Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
daar ben ik het helemaal mee eens, maar misschein kwam dat wel door een starre en leugenachtige houding van het dierenpark? we weten het niet. dat leugenachtige dan weer wel.
lichtgewonden. wellicht gebrekige oppassers die dit voorkomen hadden moeten, misschien geen 100% veilige plaats voor bokito...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...
Ja, die bokito is vet oneerlijk bezig geweest.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:49 schreef Redux het volgende:
Heb je net gezien in het rtl4 nieuws weekoverzicht hoe iedereen zit te kijken naar de aap achter het glas? Ik snap niet hoe men kan vallen over het gedrag van 1 vrouw terwijl iedereen die aapjes komt kijken hetzelfde doet.
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, die bokito is vet oneerlijk bezig geweest.
Erm. Mnja. Hmm.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd.
mee eens. maar dat schreef ik al before.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.
Feyenoord werd toch ook gestraft voor de rellen een poosje geleden?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:54 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm. Mnja. Hmm.
Wanneer ga je de KNVB aanklagen voor het veroorzaken van supportersrellen?
alleen de mevrouw in het ziekenhuis is ernstig gewond, toch?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lichtgewonden. wellicht gebrekige oppassers die dit voorkomen hadden moeten, misschien geen 100% veilige plaats voor bokito...
Volgens mij zijn het toch echt de mensen die naar de dierentuin komen en dit gedrag vertonen...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.
Ja, daar is deze mevrouw nu ook achter gekomen.quote:The Kabara groups taught me much regarding gorilla behavior. From them I learned to accept the animals on their own terms and never to push them beyond the varying levels of tolerance they were willing to give. Any observer is an intruder in the domain of a wild animal and must remember that the rights of that animal supersede human interest. An observer must also keep in mind that an animal's memories of one day's contact might well be reflected in the following day's behaviour.
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:59 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het toch echt de mensen die naar de dierentuin komen en dit gedrag vertonen...
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.
Ja, en als je op die manier doorredeneert dan hangt 't hele leven vol van kinderveilige sluitingen en andere methodes om te voorkomen dat debielen domme dingen doen.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd.
Ja, maar met Bokito kon ze doen wat ze wilde, nietwaar? Want die zat veilig achter slot, grendel en glas... dacht ze!quote:Op zondag 20 mei 2007 19:43 schreef Noway666 het volgende:
Mens heeft duidelijk geen huisdieren in de zin van hond of kat. Werd mij altijd door schade en schande geleerd niet dieren te zitten narren, ze kunnen een keer uithalen naar je.![]()
lol, moronquote:Op zondag 20 mei 2007 20:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.
Moron.
Misschien wel, maar het betekent wel dat de dierentuin zorgt voor een gelegenheid waarbij een gorilla dergelijke gevoelens voor een vrouw kon creeren. De dierentuin lijkt mij de partij in dit geval die de deskundige op het gebied van de gorilla moet zijn, je kunt per definitie niet van bezoekers verwachten dat ze alles van gorilla's af moeten weten willen ze naar die beesten kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:02 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, en als je op die manier doorredeneert dan hangt 't hele leven vol van kinderveilige sluitingen en andere methodes om te voorkomen dat debielen domme dingen doen.
Als jij een woning hebt met ruiten waardoor je een tv kan zien staan ben jij de genen die de mogelijkheid tot jatten van de tv creeert, het is dus je eigen schuld, de dief gaat vrijuit?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.
dat die vrouw die agressieve bokito zag als lachende bokito of als steeds 'enthousiast' aanrennende bokito, is omdat ze hem al vanuit duitsland volgde, dat is natuurlijk evident.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
alleen de mevrouw in het ziekenhuis is ernstig gewond, toch?
dat tweede heb ik nergens iets over gehoord; hoe kom je daar aan?
Dat het niet een 100% veilige plaats voor Bokito was, blijkt wel, geloof ik...maar of men dat voorheen kon weten, lijkt me toch nog de vraag.
Slechte vergelijking. Er zijn 3 partijen in dit geval, de vrouw, de aap en de dierentuin.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:05 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Als jij een woning hebt met ruiten waardoor je een tv kan zien staan ben jij de genen die de mogelijkheid tot jatten van de tv creeert, het is dus je eigen schuld, de dief gaat vrijuit?
"En hier staan we dan voor de betonnen bunker waarin zich de gorilla's bevinden...spannend he, achter deze muren zitten de gorilla's "quote:Op zondag 20 mei 2007 20:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.
Moron.
Wie ziet hier ook een parallel met groepjes hangjongeren?quote:De vrouw maakte met de mensaap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus de woordvoerder.
Daar is op zich ook niets mis mee, natuurlijk. Hoewel ik het wel een tikje vreemd vind, maar goed, het is niet verkeerd.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat die vrouw die agressieve bokito zag als lachende bokito of als steeds 'enthousiast' aanrennende bokito, is omdat ze hem al vanuit duitsland volgde, dat is natuurlijk evident.
Kijk, dat weten we dus helemaal nog niet. We weten niet wat er precies gezegd of gevraagd is, we weten niet in hoeverre er verteld is over het gedrag van gorilla's in het algemeen of Bokito in het bijzonder. We hebben maar heel weinig info hierover. Wel weten we iig dat er met de vrouw over is gesproken; dat zegt toch ook al iets?quote:ze is wel eens aangesproken om ook aandacht te geven aan andere apen. dat is iets kompleet anders dan dat ze niet in zijn ogen mocht kijken of op hetzelfde moment haar hand tegen het glas mocht drukken. ik denk dat de bezorgers dit ook nooit verwacht hadden.
Klopt, en wat mij betreft mogen ze al die mensen stevig aanpakken.quote:wat redux ook erg goed aangeeft, het is allemaal achteraf gelul. genoeg mensen die dit wel met dieren doen omdat ze het, a. niet weten of b. omdat het klootzakken zijn. maar vooral c. omdat ze er mee wegkomen.
Ook hiervan weten we te weinig volgens mij, om een oordeel te vellen.quote:dat dier weet verder niet te ontsnappen, heeft niet al een poging gedaan, agressief gedrag vertoond of een paar weken geleden op het punt gestaan om uit te breken.
Shit happens. Life ain't fair. Deal. Etcetera.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:20 schreef Redux het volgende:
Maar het waren de steengooiende jongens die direct oorzaak waren van de ontsnapping van de gorilla. Als die jongens er niet waren geweest was de gorilla waarschijnlijk niet ontsnapt.
zoalshetis schoot even vanuit de heup 'n standaardreactie af. Gaat meestal wel goed, alleen in dit topic was 't even d'r naast.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...
quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft te ziek voor woorden dat er onmiddellijk een of andere advocaat over schadeclaims begint...
op nu.nl:quote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef miss_sly het volgende:
Punt in dit geval is dat deze mevrouw dat niet een keertje deed, maar bijna dagelijks. Dat is voor zo'n beest waarschijnlijjk een stuk bedreigender dan onbekende gezichten die dat doen en nooit meer terugkomen.
Als zij 1 van de 'vaste bezoekers' was, hoeveel andere bezoekers kwamen dan dagelijks naar de gorilla kijken? En als er meedere vaste bezoekers dagelijks op die manier naar de gorilla komen kijken zoals de vrouw dit deed, waarom ondernam de dierentuin dan niet meer maatregelen om hetgeen waar een gorilla gek van wordt tegen te gaan? Ik vind dat de dierentuin hierin verantwoordelijk gesteld moet en kan worden. Zij zet immers de gorilla ten toon en moet daarbij op de hoogte zijn van risico's. Die verantwoordelijkheid kan niet bij de bezoekers neergelegd worden omdat je niet van de bezoekers kunt en mag verwachten dat ze precies op de hoogte kunnen zijn hoe gorilla's 'denken', ook al komen die bezoekers dagelijks.quote:Directeur van Blijdorp Ton Dorresteijn zegt in de krant dat het gedrag van de aap echter verkeerd wordt uitgelegd. "Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging", aldus de directeur.
lol. in dit geval ook...quote:Op zondag 20 mei 2007 20:24 schreef gronk het volgende:
[..]
zoalshetis schoot even vanuit de heup 'n standaardreactie af. Gaat meestal wel goed, alleen in dit topic was 't even d'r naast.
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:24 schreef Redux het volgende:
Ik vind dat de dierentuin hierin verantwoordelijk gesteld moet en kan worden.
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.quote:
Dus jij houdt er in een dierentuin ook maar enigszins rekening mee dat er een wild beest op je af kan komen?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:30 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.
Debiel. Hou je nou eens een keer op met dat suffe afschuiven van verantwoordelijkheid?
Eikel.![]()
ik vind je opmerking toch wel even een uitleg waard. ik schiet meestal raak vanuit de heup? klinkt positief maar tegelijkertijd vij negatief. explain wanneer ik uit de heup/gordel schiet? ik ben geen baggeraar...quote:Op zondag 20 mei 2007 20:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.
Hoezo? Die mevrouw is wel stapelgek natuurlijk, maar je mag in een dierentuin verwachten dat de gevaarlijke beesten netjes weggestopt zijn. Zo niet, valt de dierentuin daarop aan te spreken.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft te ziek voor woorden dat er onmiddellijk een of andere advocaat over schadeclaims begint...
Lol, je hebt er niet veel van begrepen als ik je post zo lees. En dat je zo persoonlijk begint te worden snap ik niet, je hoeft me niet uit te schelden, gronk. Ik zie het gewoon anders dan jij, en dat moet kunnen dacht ik zo. Dus hou dat schelden achterwege, ok?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:30 schreef gronk het volgende:
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.
Debiel. Hou je nou eens een keer op met dat suffe afschuiven van verantwoordelijkheid?
Eikel.![]()
http://www.nrc.nl/binnenl(...)n_Duitsland_een_heldquote:Een toegewijde vader en echtgenoot, met één nadeel: een slechte jeugd. „Met de hand grootgebracht en dus niet bang voor mensen”, zegt het hoofd dierenverzorging van Diergaarde Blijdorp, Ben Westerveld.
Sterker nog: Gorilla Bokito reageert op mensen. Met alle gevolgen van dien, zo bleek gistermiddag in de Rotterdamse dierentuin. Naar verluidt brachten jennende bezoekers de bijna elfjarige gorilla om even na tweeën tot razernij, waarna de 180 kilo zware zilverrug in een opwelling besloot het eiland met zijn drie vrouwen en drie kinderen te verlaten. Met een reuzensprong overbrugde Blijdorps dominante mannetjesgorilla de bijna vier meter brede gracht, inclusief schrikdraad. Zijn uitbraak leidde tot chaos. Vier mensen raakten gewond.
Bokito groeide op in de dierentuin van Berlijn, waar hij razend populair was. De gorilla was in Duitsland een aap onder de mensen. Hij kreeg de fles, droeg een luier en at pizza met zijn verzorgers. De zilverrug ontsnapte daar ook al een keer, door over een glazen omheining te klimmen. Twee bewakers wisten hem destijds te overmeesteren.
Zijn gedwongen vertrek naar Rotterdam in de zomer van 2005, was in Duitsland voorpaginanieuws. Maar hij moest weg, Bokito kon zich in de Duitse dierentuin niet voortplanten omdat dan inteelt zou ontstaan. De Duitsers vroegen zich af of hun geliefde Bokito wel goed verzorgd zou worden. Op de laatste dag van zijn verblijf in Duitsland zat Bokito te treuren met de hand op de knieën en de kin op de borst. „Een apentheater met tranen”, kopte de Berliner Zeitung een dag later. Ton Dorresteijn, directeur van Blijdorp, begreep de zorgen van het Berlijnse publiek heel goed. „Bokito was een publiekstrekker”, zei hij indertijd. „Hij heeft menselijke trekken, maar het blijft toch een gorilla.”
Gisteren is opnieuw gebleken dat Bokito een bijzondere gebruiksaanwijzing heeft.
Artis-directeur Haig Balian is verbijsterd over de ontsnapping van de gorilla. „Dit is zo extreem en uitzonderlijk. Gorilla’s zwemmen niet en zijn bang voor water. Het was tot vandaag onvoorstelbaar dat een gorilla over vier meter water zou springen.”
En toch gebeurde het vrijdagmiddag iets na tweeën in Rotterdam. Gevolg: blinde paniek in de op dat moment drukbezochte dierentuin (bijna achtduizend bezoekers), volledige ontruiming en vier gewonden. Onder hen een oudere vrouw die, aldus ooggetuige Cindy Verwijs, „enkele meters aan haar arm werd mee gesleurd”. Het slachtoffer werd met bijtwonden per ambulance afgevoerd. In het ziekenhuis werd vastgesteld dat haar hand is verbrijzeld en haar arm op twee plaatsen is gebroken.
De gorilla bestormde niet veel later het nabijgelegen restaurant. Terwijl gealarmeerd personeel de deuren blokkeerde en de aanwezigen in veiligheid bracht, koelde de gorilla zijn woede op het interieur van de Oewanja Lodge. Een medewerkster raakte in shock, toen zij, aldus Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn, „plotseling oog in oog stond met Bokito”.
Het in allerijl opgetrommelde ‘schotteam’ velde de aap uiteindelijk met „vier à vijf stevige verdovingsschoten”, waarna om even voor vier uur het sein veilig werd gegeven. „Gorilla’s raken in paniek als ze gescheiden worden van hun familie”, verzucht dierenverzorger Westerveld na afloop. „Mensen denken na over hun acties, apen niet. Hij was bang en in paniek; het restaurant lag niet voor niets vol met diarree.”
Naar de exacte oorzaak van de uitbraak bleef het gissen. Westerveld: „Maar het kan bijna niet anders of hij is geprovoceerd, al mag dat geen reden zijn het eiland te verlaten.”
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:34 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoezo? Die mevrouw is wel stapelgek natuurlijk, maar je mag in een dierentuin verwachten dat de gevaarlijke beesten netjes weggestopt zijn. Zo niet, valt de dierentuin daarop aan te spreken.
Een afdankertje? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Maar goed, ben blij dat je die post maakte over die hete koffie, laat maar eens goed zien hoe naast je er zit.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.
Het voldeed aan de eisen, maar was aan de krappe kant. Blijkbaar moeten die eisen aangescherpt worden, zoals je ook al is aangegeven in het vorige topic.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.
Ach, meneer is expertquote:Op zondag 20 mei 2007 20:36 schreef Redux het volgende:
Een afdankertje? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Maar tóch ontsnapte een gorilla en dat valt in de risicosfeer van de dierentuin. Als jij je waakhond aan een gecertificeerde ketting vastlegt, maar de ketting breekt toch, en de hond valt de postbode aan, dan ben jij aansprakelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.
Joh, als je lekker blijft doordrammen met je eigen meninkje, en twee topics lang niet veel verder komt dan 'wuhwuhwuh, de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin', dan ben je wat mij betreft niet veel beter dan de eerste de beste domme law-'n-order huilie.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Redux het volgende:
Ik zie het gewoon anders dan jij, en dat moet kunnen dacht ik zo. Dus hou dat schelden achterwege, ok?
quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
lol, jij blijft toch ook bij jouw mening? Of moet ik ineens switchen van mening afgezien of ik er nu achter sta of niet?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:40 schreef gronk het volgende:
[..]
Joh, als je lekker blijft doordrammen met je eigen meninkje, en twee topics lang niet veel verder komt dan 'wuhwuhwuh, de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin', dan ben je wat mij betreft niet veel beter dan de eerste de beste domme law-'n-order huilie.
Dus moeten de eisen aangepast. Niemand zegt van niet. Maar totdat dit gebeurde was het ondenkbaar dat een gorilla over en door water zou gaan. Ook de Artis-directeur zegt dat in het stukje uit nrc nog een keer.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
fijne eisen dan, dat een agressieve gorilla kan ontsnappen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |