Nee, gewoon de hoge afhaakpercentages handhaven en geen concessies doen. Zo ontneem je mensen de kans in ieder geval niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Oh daarom worden die bachlor cursusen steeds makkelijker gemaakt...quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:28 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
Dat lijkt me een beetje vreemd. De ene opleiding trekt nou eenmaal meer getalenteerde leerlingen aan dan de andere, daar kan de opleiding zelf weinig aan doen lijkt me. Of het niveau moet natuurlijk omhoog, maar dan zullen er nog meer mensen afvallen.......quote:90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die toets die hierboven staat is wel 'iets' hoger dan groep 8 hoor.
Bovendien zitten daar dingen in die je in het dagelijks leven echt nóóit meer gebruikt zoals staartdelingen en kruislings vermenigvuldigen. Ik zou serieus niet eens meer weten hoe dat moetis inmiddels ook al weer bijna 15 jaar geleden dat ik dat gehad heb! (en daarna NOOIT meer heb hoeven gebruiken)
Ik ga me er zo weer even in verdiepen en kijken of ik mijn toffe score van 20 punten van zonet kan verbeterenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:37 schreef Gia het volgende:
Vraag 14.
643/151105...
Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....
Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:
2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215
En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.
Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.
Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:58 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Okee, maar met een beetje oefenen zou je het zo weer foutloos moeten kunnen doen.
ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:09 schreef Gia het volgende:
Wat vinden we in dit topic van die staartdeling bij vraag 14?
Oude manier of nieuwe manier? Worden beide bewerkingen goedgekeurd?
Zoals de opgave er staat zou het op de oude manier moeten.
Even mezelf gecopy/paste uit het andere topic:
goed van die laatste toevoeging want ik weet zeker dat ik dat ding binnen 10-15 minuten maak zonder veel fouten. Vervelende is dat mensen die dit wel beheersen geen didactische vaardigheden hebben vaak.quote:Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
Heb even die toetsen bekeken. 'k Had ze zeer zeker niet (binnen 60 minuten) gehaald. Maar goed, als je als PABO-er weet dat er zo'n toets aankomt, dan begin je even voor jezelf een kleine opfriscursus: anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef kless het volgende:
[..]
Dicipline en motievatie en met zomin mogenlijk inspanning zoveel mogenlijk berijken...
Studeren wordt zwàààààr onderschat.
punten niet halen is niet leuk maar iets opnieuw doen maakt het echt niet leuker.
En wiskunde haten om welke reden dan ook is ook zoiets, als onderwijzer moet je echte alrounder zijn.
En de beloning? int vooruit zicht?
Vroeger blij dat je er af was en het kon laten vallen. krijg je het nu verd... weer op je bord.
En dat in competitie met al die andere leuke dingen waar je wel zin in hebt om te doen.
Bij de nieuwe methode trekken ze ook onder elkaar af. Had geen zin om dat hier zo neer te zetten.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:12 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik vind de nieuwe manier erg vreemd. de oude manier is toch veel handiger? lekker overzichtelijk, alles bij elkaar, de getallen die je van elkaar moet aftrekken onder elkaar is ook lekker makkelijk. ik vind de nieuwe manier een stuk onoverzichtelijker. het is misschien hetzelfde prinicipe, maar infantiel uitgewerkt.
dat tafel-rijtje erbij is misschien wel handig, maar dat kun je bij de oude methode ook toepassen.
Ik verwacht ook dat ouders het goede voorbeeld gevenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Mijn zoon is eens uit school gekomen met huiswerk waar ze een i, een ie of een y in moesten vullen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dan wordt je toch peuterleidster? verzorgster in het kinderdagverblijf? van leraren die mijn kinderen lesgeven op de lagere school verwacht ik op zn minst dat ze zo'n test halen en foutloos nederlands kunnen schrijven.
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:17 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Toont aan dat het onderwijs al jaren slecht is!quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...![]()
Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 14:24 schreef PM-girl het volgende:
Even navragen hoor!
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.
Nounou, rustig maar hoor!quote:Op zaterdag 23 juni 2007 15:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Godsgruwelijketyfus! Wie zulke dingen niet weet moet per direct naar de basisschool (groep 3 ) gestuurd worden en niet als leerkracht, maar als leerling.
Even geduld hoor...quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:25 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Nounou, rustig maar hoor!
Mijn moeder en ik hadden hem beiden fout, volgens de antwoordlijst. Maar toen we narekenden, kwamen we beiden weer op hetzelfde uit.
Maar wat is het volgens jou dan??
Vraag 3c, 1,234 hm = ...... km.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:39 schreef PM-girl het volgende:
Nee het moet van hm naar km gerekend worden, andersom dus!
Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....kmquote:
Echt een rekenwonder ben je nietquote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..
100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234
JAA en we zijn er!
0,1234 hm!![]()
Maar die quote ik niet.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:43 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Op de link van 3fm is de vraag 12,34 hm=....km
Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:45 schreef PM-girl het volgende:
Nee, dat dachten wij dus ook, maar om nu te beweren dat het antwoord op de oplossingenlijst niet klopt....
Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dan twijfel ik nog altijd eerder aan zo'n antwoordenlijst dan m'n eigen rekencapaciteiten.![]()
We hebben over delen door 10 mensen!? Als de vraag nu van picoliters naar kubieke centimeters was, kan ik me voorstellen dat men even na moet denken, maar delen door TIEN!....
Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ik vond de vraag ook helemaal niet moeilijk, idd delen door tien (al moet je op de pabo vast laten zien hoe je tot het antwoord komt).
Maar dan twijfel ik bij deze toch maar wel aan de oplossingen!
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral als je het zelf lastig vindt...![]()
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou goed, omdat het gegeven antwoord fout was, zijn er verzachtende omstandigheden.![]()
12 toch?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?![]()
Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 kmquote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even geduld hoor...
hm, dus hectometer, als je goed kijkt staan op die groene bordjes aan de kant van de weg έκατόν, of te wel 100.
1,234 km. kilometer, χίλιοι , dus we hebben1,234 1000meter. 1,234 maal duizend. Hier heb ik altijd een ezelsbruggetje voor: 'Maal duizend, is de komma met drie plaatsen naar rechts schuiven, suizend." 1,234 km is dus 1234 meter.
1234 meter, maar we moeten naar hecto, 100meters dus. Hier moeten we een staartdeling gebruiken..
100/1234
.........100.....1
--------------------
..........234
..........200.......12
--------------------
............340
............300.......123
-----------------------
.............400
.............400..........1234
JAA en we zijn er!
0,1234 hkm!![]()
Dit is de manier om te kijken of studenten op de basisschool op zitten te lettenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:00 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
euhm ja, of je zegt 1 hm is 100 meter is 0.1 km
1.234 hm is dus 0.1234 km
of doe je het expres volgens de PABO methode?
15, toch?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:56 schreef Opperkwal het volgende:
3+3x3+3=?![]()
Denk overigens dat een deel hier deze ook fout zal hebben.
Niet alleen Pabo-leerlingen, maar ook leerlingen op andere HBO-opleidingen rekenen slecht.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 16:51 schreef komrad het volgende:
pfaf, accepteer de gruwelijke waarheid: Pabo-studenten leerlingen zijn qua rekenen en wiskunde over het algemeeen geen lichtpunten, eerder een groot zwart gat
Irritant, maar goed, dat is hun probleem. Het wordt 'ons' probleem als ze ook nog eens denken leraar/lerares te kunnen worden... of zelfs echt worden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:18 schreef komrad het volgende:
heeft niets met bashen te maken, is gewoon de werkelijkheid. Ik heb me ook vaak geërgerd aan mensen die geen cijfermatig inzicht hebben laat staan een wiskundig inzicht
ik ben misschien wel wat principieel maar ik vind dat een goede leraar minimaal aan 3 vereisten moet volden:quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:37 schreef PietjePuk007 het volgende:
Vind ik wel bashen. Het niveau van rekenen of taal is (naar mijn weten) in de laatste 30 jaar niet drastisch gedaald. Daarnaast is het ook zo dat HBO'ers niet voor niks HBO doen en geen uni. Ze hoeven dus geen fantastisch wiskundig inzicht te hebben maar gewoon de basis goed begrijpen en deze kunnen uitleggen.
Ik denk dat de laatste paar mensen allemaal van de uni komen (ik ook wel maar dan zo'n halve die van 't HBO komt).
De aanhalingstekens rondom je zusje weghalenquote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Wat moet ik doen?
quote:
Toch nog enige twijfelquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:31 schreef Gia het volgende:
[..]
15, toch?
Eerst vermenigvuldigen, dan pas optellen, volgens mijnheer van Dalen.
De norm is in de loop der jaren bijgesteld. Vroeger lag de lat gewoon veel hoger. Kwam ook wel omdat er toen nog geen rekenmachientjes waren, denk ik. Wij moesten bij wiskunde elke som echt uitrekenen, hoofdrekenen en cijferen en dan nog de vergelijking oplossen. Dat vereiste veel meer dan nu.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:38 schreef pfaf het volgende:
Het niveau is wel gedaald. Althans, dat beweren al m'n docenten. Maar zij zeggen ook dat toen zij studeerden die docenten ook klaagden over het wiskundeniveau van de studenten.
Tegen d'r zeggen dat ze op een kindercreche moet gaan werken, omdat ze de maatschappij verpaupert als ze voor de klas gaat staan.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:08 schreef tvvanham2002 het volgende:
Mijn "zusje" tegen mijn moeder na toets PABO: "Ik heb de toets gemaakt, maar dat rekenen was echt moeilijk, je moest 3 delen door 2/3 of zoiets, dus die heb ik maar overgeslagen hoor, echt veel te moeilijk."
Wat moet ik doen? Huilen? Lachen? Zelfmoord? Of gewoon mijn familie dumpen? ...
quote:Toch nog hoop voor verbannen Pabo'er
Honderden eerstejaars studenten zijn onterecht van de Pabo getrapt. Dat stelt de Landelijke Studentenvakbond.
Ongeveer 2500 Pabo'ers moesten de school afgelopen jaar verlaten omdat zij driemaal achtereen zakten voor de inmiddels beruchte rekenvaardigheidstoets.
Minstens zes hogescholen hebben hierbij onrechtmatig gehandeld. In hun examenreglement staat niets over een negatief bindend studieadvies bij een onvoldoende voor de toets. Daarom vindt de Studentenvakbond dat zij de studenten nooit hadden mogen verbannen.
Bovendien stelt de vakbond dat de hogescholen eerstejaars vaak onvoldoende begeleiden en informeren. De bond eist daarom een heroverweging van het besluit om de studenten weg te sturen.
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.quote:Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.![]()
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
[..]
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.quote:Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.
Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
Sowieso op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten, maar ik heb, als ik anderen mag geloven toch wel de indruk dat onderwijzend personeel rekenen minder belangrijk vinden onder het mom van: op het vo mag je toch een rekenmachine gebruiken. Alsof alles op de BS alleen maar dient ter voorbereiding op het VO. Indien zo, dan IS rekenen ook niet zo belangrijk en kun je je beter richten op taal en algemene vaardigheden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:29 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
[..]
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
Mijn grootste bezwaar is dan ook dat het vermogen om te kunnen rekenen op dit moment geheel afhankelijk is van de BS. Tref je het daar niet zo mee, of zijn de mogelijkheden voor bijles te beperkt, dan leer je dus niet rekenen.quote:Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |