abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 mei 2007 @ 01:27:10 #176
798 voyeur
bemoeit zich
pi_49592929
quote:
Op maandag 21 mei 2007 00:33 schreef gronk het volgende:

[..]

Jee. Dus alle dierentuinen in de wereld doen 't fout. O dear. D'r staat ons een hele golf van ontsnappende gorilla's te wachten.
Niet alle hoor. Er zijn verschillende normen wereldwijd en veel zijn strenger qua eisen dan Blijdorp hanteerde. Overigens is het heel dicht bij huis al anders. Artis hanteert een heel ander beleid ('no contact' voor verzorgers, ultieme veiligheid voor bezoekers) en heeft voor de gorilla's een heel dikke glazen wand geplaatst.

Overigens is een rechtszaak waarin Blijdorp een forse schadevergoeding moet betalen nog zo fout niet.. Het zorgt er immers voor dat duidelijk wordt dat ook Europese dierentuinen aansprakelijk zijn voor de veiligheid. Op de langere termijn levert dat meer inkomsten op voor de tuinen dan de huidige vage politiek. Mensen kopen geen kaartjes van 30E als ze verpllcht zijn eerst saampjes met de kinderen te moeten studeren op het gedrag van een paar honderd soorten dieren.

Een zekere onkunde is cruciaal voor het imago van dierentuinen. De meeste mensen genotteren over de eendagskuikens in dierentuinen. Ze zijn oh zo schattig in het broedcentrum, terwijl hun lot toch echt uien- en slangenvoedsel is. Tijger babies ook zo lief. Ze verdwijnen meestal na een paar weken zonder verdere aankondiging. Teveel tijgers in gevangenschap betekent 'late abortussen'. Wil het publiek allemaal niet weten en dierentuinen spannen zich in om dat zo te laten.
Here we are now, entertain us.
  maandag 21 mei 2007 @ 01:44:18 #177
28033 Pek
je moet wat
pi_49593232
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Redux het volgende:
Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat de vrouw hier niet verkeerd bezig is geweest
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  maandag 21 mei 2007 @ 01:55:03 #178
180271 Bokito-de-gorilla
Ik ben heul niet gevaarlijk
pi_49593413
Achja, mensen spreken zichzelf altijd tegen, wij apen geven gewoon een klap op je hoofd en kijken daarna blij.
Vrouwen moet je gewoon meenemen, versieren is voor kerstbomen.
  Moderator maandag 21 mei 2007 @ 07:52:55 #179
5428 crew  miss_sly
pi_49594827
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_49595916
quote:
Op maandag 21 mei 2007 01:55 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Achja, mensen spreken zichzelf altijd tegen, wij apen geven gewoon een klap op je hoofd en kijken daarna blij.
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezig

Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.

Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’

Blijkbaar heeft deze dame er niks van geleerd
  maandag 21 mei 2007 @ 09:26:22 #181
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_49596254
quote:
Op maandag 21 mei 2007 00:47 schreef JohnDope het volgende:
Dus men (sowieso hoofd beveiliging) had dan ook moeten kunnen relativeren dat vroeg of laat een aap zou ontsnappen via dat water.
Geen enkele beveiliging is waterdicht, er is altijd een kans dat een dier kan ontsnappen. Uiteraard probeert men die kans zo klein mogelijk te maken, maar het is een illusie om te denken dat er nooit iets zal gebeuren. Bovendien is het een afweging tussen kosten, vermaak van het publiek en de vrijheid van het dier - voor zover je van vrijheid kunt spreken.
quote:
Dus blijdorp kan allemaal wel mooie excuses blijven verzinnen, maar hoe je het ook wendt of keert; Blijdorp zal een grote schadevergoeding aan die mevrouw moeten betalen.
Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:55:10 #182
3542 Gia
User under construction
pi_49596943
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
De Vries: Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt;

Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
  maandag 21 mei 2007 @ 09:59:37 #183
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_49597071
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:26 schreef NewOrder het volgende:

Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.
Je bedoelt 'is er een OvJ die effe wil scoren'.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_49597348
Meldt
You've just been F'd in the A
pi_49598207
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
je zou zo waar aan de dierentuin doneren op voorwaarde dat ze dat soort "dierenvrienden" weigeren
pleased to meet you
  maandag 21 mei 2007 @ 11:02:20 #186
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_49599028
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:
Yup. En de volgende keer dat 'ie iemand die hem week na week dagelijks uitdaagt te grazen neemt moet 'ie natuurlijk afgemaakt worden, of permanent opgesloten, omdat hij een 'bedreiging' is...

Deze vrouw had bijna een van de puurste vormen van een Darwin awards binnen gehaald: opzeep geholpen worden door iets wat net onder je op de evolutionaire ladder staat
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_49599188
quote:
Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef Pool het volgende:
Op nu.nl:
[..]

Wie ziet hier ook een parallel met groepjes hangjongeren?
Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopen
  maandag 21 mei 2007 @ 11:07:58 #188
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_49599242
Bokito
pi_49600102
hij heeft dus een sprong van 3.5 meter gemaakt... tering...
Haleloeja
  maandag 21 mei 2007 @ 11:33:33 #190
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_49600200
Ja en ook over schrikdraad toch? Of was het geen schrikdraad....
pi_49600551
Ik ben een keer met een paar personen van Afrikaanse origine naar Blijdorp geweest. Bij de meeste dieren zeiden de Nederlanders "kijk eens wat mooi" en de Afrikane zeiden dus "kijk eens wat lekker". Dat was wel leerzaam omdat ik een aantal goede tips heb gekregen om bijvoorbeeld een stekelvarken van zijn stekelige velletje te ontdoen en welke kruiden je er dus bij nodig hebt.

Aangekomen bij de gorilla's liepen ze gelijk door, ze waren echt doodsbenauwd. Later heb ik een documentaire gezien op televisie waardoor ik begreep waarom ze zo bang zijn. Als je als bushbewoner door een gorilla wordt aangevallen is het eerst wat hij doet grijpen naar je penis en ballen en die tegen de richting van de klok in 270 graden draaien. Tja, en zo leer je iedere dag wat bij!
pi_49600653
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:42 schreef buachaille het volgende:
Ik ben een keer met een paar personen van Afrikaanse origine naar Blijdorp geweest. Bij de meeste dieren zeiden de Nederlanders "kijk eens wat mooi" en de Afrikane zeiden dus "kijk eens wat lekker". Dat was wel leerzaam omdat ik een aantal goede tips heb gekregen om bijvoorbeeld een stekelvarken van zijn stekelige velletje te ontdoen en welke kruiden je er dus bij nodig hebt.

Aangekomen bij de gorilla's liepen ze gelijk door, ze waren echt doodsbenauwd. Later heb ik een documentaire gezien op televisie waardoor ik begreep waarom ze zo bang zijn. Als je als bushbewoner door een gorilla wordt aangevallen is het eerst wat hij doet grijpen naar je penis en ballen en die tegen de richting van de klok in 270 graden draaien. Tja, en zo leer je iedere dag wat bij!
En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?
pi_49600722
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:06 schreef Disorder het volgende:

[..]

Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopen
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 21 mei 2007 @ 11:48:00 #194
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49600817
quote:
Bokito’s uitbraak houdt de kenners bezig

Reportage Van onze verslaggever, Robin Gerrits (volkskrant, web)

ROTTERDAM - De gorilla zit weer in zijn kooi. Petronella de Horde ligt nog in het ziekenhuis. Waarom ging Bokito in de aanval?

‘Ik weet zeker dat Bokito mijn vrouw gericht heeft aangevallen. We stonden naar hem te kijken, liepen weg, hoorden een plons en hij stond achter ons.’ Volgens Gerrit de Horde uit Zoetermeer, echtgenoot van Petronella Yvonne de Horde (57), die zwaargewond in het Erasmus MC ligt, pakte hij haar meteen beet. ‘Ik ben in de bosjes gedoken en heb om hulp geroepen.’

Wat heeft de 11-jarige, 180 kilo zware laaglandgorilla uit Blijdorp bezield, toen hij over de ruim drie meter brede gracht met schrikdraad sprong? Warner Jens van de Apenheul in Apeldoorn heeft geen idee, maar denkt dat niet alleen het publiek schrok. ‘Mogelijk is zijn agressie ingegeven door paniek. Zo van: hier sta ik, wat nu?’ Ook volgens zijn vaste verzorger Fred Rueb kan het zo zijn gegaan. ‘Maar nu ga ik denken voor een aap en dat is erg riskant.’

Warner Jens werkt al 20 jaar met gorilla’s en noemt de gedachte van een gerichte aanval ‘heel bizar’. Zijn Apeldoornse collega Frank Rietveld zei zaterdag in NOVA dat de gorilla de vrouw misschien niet toevallig te pakken nam, omdat duidelijk is dat ze elkaar kenden. Experts achten het denkbaar dat juist het bekkentrekken door het slachtoffer en het zoeken van oogcontact een mannetjesaap als Bokito heeft uitgedaagd.

Verzorger Rueb vertelt dat Bokito’s houding de laatste maand veranderd is. ‘Hij was altijd al een puber. Maar een andere gorillagroep met een dominant mannetje is onlangs naar Shanghai vertrokken. Het lijkt erop dat hij zich sindsdien extra als volwassen gorilla wil laten gelden.’

Voeg daarbij dat Bokito niet bepaald ‘normaal’ is opgegroeid, voorzover dat in gevangenschap mogelijk is. Bokito is met de hand gevoed en was voorheen een celebrity in Duitsland. Hij ging er geregeld onder begeleiding aan de wandel, kwam met verzorgers in de pizzeria en verscheen op tv. ‘Een beetje zoals nu met Knut gebeurt’, zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ‘Daar gaan ze nog wat mee te stellen krijgen, met die ijsbeer.’ Ook Jens van de Apenheul zegt dat een dergelijke opvoeding apen onbetrouwbaarder kan maken.

Juist omdat hij zo gewend was aan mensen en nog niet het gewenste groepsgedrag vertoonde, werd hij in 2005 naar Blijdorp gehaald. ‘We hebben een goed functionerende groep hier. We vangen vaker apen op’, zegt Dorresteijn.

In de korte tijd dat de gorilla de vrouw vasthield, beet hij haar zeker honderd keer, verbrijzelde hij een hand, verwondde de borstkas, en brak hij een arm van de vrouw. Toen liet hij haar los, waarna hij koers zette naar een speeltuin en een restaurant, waar hij werd ingesloten en door een schietploeg verdoofd. Het verhaal en de foto’s van de ontsnapping gingen de wereld over. De Australische krant Sydney Morning Herald kopte met King Kong gone wrong.

Gerrit de Horde is zaterdag terug in Blijdorp. ‘De chirurg zegt dat het met de handen van mijn vrouw mogelijk niet goed komt.’ Er zijn meerdere operaties nodig. ‘Er komt zeker een vette claim’, zegt De Horde. ‘Ze wisten dat hij vluchtgevaarlijk was. Hij is in Berlijn ook ettelijke keren ontsnapt.’

Dorresteijn noemt het gebeuren verschrikkelijk, maar ziet niet wat Blijdorp fout heeft gedaan. ‘Een aap kan niet vier meter ver springen, en ook niet zwemmen. We moeten de maatregelen verscherpen.’

Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.

Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:49:15 #195
180271 Bokito-de-gorilla
pi_49600870
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezig

Ik zou het zeer op prijs stellen als dat gestoorde mens een verbod kreeg hier....anders góói ik haar volgende keer door de glazen deur van het restaurantje ipv mn hand te gebruiken..
pi_49600911
Haha, ik las het vanochtend pas in de krant, was heel het weekend weg. Ik was ook meteen in favor van Bokito, wat een held. Nog een fan hier!
  maandag 21 mei 2007 @ 11:53:14 #197
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_49601045
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Maisnon het volgende:
Haha, ik las het vanochtend pas in de krant, was heel het weekend weg. Ik was ook meteen in favor van Bokito, wat een held. Nog een fan hier!
Wanneer komt er Bokito merchandising?
pi_49601059
quote:
Op maandag 21 mei 2007 11:44 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?
Tja, dat leg ik je nog wel eens uit als je 18 bent
  maandag 21 mei 2007 @ 11:53:40 #199
180271 Bokito-de-gorilla
pi_49601064
Ik kan trouwens heel erg goed zwemmen, en ook internetten zoals ik hier al laat zien.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:54:12 #200
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_49601089
quote:
. ‘Er komt zeker een vette claim’
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')