Tja, zo werkt het wel hoor.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik hier een zekere Ralph Nader aan de lijn heb, die dacht dat-ie jouw nummer had gedraaid. Iets met Ford Pinto's enzo.
(hysterisch gillend)quote:
Klopt. En de ervaring en kennis tot afgelopen vrijdag wees uit dat het vertrouwen op de dierentuinafrastering prima kon. Echter, door stress, pesterij en het idee dat zijn dominantie niet werd erkend bleek de bewuste dierenafrastering ineens niet meer voldoende. Dat is iets dat niemand kon voorzien.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat als je zelf de dieren direct benadert je zelf verwijtbaar handelt; vertrouwen op de veiligheid van de dierentuinafrastering is dat niet.
Inderdaad. Dus geldt gewoon de hoofdregel: de bezitter van het dier is aansprakelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt. En de ervaring en kennis tot afgelopen vrijdag wees uit dat het vertrouwen op de dierentuinafrastering prima kon. Echter, door stress, pesterij en het idee dat zijn dominantie niet werd erkend bleek de bewuste dierenafrastering ineens niet meer voldoende. Dat is iets dat niemand kon voorzien.
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:04 schreef Pool het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus geldt gewoon de hoofdregel: de bezitter van het dier is aansprakelijk.
Man, als we die kant opgaan, dan ga ik danny sue-en voor de hersenschade die sommige posters mij aanbrengen.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.
Ik hoop alleen maar dat het Blijdorp niet afbrengt van hun huidige koers om dierenverblijven diervriendelijk te maken.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:07 schreef miss_sly het volgende:
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.
Dat hoorde ik ook via de media.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoe kom je bij dat tweede punt?Waarschuwen omdat ze wel eens konden ontsnappen? Dat is zeker jouw interpretatie, want daar geloof ik echt geen zak van
![]()
quote:Op zondag 20 mei 2007 23:08 schreef JohnDope het volgende:
Dat had nooit mogen gebeuren
Als ik baas beveiliging was geweest, dan was het nooit gebeurdquote:
Voordat het gebeurde hoorde ik je gek genoeg nooit de noodklok luidenquote:Op zondag 20 mei 2007 23:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als ik baas beveiliging was geweest, dan was het nooit gebeurd![]()
Heb je mijn posts wel gelezen?quote:Op zondag 20 mei 2007 22:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik hoop alleen maar dat het Blijdorp niet afbrengt van hun huidige koers om dierenverblijven diervriendelijk te maken.
Pool kan beter naar een wassenbeeldenmuseum gaan, levende dieren in een relatief natuurlijke omgeving bekijken houdt altijd een (klein) risico in waarvoor bij de ingang gewaarschuwd wordt.
Naar mijn mening doet Blijdorp er alles aan om de ZOO zo veilig mogelijk voor zowel mens als dier te maken maar zonder risico zal het hopelijk nooit zijn want daar zijn er geen levende dieren meer te bezichtigen zoals dat nu het geval is maar gaan we terug naar de grijze betonnen gevangenissen uit het verleden.
Ten eerste ik ben er nog nooit geweest.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:18 schreef soylent het volgende:
[..]
Voordat het gebeurde hoorde ik je gek genoeg nooit de noodklok luiden
Een absoluut veilige dierentuin is ook absoluut onbetaalbaar.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:20 schreef Pool het volgende:
Ik zeg dat het inderdaad een afweging kan zijn van een dierentuin om niet voor volledige veiligheid te zorgen. Maar als er dan iets gebeurt, dan moet de schade vergoed worden. En dat risico neem je gewoon mee in de toegangsprijs, simpel.
Keurig aan het handje nadat ze een paar tranquilizers in hem geschoten hadden. Daarvoor wou hij niet vrijwillig mee.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar is op zich ook niets mis mee, natuurlijk. Hoewel ik het wel een tikje vreemd vind, maar goed, het is niet verkeerd.
[..]
Kijk, dat weten we dus helemaal nog niet. We weten niet wat er precies gezegd of gevraagd is, we weten niet in hoeverre er verteld is over het gedrag van gorilla's in het algemeen of Bokito in het bijzonder. We hebben maar heel weinig info hierover. Wel weten we iig dat er met de vrouw over is gesproken; dat zegt toch ook al iets?
[..]
Klopt, en wat mij betreft mogen ze al die mensen stevig aanpakken.
Punt in dit geval is dat deze mevrouw dat niet een keertje deed, maar bijna dagelijks. Dat is voor zo'n beest waarschijnlijjk een stuk bedreigender dan onbekende gezichten die dat doen en nooit meer terugkomen.
[..]
Ook hiervan weten we te weinig volgens mij, om een oordeel te vellen.
Kans is groot dat we nooit voldoende zullen weten om een algeheel oordeel te vellen dat klopt.
Bokito treft wat mij betreft geen blaam.
Die mevrouw is niet goed bezig geweest, maar dit is wel een erg zware straf.
En de dierentuin...tja, ik weet het werkelijk niet. Ik vind het wel wat eenvoudig om te zeggen dat ze fout waren, aangezien ze bijv. geen reden hadden te veronderstellen dat een gorilla over die gracht zou kunnen komen. Sommige dingen worden ook ernstig overdreven: na zijn ontsnapping in Berlijn hoefde hij helemaal niet "overmeesterd" te worden (zoals in de berichten hierover nu wordt gezegd) want hij liep keurig aan het handje mee terug naar het verblijf. Tijdens zijn ontsnapping vrijdag heeft hij geen 4 mensen verwond, maar alleen die mevrouw. De anderen zijn niet door hem verwond, maar door de paniek eromheen. Hij heeft geen poot naar hen uitgestoken.
Ow, dawissiknie.quote:
Het is niet nieuw, lees anders deze post Bokito fantopic! #4 als je erover heen gekeken hebt.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus moeten de eisen aangepast. Niemand zegt van niet. Maar totdat dit gebeurde was het ondenkbaar dat een gorilla over en door water zou gaan. Ook de Artis-directeur zegt dat in het stukje uit nrc nog een keer.
Jee. Dus alle dierentuinen in de wereld doen 't fout. O dear. D'r staat ons een hele golf van ontsnappende gorilla's te wachten.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:28 schreef voyeur het volgende:
Het is niet nieuw, lees anders deze post Bokito fantopic! #4 als je erover heen gekeken hebt.
Wat een onzin, die vrouw kreeg wat ze verdiende, niemand hoeft te betalen, doe godverdomme eens natuurlijk....quote:Op maandag 21 mei 2007 00:47 schreef JohnDope het volgende:
Goed bezig voyeur.
Maar in principe zou het ook niet uitmaken als apen wel parra voor water zouden zijn.
Want die apen zitten in een onnatuurlijke manier gevangen, dus dan kunnen ze ook onnatuurlijke dingen doen, zoals door water gaan, ookal zouden ze er niet tegen kunnen......
Dus men (sowieso hoofd beveiliging) had dan ook moeten kunnen relativeren dat vroeg of laat een aap zou ontsnappen via dat water.
Dus blijdorp kan allemaal wel mooie excuses blijven verzinnen, maar hoe je het ook wendt of keert; Blijdorp zal een grote schadevergoeding aan die mevrouw moeten betalen.
Niet alle hoor. Er zijn verschillende normen wereldwijd en veel zijn strenger qua eisen dan Blijdorp hanteerde. Overigens is het heel dicht bij huis al anders. Artis hanteert een heel ander beleid ('no contact' voor verzorgers, ultieme veiligheid voor bezoekers) en heeft voor de gorilla's een heel dikke glazen wand geplaatst.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:33 schreef gronk het volgende:
[..]
Jee. Dus alle dierentuinen in de wereld doen 't fout. O dear. D'r staat ons een hele golf van ontsnappende gorilla's te wachten.
quote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
quote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Redux het volgende:
Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat de vrouw hier niet verkeerd bezig is geweest
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezigquote:Op maandag 21 mei 2007 01:55 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Achja, mensen spreken zichzelf altijd tegen, wij apen geven gewoon een klap op je hoofd en kijken daarna blij.
Geen enkele beveiliging is waterdicht, er is altijd een kans dat een dier kan ontsnappen. Uiteraard probeert men die kans zo klein mogelijk te maken, maar het is een illusie om te denken dat er nooit iets zal gebeuren. Bovendien is het een afweging tussen kosten, vermaak van het publiek en de vrijheid van het dier - voor zover je van vrijheid kunt spreken.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:47 schreef JohnDope het volgende:
Dus men (sowieso hoofd beveiliging) had dan ook moeten kunnen relativeren dat vroeg of laat een aap zou ontsnappen via dat water.
Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.quote:Dus blijdorp kan allemaal wel mooie excuses blijven verzinnen, maar hoe je het ook wendt of keert; Blijdorp zal een grote schadevergoeding aan die mevrouw moeten betalen.
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
De Vries: Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt;
Blijkbaar heeft deze dame er niks van geleerd![]()
Je bedoelt 'is er een OvJ die effe wil scoren'.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:26 schreef NewOrder het volgende:
Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.
je zou zo waar aan de dierentuin doneren op voorwaarde dat ze dat soort "dierenvrienden" weigerenquote:Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
Yup. En de volgende keer dat 'ie iemand die hem week na week dagelijks uitdaagt te grazen neemt moet 'ie natuurlijk afgemaakt worden, of permanent opgesloten, omdat hij een 'bedreiging' is...quote:Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopenquote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef Pool het volgende:
Op nu.nl:
[..]
Wie ziet hier ook een parallel met groepjes hangjongeren?
En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:42 schreef buachaille het volgende:
Ik ben een keer met een paar personen van Afrikaanse origine naar Blijdorp geweest. Bij de meeste dieren zeiden de Nederlanders "kijk eens wat mooi" en de Afrikane zeiden dus "kijk eens wat lekker". Dat was wel leerzaam omdat ik een aantal goede tips heb gekregen om bijvoorbeeld een stekelvarken van zijn stekelige velletje te ontdoen en welke kruiden je er dus bij nodig hebt.
Aangekomen bij de gorilla's liepen ze gelijk door, ze waren echt doodsbenauwd. Later heb ik een documentaire gezien op televisie waardoor ik begreep waarom ze zo bang zijn. Als je als bushbewoner door een gorilla wordt aangevallen is het eerst wat hij doet grijpen naar je penis en ballen en die tegen de richting van de klok in 270 graden draaien. Tja, en zo leer je iedere dag wat bij!
quote:Op maandag 21 mei 2007 11:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopen
quote:Bokito’s uitbraak houdt de kenners bezig
Reportage Van onze verslaggever, Robin Gerrits (volkskrant, web)
ROTTERDAM - De gorilla zit weer in zijn kooi. Petronella de Horde ligt nog in het ziekenhuis. Waarom ging Bokito in de aanval?
‘Ik weet zeker dat Bokito mijn vrouw gericht heeft aangevallen. We stonden naar hem te kijken, liepen weg, hoorden een plons en hij stond achter ons.’ Volgens Gerrit de Horde uit Zoetermeer, echtgenoot van Petronella Yvonne de Horde (57), die zwaargewond in het Erasmus MC ligt, pakte hij haar meteen beet. ‘Ik ben in de bosjes gedoken en heb om hulp geroepen.’
Wat heeft de 11-jarige, 180 kilo zware laaglandgorilla uit Blijdorp bezield, toen hij over de ruim drie meter brede gracht met schrikdraad sprong? Warner Jens van de Apenheul in Apeldoorn heeft geen idee, maar denkt dat niet alleen het publiek schrok. ‘Mogelijk is zijn agressie ingegeven door paniek. Zo van: hier sta ik, wat nu?’ Ook volgens zijn vaste verzorger Fred Rueb kan het zo zijn gegaan. ‘Maar nu ga ik denken voor een aap en dat is erg riskant.’
Warner Jens werkt al 20 jaar met gorilla’s en noemt de gedachte van een gerichte aanval ‘heel bizar’. Zijn Apeldoornse collega Frank Rietveld zei zaterdag in NOVA dat de gorilla de vrouw misschien niet toevallig te pakken nam, omdat duidelijk is dat ze elkaar kenden. Experts achten het denkbaar dat juist het bekkentrekken door het slachtoffer en het zoeken van oogcontact een mannetjesaap als Bokito heeft uitgedaagd.
Verzorger Rueb vertelt dat Bokito’s houding de laatste maand veranderd is. ‘Hij was altijd al een puber. Maar een andere gorillagroep met een dominant mannetje is onlangs naar Shanghai vertrokken. Het lijkt erop dat hij zich sindsdien extra als volwassen gorilla wil laten gelden.’
Voeg daarbij dat Bokito niet bepaald ‘normaal’ is opgegroeid, voorzover dat in gevangenschap mogelijk is. Bokito is met de hand gevoed en was voorheen een celebrity in Duitsland. Hij ging er geregeld onder begeleiding aan de wandel, kwam met verzorgers in de pizzeria en verscheen op tv. ‘Een beetje zoals nu met Knut gebeurt’, zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ‘Daar gaan ze nog wat mee te stellen krijgen, met die ijsbeer.’ Ook Jens van de Apenheul zegt dat een dergelijke opvoeding apen onbetrouwbaarder kan maken.
Juist omdat hij zo gewend was aan mensen en nog niet het gewenste groepsgedrag vertoonde, werd hij in 2005 naar Blijdorp gehaald. ‘We hebben een goed functionerende groep hier. We vangen vaker apen op’, zegt Dorresteijn.
In de korte tijd dat de gorilla de vrouw vasthield, beet hij haar zeker honderd keer, verbrijzelde hij een hand, verwondde de borstkas, en brak hij een arm van de vrouw. Toen liet hij haar los, waarna hij koers zette naar een speeltuin en een restaurant, waar hij werd ingesloten en door een schietploeg verdoofd. Het verhaal en de foto’s van de ontsnapping gingen de wereld over. De Australische krant Sydney Morning Herald kopte met King Kong gone wrong.
Gerrit de Horde is zaterdag terug in Blijdorp. ‘De chirurg zegt dat het met de handen van mijn vrouw mogelijk niet goed komt.’ Er zijn meerdere operaties nodig. ‘Er komt zeker een vette claim’, zegt De Horde. ‘Ze wisten dat hij vluchtgevaarlijk was. Hij is in Berlijn ook ettelijke keren ontsnapt.’
Dorresteijn noemt het gebeuren verschrikkelijk, maar ziet niet wat Blijdorp fout heeft gedaan. ‘Een aap kan niet vier meter ver springen, en ook niet zwemmen. We moeten de maatregelen verscherpen.’
Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.
Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
Ik zou het zeer op prijs stellen als dat gestoorde mens een verbod kreeg hier....anders góói ik haar volgende keer door de glazen deur van het restaurantje ipv mn hand te gebruiken..quote:Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezig
Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.
Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
Wanneer komt er Bokito merchandising?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Maisnon het volgende:
Haha, ik las het vanochtend pas in de krant, was heel het weekend weg. Ik was ook meteen in favor van Bokito, wat een held. Nog een fan hier!
Tja, dat leg ik je nog wel eens uit als je 18 bentquote:Op maandag 21 mei 2007 11:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?![]()
quote:. ‘Er komt zeker een vette claim’
Ik zal erover nadenken, zolang je niet in een bokito tshirt voor mijn verblijf komt staan wijzen tenminste.quote:
Dolletjes, nu deze week in de aanbieding de Bokito meesleurpopquote:
Bokito maskers moeten we hebbenquote:Op maandag 21 mei 2007 11:55 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Dolletjes, nu deze week in de aanbieding de Bokito meesleurpop![]()
Dat bedoel ik dus.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezig
Jij bent de volgende die dus aangevreten gaat wordenquote:
Ja dan vraagt ze er gewoon om hoor.quote:k weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
Als het jezelf niet interesseert, waarom zou het anderen dan niet mogen interesseren?quote:Op maandag 21 mei 2007 12:25 schreef JohnDope het volgende:
Ik snap sowieso niet wat volwassenen (zonder kinderen) in een dierentuin doen, dat is voor kinderen.
Tsja, sommige mensen weten het achteraf altijd het best. He, she?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:59 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Iedereen zit af te geven op de dierentuin en de aap, maar laten we wel wezen, dat wijf is krankzinnig.
Elke imbeciel weet dat overdreven oogcontact maken, niet een al te slimme move is.
Zelfs voor katten is dat een teken van agressie.
Datzelfde krankzinnige wijf is al meerdere malen door het verzorgend personeel verzocht op te houden met het loeren en uitdagen; zij koos ervoor toch te geloven in een of andere fucking 'band'
Het is van de zotte dat ze wrs nog schadeloos wordt gesteld ook..wat mij betreft zijn de littekens haar leergeld. Then again, sommige mensen zijn er te verdomde dom voor.
Je blijft ook maar bezig he.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:34 schreef Redux het volgende:
[..]
Tsja, sommige mensen weten het achteraf altijd het best. He, she?
Nee. ik kom uit het Noorden dus mij zie je niet helemaal naar het Zuiden tuffen.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Jij bent de volgende die dus aangevreten gaat worden
Ik vind die donkere bosbewoners wel erg primair reageren, volgens mij is hun cultuur een beetje achterlijk.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:33 schreef Pool het volgende:
Ik vind trouwens dat we ons wel erg snel neerleggen bij het gedrag van de aap. Een beetje bijbrengen van waarden en normen mag wat mij betreft wel. Leuk dat ze in de Afrikaanse jungle elkaar niet aankijken, maar hier in Nederland doen we dat wél!
Prima dat meneer de gorilla uit zijn verblijf klimt, maar hij had mevrouw gewoon netjes een hand moeten geven in plaats van haar tegen de grond slaan en haar te bijten. Zo gaan we in Nederland niet met elkaar om. Het is noodzakelijk dat gelukszoekende gorilla's integreren in onze samenleving en zich netjes aan de regels houden.
Was getekend,
Rita Verdonk
als je het nieuwsartikel op nu.nl leest, kun je lezen dat de bewakers expliciet hebben gevraagd om ermee te stoppen Bokito in de ogen te kijken.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:34 schreef Redux het volgende:
[..]
Een dierentuin moet zo veilig zijn, dat je als bezoeker gewoon het beestje in de ogen kan kijken, zonder dat je gevaar loopt.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
als je het nieuwsartikel op nu.nl leest, kun je lezen dat de bewakers expliciet hebben gevraagd om ermee te stoppen Bokito in de ogen te kijken.
Niet achteraf dus, maar vooraf.
Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de dierentuin inderdaad. Maar dat waarschuwen was natuurlijk niet omdat anders mogelijk die aap kon uitbreken, maar omdat anders de aap mogelijk agressief wordt. Ook dat laatste moet men natuurlijk voorkomen, dus dat de vrouw gewaarschuwd werd is niet zo raar.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:56 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Een dierentuin moet zo veilig zijn, dat je als bezoeker gewoon het beestje in de ogen kan kijken, zonder dat je gevaar loopt.
Het klinkt een beetje hetzelfde, als de man van de kermisattractie tegen de klant zegt, dat diegene zijn hoofd moet intrekken, wanneer de attractie over de kop gaat, omdat anders diegene zijn hoofd kan stoten.
En ze dachten ook dat het veilig zou zijn. Niemand had verwacht dat het een gorilla zou lukken om over de gracht heen te springen. Bij een dierentuin staat vooral het welzijn van de dieren voorop. Dat je dieren in de ogen kunt kijken, wil niet zeggen dat ook moet gebeuren. Het was juist van het personeel om mensen daardoor te waarschuwen.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:56 schreef JohnDope het volgende:
Een dierentuin moet zo veilig zijn, dat je als bezoeker gewoon het beestje in de ogen kan kijken, zonder dat je gevaar loopt.
Het klinkt een beetje hetzelfde, als de man van de kermisattractie tegen de klant zegt, dat diegene zijn hoofd moet intrekken, wanneer de attractie over de kop gaat, omdat anders diegene zijn hoofd kan stoten.
Die gasten van Security hebben gewoon zitten slapen, ze denken het werkt allemaal wel. Als jij >=8 uur per dag bezig bent met bewaking, dan kan je ook relativeren dat die kingkong een keer zou uitbreken.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:02 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En ze dachten ook dat het veilig zou zijn. Niemand had verwacht dat het een gorilla zou lukken om over de gracht heen te springen. Bij een dierentuin staat vooral het welzijn van de dieren voorop. Dat je dieren in de ogen kunt kijken, wil niet zeggen dat ook moet gebeuren. Het was juist van het personeel om mensen daardoor te waarschuwen.
Jij zit een beetje teveel in je eigen beveiligingswereldje, maar dat geeft niet hoorquote:Op maandag 21 mei 2007 13:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Die gasten van Security hebben gewoon zitten slapen, ze denken het werkt allemaal wel. Als jij >=8 uur per dag bezig bent met bewaking, dan kan je ook relativeren dat die kingkong een keer zou uitbreken.
Die beveiligingsmaatregelen rond om kinkong, die ik heb kunnen waarnemen op de geknipte beelden, zagen er heel armoedig uit.
Ik ben vroeger heel veel in de dierentuin geweest en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat je het dier niet in de ogen moet kijken, omdat die dan eventueel kan uitbreken![]()
Het moet gewoon veilig zijn.
Je leest niet. De waarschuwing is niet 'omdat die aap dan eventueel kan uitbreken'. Die aap moet gewoon sowieso niet agressief worden, al zat ie in 'n betonnen kooi.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Die gasten van Security hebben gewoon zitten slapen, ze denken het werkt allemaal wel. Als jij >=8 uur per dag bezig bent met bewaking, dan kan je ook relativeren dat die kingkong een keer zou uitbreken.
Die beveiligingsmaatregelen rond om kinkong, die ik heb kunnen waarnemen op de geknipte beelden, zagen er heel armoedig uit.
Ik ben vroeger heel veel in de dierentuin geweest en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat je het dier niet in de ogen moet kijken, omdat die dan eventueel kan uitbreken![]()
Het moet gewoon veilig zijn.
Het was de 2de keer. In duitsland was ie al eens ontsnapt, daar had men ook niet gedacht dat de aap zou ontsnappen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je leest niet. De waarschuwing is niet 'omdat die aap dan eventueel kan uitbreken'. Die aap moet gewoon sowieso niet agressief worden, al zat ie in 'n betonnen kooi.
Of ze gewoon hebben zitten slapen weet ik niet, dat lijkt me niet, maar ze dachten inderdaad wel 'het werkt allemaal wel'. Het was immers nog nooit voor gekomen dat 'n aap uitbrak, dus dat ze reden hadden te denken dat 't niet zou werken. Eens moet de eerste keer zijn niet waar, liever niet, maar helaas wel. In ieder geval konden ze alleen achteraf de verantwoordelijkheid op zich nemen, maar ik ben er van overtuigd dat 't gewoon 'n mix van vergissingen is. Zowel van de dierentuin (die juridisch gezien wel als enige aansprakelijk kan worden gehouden) als van die vrouw.
quote:"Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging", aldus de directeur.
nee, en jouw voorstel is dan? dieren in afgesloten hokken met camera's en de bezoekers kunnen er via monitoren naar kijken?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:18 schreef Redux het volgende:
Ik vind het diebiel dat de dierentuin een omgeving creeerd waarbij je als bezoeker een dier agressief kunt maken.
Ik denk prima na voor ik iets type, dank je.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:20 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
nee, en jouw voorstel is dan? dieren in afgesloten hokken met camera's en de bezoekers kunnen er via monitoren naar kijken?
denk eens na voor je wat typt. in een dierentuin zal er altijd een mate van contact zijn tussen dieren en bezoekers.
Ik ben dezelfde als gister, weet je nog, die tweede keer in Duitsland hecht ik geen waarde aan aangezien de aap daar over 'n muur is gesprongen (niet gewoon hoor, is ook raar natuurlijk, maar 't was 'n muur) en niet over 'n gracht. Hier in blijdorp is 'n gracht, dat is wat anders. En dan kun je wel aankomen met 'het gaat mij om 't ontsnappen an sich', maar dat zou betekenen dat er gewoon geen oplossing zou moeten worden gezocht en dat apen voortaan gewoon niet meer in dierentuinen te bezichtigen zouden moeten zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:18 schreef Redux het volgende:
[..]
Het was de 2de keer. In duitsland was ie al eens ontsnapt, daar had men ook niet gedacht dat de aap zou ontsnappen.
Ik vind het diebiel dat de dierentuin een omgeving creeerd waarbij je als bezoeker een dier agressief kunt maken.
Overigens is de vrouw niet de enige vaste bezoeker die de aap kwam bekijken, en waren meerdere vaste bezoekers die op regelmatige basis de aap kwamen bekijken. Het mooie daarvan is dat de vrouw niet de enige was die op die manier met de aap contact zochten. Ik vind het dan ook raar dat enkel de vrouw als simpel of krankzinnig wordt genoemd.
[..]
quote:Op maandag 21 mei 2007 12:34 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, dat was natuurlijk bullshit. Het toegeven van je ongelijk of zien dat er veel meer argumenten zijn die jouw argumenten overtreffen is ook best moeilijk, maar dit was wel 'n erg zielige uitvlucht.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ok, maar nu ga ik weer, ik ga lekker buiten fietsen.
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
Taurus, lol, het gaat niet om het type beveiliging, het gaat erom dat er ook in die situatie gedacht werd dat de aap niet zou kunnen ontsnappen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:25 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik ben dezelfde als gister, weet je nog, die tweede keer in Duitsland hecht ik geen waarde aan aangezien de aap daar over 'n muur is gesprongen (niet gewoon hoor, is ook raar natuurlijk, maar 't was 'n muur) en niet over 'n gracht. Hier in blijdorp is 'n gracht, dat is wat anders. En dan kun je wel aankomen met 'het gaat mij om 't ontsnappen an sich', maar dat zou betekenen dat er gewoon geen oplossing zou moeten worden gezocht en dat apen voortaan gewoon niet meer in dierentuinen te bezichtigen zouden moeten zijn.
Geen oplossing dus.
lol lees de voorgaande pagina's in dit topic, zie je dat ik in de discussie gelijk heb. Gronk komt daar op een gegeven moment ook achter, ziet ook eindelijk mijn punt.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, dat was natuurlijk bullshit. Het toegeven van je ongelijk of zien dat er veel meer argumenten zijn die jouw argumenten overtreffen is ook best moeilijk, maar dit was wel 'n erg zielige uitvlucht.
Herhalend geblaat.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:23 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik denk prima na voor ik iets type, dank je.
Zoals ik al aangaf, er was een vaste groep bezoekers wat op dezelfde manier als de vrouw contact zocht met de aap. Wanneer het bij een dierentuin bekend is dat een gorilla agressief kan worden van dergelijk contact, dan moet je ervoor zorgen dat dergelijk contact voorkomen wordt. Kun je 2 dingen doen, of de bezoekers specifiek waarschuwen met de kans dat andere bezoekers het gewoon door blijven doen, of je neemt de gorilla in bescherming.
Blijkbaar heeft de dierentuin ervoor gekozen om de enkele bezoeker te waarschuwen, terwijl er meerdere bezoekers waren die gewaarschuwd moesten worden.
Je hebt geen gelijk, je bent alleen een drammer als geen enkele andere user hier in het topic...JohnDope misschien met zijn beveiligingsfetishquote:Op maandag 21 mei 2007 13:30 schreef Redux het volgende:
[..]
lol lees de voorgaande pagina's in dit topic, zie je dat ik in de discussie gelijk heb. Gronk komt daar op een gegeven moment ook achter, ziet ook eindelijk mijn punt.
Blijkbaar zijn er mensen die niet weten hoe ze met dergelijke dieren om kunnen gaan. Je kunt als dierentuin er simpelweg niet vanuit gaan dat iedereen precies weet hoe je met dergelijke dieren om moet gaan. Je moet als dierentuin je eigen dieren voor dergelijke personen in bescherming nemen, anders krijg je dingen als wat er een paar dagen heeft plaatsgevonden. Als de dierentuin dan achteraf gaat roepen dat 'de bezoekers beter hadden kunnen weten' en het hun eigen schuld is gaat gewoon niet op.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Herhalend geblaat.
Neemt niet weg dat 'Ik vind het diebiel dat de dierentuin een omgeving creeerd waarbij je als bezoeker een dier agressief kunt maken' nergens op slaat. Dan kun je net zo goed in het geheel geen dierentuin bouwen.
Dit is gewoon 'n hele kromme redenering. De oppassers vonden het noodzakelijk te waarschuwen aangezien de aap agressief werd, níet aangezien de aap wel 's over die gracht kon springen. Men ging er uiteraard van uit (waarom geloof jij dit niet?) dat die aap níet over dat water zou springen. Dus de waarschuwing was niet geuit omdat de bewakers stiekem wel wisten dat die aap waarschijnlijk wel 's iemand zou gaan aanvallen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:29 schreef Redux het volgende:
[..]
Taurus, lol, het gaat niet om het type beveiliging, het gaat erom dat er ook in die situatie gedacht werd dat de aap niet zou kunnen ontsnappen.
Of het nu een gracht is of een muur, het maakt in dat geval geen hol uit. Het gaat erom dat er blijkbaar een gevaarlijke situatie ontstond waarbij de oppassers het noodzakelijk vonden een waarschuwing te geven omdat anders de aap agressief zou worden. Er was dus een kans aanwezig dat de aap agressief kon worden. Een aap wat het eerder heeft gepresteerd om te ontsnappen. De kans dat die aap dat dus weer zou gaan doen was aanwezig. Kun je als dierentuin makkelijk achterover gaan zitten en denken 'ach, daar was een muur, dit is een gracht, daar zal ie echt niet overheen springen', maar blijkbaar is het hem toch gelukt! En juist omdat een paar dagen eerder de aap al tot z'n knieen in het water stond is het dom van de dierentuin dat het niet eerder heeft ingegrepen.
Je kon hierop wachten.
oh wacht, ik moet omdat ik het anders zie dan jij m'n manier van posten aanpassen? En anders ben ik een drammer? Wat slap zeg.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hebt geen gelijk, je bent alleen een drammer als geen enkele andere user hier in het topic...JohnDope misschien met zijn beveiligingsfetish
Anyway, ik vind het wel leuk geweest, deze discussie. Of eigenlijk: helemaal niet, want sommige mensen willen gewoon niet echt lezen of begrijpen, maar alleen drammen. Ik doe niet meer mee.
Die waarschuwing deden zij omdat zij diep in hun hart drommels goed wisten dat ze een beveiligingslek hadden rondom die aap.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je leest niet. De waarschuwing is niet 'omdat die aap dan eventueel kan uitbreken'. Die aap moet gewoon sowieso niet agressief worden, al zat ie in 'n betonnen kooi.
Hoezo? We gaan bepaalde zaken van 1 persoon selectief geloven? Zaken die de krankzinnigheid van de vrouw onderstrepen worden gretig aangehaald, maar zaken die anders aantonen worden in twijfel getrokken?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:35 schreef yvonne het volgende:
Zijn daar beelden van btw dat hij al in de gracht stond, of is dat alleen opgetekend uit de man van?
Sjongejonge, reageer toch eens niet zo hysterisch, ik vraag of dit bericht waar is, niets meer, niets minder.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:40 schreef Redux het volgende:
[..]
Hoezo? We gaan bepaalde zaken van 1 persoon selectief geloven? Zaken die de krankzinnigheid van de vrouw onderstrepen worden gretig aangehaald, maar zaken die anders aantonen worden in twijfel getrokken?
Ik vraag het maar, ik reageer helemaal niet hysterisch.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sjongejonge, reageer toch eens niet zo hysterisch, ik vraag of dit bericht waar is, niets meer, niets minder.
En?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik vraag het maar, ik reageer helemaal niet hysterisch.
Dat is blijkbaar redux' manier van discussieren. Alles in twijfel trekken, lachsmilies erbij.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sjongejonge, reageer toch eens niet zo hysterisch, ik vraag of dit bericht waar is, niets meer, niets minder.
http://www.telegraaf.nl/b(...)mijn_lieveling_.htmlquote:Wel is de Zoetermeerse furieus op de directie van Diergaarde Blijdorp. Zij is dan ook van zins een fikse claim neer te leggen. "Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al maatregelen moeten nemen. " Ook doet het haar zeer dat Blijdorp aanvankelijk sprak van lichtgewonden. "Het liefst had de directie dit hele incident onder de pet gehouden."
Verveel je je weer? Moet je weer mensen gaan stangen?quote:Op maandag 21 mei 2007 12:34 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
Ik heb gewoon een andere mening hierover. Dat jij dat niet kunt hebben en daarom mijn posts op een dergelijke manier leest kan ik niks aan doen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is blijkbaar redux' manier van discussieren. Alles in twijfel trekken, lachsmilies erbij.
Om dat ook maar even te relativeren, wordt 't vast nog gezelliger op: die aapjes durven als 't goed is inderdaad wel te 'waden' door 't water, maar ze kunnen niet zwemmen en zullen daardoor ook niet 'n sprong wagen. Dus dat die aap op z'n knieen in 't water stond wil ook niet veel zeggen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:46 schreef Redux het volgende:
De vrouw heeft het zelf aangegeven in een interview met de telegraaf:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)mijn_lieveling_.html
Het wordt door het echtpaar Horde zélf beweerd. In onderstaande link te lezen:quote:Op maandag 21 mei 2007 13:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoezo andere mening?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:47 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een andere mening hierover. Dat jij dat niet kunt hebben en daarom mijn posts op een dergelijke manier leest kan ik niks aan doen.
Ik zal jullie missen als deze reeks geeindigd isquote:Op maandag 21 mei 2007 13:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
Is de discussie een dag later nog bezig.![]()
Hij is echt niet mensen aan 't stangen hoor, gewoon 'n voorbeeld van 'n slecht verliezer.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Verveel je je weer? Moet je weer mensen gaan stangen?
[..]
lol, inhoudelijk lukt het je niet dus je gooit het over de persoonlijke toer?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:49 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hij is echt niet mensen aan 't stangen hoor, gewoon 'n voorbeeld van 'n slecht verliezer.
Inderdaad, de aap had nooit mogen ontsnappen en 'n schadevergoeding zal dus wel volgen. Neemt niet weg dat ik dat de dierentuin niet gun, en dat ik hoop dat 't bij vergoeding van tastbare zaken blijft en niet van psychische shit.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:48 schreef JohnDope het volgende:
Of die aap nou opstandig was, of dat hij nou getreiterd werd, of dat mensen in zijn ogen keken, of dat die aap gewoon slecht geslapen had, of dat het een combinatie was van deze factoren. dat maakt allemaal helemaal niks uit.
Die aap had nooit mogen ontsnappen.
Blijdorp zal dus een fikse schadevergoeding moeten betalen.
Jou lukte het inhoudelijk toch ook niet. Je probeerde het af te doen met een 'haha ik zat maar te stangen' reactie. Dat is iets al te gemakkelijk he.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:50 schreef Redux het volgende:
[..]
lol, inhoudelijk lukt het je niet dus je gooit het over de persoonlijke toer?
kan een moderator misschien wat censuur aan dit taalgebruik aanbrengenquote:Op maandag 21 mei 2007 11:59 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.
Iedereen zit af te geven op de dierentuin en de aap, maar laten we wel wezen, dat wijf is krankzinnig.
Elke imbeciel weet dat overdreven oogcontact maken, niet een al te slimme move is.
Zelfs voor katten is dat een teken van agressie.
Datzelfde krankzinnige wijf is al meerdere malen door het verzorgend personeel verzocht op te houden met het loeren en uitdagen; zij koos ervoor toch te geloven in een of andere fucking 'band'
Het is van de zotte dat ze wrs nog schadeloos wordt gesteld ook..wat mij betreft zijn de littekens haar leergeld. Then again, sommige mensen zijn er te verdomde dom voor.
Ach, dan gaan we toch gewoon een nieuwe naam voor je verzinnen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:49 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik zal jullie missen als deze reeks geeindigd is
Als je een goede juiste rat van een advocaat neemt, dan trek je die hele zoo helemaal leeg, ook voor psychische schade.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:51 schreef Taurus het volgende:
[..]
Inderdaad, de aap had nooit mogen ontsnappen en 'n schadevergoeding zal dus wel volgen. Neemt niet weg dat ik dat de dierentuin niet gun, en dat ik hoop dat 't bij vergoeding van tastbare zaken blijft en niet van psychische shit.
Lees maar hierboven, inhoudelijk gaat 't me minstens net zo goed af. Je kan bij jouw manier van discussieren niet om de persoonlijke toer heen, aangezien jij 'n hele rare houding profileert. Overigens valt dat persoonlijke dus ook wel mee, want ik heb 't puur over jouw manier van discussieren hier, blijft dus keurig ontopic als je 't zo bekijktquote:Op maandag 21 mei 2007 13:50 schreef Redux het volgende:
[..]
lol, inhoudelijk lukt het je niet dus je gooit het over de persoonlijke toer?
Dan gaat Blijdorp toch met Bokitoe naar een of andere Gorilla-whisperer?quote:Op maandag 21 mei 2007 13:51 schreef Taurus het volgende:
[..]
Inderdaad, de aap had nooit mogen ontsnappen en 'n schadevergoeding zal dus wel volgen. Neemt niet weg dat ik dat de dierentuin niet gun, en dat ik hoop dat 't bij vergoeding van tastbare zaken blijft en niet van psychische shit.
Gelukkig hebben we hier niet zo'n mentaliteit als in de VS. Dat kun je dus mooi vergeten, hier wordt wat meer nuchter naar de zaken gekeken.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als je een goede juiste rat van een advocaat neemt, dan trek je die hele zoo helemaal leeg, ook voor psychische schade.
Gewoon gaan met die banaan en het maximale halen wat er te halen valt![]()
PolitiekCorrectLosGaan heet dat![]()
Ik ken genoeg mensen die die mentaliteit wel hebben. En echt gruwelijk te werk zijn gegaan op de PolitiekCorrecteManierquote:Op maandag 21 mei 2007 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we hier niet zo'n mentaliteit als in de VS. Dat kun je dus mooi vergeten, hier wordt wat meer nuchter naar de zaken gekeken.
Leuk he, provocerenquote:Op maandag 21 mei 2007 13:56 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die die mentaliteit wel hebben. En echt gruwelijk te werk zijn gegaan op de PolitiekCorrecteManier![]()
![]()
Had ik ook gedaan in hun situatie.![]()
Je moet gewoon het systeem kennen, dat is de sleutel tot succes.quote:
Ach tuurlijk wel, daar heb ik zelf om gevraagd. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat het te makkelijk is om de vrouw als simpel of krankzinnig af te schilderen. En dat vind ik omdat je niet van alle bezoekers kunt verwachten dat ze precies weten hoe een bepaald dier op je reageert. Ook niet bij vaste bezoekers, want zoals je kunt lezen op nu.nl is er een vaste groep bezoekers wat op die manier contact zoekt met de gorilla. Als je dus als dierentuin te maken hebt met meerdere personen die je dier op die manier benaderen dan moet je simpelweg ingrijpen. Daarnaast vind ik het gegeven dat er een groep bezoekers is wat op die manier contact zoekt met de gorilla genoeg redenen om de vrouw niet als simpel te betitelen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:53 schreef Taurus het volgende:
Het is toch 'n beetje merkwaardig dat je 'n heel topic lang 'n bepaalde stelling verdedigt, en aan 't eind van de discussie opeens komt met: "grapje, ik ben het eigenlijk met jullie eens".. Mag daar niets van gezegd worden?
Stil eens, trut.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:34 schreef Redux het volgende:
[..]
quote:Op maandag 21 mei 2007 13:48 schreef Snoet123 het volgende:
[..]
Het wordt door het echtpaar Horde zélf beweerd. In onderstaande link te lezen:
http://www.ad.nl/rotterdam/article1384853.ece
De oorzaak van de aanval? De twee kunnen slechts gissen. Temeer omdat ze misschien wel Bokito’s grootste bewonderaars zijn. Gerrit: ,,We komen zeker vier keer in de week naar hem kijken. Hij moet haar hebben herkend, maar waarom hij zo agressief was, is een raadsel. We pestten hem écht niet, zoals sommigen op internet schijnen te beweren. Wat ik wel hoorde, is dat er een groep knullen voor ons was, die hem bekogeld zouden hebben met stenen. Een paar dagen eerder waren we bij hem langs gegaan. Een oppasser was bij het eiland bezig aan een putje. Bokito liep toen tot aan het schrikdraad het water in. De oppasser moest hem terug aan land jagen. Bokito is een prachtig beest, maar dat hij tot zoiets in staat was, konden we niet vermoeden. Dat wij hem zo mogen, maakt het nog wranger.’’
Wel errug toevallig dat hij dat doet juist op het moment dat zijn 'plaaggeest' langs komt
Tja... das niet zo slim.quote:Oppasser waarschuwde slachtoffer Bokito
Gepost door Jeroen (steenz) - Bron: NU.nl
Gepubliceerd: maandag 21 mei 2007 @ 12:46
Icoon Binnenlands De 57-jarige vrouw die vrijdag in Diergaarde Blijdorp zwaar werd mishandeld door de ontsnapte gorilla Bokito, was door een oppasser gewaarschuwd. Dat heeft de man van het slachtoffer vandaag in het AD bevestigd.
Enkele dagen voor de ontsnapping blijkt een oppasser het slachtoffer gewaarschuwd te hebben voor haar gedrag richting de gorilla. Hij vroeg haar afstand te houden en Bokito niet recht in de ogen aan te kijken. Uit videobeelden van de dag van de ontsnapping blijkt dat de vrouw dit advies niet ter harte heeft genomen, en toch weer direct contact zocht met de gorilla. Volgens deskundigen van de dierentuin kan het dier dit als bedreigend hebben ervaren.
Gerichte actie
Bokito ontsnapte vrijdag door over een gracht van bijna vier meter heen te springen. Hij ging direct op de 57-jarige vrouw af, en begon haar te slaan en te bijten. In totaal werden er op de vrouw meer dan honderd bijtwonden gevonden. Volgens haar man overweegt ze een schadeclaim bij de dierentuin in te dienen. Overigens raakten er ook nog een aantal anderen lichtgewond toen ze door de 180 kilo wegende gorilla aan de kant werden geduwd.
Maatregelen
Volgens het AD denkt de Rotterdamse dierentuin er aan om een bord bij het gorillaverblijf op te hangen met een waarschuwing om de mensapen niet direct aan te kijken. In sommige andere dierentuinen, zoals de dierentuin van Antwerpen, zijn al dergelijke borden geplaatst. Wat voor andere maatregelen Blijdorp zal nemen, zal woensdag op een persconferentie bekend worden gemaakt.
Een wrap met aap?quote:Op maandag 21 mei 2007 14:00 schreef Redux het volgende:
[..]
Ach tuurlijk wel, daar heb ik zelf om gevraagd. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat het te makkelijk is om de vrouw als simpel of krankzinnig af te schilderen. En dat vind ik omdat je niet van alle bezoekers kunt verwachten dat ze precies weten hoe een bepaald dier op je reageert. Ook niet bij vaste bezoekers, want zoals je kunt lezen op nu.nl is er een vaste groep bezoekers wat op die manier contact zoekt met de gorilla. Als je dus als dierentuin te maken hebt met meerdere personen die je dier op die manier benaderen dan moet je simpelweg ingrijpen. Daarnaast vind ik het gegeven dat er een groep bezoekers is wat op die manier contact zoekt met de gorilla genoeg redenen om de vrouw niet als simpel te betitelen.
Daarnaast is de geschiedenis in duitsland ook belangrijk waarbij borito een hype was en men ook daar borito op een andere manier benaderde dan je een gorilla zou moeten benaderen.
Welnee, dat dier heeft nergens last van. Reimon Opitz is de vaste verzorger geweest in Berlijn en die zei in het AD vandaag.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dan gaat Blijdorp toch met Bokitoe naar een of andere Gorilla-whisperer?
Beest heeft ook een trauma..
Een vrouwtjesgorilla heeft een veel taaiere huid dan een mens ivm het slingeren door de bomen. Die gorilla zag dat vrouwtje gewoon als een aap en kan d'r ook niks aan doen. Geloof me, zo'n gorilla kan 500 kilo bankdrukken en als hij echt kwaad in de zin had gehad dan hadden we een slachting kunnen zien als op die universiteit in Virginia. Aangezien Bokito een vreedzame vegetarier is waarbij de shit dun door de broek liep hoeft niemand er bang voor te zijn (mits je zoals de verstandigere bezoekers van Blijdorp duidelijke laten zien op de foto's, hem niet in zijn gezicht aankijkt).quote:,,Ik heb begrepen dat het slachtoffer een vaste bezoekster is. Fans die vaak dag in dag uit bij de apen rondhangen, kunnen de dieren behoorlijk provoceren door ze recht aan te kijken. Het gegil van de vrouw heeft Bokito waarschijnlijk in paniek gebracht. Door te bijten wilde hij haar vermoedelijk kalmeren.’’
Ik dacht dat jij dat zocht in een vrouw?quote:
Precies, die apen zijn gewoon wat nonchalant, als wij mensen de dame netjes bij de arm nemen om te wandelen, dan trekt zo'n aap meteen er een arm af bij de dame in kwestiequote:Op maandag 21 mei 2007 14:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
Tja. Als hij echt zo boos was geweest en de confrontatie met haar aan wilde gaan had ie haar ook echt doodgemaakt.
Oh ja, je 'kent' zulke mensen.quote:Op maandag 21 mei 2007 13:56 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik ken genoeg mensen die die mentaliteit wel hebben. En echt gruwelijk te werk zijn gegaan op de PolitiekCorrecteManier![]()
![]()
Had ik ook gedaan in hun situatie.![]()
LoL jij bent helemaal een dwaas door je voor te doen als die aapquote:Op maandag 21 mei 2007 14:08 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Ik was ook helemaal niet boos voor de laatste keer, mensen moeten mij niet kleineren.. en dat doe je als je je tanden laat zien en mij aankijkt ja. Ik was geirriteerd en wilde dat mens op haar plaats zetten... En ja ik kan echt zwemmen ja...doh..
Jij bent zeker de leukste thuis.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:08 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Ik was ook helemaal niet boos voor de laatste keer, mensen moeten mij niet kleineren.. en dat doe je als je je tanden laat zien en mij aankijkt ja. Ik was geirriteerd en wilde dat mens op haar plaats zetten... En ja ik kan echt zwemmen ja...doh..
quote:Op maandag 21 mei 2007 14:02 schreef buachaille het volgende:
[..]
Welnee, dat dier heeft nergens last van. Reimon Opitz is de vaste verzorger geweest in Berlijn en die zei in het AD vandaag.
[..]
Een vrouwtjesgorilla heeft een veel taaiere huid dan een mens ivm het slingeren door de bomen. Die gorilla zag dat vrouwtje gewoon als een aap en kan d'r ook niks aan doen. Geloof me, zo'n gorilla kan 500 kilo bankdrukken en als hij echt kwaad in de zin had gehad dan hadden we een slachting kunnen zien als op die universiteit in Virginia. Aangezien Bokito een vreedzame vegetarier is waarbij de shit dun door de broek liep hoeft niemand er bang voor te zijn (mits je zoals de verstandigere bezoekers van Blijdorp duidelijke laten zien op de foto's, hem niet in zijn gezicht aankijkt).
dus het bijten was niet als represaille op het provoceren van de vrouw eerder, maar puur het gillen op dat moment? Is wel een belangrijk verschil.quote:,,Ik heb begrepen dat het slachtoffer een vaste bezoekster is. Fans die vaak dag in dag uit bij de apen rondhangen, kunnen de dieren behoorlijk provoceren door ze recht aan te kijken. Het gegil van de vrouw heeft Bokito waarschijnlijk in paniek gebracht. Door te bijten wilde hij haar vermoedelijk kalmeren.’’
Alle viervoeters kúnnen zwemmen, maar sommigen hebben er een hekel aan.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:08 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Het waren gewoon liefdesbeetjes. Dat kwam door die innige band die ze hadden.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:17 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
dus het bijten was niet als represaille op het provoceren van de vrouw eerder, maar puur het gillen op dat moment? Is wel een belangrijk verschil.
Nee. Ik zat me al 10 jaar te ergeren aan die bitchquote:Op maandag 21 mei 2007 14:17 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
dus het bijten was niet als represaille op het provoceren van de vrouw eerder, maar puur het gillen op dat moment? Is wel een belangrijk verschil.
quote:Op maandag 21 mei 2007 14:21 schreef Bokito het volgende:
[..]
Nee. Ik zat me al 10 jaar te ergeren aan die bitch
Jullie hebben dat filmpje toch ook gezien? 3x per week zo'n stomme snel die denkt dat je haar leuk vindt?
Wat is een snel?quote:Op maandag 21 mei 2007 14:21 schreef Bokito het volgende:
[..]
Nee. Ik zat me al 10 jaar te ergeren aan die bitch
Jullie hebben dat filmpje toch ook gezien? 3x per week zo'n stomme snel die denkt dat je haar leuk vindt?
Tja, ik ken de Gorilla vocabulaire niet, misschien heet dat bij hun wel zo.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Shit, zelfs gorilla's maken typefouten.
Lastig typen met zulke dikke vingersquote:Op maandag 21 mei 2007 14:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Shit, zelfs gorilla's maken typefouten.
snol bedoelt ie.quote:
quote:
Mens moest zich schamen met d'r schadeclaim, hier geilt ze d'r hele verdere leven opquote:Op maandag 21 mei 2007 14:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Het waren gewoon liefdesbeetjes. Dat kwam door die innige band die ze hadden.
Yep, dat denk ik wel. En omdat de gorilla de vrouw goed kende probeerde hij haar te kalmeren. Allerlei theorieën dat de gorilla doelbewust op de vrouw afging om wraak te nemen moet je met een korreltje zout nemen. Ik geloof niet dat gorilla's een dergelijke emotie kennen. Het zou wel kunnen dat hij zich wilde laten gelden t.o.v. de vrouw omdat hij haar aan zijn harem wilde toevoegen (apen vallen vaak op oude vrouwen heb ik laatst in een krantenartikel gelezen) maar de eerst optie lijkt me toch waarschijnlijker.quote:Op maandag 21 mei 2007 14:17 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Die aap was gewoon romantisch, dat bijten wat die aap deed, was voor een aap zachtjes bijtenquote:Op maandag 21 mei 2007 14:17 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |