abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 juli 2007 @ 20:17:32 #151
104871 remlof
Europees federalist
pi_51759161
Ok, ok, ik ben overtuigd, zal deze week civ4 eens in huis halen
pi_51759350
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:58 schreef jogy het volgende:

[..]

Nou, de betekenis van de titel vertaald in het Nederlands is anders behoorlijk duidelijk toch? De enige reden dat civ2 en 1 in elkaar zaten als ze deden was omdat de pc's en de programmeurs van civ nog niet zo ver waren met de kennis e.d. Nu wel.

Grondstoffen, religie, handel, corporaties, technologie etc. zijn allemaal inherent aan een beschaving op dit moment.
En dat heeft dus weinig met de oude civ te maken

Maar serieus, kan je gewoon een bedrijfje geld laten halen?
  maandag 23 juli 2007 @ 20:32:21 #153
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51759843
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Maar serieus, kan je gewoon een bedrijfje geld laten halen?
Probeer het bedrijf eerst maar eens te stichten, en dan nog is het alleen mogelijk bij landen die ook bepaalde grondstoffen heeft die het bedrijf nodig heeft om te functioneren.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_51762427
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:22 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als het destijds mogelijk was zat het er allemaal in. Je moet ergens beginnen. Het was voor die tijd al een enorm uitgebreid spel en het is sindsdien met de ontwikkelingen meegegroeid maar in de basis zeker zichzelf gebleven als je het mij vraagt.

Ik heb nog steeds het Civ I gevoel, maar dan met meer kwaliteit
  Moderator maandag 23 juli 2007 @ 21:36:42 #155
8781 crew  Frutsel
pi_51762816
quote:
Op maandag 23 juli 2007 15:43 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, ze doen gewoon wat ze moeten doen, leggen wegen aan, railroad is binnen 10/15 beurten helemaal verspreidt, mijnen, boerderijen en weet ik het allemaal wat, alles lekker .
toch vraag ik me af waarom ze soms Forten bouwen op bijv aluminium of erstsmijnen
  maandag 23 juli 2007 @ 21:44:23 #156
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51763153
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

toch vraag ik me af waarom ze soms Forten bouwen op bijv aluminium of erstsmijnen
Goeie vraag, ik kijk eigenlijk nooit om naar die knakkers.
Vrijheid
  Moderator maandag 23 juli 2007 @ 21:45:02 #157
8781 crew  Frutsel
pi_51763175
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Goeie vraag, ik kijk eigenlijk nooit om naar die knakkers.
Ik zag het toevallig eergister toen ik een spelletje speelde
  dinsdag 24 juli 2007 @ 09:10:16 #158
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_51774475
Je kunt toch ook wel ergens instellen dat mijnen prioriteit hebben ofzo? Of dat ze juist eerder wegen gaan bouwen? Staat me iets van bij. Al weer tijdje terug dat ik het gespeeld heb, maar met die nieuwe uitbreiding ga ik maar weer eens beginnen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 10:30:11 #159
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_51776099
De installatie van BTS gaat automagisch mijn versie van Warlords updaten zodat die nu niet meer speelbaar is
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 12:48:52 #160
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_51780042
Aj, dit gaat nog een hele kluif worden, met alleen domination en conquest als victory conditions.

KK zit op mijn continent en had ik bijna weggevaagd. Door was logsitieke problemen besloot ik vrede te sluiten, om z'n laatste paar steden weg te vagen. Erg slim dus van KK om een pact met Gillie te sluiten.
Op zich is dit wel op te lossen, ik kan de Sumeriers en Mongolen wel beide hebben, als de dobbelstenen een beetje lekker vallen, maar dat de Byzantijnen ook in het pact zitten maakt de boel wel erg gecompliceerd...

Ik zie het een paar jaar aan en misschien moet ik dan maar mijn seculiere democratie omzetten in een Budhistische Monarchie, om Justi te paaien... Terwijl ik in de hele historie nog geen seconde mededogen heb getoond of aan eisen van andere heb voldaan.
  woensdag 25 juli 2007 @ 13:16:23 #161
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_51814866
De Dutch zijn zeer okay, maar vanwege de impasse waar ik in zat, heb ik besloten het spel te stoppen. Er was de eerste paar honderd jaar geen mogelijkheid ook maar iets te beginnen tegen het pact op het andere continent.

Le roi est mort, vive le roi! Een nieuw spel dus!

En aangezien ik vakantie heb, het weer prachtig is om de ochtenden achter de pc te slijten en ik het ook eens wil proberen, zal ik eens proberen verslag van m'n spel uit te brengen. Civfanatics-stijl.

De beschaving kiezen was zoals gebruikelijk een groot probleem. Dat het een nieuwe, in BtS toegevoegde zou worden is logisch, maar welke? Het eerste wat ik moest doen is mezelf een paar beperkingen opleggen, namelijk dat ik voor een culturele overwinning wil gaan, althans de geschiedenis in gaan als een becultureerde beschaving. Mij keuze viel na een half uur wikken, wegen en koffie drinken uiteindelijk op de Ethiopiers, de combinatie van Creative en Organized leek me een leuke. Bovendien lijkt het wel wat op Catherine, met wie ik menig beschaving tot mythes uit een ver verleden heb doen wegvagen.

De wereldkeuze, is zoals eigenlijk altijd: standard continents, met alle andere opties op random. Epic game speed en Prince difficulty.

THE DAWN OF MAN!

Daar gaan we dan, de startlocatie bevalt me goed, clamps, koeien en bossen voor een rappe start. Heuvels zijn met mining als starttech ideaal en de rivier zal me een snelle 2e stad op leveren. De wijn zal me geen problemen met mokkende Ethiopiers opleveren, net als dat de langs de rivier genoeg farms zullen gebouwd worden, zodat mijn Ethiopiers niet aan het stereotype hongerende gratenkast zal voldoen, maar z'n buikje goed vol kan eten.

In 4000 jaar voor het begin van de ellende wordt Arkum gebouwd en gaat er een troep trouwe Ethiopiers op pad om te kijken waar we beland zijn en of er meer op het idee zijn gekomen om een stad te bouwen op deze nu nog ongerepte planeet. Mijn oog valt op de Marble-bron noordwest, als wonderhoer is marble natuurlijk ideaal voor de mid-game wonderen. De 3e of wellicht al 2e stad zal hier dus zeker gebouwd worden!

En er zijn er meer op het idee gekomen, een groep vriendelijke buurtbewoners vertelt ons dat we van stenen pijlen kunnen maken, iets wat pijnlijker schijnt te zijn dat met knuppels geslagen worden. Dit in de praktijk brengende op de onderhand minder vriendelijke dorpelingen leert ons dat dat inderdaad zo is. Het dorpje wordt plat gebrand en pijlen en bogen zullen van af nu gebruikt worden om hertjes, konijnen en vijanden te verwonden!

Vanuit een westen worden we begroet door Peter, een amicale besnorde man, met een scout en een deze beurt getrainde warrior is ruzie nog niet aan orde. Peace, beste man!

Hoewel mijn doel was om cultureel superieur te worden, is er natuurlijk één groot probleem: ik ben niet religieus ingesteld. Terwijl ik nog geen idee heb van mystiek en andere wazigheden beginnen andere beschavingen wezens te aanbidden. Raar, maar waar. Deze flippo's hebben hierdoor echter wel een culturele voorsprong opgedaan.

De tijd vliegt voorbij en ik ontmoet de Portugese Joao de tweede aan m'n oostkant. M'n geluk kan helemaal niet op als blijkt dat er een copper-source vlak bij mijn hoofdstad ontdekt wordt! Veel vroegere pogingen om beschavingen groter te maken zijn door mij gestrand, wegens een koper en ijzer tekort. Tijd voor krachtigere legers dus! Ik ben klaar voor oorlog.

Zoals te zien is, ligt er genoeg goud bij mijn beoogde rivierstad, om m'n hele beschaving de komende duizend jaar gelukkig te houden, daar gaat stad 2, Gondar, dan ook gesticht worden. Na de training van de Settler ben ik wel benieuwd hoe groot onze planeet is en of de uitgestrekte zandvlaktes om me heen het gevolg zijn van mijn plek of het klimaat. Volgens wat wijze mannen moet ik daarvoor een cirkel maken met rechtopstaande stenen. Ik heb vrouwenhanden, maar uiteraard gaat er gebouwd worden.

Zonder steengroeve was dit een gok, en eentje die verkeerd uitpakt. Met nog één beurt te bouwen word ik verslagen. Geen man over boord natuurlijk, want een buidel met goud komt altijd van pas, maar zoals gezegd ben ik een wonderhoer en dit gaat me wel op de zenuwen werken.

Er bestaan goden, want als eigenwijze ezel ga ik na stonehenge voor de great wall omdat er aardig wat gespuis rond m'n grenzen loopt. Maar ook hierin word ik nipt verslagen. Tijd voor een godsdienst dus, want deze pech moet ik niet blijven houden. Ik kan wel wat devine hulp gebruiken...

Om te zorgen dat ik voor de marble-wonders niet verslagen word, is het dus al tijd voor de derde stad. Een klein risico, omdat er behalve calciumcarbonaat niets te vinden is, zal het wel afzien worden voor de mijnwerkers. Een vuurtoren zal heet eerste doel worden, maar met alleen een koe en wat grasvlaktes wordt het geen makkelijke stad.

to be continued...

[ Bericht 0% gewijzigd door pfaf op 25-07-2007 13:22:22 ]
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:55:29 #162
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_51821054
quote:
Op maandag 23 juli 2007 15:15 schreef De_Ananas het volgende:
Omdat het spel ongeveer 99% anders is dan civ 1

En niet positief
Ja, in Civ 1 kwam je met je stoere een miezerige tegen, en verloor je gewoon.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 26 juli 2007 @ 10:32:56 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_51846916
Mijn Ethiopische rijk bestaat dus ondertussen uit 3 steden, een blik op m´n hoofdstad leert dat deze, zoals gewoon, er goed voor staat. Gezond, dus nog geen aquaduct behoefte de eerste beurten, gelukkig dus Colloseum is ook nog niet nodig. M´n leger kan wel een koper/upgrade gebruiken en daarna wordt het toch tijd voor het ene wat Aksum mist: wonderen en cultuur!

Na de training van wat axeman wordt bekend dat ik de 3e krachtigste beschaving ben, gemiddeld dus en daar ga ik niet mee akkoord. De verdediging wordt nog wat aangescherpt en de bossen rondom de steden gaan gekapt worden. Rond deze tijd in de geschiedenis vind ik ze waardeloos worden en slavernij haat ik. Om de beol wat te versnelle gaan we dus bossen kappen!

Door het vele kappen komt m'n eerste worder tot stand, de pyramides van Cheops staan in Ethopie, nog helemaal niet zo ver van Egypte vandaan dus.

Omdat ik in het oosten nog vrij onbekend ben stuur ik ondertussen die kant wat troepen op. Langs de kust, aan een rivierdelta, vind ik een florerende stad, bewaakt door 2 troepen van archers. met een 5 troepen axeman, tot het bot toe getraind tot het veroveren van steden, val ik de stad binnen. Één jammerlijke dode later is Chinook geannexeerd en Ethiopisch!

Zoals te zien zijn mijn eerste boten op verkenningstocht langs de kust gegaan, met vooralsnog weinig interessante ontdekkingen. Joao is ondertussen Buddhist geworden, hopelijk zal Chinook dat spoedig ook worden. Wat nog interessanter is, is dat de Portugezen contact hebben gehad met een religieuze beschaving. Wie weet wat mijn boten tegen zullen komen...

Door m'n strubbelingen met de barbaren in Chinook heb ik de steden een paar beurten verwaarlosd, erg dom want 2 van de 4 kampen nu met gezondheidsproblemen. Bouw van de Haning Gardens wordt dus gestart.

Ik weet nog niet of er naast de Portugezen nog meer expansive civs op deze Aardbol lopen, maar als het zo is zijn ze ondertussen ge0wnt door de Ethiopiers.
  donderdag 26 juli 2007 @ 10:42:26 #164
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51847215
Leuk om te lezen, pfaf .
Vrijheid
pi_51847656
Vind Civ ook niet op alle fronten leuker en sterker geworden naarmate de serie vorderde.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:49:13 #166
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51849141
Dat Defense scenario is ook wel grappig.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:56:03 #167
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51849347
Een paar dagen geleden heb ik het 'fallen' scenario geprobeert, die is ook erg tof, geen steden of wat dan ook maar gewoon een soort turn based tactisch spel .
Vrijheid
  vrijdag 27 juli 2007 @ 20:06:32 #168
104871 remlof
Europees federalist
pi_51896826
Woei, gister Civ4 en de Warlords add-on samen gekocht voor 27 euro (bij Dynabyte), hoefde ik maar 2 euro bij m'n kadobonnen te leggen

Ziet er goed uit, heb bijna de hele afgelopen nacht gespeeld
Ook goed dat je weer in een window kan spelen, itt Civ3!
pi_51897363
Ik zal Civ4 weer eens 'kopen'. Had hem gespeeld maar vond er absoluut niets aan. Civ2 blijft voor mij veruit het beste. Civ3 was iets minder maar door de verbeterde graphics (civ2 ziet er erg oud uit) wel beter speelbaar. Met Civ4 had ik helemaal niets. Kan me voorstellen dat het meer mensen aantrekt maar ik vond het weinig civ. Maar zal dus nogmaals een poging wagen.
pi_51898628
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja, in Civ 1 kwam je met je stoere [afbeelding] een miezerige [afbeelding] tegen, en verloor je gewoon.....
Die avatars zijn geweldig
pi_51898722
XP systeem voor legers is trouwens wel leuk
  vrijdag 27 juli 2007 @ 21:49:15 #172
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51899392
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 20:27 schreef Shakes het volgende:
Ik zal Civ4 weer eens 'kopen'. Had hem gespeeld maar vond er absoluut niets aan. Civ2 blijft voor mij veruit het beste. Civ3 was iets minder maar door de verbeterde graphics (civ2 ziet er erg oud uit) wel beter speelbaar. Met Civ4 had ik helemaal niets. Kan me voorstellen dat het meer mensen aantrekt maar ik vond het weinig civ. Maar zal dus nogmaals een poging wagen.
En dat terwijl de graphics van Civ4 ten opzichte van 3 spectaculair zijn verbeterd.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 22:46:39 #173
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_51900988
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 20:06 schreef remlof het volgende:
Woei, gister Civ4 en de Warlords add-on samen gekocht voor 27 euro (bij Dynabyte), hoefde ik maar 2 euro bij m'n kadobonnen te leggen

Ziet er goed uit, heb bijna de hele afgelopen nacht gespeeld
Ook goed dat je weer in een window kan spelen, itt Civ3!
Remlof, waarom? Koop dan beyond the sword, zit blijkbaar de meeste functionaliteit van warlords ook in (behalve scenarios, geen idee wie ze speelt) maar met veel meer. Plus, BTS is op de meeste plaatsen goedkoper dan warlords.

Ik zoek zelf overigens nog steeds waar BTS het meest goedkoop is, wat ik ben cheapo.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  vrijdag 27 juli 2007 @ 22:50:46 #174
104871 remlof
Europees federalist
pi_51901102
Ik ga morgen BTS vast kopen, maar ik wil sowieso eerst nog m'n potje Warlords afmaken.
Bij de Freerecordshop kost BTS twee tientjes, zei sidekick ergens eerder in dit topic.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 22:52:41 #175
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_51901162
Maar ik weet zeker dat ik het ergens voor 15 euro gezien heb, weet alleen niet meer waar.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
pi_51911451

[ Bericht 100% gewijzigd door Brentmeister op 28-07-2007 13:48:21 ]
Oh, and that's a bad miss!
pi_51911496
tvptje

[ Bericht 96% gewijzigd door Brentmeister op 28-07-2007 13:48:49 ]
Oh, and that's a bad miss!
  zaterdag 28 juli 2007 @ 16:46:36 #178
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_51915442
Gvd, iedereen hier zit al een week lekker BTS te spelen en ik zit maar te wachten op een belletje van Dynabyte dat mijn preorder binnen is.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:18:09 #179
104871 remlof
Europees federalist
pi_51916327
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef Frollo het volgende:
Gvd, iedereen hier zit al een week lekker BTS te spelen en ik zit maar te wachten op een belletje van Dynabyte dat mijn preorder binnen is.
Ik heb em vanmiddag bij V&D gekocht voor 19,99 euro. Was ongeveer de laatste winkel waar ik keek, bij de rest (FRS, MediaMarkt, Dynabyte en een gameshop) hadden ze em nog niet binnen.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:21:32 #180
15967 Frollo
pi_51916423
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:18 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik heb em vanmiddag bij V&D gekocht voor 19,99 euro. Was ongeveer de laatste winkel waar ik keek, bij de rest (FRS, MediaMarkt, Dynabyte en een gameshop) hadden ze em nog niet binnen.
Maat van mij heeft 'm net gehaald bij de Dynabyte in Arnhem. We waren daarvoor al bij de MM geweest en daar was het van: 'Nee joh, die komt nog láááng niet uit!'
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:23:42 #181
104871 remlof
Europees federalist
pi_51916498
Bij de Dynabyte in Arnhem is ie nu uitverkocht. Bij de V&D hebben ze er nog minstens 1. Tenminste een paar uur geleden
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:25:34 #182
104871 remlof
Europees federalist
pi_51916569
En BtS heeft tenminste een engelse manual, wat moet je met de nederlandse vertalingen van al die units, maakt het er niet echt duidelijker op
Gelukkig zijn de engelse manuals wel met bittorrent te vinden (die link uit de OP doet het niet meer).
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:25:44 #183
15967 Frollo
pi_51916574
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:23 schreef remlof het volgende:
Bij de Dynabyte in Arnhem is ie nu uitverkocht.
Klopt, mijn kameraad had de laatste.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 17:28:45 #184
15967 Frollo
pi_51916668
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:25 schreef remlof het volgende:
En BtS heeft tenminste een engelse manual, wat moet je met de nederlandse vertalingen van al die units, maakt het er niet echt duidelijker op
Gelukkig zijn de engelse manuals wel met bittorrent te vinden (die link uit de OP doet het niet meer).
Lol, idd, dan staat er zoiets als 'Beweeg je Strijder (Warrior) naar het vakje waarop een vijandelijke eenheid staat als je deze eenheid met je Strijder (Warrior) wilt aanvallen.'

Sowieso wordt de manual vaak al gedrukt wanneer het spel nog niet helemaal af is. Mijn info lees ik daarom liever gewoon op civfanatics. Of ingame natuurlijk
pi_51917820
Net even gekocht in de winkel voor ¤18,50. Netjes. Boekje zitten lezen en mooi dat je forten nu buiten je gebied kunt bouwen en er koloniën zijn.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 19:09:16 #186
15967 Frollo
pi_51919086
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:15 schreef Monidique het volgende:
Net even gekocht in de winkel voor ¤18,50. Netjes. Boekje zitten lezen en mooi dat je forten nu buiten je gebied kunt bouwen en er koloniën zijn.
Euh, zo te horen heb je Civ III gekocht.
  zondag 29 juli 2007 @ 12:40:38 #187
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_51931264
Ik heb twee jaar lang zitten kijken naar iedereen die CIV IV speelde, met het idee dat mijn computer te crappy zou zijn om hem te laten draaien (800mhz, 32MB graphicscard). Voor de grap heb ik hem toch eens gedownload (uiteraard met optie tot koop ), omdat ik na die BtS add-on toch wel heel nieuwsgierig begon te worden. Wat blijkt.... hij doet het gewoon op die roestbak . Enige is dat de leaderheads niet worden weergegeven en de filmpjes (intro, wonders, etc.) wat haperen, maar daar is wel mee te leven want na een potje of 5 ben ik er toch wel achter dat dit een hele verbetering is ten opzichte van CIV III, wat al een wereldspel was.

Worden hier nog wel eens multiplayer spelletjes gedaan, zoals met CIV III?
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
pi_51932297
Ik heb ook Civ IV BtS. Alleen nog maar met de Dutch gespeeld. Space Race en Cultural gehaald.

Vind Civ IV nog altijd wat minder dan deel 3, mijn favoriet. Wel beter aan deel 4 is de eenheidsbalans.
In Civ 3 kregen mijn goede eenheden net iets te vaak klop van slechtere eenheden...
pi_51932618
Ben hem toch maar aan het installen
pi_51933607
quote:
Op zondag 29 juli 2007 13:49 schreef De_Ananas het volgende:
BtS doet het
pi_51933807
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 19:09 schreef Frollo het volgende:

[..]

Euh, zo te horen heb je Civ III gekocht.
Uhhh? In Civ 4 Vanilla kon je toch geen forten buiten je gebied bouwen?
  zondag 29 juli 2007 @ 15:00:38 #192
15967 Frollo
pi_51934087
quote:
Op zondag 29 juli 2007 14:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Uhhh? In Civ 4 Vanilla kon je toch geen forten buiten je gebied bouwen?
Ik maakte een mopje.

Het bouwen van forten en kolonies zat in Civ III, was verwijderd in Civ IV en is nu blijkbaar toch weer terug. Daarom grapte ik: Nou, dan heb je zeker Civ III gekocht!
pi_51934173
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:00 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik maakte een mopje.

Het bouwen van forten en kolonies zat in Civ III, was verwijderd in Civ IV en is nu blijkbaar toch weer terug. Daarom grapte ik: Nou, dan heb je zeker Civ III gekocht!
Ja... maar nee... Nu kun je je overzeese (?) steden onafhankelijkheid gunnen.
  zondag 29 juli 2007 @ 15:07:43 #194
15967 Frollo
pi_51934270
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja... maar nee... Nu kun je je overzeese (?) steden onafhankelijkheid gunnen.
Aha, zo!

Alleen... wat bedoel je met 'onafhankelijkheid gunnen'?
pi_51934340
quote:
Op zondag 29 juli 2007 15:07 schreef Frollo het volgende:

[..]

Aha, zo!

Alleen... wat bedoel je met 'onafhankelijkheid gunnen'?
Ik citeer:
quote:
To deal with this expense, players may turn the cities on an overseas continent into a "Colony" . By granting... own, distinct civilization and become a vassal of the player.
pi_51943544
Pfff, heeft iemand tips voor wanneer je Civ4 blijft crashen? Het lijkt alsof ik met BTS er nog meer last van heb dan anders. Mijn systeem voldoet aan de aanbevolen eisen.

Ik zag net dat WO2-scenario ... ze hebben dhr. A. Hitler er netjes uit weggemanouvreerd.

Leider van de Sovjets: Stalin
Leider van de Amerikanen: Roosevelt
Leider van de Fransen: De Gaulle
Leider van de Italianen: Mussolini
Leider van de Duitsers: Hi .. oh ... von Papen
  zondag 29 juli 2007 @ 21:40:34 #197
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51943791
quote:
Op zondag 29 juli 2007 13:49 schreef De_Ananas het volgende:
.
Vrijheid
  zondag 29 juli 2007 @ 21:49:53 #198
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_51944053
Maar die vassal states die voortkomen uit je eigen mensen, is die vassalstatus permanent of kunnen ze ook net als vrijwillige vassalstates gewoon zeggen toedeledokie ik wil niet meer?
Vrijheid
  zondag 29 juli 2007 @ 22:17:57 #199
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51944808
quote:
Op zondag 29 juli 2007 21:31 schreef Dodecahedron het volgende:
Pfff, heeft iemand tips voor wanneer je Civ4 blijft crashen? Het lijkt alsof ik met BTS er nog meer last van heb dan anders. Mijn systeem voldoet aan de aanbevolen eisen.

Ik zag net dat WO2-scenario ... ze hebben dhr. A. Hitler er netjes uit weggemanouvreerd.

Leider van de Sovjets: Stalin
Leider van de Amerikanen: Roosevelt
Leider van de Fransen: De Gaulle
Leider van de Italianen: Mussolini
Leider van de Duitsers: Hi .. oh ... von Papen
Ik zag het ook ja. Mooi scenario trouwens, heel uitgebreid. Gelijk met moderne wapens vechten in een allesomvattende oorlog, maar het probleem is wel dat je veel tijd kwijt bent om alles een beetje te overzien zodat je goede keuzes kan maken.
  zondag 29 juli 2007 @ 22:18:42 #200
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51944832
Heb je de laatste patch van BtS al, D? Misschien dat dat helpt.
pi_51946524
quote:
Op zondag 29 juli 2007 22:18 schreef Sidekick het volgende:
Heb je de laatste patch van BtS al, D? Misschien dat dat helpt.
Inderdaad dat helpt.
pi_51946605
Snap er nog niet veel van, bouw zoals altijd gewoon veel wonderen
pi_51949523
En waar kan je zien hoeveel poppetjes je in je leger hebt, een gebouw af kan kopen en de civilepeida (ofzoiets)
pi_51949619
quote:
Op maandag 23 juli 2007 15:47 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Nee, dat was de bedoeling van het spel.
niet bepaald snugger
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_51950308
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:08 schreef Flashwin het volgende:

[..]

niet bepaald snugger
Deel 3 en 4 zijn veel minder militair gericht dus het klopt gewoon
  maandag 30 juli 2007 @ 01:53:27 #206
104871 remlof
Europees federalist
pi_51950594
Damn, het is weer bijna net zo verslavend als toen civ2 net uit was... Heb een uurtje of twintig gespeeld dit weekend
pi_51950616
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:53 schreef remlof het volgende:
Damn, het is weer bijna net zo verslavend als toen civ2 net uit was... Heb een uurtje of twintig gespeeld dit weekend
MÊNNUS BAGGEREN !!!11!EINZ

Ontopic: Waarom kan je niet gewoon met een manneke iemands land inlopen zodat je oorlog krijgt? Ik kan geen oorlog met Zweden krijgen als Finland zijnde in ww2
  maandag 30 juli 2007 @ 02:00:04 #208
104871 remlof
Europees federalist
pi_51950704
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:54 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Ontopic: Waarom kan je niet gewoon met een manneke iemands land inlopen zodat je oorlog krijgt? Ik kan geen oorlog met Zweden krijgen als Finland zijnde in ww2
Ik draai civ4 in een window zodat ik ONZ af en toe kan checken

In de normale game kan dat wel, iemands gebied betreden om een oorlog uit te lokken, tenzij je "open borders" hebt. Heb nog geen scenario's gespeeld, die zullen best gemod zijn waardoor het daar niet kan ofzo.
pi_51952227
quote:

[..]

Rechtsonder op Zweden klikken (of de naam van de leider van Zweden, weet niet hoe dat zit in dat scenario) en dan kom je in een dialoogscherm. Daar kun je hem de oorlog verklaren.
  maandag 30 juli 2007 @ 09:39:40 #210
15967 Frollo
pi_51952517
Of Alt+klikken, dan heb je meteen oorlog zonder dat je he-le-maal naar dat dialoogscherm moet.
pi_51952706
quote:
Op maandag 30 juli 2007 09:39 schreef Frollo het volgende:
Of Alt+klikken, dan heb je meteen oorlog zonder dat je he-le-maal naar dat dialoogscherm moet.
*noteert*
  maandag 30 juli 2007 @ 09:55:16 #212
15967 Frollo
pi_51952782
quote:
Op maandag 30 juli 2007 09:51 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

*noteert*
En met Ctrl+klik ga je meteen naar het handelsscherm geloof ik.

Maar sinds ik een keer per ongeluk oorlog heb verklaard, voer ik m'n diplomatie maar gewoon weer via het dialoogvenster. De meeste shortcuts gebruik ik vaak en graag, maar deze heb ik mezelf maar snel weer afgeleerd.
  maandag 30 juli 2007 @ 11:50:34 #213
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51955534
quote:

[..]

Soms kan je geen oorlog verklaren. Dit is binnen de 10 turns na een vredesovereenkomst, de eerste 10 turns na een Advanced Start, en scenario/mod specifieke belemmeringen. Bij WW2 mag je eerst ook geen oorlog verklaren (en wanneer je kiest voor de historische verloop van zaken dan kan je volgens mij nooit zelf bepalen wanneer het oorlog wordt).

Onderaan de mouse-over van een land staat dan "cannot declare war" in het rood.
pi_51955535
quote:
Op maandag 30 juli 2007 09:15 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Rechtsonder op Zweden klikken (of de naam van de leider van Zweden, weet niet hoe dat zit in dat scenario) en dan kom je in een dialoogscherm. Daar kun je hem de oorlog verklaren.
Staat er niet tussen, dat vond ik al zo gek
  maandag 30 juli 2007 @ 11:54:07 #215
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51955628
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:04 schreef De_Ananas het volgende:
En waar kan je zien hoeveel poppetjes je in je leger hebt
F5, of F2 en dan muis over de unit costs houden.
quote:
, een gebouw af kan kopen
City Screen, bovenaan bij de governorknoppen.
quote:
en de civilepeida (ofzoiets)
F12.
pi_51955678
Kan je ook ergens zien hoeveel alles kost? In Civ2 drukte je op f5 en zag je bij al je steden hoeveel income/science ze hadden en welke gebouwen je had en wat ze kosten
  maandag 30 juli 2007 @ 11:57:29 #217
15967 Frollo
pi_51955732
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:55 schreef De_Ananas het volgende:
Kan je ook ergens zien hoeveel alles kost? In Civ2 drukte je op f5 en zag je bij al je steden hoeveel income/science ze hadden en welke gebouwen je had en wat ze kosten
Met F1 zie je al je steden, als je dat bedoelt.
En gebouwen hebben trouwens geen maintenance meer.
  maandag 30 juli 2007 @ 11:59:01 #218
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51955762
F1 voor een overzicht hoeveel commerce en science (onder andere) een stad genereert. Bij BtS kan je zien welke gebouwen een stad heeft wanneer je de muis boven de productiebar hebt. De kosten van gebouwen staan in de Civilopedia.
pi_51955773
quote:
Op maandag 30 juli 2007 01:38 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Deel 3 en 4 zijn veel minder militair gericht dus het klopt gewoon
Als het jou puur om oorlog voeren gaat, ga je toch lekker C&C spelen oid.

Snap je eigenlijk wel wat Sid Meier's intentie is geweest met het creeren van de Civilization reeks?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_51955852
quote:
Op maandag 30 juli 2007 11:59 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Als het jou puur om oorlog voeren gaat, ga je toch lekker C&C spelen oid.

Snap je eigenlijk wel wat Sid Meier's intentie is geweest met het creeren van de Civilization reeks?
Deel 1 & 2 was veel vechten in vergelijking met 3 & 4

Maar dit kan opzich ook wel leuk zijn, tis alleen erg groot, snel vechten is er niet meer bij
  maandag 30 juli 2007 @ 12:06:18 #221
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51955962
BtS scenario Defense is vrijwel alleen maar vechten, plant een stad neer (en in latere rondes meer steden), koop wat units, later ook een paar techs (met nieuwe units) en overleef de hordes vijandelijke troepen en verdien geld voor elke stad die je succesvol hebt verdedigd. Geen gebouwen, geen improvements, geen religie, geen civics, geen food, hammers of beakers, geen corporations, geen bootjes, geen handel, geen diplomatie, alleen vechten. Defense. Misschien is dat iets voor je.
pi_51972340
Ook maar BTS aanschaffen.

Vind het altijd geweldig spel, maar ik vind het leuk om de 'echte aarde' te spelen. Helaas loopt het een beetje langzaam na het jaar 1500 met 18 spelers

Nu nieuwe PC dus moet goed komen
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_52000575
Ik blijf toch meer bij Civ III zitten.
Speel al 5 jaar Civ III, en deel 4 sinds release. Maar nooit boven het laagste niveau gespeeld.

Meest recente potje:
Map: Normal, Continents, Wet, 4 mld jaar oud
Natie: Nederland
Vijanden: 4

En weinig vechten in Civ III? Nonsens.
Heb verschillende oorlogen gevoerd.
Een paar op een rij:
1e Nederlands-Arabische Oorlog: (Eind klassieke tijd.)
Uitkomst: Draw. Massale inval van warriors, spearmen. Afgeslagen met Swordmen en 1 stad met de grond gelijk gemaakt.

1e NeArGe oorlog. Ne/Gr vs. Ar (Begin middeleeuwen)
Uitkomst: Defeat. (In totaal, want de Grieken verloren de helft van hun steden.)

Hierna was er even vrede, maar niet voor lang...
2e Nederlands-Arabische oorlog (eind middeleeuwen/begin industrial)
Uitkomst: Victory. Met m'n nieuwe Cavalry vaag ik het Arabische front weg. Meerdere steden met de grond gelijk gemaakt.
Later kwam Griekenland er ook bij. Maar ik zag mogelijkheden en verklaarde Griekenland ook de oorlog, omdat ze rubber hadden en ik niet. Samen met de Arabieren ze weggevaagd van het continent. Er was even vrede met de Arabieren, maar die eindigde toen ze weigerden hun troepen uit mijn gebied te halen.
Dankzij de rubber en olie die ik op ze veroverde kreeg ik de beschikking over bommenwerpers en tanks.

Inmiddels was het andere continent ontdekt, met daarop de Celts en Hittites.
Toen werd het even vrede, maar niet voor lang.
1e Wereldoorlog (Eind Industrial/begin Modern)
Er kwam weer oorlog met Arabië, en kort daarna ook met de Kelten. Tegen de Kelten bleef het rustig, maar tegen de Arabieren boekte ik behoorlijke terreinwinst.
Al snel was het weer vrede met de Kelten, maar de Arabieren waren koppig en werden tot minder dan een half-continent teruggedrongen.

Maar kort daarna viel mijn oog op de enige aluminum van de wereld. Een Keltische stad.
Het werd oorlog, en ik nam de stad in. Ze zetten vele middelen in om de stad terug te pakken, maar zonder succes.
De 2e wereldoorlog brak uit. En niet zonder gevolgen. Ik kreeg de beschikking over Modern Armors. En hoe.
De Arabieren werden in een snelle campagne weggeveegd. Maar eerst moesten 2 kleine Griekse steden er aan geloven, die op een ander eiland lagen.
De Kelten liepen zich stuk op mijn Mechs, en de Arabieren werden van het continent geveegd door de Modern Armors.
De Kelten bleven machtig. Ze hadden zelfs meer punten.
Maar toen zagen ze tot hun schrik een ruimteschip opstijgen. Ze waren verslagen. Ik ging naar Alpha Centauri.

Eindbalans:
Overwinningstype: Space Ship (Indien niet gebeurd nog een beurt of 8 tot cultural)
Tegenstanders uitgeroeid: 2
Score: 1130
pi_52056695
Die "Rhye's and Fall of Civilizations" is ook grappig zeg.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:41:34 #225
104871 remlof
Europees federalist
pi_52057031
Ah, het is weer weekend, nu durf ik wel weer Civ te spelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')