abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49571853
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:24 schreef Taurus het volgende:

[..]

Waarom snap jij steeds niet dat 'n muur iets anders is? Of waarom snap ik niet dat jij het woord 'situatie' anders bedoelt? Ik vind 'n muur iets anders, en daarom vind ik dat de dierentuin in Blijdorp geen rekening hoefde te houden met de dierentuin in Berlijn, waar die ontsnappingen voorgevallen waren. Blijdorp had een andere 'beveiligingsmethode', en ging er natuurlijk van uit dat dat wel werkte, in tegenstelling tot de beveiliging in Berlijn.

En die laatste opmerking van je, daar moet nú inderdaad maar rekening mee worden gehouden. Maar dat is dus achteraf bezien, riep ik 'n aantal pagina's terug al. Dus de oppassers hadden dit niet kunnen voorzien, dat is maar wat ik wil zeggen.
Ik heb het niet over de muur of de gracht, maar over het ontsnappen an sich! De aap was eerder ontsnapt, bij een muur waarbij gedacht werd dat die muur de aap zou tegenhouden. Nu hebben we een gracht waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden. In beide situaties is er dus een veiligheidsmaatregel waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden van ontsnappen. Nu is ie bij de ene veiligheidsmaatregel WEL ontsnapt. Daarnaast is er nu dus blijkbaar een situatie waarbij het nodig was om te waarschuwen. Het gaat dus niet om de muur of om de gracht, maar het aanwezige gevaar van ontsnappen van de aap.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:28:28 #204
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49571895
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:26 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je kunt toch naar die beesten kijken zonder te bonken op het glas, denken dat hij aandacht van je wilt of meer van dat soort Disney fratsen.

Maar je bent van mening dat deze beesten er zijn om ons te vermaken of te handelen zoals wij willen dat ze handelen of denken zoals wij willen dat ze denken. Moeten tijgers door brandende hoepels springen of moet je ze met rust laten. Ik ben voor het laatste. Nogmaals gewoon een kwestie van gezond verstand.
Dierentuinen geven dat ook altijd aan. Ze zijn er niet om de beesten als een soort freak-show ten toon te stellen. Ze zijn er om beesten voor uitsterven te behoeden en om mensen kennis te laten maken met dieren van andere contineneten en uit andere gebieden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 20 mei 2007 @ 15:29:40 #205
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49571936
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:16 schreef moussie het volgende:

[..]

hij vertoont al tijden agressief gedrag jegens haar toch, normaal gesproken maak je dat je weg komt als zo'n aap voor je zit en zijn tanden ontbloot (zelfs al kijk je nooit naar animal planet maar alleen naar die groep apen voor je neus en hoe dat op elkaar reageert) .. het enige wat hij haar wil duidelijk maken is dat zij weg moet blijven met d'r stomme handje, hij heeft haar haar plaats gewezen .[quote]
Op het filmpje vertoont hij agressief gedrag ja. Maar dat wil niet zeggen dat zijn aanval nu daar verband mee houdt. Het kan best dat hij haar tot de orde wilde roepen omdat ze hem negeerde ofzo
[quote]
btw .. volgens dat kleine beetje kennis van apengedrag wat ik heb opgepikt hier en daar, kan deze mevrouw nu wel zeggen dat zij idd een band heeft met die aap, zij is lid van zijn troep, anders was zij waarschijnlijk dood geweest
zal ze blij mee zijn
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_49571957
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:27 schreef Redux het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de muur of de gracht, maar over het ontsnappen an sich! De aap was eerder ontsnapt, bij een muur waarbij gedacht werd dat die muur de aap zou tegenhouden. Nu hebben we een gracht waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden. In beide situaties is er dus een veiligheidsmaatregel waarbij gedacht werd dat ie de aap zou tegenhouden van ontsnappen. Nu is ie bij de ene veiligheidsmaatregel WEL ontsnapt. Daarnaast is er nu dus blijkbaar een situatie waarbij het nodig was om te waarschuwen. Het gaat dus niet om de muur of om de gracht, maar het aanwezige gevaar van ontsnappen van de aap.
Het draait niet om denken, maar om testen, testen en nog eens doortesten.

Verder is een gracht erg saai voor de bezoeker, want dan staan ze er te ver vandaan.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_49571993
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dierentuinen geven dat ook altijd aan. Ze zijn er niet om de beesten als een soort freak-show ten toon te stellen. Ze zijn er om beesten voor uitsterven te behoeden en om mensen kennis te laten maken met dieren van andere contineneten en uit andere gebieden.
Dat lijkt me ook het doel van een dierentuin maar niet iedereen ziet dat blijkbaar zo en willen de dieren op een Disney achtige manier behandelen.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:31:37 #208
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_49572006
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

haha niet zo hypocriet doen, zoveel mensen gaan gekkenbekken trekken naar dieren in de dierentuin.

Maar owee wanneer een kind in de ogen van een hond prikt (die achterliggende reden lees je nooit in de media, het gevolg wel) en dat het kind vervolgens wordt opgevreten door die hond, dan schreeuwt iedereen moord en brand dat die hond afgemaakt moet worden.
Sorrie hoor, maar als een kind gebeten wordt door een hond vraag ik ook als eerste wat dat kind precies gedaan heeft om die reactie ontlokken. Prikt een kind in een hond zn ogen is het zijn eigen schuld als de hond dan in zn vinger bijt, en dat leg je hopelijk al uit aan je kind voor je een hond of kat of wat voor dier dan ook neemt
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_49572030
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:26 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je kunt toch naar die beesten kijken zonder te bonken op het glas, denken dat hij aandacht van je wilt of meer van dat soort Disney fratsen.

Maar je bent van mening dat deze beesten er zijn om ons te vermaken of te handelen zoals wij willen dat ze handelen of denken zoals wij willen dat ze denken. Moeten tijgers door brandende hoepels springen of moet je ze met rust laten. Ik ben voor het laatste. Nogmaals gewoon een kwestie van gezond verstand.
Nee, toevallig weten we nu dat de vrouw direct contact met aap zocht. Jaarlijks komen er duizenden bezoekers langs die ruit. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die op een dergelijke manier wel eens 'contact zochten'met de aap. Gewoon als de aap dichtbij staat even een gekke bek trekken. Is leuk, grappig haha. Is gewoon dierentuinbezoekers-gedrag.
Maar goed, nu weten we plotseling allemaal dat wat de vrouw niet goed was, terwijl je op je klompen kunt voelen dat bezoekers vaker zulk gedrag hebben vertoond. Daarnaast is het opeens algemene kennis dat de aap gezichten onthoudt en herkent. En dus weten we plotseling (achteraf) allemaal dat wat de vrouw heeft gedaan niet goed was. Achteraf.

Ik zeg dat het helemaal niet zo voor de hand liggend hoeft te zijn. De aap was blijkbaar door andere zaken al uit z'n doen, stond al voor het voorval met z'n knieen in het water. Misschien is ie om hele andere redenen ontsnapt en liep de vrouw daar toevallig (kan, omdat ze er vaak kwam). En misschien is ie op haar afgestapt puur omdat ie haar op de 1 of andere manier wel herkende, maar niet om de redenen die hier worden geroepen, maar puur omdat ie z'n agressie wilde botvieren.

Dat het hier voor logisch wordt gehouden dat de vrouw had moeten weten dat ze verkeerd bezig was en dat de aap dergelijk gedrag en gezichten onthoudt en dat ie daarom de vrouw heeft aangevallen en de vrouw dit daarom verdiende 'want ze had beter moeten weten' gaat er bij mij niet zo 123 in.
pi_49572056
quote:

[..]

Als je er naar vraagt, zullen ze dat altijd zeggen ja.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_49572070
quote:

[..]

Ah, ja dus ook hier weer wordt het eenziijdig beeld geschetst dat de dierentuin de heerlijkheid zelve is en de bezoeker (in dit geval de vrouw) de kwaadaardig is Waar is de vioolmuziek
  zondag 20 mei 2007 @ 15:34:05 #212
3542 Gia
User under construction
pi_49572091
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:22 schreef Redux het volgende:

[..]

Nee, jij VINDT dat nu opeens algemene kennis. Dat betekent niet dat het algemene kennis IS.
Niet nu opeens, heb ik altijd al gevonden.
pi_49572099
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:31 schreef purplerose het volgende:

[..]

Sorrie hoor, maar als een kind gebeten wordt door een hond vraag ik ook als eerste wat dat kind precies gedaan heeft om die reactie ontlokken. Prikt een kind in een hond zn ogen is het zijn eigen schuld als de hond dan in zn vinger bijt, en dat leg je hopelijk al uit aan je kind voor je een hond of kat of wat voor dier dan ook neemt
Meestal is het niet alleen een vingertje, maar total mutilation...
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 20 mei 2007 @ 15:34:39 #214
52349 purplerose
pi_49572111
quote:

[..]

Dat dus. En tegen kindjes ook mijn eigen nichtjes zeg ik altijd...

"Kijken doe je met de handjes op je? Juist, rug"
"Kijken doe je met je ogen"

En als je als ouders beetje gezondverstand kan je dat al op vroege leeftijd aan je kids doorgeven zodat zij niet in een dierentuin later steentjes naar apen gaan gooien.
Maargoed, het belangrijkste is de mens en al het andere moet maar aan ons aanpassen he
pi_49572134
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet nu opeens, heb ik altijd al gevonden.
Ja prima, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat iedereen dat zo moet vinden.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:35:53 #216
28033 Pek
je moet wat
pi_49572167
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:05 schreef Gia het volgende:

[..]
.

Zou het overigens niet mogelijk zijn om 'one-way' glas te gebruiken, zodat die apen niet meer tegen die mensen aan hoeven te kijken. Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant.
Lijkt me een perfecte oplossing
De apen hebben rust en wij kunnen zo idioot doen als we willen
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_49572168
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:27 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja, maar dat maakt geen zak uit bij wat ik zeg, dat jij denkt aan het ontsnappen an sich! Als een aap ergens is ontsnapt, en hij verhuist naar 'n andere dierentuin, dan kan die laatste dierentuin denken: Hier ontsnapt ie niet, want wij hebben 'n ander beveiligingssysteem!
Lees je nou wat ik zeg? Zij dachten dus een wel werkend alternatief beveiligingssysteem te hebben. Je mag toch wel 'n alternatief hebben als 'n aap ergens ontsnapt, of had ie meteen 'n spuitje moeten krijgen?
En dat waarschuwen was natuurlijk niet voor mogelijk ontsnappingsgevaar, ik begrijp niet dat jij dat denkt. Dat zou impliceren dat die bewakers wisten dat die uitbraak zou komen als die vrouw zo door zou gaan, das belachelijk. De irritatie van 't beest an sich - ín zijn verblijf - doet er ook toe. Ik neem aan dat die waarschuwing dáár vandaan komt.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:36:54 #218
52349 purplerose
pi_49572194
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:34 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Meestal is het niet alleen een vingertje, maar total mutilation...
Dan heeft dat beest al aardig tijdje van getreiter genegeerd, maar je kan pas na een gedragstest zien of het beest echt een kronkel in zn koppie heeft of dat ie gewoon stelselmatig is getreiterd.
pi_49572210
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:34 schreef purplerose het volgende:

[..]

Dat dus. En tegen kindjes ook mijn eigen nichtjes zeg ik altijd...

"Kijken doe je met de handjes op je? Juist, rug"
"Kijken doe je met je ogen"

En als je als ouders beetje gezondverstand kan je dat al op vroege leeftijd aan je kids doorgeven zodat zij niet in een dierentuin later steentjes naar apen gaan gooien.
Maargoed, het belangrijkste is de mens en al het andere moet maar aan ons aanpassen he
Och ja, dus nu heeft de vrouw op eens geen gezond verstand. Ik vind dat zo slap discusseren he? Zo makkelijk om achteraf te roepen dat de vrouw verkeerd bezig was. Wat een slap geromantiseerd beeld schets je hier, puur om te laten zien dat de vrouw verkeerd bezig was.

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat verzorgers van dieren door het dier zelf is aangevallen? De verzorgers in kwestie waren in hun ogen toch ook niet verkeerd bezig? In dat geval kun je ook niet stellen dat ze geen gezond verstand hadden; ze waren immers de verzorgers.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:37:42 #220
52349 purplerose
pi_49572226
One way glass lijkt me idd een goeie oplossing voor de binnenverblijven
pi_49572246
Wat hebben we nou voor de Commissie JohnDope?
* De aap was al eerder ontsnapt;
* De beveiliging bleek een mickeymouse-beveiliging te zijn, die berust is op gedachtes en aannames zonder het door te testen.

Dit gaat lekker, de feiten stapelen zich op.
pi_49572264
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:35 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ja, maar dat maakt geen zak uit bij wat ik zeg, dat jij denkt aan het ontsnappen an sich! Als een aap ergens is ontsnapt, en hij verhuist naar 'n andere dierentuin, dan kan die laatste dierentuin denken: Hier ontsnapt ie niet, want wij hebben 'n ander beveiligingssysteem!
Lees je nou wat ik zeg? Zij dachten dus een wel werkend alternatief beveiligingssysteem te hebben. Je mag toch wel 'n alternatief hebben als 'n aap ergens ontsnapt, of had ie meteen 'n spuitje moeten krijgen?
En dat waarschuwen was natuurlijk niet voor mogelijk ontsnappingsgevaar, ik begrijp niet dat jij dat denkt. Dat zou impliceren dat die bewakers wisten dat die uitbraak zou komen als die vrouw zo door zou gaan, das belachelijk. De irritatie van 't beest an sich - ín zijn verblijf - doet er ook toe. Ik neem aan dat die waarschuwing dáár vandaan komt.
Nee, maar als je als dierentuin nou weet dat je een aap in huis neemt wat in een eerdere situatie -waarbij ook al werd gedacht dat ie niet kon ontsnappen- was ontsnapt, dan hou je daar toch extra rekening mee? De dierentuin heeft de situatie onderschat blijkt nu wel, want de aap sprong over de gracht. 2de keer dat ie ontsnapt.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:39:25 #223
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49572287
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:38 schreef JohnDope het volgende:
Wat hebben we nou voor de Commissie JohnDope?
* De beveiliging bleek een mickeymouse-beveiliging te zijn, die berust is op gedachtes en aannames zonder het door te testen.
Nee, op empirisch bewijs, namelijk dat gorilla's bang zijn voor water en dat deze beveiliging overal ter wereld afdoende is gebleken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_49572296
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

haha niet zo hypocriet doen, zoveel mensen gaan gekkenbekken trekken naar dieren in de dierentuin.
klopt, helaas, maar die komen niet iedere dag langs en al je leven lang .. deze aap staat bijna iedere dag voor je neus en loopt je uit te dagen en de enige reden dat je er niet bij kan is dat glas, anders had je haar wel eerder mores geleerd ..
quote:
Maar owee wanneer een kind in de ogen van een hond prikt (die achterliggende reden lees je nooit in de media, het gevolg wel) en dat het kind vervolgens wordt opgevreten door die hond, dan schreeuwt iedereen moord en brand dat die hond afgemaakt moet worden.
euhm, honden die kinderen kunnen opvreten horen niet los te lopen om mee te beginnen .. maar een hond die naar een kind hapt omdat die in zijn ogen zit te prikken hoeft van mij niet per definitie dood, alleen als dat dier voor de rest ook moeilijkheden geeft qua dominantie, voor de rest is het eerder een wijze les voor dat kind
pleased to meet you
  zondag 20 mei 2007 @ 15:40:08 #225
3869 David
Drum the drums
pi_49572310
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Precies. Hoewel er gevallen bekend zijn van gorilla's die goed met mensen overweg konden. Diane Fossey was een goed voorbeeld. Gorilla's kunnen best met mensen samenleven, zolang ze zich niet bedreigd voelen.
Dat geloof ik graag. Maar deze vrouw blijkt toch niet zo'n experte te zijn als Diane Fossey, en bovendien ging het hier om om dierentuin-dieren die toch meer stress te verwerken krijgen dan dieren in hun natuurlijke omgeving. In elk geval vind ik het gevaarlijk om daar mee te gaan experimenteren als je te maken hebt met een dominant mannetje van om en bij de 200 kilo die je met twee vingers in tweeën kan breken.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:40:09 #226
28033 Pek
je moet wat
pi_49572311
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Redux het volgende:

[..]

Dat het hier voor logisch wordt gehouden dat de vrouw had moeten weten dat ze verkeerd bezig was
Als je dieren behandelt alsof het mensen zijn, ben je altijd verkeerd bezig. Dat leer je toch op de kleuterschool man
pi_49572312
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef purplerose het volgende:
One way glass lijkt me idd een goeie oplossing voor de binnenverblijven
Dit vind ik idd een redelijk briljant idee. Maar goed, ik kijk geen animal planet, dus wat die apen er zelf van vinden durf ik niet te zeggen he.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_49572313
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:36 schreef purplerose het volgende:

[..]

Dan heeft dat beest al aardig tijdje van getreiter genegeerd, maar je kan pas na een gedragstest zien of het beest echt een kronkel in zn koppie heeft of dat ie gewoon stelselmatig is getreiterd.
Ik kan je op een briefje geven dat Bokito een zware debiel is, die moeder had haar kind destijds niet voor niks verstoten met haar moederinstinct.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:40:52 #229
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_49572340
Het had de directie van de dierentuin niet misstaan als ze gewoon direct de totale verantwoordelijkheid voor het voorval had genomen. Ik vind het werkelijk niet kunnen dat ze nu de verantwoordelijkheid deels bij het slachtoffer leggen en nu suggereren dat het eigenlijk de eigen schuld is van het slachtoffer.

De dierentuin was zowel verantwoordelijk voor de gorilla's als voor de bezoekers. Beiden hebben ze niet kunnen beschermen tegen elkaar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:40:55 #230
3542 Gia
User under construction
pi_49572343
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef Redux het volgende:

[..]

Och ja, dus nu heeft de vrouw op eens geen gezond verstand. Ik vind dat zo slap discusseren he? Zo makkelijk om achteraf te roepen dat de vrouw verkeerd bezig was. Wat een slap geromantiseerd beeld schets je hier, puur om te laten zien dat de vrouw verkeerd bezig was.

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat verzorgers van dieren door het dier zelf is aangevallen? De verzorgers in kwestie waren in hun ogen toch ook niet verkeerd bezig? In dat geval kun je ook niet stellen dat ze geen gezond verstand hadden; ze waren immers de verzorgers.
Ook een verzorger kan zich verkeerd opstellen. Een keer lachen om een andere verzorger, waarbij je tanden te zien zijn kan bijvoorbeeld al foute boel zijn. Verzorgers weten dit en houden daar rekening mee. Maar goed, iedereen laat weleens een steekje vallen.

Afgerichte leeuwen en tijgers worden bijvoorbeeld niet behandeld zoals een leeuw of tijger behandeld dient te worden en op een dag zijn ze het beu en vallen aan. Daar kan je op wachten.

Overigens komt dit ook vaak bij honden voor, dat ze op een dag hun baas bijten. Ook dat komt meestal door verkeerd gedrag van die baas.
pi_49572377
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef moussie het volgende:

voor de rest is het eerder een wijze les voor dat kind
Jij spoort echt voor geen meter
pi_49572383
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dit vind ik idd een redelijk briljant idee. Maar goed, ik kijk geen animal planet, dus wat die apen er zelf van vinden durf ik niet te zeggen he.
Wat nou als de aap het begrip 'spiegelbeeld' niet kent en helemaal freakd als ie een ander dominant ( = zichzelf) ziet? Misschien is er om een reden deze toepassing niet toegepast?
pi_49572401
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:32 schreef Redux het volgende:
Nee, toevallig weten we nu dat de vrouw direct contact met aap zocht. Jaarlijks komen er duizenden bezoekers langs die ruit. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die op een dergelijke manier wel eens 'contact zochten'met de aap. Gewoon als de aap dichtbij staat even een gekke bek trekken. Is leuk, grappig haha. Is gewoon dierentuinbezoekers-gedrag.
Maar goed, nu weten we plotseling allemaal dat wat de vrouw niet goed was, terwijl je op je klompen kunt voelen dat bezoekers vaker zulk gedrag hebben vertoond. Daarnaast is het opeens algemene kennis dat de aap gezichten onthoudt en herkent. En dus weten we plotseling (achteraf) allemaal dat wat de vrouw heeft gedaan niet goed was. Achteraf.
Met het verschil dat deze vrouw wat vaker langs kwam dan de gemiddelde dierentuinbezoeker en tevens veel aandacht had voor deze aap in het bijzonder. Daarnaast vind ik dit gedrag van deze vrouw niet normaal. Ook niet als je dat een keer doet zeker niet als je volwassen bent. Dan moet je toch beter weten en waarom kan je niet gewoon naar zo'n beest kijken .
quote:
Ik zeg dat het helemaal niet zo voor de hand liggend hoeft te zijn. De aap was blijkbaar door andere zaken al uit z'n doen, stond al voor het voorval met z'n knieen in het water. Misschien is ie om hele andere redenen ontsnapt en liep de vrouw daar toevallig (kan, omdat ze er vaak kwam). En misschien is ie op haar afgestapt puur omdat ie haar op de 1 of andere manier wel herkende, maar niet om de redenen die hier worden geroepen, maar puur omdat ie z'n agressie wilde botvieren.

Dat het hier voor logisch wordt gehouden dat de vrouw had moeten weten dat ze verkeerd bezig was en dat de aap dergelijk gedrag en gezichten onthoudt en dat ie daarom de vrouw heeft aangevallen en de vrouw dit daarom verdiende 'want ze had beter moeten weten' gaat er bij mij niet zo 123 in.
Het blijft speculeren en ik zeg ook nergens dat ik niet speculeer maar ik vind het nogmaals niet vreemd dat juist zij zo is toegetakeld en dat hij anderen min of meermet rust heeft gelaten. Misschien komen we nooit precies achter het hoe en waarom maar dat neemt niet weg dat je met gezond verstand een boel kunt verklaren of begrijpen. Jij verklaart het anders dan ik maar om dan voortdurend met expertise zus en zo aan te komen is wat kinderachtig.
pi_49572402
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Ook een verzorger kan zich verkeerd opstellen. Een keer lachen om een andere verzorger, waarbij je tanden te zien zijn kan bijvoorbeeld al foute boel zijn. Verzorgers weten dit en houden daar rekening mee. Maar goed, iedereen laat weleens een steekje vallen.

Afgerichte leeuwen en tijgers worden bijvoorbeeld niet behandeld zoals een leeuw of tijger behandeld dient te worden en op een dag zijn ze het beu en vallen aan. Daar kan je op wachten.

Overigens komt dit ook vaak bij honden voor, dat ze op een dag hun baas bijten. Ook dat komt meestal door verkeerd gedrag van die baas.
Aaaaah kijk, en ook hier weer weet jij jezelf boven de expertise van een verzorger te plaatsen Schitterend staaltje fok-discusseren weer.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:42:48 #236
52349 purplerose
pi_49572407
quote:

[..]

Die zullen blij zijn met rust gelaten te worden eindelijk
pi_49572467
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:42 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Met het verschil dat deze vrouw wat vaker langs kwam dan de gemiddelde dierentuinbezoeker en tevens veel aandacht had voor deze aap in het bijzonder.
Hoeft geen hol uit te maken, maar goed, degenen die roepen dat de vrouw dit op zichzelf hebben afgeroepen weten blijkbaar dat apen gezichten herkennen.

Als dat laatste niet het geval is dan hoeft het feit dat de vrouw vaker langskwam ook geen hol uit te maken, is ze voor de aap zo inwisselbaar voor een andere bezoeker.
pi_49572492
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:22 schreef Redux het volgende:

[..]

Nee, jij VINDT dat nu opeens algemene kennis. Dat betekent niet dat het algemene kennis IS.
Ik vind dat ook algemene kennis. Dus dat is dan al een meerderheid.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:45:24 #239
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_49572507
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, op empirisch bewijs, namelijk dat gorilla's bang zijn voor water en dat deze beveiliging overal ter wereld afdoende is gebleken.
Hetgeen nu dus gefalsifieerd is. Alle dierentuinen met gorilla's gaan nu echt wel uitzoeken of hun eigen gorillaverblijf veilig genoeg is.

Voor de schadevergoedingsplicht zal het overigens weinig uitmaken of de beveiling achteraf wel of niet voldoende was. Als bezitter van een dier ben je sowieso aansprakelijk voor de schade die het aanricht. Misschien dat het voor het strafrechtelijk onderzoek nog iets uitmaakt.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:45:39 #240
52349 purplerose
pi_49572515
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:42 schreef Redux het volgende:

[..]

Wat nou als de aap het begrip 'spiegelbeeld' niet kent en helemaal freakd als ie een ander dominant ( = zichzelf) ziet? Misschien is er om een reden deze toepassing niet toegepast?
Zucht.... de gorilla kant word dan ontspiegelt he, jezus ben je nou echt zo dom of doe je alsof
  zondag 20 mei 2007 @ 15:45:56 #241
3542 Gia
User under construction
pi_49572525
quote:

[..]

Het feit dat dat glas nog nooit gebruikt is, komt waarschijnlijk omdat een dierentuin de mensen wil plezieren. Mensen willen gezien worden door de andere dieren. Daar doen mensen ook heel veel moeite voor dat dat gebeurt.

Ik vind wat hier gebeurd is, aanleiding genoeg om hier actief iets tegen te gaan doen. Dierentuin bezoekers moeten wat dat betreft maar eens opgevoed worden. Steentje gooien naar een olifant? Hoppa, park uit en de rest van je gezin ook.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:46:40 #242
52349 purplerose
pi_49572546
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:44 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ik vind dat ook algemene kennis. Dus dat is dan al een meerderheid.
Een poll(etje) er tegenaan gooien?
pi_49572562
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Jij spoort echt voor geen meter
je leest even tactisch over het begin van die post heen .. dat beesten die kinderen echt kunnen beschadigen, of zoals jij het noemde "opvreten" niet los horen te lopen ..
pleased to meet you
pi_49572572
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:38 schreef Redux het volgende:

[..]

Nee, maar als je als dierentuin nou weet dat je een aap in huis neemt wat in een eerdere situatie -waarbij ook al werd gedacht dat ie niet kon ontsnappen- was ontsnapt, dan hou je daar toch extra rekening mee? De dierentuin heeft de situatie onderschat blijkt nu wel, want de aap sprong over de gracht. 2de keer dat ie ontsnapt.
Hier kan ik me al enigszins in vinden, op 1 dingetje na:

Er ís ook rekening mee gehouden door de dierentuin, aangezien dit verblijf anders in elkaar zat dan in Berlijn. Hier zat water omheen, dus wellicht dacht Blijdorp dat die ontsnappingen bij hen niet voor zouden komen.

Wat ik wel vind kloppen wat je zegt, en wat ik ook 'n concessie van jouw kant vind, is dat je zegt: "de dierentuin heeft de situatie onderschat blijkt nu wel" - inderdaad, achteraf bezien heeft de dierentuin de situatie onderschat! Is de derde keer dat ik achteraf bezien zeg. En jij zei aan 't begin van onze discussie dat de verzorgers dit hadden kunnen voorzien. Dat vind ik dus niet. Achteraf gezien blijkt dat de aap deze beveiliging, deze situatie, óók kan ontvluchten.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:47:41 #245
52349 purplerose
pi_49572594
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Het feit dat dat glas nog nooit gebruikt is, komt waarschijnlijk omdat een dierentuin de mensen wil plezieren. Mensen willen gezien worden door de andere dieren. Daar doen mensen ook heel veel moeite voor dat dat gebeurt.

Ik vind wat hier gebeurd is, aanleiding genoeg om hier actief iets tegen te gaan doen. Dierentuin bezoekers moeten wat dat betreft maar eens opgevoed worden. Steentje gooien naar een olifant? Hoppa, park uit en de rest van je gezin ook.
Jeps
  zondag 20 mei 2007 @ 15:48:00 #246
3542 Gia
User under construction
pi_49572604
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef purplerose het volgende:

[..]

Zucht.... de gorilla kant word dan ontspiegelt he, jezus ben je nou echt zo dom of doe je alsof
Ach, hij leest alleen wat hij wil lezen. Waarschijnlijk kost het teveel moeite een post helemaal te lezen.
pi_49572619
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:45 schreef purplerose het volgende:

[..]

Ah, dus omdat ik niet van ontspiegelen op de hoogte ben, ben ik meteen dom?

Net als de vrouw, zodra die iets niet weet heeft ze de hele situatie meteen op haar afgeroepen. Lekker kort door de bocht maar weer
pi_49572692
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef moussie het volgende:

[..]

je leest even tactisch over het begin van die post heen .. dat beesten die kinderen echt kunnen beschadigen, of zoals jij het noemde "opvreten" niet los horen te lopen ..
ik las er niet over heen, jij praat gewoon onzin.
Als bijvoorbeeld een 3jarige in de ogen van een labrador prikt, dan doet die labrador ook HAP, slaughter, mutilation.

Ook al is die kind 'fout', die les gun je een kind niet!
  zondag 20 mei 2007 @ 15:50:11 #249
52349 purplerose
pi_49572699
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:48 schreef Redux het volgende:

[..]

Net als de vrouw, zodra die iets niet weet heeft ze de hele situatie meteen op haar afgeroepen. Lekker kort door de bocht maar weer
Dat jij ook minder gezondverstand hebt is idd al gebleken ja
pi_49572735
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef purplerose het volgende:

[..]

Dat jij ook minder gezondverstand hebt is idd al gebleken ja
Omdat ik er een andere mening op na hou? Doe je altijd zo over mensen die zaken anders zien dan jij?
  zondag 20 mei 2007 @ 15:51:31 #251
3542 Gia
User under construction
pi_49572756
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:48 schreef Redux het volgende:

[..]

Ik heb dat er vrijwel elke keer bij gezet. In het vorige topic ook al.
Ook heb ik al aangegeven dat, indien ontspiegelen niet mogelijk is, een andere oplossing 'kijkgaatjes' kan zijn.

Maar ja, dan heb je niet zo'n close en warm contact met zo'n geweld(ad)ig dier.
pi_49572813
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb dat er vrijwel elke keer bij gezet. In het vorige topic ook al.
Ook heb ik al aangegeven dat, indien ontspiegelen niet mogelijk is, een andere oplossing 'kijkgaatjes' kan zijn.

Maar ja, dan heb je niet zo'n close en warm contact met zo'n geweld(ad)ig dier.
Niet gelezen over het ontspiegelen.
  zondag 20 mei 2007 @ 15:54:07 #253
52349 purplerose
pi_49572867
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als bijvoorbeeld een 3jarige in de ogen van een labrador prikt, dan doet die labrador ook HAP, slaughter, mutilation.

Zwets toch es niet zo uit je nek joh, dramaqueen
Als jij als kind in de ogen van een hond prikt krijg je eerst gewoon een waarschuwingsbeetje (die dus niet dat kind zn vinger het vel afstroopt ) Pas als dat beest systematisch getreiterd wordt kan die zo doordraaien ja en dan zit er ook nix anders op dan hem een spuitje te geven.
Dan moet je idd zo vroeg mogelijk al je kinderen aanleren om voorzichtig te doen met een dier, dat het MAAR je huisdier is wil niet zeggen dat je daar vanalles mee kan uitvoeren zonder consequenties.
En ja dan kan het zijn dat de vinger van je kind gehecht moet worden, wijze les voor het kindje idd als het hem al lang en breedt is uitgelegd zo niet met dieren om te gaan.
pi_49572882
Ok, maar nu ga ik weer, ik ga lekker buiten fietsen.

Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.

Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
pi_49572894
gnegne
  zondag 20 mei 2007 @ 15:56:22 #256
3542 Gia
User under construction
pi_49572964
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik ben zelf ooit gebeten door mijn eigen hond.
Het dier was 17 jaar oud en blind en doof. Ik kwam 's avonds thuis en knuffelde hem, onverwachts. Hij schrok en hapte in mijn neus. Daarna lag hij met zijn oren plat onder de tafel. Heel zielig.
Mijn vader heeft hem toen in laten slapen, tegen mijn zin, omdat de familie daar om vroeg.
Ik gaf mezelf de schuld. De hond kon er niks aan doen, was ook helemaal niet vals of zo.

Kinderen moeten leren dat ze niet zomaar een hond of kat pijn kunnen doen. Zelfs een konijn kan nog wel bijten als je hem pijn doet.

Respect voor dieren op een dierlijke manier.
pi_49573009
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:

Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.

Ik zat jullie gewoon een beetje te stangen. Nou ja, best gelukt denk ik. Thx voor de lollige middag iedereen!!
"Hoe incasseer ik mijn ongelijk"
  zondag 20 mei 2007 @ 15:57:52 #258
3542 Gia
User under construction
pi_49573035
quote:

Goh, gelukkig maar. Ik was al bang dat je je verstand verloren had.
pi_49573040
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef purplerose het volgende:

[..]

Zwets toch es niet zo uit je nek joh, dramaqueen
Als jij als kind in de ogen van een hond prikt krijg je eerst gewoon een waarschuwingsbeetje (die dus niet dat kind zn vinger het vel afstroopt ) Pas als dat beest systematisch getreiterd wordt kan die zo doordraaien ja en dan zit er ook nix anders op dan hem een spuitje te geven.
Dan moet je idd zo vroeg mogelijk al je kinderen aanleren om voorzichtig te doen met een dier, dat het MAAR je huisdier is wil niet zeggen dat je daar vanalles mee kan uitvoeren zonder consequenties.
En ja dan kan het zijn dat de vinger van je kind gehecht moet worden, wijze les voor het kindje idd als het hem al lang en breedt is uitgelegd zo niet met dieren om te gaan.
haha ik heb het niet over pluto uit disneyland.
pi_49573064
Er is nu eenmaal een bepaalde slag mensen die of het verstand totaal niet hebben of zo ongelooflijk asociaal zijn (of beiden) die zich niet houden aan wat normaal gesproken dus wel algemene kennis is. Beetje sneu voor die mevrouw want ik geloof best wel dat ze goede intenties had, maar ik kan moeilijk zeggen dat de dierentuin hier iets verweten kan worden.
pi_49573065
Edit
Database hickup
dubbelpost
pi_49573148
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar wel 4 keer per week!! Da's echt wel een verschil met een eenmalig bezoekje.

Zou het overigens niet mogelijk zijn om 'one-way' glas te gebruiken, zodat die apen niet meer tegen die mensen aan hoeven te kijken. Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant.
Dat vind ik best een heel goed idee eigenlijk.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:00:50 #263
798 voyeur
bemoeit zich
pi_49573154
quote:

[..]

Maar dat is nu juist niet waar. Het is in de literatuur al vele jaren bekend dat gorilla's hun angst voor water kunnen overwinnen. Er zijn overigens ook eerdere uitbraken geweest (neem Little Joe in de VS) waar een gracht niet hielp. Last but not least stond dit kereltje al eerder in het water.

Al dat apen gepsychologiseer is mooi verder, maar dit is een aap in gevangenschap die door mensen opgevoed is. Je kan er dan echt niets meer van zeggen. Ze zijn idd intelligent, dus ze kunnen ook leren dat lachen niet bedreigend is als mensen dat doen. Gevallen zat bekend.

Verder begrijp ik nog steeds niet waarom die vrouw schuldig is. Bokito had lekkere trek: eerst een vrouwtje te grazen nemen, broek nota bene uitgetrokken en toen hups naar het restaurant voor de rest van de trek. Is de kok van het restaurant nu ook schuldig?
Here we are now, entertain us.
pi_49573278
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat vind ik best een heel goed idee eigenlijk.
maar kunnen ze wel tegen spiegels?
  zondag 20 mei 2007 @ 16:05:25 #265
28033 Pek
je moet wat
pi_49573338
quote:
gnegne
je hebt iig de topics aan de gang gehouden
  zondag 20 mei 2007 @ 16:06:05 #266
3542 Gia
User under construction
pi_49573366
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef SlimShady het volgende:

[..]

pi_49573391
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:03 schreef SlimShady het volgende:

[..]

quote:
Uiteraard dan wel ontspiegeld aan de binnenkant
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_49573443
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

een Labrador heeft nou juist een ontzettend hoge drempel voor die gaat happen .. die staat gewoon op en loopt weg voor zo'n nieuwsgierig kind, doen de meeste honden trouwens ..
quote:
natuurlijk niet, daarom hoor je als ouder en/of hondenbezitter dan ook op te letten dat dat soort dingen niet kunnen gebeuren, en dat doe je oa door zowel de hond als ook het kind goed op te voeden .. zo leert iedere verstandige ouder zijn kind bvb al op hele jeugdige leeftijd om een hond niet zo maar te gaan aaien, sommige dieren schrikken en gaan happen ..

maar anyway, waarom sleep je er een vergelijking met honden bij .. honden zijn geen uitstervende wilde dieren ?
pleased to meet you
pi_49573529
volgens mij ben ik een beetje dom .
wat is de bedoeling? dat mensen de apen niet zien of de apen de mensen niet?
pi_49573579
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:09 schreef SlimShady het volgende:
de apen de mensen niet natuurlijk ..
pleased to meet you
pi_49573623
quote:
een mensen-tuin maken voor de apen
Hell To The Liars
pi_49573632
Lachen van mensen komt overigens ook voort uit conflictvermijding. De betekenis is bij ons alleen verder opgeschoven.
pi_49573753
quote:
  zondag 20 mei 2007 @ 16:21:47 #274
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_49574045
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef soylent het volgende:

Als je als bezoeker niet de apen in de ogen mag kijken, moet er een supergroot bordje staan "Niet de apen in de ogen kijken", want dat is niet logisch en niet intuitief. Je kan van de bezoekers niet verwachten dat zij die kennis hebben.

Jezus, wat een stelletje solipsisten in dit topic opeens zeg.

Y'know, al die luitjes die inelkaargeslagen worden 'omdat ze verkeerd keken'? Zelfde principe. Mensen zijn echt niet zo gek verschillend van apen.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:22:01 #275
28033 Pek
je moet wat
pi_49574057
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:11 schreef Droopie het volgende:

[..]

een mensen-tuin maken voor de apen
Dan ben ik de eerste die over die gracht springt en een baviaan grijpt, met van die lekkere rode billen
pi_49574126
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:12 schreef Isegrim het volgende:
Lachen van mensen komt overigens ook voort uit conflictvermijding. De betekenis is bij ons alleen verder opgeschoven.
onderbreking van de angst-reflex heb ik ergens gelezen .. het zorgt dat je niet verstijft van angst in een gevaarlijke situatie
pleased to meet you
  zondag 20 mei 2007 @ 16:27:21 #277
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_49574287
Al met al is hier wel een smeuige Hollywood-productie van te maken.

Bokito's revenge, Part one

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_49574463
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:07 schreef moussie het volgende:

[..]

een Labrador heeft nou juist een ontzettend hoge drempel voor die gaat happen .. die staat gewoon op en loopt weg voor zo'n nieuwsgierig kind, doen de meeste honden trouwens ..
[..]

natuurlijk niet, daarom hoor je als ouder en/of hondenbezitter dan ook op te letten dat dat soort dingen niet kunnen gebeuren, en dat doe je oa door zowel de hond als ook het kind goed op te voeden .. zo leert iedere verstandige ouder zijn kind bvb al op hele jeugdige leeftijd om een hond niet zo maar te gaan aaien, sommige dieren schrikken en gaan happen ..

maar anyway, waarom sleep je er een vergelijking met honden bij .. honden zijn geen uitstervende wilde dieren ?
Ik ken dus iemand die dus wel in z'n potje was gebeten toen diegene klein was door een labrador. Dat zijn namelijk de liefste en intelligenste honden, vandaar dat ik dit ook als voorbeeld gebruik, om te laten zien dat alle honden onvoorspeelbaar zijn op bepaalde momenten.

Omdat wanneer een hond een kind bijt, 'iedereen' moord en brand schreeuwt dat die hond koud gemaakt moet worden, zonder dat er ook maar een reden genoemd wordt in de media, waarom die hond in eens los ging.

Nu in eens worden er allemaal theorieën los gelaten waarom die aap eventueel is los gegaan, terwijl een hond meteen zonder reden wordt koud gemaakt
pi_49574503
tvp
  zondag 20 mei 2007 @ 16:33:53 #280
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_49574552
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:21 schreef gronk het volgende:

[..]

Jezus, wat een stelletje solipsisten in dit topic opeens zeg.

Y'know, al die luitjes die inelkaargeslagen worden 'omdat ze verkeerd keken'? Zelfde principe. Mensen zijn echt niet zo gek verschillend van apen.
Man lul niet. Als twee mensen elkaar in elkaar slaan in de dierentuin moeten ze dat zelf uitzoeken. Als alledaagse gedragingen van bezoekers t.o.v. een dier levensgevaarlijke situaties opleveren, dan is het de verantwoordelijkheid van Blijdorp. Dan moet het maar beter beveiligd, bezoekers beter voorgelicht en bewaakt, of je stelt die dieren maar niet tentoon.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 20 mei 2007 @ 16:39:36 #281
28033 Pek
je moet wat
pi_49574806
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:31 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik ken dus iemand die mooi z'n potje was gebeten toen diegene klein was door een labrador. Dat zijn namelijk de liefste honden, vandaar dat ik dit ook als voorbeeld gebruik, om te laten zien dat alle honden onvoorspeelbaar zijn op bepaalde momenten.
Je hebt gelijk, er is niet zoiets als "de labrador" of "de gorilla". Ik heb hier 4 katten rondlopen en dat zijn allemaal europeese kortharen, maar met totaal verschillende karakters. Elk beest is anders, het zijn -hoe primitief ook- "individuen" met elk hun eigenaardigheden. Je moet een dier goed leren kennen, leren lezen om te weten wat je te wachten staat.

Wat dat betreft valt Blijdorp inderdaad het een en ander te verwijten, daar Bokito een recidivist is
pi_49574946
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:39 schreef Pek het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, er is niet zoiets als "de labrador" of "de gorilla". Ik heb hier 4 katten rondlopen en dat zijn allemaal europeese kortharen, maar met totaal verschillende karakters. Elk beest is anders, het zijn -hoe primitief ook- "individuen" met elk hun eigenaardigheden. Je moet een dier goed leren kennen, leren lezen om te weten wat je te wachten staat.

Wat dat betreft valt Blijdorp inderdaad het een en ander te verwijten, daar Bokito een recidivist is
Het ligt ook wel een beetje aan het soort ras, een labrador kan je bijvoorbeeld een linkse opvoeding geven, terwijl een herder, stafford of andere bijter een rechtse opvoeding moet krijgen. En dan zijn het hele gehoorzame honden die ook pootjes geven op commando.
  zondag 20 mei 2007 @ 16:44:54 #283
28033 Pek
je moet wat
pi_49574992
  zondag 20 mei 2007 @ 16:50:56 #284
3869 David
Drum the drums
pi_49575202
Als we het over één ding eens zijn is het wel dat Bokito niet schuldig is aan dit incident.
pi_49575344
quote:
Op zondag 20 mei 2007 16:50 schreef David het volgende:
Als we het over één ding eens zijn is het wel dat Bokito niet schuldig is aan dit incident.
Klopt en dat de beveiliging aan alle kanten rammelde.
  zondag 20 mei 2007 @ 17:10:45 #286
28033 Pek
je moet wat
pi_49576008
quote:
Integendeel, het is een held en verdient een standbeeld
Zelfs de echtgenoot deed vrij laconiek terwijl z'n vrouw in puin lag, Bokito deed waarschijnlijk waar hij al jaren aan had lopen denken
  zondag 20 mei 2007 @ 17:12:09 #287
1986 Jane
pi_49576059
quote:
Die heeft in feite gewoon natuurlijk gedrag laten zien. Men heeft alleen kennelijk onderschat waar een gorilla toe in staat is.
Wat dat betreft kun je het misschien des te opmerkelijker noemen dat hij er niet eerder vandoor is gegaan. Of zou hij stiekem al een tijdje 's avonds een rondje door het park maken?

Dat hij er nu 'pas' vandoor gegaan is, kan er wel mee te maken hebben dat de andere zilverrug niet zo lang geleden vertrokken is. Of enige zilverrug, want met 11-jaar is Bokito naar ik begrepen heb eigenlijk nog een black back. Een niet-volwassen mannetje dus.
Misschien hebben ze daar ook wel een fout mee gemaakt. In de natuur krijgt een mannetje niet al op zo'n jonge leeftijd de verantwoordelijkheid voor een bestaande groep. Als een mannetje de leeftijd van Bokito heeft, dan krijgt hij meestal problemen met de zilverrug in de groep vanwege 'macho'-gedrag, wat er in resulteert dat het jonge mannetje vertrekt. Die leeft dan een tijdje alleen en vormt uiteindelijk z'n eigen groep. Zelfs als de oude leider van een groep toevallig overlijdt als een jonger mannetje z'n volwassenheid bereikt, valt de groep meestal uiteen en blijven er maar een paar vrouwtjes bij de nieuwe zilverrug.
(Ik probeer trouwens niet Dian Fossey uit te hangen, maar dit is allemaal wel te lezen in haar boeken )
pi_49576061
quote:

[..]

Als jij weg moet komen als menszijnde dan ga jij ook door muren en vuren.
Dat geldt ook voor een 180kilo aap, die een kleine gracht met schrikdraad over moet. En helemaal dat men al vermoedde dat die aap een keer zou gaan ontsnappen.
pi_49576234
bokitolasteraars
pi_49576248
quote:
Bokito uitgelokt door steentjesgooiers en vrouw
Uitgegeven: 20 mei 2007 16:59
Laatst gewijzigd: 20 mei 2007 16:59

ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.

Bedreigend

De vrouw maakte met de mensaap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus de woordvoerder.

Bokito maakte een sprong van 3,5 meter, zo bleek uit het sporenonderzoek. Hij haalde de overkant van de gracht, die de apen van de mensen scheidt, met zijn voorpoten net en kon zich daardoor op de kant hijsen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_49576313
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:16 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, op die momenten kan je een soort jesus-krachten krijgen.
pi_49576373
jesus? die uit amerika? of jezus? die uit de bijbel? Kon die dan ver springen of enorme dingen optillen?
  zondag 20 mei 2007 @ 17:20:28 #293
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_49576406
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:16 schreef milagro het volgende:

[..]

Pff, mensen springen veel verder. Zelfs vrouwen.
Die aap heeft niet zoveel om mee te patsen hoor.
quote:
Het wereldrecord verspringen bij de mannen staat op 8,95m en werd gevestigd door Mike Powell tijdens de wereldkampioenschappen atletiek in 1991 (Tokio). De verste sprong bij de vrouwen bedraagt 7,52m en staat op naam van Galina Chistyakova.
  zondag 20 mei 2007 @ 17:21:32 #294
1986 Jane
pi_49576455
Toch ook nog even een screenshot uit dat filmpje dat ik eerder postte, waaruit blijkt dat gorilla's ook in het wild niet zo bang zijn voor water als sommigen hier beweren.

pi_49576462
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:20 schreef Pool het volgende:

[..]

[..]
Nou als ik een 180kilo-er een jump van 3,5 meter zie maken, zou ik wel verbaasd staan te kijken.
  zondag 20 mei 2007 @ 17:23:53 #296
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_49576553
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:21 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Nou als ik een 180kilo-er een jump van 3,5 meter zie maken, zou ik wel verbaasd staan te kijken.
Misschien moeten we de redactie van de Gouden Kooi even mailen. Dat ze Jaap een uitdaging geven waarmee hij contactpunten kan verdienen als hij verder springt dan de gorilla.
  zondag 20 mei 2007 @ 17:23:58 #297
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49576559
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:10 schreef milagro het volgende:

[..]

herhaal die woorden exact zo aan haar ziekenhuisbed en ze glijdt er zo uit, volgens mij
En dan is het nog maar net aan een puberaap
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_49576712
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:21 schreef Jane het volgende:
Toch ook nog even een screenshot uit dat filmpje dat ik eerder postte, waaruit blijkt dat gorilla's ook in het wild niet zo bang zijn voor water als sommigen hier beweren.

[afbeelding]
Een beetje watertrappelen op zn tijd misschien
  zondag 20 mei 2007 @ 17:28:40 #299
28033 Pek
je moet wat
pi_49576738
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:16 schreef SolidasRock het volgende:
bokitolasteraars
pi_49576769
quote:
Op zondag 20 mei 2007 17:20 schreef Pool het volgende:

[..]

[..]

Slechte vergelijking, want na 3,5 meter was hij nog in 'opstijgende' lijn en zou op een verspringbak wel verder dan 9 meter komen denk ik.
Hell To The Liars
  zondag 20 mei 2007 @ 17:36:28 #301
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_49577049
Het leuke is dat hij in Berlijn ook al eens is ontsnapt, toen is hij over een 3 meter hoge glazen wand opgeklommen. Die aap wil gewoon de wereld ontdekken
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')