Waarom?quote:Vijf jaar geleden wordt Pim Fortuyn vermoord door een man die zijn hele leven strijdt tegen het fokken van nertsen.
Een bijna geslaagde strijd want een Kamermeerheid wil het fokken van nertsen verbieden. Maar dan valt het laatste paarse kabinet en neemt Fortuyn het op voor de nertsfokkers.
Na de moord op Fortuyn wordt er nog een keer massaal actie gevoerd tegen een nertsfokker. En dan wordt het stil. Maar nu zijn de nertsfokkers terug bij af: vijf jaar later tekent zich opnieuw een meerderheid in de Tweede Kamer af om nertsfokken te verbieden.
Afgunst dus?quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Inderdaad, het een is vrij overbodige en overdadige luxe. Maar een verbod in nederland heeft geen zin. je kan zebeter hier fokken dan in roemenië ofzo.quote:Op maandag 7 mei 2007 00:12 schreef Stoomhamer het volgende:
Het is waarschijnlijk meer de overdrijving die uitgaat van bont.
Er is geen verschil in het houden van de dieren, maar ik denk dat meespeelt dat de standaard vleesdieren gedomesticeerde zijn en nertsen als wild gezien worden.quote:Op zondag 6 mei 2007 23:44 schreef sizzler het volgende:
Waarom?
Wat is er mis met het fokken van nertsen? We slachten jaarlijks miljoenen kippen, varkens en koeien af. En echt niet alleen omdat we anders verhongeren. Waarom dan moeilijk doen om die paar nertsen??
Dat zou denk ik de voornaamste reden zijn om ze te verbieden. Ik vind het zelf ook ethisch amper te verantwoorden om dieren dood te maken enkel en alleen voor een jas (terwijl er geen noodzaak is om die beesten daarvoor af te maken; wat is er mis met leer / konijnenvel etc?)quote:Op maandag 7 mei 2007 01:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom kan ik trouwens nergens een nertsenbiefstukje bestellen? Als je ze dan fokt gebruik dan alles, lijkt mij wel zo handig voor je eigen winst.
quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Waarom is het barbaars?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:12 schreef SCH het volgende:
Eindelijk
Die nertsenfok is barbaars en onnodig.
Waarom dat?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:14 schreef Mauro het volgende:
[..]
![]()
Jeej!!
Geen shampoo meer van de HEMA
Geen andere cosmetische producten
Het fokken van vossen voor bont is ook alvast verboden. Hoe zit het daar dan mee?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Het wetsvoorstel heeft de Eerste Kamer nooit gehaald, het is overigens ook nooit goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het was toen al ingetrokken door de nieuwe regering (een van de weinige daden van Balkenende-I).quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?quote:
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef Mauro het volgende:
[..]
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?
staat dan wel niet op de verpakking als "nertsolie" maar onder één of ander E-nummertje omdat je anders de hele maatschappij over je heen krijgt
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.quote:
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.
iig in heel erg veel cosmetische producten.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:23 schreef Sexy_Sadie het volgende:
[..]
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?
Ok, jij weet het dus ook niet...quote:Op maandag 7 mei 2007 21:37 schreef Mauro het volgende:
[..]
iig in heel erg veel cosmetische producten.
Maar in die van de body-shop zou ik het niet weten..
body-shop
1. Dat gebeurt niet.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.quote:Het doel is anders, maar het middel is precies hetzelfde als voor vlees.![]()
1. Is al lang geleden gebeurtquote:Op maandag 7 mei 2007 21:41 schreef SCH het volgende:
[..]
1. Dat gebeurt niet.
2. Dan nog is het niet een natuurlijke omgeving en leefsituatie
[..]
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.
Daar is natuurlijk altijd wat aan te veranderen.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:41 schreef SCH het volgende:
1. Dat gebeurt niet.
Als dat een reden is kan je ook pieterburen, dierenasielen, dierentuinen, etc. afschaffen. Sterker nog, heel veel beesten die in de natuur leven, leven niet in hun natuurlijke omgeving en wij mensen al helemaal niet. De natuur veranderd en het beest past zich aan.quote:2. Dan nog is het niet een natuurlijke omgeving en leefsituatie
Dieren in hokjes is prima te vergelijken met andere dieren in hokjes.quote:Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
quote:Op maandag 7 mei 2007 22:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?
En de rest van de veeteelt in NL? Kippen en varkens leven in niet veel grotere hokken. En mensen die cavia's houden?
Zie ik het nut niet van in, om roofdieren op die manier te houden voor dit doel.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:36 schreef sizzler het volgende:
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?
Irrelevant. Probeer het bij het onderwerp te houden.quote:En de rest van de veeteelt in NL? Kippen en varkens leven in niet veel grotere hokken. En mensen die cavia's houden?
Dat is de oplossing!quote:Op maandag 7 mei 2007 22:31 schreef Mickmek het volgende:
Als niemand meer met een nerts wilde lopen, zou het probleem snel uit de wereld zijn.
Ga dat maar eens vertellen in de landen waar het bont naartoe wordt ge-exporteerd en waar dus de meeste jassen/mutsen verkocht worden.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:36 schreef mr.vulcano het volgende:
Ik vind het prima als groepen het nertsenfokken willen verbieden, maar dan zijn zij er wel medeschuldig aan dat in nieuwe nertsenfokkerijen in bijvoorbeeld polen de nertsen het een stuk slechter krijgen. Het dierenwelzijn lijkt mij daarmee dus niet gediend.
Er voor zorgen dat er nog maar weinig afnemers zijn van nertsen lijkt me veel verstandiger.
ben jij er wel geweest dan ?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:44 schreef Mauro het volgende:
[..]
1. Is al lang geleden gebeurt
2. Loslaten is natuurlijkDie beesten gaan allemaal kapot omdat ze niet eens weten hoe ze moeten jagen en daarbij ze moorden ook nog eens alles uit wat ze onderweg tegenkomen.
En wat de nertsenfok betreft, ben je al eens op een farm geweest?
Heb je gezien hoe die diertjes daar leven?
Nee?
Dat dacht ik al![]()
mi is het zelfs nog erger dan barbaars, de barbaar van toen, die zich met dat aparte vel wist te tooien cq te tonen dat die een hogere status had dan de rest, heeft dat beest iig nog zelf en op een eerlijke manier verslagen ..quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben daar idd erg veel geweestquote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:49 schreef moussie het volgende:
[..]
ben jij er wel geweest dan ?
En, wat vond je ervan .. een solitair roofdier dat normaal gesproken een territorium heeft van zo'n 25 km² opgesloten in een kooitje waarin die niet verder komt dan om zijn eigen as te draaien en op nog geen 50 cm afstand het volgende kooitje ?
Ik heb dat filmpje niet nodig om te weten hoe nertsen aan hun einde komen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:20 schreef Kizim het volgende:
Van mij mogen ze de nertsfokkerijen afschaffen.
Mss kunnen jullie dit filmpje eens bekijken, hier zie je hoe het er aan toe gaat in zo een fokkerijen en ook hoe de beestjes hun dood tegemoet gaan.![]()
http://www.gaia.be/ned/movies/bont.mpeg
Het eerste deel gaat wel over vossen, maar 2de deel is van nertsen.
Dat is toch juist het onderwerp? Waarom het fokken met nertsen verbieden als we andere dieren in nagenoeg dezelfde omstandigheden laten leven en sterven?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Zie ik het nut niet van in, om roofdieren op die manier te houden voor dit doel.
[..]
Irrelevant. Probeer het bij het onderwerp te houden.
omdat er imitatiebond is? dat even mooi oogt als het echte.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:40 schreef Petera het volgende:
, zie ik niet in waarom we geen dieren zouden mogen doden voor kleding die we strikt gezien niet nodighebben.
Hier in NL (of Italië waar heel erg veel bont wordt verkocht) is het idd een luxe artikel.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:02 schreef Kizim het volgende:
[..]
omdat er imitatiebond is? dat even mooi oogt als het echte.
in mijn ogen hoeft een dier dan niet te sterven voor een luxe artikel.
maar er moet geen dier voor sterven ...quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:08 schreef Mauro het volgende:
[..]
Hier in NL (of Italië waar heel erg veel bont wordt verkocht) is het idd een luxe artikel.
Maar er zijn landen op deze aardkloot waar het niet als een luxe artikel wordt gezien maar als pure noodzaak.
Zoals ik al eerder heb gezegd is bont een zeer duurzaam product en gaat als het ff meezit een leven mee. Nepbont gaat misschien een jaartje mee en moet je dus ieder jaar een nieuwe jas/muts kopen wat dus uiteindelijk vele malen duurder is dan om eens een stukje bont te kopen.
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:10 schreef Kizim het volgende:
maar er moet geen dier voor sterven ...
Voor mij persoonlijk moeten er idd geen dieren sterven voor voedselquote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:12 schreef Mauro het volgende:
[..]
![]()
Er hoeft zeker van jou ook geen dier te sterven omdat er gegeten moet worden.
Laten we met z'n allen massaal overgaan op natuurlijk gestorven vlees
Lekker.. taaie kip/koe/varken/paard![]()
omdat die andere dieren geen solitaire roofdieren zijn die een groot leefgebied nodig hebben ?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:40 schreef Petera het volgende:
[..]
Dat is toch juist het onderwerp? Waarom het fokken met nertsen verbieden als we andere dieren in nagenoeg dezelfde omstandigheden laten leven en sterven?
mwah, of wij helemaal geen vlees nodig hebben is nog maar de vraag, maar het klopt wel dat we er niet zoveel van nodig hebben als we nu gebruiken .. maar dan nog is dat appels met peren vergelijken, ten eerste omdat we bij de intensieve veeteelt al het een of ander hebben verbeterd mbt dierenleed maar hoofdzakelijk omdat, zoals ik boven al aanhaalde, je een van nature solitair roofdier niet kan vergelijken met een grazend kuddedier of een vogel die op zo'n scharrelboerderij toch erg dicht bij zijn natuurlijke gedrag blijftquote:Ik zie geen doorslaggevend argument om nertsen rechten te geven die we zelfs varkens niet geven. Dat wil niet zeggen dat alles bij het oude moet blijven, maar zolang we dieren blijven doden om ervan te eten, terwijl we strikt gezien geen vlees nodighebben, zie ik niet in waarom we geen dieren zouden mogen doden voor kleding die we strikt gezien niet nodighebben. En als we nertsen wettelijk gaan beschermen, moeten onze huisdieren toch minstens dezelfde bescherming krijgen. Het dierenleed van nertsen oplossen lijkt verdacht veel op apartheid als zo'n wet alleen nertsen beschermt en niet andere dieren die vergelijkbaar lijden.
Je hebt het over natuurlijk gedrag..quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:10 schreef moussie het volgende:
[..]
omdat die andere dieren geen solitaire roofdieren zijn die een groot leefgebied nodig hebben ?
[..]
mwah, of wij helemaal geen vlees nodig hebben is nog maar de vraag, maar het klopt wel dat we er niet zoveel van nodig hebben als we nu gebruiken .. maar dan nog is dat appels met peren vergelijken, ten eerste omdat we bij de intensieve veeteelt al het een of ander hebben verbeterd mbt dierenleed maar hoofdzakelijk omdat, zoals ik boven al aanhaalde, je een van nature solitair roofdier niet kan vergelijken met een grazend kuddedier of een vogel die op zo'n scharrelboerderij toch erg dicht bij zijn natuurlijke gedrag blijft
even afgezien van de discussie of melk drinken nou wel of niet gezond is of tegenwoordig überhaupt nog noodzakelijk is .. een koe foppen door het kalf niet te spenen is mi toch wel van een totaal andere orde dan een roofdier opsluiten in een klein kooitje voor niets anders dan zijn vacht ..quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:15 schreef Mauro het volgende:
[..]
Je hebt het over natuurlijk gedrag..
Wat is er natuurlijk aan een koe die heel haar leven melk staat te geven?
Een koe geeft van nature melk zolang het kalf gezoogd wordt. Daarna houdt het op met melk geven en begint weer melk te geven als ze net geworpen heeft van een volgend kalf etc..
Nee, de mens blijft die koe melken om zo het natuurlijk gedrag van een koe aan te passen/foppen om maar melk te kunnen drinken.
btw, de mens is het enige zoogdier ter aarde wat na de zoogtijd melk blijft drinken. Maar ja, het is zo onmenselijk om vrouwen in een stal te zetten om daar de melk vandaan te halen. Dus koeien/geiten/postduiven.
Geef in dat geval gewoon alle dieren in gevangenschap recht op een verblijf waarin ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Uiteraard verdwijnt de nertsenfok dan alsnog, omdat het niet langer rendabel is. Maar in ieder geval is er dan sprake van een regeling waar alle dieren die in dezelfde situatie verkeren ook iets aan hebben. Bovendien is dan duidelijker waarom de nertsenfok "verboden" is.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:10 schreef moussie het volgende:
[..]
omdat die andere dieren geen solitaire roofdieren zijn die een groot leefgebied nodig hebben ?
[..]
mwah, of wij helemaal geen vlees nodig hebben is nog maar de vraag, maar het klopt wel dat we er niet zoveel van nodig hebben als we nu gebruiken .. maar dan nog is dat appels met peren vergelijken, ten eerste omdat we bij de intensieve veeteelt al het een of ander hebben verbeterd mbt dierenleed maar hoofdzakelijk omdat, zoals ik boven al aanhaalde, je een van nature solitair roofdier niet kan vergelijken met een grazend kuddedier of een vogel die op zo'n scharrelboerderij toch erg dicht bij zijn natuurlijke gedrag blijft
Ik geloof dus dat veel van die basisvrijheden niet gerespecteerd worden bij nertsfokkerijen!quote:1. Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding
2. Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief: dieren moeten in leefomstandigheden gehouden worden die hen een geschikte huisvesting, inclusief een comfortabele rust- en schuilplaats garandeert.
3. Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes.
4. Vrij zijn om normaal, natuurlijk gedrag te kunnen uitvoeren.
5. Vrij zijn van psychologisch ongerief, meer bepaald van angst en chronische stress.
En ik geloof dat jij je daar wel eens heel erg lelijk in vergist!quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:52 schreef Kizim het volgende:
Ik geloof dus dat veel van die basisvrijheden niet gerespecteerd worden bij nertsfokkerijen!
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:53 schreef Mauro het volgende:
[..]
En ik geloof dat jij je daar wel eens heel erg lelijk in vergist!
hmzquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:53 schreef Mauro het volgende:
[..]
En ik geloof dat jij je daar wel eens heel erg lelijk in vergist!
tja, alleen het eerste punt is discutabel, er leggen tijdens zo'n hittegolf als vorig jaar nl aardig wat diertjes het loodje omdat ze onvoldoende vocht krijgen, de rest van het jaar valt het wel mee ..quote:1. Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding.
2. Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief: dieren moeten in leefomstandigheden gehouden worden die hen een geschikte huisvesting, inclusief een comfortabele rust- en schuilplaats garandeert.
3. Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes.
4. Vrij zijn om normaal, natuurlijk gedrag te kunnen uitvoeren.
5. Vrij zijn van psychologisch ongerief, meer bepaald van angst en chronische stress.
plaatje heet: http://www.respectvoordieren.nl/uploads/Image/furfarmrussia.jpgquote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:13 schreef moussie het volgende:
Ter illustratie .. hoeveel bontjassen zou dit zijn en hoeveel daarvan zijn idd bedoeld om je te beschermen tegen de kou ?
[afbeelding]
Waarom mag dat niet en dit wel:quote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:13 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz
[..]
tja, alleen het eerste punt is discutabel, er leggen tijdens zo'n hittegolf als vorig jaar nl aardig wat diertjes het loodje omdat ze onvoldoende vocht krijgen, de rest van het jaar valt het wel mee ..
maar die dieren hebben wel last van fysiek, fysiologisch en psychologisch ongerief en cq van stress, daarom vreten ze hun eigen staart op, dus pijn hebben ze ook, en zover ik weet is draaien om je eigen as geen natuurlijk gedrag van marterachtigen ..
dus wat lul je nou over lelijk vergissen .. ben jij zo afgestompt door dat werken daar dat je dat dierenleed niet meer ziet .. dat je deze werkelijk walgelijke manier van geld verdienen goed probeert te praten ?
Ter illustratie .. hoeveel bontjassen zou dit zijn en hoeveel daarvan zijn idd bedoeld om je te beschermen tegen de kou ?
[afbeelding]
quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars.
A) dit topic gaat niet over kippenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:58 schreef sizzler het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom de ophef over nertsen? Ze hebben het echt niet slechter dan kippen of varkens hoor. En hun leed is even zinloos.
Ach, de hoeveelheid dat wij vreten kan je ook haast als luxe beschouwen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:00 schreef Shivo het volgende:
[..]
A) dit topic gaat niet over kippen
B) Wie zegt dat daar er geen ophef over de bioindustrie bestaat?
C) Hun leed is niet even zinloos, er is een verschil tussen voedsel en luxe artikel.
De kippen zijn voor het perspectief. Waarom zou je het fokken van nertsen verbieden (als ze het echt zo slecht hebben, zorg dan dat ze het beter krijgen door grotere kooien voor te schrijven) terwijl er zoveel ander leed is waar geen haan naar kraait??quote:
In de Kamer niet.quote:B) Wie zegt dat daar er geen ophef over de bioindustrie bestaat?
Oh? een leren jas of leren bekleding in je auto is geen luxe? Dat is toch ook de huid van een dier? Bovendien zou er dan geen bezwaar meer zijn als het vlees van nertsen wordt verwerkt tot kattenvoer? Los van de discussie of we de hamburgers van McDonalds of al dat barbequen echt nodig hebben om te overleven. (zegt een vegetariër)quote:C) Hun leed is niet even zinloos, er is een verschil tussen voedsel en luxe artikel.
Dan volg je het nieuws niet. de PvdD is niet voor niets in de kamer gekomen en organisaties als Wakker Dier werken hard tegen alle misstanden in de bioindustrie.quote:
Leren jassen en autobekleding zijn een bijproduct van andere producten. Nertsenvlees wordt niet verwerkt tot kattenvoer dus dat is geen issue. En wat mij betreft wordt _alle_ bioindustrie per direct afgeschaft.quote:[..]
Oh? een leren jas of leren bekleding in je auto is geen luxe? Dat is toch ook de huid van een dier? Bovendien zou er dan geen bezwaar meer zijn als het vlees van nertsen wordt verwerkt tot kattenvoer? Los van de discussie of we de hamburgers van McDonalds of al dat barbequen echt nodig hebben om te overleven. (zegt een vegetariër)
Ergens hard aan werken is nog geen ophef. Toon dan maar aan dat er ook een verbod op de bioindustrie aan zit te komen. De PvdD heeft twee zetels. Niet echt een meerderheid he?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:15 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dan volg je het nieuws niet. de PvdD is niet voor niets in de kamer gekomen en organisaties als Wakker Dier werken hard tegen alle misstanden in de bioindustrie.
De omwisseling van hoofd- en bijproduct is een theoretische discussie. Voor zo'n diertje maakt het niets uit. Het gaat erom dat als nertsenvlees maar wordt verwerkt tot andere producten dat het dan opeens wel okee zou zijn. Hypocrisie ten top. Er zijn kennelijk geen argumenten voor het niet gebruiken van de huid van nertsen, alleen voor het niet volledig "opmaken" van de resten. Dat is een heel andere discussie. Net als de grootte van de hokjes geen argumenten zijn voor het feitelijk fokken van nertsen om er bontjassen van te maken.quote:Leren jassen en autobekleding zijn een bijproduct van andere producten. Nertsenvlees wordt niet verwerkt tot kattenvoer dus dat is geen issue.
Waar wil je nou eigenlijk naar toe? Aantonen dat je drukmaken over nertsenfokkerijen onzin is? Ik heb net al een argument genoemd tegen het gebruik van nertsenbont. Ik ben met je eens dat de varkenshouderij en kippenboerderijen een veel groter probleem zijn, maar de er is natuurlijk wel een verschil tussen producten die worden gebruikt als voedsel en producten die modeartikelen zijn. Daarom mogen er in Nederland ook geen dierenproeven meer worden gedaan voor het testen van cosmetica.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:28 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ergens hard aan werken is nog geen ophef. Toon dan maar aan dat er ook een verbod op de bioindustrie aan zit te komen. De PvdD heeft twee zetels. Niet echt een meerderheid he?
[..]
De omwisseling van hoofd- en bijproduct is een theoretische discussie. Voor zo'n diertje maakt het niets uit. Het gaat erom dat als nertsenvlees maar wordt verwerkt tot andere producten dat het dan opeens wel okee zou zijn. Hypocrisie ten top. Er zijn kennelijk geen argumenten voor het niet gebruiken van de huid van nertsen, alleen voor het niet volledig "opmaken" van de resten. Dat is een heel andere discussie. Net als de grootte van de hokjes geen argumenten zijn voor het feitelijk fokken van nertsen om er bontjassen van te maken.
Op zich ben ik het met je eens hoor. Alleen vind ik het wel een iets te makkelijk antwoord. Er zijn gewoon erg veel monden te voeden. Deze monden verwachten de producten ook nog eens tegen een enigzins redelijke prijs. Hoe wil je dat dan doen?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:15 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dan volg je het nieuws niet. de PvdD is niet voor niets in de kamer gekomen en organisaties als Wakker Dier werken hard tegen alle misstanden in de bioindustrie.
[..]
Leren jassen en autobekleding zijn een bijproduct van andere producten. Nertsenvlees wordt niet verwerkt tot kattenvoer dus dat is geen issue. En wat mij betreft wordt _alle_ bioindustrie per direct afgeschaft.
Als alle vleeseters wat meer geld voor hun biefstukje betalen is biologische landbouwerij al een stuk vriendelijker (overigens is ook dat bepaald geen walhalla, vleesbiggen zitten nog steeds op beton waar ze op uitglijden). Het neemt echt niet zoveel meer ruimte in dan intensieve veeteelt, en zeker als Nederland minder gaat exporteren kunnen we ons eigen land prima van vlees voorzien door middel van biologische veeteelt.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:38 schreef kriele het volgende:
[..]
Op zich ben ik het met je eens hoor. Alleen vind ik het wel een iets te makkelijk antwoord. Er zijn gewoon erg veel monden te voeden. Deze monden verwachten de producten ook nog eens tegen een enigzins redelijke prijs. Hoe wil je dat dan doen?
]http://www.respectvoordieren.nl/uploads/Image/furfarmrussia.jpg[/quote][/url]quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:23 schreef sigme het volgende:
[..]
plaatje heet: [url=http://www.respectvoordieren.nl/uploads/Image/furfarmrussia.jpg
zoals gezegd, de stapel afval hier is niet kleiner dan op die foto, en ja, zou best kunnen dat die stapel daar gaat groeien .. en wat dan nog ? Je gunt de Russen de business niet dus kom je maar met verhalen over hoeveel beter die beesten het hier hebben .. ? De kooien zijn net ietsje groter waardoor de uitval net iets minder is dus is het humaner of zo ? Rare drogreden om iets wat krom is toch recht te pratenquote:Dus
a) wat heeft het te maken met de Nederlandse fokkerij en een eventueel verbod, anders dan dat deze stapel waarschijnlijk groeit bij een verbod hier,
idd, best koud daar, jammer alleen dat al dat bont niet bij de plaatselijke bevolking terechtkomt, die kunnen hooguit een muts of kraag betalen, maar bij een of andere rijke "dame" die de jas of stola, losjes over de schouders gedrapeerd, draagt bij de zoveelste benefiet voor noodlijdend Afrikaquote:en
b) kou? Rusland? Nou, daar zouden nog best eens wat nuttige bontjasjes tegen kunnen komen kijken.
Wanneer leren dieren/mileuhippies nou eens af humaan te gebruiken. Nertsen zijn geen mensen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 00:00 schreef moussie het volgende:
De kooien zijn net ietsje groter waardoor de uitval net iets minder is dus is het humaner of zo ?
ik zit helemaal geen woord te zoeken .. dat jij alleen de secundaire betekenis kent kan ik ook niet helpenquote:Op woensdag 9 mei 2007 00:06 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wanneer leren dieren/mileuhippies nou eens af humaan te gebruiken. Nertsen zijn geen mensen.
Diervriendelijk of diervriendelijker is het woord wat je zoekt, sterker nog volgens stricte betekenis zijn nerstenfokkerijen heel erg humaan.
dus nee, nertsfokkerijen zijn niet humaan, het is beestachtig wat daar gebeurtquote:hu·maan (bn.)
1 welwillend => menselijk
2 [med.] van de mens afkomstig
zover ik weet worden er al jaren acties gevoerd tegen dat soort bio-industrie en is er al veel verbeterd ..quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:58 schreef sizzler het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom de ophef over nertsen? Ze hebben het echt niet slechter dan kippen of varkens hoor. En hun leed is even zinloos.
Dus de fokkerijen verplaatsen naar het Oostblok, want zolang de vraag er is zal er ook aabod zijn?quote:Op woensdag 9 mei 2007 00:21 schreef moussie het volgende:
[..]
ik zit helemaal geen woord te zoeken .. dat jij alleen de secundaire betekenis kent kan ik ook niet helpen
[..]
dus nee, nertsfokkerijen zijn niet humaan, het is beestachtig wat daar gebeurt
Omdat de pelsen gescheiden worden, en het restafval (vlees en botten) vermalen wordt en als diervoeding gebruikt wordt. Het bloed wordt ook apart verkocht.quote:Op maandag 7 mei 2007 01:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom kan ik trouwens nergens een nertsenbiefstukje bestellen? Als je ze dan fokt gebruik dan alles, lijkt mij wel zo handig voor je eigen winst.
Right... Tekort aan zuurstof in de lucht => hyperventilatie => benauwdheid => doodsangst. Humaan noem je dat? Afschieten is nog humaner. Maar wacht, dan komt er een gat in hun mooie bontvelletje.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:32 schreef Mauro het volgende:
Die worden netjes in een afgesloten hok gedaan waar een gas zonder zuurstof in zit. Ze slapen letterlijk in en sterven dan. Humaan noemt men dat.
Heb je wel eens een nerts vast proberen te houden?quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Right... Tekort aan zuurstof in de lucht => hyperventilatie => benauwdheid => doodsangst. Humaan noem je dat? Afschieten is nog humaner. Maar wacht, dan komt er een gat in hun mooie bontvelletje.![]()
Dit moet je eens uitleggen aan en AOW-er of iemand met een uitkering. Vlees mag dan relatief goedkoper zijn geworden, maar vele andere dingen toch niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:51 schreef Shivo het volgende:
[..]
Als alle vleeseters wat meer geld voor hun biefstukje betalen is biologische landbouwerij al een stuk vriendelijker (overigens is ook dat bepaald geen walhalla, vleesbiggen zitten nog steeds op beton waar ze op uitglijden). Het neemt echt niet zoveel meer ruimte in dan intensieve veeteelt, en zeker als Nederland minder gaat exporteren kunnen we ons eigen land prima van vlees voorzien door middel van biologische veeteelt.
Vlees is de afgelopen eeuw verhoudingsgewijs enorm goedkoop geworden en het wordt tijd dat we onze verantwoordelijkheid hiervoor nemen.
Alleen jammer dat biologisch minder gezond is.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:51 schreef Shivo het volgende:
[..]
Als alle vleeseters wat meer geld voor hun biefstukje betalen is biologische landbouwerij al een stuk vriendelijker (overigens is ook dat bepaald geen walhalla, vleesbiggen zitten nog steeds op beton waar ze op uitglijden). Het neemt echt niet zoveel meer ruimte in dan intensieve veeteelt, en zeker als Nederland minder gaat exporteren kunnen we ons eigen land prima van vlees voorzien door middel van biologische veeteelt.
Vlees is de afgelopen eeuw verhoudingsgewijs enorm goedkoop geworden en het wordt tijd dat we onze verantwoordelijkheid hiervoor nemen.
Ik stelde ook niet voor om nertsen af te gaan schieten. Ik gaf alleen aan dat afschieten vergeleken met verstikken humaner is.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:24 schreef Mauro het volgende:
Heb je wel eens een nerts vast proberen te houden?
Dan weet je dat afschieten geen optie is.
Die bijt je al in je flikker voordat je doorhebt wat er gebeurt.
Het is idd hypocriet, maar de nertsenfokkerij is een ranzige manier van dieren houden, de dieren hebben echt serieus tekort aan ruimte, zitten ontzettend in de stress, de manier van doden is ook al niet zo joepie(omdat ze die vacht mooi willen houden, ze worden vergast, gaat nog weleens mis in de praktijk).quote:Op zondag 6 mei 2007 23:44 schreef sizzler het volgende:
Van de week in nova:
[..]
Waarom?
Wat is er mis met het fokken van nertsen? We slachten jaarlijks miljoenen kippen, varkens en koeien af. En echt niet alleen omdat we anders verhongeren. Waarom dan moeilijk doen om die paar nertsen??
Je hoeft het eten van vlees niet te verbieden, alleen de echt zware bio-industrie moet verboden worden.quote:Op maandag 7 mei 2007 12:19 schreef Petera het volgende:
Is inderdaad wat hypocriet dit, maar het is denk ik electorale zelfmoord om het eten van vlees te willen verbieden, terwijl beschuldigd worden van dieronvriendelijkheid eveneens schadelijk is voor het partij-imago.
Als het trouwens puur erom gaat om aan te pakken dat die beestjes gedood worden om een jasje te worden, vind ik het te ver gaan om het fokken van nertsen maar gelijk volledig te verbieden. In theorie kan men immers ook met andere doelen fokken.
Mijn opa heeft een nertsenfokkerij gehad en van mijn moeder weet ik dat ze als kind nachtmerrie's ervan had.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:32 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik heb dat filmpje niet nodig om te weten hoe nertsen aan hun einde komen.
ik weet ook hoe koeien aan hun einde komen (headshot), varkens, kippen etc...
Dan is het doodmaken van een nerts zo slecht nog niet. Die worden netjes in een afgesloten hok gedaan waar een gas zonder zuurstof in zit. Ze slapen letterlijk in en sterven dan. Humaan noemt men dat.
ah, dus we zeuren maar als we het over het gruwelijke lot van de joden hadden in de 2de wereld oorlog, ze zijn zo lievelijk afgemaakt dmv vergassing!!!!!!!quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:52 schreef Kizim het volgende:
Al mogen die nertsfokkerijen van mij afgeschaft worden, moet ik toch toegeven dat vergassen de 'beste' dodingsmethode. De nertsen worden snel bewusteloos en de dood volgt vrij snel.
Maar het gebeurt ook dat de nertsen sterven door het breken vd nek, dit gebeurt wanneer ze tegenspartelen , ze worden dan gewoon ergens tegenaan geslagen. Dat is dan uiteraard geen goede methode!
?????????????????quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:11 schreef HarryP het volgende:
[..]
Alleen jammer dat biologisch minder gezond is.
De normale landbouw/fokkerij heeft de afgelopen 30 jaar veel geïnvesteerd om ziektes buiten de deur te houden.
Daarnaast kies ik als consument gewoon voor een goede prijskwaliteit verhouding en het zelfde vlees maar dan goedkoper heeft dus mijn voorkeur.. Dus niet biologisch.
Als jij lekker je verantwoordelijkheid neemt. Dan let ik gewoon lekker op de prijs.
Eventjes reageren daarop. Ten eerste keur ik het niet goed.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:25 schreef erodome het volgende:
[..]
ah, dus we zeuren maar als we het over het gruwelijke lot van de joden hadden in de 2de wereld oorlog, ze zijn zo lievelijk afgemaakt dmv vergassing!!!!!!!
Dat is een hele leuke en prettige dood zeg!!!
Serieus, ga naar een nertsenfarm en kijk naar de plek waar ze vergast worden, doe het nog beter, zet een camera erbij in de ruimte waar ze vergast worden, kan je zien hoe leuk ze het vinden.
En als je die nertsen in het wild moet vangen wordt die jas veel duurderquote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro
Penose is Jiddisch voor crimineel, ik vind dat nogal inconsequent woordgebruik.quote:voor de een of andere vrouw van een penose.
Hangt er vanaf hoe het geslacht wordt en welke delen er gebruikt worden.quote:Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:07 schreef desiredbard het volgende:
Mijn vrouw heeft ook een vosje, toch beter dat het bont gebruikt wordt als dat zo'n afgeschoten beest ligt weg te rotten.
Dat het leven duurder wordt (gewoon inflatie dus) staat los van het probleem van de bioindustrie. Je vraagt me wat ik zou veranderen, nou dat dus. Aangezien de Voedingsraad 75 gram vlees per dag voorschrijft lijkt me het financiele offer gering.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:07 schreef kriele het volgende:
[..]
Dit moet je eens uitleggen aan en AOW-er of iemand met een uitkering. Vlees mag dan relatief goedkoper zijn geworden, maar vele andere dingen toch niet.
Dan ben je (zoals de meeste Nederlanders) een egoist. En dat het minder gezond is natuurlijk klinkklare onzin en naief - enig idee hoeveel antibiotica en groeihormonen die beesten binnen krijgen? Dat is verboden voor biologische veeteelt, net als het 'opspuiten' van vlees met zoutoplossing. De meeste vleeseters die ik ken zeggen dat biologisch vlees lekkerder smaakt en alleen dat zorgt er al voor dat ze biologisch vlees kopen. (For the record - ik eet geen vlees).quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:11 schreef HarryP het volgende:
[..]
Alleen jammer dat biologisch minder gezond is.
De normale landbouw/fokkerij heeft de afgelopen 30 jaar veel geïnvesteerd om ziektes buiten de deur te houden.
Daarnaast kies ik als consument gewoon voor een goede prijskwaliteit verhouding en het zelfde vlees maar dan goedkoper heeft dus mijn voorkeur.. Dus niet biologisch.
Als jij lekker je verantwoordelijkheid neemt. Dan let ik gewoon lekker op de prijs.
Dat vind ik van jouw fortuynistisch gedrag ookquote:
quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:09 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dat vind ik van jouw fortuynistisch gedrag ook
Nee hoor je hebt een boel gemeen met die Goddelijke Kalequote:Op woensdag 9 mei 2007 16:16 schreef SCH het volgende:
[..]Da's voor het eerst, dat iemand me in die hoek zet.
Ga's terug naar schoolquote:Op woensdag 9 mei 2007 12:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Right... Tekort aan zuurstof in de lucht => hyperventilatie => benauwdheid => doodsangst. Humaan noem je dat? Afschieten is nog humaner. Maar wacht, dan komt er een gat in hun mooie bontvelletje.![]()
Knappe jongen die antibiotica/hormonen proeftquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:35 schreef Shivo het volgende:
Dan ben je (zoals de meeste Nederlanders) een egoist. En dat het minder gezond is natuurlijk klinkklare onzin en naief - enig idee hoeveel antibiotica en groeihormonen die beesten binnen krijgen? Dat is verboden voor biologische veeteelt, net als het 'opspuiten' van vlees met zoutoplossing. De meeste vleeseters die ik ken zeggen dat biologisch vlees lekkerder smaakt en alleen dat zorgt er al voor dat ze biologisch vlees kopen. (For the record - ik eet geen vlees).
Om rondjes in te rennen?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:34 schreef Kizim het volgende:
En nertsen zullen idd in vergelijking met kippen/kuikens meer ruimte hebben, maar het blijft idd een vd meest dieronvriendelijke manieren van gevangenschap.
Deze wilde dieren hebben gewoon meer ruimte nodig, echt wel meer dan wat ze nu hebben.
Ze worden gehouden in kooien van 0.25m². Terwijl ze in feite 10m² voor 2 nertsen nodig hebben.
Het principe is exact hetzelfde: Het aanpassen van natuurlijk gedrag van dieren met als enig doel de mens te dienen. Voorbeelden behoor je niet inhoudelijk letterlijk te nemen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:31 schreef moussie het volgende:
[..]
even afgezien van de discussie of melk drinken nou wel of niet gezond is of tegenwoordig überhaupt nog noodzakelijk is .. een koe foppen door het kalf niet te spenen is mi toch wel van een totaal andere orde dan een roofdier opsluiten in een klein kooitje voor niets anders dan zijn vacht ..
Dat zijn jullie ook. Andere woorden zijn er niet voor te noemen. Wat is er niet barbaars aan 0,7 tot 1 m2 per varken , dat nooit daglicht ziet maar ook nooit in het donker zit? Een big gaat in een half jaar naar 100 kilo, dat is zeg maar bijna een kilo PER DAG! En dan heb ik het niet over het onverdoofd castreren, wat natuurlijk te belachelijk voor woorden is. De term barbaren lijkt me hier wel op zijn plaats (en ik kan er nog wel andere bij verzinnen...).quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:55 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Ga's terug naar school![]()
Wel ironisch weer dat de dierenlobby met pics uit Rusland en dergelijke derde wereldlanden aan komt zetten. Het doet me denken aan die dierenbescherming-flikkers die hier vroeger wel eens voor de deur stonden met foto's van varkenshouderijen in Spanje teneinde ons (ik woon op een varkenshouderij) ervan te overtuigen dat wij barbaren waren.
Nertsen zijn solitaire dieren die elkaar graag ontlopen. Dat lukt beter op meer ruimte dan op minder ruimte.quote:
quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:10 schreef erodome het volgende:
[..]
de manier van doden is ook al niet zo joepie(omdat ze die vacht mooi willen houden, ze worden vergast, gaat nog weleens mis in de praktijk).
Exact.quote:Maar ja het is hypocriet, wat is er erger aan die nertsen dan aan slachtkuikens, of de arme bio-industrie fokzeugen die nu dan nog maar 6 weken lang in een ruimte zo groot als een gemiddelde salontafel moeten leven, vroeger lagen ze vast aan de vloer, zowat hun hele leven, nu alleen nog in dat hokje waarin ze zich niet eens kunnen omdraaien tijdens het zogen van de jongen, 6 weken lang je eigen kont niet eens kunnen krabben.
Ehm. Een big is bij geboorte niet 0 kilo. Als hij inderdaad 100 kilo wordt in een half jaar, 365/2=182 dagen, en hij begint bij -zeg- 10 kilo, dan is dat eerder een halve kilo per dag. Alhoewel me dat nog erg veel lijkt overigens.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:30 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dat zijn jullie ook. Andere woorden zijn er niet voor te noemen. Wat is er niet barbaars aan 0,7 tot 1 m2 per varken , dat nooit daglicht ziet maar ook nooit in het donker zit? Een big gaat in een half jaar naar 100 kilo, dat is zeg maar bijna een kilo PER DAG!
Waarom?quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:59 schreef sizzler het volgende:
Dat onverdoofd castreren is ook zeker barbaars.
Schelden doet a) geen pijn en wordt b) meestal gedaan door mensen die hun gelijk niet kunnen halen. Ondergeinformeerd lijkt me niet op zijn plaats als je tussen de boerderijen opgroeit. Dat jij een bord voor je kop hebt omdat je je pappies nering niet wil benadelen valt je niet te verwijten overigens.quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:57 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
De term ondergeinformeerde, bevooroordeelde -edit: sentimenteel gefrustreerde- imbeciel lijkt me hier wel op z'n plaats.
ahaha helaas voor jou heb ik nog geen kale kop, en als je me probeert te beledigen om jezelf een goed gevoel te geven, ga je gang, aan het eind van de dag denk ik na hoe gelukkig ik ben met al het geld wat ik vandaag weer verdient heb, hoe goed ik op mijn vrienden kan bouwen, hoe zo'n geile vriendin ik heb, moet ik nog verder gaan?? jij baalt alleen omdat je net niet genoeg mensen uitgescholden hebt om door je vriendjes stoer gevonden te worden in je hopeloze poging respect te verwerven, naja laten we maar on topic blijven voor ik je nog een rotter gevoel geef en je nog zelfmoord pleegt..quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:13 schreef Arkaneor het volgende:
Maar jij bent ook een gabber: Die worden sowieso overal agressief van. In dat daglicht wil ik mijn mening wel iets bijstellen: Het lijkt me verstandiger om tuig van jouw kaliber in hokjes te stoppen en varkens op te nemen in onze samenleving.
Wat lul jij nou uit je nek????quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:57 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Wat me altijd opvalt aan dierenactivisten is dat ze van hetzelfde intellectueel niveau zijn als religieuze fundamentalisten: Schrijnend gebrek aan relativeringsvermogen maar bovenal realiteitszin.
Ten eerste zitten varkens gewoon in het donker: Sterker nog, het licht in afdelingen is uit wanneer daar niemand aanwezig is. Ergo doorlopen varkens een gewone dag/nachtcyclus zoals wij, mensen in Nederland, dat ook doen. Uit wiens anus je dat onzinfeit hebt getrokken mag Joost weten.
Ten tweede kent een halfjaar geen 100 dagen, maar 182. Ook weegt een big verre van 0 kilo wanneer ie geboren wordt: Je 'bijna een kilo per dag' is onhandig geknoei met cijfers, alsook irreel. Daarbij groeit een big in zijn eerste halfjaar inderdaad als kool, meer dan in een natuurlijke situatie wellicht (alhoewel het verschil kleiner zal zijn dan jij doet suggereren), maar ondervindt het hiervan geen lichamelijke of psychische consequenties. De facto is het gewoon sterker gebouwd.
10 kg??????quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:59 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ehm. Een big is bij geboorte niet 0 kilo. Als hij inderdaad 100 kilo wordt in een half jaar, 365/2=182 dagen, en hij begint bij -zeg- 10 kilo, dan is dat eerder een halve kilo per dag. Alhoewel me dat nog erg veel lijkt overigens.
Dat onverdoofd castreren is ook zeker barbaars.
Maar hoeveel van wat er aan vlees geconsumeerd wordt is echt nodig? Is het niet net zoveel -zij het eenvoudige- luxe om te barbequeen, een hamburger bij McDonalds te eten of een worstebroodje bij de hema te halen? Voor mij, als vegetarier, is dat even onnodig als een bontjas. Of leren bekleding in je nieuwe auto.
Simpel, onze maatschappij wordt geregeerd door economische beweegredenen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:14 schreef erodome het volgende:
Waarom is het zo dat er altijd moeilijk wordt gedaan over dingen aanpakken waarover we het eigenlijk allemaal eens zijn dat het ook best aangepakt mag worden omdat er andere zaken zijn die even erg of erger zijn?
Diezelfde beweegredenen hebben ervoor gezorgd dat jij die zin neer kon zetten.quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:24 schreef Shivo het volgende:
Simpel, onze maatschappij wordt geregeerd door economische beweegredenen.
Your point being?quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Diezelfde beweegredenen hebben ervoor gezorgd dat jij die zin neer kon zetten.
Goedpraten is een groot woord; ik probeer zelf enkel het overdrijven van sommige mensen tegen te spreken. Persoonlijk zie ook ik in dat er dingen voor verbetering vatbaar zijn wat betreft regelgeving als het aankomt op het welzijn van het dier. Maar ik kots op de broodje-aap bangmaakverhalen die ik door de jaren heen toch meegekregen heb, en de attitude die ik in dit topic aantref.quote:Op woensdag 9 mei 2007 21:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat lul jij nou uit je nek????
Laat die big volwassen worden en hij kan zijn eigen gewicht niet meer dragen, maar het is doodnormaal hoor, niets aan het handje, zo ook met kippen, met kunstmatige ellende groeien ze zo hard dat er de term plofkippen bestaat, kippen die gewoon letterlijk door hun poten gaan en niet meer overeind gaan komen, de boel gewoon stuk gaat omdat ze veelste hard groeien, poten, heupen, bekken naar de donder.
Boeit niet, ze worden toch geslacht....
Mensen die de bio-industrie goedpraten hebben nogal de neiging dingen te bagataliseren omdat ze vinden dat het normaal is.
Maar er is NIETS normaals aan een fokzeug die zich niet eens om kan draaien, er is niets normaals aan de buitensporig hoge groei van gewicht die het lichaam zware schade aandoet, maar meestal komt het niet zover dat ze in elkaar klappen omdat ze voor die tijd al geslacht worden.
Maar ik weet wat er in een lichaam gebeurt die te hard gaat, dat doet PIJN aan de gewrichten en alles.
Ik ken het van honden, mensen die de reuze rassen nemen en ze zo groot mogelijk willen hebben, dik krachtvoer erin en opfokken die hap, gevolg, dier groeit te hard, spieren en pezen zijn nog niet zover om dat gewicht te dragen en het dier zal grote problemen gaan ontwikkelen.
In verdoofd casteren zie ik idd een probleem, ik denk niet dat dat beter is voor het dier, beter zou de castratie als geheel onder discussie komen, want het heeft alleen met geur te maken, niet eens met smaak.
Dat de geur geaccepteerd wordt zie ik niet zo snel gebeuren, laat ik zeggen bij degene die het nu al niet accepteren, dus ik denk dat die manier van castreren het beste blijft, de beste keuze van de verschillende kwaden.
Ik heb het zelf moeten doen en het is idd verbazend hoe snel de biggen zich weer normaal gedragen, leuk vinden ze het niet en het doet echt wel pijn(alhoewel het zo vroeg is dat de boel daar nog niet zo heel erg gevoelig is), maar verdoven geeft veel meer problemen eromheen, buiten het feit om dat het vele malen duurder is.
Dat varkens een dag/nacht ritme hebben is ook nog niet zo heel lang het geval, bij kippen is het straks pas in 2010 verplicht, samen met schone vloeren en goede ventilatie.
Ik vind het toch een vrij cynische blik die je er op nahoudt. Hoewel er, zoals bij alle cynisme, een terechte kern van waarheid in zit, blijft het pessimistisch. Laat ik de simpele deur intrappen die jij hebt opengezet: Als de biggen worden geslacht voordat hun overgewicht echt problematisch wordt, wat is dan het probleem?quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:10 schreef erodome het volgende:
Bio-industrie is dan ook een vies woord......
Het is een beetje vreemd dat men zich nu pas daar druk om begint te maken, want het is al een heel eind verbeterd in de afgelopen jaren, maar nog niet in de buurt van genoeg.
Dat dieren lijden onder te snel groeien is gewoon een feit, dat geld voor alle diersoorten inc mens, er zijn kinderen met een afwijking waardoor ze veelste hard groeien, dat kan het lijf gewoon niet goed aan , dat gaat standaart gepaard met problemen die pijn met zich meebrengen.
Hoe leg ik dat uit?
Om te groeien, gezond dat wil zeggen, moet er een evenwicht zijn tussen groei in gewicht en het sterker worden van het gestel.
Groei heeft een bepaalde tijd nodig omdat dat gestel moet aansterken, botten moeten kalkachtiger worden(hoe kleiner hoe meer kraakbeen), spieren moeten sterker worden, pezen moeten sterker worden, die hebben hun groeitijd ook nodig.
Ga je nu iets heel snel in gewicht opfokken dan kan het lijf het verder niet bijhouden, het gestel groeit nogsteeds op hetzelfde tempo.
Een dier dat normaal(ik pak fictieve gewichten) 100 kilo zou wegen op die leeftijd als het een flinkert zou zijn weegt een 200 kilo, dat terwijl het gestel gebouwd is op die 100 kilo ongeveer.
Dat zet dus een enorme druk op gewrichten, spieren en pezen, de dragende delen hebben daar erg veel last van, raken er beschadigt door.
Nu leven slachtdieren niet zo lang, maar laat zo'n dier een aantal maanden langer leven en je gaat de gevolgen merken, zo'n opgefokte big kan niet eens oud worden, want zodra hij volwassen is kan hij niet meer op zijn poten staan, zijn gestel kan zijn gewicht niet dragen.
Dat is het eind van de rit, de problemen beginnen zich al veel eerder te vormen.
Dieren zijn hard voor zichzelf, krimpen niet zo snel van pijn, laten dat al tevaak niet echt merken, maar alleen het feit dat dat dier als je het groot laat worden zijn eigen gewicht niet meer kan dragen verteld genoeg, dat is gewoon niet goed.
Ik weet dat het bij honden vanaf een maand of 6 tot serieuse problemen kan leiden die niet meer zomaar terug te draaien zijn, dan hebben we het dus over echte klachten, pijnklachten, niet goed meer kunnen bewegen, iets wat we bij bio-varkentjes niet goed kunnen waarnemen omdat ze niet zoveel kunnen bewegen en ook niet heel erg veel ouder dan dat gaan worden.
Dat van boeien ze worden toch geslacht is geen melodrama, zo wordt er letterlijk gedacht maar al te vaak.
Ik ben 1 keer meegeweest met kippenvangen, heb vele keren het erover gehad met mensen die het deden, het was gruwelijk, dieren met gebroken poten en gebroken vleugels en het boeit echt niets, ze worden toch geslacht.
Zo ook bij de varkentjes, waarom moeilijk doen over de problemen die zo'n snelle groei oplevert, ze worden toch geslacht voordat het zo problematisch wordt dat de dieren afgemaakt zouden moeten worden.
Jaquote:
Nee oogkleppen heet dat, ze weten het wel maar wiollen het niet zien.....quote:Op woensdag 9 mei 2007 18:57 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Wat me altijd opvalt aan dierenactivisten is dat ze van hetzelfde intellectueel niveau zijn als religieuze fundamentalisten: Schrijnend gebrek aan relativeringsvermogen maar bovenal realiteitszin.
Varken = zwijnachtige, zijn toch sowieso beesten die van (schemer)donker houden.quote:Ten eerste zitten varkens gewoon in het donker: Sterker nog, het licht in afdelingen is uit wanneer daar niemand aanwezig is. Ergo doorlopen varkens een gewone dag/nachtcyclus zoals wij, mensen in Nederland, dat ook doen. Uit wiens anus je dat onzinfeit hebt getrokken mag Joost weten.
Vreemd is dat he? Als ze zelf hun voedsel niet hoeven te zoeken, en de kwaliteit zo goed is.quote:Ten tweede kent een halfjaar geen 100 dagen, maar 182. Ook weegt een big verre van 0 kilo wanneer ie geboren wordt: Je 'bijna een kilo per dag' is onhandig geknoei met cijfers, alsook irreel. Daarbij groeit een big in zijn eerste halfjaar inderdaad als kool, meer dan in een natuurlijke situatie wellicht (alhoewel het verschil kleiner zal zijn dan jij doet suggereren), maar ondervindt het hiervan geen lichamelijke of psychische consequenties. De facto is het gewoon sterker gebouwd.
Vreemd dat deze zelfde groene kneuters niet vinden dat er iets gedaan mag worden aan eveneens onverdoofde besnijdenis.quote:Ten derde: Onverdoofd castreren. Je kon er op wachten. Ooit bij stilgestaan hoelang een big hinder ondervindt van onverdoofde castratie? Vast niet. Uit ervaring: Niet bepaald lang. Heb je er dan misschien bij stilgestaan wat het effect is van een afdoende verdoving, in overweging nemende de grootte van een big op het moment dat hij gecastreerd wordt? Vast niet. Ze lopen er ongeveer een halve week mee. Tevens heeft het consequenties voor de groei, die in dit stadium, op zg. krachtvoer of in natuurlijke situatie, van essentieel belang is.
quote:De term ondergeinformeerde, bevooroordeelde -edit: sentimenteel gefrustreerde- imbeciel lijkt me hier wel op z'n plaats.
Behalve als het een mens betreft.....quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
WTFDierenactivisten zijn tegen alles wat dieren schade toebrengt. Waar heb je je informatie vandaan, uit een of ander rechts blaadje?
quote:Veganisten krijgen levenslang voor uithongeren baby
AMSTERDAM - Een rechtbank in de Amerikaanse stad Atlanta heeft woensdag een veganistisch stel tot levenslang veroordeeld vanwege de dood van hun ondervoede, zes weken oude baby. Het jongetje, dat toen hij stierf slechts 1,6 kilogram woog, kreeg alleen sojamelk en appelsap van zijn ouders.
De advocaten van Jade Sanders (27) en Lamont Thomas (31) voerden tevergeefs aan dat hun cliënten zich pas minuten voor hun baby stierf realiseerden dat hij in levensgevaar was. Ook zeiden de advocaten dat het stel zo goed mogelijk voor hun eerste kind poogde te zorgen binnen de beperkingen van hun levensstijl. Veganisten eten geen dierlijke producten.
De aanklager zei dat het stel de baby opzettelijk verwaarloosde en weigerde hem naar een dokter te brengen terwijl hij wegteerde. De baby stierf omdat hij niet te eten kreeg, niet omdat de ouders als veganisten leven, zei de aanklage
Doen ze nu al door de chronische stress. De kooien zijn gewoon niet aangepast aan hun natuurlijke basisbehoeften. Nertsen hebben nood aan ruimte. Een nerts heeft zelfs zwemvliezen en in de vrije natuur vertoeft hij dan ook regelmatig in water. Iets dat in fokkerijen helemaal uit den boze is.quote:
het bleef idd vrij kleinschalig tot de opkomst van het internet ..quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:10 schreef erodome het volgende:
Bio-industrie is dan ook een vies woord......
Het is een beetje vreemd dat men zich nu pas daar druk om begint te maken, want het is al een heel eind verbeterd in de afgelopen jaren, maar nog niet in de buurt van genoeg.
Het zijn BEESTEN...geen mensen..quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:09 schreef moussie het volgende:
[..]
het bleef idd vrij kleinschalig tot de opkomst van het internet ..
en zoals een van de vorige posts al duidelijk maakte, er zijn er nog steeds genoeg die iedere dag hun homp vlees bij de maaltijd willen hebben en dan liefst zo goedkoop mogelijk .. zelfs films als "babe" waarin je kon zien dat een varken minstens even intelligent is als een hond heeft weinig verandert .. de homp vlees is blijkbaar heilig of zo, enige vorm van slecht geweten over de manier waarop dat op je bord beland wordt weg gerelativeerd ..
en dat betekend dat je ze maar in veel te kleine hokken mag gaan opsluiten voor voedsel dat je niet nodig hebt of voor een jas die je nog minder nodig hebt ?quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:18 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Het zijn BEESTEN...geen mensen..
een hond leeft in een roedel .. en op het moment dat ik op mijn fluitje blaas reageert die net als die in de natuur zou doen op een teken van de baas .. hartstikke natuurlijk dus ..quote:En de intelligentie van een hond.......
een beest dat je kan leren te stoppen naar zijn instinkt te reageren door op een fluitje te blazen....
nee dat is normaal
als dit dan de argumenten zijn waarmee je jouw superieure intelligentie wil bewijzen .. tjaquote:Alhoewel somigen qua intelligentie zeker gelijk staan aan die van dieractivisten
ten eerste hebben we het niet over biologisch boeren in andere werelddelen maar over hoe we het doen hier in Nederland en ten tweede, wat heeft dat met jagen te maken ?quote:Je ziet wat biologisch boeren tot gevolg heeft in sommige werelddelen, daar ziektes niet tijdig behandeld kunnen worden.
Het is het lggisch gevolg van de twee risico's van jagen: Met lege handen thuiskomen of niet thuiskomen...je wilt niet weten hoe gemeen een wild zijn kan zijn.
Correctie, voordat het zo problematisch wordt dat ze anders afgemaakt moeten worden.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:28 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Ik vind het toch een vrij cynische blik die je er op nahoudt. Hoewel er, zoals bij alle cynisme, een terechte kern van waarheid in zit, blijft het pessimistisch. Laat ik de simpele deur intrappen die jij hebt opengezet: Als de biggen worden geslacht voordat hun overgewicht echt problematisch wordt, wat is dan het probleem?
Dat de balans welzijn (in deze context: door zwaarlijvigheid belemmerd) / winst (in deze context: afhankelijk van het gewicht van de varkens) hier negatief uitslaat tov het dier betreur ik. Maar zoals ik al zei: Veel meer bewegingsruimte ter beschikking stellen en het tegengaan van gezondheidsproblemen, is bedrijfsmoord.
Je ziet juist heel goed wat de gevolgen zijn van de bio-industrie, ik noem 1000-den schapen, varkens, kippen die afgemaakt moeten worden door ziekte's die zich zo snel kunnen verspreiden omdat alles op elkaar geplakt zit.quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:18 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Het zijn BEESTEN...geen mensen..
En de intelligentie van een hond.......
een beest dat je kan leren te stoppen naar zijn instinkt te reageren door op een fluitje te blazen....
nee dat is normaal
Alhoewel somigen qua intelligentie zeker gelijk staan aan die van dieractivisten
Je ziet wat biologisch boeren tot gevolg heeft in sommige werelddelen, daar ziektes niet tijdig behandeld kunnen worden.
Het is het lggisch gevolg van de twee risico's van jagen: Met lege handen thuiskomen of niet thuiskomen...je wilt niet weten hoe gemeen een wild zijn kan zijn.
Ik heb geen vlees nodig als omnivoor...en geen kleding.....quote:Op donderdag 10 mei 2007 11:59 schreef moussie het volgende:
[..]
en dat betekend dat je ze maar in veel te kleine hokken mag gaan opsluiten voor voedsel dat je niet nodig hebt of voor een jas die je nog minder nodig hebt ?
Nee dat doe jij al,quote:als dit dan de argumenten zijn waarmee je jouw superieure intelligentie wil bewijzen .. tja
Het feit dat boeren sowieso gegaranderd meer oplevert dan jagen, welk pas echt diervriendelijk zou zijn daar het beest een kans heeft, en dat Biologisch Boeren niet altijd beter is.quote:ten eerste hebben we het niet over biologisch boeren in andere werelddelen maar over hoe we het doen hier in Nederland en ten tweede, wat heeft dat met jagen te maken ?
Dat is niet zozeer het gevolg van de bio-industrie, ziektes onder dieren bestaan al eeuwenlang en was vroeger desastreuser dan nu het geval is. Het verschil is dat besmet vlees nu niet zo makkelijk op de markt komt.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Je ziet juist heel goed wat de gevolgen zijn van de bio-industrie, ik noem 1000-den schapen, varkens, kippen die afgemaakt moeten worden door ziekte's die zich zo snel kunnen verspreiden omdat alles op elkaar geplakt zit.
Dat is een nadeel ...verspreiding gaat snellerquote:Op donderdag 10 mei 2007 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Je ziet juist heel goed wat de gevolgen zijn van de bio-industrie, ik noem 1000-den schapen, varkens, kippen die afgemaakt moeten worden door ziekte's die zich zo snel kunnen verspreiden omdat alles op elkaar geplakt zit.
Hmmm. Als je refereert aan ziektes als MKZ en varkens- en vogelpest, dan zie ik niet in wat het verschil is tussen een bedrijf met 100 dieren in 1 stal en 1000 dieren in diezelfde stal. Uiteraard gaan er meer dieren aan, da's logisch, maar hoe bevordert dit de externe verspreiding? Die wordt zover ik weet vooral veroorzaakt door mensen, ongedierte en insecten. Daarbij: In de Nederlandse bio-industie is het ontstaan van dergelijke ziekten vrijwel onmogelijk, ze worden geimporteerd uit landen waar de regulatie en controle minder strict is.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik doelde op je belabberde retorica, niet zozeer op het feit of de nertsen al dan niet lijden, en ik zit niet op de middelbare school.quote:Op donderdag 10 mei 2007 09:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik medicus ben? Ik denk toch dat ik iets meer over die zaken weet dan een middelbaar scholiertje als jij.Maar we kunnen natuurlijk de proef op de som nemen, stoppen we jou in een luchtdichte tank en kijken of jij ook 'rustig inslaapt'.
Let wel, bij bv. CO-vergifting kunnen dieren wél langzaam wegzakken. Maar Mauro had het expliciet over een 'gas zonder zuurstof'.
Grappig, want er was helemaal geen (poging tot) retoriek in mijn post te vinden.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:49 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Ik doelde op je belabberde retorica
Ja CO CO2 He en dergelijke zijn allemaal gassen zonder zuurstof en zo weet ik er nog wel een paarquote:Op donderdag 10 mei 2007 09:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik medicus ben? Ik denk toch dat ik iets meer over die zaken weet dan een middelbaar scholiertje als jij.Maar we kunnen natuurlijk de proef op de som nemen, stoppen we jou in een luchtdichte tank en kijken of jij ook 'rustig inslaapt'.
Let wel, bij bv. CO-vergifting kunnen dieren wél langzaam wegzakken. Maar Mauro had het expliciet over een 'gas zonder zuurstof'.
Anders lees je je even in in de materie voordat je probeert mensen te slim af te zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:06 schreef desiredbard het volgende:
Ja CO CO2 He en dergelijke zijn allemaal gassen zonder zuurstof en zo weet ik er nog wel een paar
O2 is een gas zonder zuurstof, het IS zuurstof, en ook daaraan ga je pijnlijk dood, meneer de veganistische veterinair.
Als ze net geboren zijn, zijn ze nog niet zo schattig hoorquote:Op woensdag 9 mei 2007 21:10 schreef erodome het volgende:
[..]
10 kg??????
Ben je gek joh, dat wegen ze lang nog niet, zijn echt heel schattig en klein, kan je met 1 hand makkelijk oppakken(mits ze niet te hard worstelen), die wegen zo'n anderhalve kilo als ze goed op maat zijn.
Ook dat laatste is onzin, alhoewel CO vergiftiging id kolendampvergiftiging heet in de volksmond, treed het op bij verbranding van alle fossiele brandstoffen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Anders lees je je even in in de materie voordat je probeert mensen te slim af te zijn.Er is wel degelijk een verschil.
- als je iemand lucht toedient zonder zuurstof zal hij letterlijk stikken
- als je iemand lucht toedient met veel CO en weinig O2 zal hij langzaam wegzakken, omdat CO een competitieve binding aangaat met hemoglobine, waardoor steeds minder O2 in het bloed terechtkomt => persoon wordt steeds suffer om uiteindelijk het bewustzijn te verliezen en te sterven
Op de laatste manier komen nog wel eens wat oude mensen om die een oude (kolen)kachel hebben en een niet goed geventileerd huis.
Je valt een beetje in de herhaling met de eerste helft van je post: Dat had ik al in beschouwing genomen. Juist het feit dat bij dieren de pijngrens zoveel hoger ligt dan bij mensen realiseren veel mensen zich blijkbaar niet. In ieder geval, dat ze wel degelijk pijn lijden stond al buiten kijf.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Correctie, voordat het zo problematisch wordt dat ze anders afgemaakt moeten worden.
Voordat het zover is dat een dier echt niet verder meer kan zit daar wel een fikse periode aan narigheid aan vast hoor.
Die gewrichten geven het niet ineens, boem, op, dat gaat langzamer, de slijtage neemt steeds verder toe tot een dier niet meer kan staan omdat het dragende gedeelte gewoon echt helemaal stuk is.
Dat is het probleem, dat ze al maanden daarvoor last ondervinden, die last wordt steeds groter en groter.
Dieren tonen dat niet zo heel erg die last, daarvoor moet je maar al te vaak binnenin een dier kunnen kijken.
VB, pas geleden heeft 1 van mijn honden zich gesneden tijdes het graven, hele beste jaap op haar poot, heb ervoor de dierenarts gebeld, maar omdat ik zelf ook wel handig ben met verbandjes aanleggen enzo kon ik het zelf oplossen.
We kunnen het er vast wel over eens zijn dat een snee in de poot niet prettig is en dat dat ook nog wel even een pijnpuntje blijft in dat eerste stuk van genezing.
Maar rende de hond er minder om, was ze helemaal down, nee, toch zouden er pijnprikkels tevoorschijn komen als je dat echt zou onderzoeken.
Ze accepteren pijn beter dan mensen meestal, maar dat betekend niet dat het er niet is.
Dan is het maar bedrijfsmoord, ik vind het walgelijk dat dieren op zo'n manier gehouden mogen worden.
Dan zie je zo'n gare kippenboer, of vent met een varkensflat nog beweren dat hij zoveel hart heeft voor zijn dieren, ja zoveel hart heeft hij ervoor dat hij 36!!!!!!!!!!! kilo kip op 1 vierkante meter zet, dat hij zijn varkens lekker oppropt en ze zo laat groeien dat het gestel het gaat begeven als je doorgaat op die lijn.
Niets hart voor dieren, hart voor poen heet dat!
En je moet niet net doen alsof in biologische teelt ziekten niet worden tegengegaan, sterker nog, dieren worden veel minder snel ziek in die omstandigheden, ze geven niet preventief antibiotica(wat niet meer mag volgens mij en ook aan andere reden had, namelijk groei, antibiotica werkte ongeveer hetzelfde als groeihormonen) en kloten niet zoveel met de dieren, maar ongezonder is pertinent onjuist, het is juist andersom, de bio-industrie is ongezonder dan de biologische teelt.
klopt, je hebt het niet echt nodig, eens in de week of eens in de maand een stukje vlees zou voldoende zijn voor die paar stoffen die wij in deze streken moeilijk in andere voedingsmiddelen terug kunnen vinden .. en voor kleding, tja, het is handig, vooral die schoenen en in de winter, maar tegenwoordig hebben we meer dan genoeg alternatieven om het leer of het bont van een dier niet meer nodig te hebbenquote:Op donderdag 10 mei 2007 12:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ik heb geen vlees nodig als omnivoor...en geen kleding.....
Sorry die varkens zijn intelligenter
zowel een wacht- als een jachthond is dat omdat het aansluit op wat ook alweer .. zijn natuurlijke instincten ?quote:Dan weet jij niet hoe een jachthond afgericht wordt of een waakhond ....
je ignorantie blijkt alweer
varkens en honden staan qua intelligentie idd ongeveer gelijk, dat is wat ik zei, maar dat weerhoud jou blijkbaar niet om zo'n dier in een veel te klein hok in veel te korte tijd ongezond veel te laten groeien, als jou hapje vlees voor weinig geld en dat dan iedere dag maar niet in het geding komtquote:Nee dat doe jij al,
Mijn excuses, varkens en honden staan hoger qua intelligentie, eveneens groeps dieren als de mens, maar wel luisterend naar gezag, en niet jammerend als ze hun plek gewezen wordt.
fyi .. er bestaan meer kleuren dan zwart en wit .. en zo zijn er dus ook meer manieren om aan je hapje vlees te komen anders dan bio-industrie of jagenquote:Het feit dat boeren sowieso gegaranderd meer oplevert dan jagen, welk pas echt diervriendelijk zou zijn daar het beest een kans heeft, en dat Biologisch Boeren niet altijd beter is.
Maar dat wil jij toch niet horen/lezen.
Dat is leuk bedacht, maar je kind alleen sojamelk en appelsap voeren is natuurlijk geen normaal gedrag voor veganisten. Dat snap je zelf ook wel. Dat je dat überhaupt aanvoert in een topic over nertsfokkerijen laat wel zien op welk niveau je de discussie wil voeren.quote:
Ben ik met je eens, alhoewel de linkschen ook lekker massaal aan het hokjesdenken (quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is leuk bedacht, maar je kind alleen sojamelk en appelsap voeren is natuurlijk geen normaal gedrag voor veganisten. Dat snap je zelf ook wel. Dat je dat überhaupt aanvoert in een topic over nertsfokkerijen laat wel zien op welk niveau je de discussie wil voeren.
Hmmm en hoe kwamen we ook alweer op varkens ......quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is leuk bedacht, maar je kind alleen sojamelk en appelsap voeren is natuurlijk geen normaal gedrag voor veganisten. Dat snap je zelf ook wel. Dat je dat überhaupt aanvoert in een topic over nertsfokkerijen laat wel zien op welk niveau je de discussie wil voeren.
wauw, 2 gestoorde gasten die toevallig ook veganist zijn en je argumentatie is rond ..quote:
In beide gevallen: De mens kan zichzelf meer leed aandoen dan welk dier dan ook. Toch genieten wij die vrijheid.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:06 schreef moussie het volgende:
[..]
wauw, 2 gestoorde gasten die toevallig ook veganist zijn en je argumentatie is rond ..
en hoe zit het dan met al die kinderen met overgewicht, dagelijks dieet van 10 gehaktballen, 5 karbonaadjes en nog een paar hamburgers toe .. lekker volk hoor
Ik heb ook nergens gezegd dat ik gewelddadig dieractivisme goedkeur. Mensen die bont dragen zijn inderdaad idioten, maar ze met verf bekogelen is niet de oplossing.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:05 schreef desiredbard het volgende:
De hoogste slijtage is: millieuterrorisme....die ironisch genoeg dus bewerkstelligen dat de vraag naar bont blijft betstaan
Wil je de bron wel even fatsoenlijk aanhalen......want die ben je aan het verdraaien.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar dat komt niet door alleen vlees maar omdat je het idee hebt veel te mogen eten terwijl je in feite (veel) minder eet (bron Horizon BBC)
kul .. je eet in de eerste fase vlees, een minimum aan koolhydraten en een hele sloot aan voedingssupplementen .. en het is het gebrek aan koolhydraten dat zorgt dat je afvalt, niet het feit dat je alleen maar vlees eetquote:Op donderdag 10 mei 2007 14:31 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Wel eens gehoord van Atkins.......
Je eet alleen maar vlees en je valt er van af
Jij durfde te beweren dat Obesiteit het gevolg is van karbonaatjes.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:49 schreef moussie het volgende:
[..]
kul .. je eet in de eerste fase vlees, een minimum aan koolhydraten en een hele sloot aan voedingssupplementen .. en het is het gebrek aan koolhydraten dat zorgt dat je afvalt, niet het feit dat je alleen maar vlees eet
Dat terwijl de zogeliefde vleesvervangers de eigenlijke boosdoener zijnquote:Op donderdag 10 mei 2007 14:06 schreef moussie het volgende:
[..]
10 gehaktballen, 5 karbonaadjes en nog een paar hamburgers toe .. lekker volk hoor
als dat gepaard gaat met tig zakken patat etc wel ja .. en fyi, Atkins wordt afgeraden voor kinderen onder de 18, zo überhaupt dan alleen onder strenge controle van de dieetist/huisarts om het gewichtsverlies te beperkenquote:Op donderdag 10 mei 2007 14:56 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jij durfde te beweren dat Obesiteit het gevolg is van karbonaatjes.
onzin ..quote:Dat terwijl de zogeliefde vleesvervangers de eigenlijke boosdoener zijn
http://www.atkinsdieet.nl/vragen.htmlquote:Kan een vegetariër de Atkins Voedingsmethode volgen?
Hoewel wetenschappelijk onderzoek de voordelen ondersteunt van een voeding die gezonde hoeveelheden gevogelte, vis, varkensvlees en rundvlees bevat, houden veel mensen zich toch aan een vegetarisch dieet, om veel verschillende redenen. Atkins is een haalbare optie voor vegetariërs - vooral voor degenen die te veel zetmeel eten (voorbewerkte granen, pasta, aardappelen, zoutjes en andere snacks). Mensen die een koolhydraatbeperkte vegetarische methode volgen zijn eerder verzadigd en profiteren van een voedzamer menu. U kunt eiwit, zoals tofu, tempeh, seitan, eieren en kaas, noten en zaden eten in plaats van vlees, gevogelte en vis. Naast laag-glykemisch(e) groenten en fruit, adviseren wij linzen en andere peulvruchten, noten en zaden. Dit is afhankelijk van uw koolhydraattolerantie ofwel uw persoonlijke Atkins koolhydratenevenwicht (Atkins Carbohydrate Equilibrium: ACE). Tijdens de Inductiefase moeten vegetariërs speciale aandacht besteden aan hun vetconsumptie en ervoor zorgen dat zij royale hoeveelheden olijfolie en andere vetten eten en genieten van geschikte levensmiddelen zoals avocado’s en olijven, om er zeker van te zijn dat zij genoeg calorieëen gebruiken. Vegetariërs kunnen ook profiteren van het Atkins assortiment van koolhydraatarme producten, omdat die vaak met soja gemaakt zijn.
Je probeert je daar nu uit te wezelen/nertsen.... je had het zoals hierboven voor iedereen te lezen over gehakt en karbonade..... niet over patatquote:Op donderdag 10 mei 2007 15:10 schreef moussie het volgende:
[..]
als dat gepaard gaat met tig zakken patat etc wel ja .. en fyi, Atkins wordt afgeraden voor kinderen onder de 18, zo überhaupt dan alleen onder strenge controle van de dieetist/huisarts om het gewichtsverlies te beperken
Bonen Aardappelen granen Tofu.... nou spreek je wat je hierboven zegt tegenquote:onzin ..
quote:
quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:11 schreef Arkaneor het volgende:
INTERESSANT.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:56 schreef desiredbard het volgende:
Jij durfde te beweren dat Obesiteit het gevolg is van karbonaatjes.
ik had het idd over ouders die hun kinderen vetmesten met een overdaad aan vlees .. dus niet over die enkele ouder die zijn kind onder begeleiding van een dietist/kinderarts het Atkinsdieet laten volgenquote:Op donderdag 10 mei 2007 15:32 schreef desiredbard het volgende:
Je probeert je daar nu uit te wezelen/nertsen.... je had het zoals hierboven voor iedereen te lezen over gehakt en karbonade..... niet over patat
wat spreek ik tegen ?quote:Bonen Aardappelen granen Tofu.... nou spreek je wat je hierboven zegt tegen
Doe ik, bij een Deens onderzoek waarbij een jaarlang 2 groepen werden gevolgd bij het boodschappen doen waaronder 1 met een Atkins dieet kwam naar voren dat juist de Atkins groep verreweg het minste aten.quote:Op donderdag 10 mei 2007 14:44 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Wil je de bron wel even fatsoenlijk aanhalen......want die ben je aan het verdraaien.
Volume gewijs eet je veel en veel meer .... zelfs veel meer vetten ook
Het zijn eigenlijk bonen aardappelen, juist wat er veel in vleesvervangers verwerkt zit wat je dik maakt
http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Diet
Het minst wat?????quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Doe ik, bij een Deens onderzoek waarbij een jaarlang 2 groepen werden gevolgd bij het boodschappen doen waaronder 1 met een Atkins dieet kwam naar voren dat juist de Atkins groep verreweg het minste aten.
Als iemand zegt "het minst aten" bedoelt hij meestal dat ze gewoon letterlijk minder massa/volume/whatever naar binnen werkten.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Het minst wat?????
Het minst vet, het minst koolhydraat, het meest totaal volume of het meest totaal gewicht
Je loopt namelijk met een halve waarheid te gooien
Op de plek waar ik werk heeft zelfs de dame die de toiletten schoonmaakt een hoger IQ dan jij. Probeer eens 1 post te doen met interpunctie en zonder spelfouten en kom dan weer terug, simpele geest.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:12 schreef desiredbard het volgende:
Die informatie heeft ie nu maar zal ongetwijfeld direct het andere oor uitzijn: Er zit namelijks niet tussen om het vast te houden.
Dat is wel degelijk het gevolg van de bio-industrie, ziektes kunnen zich erg snel verspreiden omdat er erg veel dieren hutje mutje gehouden worden, dieren zijn ook vatbaarder voor ziekten door stress en slechte leefomgevingen voor het dier.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is niet zozeer het gevolg van de bio-industrie, ziektes onder dieren bestaan al eeuwenlang en was vroeger desastreuser dan nu het geval is. Het verschil is dat besmet vlees nu niet zo makkelijk op de markt komt.
Ik ben niet overdreven kinderachtig met dieren, alhoewel ik niet hou van de bemoeienis van de mens weet ik ook wel dat omdat we de omgeving hebben veranderd en we amper meer grotere roofdieren hebben we het wel een beetje in stand moeten houden.quote:Op donderdag 10 mei 2007 12:22 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dat is een nadeel ...verspreiding gaat sneller
Daar kan echter wel vlot en snel wat aan gedaan worden in die situatie.
Mond en Klauwzweer bij boeren, Vogelpest bij pluimveehouders is echter vlot onder controlle.....
Met vogelgriep zijn echter, alhoewel de pers zich stil houdt, nog geen successen geboekt.
Zoals eerder gezegd: ik jaag en vis recreatief, (en dat eerste uit beherend punt) Je wilt niet weten hoe al die wrede moordenaars en vismartelaars die ik ken reageren als er weer een dode zwaan wordt aangetroffen..... of als een snoek of zalm gedood moet worden enkel en alleen omdat een haak te diep zit . (Als een vis te groot of te klein is voor consumptie gaat ie terug).
Millieu en diervriendeliijker mensen zijn er niet
Wellus, dan zijn ze echt mega schattig, 2 weken later als ze je in je tengels bijten en hard ook, dan zijn ze minder schattigquote:Op donderdag 10 mei 2007 13:33 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Als ze net geboren zijn, zijn ze nog niet zo schattig hoor![]()
Ik vind dus wel dat je mensen mag dwingen diervriendelijker en milieuvriendelijker te kiezen, het blijft gewoonweg ranzig als je weet dat kippen straks in 2010 eindelijk recht hebben op een dag/nacht ritme, schone vloeren en goede ventilatie, dat is dus nu NIET het geval.quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:48 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Je valt een beetje in de herhaling met de eerste helft van je post: Dat had ik al in beschouwing genomen. Juist het feit dat bij dieren de pijngrens zoveel hoger ligt dan bij mensen realiseren veel mensen zich blijkbaar niet. In ieder geval, dat ze wel degelijk pijn lijden stond al buiten kijf.
Dat jij het walgelijk vindt dat bepaalde dieren moeten 'lijden' onder de mens is jouw goed recht. Maar aan de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die psychisch danwel lichamelijk lijden onder de mens zelf. Neem het dikke kinderensyndroom dat iemand een paar pagina's terug al aanhaalde, of meisjes die zichzelf aan de anorexia/boulimia dieeten.
Ik doe overigens niet net alsof in de biologische teelt ziekten niet worden tegengegaan. Ze worden, in tegenstelling tot wat jij zegt, in de bio-industrie juist veel nauwer in de gaten gehouden. Wie dat durft tegen te spreken is duidelijk niet op de hoogte van de simpele ziekten die 'biologische' varkens op kunnen lopen (bacteriele infecties bij wonden bijvoorbeeld, want ook biologische varkens lopen die op, geloof het of niet!). Biologisch klinkt allemaal wel leuk en aardig, en er zijn wel mensen die er boodschap aan hebben, maar of het vlees gezonder is dan dat geproduceerd in de bio-industrie, is betwijfelbaar.
Daarnaast heeft iedereen vrijheid van keuze.
Ik ben mij er van bewust hoe het eraantoegaat in de bio-industrie en ik kies bewust voor vlees dat daar geproduceerd is. Dit is goedkoper en de minieme kans dat er wat mis is met consumptie van dit vlees is helemaal een lachertje in vergelijking met menselijke zonden als drinken, roken, vet eten, etcetera.
Anderen kiezen voor biologisch vlees omdat zij zich daar beter bij voelen. Daar heb ik an sich geen problemen mee. Maar het over en over forceren en opdringen van jullie levensstijl aan die van de meerderheid van de mensen, is ronduit belachelijk. Ik vind niet dat middels regelgeving moet worden bepaald hoe diervriendelijk mensen kiezen, maar dat iedereen dat best voor zichzelf kan doen.
Waarom denk je dat die dieren antibiotica krijgen? Juist om ziekten tegen te gaan, schat.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk het gevolg van de bio-industrie, ziektes kunnen zich erg snel verspreiden omdat er erg veel dieren hutje mutje gehouden worden, dieren zijn ook vatbaarder voor ziekten door stress en slechte leefomgevingen voor het dier.
Dit is gewoon onomstotelijk bewezen.
Als boeren werkelijk alleen hart voor geld hadden waren ze wel een andere professie gaan uitoefenen. Stuk minder gezeik ook. Zelfstandig ondernemer in *alle branches behalve de landbouw* bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind dus wel dat je mensen mag dwingen diervriendelijker en milieuvriendelijker te kiezen, het blijft gewoonweg ranzig als je weet dat kippen straks in 2010 eindelijk recht hebben op een dag/nacht ritme, schone vloeren en goede ventilatie, dat is dus nu NIET het geval.
Als je dan meeneemt dat een boer die aan deze eisen voldoet straks 39!!!!!! kilo op 1 vierkante meter mag hebben, 36!!! als hij niet al te best aan de eisen voldoet dan kom je op iets uit dat gewoon een gruwel is.
Kippen, die geen groepen kunnen verhapstukken die uit meer dan 25 leden bestaan, elkaar doodpikken in het ergste geval als die groepen groter zijn worden met 1000-den in een hok gepropt waar er eigenlijk misschien 500 inpassen en ze dan nogsteeds niet echt de ruimte hebben.
Dit eet JIJ, omdat JIJ dit eet blijft dit zo bestaan, je geeft blijkbaar geen ene donder om het leed van deze dieren.
Zo ook het onbetwistbare bewijs dat varkens gewoon blijer zijn in een biologische stal met wat ruimte, met scharrelmogelijkheid.
Ik KEN de bio-industrie, heb er zelfs les over gehad, heb op verschillende bedrijven meegelopen, het is een gruwel, niets hart voor dieren bij die boeren, hart voor geld, daar houdt het bij op.
WIJ, consumenten, zijn de enige die dit echt kunnen veranderen, als wij zeggen wij willen biologisch, of ruimere eisen voor bio-industrie dan komt het er, maar zolang we heerlijk egoistisch blijven en geen donder om het dier geven dat op ons bord terrecht komt veranderd er bar weinig.
Preventieve antibiotica om te zorgen dat ze niet ziek worden, is verboden inmiddels omdat het gruwelijk slecht is, geeft een heel erg hoog gezondheidsrisiko voor mensen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:53 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die dieren antibiotica krijgen? Juist om ziekten tegen te gaan, schat.
En zoals ik al zei, relevante ziektes verspreiden zich sowieso ongehinderd door een heel bedrijf: Hoe snel dat gebeurd per bedrijf is niet van belang, als het eenmaal binnen is, is alles ook besmet. Dit geldt net zo goed voor biologische bedrijven.
De enige ziekte die ik zo een-twee-drie kan verzinnen waar jouw bovenstaande redenatie opgaat, is 'sputterpoep' bij jonge biggetjes, maar die blijft meestal vrij gematigd en is zonder meer makkelijk te bestrijden omdat ze juist in 1 hok blijven, en zich niet verspreiden omdat de biggen afgezonderd van elkaar zitten, om pas op latere leeftijd in grotere groepen geplaatst te worden.
Even over het probleem van te makkelijk antibiotica gebruiken, echt iets van de bio-industrie, zo zie je dat dat dus helemaal niet zo best te noemen is!!!!quote:Bio-industrie maakt ook mens ziek
De bio-industrie is niet alleen slecht voor dieren, maar lijkt nu ook mensen ziek te maken. Hoog tijd voor een grondige en wereldwijde hervorming van de veesector.
Het begint al bijna te wennen dat MKZ, BSE, varkenspest, klassieke vogelpest en de gemuteerde H5N1-variant daarvan, aan de orde van de dag lijken. Ze leiden keer op keer tot grootschalig dierenleed, ruiming van gezonde dieren zonder redelijk doel.
Nieuw is de dreiging voor de volksgezondheid, die van de bio-industrie lijkt uit te gaan. Nog tijdens de voortwoekerende vogelgrieppandemie dreigt alweer een nieuwe ziekte: mrsa onder varkenshouders. Het wordt tijd voor een breed onderzoek naar de gezondheidsrisico's die onze bio-industrie met zich mee lijkt te brengen. Gerelateerd aan de maatschappelijke kostprijs van dierlijke producten, die nog steeds niet tot uitdrukking gebracht wordt op de prijskaartjes in het supermarktschap.
Afgelopen week zond het Centrum Infectieziektebestrijding een alarmerende brief aan alle artsen en ziekenhuizen, waarin het aandacht vraagt voor het feit dat varkenshouders én hun varkens op grote schaal besmet blijken met de gevaarlijke multiresistente mrsa bacterie, ook wel bekend als variant op de gevreesde ‘ziekenhuisbacterie’. Deze, voor veel antibiotica resistente bacterie, gedijt goed in een omgeving waar veel antibiotica wordt gebruikt, zoals ziekenhuizen, maar naar nu blijkt ook de varkenssector.
Het Bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) meldde dat uit onderzoek op slachtvarkens blijkt dat de ziekenhuisbacterie voorkomt in tachtig procent van de koppels. Het Bureau wil dat het varkensvlees dat nu in de winkels ligt, gecontroleerd wordt op mrsa om een beter beeld te krijgen van de risico's voor de voedselveiligheid. Eerder dit jaar waarschuwde prof. Schouten, directeur van dit bureau, al tegen het toegenomen veterinair gebruik van antibiotica in de veesector en het daardoor ontstaan van gevaarlijke zoönotische pathogenen.
Andere bekende zoönosen (ziekten die van dier op mens overdraagbaar zijn) zijn salmonella, campylobacter en bse.
De explosief stijgende veestapel in de wereld en de daarbij tevens sterk groeiende handel in levende dieren en dierlijke producten zorgt voor een toenemende dreiging van dierziektes en zoönosen.
Ziektedruk
Nederland zou, als meest veedichte land ter wereld, als eerste maatregelen moeten nemen. Vooralsnog wordt elke ziekte individueel bekeken. Er is geen beleid dat rekening houdt met deze toenemende ziektedruk door de sterk stijgende veestapel en -handel.
Jaarlijks zijn er zo'n 1.500 mrsa-besmettingen in Nederland. Onderzoek leert dat de gevreesde mrsa-bacterie voorkomt bij 39 procent van de slachtvarkens in Nederland, zo blijkt uit een recente verkenning van de VWA. Van de varkenshouders blijkt 23 procent besmet met MRSA. Vergelijkbaar onderzoek in Frankrijk kwam tot soortgelijke uitkomsten. Op dit moment wordt in Nederland onderzoek gedaan door het Centrum Infectieziektenbestrijding naar de vraag of mensen de varkens-mrsa op andere mensen kunnen overbrengen.
Het RIVM pleit voor aanscherping van de voorzorgsmaatregelen in ziekenhuizen, zoals speciale hygiënische maatregelen bij ziekenhuisopname van patiënten die in contact staan met varkens. Nu gelden nog slechts speciale maatregelen voor patiënten uit het buitenland.
Steeds meer bedreigingen van onze volksgezondheid lijken samen te hangen met de (intensieve) veehouderij. Te noemen zijn bse, het illegaal gebruik van groeihormonen, overmatig gebruik van antibiotica in de veehouderij en een reeks van veevoerschandalen.
De campylobacter- en salmonellabesmettingen maken jaarlijks naar schatting 100.000 mensen ziek en kosten meer dan dertig mensen in Nederland het leven. Ook de klassieke vogelpest heeft inmiddels slachtoffers onder mensen gemaakt en een pandemie lijkt bij mutatie van het H5N1-virus een kwestie van tijd.
Antibiotica
Geschat wordt dat jaarlijks in de Nederlandse veesector 400.000 kilogram antibiotica wordt gebruikt . Dat is extreem veel. Een land als Denemarken verbruikt naar schatting vier maal minder. Eerdere beperkende maatregelen werkten averechts. Zo leidde een verbod op enkele soorten antibiotica tot een toename van het algehele verbruik. En door een verbod op preventief gebruik per 1 januari 2006 stijgt nu het veterinaire (diergeneeskundige) gebruik van antibiotica zeer snel, meldde de VWA kortgeleden.
Resistent
Eerder bleek uit onderzoek van CIDC-Lelystad dat campylobacter in snel tempo resistent aan het worden is tegen het antibioticum Baytril.
Deense onderzoekers ontdekten salmonella-bacteriën die al immuun waren tegen elf soorten antibiotica.
Volksgezondheidsbelangen moeten natuurlijk altijd prevaleren boven de economische belangen van de veesector.
Het is daarom de hoogste tijd om de veesector fundamenteel en wereldwijd te hervormen.
De maatschappelijke prijs moet daarin de doorslag geven en niet de productieprijs.
Dat geldt voor politiek maar ook voor consumenten.
Alleen al omdat het lot van 450 miljoen dieren in de Nederlandse bio-industrie er nauw mee samenhangt.
En dat is dus niet waar.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:16 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als iemand zegt "het minst aten" bedoelt hij meestal dat ze gewoon letterlijk minder massa/volume/whatever naar binnen werkten.
IDD die passen zich altijd aanquote:Op donderdag 10 mei 2007 17:18 schreef Arkaneor het volgende:
Ik weet niet waar je dat stuk vandaan hebt, maar wat betreft de resistentie en preventieve abiotica loop je wel een beetje achter de feiten aan.
Het is niet zo dat ze in de bio-industrie smijten met antibiotica, dat het per wet afgdwongen moest worden dit niet meer preventief te doen maar dat ze dat maar al te graag proberen te omzijlen om hun eigen winst groter te maken?quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:15 schreef Arkaneor het volgende:
Volgens mij sla je de plank van mijn vorige post volledig mis.
Preventief...quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:23 schreef erodome het volgende:
Ik ga je nog 1 vraag stellen.
Kan jij met droge ogen beweren dat het prima is voor kippen om met 36 tot 39 kilo op 1 vierkante meter te zitten?
Kan jij met droge ogen beweren dat het preventief geven van antibiotica omdat de dieren anders zo snel ziek zijn geen bewijs is dat het slecht gaat in die bio industrie?
Huilen? Waar huil ik?quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ze in de bio-industrie smijten met antibiotica, dat het per wet afgdwongen moest worden dit niet meer preventief te doen maar dat ze dat maar al te graag proberen te omzijlen om hun eigen winst groter te maken?
Kom op zeg, niet gaan schermen met antibiotica en dan gaan huilen als je het bewijs onder je neus krijgt dat dat ranzig slecht is.
Die antibiotica is 1 van de grote redenen waarom de bio-industrie ook heel slecht voor mensen is namelijk...
Maar goed, jij blijft toch de bio-industrie verdedigen en ziet mij als een of andere onrealistische idealist omdat ik gewoon wil dat dieren een beetje normaal behandeld worden, is makkelijker om net te doen alsof ik op mijn wolkje zit te dromen en de ballen verstand er niet van heb, helaas voor jou heb ik dat wel, voor een fiks deel dan en weet ik dat het helemaal niet zo onrealistisch is.
Het hoeft echt niet allemaal op en top ideaal, maar beter kan het zeker en vrij makkelijk al.
Ik ga je nog 1 vraag stellen.
Kan jij met droge ogen beweren dat het prima is voor kippen om met 36 tot 39 kilo op 1 vierkante meter te zitten?
Kan jij met droge ogen beweren dat het preventief geven van antibiotica omdat de dieren anders zo snel ziek zijn geen bewijs is dat het slecht gaat in die bio industrie?
Wat een onzin, er is een massale trend gaande waarbij mensen meer en meer bewust worden van wat er gaande is in de de varkensboerderijen in den lande. Waarom denk je dat PvdD twee zetels heeft? Wetgeving kan ook worden ingesteld om eisen te stellen aan de manieren waarop vlees is geproduceerd, dus dan wordt er ook geen slecht vlees geimporteerd. Zulke regels zijn een kwestie van tijd.quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:37 schreef Arkaneor het volgende:
Welnu, de Nederlandse landbouwsector zal zonder pardon ongezien naar de tyfus gaan. EU concurrentiepositie non-existent. Het vlees dat we nu gaan eten is biologisch MAAR: Duur. De consument gaat dat niet leuk vinden en er ontstaat vraag naar een goedkoper alternatief voor bio-vlees. Who gives a fuck where it came from. Gevolg: Massale import van vlees uit (EU) landen waar de regels een jaartje of 20 achterlopen met de voormalige wetgeving voor de Nederlandse bio-industrie.
Jij blijft gewoon biologissch vlees eten, zoals jouw goed recht is. 'Wij', de doorsnee consument, gaan ongezonder vlees voorgeschoteld krijgen. Realiteit. Sterker nog: Het is al in werking gezet.
Nu denk je misschien: Ja maar, ik zei toch, iets beter, niet op en top ideaal? Welnu, elk stapje dat hier in Nederland wordt gezet voor dierwelzijn, zal uiteindelijk leiden tot meer vraag naar vlees dat onder slechtere omstandigheden is geproduceerd. Ik denk niet dat dat je bedoeling is. Daarom, alsjeblieft: Relativeer.
Calorieenquote:Op donderdag 10 mei 2007 16:13 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Het minst wat?????
Het minst vet, het minst koolhydraat, het meest totaal volume of het meest totaal gewicht
Je loopt namelijk met een halve waarheid te gooien
Biologische bedrijven vangen veel meer subsidiequote:Op donderdag 10 mei 2007 17:53 schreef Shivo het volgende:
[..]
Wat een onzin, er is een massale trend gaande waarbij mensen meer en meer bewust worden van wat er gaande is in de de varkensboerderijen in den lande. Waarom denk je dat PvdD twee zetels heeft? Wetgeving kan ook worden ingesteld om eisen te stellen aan de manieren waarop vlees is geproduceerd, dus dan wordt er ook geen slecht vlees geimporteerd. Zulke regels zijn een kwestie van tijd.
En wat betreft het afschaffen van de bioindustrie, graag, er gaat op dit moment al veel te veel geld in de vorm van landbouwsubsidies naartoe. Landen als Frankrijk hebben met dezelfde wetgeving te maken maar hebben wel de ruimte om diervriendelijk(er) te produceren. Als Nederland daar te klein voor is dan betekent dat dus dat we hier naar minder of geen boerderijen toe moeten.
Dat is wat anders dan het minste eten dusquote:
Met andere woorden, de terroristen hebben de wind mee en gaan er alles aan doen om criminelen zoals jullie het zo moeilijk mogelijk te makenquote:Op donderdag 10 mei 2007 18:24 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Biologische bedrijven vangen veel meer subsidieOmdat ze anders niet rond zouden komen. Dat 'slechte vlees' wordt trouwens al geimporteerd, maar daar hoor je niemand over. De kans dat het binnen nu en 5 jaar concreet gaat worden tegengegaan is heel erg klein, aangezien men momenteel vooral bezig is met het redden van het hachje van de binnenlandse landbouwsector die onder grotere druk komt te staan.
Ik denk dat de PvdDebielen 2 zetels heeft omdat ze populistisch is, en mooi inspeelt op de gedachtegang van linkse rakkers als jij. Dat betekent niet dat mijn theorie onzin is, omdat de naieve mensen zogenaamd plotsklaps bewustworden. Mensen worden middels terroristische verbonden als de PvdD en WD bewust gemaakt van de mooie kant van de medaille, niet van de keerzijde.
Nee hoor.quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:55 schreef Arkaneor het volgende:
Er zit trouwens een spelfout in je post.
Inenten tegen ziekte is wat anders dan preventief antibiotica voeren, als je je zo slim voordoet als je hier doet(zo laagdunkend doet over anderen) dan is het beter geen hele domme vragen te stellen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:27 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Preventief...
wil jij beweren dat het zo slecht gaat met mensen dat we ze preventief met levend virus inenten.
Waar heb jij je cijfers op die kippen vandaan?
Pardon, 1 foutje gemaakt, geen 36 kilo, maar 33 kilo als je niet goed aan de eisen voldoet.quote:
Slachtkuikens krijgen meer ruimte in EU
(Novum/AP) - De lidstaten van de Europese Unie hebben maandag besloten de leefomstandigheden van slachtkuikens te verbeteren. De dieren krijgen op kippenmesterijen iets meer ruimte, periodes van duisternis om in te slapen, schonere vloeren en betere ventilatie.
De maatregelen moeten de gezondheid van de vogels ten goede komen en de kwaliteit van hun vlees verbeteren, zei Europees commissaris Markos Kyprianou van gezondheidszaken.
In de 27 landen van de EU gelden nu nog per land afwijkende regels. Afgesproken is dat voortaan per vierkante meter niet meer dan 33 kilo aan kuikens mag worden gehouden. Als aan strengere eisen op het gebied van hygiëne en welbevinden wordt voldaan is zelfs 39 kilo toegestaan. De nieuwe regels gaan na een overgangsperiode in op 1 juli 2010.
Copyright, Novum
Je kan google gebruiken, je laat namelijk zien dat je dus uiteindelijk helemaal geen verstand van zaken hebt, antibiotica gebruik wordt niet voor niets aan banden gelegd, wettelijk, op europeese grond.quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:37 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Huilen? Waar huil ik?
Ik neem je artikel no way serieus zonder bron meid. Ik haalde trouwenssowieso de antibiotica aan als één van de middelen die de bio-industrie in de afgelopen decennia heeft gebruikt om ziekten te weren, niet als hoofdargument. Er zijn nog veel meer manieren, en als jij mij ervan kunt overtuigen dat anti-biotica echt zo bahvies is als jij probeert te 'bewijzen', dan stem ik daar gaarne mee in en herzie dat 'punt'.
Het doel van de overheid is om over een aantal jaar een marktdeel van 10% te hebben voor biologisch.quote:En ja, ik denk dat je niet realistisch bent. Volgens mij kan deze discussie op deze manier nog eeuwen doorgaan, maar zoals ik al zei: Het zou BEDRIJFSMOORD zijn jouw idealen te bewerkstelligen. Stel dat, hypothetisch gesproken, jij je zin krijgt.
Alle bio-industrie verdwijnt of wordt vervangen door biologische landbouw:
Varkens en kippen verplicht aan de scharrel.
Antibiotica taboe.
Krachtvoer idem.
Welnu, de Nederlandse landbouwsector zal zonder pardon ongezien naar de tyfus gaan. EU concurrentiepositie non-existent. Het vlees dat we nu gaan eten is biologisch MAAR: Duur. De consument gaat dat niet leuk vinden en er ontstaat vraag naar een goedkoper alternatief voor bio-vlees. Who gives a fuck where it came from. Gevolg: Massale import van vlees uit (EU) landen waar de regels een jaartje of 20 achterlopen met de voormalige wetgeving voor de Nederlandse bio-industrie.
Je hebt een goed stuk plaat voor je kop, kijk eens de wereld in, de doorsnee consument begint van mening te veranderen, biologisch begint veel normaler te worden, het marktaandeel is de afgelopen jaren zwaar gestegen, de vraag naar bv biologisch graan kan al niet bijgehouden worden hier in nederland, een gemiste kans voor veel boeren dus, die kunnen inspringen in die markt, net nu de kentering begint kunnen ze enorm veel geld maken.quote:Jij blijft gewoon biologisch vlees eten, zoals jouw goed recht is. 'Wij', de doorsnee consument, gaan ongezonder vlees voorgeschoteld krijgen. Realiteit. Sterker nog: Het is al in werking gezet.
Oh ja, nu gaan we al naar er mag niets beter op dierenwelzijn anders missen we zo een duppie winst, ja dat hart voor dieren is je goed bijgebracht op die geweldige boerderij van je he!!!quote:Nu denk je misschien: Ja maar, ik zei toch, iets beter, niet op en top ideaal? Welnu, elk stapje dat hier in Nederland wordt gezet voor dierwelzijn, zal uiteindelijk leiden tot meer vraag naar vlees dat onder slechtere omstandigheden is geproduceerd. Ik denk niet dat dat je bedoeling is. Daarom, alsjeblieft: Relativeer.
Een nertsenfarm heb ik zelf nog nooit van binnen gezien, wel ken ik de verhalen van mijn moeder die op een nertsenfarm gewoont heeft en ben ik redelijk thuis in het matriaal, niet alleen van de kant van dierenrechtenfiguurtjes, maar ook vanuit mijn scholing, die ind e dierverzorgingshoek zat(met bv stage's bij proefdierbedrijven enzo).quote:Op donderdag 10 mei 2007 17:58 schreef beerten het volgende:
Een vraag van me is nog steeds niet benatwoord: wie hefet er wel eens een nertsfokkerij van binnen gezien?
Wie van de deelnemers hier heeft er uberhaupt ooit een boerenbedrijf van binnen gezien? Laats staan op een boerderij gewerkt?
Stadsleu wet wat dierenliefde is.
Ne hond 6 hoog op ne flat
Ooit weleens een vleesbedrijf in afrika bekeken?quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:41 schreef sizzler het volgende:
AH-gehakt komt tegenwoordig ook uit Mozambique. Daar worden de koeien geslacht, in Engeland wordt het vlees tot twee jaar bevroren opgeslagen en in NL wordt er gehakt van gedraaid. Als je hier de nertsfokkerijen verbiedt verhuist die productie ook naar Afrika of andere derde wereldlanden. Wedden dat die beestjes het dan veel slechter hebben?
Vette subsidie ja, echt mega, wordt je rijk van zeg!!!!!!!quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:24 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Biologische bedrijven vangen veel meer subsidieOmdat ze anders niet rond zouden komen. Dat 'slechte vlees' wordt trouwens al geimporteerd, maar daar hoor je niemand over. De kans dat het binnen nu en 5 jaar concreet gaat worden tegengegaan is heel erg klein, aangezien men momenteel vooral bezig is met het redden van het hachje van de binnenlandse landbouwsector die onder grotere druk komt te staan.
Ik denk dat de PvdDebielen 2 zetels heeft omdat ze populistisch is, en mooi inspeelt op de gedachtegang van linkse rakkers als jij. Dat betekent niet dat mijn theorie onzin is, omdat de naieve mensen zogenaamd plotsklaps bewustworden. Mensen worden middels terroristische verbonden als de PvdD en WD bewust gemaakt van de mooie kant van de medaille, niet van de keerzijde.
Deze erbij om even aan te tonen dat ook de bio-industrie subsidie krijgt, mits ze aan de eisen voldoen...maar vooral, dat en boel van die europeese subsidie terugbetaald moet worden en er niet veel overblijft zo te zeggen.quote:26 oktober 2005
Verdubbeling subsidie biologische landbouw
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit verdubbelt het budget voor de openstelling biologische landbouw in 2005 van de Kaderregeling kennis en advies. Het budget voor deze openstelling komt hiermee op ¤ 1.115.000.
Dienst Regelingen, die de regeling uitvoert, heeft dit jaar 60 procent meer aanvragen ontvangen dan vorig jaar voor de openstelling biologische landbouw. Door de verhoging van het budget kunnen bijna alle subsidieaanvragen voor de openstelling van 2005 worden toegewezen. De aanvraagperiode liep van 29 juni tot en met 12 augustus. De aanvrager kan maximaal ¤ 6.000 subsidie krijgen.
De openstelling biologische landbouw is bedoeld voor agrarische ondernemers die beginnen met biologisch boeren of die al zijn omgeschakeld. Zij kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor het inwinnen van advies. Het gaat om adviezen over omschakeling, bedrijfsuitbreiding met een andere biologische tak en mogelijkheden van alternatieve inkomsten zodat de ondernemer biologisch kan blijven produceren. Adviezen met betrekking tot teelttechniek, marktoriëntatie en opstellen bedrijfsnatuurplan komen ook voor subsidie in aanmerking. Cursussen kunnen eveneens in aanmerking komen.
Bron: Agrarisch Dagblad
quote:08/05/2007
SP wil zwart label voor 'fout' vlees
Als geïmporteerd vlees niet volgens de Nederlandse milieu- en dierwelzijnsnormen is geproduceerd, moet het een 'zwart label' krijgen waarop dit vermeld staat. Dit stelt SP-Kamerlid Krista van Velzen voor. Een importverbod is dankzij allerlei verdragen niet haalbaar, maar als we die foute producten duidelijk labelen, wordt het voor de consument een stuk makkelijker om voor duurzamer geproduceerd vlees te kiezen, stelt Van Velzen.
De Europese landbouwministers hebben regels vastgesteld waar houders van vleeskuikens aan moeten voldoen; ze mogen voortaan maximaal 21 kuikens per vierkante meter houden. Maar in een land als Thailand, dat steeds meer naar Europa exporteert, worden veel meer dieren op een kleine ruimte gehouden.
Als klant in de supermarkt is het echter heel moeilijk te zien welk vlees is geproduceerd volgens de Nederlandse milieu- en dierwelzijnsnormen en welk vlees echt heel fout is. Een importverbod voor het foute vlees is niet haalbaar, volgens internationale handelsverdragen mag je producten niet zomaar bevoordelen, ook niet als ze duurzaam geproduceerd zijn. Maar wat volgens Van Velzen wél kan, is benoemen dat een product niet aan onze standaarden voor dierwelzijn en milieu voldoet. Dan zullen steeds meer mensen het laten liggen.
SP, 08/05/07
Copyright ©2007 AgriHolland B.V.
Bijna 20.000 dieren op 1 enkel bedrijf, als er hier 1 een van de nare ziektes krijgt moeten er dus bijna 20.000 dieren afgemaakt worden, zonder te kijken naar andere bedrijven vlakbij die er dan ook aan moeten.quote:10/05/2007
Wakker dier en Milieudefensie starten procedure tegen uitbreiding Knorhof
Wakker Dier en Milieudefensie hebben samen bezwaar aangetekend tegen het plan van de provincie Gelderland om een milieuvergunning te verlenen voor de uitbreiding van het varkensbedrijf 'Knorhof' in Kapel-Avezaath. Ook de gemeente Buren heeft een bezwaarschrift ingediend. Het varkensbedrijf heeft, in strijd met de milieuwetgeving, geen onderzoek (Milieueffectrapportage) laten uitvoeren naar de milieugevolgen van de uitbreiding. Gezien het verleden van de Knorhof vinden de organisaties deze soepele besluitvorming ontoelaatbaar.
De Knorhof staat met de uitbreiding van 5.500 varkens op het punt het grootste varkensbedrijf van Nederland te worden, met in totaal 19.000 dieren. Gezien deze grote uitbreiding is het bedrijf verplicht de milieugevolgen in kaart te brengen en oplossingen aan te dragen. De provincie heeft nagelaten deze milieueffectrapportage verplicht te stellen. Hierdoor is onduidelijk of bij de huidige aanvraag de uitstoot van ammoniak, fijnstof en stank binnen de perken blijft. Opvallend is dat ook de gemeente Buren, waarbinnen het varkensbedrijf gevestigd is, bezwaar heeft ingediend waarin zij bij de provincie aanspreekt op het nalaten van de verplichte milieueffectrapportage.
Knorhof beruchtste varkensbedrijf van Nederland
De 'Knorhof' in Buren is berucht vanwege de waslijst aan wetsovertredingen, jarenlange juridische procedures en klachten van omwonenden. In het verleden heeft het bedrijf voor veel stankoverlast voor omwonenden gezorgd en stond bovenaan de klachtenlijst van de provincie. Jarenlang werden in de stallen veel meer dieren gehouden dan toegestaan. De provincie Gelderland luidde hierop de noodklok bij de Tweede Kamer, omdat de handhaving van de wet al 1,5 miljoen euro heeft gekost.
Ondanks deze beladen voorgeschiedenis lijkt de provincie het varkensbedrijf nu te belonen met een veel te soepele besluitvorming. Wakker dier en Milieudefensie noemen het verontrustend dat de provincie de economische belangen voorrang lijkt te geven ten opzichte van milieu, dierenwelzijn en de omwonenden.
Wakker Dier, 10/05/07
Copyright ©2007 AgriHolland B.V.
Ik moet altijd zo ontzettend hard lachen als ik dit soort teksten lees: ben je wel eens in een stad geweest?quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:56 schreef erodome het volgende:
...
Nu ga je er dus vanuit dat ik in een stad leef, in een flat, met huisdieren, NEEN dus, ik heb een tuin van een ruime 30 meter diep, woon op het platteland en heb idd wel huisdieren.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:34 schreef beerten het volgende:
[..]
Ik moet altijd zo ontzettend hard lachen als ik dit soort teksten lees: ben je wel eens in een stad geweest?
Daar bouwen ze torenflats, tientallen verdiepingen hoog. Tientallen flats naast bij elkaar, honderduizenden mensen bij elkaar. Ze vertonen afwijkend gedrag, zijn crimineel, genieten geen opvoeding, laat staan licht en lucht. Leven ongezond in een milieu vol dampende fabrieken, stinkende auto's.
Ze hebben huisdieren. Honden, katten, 60 meter boven de grond. De beestjes kunnen niet vrij rondlopen door de natuur. Krijgen niet genoeg beweging. Raken verward door een verstoord bioritme van het altijd aanwezige licht. Straatlantaarns verlichten de mensenhoop permanent.
Dat moet ook wel, anders doen ze elkaar teveel nare dingen aan. Van alles wat het (dag)licht niet kan verdragen.
En diezelfde mensen vertellen dat veel varkens in een schuur niet ethisch verantwoord is. Noemen dit bio-industrie.
Ik ben de laatste die ontkent dat dierenliefhebbers de afgelopen 20 jaar geen goed werk hebben geleverd. Ik kom uit een klein dorpje en heb genoeg in en rond boerderijen gewerkt om te weten dat het echt niet allemaal joppie toppie was. Integendeel. Wat dat betreft: hulde voor de dierenbescherming.
Maar wat ik hier in dit topic lees aan doorgedraaide macrobiotische veganistische bullshit doet me wel eens afvragen of stichtingen als "Wakker Dier" en diens symphatisanten niet in een ander asynchroon parallel universum leven.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, ik geloof er geen snars van dat je ooit wel eens met iemand van bijvoorbeeld WD gepraat heb met dit soort generalizerende teksten. Denk eens na voor je wat schrijft.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:34 schreef beerten het volgende:
[..]
Ik moet altijd zo ontzettend hard lachen als ik dit soort teksten lees: ben je wel eens in een stad geweest?
Daar bouwen ze torenflats, tientallen verdiepingen hoog. Tientallen flats naast bij elkaar, honderduizenden mensen bij elkaar. Ze vertonen afwijkend gedrag, zijn crimineel, genieten geen opvoeding, laat staan licht en lucht. Leven ongezond in een milieu vol dampende fabrieken, stinkende auto's.
Ze hebben huisdieren. Honden, katten, 60 meter boven de grond. De beestjes kunnen niet vrij rondlopen door de natuur. Krijgen niet genoeg beweging. Raken verward door een verstoord bioritme van het altijd aanwezige licht. Straatlantaarns verlichten de mensenhoop permanent.
Dat moet ook wel, anders doen ze elkaar teveel nare dingen aan. Van alles wat het (dag)licht niet kan verdragen.
En diezelfde mensen vertellen dat veel varkens in een schuur niet ethisch verantwoord is. Noemen dit bio-industrie.
Ik ben de laatste die ontkent dat dierenliefhebbers de afgelopen 20 jaar geen goed werk hebben geleverd. Ik kom uit een klein dorpje en heb genoeg in en rond boerderijen gewerkt om te weten dat het echt niet allemaal joppie toppie was. Integendeel. Wat dat betreft: hulde voor de dierenbescherming.
Maar wat ik hier in dit topic lees aan doorgedraaide macrobiotische veganistische bullshit doet me wel eens afvragen of stichtingen als "Wakker Dier" en diens symphatisanten niet in een ander asynchroon parallel universum leven.
Daar zijn genoeg voorbeelden vanquote:Op donderdag 10 mei 2007 22:34 schreef beerten het volgende:
[..]
Ze hebben huisdieren. Honden, katten, 60 meter boven de grond. De beestjes kunnen niet vrij rondlopen door de natuur. Krijgen niet genoeg beweging.
quote:Raken verward door een verstoord bioritme van het altijd aanwezige licht.
quote:Ik ben de laatste die ontkent dat dierenliefhebbers de afgelopen 20 jaar geen goed werk hebben geleverd. Ik kom uit een klein dorpje en heb genoeg in en rond boerderijen gewerkt om te weten dat het echt niet allemaal joppie toppie was. Integendeel. Wat dat betreft: hulde voor de dierenbescherming.
quote:Maar wat ik hier in dit topic lees aan doorgedraaide macrobiotische veganistische bullshit doet me wel eens afvragen of stichtingen als "Wakker Dier" en diens symphatisanten niet in een ander asynchroon parallel universum leven.
Dat mensen dat zichzelf aandoen wil niet zeggen dat ze het recht hebben dieren dat ook aan te doen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:34 schreef beerten het volgende:
steden/torenflats zijn dus slecht voor mensenquote:Op donderdag 10 mei 2007 22:34 schreef beerten het volgende:
[..]
en hun dieren als ze die hebbenquote:Ze hebben huisdieren. Honden, katten, 60 meter boven de grond.
kloptquote:De beestjes kunnen niet vrij rondlopen door de natuur.
en waar haal je die wijsheid vandaan ? Of zo'n hond nou in de stad 5 keer 20 minuten wordt uitgelaten in het park of op het platteland 5 keer 20 minuten maakt mi weinig verschilquote:Krijgen niet genoeg beweging.
ooit gehoord van gordijnen ?quote:Raken verward door een verstoord bioritme van het altijd aanwezige licht. Straatlantaarns verlichten de mensenhoop permanent.
dacht eerder dat straatverlichting is uitgevonden zodat je in donkere nachten zonder maan ook je huis terug kan vinden in zo'n grotere verzameling huizen genoemd stadquote:Dat moet ook wel, anders doen ze elkaar teveel nare dingen aan. Van alles wat het (dag)licht niet kan verdragen.
ja joh, het is dan ook een treffende vergelijking, 1 huisdier op ± 40 m² op x-hoog en hoeveel varkens/kippen/nertsen op hetzelfde oppervlak op 2 hoog ?quote:En diezelfde mensen vertellen dat veel varkens in een schuur niet ethisch verantwoord is. Noemen dit bio-industrie.
het feit dat jij probeert het dierenleed in de bio-industrie te relativeren met vergelijkingen over in het algemeen goed verzorgde huisdieren op een flat doet mij vermoeden dat jij in een asynchroon parallel universum leeft ..quote:Ik ben de laatste die ontkent dat dierenliefhebbers de afgelopen 20 jaar geen goed werk hebben geleverd. Ik kom uit een klein dorpje en heb genoeg in en rond boerderijen gewerkt om te weten dat het echt niet allemaal joppie toppie was. Integendeel. Wat dat betreft: hulde voor de dierenbescherming.
Traplopen schijnt erg gezond te zijn voor de knieen, En de gezondheid van luchtwegen en frequenties van ziektes is ook veel lager in de stadquote:Op vrijdag 11 mei 2007 12:05 schreef moussie het volgende:
[..]
steden/torenflats zijn dus slecht voor mensen
Vraag eens aan een dierenarts welk effect traplopen op een hond heeft.quote:en hun dieren als ze die hebben
5x 20 minuten LOL aan de Lijn LOL nee dat weegt op tussen een erf hebben kunnen ravotten zonder lijn lopen en dus niet gebonden zijn aan de snelheid van het baasjequote:en waar haal je die wijsheid vandaan ? Of zo'n hond nou in de stad 5 keer 20 minuten wordt uitgelaten in het park of op het platteland 5 keer 20 minuten maakt mi weinig verschil
Oh en het beest heeft geen last van jouw huisverlichting, of sluit je hem op in een donkere kast.quote:ooit gehoord van gordijnen ?
Dat dacht je verkeerd, is uitgevonden door nachtwachten in de stad zodat ze de straat in de gaten konden houdenquote:dacht eerder dat straatverlichting is uitgevonden zodat je in donkere nachten zonder maan ook je huis terug kan vinden in zo'n grotere verzameling huizen genoemd stad
quote:het feit dat jij probeert het dierenleed in de bio-industrie te relativeren met vergelijkingen over in het algemeen goed verzorgde huisdieren op een flat doet mij vermoeden dat jij in een asynchroon parallel universum leeft ..
Ik denk na.quote:Op donderdag 10 mei 2007 22:50 schreef Shivo het volgende:
[..]
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, ik geloof er geen snars van dat je ooit wel eens met iemand van bijvoorbeeld WD gepraat heb met dit soort generalizerende teksten. Denk eens na voor je wat schrijft.
Dat er miljoenen kippen en ander vee onnodig geslacht wordt (wat slecht voor milieu en mens is), keurt de zinloosheid van nertsfokkerijen niet goed lijkt me...hoewel ik draag dan wel weer een leren jas...ben ik nu hypocrietquote:Op zondag 6 mei 2007 23:44 schreef sizzler het volgende:
Van de week in nova:
[..]
Waarom?
Arme Pim, ik gunde het hem niet. Maar nertsen vrijlaten isquote:Op vrijdag 11 mei 2007 17:32 schreef beerten het volgende:
Met macrobiotische zweefteverij bedoel ik doorgedraaide types als Volkert van der Graaf. Die schoot "Pim" overhoop omdat "Pim" dierenliefde niet hoog genoeg op zijn politieke agenda had staan.
Types die nertsfokkerijen openen om de beestjes "vrij te laten in de natuur". Wat denk je dat de overlevingskansen zijn van die beestjes in onze natuur. Nul komma nul. Die zijn allen gedoemd te sterven. Die beesten horen niet thuis in zone natuur. Dat soort noemt zich dierenvriend. Die idioten steken de huizen van de fokkers in de fik, omdat ze nertsen fokken.
De enige stad van Nederland, Rotterdam, heeft 585.000 inwoners en ongeveer 200 km2 oppervlakte. Dat is 345 m2 per inwoner, oftewel ongeveer 500 keer zo veel als een varken. Plus de mogelijkheid om in de omgeving op pad te gaan. Volgens mij is de vergelijking zinloos en ver te zoeken.quote:Lieve Erodrome: niets persoonlijks. Maar of er nu 20.000 varkens in een schuur zitten, of 20.000 varkens in meerdere schuren dicht bij elkaar maakt geen verschil. De verspreiding van ziektes gaat hioe dan ook snel. Als dit een argument is moeten alle steden verboden worden. Daar zitten honderdduizenden mensen dicht opeengepakt.
DBF tsja.. ik snap de argumenten etc., maar de methoden als brandstichting e.d. is gewoon niet ok. Dat brengt juist een negatieve impact te weeg voor de dierenrechtenbeweging.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:48 schreef erodome het volgende:
Dierbevrijdingsfront zijn idioten, normale dierenbeschermers en dierenliefhebbers hebben dan ook een broertje dood aan die eikels die alleen maar meer ellende veroorzaken ipv ook maar iets oplossen.
Ja een hele hoop. Nu ook weer eentje in china. En er heersen ziekten in oost-europa op dit moment (varkenspest, mkz), in canada ook een varkensziekte, in NL enzo had je blauwtong, we hebben BSE nog steeds, vogelpest, een ziekte onder bijen, etc. genoeg ziekten die spelen.quote:En beerten, er zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer ziekten dan alleen de gevreesde waarvoor dik geruimd moet worden he
Extremen zijn er overal. Ik ben geen voorstander van dieronvriendelijke methoden. Zo extreem ben ik ook weer nietquote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:48 schreef erodome het volgende:
Dierbevrijdingsfront zijn idioten, normale dierenbeschermers en dierenliefhebbers hebben dan ook een broertje dood aan die eikels die alleen maar meer ellende veroorzaken ipv ook maar iets oplossen.
Dat zijn dan ook uitwassen, die moet je niet als vb nemen, als iemand een beetje richting rechts gaat dan is het toch ook niet gelijk een of andere neo nazi...
En beerten, er zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer ziekten dan alleen de gevreesde waarvoor dik geruimd moet worden he, ook dingen die minder besmettelijk zijn, minder gevaarlijk zijn, maar wel of heel veel medicijnen kosten(en dus troep in het vlees) of veel dierenlevens kosten en dat is toch wel echt een vrij groot probleem in de bio-industrie, ze zijn niet voor niets niet zo blij dat dat preventief antibiotica geven niet meer mag he, dat ze dat doen zegt al genoeg, niet dat die dieren zo gezond van zichzelf zijn.
Als je met dit soort belachelijk berekeningen aankomt lust ik er ook nog wel een.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:27 schreef Shivo het volgende:
[..]
Arme Pim, ik gunde het hem niet. Maar nertsen vrijlaten isEchter, die discussie hebben we een paar pagina's geleden al gevoerd, lees maar terug.
[..]
De enige stad van Nederland, Rotterdam, heeft 585.000 inwoners en ongeveer 200 km2 oppervlakte. Dat is 345 m2 per inwoner, oftewel ongeveer 500 keer zo veel als een varken. Plus de mogelijkheid om in de omgeving op pad te gaan. Volgens mij is de vergelijking zinloos en ver te zoeken.
Nertsen moeten niet zeuren, en gewoon hun jasje uit doen als het zover is, daar zijn ze voor.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 23:01 schreef beerten het volgende:
[..]
Als je met dit soort belachelijk berekeningen aankomt lust ik er ook nog wel een.
Nederland heeft een oppervlak van 35000 vierkante kilometer.
Ons land telt ongeveer 20.000.000 varkens.
35.000.000 x 1000x1000/20.000.000 = 1750 vierkante meter per varken.
En dan zit ik nog mis met het aantal varkens. Ik heb maar het hoogst genoemde aantal genomen.
Joehoe
Heb ik tenminste één vriend hier hahahahahahahahaquote:Op zaterdag 12 mei 2007 23:06 schreef henkway het volgende:
[..]
Nertsen moeten niet zeuren, en gewoon hun jasje uit doen als het zover is, daar zijn ze voor.
Juist, varkens zijn voor het vlees, koeien voor de schoenen en de melk, paarden voor fun, rookvlees en paardenbiefstuk, nertsen voor de jassen en hondenvoer, kippen voor de soep, schapen voor de wol, konijnen, fazanten en reerug voor kerst, vissen voor de barbeque, en muggen slaan we gewoon doodquote:Op zaterdag 12 mei 2007 23:09 schreef beerten het volgende:
[..]
Heb ik tenminste één vriend hier hahahahahahahaha
Botswana, niet Mozambique. En die koeien hebben het prima; ze leven in het halfwild. Botswana heeft bovendien supermoderne slachterijen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 18:41 schreef sizzler het volgende:
AH-gehakt komt tegenwoordig ook uit Mozambique. Daar worden de koeien geslacht, in Engeland wordt het vlees tot twee jaar bevroren opgeslagen en in NL wordt er gehakt van gedraaid. Als je hier de nertsfokkerijen verbiedt verhuist die productie ook naar Afrika of andere derde wereldlanden. Wedden dat die beestjes het dan veel slechter hebben?
Juist mij hondje is gek op nertsenvlees, smaakt als konijnenvlees zegt hijquote:Op zondag 13 mei 2007 09:22 schreef Isegrim het volgende:
Niet verbieden. Die nertsenfokkers hebben net enorme investeringen moeten doen om het welzijn te verbeteren en dan ga je ze nu alsnog hun brood ontnemen?
Het zou idd ook hypocriet zijn om het te verbieden. Ook van de nerts wordt niks weggegooid, ik heb begrepen dat het vlees voor honden- en kattenvoer wordt gebruikt.
Onzin.. dat is alleen maar door de branche gedaan. Ze willen nu allemaal ook snel uitbreiden.quote:Op zondag 13 mei 2007 09:22 schreef Isegrim het volgende:
Niet verbieden. Die nertsenfokkers hebben net enorme investeringen moeten doen om het welzijn te verbeteren en dan ga je ze nu alsnog hun brood ontnemen?
Wat jij 'bevrijding' noemt is gewoon onverkapte, zinloze broodroof en derhalve terrorisme. Of ze nu maskers opdoen en vernielingen aanrichten of niet. Sympathie voor iets dergelijks was dus 20 jaar geleden gewoon net zo fout als op huisbezoek gaan bij de zwarte weduwe in de jaren 60.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 22:42 schreef TechXP het volgende:
[..]
DBF tsja.. ik snap de argumenten etc., maar de methoden als brandstichting e.d. is gewoon niet ok. Dat brengt juist een negatieve impact te weeg voor de dierenrechtenbeweging.
Maar hetzelfde geld voor de 'dierenbescherming'. Wakker Dier enzo pleiten voor scharreleieren.. ja leuk.. dieren krijgen amper meer ruimte enzo en dan stapt iedereen over op scharrel.. en dan gaan ze roepen dat men vrije uitloop eieren moet gebruiken.. tsja.. dan zal iedereen zeggen dat scharrel toch ook ok was...
Zucht...
Verder is het probleem met gewone bevrijding vooral dat men met maskers enzo bezig is en vernielingen aanricht. Dat is gewoon in dit tijdperk met terrorisme gewoon niet verstandig. Terwijl 20 jaar geleden de DBF met hun bevrijdingen meer sympathie kregen.
[..]
Ja een hele hoop. Nu ook weer eentje in china. En er heersen ziekten in oost-europa op dit moment (varkenspest, mkz), in canada ook een varkensziekte, in NL enzo had je blauwtong, we hebben BSE nog steeds, vogelpest, een ziekte onder bijen, etc. genoeg ziekten die spelen.
Nee, ik denk dat je het eerder als een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid (net als gandhi die toch tegen de wet in zout ging winnen) kan zien. In tegenstelling tot echte broodroof is het doel nl. niet 'broodroof', maar puur bevrijden van onderdrukten. Van dieren die binnen onze maatschappij misbruikt worden en leed worden toegedaan.quote:Op zondag 13 mei 2007 14:24 schreef Arkaneor het volgende:
Wat jij 'bevrijding' noemt is gewoon onverkapte, zinloze broodroof en derhalve terrorisme. Of ze nu maskers opdoen en vernielingen aanrichten of niet. Sympathie voor iets dergelijks was dus 20 jaar geleden gewoon net zo fout als op huisbezoek gaan bij de zwarte weduwe in de jaren 60.
Nertsen moeten niet zeuren, en gewoon hun jasje uit doen als het zover is, daar zijn ze voor.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:34 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee, ik denk dat je het eerder als een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid (net als gandhi die toch tegen de wet in zout ging winnen) kan zien. In tegenstelling tot echte broodroof is het doel nl. niet 'broodroof', maar puur bevrijden van onderdrukten. Van dieren die binnen onze maatschappij misbruikt worden en leed worden toegedaan.
Waarom ik aangeef dat het vroeger meer sympathie had is omdat in den beginnen van de ALF/DBF beweging het vooral ging om dierenbevrijden uit laboratoria enzo. Dit kreeg gewoon veel sympathie onder de mensen. En dat is een feit.
Maar de tijden zijn veranderd. Het is nu gewoon niet te doen om met maskers iets te bereiken. Het beeld terrorist wordt er dan op je portreteerd. En dat is niet handig, want zo krijg je geen sympathie meer of in ieder geval minder. Verder hebben de brandstichtingen en grootschalige vernielingen ook niet geholpen om sympathie te behouden.
Ikzelf vind de ALF/DBF zoals nu ook niet goed en een negatieve invloed hebben op de lange termijn doelen. Vind ze geen terroristen. Zelfs de legbatterijen, nertsenfokkers enzo zien ze niet zo (maar dat heeft meer een financieel doel).
Ik heb verder geen enkele medelijden met de boeren, de nertsenfokkers etc. Dus als hun hun baan verliezen zal ik er niet rouwig om zijn. Geld is geen dierenleven waard.
Hoe zat dat dan voordat de mens bestond?quote:Op zondag 13 mei 2007 09:00 schreef henkway het volgende:
[..]
Juist, varkens zijn voor het vlees, koeien voor de schoenen en de melk, paarden voor fun, rookvlees en paardenbiefstuk, nertsen voor de jassen en hondenvoer, kippen voor de soep, schapen voor de wol, konijnen, fazanten en reerug voor kerst, vissen voor de barbeque, en muggen slaan we gewoon dood
Iedereen stelt bepaalde prioriteiten om een of andere reden. Je kan niet zeggen dat het ene belangrijker is dan het anderen, jíj vindt dat. Dus laat iedereen gewoon zich druk maken om wat hij of zij wil en bemoei jij je dan met je eigen zaken. Als jij die problemen als AIDS en problemen in Afrika zo belangrijk vindt, waarom zit je dan hier je (en onze) tijd te verdoen? Je had Afrika allang van water kunnen voorzien joh!quote:Beesten hebben het goed en gaan slapend naar het eind, maken je maar eens druk om hongersnood en tekort aan drinkwater in Afrika, de gruwelen van AIDS en leidensweg door de oorlog.
Die beestenonzin komt door de welvaart, dan zie je de echte ellende niet.
aah, dus omdat het om je boterham gaat is alles geoorloofd ?quote:Op zondag 13 mei 2007 14:24 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Wat jij 'bevrijding' noemt is gewoon onverkapte, zinloze broodroof en derhalve terrorisme. Of ze nu maskers opdoen en vernielingen aanrichten of niet. Sympathie voor iets dergelijks was dus 20 jaar geleden gewoon net zo fout als op huisbezoek gaan bij de zwarte weduwe in de jaren 60.
pff, van immunologie hebben jij en beerten dus duidelijk geen kaas gegeten .. het enige wat je met het constante verstrekken van kleine hoeveelheden antibiotica op de lange duur krijgt zijn steeds meer bacterieën die resistent zijn tegen antibioticaquote:En wat betreft die ziekten: Wat beerten, en ikzelf, zeiden.
http://ec.europa.eu/research/leaflets/antibiotics/page_32_nl.htmlquote:* In de ontwikkelde landen is meer dan 60% van de ziekenhuisinfecties een gevolg van microben die resistent zijn geworden tegen geneesmiddelen. De meest recente voorbeelden daarvan zijn de vancomycin-resistente Enterococcus (VRE) en de methicillin-resistente Staphylococcus aureus (MRSA). Deze ‘ziekenhuis’-infecties beginnen zich nu ook in de algemene samenleving te verspreiden.
* Nagenoeg de helft van alle toegediende antibiotica is bedoeld voor de behandeling van zieke dieren, als groeibevorderaars in de veeteelt of om verschillende pathogenen in levensmiddelen te vernietigen. De voortdurende toediening van vaak lage doses bevordert de ontwikkeling van resistentie in of bij vee. Daardoor kunnen nieuwe, resistente stammen ontstaan die van dier op mens kunnen "overspringen". VRE is een voorbeeld van een resistente bacterie die voorkomt bij dieren, maar ondertussen ook al naar de mens kan zijn overgegaan.
zolang als dat mensen zoals jij bezig blijven met dit soort tunnelvisie, korte-termijn denken waarin je eigen boterham voorop staat, zal de discussie ook niet vorderen neem ik aan .. probeer zo'n stomme boer maar aan zijn verstand te krijgen dat hetgeen hij nu doet over een aantal generaties zal gaan zorgen voor de terugkeer van een hele collectie van ziektes die onbehandelbaar zijn geworden dankzij al die antibiotica die nu preventief word gegevenquote:Ik zie dat de 'discussie' niet bepaald vordert![]()
Voordat de mens bestond vraten de dieren elkaar op, trouwens dat doen ze nog steeds toch.quote:Op zondag 13 mei 2007 21:36 schreef Eveli het volgende:
[..]
Hoe zat dat dan voordat de mens bestond?
[..]
Hey je was er ook het weekend niet ?quote:Op maandag 14 mei 2007 11:04 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Ik heb de 'discussie' allang opgegeven, iedere neanderthaler had die 'conclusie' kunnen trekken. Ik heb nog geen goede punten voorbij zien komen die ook daadwerkelijk relevant waren, overigens.
Niet Alle inentingen zijn levend virus...quote:Tussen donderdag 10 mei 2007 20:58 en donderdag 10 mei 2007 21:56 verveelde Erodome zich een beetje en schreef een onzinnige en langdurige monoloog, ze heeft inmiddels blaren op de vingers of er worden netsjes diervriendelijk doodgeknuffeld.
[..]
![]()
Correctie, je schuift wel met nullen hoor (er staan er 3 teveel):quote:Op zaterdag 12 mei 2007 23:01 schreef beerten het volgende:
[..]
Als je met dit soort belachelijk berekeningen aankomt lust ik er ook nog wel een.
Nederland heeft een oppervlak van 35000 vierkante kilometer.
Ons land telt ongeveer 20.000.000 varkens.
35.000.000 x 1000x1000/20.000.000 = 1750 vierkante meter per varken.
En dan zit ik nog mis met het aantal varkens. Ik heb maar het hoogst genoemde aantal genomen.
Joehoe
Nee hoor. Die ging ook tegen de wet in om zout te winnen. Terwijl dat wettelijk gezien niet van hem was. Toch deed die dat. Hetzelfde voor de dierenbevrijders. Men doet met een symbolische daad dieren bevrijden om te ageren tegen de gevestigde maatschappij waarin deze dieren onderdrukt worden.quote:Op maandag 14 mei 2007 20:13 schreef Arkaneor het volgende:
Gandhi's werkwijze was wel van iets andere orde vriend.
Nee, maar dieren worden ook als object, als handel gezien door de boeren enzo.quote:Op maandag 14 mei 2007 20:50 schreef Arkaneor het volgende:
Ging Gandhi's zout dood naderhand?
Leg het dan eens uit joh..quote:Op maandag 14 mei 2007 22:13 schreef Arkaneor het volgende:
Je snapt het oprecht niet he?
Omdat die niet bestaan, Einstein.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:41 schreef desiredbard het volgende:
Je hoort wie mensen over kistkalfjes maar niet over kistkoeien.
waarschijnlijk omdat de fokkers hen behandelen als objecten en niet als levende wezens die je met respect zou moeten behandelenquote:Op maandag 14 mei 2007 22:41 schreef desiredbard het volgende:
Dieren onderddrukt....waarom moeten beesten toch zo verhumaniseerd worden.
uiteraard, en wel omdat een mug een moordenaar is/kan zijn .. fyi, jaarlijks sterven meer dan 1 miljoen mensen aan malaria en een onbekend aantal diverse nutsdieren aan blauwtongquote:Als jij een mug op de kamer hebt sla je hem ook dood of niet. Of je spuit gif
Is een mug geen diertje.....
ja joh, gore hypocrisie .. het is gewoon ronduit dom om een beest dat dodelijke ziektes verspreidt onder mensen en dieren te vergelijken met het vee in een te krappe kist/leefomgevingquote:Nee alleen omdat een varkentje/kalfje er zo lief uitziet, en de meeste bont beestjes ook moeten ze bevrijd worden...de gore hypocrisie
erm, kalveren die hun hele leven in een kist zitten hebben we niet meer, oa dankzij de dierenbescherming, het is nu nog maar pakweg een derde van hun leven in zo'n doos, 1 week oud bij de moeder weg gehaald en dan eerst 8 weken in zo'n box, kunstmelk uit een emmer (zuigreflex) en binnen 4 weken vast voedsel, en die 90% die dat overleefd mag met z'n allen in een wat groter hok, hiep hoi, en dan constant op de rand van bloedarmoede door een ijzerarm dieet, het vlees moet immers mooi blank zijnquote:Je hoort wie mensen over kistkalfjes maar niet over kistkoeien.
mensen die dieren als objecten zien en tot het uiterste manipuleren om er een vette(re) boterham aan te verdien zouden ze eens moeten opsluiten onder een soortgelijk regime als zij die beesten willen geven .. even kijken hoelang het bij een mens duurt tot die in de stress schiet door te weinig leefruimte ..quote:Dierenbevrijders dienen opgesloten te worden
Nee, sla ik niet dood. En verder is het hebben over onderdrukten niet raar. Het staat geheel in de lijn van ontwikkelingen door de eeuwen heen. Waar men net zo lacherig deed over slaven/zwarten/vrouwen enzo is dat op een gegeven moment verandert. Het is daarom een logische ontwikkeling geweest dat vanuit burgerrechtenbewegingen, vrouwenrechtenbewegingen, etc. dierenrechtenorganisaties zijn opgestaan.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:41 schreef desiredbard het volgende:
Als jij een mug op de kamer hebt sla je hem ook dood of niet.
Voordat de mens bestond vraten de dieren elkaar op, trouwens dat doen ze nog steeds toch.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 07:52 schreef Sexy_Sadie het volgende:
Godsallemachtig, kunnen jullie nou eindelijk een keer ontopic reageren?? (en dan vooral Arkaneor en desiredbard, de aanstichters van offtopic gezwam).
Dat vind niet iedereen he.. en heeft ook niet iedereen zo gevonden. Juist die ontwikkeling gaat over respect hebben voor elkaar. De volgende stap is respect hebben tegenover andere diersoorten.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 07:04 schreef Arkaneor het volgende:
Met als klein verschil dat slaven, zwarten en vrouwen allemaal tot eenzelfde soort behoren, en dieren niet.
Ik vind het 'bevrijden' van dieren, die na hun bevrijding niet in het wild zullen overleven, anders niet bepaald getuigen van respect tegenover het dier, hoe ironisch dat ook mag klinken. Juist iemand als Gandhi was een voorstander van geweldloos protest, en bij deze bevrijdingen zou ik daar toch niet zo een-twee-drie van durven spreken. In het kader van bevrijdingsacties worden ook regelmatig branden gesticht of vernielingen aangericht, zoals iemand al eerder aanhaalde, maar alleen de nutteloze en voor de dieren fatale intentionele verzieking van een fokbedrijf al doet van weinig bereidheid tot verbetering van de situatie getuigen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 10:07 schreef TechXP het volgende:
[..]
Dat vind niet iedereen he.. en heeft ook niet iedereen zo gevonden. Juist die ontwikkeling gaat over respect hebben voor elkaar. De volgende stap is respect hebben tegenover andere diersoorten.
Hoezo offtopic?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 07:52 schreef Sexy_Sadie het volgende:
Godsallemachtig, kunnen jullie nou eindelijk een keer ontopic reageren?? (en dan vooral Arkaneor en desiredbard, de aanstichters van offtopic gezwam).
je bedoelt dat de fokkers ze als BEESTEN behandelen...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 01:51 schreef moussie het volgende:
[..]
waarschijnlijk omdat de fokkers hen behandelen als objecten en niet als levende wezens die je met respect zou moeten behandelen
MUG niet Muskietquote:uiteraard, en wel omdat een mug een moordenaar is/kan zijn .. fyi, jaarlijks sterven meer dan 1 miljoen mensen aan malaria en een onbekend aantal diverse nutsdieren aan blauwtong
10% sterft hoe vreselijk.... en buiten in de wei ...zonder veearts ...hoeveel % sterft daar?quote:erm, kalveren die hun hele leven in een kist zitten hebben we niet meer, oa dankzij de dierenbescherming, het is nu nog maar pakweg een derde van hun leven in zo'n doos, 1 week oud bij de moeder weg gehaald en dan eerst 8 weken in zo'n box, kunstmelk uit een emmer (zuigreflex) en binnen 4 weken vast voedsel, en die 90% die dat overleefd mag met z'n allen in een wat groter hok,
Nu haal je kippen en koeien door elkaarquote:hiep hoi, en dan constant op de rand van bloedarmoede door een ijzerarm dieet, het vlees moet immers mooi blank zijn
dat is niet door hormonen maar door het melken zelfquote:en kistkoeien .. die heten melkkoeien hoor, en die hebben over het algemeen ook geen al te florissant leven met die, dankzij wat extra hormoontjes, constant overvolle uiers en ieder jaar zwanger moeten raken om de melkproductie door te laten gaan
Zie je het verschil in je eigen woordgebruik: Mensen - beestenquote:mensen die dieren als objecten zien en tot het uiterste manipuleren om er een vette(re) boterham aan te verdien zouden ze eens moeten opsluiten onder een soortgelijk regime als zij die beesten willen geven .. even kijken hoelang het bij een mens duurt tot die in de stress schiet door te weinig leefruimte ..
Werd dat al niet tig posts geleden gesteld ???quote:of is dat iets wat we eigenlijk al hebben, veel stress in de binnensteden omdat we daar met veel te veel mensen op veel te weinig ruimte zitten ?
Tja, ik ben alleen maar een paraveterinair, heb alleen maar les gehad in dierenziekten(zowel vee als de andere huisdieren), kan de praktijk boeken van varkens/kippen/koeien er nog bijpakken als je wilt en wat risiko's noemen van dieren op een hoopje gooien met grote getalen.quote:Op zondag 13 mei 2007 14:24 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
En wat betreft die ziekten: Wat beerten, en ikzelf, zeiden.
Ik zie dat de 'discussie' niet bepaald vordert![]()
Erodome: al hoewel wat lang, zijn je posts fantastisch, en goed inhoudelijk. Maar dit topic gaat over de vraag of nertsenfokkerijen verboden moeten worden, en elke keer wanneer dit topic omhoogspringt, verwacht ik dat de discussie daar eindelijk weer over gaatquote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, ik ben alleen maar een paraveterinair, heb alleen maar les gehad in dierenziekten(zowel vee als de andere huisdieren), kan de praktijk boeken van varkens/kippen/koeien er nog bijpakken als je wilt en wat risiko's noemen van dieren op een hoopje gooien met grote getalen.
Ik ben echt dom op dit gebied ok?
Je blijft maar hangen bij de zoonose's, ziekten die van dier naar mens kunnen overspringen, die zijn idd erg naar en daar maken mensen zich dan wel ineens druk om, maar er zijn er nog veel en veel meer die geen zoonose zijn, maar waar de dieren wel bergen medicatie voor krijgen of aan dood gaan.
Je wilt niet begrijpen dat het voeren van antibiotica enorme risiko's oplevert, er zijn al een heel aantal stammen van verschillende ziekten resistent voor antibiotica, grotendeels omdat we lage doseringen binnenkrijgen via ons vlees.
Dan heb ik het nog niet eens over de andere soorten medicatie gehad waarvan we ook dingen binnen krijgen met wat voor gevolgen dan ook.
Ook kan ik grote vraagtekens zetten bij hoe gezond het is al die stresshormonen binnen te krijgen van dieren die hun hele leven onder stress staan.
Hiervan heb ik geen direct bewijs, zou het weleens willen uitzoeken, maar stresshormonen kunnen nooit goed zijn.
Er zijn echt heel veel redenen waarom bio-industrie niet goed is, van dierenwelzijn naar menselijk welzijn, van milieu tot misbruik van arme landen(zo'n 80% van de soja productie is voor de bio-industrie, hiervoor worden hele wouden gekapt bv, landbouwgronden worden schraal geoogst, tot ze op zijn en er amper meer wat op kan groeien, dat tegen bodemprijzen).
Erg triest, maar goed.quote:Op maandag 14 mei 2007 11:09 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Hey je was er ook het weekend niet ?
[..]
Niet Alle inentingen zijn levend virus...
Je betoog is vermoeiend....
Het kan veel makkelijker....
Als iedere boer een dierenbeul is en mensen die van een stukje vlees houden, of in ieder geval het benul hebben dat voorstaande absoluut niet waar is, bel Volkert even en vraag wie hem dat pistool geleverd heeft.
Die Nertsen zijn net als de varkens koeien kippen en konijnen gefokt voor consumptie.
Afgezien dat er dierlijke (bij) produkten uit ontstaan zijn zorgen ze ook voor werkgelegenheid.
Doe eens voor... mischien kan ik het nadoenquote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Erg triest, maar goed.
DUHHHHH zijn niet alle inentingen met levend virus zeg, goh, wat knap dat je dat weet, ik noem maar 1 vb die aangehaalt werd....
Maar kan je ook nog wat anders als dom sneren, iets als onderbouwen wat je beweert ofzo?
Nee, dan ga je het hebben over nertsenbevrijding. Dat is maar een bekend voorbeeld van wat er gebeurd. Zoals ik al zei is niet iedereen het daar mee eens. Ik vind ook dat het te slechte dingen oplevert wanneer ze bevrijd worden, zoals de impact in de natuur.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:24 schreef Arkaneor het volgende:
Ik vind het 'bevrijden' van dieren, die na hun bevrijding niet in het wild zullen overleven, anders niet bepaald getuigen van respect tegenover het dier, hoe ironisch dat ook mag klinken.
Dierenbevrijding is geweldloos. Je betrekt nu vandalisme door groeperingen erbij. Maar dat valt niet onder de term 'dierenbevrijding'. De kern van dierenbevrijding (zoals het was) is het bevrijden van dieren (het redden van levens). Daar zou gandhi het alleen maar mee eens zijn geweest. Het is niet anders dan de burgerlijke ongehoorzaamheid die gandhi deed door zout te gaan winnen tegen de wet in. Net als dierenbevrijders tegen de wet in gaan door dieren te bevrijden uit dierproeflabs etc. Over de gevolgen van nertsenbevrijding, dat ben ik met je eens. Dat is geen goede zaak. Als je dieren bevrijd moet je vind ik op zijn minst nazorg leveren.quote:Juist iemand als Gandhi was een voorstander van geweldloos protest, en bij deze bevrijdingen zou ik daar toch niet zo een-twee-drie van durven spreken. In het kader van bevrijdingsacties worden ook regelmatig branden gesticht of vernielingen aangericht, zoals iemand al eerder aanhaalde, maar alleen de nutteloze en voor de dieren fatale intentionele verzieking van een fokbedrijf al doet van weinig bereidheid tot verbetering van de situatie getuigen.
Vergeet niet dat zonder het DBF/ALF er amper goede beelden zijn geweest. De beelden uit bioindustrie, laboratoria e.d. zijn vroeger veelal gemaakt door die groepen. Die beelden zorgden voor verontrusting onder de samenleving en daardoor is de beweging voor de rechten van de dieren gegroeid.quote:Wil je echt iets bereiken, dan doe je dat mijns inziens niet door het zg. 'bewustmaken' van de consument en het forceren van regeltjes op de bio-industrie,
Dat heb je alleen met dierenwelzijnsmensen.. daar worden de dieren niet beter van. Er is gewoon geen compromis te bereiken. Het enige wat ik en al die dierenrechtenactivisten willen is dat de mens stopt met dieren te misbruiken.quote:en een oplossing te vinden die ten eerste de dierenvrienden (voorlopig) tevredenstelt en ten tweede de ondernemers hun brood fatsoenlijk laat verdienen.
Niet zozeer. Het heeft wel invloed als de de betrokken organisaties zulke acties doen. Het grootste probleem ter verbetering van het welzijn van de dieren zit vooral bij de gristenen.quote:Die mogelijkheid is er namelijk zonder meer, maar op de manier waarmee WD en PvdD het dierwelzijn trachten te verbeteren komen ze uiteindelijk voor een blok te staan, waarbij verdere verbetering vd situatie onmogelijk gaat zijn zonder dramatische consequenties (zie doemscenario's eerder vermeldt in dit topic),
Vergeet niet dat de overheid belangen behartigt van de industrie en niet zozeer van de wens van het volk. Ondanks dat iedereen die nertsenfarms ziet verdwijnen gebeurd het keer op keer niet.quote:Dan is de bal aan de overheid, die een oplossing gaat moeten zoeken voor het welzijn van de industrie. Maar zoals ik al zei: Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren onder deze omstandigheden. Ik denk dat beide partijen baat hebben bij een snelle, efficiente oplossing op de reeds besproken conflicten.
Dat heeft niets met vermenselijken te maken, maar met het feit dat in de bio-industrie dieren eenheden zijn, geen dieren meer, productie-eenheden, zo worden ze letterlijk genoemd en zo worden ze ook behandeld.quote:Op maandag 14 mei 2007 22:41 schreef desiredbard het volgende:
Als jij een mug op de kamer hebt sla je hem ook dood of niet. Of je spuit gif
Is een mug geen diertje.....
Nee alleen omdat een varkentje/kalfje er zo lief uitziet, en de meeste bont beestjes ook moeten ze bevrijd worden...de gore hypocrisie
Je hoort wie mensen over kistkalfjes maar niet over kistkoeien.
Dierenbevrijders dienen opgesloten te worden
Ik heb alles onderbouwd, niet met gekopieerde tekstjes meestal, alhoewel ik die ook gebruikt heb, maar vooral met mijn eigen woorden, die je kan en mag controleren.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:38 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Doe eens voor... mischien kan ik het nadoen
Dat is inderdaad een ruimere definitie van het woord 'bevrijding', wanneer je doelt op de bevrijding van alle dieren op lange termijn, en niet op een specifiek bedrijf. Ik zou van dierwelzijnsverbetering spreken, want dit is nogal verwarrend. Als je 'dierenbevrijding' toch bedoelt als het letterlijk vrij zetten van dieren uit bedrijven, moet je je wel realiseren dat niet alleen nertsenbevrijding fatale gevolgen heeft: Ook het bevrijden van bio-kippen en varkens zal voor het dier niets opleveren dan een mogelijk pijnlijkere dood dan in de industrie. De natuur is, after all, vele malen wreder dan de geciviliseerde mens.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:50 schreef TechXP het volgende:
Nee, dan ga je het hebben over nertsenbevrijding. Dat is maar een bekend voorbeeld van wat er gebeurd. Zoals ik al zei is niet iedereen het daar mee eens. Ik vind ook dat het te slechte dingen oplevert wanneer ze bevrijd worden, zoals de impact in de natuur.
Verder kan een redelijk deel wel overleven, maar dat terzijde.
Maar dierenbevrijding in essentie gaat over het redden van dieren.
Ik betrek het erbij ja, uiteraard, maar ik zeg niet; 'alleen in het geval van bijkomend vandalisme'. Ik vind diefstal, op welke manier en onder welk motto dan ook, dan wel niet onder geweld vallen, maar het is zonder twijfel een criminele daad. Omdat deze daad vrij zinloos is, vind ik het trekken van de vergelijking met Gandhi op z'n zachtst gezegd nogal geromantiseerd.quote:Dierenbevrijding is geweldloos. Je betrekt nu vandalisme door groeperingen erbij. Maar dat valt niet onder de term 'dierenbevrijding'. De kern van dierenbevrijding (zoals het was) is het bevrijden van dieren (het redden van levens). Daar zou gandhi het alleen maar mee eens zijn geweest. Het is niet anders dan de burgerlijke ongehoorzaamheid die gandhi deed door zout te gaan winnen tegen de wet in. Net als dierenbevrijders tegen de wet in gaan door dieren te bevrijden uit dierproeflabs etc. Over de gevolgen van nertsenbevrijding, dat ben ik met je eens. Dat is geen goede zaak. Als je dieren bevrijd moet je vind ik op zijn minst nazorg leveren.
Volgens de wet mag je ze ook niet 'bevrijden', dus wat probeer je hier nu mee te zeggen? Consequent zijn met het bestraffen van vandalisme, maar broodroof gewoon door de vingers zien onder de noemer bevrijding?quote:En ik ben ook tegen branden stichten e.d. Alleen ik vind wel dat men vaak diegene die wel bevrijdingen doet in een verkeerde hoek drukt. Wil je ze aanpakken.. dat doe je dat. Maar dat kan geheel volgens hoe de wet nu zit (vandalisme e.d.).
Voorlichting moet ook van twee kanten komen. In Nederland staan we immers zo bekend om onze nuchtere objectiviteit. Dan bedoel ik dus, bijvoorbeeld, om het nog maar eens aan te halen: De verschrikkelijk incorrecte redenering dat verdoofde castratie diervriendelijker zou zijn dan onverdoofde, een gedachtegoed dat nog enthousiast door zowel WD als PvdD gepropageerd wordt. Was er sprake van betere communicatie, mijn ideaal, dan was deze misvatting uit de weg geruimd.quote:Voorlichting vind ik ook zeer belangrijk. Daarom zet ik zelf ook acties op om mensen informatie te geven. Geheel geweldloos en vreedzaam. Dierenbevrijding zoals het ALF/DBF doet vind ik negatief werken op de samenleving. Zeker in de huidige situatie, waarin met maskers op lopen snel geassocieerd wordt met terrorisme. En dat doet de hele beweging niet goed.
Die beelden kwamen vaak uit landen elders op de wereld, waar de dieren het vele malen slechter hadden. Ik vertrouw bovengenoemde organisaties wat dat betreft voor geen meter. Als je toch al steelt, waarom zou je je verhaaltjes en praatjes bij plaatjes dan ook niet een beetje creatief aandikken? Liegen is zo'n groot woord.quote:Vergeet niet dat zonder het DBF/ALF er amper goede beelden zijn geweest. De beelden uit bioindustrie, laboratoria e.d. zijn vroeger veelal gemaakt door die groepen. Die beelden zorgden voor verontrusting onder de samenleving en daardoor is de beweging voor de rechten van de dieren gegroeid.
Niet zo naief alsjeblieft. Het is bekend dat verscheidene mensen van WD banden hadden met radicalere dierengroeperingen (vriendjes van Volkert ook, als ik me niet vergis). Het negatieve stigma hebben ze dus eigenlijk gewoon aan zichzelf te wijten, en daarbij, lijkt het niet op te doen tegen de progressie die ze momenteel boeken, dus dit is sowieso triviaal.quote:En het voorlichting geven, ludieke acties e.d. bereiken goed de aandacht, hoewel men ook snel je weg blijft zetten als terrorist.
Natuurlijk valt er geen ultiem compromis te bereiken, en zeker niet op deze manier. Maar wereldvrede is ook een illusie. Waar partijen in conflict zijn gaat nooit zomaar de ene partij akkoord met de tegenstander, dat is logisch. Er moet gezocht worden naar een zo gebalanceerd mogelijke oplossing, zoals ik al eerder zei, in dit geval tussen W en W, welzijn en winst.quote:Dat heb je alleen met dierenwelzijnsmensen.. daar worden de dieren niet beter van. Er is gewoon geen compromis te bereiken. Het enige wat ik en al die dierenrechtenactivisten willen is dat de mens stopt met dieren te misbruiken.
Christenen? Wat heeft religie hier zozeer mee te maken? Verklaar je nader.quote:Niet zozeer. Het heeft wel invloed als de de betrokken organisaties zulke acties doen. Het grootste probleem ter verbetering van het welzijn van de dieren zit vooral bij de gristenen.
Je cynisme komt overeen met dat van erodome, en begrijp me niet verkeerd, het is deels zeker waar. Maar ik zie het anders, liberaal zijnde. JIJ en alleen JIJ hebt de keuzes in dit leven. Wil jij dat dieren het goed hebben, dan eet je biologisch vlees en leef je minimaal, of wordt je vegetarier/veganist. Dat is helemaal jouw keuze. Jij bent niet verplicht je te focussen op geld. Leef zoals je wilt, dan doen wij dat vooral ook. En ik focus danwel niet direct op geld, maar wel op mijn eigen welzijn, boven dat van een dier.quote:Geld zorgt dat dieren het slecht hebben. Geld zorgt ook dat wij onze medemens kapot maken. En de natuur. Zolang we blijven focussen op alleen geld zal er niets beter worden ben ik bang.
De overheid is in dit land geen eenheid: Streven van partijen is en zal altijd blijven zoveel mogelijk zieltjes te winnen, en populisme is de beste en enige manier hiertoe. En geef toe: Het klinkt allemaal heel leuk, dieren moeten meer rechten krijgen. Niks mis mee, in eerste instantie. Vergelijk het met de situatie waarin in een schoolklas democratie zou heersen: Er zou geen huiswerk meer gemaakt worden. Vreemd dat je hier de cynistische visie die je op economie hebt niet doorzet.quote:Vergeet niet dat de overheid belangen behartigt van de industrie en niet zozeer van de wens van het volk. Ondanks dat iedereen die nertsenfarms ziet verdwijnen gebeurd het keer op keer niet.
Dat is heel leuk allemaal, dat je naar school bent geweest. Maar volgens mij was AFI niveau 3 toch wat aan de moeilijke kant hé?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, ik ben alleen maar een paraveterinair, heb alleen maar les gehad in dierenziekten(zowel vee als de andere huisdieren), kan de praktijk boeken van varkens/kippen/koeien er nog bijpakken als je wilt en wat risiko's noemen van dieren op een hoopje gooien met grote getalen.
Ik ben echt dom op dit gebied ok?
Je blijft maar hangen bij de zoonose's, ziekten die van dier naar mens kunnen overspringen, die zijn idd erg naar en daar maken mensen zich dan wel ineens druk om, maar er zijn er nog veel en veel meer die geen zoonose zijn, maar waar de dieren wel bergen medicatie voor krijgen of aan dood gaan.
Je wilt niet begrijpen dat het voeren van antibiotica enorme risiko's oplevert, er zijn al een heel aantal stammen van verschillende ziekten resistent voor antibiotica, grotendeels omdat we lage doseringen binnenkrijgen via ons vlees.
Dan heb ik het nog niet eens over de andere soorten medicatie gehad waarvan we ook dingen binnen krijgen met wat voor gevolgen dan ook.
Ook kan ik grote vraagtekens zetten bij hoe gezond het is al die stresshormonen binnen te krijgen van dieren die hun hele leven onder stress staan.
Hiervan heb ik geen direct bewijs, zou het weleens willen uitzoeken, maar stresshormonen kunnen nooit goed zijn.
Er zijn echt heel veel redenen waarom bio-industrie niet goed is, van dierenwelzijn naar menselijk welzijn, van milieu tot misbruik van arme landen(zo'n 80% van de soja productie is voor de bio-industrie, hiervoor worden hele wouden gekapt bv, landbouwgronden worden schraal geoogst, tot ze op zijn en er amper meer wat op kan groeien, dat tegen bodemprijzen).
Ik zou niet zo hoog van de toren blazen als eerstejaars studentje. Zeker niet met al je kromme redeneringen en kort door de bocht aannames. Laten we eens beginnen met die onzin dat onverdoofd castreren niet dier-onvriendelijk zou zijn. Dat is een makkelijke: de winst ervan is beperkt, de schade groot, kappen met die handel. De gevolgen voor het big zijn duidelijk te merken - het is een zeer pijnlijke ingreep die het immuunsysteem verzwakt. Zie ook deze artikelen uit de Volkskrant. Wil je het ook nog even over het afknippen van staarten hebben trouwens?quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:15 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Dat is heel leuk allemaal, dat je naar school bent geweest. Maar volgens mij was AFI niveau 3 toch wat aan de moeilijke kant hé?
Ik doel niet op bevrijding op lange termijn (hoewel dat ook natuurlijk). Dierenwelzijn is voor mensen die wel vinden dat je dieren mag gebruiken, maar wel netjes. Hypocrieten dus.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:06 schreef Arkaneor het volgende:
Dat is inderdaad een ruimere definitie van het woord 'bevrijding', wanneer je doelt op de bevrijding van alle dieren op lange termijn, en niet op een specifiek bedrijf. Ik zou van dierwelzijnsverbetering spreken, want dit is nogal verwarrend. Als je 'dierenbevrijding' toch bedoelt als het letterlijk vrij zetten van dieren uit bedrijven, moet je je wel realiseren dat niet alleen nertsenbevrijding fatale gevolgen heeft: Ook het bevrijden van bio-kippen en varkens zal voor het dier niets opleveren dan een mogelijk pijnlijkere dood dan in de industrie. De natuur is, after all, vele malen wreder dan de geciviliseerde mens.
De daad op zich is niet zinloos. Directe actie red levens. Het redden van levens lijkt me allesbehalve zinloos. Daarnaast is het ook symbolisch. De vergelijk met methoden van gandhi gaat zeker wel op.quote:Ik betrek het erbij ja, uiteraard, maar ik zeg niet; 'alleen in het geval van bijkomend vandalisme'. Ik vind diefstal, op welke manier en onder welk motto dan ook, dan wel niet onder geweld vallen, maar het is zonder twijfel een criminele daad. Omdat deze daad vrij zinloos is, vind ik het trekken van de vergelijking met Gandhi op z'n zachtst gezegd nogal geromantiseerd.
Zoals ik zei vind ik dat burgelijke ongehoorzaamheid. Je zou dan ook elke demonstratie kunnen bestempelen als broodroof omdat de bedrijven klanten zouden kunnen mislopen.quote:Volgens de wet mag je ze ook niet 'bevrijden', dus wat probeer je hier nu mee te zeggen? Consequent zijn met het bestraffen van vandalisme, maar broodroof gewoon door de vingers zien onder de noemer bevrijding?
Maar dat is ook gewoon zo. Dat gaf het wageningse onderzoek ook aan. Hoewel ze wel zeiden dat het qua welzijn niet veel scheelde. Maar het was wel beter. Maar de meeste wenselijke situatie die bepleit wordt door de PvdD enzo is niet zozeer verdoofd.. dat werd alleen als tussenstap gegeven.quote:De verschrikkelijk incorrecte redenering dat verdoofde castratie diervriendelijker zou zijn dan onverdoofde, een gedachtegoed dat nog enthousiast door zowel WD als PvdD gepropageerd wordt. Was er sprake van betere communicatie, mijn ideaal, dan was deze misvatting uit de weg geruimd.
Zeker niet. Er zijn een hoop beelden ook uit NL gekomen. O.a. beelden van BPRC. Andersom kan je dat ook stellen natuurlijk. De industrie die mooie beeldjes en plaatjes maken om het er een beetje goed uit te laten zien.quote:Die beelden kwamen vaak uit landen elders op de wereld, waar de dieren het vele malen slechter hadden. Ik vertrouw bovengenoemde organisaties wat dat betreft voor geen meter. Als je toch al steelt, waarom zou je je verhaaltjes en praatjes bij plaatjes dan ook niet een beetje creatief aandikken? Liegen is zo'n groot woord.
De enige die bekend is een exvriend te zijn van volkert werkt bij wakker dier ja. Maar wakker dier is allesbehalve een dierenrechtenorganisatie. Het is dierenwelzijn. Iets wat ik en anderen niet zo goed vinden. Alles behalve radicaal iig. Hoewel radicaal subjectief is dus mensen dat wel kunnen vinden natuurlijk.quote:Niet zo naief alsjeblieft. Het is bekend dat verscheidene mensen van WD banden hadden met radicalere dierengroeperingen (vriendjes van Volkert ook, als ik me niet vergis). Het negatieve stigma hebben ze dus eigenlijk gewoon aan zichzelf te wijten, en daarbij, lijkt het niet op te doen tegen de progressie die ze momenteel boeken, dus dit is sowieso triviaal.
Zeker. Maar dierenrechtenbeweging gaat in principe niet akkoord met bijvoorbeeld de bioindustrie als die een compromis willen waarin ze iets beter de ruimte geven ofzo. Dat is ondenkbaar.quote:Natuurlijk valt er geen ultiem compromis te bereiken, en zeker niet op deze manier. Maar wereldvrede is ook een illusie. Waar partijen in conflict zijn gaat nooit zomaar de ene partij akkoord met de tegenstander, dat is logisch. Er moet gezocht worden naar een zo gebalanceerd mogelijke oplossing, zoals ik al eerder zei, in dit geval tussen W en W, welzijn en winst.
De hele bible belt voor bioindustrie enzo. Allemaal bijna christelijke gemeenschappen waar vrouwen nog onderdrukt worden.quote:Christenen? Wat heeft religie hier zozeer mee te maken? Verklaar je nader.
Tuurlijk je mag je eigen keuzes maken. Geen probleem mee. Het punt is alleen wel dat ik dan vind dat je wel voor alle kosten moet opdraaien. Jij wilt vlees. Je krijgt goedkoop vlees. Ik betaal mee aan jouw vlees.quote:Je cynisme komt overeen met dat van erodome, en begrijp me niet verkeerd, het is deels zeker waar. Maar ik zie het anders, liberaal zijnde. JIJ en alleen JIJ hebt de keuzes in dit leven. Wil jij dat dieren het goed hebben, dan eet je biologisch vlees en leef je minimaal, of wordt je vegetarier/veganist. Dat is helemaal jouw keuze. Jij bent niet verplicht je te focussen op geld. Leef zoals je wilt, dan doen wij dat vooral ook. En ik focus danwel niet direct op geld, maar wel op mijn eigen welzijn, boven dat van een dier.
Nee, je moet geen onderwerpen zoals 'huiswerk' enzo gaan vergelijken met dingen die over LEVENS gaan. Er is wel een grens.quote:De overheid is in dit land geen eenheid: Streven van partijen is en zal altijd blijven zoveel mogelijk zieltjes te winnen, en populisme is de beste en enige manier hiertoe. En geef toe: Het klinkt allemaal heel leuk, dieren moeten meer rechten krijgen. Niks mis mee, in eerste instantie. Vergelijk het met de situatie waarin in een schoolklas democratie zou heersen: Er zou geen huiswerk meer gemaakt worden. Vreemd dat je hier de cynistische visie die je op economie hebt niet doorzet.
Voor de duidelijkheid, Wakker Dier heeft dus geen enkele band met VvdG. Daarnaast deed de organisatie waar VvdG voor werkte nuttig werk; het controleerde of vergunningen aan boeren terecht werden afgegeven en werden nageleefd.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:51 schreef TechXP het volgende:
De enige die bekend is een exvriend te zijn van volkert werkt bij wakker dier ja. Maar wakker dier is allesbehalve een dierenrechtenorganisatie. Het is dierenwelzijn. Iets wat ik en anderen niet zo goed vinden. Alles behalve radicaal iig. Hoewel radicaal subjectief is dus mensen dat wel kunnen vinden natuurlijk.
Verder zijn er geen banden bewezen met radicale dierengroeperingen. Maar ik weet natuurlijk niet welke groeperingen je verder dan bedoeld.
Dit soort "vergunningcontrole" heeft maar één doel: boeren dwarsliggen. Het heeft geen fuck te maken met dierenliefde in de zin van een direct verband met het welzijn van de beestjes. Het enige dat die luldebehangers doen is boeren op alle mogelijke terreinen dwarsbomen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:34 schreef Shivo het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid, Wakker Dier heeft dus geen enkele band met VvdG. Daarnaast deed de organisatie waar VvdG voor werkte nuttig werk; het controleerde of vergunningen aan boeren terecht werden afgegeven en werden nageleefd.
Het ging over Volkert v.d.G en consorten.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:13 schreef Shivo het volgende:
Er zullen best voorbeelden zijn waarvan het flauw is om er protest tegen aan te tekenen, maar daar daar tegenover staan net zoveel voorbeelden waarbij protest is aangetekend tegen het bouwen van varkensflats en is toegekend. Je kunt niet al die zaken over een kam scheren en zeggen dat het alleen maar om dwarsbomerij gaat. Waar het om gaat is dat niet alle boeren (en dan druk ik me voorzichtig uit) het even nauw nemen met de wet en daardoor dit soort organisaties nu hebben.
Ja, maar dat was geheel volgens de wet.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:05 schreef beerten het volgende:
Dit soort "vergunningcontrole" heeft maar één doel: boeren dwarsliggen. Het heeft geen fuck te maken met dierenliefde in de zin van een direct verband met het welzijn van de beestjes. Het enige dat die luldebehangers doen is boeren op alle mogelijke terreinen dwarsbomen.
Maar het was allemaal wettelijk.quote:Op iedere vergunningaanvraag bezwaar aantekenen. Al wil de boer een erkertje bij aan zijn eigen woonhuis bouwen, een silo voor voer, een mestopslag, whatever. Argumenten als stankoverlast voor de buurt, terwijl de buurt niet klaagt en de klager zelf 100 kilometer verderop woont. En iedere boer zijn naam kent omdat het altijd dezelfde man is.
Waarom niet? Als jij principiele bezwaren hebt tegen iemand die een vergunning wilt en je van mening bent dat het afgeven van die vergunning niet ok is voor mens, dier en natuur, dan waarom niet? Dat recht heb je als burger.quote:Als dit soort dingen in redelijkheid worden betwist, voor- en tegenstanders van de bio-industrie is mij alles prima. We leven in een democratie, in dit forum tref ik ook meningen die ik niet deel. Maar ik zal Erodome d'r vergunningaanvraag voor weet ik wat niet blokkeren omdat ik het niet met haar eens ben.
Nou als mensen hun bedrijf failliet gaat door toedoen van vreedzame demonstraties enzo door mij georganiseerd.. tsja.. ik heb geen medelij met die gasten. Ze zullen heus niet doodgaan van de honger.quote:"Ja maar die boeren maken de beestjes kapot". Ik zal dit kutargument maar voor zijn. Dat zal in jullie ogen allemaal best. Dit heeft niets met een open en eerlijke strijd te maken. Dit heeft alles van doen met mensen kapot maken voor je eigen ideologie. En precies dit gaat me veel te ver.
Nee, maar er is dan ook niemand die rechten of welzijn claimt van fietsen .....quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:17 schreef beerten het volgende:
Het ging over Volkert v.d.G en consorten.
En wat boeren en wet betreft geldt voor alle ondernemers. Maar ik ken geen clubje dat alle fietsenmakers het vuur aan de schenen legt inzake vergunning afhandeling aan de zijde van de overheid.
Dan is er verder vrij weinig ruimte tot discussiequote:Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
ga nou eens lezen wat er staat ipv er je eigen uitleg aan te geven, ik zei dat ze als objecten worden behandelt en niet als levende wezens .. behandelden ze ze maar als beesten cq levende wezens, dan zou dit gesprek onnodig zijnquote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:56 schreef desiredbard het volgende:
je bedoelt dat de fokkers ze als BEESTEN behandelen...
Oeps het zijn beesten
pff ..quote:MUG niet Muskiet
quote:mus·kiet (de ~ (m.), ~en)
1 tropische steekmug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Malariamugquote:Malariamuggen zijn muggen die de infectie- en vectorziekte malaria kunnen overbrengen. Het betreft meerdere soorten, behorend tot het geslacht Anopheles, dat wel eens in de subgenera (ondergeslachten) Anopheles sensu strictu, Cellia, Kerteszia en Nyssorhynchus wordt opgedeeld.
Alleen de vrouwtjes steken; de mannetjes zijn kenbaar aan grote, pluizige antennes. Malariamuggen zitten in rust met het achterlijf duidelijk hoger van de onderlaag dan met de thorax, ze hellen als het ware naar voren. Bij veel niet-malariamuggen wordt het lijf evenwijdig aan de onderlaag gehouden.
Anopheles-soorten komen ook in Nederland voor maar de malariaparasiet zelf is hier al decennia uitgeroeid. Het is niet ondenkbaar dat als de winters zachter worden door klimaatsverandering de omstandigheden voor herintroductie van malaria als inheemse ziekte in Nederland gunstiger worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwtongquote:Blauwtong is een vectorziekte. Als biologische vectoren voor de verspreiding van blauwtong kunnen vijf verschillende muggensoorten van het geslacht Culicoides dienen waaronder in Europa de C. imicola, in Amerika de C. variipennis en in Australië de C. brevitarsis.[3] Wanneer dieren besmet zijn met blauwtong en een mug van het geslacht Culicoides steekt het dier, dan wordt de mug drager van het blauwtongvirus.
hoe kom je nou weer aan dat "zonder veearts" .. je bedoelt nu ineens koe-achtigen in het wild of zo ?quote:10% sterft hoe vreselijk.... en buiten in de wei ...zonder veearts ...hoeveel % sterft daar?
nou nee, jij had het over kistkalveren en kistkoeien ..quote:Nu haal je kippen en koeien door elkaar
Rundvlees hoort rood te zijn
informeer je eerst eens voor je zo stellig iets beweert ?quote:dat is niet door hormonen maar door het melken zelf
Als je een koe leegmelk, maajkt het lichaam hetzelfde + een beetje extra aan
http://www.zuiveloffline.nl/brochure.phpquote:
Ziekten
Door hun lichamelijke uitputting zijn melkkoeien extra vatbaar voor ziekten. De melkschema’s zorgen voor overvolle, pijnlijke uiers die soms over de grond slepen, resulterend in infecties en daardoor overmatig gebruik van antibiotica. BST (Bovine Somatotrophin) is een kunstmatige versie van een koeienhormoon die ervoor zorgt dat de koe 10 tot 20 procent meer melk produceert. Hierdoor hebben melkkoeien meer kans op de ziekte mastititis, waarover zo dadelijk meer, spijsverteringsziekten, vergrote hakpezen en zweren op de knieën. Oudere koeien kunnen problemen met de voeten krijgen. Melkkoeien lijden bovendien regelmatig aan verschillende ziekten, waaronder melkziekte, ketosis, IBR (koeiengriep), metritis en de hierna beschreven aandoeningen.
Mastititis is een zeer pijnlijke bacteriële infectie die ervoor zorgt dat de uier van de koe opgezwollen en heet is en een abnormale afscheiding geeft. De koe heeft koorts en is vaak kreupel aan een of beide achterpoten. Een zwangere koe zal een miskraam krijgen. De melkmachine, die de tepels van de koeien zo beschadigt dat ze geïnfecteerd raken, veroorzaakt 90 procent van de ziektegevallen. In Engeland krijgt een op de tien koeien mastititis. De ziekte wordt bestreden met antibiotica.
tja, en beiden vertonen onnatuurlijk gedrag en stressverschijnselen mits geplaatst in zulke situaties ..quote:Zie je het verschil in je eigen woordgebruik: Mensen - beesten
aangestipt wel ja, maar niet echt verder uitgewerkt .. er zijn iig wel een paar frappante analogieën ..quote:Werd dat al niet tig posts geleden gesteld ???
Oh nu ga je het aaanpassen. Een beest hoef je niet menswaardig te behandelen, het is een beest, netuurlijk is het leuk dat beesten met behulp van mede Walt Disney gepersonificeerd zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2007 11:22 schreef moussie het volgende:
[..]
ga nou eens lezen wat er staat ipv er je eigen uitleg aan te geven, ik zei dat ze als objecten worden behandelt en niet als levende wezens .. behandelden ze ze maar als beesten cq levende wezens, dan zou dit gesprek onnodig zijn
Schapen hier althans wel..... en men verliest aardig wat ooien en lammeren.....quote:pff ..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Malariamug
[quote]
En de Nederlandse huis tuin en keukenmug, die jij vermoord doet dat dus niet.
[quote]hoe kom je nou weer aan dat "zonder veearts" .. je bedoelt nu ineens koe-achtigen in het wild of zo ?
Nee maar die haalt mijn bord welquote:Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel daarvan de eerste paar weken overleven .. wat ik wel weet is dat bij ons de overblijvende 90% het eerste levensjaar niet haalt !
Hun leven lang...je zegt net dat dat amper een jaar is ....quote:nou nee, jij had het over kistkalveren en kistkoeien ..
en idd, rundvlees moet mooi rood en liefst zo mager en mals mogelijk zijn, kalfsvlees daarentegen moet bleek zijn ergo, die beesten krijgen een dusdanig ijzerarm dieet dat ze hun leven lang last hebben van bloedarmoede, ze krijgen net genoeg ijzer binnen om niet door hun poten te gaan zakken
Lees je eigen laatste 10 posts een terug..... draaikontquote:informeer je eerst eens voor je zo stellig iets beweert ?
Hoewel de mens een zoogdier is, is het juist geen danwel het grootste beest.quote:Ik vind het trouwens maar vreemd dat juist mensen die aan de ene kant leven zo hoog in het vaandel dragen (zoals het willen verbieden van abortus) aan de andere kant zo achteloos met een levend wezen om kunnen gaan ..
Zou het niet te veel playstaiton, of linkse dan wel dierterroristische waarden over FOK! ventileren zijn?quote:
zo zou je je bvb kunnen afvragen of het alarmerende toenemende overgewicht bij de bevolking in het algemeen en bij de jeugd in het bijzonder voort komt uit onze manier om aan ons voedsel te komen
Ik vind het niet zielig voor de ondernemers. Als ze niet opgewassen zijn tegen "dierenvrienden" moeten ze geen boerderij beginnen. Part of the deal. Voor zover zijn we het eens.quote:Op woensdag 16 mei 2007 01:04 schreef TechXP het volgende:
[..]
Nee, maar er is dan ook niemand die rechten of welzijn claimt van fietsen .....
Kijk als het burgerlijk ongehoorzaam is enzo klaag je er over.. maar ook als het volgens de wet helemaal mag. Wat hier vooral aan de orde is is dat je het 'zielig' vind voor de ondernemers.
ik ga helemaal niets aanpassen, ik vertel je dat je geen eigen draai moet geven aan mijn woorden .. ik zei dat je een beest moet behandelen als een levend wezen en niet als een object dat je eindeloos mag gaan manipuleren voor een maximale opbrengst, en dan voor iets wat jij eigenlijk niet echt nodig hebt ..quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:58 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Oh nu ga je het aaanpassen. Een beest hoef je niet menswaardig te behandelen, het is een beest, netuurlijk is het leuk dat beesten met behulp van mede Walt Disney gepersonificeerd zijn.
Maar Mickey krijgt nog steeds een klem in zijn nek, Reinaart ga ik ter paard achterna.... En Donald is heel lekker met een sinaasappelsausje. Klarabella heb ik het liefst Medium-Rare.
verloren bij het foutief quoten aangaande de malaria-mug ... heb je de wiki-link wel goed gelezen, dat het gezien de temperatuurstijgingen binnen het verwachtingspatroon valt dat dat beest terug komt ?quote:Schapen hier althans wel..... en men verliest aardig wat ooien en lammeren.....
dan bereid je het dus vast niet zelf, en de boodschappen doe je ook niet, anders had je geweten dat kalfsvlees blank "hoort" te zijnquote:Nee maar die haalt mijn bord wel![]()
wat moet ik dan zeggen ?quote:Hun leven lang...je zegt net dat dat amper een jaar is ....
wtf .. jij geeft je eigen uitleg aan mijn woorden en als ik je daarop aanspreek zit ik te draaien .. leer eens lezen wat anderen zeggen ipv overal je eigen interpretatie aan vast te plakkenquote:Lees je eigen laatste 10 posts een terug..... draaikont
nu eenmaal of nu en éénmaal ?quote:Hoewel de mens een zoogdier is, is het juist geen danwel het grootste beest.
We staan nu eenmaal lekker bovenaan die voedselpyramide.......
ach gut, en nou ga jij jezelf vergelijken met een troep leeuwen .. wat heb jij dan wel gedaan om de kalfsragout in je pasteitje te verdienen ? en waarom draagt je vrouw een nerts als je zelf op de vos hebt gejaagd .. is die wel goed genoeg om op te jagen maar niet goed genoeg om er een jas van te maken, onvoldoende status of zo ?quote:Dacht je dat ene groep leeuwen ging zeiken dat het hertje dat ze zojuist de strot hebben doorgebeten zijn eerste jaar nog niet gehaald had...
mwah .. te weinig beweging dankzij teveel playstation is zeker wel een factoor .. maar in mijn ervaring zijn het juist wel de "linksen" die voor alles en nog wat in beweging komen terwijl de "rechtsen" maar op hun bank en hun standpunt blijven hangen en langzaam aan dichtgroeien van gezapigheid en overdaadquote:Zou het niet te veel playstaiton, of linkse dan wel dierterroristische waarden over FOK! ventileren zijn?
huh .. wie heeft het nou over biologisch fokken in de bont-industrie .. de hele nerts-industrie is helemaal nergens goed voor en dient afgeschaft te worden .. solitaire roofdieren in een klein kooitje houden ter meerdere glorie van je status is gewoon .. eeuh ..quote:Als afsluitertje
Als wij de de bontindustrie gaan verplichten biologisch te fokken...dan worde die beestjes niet meer vergast...maar verzuipen ze...en wij ook...er blijft namelijk geen dijk heel.
Op het eerste....quote:Op woensdag 16 mei 2007 17:58 schreef desiredbard het volgende:
Schapen hier althans wel..... en men verliest aardig wat ooien en lammeren.....
Als afsluitertje
Als wij de de bontindustrie gaan verplichten biologisch te fokken...dan worde die beestjes niet meer vergast...maar verzuipen ze...en wij ook...er blijft namelijk geen dijk heel.
Niet te merken aan jou zwaar onderbouwde reactie's dat jij dat niveau wel hebt zeg...quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:15 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Dat is heel leuk allemaal, dat je naar school bent geweest. Maar volgens mij was AFI niveau 3 toch wat aan de moeilijke kant hé?
Nou nou.. je geeft het op een rare manier weer. Het enige wat we zijn is een beweging die vind dat dieren ook rechten hebben en dat we als mens verkeerd bezig zijn.quote:Op woensdag 16 mei 2007 20:32 schreef beerten het volgende:
Ik vind het gevaarlijk als mensen hun idealen ten koste van anderen nastreven. Ik zie "jullie" dierenliefde als een soort van geloof. Beestjes in jullie wereld zijn wezentjes met karakters en jullie gunnen die beestjes alle vrijheid en zaligheid, in rust en vrede, in hun natuurlijke omgeving. En alles wat daar van afwijkt is fout. Prima, dat mag je vinden.
Kijk. Er zijn natuurlijk doorschieters zoals volkert. Ik weet dat bijna alle activisten hem niet ok vinden. Hij heeft met zijn actie veel kapot gemaakt. Ondoordacht. Zelfde voor brandstichting enzo.quote:Maar de dierenliefde slaat door. Mensen worden geterroriseerd, het leven van mensen wordt onmogelijk gemaakt, geen enkel middel wordt geschuwd. De echte idioten (V.v.d.G) schieten anderen overhoop om hun eigen dingetje te propageren. De idealen die jullie hebben slaan door in maatschappij ontwrichtende acties. Als er een vent in een soepjurk met baard de leiding had werd het fundemantalisme genoemd. Extremisme. En precies dát stoort me. Niet dat we van mening verschillen. De manier waarop je je idealen naleeft stoort me.
Kom op zeg. Je gaat nu onrespectvol iemand benaderen.quote:Die muts van de PvdD, die op mijn kosten klaagt over een schaap dat 10 jaar geleden op mijn kosten op de rug is gefilmd, Marianne Thiemessen heet ze geloof ik, die troela, die baptist, die muts.
Thieme heeft eerder aangegeven niet iemand van de compromissen te zijn. De doelen zijn duidelijk. Zorgen dat andere partijen harder gaan lopen.quote:Zij doet (publiekelijk) het enig correcte. De dialoog opzoeken en als de wereld niet verbeterd bewandel je de politieke wegen. Dit is de kern van onze samenleving.
Het leven zit minder zwartwit in elkaar dan je doet voorkomen, mijns insziens. Het voor de rechter brengen van voor onjuist verstrekte vergunningen lijkt me het summum van dialoog opzoeken. Hadden moslims dat maar gedaan nadat die cartoons van Mo waren gepubliceerd. Het vrijlaten van nertsen is een zeer klein onderdeel van alle actie die ten behoeve van dieren wordt gevoerd. Dus wat is nou je punt tegen de dierenbeweging, voor zover die bestaat?quote:Op woensdag 16 mei 2007 20:32 schreef beerten het volgende:
[..]
Ik vind het niet zielig voor de ondernemers. Als ze niet opgewassen zijn tegen "dierenvrienden" moeten ze geen boerderij beginnen. Part of the deal. Voor zover zijn we het eens.
Ik vind het gevaarlijk als mensen hun idealen ten koste van anderen nastreven. Ik zie "jullie" dierenliefde als een soort van geloof. Beestjes in jullie wereld zijn wezentjes met karakters en jullie gunnen die beestjes alle vrijheid en zaligheid, in rust en vrede, in hun natuurlijke omgeving. En alles wat daar van afwijkt is fout. Prima, dat mag je vinden.
Maar de dierenliefde slaat door. Mensen worden geterroriseerd, het leven van mensen wordt onmogelijk gemaakt, geen enkel middel wordt geschuwd. De echte idioten (V.v.d.G) schieten anderen overhoop om hun eigen dingetje te propageren. De idealen die jullie hebben slaan door in maatschappij ontwrichtende acties. Als er een vent in een soepjurk met baard de leiding had werd het fundemantalisme genoemd. Extremisme.
En precies dát stoort me. Niet dat we van mening verschillen. De manier waarop je je idealen naleeft stoort me.
Die muts van de PvdD, die op mijn kosten klaagt over een schaap dat 10 jaar geleden op mijn kosten op de rug is gefilmd, Marianne Thiemessen heet ze geloof ik, die troela, die baptist, die muts. Zij doet (publiekelijk) het enig correcte. De dialoog opzoeken en als de wereld niet verbeterd bewandel je de politieke wegen. Dit is de kern van onze samenleving.
Zoals je leest krijgt ze mijn stem niet. Maar ik kan me wel vinden in de weg die zij (voor het oog van de camera) bewandeld. Al zal het me niets verwonderen dat ze "in de onderwereld van de dierenvrienden" een bekend figuur is. Net als de rest van de politici dat op hun manier zijn overigens.
Over het welzijn van de dieren liggen we minder ver uit elkaar dan min postings doen geloven. Over de manier waarop jij je idealen nastreeft zullen we het nooit eens worden.
Klopt. De vragen die gesteld zijn gaan niet eens alleen over die schaap. Dat is maar een aanleiding geweest.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:02 schreef Shivo het volgende:
MT bouwt al jaren tegelijkertijd zeer vruchtvol tegelijkertijd aan haar carriere en een beter verstandhouding van de maatschappelij en dieren, wat ik zeer knap vind. Voorbeelden van het schaap zijn alleen maar metaforen voor het grotere probleem en hoort bij de schandaalpolitiek die tegenwoordig bedreven wordt. Als je haar neerzet in dit soort bewoordingen vanwege dit incident dan kun je dat met iedere politicus doen, want ze hypen allemaal kleine issues om aandacht te vragen voor grote.
En nog meer uitvluchtenquote:
De vraag was: Sla jij een mug dood?quote:verloren bij het foutief quoten aangaande de malaria-mug ... heb je de wiki-link wel goed gelezen, dat het gezien de temperatuurstijgingen binnen het verwachtingspatroon valt dat dat beest terug komt ?
en wat de schapen aangaat, die mug steekt jou dus ook, het is dat jij er niet ziek van wordt, maar daar telt dus dat iedere steekmug die jij dood mept een kwestie is van een potentiële ziektenverspreider elimineren
Ik, van de week nog gevuld kalfshart (kalf kan niet ouder zijn dan 8 maanden anders is het te taai)quote:dan bereid je het dus vast niet zelf, en de boodschappen doe je ook niet, anders had je geweten dat kalfsvlees blank "hoort" te zijn
Het staat er duidelijk genoeg, voor iedereen te lezen.quote:wtf .. jij geeft je eigen uitleg aan mijn woorden en als ik je daarop aanspreek zit ik te draaien .. leer eens lezen wat anderen zeggen ipv overal je eigen interpretatie aan vast te plakken
Ik heb niet ieder kalfje voor mijn ragoutgeslacht...maar heb er geen problemen mee.quote:ach gut, en nou ga jij jezelf vergelijken met een troep leeuwen .. wat heb jij dan wel gedaan om de kalfsragout in je pasteitje te verdienen ? en waarom draagt je vrouw een nerts als je zelf op de vos hebt gejaagd .. is die wel goed genoeg om op te jagen maar niet goed genoeg om er een jas van te maken, onvoldoende status of zo ?
Weet je hoeveel je loopt tijdens het jagen, hoe veel energie je gebruikt tijdens een jacht te paard....quote:mwah .. te weinig beweging dankzij teveel playstation is zeker wel een factoor .. maar in mijn ervaring zijn het juist wel de "linksen" die voor alles en nog wat in beweging komen terwijl de "rechtsen" maar op hun bank en hun standpunt blijven hangen en langzaam aan dichtgroeien van gezapigheid en overdaad
quote:huh .. wie heeft het nou over biologisch fokken in de bont-industrie .. de hele nerts-industrie is helemaal nergens goed voor en dient afgeschaft te worden .. solitaire roofdieren in een klein kooitje houden ter meerdere glorie van je status is gewoon .. eeuh ..![]()
De vraag stellen is hem beantwoorden.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:33 schreef desiredbard het volgende:
Moet ik nu dood?
Kalfjes moeten bijna bloedarmoede hebben voor dat 'witte vlees'. Vooral populair in italie.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:33 schreef desiredbard het volgende:
Ik, van de week nog gevuld kalfshart (kalf kan niet ouder zijn dan 8 maanden anders is het te taai)
Het vlees van een kalf is blanker dan dat van een koe... maar niet schokkend....
Je kletst uit je nek, en een modegril van 15 jaar geleden na.
Wat heeft dat te maken met nederlandse kalveren....quote:Op donderdag 17 mei 2007 00:28 schreef TechXP het volgende:
[..]
Kalfjes moeten bijna bloedarmoede hebben voor dat 'witte vlees'. Vooral populair in italie.
De dieren krijgen dan ook een ijzerarm dieet.
Kalveren in Nederland worden deels geexporteerd naar italie.quote:Op donderdag 17 mei 2007 10:23 schreef desiredbard het volgende:
Wat heeft dat te maken met nederlandse kalveren....
dat lezen van jou .. pff .. of je geeft er een geheel eigen draai aan en beweert dan dat de ander dat gezegd heeft of je doet aan selectief lezen ..quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:33 schreef desiredbard het volgende:
[..]
En nog meer uitvluchten
[..]
De vraag was: Sla jij een mug dood?
Het antwoord was: JA
Die malaria mug is hier nog niet, daar was ook tig jaar geleden geen sprake van ...dus jij was preventief beestjes an het doden die niets deden dan hun muggebabietjes voeden en waar jij alleen een beetje jeuk van kreeg.....
Dubbele standaard heet dat
quote:Anopheles-soorten komen ook in Nederland voor maar de malariaparasiet zelf is hier al decennia uitgeroeid.
ze krijgen dat ijzerarme dieet anders nog steeds hoorquote:Ik, van de week nog gevuld kalfshart (kalf kan niet ouder zijn dan 8 maanden anders is het te taai)
Het vlees van een kalf is blanker dan dat van een koe... maar niet schokkend....
Je kletst uit je nek, en een modegril van 15 jaar geleden na.
uiteraard, en zo is voor iedereen ook te lezen dat jij overal je eigen uitleg aan geeft en daarna beweert dat de ander dat gezegd zou hebben ..quote:Het staat er duidelijk genoeg, voor iedereen te lezen.
aah, dus aan de ene kant vergelijk je jezelf wel met een leeuw die ook geen medelijden heeft met het jonge dier dat die vreet, maw je vergelijkt een carnivoor, iemand die wel vlees moet eten, met een omnivoor, iemand voor wie het eten van vlees een keuze is en geen noodzaak, maar aan de andere kant ben je te laf om zelf te gaan slachten ..quote:Ik heb niet ieder kalfje voor mijn ragoutgeslacht...maar heb er geen problemen mee.
Mijn lamsbout hal ik zelf van het karkas... het slachten laat ik over aan iemand die dat goed kan....
De strot doorsnijden is voor mij alleen een mogenlijkheid als een beest lijdt.
ik geloof dus voor geen meter dat je vrouw de vos die jij hebt zitten jagen om haar nek heeft hangen, die vacht is over het algemeen te beschadigt om er nog iets "zinvols" mee te doen .. ik neem aan dat zij een mooi en onbeschadigde vacht heeft, zo eentje die met een stroomstoot in z'n reet om zeep is geholpen om de vacht niet te beschadigenquote:Mijn vrouw heeft vosjes, zoals ik eerder zei , zonde om het beest niet te gebruiken als zijn dood tot meer kan bijdragen dan beheer...
zullen we de doodstraf dan ook maar weer invoeren, de beul moet immers ook zijn brood verdienen ?quote:En een nerts ... is gewoon mooi .... die Nertsboer moet ook zijn broodverdienen.....anders hebben we er weer en werkeloze nutteloze jammeraar bij
wauw, je gaat eens in het jaar jagen .. verslaafd aan de adrenalinerush zeker ..quote:Weet je hoeveel je loopt tijdens het jagen, hoe veel energie je gebruikt tijdens een jacht te paard....
Man daar valt dat met een bivak muts over je kop iemands bezit "bevrijden" bij in het niet.
En als "ze" dat niet doen heb je een oeverloos ouwehoergroepje dat af en toe met een plakkaatje rondslentert, het enige dat in beweging is zijn de stembanden...
![]()
Lang leve verhoogd cholesterol gecombineerd met eenzijdige dieeten![]()
ja joh, er bestaan dan ook geen andere banen voor een voormalige nertsfokker .. met dat soort logica zouden geen bedrijven meer mogen fuseren en/of opgeheven worden, het brengt immers het inkomen van de werknemers in gevaar ..quote:Glorie? Niks glorie: inkomen, levensvoorziening en voldoening aan een vraag.
En zolang ik rond loop zal die vraag blijven........
yup, zoals ik al zei, de beul moet immers ook zijn brood verdienen toch ?quote:Moet ik nu dood?
Je gaat me toch niet vertellen dat je dacht dat wij hier in nederland nederlands vlees eten he?????quote:Op donderdag 17 mei 2007 10:23 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met nederlandse kalveren....
Des te meer reden om het in Nederland toe te laten: hier worden die diertjes veel beter behandeld. Als we het hier verbieden verplaatst de productie zich naar landen waar dit soort martelingen zijn toegestaan.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:36 schreef Garble het volgende:
Mensen die denken dat er niks mis is met het fokken van dieren voor bont moeten maar eens op de link in mijn sig klikken.
De Saw-films lijken net Sesamstraat vergeleken met dit.
Dat is een slechte reden om het hier toe te laten. Dan stop je nl. NOOIT bont. En dat willen we.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef sizzler het volgende:
Des te meer reden om het in Nederland toe te laten: hier worden die diertjes veel beter behandeld. Als we het hier verbieden verplaatst de productie zich naar landen waar dit soort martelingen zijn toegestaan.
Kan ik hier overigens uit concluderen dat je enige bezwaar tegen nertsfokkerijen alleen bij de behandeling ligt?
Dat zal me aan mijn achterwerk oxideren....quote:Op zaterdag 19 mei 2007 14:36 schreef Garble het volgende:
Mensen die denken dat er niks mis is met het fokken van dieren voor bont moeten maar eens op de link in mijn sig klikken.
De Saw-films lijken net Sesamstraat vergeleken met dit.
Seks met kleuters, maar toelaten hier in nederland, dan kunnen we er regels aan vastzetten, bv dat de kinderen een uur per dag buiten moeten spelen, dan hebben ze het beter als op vele andere plaatsen in de wereld.quote:Op zondag 20 mei 2007 15:37 schreef sizzler het volgende:
[..]
Des te meer reden om het in Nederland toe te laten: hier worden die diertjes veel beter behandeld. Als we het hier verbieden verplaatst de productie zich naar landen waar dit soort martelingen zijn toegestaan.
Kan ik hier overigens uit concluderen dat je enige bezwaar tegen nertsfokkerijen alleen bij de behandeling ligt?
Ignorance is bliss...quote:Op maandag 21 mei 2007 11:41 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dat zal me aan mijn achterwerk oxideren....![]()
![]()
Ik eet ook frikandel...en hoef ook niet te weten hoe die precies tot stand komt
Ik vind die vergelijking niet terecht. De verwerking van dieren in menselijke consumptieproducten is overal toegestaan. Seks met kleuters is overal verboden.quote:Op maandag 21 mei 2007 12:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Seks met kleuters, maar toelaten hier in nederland, dan kunnen we er regels aan vastzetten, bv dat de kinderen een uur per dag buiten moeten spelen, dan hebben ze het beter als op vele andere plaatsen in de wereld.
Zie je wat ik bedoel te zeggen, hoe onzinnig het is om te zeggen ja we doen iets slecht omdat het anders ergens anders ook gebeurt?
Een goede behandeling is niet gelijk aan de volledige behoeftebevrediging van dieren. Je kan je cavia zo goed verzorgen als mogelijk is, maar hij zit nog steeds in een te klein hok en je verstoort zijn natuurlijke bioritme. Waarom niet dezelfde behandeling als de varkens en de kippen die we nu ook al massaal opvreten? Dat wordt maatschappelijk ook geaccepteerd.quote:Goed behandeld en pelsfokkerij samen in 1 zin gaat niet lukken, die dieren hebben behoefte's die maken dat als je daarin minimaal wilt voorzien het gewoon niet rendabel is.
Er zijn landen op deze wereld waar ze echt niet wakker liggen van misbruik, geen haan ernaar kraait, zo zijn er voor elk ding wel landen te vinden waar het erger is, daarom maar zelf er maar een zooitje van maken?quote:Op maandag 21 mei 2007 18:10 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik vind die vergelijking niet terecht. De verwerking van dieren in menselijke consumptieproducten is overal toegestaan. Seks met kleuters is overal verboden.
Die behandeling verschilt niet zoveel van varkens en kippen, kippen in het bijzonder dan met hun over een paar jaar 39 kilo op 1 vierkante meter...maar dat is mijn meningquote:Een goede behandeling is niet gelijk aan de volledige behoeftebevrediging van dieren. Je kan je cavia zo goed verzorgen als mogelijk is, maar hij zit nog steeds in een te klein hok en je verstoort zijn natuurlijke bioritme. Waarom niet dezelfde behandeling als de varkens en de kippen die we nu ook al massaal opvreten? Dat wordt maatschappelijk ook geaccepteerd.
Niet echt ignorance.... ik weiger er bij stil te staanquote:
Je bent dus gewoon een egoist. Maar die conclusie hadden we al eerder getrokken. Gelukkig hebben ik en anderen wel principes.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:17 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Niet echt ignorance.... ik weiger er bij stil te staan
iwedere keer als ik mijn reet afveeg na het schijten is daar ook een boom voor gekapt, en is er chloor gebruikt om het papier te bleken.....
Waar gehakt wordt, vallen nu eenmaal spaanders, en waar sushi gegeten wordt ook![]()
Dank je voor dat compliment:quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:40 schreef Shivo het volgende:
[..]
Je bent dus gewoon een egoist. Maar die conclusie hadden we al eerder getrokken. Gelukkig hebben ik en anderen wel principes.
Ik zorg prima voor mezelf. En ook voor anderen, zonder dat ik daarbij het gevoel heb dat ik iets niet goed doe. Jij zult je af en toe toch een beetje unheimlich voelen (sorry, moeilijkwoord), en dat is dus dat egoisme. Leer ik je toch jezelf weer een beetje kennen! Zie je, zelfs mensen die ik niet de moeite waard vind help ik toch nog. Wat ben ik toch een goeie vent.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:12 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dank je voor dat compliment:
Egoïsme is een deugd en een plicht. Het is ieders plicht vooral goed voor zichzelf te zorgen.
![]()
Nog meer olie op het vuurquote:hadden nog nooit dergelijke bommen gezien. Maar zij ontdekten exemplaren van precies hetzelfde materiaal op een website van het Dierenbevrijdingsfront.
nee hoor ik voel mij helemaal niet unheimlich en beter als het gevoel dat ik niets verkeerd doe...quote:Op woensdag 23 mei 2007 01:51 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik zorg prima voor mezelf. En ook voor anderen, zonder dat ik daarbij het gevoel heb dat ik iets niet goed doe. Jij zult je af en toe toch een beetje unheimlich voelen (sorry, moeilijkwoord), en dat is dus dat egoisme. Leer ik je toch jezelf weer een beetje kennen! Zie je, zelfs mensen die ik niet de moeite waard vind help ik toch nog. Wat ben ik toch een goeie vent.
Je laat alleen bewust dieren lijden terwijl je dat kan voorkomen door de juiste producten te kiezen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:23 schreef desiredbard het volgende:
[..]
nee hoor ik voel mij helemaal niet unheimlich en beter als het gevoel dat ik niets verkeerd doe...
Ik weet dat ik niets verkeerd doe. , ik beroof geen mensen van hun inkomen, bedreig ze niet etc.
Dat woord unheimlich past prima bij het lebensraum welk goed aansluit bij het fanatieke wereldje...
Kristalnacht wordt nu open kooien nacht
Zeg jouw heldin...M.T. ...quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:34 schreef TechXP het volgende:
Het DBF is niet perse extreem links. Er is geen DBF, er zijn alleen groeperingen die onder de visie van het DBF handelen.
Verder is de laatste link zeer slecht. Het zijn verdachtmakingen zonder enige bron.
Verder is wakker dier is softere organisatie die richt op dierenwelzijn. DBF mensen zijn meestal juist voor dierenrechten.
sorry, 1:29: "And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, ... and every tree, in which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat, and to every beast of the earth, ... I have given every green herb for meat."quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:37 schreef desiredbard het volgende:
1:19 And the evening and the morning were the fourth day. ???????
Je weet dat je dat niet zomaar over iemand kan en mag zeggen he... verder is marianne een goed mens en als zij wil geloven in iets (wat ik zelf dan onzin vind..) en van daaruit gemotiveerd blijft om voor dieren op te komen, dan lijkt mij er niets mis mee. En Marianne dringt ook haar geloof totaal niet op. Ik heb haar daar nog nooit op betrapt.quote:Nee maar tie terroriste van de PvdD wel....
wat voor beestjes? dodelijk?quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:46 schreef Zrtlrnc het volgende:
beestjes
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |