Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.quote:Kwart pabo-student moet weg om rekentoets
woensdag 20 juni 2007 10:19
Een kwart van alle eerstejaarsstudenten aan de pabo moet van school af omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. De studenten moesten dit jaar voor het eerst een verplichte rekentoets afleggen.
Rekenen op de pabo
Rekenen blijkt moeilijker dan gedacht voor de eerstejaars pabo-studenten
Dat liet de HBO-raad woensdag weten.
Verlaten
De helft van de studenten zakte voor de test aan het begin van het schooljaar. Daarna hadden zij recht op twee herkansingen, waaruit bleek dat nog steeds een aanzienlijk percentage van de studenten de toets niet had gehaald. Deze studenten moesten hierdoor de opleiding vervroegd verlaten. Het gaat om ongeveer 2500 leerlingen, meldt de NOS.
In 2006 bleek al dat het niet erg goed gesteld was met de rekenvaardigheid van de leraren in spe. Uit een test bleek toen dat de helft van de eerstejaars gemiddeld slechter rekende dan een goede basisschoolleerling uit groep acht.
Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen. Ik heb een ambivalent gevoel bij de cijfers. Aan de ene kant is het dramatisch dat er zo veel studenten moeten afhaken omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. Maar aan de andere kant laat deze test wel zien dat we hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs omdat deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken en voor de klas kwamen te staan. Wij zijn niet bereid concessies op het gebied van die kwaliteit te doen.
Aansluiting
Volgens Terpstra laten de slechte uitslagen van de rekentoetsen zien dat de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hogere beroepsonderwijs niet goed genoeg is. Ook maakt hij zich zorgen over de afname van het aantal studenten dat zich aanmeldt bij de lerarenopleidingen. Vorig jaar waren er rond deze tijd 6300 voorinschrijvingen, dit jaar slechts 5700.
Ook andere HBO-opleidingen staat komend najaar de rekentoets te wachten die zal peilen hoe het staat met de reken- en taalvaardigheden van de nieuwe studenten. Terpstra: We willen HBO-breed 11.000 tot 12.000 studenten testen op het gebied van taal en rekenen. De test is bedoeld om een beeld van de problematiek te krijgen. We hebben het idee dat deze problemen niet alleen bij de pabo voorkomen. Er moet veel reparatiewerk worden verricht.
Bron
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je eenquote:Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch welquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef DaFan het volgende:
Kan je ergens die toets online vinden?
Ooh my fucking godquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Kijk anders ff iets verderquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:16 schreef multiplex het volgende:
[..]
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel![]()
Het komt nooit meer goed met het onderwijs, echt nietquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.quote:
Even doorgeken.... tjahquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kijk anders ff iets verder
Hij is best lastig soms
Ten eerste ik ben alleen bang voor het probleem, dat je geen concessies kan doen snap ik ook wel.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:14 schreef Rasing het volgende:
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een-smilie.
Dat is sowieso schandalig voor elke Nederlander. En dan op je CV zetten: Vloeiend / Moedertaalquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef multiplex het volgende:
[..]
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
Uitleggen? Dat leer je toch gewoon op de PABOquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
Wat is het probleem???quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef kless het volgende:
Wat is het probleem???
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.
Het is tijd voor oplossingen.
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaaktequote:Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef Sjoewe het volgende:
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Wat hij zegtquote:
Dus moeten we maar incompetente mensen voor de klas zetten? Dan houdt het probleem natuurlijk nooit op. Ik geloof er namelijk geen snars van dat die mensen die de rekentoets niet halen op de andere vakken wel allemaal 10'en halen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Dus om meer onderwijzers voor de klas te krijgen haal je het niveau maar naar beneden?quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Hoe komen die aan papieren om op de hbo te kunnen beginnen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.
Hoe moet het dan verder met het onderwijs voor volgende generaties?
Er is ooit eens bedacht dat het onderwijs open moest staan voor iedereen, van basisschool tot universiteit. Volgens mij was het de bedoeling dat iedereen, ongeacht afkomst/rijkdom van onderwijs kon gaan genieten. Blijkbaar denkt men nu dat iedereen elke vorm van onderwijs moet kunnen doen ongeacht het IQ van het persoon, met als gevolg dat de (toelatings) eisen worden aangepast.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik zeg toch niet dat ik 't wil oplossen door die kwart wel voor de klas te zetten. Ik denk gewoon dat het een serieus probleem is en blijft (en dan bedoel ik het lerarentekort en niet die incompetente studenten, die kunnen gewoon MBO gaan doen).
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan. Of de pabo gaan classificeren (die incompetente studenten mogen alleen aan kleuters lesgeven). Ik zoek naar creatieve oplossingen.
Na het HBO ook, damn wat was ik toen boos bij het ontvangen van die folder. Dan krijg je ineens wel stufiquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:43 schreef kless het volgende:
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.
en ook:quote:cij·fe·ren (onov.ww.)
1 rekenen
Oftewel samengevat: ze moeten iets uitrekenen, maar ze mogen niet rekenen, en al helemaal niet volgens de rekenregels?! Vinden ze het gek dat ze het niet halenquote:re·ke·nen1 (onov.ww.)
1 met getallen, cijfers werken, volgens de regels hoeveelheden, aantallen benoemen, samenstellen en ontbinden => cijferen
`quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je moet laten zien dat je het inzicht hebt dat 3,02 + 96,98 samen 100 is en dat je daarmee dus veel makkelijker kunt rekenen. En dat met cijferen bedoeld wordt gewoon koudweg alles onder elkaar zetten en maar plussen en keren (vermenigvuldigen is best een lastig woord, vandaar).
Maar als je hiervoor op HBO-niveau weet te zakken, sorry hoor, maar dan DOE je het er gewoon om, denk ik dan
grote sommen opbreken in kleine sommetjes?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
ze bedoelen niet bijv. de getallen onder elkaar zetten en dan van rechts naar links oplossen.
ze moeten inzien dat de sommen vereenvoudigd kunnen worden waarna ze met puur simpel hoofdrekenen op te lossen zijn
Die eerste bijv.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze kunnen het dan wel bedoelen, maar het staat er niet! En je moet duidelijk laten zien hoe je het doet, dus dat gaat niet met hoofdrekenen...
Ai, toch nog een paar foutjes. Het was toch iets pittiger dan ik had gedacht. Voor een groep-8-leerling wel veel gevraagd, dunkt mij.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Er staat een spelfout in die toets!quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:13 schreef DaFan het volgende:
Laat maar :p
Toets:
http://www.tomkooij.nl/downloads/Rekentoets%20pabo-0.doc
Antwoorden:
http://www.tomkooij.nl/downloads/antwoorden%20rekentoets.doc
Nee gewoon, wat ik zei: inzicht in hoe iets makkelijk kan. Als je sommen ziet staan alsquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef kless het volgende:
[..]
grote sommen opbreken in kleine sommetjes?
Daar gaat het niet om. Het gaat om inzicht tonen. Laten zien dat situaties vereenvoudigd kunnen worden tot een simpeler probleem.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Truequote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Dat is de gang waar je gedachten staan te wachten tot je tijd voor ze hebt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:20 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Er staat een spelfout in die toets!
gedachtengang
Ja precies. Gedachtensprongetjes aanlerenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:32 schreef kless het volgende:
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruikenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......![]()
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat danquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken. En wat die allemaal kan
.
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
[..]
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
*giltquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelfquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
als je het snapt is kleine dingen onthouden makkelijk.... vond ik tenminste... (tafels in het gebied 6,7,8,9 haal ik nog wel es door de war dan vind ik dat opbreken veiliger tot een goed antwoord kom ofzo)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:42 schreef Rasing het volgende:
[..]
*gilt
Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
Het is vooral de 7x8 die ik lastig vind te onthhoude, (64-8 zal dat worden denk ik)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."
Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Gebruik ik alleen zelf bij getallen die ik niet in 1 keer berijp kwa hoeveelheid of kans bestaat dat ik me vergis.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig
.
Wat onhandigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
[..]
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
56quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef kless het volgende:
[..]
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:57 schreef MaxC het volgende:
Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!
Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekjequote:Op woensdag 20 juni 2007 14:08 schreef kless het volgende:
[..]
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:15 schreef kless het volgende:
[..]
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.
Dagelijks nuttige dingen zeg maar
Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
Neen. Een tabellenboekje in je kop stampen met de tafels van 1 tot 10, en een beetje basaal optel- en aftrekwerk. Niet alles ZO letterlijk nemenquote:Op woensdag 20 juni 2007 14:23 schreef kless het volgende:
[..]
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Fijn voor hoogbegaafde kindjes in groep 4..quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan.
en met het gezeik en de slechte organisatie om kunnen gaan buiten het overbrengen zelf is drie.quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
Ik heb hiervoor ook Havo gedaan, maar half Havo 4 wiskunde A1 afgerond! MBO heeft al 3 jaar geen Wiskunde gehad!quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Dit heeft helemaal niks met wiskunde te maken. Dit is gewoon elementaire rekenkennis.quote:Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
30 minuten, geen rekenmachine, 2 fouten. en ik vind het eigenlijk slecht van mezelf, 2 domme foutjes.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:13 schreef DaFan het volgende:
Laat maar :p
Toets:
http://www.tomkooij.nl/downloads/Rekentoets%20pabo-0.doc
Antwoorden:
http://www.tomkooij.nl/downloads/antwoorden%20rekentoets.doc
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
ik kreeg op de middelbare school toch echt nog rekenvaardigheid. gewoon sopmmetjes maken zonder rekenmachine. vermenigvuldigen, delen, rekenen met breuken, e.d.quote:Op woensdag 20 juni 2007 19:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.
Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
Niet van een 'gewone' groep 8quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Dat denk ik ook wel, veel mensen zijn het hoofdrekenen verleerd.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Niet van een 'gewone' groep 8
Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.
Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.
Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Niet van een 'gewone' groep 8
Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
ik heb nog hoop op die euh, euh zelf onderwijzen en of die euh.. scholen dat ze een weektaak hebben en het zelf mogen uitzoeken hoe ze dat willen doen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.![]()
En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.![]()
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABOquote:Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.![]()
En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.![]()
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!quote:Op donderdag 21 juni 2007 07:33 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.
Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
Jij wil mensen kansen ontnemen en dat vind ik weer fout (en het is trouwens een heel andere discussiequote:Op donderdag 21 juni 2007 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:01 schreef PietjePuk007 het volgende:Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op).
Nee, gewoon de hoge afhaakpercentages handhaven en geen concessies doen. Zo ontneem je mensen de kans in ieder geval niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Oh daarom worden die bachlor cursusen steeds makkelijker gemaakt...quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Dat lijkt me een beetje vreemd. De ene opleiding trekt nou eenmaal meer getalenteerde leerlingen aan dan de andere, daar kan de opleiding zelf weinig aan doen lijkt me. Of het niveau moet natuurlijk omhoog, maar dan zullen er nog meer mensen afvallen.......quote:90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.
Bovendien zitten daar dingen in die je in het dagelijks leven echt nóóit meer gebruikt zoals staartdelingen en kruislings vermenigvuldigen. Ik zou serieus niet eens meer weten hoe dat moetis inmiddels ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik dat gehad heb! (en daarna NOOIT meer heb hoeven gebruiken)
Ik ga me er zo weer even in verdiepen en kijken of ik mijn toffe score van 20 punten van zonet kan verbeterenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:37 schreef Gia het volgende:
Vraag 14.
643/151105...
Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....
Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:
2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215
En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.
Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.
Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:09 schreef Gia het volgende:
Wat vinden we in dit topic van die staartdeling bij vraag 14?
Oude manier of nieuwe manier? Worden beide bewerkingen goedgekeurd?
Zoals de opgave er staat zou het op de oude manier moeten.
Even mezelf gecopy/paste uit het andere topic:
goed van die laatste toevoeging want ik weet zeker dat ik dat ding binnen 10-15 minuten maak zonder veel fouten. Vervelende is dat mensen die dit wel beheersen geen didactische vaardigheden hebben vaak.quote:Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
Heb even die toetsen bekeken. 'k Had ze zeer zeker niet (binnen 60 minuten) gehaald. Maar goed, als je als PABO-er weet dat er zo'n toets aankomt, dan begin je even voor jezelf een kleine opfriscursus: anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef kless het volgende:
[..]
Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...
Studeren wordt zwàààààr onderschat.
punten niet halen is niet leuk maar iets opnieuw doen maakt het echt niet leuker.
En wiskunde haten om welke reden dan ook is ook zoiets, als onderwijzer moet je echte alrounder zijn.
En de beloning? int vooruit zicht?
Vroeger blij dat je er af was en het kon laten vallen. krijg je het nu verd... weer op je bord.
En dat in competitie met al die andere leuke dingen waar je wel zin in hebt om te doen.
Bij de nieuwe methode trekken ze ook onder elkaar af. Had geen zin om dat hier zo neer te zetten.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.
dat tafel-rijtje erbij is misschien wel handig, maar dat kun je bij de oude methode ook toepassen.
Ik verwacht ook dat ouders het goede voorbeeld gevenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Mijn zoon is eens uit school gekomen met huiswerk waar ze een i, een ie of een y in moesten vullen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Toont aan dat het onderwijs al jaren slecht is!quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...![]()
Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 14:24 schreef PM-girl het volgende:
Even navragen hoor!
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.
Nounou, rustig maar hoor!quote:Op zaterdag 23 juni 2007 15:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.
Even geduld hoor...quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:25 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Nounou, rustig maar hoor!
Mijn moeder en ik hadden hem beiden fout, volgens de antwoordlijst. Maar toen we narekenden, kwamen we beiden weer op hetzelfde uit.
Maar wat is het volgens jou dan??
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....kmquote:
Echt een rekenwonder ben je nietquote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..
100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234
JAA en we zijn er!
0,1234 hm!![]()
Maar die quote ik niet.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:43 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....km
Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:45 schreef PM-girl het volgende:
Nee, dat dachten wij dus ook, maar om nu te beweren dat het antwoord op de oplossingenlijst niet klopt....
Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.![]()
We hebben over delen door 10 mensen!? Als de vraag nu van picoliters naar kubieke centimeters was, kan ik me voorstellen dat men even na moet denken, maar delen door TIEN!....
Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).
Maar dan twijfel ik bij deze toch maar wel aan de oplossingen!
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...![]()
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.![]()
12 toch?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?![]()
Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 kmquote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..
100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234
JAA en we zijn er!
0,1234 hkm!![]()
Dit is de manier om te kijken of studenten op de basisschool op zitten te lettenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:00 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 km
1.234 hm is dus 0.1234 km
of doe je het expres volgens de PABO methode?
15, toch?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?![]()
Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
Niet alleen Pabo-leerlingen, maar ook leerlingen op andere HBO-opleidingen rekenen slecht.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef komrad het volgende:
pfaf, accepteer de gruwelijke waarheid: Pabo-studenten leerlingen zijn qua rekenen en wiskunde over het algemeeen geen lichtpunten, eerder een groot zwart gat
Irritant, maar goed, dat is hun probleem. Het wordt 'ons' probleem als ze ook nog eens denken leraar/lerares te kunnen worden... of zelfs echt worden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:18 schreef komrad het volgende:
heeft niets met bashen te maken, is gewoon de werkelijkheid. Ik heb me ook vaak geërgerd aan mensen die geen cijfermatig inzicht hebben laat staan een wiskundig inzicht
ik ben misschien wel wat principieel maar ik vind dat een goede leraar minimaal aan 3 vereisten moet volden:quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vind ik wel bashen. Het niveau van rekenen of taal is (naar mijn weten) in de laatste 30 jaar niet drastisch gedaald. Daarnaast is het ook zo dat HBO'ers niet voor niks HBO doen en geen uni. Ze hoeven dus geen fantastisch wiskundig inzicht te hebben maar gewoon de basis goed begrijpen en deze kunnen uitleggen.
Ik denk dat de laatste paar mensen allemaal van de uni komen (ik ook wel maar dan zo'n halve die van 't HBO komt).
De aanhalingstekens rondom je zusje weghalenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Wat moet ik doen?
quote:
Toch nog enige twijfelquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
15, toch?
Eerst vermenigvuldigen, dan pas optellen, volgens mijnheer van Dalen.
De norm is in de loop der jaren bijgesteld. Vroeger lag de lat gewoon veel hoger. Kwam ook wel omdat er toen nog geen rekenmachientjes waren, denk ik. Wij moesten bij wiskunde elke som echt uitrekenen, hoofdrekenen en cijferen en dan nog de vergelijking oplossen. Dat vereiste veel meer dan nu.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:38 schreef pfaf het volgende:
Het niveau is wel gedaald. Althans, dat beweren al m'n docenten. Maar zij zeggen ook dat toen zij studeerden die docenten ook klaagden over het wiskundeniveau van de studenten.
Tegen d'r zeggen dat ze op een kindercreche moet gaan werken, omdat ze de maatschappij verpaupert als ze voor de klas gaat staan.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Mijn "zusje" tegen mijn moeder na toets PABO: "Ik heb de toets gemaakt, maar dat rekenen was echt moeilijk, je moest 3 delen door 2/3 of zoiets, dus die heb ik maar overgeslagen hoor, echt veel te moeilijk."
Wat moet ik doen? Huilen? Lachen? Zelfmoord? Of gewoon mijn familie dumpen? ...
quote:Toch nog hoop voor verbannen Pabo'er
Honderden eerstejaars studenten zijn onterecht van de Pabo getrapt. Dat stelt de Landelijke Studentenvakbond.
Ongeveer 2500 Pabo'ers moesten de school afgelopen jaar verlaten omdat zij driemaal achtereen zakten voor de inmiddels beruchte rekenvaardigheidstoets.
Minstens zes hogescholen hebben hierbij onrechtmatig gehandeld. In hun examenreglement staat niets over een negatief bindend studieadvies bij een onvoldoende voor de toets. Daarom vindt de Studentenvakbond dat zij de studenten nooit hadden mogen verbannen.
Bovendien stelt de vakbond dat de hogescholen eerstejaars vaak onvoldoende begeleiden en informeren. De bond eist daarom een heroverweging van het besluit om de studenten weg te sturen.
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.quote:Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.![]()
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
[..]
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.quote:Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.
Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
Sowieso op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten, maar ik heb, als ik anderen mag geloven toch wel de indruk dat onderwijzend personeel rekenen minder belangrijk vinden onder het mom van: op het vo mag je toch een rekenmachine gebruiken. Alsof alles op de BS alleen maar dient ter voorbereiding op het VO. Indien zo, dan IS rekenen ook niet zo belangrijk en kun je je beter richten op taal en algemene vaardigheden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:29 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
Mijn grootste bezwaar is dan ook dat het vermogen om te kunnen rekenen op dit moment geheel afhankelijk is van de BS. Tref je het daar niet zo mee, of zijn de mogelijkheden voor bijles te beperkt, dan leer je dus niet rekenen.quote:Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |