abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 17:41:53 #1
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48223321

The story:

2005 will witness the release of Sid Meier's Civilization IV, the latest and coolest installment in the greatest strategy game series of all time. Civilization IV features breathtaking 3D graphics, cool reward movies, brilliant audio and music, and, most importantly, the best and most addictive gameplay of any strategy game ever created. As a matter of fact, Time magazine has named Civ IV one of the hottest new games this year!

A game of remarkable depth, Civilization IV spans the entirety of human history, from the stone age to the space age. At the start you choose the nation you want to lead. At first, your people are primitive stone-age villagersand its your job to guide their development and research technologies to drive their advancement. They begin by discovering more primitive technologies such as sailing, archery, mysticism, and mining; eventually - if they survive - you will lead your people to the modern era and beyond, becoming the greatest ruler in history.

During the game, you will meet other growing civilizations - the United States, Mongolia, Persia, China, India, France - there are 18, each ruled by famous historical figures. Each civilization has its own special military units and strategies - some are fairly peaceful, while others are expansionists and conquerors. You will battle your foes with a huge arsenal of weapons, beginning with primitive archers and warriors, then catapults, knights and frigates, and eventually with modern tanks, submarines, mobile infantry, helicopter gunships, stealth bombers, and nuclear weapons. However, Civilization IV is more than just a great combat game: you can achieve victory through global conquest, diplomatic cunning, cultural or religious alliances, and technological dominance.

Sid Meier's Civilization IV offersthe most fun, addictive and visually exciting Civ experience ever. In addition to faster mid- and late-game AI turns, as well as vastly improved graphics and audio, Civilization IV offers greater control over your civilization's government and religions, while at the same time de-emphasizing the less fun portions of the earlier games (cleaning up pollution, for example). Further, Civilization IV has been designed from the ground-up to deliver fantastic multiplayer gaming options, as well as easy modding - allowing you to create new units, game maps, scenarios, and even entire new civilizations!

Screenshots :

Wallpapers :

800x600---------------------------------------800x600----------------------------------------800x600
1024x768-------------------------------------1024x768-------------------------------------1024x768

Site

http://www.2kgames.com/civ4

of

http://www.civilization4.com

movie

http://www.gametrailers.com/player.php?id=6302&type=mov

Box

Systeemeisen

1 GHz CPU, 256MB RAM
32MB video card with hardware transform and lighting capabilities.

The recommended Specifications:

512MB of ram, Pentium4 processor
and a recent graphics card (like the Radeon 9800).

Multiplayer

yep, zit d'r in!

reviews

http://pc.ign.com/articles/660/660495p1.html

Engelse handleiding in .pdf is hier te vinden

http://www.d-are.nl/upload/1/Civilization.IV.English.Manual.pdf

Een paar feats die er in komen:

-spelen van de stone age tot de space age; 4000BC - 2050AD
-18 civilizations waaronder USA, Mongolië, Persië en China
-Meerdere victory conditions waaronder conquest, diplomacy en culture
-echte AI verbetering ipv meer units
-religions
-wonder movies (45+)
-3D living world
-No more static era's
-Make your own government
-Great Leaders can be prophets, artists and scientists
-Rock Paper Scissors Combat system

pre-order :

www.CD-WOW.nl - EUR 37.99 - datum: 4 Nov
www.Dynabyte.nl - EUR 43.50 - datum: 2 Nov
www.GCShop.nl - EUR 39.50 - datum: 3 Nov
www.PCMedia.nl - EUR 46.65 - datum onbekend
www.Play.com - GBP 17.99 / EUR 28.99 - datum : 4 Nov

even wat oude herinneringen

Vorige delen :
01 02 03 04 05 06 07

OP in .txt

http://www.d-are.nl/upload/1/civ.txt

Deze zomer komt Beyond the Sword!
  woensdag 11 april 2007 @ 17:45:17 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  woensdag 11 april 2007 @ 17:52:05 #3
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48223623
Present.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 11 april 2007 @ 17:53:08 #4
162152 mariskasl
Absolutely Cosmopolitan
pi_48223666
yes heb het spel
Cocktail? Anyone?
pi_48223718
en is het even leuk als Civ2? (mijn favoriet)
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
  woensdag 11 april 2007 @ 17:59:02 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48223843
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:54 schreef Yestuuur het volgende:
en is het even leuk als Civ2? (mijn favoriet)
Yup. Samen met Alpha Centauri is IV m'n favoriet. In ieder geval, sinds ik m'n nieuwe pc heb.
pi_48224033
de gevechten zien er vet uit.
oneindig...?
pi_48224315
Ik vond Civilization 4 echt slecht. Totaal niet maar ala civ. Civilization II en Civilization III zijn stukken beter. Dit leek meer op Empire Earth o.i.d., totaal niet mijn stijl. Het geloof voegt echt niets toe, vond bij Civ3 de cultuur al mwa.

Heb het daarom amper gespeeld, 1 week max. Terwijl Civ2 en Civ3 me nog steeds boeien.
pi_48224748
Het geloof kan wel een beetje invloed hebben, maar dat hangt ook van je speelstijl af.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  woensdag 11 april 2007 @ 18:39:47 #10
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_48225071
Goed topic!
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_48225170
quote:
Op woensdag 11 april 2007 18:16 schreef Shakes het volgende:
Ik vond Civilization 4 echt slecht. Totaal niet maar ala civ. Civilization II en Civilization III zijn stukken beter. Dit leek meer op Empire Earth o.i.d., totaal niet mijn stijl. Het geloof voegt echt niets toe, vond bij Civ3 de cultuur al mwa.

Heb het daarom amper gespeeld, 1 week max. Terwijl Civ2 en Civ3 me nog steeds boeien.
Geloof geen invloed? Dan moet je eens met je Great Prophet een tempel bouwen in de stad waar een wijdverspreid geloof gesticht is.

Of een ander geloof nemen dan iemand ie op het punt staat je aan te vallen.
pi_48226114
Ik bedoel niet dat geloof geen invloed heeft, vond het weinig toevoegen. Vond er zelfs weinig aan. Ik vond het (tijd geleden dat ik het heb gespeeld) lijken op andere games zoals Empire Earth terwijl Civ juist altijd apart was en daarom zo leuk. Leek wel alsof ze een nog groter publiek wilden aanspreken... daar had ik niet zoveel mee. Speel het al vanaf civilization 1 maar 4 vond ik echt helemaal niets aan.

Kreeg echter wel zin om civilization te spelen toen ik dit las maar.... in Civilization 3 is het lettertype opeens zwaar onduidelijk. Iemand weet hoe dat komt? Was eerder nooit. Kan het aan een font liggen op mijn pc (daar speel ik weleens mee). Zoja, welke font is het dan update ik hem!

IGN review van civ4
quote:
The original Civilization is among the most enjoyable, influential games of all time. Its sequels have sought to build upon the basic model by adding greater levels of complexity and streamlining the interface. And though the sequels were definitely great games, they were still rooted in an interface and gameplay style that had changed very little since the original was released in 1991.

That's not the case with Civilization IV. It reenergizes the core concepts of the series, staying faithful to what fans expect while also creating a wholly original game. While the game hasn't lost any depth or detail, every aspect of the design has been streamlined to make it easier for new players to jump in and less monotonous for veterans. Die-hard fans will definitely find that the game offers up so much more variety this time around. The shape of each game is quite different, from the ways you build up your empire to the ways you tear down the empires of others.
Daarom vind ik er juist niets aan, het klassieke concept is vaarwel gezegd
pi_48229005
Wat vond je van Call To Power I en II, Shakes?
  woensdag 11 april 2007 @ 21:16:52 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48232234
Ik vond de complexiteit en de mate van detail qua graphics in het begin ook erg wennen. Na een paar maanden ging ik echter weer civ3 spelen, maar toen bleek hoe saai en simpel dat spel eigenlijk is.
pi_48232318
quote:
Op woensdag 11 april 2007 21:16 schreef Sidekick het volgende:
Ik vond de complexiteit en de mate van detail qua graphics in het begin ook erg wennen. Na een paar maanden ging ik echter weer civ3 spelen, maar toen bleek hoe saai en simpel dat spel eigenlijk is.
Ik vond in het begin dat nieuwe combatsysteem heel erg wennen. Ik vond het alleen maar irritant en lastig om te leren. Nu vind ik het een van de beste vondsten.
pi_48238925
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:59 schreef pfaf het volgende:

[..]

Yup. Samen met Alpha Centauri is IV m'n favoriet. In ieder geval, sinds ik m'n nieuwe pc heb.
Eternity lies ahead of us, and behind.
Have you drunk your fill?
pi_48240224
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:11 schreef Dodecahedron het volgende:
Wat vond je van Call To Power I en II, Shakes?
Die heb ik beide niet gespeeld.
pi_48242899
Civilization II vind ik echt zoo vet
oneindig...?
pi_48243151
Hmm..even de demoversie bekijken, heb ze allemaal (I,II,III) al gespeeld, ben benieuwd!
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  donderdag 12 april 2007 @ 07:32:57 #20
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48243757
Terugvind Persians
  donderdag 12 april 2007 @ 08:29:33 #21
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48244287
k Heb gisteren een standard snakey Archipelago map met de Grieken gestart. Zonder time en voor het eerst sinds 5 potjes ofzo space race weer aan. Barbs een keer uitgezet en andere geen agressive AI. M'n doel is een keer een cultural victory met een civ die niet cultureel georrienteerd is.

Aangezien ik met m'n 3 scouts ( 1 van de start en 2 van m'n vriendelijke inboorlingen ) het eiland al snel verkend had kwam ik er al spoedig achter dat ik alleen op het eiland zat! Zonder barbs, dus m'n focus ging volledig op culture en science. In sommige steden had ik rond het jaar 0 alleen maar een scout ter verdediging. Door deze omstandigheden loop ik momenteel (500AD) lekker mee met ongeveer alle punten behalve power uiteraard. Maar nu ik sinds een paar jaar Iron heb, moet ik toch maar eens aan m'n military gaan werken, voor ik het weet staat er een compleet vloot voor m'n deur en verdedig ik m'n Stonehenge, Pyramids en Hanging Gardens met een warrior en een scout.
  donderdag 12 april 2007 @ 11:38:30 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48249813
Een scout telt trouwens niet als military protection, dus je krijgt daar wel 1 of 2 unhappyness van.

Voor een culturele overwinning is het ideaal om ten minste 6 steden te hebben, maar liever nog 9. Zorg dat je drie religies in elke stad krijgt, en bouw alle 3 de verschillende tempels. Per drie tempels heb je de mogelijkheid om een cathedraal te bouwen (+50% culture). 9 tempels = 3 cathedralen in de 3 steden voor een culturele overwinning.
  donderdag 12 april 2007 @ 11:54:46 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48250406
Ja, da' s m'n grootste probleem, ik zit voorlopig nog vast aan m'n eigen twee religies (Judaism en Christianity ), want de overige religies willen nog geen voet aan grond krijgen op mijn eiland/continent. Is er een mogelikheid om de ' import' van religies te bevorderen? Behalve natuurlijk geen Theocracy nemen.
  donderdag 12 april 2007 @ 12:00:51 #24
15967 Frollo
pi_48250688
Die vraag houdt mij soms ook bezig, pfaf.
Volgens mij kun je zelf niet echt veel doen, hooguit met zoveel mogelijk verschillende volkeren handel drijven en inderdaad geen Theocray nemen LOL

Ik heb de AI nog nooit missionary's zien gebruiken trouwens.
  donderdag 12 april 2007 @ 12:05:59 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48250914
Volgens mij komt een religie alleen aangewaaid als de stad nog zonder religie is. Open Borders voor binnenkomende missionairies is dan de enige methode.
Maar twee religies zijn ook nog niet verkeerd, aangezien 1 stad door wonders (wrs de hoofdstad) toch al redelijk ver voorloopt. Je moet dan alleen in de andere 2 steden cathedralen bouwen.
  zondag 15 april 2007 @ 22:06:41 #26
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48362541
Tip van de week: Leer de AI zo snel mogelijk kennen, en dan niet zozeer vanwege de welbekende voordelen (strategische posities steden bepalen, handelen, dilomatie, etc), maar ook omdat het je researchtijd tot maximaal 28% kan versnellen in situaties waarbij je in het begin van spel technologisch achterloopt. Hoe meer ontmoete (!) AI een bepaalde tech hebben, hoe sneller je die zelf kan researchen. Ik las op cifanatics.com deze specifieke modifier op 0,3 lag, wat inhoudt dat wanneer bijvoorbeeld 50% van de ontmoete AI's (inclusief je eigen civ) een bepaalde tech heeft, je eigen research (50% * 0,3 =) 15% sneller gaat voor die tech. Maximaal kan dit dus komen op (17 AI's van de 18 civs -> 94% * 0,3 = ) 28%. Het kan dus lonen om wat eerder voor Optics te gaan, zodat je met Caravels de oceaan kan oversteken om civs te ontmoeten, in plaats van wachten totdat ze jou vinden. In mijn laatste potje kende ik maar 2 andere civs (van de 10) en ik ging eerst langs de religieuze techs, terwijl de anderen allemaal via Alphabet en verder gingen. In plaats van (2/10 * 100% * 0,3 =) 6% voor die techs had ik door de ontmoeting 24% bonus.

Daarnaast is er ook een bonus van maximaal 40% door optioneel benodigde techs van de tech in kwestie eerst te researchen. Even het concept uitleggen: de begintechs Fishing, The Wheel, Agriculture, Hunting, Mysticism en Mining hebben geen benodigde voorlopers (je kunt ze ten alle tijden researchen, je hebt geen andere tech ervoor nodig) en hebben geen bonus. Bronze Working bijvoorbeeld heeft wel een voorloper, namelijk Mining. Zodra je alle verplichte (!) voorlopers al hebt, krijg je 20% bonus. Dat is dus bij iedere tech, behalve de begintechs. Maar daarnaast hebben sommige techs ook optionele voorlopers, en met elke optionele (!) voorloper krijg je een extra 20% bonus qua reasearchbeakers. Writing bijvoorbeeld heeft 2 optionele voorlopende techs en dan kan je een (extra) bonus van 40%. In Civilopedia of F6 is een goed overzicht welke techs verplicht en optioneel zijn.
  zondag 15 april 2007 @ 22:27:17 #27
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48371243
quote:
Op donderdag 12 april 2007 12:05 schreef Sidekick het volgende:
Volgens mij komt een religie alleen aangewaaid als de stad nog zonder religie is. Open Borders voor binnenkomende missionairies is dan de enige methode.
Religie kan ook langs de "natuurlijke weg" verspreiden. Meestal inderdaad bij steden zonder religie, maar vaak ook bij een stad die al een religie aanhangt.
  maandag 16 april 2007 @ 08:48:51 #29
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_48371293
Heb sinds gisteren warlords erbij. Wel meteen het eerste potje verloren van Alexander, op Noble.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
  dinsdag 17 april 2007 @ 12:22:23 #30
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48413287
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:29 schreef pfaf het volgende:
k Heb gisteren een standard snakey Archipelago map met de Grieken gestart. Zonder time en voor het eerst sinds 5 potjes ofzo space race weer aan. Barbs een keer uitgezet en andere geen agressive AI. M'n doel is een keer een cultural victory met een civ die niet cultureel georrienteerd is.

Aangezien ik met m'n 3 scouts ( 1 van de start en 2 van m'n vriendelijke inboorlingen ) het eiland al snel verkend had kwam ik er al spoedig achter dat ik alleen op het eiland zat! Zonder barbs, dus m'n focus ging volledig op culture en science. In sommige steden had ik rond het jaar 0 alleen maar een scout ter verdediging. Door deze omstandigheden loop ik momenteel (500AD) lekker mee met ongeveer alle punten behalve power uiteraard. Maar nu ik sinds een paar jaar Iron heb, moet ik toch maar eens aan m'n military gaan werken, voor ik het weet staat er een compleet vloot voor m'n deur en verdedig ik m'n Stonehenge, Pyramids en Hanging Gardens met een warrior en een scout.
Het ging allemaal voortvarend en Athene en Sparta waren ook geen probleem. Cortinthe bleef echter flink achter en daar moest ik de laatste 500 jaar dan ook de nadruk op gaan leggen. Veel wonder building daar dus en alles in dienst van de cultuur.
Maar op 1900 viel Huayna Capac in eens binnen en omdat ik toch met iedereen pleased/friendly was had ik niet meer op oorlog gerekend. In één beurt had hij mijn 2 minst verdedigde steden weggevaagd en zat ik dicht tegen de wanhoop aan. Gelukkig schoot me in alle hysterie in eens te binnen dat ik een defensive pact met Hannibal had, tegenwoordig ook nog eens de meest powerful civ. Toen ik de eerste vloot van H.C. doorstaan had, kwam er dan ook niets meer, terwijl er om de haverklap steden van HC naar het Chartegian empire gingen. Al spoedig kon ik dus vrede maken en doorgaan met culture boosten.
Het laatste gevaar was de space race, die ik bij hoge uitzondering eens aangezet had, om de spanning te verhogen in de endgame. Hannibal begon steeds sterker te worden en de SS Casings waren snel gebouwd. Maar toen ik Broadway en Rock n Roll in Corinthe had, was het de laatste 20 beurten wegklikken en winnen!
  dinsdag 17 april 2007 @ 15:11:38 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_48420207
Overigens was dit met een schamele 4500 punten mijn slechtste potje ooit!
Volgende keer (lees: nu zo ) dus gewoon weer vechtuuhhh.
pi_48464520
volkeren onderwerpen is toch meestal het effectiefst
oneindig...?
pi_48493361
quote:
Op donderdag 12 april 2007 11:54 schreef pfaf het volgende:
Ja, da' s m'n grootste probleem, ik zit voorlopig nog vast aan m'n eigen twee religies (Judaism en Christianity ), want de overige religies willen nog geen voet aan grond krijgen op mijn eiland/continent. Is er een mogelikheid om de ' import' van religies te bevorderen? Behalve natuurlijk geen Theocracy nemen.
Een van de dingen die in FfH is opgelost door als je een religion tech uitvindt je sowieso een missionary van de bijbehorende religie te geven, ongeacht of je de eerste bent. Kleine moeite, groot plezier .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zondag 22 april 2007 @ 14:35:05 #34
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_48597538
Tip van de week: wanneer je een winkans hebt van boven de 95% en je hebt de mogelijkheid om de unit te promoten, wacht dan tot na het gevecht. In plaats van dat extra procentje winkans door een promotion heeft naderhand promoten veel meer voordelen.

De kans is groot dat ondanks een grote winstkans je unit toch schade zal oplopen, en dat maakt hem kwetsbaar voor verdere aanvallen, zeker wanneer je na een aanval open in het veld staat. Je unit promoten heeft een helende werking, waardoor een deel van de opgelopen schade weer wordt gecompenseerd.

Ook is er rond de 98% een omslagpunt waardoor je bij een gewonnen veldslag 2XP krijgt in plaats van 1XP. Het zou zonde zijn als je door een promotion vooraf net daarboven komt en dus 1 XP misloopt.

Dit alles geldt wel bij een aanval. Wanneer je verdedigt krijg je maar de helft aan XP en zal de AI sowieso niet zo snel aanvallen bij een hele kleine kans.
pi_49326730
Hallo. Vanmiddag ga ik waarschijnlijk Civilization 4 (Warlords?) spelen. Iemand nog zin om mee te doen?
  maandag 14 mei 2007 @ 12:31:55 #36
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_49359174
Speelt iemand hier met de Vista expansion pack? Ik vindt al die extra resources en units namelijk wat extra realisme aan het spel toevoegen.
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
  Moderator zaterdag 19 mei 2007 @ 18:21:45 #37
8781 crew  Frutsel
pi_49546951
Wachten op BTS dus maar

ga het vanaaf nog weer ff spelen
pi_50270441
*schop*

Draait Civ4 hier een beetje fatsoenlijk op?

• AMD Athlon XP 2000+ Kloksnelheid: 1.68GHz.

• 768 MB Geheugen

• NVIDIA GeForce4 MX 440 (64MB geheugen)
  •   zaterdag 9 juni 2007 @ 15:36:55 #39
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50270803
    Ja.
    pi_50272578
    Huge, 32 AI wordt uiteindelijk wel een probleem.
      zaterdag 9 juni 2007 @ 16:58:30 #41
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50273059
    Er kunnen maximaal 18 civs in een potje.
    pi_50273103
    quote:
    Op zaterdag 9 juni 2007 16:58 schreef Sidekick het volgende:
    Er kunnen maximaal 18 civs in een potje.
    Mod...
    pi_50274421
    quote:
    Op zaterdag 9 juni 2007 16:41 schreef Monidique het volgende:
    Huge, 32 AI wordt uiteindelijk wel een probleem.
    Ow.

Maar goed, CIv4 toch maar eens kopen dan.
      vrijdag 15 juni 2007 @ 20:37:30 #44
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50499243
    Ik heb net Warlods opnieuw geinstalleerd, de 2.08 patch gedraaid, de Hof-mod om de GOTM te draaien, maar bij het openen van de savefile zegt ie "The save file you have selected is protected to ensure that the assets in your mod folder has not been changed." Daarna sluit ie gewoon af en gebeurt er niets. Iemand die weet wat het probleem precies?
      vrijdag 15 juni 2007 @ 22:30:44 #45
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50503357
    Hmm, een Terra map zonder AI maar met raging barbarians is pittig. Zonder AI gaan alle barbs naar de hoofdstad. En later in het spel wrs een heel florerend barbarenrijk tegenkomen.
    pi_50556263
    er komt een vervanging voor dumpsteden om resources te verdedigen tegen anderen in Beyond The Sword:
    quote:
    Have you improved forts?
    <alexman> Yes, forts are GREATLY improved. Forts act like cities in many ways.
    <alexman> So you can base aircraft in them, you can enter them with ships, and you can paradrop from them
    <alexman> You can even use them to connect resources.
    BTS Pre-release Chat with Firaxis (Q&A)

wordt verder echt een heel interessante uitbreiding
      zondag 17 juni 2007 @ 22:00:14 #47
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50558016
    Interessant indeed.
    quote:
    What happened to the collateral damage of siege artillery to the besieged city ?
    <alexman> Siege weapon combat has changed a bit

Will seige weapons work more like Civ3?
    <alexman> No, but they will not be as powerful as they are in Warlords
    Dat is wel jammer.
      zondag 24 juni 2007 @ 13:41:25 #48
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_50785173
    Flink wat meer info over Beyond the Sword onderhand.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=222075
    http://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationivbeyondthesword/news.html?sid=6172983&mode=recent (met 64 screenshots en 4 movies)
    http://pc.ign.com/articles/798/798385p1.html
    http://pc.gamespy.com/pc/(...)-sword/798801p1.html

Paratroopers, met coole animatie en ze houden een movement over na een paradrop.
    pi_50785805
    quote:
    Op zondag 24 juni 2007 13:41 schreef Sidekick het volgende:
    Flink wat meer info over Beyond the Sword onderhand.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=222075
    http://www.gamespot.com/pc/strategy/civilizationivbeyondthesword/news.html?sid=6172983&mode=recent (met 64 screenshots en 4 movies)
    http://pc.ign.com/articles/798/798385p1.html
    http://pc.gamespy.com/pc/(...)-sword/798801p1.html

Paratroopers, met coole animatie en ze houden een movement over na een paradrop.
    Die quests lijken me cool.

En die random events zien er veeeeel leuker uit dan ik had verwacht.
    pi_50788006

Het lijkt alsof Boudica veel metal en punk luistert.
      vrijdag 6 juli 2007 @ 13:53:47 #52
    159199 Rickocum
    LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
    pi_51199399
    Ik vond het altijd zo vet om met die eerdere civs dat je dan na een poosje je kasteel kon veranderen, en je troonkamer!
      vrijdag 6 juli 2007 @ 15:09:28 #53
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51202031
    quote:
    Op vrijdag 6 juli 2007 13:53 schreef RickoKun het volgende:
    Ik vond het altijd zo vet om met die eerdere civs dat je dan na een poosje je kasteel kon veranderen, en je troonkamer!
    Mja, na een paar keer had je het ook wel gezien.

Bij Beyond the Sword kan je trouwens je ruimteschip volledig configureren, zowel qua uiterlijk als 'prestraties'.
      vrijdag 6 juli 2007 @ 16:46:03 #54
    15967 Frollo
    pi_51205629
    Ik krijg net de nieuwsbrief van Dynabyte:
    quote:
    Civilization 4 Beyond the Sword Add-On
    Civilization is één van de diepste games ooit. Met een enorme toevoeging van 10 beschavingen, 64 gebouwen, 12 scenario's, 5 wonderen, 6 technologieën, corporatie, een spionage systeem en uitgebreidere handelsroutes, overtreft deze Civ uw stouste verwachtingen!

Voorinschrijvingsprijs 16,99
    Normale winkelprijs 19,99

Reserveer nu!
    Verwachte releasedatum:20 juli 2007
    Da's nog eens een leuk prijsje! Warlords was bij de release een fullpricetitel (40 piek dus) toch?
      vrijdag 6 juli 2007 @ 16:48:07 #55
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51205695
    Nee. Wel was het in de winkels iets van 30 euro, en op internet 20-25.

Maar 17 euro is idd een heel leuk prijsje.
      vrijdag 6 juli 2007 @ 16:55:24 #56
    15967 Frollo
    pi_51205958
    quote:
    Op vrijdag 6 juli 2007 16:48 schreef Sidekick het volgende:
    Nee. Wel was het in de winkels iets van 30 euro, en op internet 20-25.

Maar 17 euro is idd een heel leuk prijsje.
    Ik heb 'm zojuist besteld!

Niet dat ik tijd heb om te spelen. Aan Warlords heb ik ook in totaal slechts een paar uurtjes gespendeerd. Maar je weet maar nooit.
    pi_51230862
    Kun je Warlords en BTS beide tegelijkertijd spelen?
      zaterdag 7 juli 2007 @ 15:09:26 #58
    15967 Frollo
    pi_51231739
    quote:
    Op zaterdag 7 juli 2007 14:29 schreef Dodecahedron het volgende:
    Kun je Warlords en BTS beide tegelijkertijd spelen?
    Als je twee computers hebt, ja hoor.
      zaterdag 7 juli 2007 @ 15:14:03 #59
    15967 Frollo
    pi_51231869
    Maar serieus nu, ook Civ 3 had twee uitbreidingen en die kon je allebei installeren en toch onafhankelijk van elkaar en van het basisspel spelen. Je koos gewoon in je startmenu de gewenste variant (vanilla of een van de expansions), zorgde dat de juiste cd in je drive zat en spelen maar.

Zo slim zullen ze nu toch ook wel weer zijn?
    pi_51238766
    quote:
    Op zaterdag 7 juli 2007 15:14 schreef Frollo het volgende:
    Zo slim zullen ze nu toch ook wel weer zijn?
    Gegeven dat dat bij verschillende versies van third-party mods al geen probleem is, verwacht ik geen BtS problemen .
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
      zaterdag 7 juli 2007 @ 19:54:56 #61
    15967 Frollo
    pi_51239250
    quote:
    Op zaterdag 7 juli 2007 19:38 schreef Litpho het volgende:

[..]

Gegeven dat dat bij verschillende versies van third-party mods al geen probleem is, verwacht ik geen BtS problemen .
    Begreep ik nou goed dat Fall From Heaven onderdeel gaat zijn van BTS? Is het helemaal af dan en zijn alle balance issues opgelost?
    pi_51240690
    quote:
    Op zaterdag 7 juli 2007 19:54 schreef Frollo het volgende:

[..]

Begreep ik nou goed dat Fall From Heaven onderdeel gaat zijn van BTS? Is het helemaal af dan en zijn alle balance issues opgelost?
    Alleen "Age of Ice".

Maar het betekent dus idd dat de AI nu goed met spells e.d. om kunnen gaan

[ Bericht 18% gewijzigd door Dodecahedron op 07-07-2007 20:50:47 ]
    pi_51460726
    Klein vraagje: draait Civ IV ook op Vista?
      vrijdag 20 juli 2007 @ 16:54:55 #64
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51666765
    Ik heb beyond the sword binnen . Nog niet gespeeld overigens. Maar the dutch zitten erin! !
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
      vrijdag 20 juli 2007 @ 17:35:12 #65
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51672560
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 16:54 schreef jogy het volgende:
    Ik heb beyond the sword binnen . Nog niet gespeeld overigens. Maar the dutch zitten erin! !
    En is het wat?
    pi_51674157
    Servicemededeling:
    quote:
    People installing Beyond The Sword may have noticed that their Civ4 and warlords installs have been being patched - Civ4 to version 1.74, and Warlords to version 2.13.

Whilst these patches don't appear to be available for download on 2k Games or on Firaxis yet, you can apparently get them in-game from going to the main menu and choosing "advanced" and then "check for updates".
    http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=232121
    pi_51675691
    Wat een verschil met deel 1 Ik moet weer helemaal winnen, mijn oude taktiekjes werken niet zo goed

.

.
    .
    quote:
    Op zaterdag 14 juli 2007 14:35 schreef -scorpione- het volgende:
    Klein vraagje: draait Civ IV ook op Vista?
    Weet het al, draait helemaal goed
    pi_51675757
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 21:47 schreef -scorpione- het volgende:
    Wat een verschil met deel 1 Ik moet weer helemaal winnen, mijn oude taktiekjes werken niet zo goed
    City spawn... geen goed idee, .
    pi_51675780
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 21:48 schreef Monidique het volgende:

[..]

City spawn... geen goed idee, .
    Ik mis de diplomaten, waar zijn die Ik kocht altijd hele beschavingen op (behalve de hoofdsteden), toptaktiek
      vrijdag 20 juli 2007 @ 21:51:07 #71
    108558 Messenga
    goeiendag wat een geheel!
    pi_51675828
    Lijkt me een super spel
    pi_51675869
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 21:51 schreef Messenga het volgende:
    Lijkt me een super spel
    Ja, is het ook wel, al moet ik het nog iets vaker spelen.

Een theocratie opbouwen is nog niet zo effectief als ik hoopte.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:08:25 #73
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51676418
    Ik heb 'm ook 'gekocht.'
    Ik gok op 2 uur slaap de komende 5 dagen. Tot ziens.
    pi_51676635
    Ik speel 'm nu in een 1024x768-venster, met alle details op 'High', en hij lijkt vlotter te lopen dan 1400x1050 full screen, wat op zich wel plezierig is en mijn minimap wordt nu niet zwart na alt-tabben.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:15:03 #75
    15967 Frollo
    pi_51676662
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:08 schreef pfaf het volgende:
    Ik heb 'm ook 'gekocht.'
    Als je bedoelt dat je hem gedownload hebt, wat ik wel vermoed gezien de aanhalingstekens, kan ik je mededelen dat ik het als een eer beschouw dat ik als betalend Civ-speler een bijdrage mag leveren aan jouw spelplezier.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:18:53 #76
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51676791
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:15 schreef Frollo het volgende:

[..]

Als je bedoelt dat je hem gedownload hebt, wat ik wel vermoed gezien de aanhalingstekens, kan ik je mededelen dat ik het als een eer beschouw dat ik als betalend Civ-speler een bijdrage kan leveren aan jouw spelplezier.
    Ik heb vanilla wel orgineel, maar Warlords niet ( die was het achteraf gelukkig ook niet waard ). Als deze bevalt ben ik bereid weer een substantieel deel van m'n studiefinanciering af te staan, per gespeeld uur is CIV natuurlijk spotgoedkoop.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:21:41 #77
    15967 Frollo
    pi_51676855
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:18 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik heb vanilla wel orgineel, maar Warlords niet ( die was het achteraf gelukkig ook niet waard ). Als deze bevalt ben ik bereid weer een substantieel deel van m'n studiefinanciering af te staan, per gespeeld uur is CIV natuurlijk spotgoedkoop.
    Breek me de bek niet open, als ik in totaal vijf uur Warlords heb gespeeld is het veel.
    pi_51676953
    Och, ik vind Civ4 leuk en als ik het speel, speel ik dan maar Warlords... Waarom Vanilla als je Warlords hebt?
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:28:10 #79
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:45:50 #80
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51677653
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:15 schreef Frollo het volgende:

[..]

Als je bedoelt dat je hem gedownload hebt, wat ik wel vermoed gezien de aanhalingstekens, kan ik je mededelen dat ik het als een eer beschouw dat ik als betalend Civ-speler een bijdrage mag leveren aan jouw spelplezier.
    Och, ik heb Civ3 ook gedownload en door mijn groeiende verslaving heb ik Civ4 + Warlods gekocht en zal ik Beyond the Sword ook gaan kopen. Dus wellicht betaalt hij gewoon mee aan Civ5.
    pi_51677782
    Civ IV gewoon gekocht, net als Civ I trouwens. IV was maar 18 euro en dan was het ook nog eens onderdeel van een 2 voor 3 aanbieding, ontzettend goedkoop dus en het spel is het gewoon waard.
    pi_51678481
    Oké, dit potje kan ik wel stoppen, . Goed, ik ben een slechte verliezer, maar soms is het gewoon fijn als het gewoon eventjes goed gaat, als je geen fouten maakt, .
      zaterdag 21 juli 2007 @ 12:06:39 #83
    15967 Frollo
    pi_51689054
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:28 schreef pfaf het volgende:
    [afbeelding]
    Wimpie!
    Mooi detail, dat typische Gouden Eeuw-licht dat door het raam valt.
      zaterdag 21 juli 2007 @ 13:38:54 #84
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51691117
    quote:
    Op zaterdag 21 juli 2007 12:06 schreef Frollo het volgende:

[..]

Mooi detail, dat typische Gouden Eeuw-licht dat door het raam valt.
    Net een Vermeer inderdaad.

't Is wel wennen zeg, nieuwe advisors enzo.
      Moderator zaterdag 21 juli 2007 @ 13:41:09 #85
    8781 crew  Frutsel
    pi_51691176
    ik vind dat hele BTS wel ff wennen...
    wat te denken van die nuke koffertjes
    pi_51692871
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:28 schreef pfaf het volgende:
    [afbeelding]
    Wimpie!
    Kolkman!
    twee violen en een trommel en een fluit
      zaterdag 21 juli 2007 @ 17:32:52 #87
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51696921
    BtS is binnen.

Ik ben nog wel met een leuk Warlords potje bezig.
      zondag 22 juli 2007 @ 11:27:00 #88
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51713081
    Bij Advanced Start kan je alleen maar cottages kopen, geen hamlets of beter. Zit je nog met een zwakke economie als basis zoals bij Warlords.
      zondag 22 juli 2007 @ 13:25:37 #89
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51715671
    Het spel is echt compleet anders geworden, geweldige uitbreiding hoor.
    pi_51716033
    Zo, net even mijn eerste volledige spel gewonnen met Time

Ik vind het nog niet makkelijk. Ontwikkelen van mijn beschaving gaat wel, maar ik heb nog weinig feeling met de verschillende opties en consequenties. Ik probeer het maximale uit religie te halen, maar dat lukt nog niet. Het enige wat je bereikt is dat je bondgenoten zich ergeren aan jouw heidense geloof

Je ziet wel dat de wereldrijken langer bestaan. In deel 1 werden nogal eens beschavingen omver gegooid, dat is nu bijna niet aan de orde gweest.
      zondag 22 juli 2007 @ 13:44:00 #91
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51716410
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:39 schreef -scorpione- het volgende:
    Zo, net even mijn eerste volledige spel gewonnen met Time

Ik vind het nog niet makkelijk. Ontwikkelen van mijn beschaving gaat wel, maar ik heb nog weinig feeling met de verschillende opties en consequenties. Ik probeer het maximale uit religie te halen, maar dat lukt nog niet. Het enige wat je bereikt is dat je bondgenoten zich ergeren aan jouw heidense geloof
    Dan moet je het geloof van de bondgenoten aannemen.

Als je een geloof hebt moet je het zo snel mogelijk bij een bondgenoot door de strot drukken.
    pi_51716467
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:44 schreef pfaf het volgende:
    Bedoel je met deel 1 Civ 1, of Civ 4 vanilla?
    Civ I is Civ I, deel 2 en 3 heb ik aan mij voorbij laten gaan Civ 4 heb ik alleen vanilla, BTS moet er nog bij komen.
    pi_51716483
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 13:53 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dan moet je het geloof van de bondgenoten aannemen.

Als je een geloof hebt moet je het zo snel mogelijk bij een bondgenoot door de strot drukken.
    ik bepaal welk geloof er komt en niet anders.
    pi_51716945
    Een ander geloof hebben als de rest is wel een goede manier om een oorlog uit te lokken zonder vieze handen te maken.
    pi_51717841
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 14:09 schreef Dodecahedron het volgende:
    Een ander geloof hebben als de rest is wel een goede manier om een oorlog uit te lokken zonder vieze handen te maken.
    Ja misschien, maar men bleef mij maar tolereren omdat ik zo advanced was.
      zondag 22 juli 2007 @ 16:43:16 #97
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51721778
    Leuk spel geworden inderdaad, spionage is vooral grappig .
    Vrijheid
      zondag 22 juli 2007 @ 16:48:44 #98
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51721984
    En ik laat religie altijd volledig aan mij voorbij gaan en ga zo nel mogelijk voor free religion, desnoods door een wereldwonder. Ook opgelost .
    Vrijheid
    pi_51722090
    Levert wel geld en bondgenoten op...
      zondag 22 juli 2007 @ 17:06:34 #100
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51722718
    En happiness en culture.
      zondag 22 juli 2007 @ 17:40:38 #101
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51723815
    Vrije religie voor iedereen. Daar ga ik voor, en ik laat ze lekker alle religieuze gebouwen bouwen die ze maar willen hoor .

Maar ok, ik zal wel een keer buddhisme gaan aanhangen en verspreiden ofzo.
    Vrijheid
      zondag 22 juli 2007 @ 19:11:11 #102
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51726294
    Soms laat ik religie ook helemaal links liggen, soms ga ik er wel voor. Hangt volledig van de omstandigheden af.
    pi_51726358
    Rnadom leider gekozen en ik kreeg Brennus. Spiritual en begint met Mysticism, dus ja, toen ging ik maar voor wat religies. O, een Castle geeft +1 Trade Route, wist ik niet.
    pi_51730878
    Zo, eventjes een diplomatic victory gehaald, +11.000 punten
      zondag 22 juli 2007 @ 22:05:39 #105
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51731518
    Punten zeggen mij niets, eigenlijk. Ik ben soms in de gelegenheid om het hele continent leeg te vegen voor een vroege Domination Victorie, maar ik doe het vrijwel nooit. Ik speel liever gewoon normaal door, met hier en daar goed gecoordineerde militaire campagnes. Daardoor win ik pas vaak met een SPace Race vivtorie.
      maandag 23 juli 2007 @ 03:48:07 #106
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_51738563

En toch vind ik dat er ergens iets niet klopt......
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      maandag 23 juli 2007 @ 09:46:28 #107
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51740234
    Gisteren op een huge map met 3 tegenspelers even alles uitgetest, het blijft grappig als je zo groot bent gegroeid zonder oorlog dat andere mensen niet niet naar een ander land kunnen zonder door jouw land te moeten .

Space-race victorie gedaan trouwens maarja, de ander landen waren met combustion bezig terwijl ik aan future-techts bezig was en mijn laatste engine klaar had .
    Vrijheid
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 09:48:03 #108
    8781 crew  Frutsel
    pi_51740262
    Welk level speel je dan Jogy?
      maandag 23 juli 2007 @ 09:48:47 #109
    15967 Frollo
    pi_51740276
    Best debiel dat de meesten hier al dagen BTS aan het spelen zijn terwijl ik nog op m'n preorder zit te wachten!

Vraagje aan de kopers: waar hebben jullie 'm vandaan dan?
      maandag 23 juli 2007 @ 09:54:13 #110
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51740354
    Ik zweer nog steeds bij Civ2, maar zal hier ook nog eens naar kijken. Derhalve een tvp.
      maandag 23 juli 2007 @ 10:00:11 #111
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51740450
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:48 schreef Frollo het volgende:

Vraagje aan de kopers: waar hebben jullie 'm vandaan dan?
    Free Record Shop, 19.99
    Verrassend aangezien Warlords in de winkels 29.99 kostte, en dit volgens mij een grotere uitbreiding is.
      maandag 23 juli 2007 @ 10:02:31 #112
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51740496
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:48 schreef Frutsel het volgende:
    Welk level speel je dan Jogy?
    Chieftain, hoezo? .
    Vrijheid
      maandag 23 juli 2007 @ 10:03:42 #113
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51740515
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 09:54 schreef remlof het volgende:
    Ik zweer nog steeds bij Civ2, maar zal hier ook nog eens naar kijken. Derhalve een tvp.
    Deze is echt een stuk leuker dan vic2, die ik ook tot in den treure heb gespeeld maar hier kan ( hoeft niet ) je het micromanagement van je land helemaal automatiseren .
    Vrijheid
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 10:11:58 #114
    8781 crew  Frutsel
    pi_51740649
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:02 schreef jogy het volgende:

[..]

Chieftain, hoezo? .
    Nee zomaar, ik speel zelf op warlords op multiplayer en noble op singleplayer..
    en vaak win ik dan niet eens
    Zeker met die nieuwe set
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 10:12:35 #115
    8781 crew  Frutsel
    pi_51740659
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Free Record Shop, 19.99
    Verrassend aangezien Warlords in de winkels 29.99 kostte, en dit volgens mij een grotere uitbreiding is.
    Erg goedkope prijs
      maandag 23 juli 2007 @ 10:16:48 #116
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51740731
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Free Record Shop, 19.99
    Ah misschien moet ik daar dan maar de VVV bonnen aan besteden die ik nog heb liggen
      maandag 23 juli 2007 @ 10:49:50 #117
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51741319
    Aan het spionage-aspect kan ik nog niet echt wennen, weet nog niet wat ik daar van moet denken. De random events zijn gaaf en realistisch, of ze dat over 5 potjes nog zijn is natuurlijk wel de vraag.

De Dutch vind ik vooralsnog erg okay om mee te spelen, lekker gebalanceerd en overall. Wel grappig dat de Babyloniers en Sumeriers 2 handen op 1 buik zijn. Mocht ik wat willen beginnen tegen de 1 zal ik gegarandeerd gedonder met de ander krijgen.
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 11:01:12 #118
    8781 crew  Frutsel
    pi_51741540
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 10:49 schreef pfaf het volgende:
    Aan het spionage-aspect kan ik nog niet echt wennen, weet nog niet wat ik daar van moet denken. De random events zijn gaaf en realistisch, of ze dat over 5 potjes nog zijn is natuurlijk wel de vraag.

De Dutch vind ik vooralsnog erg okay om mee te spelen, lekker gebalanceerd en overall. Wel grappig dat de Babyloniers en Sumeriers 2 handen op 1 buik zijn. Mocht ik wat willen beginnen tegen de 1 zal ik gegarandeerd gedonder met de ander krijgen.
    Ben ik met je eens.
    Gisteravond kreeg ik zon beetje elke beurt een sabotage actie op mijn land... Zelf heb ik totaal nog geen kaas gegeten van hoe dat werkt

Wel grappig dat de Dutch ook echt dutch praten
    pi_51744020
    Civilization heeft zijn afkomst verworpen
      maandag 23 juli 2007 @ 14:56:55 #120
    120581 Venderwel
    Nee, jullie zijn normaal!
    pi_51748486
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 12:25 schreef De_Ananas het volgende:
    Civilization heeft zijn afkomst verworpen
    Und waarum?
      maandag 23 juli 2007 @ 15:08:07 #121
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_51749081
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:56 schreef Venderwel het volgende:

[..]

Und waarum?
    Omdat het spel ongeveer 99% anders is dan civ 1

En niet positief
      maandag 23 juli 2007 @ 15:24:26 #123
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51749354
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:15 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

En niet positief
    Ow, please..
    pi_51749741
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ow, please..
    Tis wel zo, het is veel te groot . Vroeger had je van die snelle stoere games en nu moet je je met van alles en nog wat bezig houden . Het aftakelen begon al bij civ3 btw.
    pi_51749787
    In dat geval, uhm... blijf je toch gewoon lekker Civ1 spelen?
      maandag 23 juli 2007 @ 15:38:28 #126
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51749911
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:35 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Tis wel zo, het is veel te groot . Vroeger had je van die snelle stoere games en nu moet je je met van alles en nog wat bezig houden . Het aftakelen begon al bij civ3 btw.
    Erh, bij civ2 moest je je pas met alles en nogwat bezig houden hoor, zelfs de workers moest je elke keer een nieuwe klus geven, nu pleur je er gewoon 80 op full automatic en alles wordt voor je gedaan. Nee, vic4 heeft alle vervelende klusjes makkelijker gemaakt. Al kan je natuurlijk nog steeds micromanagen tot je een ons weegt als je daar de wens toe hebt.
    Vrijheid
      maandag 23 juli 2007 @ 15:39:12 #127
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51749942
    En verder wat monidique zegt natuurlijk.
    Vrijheid
      maandag 23 juli 2007 @ 15:40:10 #128
    15967 Frollo
    pi_51749982
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:38 schreef jogy het volgende:

[..]

Erh, bij civ2 moest je je pas met alles en nogwat bezig houden hoor, zelfs de workers moest je elke keer een nieuwe klus geven, nu pleur je er gewoon 80 op full automatic en alles wordt voor je gedaan. Nee, vic4 heeft alle vervelende klusjes makkelijker gemaakt. Al kan je natuurlijk nog steeds micromanagen tot je een ons weegt als je daar de wens toe hebt.
    Workers automaten, dat heb ik nou nog nooit gedurfd. Is het wat?
      maandag 23 juli 2007 @ 15:42:41 #129
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51750088
    quote:

[..]

In civ2 kon je ook je workers al op automatic zetten hoor. Soms kwamen ze dan in een oneindige loop terecht maar daar werd je dan voor gewaarschuwd.
    Verder vind ik wel dat De_Ananas een punt heeft. De reden dat ik civ4 nog steeds niet heb gekocht is dat ik enorm teleurgesteld was in civ3
      maandag 23 juli 2007 @ 15:43:10 #130
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51750108
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:40 schreef Frollo het volgende:

[..]

Workers automaten, dat heb ik nou nog nooit gedurfd. Is het wat?
    Ja, ze doen gewoon wat ze moeten doen, leggen wegen aan, railroad is binnen 10/15 beurten helemaal verspreidt, mijnen, boerderijen en weet ik het allemaal wat, alles lekker .
    Vrijheid
    pi_51750142
    quote:

[..]

Niet dat maar het feit met religie en grondgebieden en grondstoffen verzamelen etc

En CIV2 heb ik gisteren nog gespeeld maar het begint toch wel te vervelen na 7 jaar ofzo
      maandag 23 juli 2007 @ 15:44:11 #132
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51750145
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:42 schreef remlof het volgende:

[..]

In civ2 kon je ook je workers al op automatic zetten hoor. Soms kwamen ze dan in een oneindige loop terecht maar daar werd je dan voor gewaarschuwd.
    Verder vind ik wel dat De_Ananas een punt heeft. De reden dat ik civ4 nog steeds niet heb gekocht is dat ik enorm teleurgesteld was in civ3
    vic3 heb ik ook weinig gespeeld, dat is waar. Maar 4 heeft, zeker inclusief de addons een goede te pakken.
    Vrijheid
    pi_51750200
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:44 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Niet dat maar het feit met religie en grondgebieden en grondstoffen verzamelen etc
    Die het spel alleen maar uitbreiden. Nog meer uitdagingen? Toch leuk? Oorlog om olie? Motivaties om bepaalde dingen te doen. Beter dan Civ1. Nieuwe tech, nieuwe units, dat is het.
      maandag 23 juli 2007 @ 15:45:58 #134
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51750212
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:44 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Ah ok, tja ieder zijn smaak, ik vind het juist wel weer wat realistischer en landen kapotmaken met je culture is ook leuk .
    Vrijheid
    pi_51750242
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

Die het spel alleen maar uitbreiden. Nog meer uitdagingen? Toch leuk? Oorlog om olie? Motivaties om bepaalde dingen te doen. Beter dan Civ1. Nieuwe tech, nieuwe units, dat is het.
    Dat zeg ik. Het is te groot geworden. De simpele basis van Civ1/Civ2 is verdwenen. Daar moest je gewoon veel knokken enzo. Het voelt ook niet echt meer als Civ
    pi_51750267
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:46 schreef De_Ananas het volgende:

Daar moest je gewoon veel knokken enzo
    Ja. Saai, hč?
    pi_51750279
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja. Saai, hč?
    Nee, dat was de bedoeling van het spel.
      maandag 23 juli 2007 @ 16:26:35 #138
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51751696
    Tsja, ik zou denken dat Civ-fans juist houden van meer diepgang. De stereotype doet dat in ieder geval.

Workers automate ik in principe niet, heel soms verder in de game als ik het overzicht begin kwijt te raken. Nadeel van geautomatiseerde workers is dat je steden niet goed kan specialiseren.
      maandag 23 juli 2007 @ 16:28:02 #139
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51751743
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 16:26 schreef pfaf het volgende:
    Tsja, ik zou denken dat Civ-fans juist houden van meer diepgang. De stereotype doet dat in ieder geval.

Workers automate ik in principe niet, heel soms verder in de game als ik het overzicht begin kwijt te raken. Nadeel van geautomatiseerde workers is dat je steden niet goed kan specialiseren.
    Specialiseren? Ik bouw gewoon alles tot er niets meer over is en dan ga ik over op culture/gold . .
    Vrijheid
      maandag 23 juli 2007 @ 16:44:07 #140
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51752271
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 16:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Specialiseren? Ik bouw gewoon alles tot er niets meer over is en dan ga ik over op culture/gold . .
    Toch wel op een logische volgorde mag ik dan toch hopen?

Ik doelde overigens meer op het feit dat workers windmolens gaan bouwen, waar ik bij een 'productiestad' alleen maar mijnen wil. Bijvoorbeeld.
      maandag 23 juli 2007 @ 16:52:22 #141
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51752544
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 16:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Toch wel op een logische volgorde mag ik dan toch hopen?

Ik doelde overigens meer op het feit dat workers windmolens gaan bouwen, waar ik bij een 'productiestad' alleen maar mijnen wil. Bijvoorbeeld.
    Ah ok, dan kan je beter niet op automate zetten nee, en je wel op een logische volgorde, voor mij dan .
    Vrijheid
    pi_51752922
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 16:26 schreef pfaf het volgende:

maandag 23 juli 2007 @ 17:36:54 #143
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51754135
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 16:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Komt door het lage niveau waar je op speelt. Ik zou toch minstens Noble spelen, maar Prince is ook wel leuk. Dan krijg je ook een hele diplomatieke dimensie om sterke vijanden van je af te houden, om bij te blijven in de techrace, en bondgenoten krijgen voor je militaire missies. En dan leer je tenminste ook wat. En het is niet zo dat he opeens onmogelijk wordt; ik ben nu op Prince bezig en ik heb 2 vijanden weggevaagd, de opkomende Stalin teruggeworpen, en nu sta ik met Infantry en Artillery tegenover Longbowman en Maceman (en Cavalry die ze net hebben) van de eens zo sterke Fransen.
      maandag 23 juli 2007 @ 17:41:15 #144
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51754253
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 17:36 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Komt door het lage niveau waar je op speelt. Ik zou toch minstens Noble spelen, maar Prince is ook wel leuk. Dan krijg je ook een hele diplomatieke dimensie om sterke vijanden van je af te houden, om bij te blijven in de techrace, en bondgenoten krijgen voor je militaire missies. En dan leer je tenminste ook wat. En het is niet zo dat he opeens onmogelijk wordt; ik ben nu op Prince bezig en ik heb 2 vijanden weggevaagd, de opkomende Stalin teruggeworpen, en nu sta ik met Infantry en Artillery tegenover Longbowman en Maceman (en Cavalry die ze net hebben) van de eens zo sterke Fransen.
    Juh, ik zal mijn volgende potje wel een niveautje hoger zetten inderdaad maar ik vind het gewoon lekker tijdsvermaak om het zo makkelijk te doen, lekker USAtje spelen over de wereld maar dan op een aardige manier, meestal dan .
    Vrijheid
    pi_51756383
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 22:05 schreef Sidekick het volgende:
    Punten zeggen mij niets, eigenlijk. Ik ben soms in de gelegenheid om het hele continent leeg te vegen voor een vroege Domination Victorie, maar ik doe het vrijwel nooit. Ik speel liever gewoon normaal door, met hier en daar goed gecoordineerde militaire campagnes. Daardoor win ik pas vaak met een SPace Race vivtorie.
    Punten zeggen met ook niets, maar zulke scores haalde ik noooit van z'n leven in deel 1.

Space race schakel ik uit, net als culturele overwinning. Beide vind ik geen zak aan.

Automaten van workers is Heerlijk, dat vond ik altijd zo'n gedonder.

En gelukkig zijn er nu wat meer gebouwen en het mogen er van mij nog 2x zoveel zijn. Vaak aan het einde van het spel heb ik geen gebouwen meer te bouwen en dat is heel irritant. Heel mooi dat je dus nu productie om kunnen in geld of cultuur. Ik heb dan ook bakken vol goud. Waar ik dan vaak weer weinig aan heb, maar het is beter dan een tekort

Zeer, zeer te spreken over de vorderingen van het spel. BTS ga ik ook zeker straks aanschaffen
    pi_51756449
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:00 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Punten zeggen met ook niets, maar zulke scores haalde ik noooit van z'n leven in deel 1.

Space race schakel ik uit, net als culturele overwinning. Beide vind ik geen zak aan.

Automaten van workers is Heerlijk, dat vond ik altijd zo'n gedonder.

En gelukkig zijn er nu wat meer gebouwen en het mogen er van mij nog 2x zoveel zijn. Vaak aan het einde van het spel heb ik geen gebouwen meer te bouwen en dat is heel irritant. Heel mooi dat je dus nu productie om kunnen in geld of cultuur. Ik heb dan ook bakken vol goud. Waar ik dan vaak weer weinig aan heb, maar het is beter dan een tekort

Zeer, zeer te spreken over de vorderingen van het spel. BTS ga ik ook zeker straks aanschaffen
    Capitalization
      maandag 23 juli 2007 @ 19:24:49 #147
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51757254
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:02 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Capitalization
    Heh, in BTS kan je zelfs corporations opzetten en executives sturen naar andere landen zodat ze daar ook een kantoor opzetten waar jouw land dan weer 5G per beurt voor krijgt per kantoor .
    Vrijheid
    pi_51758193
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:24 schreef jogy het volgende:

[..]

Heh, in BTS kan je zelfs corporations opzetten en executives sturen naar andere landen zodat ze daar ook een kantoor opzetten waar jouw land dan weer 5G per beurt voor krijgt per kantoor .
    En wat heeft het precies met Civ te maken?
    pi_51758381
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:52 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Alles

In deel 1 was het allemaal veels te aggressief en konden bv de zulus en de russen zich minuut rustig houden. Dat is er nu gelukkig af. Cultuur is heel wat meer dan legereenheidjes bouwen en landje pikken. Nu moet je veel duidelijke keuzes maken.
      maandag 23 juli 2007 @ 19:58:35 #150
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51758429
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:52 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Nou, de betekenis van de titel vertaald in het Nederlands is anders behoorlijk duidelijk toch? De enige reden dat civ2 en 1 in elkaar zaten als ze deden was omdat de pc's en de programmeurs van civ nog niet zo ver waren met de kennis e.d. Nu wel.

Grondstoffen, religie, handel, corporaties, technologie etc. zijn allemaal inherent aan een beschaving op dit moment.
    Vrijheid
      maandag 23 juli 2007 @ 20:17:32 #151
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51759161
    Ok, ok, ik ben overtuigd, zal deze week civ4 eens in huis halen
    pi_51759350
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 19:58 schreef jogy het volgende:

[..]

Nou, de betekenis van de titel vertaald in het Nederlands is anders behoorlijk duidelijk toch? De enige reden dat civ2 en 1 in elkaar zaten als ze deden was omdat de pc's en de programmeurs van civ nog niet zo ver waren met de kennis e.d. Nu wel.

Grondstoffen, religie, handel, corporaties, technologie etc. zijn allemaal inherent aan een beschaving op dit moment.
    En dat heeft dus weinig met de oude civ te maken

Maar serieus, kan je gewoon een bedrijfje geld laten halen?
      maandag 23 juli 2007 @ 20:32:21 #153
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51759843
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 20:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Maar serieus, kan je gewoon een bedrijfje geld laten halen?
    Probeer het bedrijf eerst maar eens te stichten, en dan nog is het alleen mogelijk bij landen die ook bepaalde grondstoffen heeft die het bedrijf nodig heeft om te functioneren.
    Vrijheid
    pi_51762427
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 20:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als het destijds mogelijk was zat het er allemaal in. Je moet ergens beginnen. Het was voor die tijd al een enorm uitgebreid spel en het is sindsdien met de ontwikkelingen meegegroeid maar in de basis zeker zichzelf gebleven als je het mij vraagt.

Ik heb nog steeds het Civ I gevoel, maar dan met meer kwaliteit
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 21:36:42 #155
    8781 crew  Frutsel
    pi_51762816
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:43 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, ze doen gewoon wat ze moeten doen, leggen wegen aan, railroad is binnen 10/15 beurten helemaal verspreidt, mijnen, boerderijen en weet ik het allemaal wat, alles lekker .
    toch vraag ik me af waarom ze soms Forten bouwen op bijv aluminium of erstsmijnen
      maandag 23 juli 2007 @ 21:44:23 #156
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51763153
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

toch vraag ik me af waarom ze soms Forten bouwen op bijv aluminium of erstsmijnen
    Goeie vraag, ik kijk eigenlijk nooit om naar die knakkers.
    Vrijheid
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 21:45:02 #157
    8781 crew  Frutsel
    pi_51763175
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Goeie vraag, ik kijk eigenlijk nooit om naar die knakkers.
    Ik zag het toevallig eergister toen ik een spelletje speelde
      dinsdag 24 juli 2007 @ 09:10:16 #158
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_51774475
    Je kunt toch ook wel ergens instellen dat mijnen prioriteit hebben ofzo? Of dat ze juist eerder wegen gaan bouwen? Staat me iets van bij. Al weer tijdje terug dat ik het gespeeld heb, maar met die nieuwe uitbreiding ga ik maar weer eens beginnen
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:30:11 #159
    65252 Bart
    pi_51776099
    De installatie van BTS gaat automagisch mijn versie van Warlords updaten zodat die nu niet meer speelbaar is
      dinsdag 24 juli 2007 @ 12:48:52 #160
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51780042
    Aj, dit gaat nog een hele kluif worden, met alleen domination en conquest als victory conditions.

KK zit op mijn continent en had ik bijna weggevaagd. Door was logsitieke problemen besloot ik vrede te sluiten, om z'n laatste paar steden weg te vagen. Erg slim dus van KK om een pact met Gillie te sluiten.
    Op zich is dit wel op te lossen, ik kan de Sumeriers en Mongolen wel beide hebben, als de dobbelstenen een beetje lekker vallen, maar dat de Byzantijnen ook in het pact zitten maakt de boel wel erg gecompliceerd...

Ik zie het een paar jaar aan en misschien moet ik dan maar mijn seculiere democratie omzetten in een Budhistische Monarchie, om Justi te paaien... Terwijl ik in de hele historie nog geen seconde mededogen heb getoond of aan eisen van andere heb voldaan.
      woensdag 25 juli 2007 @ 13:16:23 #161
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51814866
    De Dutch zijn zeer okay, maar vanwege de impasse waar ik in zat, heb ik besloten het spel te stoppen. Er was de eerste paar honderd jaar geen mogelijkheid ook maar iets te beginnen tegen het pact op het andere continent.

Le roi est mort, vive le roi! Een nieuw spel dus!

En aangezien ik vakantie heb, het weer prachtig is om de ochtenden achter de pc te slijten en ik het ook eens wil proberen, zal ik eens proberen verslag van m'n spel uit te brengen. Civfanatics-stijl.

De beschaving kiezen was zoals gebruikelijk een groot probleem. Dat het een nieuwe, in BtS toegevoegde zou worden is logisch, maar welke? Het eerste wat ik moest doen is mezelf een paar beperkingen opleggen, namelijk dat ik voor een culturele overwinning wil gaan, althans de geschiedenis in gaan als een becultureerde beschaving. Mij keuze viel na een half uur wikken, wegen en koffie drinken uiteindelijk op de Ethiopiers, de combinatie van Creative en Organized leek me een leuke. Bovendien lijkt het wel wat op Catherine, met wie ik menig beschaving tot mythes uit een ver verleden heb doen wegvagen.

De wereldkeuze, is zoals eigenlijk altijd: standard continents, met alle andere opties op random. Epic game speed en Prince difficulty.

THE DAWN OF MAN!

Daar gaan we dan, de startlocatie bevalt me goed, clamps, koeien en bossen voor een rappe start. Heuvels zijn met mining als starttech ideaal en de rivier zal me een snelle 2e stad op leveren. De wijn zal me geen problemen met mokkende Ethiopiers opleveren, net als dat de langs de rivier genoeg farms zullen gebouwd worden, zodat mijn Ethiopiers niet aan het stereotype hongerende gratenkast zal voldoen, maar z'n buikje goed vol kan eten.

In 4000 jaar voor het begin van de ellende wordt Arkum gebouwd en gaat er een troep trouwe Ethiopiers op pad om te kijken waar we beland zijn en of er meer op het idee zijn gekomen om een stad te bouwen op deze nu nog ongerepte planeet. Mijn oog valt op de Marble-bron noordwest, als wonderhoer is marble natuurlijk ideaal voor de mid-game wonderen. De 3e of wellicht al 2e stad zal hier dus zeker gebouwd worden!

En er zijn er meer op het idee gekomen, een groep vriendelijke buurtbewoners vertelt ons dat we van stenen pijlen kunnen maken, iets wat pijnlijker schijnt te zijn dat met knuppels geslagen worden. Dit in de praktijk brengende op de onderhand minder vriendelijke dorpelingen leert ons dat dat inderdaad zo is. Het dorpje wordt plat gebrand en pijlen en bogen zullen van af nu gebruikt worden om hertjes, konijnen en vijanden te verwonden!

Vanuit een westen worden we begroet door Peter, een amicale besnorde man, met een scout en een deze beurt getrainde warrior is ruzie nog niet aan orde. Peace, beste man!

Hoewel mijn doel was om cultureel superieur te worden, is er natuurlijk één groot probleem: ik ben niet religieus ingesteld. Terwijl ik nog geen idee heb van mystiek en andere wazigheden beginnen andere beschavingen wezens te aanbidden. Raar, maar waar. Deze flippo's hebben hierdoor echter wel een culturele voorsprong opgedaan.

De tijd vliegt voorbij en ik ontmoet de Portugese Joao de tweede aan m'n oostkant. M'n geluk kan helemaal niet op als blijkt dat er een copper-source vlak bij mijn hoofdstad ontdekt wordt! Veel vroegere pogingen om beschavingen groter te maken zijn door mij gestrand, wegens een koper en ijzer tekort. Tijd voor krachtigere legers dus! Ik ben klaar voor oorlog.

Zoals te zien is, ligt er genoeg goud bij mijn beoogde rivierstad, om m'n hele beschaving de komende duizend jaar gelukkig te houden, daar gaat stad 2, Gondar, dan ook gesticht worden. Na de training van de Settler ben ik wel benieuwd hoe groot onze planeet is en of de uitgestrekte zandvlaktes om me heen het gevolg zijn van mijn plek of het klimaat. Volgens wat wijze mannen moet ik daarvoor een cirkel maken met rechtopstaande stenen. Ik heb vrouwenhanden, maar uiteraard gaat er gebouwd worden.

Zonder steengroeve was dit een gok, en eentje die verkeerd uitpakt. Met nog één beurt te bouwen word ik verslagen. Geen man over boord natuurlijk, want een buidel met goud komt altijd van pas, maar zoals gezegd ben ik een wonderhoer en dit gaat me wel op de zenuwen werken.

Er bestaan goden, want als eigenwijze ezel ga ik na stonehenge voor de great wall omdat er aardig wat gespuis rond m'n grenzen loopt. Maar ook hierin word ik nipt verslagen. Tijd voor een godsdienst dus, want deze pech moet ik niet blijven houden. Ik kan wel wat devine hulp gebruiken...

Om te zorgen dat ik voor de marble-wonders niet verslagen word, is het dus al tijd voor de derde stad. Een klein risico, omdat er behalve calciumcarbonaat niets te vinden is, zal het wel afzien worden voor de mijnwerkers. Een vuurtoren zal heet eerste doel worden, maar met alleen een koe en wat grasvlaktes wordt het geen makkelijke stad.

to be continued...

[ Bericht 0% gewijzigd door pfaf op 25-07-2007 13:22:22 ]
      woensdag 25 juli 2007 @ 15:55:29 #162
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_51821054
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:15 schreef De_Ananas het volgende:

En niet positief
    Ja, in Civ 1 kwam je met je stoere een miezerige tegen, en verloor je gewoon.....
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      donderdag 26 juli 2007 @ 10:32:56 #163
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_51846916
    Mijn Ethiopische rijk bestaat dus ondertussen uit 3 steden, een blik op m´n hoofdstad leert dat deze, zoals gewoon, er goed voor staat. Gezond, dus nog geen aquaduct behoefte de eerste beurten, gelukkig dus Colloseum is ook nog niet nodig. M´n leger kan wel een koper/upgrade gebruiken en daarna wordt het toch tijd voor het ene wat Aksum mist: wonderen en cultuur!

Na de training van wat axeman wordt bekend dat ik de 3e krachtigste beschaving ben, gemiddeld dus en daar ga ik niet mee akkoord. De verdediging wordt nog wat aangescherpt en de bossen rondom de steden gaan gekapt worden. Rond deze tijd in de geschiedenis vind ik ze waardeloos worden en slavernij haat ik. Om de beol wat te versnelle gaan we dus bossen kappen!

Door het vele kappen komt m'n eerste worder tot stand, de pyramides van Cheops staan in Ethopie, nog helemaal niet zo ver van Egypte vandaan dus.

Omdat ik in het oosten nog vrij onbekend ben stuur ik ondertussen die kant wat troepen op. Langs de kust, aan een rivierdelta, vind ik een florerende stad, bewaakt door 2 troepen van archers. met een 5 troepen axeman, tot het bot toe getraind tot het veroveren van steden, val ik de stad binnen. Één jammerlijke dode later is Chinook geannexeerd en Ethiopisch!

Zoals te zien zijn mijn eerste boten op verkenningstocht langs de kust gegaan, met vooralsnog weinig interessante ontdekkingen. Joao is ondertussen Buddhist geworden, hopelijk zal Chinook dat spoedig ook worden. Wat nog interessanter is, is dat de Portugezen contact hebben gehad met een religieuze beschaving. Wie weet wat mijn boten tegen zullen komen...

Door m'n strubbelingen met de barbaren in Chinook heb ik de steden een paar beurten verwaarlosd, erg dom want 2 van de 4 kampen nu met gezondheidsproblemen. Bouw van de Haning Gardens wordt dus gestart.

Ik weet nog niet of er naast de Portugezen nog meer expansive civs op deze Aardbol lopen, maar als het zo is zijn ze ondertussen ge0wnt door de Ethiopiers.
      donderdag 26 juli 2007 @ 10:42:26 #164
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51847215
    Leuk om te lezen, pfaf .
    Vrijheid
    pi_51847656
    Vind Civ ook niet op alle fronten leuker en sterker geworden naarmate de serie vorderde.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      donderdag 26 juli 2007 @ 11:49:13 #166
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51849141
    Dat Defense scenario is ook wel grappig.
      donderdag 26 juli 2007 @ 11:56:03 #167
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51849347
    Een paar dagen geleden heb ik het 'fallen' scenario geprobeert, die is ook erg tof, geen steden of wat dan ook maar gewoon een soort turn based tactisch spel .
    Vrijheid
      vrijdag 27 juli 2007 @ 20:06:32 #168
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51896826
    Woei, gister Civ4 en de Warlords add-on samen gekocht voor 27 euro (bij Dynabyte), hoefde ik maar 2 euro bij m'n kadobonnen te leggen

Ziet er goed uit, heb bijna de hele afgelopen nacht gespeeld
    Ook goed dat je weer in een window kan spelen, itt Civ3!
    pi_51897363
    Ik zal Civ4 weer eens 'kopen'. Had hem gespeeld maar vond er absoluut niets aan. Civ2 blijft voor mij veruit het beste. Civ3 was iets minder maar door de verbeterde graphics (civ2 ziet er erg oud uit) wel beter speelbaar. Met Civ4 had ik helemaal niets. Kan me voorstellen dat het meer mensen aantrekt maar ik vond het weinig civ. Maar zal dus nogmaals een poging wagen.
    pi_51898628
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 15:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja, in Civ 1 kwam je met je stoere [afbeelding] een miezerige [afbeelding] tegen, en verloor je gewoon.....
    Die avatars zijn geweldig
    pi_51898722
    XP systeem voor legers is trouwens wel leuk
      vrijdag 27 juli 2007 @ 21:49:15 #172
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51899392
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 20:27 schreef Shakes het volgende:
    Ik zal Civ4 weer eens 'kopen'. Had hem gespeeld maar vond er absoluut niets aan. Civ2 blijft voor mij veruit het beste. Civ3 was iets minder maar door de verbeterde graphics (civ2 ziet er erg oud uit) wel beter speelbaar. Met Civ4 had ik helemaal niets. Kan me voorstellen dat het meer mensen aantrekt maar ik vond het weinig civ. Maar zal dus nogmaals een poging wagen.
    En dat terwijl de graphics van Civ4 ten opzichte van 3 spectaculair zijn verbeterd.
      vrijdag 27 juli 2007 @ 22:46:39 #173
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_51900988
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 20:06 schreef remlof het volgende:
    Woei, gister Civ4 en de Warlords add-on samen gekocht voor 27 euro (bij Dynabyte), hoefde ik maar 2 euro bij m'n kadobonnen te leggen

Ziet er goed uit, heb bijna de hele afgelopen nacht gespeeld
    Ook goed dat je weer in een window kan spelen, itt Civ3!
    Remlof, waarom? Koop dan beyond the sword, zit blijkbaar de meeste functionaliteit van warlords ook in (behalve scenarios, geen idee wie ze speelt) maar met veel meer. Plus, BTS is op de meeste plaatsen goedkoper dan warlords.

Ik zoek zelf overigens nog steeds waar BTS het meest goedkoop is, wat ik ben cheapo.
      vrijdag 27 juli 2007 @ 22:50:46 #174
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51901102
    Ik ga morgen BTS vast kopen, maar ik wil sowieso eerst nog m'n potje Warlords afmaken.
    Bij de Freerecordshop kost BTS twee tientjes, zei sidekick ergens eerder in dit topic.
      vrijdag 27 juli 2007 @ 22:52:41 #175
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_51901162
    Maar ik weet zeker dat ik het ergens voor 15 euro gezien heb, weet alleen niet meer waar.
    pi_51911451

[ Bericht 100% gewijzigd door Brentmeister op 28-07-2007 13:48:21 ]
    Oh, and that's a bad miss!
    pi_51911496
    tvptje

[ Bericht 96% gewijzigd door Brentmeister op 28-07-2007 13:48:49 ]
    Oh, and that's a bad miss!
      zaterdag 28 juli 2007 @ 16:46:36 #178
    15967 Frollo
    pi_51915442
    Gvd, iedereen hier zit al een week lekker BTS te spelen en ik zit maar te wachten op een belletje van Dynabyte dat mijn preorder binnen is.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:18:09 #179
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51916327
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef Frollo het volgende:
    Gvd, iedereen hier zit al een week lekker BTS te spelen en ik zit maar te wachten op een belletje van Dynabyte dat mijn preorder binnen is.
    Ik heb em vanmiddag bij V&D gekocht voor 19,99 euro. Was ongeveer de laatste winkel waar ik keek, bij de rest (FRS, MediaMarkt, Dynabyte en een gameshop) hadden ze em nog niet binnen.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:21:32 #180
    15967 Frollo
    pi_51916423
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:18 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik heb em vanmiddag bij V&D gekocht voor 19,99 euro. Was ongeveer de laatste winkel waar ik keek, bij de rest (FRS, MediaMarkt, Dynabyte en een gameshop) hadden ze em nog niet binnen.
    Maat van mij heeft 'm net gehaald bij de Dynabyte in Arnhem. We waren daarvoor al bij de MM geweest en daar was het van: 'Nee joh, die komt nog láááng niet uit!'
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:23:42 #181
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51916498
    Bij de Dynabyte in Arnhem is ie nu uitverkocht. Bij de V&D hebben ze er nog minstens 1. Tenminste een paar uur geleden
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:25:34 #182
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51916569
    En BtS heeft tenminste een engelse manual, wat moet je met de nederlandse vertalingen van al die units, maakt het er niet echt duidelijker op
    Gelukkig zijn de engelse manuals wel met bittorrent te vinden (die link uit de OP doet het niet meer).
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:25:44 #183
    15967 Frollo
    pi_51916574
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:23 schreef remlof het volgende:
    Bij de Dynabyte in Arnhem is ie nu uitverkocht.
    Klopt, mijn kameraad had de laatste.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:28:45 #184
    15967 Frollo
    pi_51916668
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:25 schreef remlof het volgende:
    En BtS heeft tenminste een engelse manual, wat moet je met de nederlandse vertalingen van al die units, maakt het er niet echt duidelijker op
    Gelukkig zijn de engelse manuals wel met bittorrent te vinden (die link uit de OP doet het niet meer).
    Lol, idd, dan staat er zoiets als 'Beweeg je Strijder (Warrior) naar het vakje waarop een vijandelijke eenheid staat als je deze eenheid met je Strijder (Warrior) wilt aanvallen.'

Sowieso wordt de manual vaak al gedrukt wanneer het spel nog niet helemaal af is. Mijn info lees ik daarom liever gewoon op civfanatics. Of ingame natuurlijk
    pi_51917820
    Net even gekocht in de winkel voor ¤18,50. Netjes. Boekje zitten lezen en mooi dat je forten nu buiten je gebied kunt bouwen en er koloniën zijn.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 19:09:16 #186
    15967 Frollo
    pi_51919086
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 18:15 schreef Monidique het volgende:
    Net even gekocht in de winkel voor ¤18,50. Netjes. Boekje zitten lezen en mooi dat je forten nu buiten je gebied kunt bouwen en er koloniën zijn.
    Euh, zo te horen heb je Civ III gekocht.
      zondag 29 juli 2007 @ 12:40:38 #187
    17275 Mr_Brownstone
    Believe it... or not.
    pi_51931264
    Ik heb twee jaar lang zitten kijken naar iedereen die CIV IV speelde, met het idee dat mijn computer te crappy zou zijn om hem te laten draaien (800mhz, 32MB graphicscard). Voor de grap heb ik hem toch eens gedownload (uiteraard met optie tot koop ), omdat ik na die BtS add-on toch wel heel nieuwsgierig begon te worden. Wat blijkt.... hij doet het gewoon op die roestbak . Enige is dat de leaderheads niet worden weergegeven en de filmpjes (intro, wonders, etc.) wat haperen, maar daar is wel mee te leven want na een potje of 5 ben ik er toch wel achter dat dit een hele verbetering is ten opzichte van CIV III, wat al een wereldspel was.

Worden hier nog wel eens multiplayer spelletjes gedaan, zoals met CIV III?
    Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
    I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
    pi_51932297
    Ik heb ook Civ IV BtS. Alleen nog maar met de Dutch gespeeld. Space Race en Cultural gehaald.

Vind Civ IV nog altijd wat minder dan deel 3, mijn favoriet. Wel beter aan deel 4 is de eenheidsbalans.
    In Civ 3 kregen mijn goede eenheden net iets te vaak klop van slechtere eenheden...
    pi_51932618
    Ben hem toch maar aan het installen
    pi_51933607
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 13:49 schreef De_Ananas het volgende:
    BtS doet het
    pi_51933807
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:09 schreef Frollo het volgende:

[..]

Euh, zo te horen heb je Civ III gekocht.
    Uhhh? In Civ 4 Vanilla kon je toch geen forten buiten je gebied bouwen?
      zondag 29 juli 2007 @ 15:00:38 #192
    15967 Frollo
    pi_51934087
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 14:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uhhh? In Civ 4 Vanilla kon je toch geen forten buiten je gebied bouwen?
    Ik maakte een mopje.

Het bouwen van forten en kolonies zat in Civ III, was verwijderd in Civ IV en is nu blijkbaar toch weer terug. Daarom grapte ik: Nou, dan heb je zeker Civ III gekocht!
    pi_51934173
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 15:00 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik maakte een mopje.

Het bouwen van forten en kolonies zat in Civ III, was verwijderd in Civ IV en is nu blijkbaar toch weer terug. Daarom grapte ik: Nou, dan heb je zeker Civ III gekocht!
    Ja... maar nee... Nu kun je je overzeese (?) steden onafhankelijkheid gunnen.
      zondag 29 juli 2007 @ 15:07:43 #194
    15967 Frollo
    pi_51934270
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 15:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja... maar nee... Nu kun je je overzeese (?) steden onafhankelijkheid gunnen.
    Aha, zo!

Alleen... wat bedoel je met 'onafhankelijkheid gunnen'?
    pi_51934340
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 15:07 schreef Frollo het volgende:

[..]

Aha, zo!

Alleen... wat bedoel je met 'onafhankelijkheid gunnen'?
    Ik citeer:
    quote:
    To deal with this expense, players may turn the cities on an overseas continent into a "Colony" . By granting... own, distinct civilization and become a vassal of the player.
    pi_51943544
    Pfff, heeft iemand tips voor wanneer je Civ4 blijft crashen? Het lijkt alsof ik met BTS er nog meer last van heb dan anders. Mijn systeem voldoet aan de aanbevolen eisen.

Ik zag net dat WO2-scenario ... ze hebben dhr. A. Hitler er netjes uit weggemanouvreerd.

Leider van de Sovjets: Stalin
    Leider van de Amerikanen: Roosevelt
    Leider van de Fransen: De Gaulle
    Leider van de Italianen: Mussolini
    Leider van de Duitsers: Hi .. oh ... von Papen
      zondag 29 juli 2007 @ 21:40:34 #197
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51943791
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 13:49 schreef De_Ananas het volgende:
    .
    Vrijheid
      zondag 29 juli 2007 @ 21:49:53 #198
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_51944053
    Maar die vassal states die voortkomen uit je eigen mensen, is die vassalstatus permanent of kunnen ze ook net als vrijwillige vassalstates gewoon zeggen toedeledokie ik wil niet meer?
    Vrijheid
      zondag 29 juli 2007 @ 22:17:57 #199
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51944808
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 21:31 schreef Dodecahedron het volgende:
    Pfff, heeft iemand tips voor wanneer je Civ4 blijft crashen? Het lijkt alsof ik met BTS er nog meer last van heb dan anders. Mijn systeem voldoet aan de aanbevolen eisen.

Ik zag net dat WO2-scenario ... ze hebben dhr. A. Hitler er netjes uit weggemanouvreerd.

Leider van de Sovjets: Stalin
    Leider van de Amerikanen: Roosevelt
    Leider van de Fransen: De Gaulle
    Leider van de Italianen: Mussolini
    Leider van de Duitsers: Hi .. oh ... von Papen
    Ik zag het ook ja. Mooi scenario trouwens, heel uitgebreid. Gelijk met moderne wapens vechten in een allesomvattende oorlog, maar het probleem is wel dat je veel tijd kwijt bent om alles een beetje te overzien zodat je goede keuzes kan maken.
      zondag 29 juli 2007 @ 22:18:42 #200
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51944832
    Heb je de laatste patch van BtS al, D? Misschien dat dat helpt.
    pi_51946524
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 22:18 schreef Sidekick het volgende:
    Heb je de laatste patch van BtS al, D? Misschien dat dat helpt.
    Inderdaad dat helpt.
    pi_51946605
    Snap er nog niet veel van, bouw zoals altijd gewoon veel wonderen
    pi_51949523
    En waar kan je zien hoeveel poppetjes je in je leger hebt, een gebouw af kan kopen en de civilepeida (ofzoiets)
    pi_51949619
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 15:47 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Nee, dat was de bedoeling van het spel.
    niet bepaald snugger
    Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
    mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
    pi_51950308
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 01:08 schreef Flashwin het volgende:

[..]

niet bepaald snugger
    Deel 3 en 4 zijn veel minder militair gericht dus het klopt gewoon
      maandag 30 juli 2007 @ 01:53:27 #206
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51950594
    Damn, het is weer bijna net zo verslavend als toen civ2 net uit was... Heb een uurtje of twintig gespeeld dit weekend
    pi_51950616
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 01:53 schreef remlof het volgende:
    Damn, het is weer bijna net zo verslavend als toen civ2 net uit was... Heb een uurtje of twintig gespeeld dit weekend
    MĘNNUS BAGGEREN !!!11!EINZ

Ontopic: Waarom kan je niet gewoon met een manneke iemands land inlopen zodat je oorlog krijgt? Ik kan geen oorlog met Zweden krijgen als Finland zijnde in ww2
      maandag 30 juli 2007 @ 02:00:04 #208
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_51950704
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 01:54 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Ontopic: Waarom kan je niet gewoon met een manneke iemands land inlopen zodat je oorlog krijgt? Ik kan geen oorlog met Zweden krijgen als Finland zijnde in ww2
    Ik draai civ4 in een window zodat ik ONZ af en toe kan checken

In de normale game kan dat wel, iemands gebied betreden om een oorlog uit te lokken, tenzij je "open borders" hebt. Heb nog geen scenario's gespeeld, die zullen best gemod zijn waardoor het daar niet kan ofzo.
    pi_51952227
    quote:

[..]

Rechtsonder op Zweden klikken (of de naam van de leider van Zweden, weet niet hoe dat zit in dat scenario) en dan kom je in een dialoogscherm. Daar kun je hem de oorlog verklaren.
      maandag 30 juli 2007 @ 09:39:40 #210
    15967 Frollo
    pi_51952517
    Of Alt+klikken, dan heb je meteen oorlog zonder dat je he-le-maal naar dat dialoogscherm moet.
    pi_51952706
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 09:39 schreef Frollo het volgende:
    Of Alt+klikken, dan heb je meteen oorlog zonder dat je he-le-maal naar dat dialoogscherm moet.
    *noteert*
      maandag 30 juli 2007 @ 09:55:16 #212
    15967 Frollo
    pi_51952782
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 09:51 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

*noteert*
    En met Ctrl+klik ga je meteen naar het handelsscherm geloof ik.

Maar sinds ik een keer per ongeluk oorlog heb verklaard, voer ik m'n diplomatie maar gewoon weer via het dialoogvenster. De meeste shortcuts gebruik ik vaak en graag, maar deze heb ik mezelf maar snel weer afgeleerd.
      maandag 30 juli 2007 @ 11:50:34 #213
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51955534
    quote:

[..]

Soms kan je geen oorlog verklaren. Dit is binnen de 10 turns na een vredesovereenkomst, de eerste 10 turns na een Advanced Start, en scenario/mod specifieke belemmeringen. Bij WW2 mag je eerst ook geen oorlog verklaren (en wanneer je kiest voor de historische verloop van zaken dan kan je volgens mij nooit zelf bepalen wanneer het oorlog wordt).

Onderaan de mouse-over van een land staat dan "cannot declare war" in het rood.
    pi_51955535
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 09:15 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Rechtsonder op Zweden klikken (of de naam van de leider van Zweden, weet niet hoe dat zit in dat scenario) en dan kom je in een dialoogscherm. Daar kun je hem de oorlog verklaren.
    Staat er niet tussen, dat vond ik al zo gek
      maandag 30 juli 2007 @ 11:54:07 #215
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51955628
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 01:04 schreef De_Ananas het volgende:
    En waar kan je zien hoeveel poppetjes je in je leger hebt
    F5, of F2 en dan muis over de unit costs houden.
    quote:
    , een gebouw af kan kopen
    City Screen, bovenaan bij de governorknoppen.
    quote:
    en de civilepeida (ofzoiets)
    F12.
    pi_51955678
    Kan je ook ergens zien hoeveel alles kost? In Civ2 drukte je op f5 en zag je bij al je steden hoeveel income/science ze hadden en welke gebouwen je had en wat ze kosten
      maandag 30 juli 2007 @ 11:57:29 #217
    15967 Frollo
    pi_51955732
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 11:55 schreef De_Ananas het volgende:
    Kan je ook ergens zien hoeveel alles kost? In Civ2 drukte je op f5 en zag je bij al je steden hoeveel income/science ze hadden en welke gebouwen je had en wat ze kosten
    Met F1 zie je al je steden, als je dat bedoelt.
    En gebouwen hebben trouwens geen maintenance meer.
      maandag 30 juli 2007 @ 11:59:01 #218
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51955762
    F1 voor een overzicht hoeveel commerce en science (onder andere) een stad genereert. Bij BtS kan je zien welke gebouwen een stad heeft wanneer je de muis boven de productiebar hebt. De kosten van gebouwen staan in de Civilopedia.
    pi_51955773
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 01:38 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Deel 3 en 4 zijn veel minder militair gericht dus het klopt gewoon
    Als het jou puur om oorlog voeren gaat, ga je toch lekker C&C spelen oid.

Snap je eigenlijk wel wat Sid Meier's intentie is geweest met het creeren van de Civilization reeks?
    Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
    mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
    pi_51955852
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 11:59 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Als het jou puur om oorlog voeren gaat, ga je toch lekker C&C spelen oid.

Snap je eigenlijk wel wat Sid Meier's intentie is geweest met het creeren van de Civilization reeks?
    Deel 1 & 2 was veel vechten in vergelijking met 3 & 4

Maar dit kan opzich ook wel leuk zijn, tis alleen erg groot, snel vechten is er niet meer bij
      maandag 30 juli 2007 @ 12:06:18 #221
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_51955962
    BtS scenario Defense is vrijwel alleen maar vechten, plant een stad neer (en in latere rondes meer steden), koop wat units, later ook een paar techs (met nieuwe units) en overleef de hordes vijandelijke troepen en verdien geld voor elke stad die je succesvol hebt verdedigd. Geen gebouwen, geen improvements, geen religie, geen civics, geen food, hammers of beakers, geen corporations, geen bootjes, geen handel, geen diplomatie, alleen vechten. Defense. Misschien is dat iets voor je.
    pi_51972340
    Ook maar BTS aanschaffen.

Vind het altijd geweldig spel, maar ik vind het leuk om de 'echte aarde' te spelen. Helaas loopt het een beetje langzaam na het jaar 1500 met 18 spelers

Nu nieuwe PC dus moet goed komen
    If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
    pi_52000575
    Ik blijf toch meer bij Civ III zitten.
    Speel al 5 jaar Civ III, en deel 4 sinds release. Maar nooit boven het laagste niveau gespeeld.

Meest recente potje:
    Map: Normal, Continents, Wet, 4 mld jaar oud
    Natie: Nederland
    Vijanden: 4

En weinig vechten in Civ III? Nonsens.
    Heb verschillende oorlogen gevoerd.
    Een paar op een rij:
    1e Nederlands-Arabische Oorlog: (Eind klassieke tijd.)
    Uitkomst: Draw. Massale inval van warriors, spearmen. Afgeslagen met Swordmen en 1 stad met de grond gelijk gemaakt.

1e NeArGe oorlog. Ne/Gr vs. Ar (Begin middeleeuwen)
    Uitkomst: Defeat. (In totaal, want de Grieken verloren de helft van hun steden.)

Hierna was er even vrede, maar niet voor lang...
    2e Nederlands-Arabische oorlog (eind middeleeuwen/begin industrial)
    Uitkomst: Victory. Met m'n nieuwe Cavalry vaag ik het Arabische front weg. Meerdere steden met de grond gelijk gemaakt.
    Later kwam Griekenland er ook bij. Maar ik zag mogelijkheden en verklaarde Griekenland ook de oorlog, omdat ze rubber hadden en ik niet. Samen met de Arabieren ze weggevaagd van het continent. Er was even vrede met de Arabieren, maar die eindigde toen ze weigerden hun troepen uit mijn gebied te halen.
    Dankzij de rubber en olie die ik op ze veroverde kreeg ik de beschikking over bommenwerpers en tanks.

Inmiddels was het andere continent ontdekt, met daarop de Celts en Hittites.
    Toen werd het even vrede, maar niet voor lang.
    1e Wereldoorlog (Eind Industrial/begin Modern)
    Er kwam weer oorlog met Arabië, en kort daarna ook met de Kelten. Tegen de Kelten bleef het rustig, maar tegen de Arabieren boekte ik behoorlijke terreinwinst.
    Al snel was het weer vrede met de Kelten, maar de Arabieren waren koppig en werden tot minder dan een half-continent teruggedrongen.

Maar kort daarna viel mijn oog op de enige aluminum van de wereld. Een Keltische stad.
    Het werd oorlog, en ik nam de stad in. Ze zetten vele middelen in om de stad terug te pakken, maar zonder succes.
    De 2e wereldoorlog brak uit. En niet zonder gevolgen. Ik kreeg de beschikking over Modern Armors. En hoe.
    De Arabieren werden in een snelle campagne weggeveegd. Maar eerst moesten 2 kleine Griekse steden er aan geloven, die op een ander eiland lagen.
    De Kelten liepen zich stuk op mijn Mechs, en de Arabieren werden van het continent geveegd door de Modern Armors.
    De Kelten bleven machtig. Ze hadden zelfs meer punten.
    Maar toen zagen ze tot hun schrik een ruimteschip opstijgen. Ze waren verslagen. Ik ging naar Alpha Centauri.

Eindbalans:
    Overwinningstype: Space Ship (Indien niet gebeurd nog een beurt of 8 tot cultural)
    Tegenstanders uitgeroeid: 2
    Score: 1130
    pi_52056695
    Die "Rhye's and Fall of Civilizations" is ook grappig zeg.
      donderdag 2 augustus 2007 @ 21:41:34 #225
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_52057031
    Ah, het is weer weekend, nu durf ik wel weer Civ te spelen
    pi_52062510
    Net een tijd zitten spelen in een Civ III mod, Rise & Rule ofzo...
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:15:19 #227
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_52093889
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 13:16 schreef pfaf het volgende:

En aangezien ik vakantie heb, het weer prachtig is om de ochtenden achter de pc te slijten en ik het ook eens wil proberen, zal ik eens proberen verslag van m'n spel uit te brengen. Civfanatics-stijl.
    Leuk idee pfaf! Helaas komt er niet veel van, toch drukker dan verwacht. Sorry voor de fans.

pi_52094091
    ik was een fan! Wat gaat er nou gebeuren?
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:28:57 #229
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_52094104
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 11:28 schreef MaxC het volgende:
    ik was een fan! Wat gaat er nou gebeuren?
    Wat? Niets?!
    pi_52101383
    Je weet toch dat jouw Ethiopie uit elkaar valt zonder leider?
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:38:03 #231
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52101586
    Is het Chieftain niveau nog te hoog gegrepen, dan kan je in BtS nu kiezen voor Rome geleid door Boudica. Niet alleen heb je nu Praetorians, maar ze komen dankzij de traits van Boudica ook nog eens met een gratis Combat 1 promotion, en heb je minder XP nodig voor verdere promotions.
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 19:12:02 #232
    162491 DiviFilius
    Vigilate Deo Confidentes
    pi_52102233
    Ik weet niet of het al eerder in deze reeks is opgebracht, maar het er valt mij sinds Bts ineens iets op.

Iedere keer als ik een hoge score heb dan wordt ik op een gegeven moment aangevallen ( op zich nog niet zo bijzonder vreemd, gebeurd weleens ) door een iets lagere tegenstander. Logischerwijs versla ik de aanval van deze tegenstander dan ook. Echter als deze oorlog enigsinds in mijn voordeel begint te werken verklaart ineens de gehele wereld ( met uitzondering van 1 of 2 landjes ) mij de oorlog, allemaal in dezelfde turn.

Dit is nu al meerdere malen gebeurd en het is bijzonder irritant, aangezien een aanval van de gehele wereld bijna niet te verslaan is. Gebeurt dit anderen ook welleens en is er iets tegen te doen ?
    Heeft het te maken met het feit dat ik vaak eerste sta op het moment dat ik aangevallen wordt ?
    pi_52102964
    Klopt dat merk ik ook. Voor BTS had ik nog nooit de hele wereld als vijand, maar in BTS komt het steeds vaker voor dat de hele wereld 1 persoon(soms mij) de oorlog verklaard.

Hoe komt komt, geen idee. Wel irritant
    pi_52103536
    Misschien een heilige oorlog tegen je?
    Zorg dat je het Apostolic Palace hebt, en als je verkozen wordt kan je zelf een jihad organiseren. Zoals ik dat deze game deed tegen mijn goede buur Montezuma, die inmiddels vernietigd is.
      zaterdag 4 augustus 2007 @ 20:57:29 #235
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52104406
    quote:
    Op zaterdag 4 augustus 2007 19:12 schreef DiviFilius het volgende:
    Ik weet niet of het al eerder in deze reeks is opgebracht, maar het er valt mij sinds Bts ineens iets op.

Iedere keer als ik een hoge score heb dan wordt ik op een gegeven moment aangevallen ( op zich nog niet zo bijzonder vreemd, gebeurd weleens ) door een iets lagere tegenstander. Logischerwijs versla ik de aanval van deze tegenstander dan ook. Echter als deze oorlog enigsinds in mijn voordeel begint te werken verklaart ineens de gehele wereld ( met uitzondering van 1 of 2 landjes ) mij de oorlog, allemaal in dezelfde turn.

Dit is nu al meerdere malen gebeurd en het is bijzonder irritant, aangezien een aanval van de gehele wereld bijna niet te verslaan is. Gebeurt dit anderen ook welleens en is er iets tegen te doen ?
    Heeft het te maken met het feit dat ik vaak eerste sta op het moment dat ik aangevallen wordt ?
    De AI probeert bondgenoten te vinden, logischerwijs, en koopt andere civs om om mee te doen. Maar dat lukt alleen wanneer die civs al geen goede relatie met je hebben. De AI is niet heel denderend in oorlogvoeren, en in BtS hebben ze daar verandering in gemaakt en dit is wrs een voorbeeld.

Nu is het onmogelijk om met de hele wereld goede relaties te hebben, dus je moet 2 of 3 civs als goede bondgenoot kiezen. Daar mag je best wel wat geld/techs/stuff voor over hebben. Het is niet alleen slim om te kunnen reageren op meerdere aanvalsverklaringen, maar ook wanneer je alleen tegen een zwakkere tegenstander vecht is het handig om je bondgenoten erin te betrekken. Naast een nog betere relatie maakt het de kans dat de vijand anderen weet over te halen ook nog eens kleiner.
    pi_52104814
    Laatst in Civ III verklaarde een natie me de oorlog nadat ik een nuke op een andere natie had gesmeten... Nog nooit meegemaakt...

En de combat van Civ III is oneerlijk. In een mod werd mijn TOW-infantry (defense 20) ingemaakt door een War Camel (Attack 4).
    pi_52113810
    Lag het aan mijn tegenstander (de Byzantijnen) of is de AI in BTS militair gezien stukken beter geworden op het water?
      zondag 5 augustus 2007 @ 11:40:52 #238
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52114954
    De AI is sterker gemaakt. Ik las op het forum van civfanatics dat je je kuststeden nu heel goed moet bewaken.
    pi_52115006
    Je hebt iets met Blockades, ik weet niet precies wat het doet...
      zondag 5 augustus 2007 @ 11:49:56 #240
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52115109
    Handelsroutes blokkeren, duh. Over dat gebied kunnen anderen geen handel drijven, vooral handig wanneer er nog geen handel over oceaan mogelijk is, of een ingelosten gebied isoleren ofzo.
    pi_52115199
    quote:
    Op zondag 5 augustus 2007 11:49 schreef Sidekick het volgende:
    Handelsroutes blokkeren, duh.
    .
    quote:
    Over dat gebied kunnen anderen geen handel drijven, vooral handig wanneer er nog geen handel over oceaan mogelijk is, of een ingelosten gebied isoleren ofzo.
    Maar dan moet je alle vakjes bezetten? En er is toch nog land en via-via kun je nog handelen...
      zondag 5 augustus 2007 @ 12:01:22 #242
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52115315
    De blokade heeft een bepaalde omvang, iets tussen de 5x5 en 10x10. Het stopt de handelsroute via land niet, en via via ook niet, maar in sommige situaties kan het handig zijn.
    pi_52122789
    Je kon goud genereren door voor een vijandelijke stad te gaan staan met je schip en dan blokkeren.
    Al brengt het bar weinig op (2 goud per beurt)
      maandag 6 augustus 2007 @ 20:30:03 #244
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52149338
    Hmm, het eisen van tech en gold net voordat je een oorlog start is ook geen goede tactiek meer in BtS. Bij zo'n eis krijg je automagisch een vredesovereenkomst voor 10 turns. Wel realistischer, maar toch jammer.
      maandag 6 augustus 2007 @ 21:54:25 #245
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_52152221
    Ik ben van het type "Blitz Krieg". Ik wacht vaak met (grotere) oorlogen voeren totdat ik Helikopters en Tanks heb. Ik bouw dan een leger Helikopters (vaak een upgrade van Cavalry waar ik zootje bij bouw), een leger tanks, en een flinke hoop infantry. Artillery is me te langzaam in vijandelijk gebied. Als een stad aan de zee ligt heb ik een aantal battleships en destroyers bij de hand om de defenses in te peperen, maar voor de landaanvallen gooi ik liever een zooitje helikopters extra in de strijd om het eventuele verlies van eenheden op te vangen.

Mijn taktiek: Met twee of drie groepen Helikopters naar 2 of 3 steden van de vijand, op de voet gevolgd door tanks. De Helikopters vernietigen of verzwakken het grootste deel van de vijandelijke eenheden, de tanks rollen de stad binnen en bezetten de stad. De infantry die toch wat trager is volgt op de voet: Minimaal 2 of 3 per stad. Deze bezetten de stad voor verdediging, en zodra deze ter plaatse zijn zijn de tanks en de heli's meestal alweer voldoende "gehealed" voor een aanval op een volgende set steden. De steden gaan meteen Theatres bouwen, de snelste manier om wat cultuur te krijgen. (Uiteraard wel eerst 3 beurten rellen in die steden). Eventueel heb ik ook wat bombers en fighters achter de hand om e.e.a. aan te pakken, maar meestal heb ik niet een enorm sterke luchtmacht. Ik focus meer op de tankbrigades met helikopters, en een flink zooitje infantry om de steden te bezetten (en te verdedigen). De tanks stoten door zodra de infantry in plaats is.

Ook doe ik vaak achterdeur-aanvallen. Eerst 2 of 3 steden pakken waardoor de computer een enorme hoeveelheid legers naar het front stuurt, en dan kom ik met 3 bootjes vol met Marines aanzetten, en val een havenstad aan ver van het front en hou die bezet.

En als je dan 4 tot 6 steden met een enorme snelheid hebt weten te pakken ("shock & awe") dan willen ze opeens meteen met je praten. Soms kun je zelfs nog een stadje erbij eissen als het een groot land is met nog veel steden te gaan. Mijn tanks en helikopters zijn dan intussen allemaal geel/rood geworden en hebben tijd nodig om te herstellen, en zo'n 10-beurten vrede komt dan mooi uit om versterkingen te bouwen en overal meteen theatertjes gevolgt door colliseums in de steden te bouwen.

Ik speel op Warlord of Noble niveau meestal. Wel zet ik altijd "technology brokering" aan, zodat je niet krijgt dat alle AI's technologien die ze zelf niet hebben uitgevonden kunnen verhandelen. Op die manier kun je ook nog eens echt geld verdienen met het verkopen van technologie. Ook heb ik altijd "aggressive AI" aan staan, dan vechten ze tenminste ook fatsoenlijk met elkaar.
    -
      maandag 6 augustus 2007 @ 22:28:10 #246
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52153135
    Weinig luchtmacht en artillery? Dan loop je constant tegen een berg culturele defensie op. Je moet echt hordes bombers hebben om de verdediging helemaal murw te slaan. Zolang de vijand nog geen fatsoenlijke AA heeft kan je zonder schade rondvliegen. Gezien je tactiek en de hoeveelheid steden die je verovert lijkt me dat het geval. Dan kun je een legertje Tanks met drill promotions (first strikes) moeiteloos de stad veroveren, doorgaans zonder schade zodat ze door kunnen blijven gaan. Maar ik ben dan ook een vrij behoudende speler waarin ik weinig wil riskeren. En masse units bouwen om de verliezen te compenseren is niet mijn speelstijl.

Met BtS ben ik nog niet tot die periode gekomen, maar ik las veel goeds over de Airship. Een counter komt pas veel later en je kan ongestoord de vijand aanvallen, mits goed verdedigd.
      maandag 6 augustus 2007 @ 22:33:01 #247
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52153275
    Mijn grote oorlogen komen eigenlijk altijd met Grenadiers en Trebuchets/Cannons. Met BtS zijn ze helaas iets naar achteren in de techtree gekomen.

En als ik Ivory heb ga ik altijd naar Construction/Engineering voor veel olifantjes, catapults en eventueel trebuchets en maceman. Dat is normaal geproken het eerste moment dat ik toesla. Hoewel ik vandaag wel met enkel Immortals wat steden heb veroverd, maar de culturele defense was gelukkig nog maar 20%. Een hoofdstad met 60% (en doorgaans hills + Archers) is zonder siege niet te doen.
    pi_52153976
    Ik vind Civ4 eigenlijk geen zak aan.

Terwijl ik de voorgaande 2 delen toch kapotgespeeld heb.
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:14:10 #249
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_52160950
    Is er eigenlijk een overzicht van wat de difficulty levels doen met de AI's? Ik dacht altijd dat Prince de speler en AI levelde, maar ik geloof nooit dat de AI in de middeleeuwen al steden van 23 kan hebben. Zolang ik in het pre-refrigeration tijdperk niet groter dan 12 a 13 kan worden, is het een bij voorbaat kansoze zaak.
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:39:37 #250
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52161575
    Noble is het normale niveau, zonder bonussen of 'strafpunten' voor de AI.

Moeilijkheidsgraad regelt voornamelijk de bonus tegen barbs en dieren, bonusunits voor de AI, de opbrengsten van de Goody Huts en de gewilligheid om handel te drijven. Staat volgens mij wel in de diverse xml's.

Ook zonder refregeration kan je wel redelijk simpel tot 16-18 groeien. Gewoon genoeg health verkrijgen (en happiness). Ja, soms lukt dat niet.
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 14:04:35 #251
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52167190
    Handig plaatje wellicht, over winkansen van gevechten tussen units met volledige HP (dus geen gewonden!):

De R-ratio is het verschil in kracht tussen de aanvaller en verdediger. Zijn ze gelijk in kracht, dan heb je een ratio van 1 en dus 50% winkans. Logisch. Maar ben je net 1% sterker, dan heb je gelijk al een winkans van 63%. En zo zijn er nog twee momenten. Dit geldt ook de andere kant op, dus probeer nooit een gevecht aan te gaan met een tegenstander die net ietsje sterker is, want dan zit je gelijk met maar 37% winkans.

En over XP bij een aanval:
    Bij R=1 (50%) krijg je 4XP
    Tot R=1.33 (~78%) krijg je 3 XP
    Tot R=2 (~98%) Krijg je 2 XP
    Daarboven maar 1 XP.
    Voor verdediging is het de helft (maar minimaal 1 XP bij winst)
    pi_52167569
    Civ 4 BTS, bijna weer net zo verslavend als Civ2! Heerlijk spel.
    Op het begin altijd zoveel mogelijk Religions stichten, zodat ik zoveel mogelijk van die religion 'wonders' kan bouwen
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 14:18:14 #253
    65252 Bart
    pi_52167624
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 14:16 schreef STING het volgende:
    Civ 4 BTS, bijna weer net zo verslavend als Civ2! Heerlijk spel.
    Op het begin altijd zoveel mogelijk Religions stichten, zodat ik zoveel mogelijk van die religion 'wonders' kan bouwen
    En dan lekker wat missionarissen overal heensturen, dat levert altijd massa's goud op na een tijdje
    pi_52169193
    Jups, religion is meestal mijn belangrijkste inkomstenbron, zeker als ik alle religions heb (Niet echt vaak)
    pi_52177564
    Ik probeer altijd maar juist 1 religie toe te laten, ik vind het niks als de ene stad joods is en de andere islamitisch. Ik kies één religie en daar moet het hele rijk aan geloven. En als ik vervelende heidenen als buren heb die hun ketterpraat willen verspreiden dan adopteer ik wel een tijdje een theocracy.
    pi_52177809
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef -scorpione- het volgende:
    Ik probeer altijd maar juist 1 religie toe te laten, ik vind het niks als de ene stad joods is en de andere islamitisch. Ik kies één religie en daar moet het hele rijk aan geloven. En als ik vervelende heidenen als buren heb die hun ketterpraat willen verspreiden dan adopteer ik wel een tijdje een theocracy.
    Doe je dat uit role-playing perspectief, of zit er gameplay-technisch voordeel aan?
    (voordeel bij MP kan ik me wel wat bij voorstellen, maar niet bij SP)
    pi_52178036
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 20:11 schreef STING het volgende:

[..]

Doe je dat uit role-playing perspectief, of zit er gameplay-technisch voordeel aan?
    (voordeel bij MP kan ik me wel wat bij voorstellen, maar niet bij SP)
    Role playing vooral ook. Maar ook omdat ik graag een staatsreligie heb en die is het effectiefst al iedere stad in het rijk er onder valt. Verder wil het ook wel helpen dat jouw religie dan makkelijk verspreid naar buurlanden die dan weer bevriend raken en je houdt in ieder geval ten dele andere religies op. Dat ik niet alle religies wil uitvinden is omdat ik graag wat verscheidenheid op de wereldkaart zie, is leuker voor de dynamiek. Het is zonde het competatieve element van relgie uit te schakelen door alle religies uit te gaan vinden.
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 20:19:01 #258
    65252 Bart
    pi_52178081
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 20:04 schreef -scorpione- het volgende:
    Nee joh! Gewoon alle steden alle religien en dan freedom of religion! Happyness all around
    pi_52178508
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 20:19 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Nee joh! Gewoon alle steden alle religien en dan freedom of religion! Happyness all around
    freedom of religion. Dat heb ik nog nooit toegestaan volgens mij
    pi_52178554
    Als je een hogere moeilijkheidsgraad neem, vind je niet alle religies uit.
    pi_52179319
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 20:33 schreef Monidique het volgende:
    Als je een hogere moeilijkheidsgraad neem, vind je niet alle religies uit.
    Ja, ik ben er wel aan toe een niveautje hoger te gaan, dat klopt
    pi_52182369
    Ik heb altijd schijthekel aan Religion(net zoals in het echt)

Wat ik altijd doe:
    Er is 1 wonder(weet ik zo de naam niet) die alle Religion Civics unlocked. Ik rush die wonder altijd en kies dan Free Religion. Zo heb ik geen gezeik met andere Leaders die aan het zeuren zijn en is iedereen happy

Waarom zit er geen Atheďsme in het spel?
    pi_52182723
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 22:35 schreef MaxC het volgende:

Wat ik altijd doe:
    Er is 1 wonder(weet ik zo de naam niet) die alle Religion Civics unlocked. Ik rush die wonder altijd en kies dan Free Religion. Zo heb ik geen gezeik met andere Leaders die aan het zeuren zijn en is iedereen happy

Omdat, net zoals in het echt, alleen geld te verdienen valt met religion en niet met atheisme
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 22:54:03 #264
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_52182941
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 22:35 schreef MaxC het volgende:

Wat ik altijd doe:

Die neiging heb ik inderdaad ook, omdat ik irl een schijthekel heb aan religie probeer ik altijd zsm de Shwedagon Paya te bouwen zo dat je voor "free religion" kan gaan. Of dat het handigste is in Civ4 vraag ik me echter af
      dinsdag 7 augustus 2007 @ 22:56:25 #265
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_52183019
    Een bermuda triangle vrat gisteravond mijn attack-sub op.
    -
    pi_52185312
    Nog nooit gezien zeg...

Maar wat mij betreft mogen ze Atheďsme wel in het spel modden. Dat wordt dan direct mijn staatsgodsdienst. (A)
    pi_52207523
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 00:23 schreef Ego8 het volgende:
    Nog nooit gezien zeg...

Maar wat mij betreft mogen ze Atheďsme wel in het spel modden. Dat wordt dan direct mijn staatsgodsdienst. (A)
    Ga je dan ook iets als kerken of moskeeën bouwen om dat atheisme uit te dragen? En een aantal wetten waar atheisten zich aan moeten houden zoals 'gij zult niet geloven'

Irl heb ik ook niets met religie, maar in het spel vind ik het mooi en een toegevoegde waarde. Ik ben pragmatisch ingesteld en culluur (religie is ook niet meer dan een soort cultuur) is gewoon een mega mooi control en stuur mechanisme. Goedkoop, effectief, en beinvloedbaar
    pi_52208303
    quote:
    Op woensdag 8 augustus 2007 00:23 schreef Ego8 het volgende:
    Nog nooit gezien zeg...

Dat zegt al genoeg ...
    pi_52208361
    quote:
    Op dinsdag 7 augustus 2007 22:47 schreef STING het volgende:

[..]

Omdat, net zoals in het echt, alleen geld te verdienen valt met religion en niet met atheisme
    En je kan, net zoals in het echt, fanatiekere soldaten krijgen.

Maar laten we vooral niet "Pacifism" vergeten.
    pi_52211170
    Een heilige oorlog tegen je buurman Montezuma is toch wel fijn hoor.
      donderdag 9 augustus 2007 @ 16:16:48 #271
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52231503
    Wie weet wat het zandlopertje en de rode munt in de City Screen (F1) betekenen?
      donderdag 9 augustus 2007 @ 16:20:10 #272
    15967 Frollo
    pi_52231594
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 16:16 schreef Sidekick het volgende:
    Wie weet wat het zandlopertje en de rode munt in de City Screen (F1) betekenen?
    Ik kan het me zo niet voor de geest halen, heb je een screenshotje?
      donderdag 9 augustus 2007 @ 16:29:33 #273
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52231854
    Het heet natuurlijk Domestic Advisor, voor alle duidelijkheid.
      donderdag 9 augustus 2007 @ 16:30:46 #274
    15967 Frollo
    pi_52231895
    Dat snap ik, maar heb je een screenshotje?
      donderdag 9 augustus 2007 @ 16:40:08 #275
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52232141
    Nee. Teveel moeite.

Het heeft ook geen haast.
      donderdag 9 augustus 2007 @ 17:05:15 #276
    15967 Frollo
    pi_52232933
    Ok

Maar waren die icoontjes er ook al vóór BtS?
      donderdag 9 augustus 2007 @ 17:05:33 #277
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52232944
    En dat Flank attack van mountede units is ook erg ingrijpend. Ik kon nergens lezen wat het betekende, maar op civfanatics las ik dat het een soort collatoral damage is tegen Siege. Met andere woorden, een Horse Archer vecht tegen een Spearman als verdediger van een stack met 10 Catapults, en maximaal 7 Catapults komen op zo'n 70HP. En in tegenstelling tot de echte collatoral damage is er geen maximum en zijn de catapults na 4 aanvallen dus helemaal weg.
      donderdag 9 augustus 2007 @ 17:06:14 #278
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52232966
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 17:05 schreef Frollo het volgende:
    Ok

Maar waren die icoontjes er ook al vóór BtS?
    Geen idee.
    pi_52233518
    rode munt... in Civ III is dat corruptie. Civ IV weet ik niet zo snel... dan moet ik eens kijken tijdens het spelen...
      donderdag 9 augustus 2007 @ 17:34:18 #280
    15967 Frollo
    pi_52233818
    Ik heb BtS overigens nog steeds niet. Het leek me zo slim, preorderen bij de Dynabyte, maar mooi dat ik nog niks van ze gehoord heb. Paar dagen geleden zelf maar eens gebeld, maar nee hoor, ze hadden nog niets binnen. Terwijl de hele wereld allang zit te spelen. Ik voel me zo gepwnd.

Dus mensen: preorder niet bij Dynabyte!
      donderdag 9 augustus 2007 @ 17:46:54 #281
    65252 Bart
    pi_52234139
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 17:34 schreef Frollo het volgende:
    Ik heb BtS overigens nog steeds niet. Het leek me zo slim, preorderen bij de Dynabyte, maar mooi dat ik nog niks van ze gehoord heb. Paar dagen geleden zelf maar eens gebeld, maar nee hoor, ze hadden nog niets binnen. Terwijl de hele wereld allang zit te spelen. Ik voel me zo gepwnd.

Dus mensen: preorder niet bij Dynabyte!
    Dan annuleer je je bestelling toch en koop je hem gewoon waar de rest van de wereld hem ook vandaan heeft...
    pi_52234540
    tvp
    "An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
    pi_52258592
    quote:
    Op donderdag 9 augustus 2007 17:46 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Dan annuleer je je bestelling toch en koop je hem gewoon waar de rest van de wereld hem ook vandaan heeft...

Yestuuur en ik zitten nu naast elkaar te spelen. Ik denk dat het toch onze studie gaat kosten

En wat heb je aan dat stemmen ofzo nadat je een palace ofzo hebt gemaakt? En in de eerste 25 beurten ofzo heb ik al 6 tegenstanders gevonden terwijl ik large koos

En ik heb natuurlijk judaism in Amsterdam
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:02:13 #284
    15967 Frollo
    pi_52258845
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 14:54 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

[afbeelding]
    Wat is daar vreemd of lachwekkend aan? Dat Yestuur en jij op mijn kosten zitten te spelen en dat nog normaal vinden ook, dát is pas vreemd.
    pi_52259472
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 15:02 schreef Frollo het volgende:

[..]

Wat is daar vreemd of lachwekkend aan? Dat Yestuur en jij op mijn kosten zitten te spelen en dat nog normaal vinden ook, dát is pas vreemd.
    Teveel geld betalen voor een spel wat je nog niet eens hebt vind ik pas vreemd
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:47:16 #286
    15967 Frollo
    pi_52260165
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 15:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Teveel geld betalen voor een spel wat je nog niet eens hebt vind ik pas vreemd [afbeelding]
    pi_52262672
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 14:54 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

[afbeelding]

Yestuuur en ik zitten nu naast elkaar te spelen. Ik denk dat het toch onze studie gaat kosten

En wat heb je aan dat stemmen ofzo nadat je een palace ofzo hebt gemaakt? En in de eerste 25 beurten ofzo heb ik al 6 tegenstanders gevonden terwijl ik large koos

En ik heb natuurlijk judaism in Amsterdam
    Bij Large komen er ook meer civs in de wereld van zelf. Ik denk dat er nog 6 andere civs ergens rondlopen.

De Apostolic Palace kun je gebruiken om meer invloed uit te oefenen over civs die ook jouw staatsreligie binnen hun steden hebben. Let wel: als jij van religie verandert, verandert de religie van de Apostolic Palace niet mee.

Maar goed, dat paleis legt soms en dan resoluties voor, net als de VN doet, later in het spel. Het is dus eigenlijk een middeleeuwse VN.
    pi_52265132
    Ik vind de mappen te klein

Je kan niet meer zoveel steden maken
    pi_52267973
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 18:59 schreef De_Ananas het volgende:

Dat was ook niet leuk, veel steden. Vond ik. Veel te veel micro-management.
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:24:11 #290
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52268827
    quote:

Probeer een Huge Terra map eens. En speel als Darius I met de Holy Roman Empire.

Financial + Organized + Rathaus = Veel geld, weinig (maintenance)kosten. Kan je veel steden veroorloven
    pi_52269410
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 21:24 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Probeer een Huge Terra map eens. En speel als Darius I met de Holy Roman Empire.

Financial + Organized + Rathaus = Veel geld, weinig (maintenance)kosten. Kan je veel steden veroorloven
    Kheb de 1 na grootste map gekozen om te beginnen maar die is wel erg klein en druk

Zelf 10 steden maken zit er amper in
      vrijdag 10 augustus 2007 @ 22:10:14 #292
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52270339
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 21:42 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Kheb de 1 na grootste map gekozen om te beginnen maar die is wel erg klein en druk

Zelf 10 steden maken zit er amper in
    Terra is in het begin wel druk ja, maar er is daarnaast nog een groot continent zonder civs (alleen barbaren).

Je kan ook gewoon minder AI's mee laten doen, dan heb je meer ruimte.
    pi_52270644
    quote:

toch heb je in vergelijking met Civ3 per civ meer ruimte om steden te bouwen, de AI bouwt wel hun steden veel slimmer, meer gefocused op resources http://forums.civfanatics.com/showpost.php?p=3231434&postcount=16
    pi_52271005
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 22:10 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Terra is in het begin wel druk ja, maar er is daarnaast nog een groot continent zonder civs (alleen barbaren).

Je kan ook gewoon minder AI's mee laten doen, dan heb je meer ruimte.
    Of juist meer AI's.
    Oorlog is de manier om je rijk uit te breiden.
    pi_52272488
    Je wint of verliest trouwens wel erg vaak met 3-2. Zelfs tegen catapulten of trebuchets
    pi_52273704
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 23:20 schreef De_Ananas het volgende:
    Je wint of verliest trouwens wel erg vaak met 3-2. Zelfs tegen catapulten of trebuchets
    "3-2"?
      zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:10:38 #297
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_52273812
    Levees zijn wel heel erg lekker, vooral wanneer 19 tiles rondom je hoofdstad aan een rivier ligt, de stad zelf 16 pop heeft, en tezamen met Bureaucracy, een Forge en Organized Religion je dus 30 hammers per beurt extra een een gebouw kan besteden. Voor een researchpowerhouse is dat nooit weg, om wat science-verhogende gebouwen zo'n beetje twee keer zo snel te kunnen bouwen.

In mijn huidig potje heb ik behoorlijk wat rivieren. Soms heb ik wel eens een hoofdstad met een enkel meertje. Rivieren zijn zo belangrijk, vooral met een enkele flood plain erbij. Dan heb je veel food, redelijk wat hammers en heel veel gold.
    pi_52274702
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 00:05 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

"3-2"?
    Het is toch bijna altijd 3vs3 in het begin

3 dood van de 1 en 2 van der ander.
    pi_52276460
    quote:
    Op vrijdag 10 augustus 2007 15:02 schreef Frollo het volgende:

heerlijk zul je bedoel... heb vandaag heel de dag zitten spelen. Met de Dutch natuurlijk, met een mooi symbool enzo. bovendien zijn die Dikes best handig. echt relaxed spel. goede beginsteden zijn echt essentieel. ik maak superveel workers zodat heel mijn rijk goed gebouwd is +railroad etc.

maarre ik vond het begininstellingen menu een beetje onuitgebreid.. of keek ik niet goed. het leek me net alsof je alleen continental, small_medium etc en je ras kon kiezen. verder niks. waar kan dit?
    oneindig...?
    pi_52276593
    quote:
    Op vrijdag 6 juli 2007 13:53 schreef RickoKun het volgende:
    jaa en dan zo een berenvel op de grond, met een pimp troon, en romeinse pilaren

dat ontbreekt er idd nog aan
    oneindig...?
    pi_52279293
    quote:
    Op zaterdag 11 augustus 2007 00:48 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Het is toch bijna altijd 3vs3 in het begin

3 dood van de 1 en 2 van der ander.
    Hmmm je bedoelt dat als je 2 units aanvalt met 3, dat je dan verliest?

Staan ze dan niet toevallig in een bos, op een heuvel, aan de andere kant van een rivier of in een stad?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')