quote:Bokito
Van Wikipedia
Bokito (Berlijn, 14 maart 1996) is een zilverruggorilla die sinds 2005 verblijft in Diergaarde Blijdorp, de dierentuin van Rotterdam.
De mensaap werd geboren in de Berlijnse dierentuin Zoologischer Garten. Zijn vader is de gorilla Derrick, zijn moeder M'penzi. Omdat zijn moeder onvoldoende naar hem omkeek, werd hij door verzorgers grootgebracht. Hij kreeg de fles, droeg een luier en at pizza met zijn verzorgers.
In 2005 kwam hij in het kader van een fokprogramma naar Blijdorp. In Berlijn kon hij niet blijven, vanwege het risico van inteelt. Een half jaar later werd bepaald dat Bokito in Rotterdam zou blijven. In 2006 en 2007 werden in Blijdorp drie gorillababy's geboren, allen nakomelingen van Bokito. Zijn rivaal in het dierentuinverblijf, het gorillamannetje Dango, verhuisde in april 2007 met twee wijfjes naar de dierentuin van het Chinese Sjanghai.
Bokito kwam op 18 mei 2007 in het nieuws toen hij uit zijn verblijf ontsnapte. Hij sleurde één bezoekster mee, die hierbij ernstig gewond raakte. In het restaurant van de dierentuin verwondde hij nog eens drie mensen. Uiteindelijk werd hij na een uur door een dokter met een verdovingsgeweer uitgeschakeld, waarna hij in zijn kooi werd teruggeplaatst. In de zomer van 2004 was Bokito ook al eens uit zijn verblijf in Berlijn ontsnapt. Hij klom toen over een drie meter hoge glazen wand. Hij was toen niet agressief en liet zich door het personeel zonder problemen terugbrengen naar zijn hok.
Jij begrijpt het.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:46 schreef Stoomhamer het volgende:
Vrouwen blijven het proberen, sollen met kerels.
Bokito is 5 kg te zwaarquote:De Westelijke laaglandgorilla is kleiner dan de Berggorilla die een stukje groter is. Wel zijn de mannetjes bij deze ondersoort ook een stuk groter dan het vrouwtje. Het gewicht van een volwassen zilverrug zit tussen de 135-175 kg. Het vrouwtje is een stuk lichter en zit op een gewicht van 53-104 kg.
Dat kun je niet weten, tenminste niet op basis van dit bericht; hij was misschien geïrriteerd, maar daarom niet per sé doodongelukkig.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:50 schreef Snoesje_Rules het volgende:
Volgens mij is die gorilla diep ongelukkig. Ik heb met hem te doen. Met een hoop dieren trouwens in dierentuinen... en in circussen.
Ik weet dat je van me houdt. Je lachde nog naar me!!quote:Op zondag 20 mei 2007 17:46 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Ik stel dit topic oprecht zeer op prijs, maar probeer wel dingen wat te nuanceren... Ik heb helemaal geen behoefte aan fans..ik wil gewoon rust..
Maar via internet vind ik het wel leuk.
quote:Op zondag 20 mei 2007 17:57 schreef Petronella-Yvonne-de-Hord het volgende:
[..]
Ik weet dat je van me houdt. Je lachde nog naar me!!
Of:quote:Op zondag 20 mei 2007 17:44 schreef JohnDope het volgende:
Ok even de feiten op een rij:
* Die aap was al meerdere malen ontsnapt, wist zelfs over een 3 meter hoge muur heen te klimmen in berlijn;
* de beveiliging binnen Blijdorp rammelde aan alle kanten en dat wisten de medewerkers, want die waarschuwden de bezoekers, dat men de dieren niet moest dissen, omdat ze dan wel eens eventueel konden ontsnappen;
Zoals het er nu uit ziet, dan moet Blijdorp veel gaan betalen aan die gesloopte juffrouw.
En we hebben nog een losstaand feit: Clairy Polak zat tijdens nova grijnzend te suggereren dat die vrouw het zelf had uitgelokt (en dat het dus haar eigen schuld is dat ze nu in puin ligt.)
Is toch zo? Ze heeft dat arme beest jarenlang getergd met haar obcene gedragquote:Op zondag 20 mei 2007 17:44 schreef JohnDope het volgende:
En we hebben nog een losstaand feit: Clairy Polak zat tijdens nova grijnzend te suggereren dat die vrouw het zelf had uitgelokt (en dat het dus haar eigen schuld is dat ze nu in puin ligt.)
Ik hou van die aap! En hij houdt van mij! Hoe kom je erbij dat ik hem provoceerde! Op geen manier heb ik m'n lekkere aap willen provoceren! Ik ken hem al sinds hij een baby-aapje is, ik hou van hem! Hij lachde nog naar me!quote:Op zondag 20 mei 2007 18:01 schreef 61neorej het volgende:
- De aangevallen vrouw provoceerde de aap al jaren dagelijks met haar gedrag en dacht dat ze wel even vriendjes kon worden met een enorme gorilla.
Hoe kom je erbij dat ik hem getergd heb! Die kutkinderen die hem met steentjes zaten te bekogelen, die provoceerde hem! Niet ik, ik maakte hem alleen aan het lachen!quote:Op zondag 20 mei 2007 18:02 schreef Pek het volgende:
[..]
Is toch zo? Ze heeft dat arme beest jarenlang getergd met haar obcene gedrag![]()
Dat is en blijft dus Bullshit, hoe vaak je het ook herhaalt.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:44 schreef JohnDope het volgende:
* de beveiliging binnen Blijdorp rammelde aan alle kanten en dat wisten de medewerkers, want die waarschuwden de bezoekers, dat men de dieren niet moest dissen, omdat ze dan wel eens eventueel konden ontsnappen;
Klopt, opzich heb ik het wel fijn met alle gratis voedselpakketjes en zo nu en dan iemand die wel verstand heeft van onze omgansvormen...maar ik word dan ook niet blij van mensen die mij behandelen alsof ik een of andere attractie ben...quote:Op zondag 20 mei 2007 17:53 schreef David het volgende:
[..]
Dat kun je niet weten, tenminste niet op basis van dit bericht; hij was misschien geïrriteerd, maar daarom niet per sé doodongelukkig.
Jij maakte mij niet aan het lachen gek mens.... gorilla's lachen niet, ik probeerde je duidelijk te maken dat je moest ophouden met je avances, tanden laten zien betekend dat je aggressief bent, leer dat eens en blijf weg van mijn verblijf! Ik ben NIET geinterreseerd.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:04 schreef Petronella-Yvonne-de-Hord het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ik hem getergd heb! Die kutkinderen die hem met steentjes zaten te bekogelen, die provoceerde hem! Niet ik, ik maakte hem alleen aan het lachen!
Dan breek ik haar andere arm.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:11 schreef Modus het volgende:
Als niemand haar tegenhoudt staat die vrouw over een paar weken gewoon weer voor dat hok te grijnzen, denk ik.
Die vrouw hoorde haar plaats te weten.quote:Op zondag 20 mei 2007 17:53 schreef Lekiamh het volgende:
Bokito! Hoe durf je! een weerloze vrouw aanvallen!!
....
Goedendag.
....
laten ze die gorilla maar goed opsluiten
Je kunt ook gewoon haar nek breken, dat is effectiever....quote:Op zondag 20 mei 2007 18:13 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
[..]
Dan breek ik haar andere arm.![]()
Bokito is Moslim?quote:Op zondag 20 mei 2007 18:15 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
[..]
Die vrouw hoorde haar plaats te weten.
Gezien haar reactie in de Telegraaf, vermoed ik dat ook.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:11 schreef Modus het volgende:
Als niemand haar tegenhoudt staat die vrouw over een paar weken gewoon weer voor dat hok te grijnzen, denk ik.
Geslacht: man? Heeft die aap ook meteen een geslachtsverandering bewerkstelligd?quote:Op zondag 20 mei 2007 17:57 schreef Petronella-Yvonne-de-Hord het volgende:
[..]
Ik weet dat je van me houdt. Je lachde nog naar me!!
Ik ben geen monster hoor, dat mens moet mijn hints maar eens tot zich nemen, ik ben niet in haar geinterreseerd en wil ook niet spelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:16 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon haar nek breken, dat is effectiever....
Klopt, wij zijn heel erg aardig en vallen echt geen mensen zomaar aan, ik was zwaar geirriteerd door het denigrerende geouwehoer van mensen, en ik ben niet iemand die dan in een hoekje gaat zitten... als een vliegje steeds tegen je hoofd tikt mep je er toch ook op in?quote:Op zondag 20 mei 2007 18:27 schreef Aoristus het volgende:
Gorilla's zijn van nature verre van agressief. Deze grote mensapen staan bekend als rustige en vredige dieren. Een gorilla zal ook nooit zonder reden aanvallen. De zilverrug gaat alleen maar tot de aanval over op het moment dat hij wordt gedwongen en zelfs dan houdt het dier het bij voorkeur op een schijnaanval als zelfs dat niet helpt zal hij uiteindelijk zijn vijand doden, of als het mogelijk is er met zijn groep vandoor gaan.
Hoe kom je bij dat tweede punt?quote:Op zondag 20 mei 2007 17:44 schreef JohnDope het volgende:
Ok even de feiten op een rij:
* Die aap was al meerdere malen ontsnapt, wist zelfs over een 3 meter hoge muur heen te klimmen in berlijn;
Zoals het er nu uit ziet, dan moet Blijdorp veel gaan betalen aan die gesloopte juffrouw.
Gamma!quote:Op zondag 20 mei 2007 18:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoe kom je bij dat tweede punt?Waarschuwen omdat ze wel eens konden ontsnappen? Dat is zeker jouw interpretatie, want daar geloof ik echt geen zak van
![]()
volgende keer als je losloopt pomp ik je vol lood.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:53 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Jullie moeten eerst maar eens integreren met onze omgansvormen voordat jullie voor onze verblijfen gaan lopen kloten.
Waarschuwen dat ze niet moeten pesten wellicht...dat ze konden ontsnappen geloof ik ook helemaal niets van...quote:Op zondag 20 mei 2007 18:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Hoe kom je bij dat tweede punt?Waarschuwen omdat ze wel eens konden ontsnappen? Dat is zeker jouw interpretatie, want daar geloof ik echt geen zak van
![]()
Naar...alle moslims zijn gorilla's?quote:
Inderdaad, zo'n beest laat schijnbaar alleen z'n tandvlees zien als hij zich zwaar bedreigd voelt.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef Super7fighter het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=PUmCaoBOfGo
Als ik dit filmpje zie, dan begrijp ik waarom Bokito zou tekeer ging tegen deze idiote vrouw. 11 jaar lang bijna elke dag getreiterd door deze mafkees.
Y'know, it cuts both ways. Als je aan de ene kant stoere bikkels hebt, die alles op 'eige verantwoordelijkheid' willen gooien, dan heb als consequentie dat mensen die niet zo slim bezig zijn met hun kont op de blaren moeten zitten.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:28 schreef thaleia het volgende:
Maar dat mens liep niet doelbewust met 'm te sollen. Dat iemand gestoord is betekent niet dat ie het verdient om zo toegetakeld te worden. Dat kun je Bokito niet kwalijk nemen, Bokito is een held![]()
Maar om nou hiep hiep hoera te gaan roepen omdat dat mens op de intensive care ligt gaat mij ook weer te ver.
daar ben ik het helemaal mee eens, maar misschein kwam dat wel door een starre en leugenachtige houding van het dierenpark? we weten het niet. dat leugenachtige dan weer wel.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft te ziek voor woorden dat er onmiddellijk een of andere advocaat over schadeclaims begint...
Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
daar ben ik het helemaal mee eens, maar misschein kwam dat wel door een starre en leugenachtige houding van het dierenpark? we weten het niet. dat leugenachtige dan weer wel.
lichtgewonden. wellicht gebrekige oppassers die dit voorkomen hadden moeten, misschien geen 100% veilige plaats voor bokito...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...
Ja, die bokito is vet oneerlijk bezig geweest.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:49 schreef Redux het volgende:
Heb je net gezien in het rtl4 nieuws weekoverzicht hoe iedereen zit te kijken naar de aap achter het glas? Ik snap niet hoe men kan vallen over het gedrag van 1 vrouw terwijl iedereen die aapjes komt kijken hetzelfde doet.
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, die bokito is vet oneerlijk bezig geweest.
Erm. Mnja. Hmm.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd.
mee eens. maar dat schreef ik al before.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.
Feyenoord werd toch ook gestraft voor de rellen een poosje geleden?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:54 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm. Mnja. Hmm.
Wanneer ga je de KNVB aanklagen voor het veroorzaken van supportersrellen?
alleen de mevrouw in het ziekenhuis is ernstig gewond, toch?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lichtgewonden. wellicht gebrekige oppassers die dit voorkomen hadden moeten, misschien geen 100% veilige plaats voor bokito...
Volgens mij zijn het toch echt de mensen die naar de dierentuin komen en dit gedrag vertonen...quote:Op zondag 20 mei 2007 19:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, het is de dierentuin wat de situatie creeerd. Als een gorilla niet tegen aankijken en lachen kan moet je geen glasplaat neerzetten waarmee je op 5 cm afstand een gorilla kan benaderen.
Ja, daar is deze mevrouw nu ook achter gekomen.quote:The Kabara groups taught me much regarding gorilla behavior. From them I learned to accept the animals on their own terms and never to push them beyond the varying levels of tolerance they were willing to give. Any observer is an intruder in the domain of a wild animal and must remember that the rights of that animal supersede human interest. An observer must also keep in mind that an animal's memories of one day's contact might well be reflected in the following day's behaviour.
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:59 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het toch echt de mensen die naar de dierentuin komen en dit gedrag vertonen...
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.
Ja, en als je op die manier doorredeneert dan hangt 't hele leven vol van kinderveilige sluitingen en andere methodes om te voorkomen dat debielen domme dingen doen.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd.
Ja, maar met Bokito kon ze doen wat ze wilde, nietwaar? Want die zat veilig achter slot, grendel en glas... dacht ze!quote:Op zondag 20 mei 2007 19:43 schreef Noway666 het volgende:
Mens heeft duidelijk geen huisdieren in de zin van hond of kat. Werd mij altijd door schade en schande geleerd niet dieren te zitten narren, ze kunnen een keer uithalen naar je.![]()
lol, moronquote:Op zondag 20 mei 2007 20:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.
Moron.
Misschien wel, maar het betekent wel dat de dierentuin zorgt voor een gelegenheid waarbij een gorilla dergelijke gevoelens voor een vrouw kon creeren. De dierentuin lijkt mij de partij in dit geval die de deskundige op het gebied van de gorilla moet zijn, je kunt per definitie niet van bezoekers verwachten dat ze alles van gorilla's af moeten weten willen ze naar die beesten kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:02 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, en als je op die manier doorredeneert dan hangt 't hele leven vol van kinderveilige sluitingen en andere methodes om te voorkomen dat debielen domme dingen doen.
Als jij een woning hebt met ruiten waardoor je een tv kan zien staan ben jij de genen die de mogelijkheid tot jatten van de tv creeert, het is dus je eigen schuld, de dief gaat vrijuit?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:00 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is de dierentuin die de gelegenheid voor de bezoekers creeerd. Het is dus die dierentuin die de zorgt voor de mogelijkheid van het benaderen van een gorilla achter glas, zodat men naar een gorilla kan lachen.
dat die vrouw die agressieve bokito zag als lachende bokito of als steeds 'enthousiast' aanrennende bokito, is omdat ze hem al vanuit duitsland volgde, dat is natuurlijk evident.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
alleen de mevrouw in het ziekenhuis is ernstig gewond, toch?
dat tweede heb ik nergens iets over gehoord; hoe kom je daar aan?
Dat het niet een 100% veilige plaats voor Bokito was, blijkt wel, geloof ik...maar of men dat voorheen kon weten, lijkt me toch nog de vraag.
Slechte vergelijking. Er zijn 3 partijen in dit geval, de vrouw, de aap en de dierentuin.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:05 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Als jij een woning hebt met ruiten waardoor je een tv kan zien staan ben jij de genen die de mogelijkheid tot jatten van de tv creeert, het is dus je eigen schuld, de dief gaat vrijuit?
"En hier staan we dan voor de betonnen bunker waarin zich de gorilla's bevinden...spannend he, achter deze muren zitten de gorilla's "quote:Op zondag 20 mei 2007 20:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, weet je wat? We gebruiken voortaan hout. Bij alle beesten. Gaan we lekker naar schuttingen lopen kijken.
Moron.
Wie ziet hier ook een parallel met groepjes hangjongeren?quote:De vrouw maakte met de mensaap oogcontact. De aap vond de vrouw hierdoor niet onderdanig genoeg en heeft het kijken vermoedelijk als zeer bedreigend ervaren, aldus de woordvoerder.
Daar is op zich ook niets mis mee, natuurlijk. Hoewel ik het wel een tikje vreemd vind, maar goed, het is niet verkeerd.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat die vrouw die agressieve bokito zag als lachende bokito of als steeds 'enthousiast' aanrennende bokito, is omdat ze hem al vanuit duitsland volgde, dat is natuurlijk evident.
Kijk, dat weten we dus helemaal nog niet. We weten niet wat er precies gezegd of gevraagd is, we weten niet in hoeverre er verteld is over het gedrag van gorilla's in het algemeen of Bokito in het bijzonder. We hebben maar heel weinig info hierover. Wel weten we iig dat er met de vrouw over is gesproken; dat zegt toch ook al iets?quote:ze is wel eens aangesproken om ook aandacht te geven aan andere apen. dat is iets kompleet anders dan dat ze niet in zijn ogen mocht kijken of op hetzelfde moment haar hand tegen het glas mocht drukken. ik denk dat de bezorgers dit ook nooit verwacht hadden.
Klopt, en wat mij betreft mogen ze al die mensen stevig aanpakken.quote:wat redux ook erg goed aangeeft, het is allemaal achteraf gelul. genoeg mensen die dit wel met dieren doen omdat ze het, a. niet weten of b. omdat het klootzakken zijn. maar vooral c. omdat ze er mee wegkomen.
Ook hiervan weten we te weinig volgens mij, om een oordeel te vellen.quote:dat dier weet verder niet te ontsnappen, heeft niet al een poging gedaan, agressief gedrag vertoond of een paar weken geleden op het punt gestaan om uit te breken.
Shit happens. Life ain't fair. Deal. Etcetera.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:20 schreef Redux het volgende:
Maar het waren de steengooiende jongens die direct oorzaak waren van de ontsnapping van de gorilla. Als die jongens er niet waren geweest was de gorilla waarschijnlijk niet ontsnapt.
zoalshetis schoot even vanuit de heup 'n standaardreactie af. Gaat meestal wel goed, alleen in dit topic was 't even d'r naast.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat was er precies leugenachtig, want dat heb ik denk ik gemist...
quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het blijft te ziek voor woorden dat er onmiddellijk een of andere advocaat over schadeclaims begint...
op nu.nl:quote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef miss_sly het volgende:
Punt in dit geval is dat deze mevrouw dat niet een keertje deed, maar bijna dagelijks. Dat is voor zo'n beest waarschijnlijjk een stuk bedreigender dan onbekende gezichten die dat doen en nooit meer terugkomen.
Als zij 1 van de 'vaste bezoekers' was, hoeveel andere bezoekers kwamen dan dagelijks naar de gorilla kijken? En als er meedere vaste bezoekers dagelijks op die manier naar de gorilla komen kijken zoals de vrouw dit deed, waarom ondernam de dierentuin dan niet meer maatregelen om hetgeen waar een gorilla gek van wordt tegen te gaan? Ik vind dat de dierentuin hierin verantwoordelijk gesteld moet en kan worden. Zij zet immers de gorilla ten toon en moet daarbij op de hoogte zijn van risico's. Die verantwoordelijkheid kan niet bij de bezoekers neergelegd worden omdat je niet van de bezoekers kunt en mag verwachten dat ze precies op de hoogte kunnen zijn hoe gorilla's 'denken', ook al komen die bezoekers dagelijks.quote:Directeur van Blijdorp Ton Dorresteijn zegt in de krant dat het gedrag van de aap echter verkeerd wordt uitgelegd. "Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging", aldus de directeur.
lol. in dit geval ook...quote:Op zondag 20 mei 2007 20:24 schreef gronk het volgende:
[..]
zoalshetis schoot even vanuit de heup 'n standaardreactie af. Gaat meestal wel goed, alleen in dit topic was 't even d'r naast.
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:24 schreef Redux het volgende:
Ik vind dat de dierentuin hierin verantwoordelijk gesteld moet en kan worden.
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.quote:
Dus jij houdt er in een dierentuin ook maar enigszins rekening mee dat er een wild beest op je af kan komen?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:30 schreef gronk het volgende:
[..]
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.
Debiel. Hou je nou eens een keer op met dat suffe afschuiven van verantwoordelijkheid?
Eikel.![]()
ik vind je opmerking toch wel even een uitleg waard. ik schiet meestal raak vanuit de heup? klinkt positief maar tegelijkertijd vij negatief. explain wanneer ik uit de heup/gordel schiet? ik ben geen baggeraar...quote:Op zondag 20 mei 2007 20:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.
Hoezo? Die mevrouw is wel stapelgek natuurlijk, maar je mag in een dierentuin verwachten dat de gevaarlijke beesten netjes weggestopt zijn. Zo niet, valt de dierentuin daarop aan te spreken.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lol, je hebt er niet veel van begrepen als ik je post zo lees. En dat je zo persoonlijk begint te worden snap ik niet, je hoeft me niet uit te schelden, gronk. Ik zie het gewoon anders dan jij, en dat moet kunnen dacht ik zo. Dus hou dat schelden achterwege, ok?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:30 schreef gronk het volgende:
Ja, en we gaan koffie voortaan ook lauw serveren, dan kunnen de mensen zich daar niet aan branden, maken magnetrons waar je niets groters in kunt doen dan een kopje thee, zodat mensen niet op het idee komen dat ze hun hondje in kunnen drogen, zorgen ervoor dat er geen alcohol meer in bier zit (je moest eens weten hoeveel ongelukken en doden er vallen door alcohol), doen de ziekenhuizen dicht (je moest eens weten hoeveel mensen er dood gaan in het ziekenhuis), we gaan auto's voorzien van dikke schuimlagen, en nog zo wat dingetjes.
Debiel. Hou je nou eens een keer op met dat suffe afschuiven van verantwoordelijkheid?
Eikel.![]()
http://www.nrc.nl/binnenl(...)n_Duitsland_een_heldquote:Een toegewijde vader en echtgenoot, met één nadeel: een slechte jeugd. „Met de hand grootgebracht en dus niet bang voor mensen”, zegt het hoofd dierenverzorging van Diergaarde Blijdorp, Ben Westerveld.
Sterker nog: Gorilla Bokito reageert op mensen. Met alle gevolgen van dien, zo bleek gistermiddag in de Rotterdamse dierentuin. Naar verluidt brachten jennende bezoekers de bijna elfjarige gorilla om even na tweeën tot razernij, waarna de 180 kilo zware zilverrug in een opwelling besloot het eiland met zijn drie vrouwen en drie kinderen te verlaten. Met een reuzensprong overbrugde Blijdorps dominante mannetjesgorilla de bijna vier meter brede gracht, inclusief schrikdraad. Zijn uitbraak leidde tot chaos. Vier mensen raakten gewond.
Bokito groeide op in de dierentuin van Berlijn, waar hij razend populair was. De gorilla was in Duitsland een aap onder de mensen. Hij kreeg de fles, droeg een luier en at pizza met zijn verzorgers. De zilverrug ontsnapte daar ook al een keer, door over een glazen omheining te klimmen. Twee bewakers wisten hem destijds te overmeesteren.
Zijn gedwongen vertrek naar Rotterdam in de zomer van 2005, was in Duitsland voorpaginanieuws. Maar hij moest weg, Bokito kon zich in de Duitse dierentuin niet voortplanten omdat dan inteelt zou ontstaan. De Duitsers vroegen zich af of hun geliefde Bokito wel goed verzorgd zou worden. Op de laatste dag van zijn verblijf in Duitsland zat Bokito te treuren met de hand op de knieën en de kin op de borst. „Een apentheater met tranen”, kopte de Berliner Zeitung een dag later. Ton Dorresteijn, directeur van Blijdorp, begreep de zorgen van het Berlijnse publiek heel goed. „Bokito was een publiekstrekker”, zei hij indertijd. „Hij heeft menselijke trekken, maar het blijft toch een gorilla.”
Gisteren is opnieuw gebleken dat Bokito een bijzondere gebruiksaanwijzing heeft.
Artis-directeur Haig Balian is verbijsterd over de ontsnapping van de gorilla. „Dit is zo extreem en uitzonderlijk. Gorilla’s zwemmen niet en zijn bang voor water. Het was tot vandaag onvoorstelbaar dat een gorilla over vier meter water zou springen.”
En toch gebeurde het vrijdagmiddag iets na tweeën in Rotterdam. Gevolg: blinde paniek in de op dat moment drukbezochte dierentuin (bijna achtduizend bezoekers), volledige ontruiming en vier gewonden. Onder hen een oudere vrouw die, aldus ooggetuige Cindy Verwijs, „enkele meters aan haar arm werd mee gesleurd”. Het slachtoffer werd met bijtwonden per ambulance afgevoerd. In het ziekenhuis werd vastgesteld dat haar hand is verbrijzeld en haar arm op twee plaatsen is gebroken.
De gorilla bestormde niet veel later het nabijgelegen restaurant. Terwijl gealarmeerd personeel de deuren blokkeerde en de aanwezigen in veiligheid bracht, koelde de gorilla zijn woede op het interieur van de Oewanja Lodge. Een medewerkster raakte in shock, toen zij, aldus Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn, „plotseling oog in oog stond met Bokito”.
Het in allerijl opgetrommelde ‘schotteam’ velde de aap uiteindelijk met „vier à vijf stevige verdovingsschoten”, waarna om even voor vier uur het sein veilig werd gegeven. „Gorilla’s raken in paniek als ze gescheiden worden van hun familie”, verzucht dierenverzorger Westerveld na afloop. „Mensen denken na over hun acties, apen niet. Hij was bang en in paniek; het restaurant lag niet voor niets vol met diarree.”
Naar de exacte oorzaak van de uitbraak bleef het gissen. Westerveld: „Maar het kan bijna niet anders of hij is geprovoceerd, al mag dat geen reden zijn het eiland te verlaten.”
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:34 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoezo? Die mevrouw is wel stapelgek natuurlijk, maar je mag in een dierentuin verwachten dat de gevaarlijke beesten netjes weggestopt zijn. Zo niet, valt de dierentuin daarop aan te spreken.
Een afdankertje? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Maar goed, ben blij dat je die post maakte over die hete koffie, laat maar eens goed zien hoe naast je er zit.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Die gorilla had vast geen dierenpaspoort. En daarbij, 't was een afdankertje uit duitsland. 'nuff said.
Het voldeed aan de eisen, maar was aan de krappe kant. Blijkbaar moeten die eisen aangescherpt worden, zoals je ook al is aangegeven in het vorige topic.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.
Ach, meneer is expertquote:Op zondag 20 mei 2007 20:36 schreef Redux het volgende:
Een afdankertje? Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Maar tóch ontsnapte een gorilla en dat valt in de risicosfeer van de dierentuin. Als jij je waakhond aan een gecertificeerde ketting vastlegt, maar de ketting breekt toch, en de hond valt de postbode aan, dan ben jij aansprakelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De gorilla zat in een verblijf wat precies gelijk is aan dergelijke bedrijven overal ter wereld. Het voldoet aan de eisen voor gorillaverblijven.
Joh, als je lekker blijft doordrammen met je eigen meninkje, en twee topics lang niet veel verder komt dan 'wuhwuhwuh, de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin', dan ben je wat mij betreft niet veel beter dan de eerste de beste domme law-'n-order huilie.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Redux het volgende:
Ik zie het gewoon anders dan jij, en dat moet kunnen dacht ik zo. Dus hou dat schelden achterwege, ok?
quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
lol, jij blijft toch ook bij jouw mening? Of moet ik ineens switchen van mening afgezien of ik er nu achter sta of niet?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:40 schreef gronk het volgende:
[..]
Joh, als je lekker blijft doordrammen met je eigen meninkje, en twee topics lang niet veel verder komt dan 'wuhwuhwuh, de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin', dan ben je wat mij betreft niet veel beter dan de eerste de beste domme law-'n-order huilie.
Dus moeten de eisen aangepast. Niemand zegt van niet. Maar totdat dit gebeurde was het ondenkbaar dat een gorilla over en door water zou gaan. Ook de Artis-directeur zegt dat in het stukje uit nrc nog een keer.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
fijne eisen dan, dat een agressieve gorilla kan ontsnappen.![]()
Hij heeft ook gewoon gelijk. Met 'de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin' is ook alles wel gezegd lijkt me zo.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:40 schreef gronk het volgende:
[..]
Joh, als je lekker blijft doordrammen met je eigen meninkje, en twee topics lang niet veel verder komt dan 'wuhwuhwuh, , dan ben je wat mij betreft niet veel beter dan de eerste de beste domme law-'n-order huilie.
Eerder in het vorig topic (of begin dit topic) postte iemand dat het wel eens is voorgekomen dat gorilla's door water gingen.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus moeten de eisen aangepast. Niemand zegt van niet. Maar totdat dit gebeurde was het ondenkbaar dat een gorilla over en door water zou gaan. Ook de Artis-directeur zegt dat in het stukje uit nrc nog een keer.
Bovendien is vrij duidelijk dat Bokito het niet echt grappig vindt.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:14 schreef Super7fighter het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=PUmCaoBOfGo
Als ik dit filmpje zie, dan begrijp ik waarom Bokito zou tekeer ging tegen deze idiote vrouw. 11 jaar lang bijna elke dag getreiterd door deze mafkees.
Klopt, maar het is een beetje het soort discussie van:quote:Op zondag 20 mei 2007 20:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Hij heeft ook gewoon gelijk. Met 'de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin' is ook alles wel gezegd lijkt me zo.Dan kun je verder nog filosoferen over het feit dat mevrouw een beetje freak is en ze zich misschien meer had moeten verdiepen in gorillagedrag, maar qua verantwoordelijkheden doet dat totaal niet meer terzake.
![]()
Niet relevant. Dit is een risico aansprakelijkheid.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar het ging om de post van lord_v die het ziek vond dat de vrouw om schadevergoeding ging vragen. Dat jij je mengt in de discussie met een andere insteek betekent niet dat het opeens over iets anders moet gaan. Wel blijven opletten he?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:48 schreef gronk het volgende:
[..]
Klopt, maar het is een beetje het soort discussie van:
'de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin, en de schade vergoeden.'
'Klopt allebei. Maar de mevrouw in kwestie is niet al te slim bezig geweest, en je kunt je afvragen hoe veilig je een dierentuin moet (en kunt) maken'
'de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin'
'You listening?'
'de dierentuin moet zorgen voor een veilige dierentuin'
'...'![]()
Dit dus.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, dat zei ik niet. Ik zei, dat het ziek is dat er onmiddellijk een advocaat opduikt met grote verhalen over schadevergoeding.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, maar het ging om de post van lord_v die het ziek vond dat de vrouw om schadevergoeding ging vragen.
Voorzover ik jouw bijdragen hier heb gezien waren die redelijk constant qua inhoud, onafhankelijk van waar 't topic over ging.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, maar het ging om de post van lord_v die het ziek vond dat de vrouw om schadevergoeding ging vragen. Dat jij je mengt in de discussie met een andere insteek betekent niet dat het opeens over iets anders moet gaan. Wel blijven opletten he?
Waarom toch altijd die angst voor schadevergoedingen? Verder doet die advocaat gewoon zijn werk.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik niet. Ik zei, dat het ziek is dat er onmiddellijk een advocaat opduikt met grote verhalen over schadevergoeding.
Dank je. Ik blijf inderdaad bij mijn mening.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef gronk het volgende:
[..]
Voorzover ik jouw bijdragen hier heb gezien waren die redelijk constant qua inhoud, onafhankelijk van waar 't topic over ging.
Om maar even een andere dooddoener van stal te halen: 'meerdere jongens hebben stenen van een viaduct gegooid, en daarbij zijn nooit gewonden gevallen. Daarom treft de jongens die een steen door de voorruit van deze mevrouw hebben gegooid geen blaam.' En ook Rijkswaterstaat geeft aan dat ze tegen dat soort malloten heel weinig kunnen doen.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Redux het volgende:
Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat de vrouw hier niet verkeerd bezig is geweest aangezien er meerdere vaste bezoekers dergelijk gedrag richting de aap hebben laten zien en de aap dus ieder van die vaste bezoekers had kunnen grijpen. Wanneer je zo'n situatie hebt moet je als dierentuin ingrijpen.
4 meterquote:Op zondag 20 mei 2007 20:59 schreef gronk het volgende:
Hoeveel kinderen kunnen trouwens stenen gooien over 'n sloot van 6 meter breed?
De nieuwe norm is sinds een jaar 6 meter, en 4 meter lijkt niet genoeg te zijn, volgens de oppasser uit burgers-zoo. Dus tsja.quote:
Dus ja, die gracht was inderdaad aan de smalle kant, had breder gemoeten.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:03 schreef gronk het volgende:
[..]
De nieuwe norm is sinds een jaar 6 meter, en 4 meter lijkt niet genoeg te zijn, volgens de oppasser uit burgers-zoo. Dus tsja.
Ik vergelijk die gorillamevrouw ook niet met de vrouw in de auto, maar met de stenengooiers.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:03 schreef Redux het volgende:
Je kan niet roepen dat de vrouw zelf verantwoordelijk is voor haar dood door onder de viaduct te rijden. Je kunt ook niet roepen dat de vrouw verantwoordelijk is voor het laten ontsnappen van de gorilla met verwondingen als gevolg.
Ja weet ik, daarom klopt je vergelijking ook niet.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:04 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik vergelijk die gorillamevrouw ook niet met de vrouw in de auto, maar met de stenengooiers.
"Maar wel als de vrouw steeds lelijk kijkt naar de jochies op het viaduct, elke keer als ze langskomt. Ze had moeten weten dat je hangjongeren niet grijnzend aan moet kijken, omdat je anders een steen op je harses kunt verwachten."quote:Op zondag 20 mei 2007 21:03 schreef Redux het volgende:
Bij de dierentuin lijkt de vrouw voor velen hier zelf verantwoordelijk. Is hetzelfde als roepen dat de vrouw die onder de viaduct reed zelf verantwoordelijk is voor het rijden onder de viaduct met als gevolg de dood, omdat ze had kunnen weten dat het rijden onder een viaduct de dood tot gevolg had kunnen hebben.
Pffffrt. Zoals hier al vaak genoeg voorbij is gekomen: die 6 meter is een recente norm, en zat dierentuinen hebben een 4 meter brede gracht.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:04 schreef Redux het volgende:
[..]
Dus ja, die gracht was inderdaad aan de smalle kant, had breder gemoeten.
Verantwoordelijk is ze er dan ook niet voor, daar lijkt wel redelijke consensus over te bestaan, maar de vraag blijft in hoeverre de vrouw in kwestie door haar gedrag een dergelijke situatie wellicht niet enigszins uitgelokt heeft. Dat de vrouw niet verantwoordelijk is betekent niet dat ze dan haar handen compleet in onschuld kan wassen.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:03 schreef Redux het volgende:
Over je vergelijking met het steengooien van een viaduct, ik vind dat 2 totaal verschillende situaties. Bij de dierentuin lijkt de vrouw voor velen hier zelf verantwoordelijk. Is hetzelfde als roepen dat de vrouw die onder de viaduct reed zelf verantwoordelijk is voor het rijden onder de viaduct met als gevolg de dood, omdat ze had kunnen weten dat het rijden onder een viaduct de dood tot gevolg had kunnen hebben.
Je kan niet roepen dat de vrouw zelf verantwoordelijk is voor haar dood door onder de viaduct te rijden. Je kunt ook niet roepen dat de vrouw verantwoordelijk is voor het laten ontsnappen van de gorilla met verwondingen als gevolg.
Verzorgers staan niet de hele dag naast het hok te kijken wie er allemaal staat te loeren en te lachen naar die beesten.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:42 schreef Redux het volgende:
MAar goed, ben nogsteeds benieuwd naar hoe jullie dit zien:
Als zij 1 van de 'vaste bezoekers' was, hoeveel andere bezoekers kwamen dan dagelijks naar de gorilla kijken? En als er meedere vaste bezoekers dagelijks op die manier naar de gorilla komen kijken zoals de vrouw dit deed, waarom ondernam de dierentuin dan niet meer maatregelen om hetgeen waar een gorilla gek van wordt tegen te gaan? Ik vind dat de dierentuin hierin verantwoordelijk gesteld moet en kan worden. Zij zet immers de gorilla ten toon en moet daarbij op de hoogte zijn van risico's. Die verantwoordelijkheid kan niet bij de bezoekers neergelegd worden omdat je niet van de bezoekers kunt en mag verwachten dat ze precies op de hoogte kunnen zijn hoe gorilla's 'denken', ook al komen die bezoekers dagelijks.
quote:Op zondag 20 mei 2007 21:05 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja weet ik, daarom klopt je vergelijking ook niet.
Ik snap je punt niet helemaal met die 4 of 6 meter. Ik weet dat de recente norm 6 meter is en dat de gracht slechts 4 meter (geldende norm bij het maken van de gracht) is. Wat is je punt ermee?quote:Op zondag 20 mei 2007 21:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Pffffrt. Zoals hier al vaak genoeg voorbij is gekomen: die 6 meter is een recente norm, en zat dierentuinen hebben een 4 meter brede gracht.
En 't is nou niet bepaald zo dat er dagelijks gorilla's ontsnappen.
Yup.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:06 schreef Reya het volgende:
Verantwoordelijk is ze er dan ook niet voor, daar lijkt wel redelijke consensus over te bestaan, maar de vraag blijft in hoeverre de vrouw in kwestie door haar gedrag een dergelijke situatie wellicht niet enigszins uitgelokt heeft. Dat de vrouw niet verantwoordelijk is betekent niet dat ze dan haar handen compleet in onschuld kan wassen.
Ja, en dus met andere woorden ben jij blijkbaar van mening dat het te grazen nemen van de vrouw door de gorilla eigen schuld is. Dat terwijl er meerdere vaste bezoekers op zeer regelmatige basis naar de gorilla kwamen kijken en daarbij waarschijnlijk eenzelfde gedrag vertoonden.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:07 schreef gronk het volgende:
![]()
In beide gevallen heb je mensen die bezig zijn met onverantwoord gedrag, en die eigenlijk denken dat je daar probleemloos mee weg kunt komen.
Jij schijnt op het standpunt te staan dat je 'n dierentuin moet hebben die altijd veilig is, ook al heb je de domste bezoekers binnen (stenen gooien, etc. ). Misschien moet je niet de bezoekers beveiligen tegen de dieren, maar de dieren tegen de bezoekers.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:07 schreef Redux het volgende:
Wat is je punt ermee?
Maar er waren blijkbaar meerdere vaste bezoekers van de gorilla. De vrouw was niet de enige. Wanneer er een grotere groep vaste bezoekers bestond die dergelijk gedrag vertoonden had de dierentuin eerder en beter in moeten grijpen.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Verantwoordelijk is ze er dan ook niet voor, daar lijkt wel redelijke consensus over te bestaan, maar de vraag blijft in hoeverre de vrouw in kwestie door haar gedrag een dergelijke situatie wellicht niet enigszins uitgelokt heeft. Dat de vrouw niet verantwoordelijk is betekent niet dat ze dan haar handen compleet in onschuld kan wassen.
Ja precies! he he, snap je eindelijk mijn punt??quote:Op zondag 20 mei 2007 21:12 schreef gronk het volgende:
[..]
Jij schijnt op het standpunt te staan dat je 'n dierentuin moet hebben die altijd veilig is, ook al heb je de domste bezoekers binnen (stenen gooien, etc. ). Misschien moet je niet de bezoekers beveiligen tegen de dieren, maar de dieren tegen de bezoekers.
Hoho, zélf in de leeuwenkuil springen is wel iets anders dan de berg die naar Mozes komt.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:12 schreef gronk het volgende:
[..]
Jij schijnt op het standpunt te staan dat je 'n dierentuin moet hebben die altijd veilig is, ook al heb je de domste bezoekers binnen (stenen gooien, etc. ). Misschien moet je niet de bezoekers beveiligen tegen de dieren, maar de dieren tegen de bezoekers.
En wat zou dat? Die waren op dat moment blijkbaar niet aanwezig.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:11 schreef Redux het volgende:
Ja, en dus met andere woorden ben jij blijkbaar van mening dat het te grazen nemen van de vrouw door de gorilla eigen schuld is. Dat terwijl er meerdere vaste bezoekers op zeer regelmatige basis naar de gorilla kwamen kijken en daarbij waarschijnlijk eenzelfde gedrag vertoonden.
Oh, dus omdat meer mensen dom en onverantwoordelijk gedrag vertonen wordt het normaal? Interessant.quote:Ik zou zo ver niet durven te gaan. Blijkbaar bestaat er een groep mensen die graag naar de gorilla kwam kijken die hier anders over denkt. Om dan zo'n hele groep onverantwoordelijk te noemen vind ik erg ver gaan. Blijkbaar was er een situatie/gelegenheid waarin dit gedrag normaal scheen te zijn.
Een van de filmpjes die bij 't bokito-filmpje ingelinkt staan op youtube is van een-of-andere chinese meneer die met een leeuw aan de gang gaat. Denken dat 'n leeuw 'n wat grotere variant is van 'n poes, en dat je die net zo kunt knuffelen is, erm, niet zo slim. Dat *kan* wel eens fout gaan, en als maar genoeg mensen zoiets doen, dan *gaat* 't ook een keer fout.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoho, zélf in de leeuwenkuil springen is wel iets anders dan de berg die naar Mozes komt.
Blijkbaar is er een hele groep malloten die denken dat de aap hun grootste vriend is. Als dierentuin na zo'n gebeurtenis roept 'oh, ik dacht dat ze allemaal wel wisten dat ze dat niet mochten doen' is natuurlijk hastikke stom. Als dierentuin ervanuitgaan dat je bezoekers hetzelfde weten als jij dan ben je al niet slim bezig. Je kunt wachten op van die gekken die de gorilla proberen uit te dagen, of in dit geval in de veronderstelling zijn een superband te hebben opgebouwd niet wetende dat je juist bezig bent van die gorilla je grootste vijand te maken.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:15 schreef gronk het volgende:
[..]
En wat zou dat? Die waren op dat moment blijkbaar niet aanwezig.
[..]
Oh, dus omdat meer mensen dom en onverantwoordelijk gedrag vertonen wordt het normaal? Interessant.![]()
Ja precies, je moet als dierentuin de veiligheid van zowel bezoeker als dier in acht nemen, en uitgaan van de extreemste scenario, inclusief malloten die denken dat ze bij dergelijke dieren met hun tamme huisdier te maken hebben.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:18 schreef gronk het volgende:
[..]
Een van de filmpjes die bij 't bokito-filmpje ingelinkt staan op youtube is van een-of-andere chinese meneer die met een leeuw aan de gang gaat. Denken dat 'n leeuw 'n wat grotere variant is van 'n poes, en dat je die net zo kunt knuffelen is, erm, niet zo slim. Dat *kan* wel eens fout gaan, en als maar genoeg mensen zoiets doen, dan *gaat* 't ook een keer fout.
Nou, dan zat ik er toch niet zo gek ver naast metquote:Op zondag 20 mei 2007 21:21 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja precies, je moet als dierentuin de veiligheid van zowel bezoeker als dier in acht nemen, en uitgaan van de extreemste scenario, inclusief malloten die denken dat ze bij dergelijke dieren met hun tamme huisdier te maken hebben.
Want ja, je moet uitgaan van het extreemste scenario.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:30 schreef gronk het volgende:
Wijs die malloten op hun eigen verantwoordelijkheid, zorg dat je als dierentuin niet aansprakelijk kan worden gesteld zodra er wéér een beest door pesterijen volledig door het lint gaat.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:21 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja precies, je moet als dierentuin de veiligheid van zowel bezoeker als dier in acht nemen, en uitgaan van de extreemste scenario, inclusief malloten die denken dat ze bij dergelijke dieren met hun tamme huisdier te maken hebben.
Ah, de amerikaanse oplossing: laat iedereen een contract ondertekenen met veel kleine lettertjes, voor ze de dierentuin binnen gaan. Triest dat 't zo moet, maar allez.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:25 schreef Ringo het volgende:
Wijs die malloten op hun eigen verantwoordelijkheid, zorg dat je als dierentuin niet aansprakelijk kan worden gesteld zodra er wéér een beest door pesterijen volledig door het lint gaat.
De dierentuin laat dat gevaar wel toe. Als een dierentuin weet dat het bij gorilla's not done is om recht in de ogen te kijken of te lachen, dan moet je ook niet zorgen dat dat mogelijk is. Doe je dat wel, door ze achter glas te zetten waarbij het voor bezoekers mogelijk is dan moet je niet gek opkijken dat je op het eind met een woeste gorilla zit. Die situatie heeft de dierentuin dan zelf gecreerd. Het is als dierentuin dan achteraf niet mogelijk te roepen dat 'de bezoeker' had kunnen weten dat je dat gedrag niet moet vertonen, simpelweg omdat je niet van je bezoeker kunt verwachten dat ze weten hoe een gorilla reageert. En je kunt als dierentuin erg moelijk onderscheidt maken tussen de ene vaste bezoeker en de andere vaste bezoeker, lijkt mij.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wijs die malloten op hun eigen verantwoordelijkheid, zorg dat je als dierentuin niet aansprakelijk kan worden gesteld zodra er wéér een beest door pesterijen volledig door het lint gaat.
Waarom moeten dierentuinen hun bezoekers volledige veiligheid kunnen garanderen? Die zoeken toch zelf het gevaar op?
Dus zijn we terug bij het dichttimmeren van de verblijven.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
De dierentuin laat dat gevaar wel toe. Als een dierentuin weet dat het bij gorilla's not done is om recht in de ogen te kijken of te lachen, dan moet je ook niet zorgen dat dat mogelijk is. Doe je dat wel, door ze achter glas te zetten waarbij het voor bezoekers mogelijk is dan moet je niet gek opkijken dat je op het eind met een woeste gorilla zit. Die situatie heeft de dierentuin dan zelf gecreerd. Het is als dierentuin dan achteraf niet mogelijk te roepen dat 'de bezoeker' had kunnen weten dat je dat gedrag niet moet vertonen, simpelweg omdat je niet van je bezoeker kunt verwachten dat ze weten hoe een gorilla reageert. En je kunt als dierentuin erg moelijk onderscheidt maken tussen de ene vaste bezoeker en de andere vaste bezoeker, lijkt mij.
Precies.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus zijn we terug bij het dichttimmeren van de verblijven.
Wat ik bedoel is dat als je zelf de dieren direct benadert je zelf verwijtbaar handelt; vertrouwen op de veiligheid van de dierentuinafrastering is dat niet.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:18 schreef gronk het volgende:
[..]
Een van de filmpjes die bij 't bokito-filmpje ingelinkt staan op youtube is van een-of-andere chinese meneer die met een leeuw aan de gang gaat. Denken dat 'n leeuw 'n wat grotere variant is van 'n poes, en dat je die net zo kunt knuffelen is, erm, niet zo slim. Dat *kan* wel eens fout gaan, en als maar genoeg mensen zoiets doen, dan *gaat* 't ook een keer fout.
Dan weten ze het nu.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:28 schreef Redux het volgende:
Het is als dierentuin dan achteraf niet mogelijk te roepen dat 'de bezoeker' had kunnen weten dat je dat gedrag niet moet vertonen, simpelweg omdat je niet van je bezoeker kunt verwachten dat ze weten hoe een gorilla reageert.
Kom op zeg. De dierentuin is degene die het geheel kan inrichten zoals zij wil, de bezoeker betaalt een kaartje en kan verwachten daardoor een veilig dagje mee te maken. Dierentuinen horen een veilig oord te zijn voor familie-uitstapjes en dergelijke.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarom moeten dierentuinen hun bezoekers volledige veiligheid kunnen garanderen? Die zoeken toch zelf het gevaar op?
Ik geloof dat ik hier een zekere Ralph Nader aan de lijn heb, die dacht dat-ie jouw nummer had gedraaid. Iets met Ford Pinto's enzo.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:33 schreef Pool het volgende:
Is de extra voorzorgsmaatregel duurder dan verzekeren, dan verzekeren.
Is de extra voorzorgsmaatregel goedkoper dan verzekeren, dan een een extra voorzorgsmaatregel.
We vinden dat dierentuinen dat moeten zijn. Maar ze zijn het niet -- niet in dat ene uitzonderlijke geval, zoals gisteren.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Kom op zeg. De dierentuin is degene die het geheel kan inrichten zoals zij wil, de bezoeker betaalt een kaartje en kan verwachten daardoor een veilig dagje mee te maken. Dierentuinen horen een veilig oord te zijn voor familie-uitstapjes en dergelijke.
Tja, zo werkt het wel hoor.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik hier een zekere Ralph Nader aan de lijn heb, die dacht dat-ie jouw nummer had gedraaid. Iets met Ford Pinto's enzo.
(hysterisch gillend)quote:
Klopt. En de ervaring en kennis tot afgelopen vrijdag wees uit dat het vertrouwen op de dierentuinafrastering prima kon. Echter, door stress, pesterij en het idee dat zijn dominantie niet werd erkend bleek de bewuste dierenafrastering ineens niet meer voldoende. Dat is iets dat niemand kon voorzien.quote:Op zondag 20 mei 2007 21:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat als je zelf de dieren direct benadert je zelf verwijtbaar handelt; vertrouwen op de veiligheid van de dierentuinafrastering is dat niet.
Inderdaad. Dus geldt gewoon de hoofdregel: de bezitter van het dier is aansprakelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt. En de ervaring en kennis tot afgelopen vrijdag wees uit dat het vertrouwen op de dierentuinafrastering prima kon. Echter, door stress, pesterij en het idee dat zijn dominantie niet werd erkend bleek de bewuste dierenafrastering ineens niet meer voldoende. Dat is iets dat niemand kon voorzien.
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:04 schreef Pool het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus geldt gewoon de hoofdregel: de bezitter van het dier is aansprakelijk.
Man, als we die kant opgaan, dan ga ik danny sue-en voor de hersenschade die sommige posters mij aanbrengen.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.
Ik hoop alleen maar dat het Blijdorp niet afbrengt van hun huidige koers om dierenverblijven diervriendelijk te maken.quote:Op zondag 20 mei 2007 22:07 schreef miss_sly het volgende:
Ja, voor de daadwerkelijk geleden schade. Geen schadevergoedingen voor leed van arme geshockeerde mensen door wat ze hebben gezien, zoals die bewuste advocaat suggereert.
Dat hoorde ik ook via de media.quote:Op zondag 20 mei 2007 18:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
![]()
quote:Op zondag 20 mei 2007 23:08 schreef JohnDope het volgende:
Dat had nooit mogen gebeuren
Als ik baas beveiliging was geweest, dan was het nooit gebeurdquote:
Voordat het gebeurde hoorde ik je gek genoeg nooit de noodklok luidenquote:Op zondag 20 mei 2007 23:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als ik baas beveiliging was geweest, dan was het nooit gebeurd![]()
Heb je mijn posts wel gelezen?quote:Op zondag 20 mei 2007 22:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik hoop alleen maar dat het Blijdorp niet afbrengt van hun huidige koers om dierenverblijven diervriendelijk te maken.
Pool kan beter naar een wassenbeeldenmuseum gaan, levende dieren in een relatief natuurlijke omgeving bekijken houdt altijd een (klein) risico in waarvoor bij de ingang gewaarschuwd wordt.
Naar mijn mening doet Blijdorp er alles aan om de ZOO zo veilig mogelijk voor zowel mens als dier te maken maar zonder risico zal het hopelijk nooit zijn want daar zijn er geen levende dieren meer te bezichtigen zoals dat nu het geval is maar gaan we terug naar de grijze betonnen gevangenissen uit het verleden.
Ten eerste ik ben er nog nooit geweest.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:18 schreef soylent het volgende:
[..]
Voordat het gebeurde hoorde ik je gek genoeg nooit de noodklok luiden
Een absoluut veilige dierentuin is ook absoluut onbetaalbaar.quote:Op zondag 20 mei 2007 23:20 schreef Pool het volgende:
Ik zeg dat het inderdaad een afweging kan zijn van een dierentuin om niet voor volledige veiligheid te zorgen. Maar als er dan iets gebeurt, dan moet de schade vergoed worden. En dat risico neem je gewoon mee in de toegangsprijs, simpel.
Keurig aan het handje nadat ze een paar tranquilizers in hem geschoten hadden. Daarvoor wou hij niet vrijwillig mee.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar is op zich ook niets mis mee, natuurlijk. Hoewel ik het wel een tikje vreemd vind, maar goed, het is niet verkeerd.
[..]
Kijk, dat weten we dus helemaal nog niet. We weten niet wat er precies gezegd of gevraagd is, we weten niet in hoeverre er verteld is over het gedrag van gorilla's in het algemeen of Bokito in het bijzonder. We hebben maar heel weinig info hierover. Wel weten we iig dat er met de vrouw over is gesproken; dat zegt toch ook al iets?
[..]
Klopt, en wat mij betreft mogen ze al die mensen stevig aanpakken.
Punt in dit geval is dat deze mevrouw dat niet een keertje deed, maar bijna dagelijks. Dat is voor zo'n beest waarschijnlijjk een stuk bedreigender dan onbekende gezichten die dat doen en nooit meer terugkomen.
[..]
Ook hiervan weten we te weinig volgens mij, om een oordeel te vellen.
Kans is groot dat we nooit voldoende zullen weten om een algeheel oordeel te vellen dat klopt.
Bokito treft wat mij betreft geen blaam.
Die mevrouw is niet goed bezig geweest, maar dit is wel een erg zware straf.
En de dierentuin...tja, ik weet het werkelijk niet. Ik vind het wel wat eenvoudig om te zeggen dat ze fout waren, aangezien ze bijv. geen reden hadden te veronderstellen dat een gorilla over die gracht zou kunnen komen. Sommige dingen worden ook ernstig overdreven: na zijn ontsnapping in Berlijn hoefde hij helemaal niet "overmeesterd" te worden (zoals in de berichten hierover nu wordt gezegd) want hij liep keurig aan het handje mee terug naar het verblijf. Tijdens zijn ontsnapping vrijdag heeft hij geen 4 mensen verwond, maar alleen die mevrouw. De anderen zijn niet door hem verwond, maar door de paniek eromheen. Hij heeft geen poot naar hen uitgestoken.
Ow, dawissiknie.quote:
Het is niet nieuw, lees anders deze post Bokito fantopic! #4 als je erover heen gekeken hebt.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus moeten de eisen aangepast. Niemand zegt van niet. Maar totdat dit gebeurde was het ondenkbaar dat een gorilla over en door water zou gaan. Ook de Artis-directeur zegt dat in het stukje uit nrc nog een keer.
Jee. Dus alle dierentuinen in de wereld doen 't fout. O dear. D'r staat ons een hele golf van ontsnappende gorilla's te wachten.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:28 schreef voyeur het volgende:
Het is niet nieuw, lees anders deze post Bokito fantopic! #4 als je erover heen gekeken hebt.
Wat een onzin, die vrouw kreeg wat ze verdiende, niemand hoeft te betalen, doe godverdomme eens natuurlijk....quote:Op maandag 21 mei 2007 00:47 schreef JohnDope het volgende:
Goed bezig voyeur.
Maar in principe zou het ook niet uitmaken als apen wel parra voor water zouden zijn.
Want die apen zitten in een onnatuurlijke manier gevangen, dus dan kunnen ze ook onnatuurlijke dingen doen, zoals door water gaan, ookal zouden ze er niet tegen kunnen......
Dus men (sowieso hoofd beveiliging) had dan ook moeten kunnen relativeren dat vroeg of laat een aap zou ontsnappen via dat water.
Dus blijdorp kan allemaal wel mooie excuses blijven verzinnen, maar hoe je het ook wendt of keert; Blijdorp zal een grote schadevergoeding aan die mevrouw moeten betalen.
Niet alle hoor. Er zijn verschillende normen wereldwijd en veel zijn strenger qua eisen dan Blijdorp hanteerde. Overigens is het heel dicht bij huis al anders. Artis hanteert een heel ander beleid ('no contact' voor verzorgers, ultieme veiligheid voor bezoekers) en heeft voor de gorilla's een heel dikke glazen wand geplaatst.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:33 schreef gronk het volgende:
[..]
Jee. Dus alle dierentuinen in de wereld doen 't fout. O dear. D'r staat ons een hele golf van ontsnappende gorilla's te wachten.
quote:Op zondag 20 mei 2007 15:54 schreef Redux het volgende:
Ik vind btw ook dat de vrouw verkeerd bezig is, ze had kunnen weten hoe apen reageren op dergelijk gedrag, ze heeft er zelf schuld aan.
quote:Op zondag 20 mei 2007 20:52 schreef Redux het volgende:
Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat de vrouw hier niet verkeerd bezig is geweest
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezigquote:Op maandag 21 mei 2007 01:55 schreef Bokito-de-gorilla het volgende:
Achja, mensen spreken zichzelf altijd tegen, wij apen geven gewoon een klap op je hoofd en kijken daarna blij.
Geen enkele beveiliging is waterdicht, er is altijd een kans dat een dier kan ontsnappen. Uiteraard probeert men die kans zo klein mogelijk te maken, maar het is een illusie om te denken dat er nooit iets zal gebeuren. Bovendien is het een afweging tussen kosten, vermaak van het publiek en de vrijheid van het dier - voor zover je van vrijheid kunt spreken.quote:Op maandag 21 mei 2007 00:47 schreef JohnDope het volgende:
Dus men (sowieso hoofd beveiliging) had dan ook moeten kunnen relativeren dat vroeg of laat een aap zou ontsnappen via dat water.
Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.quote:Dus blijdorp kan allemaal wel mooie excuses blijven verzinnen, maar hoe je het ook wendt of keert; Blijdorp zal een grote schadevergoeding aan die mevrouw moeten betalen.
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
De Vries: Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt;
Blijkbaar heeft deze dame er niks van geleerd![]()
Je bedoelt 'is er een OvJ die effe wil scoren'.quote:Op maandag 21 mei 2007 09:26 schreef NewOrder het volgende:
Dat is helemaal geen punt van discussie aangezien Blijdorp allang heeft aangekondigd de schade te vergoeden. Wat veel interessanter is, is de vraag of Blijdorp en/of mevrouw strafrechtelijk worden vervolgd.
je zou zo waar aan de dierentuin doneren op voorwaarde dat ze dat soort "dierenvrienden" weigerenquote:Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
Yup. En de volgende keer dat 'ie iemand die hem week na week dagelijks uitdaagt te grazen neemt moet 'ie natuurlijk afgemaakt worden, of permanent opgesloten, omdat hij een 'bedreiging' is...quote:Op maandag 21 mei 2007 09:55 schreef Gia het volgende:
Kunnen ze dat mens geen straatverbod geven. Ze blijft het arme dier maar stalken.
Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopenquote:Op zondag 20 mei 2007 20:19 schreef Pool het volgende:
Op nu.nl:
[..]
Wie ziet hier ook een parallel met groepjes hangjongeren?
En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:42 schreef buachaille het volgende:
Ik ben een keer met een paar personen van Afrikaanse origine naar Blijdorp geweest. Bij de meeste dieren zeiden de Nederlanders "kijk eens wat mooi" en de Afrikane zeiden dus "kijk eens wat lekker". Dat was wel leerzaam omdat ik een aantal goede tips heb gekregen om bijvoorbeeld een stekelvarken van zijn stekelige velletje te ontdoen en welke kruiden je er dus bij nodig hebt.
Aangekomen bij de gorilla's liepen ze gelijk door, ze waren echt doodsbenauwd. Later heb ik een documentaire gezien op televisie waardoor ik begreep waarom ze zo bang zijn. Als je als bushbewoner door een gorilla wordt aangevallen is het eerst wat hij doet grijpen naar je penis en ballen en die tegen de richting van de klok in 270 graden draaien. Tja, en zo leer je iedere dag wat bij!
quote:Op maandag 21 mei 2007 11:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Op geenstijl zag ik al dat iemand deze gorilla met 'Finnen' vergeleek. Niet aankijken en gewoon doorlopen
quote:Bokito’s uitbraak houdt de kenners bezig
Reportage Van onze verslaggever, Robin Gerrits (volkskrant, web)
ROTTERDAM - De gorilla zit weer in zijn kooi. Petronella de Horde ligt nog in het ziekenhuis. Waarom ging Bokito in de aanval?
‘Ik weet zeker dat Bokito mijn vrouw gericht heeft aangevallen. We stonden naar hem te kijken, liepen weg, hoorden een plons en hij stond achter ons.’ Volgens Gerrit de Horde uit Zoetermeer, echtgenoot van Petronella Yvonne de Horde (57), die zwaargewond in het Erasmus MC ligt, pakte hij haar meteen beet. ‘Ik ben in de bosjes gedoken en heb om hulp geroepen.’
Wat heeft de 11-jarige, 180 kilo zware laaglandgorilla uit Blijdorp bezield, toen hij over de ruim drie meter brede gracht met schrikdraad sprong? Warner Jens van de Apenheul in Apeldoorn heeft geen idee, maar denkt dat niet alleen het publiek schrok. ‘Mogelijk is zijn agressie ingegeven door paniek. Zo van: hier sta ik, wat nu?’ Ook volgens zijn vaste verzorger Fred Rueb kan het zo zijn gegaan. ‘Maar nu ga ik denken voor een aap en dat is erg riskant.’
Warner Jens werkt al 20 jaar met gorilla’s en noemt de gedachte van een gerichte aanval ‘heel bizar’. Zijn Apeldoornse collega Frank Rietveld zei zaterdag in NOVA dat de gorilla de vrouw misschien niet toevallig te pakken nam, omdat duidelijk is dat ze elkaar kenden. Experts achten het denkbaar dat juist het bekkentrekken door het slachtoffer en het zoeken van oogcontact een mannetjesaap als Bokito heeft uitgedaagd.
Verzorger Rueb vertelt dat Bokito’s houding de laatste maand veranderd is. ‘Hij was altijd al een puber. Maar een andere gorillagroep met een dominant mannetje is onlangs naar Shanghai vertrokken. Het lijkt erop dat hij zich sindsdien extra als volwassen gorilla wil laten gelden.’
Voeg daarbij dat Bokito niet bepaald ‘normaal’ is opgegroeid, voorzover dat in gevangenschap mogelijk is. Bokito is met de hand gevoed en was voorheen een celebrity in Duitsland. Hij ging er geregeld onder begeleiding aan de wandel, kwam met verzorgers in de pizzeria en verscheen op tv. ‘Een beetje zoals nu met Knut gebeurt’, zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ‘Daar gaan ze nog wat mee te stellen krijgen, met die ijsbeer.’ Ook Jens van de Apenheul zegt dat een dergelijke opvoeding apen onbetrouwbaarder kan maken.
Juist omdat hij zo gewend was aan mensen en nog niet het gewenste groepsgedrag vertoonde, werd hij in 2005 naar Blijdorp gehaald. ‘We hebben een goed functionerende groep hier. We vangen vaker apen op’, zegt Dorresteijn.
In de korte tijd dat de gorilla de vrouw vasthield, beet hij haar zeker honderd keer, verbrijzelde hij een hand, verwondde de borstkas, en brak hij een arm van de vrouw. Toen liet hij haar los, waarna hij koers zette naar een speeltuin en een restaurant, waar hij werd ingesloten en door een schietploeg verdoofd. Het verhaal en de foto’s van de ontsnapping gingen de wereld over. De Australische krant Sydney Morning Herald kopte met King Kong gone wrong.
Gerrit de Horde is zaterdag terug in Blijdorp. ‘De chirurg zegt dat het met de handen van mijn vrouw mogelijk niet goed komt.’ Er zijn meerdere operaties nodig. ‘Er komt zeker een vette claim’, zegt De Horde. ‘Ze wisten dat hij vluchtgevaarlijk was. Hij is in Berlijn ook ettelijke keren ontsnapt.’
Dorresteijn noemt het gebeuren verschrikkelijk, maar ziet niet wat Blijdorp fout heeft gedaan. ‘Een aap kan niet vier meter ver springen, en ook niet zwemmen. We moeten de maatregelen verscherpen.’
Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.
Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
Ik zou het zeer op prijs stellen als dat gestoorde mens een verbod kreeg hier....anders góói ik haar volgende keer door de glazen deur van het restaurantje ipv mn hand te gebruiken..quote:Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Snoet123 het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)udt_de_kenners_bezig
Gerrit de Horde en zijn dochter Vanessa blijven zaterdag urenlang op de plek des onheils. ‘Mijn vrouw neemt het Bokito niet kwalijk.’ Het echtpaar kwam zeker drie tot vier keer per week naar de diergaarde, speciaal voor de gorilla’s. Daar kwamen ze de vaste maatjes tegen met dezelfde fascinatie.
Margot de Vries hoort daarbij. Volgens haar reageerde Bokito opvallend op vrouwen. Vanessa de Horde: ‘Vooral op mijn moeder. En zij had ook iets met hem.’ De Vries: ‘Ik weet zeker dat ze weer zal proberen terug te komen om hem in de ogen te kijken. Zo van: dit hebben we samen meegemaakt.’
Blijkbaar heeft deze dame er niks van geleerd![]()
Wanneer komt er Bokito merchandising?quote:Op maandag 21 mei 2007 11:50 schreef Maisnon het volgende:
Haha, ik las het vanochtend pas in de krant, was heel het weekend weg. Ik was ook meteen in favor van Bokito, wat een held. Nog een fan hier!
Tja, dat leg ik je nog wel eens uit als je 18 bentquote:Op maandag 21 mei 2007 11:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En als je als bushbewoner nu geen penis en ballen hebt?![]()
quote:. ‘Er komt zeker een vette claim’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |