Ik heb het niet over de muur of de gracht, maar over het ontsnappen an sich! De aap was eerder ontsnapt, bij een muur waarbij gedacht werd dat die muur de aap zou tegenhouden. Nu hebben we een gracht waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden. In beide situaties is er dus een veiligheidsmaatregel waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden van ontsnappen. Nu is ie bij de ene veiligheidsmaatregel WEL ontsnapt. Daarnaast is er nu dus blijkbaar een situatie waarbij het nodig was om te waarschuwen. Het gaat dus niet om de muur of om de gracht, maar het aanwezige gevaar van ontsnappen van de aap.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:24 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom snap jij steeds niet dat 'n muur iets anders is? Of waarom snap ik niet dat jij het woord 'situatie' anders bedoelt?Ik vind 'n muur iets anders, en daarom vind ik dat de dierentuin in Blijdorp geen rekening hoefde te houden met de dierentuin in Berlijn, waar die ontsnappingen voorgevallen waren. Blijdorp had een andere 'beveiligingsmethode', en ging er natuurlijk van uit dat dat wel werkte, in tegenstelling tot de beveiliging in Berlijn.
En die laatste opmerking van je, daar moet nú inderdaad maar rekening mee worden gehouden. Maar dat is dus achteraf bezien, riep ik 'n aantal pagina's terug al. Dus de oppassers hadden dit niet kunnen voorzien, dat is maar wat ik wil zeggen.
Dierentuinen geven dat ook altijd aan. Ze zijn er niet om de beesten als een soort freak-show ten toon te stellen. Ze zijn er om beesten voor uitsterven te behoeden en om mensen kennis te laten maken met dieren van andere contineneten en uit andere gebieden.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:26 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je kunt toch naar die beesten kijken zonder te bonken op het glas, denken dat hij aandacht van je wilt of meer van dat soort Disney fratsen.
Maar je bent van mening dat deze beesten er zijn om ons te vermaken of te handelen zoals wij willen dat ze handelen of denken zoals wij willen dat ze denken. Moeten tijgers door brandende hoepels springen of moet je ze met rust laten. Ik ben voor het laatste. Nogmaals gewoon een kwestie van gezond verstand.
zal ze blij mee zijnquote:Op zondag 20 mei 2007 15:16 schreef moussie het volgende:
[..]
hij vertoont al tijden agressief gedrag jegens haar toch, normaal gesproken maak je dat je weg komt als zo'n aap voor je zit en zijn tanden ontbloot (zelfs al kijk je nooit naar animal planet maar alleen naar die groep apen voor je neus en hoe dat op elkaar reageert) .. het enige wat hij haar wil duidelijk maken is dat zij weg moet blijven met d'r stomme handje, hij heeft haar haar plaats gewezen .[quote]
Op het filmpje vertoont hij agressief gedrag ja. Maar dat wil niet zeggen dat zijn aanval nu daar verband mee houdt. Het kan best dat hij haar tot de orde wilde roepen omdat ze hem negeerde ofzo
[quote]
btw .. volgens dat kleine beetje kennis van apengedrag wat ik heb opgepikt hier en daar, kan deze mevrouw nu wel zeggen dat zij idd een band heeft met die aap, zij is lid van zijn troep, anders was zij waarschijnlijk dood geweest
Het draait niet om denken, maar om testen, testen en nog eens doortesten.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:27 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de muur of de gracht, maar over het ontsnappen an sich! De aap was eerder ontsnapt, bij een muur waarbij gedacht werd dat die muur de aap zou tegenhouden. Nu hebben we een gracht waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden. In beide situaties is er dus een veiligheidsmaatregel waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden van ontsnappen. Nu is ie bij de ene veiligheidsmaatregel WEL ontsnapt. Daarnaast is er nu dus blijkbaar een situatie waarbij het nodig was om te waarschuwen. Het gaat dus niet om de muur of om de gracht, maar het aanwezige gevaar van ontsnappen van de aap.
Dat lijkt me ook het doel van een dierentuin maar niet iedereen ziet dat blijkbaar zo en willen de dieren op een Disney achtige manier behandelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dierentuinen geven dat ook altijd aan. Ze zijn er niet om de beesten als een soort freak-show ten toon te stellen. Ze zijn er om beesten voor uitsterven te behoeden en om mensen kennis te laten maken met dieren van andere contineneten en uit andere gebieden.
Sorrie hoor, maar als een kind gebeten wordt door een hond vraag ik ook als eerste wat dat kind precies gedaan heeft om die reactie ontlokken. Prikt een kind in een hond zn ogen is het zijn eigen schuld als de hond dan in zn vinger bijt, en dat leg je hopelijk al uit aan je kind voor je een hond of kat of wat voor dier dan ook neemtquote:Op zondag 20 mei 2007 15:25 schreef JohnDope het volgende:
[..]
haha niet zo hypocriet doen, zoveel mensen gaan gekkenbekken trekken naar dieren in de dierentuin.
Maar owee wanneer een kind in de ogen van een hond prikt (die achterliggende reden lees je nooit in de media, het gevolg wel) en dat het kind vervolgens wordt opgevreten door die hond, dan schreeuwt iedereen moord en brand dat die hond afgemaakt moet worden.
Nee, toevallig weten we nu dat de vrouw direct contact met aap zocht. Jaarlijks komen er duizenden bezoekers langs die ruit. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die op een dergelijke manier wel eens 'contact zochten'met de aap. Gewoon als de aap dichtbij staat even een gekke bek trekken. Is leuk, grappig haha. Is gewoon dierentuinbezoekers-gedrag.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:26 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je kunt toch naar die beesten kijken zonder te bonken op het glas, denken dat hij aandacht van je wilt of meer van dat soort Disney fratsen.
Maar je bent van mening dat deze beesten er zijn om ons te vermaken of te handelen zoals wij willen dat ze handelen of denken zoals wij willen dat ze denken. Moeten tijgers door brandende hoepels springen of moet je ze met rust laten. Ik ben voor het laatste. Nogmaals gewoon een kwestie van gezond verstand.
Als je er naar vraagt, zullen ze dat altijd zeggen ja.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dierentuinen geven dat ook altijd aan. Ze zijn er niet om de beesten als een soort freak-show ten toon te stellen. Ze zijn er om beesten voor uitsterven te behoeden en om mensen kennis te laten maken met dieren van andere contineneten en uit andere gebieden.
Ah, ja dus ook hier weer wordt het eenziijdig beeld geschetst dat de dierentuin de heerlijkheid zelve is en de bezoeker (in dit geval de vrouw) de kwaadaardig isquote:Op zondag 20 mei 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet nu opeens, heb ik altijd al gevonden.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:22 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, jij VINDT dat nu opeens algemene kennis. Dat betekent niet dat het algemene kennis IS.
Meestal is het niet alleen een vingertje, maar total mutilation...quote:Op zondag 20 mei 2007 15:31 schreef purplerose het volgende:
[..]
Sorrie hoor, maar als een kind gebeten wordt door een hond vraag ik ook als eerste wat dat kind precies gedaan heeft om die reactie ontlokken. Prikt een kind in een hond zn ogen is het zijn eigen schuld als de hond dan in zn vinger bijt, en dat leg je hopelijk al uit aan je kind voor je een hond of kat of wat voor dier dan ook neemt![]()
Dat dus. En tegen kindjes ook mijn eigen nichtjes zeg ik altijd...quote:Op zondag 20 mei 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lijkt me een perfecte oplossingquote:Op zondag 20 mei 2007 14:05 schreef Gia het volgende:
[..]
.
Zou het overigens niet mogelijk zijn om 'one-way' glas te gebruiken, zodat die apen niet meer tegen die mensen aan hoeven te kijken. Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant.
Ja, maar dat maakt geen zak uit bij wat ik zeg, dat jij denkt aan het ontsnappen an sich! Als een aap ergens is ontsnapt, en hij verhuist naar 'n andere dierentuin, dan kan die laatste dierentuin denken: Hier ontsnapt ie niet, want wij hebben 'n ander beveiligingssysteem!quote:Op zondag 20 mei 2007 15:27 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de muur of de gracht, maar over het ontsnappen an sich! De aap was eerder ontsnapt, bij een muur waarbij gedacht werd dat die muur de aap zou tegenhouden. Nu hebben we een gracht waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden. In beide situaties is er dus een veiligheidsmaatregel waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden van ontsnappen. Nu is ie bij de ene veiligheidsmaatregel WEL ontsnapt. Daarnaast is er nu dus blijkbaar een situatie waarbij het nodig was om te waarschuwen. Het gaat dus niet om de muur of om de gracht, maar het aanwezige gevaar van ontsnappen van de aap.
Dan heeft dat beest al aardig tijdje van getreiter genegeerd, maar je kan pas na een gedragstest zien of het beest echt een kronkel in zn koppie heeft of dat ie gewoon stelselmatig is getreiterd.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Meestal is het niet alleen een vingertje, maar total mutilation...
Och ja, dus nu heeft de vrouw op eens geen gezond verstand. Ik vind dat zo slap discusseren he? Zo makkelijk om achteraf te roepen dat de vrouw verkeerd bezig was. Wat een slap geromantiseerd beeld schets je hier, puur om te laten zien dat de vrouw verkeerd bezig was.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:34 schreef purplerose het volgende:
[..]
Dat dus. En tegen kindjes ook mijn eigen nichtjes zeg ik altijd...
"Kijken doe je met de handjes op je? Juist, rug"
"Kijken doe je met je ogen"
En als je als ouders beetje gezondverstand kan je dat al op vroege leeftijd aan je kids doorgeven zodat zij niet in een dierentuin later steentjes naar apen gaan gooien.
Maargoed, het belangrijkste is de mens en al het andere moet maar aan ons aanpassen he
Nee, maar als je als dierentuin nou weet dat je een aap in huis neemt wat in een eerdere situatie -waarbij ook al werd gedacht dat ie niet kon ontsnappen- was ontsnapt, dan hou je daar toch extra rekening mee? De dierentuin heeft de situatie onderschat blijkt nu wel, want de aap sprong over de gracht. 2de keer dat ie ontsnapt.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:35 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, maar dat maakt geen zak uit bij wat ik zeg, dat jij denkt aan het ontsnappen an sich! Als een aap ergens is ontsnapt, en hij verhuist naar 'n andere dierentuin, dan kan die laatste dierentuin denken: Hier ontsnapt ie niet, want wij hebben 'n ander beveiligingssysteem!
Lees je nou wat ik zeg? Zij dachten dus een wel werkend alternatief beveiligingssysteem te hebben. Je mag toch wel 'n alternatief hebben als 'n aap ergens ontsnapt, of had ie meteen 'n spuitje moeten krijgen?![]()
En dat waarschuwen was natuurlijk niet voor mogelijk ontsnappingsgevaar, ik begrijp niet dat jij dat denkt. Dat zou impliceren dat die bewakers wisten dat die uitbraak zou komen als die vrouw zo door zou gaan, das belachelijk. De irritatie van 't beest an sich - ín zijn verblijf - doet er ook toe. Ik neem aan dat die waarschuwing dáár vandaan komt.
Nee, op empirisch bewijs, namelijk dat gorilla's bang zijn voor water en dat deze beveiliging overal ter wereld afdoende is gebleken.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:38 schreef JohnDope het volgende:
Wat hebben we nou voor de Commissie JohnDope?
* De beveiliging bleek een mickeymouse-beveiliging te zijn, die berust is op gedachtes en aannames zonder het door te testen.
klopt, helaas, maar die komen niet iedere dag langs en al je leven lang .. deze aap staat bijna iedere dag voor je neus en loopt je uit te dagen en de enige reden dat je er niet bij kan is dat glas, anders had je haar wel eerder mores geleerd ..quote:Op zondag 20 mei 2007 15:25 schreef JohnDope het volgende:
[..]
haha niet zo hypocriet doen, zoveel mensen gaan gekkenbekken trekken naar dieren in de dierentuin.
euhm, honden die kinderen kunnen opvreten horen niet los te lopen om mee te beginnen .. maar een hond die naar een kind hapt omdat die in zijn ogen zit te prikken hoeft van mij niet per definitie dood, alleen als dat dier voor de rest ook moeilijkheden geeft qua dominantie, voor de rest is het eerder een wijze les voor dat kindquote:Maar owee wanneer een kind in de ogen van een hond prikt (die achterliggende reden lees je nooit in de media, het gevolg wel) en dat het kind vervolgens wordt opgevreten door die hond, dan schreeuwt iedereen moord en brand dat die hond afgemaakt moet worden.
Dat geloof ik graag. Maar deze vrouw blijkt toch niet zo'n experte te zijn als Diane Fossey, en bovendien ging het hier om om dierentuin-dieren die toch meer stress te verwerken krijgen dan dieren in hun natuurlijke omgeving. In elk geval vind ik het gevaarlijk om daar mee te gaan experimenteren als je te maken hebt met een dominant mannetje van om en bij de 200 kilo die je met twee vingers in tweeën kan breken.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Precies. Hoewel er gevallen bekend zijn van gorilla's die goed met mensen overweg konden. Diane Fossey was een goed voorbeeld. Gorilla's kunnen best met mensen samenleven, zolang ze zich niet bedreigd voelen.
Als je dieren behandelt alsof het mensen zijn, ben je altijd verkeerd bezig. Dat leer je toch op de kleuterschool manquote:Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Redux het volgende:
[..]
Dat het hier voor logisch wordt gehouden dat de vrouw had moeten weten dat ze verkeerd bezig was
Dit vind ik idd een redelijk briljant idee. Maar goed, ik kijk geen animal planet, dus wat die apen er zelf van vinden durf ik niet te zeggen he.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef purplerose het volgende:
One way glass lijkt me idd een goeie oplossing voor de binnenverblijven![]()
Ik kan je op een briefje geven dat Bokito een zware debiel is, die moeder had haar kind destijds niet voor niks verstoten met haar moederinstinct.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:36 schreef purplerose het volgende:
[..]
Dan heeft dat beest al aardig tijdje van getreiter genegeerd, maar je kan pas na een gedragstest zien of het beest echt een kronkel in zn koppie heeft of dat ie gewoon stelselmatig is getreiterd.
Ook een verzorger kan zich verkeerd opstellen. Een keer lachen om een andere verzorger, waarbij je tanden te zien zijn kan bijvoorbeeld al foute boel zijn. Verzorgers weten dit en houden daar rekening mee. Maar goed, iedereen laat weleens een steekje vallen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef Redux het volgende:
[..]
Och ja, dus nu heeft de vrouw op eens geen gezond verstand. Ik vind dat zo slap discusseren he? Zo makkelijk om achteraf te roepen dat de vrouw verkeerd bezig was. Wat een slap geromantiseerd beeld schets je hier, puur om te laten zien dat de vrouw verkeerd bezig was.
Hoe vaak is het niet voorgekomen dat verzorgers van dieren door het dier zelf is aangevallen? De verzorgers in kwestie waren in hun ogen toch ook niet verkeerd bezig? In dat geval kun je ook niet stellen dat ze geen gezond verstand hadden; ze waren immers de verzorgers.
Jij spoort echt voor geen meterquote:Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef moussie het volgende:
voor de rest is het eerder een wijze les voor dat kind
Wat nou als de aap het begrip 'spiegelbeeld' niet kent en helemaal freakd als ie een ander dominant ( = zichzelf) ziet? Misschien is er om een reden deze toepassing niet toegepast?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit vind ik idd een redelijk briljant idee. Maar goed, ik kijk geen animal planet, dus wat die apen er zelf van vinden durf ik niet te zeggen he.
quote:Op zondag 20 mei 2007 15:18 schreef milagro het volgende:
http://www.gorilla-haven.org/ghetiquette.htm
Met het verschil dat deze vrouw wat vaker langs kwam dan de gemiddelde dierentuinbezoeker en tevens veel aandacht had voor deze aap in het bijzonder. Daarnaast vind ik dit gedrag van deze vrouw niet normaal. Ook niet als je dat een keer doet zeker niet als je volwassen bent. Dan moet je toch beter weten en waarom kan je niet gewoon naar zo'n beest kijkenquote:Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Redux het volgende:
Nee, toevallig weten we nu dat de vrouw direct contact met aap zocht. Jaarlijks komen er duizenden bezoekers langs die ruit. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die op een dergelijke manier wel eens 'contact zochten'met de aap. Gewoon als de aap dichtbij staat even een gekke bek trekken. Is leuk, grappig haha. Is gewoon dierentuinbezoekers-gedrag.
Maar goed, nu weten we plotseling allemaal dat wat de vrouw niet goed was, terwijl je op je klompen kunt voelen dat bezoekers vaker zulk gedrag hebben vertoond. Daarnaast is het opeens algemene kennis dat de aap gezichten onthoudt en herkent. En dus weten we plotseling (achteraf) allemaal dat wat de vrouw heeft gedaan niet goed was. Achteraf.
Het blijft speculeren en ik zeg ook nergens dat ik niet speculeer maar ik vind het nogmaals niet vreemd dat juist zij zo is toegetakeld en dat hij anderen min of meermet rust heeft gelaten. Misschien komen we nooit precies achter het hoe en waarom maar dat neemt niet weg dat je met gezond verstand een boel kunt verklaren of begrijpen. Jij verklaart het anders dan ik maar om dan voortdurend met expertise zus en zo aan te komen is wat kinderachtig.quote:Ik zeg dat het helemaal niet zo voor de hand liggend hoeft te zijn. De aap was blijkbaar door andere zaken al uit z'n doen, stond al voor het voorval met z'n knieen in het water. Misschien is ie om hele andere redenen ontsnapt en liep de vrouw daar toevallig (kan, omdat ze er vaak kwam). En misschien is ie op haar afgestapt puur omdat ie haar op de 1 of andere manier wel herkende, maar niet om de redenen die hier worden geroepen, maar puur omdat ie z'n agressie wilde botvieren.
Dat het hier voor logisch wordt gehouden dat de vrouw had moeten weten dat ze verkeerd bezig was en dat de aap dergelijk gedrag en gezichten onthoudt en dat ie daarom de vrouw heeft aangevallen en de vrouw dit daarom verdiende 'want ze had beter moeten weten' gaat er bij mij niet zo 123 in.
Aaaaah kijk, en ook hier weer weet jij jezelf boven de expertise van een verzorger te plaatsenquote:Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook een verzorger kan zich verkeerd opstellen. Een keer lachen om een andere verzorger, waarbij je tanden te zien zijn kan bijvoorbeeld al foute boel zijn. Verzorgers weten dit en houden daar rekening mee. Maar goed, iedereen laat weleens een steekje vallen.
Afgerichte leeuwen en tijgers worden bijvoorbeeld niet behandeld zoals een leeuw of tijger behandeld dient te worden en op een dag zijn ze het beu en vallen aan. Daar kan je op wachten.
Overigens komt dit ook vaak bij honden voor, dat ze op een dag hun baas bijten. Ook dat komt meestal door verkeerd gedrag van die baas.
Die zullen blij zijn met rust gelaten te worden eindelijkquote:Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit vind ik idd een redelijk briljant idee. Maar goed, ik kijk geen animal planet, dus wat die apen er zelf van vinden durf ik niet te zeggen he.
Hoeft geen hol uit te maken, maar goed, degenen die roepen dat de vrouw dit op zichzelf hebben afgeroepen weten blijkbaar dat apen gezichten herkennen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:42 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Met het verschil dat deze vrouw wat vaker langs kwam dan de gemiddelde dierentuinbezoeker en tevens veel aandacht had voor deze aap in het bijzonder.
Ik vind dat ook algemene kennis. Dus dat is dan al een meerderheid.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:22 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, jij VINDT dat nu opeens algemene kennis. Dat betekent niet dat het algemene kennis IS.
Hetgeen nu dus gefalsifieerd is. Alle dierentuinen met gorilla's gaan nu echt wel uitzoeken of hun eigen gorillaverblijf veilig genoeg is.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, op empirisch bewijs, namelijk dat gorilla's bang zijn voor water en dat deze beveiliging overal ter wereld afdoende is gebleken.
Zucht.... de gorilla kant word dan ontspiegelt he, jezus ben je nou echt zo dom of doe je alsofquote:Op zondag 20 mei 2007 15:42 schreef Redux het volgende:
[..]
Wat nou als de aap het begrip 'spiegelbeeld' niet kent en helemaal freakd als ie een ander dominant ( = zichzelf) ziet? Misschien is er om een reden deze toepassing niet toegepast?
Het feit dat dat glas nog nooit gebruikt is, komt waarschijnlijk omdat een dierentuin de mensen wil plezieren. Mensen willen gezien worden door de andere dieren. Daar doen mensen ook heel veel moeite voor dat dat gebeurt.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Een poll(etje) er tegenaan gooien?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:44 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ik vind dat ook algemene kennis. Dus dat is dan al een meerderheid.![]()
je leest even tactisch over het begin van die post heen .. dat beesten die kinderen echt kunnen beschadigen, of zoals jij het noemde "opvreten" niet los horen te lopen ..quote:
Hier kan ik me al enigszins in vinden, op 1 dingetje na:quote:Op zondag 20 mei 2007 15:38 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, maar als je als dierentuin nou weet dat je een aap in huis neemt wat in een eerdere situatie -waarbij ook al werd gedacht dat ie niet kon ontsnappen- was ontsnapt, dan hou je daar toch extra rekening mee? De dierentuin heeft de situatie onderschat blijkt nu wel, want de aap sprong over de gracht. 2de keer dat ie ontsnapt.
Jepsquote:Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het feit dat dat glas nog nooit gebruikt is, komt waarschijnlijk omdat een dierentuin de mensen wil plezieren. Mensen willen gezien worden door de andere dieren. Daar doen mensen ook heel veel moeite voor dat dat gebeurt.
Ik vind wat hier gebeurd is, aanleiding genoeg om hier actief iets tegen te gaan doen. Dierentuin bezoekers moeten wat dat betreft maar eens opgevoed worden. Steentje gooien naar een olifant? Hoppa, park uit en de rest van je gezin ook.
Ach, hij leest alleen wat hij wil lezen. Waarschijnlijk kost het teveel moeite een post helemaal te lezen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef purplerose het volgende:
[..]
Zucht.... de gorilla kant word dan ontspiegelt he, jezus ben je nou echt zo dom of doe je alsof
Ah, dus omdat ik niet van ontspiegelen op de hoogte ben, ben ik meteen dom?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef purplerose het volgende:
[..]
Zucht.... de gorilla kant word dan ontspiegelt he, jezus ben je nou echt zo dom of doe je alsof
ik las er niet over heen, jij praat gewoon onzin.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef moussie het volgende:
[..]
je leest even tactisch over het begin van die post heen .. dat beesten die kinderen echt kunnen beschadigen, of zoals jij het noemde "opvreten" niet los horen te lopen ..
Dat jij ook minder gezondverstand hebt is idd al gebleken jaquote:Op zondag 20 mei 2007 15:48 schreef Redux het volgende:
[..]
Ah, dus omdat ik niet van ontspiegelen op de hoogte ben, ben ik meteen dom?
Net als de vrouw, zodra die iets niet weet heeft ze de hele situatie meteen op haar afgeroepen. Lekker kort door de bocht maar weer
Omdat ik er een andere mening op na hou? Doe je altijd zo over mensen die zaken anders zien dan jij?quote:Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef purplerose het volgende:
[..]
Dat jij ook minder gezondverstand hebt is idd al gebleken ja
Ik heb dat er vrijwel elke keer bij gezet. In het vorige topic ook al.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:48 schreef Redux het volgende:
[..]
Ah, dus omdat ik niet van ontspiegelen op de hoogte ben, ben ik meteen dom?
Niet gelezen over het ontspiegelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb dat er vrijwel elke keer bij gezet. In het vorige topic ook al.
Ook heb ik al aangegeven dat, indien ontspiegelen niet mogelijk is, een andere oplossing 'kijkgaatjes' kan zijn.
Maar ja, dan heb je niet zo'n close en warm contact met zo'n geweld(ad)ig dier.
Zwets toch es niet zo uit je nek joh, dramaqueenquote:Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ik las er niet over heen, jij praat gewoon onzin.
Als bijvoorbeeld een 3jarige in de ogen van een labrador prikt, dan doet die labrador ook HAP, slaughter, mutilation.
Ook al is die kind 'fout', die les gun je een kind niet!
Ik ben zelf ooit gebeten door mijn eigen hond.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef moussie het volgende:
[..]
je leest even tactisch over het begin van die post heen .. dat beesten die kinderen echt kunnen beschadigen, of zoals jij het noemde "opvreten" niet los horen te lopen ..
quote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ok, maar nu ga ik weer, ik ga lekker buiten fietsen.
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
Goh, gelukkig maar. Ik was al bang dat je je verstand verloren had.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ok, maar nu ga ik weer, ik ga lekker buiten fietsen.
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
haha ik heb het niet over pluto uit disneyland.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef purplerose het volgende:
[..]
Zwets toch es niet zo uit je nek joh, dramaqueen
Als jij als kind in de ogen van een hond prikt krijg je eerst gewoon een waarschuwingsbeetje (die dus niet dat kind zn vinger het vel afstroopt ) Pas als dat beest systematisch getreiterd wordt kan die zo doordraaien ja en dan zit er ook nix anders op dan hem een spuitje te geven.
Dan moet je idd zo vroeg mogelijk al je kinderen aanleren om voorzichtig te doen met een dier, dat het MAAR je huisdier is wil niet zeggen dat je daar vanalles mee kan uitvoeren zonder consequenties.
En ja dan kan het zijn dat de vinger van je kind gehecht moet worden, wijze les voor het kindje idd als het hem al lang en breedt is uitgelegd zo niet met dieren om te gaan.
Dat vind ik best een heel goed idee eigenlijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 14:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar wel 4 keer per week!! Da's echt wel een verschil met een eenmalig bezoekje.
Zou het overigens niet mogelijk zijn om 'one-way' glas te gebruiken, zodat die apen niet meer tegen die mensen aan hoeven te kijken. Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant.
Maar dat is nu juist niet waar. Het is in de literatuur al vele jaren bekend dat gorilla's hun angst voor water kunnen overwinnen. Er zijn overigens ook eerdere uitbraken geweest (neem Little Joe in de VS) waar een gracht niet hielp. Last but not least stond dit kereltje al eerder in het water.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, op empirisch bewijs, namelijk dat gorilla's bang zijn voor water en dat deze beveiliging overal ter wereld afdoende is gebleken.
maar kunnen ze wel tegen spiegels?quote:Op zondag 20 mei 2007 16:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat vind ik best een heel goed idee eigenlijk.
je hebt iig de topics aan de gang gehoudenquote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
gnegne
Zou het overigens niet mogelijk zijn om 'one-way' glas te gebruiken, zodat die apen niet meer tegen die mensen aan hoeven te kijken. Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant.quote:
quote:
quote:Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant
een Labrador heeft nou juist een ontzettend hoge drempel voor die gaat happen .. die staat gewoon op en loopt weg voor zo'n nieuwsgierig kind, doen de meeste honden trouwens ..quote:Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ik las er niet over heen, jij praat gewoon onzin.
Als bijvoorbeeld een 3jarige in de ogen van een labrador prikt, dan doet die labrador ook HAP, slaughter, mutilation.
natuurlijk niet, daarom hoor je als ouder en/of hondenbezitter dan ook op te letten dat dat soort dingen niet kunnen gebeuren, en dat doe je oa door zowel de hond als ook het kind goed op te voeden .. zo leert iedere verstandige ouder zijn kind bvb al op hele jeugdige leeftijd om een hond niet zo maar te gaan aaien, sommige dieren schrikken en gaan happen ..quote:Ook al is die kind 'fout', die les gun je een kind niet!
de apen de mensen niet natuurlijk ..quote:Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef SlimShady het volgende:
volgens mij ben ik een beetje dom.
wat is de bedoeling? dat mensen de apen niet zien of de apen de mensen niet?
een mensen-tuin maken voor de apenquote:Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef SlimShady het volgende:
quote:Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef SlimShady het volgende:
quote:Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef soylent het volgende:
Als je als bezoeker niet de apen in de ogen mag kijken, moet er een supergroot bordje staan "Niet de apen in de ogen kijken", want dat is niet logisch en niet intuitief. Je kan van de bezoekers niet verwachten dat zij die kennis hebben.
Dan ben ik de eerste die over die gracht springt en een baviaan grijpt, met van die lekkere rode billenquote:
onderbreking van de angst-reflex heb ik ergens gelezen .. het zorgt dat je niet verstijft van angst in een gevaarlijke situatiequote:Op zondag 20 mei 2007 16:12 schreef Isegrim het volgende:
Lachen van mensen komt overigens ook voort uit conflictvermijding. De betekenis is bij ons alleen verder opgeschoven.
Ik ken dus iemand die dus wel in z'n potje was gebeten toen diegene klein was door een labrador. Dat zijn namelijk de liefste en intelligenste honden, vandaar dat ik dit ook als voorbeeld gebruik, om te laten zien dat alle honden onvoorspeelbaar zijn op bepaalde momenten.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:07 schreef moussie het volgende:
[..]
een Labrador heeft nou juist een ontzettend hoge drempel voor die gaat happen .. die staat gewoon op en loopt weg voor zo'n nieuwsgierig kind, doen de meeste honden trouwens ..
[..]
natuurlijk niet, daarom hoor je als ouder en/of hondenbezitter dan ook op te letten dat dat soort dingen niet kunnen gebeuren, en dat doe je oa door zowel de hond als ook het kind goed op te voeden .. zo leert iedere verstandige ouder zijn kind bvb al op hele jeugdige leeftijd om een hond niet zo maar te gaan aaien, sommige dieren schrikken en gaan happen ..
maar anyway, waarom sleep je er een vergelijking met honden bij .. honden zijn geen uitstervende wilde dieren ?
Man lul niet. Als twee mensen elkaar in elkaar slaan in de dierentuin moeten ze dat zelf uitzoeken. Als alledaagse gedragingen van bezoekers t.o.v. een dier levensgevaarlijke situaties opleveren, dan is het de verantwoordelijkheid van Blijdorp. Dan moet het maar beter beveiligd, bezoekers beter voorgelicht en bewaakt, of je stelt die dieren maar niet tentoon.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Jezus, wat een stelletje solipsisten in dit topic opeens zeg.
Y'know, al die luitjes die inelkaargeslagen worden 'omdat ze verkeerd keken'? Zelfde principe. Mensen zijn echt niet zo gek verschillend van apen.
Je hebt gelijk, er is niet zoiets als "de labrador" of "de gorilla". Ik heb hier 4 katten rondlopen en dat zijn allemaal europeese kortharen, maar met totaal verschillende karakters. Elk beest is anders, het zijn -hoe primitief ook- "individuen" met elk hun eigenaardigheden. Je moet een dier goed leren kennen, leren lezen om te weten wat je te wachten staat.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:31 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik ken dus iemand die mooi z'n potje was gebeten toen diegene klein was door een labrador. Dat zijn namelijk de liefste honden, vandaar dat ik dit ook als voorbeeld gebruik, om te laten zien dat alle honden onvoorspeelbaar zijn op bepaalde momenten.
Het ligt ook wel een beetje aan het soort ras, een labrador kan je bijvoorbeeld een linkse opvoeding geven, terwijl een herder, stafford of andere bijter een rechtse opvoeding moet krijgen. En dan zijn het hele gehoorzame honden die ook pootjes geven op commando.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:39 schreef Pek het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, er is niet zoiets als "de labrador" of "de gorilla". Ik heb hier 4 katten rondlopen en dat zijn allemaal europeese kortharen, maar met totaal verschillende karakters. Elk beest is anders, het zijn -hoe primitief ook- "individuen" met elk hun eigenaardigheden. Je moet een dier goed leren kennen, leren lezen om te weten wat je te wachten staat.
Wat dat betreft valt Blijdorp inderdaad het een en ander te verwijten, daar Bokito een recidivist is![]()
Klopt en dat de beveiliging aan alle kanten rammelde.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:50 schreef David het volgende:
Als we het over één ding eens zijn is het wel dat Bokito niet schuldig is aan dit incident.
Integendeel, het is een held en verdient een standbeeldquote:Op zondag 20 mei 2007 16:50 schreef David het volgende:
Als we het over één ding eens zijn is het wel dat Bokito niet schuldig is aan dit incident.
Die heeft in feite gewoon natuurlijk gedrag laten zien. Men heeft alleen kennelijk onderschat waar een gorilla toe in staat is.quote:Op zondag 20 mei 2007 16:50 schreef David het volgende:
Als jij weg moet komen als menszijnde dan ga jij ook door muren en vuren.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
quote:Bokito uitgelokt door steentjesgooiers en vrouw
Uitgegeven: 20 mei 2007 16:59
Laatst gewijzigd: 20 mei 2007 16:59
ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.
Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.
Bedreigend
De vrouw maakte met de mensaap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus de woordvoerder.
Bokito maakte een sprong van 3,5 meter, zo bleek uit het sporenonderzoek. Hij haalde de overkant van de gracht, die de apen van de mensen scheidt, met zijn voorpoten net en kon zich daardoor op de kant hijsen.
Dat bedoel ik, op die momenten kan je een soort jesus-krachten krijgen.quote:
Pff, mensen springen veel verder. Zelfs vrouwen.quote:
quote:Het wereldrecord verspringen bij de mannen staat op 8,95m en werd gevestigd door Mike Powell tijdens de wereldkampioenschappen atletiek in 1991 (Tokio). De verste sprong bij de vrouwen bedraagt 7,52m en staat op naam van Galina Chistyakova.
Nou als ik een 180kilo-er een jump van 3,5 meter zie maken, zou ik wel verbaasd staan te kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Pff, mensen springen veel verder. Zelfs vrouwen.
Die aap heeft niet zoveel om mee te patsen hoor.
[..]
Misschien moeten we de redactie van de Gouden Kooi even mailen. Dat ze Jaap een uitdaging geven waarmee hij contactpunten kan verdienen als hij verder springt dan de gorilla.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nou als ik een 180kilo-er een jump van 3,5 meter zie maken, zou ik wel verbaasd staan te kijken.
En dan is het nog maar net aan een puberaapquote:Op zondag 20 mei 2007 15:10 schreef milagro het volgende:
[..]
herhaal die woorden exact zo aan haar ziekenhuisbed en ze glijdt er zo uit, volgens mij
Een beetje watertrappelen op zn tijd misschienquote:Op zondag 20 mei 2007 17:21 schreef Jane het volgende:
Toch ook nog even een screenshot uit dat filmpje dat ik eerder postte, waaruit blijkt dat gorilla's ook in het wild niet zo bang zijn voor water als sommigen hier beweren.
[afbeelding]
quote:
quote:Op zondag 20 mei 2007 17:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Pff, mensen springen veel verder. Zelfs vrouwen.
Die aap heeft niet zoveel om mee te patsen hoor.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |