Waarom?quote:Vijf jaar geleden wordt Pim Fortuyn vermoord door een man die zijn hele leven strijdt tegen het fokken van nertsen.
Een bijna geslaagde strijd want een Kamermeerheid wil het fokken van nertsen verbieden. Maar dan valt het laatste paarse kabinet en neemt Fortuyn het op voor de nertsfokkers.
Na de moord op Fortuyn wordt er nog een keer massaal actie gevoerd tegen een nertsfokker. En dan wordt het stil. Maar nu zijn de nertsfokkers terug bij af: vijf jaar later tekent zich opnieuw een meerderheid in de Tweede Kamer af om nertsfokken te verbieden.
Afgunst dus?quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Inderdaad, het een is vrij overbodige en overdadige luxe. Maar een verbod in nederland heeft geen zin. je kan zebeter hier fokken dan in roemenië ofzo.quote:Op maandag 7 mei 2007 00:12 schreef Stoomhamer het volgende:
Het is waarschijnlijk meer de overdrijving die uitgaat van bont.
Er is geen verschil in het houden van de dieren, maar ik denk dat meespeelt dat de standaard vleesdieren gedomesticeerde zijn en nertsen als wild gezien worden.quote:Op zondag 6 mei 2007 23:44 schreef sizzler het volgende:
Waarom?
Wat is er mis met het fokken van nertsen? We slachten jaarlijks miljoenen kippen, varkens en koeien af. En echt niet alleen omdat we anders verhongeren. Waarom dan moeilijk doen om die paar nertsen??
Dat zou denk ik de voornaamste reden zijn om ze te verbieden. Ik vind het zelf ook ethisch amper te verantwoorden om dieren dood te maken enkel en alleen voor een jas (terwijl er geen noodzaak is om die beesten daarvoor af te maken; wat is er mis met leer / konijnenvel etc?)quote:Op maandag 7 mei 2007 01:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom kan ik trouwens nergens een nertsenbiefstukje bestellen? Als je ze dan fokt gebruik dan alles, lijkt mij wel zo handig voor je eigen winst.
quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Waarom is het barbaars?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:12 schreef SCH het volgende:
Eindelijk
Die nertsenfok is barbaars en onnodig.
Waarom dat?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:14 schreef Mauro het volgende:
[..]
![]()
Jeej!!
Geen shampoo meer van de HEMA
Geen andere cosmetische producten
Het fokken van vossen voor bont is ook alvast verboden. Hoe zit het daar dan mee?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Het wetsvoorstel heeft de Eerste Kamer nooit gehaald, het is overigens ook nooit goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het was toen al ingetrokken door de nieuwe regering (een van de weinige daden van Balkenende-I).quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?quote:
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef Mauro het volgende:
[..]
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?
staat dan wel niet op de verpakking als "nertsolie" maar onder één of ander E-nummertje omdat je anders de hele maatschappij over je heen krijgt
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.quote:
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.
iig in heel erg veel cosmetische producten.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:23 schreef Sexy_Sadie het volgende:
[..]
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?
Ok, jij weet het dus ook niet...quote:Op maandag 7 mei 2007 21:37 schreef Mauro het volgende:
[..]
iig in heel erg veel cosmetische producten.
Maar in die van de body-shop zou ik het niet weten..
body-shop
1. Dat gebeurt niet.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.quote:Het doel is anders, maar het middel is precies hetzelfde als voor vlees.![]()
1. Is al lang geleden gebeurtquote:Op maandag 7 mei 2007 21:41 schreef SCH het volgende:
[..]
1. Dat gebeurt niet.
2. Dan nog is het niet een natuurlijke omgeving en leefsituatie
[..]
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |