abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49194082
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 17:55 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Ga's terug naar school

Wel ironisch weer dat de dierenlobby met pics uit Rusland en dergelijke derde wereldlanden aan komt zetten. Het doet me denken aan die dierenbescherming-flikkers die hier vroeger wel eens voor de deur stonden met foto's van varkenshouderijen in Spanje teneinde ons (ik woon op een varkenshouderij) ervan te overtuigen dat wij barbaren waren.
Dat zijn jullie ook. Andere woorden zijn er niet voor te noemen. Wat is er niet barbaars aan 0,7 tot 1 m2 per varken , dat nooit daglicht ziet maar ook nooit in het donker zit? Een big gaat in een half jaar naar 100 kilo, dat is zeg maar bijna een kilo PER DAG! En dan heb ik het niet over het onverdoofd castreren, wat natuurlijk te belachelijk voor woorden is. De term barbaren lijkt me hier wel op zijn plaats (en ik kan er nog wel andere bij verzinnen...).
Jesus saves but death prevails.
pi_49194138
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:04 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Om rondjes in te rennen?
Nertsen zijn solitaire dieren die elkaar graag ontlopen. Dat lukt beter op meer ruimte dan op minder ruimte.
pi_49194750
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 14:10 schreef erodome het volgende:

[..]
de manier van doden is ook al niet zo joepie(omdat ze die vacht mooi willen houden, ze worden vergast, gaat nog weleens mis in de praktijk).
In één vandaag was een tijd terug een reportage over kippenslachterijen. Die beesten worden geëlectrocuteerd, maar niet genoeg om helemaal dood te gaan. Zielig, onmenselijk etc. Het beste alternatief voor slacht was ... vergassen! Maar omdat dat te duur was deden ze dat niet.

Een tekort aan ruimte heeft niets met het slachten zelf te maken, alleen de behandeling voor de slacht.
quote:
Maar ja het is hypocriet, wat is er erger aan die nertsen dan aan slachtkuikens, of de arme bio-industrie fokzeugen die nu dan nog maar 6 weken lang in een ruimte zo groot als een gemiddelde salontafel moeten leven, vroeger lagen ze vast aan de vloer, zowat hun hele leven, nu alleen nog in dat hokje waarin ze zich niet eens kunnen omdraaien tijdens het zogen van de jongen, 6 weken lang je eigen kont niet eens kunnen krabben.
Exact.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_49195045
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:30 schreef Shivo het volgende:

[..]

Dat zijn jullie ook. Andere woorden zijn er niet voor te noemen. Wat is er niet barbaars aan 0,7 tot 1 m2 per varken , dat nooit daglicht ziet maar ook nooit in het donker zit? Een big gaat in een half jaar naar 100 kilo, dat is zeg maar bijna een kilo PER DAG!
Ehm. Een big is bij geboorte niet 0 kilo. Als hij inderdaad 100 kilo wordt in een half jaar, 365/2=182 dagen, en hij begint bij -zeg- 10 kilo, dan is dat eerder een halve kilo per dag. Alhoewel me dat nog erg veel lijkt overigens.

Dat onverdoofd castreren is ook zeker barbaars.

Maar hoeveel van wat er aan vlees geconsumeerd wordt is echt nodig? Is het niet net zoveel -zij het eenvoudige- luxe om te barbequeen, een hamburger bij McDonalds te eten of een worstebroodje bij de hema te halen? Voor mij, als vegetarier, is dat even onnodig als een bontjas. Of leren bekleding in je nieuwe auto.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_49195170
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:59 schreef sizzler het volgende:

Waarom?
pi_49195395
weet je zolang die beesten er niks van voelen boeit het me geen ene fuck, maar dat is niet het geval hier denk ik, want in de gehele bio-industrie in europa lijden die beesten nog steeds te veel, en daar wordt ik gewoon agressief van, wij zijn fucking 10 x groter, hoe kunnen er mensen zijn die het in hun sadistische hoofd halen die onschuldige beesten zomaar pijn te doen, ik ben echt geen gay of zo maar die beesten hebben ook gevoel als ons..
pi_49195835
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:57 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

De term ondergeinformeerde, bevooroordeelde -edit: sentimenteel gefrustreerde- imbeciel lijkt me hier wel op z'n plaats.
Schelden doet a) geen pijn en wordt b) meestal gedaan door mensen die hun gelijk niet kunnen halen. Ondergeinformeerd lijkt me niet op zijn plaats als je tussen de boerderijen opgroeit. Dat jij een bord voor je kop hebt omdat je je pappies nering niet wil benadelen valt je niet te verwijten overigens.

Ik weet niet wat voor superbiggen jullie produceren maar een big weegt misschien 1 kg wanneer die geboren wordt. 99/182 is 0.54 kg per dag. Dat is 2 tot 3 keer zoveel als een normaal varken zou groeien.
En dat een big maar een paar dagen hinder ondervindt: Als dat zo is, mag ik dan bij jou ook een testikel komen verwijderen? Je hebt er toch twee. Dan doe ik overigens, net als dat voor landbouwpersoneel verplicht is bij het onverdoofd castreren, wel gehoorbescherming op.
pi_49196867
De essentie van discussie is danook geenszins overeenstemming.

Dat je gewauwel erg emotioneel beladen is lijkt me onontkenbaar. Discussie-ervaring doet niet blijken in ieder geval. Idealistische ventjes zoals jij kom ikzelf ook vaak genoeg tegen. Als je daadwerkelijk voorlichting geeft, zou ik verstandigerwijs maar eens persoonlijk die feiten gaan nachecken. De uitspraak dat je alwetend bent blijkt van niets dan blinde arrogantie. Ik weet niet via welke organisatie je voorlichtingen verzorgt, maar het gros heb ik toch, rationeel en objectief denkend zijnde, als verdraaiend en leugenachtig ondervonden. Ik haal nogmaals de fotokwestie maar eens aan.

En even terzijde: Wie is er hier nu aan het suggereren, dwaas?
pi_49196960
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 19:13 schreef Arkaneor het volgende:
Maar jij bent ook een gabber: Die worden sowieso overal agressief van. In dat daglicht wil ik mijn mening wel iets bijstellen: Het lijkt me verstandiger om tuig van jouw kaliber in hokjes te stoppen en varkens op te nemen in onze samenleving.
ahaha helaas voor jou heb ik nog geen kale kop, en als je me probeert te beledigen om jezelf een goed gevoel te geven, ga je gang, aan het eind van de dag denk ik na hoe gelukkig ik ben met al het geld wat ik vandaag weer verdient heb, hoe goed ik op mijn vrienden kan bouwen, hoe zo'n geile vriendin ik heb, moet ik nog verder gaan?? jij baalt alleen omdat je net niet genoeg mensen uitgescholden hebt om door je vriendjes stoer gevonden te worden in je hopeloze poging respect te verwerven, naja laten we maar on topic blijven voor ik je nog een rotter gevoel geef en je nog zelfmoord pleegt..
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:07:30 #110
37769 erodome
Zweefteef
pi_49200418
quote:

[..]

Wat me altijd opvalt aan dierenactivisten is dat ze van hetzelfde intellectueel niveau zijn als religieuze fundamentalisten: Schrijnend gebrek aan relativeringsvermogen maar bovenal realiteitszin.

Ten eerste zitten varkens gewoon in het donker: Sterker nog, het licht in afdelingen is uit wanneer daar niemand aanwezig is. Ergo doorlopen varkens een gewone dag/nachtcyclus zoals wij, mensen in Nederland, dat ook doen. Uit wiens anus je dat onzinfeit hebt getrokken mag Joost weten.

Ten tweede kent een halfjaar geen 100 dagen, maar 182. Ook weegt een big verre van 0 kilo wanneer ie geboren wordt: Je 'bijna een kilo per dag' is onhandig geknoei met cijfers, alsook irreel. Daarbij groeit een big in zijn eerste halfjaar inderdaad als kool, meer dan in een natuurlijke situatie wellicht (alhoewel het verschil kleiner zal zijn dan jij doet suggereren), maar ondervindt het hiervan geen lichamelijke of psychische consequenties. De facto is het gewoon sterker gebouwd.
Wat lul jij nou uit je nek????
Laat die big volwassen worden en hij kan zijn eigen gewicht niet meer dragen, maar het is doodnormaal hoor, niets aan het handje, zo ook met kippen, met kunstmatige ellende groeien ze zo hard dat er de term plofkippen bestaat, kippen die gewoon letterlijk door hun poten gaan en niet meer overeind gaan komen, de boel gewoon stuk gaat omdat ze veelste hard groeien, poten, heupen, bekken naar de donder.
Boeit niet, ze worden toch geslacht....

Mensen die de bio-industrie goedpraten hebben nogal de neiging dingen te bagataliseren omdat ze vinden dat het normaal is.
Maar er is NIETS normaals aan een fokzeug die zich niet eens om kan draaien, er is niets normaals aan de buitensporig hoge groei van gewicht die het lichaam zware schade aandoet, maar meestal komt het niet zover dat ze in elkaar klappen omdat ze voor die tijd al geslacht worden.

Maar ik weet wat er in een lichaam gebeurt die te hard gaat, dat doet PIJN aan de gewrichten en alles.
Ik ken het van honden, mensen die de reuze rassen nemen en ze zo groot mogelijk willen hebben, dik krachtvoer erin en opfokken die hap, gevolg, dier groeit te hard, spieren en pezen zijn nog niet zover om dat gewicht te dragen en het dier zal grote problemen gaan ontwikkelen.

In verdoofd casteren zie ik idd een probleem, ik denk niet dat dat beter is voor het dier, beter zou de castratie als geheel onder discussie komen, want het heeft alleen met geur te maken, niet eens met smaak.
Dat de geur geaccepteerd wordt zie ik niet zo snel gebeuren, laat ik zeggen bij degene die het nu al niet accepteren, dus ik denk dat die manier van castreren het beste blijft, de beste keuze van de verschillende kwaden.
Ik heb het zelf moeten doen en het is idd verbazend hoe snel de biggen zich weer normaal gedragen, leuk vinden ze het niet en het doet echt wel pijn(alhoewel het zo vroeg is dat de boel daar nog niet zo heel erg gevoelig is), maar verdoven geeft veel meer problemen eromheen, buiten het feit om dat het vele malen duurder is.

Dat varkens een dag/nacht ritme hebben is ook nog niet zo heel lang het geval, bij kippen is het straks pas in 2010 verplicht, samen met schone vloeren en goede ventilatie.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:10:32 #111
37769 erodome
Zweefteef
pi_49200588
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 18:59 schreef sizzler het volgende:

[..]

Ehm. Een big is bij geboorte niet 0 kilo. Als hij inderdaad 100 kilo wordt in een half jaar, 365/2=182 dagen, en hij begint bij -zeg- 10 kilo, dan is dat eerder een halve kilo per dag. Alhoewel me dat nog erg veel lijkt overigens.

Maar hoeveel van wat er aan vlees geconsumeerd wordt is echt nodig? Is het niet net zoveel -zij het eenvoudige- luxe om te barbequeen, een hamburger bij McDonalds te eten of een worstebroodje bij de hema te halen? Voor mij, als vegetarier, is dat even onnodig als een bontjas. Of leren bekleding in je nieuwe auto.
10 kg??????
Ben je gek joh, dat wegen ze lang nog niet, zijn echt heel schattig en klein, kan je met 1 hand makkelijk oppakken(mits ze niet te hard worstelen ), die wegen zo'n anderhalve kilo als ze goed op maat zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:14:14 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_49200788
Wat ik me eigenlijk afvraag aan de and van oa deze discussie...

Waarom is het zo dat er altijd moeilijk wordt gedaan over dingen aanpakken waarover we het eigenlijk allemaal eens zijn dat het ook best aangepakt mag worden omdat er andere zaken zijn die even erg of erger zijn?

Er zijn namelijk altijd wel dingen te bedenken die ook erg zijn ergens op de wereld, prachtige smoes om dan maar niets te doen blijkbaar.
Is het niet gewoon beter om blij te zijn met elke verbetering ipv alleen maar te wijzen naar andere zaken om zo niets te kunnen doen?
pi_49201313
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 21:14 schreef erodome het volgende:

Waarom is het zo dat er altijd moeilijk wordt gedaan over dingen aanpakken waarover we het eigenlijk allemaal eens zijn dat het ook best aangepakt mag worden omdat er andere zaken zijn die even erg of erger zijn?
Simpel, onze maatschappij wordt geregeerd door economische beweegredenen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:37:09 #114
37769 erodome
Zweefteef
pi_49201981
Dat is het idd, economie voor welzijn, lang leve het kapatilisme!!!!!!!!!!!
  † In Memoriam † woensdag 9 mei 2007 @ 21:42:15 #115
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_49202244
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 21:24 schreef Shivo het volgende:
Simpel, onze maatschappij wordt geregeerd door economische beweegredenen.
Diezelfde beweegredenen hebben ervoor gezorgd dat jij die zin neer kon zetten.
Carpe Libertatem
pi_49202977
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 21:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Diezelfde beweegredenen hebben ervoor gezorgd dat jij die zin neer kon zetten.
Your point being?
pi_49202980
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 21:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat lul jij nou uit je nek????
Laat die big volwassen worden en hij kan zijn eigen gewicht niet meer dragen, maar het is doodnormaal hoor, niets aan het handje, zo ook met kippen, met kunstmatige ellende groeien ze zo hard dat er de term plofkippen bestaat, kippen die gewoon letterlijk door hun poten gaan en niet meer overeind gaan komen, de boel gewoon stuk gaat omdat ze veelste hard groeien, poten, heupen, bekken naar de donder.
Boeit niet, ze worden toch geslacht....

Mensen die de bio-industrie goedpraten hebben nogal de neiging dingen te bagataliseren omdat ze vinden dat het normaal is.
Maar er is NIETS normaals aan een fokzeug die zich niet eens om kan draaien, er is niets normaals aan de buitensporig hoge groei van gewicht die het lichaam zware schade aandoet, maar meestal komt het niet zover dat ze in elkaar klappen omdat ze voor die tijd al geslacht worden.

Maar ik weet wat er in een lichaam gebeurt die te hard gaat, dat doet PIJN aan de gewrichten en alles.
Ik ken het van honden, mensen die de reuze rassen nemen en ze zo groot mogelijk willen hebben, dik krachtvoer erin en opfokken die hap, gevolg, dier groeit te hard, spieren en pezen zijn nog niet zover om dat gewicht te dragen en het dier zal grote problemen gaan ontwikkelen.

In verdoofd casteren zie ik idd een probleem, ik denk niet dat dat beter is voor het dier, beter zou de castratie als geheel onder discussie komen, want het heeft alleen met geur te maken, niet eens met smaak.
Dat de geur geaccepteerd wordt zie ik niet zo snel gebeuren, laat ik zeggen bij degene die het nu al niet accepteren, dus ik denk dat die manier van castreren het beste blijft, de beste keuze van de verschillende kwaden.
Ik heb het zelf moeten doen en het is idd verbazend hoe snel de biggen zich weer normaal gedragen, leuk vinden ze het niet en het doet echt wel pijn(alhoewel het zo vroeg is dat de boel daar nog niet zo heel erg gevoelig is), maar verdoven geeft veel meer problemen eromheen, buiten het feit om dat het vele malen duurder is.

Dat varkens een dag/nacht ritme hebben is ook nog niet zo heel lang het geval, bij kippen is het straks pas in 2010 verplicht, samen met schone vloeren en goede ventilatie.
Goedpraten is een groot woord; ik probeer zelf enkel het overdrijven van sommige mensen tegen te spreken. Persoonlijk zie ook ik in dat er dingen voor verbetering vatbaar zijn wat betreft regelgeving als het aankomt op het welzijn van het dier. Maar ik kots op de broodje-aap bangmaakverhalen die ik door de jaren heen toch meegekregen heb, en de attitude die ik in dit topic aantref.

Zorgelijk vind ik ook dat het woord 'bio-industrie' tot iets vies verworden lijkt: het wordt vaker in een negatief daglicht gesteld dan mijn inziens terecht is. Vaak krijg ik ook de impressie dat mensen (lees: 'de mens') zich altijd van de domme hebben gehouden en nu plots reactionair conservatief is geworden. De koe en het varken moeten naar buiten, net als vroegah. Terwijl het diezelfde mens was die de vraag creeerde naar het vlees dat jarenlang geproduceerd is door de bio-industrie. Wanneer je met de vinger wijst, wijzen er nog altijd 4 naar jezelf.

Aangezien ik op kippen een beduidend andere visie heb dan op varkens (die meer overeenkomt met de jouwe, tevens zie ik mijzelf daar niet helemaal competent mee) zal ik daar niet dieper op ingaan. Wel wil ik, voordat ik mij met andere zaken ga bezigen, even aanmerken dat ik nimmer heb opgemerkt dat de varkens echt lijden onder hun gewicht. Dat de gewrichten worden aangetast, durf ik niet uit te sluiten, maar ik denk dat veel problemen zouden kunnen worden verholpen als er meer beweging mogelijk was. Vanuit bedrijfs-economische invalshoek is dat echter bedrijfsmoord, als je geen bordje 'green' of 'biologisch' aan je bedrijf hangt. Fokzeugen kunnen zich tegenwoordig bij ons in de stal trouwens 360 graden draaien, maar ze staan soms uren dezelfde kant op te turen, dus of dat nu zo'n verbetering is tov de oude situatie, betwijfel ik. Laat nou trouwens dat melodrama eens achterwege en wees rationeel ('boeit niet, ze worden toch geslacht'). Pathetisch populisme is zoooooo 2004.

Eindelijk iemand die weet waar de klepel hangt wat betreft het castratievraagstuk. Ik denk niet dat het realiseerbaar is de castratie als geheel te stoppen, aangezien 'de mens' zonder meer niet met de geur geconfronteerd gaat willen worden. Castratie heeft overigens nog een doeleinde: Het tegengaan van hormoonproductie die bij varkens in de puberteit/adolescentie kan leiden tot ongewenst agressief gedrag. Het zou op zich wel grappig zijn, bij wijze van experiment, om videobeelden te maken van de situatie die ontstaat wanneer een groep biggen niet gecastreerd of geslepen (tanden) wordt en deze aan zg. dierenknuffelaars te tonen. Of de mens dan nog zo wreed kan zijn jegens varkens, is betwistbaar.

Ik heb het zojuist aan mijn vader gevraagd, en hij hanteert al sinds de start van de houderij een dag/nachtritme, alhoewel dat niet verplicht was toen hij daarmee startte. Dat moet nu toch al een jaartje of 25 geleden zijn. Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat hij in vergelijking met andere varkenshouders als vrij modern en progressief ondernemer bestempeld kan worden.

PS. Misschien triviaal, maar toch even ter overweging: veel Nederlandse boeren exporteren naar het buitenland, oa Duitsland, en aangezien daar de regelgeving strenger is dan hier op het moment wat betreft antibiotica en dergelijke, kun je je wel eens grof vergissen als je uitgaat van enkel de Nederlandse wetgeving, en deze als standaard neemt.
  woensdag 9 mei 2007 @ 22:10:17 #118
37769 erodome
Zweefteef
pi_49203851
Bio-industrie is dan ook een vies woord......
Het is een beetje vreemd dat men zich nu pas daar druk om begint te maken, want het is al een heel eind verbeterd in de afgelopen jaren, maar nog niet in de buurt van genoeg.

Dat dieren lijden onder te snel groeien is gewoon een feit, dat geld voor alle diersoorten inc mens, er zijn kinderen met een afwijking waardoor ze veelste hard groeien, dat kan het lijf gewoon niet goed aan , dat gaat standaart gepaard met problemen die pijn met zich meebrengen.

Hoe leg ik dat uit?
Om te groeien, gezond dat wil zeggen, moet er een evenwicht zijn tussen groei in gewicht en het sterker worden van het gestel.
Groei heeft een bepaalde tijd nodig omdat dat gestel moet aansterken, botten moeten kalkachtiger worden(hoe kleiner hoe meer kraakbeen), spieren moeten sterker worden, pezen moeten sterker worden, die hebben hun groeitijd ook nodig.
Ga je nu iets heel snel in gewicht opfokken dan kan het lijf het verder niet bijhouden, het gestel groeit nogsteeds op hetzelfde tempo.

Een dier dat normaal(ik pak fictieve gewichten) 100 kilo zou wegen op die leeftijd als het een flinkert zou zijn weegt een 200 kilo, dat terwijl het gestel gebouwd is op die 100 kilo ongeveer.
Dat zet dus een enorme druk op gewrichten, spieren en pezen, de dragende delen hebben daar erg veel last van, raken er beschadigt door.
Nu leven slachtdieren niet zo lang, maar laat zo'n dier een aantal maanden langer leven en je gaat de gevolgen merken, zo'n opgefokte big kan niet eens oud worden, want zodra hij volwassen is kan hij niet meer op zijn poten staan, zijn gestel kan zijn gewicht niet dragen.

Dat is het eind van de rit, de problemen beginnen zich al veel eerder te vormen.
Dieren zijn hard voor zichzelf, krimpen niet zo snel van pijn, laten dat al tevaak niet echt merken, maar alleen het feit dat dat dier als je het groot laat worden zijn eigen gewicht niet meer kan dragen verteld genoeg, dat is gewoon niet goed.

Ik weet dat het bij honden vanaf een maand of 6 tot serieuse problemen kan leiden die niet meer zomaar terug te draaien zijn, dan hebben we het dus over echte klachten, pijnklachten, niet goed meer kunnen bewegen, iets wat we bij bio-varkentjes niet goed kunnen waarnemen omdat ze niet zoveel kunnen bewegen en ook niet heel erg veel ouder dan dat gaan worden.

Dat van boeien ze worden toch geslacht is geen melodrama, zo wordt er letterlijk gedacht maar al te vaak.
Ik ben 1 keer meegeweest met kippenvangen, heb vele keren het erover gehad met mensen die het deden, het was gruwelijk, dieren met gebroken poten en gebroken vleugels en het boeit echt niets, ze worden toch geslacht.
Zo ook bij de varkentjes, waarom moeilijk doen over de problemen die zo'n snelle groei oplevert, ze worden toch geslacht voordat het zo problematisch wordt dat de dieren afgemaakt zouden moeten worden.
pi_49204911
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:10 schreef erodome het volgende:
Het is een beetje vreemd dat men zich nu pas daar druk om begint te maken, want het is al een heel eind verbeterd in de afgelopen jaren, maar nog niet in de buurt van genoeg.

Dat dieren lijden onder te snel groeien is gewoon een feit, dat geld voor alle diersoorten inc mens, er zijn kinderen met een afwijking waardoor ze veelste hard groeien, dat kan het lijf gewoon niet goed aan , dat gaat standaart gepaard met problemen die pijn met zich meebrengen.

Hoe leg ik dat uit?
Om te groeien, gezond dat wil zeggen, moet er een evenwicht zijn tussen groei in gewicht en het sterker worden van het gestel.
Groei heeft een bepaalde tijd nodig omdat dat gestel moet aansterken, botten moeten kalkachtiger worden(hoe kleiner hoe meer kraakbeen), spieren moeten sterker worden, pezen moeten sterker worden, die hebben hun groeitijd ook nodig.
Ga je nu iets heel snel in gewicht opfokken dan kan het lijf het verder niet bijhouden, het gestel groeit nogsteeds op hetzelfde tempo.

Een dier dat normaal(ik pak fictieve gewichten) 100 kilo zou wegen op die leeftijd als het een flinkert zou zijn weegt een 200 kilo, dat terwijl het gestel gebouwd is op die 100 kilo ongeveer.
Dat zet dus een enorme druk op gewrichten, spieren en pezen, de dragende delen hebben daar erg veel last van, raken er beschadigt door.
Nu leven slachtdieren niet zo lang, maar laat zo'n dier een aantal maanden langer leven en je gaat de gevolgen merken, zo'n opgefokte big kan niet eens oud worden, want zodra hij volwassen is kan hij niet meer op zijn poten staan, zijn gestel kan zijn gewicht niet dragen.

Dat is het eind van de rit, de problemen beginnen zich al veel eerder te vormen.
Dieren zijn hard voor zichzelf, krimpen niet zo snel van pijn, laten dat al tevaak niet echt merken, maar alleen het feit dat dat dier als je het groot laat worden zijn eigen gewicht niet meer kan dragen verteld genoeg, dat is gewoon niet goed.

Ik weet dat het bij honden vanaf een maand of 6 tot serieuse problemen kan leiden die niet meer zomaar terug te draaien zijn, dan hebben we het dus over echte klachten, pijnklachten, niet goed meer kunnen bewegen, iets wat we bij bio-varkentjes niet goed kunnen waarnemen omdat ze niet zoveel kunnen bewegen en ook niet heel erg veel ouder dan dat gaan worden.

Dat van boeien ze worden toch geslacht is geen melodrama, zo wordt er letterlijk gedacht maar al te vaak.
Ik ben 1 keer meegeweest met kippenvangen, heb vele keren het erover gehad met mensen die het deden, het was gruwelijk, dieren met gebroken poten en gebroken vleugels en het boeit echt niets, ze worden toch geslacht.
Zo ook bij de varkentjes, waarom moeilijk doen over de problemen die zo'n snelle groei oplevert, ze worden toch geslacht voordat het zo problematisch wordt dat de dieren afgemaakt zouden moeten worden.
Ik vind het toch een vrij cynische blik die je er op nahoudt. Hoewel er, zoals bij alle cynisme, een terechte kern van waarheid in zit, blijft het pessimistisch. Laat ik de simpele deur intrappen die jij hebt opengezet: Als de biggen worden geslacht voordat hun overgewicht echt problematisch wordt, wat is dan het probleem?

Dat de balans welzijn (in deze context: door zwaarlijvigheid belemmerd) / winst (in deze context: afhankelijk van het gewicht van de varkens) hier negatief uitslaat tov het dier betreur ik. Maar zoals ik al zei: Veel meer bewegingsruimte ter beschikking stellen en het tegengaan van gezondheidsproblemen, is bedrijfsmoord.
pi_49216080
quote:

[..]

Om rondjes in te rennen?
Ja
Daar krijgen ze een gezondere vacht van en worden ze een mooiere mantel.
Maar dat valt ook te doen met van die ren wieltjes...die kunnen dan mooi gefabriceerd worden uit dwangarbeid door veroordeelde dierterrorasctivisten
quote:

[..]

Wat me altijd opvalt aan dierenactivisten is dat ze van hetzelfde intellectueel niveau zijn als religieuze fundamentalisten: Schrijnend gebrek aan relativeringsvermogen maar bovenal realiteitszin.
Nee oogkleppen heet dat, ze weten het wel maar wiollen het niet zien.....
Een spreekwoordelijk knipperend lichtje word onmiddelijk kortgesloten
quote:
Ten eerste zitten varkens gewoon in het donker: Sterker nog, het licht in afdelingen is uit wanneer daar niemand aanwezig is. Ergo doorlopen varkens een gewone dag/nachtcyclus zoals wij, mensen in Nederland, dat ook doen. Uit wiens anus je dat onzinfeit hebt getrokken mag Joost weten.
Varken = zwijnachtige, zijn toch sowieso beesten die van (schemer)donker houden.
quote:
Ten tweede kent een halfjaar geen 100 dagen, maar 182. Ook weegt een big verre van 0 kilo wanneer ie geboren wordt: Je 'bijna een kilo per dag' is onhandig geknoei met cijfers, alsook irreel. Daarbij groeit een big in zijn eerste halfjaar inderdaad als kool, meer dan in een natuurlijke situatie wellicht (alhoewel het verschil kleiner zal zijn dan jij doet suggereren), maar ondervindt het hiervan geen lichamelijke of psychische consequenties. De facto is het gewoon sterker gebouwd.
Vreemd is dat he? Als ze zelf hun voedsel niet hoeven te zoeken, en de kwaliteit zo goed is.
Je zou het alweer gaan vergelijken met mensenbabies die tegenwoordig zwaarder en groter geboren worden, en groter worden dan voorheen. Om noog maar te zwijgen hoe hard zo'n kind groeit in het eerste half jaar.
quote:
Ten derde: Onverdoofd castreren . Je kon er op wachten. Ooit bij stilgestaan hoelang een big hinder ondervindt van onverdoofde castratie? Vast niet. Uit ervaring: Niet bepaald lang. Heb je er dan misschien bij stilgestaan wat het effect is van een afdoende verdoving, in overweging nemende de grootte van een big op het moment dat hij gecastreerd wordt? Vast niet. Ze lopen er ongeveer een halve week mee. Tevens heeft het consequenties voor de groei, die in dit stadium, op zg. krachtvoer of in natuurlijke situatie, van essentieel belang is.
Vreemd dat deze zelfde groene kneuters niet vinden dat er iets gedaan mag worden aan eveneens onverdoofde besnijdenis.
Nog maar te zwijgen van onnodig geweld als die beesten gaan puberen...nu hebben ze letterlijk de ballen niet meer om te vechten.
quote:
De term ondergeinformeerde, bevooroordeelde -edit: sentimenteel gefrustreerde- imbeciel lijkt me hier wel op z'n plaats.
Die informatie heeft ie nu maar zal ongetwijfeld direct het andere oor uitzijn: Er zit namelijks niet tussen om het vast te houden.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_49217162
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

WTF Dierenactivisten zijn tegen alles wat dieren schade toebrengt. Waar heb je je informatie vandaan, uit een of ander rechts blaadje?
Behalve als het een mens betreft.....
Want aanmerkingen tegen religieus gemartel van kinderen mag niet.

Vlees en vis zijn goed vvoor de hersenen...probeer het eens

En hier nog zo'n voorbeeldje
quote:
Veganisten krijgen levenslang voor uithongeren baby
AMSTERDAM - Een rechtbank in de Amerikaanse stad Atlanta heeft woensdag een veganistisch stel tot levenslang veroordeeld vanwege de dood van hun ondervoede, zes weken oude baby. Het jongetje, dat toen hij stierf slechts 1,6 kilogram woog, kreeg alleen sojamelk en appelsap van zijn ouders.

De advocaten van Jade Sanders (27) en Lamont Thomas (31) voerden tevergeefs aan dat hun cliënten zich pas minuten voor hun baby stierf realiseerden dat hij in levensgevaar was. Ook zeiden de advocaten dat het stel zo goed mogelijk voor hun eerste kind poogde te zorgen binnen de beperkingen van hun levensstijl. Veganisten eten geen dierlijke producten.

De aanklager zei dat het stel de baby opzettelijk verwaarloosde en weigerde hem naar een dokter te brengen terwijl hij wegteerde. De baby stierf omdat hij niet te eten kreeg, niet omdat de ouders als veganisten leven, zei de aanklage
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:08:14 #122
36898 Kizim
Life is Music
pi_49217926
quote:

[..]

Om rondjes in te rennen?
Doen ze nu al door de chronische stress. De kooien zijn gewoon niet aangepast aan hun natuurlijke basisbehoeften. Nertsen hebben nood aan ruimte. Een nerts heeft zelfs zwemvliezen en in de vrije natuur vertoeft hij dan ook regelmatig in water. Iets dat in fokkerijen helemaal uit den boze is.
Don't damn me when I speak a piece of my mind...
pi_49218000
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:10 schreef erodome het volgende:
het bleef idd vrij kleinschalig tot de opkomst van het internet ..
en zoals een van de vorige posts al duidelijk maakte, er zijn er nog steeds genoeg die iedere dag hun homp vlees bij de maaltijd willen hebben en dan liefst zo goedkoop mogelijk .. zelfs films als "babe" waarin je kon zien dat een varken minstens even intelligent is als een hond heeft weinig verandert .. de homp vlees is blijkbaar heilig of zo, enige vorm van slecht geweten over de manier waarop dat op je bord beland wordt weg gerelativeerd ..
pleased to meet you
pi_49218347
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:09 schreef moussie het volgende:

[..]

het bleef idd vrij kleinschalig tot de opkomst van het internet ..
en zoals een van de vorige posts al duidelijk maakte, er zijn er nog steeds genoeg die iedere dag hun homp vlees bij de maaltijd willen hebben en dan liefst zo goedkoop mogelijk .. zelfs films als "babe" waarin je kon zien dat een varken minstens even intelligent is als een hond heeft weinig verandert .. de homp vlees is blijkbaar heilig of zo, enige vorm van slecht geweten over de manier waarop dat op je bord beland wordt weg gerelativeerd ..
Het zijn BEESTEN...geen mensen..
En de intelligentie van een hond.......
een beest dat je kan leren te stoppen naar zijn instinkt te reageren door op een fluitje te blazen....
nee dat is normaal
Alhoewel somigen qua intelligentie zeker gelijk staan aan die van dieractivisten

Je ziet wat biologisch boeren tot gevolg heeft in sommige werelddelen, daar ziektes niet tijdig behandeld kunnen worden.
Het is het lggisch gevolg van de twee risico's van jagen: Met lege handen thuiskomen of niet thuiskomen...je wilt niet weten hoe gemeen een wild zijn kan zijn.
pi_49219662
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:18 schreef desiredbard het volgende:

[..]

en dat betekend dat je ze maar in veel te kleine hokken mag gaan opsluiten voor voedsel dat je niet nodig hebt of voor een jas die je nog minder nodig hebt ?
quote:
een beest dat je kan leren te stoppen naar zijn instinkt te reageren door op een fluitje te blazen....
nee dat is normaal
een hond leeft in een roedel .. en op het moment dat ik op mijn fluitje blaas reageert die net als die in de natuur zou doen op een teken van de baas .. hartstikke natuurlijk dus ..
en ja, dat is een dier gebruiken, je gebruikt de natuurlijke instincten van dat dier om er zelf beter van te worden, maar over het algemeen wordt het dier zelf er ook niet slechter van, het is een ruilhandel en geen misbruiken zoals in de bio-industrie ..
quote:
Alhoewel somigen qua intelligentie zeker gelijk staan aan die van dieractivisten
als dit dan de argumenten zijn waarmee je jouw superieure intelligentie wil bewijzen .. tja
quote:
Je ziet wat biologisch boeren tot gevolg heeft in sommige werelddelen, daar ziektes niet tijdig behandeld kunnen worden.
Het is het lggisch gevolg van de twee risico's van jagen: Met lege handen thuiskomen of niet thuiskomen...je wilt niet weten hoe gemeen een wild zijn kan zijn.
ten eerste hebben we het niet over biologisch boeren in andere werelddelen maar over hoe we het doen hier in Nederland en ten tweede, wat heeft dat met jagen te maken ?
pleased to meet you
  donderdag 10 mei 2007 @ 12:05:04 #126
37769 erodome
Zweefteef
pi_49219854
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:28 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Ik vind het toch een vrij cynische blik die je er op nahoudt. Hoewel er, zoals bij alle cynisme, een terechte kern van waarheid in zit, blijft het pessimistisch. Laat ik de simpele deur intrappen die jij hebt opengezet: Als de biggen worden geslacht voordat hun overgewicht echt problematisch wordt, wat is dan het probleem?

Dat de balans welzijn (in deze context: door zwaarlijvigheid belemmerd) / winst (in deze context: afhankelijk van het gewicht van de varkens) hier negatief uitslaat tov het dier betreur ik. Maar zoals ik al zei: Veel meer bewegingsruimte ter beschikking stellen en het tegengaan van gezondheidsproblemen, is bedrijfsmoord.
Correctie, voordat het zo problematisch wordt dat ze anders afgemaakt moeten worden.

Voordat het zover is dat een dier echt niet verder meer kan zit daar wel een fikse periode aan narigheid aan vast hoor.

Die gewrichten geven het niet ineens, boem, op, dat gaat langzamer, de slijtage neemt steeds verder toe tot een dier niet meer kan staan omdat het dragende gedeelte gewoon echt helemaal stuk is.

Dat is het probleem, dat ze al maanden daarvoor last ondervinden, die last wordt steeds groter en groter.
Dieren tonen dat niet zo heel erg die last, daarvoor moet je maar al te vaak binnenin een dier kunnen kijken.
VB, pas geleden heeft 1 van mijn honden zich gesneden tijdes het graven, hele beste jaap op haar poot, heb ervoor de dierenarts gebeld, maar omdat ik zelf ook wel handig ben met verbandjes aanleggen enzo kon ik het zelf oplossen.
We kunnen het er vast wel over eens zijn dat een snee in de poot niet prettig is en dat dat ook nog wel even een pijnpuntje blijft in dat eerste stuk van genezing.
Maar rende de hond er minder om, was ze helemaal down, nee, toch zouden er pijnprikkels tevoorschijn komen als je dat echt zou onderzoeken.

Ze accepteren pijn beter dan mensen meestal, maar dat betekend niet dat het er niet is.

Dan is het maar bedrijfsmoord, ik vind het walgelijk dat dieren op zo'n manier gehouden mogen worden.
Dan zie je zo'n gare kippenboer, of vent met een varkensflat nog beweren dat hij zoveel hart heeft voor zijn dieren, ja zoveel hart heeft hij ervoor dat hij 36!!!!!!!!!!! kilo kip op 1 vierkante meter zet, dat hij zijn varkens lekker oppropt en ze zo laat groeien dat het gestel het gaat begeven als je doorgaat op die lijn.

Niets hart voor dieren, hart voor poen heet dat!

En je moet niet net doen alsof in biologische teelt ziekten niet worden tegengegaan, sterker nog, dieren worden veel minder snel ziek in die omstandigheden, ze geven niet preventief antibiotica(wat niet meer mag volgens mij en ook aan andere reden had, namelijk groei, antibiotica werkte ongeveer hetzelfde als groeihormonen) en kloten niet zoveel met de dieren, maar ongezonder is pertinent onjuist, het is juist andersom, de bio-industrie is ongezonder dan de biologische teelt.
  donderdag 10 mei 2007 @ 12:09:38 #127
37769 erodome
Zweefteef
pi_49220010
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:18 schreef desiredbard het volgende:

[..]

nee dat is normaal

Je ziet juist heel goed wat de gevolgen zijn van de bio-industrie, ik noem 1000-den schapen, varkens, kippen die afgemaakt moeten worden door ziekte's die zich zo snel kunnen verspreiden omdat alles op elkaar geplakt zit.
pi_49220139
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:59 schreef moussie het volgende:

[..]

en dat betekend dat je ze maar in veel te kleine hokken mag gaan opsluiten voor voedsel dat je niet nodig hebt of voor een jas die je nog minder nodig hebt ?
Ik heb geen vlees nodig als omnivoor...en geen kleding.....
Sorry die varkens zijn intelligenter
[/quote]
een hond leeft in een roedel .. en op het moment dat ik op mijn fluitje blaas reageert die net als die in de natuur zou doen op een teken van de baas .. hartstikke natuurlijk dus ..
en ja, dat is een dier gebruiken, je gebruikt de natuurlijke instincten van dat dier om er zelf beter van te worden, maar over het algemeen wordt het dier zelf er ook niet slechter van, het is een ruilhandel en geen misbruiken zoals in de bio-industrie ..
[/quote]
Dan weet jij niet hoe een jachthond afgericht wordt of een waakhond ....
je ignorantie blijkt alweer
quote:
als dit dan de argumenten zijn waarmee je jouw superieure intelligentie wil bewijzen .. tja
Nee dat doe jij al,
Mijn excuses, varkens en honden staan hoger qua intelligentie, eveneens groeps dieren als de mens, maar wel luisterend naar gezag, en niet jammerend als ze hun plek gewezen wordt.
quote:
ten eerste hebben we het niet over biologisch boeren in andere werelddelen maar over hoe we het doen hier in Nederland en ten tweede, wat heeft dat met jagen te maken ?
Het feit dat boeren sowieso gegaranderd meer oplevert dan jagen, welk pas echt diervriendelijk zou zijn daar het beest een kans heeft, en dat Biologisch Boeren niet altijd beter is.
Maar dat wil jij toch niet horen/lezen.
pi_49220282
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 12:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Je ziet juist heel goed wat de gevolgen zijn van de bio-industrie, ik noem 1000-den schapen, varkens, kippen die afgemaakt moeten worden door ziekte's die zich zo snel kunnen verspreiden omdat alles op elkaar geplakt zit.
Dat is niet zozeer het gevolg van de bio-industrie, ziektes onder dieren bestaan al eeuwenlang en was vroeger desastreuser dan nu het geval is. Het verschil is dat besmet vlees nu niet zo makkelijk op de markt komt.
pi_49220454
quote:

[..]

Dat is een nadeel ...verspreiding gaat sneller
Daar kan echter wel vlot en snel wat aan gedaan worden in die situatie.
Mond en Klauwzweer bij boeren, Vogelpest bij pluimveehouders is echter vlot onder controlle.....
Met vogelgriep zijn echter, alhoewel de pers zich stil houdt, nog geen successen geboekt.

Zoals eerder gezegd: ik jaag en vis recreatief, (en dat eerste uit beherend punt) Je wilt niet weten hoe al die wrede moordenaars en vismartelaars die ik ken reageren als er weer een dode zwaan wordt aangetroffen..... of als een snoek of zalm gedood moet worden enkel en alleen omdat een haak te diep zit . (Als een vis te groot of te klein is voor consumptie gaat ie terug).
Millieu en diervriendeliijker mensen zijn er niet
pi_49220936
quote:

[..]

Hmmm. Als je refereert aan ziektes als MKZ en varkens- en vogelpest, dan zie ik niet in wat het verschil is tussen een bedrijf met 100 dieren in 1 stal en 1000 dieren in diezelfde stal. Uiteraard gaan er meer dieren aan, da's logisch, maar hoe bevordert dit de externe verspreiding? Die wordt zover ik weet vooral veroorzaakt door mensen, ongedierte en insecten. Daarbij: In de Nederlandse bio-industie is het ontstaan van dergelijke ziekten vrijwel onmogelijk, ze worden geimporteerd uit landen waar de regulatie en controle minder strict is.
pi_49221405
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 09:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik medicus ben? Ik denk toch dat ik iets meer over die zaken weet dan een middelbaar scholiertje als jij. Maar we kunnen natuurlijk de proef op de som nemen, stoppen we jou in een luchtdichte tank en kijken of jij ook 'rustig inslaapt'.

Let wel, bij bv. CO-vergifting kunnen dieren wél langzaam wegzakken. Maar Mauro had het expliciet over een 'gas zonder zuurstof'.
Ik doelde op je belabberde retorica, niet zozeer op het feit of de nertsen al dan niet lijden, en ik zit niet op de middelbare school.
pi_49221745
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 12:49 schreef Arkaneor het volgende:

[..]

Ik doelde op je belabberde retorica
Grappig, want er was helemaal geen (poging tot) retoriek in mijn post te vinden. Ik maakte slechts een opmerking over het zgn. rustige inslapen.
Aan de andere kant is "ga's terug naar school" natuurlijk een knap staaltje argumentatie.
pi_49221980
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 09:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik medicus ben? Ik denk toch dat ik iets meer over die zaken weet dan een middelbaar scholiertje als jij. Maar we kunnen natuurlijk de proef op de som nemen, stoppen we jou in een luchtdichte tank en kijken of jij ook 'rustig inslaapt'.

Let wel, bij bv. CO-vergifting kunnen dieren wél langzaam wegzakken. Maar Mauro had het expliciet over een 'gas zonder zuurstof'.
Ja CO CO2 He en dergelijke zijn allemaal gassen zonder zuurstof en zo weet ik er nog wel een paar
O2 is een gas zonder zuurstof, het IS zuurstof, en ook daaraan ga je pijnlijk dood, meneer de veganistische veterinair.
pi_49223021
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 13:06 schreef desiredbard het volgende:

Ja CO CO2 He en dergelijke zijn allemaal gassen zonder zuurstof en zo weet ik er nog wel een paar
O2 is een gas zonder zuurstof, het IS zuurstof, en ook daaraan ga je pijnlijk dood, meneer de veganistische veterinair.
Anders lees je je even in in de materie voordat je probeert mensen te slim af te zijn. Er is wel degelijk een verschil.

- als je iemand lucht toedient zonder zuurstof zal hij letterlijk stikken
- als je iemand lucht toedient met veel CO en weinig O2 zal hij langzaam wegzakken, omdat CO een competitieve binding aangaat met hemoglobine, waardoor steeds minder O2 in het bloed terechtkomt => persoon wordt steeds suffer om uiteindelijk het bewustzijn te verliezen en te sterven

Op de laatste manier komen nog wel eens wat oude mensen om die een oude (kolen)kachel hebben en een niet goed geventileerd huis.
pi_49223099
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 21:10 schreef erodome het volgende:

[..]

10 kg??????
Ben je gek joh, dat wegen ze lang nog niet, zijn echt heel schattig en klein, kan je met 1 hand makkelijk oppakken(mits ze niet te hard worstelen ), die wegen zo'n anderhalve kilo als ze goed op maat zijn.
Als ze net geboren zijn, zijn ze nog niet zo schattig hoor
pi_49223432
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 13:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Anders lees je je even in in de materie voordat je probeert mensen te slim af te zijn. Er is wel degelijk een verschil.

- als je iemand lucht toedient zonder zuurstof zal hij letterlijk stikken
- als je iemand lucht toedient met veel CO en weinig O2 zal hij langzaam wegzakken, omdat CO een competitieve binding aangaat met hemoglobine, waardoor steeds minder O2 in het bloed terechtkomt => persoon wordt steeds suffer om uiteindelijk het bewustzijn te verliezen en te sterven

Op de laatste manier komen nog wel eens wat oude mensen om die een oude (kolen)kachel hebben en een niet goed geventileerd huis.
Ook dat laatste is onzin, alhoewel CO vergiftiging id kolendampvergiftiging heet in de volksmond, treed het op bij verbranding van alle fossiele brandstoffen.

Maar weet je wat me een idee lijkt.....

We laten jou en Volkert die nertsjes een voor een doodknuffellen,
Beestjes zijn nu eenmaal belangrijker dan mensjes zoals ook recentelijk weer mocht blijken
pi_49223806
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 12:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Correctie, voordat het zo problematisch wordt dat ze anders afgemaakt moeten worden.

Voordat het zover is dat een dier echt niet verder meer kan zit daar wel een fikse periode aan narigheid aan vast hoor.

Die gewrichten geven het niet ineens, boem, op, dat gaat langzamer, de slijtage neemt steeds verder toe tot een dier niet meer kan staan omdat het dragende gedeelte gewoon echt helemaal stuk is.

Dat is het probleem, dat ze al maanden daarvoor last ondervinden, die last wordt steeds groter en groter.
Dieren tonen dat niet zo heel erg die last, daarvoor moet je maar al te vaak binnenin een dier kunnen kijken.
VB, pas geleden heeft 1 van mijn honden zich gesneden tijdes het graven, hele beste jaap op haar poot, heb ervoor de dierenarts gebeld, maar omdat ik zelf ook wel handig ben met verbandjes aanleggen enzo kon ik het zelf oplossen.
We kunnen het er vast wel over eens zijn dat een snee in de poot niet prettig is en dat dat ook nog wel even een pijnpuntje blijft in dat eerste stuk van genezing.
Maar rende de hond er minder om, was ze helemaal down, nee, toch zouden er pijnprikkels tevoorschijn komen als je dat echt zou onderzoeken.

Ze accepteren pijn beter dan mensen meestal, maar dat betekend niet dat het er niet is.

Dan is het maar bedrijfsmoord, ik vind het walgelijk dat dieren op zo'n manier gehouden mogen worden.
Dan zie je zo'n gare kippenboer, of vent met een varkensflat nog beweren dat hij zoveel hart heeft voor zijn dieren, ja zoveel hart heeft hij ervoor dat hij 36!!!!!!!!!!! kilo kip op 1 vierkante meter zet, dat hij zijn varkens lekker oppropt en ze zo laat groeien dat het gestel het gaat begeven als je doorgaat op die lijn.

Niets hart voor dieren, hart voor poen heet dat!

En je moet niet net doen alsof in biologische teelt ziekten niet worden tegengegaan, sterker nog, dieren worden veel minder snel ziek in die omstandigheden, ze geven niet preventief antibiotica(wat niet meer mag volgens mij en ook aan andere reden had, namelijk groei, antibiotica werkte ongeveer hetzelfde als groeihormonen) en kloten niet zoveel met de dieren, maar ongezonder is pertinent onjuist, het is juist andersom, de bio-industrie is ongezonder dan de biologische teelt.
Je valt een beetje in de herhaling met de eerste helft van je post: Dat had ik al in beschouwing genomen. Juist het feit dat bij dieren de pijngrens zoveel hoger ligt dan bij mensen realiseren veel mensen zich blijkbaar niet. In ieder geval, dat ze wel degelijk pijn lijden stond al buiten kijf.

Dat jij het walgelijk vindt dat bepaalde dieren moeten 'lijden' onder de mens is jouw goed recht. Maar aan de andere kant, er zijn ook genoeg mensen die psychisch danwel lichamelijk lijden onder de mens zelf. Neem het dikke kinderensyndroom dat iemand een paar pagina's terug al aanhaalde, of meisjes die zichzelf aan de anorexia/boulimia dieeten.

Ik doe overigens niet net alsof in de biologische teelt ziekten niet worden tegengegaan. Ze worden, in tegenstelling tot wat jij zegt, in de bio-industrie juist veel nauwer in de gaten gehouden. Wie dat durft tegen te spreken is duidelijk niet op de hoogte van de simpele ziekten die 'biologische' varkens op kunnen lopen (bacteriele infecties bij wonden bijvoorbeeld, want ook biologische varkens lopen die op, geloof het of niet!). Biologisch klinkt allemaal wel leuk en aardig, en er zijn wel mensen die er boodschap aan hebben, maar of het vlees gezonder is dan dat geproduceerd in de bio-industrie, is betwijfelbaar.

Daarnaast heeft iedereen vrijheid van keuze.

Ik ben mij er van bewust hoe het eraantoegaat in de bio-industrie en ik kies bewust voor vlees dat daar geproduceerd is. Dit is goedkoper en de minieme kans dat er wat mis is met consumptie van dit vlees is helemaal een lachertje in vergelijking met menselijke zonden als drinken, roken, vet eten, etcetera.

Anderen kiezen voor biologisch vlees omdat zij zich daar beter bij voelen. Daar heb ik an sich geen problemen mee. Maar het over en over forceren en opdringen van jullie levensstijl aan die van de meerderheid van de mensen, is ronduit belachelijk. Ik vind niet dat middels regelgeving moet worden bepaald hoe diervriendelijk mensen kiezen, maar dat iedereen dat best voor zichzelf kan doen.
pi_49223984
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 12:13 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ik heb geen vlees nodig als omnivoor...en geen kleding.....
Sorry die varkens zijn intelligenter
klopt, je hebt het niet echt nodig, eens in de week of eens in de maand een stukje vlees zou voldoende zijn voor die paar stoffen die wij in deze streken moeilijk in andere voedingsmiddelen terug kunnen vinden .. en voor kleding, tja, het is handig, vooral die schoenen en in de winter, maar tegenwoordig hebben we meer dan genoeg alternatieven om het leer of het bont van een dier niet meer nodig te hebben
quote:
Dan weet jij niet hoe een jachthond afgericht wordt of een waakhond ....
je ignorantie blijkt alweer
zowel een wacht- als een jachthond is dat omdat het aansluit op wat ook alweer .. zijn natuurlijke instincten ?
quote:
Nee dat doe jij al,
Mijn excuses, varkens en honden staan hoger qua intelligentie, eveneens groeps dieren als de mens, maar wel luisterend naar gezag, en niet jammerend als ze hun plek gewezen wordt.
varkens en honden staan qua intelligentie idd ongeveer gelijk, dat is wat ik zei, maar dat weerhoud jou blijkbaar niet om zo'n dier in een veel te klein hok in veel te korte tijd ongezond veel te laten groeien, als jou hapje vlees voor weinig geld en dat dan iedere dag maar niet in het geding komt
voor de rest vermoed ik dat de gemiddelde chimpansee meer verstand heeft als jij .. die eet ook maar eens in de week of zo een hapje vlees omdat vaker nergens voor nodig is
quote:
Het feit dat boeren sowieso gegaranderd meer oplevert dan jagen, welk pas echt diervriendelijk zou zijn daar het beest een kans heeft, en dat Biologisch Boeren niet altijd beter is.
Maar dat wil jij toch niet horen/lezen.
fyi .. er bestaan meer kleuren dan zwart en wit .. en zo zijn er dus ook meer manieren om aan je hapje vlees te komen anders dan bio-industrie of jagen
pleased to meet you
pi_49224319
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:47 schreef desiredbard het volgende:

En hier nog zo'n voorbeeldje
[..]
Dat is leuk bedacht, maar je kind alleen sojamelk en appelsap voeren is natuurlijk geen normaal gedrag voor veganisten. Dat snap je zelf ook wel. Dat je dat überhaupt aanvoert in een topic over nertsfokkerijen laat wel zien op welk niveau je de discussie wil voeren.

Zelfs de aanklager (die gozer die aan jouw kant staat) zegt overigens: "De baby stierf omdat hij niet te eten kreeg, niet omdat de ouders als veganisten leven."
pi_49224431
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat is leuk bedacht, maar je kind alleen sojamelk en appelsap voeren is natuurlijk geen normaal gedrag voor veganisten. Dat snap je zelf ook wel. Dat je dat überhaupt aanvoert in een topic over nertsfokkerijen laat wel zien op welk niveau je de discussie wil voeren.
Ben ik met je eens, alhoewel de linkschen ook lekker massaal aan het hokjesdenken ( ) waren/zijn.
pi_49224506
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hmmm en hoe kwamen we ook alweer op varkens ......
Varkensleer is toch al eeuwen uit de mode

Ik moest hier trouwens wel lachen..... werd met de kerst een vrouwtje bekogeld met verf komend uit zo'n bontzaak....

Daar sprongen dus direct drie bijstanders op....

Meneer mag nu, en heeft inmiddels, een nieuwe bontjas vergoed....
Nu weet ik niet hoeveel Nertsjes er in zo'n jas zitten....maar eh....

Zo'n jas gaat jarenlang mee....
De hoogste slijtage is: millieuterrorisme....die ironisch genoeg dus bewerkstelligen dat de vraag naar bont blijft betstaan
pi_49224555
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 13:59 schreef desiredbard het volgende:

[..]

[..]

Nee lekker volk hoor
wauw, 2 gestoorde gasten die toevallig ook veganist zijn en je argumentatie is rond ..
en hoe zit het dan met al die kinderen met overgewicht, dagelijks dieet van 10 gehaktballen, 5 karbonaadjes en nog een paar hamburgers toe .. lekker volk hoor
pleased to meet you
pi_49224638
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:06 schreef moussie het volgende:

[..]

wauw, 2 gestoorde gasten die toevallig ook veganist zijn en je argumentatie is rond ..
en hoe zit het dan met al die kinderen met overgewicht, dagelijks dieet van 10 gehaktballen, 5 karbonaadjes en nog een paar hamburgers toe .. lekker volk hoor
In beide gevallen: De mens kan zichzelf meer leed aandoen dan welk dier dan ook. Toch genieten wij die vrijheid.
pi_49224693
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:05 schreef desiredbard het volgende:

De hoogste slijtage is: millieuterrorisme....die ironisch genoeg dus bewerkstelligen dat de vraag naar bont blijft betstaan
Ik heb ook nergens gezegd dat ik gewelddadig dieractivisme goedkeur. Mensen die bont dragen zijn inderdaad idioten, maar ze met verf bekogelen is niet de oplossing.
pi_49224759
Toch zijn we aardig afgedwaald
pi_49226309
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:35 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja maar dat komt niet door alleen vlees maar omdat je het idee hebt veel te mogen eten terwijl je in feite (veel) minder eet (bron Horizon BBC)
Wil je de bron wel even fatsoenlijk aanhalen......want die ben je aan het verdraaien.
Volume gewijs eet je veel en veel meer .... zelfs veel meer vetten ook

Het zijn eigenlijk bonen aardappelen, juist wat er veel in vleesvervangers verwerkt zit wat je dik maakt

http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Diet
pi_49226538
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:31 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Wel eens gehoord van Atkins.......
Je eet alleen maar vlees en je valt er van af
kul .. je eet in de eerste fase vlees, een minimum aan koolhydraten en een hele sloot aan voedingssupplementen .. en het is het gebrek aan koolhydraten dat zorgt dat je afvalt, niet het feit dat je alleen maar vlees eet
pleased to meet you
pi_49226844
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:49 schreef moussie het volgende:

[..]

kul .. je eet in de eerste fase vlees, een minimum aan koolhydraten en een hele sloot aan voedingssupplementen .. en het is het gebrek aan koolhydraten dat zorgt dat je afvalt, niet het feit dat je alleen maar vlees eet
Jij durfde te beweren dat Obesiteit het gevolg is van karbonaatjes.
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:06 schreef moussie het volgende:

[..]

10 gehaktballen, 5 karbonaadjes en nog een paar hamburgers toe .. lekker volk hoor
Dat terwijl de zogeliefde vleesvervangers de eigenlijke boosdoener zijn
pi_49227475
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 14:56 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Jij durfde te beweren dat Obesiteit het gevolg is van karbonaatjes.
als dat gepaard gaat met tig zakken patat etc wel ja .. en fyi, Atkins wordt afgeraden voor kinderen onder de 18, zo überhaupt dan alleen onder strenge controle van de dieetist/huisarts om het gewichtsverlies te beperken
quote:
Dat terwijl de zogeliefde vleesvervangers de eigenlijke boosdoener zijn
onzin ..
quote:
Kan een vegetariër de Atkins Voedingsmethode volgen?

Hoewel wetenschappelijk onderzoek de voordelen ondersteunt van een voeding die gezonde hoeveelheden gevogelte, vis, varkensvlees en rundvlees bevat, houden veel mensen zich toch aan een vegetarisch dieet, om veel verschillende redenen. Atkins is een haalbare optie voor vegetariërs - vooral voor degenen die te veel zetmeel eten (voorbewerkte granen, pasta, aardappelen, zoutjes en andere snacks). Mensen die een koolhydraatbeperkte vegetarische methode volgen zijn eerder verzadigd en profiteren van een voedzamer menu. U kunt eiwit, zoals tofu, tempeh, seitan, eieren en kaas, noten en zaden eten in plaats van vlees, gevogelte en vis. Naast laag-glykemisch(e) groenten en fruit, adviseren wij linzen en andere peulvruchten, noten en zaden. Dit is afhankelijk van uw koolhydraattolerantie ofwel uw persoonlijke Atkins koolhydratenevenwicht (Atkins Carbohydrate Equilibrium: ACE). Tijdens de Inductiefase moeten vegetariërs speciale aandacht besteden aan hun vetconsumptie en ervoor zorgen dat zij royale hoeveelheden olijfolie en andere vetten eten en genieten van geschikte levensmiddelen zoals avocado’s en olijven, om er zeker van te zijn dat zij genoeg calorieëen gebruiken. Vegetariërs kunnen ook profiteren van het Atkins assortiment van koolhydraatarme producten, omdat die vaak met soja gemaakt zijn.
http://www.atkinsdieet.nl/vragen.html
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')