Waarom?quote:Vijf jaar geleden wordt Pim Fortuyn vermoord door een man die zijn hele leven strijdt tegen het fokken van nertsen.
Een bijna geslaagde strijd want een Kamermeerheid wil het fokken van nertsen verbieden. Maar dan valt het laatste paarse kabinet en neemt Fortuyn het op voor de nertsfokkers.
Na de moord op Fortuyn wordt er nog een keer massaal actie gevoerd tegen een nertsfokker. En dan wordt het stil. Maar nu zijn de nertsfokkers terug bij af: vijf jaar later tekent zich opnieuw een meerderheid in de Tweede Kamer af om nertsfokken te verbieden.
Afgunst dus?quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Inderdaad, het een is vrij overbodige en overdadige luxe. Maar een verbod in nederland heeft geen zin. je kan zebeter hier fokken dan in roemenië ofzo.quote:Op maandag 7 mei 2007 00:12 schreef Stoomhamer het volgende:
Het is waarschijnlijk meer de overdrijving die uitgaat van bont.
Er is geen verschil in het houden van de dieren, maar ik denk dat meespeelt dat de standaard vleesdieren gedomesticeerde zijn en nertsen als wild gezien worden.quote:Op zondag 6 mei 2007 23:44 schreef sizzler het volgende:
Waarom?
Wat is er mis met het fokken van nertsen? We slachten jaarlijks miljoenen kippen, varkens en koeien af. En echt niet alleen omdat we anders verhongeren. Waarom dan moeilijk doen om die paar nertsen??
Dat zou denk ik de voornaamste reden zijn om ze te verbieden. Ik vind het zelf ook ethisch amper te verantwoorden om dieren dood te maken enkel en alleen voor een jas (terwijl er geen noodzaak is om die beesten daarvoor af te maken; wat is er mis met leer / konijnenvel etc?)quote:Op maandag 7 mei 2007 01:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom kan ik trouwens nergens een nertsenbiefstukje bestellen? Als je ze dan fokt gebruik dan alles, lijkt mij wel zo handig voor je eigen winst.
quote:Op maandag 7 mei 2007 00:06 schreef Stoomhamer het volgende:
Punt is waarschijnlijk dat het hier gaat om het doden van dieren voor een leuke jas van 20.000 euro voor de een of andere vrouw van een penose. Dat spreekt toch minder aan dan het doden van een dier om te kunnen eten.
Waarom is het barbaars?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:12 schreef SCH het volgende:
Eindelijk
Die nertsenfok is barbaars en onnodig.
Waarom dat?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:14 schreef Mauro het volgende:
[..]
![]()
Jeej!!
Geen shampoo meer van de HEMA
Geen andere cosmetische producten
Het fokken van vossen voor bont is ook alvast verboden. Hoe zit het daar dan mee?quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Het wetsvoorstel heeft de Eerste Kamer nooit gehaald, het is overigens ook nooit goedgekeurd door de Tweede Kamer. Het was toen al ingetrokken door de nieuwe regering (een van de weinige daden van Balkenende-I).quote:Op maandag 7 mei 2007 12:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Het verbieden van nertsen is ook beleidsmatig een zeer delicaat probleem. Wetten opstellen voor de rechten van dieren zijn erg lastig, omdat het uitsluiten van bijv. nertsen als product gevolgen heeft voor andere dieren. Pro-dieren-organisaties zouden de wetten kunnen misbruiken om het gebruiken van andere dieren, zoals kippen/koeien/varkens/etc, te verbieden.
Dat was volgens mij één van de redenen dat de 1e kamer de wet niet goedkeurde. De andere was dat de ethiek dus niet goed vertaald kon worden in beleid en de laatste was het tegenargument van de verplaatsing van nertsenfokkerijen naar Rusland en andere landen waar de toezicht en toestand van nertsen de wensen overlaat.
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?quote:
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:18 schreef Mauro het volgende:
[..]
Omdat daar nertsenolie in zit misschien?
staat dan wel niet op de verpakking als "nertsolie" maar onder één of ander E-nummertje omdat je anders de hele maatschappij over je heen krijgt
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.quote:
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.
iig in heel erg veel cosmetische producten.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:23 schreef Sexy_Sadie het volgende:
[..]
Alleen in HEMA-shampoo? En in álle make-up? Ook van the Body Shop ofzo?
Ok, jij weet het dus ook niet...quote:Op maandag 7 mei 2007 21:37 schreef Mauro het volgende:
[..]
iig in heel erg veel cosmetische producten.
Maar in die van de body-shop zou ik het niet weten..
body-shop
1. Dat gebeurt niet.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan pas je de regels aan en geef je ze x meter leefruimte.
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.quote:Het doel is anders, maar het middel is precies hetzelfde als voor vlees.![]()
1. Is al lang geleden gebeurtquote:Op maandag 7 mei 2007 21:41 schreef SCH het volgende:
[..]
1. Dat gebeurt niet.
2. Dan nog is het niet een natuurlijke omgeving en leefsituatie
[..]
Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Roofdieren op zo'n klein oppervlak in gevangenschap, dat noem ik barbaars. Zeker met het doel waarvoor ze vastgehouden worden in ogenschouw genomen.
Daar is natuurlijk altijd wat aan te veranderen.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:41 schreef SCH het volgende:
1. Dat gebeurt niet.
Als dat een reden is kan je ook pieterburen, dierenasielen, dierentuinen, etc. afschaffen. Sterker nog, heel veel beesten die in de natuur leven, leven niet in hun natuurlijke omgeving en wij mensen al helemaal niet. De natuur veranderd en het beest past zich aan.quote:2. Dan nog is het niet een natuurlijke omgeving en leefsituatie
Dieren in hokjes is prima te vergelijken met andere dieren in hokjes.quote:Nertsenfok moet je met nertsenfok vergelijken, andere vergelijken lopen spaak.
quote:Op maandag 7 mei 2007 22:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?
En de rest van de veeteelt in NL? Kippen en varkens leven in niet veel grotere hokken. En mensen die cavia's houden?
Zie ik het nut niet van in, om roofdieren op die manier te houden voor dit doel.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:36 schreef sizzler het volgende:
Dus scharrel-nertsen zou wel mogen?
Irrelevant. Probeer het bij het onderwerp te houden.quote:En de rest van de veeteelt in NL? Kippen en varkens leven in niet veel grotere hokken. En mensen die cavia's houden?
Dat is de oplossing!quote:Op maandag 7 mei 2007 22:31 schreef Mickmek het volgende:
Als niemand meer met een nerts wilde lopen, zou het probleem snel uit de wereld zijn.
Ga dat maar eens vertellen in de landen waar het bont naartoe wordt ge-exporteerd en waar dus de meeste jassen/mutsen verkocht worden.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:36 schreef mr.vulcano het volgende:
Ik vind het prima als groepen het nertsenfokken willen verbieden, maar dan zijn zij er wel medeschuldig aan dat in nieuwe nertsenfokkerijen in bijvoorbeeld polen de nertsen het een stuk slechter krijgen. Het dierenwelzijn lijkt mij daarmee dus niet gediend.
Er voor zorgen dat er nog maar weinig afnemers zijn van nertsen lijkt me veel verstandiger.
ben jij er wel geweest dan ?quote:Op maandag 7 mei 2007 21:44 schreef Mauro het volgende:
[..]
1. Is al lang geleden gebeurt
2. Loslaten is natuurlijkDie beesten gaan allemaal kapot omdat ze niet eens weten hoe ze moeten jagen en daarbij ze moorden ook nog eens alles uit wat ze onderweg tegenkomen.
En wat de nertsenfok betreft, ben je al eens op een farm geweest?
Heb je gezien hoe die diertjes daar leven?
Nee?
Dat dacht ik al![]()
mi is het zelfs nog erger dan barbaars, de barbaar van toen, die zich met dat aparte vel wist te tooien cq te tonen dat die een hogere status had dan de rest, heeft dat beest iig nog zelf en op een eerlijke manier verslagen ..quote:Op maandag 7 mei 2007 21:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben daar idd erg veel geweestquote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:49 schreef moussie het volgende:
[..]
ben jij er wel geweest dan ?
En, wat vond je ervan .. een solitair roofdier dat normaal gesproken een territorium heeft van zo'n 25 km² opgesloten in een kooitje waarin die niet verder komt dan om zijn eigen as te draaien en op nog geen 50 cm afstand het volgende kooitje ?
Ik heb dat filmpje niet nodig om te weten hoe nertsen aan hun einde komen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:20 schreef Kizim het volgende:
Van mij mogen ze de nertsfokkerijen afschaffen.
Mss kunnen jullie dit filmpje eens bekijken, hier zie je hoe het er aan toe gaat in zo een fokkerijen en ook hoe de beestjes hun dood tegemoet gaan.![]()
http://www.gaia.be/ned/movies/bont.mpeg
Het eerste deel gaat wel over vossen, maar 2de deel is van nertsen.
Dat is toch juist het onderwerp? Waarom het fokken met nertsen verbieden als we andere dieren in nagenoeg dezelfde omstandigheden laten leven en sterven?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 09:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Zie ik het nut niet van in, om roofdieren op die manier te houden voor dit doel.
[..]
Irrelevant. Probeer het bij het onderwerp te houden.
omdat er imitatiebond is? dat even mooi oogt als het echte.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:40 schreef Petera het volgende:
, zie ik niet in waarom we geen dieren zouden mogen doden voor kleding die we strikt gezien niet nodighebben.
Hier in NL (of Italië waar heel erg veel bont wordt verkocht) is het idd een luxe artikel.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:02 schreef Kizim het volgende:
[..]
omdat er imitatiebond is? dat even mooi oogt als het echte.
in mijn ogen hoeft een dier dan niet te sterven voor een luxe artikel.
maar er moet geen dier voor sterven ...quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:08 schreef Mauro het volgende:
[..]
Hier in NL (of Italië waar heel erg veel bont wordt verkocht) is het idd een luxe artikel.
Maar er zijn landen op deze aardkloot waar het niet als een luxe artikel wordt gezien maar als pure noodzaak.
Zoals ik al eerder heb gezegd is bont een zeer duurzaam product en gaat als het ff meezit een leven mee. Nepbont gaat misschien een jaartje mee en moet je dus ieder jaar een nieuwe jas/muts kopen wat dus uiteindelijk vele malen duurder is dan om eens een stukje bont te kopen.
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:10 schreef Kizim het volgende:
maar er moet geen dier voor sterven ...
Voor mij persoonlijk moeten er idd geen dieren sterven voor voedselquote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:12 schreef Mauro het volgende:
[..]
![]()
Er hoeft zeker van jou ook geen dier te sterven omdat er gegeten moet worden.
Laten we met z'n allen massaal overgaan op natuurlijk gestorven vlees
Lekker.. taaie kip/koe/varken/paard![]()
omdat die andere dieren geen solitaire roofdieren zijn die een groot leefgebied nodig hebben ?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 10:40 schreef Petera het volgende:
[..]
Dat is toch juist het onderwerp? Waarom het fokken met nertsen verbieden als we andere dieren in nagenoeg dezelfde omstandigheden laten leven en sterven?
mwah, of wij helemaal geen vlees nodig hebben is nog maar de vraag, maar het klopt wel dat we er niet zoveel van nodig hebben als we nu gebruiken .. maar dan nog is dat appels met peren vergelijken, ten eerste omdat we bij de intensieve veeteelt al het een of ander hebben verbeterd mbt dierenleed maar hoofdzakelijk omdat, zoals ik boven al aanhaalde, je een van nature solitair roofdier niet kan vergelijken met een grazend kuddedier of een vogel die op zo'n scharrelboerderij toch erg dicht bij zijn natuurlijke gedrag blijftquote:Ik zie geen doorslaggevend argument om nertsen rechten te geven die we zelfs varkens niet geven. Dat wil niet zeggen dat alles bij het oude moet blijven, maar zolang we dieren blijven doden om ervan te eten, terwijl we strikt gezien geen vlees nodighebben, zie ik niet in waarom we geen dieren zouden mogen doden voor kleding die we strikt gezien niet nodighebben. En als we nertsen wettelijk gaan beschermen, moeten onze huisdieren toch minstens dezelfde bescherming krijgen. Het dierenleed van nertsen oplossen lijkt verdacht veel op apartheid als zo'n wet alleen nertsen beschermt en niet andere dieren die vergelijkbaar lijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |