things you do with it
pi_51820912
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:42 schreef Houtspeer het volgende:
Het was geweldig, het begin was zo spannend
Na de locket kapot te hebben gemaakt, ging het trouwens wel erg snel met horcruxes verzamelen vind ik.
Ik vond het jammer dat Ginny niet zo vaak erin voorkwam en van mij hoefde Fred echt niet dood.. Doe dan maar Hagrid ofzo.. Ook jammer van Lupin en Tonks..
Snape vond ik zo

Maar even iets anders: Toen onze drie vriendjes in Grimauld Place verstopten en ze een voor een de ministerie gingen bespieden, was er zo'n stukje dat Harry zelf naar Grimauld Place ging apparaten. Dat kan Harry toch niet?
Jawel, maar ik weet niet of hij zijn license heeft gehaald.
Dan zou hij het dus illegaal doen, maarja The Chosen One hé.
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:52:46 #207
88233 Steve
Still the best.
pi_51820954
Harry kan het wel, hij had z'n apparationbewijs alleen nog niet.
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:55:32 #208
164931 Houtspeer
pi_51821055
Als hij het kan waarom ging hij verder altijd via hermione apparaten?
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:55:50 #209
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_51821069
wtf echt, harry potter doet een gandalf?
ff wachten nog
pi_51821170
Zo geweldig vind ik Ginny niet
Hermione en Luna zijn veel gaver
Wat wel grappig was van Ginny, toen Cho op het punt stond Harry naar Ravenclaws common room te brengen

Cho had got to her feet, but Ginny said rather fiercely, 'No, Luna will take Harry, won't you Luna?'
pi_51821480
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:35 schreef Molluck het volgende:
Wat ik bedoel is dat als dat plan al gemaakt was toen Dumbledore nog leefde, Snape nog in de gratie was bij de Order en dus logischerwijs ook van dat plan op de hoogte zou zijn...
Volgens mij was de Order juist helemaal niet op de hoogte van het plan dat Snape Dumbledore zou vermoorden en de instructies die Dumbledore achter had gelaten. Dat zou me geen slimme keuze lijken: hoe meer mensen van een plan weten hoe meer er mis kan gaan.

Als de Order wel op de hoogte was geweest hadden ze ook geweten dan Grimmauld Place veilig was om te betreden.
  woensdag 25 juli 2007 @ 16:18:46 #212
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51821881
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:07 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Volgens mij was de Order juist helemaal niet op de hoogte van het plan dat Snape Dumbledore zou vermoorden en de instructies die Dumbledore achter had gelaten. Dat zou me geen slimme keuze lijken: hoe meer mensen van een plan weten hoe meer er mis kan gaan.

Als de Order wel op de hoogte was geweest hadden ze ook geweten dan Grimmauld Place veilig was om te betreden.
Ik zal me nog een keer proberen uit te drukken zodat jij het ook snapt.

Ze verdenken iemand uit de Order dat hij gelekt heeft naar Voldemort. Ze denken aan Mundungus, maar niet aan Snape. Dat is vreemd, aangezien het plan om Harry voor zijn verjaardag bij zijn pleegouders weg te halen dus al bestond voordat Snape Dumbledore doodde, zoals blijkt uit Snape's herinneringen. Daar zegt Dumbledore dat Snape Voldemorts vertrouwen moet winnen door hem deze informatie te verschaffen, maar dat hij wel het idee moet opperen om doubles te gebruiken, wellicht door Mundungus te Confunden.

Als het plan (om Harry voortijdig op te halen) al zo lang bestond (voordat Dumbledore dood was) dan was Snape daar toch allang van op de hoogte geweest, hij zat toen toch ook nog steeds in de Order dus waarom vragen ze zich dan nog af wie dat plan aan Voldemort heeft verteld?
  woensdag 25 juli 2007 @ 16:38:10 #213
71919 wonderer
pi_51822550
Misschien heeft Dumbledore hen het plan pas NA zijn dood doen toekomen (geheim papier of zo), of heeft hij het toen alleen aan bijvoorbeeld Mad-Eye verteld, die het pas na zijn dood aan de rest vertelde en zich realiseerde dat Snape het dan niet kan weten.
pi_51823908
ff terugschoppen in MyAT
  woensdag 25 juli 2007 @ 17:30:42 #215
88233 Steve
Still the best.
pi_51824595
Volgens The Leakt Cauldron.org zou Rowling het volgende hebben gezegd vlak voordat ze ging voorlezen en ze nog wat vragen beantwoordde:
quote:
Question: Will you tell us the other titles for the book?
Answer: No. One is actually used as a chapter title and the other gave too much away?
Question: What chapter has the other title?
Answer: Chapter 32.
Dat is The Elder Wand.
pi_51825441
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:30 schreef alwaysthebest het volgende:
Volgens The Leakt Cauldron.org zou Rowling het volgende hebben gezegd vlak voordat ze ging voorlezen en ze nog wat vragen beantwoordde:
[..]

Dat is The Elder Wand.
Ach, die titels maken eigenlijk weinig uit. DIe zijn vaak toch zo vaag dat je er toch niet naar kunt raden en alleen de betekenis begrijpt als je het boek hebt gelezen. Want serieus, heeft iemand ooit een titel van HP goed kunnen uitleggen zonder het boek te hebben gelezen (of het verhaal te kennen )?
  woensdag 25 juli 2007 @ 18:06:01 #217
61048 Mr.Trelawney
Lettersnoeper
pi_51825733
Bellatrix moest er gewoon aan, klaar.
Dobby vind ik trouwens niet inwisselbaar; ik vond het echt een schok dat hij stierf
  woensdag 25 juli 2007 @ 18:08:54 #218
71919 wonderer
pi_51825821
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 18:06 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Bellatrix moest er gewoon aan, klaar.
Dobby vind ik trouwens niet inwisselbaar; ik vond het echt een schok dat hij stierf
Door die begrafenis had het ook meer impact. De rest van de doden kreeg hooguit een paar regels tekst.
pi_51827242
Geen zin om alles door te lezen, maar zie ik goed dat harry potter kinderen krijgt :s hoe oud is die in het boek ?
pi_51827457
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 18:08 schreef wonderer het volgende:

[..]

Door die begrafenis had het ook meer impact. De rest van de doden kreeg hooguit een paar regels tekst.
Jah, inderdaad. De dood van Lupin en Tonks:
quote:
Remus and Tonks, ale and still and peaceful-looking, apparently asleep beneath the dark, enchanted ceiling.
Ik vond het nogal gemakkelijk...
pi_51827579
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 18:59 schreef Syd het volgende:
Geen zin om alles door te lezen, maar zie ik goed dat harry potter kinderen krijgt :s hoe oud is die in het boek ?
Harry en Ginny krijgen drie kinderen, die volgens mijn berekeningen op het moment van de epiloog 9, 11 en 13 zijn. De epiloog speelt zich 19 jaar na the Batlle of Hogwarts af, dus dat betekent dat Harry en Ginny op dat moment 37 en 36 zijn. Hun eerste kind, James, is geboren toen zij dus 24 en 23 waren. Twee jaar later volgde Albus Severus en weer 2 jaar daarna Lily.

[ Bericht 0% gewijzigd door bladibladibla op 26-07-2007 09:51:23 ]
pi_51827585
volgens mij vertelt Dumbledore het aan Snape na zijn dood, Snape praat in die herinnering geloof ik met Dumbledores portret op Hogwarts?

Maar als dit zo is is het alsnog een fout, want in de zomer was Snape nog geen schoolhoofd dus had hij niet in het kantoortje kunnen komen, toch? En bovendien was hij allang uit de order gekickt, dus hoe had hij uberhaupt de juiste datum kunnen weten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Afrodite op 25-07-2007 19:10:34 (typfout) ]
pi_51827996
Ik had eerst een slecht gevoel over de epiloog, maar toen las ik deze editorial op Mugglenet. Hij gaat vooral over de epiloog en over de persoonlijke gevoelens van de schrijver daarbij, maar hij maakt een aantal goede opmerkingen, waardoor ik de epiloog een stuk minder slecht begin te vinden.

In deze review verwoord de schrijver wat ik denk over de dood van oa Lupin en Tonks:
quote:
Rowling said characters would die, and she meant it. Pain and death are constant companions, and sometimes who is taken is a shocker. The deaths aren’t always drawn-out, violent scenes; sometimes, you discover that someone has died at the same time Harry does.
Als er iemand ben je er niet altijd bij. Als Harry wel bij elke dood aanwezig zou zijn, zou dat wel heel toevallig zijn. Ik had graag meer geweten over de dood van Tonks en Lupin, maar ik begrijp wel waarom dat vanuit het verhaalperspectief niet zo is.
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:23:50 #224
88233 Steve
Still the best.
pi_51828056
Ik vind het niet eens zo erg dat ze maar wat zijdelings wordt vermeld (hey het is een gigantisch slagveld, wie weet wie er verder nog allemaal dood is), maar vooral de nasleep had ik persoonlijk interessant gevonden).

edit: editorial gelezen. Mooi over nagedacht.

[ Bericht 6% gewijzigd door Steve op 25-07-2007 19:29:04 ]
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:48:11 #225
164931 Houtspeer
pi_51828866
Ik had graag dat er meer vanuit de perspectief van de Death Eaters kant zou zijn. Alleen hoofdstuk 1 had dat en dat was een hele leuke en intense hoofdstuk!
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:55:04 #226
71919 wonderer
pi_51829133
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 19:23 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik vind het niet eens zo erg dat ze maar wat zijdelings wordt vermeld (hey het is een gigantisch slagveld, wie weet wie er verder nog allemaal dood is), maar vooral de nasleep had ik persoonlijk interessant gevonden).

edit: editorial gelezen. Mooi over nagedacht.
De dood zelf maakt me niet zoveel uit, meer wat voor impact het op harry heeft. Alles bij elkaar genomen is ie toch nogal een stoicijns figuur.
  woensdag 25 juli 2007 @ 20:19:09 #227
32402 s0k
..............................
pi_51829958
Dat harry zelf een horcrux was, was natuurlijk op je klompen aan te voelen. Dumby zei zelf al ergens in de eerdere boeken dat hij dacht dat Voldy een stukje van zichzelf had overgeplaatst in Harry met zn vloek.
Zodoende vond ik het zelfopofferings gebeuren helemaal geen spannende plottwist En had ik dat King's Cross station gebeuren ookal min of meer in gedachten.
..................................................................................................................................................
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:02:47 #228
71919 wonderer
pi_51831265
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 20:19 schreef s0k het volgende:
Dat harry zelf een horcrux was, was natuurlijk op je klompen aan te voelen. Dumby zei zelf al ergens in de eerdere boeken dat hij dacht dat Voldy een stukje van zichzelf had overgeplaatst in Harry met zn vloek.
Zodoende vond ik het zelfopofferings gebeuren helemaal geen spannende plottwist En had ik dat King's Cross station gebeuren ookal min of meer in gedachten.
Ik had de theorie ook meerdere malen gelezen maar was er niet van overtuigd, voor mij klopte het niet (heftige magie om een horcrux te maken en bij de laatste gaat het ineens niet alleen vanzelf, maar ook nog zo dat Voldie het niet eens merkt?). De uitleg was uiteindelijk wel min of meer genoeg, hoewel ik het nog steeds een vaag verhaal vind.
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:09:01 #229
88233 Steve
Still the best.
pi_51831457
Nog even over het zwaard van Gryffindor: op pagina 109 (Uk) staat: “According to reliable historical sources, the sword may present itself to any worthy Gryffindor.”
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:12:02 #230
164931 Houtspeer
pi_51831541
Daarom kreeg Neville hem ook uit de Sorting Hat aan het eind.

Was Neville niet een hufflepuffer..?
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:13:11 #231
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_51831573
nee joh, neville is griffoendor
ff wachten nog
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:14:56 #232
164931 Houtspeer
pi_51831634
Ja net even opgezocht
Nu weet ik het weer, ik vond eerst altijd dat hij in Hufflepuff hoorde. De debiel, ik haat hem een beetje, komt ook door de films, daar is hij echt een rand.

En ik vind ook dat hij het spannende einde in deel 5 een beetje verneukt met zijn scheve mond, steeds dat gestotter lezen, dat haat ik. Ook als Harry soms zit te praten: I want to - er - find.. out where the - the - hallows are. Jezus man, praat normaal
pi_51832505
Over Tonks en Lupin: ik had ook idd dat ik aan het lezen was zo * lalalalatonksenlupinzijndoodlalalala * WAT ? WAT LAS IK DAAR ? Tonks - en - Lupin - zijn - dood ? Pardon ? WTF ? Ik had er bijna overheengelezen ! !

En . Neville. . Die wordt echt per boek toffer.
pi_51833424
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:02 schreef wonderer het volgende:
maar ook nog zo dat Voldie het niet eens merkt?).
Tom had wel andere dingen aan zijn hoofd op dat moment!
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:04:16 #235
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_51833553
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 19:22 schreef bladibladibla het volgende:
Ik had eerst een slecht gevoel over de epiloog, maar toen las ik deze editorial op Mugglenet.
In deze review verwoord de schrijver wat ik denk over de dood van oa Lupin en Tonks:
Mooi!
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:12:21 #236
71919 wonderer
pi_51833889
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 22:01 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Tom had wel andere dingen aan zijn hoofd op dat moment!
True, en dat stuk vind ik ook best plausibel, dat zijn ziel fragmenteert zonder veel moeite. Alleen dat er dan zomaar een horcrux van gemaakt wordt, in de vorm van Harry, dat wil er bij mij nog niet helemaal in.
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:35:54 #237
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51834720
Ik vraag mij af wat er van Petunia, Vernon en zoon is geworden. Zij werden onder bescherming van tovenaars ergens heen gebracht, maar kwamen nergens meer terug. Terwijl zoonlief toch een soort berouw leek te tonen jegens Harry...
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:36:23 #238
136830 Nenootje
severely detached
pi_51834742
Ik ben al lang blij dat Hagrid nog leeft
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:40:09 #239
157525 Ionesco
A Long Way Down.
pi_51834902
Hmm, net op wiki gekeken, en er staat dat de nacht dat harry's ouders zijn vermoord in 1981 afspeelde. Dit heb ik nooit opgemerkt in t boek.
quote:
The story opens in 1981 with the unrestrained celebration of a normally secretive wizarding world which for many years had been terrorised by Lord Voldemort. The previous night (31 October 1981), Voldemort had discovered the refuge of the hidden Potter family, and killed Lily and James Potter.
Dus al tel je daar ong. 10 jaar bij op, betekent dat dat t eerste boek in 1991 zich afspeelde.. dus harry was in 1997 eigenlijk al 17 .

dus hij is nu 27 als je nagaat dat 19 jaar na t einde van het verhaal Albus Severus 11 is.. betekende dat dat harry toen die 28 was vader is geworden
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:41:41 #240
88233 Steve
Still the best.
pi_51834969
De datum van de dood stond op de grafsteen van de Potters.
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:41:43 #241
164931 Houtspeer
pi_51834973
Op het graf van Harry's ouders staat dat ze in 1981 vermoord zijn.
pi_51834995
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:14 schreef Houtspeer het volgende:
Ja net even opgezocht
Nu weet ik het weer, ik vond eerst altijd dat hij in Hufflepuff hoorde. De debiel, ik haat hem een beetje, komt ook door de films, daar is hij echt een rand.

En ik vind ook dat hij het spannende einde in deel 5 een beetje verneukt met zijn scheve mond, steeds dat gestotter lezen, dat haat ik. Ook als Harry soms zit te praten: I want to - er - find.. out where the - the - hallows are. Jezus man, praat normaal
misschien dacht je dat hij bij hufflepuf hoorde, omdat hij heel goed is in herbology, dat wordt gegeven door het hoofd van hufflepuf
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:46:50 #243
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_51835163
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 22:35 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik vraag mij af wat er van Petunia, Vernon en zoon is geworden. Zij werden onder bescherming van tovenaars ergens heen gebracht, maar kwamen nergens meer terug. Terwijl zoonlief toch een soort berouw leek te tonen jegens Harry...
Ja, dat was ook een teleurstelling. Na alle tijd die we met ze door hebben gebracht, worden ze ergens heen gebracht, en wordt niks meer van vernomen.
  woensdag 25 juli 2007 @ 22:51:56 #244
157525 Ionesco
A Long Way Down.
pi_51835329
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 22:46 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ja, dat was ook een teleurstelling. Na alle tijd die we met ze door hebben gebracht, worden ze ergens heen gebracht, en wordt niks meer van vernomen.
Vond ik ook erg jammer ja..

Ik had zelf ook wel iets meer willen horen over het laatste gevecht op hogwarts.
  donderdag 26 juli 2007 @ 00:30:34 #245
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_51840004
Ik ben ook benieuwd naar hoe het nou is afgelopen met de ouders van Hermione. Heeft eigenlijk niets met het boek te maken, maar het lijkt me sowieso wel leuk om hun ervaringen met die hele Wizardingworld te horen.

En weet iemand of die Stan Shunpike uiteindelijk nou ge-imperiused was of toch wel een Deatheater?
Spoilers!
  donderdag 26 juli 2007 @ 00:39:37 #246
32402 s0k
..............................
pi_51840334
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 22:40 schreef Ionesco het volgende:
Hmm, net op wiki gekeken, en er staat dat de nacht dat harry's ouders zijn vermoord in 1981 afspeelde. Dit heb ik nooit opgemerkt in t boek.
[..]

Dus al tel je daar ong. 10 jaar bij op, betekent dat dat t eerste boek in 1991 zich afspeelde.. dus harry was in 1997 eigenlijk al 17 .

dus hij is nu 27 als je nagaat dat 19 jaar na t einde van het verhaal Albus Severus 11 is.. betekende dat dat harry toen die 28 was vader is geworden
Eerder al, want Albus Severus is niet de oudste telg van HP he
..................................................................................................................................................
  donderdag 26 juli 2007 @ 01:23:34 #247
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_51841561
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:39 schreef AudreyHepburn het volgende:
Over Tonks en Lupin: ik had ook idd dat ik aan het lezen was zo * lalalalatonksenlupinzijndoodlalalala * WAT ? WAT LAS IK DAAR ? Tonks - en - Lupin - zijn - dood ? Pardon ? WTF ? Ik had er bijna overheengelezen ! !

tja dat had ik ook, maar ik moet ook het stuk van fred 2 keer lezen voordat het tot me door drong
ff wachten nog
  donderdag 26 juli 2007 @ 01:31:53 #248
164931 Houtspeer
pi_51841763
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 01:23 schreef Game_Error het volgende:

[..]

tja dat had ik ook, maar ik moet ook het stuk van fred 2 keer lezen voordat het tot me door drong
Ja mij ook! echt vaag geschreven was dat.
pi_51844350
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:39 schreef AudreyHepburn het volgende:

Dat had ik ook een beetje. Dat moment dacht ik eigenlijk dat ze gewoon gewond waren. Later wordt ergens gezegd dat ze echt dood zijn. Was vreemd.

Neville is zooooooo tof

Er zijn nog veel dingen onduidelijk, zoals het verhaal van de Dursleys, maar ik begin er steeds meer vrede mee te krijgen. Een beetje eigen fantasie is daarin ook wel goed.
pi_51845224
Ik durf te wedden dat Neville inmiddels een Hungarian Horntail op zn borst heeft getatoeëerd.
pi_51845898
quote:
het was al af te leiden uit CoS. Nearly Headless Nick viert zijn 500e sterfdag en op zijn taart stond de datum waarop hij gestorven was, en dat was dus 500 jaar voordat Harry in zijn 2e jaar zat. Terug rekenen is dan vrij makkelijk
pi_51846100
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 09:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik durf te wedden dat Neville inmiddels een Hungarian Horntail op zn borst heeft getatoeëerd.
Ja, whehehe, geniale roddel was dat ! ! Harry met een drakentattoo.
pi_51846177
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 09:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Eerder een Mandrake...
pi_51846268
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 00:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben ook benieuwd naar hoe het nou is afgelopen met de ouders van Hermione. Heeft eigenlijk niets met het boek te maken, maar het lijkt me sowieso wel leuk om hun ervaringen met die hele Wizardingworld te horen.

En weet iemand of die Stan Shunpike uiteindelijk nou ge-imperiused was of toch wel een Deatheater?
Ja, ik vond het zo raar dat Stan Shunpike ineens écht aan de verkeerde kant bleek te staan.
Maar ja, met Snape werd ik bij die eerste aanval ook op het verkeerde been gezet. Ik was er zo van overtuigd dat hij aan de goede kant stond en toen ging hij ineens George z'n oor sectumsempraen.

Jammer dat we inderdaad niet weten hoe het nou precies met Sjaak zit.
pi_51847268
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 10:09 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja, ik vond het zo raar dat Stan Shunpike ineens écht aan de verkeerde kant bleek te staan.
Maar ja, met Snape werd ik bij die eerste aanval ook op het verkeerde been gezet. Ik was er zo van overtuigd dat hij aan de goede kant stond en toen ging hij ineens George z'n oor sectumsempraen.

Jammer dat we inderdaad niet weten hoe het nou precies met Sjaak zit.
In de Pensieve met Snape's herinneringen zag je dat dat dus een ongeluk was, Sneep moest ervoor zorgen dat bij het transport van Harry zo min mogelijk gewonden zouden vallen. Een van de Deatheaters stond op het punt om iemand van de orden te vermoorden en dat wou Snape voorkomen door hem te sectumsempraen, maar hij mistte de Deatheater en raakte per ongeluk George.
  donderdag 26 juli 2007 @ 10:48:56 #256
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51847395
quote:
[..]

Ja, dat is natuurlijk logisch, op het moment dat het eerste boek geschreven/bedacht werd, was de Harry Potter tijd paralel aan die van ons. Echter zij worden per boek maar één jaar ouder terwijl het meer dan een jaar kost om een boek te schrijven. Als ze de tijd mee had laten veranderen was Harry na het derde boek al te oud voor school
pi_51847787
Mensen moeten eens ophouden over het feit dat ze meer hadden willen lezen over de dood van verschillende karakters. Op het eerste hoofdstuk na is het verhaal geheel geschreven vanuit het perspectief van Harry Potter. Dat ging al 6 boeken lang zo en het was niet te verwachten dat Rowling voor dit boek van die methode zou afwijken. Aan de ene kant draagt dit bij aan de spanning van het boek (je weet niet wat de vijand van plan is), maar aan de andere kant mis je inderdaad informatie die je misschien wel had willen weten. Het kan echter niet zo zijn dat Harry Potter bij elke moordaanslag van de Death Eaters op een personage aanwezig is. Dat zou onrealistisch zijn.
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:06:55 #258
114176 Molluck
Suck my deck!
pi_51847914
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:02 schreef Nielsch het volgende:
Mensen moeten eens ophouden over het feit dat ze meer hadden willen lezen over de dood van verschillende karakters. Op het eerste hoofdstuk na is het verhaal geheel geschreven vanuit het perspectief van Harry Potter. Dat ging al 6 boeken lang zo en het was niet te verwachten dat Rowling voor dit boek van die methode zou afwijken. Aan de ene kant draagt dit bij aan de spanning van het boek (je weet niet wat de vijand van plan is), maar aan de andere kant mis je inderdaad informatie die je misschien wel had willen weten. Het kan echter niet zo zijn dat Harry Potter bij elke moordaanslag van de Death Eaters op een personage aanwezig is. Dat zou onrealistisch zijn.
Boeiend, George kwam toch ook zonder oor terug, daarvan werd later ook verteld dat dat door Snape kwam. Ze hadden ook kunnen vragen hoe Tonks en Lupin doodgegaan zijn en dan hadden ze kunnen vertellen door wie en hoe...
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:08:17 #259
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51847966
Ik vind inderdaad dat er best niet iets meer dan één zin aan besteed had kunnen worden. Het is niet zo dat die mensen niet belangrijk waren voor het verhaal ofzo.
Hoogachtend,
Erik.
pi_51848396
Ik vraag me af bij wie Teddy is opgegroeid. Niet bij Harry en Ginny denk ik, op hun leeftijd. Ik denk dat de Weasleys hem even onder hun hoede hebben genomen. Kids Potter hadden het nml over neefje Teddy...
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:25:17 #261
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51848447
Misschien de moeder van Tonks?
Hoogachtend,
Erik.
pi_51848564
Het einde van Scrimgeour was ook tragisch te noemen.

Ik vond het trouwens niet jammer dat Ginny zo weinig aandacht kreeg.
pi_51848676
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:23 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik vraag me af bij wie Teddy is opgegroeid. Niet bij Harry en Ginny denk ik, op hun leeftijd. Ik denk dat de Weasleys hem even onder hun hoede hebben genomen. Kids Potter hadden het nml over neefje Teddy...

"Our Teddy! Teddy Lupin! Snogging our Victoire! Our cousin!"
Dus het is onze nicht Victoire en niet neef Teddy.
pi_51848746
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:28 schreef IHVK het volgende:

Ik vond het trouwens niet jammer dat Ginny zo weinig aandacht kreeg.
Ik wel
Had eigenlijk gehoopt op een paar regels waarin zij en Harry alles goed maakte.....nu waren ze al gelijk getrouwd.
pi_51848843
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:34 schreef Koningin het volgende:

[..]

Ik wel
Had eigenlijk gehoopt op een paar regels waarin zij en Harry alles goed maakte.....nu waren ze al gelijk getrouwd.
Ja daar misschien wel, maar ik bedoel meer in het plot.

Het is goed dat er gekozen is voor Harry, Ron en Hermelien. En niet Harry, Ron, Hermelien en Ginny.
pi_51849038
Dit bericht is een exacte repost van ons bericht van 17 juli 2007. Ladies and gentlemen, we've got him. Het nieuwe Harry Potter boek genaamd Deathly Hallows. Dus laten we snel het plot verraden, scheelt u weer lezen: Voldemort verslaat Harry na een intensief gevecht met zijn megatoverstaf. Harry is voorgoed dood, net zo dood als Perkamentus Sneep, die door Harry omgebracht wordt. Wie blijft leven zijn James, Rose, Hugo en die club. Harry en Ginny Wemel krijgen zestien kinderen. Harry's zoon Pietje is de enige die met naam genoemd wordt. Hermelien Giffel, het verwachte schatje van Harry blijft ook leven maar krijgt een verhouding met Voldemort. Het boek verspringt in het laatste hoofdstuk 300 jaar, hierin lezen we dat Voldemort zijn zoon naar de tovenaarsschool stuurt en goed bevriend raakt met Draco en zijn vrouw. Eind goed al goed. Het J.K. Rowling imperium blijft intact. Dit was de eerste en laatste keer ooit dat u wat over Harry Potter op GeenStijl las.

Geenstijl.
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:45:47 #267
35623 PPL
#control
pi_51849041
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:34 schreef Koningin het volgende:

[..]

Ik wel
Had eigenlijk gehoopt op een paar regels waarin zij en Harry alles goed maakte
Lang leve (R-rated) fanfiction!
pi_51849073
Waarom heeft Dumbeldore nooit een vriendin of vrouw gehad? Is ie misschien homo?
pi_51849099
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:32 schreef IedeK. het volgende:

[..]

"Our Teddy! Teddy Lupin! Snogging our Victoire! Our cousin!"
Dus het is onze nicht Victoire en niet neef Teddy.
oooooh ok

Maar er stond ook een aantal keer iets over hun drie kinderen. James, Lily en Albus. Teddy is dan wel niet hun eigen kind, maar toch...
Ik had wel verwacht dat Harry, nadat hij erachter kwam dat Tonks en Lupin dood waren, wel een gedachtensprongetje had gemaakt "gut, nu ben ik paps..." Misschien had ie het te druk...
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:49:41 #270
35623 PPL
#control
pi_51849154
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:46 schreef IHVK het volgende:
Waarom heeft Dumbeldore nooit een vriendin of vrouw gehad? Is ie misschien homo?
Wie zegt dat ie die nooit heeft gehad?
Er zijn wel meer dingen niet bekend over karakters.

Dit is net zo'n uitspraak als:
Waarom lazen we nooit dat Dumbledore alleen maar scharrelkip at?
Was hij soms een voorstander van de legbatterij?

Voorlopiog wacht ik de encyclopedie even af die JKR heeft aangekondigd.
Als ik het goed begrijp zal die een hoop achtergrondinformatie bevatten over personages.
De achtergronden blijken wel te zijn uitgewerkt door JKR, maar hebben nooit een van de boeken gehaald.
pi_51849179
quote:
pi_51849235
Die is net zo sexloos als de andere docenten. Lijkt me ook geen gemakkelijke relatie, als je driekwart van je tijd in een kasteel ver weg moet zitten.

En Teddy is bijna zeker bij 'Meda Tonks groot geworden, hoewel hij toch ook wel 4 keer in de week bij de Pottertjes aan tafel zat.
pi_51849986
quote:
Waarschijnlijk omdat die man al z'n tijd in z'n carriere stopte. Geen vrouw die dat lang vol kan houden.
pi_51850096
De epiloog vind ik op zich niet eens zó erg, maar de laatste zin is wel behoorlijk cliché. Ik had liever het einde een halve pagina eerder gezien:

"You were named for two headmasters of Hogwarts. One of them was a Slytherin and he was probably the bravest man I ever knew"
pi_51850646
quote:
Want als je geen vrouw / vriendin hebt ben je homo

Relaties van docenten hadden volgens mij totaal geen toegevoegde waarde gehad voor het verhaal. Beter dus dat daar verder ook geen aandacht aan is besteed (en wie wil nou een relatie met een persoon die het hele jaar van huis is).
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:10:04 #276
88233 Steve
Still the best.
pi_51851424
Spoiler alert! Rowling discusses Harry's fate here

Een klein stukje:
quote:
"Lupin and Tonks were two who were killed who I had intended to keep alive. … It's like an exchange of hostages, isn't it? And I kept Mr. Weasley (Ron's father) alive. He was slated to die in the very, very original draft of the story."
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:22:10 #277
132411 Mr_Booze
Mollenklem leggen met Jantien
pi_51851745
Gaat ze nou door met schrijven van andere reeksen of boeken of stopt ze? Het zal wel moeillijk worden om deze reeks te toppen.

Een leuke..

"Why are they all staring?" demanded Albus

"Don't led it worry you," said Ron."It's me I am extremely famous."
This signature was placed by Mr_Booze, and not FA ;)
pi_51851893
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 12:40 schreef MissLeDuq het volgende:

[..]

Want als je geen vrouw / vriendin hebt ben je homo

Relaties van docenten hadden volgens mij totaal geen toegevoegde waarde gehad voor het verhaal. Beter dus dat daar verder ook geen aandacht aan is besteed (en wie wil nou een relatie met een persoon die het hele jaar van huis is).
Het was maar een idee.

Zou zomaar kunnen. Dumbeldore en Grindewald.

Ik weet het, één van mijn mindere goede theorieën...
pi_51852077
Ik moet die epiloog nog eens goed doorlezen, ben er volgens mij te snel door heen gegaan.
Moet alles nog eens goed in mij opnemen.

[ Bericht 80% gewijzigd door Koningin op 26-07-2007 13:39:31 ]
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:33:35 #280
132411 Mr_Booze
pi_51852082
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:27 schreef IHVK het volgende:

[..]

Het was maar een idee.

Zou zomaar kunnen. Dumbeldore en Grindewald.

Ik weet het, één van mijn mindere goede theorieën...
Wel een grappig een soort desperate housewives op Hogwarts.. McGonagall met Slughorn betrapt in de kelder van Snape.
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:44:38 #281
88233 Steve
Still the best.
pi_51852522
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:22 schreef Mr_Booze het volgende:
Gaat ze nou door met schrijven van andere reeksen of boeken of stopt ze? Het zal wel moeillijk worden om deze reeks te toppen.
A fond look back at Harry
quote:
"I'm sort of writing two things at the moment," she says. "One is for children and the other is not for children. The weird thing is that this is exactly the way I started writing Harry. I was writing two things simultaneously for a year before Harry took over. So one will oust the other in due course, and I'll know that's my next thing."
pi_51853630
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:52 schreef Ionesco het volgende:
Lees hem nu voor de 2e keer door, en herrinerde me ineens dat ik erbijna van overtuigd was dat Ginny een Animagus zou zijn... Niks van teruggekomen
Ja ik heb dat zes boeken lang gedacht! Omdat ze altijd zo opgekruld in stoelen ligt enzo, dacht ik dat ze een kat was. Zijn er meer mensen van overtuigd dat Snape toch een animagus (vleermuis) is trouwens?
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:07 schreef clumsy_clown het volgende:Toen Tonks en Lupin een zoon kregen en Harry peetvader maakten werd voor mij al duidelijk dat ze hem niet zou laten sterven trouwens.
Ja, alleen vreesde ik toen wel meteen voor een herhaling van de geschiedenis en dus voor de levens van Tons en Remus.

En wellicht ten overvloede, omdat er al zoveel over gepost is, maar dit is mijn visie:
Voldemort komt erachter dat de Elder wand niet voor hem werkt omdat hij de laatste eigenaar niet verslagen heeft. Hij denkt dan dat Snape de rechtmatige eigenaar is (omdat die Dumbledore heeft vermoord) en dat, als hij Snape vermoordt, de wand naar hem zal luisteren. Voldemort weet natuurlijk niet dat Snape en Dumbledore een deal hebben gemaakt. Omdat Snape Dumbledore vermoord heeft met diens toestemming heeft hij hem niet "echt" ontwapend/ verslagen en blijft de wand daarom "trouw" aan Draco, de laatste persoon die de eigenaar van de Elder wand heeft ontwapend. Op het moment dat Harry Draco ontwapent in het boek gaat de allegiance van de wand dus naar Harry. Dat de wand dan verder niet fysiek aanwezig is doet volgens mij niet ter zake.

Sorry als dit dubbelop is, maar ik snapte het zelf pas toen ik het op papier had gezet.
  donderdag 26 juli 2007 @ 14:25:34 #283
132411 Mr_Booze
pi_51854020
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 13:44 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

A fond look back at Harry
[..]
Thx
  donderdag 26 juli 2007 @ 14:48:50 #284
88233 Steve
Still the best.
pi_51854796
Hm, de Nederlandse vertaling gaat Harry Potter en de Relieken van de Dood heten i.p.v. Harry Potter en de Relieken des Doods.
pi_51854962
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 14:48 schreef alwaysthebest het volgende:
Hm, de Nederlandse vertaling gaat Harry Potter en de Relieken van de Dood heten i.p.v. Harry Potter en de Relieken des Doods.
En terecht.
  donderdag 26 juli 2007 @ 14:54:52 #286
71919 wonderer
pi_51855003
quote:
Waarom heeft Dumbledore nooit een vriend of echtgenoot gehad? Is ie misschien hetero?

pi_51855015
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 14:48 schreef alwaysthebest het volgende:
....van de Dood....

Klinkt ook nergens naar, suffe titel (maar qua uitleg klopt het eigenlijk wel beter omdat de relieken van de dood afkomstig zijn).
  donderdag 26 juli 2007 @ 14:58:12 #288
88233 Steve
Still the best.
pi_51855105
Exclusive: What Potter author left out
J.K. Rowling gives details on what happens after book’s final epilogue
By Jen Brown
TODAYShow.com contributor
Updated: 7:38 a.m. ET July 26, 2007

Spoiler alert: This story reveals some key plot points in the final Harry Potter book. So if you've haven't finished the book, J.K. Rowling asks that you not read this story.

If you found the epilogue of “Harry Potter and the Deathly Hallows” rather vague, then J.K Rowling achieved her goal.

The author was shooting for “nebulous,” something “poetic.” She wanted the readers to feel as if they were looking at Platform 9¾ through the mist, unable to make out exactly who was there and who was not.

“I do, of course, have that information for you, should you require it,” she told TODAY’s Meredith Vieira rather coyly in her first interview since fans got their hands on the final book.
Ummm … yes, please!

Rowling said her original epilogue was “a lot more detailed,” including the name of every child born to the Weasley clan in the past 19 years. (Victoire, who was snogging Teddy — Lupin and Tonks’ son — is Bill and Fleur’s eldest.)

“But it didn’t work very well as a piece of writing,” Rowling said. “It felt very much that I had crowbarred in every bit of information I could … In a novel you have to resist the urge to tell everything.”

But now that the seventh and final novel is in the hands of her adoring public, Rowling no longer has to hold back any information about Harry Potter from her fans. And when 14 fans crowded around her in Edinburgh Castle in Scotland earlier this week as part of TODAY’s interview, Rowling was more than willing to share her thoughts about what Harry and his friends are up to now.

Harry, Ron and Hermione
We know that Harry marries Ginny and has three kids, essentially, as Rowling explains, creating the family and the peace and calm he never had as a child.

As for his occupation, Harry, along with Ron, is working at the Auror Department at the Ministry of Magic. After all these years, Harry is now the department head.

“Harry and Ron utterly revolutionized the Auror Department,” Rowling said. “They are now the experts. It doesn’t matter how old they are or what else they’ve done.”

Meanwhile, Hermione, Ron’s wife, is “pretty high up” in the Department of Magical Law Enforcement, despite laughing at the idea of becoming a lawyer in “Deathly Hallows.”

“I would imagine that her brainpower and her knowledge of how the Dark Arts operate would really give her a sound grounding,” Rowling said.

Harry, Ron and Hermione don’t join the same Ministry of Magic they had been at odds with for years; they revolutionize it and the ministry evolves into a “really good place to be.”

“They made a new world,” Rowling said.

The wizarding naturalist
Luna Lovegood, the eccentric Ravenclaw who was fascinated with Crumple-Horned Snorkacks and Umgubular Slashkilters, continues to march to the beat of her own drum.

“I think that Luna is now traveling the world looking for various mad creatures,” Rowling said. “She’s a naturalist, whatever the wizarding equivalent of that is.”

Luna comes to see the truth about her father, eventually acknowledging there are some creatures that don’t exist.

“But I do think that she’s so open-minded and just an incredible person that she probably would be uncovering things that no one’s ever seen before,” Rowling said.

Luna and Neville Longbottom?
It’s possible Luna has also found love with another member of the D.A.

When she was first asked about the possibility of Luna hooking up with Neville Longbottom several years ago, Rowling’s response was “Definitely not.” But as time passed and she watched her characters mature, Rowling started to “feel a bit of a pull” between the unlikely pair.

Ultimately, Rowling left the question of their relationship open at the end of the book because doing otherwise “felt too neat.”

Mr. and Mrs. Longbottom: “The damage is done.”

There is no chance, however, that Neville’s parents, who were tortured into madness by Bellatrix Lestrange, ever left St. Mungo’s Hospital for Magical Maladies.

“I know people really wanted some hope for that, and I can quite see why because, in a way, what happens to Neville’s parents is even worse than what happened to Harry’s parents,” Rowling said. “The damage that is done, in some cases with very dark magic, is done permanently.”

Rowling said Neville finds happiness in his grandmother’s acceptance of him as a gifted wizard and as the new herbology professor at Hogwarts.

The fate of Hogwarts
Nineteen years after the Battle of Hogwarts, the school for witchcraft and wizardry is led by an entirely new headmaster (“McGonagall was really getting on a bit”) as well as a new Defense Against the Dark Arts teacher. That position is now as safe as the other teaching posts at Hogwarts, since Voldemort’s death broke the jinx that kept a Defense Against the Dark Arts professor from remaining for more than a year.

While Rowling didn’t clarify whether Harry, Ron and Hermione ever return to school to finish their seventh year, she did say she could see Harry popping up every now and again to give the “odd talk” on Defense Against the Dark Arts.

More details to come?
Rowling said she may eventually reveal more details in a Harry Potter encyclopedia, but even then, it will never be enough to satisfy the most ardent of her fans.

“I’m dealing with a level of obsession in some of my fans that will not rest until they know the middle names of Harry’s great-great-grandparents,” she said. Not that she’s discouraging the Potter devotion!

“I love it,” she said. “I’m all for that.”

TODAY is airing more of the exclusive interview with J.K. Rowling on Friday. “Dateline NBC” will air a special hour with the author on Sunday.
© 2007 MSNBC Interactive

URL: http://www.msnbc.msn.com/id/19959323/
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:00:13 #289
71919 wonderer
pi_51855197
quote:
"Fred (Weasley, brother of Harry's friend Ron), Lupin (a former teacher at Hogwarts, the school for wizards and witches that Harry attended) and Tonks (Lupin's wife) really caused me a lot of pain," Rowling says.
Toch jammer dat ze haar emotie niet in het boek heeft kunnen leggen dan.
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:03:02 #290
88233 Steve
Still the best.
pi_51855316
Persoonlijk geloof ik er ook in dat Hermione nog steeds bezig is met S.P.E.W., al is die naam nu veranderd in iets met Dobby erin.
pi_51855705
Ik ben ook wel benieuwd naar wat Draco is gaan doen en hoe ie aan zijn vrouw is gekomen
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:23:50 #292
71919 wonderer
pi_51856099
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 15:13 schreef Koningin het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat Draco is gaan doen en hoe ie aan zijn vrouw is gekomen
En hoe het met zijn ouders is afgelopen. Die zullen wel allebei in Azkaban zitten, waarbij Harry waarschijnlijk strafvermindering heeft bepleit voor Narcissa.
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:36:36 #293
132411 Mr_Booze
pi_51856575
quote:
(“McGonagall was really getting on a bit”)
Wat wil ze hier mee zeggen?
pi_51857002
En wat is er van George gekomen? Trouwens, ik bedenk me ineens dat Ginny heel bijzonder was omdat ze het eerste meisje sinds generaties was binnen de Weaslys. Dat geldt dus ook voor Rose. En Hogwarts ligt in schotland!, kwam ik laatst achter.
pi_51858154
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 15:48 schreef poon het volgende:
En wat is er van George gekomen? Trouwens, ik bedenk me ineens dat Ginny heel bijzonder was omdat ze het eerste meisje sinds generaties was binnen de Weaslys. Dat geldt dus ook voor Rose. En Hogwarts ligt in schotland!, kwam ik laatst achter.
George moét doorgegaan zijn met de Weasley-winkel. Dat eis ik .
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 15:03 schreef alwaysthebest het volgende:
Persoonlijk geloof ik er ook in dat Hermione nog steeds bezig is met S.P.E.W., al is die naam nu veranderd in iets met Dobby erin.
Misschien komt ze nu op voor de rechten van huiselfen en trollen en zooi .
pi_51858594
TOOOOF
  donderdag 26 juli 2007 @ 16:47:07 #297
136830 Nenootje
severely detached
pi_51858689
Leuk, dat artikel! Ik hoop dat ze een beetje opschiet met die encyclopedie...
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
  donderdag 26 juli 2007 @ 19:06:30 #298
88233 Steve
Still the best.
pi_51862133
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 16:27 schreef clumsy_clown het volgende:
George moét doorgegaan zijn met de Weasley-winkel. Dat eis ik .
Misschien samen met die vriend van ze, Lee Nogiets.
pi_51862199
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 19:06 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Misschien samen met die vriend van ze, Lee Nogiets.
Jordan. Van de radio.
pi_51862455
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 19:08 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Jordan. Van de radio.
River.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: