abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51317151
quote:
Toch nog hoop voor verbannen Pabo'er

Honderden eerstejaars studenten zijn onterecht van de Pabo getrapt. Dat stelt de Landelijke Studentenvakbond.

Ongeveer 2500 Pabo'ers moesten de school afgelopen jaar verlaten omdat zij driemaal achtereen zakten voor de inmiddels beruchte rekenvaardigheidstoets.

Minstens zes hogescholen hebben hierbij onrechtmatig gehandeld. In hun examenreglement staat niets over een negatief bindend studieadvies bij een onvoldoende voor de toets. Daarom vindt de Studentenvakbond dat zij de studenten nooit hadden mogen verbannen.

Bovendien stelt de vakbond dat de hogescholen eerstejaars vaak onvoldoende begeleiden en informeren. De bond eist daarom een heroverweging van het besluit om de studenten weg te sturen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_51372867
Mooi hoor, opkomen voor slecht presterende studentjes. Helaas vergeet de LSVB dat een deel van de groep-8-kids van nu de studenten van straks zullen zijn, en zij die toekomstige studenten nu slechte leerkrachten in de maag splitsen. Wie echt voor de belangen van studenten wil opkomen, moet verder kijken dan de huiloogjes van lieve pabomeisjes die 'zo leuk met de kindjes zijn'.
pi_51379012
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..

Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.
pi_53264299
Ik heb nu de taaltoets gehaald
Het is idd de rekentoets waarvoor ik hard moet oefenen. Maar met de juiste boeken en proeftoetsen, moet dat toch wel gaan lukken.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:35:24 #165
3542 Gia
User under construction
pi_53265057
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 23:06 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Zou je zeggen inderdaad, maar iets zegt me dat de meeste mensen die naar de PABO gaan, C&M hebben gedaan, en dus meestal bij voorbaat al niet goed in wiskunde zijn..
Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
quote:
Maartoch, als je het niveau van groep 8 niet aankunt, is dat natuurlijk wel ernstig.
Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.

Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.

Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
pi_53266342
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Wiskunde is niet gelijk aan rekenen.
[..]

Heb je gelijk in, de oorzaak ligt dan ook op de basisschool, waar gewoon te weinig aan rekenen wordt gedaan. Een enkele bolleboos presteert goed, en die wordt dan al maatstaf genomen voor 8 ste groeper.
Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
quote:
Op het VO hoef je niet meer te rekenen, omdat je daar altijd en overal een rekenmachine mag gebruiken.

Ik ben dus voor rekenonderwijs op het VO, al is het maar 1 uurtje per week. En wel zonder rekenmachine.
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:13:31 #167
3542 Gia
User under construction
pi_53272969
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 11:29 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Bij jou op de basisschool misschien. Ik ken zat basisscholen die juist een heleboel aandacht aan rekenen en wiskunde besteden. Het ligt er vooral aan hóé het wordt aangeboden. En de ene leerling snapt het nu eenmaal sneller dan de andere.
Sowieso op de basisschool waar mijn kinderen hebben gezeten, maar ik heb, als ik anderen mag geloven toch wel de indruk dat onderwijzend personeel rekenen minder belangrijk vinden onder het mom van: op het vo mag je toch een rekenmachine gebruiken. Alsof alles op de BS alleen maar dient ter voorbereiding op het VO. Indien zo, dan IS rekenen ook niet zo belangrijk en kun je je beter richten op taal en algemene vaardigheden.
quote:
Daar zit op zich wel wat in. Op het VO wordt te snel naar een rekenmachine gegrepen. Vaak omdat docenten er de tijd niet voor nemen om in te gaan op kleine delen van de som. Met als gevolg dat lln "lui" worden.
Mijn grootste bezwaar is dan ook dat het vermogen om te kunnen rekenen op dit moment geheel afhankelijk is van de BS. Tref je het daar niet zo mee, of zijn de mogelijkheden voor bijles te beperkt, dan leer je dus niet rekenen.

Mijn oudste wil dus ook naar de Pabo en die zal ik op dat vlak persoonlijk bij gaan spijkeren, zodat hij niet daarop hoeft te zakken. Maar eigenlijk is het triest dat dit nodig is.
(Hij is nu eenmaal nogal alpha aangelegd. Blinkt uit in alle talen.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')