De Dutch zijn zeer okay, maar vanwege de impasse waar ik in zat, heb ik besloten het spel te stoppen. Er was de eerste paar honderd jaar geen mogelijkheid ook maar iets te beginnen tegen het pact op het andere continent.
Le roi est mort, vive le roi! Een nieuw spel dus!
En aangezien ik vakantie heb, het weer prachtig is om de ochtenden achter de pc te slijten en ik het ook eens wil proberen, zal ik eens proberen verslag van m'n spel uit te brengen. Civfanatics-stijl.
De beschaving kiezen was zoals gebruikelijk een groot probleem. Dat het een nieuwe, in BtS toegevoegde zou worden is logisch, maar welke? Het eerste wat ik moest doen is mezelf een paar beperkingen opleggen, namelijk dat ik voor een culturele overwinning wil gaan, althans de geschiedenis in gaan als een becultureerde beschaving.
![]()
Mij keuze viel na een half uur wikken, wegen en koffie drinken uiteindelijk op de Ethiopiers, de combinatie van Creative en Organized leek me een leuke. Bovendien lijkt het wel wat op Catherine, met wie ik menig beschaving tot mythes uit een ver verleden heb doen wegvagen.
De wereldkeuze, is zoals eigenlijk altijd: standard continents, met alle andere opties op random. Epic game speed en Prince difficulty.
![]()
THE DAWN OF MAN!
![]()
Daar gaan we dan, de startlocatie bevalt me goed, clamps, koeien en bossen voor een rappe start. Heuvels zijn met mining als starttech ideaal en de rivier zal me een snelle 2e stad op leveren. De wijn zal me geen problemen met mokkende Ethiopiers opleveren, net als dat de langs de rivier genoeg farms zullen gebouwd worden, zodat mijn Ethiopiers niet aan het stereotype hongerende gratenkast zal voldoen, maar z'n buikje goed vol kan eten.
![]()
![]()
In 4000 jaar voor het begin van de ellende wordt Arkum gebouwd en gaat er een troep trouwe Ethiopiers op pad om te kijken waar we beland zijn en of er meer op het idee zijn gekomen om een stad te bouwen op deze nu nog ongerepte planeet. Mijn oog valt op de Marble-bron noordwest, als wonderhoer is marble natuurlijk ideaal voor de mid-game wonderen. De 3e of wellicht al 2e stad zal hier dus zeker gebouwd worden!
En er zijn er meer op het idee gekomen, een groep vriendelijke buurtbewoners vertelt ons dat we van stenen pijlen kunnen maken, iets wat pijnlijker schijnt te zijn dat met knuppels geslagen worden. Dit in de praktijk brengende op de onderhand minder vriendelijke dorpelingen leert ons dat dat inderdaad zo is. Het dorpje wordt plat gebrand en pijlen en bogen zullen van af nu gebruikt worden om hertjes, konijnen en vijanden te verwonden!
![]()
![]()
Vanuit een westen worden we begroet door Peter, een amicale besnorde man, met een scout en een deze beurt getrainde warrior is ruzie nog niet aan orde. Peace, beste man!
Hoewel mijn doel was om cultureel superieur te worden, is er natuurlijk één groot probleem: ik ben niet religieus ingesteld. Terwijl ik nog geen idee heb van mystiek en andere wazigheden beginnen andere beschavingen wezens te aanbidden. Raar, maar waar. Deze flippo's hebben hierdoor echter wel een culturele voorsprong opgedaan.
![]()
![]()
De tijd vliegt voorbij en ik ontmoet de Portugese Joao de tweede aan m'n oostkant. M'n geluk kan helemaal niet op als blijkt dat er een copper-source vlak bij mijn hoofdstad ontdekt wordt! Veel vroegere pogingen om beschavingen groter te maken zijn door mij gestrand, wegens een koper en ijzer tekort. Tijd voor krachtigere legers dus! Ik ben klaar voor oorlog.
![]()
![]()
Zoals te zien is, ligt er genoeg goud bij mijn beoogde rivierstad, om m'n hele beschaving de komende duizend jaar gelukkig te houden, daar gaat stad 2, Gondar, dan ook gesticht worden. Na de training van de Settler ben ik wel benieuwd hoe groot onze planeet is en of de uitgestrekte zandvlaktes om me heen het gevolg zijn van mijn plek of het klimaat. Volgens wat wijze mannen moet ik daarvoor een cirkel maken met rechtopstaande stenen. Ik heb vrouwenhanden, maar uiteraard gaat er gebouwd worden.
Zonder steengroeve was dit een gok, en eentje die verkeerd uitpakt. Met nog één beurt te bouwen word ik verslagen. Geen man over boord natuurlijk, want een buidel met goud komt altijd van pas, maar zoals gezegd ben ik een wonderhoer en dit gaat me wel op de zenuwen werken.
![]()
Er bestaan goden, want als eigenwijze ezel ga ik na stonehenge voor de great wall omdat er aardig wat gespuis rond m'n grenzen loopt. Maar ook hierin word ik nipt verslagen. Tijd voor een godsdienst dus, want deze pech moet ik niet blijven houden. Ik kan wel wat devine hulp gebruiken...
![]()
![]()
Om te zorgen dat ik voor de marble-wonders niet verslagen word, is het dus al tijd voor de derde stad. Een klein risico, omdat er behalve calciumcarbonaat niets te vinden is, zal het wel afzien worden voor de mijnwerkers. Een vuurtoren zal heet eerste doel worden, maar met alleen een koe en wat grasvlaktes wordt het geen makkelijke stad.
![]()
to be continued...
[ Bericht 0% gewijzigd door pfaf op 25-07-2007 13:22:22 ]