abonnement Unibet Coolblue
pi_172553823

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 5 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6% (bruto rente = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd**)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.30%= netto rente).
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (bruto rente = netto rente)
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Capital circle, leningen voor MKB, investeren vanaf E 500
Moneybrothers, leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Lendico, kredieten MKB (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen. Zo kan iedere geïnteresseerde inzicht verkrijgen in de portefeuilles van de verschillende crowdfunding platforms.
• Geldvoorelkaar: resultaten
• Collin Crowdfund: resultaten
• Funding Circle: resultaten
• Kapitaal Op Maat: resultaten
• Lendahand : resultaten
• Investormatch: resultaten
• Horeca Crowdfunding: resultaten
• Crowdaboutnow: resultaten
• Knab Crowdfunding: resultaten
• Oneplanetcrowd: resultaten
• The Dutch Deal: resultaten
• Voordegroei: resultaten

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_172554508
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:19 schreef Frandderouw het volgende:
En een nieuwe fruitteler bij CCF. Relatief lange looptijd en lage rente

looptijd: 72 mnd
rente: 6.5 %

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo héél nieuw is hij niet want dit wordt zijn tweede Collin lening. Ik hoop dat hij gauw volloopt (puur eigenbelang :7 :7 ) Ik kan uit de eerste pitch trouwens niet opmaken dat er toen al een tweede tranche gepland was, dus trek uw conclusie........

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 20-07-2017 18:03:24 ]
Pecunia non olet
pi_172555665
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 15:47 schreef jsuijker het volgende:

[..]

HA met morele waarde (apart als aandeelhouder met familie v zoveel vastgoed(inkomsten) plus verhuur van van dit vastgoed in een eigen BV)

Verder weten we ook dat de HA zelden aangewend wordt voor totale aflossing en komt er vaak een halfbakken deal uit.

Project heeft potentie maar door de defaults en afwikkeling hiervan wil ik simpelweg harde zekerheden die hier helaas ontbreken
Ik kijk met enige verwondering naar de kosten van het meubilair. Een kwart miljoen voor meubilair voor een paar honderd studenten. Veel geld. Ik vraag me af of dit via de Ikea en de Leen Bakker niet voor maximaal de helft van de kosten had gekund. En hoe lang het allemaal (in goede staat) blijft staan moet je je ook afvragen denk ik. Ik heb daar zelf slechte ervaringen mee opgedaan.
Pecunia non olet
pi_172556615
Nieuwe Collin vooraankondiging
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zekerheid 2e hypotheek voor de Crowd.
ING heeft 1e Hypotheek en verder alle zekerheden.
2016 had dit bedrijf omzet van 17 mln, netto cashflow overschot slechts 26.000 (is maar 0,15% van omzet)
Ik denk dat ik deze oversla.

De Commerce loopt jammer genoeg traag, terwijl daar juist zoveel zekerheden inzitten.(op 2 panden 1e hypotheek)
https://www.collincrowdfund.nl/de-commerce-b-v

[ Bericht 0% gewijzigd door Appeltje58 op 20-07-2017 19:41:50 ]
pi_172556727
zijn er anderen die ook bij TheDutchDeal zitten?
pi_172556850
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:31 schreef Appeltje58 het volgende:
Nieuwe Collin vooraankondiging
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zekerheid 2e hypotheek voor de Crowd.
ING heeft 1e Hypotheek en verder alle zekerheden.
2016 had dit bedrijf omzet van 17 mln, netto cashflow overschot slechts 26.000 (is maar 0,15% van omzet)
Ik denk dat ik deze oversla.

De Commerce loopt jammer genoeg traag, terwijl daar juist zoveel zekerheden inzitten.(op 2 panden 1e hypotheek)
https://www.collincrowdfund.nl/de-commerce-b-v
Ik sla ook over. Verkoop zo'n groot pand maar eens. Heel specifiek: https://www.google.nl/map(...)2.425272!4d4.8208224
pi_172557532
LAH gaat voor een Luxemburgse partner 1,5 miljoen ophalen bij de crowd (met mybucks als lokale partner):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 20-07-2017 21:15:37 ]
pi_172558258
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:31 schreef Appeltje58 het volgende:

De Commerce loopt jammer genoeg traag, terwijl daar juist zoveel zekerheden inzitten.(op 2 panden 1e hypotheek)
https://www.collincrowdfund.nl/de-commerce-b-v
straks nog even naar kijken, misschien stap ik wel in
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172558466
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:31 schreef Appeltje58 het volgende:


De Commerce loopt jammer genoeg traag, terwijl daar juist zoveel zekerheden inzitten.(op 2 panden 1e hypotheek)
https://www.collincrowdfund.nl/de-commerce-b-v
De Crowdfundingwereld blijft verbazen.

Misschien vinden de investeerders dit net te complex? Ik snap echt niet dat hij nog niet vol zit.
pi_172559408
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De Crowdfundingwereld blijft verbazen.

Misschien vinden de investeerders dit net te complex? Ik snap echt niet dat hij nog niet vol zit.
Ondanks dat het Horeca is zit ik er wel in. Mijn tweede horeca project ooit.
pi_172559416
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De Crowdfundingwereld blijft verbazen.

Misschien vinden de investeerders dit net te complex? Ik snap echt niet dat hij nog niet vol zit.
Ik neem hem niet mee om verschillende redenen. De helft van je investering wordt mogelijk pas na 60 maanden afgelost. Als het vastgoed eerder wordt verkocht, wordt slechts de helft van je inleg direct afgelost (met 3 maanden rentefooi) en zijn de zekerheden voor het openstaand restant verdwenen. Het is horeca die ook nog eens op maandag en dinsdag gesloten is. Handig voor de passanten op die dagen. Als hij de omzet wil verhogen zou ik gewoon de toko wat langer en wat meer opendoen. Er zijn ook nog eens veel concullega’s in de buurt.

Hij heeft een omzet van 667K met slechts 15K winst. Dan doe je iets niet helemaal goed vind ik. En door een nieuwe chefkok gaat de winst door hocus pocus met 400% stijgen. Voor mij volkomen ongeloofwaardig.
pi_172559523
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De Crowdfundingwereld blijft verbazen.

Misschien vinden de investeerders dit net te complex? Ik snap echt niet dat hij nog niet vol zit.
Cijfers zijn niet al te best. Heb toch idee dat veel investeerders meer waarde aan de cijfers en de pitch hechten dan zekerheden. Zie ik ook terug bij GvE projecten. Volgende week zal deze toch wel vollopen verwacht ik.
pi_172559678
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 20:59 schreef mike79_n het volgende:
Als het vastgoed eerder wordt verkocht, wordt slechts de helft van je inleg direct afgelost (met 3 maanden rentefooi) en zijn de zekerheden voor het openstaand restant verdwenen.
Na verkoop blijft de 1e hypotheek op het horecapand van ruim 450k bestaan tegen minder dan 150k schuld (want lineaire aflossing).
pi_172560127
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Na verkoop blijft de 1e hypotheek op het horecapand van ruim 450k bestaan tegen minder dan 150k schuld (want lineaire aflossing).
Je hebt gelijk. Het was verwarrend omdat blijkbaar bij het woonhuis ook een deel zakelijk zit waar De Commerce niet in gevestigd is. 475K voor maximaal 150K lijkt mij ruim voldoende. Overigens neem ik hem nog steeds niet mee maar de zekerheden lijken op orde.
pi_172560349
Ik kom er net achter dat ik inmiddels een bronzen status heb bij Collin. 10% korting op de fee is altijd fijn, maar het maakt eigenlijk geen verschil. Een project is wel of niet interessant en daar doet die korting niets aan af.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172561360
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

Cijfers zijn niet al te best. Heb toch idee dat veel investeerders meer waarde aan de cijfers en de pitch hechten dan zekerheden. Zie ik ook terug bij GvE projecten. Volgende week zal deze toch wel vollopen verwacht ik.
Cijfers zijn mij te veel te manipuleren. Ik hecht tegenwoordig het meeste aan de zekerheden. Uiteraard moet de rest van het verhaal ook wel acceptabel zijn. Daarnaast blijven natuurlijk uitzonderingen de regel bevestigen :7
pi_172561625
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:13 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Het was verwarrend omdat blijkbaar bij het woonhuis ook een deel zakelijk zit waar De Commerce niet in gevestigd is. 475K voor maximaal 150K lijkt mij ruim voldoende. Overigens neem ik hem nog steeds niet mee maar de zekerheden lijken op orde.
Na veel wikken en wegen toch meegenomen. De cijfers zijn niet best, een geprognosticeerde cashflow van ¤ 62.000 en een rente/aflossing van Collin van +/- ¤ 43.000( op jaarbasis). Hij zal dus nog wel wat moeten doen om de kosten nog verder te verlagen. De zekerheden hebben mij overgehaald.
pi_172561920
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2x 2e hypotheek en groot deel (75%) aflossingsvrij.

Iets ingewikkelder project dan Commerce vanwege moeilijk verkoopbaar pand van ruim 1,3 miljoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 20-07-2017 22:11:47 ]
pi_172562446
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 21:18 schreef komrad het volgende:
Ik kom er net achter dat ik inmiddels een bronzen status heb bij Collin. 10% korting op de fee is altijd fijn, maar het maakt eigenlijk geen verschil. Een project is wel of niet interessant en daar doet die korting niets aan af.
Uiteraard kijk je eerst naar de projecten maar daarnaast is het wel positief dat ze dit voor actieve investeerders doen. Wat ook positief is dat ze het niet alleen op basis van het totaalbedrag aan investeringen doen (voor de grote investeerders) maar je ook een korting kunt krijgen door het aantal investeringen wat je gedaan hebt.
pi_172562736
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:31 schreef Appeltje58 het volgende:
Nieuwe Collin vooraankondiging
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik laat deze ook graag aan mij voorbij gaan.
pi_172563471
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik laat deze ook graag aan mij voorbij gaan.
Helemaal mee eens, een flinterdun resultaat op zo'n hoge omzet, waarbij je mag aannemen dat ze alle boekhoudkundige trucs uit de hoge hoed hebben getoverd om positief af te kunnen sluiten voor deze pitch.
Als je 150 jaar bestaat dan is het ergens triest dat je nog steeds voor 63% met vreemd vermogen gefinancierd bent, of zie ik dat verkeerd?

Hotel Brabant vind ik een stuk interessanter. Voldoende overwaarde in beide panden, dus twee kansen voor de prijs van één, moet toch wel heel vreemd lopen wil je daar geld op verliezen? Met hotels heb ik trouwens goede crowdfundervaringen, ben een paar maanden terug nog op bezoek geweest bij King's Court en dat loopt geweldig, had ik er maar meer ingelegd :)
Pecunia non olet
pi_172563916
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, een flinterdun resultaat op zo'n hoge omzet, waarbij je mag aannemen dat ze alle boekhoudkundige trucs uit de hoge hoed hebben getoverd om positief af te kunnen sluiten voor deze pitch.
Als je 150 jaar bestaat dan is het ergens triest dat je nog steeds voor 63% met vreemd vermogen gefinancierd bent, of zie ik dat verkeerd?

Hotel Brabant vind ik een stuk interessanter. Voldoende overwaarde in beide panden, dus twee kansen voor de prijs van één, moet toch wel heel vreemd lopen wil je daar geld op verliezen? Met hotels heb ik trouwens goede crowdfundervaringen, ben een paar maanden terug nog op bezoek geweest bij King's Court en dat loopt geweldig, had ik er maar meer ingelegd :)
Tja, hotel Brabant. Over slechte cijfers gesproken. Daar kan ik in dit geval helemaal niet blij van worden. Ook heb ik de indruk dat alles uit de kast is gehaald om dit op papier mogelijk te maken. Ook worden de constructies wel steeds wat gecompliceerder...
Op papier zien de totale zekerheden er wel goed uit inderdaad maar aan de andere kant lijkt mij dit nou niet een erg makkelijk te verkopen pand. En wat een schulden allemaal, stapelen, stapelen, stapelen. Ik twijfel nog een beetje.
pi_172564153
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:50 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, hotel Brabant. Over slechte cijfers gesproken. Daar kan ik in dit geval helemaal niet blij van worden. Ook heb ik de indruk dat alles uit de kast is gehaald om dit op papier mogelijk te maken. Ook worden de constructies wel steeds wat gecompliceerder...
Op papier zien de totale zekerheden er wel goed uit inderdaad maar aan de andere kant lijkt mij dit nou niet een erg makkelijk te verkopen pand. En wat een schulden allemaal, stapelen, stapelen, stapelen. Ik twijfel nog een beetje.
Dat ze zoveel zekerheden weggeven zal inderdaad met de zeer matige balanscijfers te maken hebben, maar ja goede balanscijfers zeggen ook niet alles hebben we deze week moeten ervaren :( Ik heb wel de indruk dat deze mensen een uitgebreid netwerk kunnen mobiliseren als het echt minder zou gaan.
Misschien daarom een buitenkansje, denk dat ik er toch maar de minimale inleg in stop. Lang te koop staan hoeft niet te betekenen dat je er geld op verliest, en de renteberekening loopt in dat geval toch gewoon door?
Pecunia non olet
pi_172564201
Hotel Brabant
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het eerste pand is horecapand https://www.google.nl/map(...).4847176!4d5.1420234
Het 2e pand (van de vader) is volgens pitch horecapand
op google zien Rielseweg 875 en 879 te Tilburg er niet als horeca uit, eerder industrie panden.
https://www.google.nl/map(...)1.5308651!4d5.033184
https://www.google.nl/map(...).5308411!4d5.0328327


Toevoeging 23.30 uur er heeft wel 5x horeca gezeten in dit "industriepand"
Adres
Rielseweg 875
5032 SB Tilburg

Website
http://www.thereturn.nl (werkt niet meer)

Historie
hierna kwam hier spot » Discotheek Club-X » Discotheek Carpe DM » Discotheek Zenzationz » Discotheek eQlipse

http://www.tsapper.nl/tilburg/discotheek/return

[ Bericht 3% gewijzigd door Appeltje58 op 20-07-2017 23:36:52 ]
pi_172564399
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Uiteraard kijk je eerst naar de projecten maar daarnaast is het wel positief dat ze dit voor actieve investeerders doen. Wat ook positief is dat ze het niet alleen op basis van het totaalbedrag aan investeringen doen (voor de grote investeerders) maar je ook een korting kunt krijgen door het aantal investeringen wat je gedaan hebt.
Ik vind het ook positief hoor :) bedoelde alleen maar dat het voor de investeringsbeslissing niet uitmaakt.
Bij Collin leg ik altijd voor het minimale bedrag is dus ik moet het hebben van het aantal investeringen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172564661
t.a.v. Hotel Brabant
Rabobank heeft 1e hypotheek en 2 keer 1e pandrecht.
2e hypotheek zit toch meer risico in en die "horeca industrie panden" met marktwaarde van ¤ 1.385.000,-. zijn moeilijk verkoopbaar.
Ik twijfel
pi_172565255
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:12 schreef Appeltje58 het volgende:
t.a.v. Hotel Brabant
Rabobank heeft 1e hypotheek en 2 keer 1e pandrecht.
2e hypotheek zit toch meer risico in en die "horeca industrie panden" met marktwaarde van ¤ 1.385.000,-. zijn moeilijk verkoopbaar.
Ik twijfel
Wat googlen levert op dat Rielseweg 875 - 879 te Tilburg een uitgangsgelegenheid is die de afgelopen jaren de namen Carpe Dien, Eqlipse en Return heeft gehad. De bedrag van ¤ 1.385.000 neem ik met wat kilo's zout. Ik twijfel op grond van de zeer beperkte cash flow, de hoge schulden, de Rabo die tweemaal een 1e hypotheek heeft en het feit dat ik het idee heb dat de vader het hotel als vrijwilliger runt ipv de dochter die vooral actief is op kantoor. Maar aan de andere kant een familie met vermogen en positieve berichten op social media. Voorlopig een No Go.
pi_172565400
Voor de liefhebber, er staat weer ¤ 8.000 open bij De Schatberg:
https://www.collincrowdfund.nl/de-schatberg/
pi_172566779
CCF is weer bezig met het verzamelen van nieuwe projecten. Hierbij nog een:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt wel vol zonder mij.
pi_172567165
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 04:53 schreef djh77 het volgende:
CCF is weer bezig met het verzamelen van nieuwe projecten. Hierbij nog een:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt wel vol zonder mij.
Man, man, moeten jullie voor de grap eens kijken naar het verschil in zekerheden en rente tussen de Rabobank en de crowd. Wij het grootste risico de Rabo de zekerheden (wat is nieuw :() en als bonus krijgt de Rabo ook nog eens een hogere rentevergoeding terwijl de Crowd het grootste deel van de lening mag verstrekken.
Voor mij een dikke NEE.
pi_172567242
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 04:53 schreef djh77 het volgende:
CCF is weer bezig met het verzamelen van nieuwe projecten. Hierbij nog een:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt wel vol zonder mij.
De slechtste collin ooit? Geen zekerheden en totale gebakken lucht.
pi_172567522
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 07:22 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

De slechtste collin ooit? Geen zekerheden en totale gebakken lucht.
Waarschijnlijk van een coach die zijn target nog steeds niet heeft gehaald dit jaar😉
Pecunia non olet
pi_172568052
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, een flinterdun resultaat op zo'n hoge omzet, waarbij je mag aannemen dat ze alle boekhoudkundige trucs uit de hoge hoed hebben getoverd om positief af te kunnen sluiten voor deze pitch.
Als je 150 jaar bestaat dan is het ergens triest dat je nog steeds voor 63% met vreemd vermogen gefinancierd bent, of zie ik dat verkeerd?

Hotel Brabant vind ik een stuk interessanter. Voldoende overwaarde in beide panden, dus twee kansen voor de prijs van één, moet toch wel heel vreemd lopen wil je daar geld op verliezen? Met hotels heb ik trouwens goede crowdfundervaringen, ben een paar maanden terug nog op bezoek geweest bij King's Court en dat loopt geweldig, had ik er maar meer ingelegd :)
Goed om te horen van King's court, daar zit ik ook in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172568424
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 09:18 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Goed om te horen van King's court, daar zit ik ook in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
King's court had via GVE in oktober 2016 aangegeven dat de kamers vanaf 1 april 2017 drie jaar zouden vol zitten. Mooi om te lezen dat dat ook in de praktijk zo is!
pi_172568939
Na de soap van begin deze week bij de Belhamels van KoM blijft het nu erg stil.... Aflossing is nog niet binnen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172568945
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:39 schreef ML45 het volgende:

[..]

Wat googlen levert op dat Rielseweg 875 - 879 te Tilburg een uitgangsgelegenheid is die de afgelopen jaren de namen Carpe Dien, Eqlipse en Return heeft gehad. De bedrag van ¤ 1.385.000 neem ik met wat kilo's zout. Ik twijfel op grond van de zeer beperkte cash flow, de hoge schulden, de Rabo die tweemaal een 1e hypotheek heeft en het feit dat ik het idee heb dat de vader het hotel als vrijwilliger runt ipv de dochter die vooral actief is op kantoor. Maar aan de andere kant een familie met vermogen en positieve berichten op social media. Voorlopig een No Go.
Dit project is voor mij ook een no-go. Ik vrees dat de zekerheden niet veel waard zijn en er komen vast en zeker betere projecten langs in de toekomst.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 10:22:53 #37
132191 -jos-
Money=Power
pi_172569048
Krijg zojuist een mail dat de resterende 10 termijnen van project 006487 | Dokterbed vandaag in één keer afgelost worden. Toch ook weer eens een positief bericht van GVE.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172569225
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 10:22 schreef -jos- het volgende:
Krijg zojuist een mail dat de resterende 10 termijnen van project 006487 | Dokterbed vandaag in één keer afgelost worden. Toch ook weer eens een positief bericht van GVE.
Mooi, iedereen die hierin deelneemt gefeliciteerd. Pas als alle termijnen netjes zijn terugbetaald kan je spreken van een succesvolle investering.
pi_172569468
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 22:58 schreef Appeltje58 het volgende:
Hotel Brabant
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het eerste pand is horecapand https://www.google.nl/map(...).4847176!4d5.1420234
Het 2e pand (van de vader) is volgens pitch horecapand
op google zien Rielseweg 875 en 879 te Tilburg er niet als horeca uit, eerder industrie panden.
https://www.google.nl/map(...)1.5308651!4d5.033184
https://www.google.nl/map(...).5308411!4d5.0328327

Toevoeging 23.30 uur er heeft wel 5x horeca gezeten in dit "industriepand"
Adres
Rielseweg 875
5032 SB Tilburg

Website
http://www.thereturn.nl (werkt niet meer)

Historie
hierna kwam hier spot » Discotheek Club-X » Discotheek Carpe DM » Discotheek Zenzationz » Discotheek eQlipse

http://www.tsapper.nl/tilburg/discotheek/return

Dus op dit moment zit eQlipse er nog in? Bestemming discotheek verklaart natuurlijk wel het uiterlijk van het pand.
Pecunia non olet
pi_172569636
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2017 18:56 schreef djh77 het volgende:
Ohoh KoM heeft weer een keer een financiering verstrekt voordat de zekerheden zijn vastgelegd (en 2mnd later nog steeds niet):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reactie KoM:
quote:
Wellicht is u opgevallen dat er nog geen 2e hypothecaire inschrijving heeft plaatsgevonden. Alhoewel het onze standaardprocedure is dit voor het uitboeken van de lening te doen is hier van afgeweken gezien de goede vertrouwensrelatie met de onderneemster. Laat onverlet dat het onze verantwoordelijkheid is te zorgen voor een zsm correcte afhandeling hiervan. De status is dat de ING uiteraard akkoord is, en door vakanties een grote achterstand heeft. Vandaag is er nog contact geweest met de onderneemster. Zij én de notaris zullen vandaag nog met de ING contact opnemen om deze akte zsm af te wikkelen. Zodra deze is er zullen wij de akte bij het project uploaden en er hier melding van maken.
Bewuste actie dus.... oO/
pi_172569699
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 10:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Reactie KoM:

[..]

Bewuste actie dus.... oO/
Altijd makkelijk met het geld van een ander :X
pi_172569854
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 10:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Reactie KoM:

[..]

Bewuste actie dus.... oO/
als dit mis gaat, betekent dit in potentie een enorme strop voor KoM want ze worden hiermee natuurlijk schadeplichtig.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172570048
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172570280
Bestaande sportschool met 1e hypotheek: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16559

Ik heb hem meegenomen (obv de zekerheden). Break even na 18 mnd (wanneer pand verkocht is).

[ Bericht 6% gewijzigd door djh77 op 21-07-2017 11:49:41 ]
pi_172570316
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 11:30 schreef djh77 het volgende:
Sportschool met 1e hypotheek: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16559
Ja, zat hem net te bekijken. Niet onaardig met die eerste hypotheek van 75k (door de verhuurder). De helft van het te lenen bedrag is hiermee afgedekt. De cijfers zie er verder niet al te best uit maar het is dan ook een 5. De hypotheek is overigens op een naastgelegen pand. Verder bestaand bedrijf. Normaal gesproken doe ik geen 5 maar deze neem ik denk ik toch mee. Wat vinden jullie hiervan?

[ Bericht 12% gewijzigd door Horsemen op 21-07-2017 11:45:09 ]
pi_172570562
Negatief eigen vermogen, klasse 5 (meeste defaults hebben klasse 5), en een prognose die in 2018 meer dan verdubbelt tov 2017.

Ik pas.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 11:43:28 #47
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172570570
Ik pas ook; die markt is al zo verzadigd.
pi_172570893
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 11:30 schreef djh77 het volgende:
Bestaande sportschool met 1e hypotheek: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16559

Ik heb hem meegenomen (obv de zekerheden). Break even na 18 mnd (wanneer pand verkocht is).
Ik heb hem ook meegepakt. Het is een annuïteit, dus aflossing, waardoor na grofweg 2 jaar de 1e hypotheek volledig dekkend is. 8% is in mijn ogen een nette rente vergoeding voor het tijdelijke extra risico. Ook geeft de verhuurder duidelijk aan dat hij er vertrouwen in heeft.
pi_172571361
CCF is lekker bezig vandaag.

Hotel Brabant
Weinig winst, groot leenbedrag en bijna alle zekerheden liggen bij de Rabobank.
Voor mij een Nee.

Fruitteeltbedrijf Van Assche
Onduidelijk waarom ze nu geld nodig hebben. Er is geen directe investering en naast een groei op basis van een vorige CF actie, zie ik geen verschillen met de afgelopen jaren. Dat er nu ineens meer werkkapitaal nodig is geeft mij geen vertrouwen in hoe het met het bedrijf gaat. De bank wil niet meer uitlenen. Verder geen zekerheden.
Voor mij een Nee.

Houtimport Gras
Ook hier onduidelijk waar het geld voor nodig is. Er is geen directe investering. Het geld lijkt voornamelijk nodig om hun leveranciers te kunnen betalen. De bank wil niet meer uitlenen maar pakt wel alle zekerheden.
Voor mij een Nee.

Ik verdom het om het risico van de bank te gaan dragen. Banken proberen steeds meer hun risico's op de crowd af te wentelen. Als er ondernemers zijn met een goed voorstel om een investering te financieren, geef dan ook de crowd de zekerheden.

De Commerce
Weer een bank die uit de bocht vliegt. Dit keer is blijkbaar de hypotheek opgezegd en omgezet in een veel duurdere kredietfaciliteit (RC). Hier is tenminste duidelijk waar het geld voor nodig is, namelijk herfinanciering van de hypotheek. En de zekerheden die daar bij horen worden dan ook netjes aan de crowd gegeven.

Wel horeca, die negeer ik meestal. In eerste instantie dus ook niet gelezen, maar op basis van opmerkingen hier op het forum toch doorgelezen.

Omzet is goed, maar netto winst is erg laag. Ook zie ik weinig kansen om de omzet te verhogen. De financiële situatie kan een reden zijn waarom de bank zich terugtrekt. Mijn beeld is dat hij de crowdfunding hard nodig heeft, want als deze CF investering niet slaagt is hij waarschijnlijk failliet, omdat hij het krediet van de bank niet meer kan terugbetalen.

Op basis van de zekerheden pak ik hem mee voor mijn normale bedrag.

Sell view
Net als horeca vallen internetsites en apps bij mij onder de categorie 'niet doen'.
Ik zie bij deze pitch geen enkele reden om hier vanaf te wijken.

De Beren Bezorgrestaurant Tilburg
Horeca en geen sterke zekerheden.
Voor mij een nee.
pi_172571398
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 11:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, zat hem net te bekijken. Niet onaardig met die eerste hypotheek van 75k (door de verhuurder). De helft van het te lenen bedrag is hiermee afgedekt. De cijfers zie er verder niet al te best uit maar het is dan ook een 5. De hypotheek is overigens op een naastgelegen pand. Verder bestaand bedrijf. Normaal gesproken doe ik geen 5 maar deze neem ik denk ik toch mee. Wat vinden jullie hiervan?
Ik neem hem mee obv reeds lang lopende zaak, goede recensies op internet en de hypotheek. Het negatieve eigen vermogen en de langlopende schuld zijn mi veroorzaakt door het uitkopen van de zus. De risico indeling van 5 begrijp ik niet gezien bovenstaande en het feit dat de jaarlijkse aflossing/rente ongeveer ¤ 30.000 zijn en het geprognosticeerde resultaat over 2017 ¤ 62.000. Er rest dus nog ¤ 32.000 voor hem om van te leven c.q. als buffer.
pi_172573388
De top 10 van week 29:
pi_172573507
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:23 schreef dyna18 het volgende:

Net als horeca vallen internetsites en apps bij mij onder de categorie 'niet doen'.

En toch, ik ben nu zo'n 2 jaar bezig met crowdfunding en juist bij horeca (HCN) loopt alles tot nu toe vlekkeloos. Projecten, betalingen en uitbetalingen, beantwoording van vragen, communicatie, hun eigen IT.
pi_172574398
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:56 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

En toch, ik ben nu zo'n 2 jaar bezig met crowdfunding en juist bij horeca (HCN) loopt alles tot nu toe vlekkeloos. Projecten, betalingen en uitbetalingen, beantwoording van vragen, communicatie, hun eigen IT.
Zelf ben ik ook terughoudend met horeca. Nu gaat de economie fantastisch, maar als het straks weer minder wordt, is horeca toch één van de eerste dingen waar mensen op gaan bezuinigen.
pi_172575015
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:30 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Zelf ben ik ook terughoudend met horeca. Nu gaat de economie fantastisch, maar als het straks weer minder wordt, is horeca toch één van de eerste dingen waar mensen op gaan bezuinigen.
Maar niet op frietzaken (gaan juist beter draaien?) of ketens met een hele gunstige prijs/kwaliteitverhouding lijkt me. Het zijn juist de chique tenten met meer gebakken lucht dan eten, die moeten vrezen.
Pecunia non olet
pi_172575884
Mail van Collin voor de laatste stukje van FoodFirst Network vol te krijgen, en zo te zien gaat dat lukken want hij staat op 98%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172576232
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:39 schreef Horsemen het volgende:
Mail van Collin voor de laatste stukje van FoodFirst Network vol te krijgen, en zo te zien gaat dat lukken want hij staat op 98%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zouden er nou echt mensen zijn die hiervoor warm lopen en er 5000 euro voor over hebben?
pi_172576261
De nieuwe SiG staat nu ook open voor investering:
https://investeren.sameni(...)aan-41b-te-rotterdam

Volgens mij weer dezelfde persoon, hoewel ik liever ook over personen zou spreiden, vind ik het risico acceptabel aangezien er een 1e hypotheekrecht is.
pi_172576411
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 15:59 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Zouden er nou echt mensen zijn die hiervoor warm lopen en er 5000 euro voor over hebben?
Ja, klaarblijkelijk. Ik zie bedragen van 5 en 10k voorbij komen.....
pi_172576446
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:01 schreef Mynheer007 het volgende:
De nieuwe SiG staat nu ook open voor investering:
https://investeren.sameni(...)aan-41b-te-rotterdam

Volgens mij weer dezelfde persoon, hoewel ik liever ook over personen zou spreiden, vind ik het risico acceptabel aangezien er een 1e hypotheekrecht is.
Ik kreeg bij zijn vorige aanvraag de reactie dat het faillissement waar de heer Koole in betrokken was bekend was, maar geen probleem was. Wel gingen ze het voortaan melden in de pitches van de heer Koole, om vragen daarover voor te zijn. Misschien ben ik een muggenzifter, maar ik zie die belofte niet terug in de pitch.
pi_172576735
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:09 schreef Certeco het volgende:

[..]

Ik kreeg bij zijn vorige aanvraag de reactie dat het faillissement waar de heer Koole in betrokken was bekend was, maar geen probleem was. Wel gingen ze het voortaan melden in de pitches van de heer Koole, om vragen daarover voor te zijn. Misschien ben ik een muggenzifter, maar ik zie die belofte niet terug in de pitch.
Daar heb je helemaal gelijk in en ik zou ze daar ook zeker op wijzen.
Overigens zal dit project maar tot 72,7% worden gefinancierd, dat is net iets gunstiger voor de mensen in de 2e schijf.
pi_172577653
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:01 schreef Mynheer007 het volgende:
De nieuwe SiG staat nu ook open voor investering:
https://investeren.sameni(...)aan-41b-te-rotterdam

Volgens mij weer dezelfde persoon, hoewel ik liever ook over personen zou spreiden, vind ik het risico acceptabel aangezien er een 1e hypotheekrecht is.
Ik heb hem ook weer meegenomen.
Drie projecten open op SiG, een record.
pi_172578460
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb hem ook weer meegenomen.
Drie projecten open op SiG, een record.
En ook prima projecten. Ik denk dat SiG gewoon nog bij te weinig investeerders bekend is.
(wat mij inziens prima is, wat ik zou geen CCF taferelen willen waar het rennen om mee te mogen doen is.)

Dat er maar veel mooie investeringen mogen volgen. Zekerheid is erg belangrijk bij een risicovolle investering die CF is. En de hypothecaire zekerheid die SiG biedt is daar een mooi voorbeeld van. Vooral nu zie je bij andere platformen het ene na het andere probleem ontstaan en dan blijkt de zekerheid ook nog eens boterzacht. Op dit moment zijn de SiG projecten mijn favoriete projecten.

Edit: wat je trouwens ziet is dat ook investeerders SiG ontdekt hebben. 3 investeerders hebben meerdere projecten er op staan. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Door meerdere panden te verhuren krijg je een spreiding van de huurinkomsten. Dit maakt de geldstroom minder volatiel.
pi_172579053
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

En ook prima projecten. Ik denk dat SiG gewoon nog bij te weinig investeerders bekend is.
(wat mij inziens prima is, wat ik zou geen CCF taferelen willen waar het rennen om mee te mogen doen is.)

Dat er maar veel mooie investeringen mogen volgen. Zekerheid is erg belangrijk bij een risicovolle investering die CF is. En de hypothecaire zekerheid die SiG biedt is daar een mooi voorbeeld van. Vooral nu zie je bij andere platformen het ene na het andere probleem ontstaan en dan blijkt de zekerheid ook nog eens boterzacht. Op dit moment zijn de SiG projecten mijn favoriete projecten.

Edit: wat je trouwens ziet is dat ook investeerders SiG ontdekt hebben. 3 investeerders hebben meerdere projecten er op staan. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Door meerdere panden te verhuren krijg je een spreiding van de huurinkomsten. Dit maakt de geldstroom minder volatiel.
Hoe kijken jullie tegen het risico van herfinancieren aan wanneer de lening na 5 jaar afloopt?
  vrijdag 21 juli 2017 @ 18:40:38 #64
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_172579613
(samenwerking Centraal Beheer met) GvE in verzekeringenland
pi_172579659
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 18:13 schreef ML45 het volgende:

[..]

Hoe kijken jullie tegen het risico van herfinancieren aan wanneer de lening na 5 jaar afloopt?
Als herfinanciering niet lukt, kunnen we de toko verkopen. Voor schijf 1 zal dan normaliter geen probleem zijn. Schijf 2 is het risico wat groter (bij een niet verder stijgende huizenmarkt).

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 21-07-2017 18:54:02 ]
pi_172580823
Verhuisbericht GvE:
Let op, per 1 augustus 2017 verhuizen wij naar:
Vonk360
Traverse 3
3905 NL Veenendaal

http://www.fundainbusines(...)85402963-traverse-3/
pi_172582178
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 19:31 schreef Appeltje58 het volgende:
De Commerce loopt jammer genoeg traag, terwijl daar juist zoveel zekerheden inzitten.(op 2 panden 1e hypotheek)
https://www.collincrowdfund.nl/de-commerce-b-v
Goede vraag op CCF over commerce. Rentevergoeding staat niet duidelijk in de pitch. Gaat dus over het aflossingsvrije gedeelte.
quote:
Ik neem aan dat de gehele restant lening wordt afgelost bij verkoop van het O.G.
Wordt de 3 maanden extra rente berekend over de gehele restschuld?
Collin Crowdfund
21-07-2017 14:16
Geachte investeerder,
Dank voor uw vraag.
Bij verkoop van het onroerend goed wordt de restantschuld (aan het einde van de overeengekomen looptijd) van ¤ 150.000,- afgelost.
Op dat moment ontvangt u als investeerder 3 maanden rente over de ¤150.000,-.
Met vriendelijke groet,
Collin Crowdfund.
pi_172585147
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

En ook prima projecten. Ik denk dat SiG gewoon nog bij te weinig investeerders bekend is.
(wat mij inziens prima is, wat ik zou geen CCF taferelen willen waar het rennen om mee te mogen doen is.)

Dat er maar veel mooie investeringen mogen volgen. Zekerheid is erg belangrijk bij een risicovolle investering die CF is. En de hypothecaire zekerheid die SiG biedt is daar een mooi voorbeeld van. Vooral nu zie je bij andere platformen het ene na het andere probleem ontstaan en dan blijkt de zekerheid ook nog eens boterzacht. Op dit moment zijn de SiG projecten mijn favoriete projecten.

Edit: wat je trouwens ziet is dat ook investeerders SiG ontdekt hebben. 3 investeerders hebben meerdere projecten er op staan. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Door meerdere panden te verhuren krijg je een spreiding van de huurinkomsten. Dit maakt de geldstroom minder volatiel.
Is het bedrag op de wallet bij SIG beschermd tegen een mogelijk failliet v SIG?
0.25 cent per terugstorting bij alleen rentebetalingen hakt natuurlijk sterk in t rendement
pi_172586252
Ja, ze hebben een stichting derdengelden en maken gebruik van een externe betaaldienstverlener.
pi_172591045
Voor wie de Vlasstraat-Utrecht op SiG heeft gemist. Er staat nog E 500 in schijf 1 open: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht
pi_172591087
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:14 schreef djh77 het volgende:
Voor wie de Vlasstraat-Utrecht op SiG heeft gemist. Er staat nog E 500 in schijf 1 open: https://investeren.sameni(...)traat-3-a-te-utrecht
En zelfs nog in de 1e schijf :7
pi_172592041
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 09:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En zelfs nog in de 1e schijf :7
En weer vol gelukkig.
pi_172592688
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 10:51 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

En weer vol gelukkig.
Blijkbaar een investeerder die afgehaakt heeft.
Nu nog even die andere projecten vol krijgen.
pi_172592946
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 11:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Blijkbaar een investeerder die afgehaakt heeft.
Nu nog even die andere projecten vol krijgen.
Ik heb mijn best gedaan :) maar door vooral fiasco's bij KoM hou ik mijn bijdrage beperkt om nog beter te spreiden.
pi_172627406
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3x HA, maar privé hebben de vennoten een neutrale vermogenspositie (lees:geen cent te makken).
pi_172628067
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:47 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3x HA, maar privé hebben de vennoten een neutrale vermogenspositie (lees:geen cent te makken).
Tnx voor het plaatsen. Aardige jongens maar ik denk dat ze beter bij pa en ma kunnen aankloppen.....
Pecunia non olet
pi_172629376
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 19:47 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3x HA, maar privé hebben de vennoten een neutrale vermogenspositie (lees:geen cent te makken).
Wat is dit nou weer voor rare manier om de zekerheden te omschrijven?!

Waarom moet het met onduidelijke termen verbloemd worden dat er geen materiële onderbouwing is voor de HA.

Ik hoop dat de platformen zo snel mogelijk leren dat ze open kaart moeten spelen met de investeerders. Door zaken te verzwijgen en rooskleurig op te schrijven krijg je alleen maar gezeik achteraf.
Als investeerder wil ik zelf goed kunnen inschatten wat de risico's zijn. En dat het liefst zonder door alle communicatie BS te moeten wroeten.

Heeft er nog iemand direct contact met CCF die dit een keer ter spraken kan brengen?

Edit:
En wat wordt hier bedoeld?
quote:
De huidige en toekomstige inventaris en voorraden van Code Blauw worden in 1e verband verpand ten behoeven van de investeerders van Collin Crowdfund.
pi_172630795
Dat directe contact kan je zelf ook hebben, gewoon email sturen naar info@collincrowdfund.nl
of de telefoon oppakken....
pi_172637879
Vervroegde aflossing GVE met volledige betaling van rente, fijn.
Defaults en vervroegde aflossingen gaan nog gelijk op in mijn portfolio (2 om 2).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172637998
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:09 schreef marathon2000 het volgende:
Vervroegde aflossing GVE met volledige betaling van rente, fijn.
Defaults en vervroegde aflossingen gaan nog gelijk op in mijn portfolio (2 om 2).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iedereen (waaronder ikzelf) die in het project zit, weer van harte.
  maandag 24 juli 2017 @ 11:46:18 #81
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172639646
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:09 schreef marathon2000 het volgende:
Vervroegde aflossing GVE met volledige betaling van rente, fijn.
Defaults en vervroegde aflossingen gaan nog gelijk op in mijn portfolio (2 om 2).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan me die nog wel herinneren. Vond het wel jammer dat ik er niet in kon stappen; was dacht ik te laat.

Iedereen die in het project zit; van harte.
pi_172640737
Voor het archief:

Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/j-p-l-van-assche-2/

Leningaanvrager: J.P.L. van Assche
Doel van de lening: Werkkapitaal
Rente: 6,50 %
Looptijd: 72 maanden
pi_172640793
Voor de liefhebbers staat er nog 700 euro in de 1e schijf en nog 2800 euro in de 2e schijf open van het recentste SiG project.
pi_172641230
Iemand hier in het Collin Project (of is deze reeds besproken?)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al in februari 2017 failliet gegaan. 338K foetsie volgens faillissementsverslag
pi_172641336
ik heb ook nog een vervroegde aflossing :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarbij zit ik ook nog in het andere project, dus op één dag twee projecten die vervroegd aflossen. Altijd fijn! :)
pi_172641504
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:15 schreef rockenfeller het volgende:
Iemand hier in het Collin Project (of is deze reeds besproken?)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al in februari 2017 failliet gegaan. 338K foetsie volgens faillissementsverslag
Dat is weer een flinke en het zou zo maar eens een nieuwe (voor hier) kunnen zijn. Wat was het oorspronkelijke leenbedrag en looptijd en hoeveel termijnen zijn hiervan voldaan?
pi_172641743
quote:
14s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is weer een flinke en het zou zo maar eens een nieuwe (voor hier) kunnen zijn. Wat was het oorspronkelijke leenbedrag en looptijd en hoeveel termijnen zijn hiervan voldaan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 maanden betaald dus.
pi_172641809
Eén van de eerste projecten van Bouwaandeel (toen nog gebruik makend van CAN voor het papierwerk) is terugbetaald. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De investering + rente zou na 2 jaar op 01-03-18 in één keer terug betaald worden maar het complete bedrag verscheen vorige week ineens op mijn bankrekening. Rente dus voor 2 jaar betaald hoewel er nog ruim 7 maanden overblijven. Aangename verrassing. :D
pi_172641866
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:40 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 maanden betaald dus.
Maar hoe kan het dan dat deze niet verwerkt is in de statistieken van collin ?
https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille/ , zie bij betalingsachterstanden niet zulke bedragen staan of is deze gelijk al afgeboekt ?
pi_172641936
quote:
14s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is weer een flinke en het zou zo maar eens een nieuwe (voor hier) kunnen zijn. Wat was het oorspronkelijke leenbedrag en looptijd en hoeveel termijnen zijn hiervan voldaan?
Geen nieuwe (staat alleen niet in de OP):
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 12:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

na ruim 6 maanden failliet (edit 10 maanden om precies te zijn)............................Je moet toch aardig je best doen om in ruim 6 maanden 350K in Houtrook te doen opgaan!

En weer een starter die door Collin met LR score van D&B op de Holding i.p.v. van de werkmaatschappij score VR in de kop van de pitch op het web is gezet.
Je zal toch maar als koppensneller een hoog bedrag in dit bedrijf gestoken hebben. Je ziet vermoedelijk ook niets meer terug van je investering met een borgstelling van alleen morele waarde.
pi_172641977
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:48 schreef djh77 het volgende:

[..]

Geen nieuwe (staat alleen niet in de OP):

[..]

^O^
pi_172642019
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:40 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 maanden betaald dus.
Wat is de stand van zaken? Is het restaurant überhaupt wel open gegaan en verwacht Collin dat er nog iets terug komt of is hij al geheel afgeboekt?
pi_172642282
quote:
14s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat is de stand van zaken? Is het restaurant überhaupt wel open gegaan en verwacht Collin dat er nog iets terug komt of is hij al geheel afgeboekt?
Weet ik niet. Zag wat opmerkingen (PV met een volger) op twitter. Het schijnt dat er geen vergunning was. Volgens het faillissementsverslag is de gelegenheid kort (enkele dagen) voor het faillissement verkocht en werd er alles aangedaan om de andere financier veilig te stellen. Een stil pandrecht is omgezet in een vuistpand
pi_172642286
Nog een voor het Collin archief:

Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/sell-view/

Leningaanvrager: Sell View
Doel van de lening: Werkkapitaal
Rente: 8,50 %
Looptijd: 48 maanden
pi_172642302
quote:
14s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat is de stand van zaken? Is het restaurant überhaupt wel open gegaan en verwacht Collin dat er nog iets terug komt of is hij al geheel afgeboekt?
"Het restaurant is geopend in september 2016 en gesloten eind januari 2017. " staat in het faillissementsverslag.

Enige van waarde zijn de inventaris en keukenapparatuur. ( De balanswaarde bedraagt EUR 228.775 ) maar die staan bij de pandhouder ( die zijn zaakjes dus beter op orde had )
pi_172642342
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:03 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Weet ik niet. Zag wat opmerkingen (PV met een volger) op twitter. Het schijnt dat er geen vergunning was. Volgens het faillissementsverslag is de gelegenheid kort (enkele dagen) voor het faillissement verkocht en werd er alles aangedaan om de andere financier veilig te stellen. Een stil pandrecht is omgezet in een vuistpand
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:04 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

"Het restaurant is geopend in september 2016 en gesloten eind januari 2017. " staat in het faillissementsverslag.

Enige van waarde zijn de inventaris en keukenapparatuur. ( De balanswaarde bedraagt EUR 228.775 ) maar die staan bij de pandhouder ( die zijn zaakjes dus beter op orde had )
En wat was de reactie van Collin?
pi_172643009
Mbt het project van Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het navolgende:
1. er zijn 5 maanden afgelost van de 60, dus niet zoals eerder gezegd 2
2. de problematiek mbt de vergunning betrof het terras niet de zaak zelf
3. het restaurant is zoals gezegd geopend geweest van september 2016 tm eind januari 2017. Ik heb er medio januari 2017 gegeten en met de ondernemer gesproken die aangaf naar andere investeerders te zoeken.
4. Door Collin is eind december, februari en in mei richting de investeerders gecommuniceerd.
de laatste reactie van Collin was op 12 mei;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
5. Een bedrag van ¤ 350.000 in enige maanden er door heen jagen zoals iemand zegt is natuurlijk logisch gezien de investeringen die gedaan zijn in het pand
pi_172643599
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:26 schreef ML45 het volgende:
Mbt het project van Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
het navolgende:
1. er zijn 5 maanden afgelost van de 60, dus niet zoals eerder gezegd 2
2. de problematiek mbt de vergunning betrof het terras niet de zaak zelf
3. het restaurant is zoals gezegd geopend geweest van september 2016 tm eind januari 2017. Ik heb er medio januari 2017 gegeten en met de ondernemer gesproken die aangaf naar andere investeerders te zoeken.
4. Door Collin is eind december, februari en in mei richting de investeerders gecommuniceerd.
de laatste reactie van Collin was op 12 mei;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
5. Een bedrag van ¤ 350.000 in enige maanden er door heen jagen zoals iemand zegt is natuurlijk logisch gezien de investeringen die gedaan zijn in het pand
Dank voor de uiteenzetting.
pi_172643695
Investeerder – 12895
08-04-2016 11:01
Het zou prettig zijn als balans en v&w rekening ter inzage waren, om de aannames te toetsen van een laag risico. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij kostenoverschrijdingen in de opstart fase?. En wat is het effect als de omzet aannames van ongeveer 5000 euro per dag in 2017 niet gehaald worden.

Collin Crowdfund
08-04-2016 11:27
Welke informatie in de pitch de ondernemer wenst te delen, wordt door hem bepaald. Hierbij bepaald Collin overigens het minimum. De kwalificatie Laag risico is bepaald door Dun & Bradstreet en nemen wij deze kwalificatie over. De aannames die hieraan ten grondslag liggen kunt u terugvinden op de website van D&B en worden ook in het kort uitgelegd bij het onderdeel Risico’s op onze website. De prognoses zijn gebaseerd op informatie van enkele Rotterdamse horecaondernemers, een leverancier en op basis van kengetallen van het Bedrijfschap Horeca & Catering. Deze zijn beoordeeld door Collin Crowdfund en op basis daarvan zijn is de Collin Credit Score bepaald op Ruim voldoende. De totstandkoming van deze score wordt tevens beschreven bij het onderdeel Risico’s op onze website.
Toevoeging vanuit de ondernemer: Bij de prognose is rekening gehouden met een onverhoopt tegenvallende omzet. Er is een marge in de betalingscapaciteit en voor het personeel werken we met een flexibele schil.
pi_172643827
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:03 schreef rockenfeller het volgende:
Volgens het faillissementsverslag is de gelegenheid kort (enkele dagen) voor het faillissement verkocht en werd er alles aangedaan om de andere financier veilig te stellen. Een stil pandrecht is omgezet in een vuistpand
Typisch geval van paulianeus handelen, lijkt me?
pi_172643928
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 15:05 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Typisch geval van paulianeus handelen, lijkt me?
Lijkt mij niet. Je mag toch verkopen (als je de boedel maar niet benadeelt). Verder weet ik niet of een stil pandrecht zomaar omgezet mag worden in een vuistpand
pi_172644210
Bij HCN hebben ze ook een keer een zaak verkocht vlak voor het faillissement. Deze opbrengst kwam volledig ten goede aan de investeerders. (Andere) schuldeisers zouden dit ook niet al te prettig gevonden hebben.
pi_172644409
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:45 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dan dat deze niet verwerkt is in de statistieken van collin ?
https://www.collincrowdfund.nl/leningportefeuille/ , zie bij betalingsachterstanden niet zulke bedragen staan of is deze gelijk al afgeboekt ?
Thomas 88 en anderen. Dit is de ijsberg bij Crowdfunding. Alleen de formele achterstanden worden in de statistieken meegenomen, dit zijn dus de periodes die niet betaald zijn en de geheel afgeschreven projecten. Projecten die nog binnen de termijn van de 365 dagen doch nog niet formeel zijn afgeschreven tellen alleen mee voor de termijnen die feitelijk nog niet betaald zijn. Bij het bewuste project zijn dit 10 termijnen, dus de 45 vanaf augustus 2017 tm het einde worden nog niet meegenomen in de statistieken. FNC vormt hier de uitzondering omdat deze reeds vanaf 90 dagen de vorderingen als oninbaar boekt in de statistieken, zij geven aan dat het niet meer reëel is dat de ondernemer nog zal gaan betalen maar proberen wel het maximale er uit te halen.
pi_172645967
Er is weer een nieuw pareltje op FnC, een eenpitter consultant wil overstappen naar een consultancy concept waarbij hij interims uit zijn community in wil zetten. Hoop bullshitbingo om te verhullen dat hij gewoon EUR 25K nodig heeft om ondanks zijn winst van 74K vorig jaar zijn eigen vermogen gedaald is van +17K naar -20K.
14.99%, maar zelfs voor 19.9% zou ik hem niet overwegen: vreemde cijfers, totaal geen verklaring voor het gedaalde eigen vermogen en consultancy.
pi_172647915
De nieuwste FNC lijkt zowaar best aardig toch?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/25115
pi_172648938
Nieuwe lokale partner op LAH (Indonesie):
https://www.lendahand.com(...)kspps-lumbung-artho/
pi_172649234
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:37 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe lokale partner op LAH (Indonesie):
https://www.lendahand.com(...)kspps-lumbung-artho/
Dank voor het melden. Ik heb 'm nog mee kunnen nemen.
pi_172651059
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 17:00 schreef ETphonehome het volgende:
Er is weer een nieuw pareltje op FnC, een eenpitter consultant wil overstappen naar een consultancy concept waarbij hij interims uit zijn community in wil zetten. Hoop bullshitbingo om te verhullen dat hij gewoon EUR 25K nodig heeft om ondanks zijn winst van 74K vorig jaar zijn eigen vermogen gedaald is van +17K naar -20K.
14.99%, maar zelfs voor 19.9% zou ik hem niet overwegen: vreemde cijfers, totaal geen verklaring voor het gedaalde eigen vermogen en consultancy.
' very lean...een echte lean consultant dus; als mijn lean adviseur zo ZIJN of HAAR plan zou presenteren is beneden verwachting. Geen plus dus.
*O* w/

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 24-07-2017 22:41:36 ]
pi_172651187
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:50 schreef Dwarsindeweg het volgende:
De nieuwste FNC lijkt zowaar best aardig toch?
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/25115
Zou je wel zeggen ja, nu maar hopen dat hij niet aan drie verschillende vrouwen alimentatie hoeft te betalen en een gokverslaving hoeft te bekostigen, en een AOV verzekering heeft. Hij zit al vol trouwens...... Is wel een mooi klein leninkje met een lage maandlast. Als dat nog niet op te brengen is? :7
Pecunia non olet
pi_172659004
Crowdfund onderzoek AFM: https://www.afm.nl/nl-nl/(...)owdfunding-onderzoek
Interview AD: http://www.ad.nl/economie/crowdfunding-denk-eerst-na~a1636787/
Het complete rapport: https://www.afm.nl/~/prof(...)ngvoorschriften.ashx

Enkele quotes:
quote:
60% van de investeerders negeert het advies om maximaal 10% van het vrij belegbare vermogen in crowdfunding te investeren.
quote:
75 procent van de respondenten met een vermogen tot ¤25.000 houdt zich niet aan het advies om maximaal 10 procent van het vrij belegbaar vermogen in crowdfunding te investeren.
quote:
Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn. Dit is een nieuw voorschrift.
quote:
Verder verwacht de AFM van de sector een flinke inspanning om te waarborgen dat investeerders zich vaker houden aan het advies om maximaal 10% van hun vrij belegbare vermogen te investeren in crowdfunding. Consumenten mogen afwijken van deze richtlijn maar platformen moeten deze afwijkingen wel op individuele basis kunnen verantwoorden. Een platform moet tenminste aan de AFM kunnen uitleggen waarom zij het gerechtvaardigd vindt dat een investeerder meer dan de geadviseerde 10% investeert in crowdfunding
quote:
De AFM constateert ook dat projecten pas na 365 dagen worden afgeboekt. Volgens de AFM zouden projecten na 90 dagen betalingsachterstand moeten worden afgeboekt.
quote:
Platformen bieden investeerders de mogelijkheid om een investering actief te bevestigen of te ontbinden 24 uur nadat zij hebben geïnvesteerd. Op de vraag of de 24-uurs wachttijd een effectieve maatregel is, antwoordt 64 procent van de respondenten positief. 90 procent van de respondenten geeft echter aan dat deze maatregel henzelf er niet van weerhoudt te investeren in een project. In de praktijk komt het nauwelijks voor dat investeerders de wachttijd gebruiken.
quote:
Profielschets
Het profiel van de gemiddelde crowdfunding investeerder is, net als in de nulmeting, vergelijkbaar met dat van een (zelfstandige) belegger. Het zijn meestal mannen (90 procent), met een gemiddelde leeftijd van 52 jaar, met een hoog inkomen, groot vermogen en relatief vaak met een afgeronde hoge opleiding. Ruim 40 procent van de respondenten heeft een inkomen boven de ¤80.000. 70 procent van de respondenten heeft meer dan ¤50.000 vermogen. De overgrote meerderheid (88 procent) van de respondenten in de éénmeting heeft ervaring met beleggen.
quote:
Portefeuille
De gewogen gemiddelde portefeuillegrootte van de respondenten bedraagt in de éénmeting ¤20.860 (mediaan ¤9.200). In de nulmeting was het gemiddelde ¤21.500 en de mediaan ¤7.961. Het gemiddelde investeringsbedrag per project in de éénmeting is met ¤740 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de nulmeting. Veel crowdfunding investeerders investeren steeds hetzelfde bedrag per project; 27 procent van alle transacties bedroeg een investering van ¤500. Het gemiddeld aantal projecten waarin crowdfunding investeerders investeren is fors toegenomen, van 33 in de nulmeting naar 44 in de éénmeting (mediaan ontwikkelde zich van 11 naar 28 projecten). We constateren We constateren dat crowdfunding investeerders nog steeds bezig zijn met het uitbouwen van hun portefeuilles
quote:
Vooralsnog hanteert de AFM een defaultpercentage van vijf procent als benchmark. Platformen die deelnamen aan de nulmeting achten dit defaultpercentage over het algemeen aannemelijk.
quote:
In het eerste kwartaal van 2015 kreeg 26 procent van alle projecten de kwalificatie laag risico. In het laatste kwartaal van 2016 was dit nog 14 procent.
quote:
De AFM verwacht dat crowdfundingplatformen hun keuzeomgeving zodanig inrichten dat deze verantwoord investeren bevordert. Het sterk benadrukken van schaarste van projecten, en daarmee een snelle beslissing van crowdfunding investeerders stimuleren, past hier volgens de AFM niet bij. Dit geldt zeker nu de langetermijn risico's van crowdfunding nog onduidelijk zijn.


[ Bericht 50% gewijzigd door djh77 op 25-07-2017 09:42:42 ]
pi_172659715
Hulde voor de AFM, het begin is er:

quote:
Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn.
Helaas mis ik nog nieuwe aanbevelingen over de verdienmodellen van crowdfundingplatformen. Mogelijk later dit najaar nog?
pi_172659770
En hoe weet het platform of ik wel of niet me aan het advies van 10% houd?

Stel ik heb 10.000 euro bij EN Colin EN GVE EN KOM EN IvM. Heb ik 40k geinvesteerd... en nog 10k vrij besteedbaar vermogen ==> Totale vermogen = 50k

Kan ik tegen een platform zeggen ik heb 100k te beleggen heb en niks anders in andere platformen
Kan ik zeggen Ik heb nog 30k elders, maar mijn vermogen is 500k...

Hoe gaan ze dat dan handhaven/controleren/etc? Dacht toch gewoon NIET!
  dinsdag 25 juli 2017 @ 09:34:13 #113
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_172660082
AFM nieuws maar zoekdekking was me voor :-)
pi_172660221
quote:
Op termijn verwacht de AFM dat platformen onderzoeken hoe zij op effectieve wijze invulling kunnen geven aan de voorschriften. Dit in opmaat naar nieuwe wetgeving waar de AFM om heeft gevraagd in haar wetgevingsbrief en waar het ministerie van Financiën gehoor aan heeft gegeven, waardoor crowdfunding een wettelijke basis krijgt binnen de Wet Financieel Toezicht (Wft).
Goede zaak!
pi_172660714
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:16 schreef namliam het volgende:
En hoe weet het platform of ik wel of niet me aan het advies van 10% houd?

Stel ik heb 10.000 euro bij EN Colin EN GVE EN KOM EN IvM. Heb ik 40k geinvesteerd... en nog 10k vrij besteedbaar vermogen ==> Totale vermogen = 50k

Kan ik tegen een platform zeggen ik heb 100k te beleggen heb en niks anders in andere platformen
Kan ik zeggen Ik heb nog 30k elders, maar mijn vermogen is 500k...

Hoe gaan ze dat dan handhaven/controleren/etc? Dacht toch gewoon NIET!
De 10% is ook geen verplichting, het is een advies vanuit AFM.
pi_172661036
quote van de AFM
Verder verwacht de AFM van de sector een flinke inspanning om te waarborgen dat investeerders zich vaker houden aan het advies om maximaal 10% van hun vrij belegbare vermogen te investeren in crowdfunding. Consumenten mogen afwijken van deze richtlijn maar platformen moeten deze afwijkingen wel op individuele basis kunnen verantwoorden. Een platform moet tenminste aan de AFM kunnen uitleggen waarom zij het gerechtvaardigd vindt dat een investeerder meer dan de geadviseerde 10% investeert in crowdfunding

Hoe dan? Is toch alleen maar mooipraat? Hoe gaan platformen dit per belegger in hemelsnaam de beleggingen rechtvaardigen...??
Dan moet het nog een stap dieper, bv. GVE, heeft 6 categorieen... een belegger zou dan een afspiegeling van de klasses in zijn portefeuillle moeten hebben om zo de risico's te spreiden, ik zou dus niet alleen maar 5s kunnen pakken, omdat ondanks het hogere risico ik acht dat het hogere rendement het risico waard is.
pi_172661083
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:05 schreef mvloenh het volgende:

[..]

De 10% is ook geen verplichting, het is een advies vanuit AFM.
De AFM dekt zich in. Ze weet dat er een moment komt dat de bom barst en er een schandaal komt vergelijkbaar met de woekerpolisaffaire. Met dien verstande dat crowdfunding uiteraard veel nog kleinschaliger is dan die laatste kwestie.
Ze willen laten zien dat ze hun zorgplicht serieus nemen en zoveel mogelijk voorkomen dat mensen individueel teveel schade gaan lijden.
Het gaat echter altijd om het grote plaatje, niet om individueel belang. Het zal ze een zorg zijn of jij en ik kapot gaan aan slechte beleggingen zolang dat maar niet op een zodanige schaal gebeurt dat het schadelijk wordt voor de economie of een sector als geheel.
Pecunia non olet
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:48:15 #118
454405 escortmk2
petrolhead
pi_172661604
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:20 schreef namliam het volgende:

Dan moet het nog een stap dieper, bv. GVE, heeft 6 categorieen... een belegger zou dan een afspiegeling van de klasses in zijn portefeuillle moeten hebben om zo de risico's te spreiden, ik zou dus niet alleen maar 5s kunnen pakken, omdat ondanks het hogere risico ik acht dat het hogere rendement het risico waard is.
ehh, dus als defensieve belegger mag je niet alleen instappen in de "veilige" projecten met "weinig" risico en lage rente? Lijkt me ook niet de bedoeling.

Die 10% is natuurlijk ook maar een willekeurige richtlijn en dat valt nooit te controleren. Ik weet in ieder geval zeker dat ik de crowfdundplatformen geen volledig inzicht ga geven in de grootte, opbouw en spreiding van mijn vermogen. Ik ben dan wel benieuwd hoe de AFM die "flinke inspanning" voor zich ziet.

Afspraken over de tijdige beschikbaarheid van informatie, bedenktijd en afboekingen juich ik toe, dat is een duidelijke stap in het volwassener worden van crowdfunding.
pi_172661905
Geldvoorelkaar‏ @geldvoorelkaar
Ondernemer zoekt funding voor zijn eigen inbreng in de VOF Sneakershop
¤ 10.000,-|60 mnd|6%|Class. 2| http://ow.ly/S03u30dT92Q

Je zal er geen buil aan vallen, maar ik vind 6% te mager zonder zekerheid.
pi_172662114
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Geldvoorelkaar @geldvoorelkaar
Ondernemer zoekt funding voor zijn eigen inbreng in de VOF Sneakershop
¤ 10.000,-|60 mnd|6%|Class. 2| http://ow.ly/S03u30dT92Q

Je zal er geen buil aan vallen, maar ik vind 6% te mager zonder zekerheid.
Hij werd gister gemeld en afgemeld op whatsapp

Voor wat het waard is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172662200
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Geldvoorelkaar @geldvoorelkaar
Ondernemer zoekt funding voor zijn eigen inbreng in de VOF Sneakershop
¤ 10.000,-|60 mnd|6%|Class. 2| http://ow.ly/S03u30dT92Q

Je zal er geen buil aan vallen, maar ik vind 6% te mager zonder zekerheid.
Dat zijn wel de projectjes waar ik van hou, laag bedrag, leuke plannen van iemand die nog thuiswoont dus die 10k moet wel terug te verdienen zijn.

Helaas wel modebranche...
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:18:54 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172662303
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:48 schreef escortmk2 het volgende:
ehh, dus als defensieve belegger mag je niet alleen instappen in de "veilige" projecten met "weinig" risico en lage rente? Lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik denk dat AFM ervan uit gaat dat er geen veilige projecten bestaan. En eerlijk is eerlijk als ik het aantal veilige projecten zie in het lijstje met defaults hebben ze daar wel een punt.
Tot nooit .......
pi_172662317
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:11 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hij werd gister gemeld en afgemeld op whatsapp

Voor wat het waard is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
10k, jammer dat hij dit niet in zijn eigen netwerk / familie heeft kunnen ophalen. Jammer van de kosten.
10k en 60 mnd, past niet bij elkaar
pi_172662368
peterverhaar twitterde op dinsdag 25-07-2017 om 08:37:52 met dit profiel moeten al die mensen wegblijven bij #crowdfunding, ga aub sparen; https://t.co/cex5vpGbTK reageer retweet
pi_172662401
Het bootje van KoM gaat toch varen. Iemand legt 88k in:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Zaanprinses-B-V-#investeringen
pi_172662466
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik denk dat AFM ervan uit gaat dat er geen veilige projecten bestaan. En eerlijk is eerlijk als ik het aantal veilige projecten zie in het lijstje met defaults hebben ze daar wel een punt.
Inderdaad, en laten we wel wezen, de meerderheid in crowdfunding is
- of afgewezen door de bank
- of zo kansloos dat ze die stap zelf maar hebben overgeslagen,
- of wordt door de bank doorgestuurd om hun eigen risico af te dekken (de stapelaars).

Je moet zo enorm kritisch zijn en dan nog gaat het vaak mis..........laat staan met de meerderheid van de beleggers die hier nooit meeleest.....
Pecunia non olet
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:54:04 #127
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172663093
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:22 schreef crowdiefunder het volgende:
peterverhaar twitterde op dinsdag 25-07-2017 om 08:37:52 met dit profiel moeten al die mensen wegblijven bij #crowdfunding, ga aub sparen; https://t.co/cex5vpGbTK reageer retweet
[ afbeelding ]
'crowd'funding volgens Peter.
pi_172663385
https://www.collincrowdfund.nl/houtimport-gras/

Leningaanvrager: Houtimport Gras
Doel van de lening: Werkkapitaal
Leningbedrag: ¤ 400.000
Rente: 6,50 %
Looptijd: 60 maanden

Voor de statistieken : Deze Collin is vandaag binnen 30 minuten volgeschreven.
De potentiële investeerders hebben tot 14 dagen de tijd om zich terug te trekken. @AFM dat is toch veel beter dan 48 uur van te voren te kunnen lezen! Overigens laat ik deze over aan anderen en zou ik de potentiële investeerders aanbevelen hun investering de komende 14 dagen goed te overwegen. :)
pi_172663790
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Geldvoorelkaar‏ @geldvoorelkaar
Ondernemer zoekt funding voor zijn eigen inbreng in de VOF Sneakershop
¤ 10.000,-|60 mnd|6%|Class. 2| http://ow.ly/S03u30dT92Q

Je zal er geen buil aan vallen, maar ik vind 6% te mager zonder zekerheid.
Die rente is inderdaad wat aan de zuinige kant.
Toch heb ik hem meegepakt dit zijn voor mij wel de mensen voor wie ik begonnen ben met CF. Jonge ondernemer die een klein bedragje nodig heeft om te beginnen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_172663890
Probleem blijft dat er vaak te weinig info is om de aangeboden projecten goed te kunnen beoordelen. Het zou helpen om bepaalde info verplicht door crowdfund aanbieders te laten inzien. Jaarcijfers laatste drie jaren etc etc.

Een andere optie zou kunnen zijn dat de AFM toezicht houdt op het uiteindelijke netto rendement over het totale pakket aangeboden leningen in een risico klasse.

Maw een risico klasse 7.5 - 8.5% zou minimaal een rendement moeten geven van bijvoorbeeld 4.5 % bij volledige spreiding. Mocht dit niet gehaald worden dan is het voorwerk van de aanbieder niet voldoende geweest, of zijn er onvoldoende zekerheden afgesproken.

Op dit moment kunnen aanbieders puur op omzet sturen zonder afgerekend te worden op het resultaat.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 13:10:15 #131
454405 escortmk2
petrolhead
pi_172664936
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:54 schreef xzaz het volgende:

[..]

'crowd'funding volgens Peter.
mensen die #twitteren moeten wegblijven bij #crowdfunding #mijnmening #bedanktvoorjouwmeningpeterverhaar


quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik denk dat AFM ervan uit gaat dat er geen veilige projecten bestaan. En eerlijk is eerlijk als ik het aantal veilige projecten zie in het lijstje met defaults hebben ze daar wel een punt.
Veilige investeringen en weinig risico, daar stonden bewust quotjes omheen, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen crowdfunding voor vastgoed met hypothecaire zekerheid en een onderenemer die een ton wil voor de bouw van een appje.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 13:15:59 #132
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_172665067
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:22 schreef crowdiefunder het volgende:
peterverhaar twitterde op dinsdag 25-07-2017 om 08:37:52 met dit profiel moeten al die mensen wegblijven bij #crowdfunding, ga aub sparen; https://t.co/cex5vpGbTK reageer retweet
[ afbeelding ]
Slaat nergens op wat die zegt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  dinsdag 25 juli 2017 @ 13:25:05 #133
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172665253
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:10 schreef escortmk2 het volgende:

Veilige investeringen en weinig risico, daar stonden bewust quotjes omheen, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen crowdfunding voor vastgoed met hypothecaire zekerheid en een onderenemer die een ton wil voor de bouw van een appje.
Je bedoeld dat we het nog niet weten omdat er nog geen is omgevallen met hypotheek.

Voorheen was verpanding en ha de heilige graal. Door ervaring hebben we de waarde leren kennen en lachen we nu om een verpanding van de voorraad.

Er is nog geen hypotheek omgevalen (omdat het relatief nieuw is). Misschien stelt dat ook wel niets voor omdat het platform er te makkelijk over dacht.
Tot nooit .......
pi_172665507
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je bedoeld dat we het nog niet weten omdat er nog geen is omgevallen met hypotheek.

Voorheen was verpanding en ha de heilige graal. Door ervaring hebben we de waarde leren kennen en lachen we nu om een verpanding van de voorraad.

Er is nog geen hypotheek omgevalen (omdat het relatief nieuw is). Misschien stelt dat ook wel niets voor omdat het platform er te makkelijk over dacht.
Op het moment dat er daadwerkelijk een hypotheek akte is, is de hypotheek geregistreerd en gewaarborgd.

Op het moment dat er een fout gemaakt wordt en het geld gestort wordt rechtstreeks aan de ondernemer voor dat de hypotheekakte bij de notaris gepasseerd is. Heb je een probleem. Dit laatste hebben we gelukkig alleen nog maar bij KOM mee mogen maken als ik alles hier goed gelezen heb.
pi_172666256
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:23 schreef djh77 het volgende:
Het bootje van KoM gaat toch varen. Iemand legt 88k in:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Zaanprinses-B-V-#investeringen
quote:
Kapitaal Op Maat 25-7-2017 12:36

Vandaag heeft een investeerder, die een groep van investeerders vertegenwoordigt, het laatste openstaande bedrag geïnvesteerd. Deze investeerder heeft vooraf met alle betrokken partijen overleg gehad. Over deze investering zijn, voor de goed orde, geen afwijkende afspraken gemaakt en profiteert van hetzelfde rendement & zekerheden als alle overige investeringen. Wij feliciteren de ondernemers en wensen hen veel succes toe met de exploitatie van het schip.
pi_172666602
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:23 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Die rente is inderdaad wat aan de zuinige kant.
Toch heb ik hem meegepakt dit zijn voor mij wel de mensen voor wie ik begonnen ben met CF. Jonge ondernemer die een klein bedragje nodig heeft om te beginnen.
Ik heb hem toch ook voor het op een na kleinste bedragje meegenomen :)
pi_172667184
Nu we het toch over risicovolle projecten hebben: een nieuwe op FNC.

Titel: Werkkapitaal voor Postkantoor _O-
Kredietbedrag: ¤ 50.000,-
Termijn: 3 jaar
Rentevoet: 14,99%


Het zal wel niet dezelfde zijn als dat andere postkantoortje, maar toch..........
Pecunia non olet
pi_172667539
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met 2e hypotheek op woning (niet echt een zekerheidje).Ik pas

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 25-07-2017 15:33:07 ]
pi_172667884
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 15:21 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met 2e hypotheek op woning (niet echt een zekerheidje).Ik pas

"Gij zult niet stapelen"
Als de Rabo er al niet in geloofd...
pi_172668490
Nieuwe op IVM:
https://www.investormatch(...)itches/370-mundu-bv/

Teveel financiers voor mij
quote:
Ze zoeken een financiering van ¤ 125k om de aanloopkosten (o.a. inzet personeel) en seizoensinvloeden (tekorten) op de cashflow op te kunnen vangen.
Een externe investeerder is bereid ¤ 50k risicodragend kapitaal te verstrekken, Investrmatch is benaderd voor een lening van ¤ 75k.
Andere financiers zijn Kredietunie Groningen met een lening (restschuld) van ¤ 125k (¤ 36k aflossing per jaar) en een particulier met een restschuld van ¤ 20k (¤ 10k aflossing per jaar).


[ Bericht 48% gewijzigd door djh77 op 25-07-2017 16:23:08 ]
pi_172668659
quote:
Ik denk dat ik deze maar even voorbij laat gaan...
pi_172668704
Mijn vrijblijvende advies; loop met een grote boog om het ivm project heen.
pi_172669090
Nieuwe FNC

Ziet er niet onaardig uit, maar ... maar cijfers van een 1 jaar en tussentijdse cijfers 2016. Kan je dus weer niets mee.

Inkoop en Revisie Fitnessapparatuur
50.000
2 jaar
11.49%
pi_172669185
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 16:49 schreef Frandderouw het volgende:
Nieuwe FNC

Ziet er niet onaardig uit, maar ... maar cijfers van een 1 jaar en tussentijdse cijfers 2016. Kan je dus weer niets mee.

Inkoop en Revisie Fitnessapparatuur
50.000
2 jaar
11.49%
Bovendien geeft bij mij mijn browser zowel op mijn telefoon als op mijn computer aan dat hun site onveilig is. Tja............

Even zoeken geeft https://www.facebook.com/pg/hypefitness.nl/about/ met een verhaaltje over het oude web adres en het nieuwe http://www.hypefitness.nl/ . Ligt de fout in de info voorziening nu bij de ondernemer of bij FNC?
Ik blijf er in ieder geval van weg.

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-07-2017 17:08:28 ]
pi_172669413
Iemand nog iets gehoord van Geldvoorelkaar over het probleemproject met de luxe hotelkamers in Amsterdam ?

Destijds ( half mei ) werd ons toegezegd " We zullen u hierover binnen twee maanden een update doen toekomen. ", ruim twee maanden later is er geen update geweest ;(

Vreemd dat we ook niks meer horen over de persoon die zich garant zou stellen voor de rente- en aflossingsverplichtingen, nu er al 3.5 maand niet betaald is lijkt het me toch ook wel logisch dat Geldvoorelkaar daar eens gaat informeren. Classificatie (2) was mede gebaseerd op deze garantstelling.
pi_172669619
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 17:06 schreef Thomas88 het volgende:
Iemand nog iets gehoord van Geldvoorelkaar over het probleemproject met de luxe hotelkamers in Amsterdam ?

Destijds ( half mei ) werd ons toegezegd " We zullen u hierover binnen twee maanden een update doen toekomen. ", ruim twee maanden later is er geen update geweest ;(

Vreemd dat we ook niks meer horen over de persoon die zich garant zou stellen voor de rente- en aflossingsverplichtingen, nu er al 3.5 maand niet betaald is lijkt het me toch ook wel logisch dat Geldvoorelkaar daar eens gaat informeren. Classificatie (2) was mede gebaseerd op deze garantstelling.
Ik heb hier ook geen goed gevoel bij.
Begreep van GVE op de bijeenkomst met de mensen van Flanderijn die we gehad hebben dat men de ondernemer wel op de huid zit. Maar ik ben bang dat het een kwestie van lange adem wordt bij deze gladde Volendammer ondernemers.
Overigens is dit dossier wel aan de orde geweest maar toen niet in detail besproken.
Ik ben met je van mening dat de beloofde update snel moet komen, al was het maar een korte update van de stand van zaken. Het gaat hier wederom om veel geld van de investeerders in twee leningen aan deze Volendammers!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-07-2017 17:32:05 ]
  dinsdag 25 juli 2017 @ 22:59:54 #147
132191 -jos-
Money=Power
pi_172679453
Mocht er iemand ook in project 6540 zitten is het misschien handig om GVE even te mailen. Ze vertelden laatst dat er een vonnis zou komen maar na mijn laatste mail van een week geleden blijft het angstvallig stil. De laatste 'update' van dit project is al meer dan 8(!) maanden geleden... :{
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_172682145
Nieuw project op waardevoorjegeld.
https://waardevoorjegeld.nl/project/1modgza0jy6

Het project zelf is niet al te best (wel 2e hypotheek op woonhuis en afloop leningen rabobank binnen 12mnd waardoor deel aflossingsverplichting wegvalt). Wat wel goed is van het platform is de publicatie van de laatste 2 jaarrekeningen ^O^ . Je kan hierdoor wel een goede afweging maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door djh77 op 26-07-2017 09:32:36 ]
pi_172684229
Discussie op radio1 tussen Jaap Koelewijn van Nyenrode Business University en Peter van Meersbergen van crowdfunding-platform InvestorMatch over nieuwe eisen crowdfunding:
http://www.nporadio1.nl/d(...)gaan-niet-ver-genoeg
pi_172685262
Wel jammer dat de heer Koelewijn zo tekeer gaat tegen IVM. Juist één van de platforms die er is positieve zin uitspringt. Het zou hem hebben gesierd om zijn bezwaren wat minder op de man te spelen. De heer Koelewijn lijkt ook niet helemaal juist geïnformeerd te zijn als hij stelt dat er géén zekerheden zijn - dat is vaak zo, maar niet altijd - en dat defaults niet bijgehouden zouden worden. Jammer overigens dat Van Meersbergen niets heeft gezegd over de uitvoerbaarheid van de 10%-regel die de AFM nu wat indringender wil opleggen.
pi_172685344
Bij Lendahand veel nieuwe projecten, waaronder een nieuw Indonesisch project.
Voor het eerst sinds het NPFC nieuws weer geïnvesteerd bij LAH.

Mijn spreiding bij LAH was voorheen prima, alleen waren achteraf de bedragen per lokale partner wat aan de hoge kant omdat ik alles direct herinvesteerde bij dezelfde partners dus geen afbouw van risico had. Dat wil ik nog steeds zo doen, alleen met wat kleinere bedragen, zodat in het (toch reële) geval een partner omvalt, de schade beperkt blijft.
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:13:03 #152
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172685589
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 10:54 schreef Groepfunder het volgende:
De heer Koelewijn lijkt ook niet helemaal juist geïnformeerd te zijn als hij stelt dat er géén zekerheden zijn - dat is vaak zo, maar niet altijd - en dat defaults niet bijgehouden zouden worden.
Als ik van de huidige defaults zie wat er tot op heden daadwerkelijk is teruggewonnen dan mag je toch wel stellen dat dat bedroevend is. Van alle defaults schat ik dat nog geen 5% is teruggekomen. De laatste tijd worden er wat meer zekerheden vastgelegd, maar daar zijn nog geen defaults van bekend. De score zal de komende tijd waarschijnlijk wat hoger worden.

ik moet eerlijk zeggen dat ik tot een jaar geleden heel aktief was maar de laatste tijd nauwelijks meer heb geinversteerd omdat ik om me geen te veel defaults zag. Ik ben erg voorzichtig geworden, mede dankzij Fok
Tot nooit .......
pi_172685598
Voor het archief:
https://www.collincrowdfund.nl/code-blauw/

Zware code rood wat mij betreft maar blijkbaar niet voor anderen want hij zit al weer vol :6
Pecunia non olet
pi_172685611
Aardig projectje op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
8e locatie kinderopvang: positief EV (83k) en weinig schulden (18k).
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:18:26 #155
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172685685
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:14 schreef djh77 het volgende:
Aardig projectje op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
8e locatie kinderopvang: positief EV (83k) en weinig schulden (18k).
Een VOF met 58 werknemers? Die mannen hebben er wel heel veel vertrouwen in zeg.
Looptijd van drie jaar is ook nog wel te overzien.
Tot nooit .......
pi_172685692
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:14 schreef djh77 het volgende:
Aardig projectje op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
8e locatie kinderopvang: positief EV (83k) en weinig schulden (18k).
Zelfde solvabiliteit als Dutch Electronics, klinkt goed dus :7
Waarom dan een C vraag je je af.
Pecunia non olet
pi_172685706
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:14 schreef djh77 het volgende:
Aardig projectje op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
8e locatie kinderopvang: positief EV (83k) en weinig schulden (18k).
Cijfers kloppen natuurlijk van geen kanten.
pi_172685751
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:19 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Cijfers kloppen natuurlijk van geen kanten.
Het verloop van het eigen vermogen, kijkend naar de resultaten , is niet te verklaren, anders dan dat ze zelf hebben bijgestort in de jaren 2014 en 2015. Als dat klopt zou je kunnen zeggen dat dit zich heeft geloond.
Pecunia non olet
pi_172685752
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:14 schreef djh77 het volgende:
Aardig projectje op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
8e locatie kinderopvang: positief EV (83k) en weinig schulden (18k).
Ziet er zeker aardig uit. Heb bovendien de verwachting dat er de komende kabinetsperiode niet aan de subsidie op dit soort opvang getornd gaat worden. Daarnaast is de arbeids participatie weer aan het stijgen.
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:22:50 #160
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172685776
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:19 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Cijfers kloppen natuurlijk van geen kanten.
Welk deel klopt er niet volgens jouw? Ik zie een wel een flinke stijging van de omzet, maar daar staan ook hogere (personeels)lasten tegenover. Blijkbaar zijn ze het afgelopen jaar flink uitgebreid.
Tot nooit .......
pi_172685811
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 06:02 schreef djh77 het volgende:
Nieuw project op waardevoorjegeld.
https://waardevoorjegeld.nl/project/1modgza0jy6

Het project zelf is niet al te best (wel 2e hypotheek op woonhuis en afloop leningen rabobank binnen 12mnd waardoor deel aflossingsverplichting wegvalt). Wat wel goed is van het platform is de publicatie van de laatste 2 jaarrekeningen ^O^ . Je kan hierdoor wel een goede afweging maken.
Ziet er uit alsof het platform goed heeft meegedacht met de ondernemer. Ik ga dit platform eens uitproberen; voelt goed.
pi_172685814
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Welk deel klopt er niet volgens jouw? Ik zie een wel een flinke stijging van de omzet, maar daar staan ook hogere (personeels)lasten tegenover. Blijkbaar zijn ze het afgelopen jaar flink uitgebreid.
omzet, brutomarge, personeelskosten en financieel resultaat 2014 en 2015 zijn identiek?
pi_172685867
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:24 schreef Joj69 het volgende:

[..]

Ziet er uit alsof het platform goed heeft meegedacht met de ondernemer. Ik ga dit platform eens uitproberen; voelt goed.
Joj69 Welkom hier. Zie dat dit je eerste post is. Kan je wat vertellen over je CF ervaringen?
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:31:03 #164
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172685937
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:24 schreef Joj69 het volgende:
Ziet er uit alsof het platform goed heeft meegedacht met de ondernemer. Ik ga dit platform eens uitproberen; voelt goed.
Platformen die meedenken met de ondernemer kennen we genoeg.
Platformen die meedenken met de inversteerder die zie je niet veel.
Tot nooit .......
pi_172685940
Geen ervaring als investeerder, maar meer als MKB adviseur. Ondertussen vind ik dit wel een mooie manier om als particulier dit te bekijken.

Bij deze begrijp ik wel een beetje waar de ondernemer mee te maken heeft. Als je als franchisenemer wordt gefinancierd door de franchisegever (gebeurt meer) wordt je waarschijnlijk onder druk gezet met belevering van handelswaar..... Dat moet je niet willen!

Dus gelijk maar een tip voor de mensen hier, als er sprake is van kredietverstrekking vanuit de franchisegever, sta je meestal op (meer) achterstand. Bij deze gaat het juist om vervanging van.....
pi_172685960
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

omzet, brutomarge, personeelskosten en financieel resultaat 2014 en 2015 zijn identiek?
Daar is inderdaad een invul foutje gemaakt! :)
heb trouwens niet het idee dat hier bewust gemanipuleerd is. Wel natuurlijk knullig dat FNC zo'n fout er niet uit haalt bij het bepalen van de rating.
pi_172685975
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

omzet, brutomarge, personeelskosten en financieel resultaat 2014 en 2015 zijn identiek?
Dat viel mij ook op. En de vraag was al eerder gesteld: waarom is dit een C? Op basis van de getoonde cijfers zou ik een betere rating verwachten. Kennelijk zit er iets anders achter wat FNC niet wil vertellen, maar wat ze wel willen laten doorschemeren in de rating. Gedonder tussen de vennoten? Is het 'do or die'?

Op basis van de cijfers zou ik hem meepakken, maar gezien de onverklaarbare rating doe ik het toch niet.
pi_172686002
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Platformen die meedenken met de ondernemer kennen we genoeg.
Platformen die meedenken met de inversteerder die zie je niet veel.
Het hoeft elkaar ook zeker niet te bijten. Als je de ondernemer als platform ruimte geeft om goed te kunnen aflossen, is dat ook in het voordeel van de investeerder lijkt me; toch?
pi_172686204
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:34 schreef Joj69 het volgende:

[..]

Het hoeft elkaar ook zeker niet te bijten. Als je de ondernemer als platform ruimte geeft om goed te kunnen aflossen, is dat ook in het voordeel van de investeerder lijkt me; toch?
@Joj69, ik vraag het wat directer dan NRDZ: ben jij betrokken bij het platform of de ondernemer?
pi_172686291
Ik ken de ondernemer en ik heb zojuist geïnvesteerd.
pi_172686332
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:45 schreef BillieCF het volgende:

[..]

@Joj69, ik vraag het wat directer dan NRDZ: ben jij betrokken bij het platform of de ondernemer?
:)
pi_172687185
Onderscheidende online marketing voor en door crowdfundingplatforms
Dat je geld kunt ophalen via een crowdfundingplatform is mooi meegenomen. Veel interessanter zijn de functies als platform voor marktonderzoek, kweekvijver van ambassadeurs, marketingtool en PR-bureau. De grote kracht zit hem niet in de 'funding' maar in 'the crowd'. Want wat is het verschil met een lening van de bank als het publiek niet betrokken is?
http://www.marketingfacts(...)owdfunding-platforms
pi_172687679
Daar is hij dan. De nieuwste Faja:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Faja-Lobi-Food-3

Jay B. Laigsingh zal uw eventuele additionele vragen met respect beantwoorden _O_
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:00:17 #174
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172687728
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 12:57 schreef djh77 het volgende:
Daar is hij dan. De nieuwste Faja:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Faja-Lobi-Food-3

Jay B. Laigsingh zal uw eventuele additionele vragen met respect beantwoorden _O_
Wat is hier speciaal aan?
pi_172687833
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:00 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wat is hier speciaal aan?
Lang verhaal. KoM heeft geprobeerd van de eerdere 2 tranches tussentijds een aflossingsvrije lening van te maken. Een aantal investeerders heeft dit tegen kunnen houden omdat dit juridisch niet kon. Een tijd geleden is deze 3e tranche aangekondigd.
pi_172687915
"Reacties" sectie van project 1 en 2:

quote:
Kapitaal Op Maat 26-7-2017 11:21

De reacties betreffende '12 maanden aflossingsvrij zijn verwijderd', daar de communicatie hierover conform afspraak per mail zou plaatsvinden. Binnenkort wordt het 3e project van Faja Lobi gepubliceerd.
"communicatie conform afspraak per mail"? Ik heb nooit enige reactie van KoM mogen ontvangen op mijn per mail gestelde vragen.
pi_172687971
Ja, een zeer eenzijdige afspraak :X. Ze hebben ooit in de Q&A verzocht de vragen per mail te stellen, dat is wat anders dan een afspraak
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:17:28 #178
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172688031
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:11 schreef OpDieFiets het volgende:
"Reacties" sectie van project 1 en 2:

[..]

"communicatie conform afspraak per mail"? Ik heb nooit enige reactie van KoM mogen ontvangen op mijn per mail gestelde vragen.
En als je niet in de twee eerder projecten hebt geinversteerd zie je ook de updates van project 1 en 2 niet. Beetje flauw.
Tot nooit .......
pi_172688032
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:14 schreef djh77 het volgende:
Ja, een zeer eenzijdige afspraak :X
we kunnen spreken van een trend, KoM heeft ook al een week niets laten weten over het debacle met het gastouderbureau.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172688173
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:14 schreef djh77 het volgende:
Ja, een zeer eenzijdige afspraak :X. Ze hebben ooit in de Q&A verzocht de vragen per mail te stellen, dat is wat anders dan een afspraak
Ach voor de investeerders van ronde 1 en 2 is het maar te hopen dat deze 3de ronde snel vol komt zonder al te veel negativiteit. Daar schiet nl niemand op dit moment wat mee op.
Hopelijk kan dan dit treurige hoofdstuk afgesloten worden met de hoop dat deze optimistische ondernemer eindelijk zijn financiële zaakjes op orde krijgt. Maar ik ben bang dat er wel weer een onverwachte ........................ :X

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-07-2017 13:30:42 ]
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:36:53 #181
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172688382
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ach voor de investeerders van ronde 1 en 2 is het maar te hopen dat deze 3de ronde snel vol komt zonder al te veel negativiteit. Daar schiet nl niemand op dit moment wat mee op.
Hopelijk kan dan dit treurige hoofdstuk afgesloten worden met de hoop dat deze optimistische ondernemer eindelijk zijn financiële zaakjes op orde krijgt. Maar ik ben bang dat er wel weer een onverwachte ........................ :X
In het rapport wordt bij de zekerheden de waarde van het huis genoemd.
Maar ik lees nergens iets over een hypotheek. Het huis staat nog (een pietsie) onder water ook, dus welke zekerheid geeft dat?
Tot nooit .......
pi_172688682
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

In het rapport wordt bij de zekerheden de waarde van het huis genoemd.
Maar ik lees nergens iets over een hypotheek. Het huis staat nog (een pietsie) onder water ook, dus welke zekerheid geeft dat?
Als je tabel met waardes bekijkt, wordt de waarde van het huis (149K) niet meegeteld in de optelling van de zekerheden (optelling klopt trouwens niet helemaal). HA positie is neutraal zoals CCF het zou noemen. Ik noem het geen cent te makken.
pi_172689061
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 13:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Als je tabel met waardes bekijkt, wordt de waarde van het huis (149K) niet meegeteld in de optelling van de zekerheden (optelling klopt trouwens niet helemaal). HA positie is neutraal zoals CCF het zou noemen. Ik noem het geen cent te makken.
Ik schrik een beetje van het gevraagde bedrag, had het veel lager verwacht. Ik overwoog om voor 100 eurootjes in te schrijven vanwege het pakket, maar zie net dat daarvoor 1.000 euro moet worden ingelegd.
Pecunia non olet
pi_172689081
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik schrik een beetje van het gevraagde bedrag, had het veel lager verwacht. Ik overwoog om voor 100 eurootjes in te schrijven vanwege het pakket, maar zie net dat daarvoor 1.000 euro moet worden ingelegd.
Tja, pakket was altijd vanaf E 500 nu E 1000. Kan beter zelf een potje kopen bij de Jumbo
pi_172689439
15338 GVE verbouwing kantoorpand R'dam 9mnd aflossvrij 5% 30k.
melding in GVE dat 27jul17 de algehele aflossing + rente betaling volgt.
keurig volgens plan, PrimaDeLux

rente weliswaar niet hoog, maar passend bij het risico, edoch toch 5%, Always better dan 0,15% bij de ING, en 11,39% bij een luchtfiets pitch zonder zekerheden.
pi_172689587
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Tja, pakket was altijd vanaf E 500 nu E 1000. Kan beter zelf een potje kopen bij de Jumbo
1.000 is onbespreekbaar, zelfs bij deze ondernemer waar ik wel een beetje een zwak voor heb......eerst die eerste 2 projecten aflossen, daarna mag hij zich weer melden.

Ik haal wel een zakje Surinaamse saté van hem, nondeju die is zo lekker :)
Pecunia non olet
pi_172689710
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:49 schreef obligataire het volgende:

[..]

1.000 is onbespreekbaar, zelfs bij deze ondernemer waar ik wel een beetje een zwak voor heb......eerst die eerste 2 projecten aflossen, daarna mag hij zich weer melden.

Ik haal wel een zakje Surinaamse saté van hem, nondeju die is zo lekker :)
Vooruit 2 zakjes saté, kan je wel hebben toch, dan steun je hem ook, heb jij er 2x plezier van, en daarna geen ergernis meer inzake de projecten, ondernemer en KOM
pi_172690097
Die 2 zakjes gaan wel lukken, maar of die 125K vol komt dat vraag ik me af. Ik vind dat hij een beetje overvraagt. 80K was tactisch misschien wat slimmer geweest.
Pecunia non olet
pi_172690611
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:24 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

omzet, brutomarge, personeelskosten en financieel resultaat 2014 en 2015 zijn identiek?
Zo te zien is de fout hersteld, de cijfers zijn aangepast!

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

nog 4k van de 50K te gaan.
pi_172691046
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo te zien is de fout hersteld, de cijfers zijn aangepast!

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

nog 4k van de 50K te gaan.
Toch geef ik niet thuis voor Thea.
pi_172692203
Reactie Crowdestate op nieuwe eisen AFM:
quote:
Hoe gaat Crowdestate hierop inspelen?

Informatie over projecten
Crowdestate werkt tot op heden bijna altijd met een voorinschrijvingsperiode. Hierbij is alle projectinformatie ruim 48 uur voor openstelling van de inschrijving voor alle investeerders beschikbaar. Crowdestate gaat dit standaard bij iedere nieuwe propositie hanteren. De huidige 24-uurs bedenktijd achteraf blijft tevens bestaan.

Verantwoord investeren
In het investeringsproces van Crowdestate worden investeerders meerdere malen geadviseerd om slechts een verantwoord deel van het vermogen te investeren. Daarnaast weegt dit punt extra zwaar mee in de verplichte investeerderstoets. Wellicht zal dit in de toekomst nog extra benadrukt worden.

Investeerderstoets
Bij Crowdestate moeten alle investeerders verplicht bij iedere investering een deel van de investeerderstoets afleggen. Dit is altijd zo geweest, waardoor er hoogstwaarschijnlijk niets aan de frequentie van de investeerderstoets gewijzigd hoeft te worden.
pi_172693650
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:13 schreef obligataire het volgende:
Die 2 zakjes gaan wel lukken, maar of die 125K vol komt dat vraag ik me af. Ik vind dat hij een beetje overvraagt. 80K was tactisch misschien wat slimmer geweest.
Het project van je Surinaamse vriend zit nu al voor 66% vol. Dus morgen kan de vlag uit bij FL en KOM naar ik vermoed.
Is een lastig verhaal voorlopig weer uit het zicht.

48 uur voorpublicatie gaat echt niet helpen om mensen van zo'n risico volle investering af te houden.
Denk dat een AFM plicht om hier mee te lezen beter helpt. :)
pi_172694268
Die 48uurs voorpublicatie lijkt mij vooral bedoeld om Collin-achtige taferelen te voorkomen waarin binnen een paar minuten een project wordt volgeschreven. In zo'n geval kunnen investeerders gewoonweg de pitch nooit goed gelezen hebben en ontstaat misschien ook het idee "dat de investeerder een buitenkansje had en er net op tijd bij was" en "zo'n populair project vast wel goed moet zijn, anders werd ie niet zo snel volgeschreven".

Vraag: hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de pitch, doen van onderzoek (incl hier op dit forum lezen)? Ik zit zelf waarschijnlijk op zo'n 30 minuten per project waaraan ik deelneem. Afwijzen kost me soms minder dan 1 minuut, soms een half uur.
pi_172694528
Daarnaast geeft die 48 uur de kans om kritische vragen te stellen en daar ook een antwoord op te krijgen voordat je hoeft te beslissen om wel of niet te investeren.

Ik zie deze maatregel als positief. Het haalt de druk zeker wat van de ketel om snel te investeren zonder goed alles te overwegen. En met een beetje mazzel worden slechte projecten nu sneller herkend en komen deze ook niet meer vol.
pi_172694962
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:44 schreef escortmk2 het volgende:
Die 48uurs voorpublicatie lijkt mij vooral bedoeld om Collin-achtige taferelen te voorkomen waarin binnen een paar minuten een project wordt volgeschreven. In zo'n geval kunnen investeerders gewoonweg de pitch nooit goed gelezen hebben en ontstaat misschien ook het idee "dat de investeerder een buitenkansje had en er net op tijd bij was" en "zo'n populair project vast wel goed moet zijn, anders werd ie niet zo snel volgeschreven".

Vraag: hoeveel tijd besteden jullie aan het lezen van de pitch, doen van onderzoek (incl hier op dit forum lezen)? Ik zit zelf waarschijnlijk op zo'n 30 minuten per project waaraan ik deelneem. Afwijzen kost me soms minder dan 1 minuut, soms een half uur.
Ik besteed er wel ongeveer net zoveel tijd aan.
Afwijzen kan vaak heel snel, maar voor ik definitief besluit deel te nemen, heb ik er wel zo'n 30 minuten aan besteed.
Soms schrijf ik wel binnen kortere tijd in (als het dreigt dat in een interessant project ga missen), maar dan besteed ik er daarna nog tijd aan (en schrijf me eventueel weer uit).
pi_172696986
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het project van je Surinaamse vriend zit nu al voor 66% vol. Dus morgen kan de vlag uit bij FL en KOM naar ik vermoed.
Is een lastig verhaal voorlopig weer uit het zicht.

48 uur voorpublicatie gaat echt niet helpen om mensen van zo'n risico volle investering af te houden.
Denk dat een AFM plicht om hier mee te lezen beter helpt. :)
78% Inmiddels. Gaat het toch nog heel vlot. Inderdaad een zorg minder :) Jammer dat er zo weinig cijfers worden gegeven, het risico is zo wel heel erg moeilijk in te schatten. Ik kijk wel weer bij tranche 4, kuch kuch.
Pecunia non olet
pi_172699611
Ik denk dat die 48-uur regel in zijn algemeenheid wel goed kan zijn voor investeerders, maar het gaat vermoedelijk wel betekenen dat ik nooit meer kan inschrijven op goede projecten. De openstelling zal namelijk wel plaatsvinden binnen kantooruren. En ik kan alleen 's avonds investeren. Wat dat betreft zie ik de maatregel met gemengde gevoelens tegemoed.

[edit[FL 3 inmiddels 86%.
pi_172700023
Ik heb wat moeite met lezen soms, dus goed lezen kost me relatief veel tijd... daarnaast nog dingen hier lezen en googlen.... wat andere zeggen soms zeggen de reacties hier al genoeg en ben ik met 1 minuut klaar (positief of negatief) al dubbel ik wel als hier positief wordt gereageert dat ik na inschrijving nogmaals zelf kritisch e.a. terug en door lees.

Soms zoek je je suf, blijf je over met een onbevredigd gevoel, twijfels en dan is het adigma bij twijfel niet doen.

Zowiezo is mijn geinvesteerde bedrag dit jaar alleen maar gedaald...
pi_172703484
Goedenavond,

Ik volg Fok crowdfunding al heel lang en ik dacht laat ik me ook eens aanmelden. Crowdfunding doe ik ongeveer sinds mei 2015. Ik heb nu 41 projecten waarvan de portefeuille in volgorde van groot naar klein is onderverdeeld bij GVE, FNC en IVM. Verder heb ik nog iets van 12 projecten bij LAH en wat euro's bij Twino en Mintos. Langst betalende projecten zijn nu 26 maanden oud. Er is nog geen enkel project afgerond. Ik heb momenteel 1 "default" en dat is die Greenpower Nano. Direct maar even afkloppen...Overigens heb ik bij Greenpower Nano niet zonder voorbehoud voor verkoop gestemd. Ik heb aangegeven dat ik vind dat er te laat aan de bel getrokken is door de ondernemer. Verder heb ik aangegeven dat GVE eerst moest kijken of er meer uit te halen was. Maar omdat het mijn eerste default was en ik nano niet bepaald zie als een branche waar iedere ondernemer in kan of wil stappen, vind ik het prima voor nu. Verder deed de bank ook gezellig mee. Volgens mijn nieuwe zoekcriteria zou dit project als het nu geplaatst zou worden, direct afvallen. Anyway, zolang GVE van deze werkwijze geen gewoonte gaat maken, kan ik met deze regeling leven. De woede van de tegenstemmers kan ik echter prima begrijpen...

Fijne avond/nacht.
pi_172705427
@Aristotalloss:
Welkom! Leuk dat je (eindelijk) hebt besloten om een account aan te maken en mee te (kunnen) praten. 1 Default in 26 maanden is een knappe prestatie.

@Allen:
FL 3 is inmiddels 100% volgeschreven. Dat is goed nieuws voor het bedrijf en eerdere investeerders, waaronder ikzelf.
pi_172706201
Reactie GvE op voorschriften AFM:
quote:
De AFM heeft nieuwe voorschriften voor crowdfundingplatformen aangekondigd. Vanuit Geldvoorelkaar.nl zijn we een groot voorstander van het voorschrift om een termijn van 48 uur te hanteren tussen de publicatie van een project en het openstellen van een project voor investeringen. Crowdfunding investeerders krijgen hiermee de gelegenheid zich in te lezen in een project, alvorens over te gaan tot investeren. Het voorschrift ondersteunt het verantwoord nemen van investeringsbeslissingen. Geldvoorelkaar.nl is nadrukkelijk geen voorstander van marketinguitingen of procedures die zich richten op fundingsnelheid en het creëren van schaarste. Wij zullen dan ook binnen afzienbare tijd de 48-uurs termijn implementeren op ons platform. Daarnaast hanteren wij reeds langere tijd een bedenktijd van 14 dagen nadat de investeringsbeslissing is genomen.
pi_172706646
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 08:12 schreef djh77 het volgende:
Reactie GvE op voorschriften AFM:

[..]

Als ze al zo'n groot voorstander zijn, waarom hadden ze het dan nog niet? ;)
pi_172706985
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 08:12 schreef djh77 het volgende:
Reactie GvE op voorschriften AFM:

[..]

Procedures die zich richten op fundingsnelheid en het creeren van schaarste.... (precies wat Collin doet door het publiceren van de projecten om 11 uur)
pi_172707364
En dan is het vandaag de 27e van de maand. Spannend voor iedereen bij FNC en iedereen die daar wat heeft lopen...
pi_172707452
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:50 schreef escortmk2 het volgende:
En dan is het vandaag de 27e van de maand. Spannend voor iedereen bij FNC en iedereen die daar wat heeft lopen...
Voorlopig is de site nog steeds in het Nederlands, dus stap 1 lijkt goed te gaan
pi_172707506
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:50 schreef escortmk2 het volgende:
En dan is het vandaag de 27e van de maand. Spannend voor iedereen bij FNC en iedereen die daar wat heeft lopen...
Om eerlijk te zijn vind ik het helemaal niet zo spannend. Ik weet dat het eraan komt.
Ik ben afgelopen maand bij FNC op bezoek geweest en heb daar ook een kleine toelichting gehad. FNC heeft één financiële dienstverlener die alle betalingen door heel Europa doet. Door de omvang hiervan, zijn ze zeer beperkt in de keuze van dienstverlener (eigenlijk is er geen keuze, de omvang is gewoon te groot). Daarbij worden de betalingen allemaal vanuit Duitsland gecoördineerd.
Ze wachten vervolgens op bevestiging van Duitsland of alle betalingen zijn gedaan, voordat het dashboard wordt geüpdate.

Verder was het gesprek erg fijn en open. Ik heb een aantal verbeterpunten aangedragen (zoals eerder communiceren welke projecten NIET betaald zijn, eerder het dashboard updaten, meer duidelijkheid over de risicoclassificatie en eventuele lopende schulden, een wat langere pitch met meer informatie en ga zo nog maar even verder). Vooral dus ook de punten die hier op het forum voorbij komen. Er zijn vele aantekeningen gemaakt en ik verwacht dat men zeker op een aantal punten de tips mee zal nemen.

Kortom: ik heb er genoeg vertrouwen in dat vandaag of morgen het geld op mijn rekening staat ;)
pi_172707907
En de reactie van CAN:
quote:
Bedenktijd voor crowdfund-investering
De waarschuwing kwam naar aanleiding van een onderzoek onder de investeerders van vijf Nederlandse crowdfundingplatformen. De bedenktijd die investeerders hebben is de afgelopen periode sterk afgenomen waardoor investeerders soms in een paar minuten moeten beslissen of ze willen investeren, investeringsrisico’s worden hierdoor mogelijk niet goed overzien. De AFM wijst op hoge rentes en marketingboodschappen als oorzaak van dit probleem. Het is bijzonder dat Vroonhoven met geen woord rept over de ratings die op platformen gebruikt worden om het risico van een investering weer te geven.

Blind instappen op ratings
Het kan de AFM niet ontgaan
zijn dat in de crowdfundingwereld al zeker twee jaar wordt gesproken over een logische vervolgstap: ‘automatisch investeren’. Dit wordt gezien als een een manier om het crowdfundingproces zo in te richten dat je als investeerder niet meer klaar hoeft te zitten op het moment van publicatie van een project, omdat het platform het werk vóór je doet. Op basis van een rente- en risicoprofiel wordt je geld automatisch in crowdfundingprojecten geïnvesteerd. Wat ons betreft een gevaarlijke ontwikkeling. Dat hier door Vroonhoven niet over gesproken wordt geeft blijk van heilig vertrouwen vanuit de AFM in deze risico-inschattingen van het platform.

Als we iets verder in deze risico-inschattingen duiken, vaak gesimplificeerd weergegeven in een cijfer of letter, blijken hier veel onzekerheden in te zitten. Logisch, de risico’s op papier zijn berekend op basis van cijfers uit het verleden of (optimistische) prognoses en deze wijken nog wel eens af van de realiteit. Eigenlijk zegt Vroonhoven het verderop in het artikel zelf al: “Als je je hele vermogen stopt in een strandtent met de gedachte dat je 7 of 8 procent rendement haalt, en het regent vervolgens de hele zomer, realiseer je dan dat dat geen beste investering is”.

Wat moeten we dan?
Het is tijd om van het idee af te stappen dat ratings een realistische weergave kunnen zijn van het risico dat investeerders lopen. En misschien is het tijd voor een maximale rente bij crowdfundingprojecten. Ondernemers worden zo gestimuleerd in normale taal uit te leggen wat ze gaan doen, hun verhaal te vertellen en investeerders te zoeken die hierin geloven. Investeerders moeten op hun beurt zelf een inschatting maken of ze, ondanks alle risico’s die er zijn, de ondernemer willen helpen deze plannen te realiseren. Dan lopen de crowdfundingprojecten weliswaar niet meer in uren of minuten vol, maar heb je na een paar weken campagnevoeren wel een groep investeerders die écht geloven in je plannen en bereid zijn met meer te helpen dan alleen geld.
  donderdag 27 juli 2017 @ 10:25:44 #208
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172708072
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:50 schreef escortmk2 het volgende:
En dan is het vandaag de 27e van de maand. Spannend voor iedereen bij FNC en iedereen die daar wat heeft lopen...
- Geplande datum
- Verwachte datum
- Werkelijke datum
- Datum geld op rekening
pi_172708158
Zo goed als zeker om 11 uur op Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
deze is hier op 20 juli al besproken.
pi_172708511
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 10:19 schreef djh77 het volgende:
En de reactie van CAN:

[..]

Dit is wel humor.
pi_172709141
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 10:28 schreef Appeltje58 het volgende:
Zo goed als zeker om 11 uur op Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
deze is hier op 20 juli al besproken.
Ik heb net alles nog eens nagelezen. Heb hem meegenomen vanwege de zekerheden en vanwege het feit dat de familie er ook behoorlijk met geld in zit. Zou gek moeten lopen als je hier al je geld kwijt raakt met deze zekerheden. Het blijft natuurlijk wel een risico met de Rabo als eerste hypotheekhouder in beide panden. Als die bankiers het op hun heupen krijgen moet er verkocht worden en is het maar de vraag wat er voor ons als tweede hypotheekhouder over blijft. Afijn ik neem het risico. Deze staat overigens inderdaad nu online.
pi_172709387
[quote]0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ten aanzien van hotel Brabant bij Collin;
Ik heb deze niet genomen omdat het andere horecapand/voormalige discotheek volgens mij zeer moeilijk verkoopbaar is.
Discotheken zijn uit, de meeste zijn al omgevallen.
pi_172709396
nieuwe FNC: Aankoop & Recycle van Metalen

¤ 100.000
8.99%
3 jaar
klasse: B

Voor mij een nee.
Eigen vermogen van weliswaar 160k maar blijf het altijd gevaarlijk vinden de waarderingen van voorraden in dit soort handel.
pi_172709508
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 08:12 schreef djh77 het volgende:
Reactie GvE op voorschriften AFM:

[..]

Top, aan de ene kant. vooraf inlezen en een nachtje er over slapen ^O^

Aan de andere kant wordt dit topic straks gevuld met reacties in de trant van " :'( :'( :'( :'( couldn't buy yhe ticket for *insert-hippe-boyband* "
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_172709533
inmiddels al weer vol:

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16727
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Lees verder over crowdfunding via http://bit.ly/2igaysN

Naam: Realisatie extra stal
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 45.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,76
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_172709819
Ik heb net nog eens even opnieuw gekeken naar De Commerce bij Collin waarop ik heb ingeschreven. De reden is dat deze best wel moeizaam vol loopt ook in vergelijk met het project van vandaag Hotel Brabant. (wat zien andere investeerders wel wat ik niet zie bij De Commerce….) Ik ben er niet uitgekomen en zie weinig risico’s bij De Commerce maar blijkbaar zien veel investeerders dit toch heel anders.
pi_172709945
Ik investeer alleen nog in projecten waarbij en de resultaat prognoses er redelijk gunstig uitzien en de zekerheden ok/goed zijn.

Bij de Commerce kunnen de zekerheden nog zo goed zijn, maar het resultaat is flinterdun. Als het project volgend jaar bij de deurwaarder zit dan heb ik er nog niks aan gehad, alleen tijd en moeite gekost.
  donderdag 27 juli 2017 @ 11:54:33 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172710157
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:44 schreef mrbombastic het volgende:
Ik investeer alleen nog in projecten waarbij en de resultaat prognoses er redelijk gunstig uitzien en de zekerheden ok/goed zijn.
Als dat je eisen zijn dan moet je een bank beginnen. Deze combinatie vind je niet bij crowdfunding.
Partijen komen juist terecht bij CF omdat de bank ze heeft geweigerd om een van bovenstaande redenen.
Tot nooit .......
pi_172710294
Reactie Collin op AFM stuk van deze week.

Afgelopen dinsdag heeft de AFM haar visie op risico’s voor investeerders betreffende hun deelname in crowdfunding financieringen gedeeld in de media. Als Collin onderschrijven wij vele van de wensen die de toezichthouder heeft geuit. Niet vreemd natuurlijk, want als platform hebben wij dezelfde belangen als onze investeerders. Zij vormen immers ‘de brandstof’ die nodig is om financieringen aan MKB ondernemers te kunnen verstrekken.
Het belangrijkste blijft ons inziens het goed beoordelen van een leningaanvraag, waardoor enkel kredietwaardige bedrijven op ons platform worden toegelaten. Daarnaast heeft Collin sinds haar start in 2014 al diverse aanvullende waarborgen geïmplementeerd zoals het verplicht mee investeren in leningaanvragen door onze begeleidende Crowdfund Coaches. Daarnaast is het verdienmodel van Collin gebaseerd op, en afhankelijk van het gegeven dat leningen correct en conform afspraak worden afgelost.
Concreet de ontwikkeling van defaults tot en met vandaag:
• Sinds juni 2014 hebben wij 368 bedrijven aan passende financiering kunnen helpen
• Totale volume: circa 75 miljoen euro
• 11 gefinancierde bedrijven zijn in de problemen gekomen; hiervan zijn 6 leningaanvragen (deels) afgeboekt. Voor 5 bedrijven hebben wij een reservering gedaan ten laste van het netto rendement
Door genoemde reservering tonen wij op onze site een zo realistisch mogelijk netto rendement. Na aftrek van defaults en beheerskosten, is dat rendement bijna 4% netto gerekend over de gehele portefeuille van Collin.
Meer tijd bieden, voorafgaand aan het live zetten van een leningaanvraag, heeft voor- en nadelen. Natuurlijk is het goed dat investeerders zich zonder enige tijdsdruk kunnen oriënteren. Nadeel hiervan is dat het daadwerkelijk intekenen in een nog kortere tijd plaats zal vinden, dan nu het geval is. Collin biedt in plaats van de voorgeschreven 1 dag bedenktijd na inschrijving - vanaf haar start al - een comfortabele 14 dagen bedenktijd.
Ons inziens is er dus geen sprake van het aangaan van onverantwoorde financiële beslissingen in een korte tijd. Daarnaast zien wij dat onze investeerders goed spreiden. Daarmee bedoelen wij: met relatief kleine bedragen deelnemen in een groot aantal leningaanvragen. Wij stimuleren dit ook met ons ‘loyaliteitsprogramma’ waarmee investeerders niet enkel op basis van volume, maar vooral gerelateerd aan het aantal investeringen een korting op de beheerfee ontvangen.
Tot slot blijkt uit onderzoek dat de meeste van onze investeerders goed opgeleide ervaren beleggers zijn die bewuste keuzes maken om met hun vrij belegbaar vermogen te investeren.
Collin trekt met de AFM en haar branchegenoten - verenigd in de branchevereniging Crowdfunding Nederland - graag samen op om de crowdfinance markt verder te professionaliseren.
Het helpt de toezichthouder en de platformen als er een wettelijk kader komt dat een en ander reguleert. Immers, in onze openingsalinea schreven wij al dat er geen sprake is van belangentegenstellingen tussen de investeerders en het platform. Wij dienen het zelfde doel!
Concluderend: Wij zijn gebaat bij een wettelijk kader met daarop adequaat toezicht.


Ik ben het wel met ze eens aangaande de passage van de 48 uur voorpublicatie. Wordt nog meer dringen aan de poort bij goede projecten. Het eenvoudig met een vinkje je binnen 14 dagen terugtrekken zonder vragen biedt naar mijn idee ook genoeg mogelijkheden om overhaaste investeringen ongedaan te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-07-2017 12:11:32 ]
pi_172710335
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:54 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als dat je eisen zijn dan moet je een bank beginnen. Deze combinatie vind je niet bij crowdfunding.
Partijen komen juist terecht bij CF omdat de bank ze heeft geweigerd om een van bovenstaande redenen.
Daar zit natuurlijk best nog wel wat tussen. Bij SiG heb ik aardig wat in de eerste schijven gestort dit jaar. En af en toe komen er op de andere platforms ook wel mooie projecten voorbij.
  donderdag 27 juli 2017 @ 12:08:38 #221
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172710408
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:04 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

Daar zit natuurlijk best nog wel wat tussen. Bij SiG heb ik aardig wat in de eerste schijven gestort dit jaar. En af en toe komen er op de andere platforms ook wel mooie projecten voorbij.
Inderdaad, ik heb ook het idee dat sommige met hagel hebben lopen schieten. Wees gewoon selectief in je projecten je hoeft echt niet in elk project te zitten.
pi_172710498
Collin - Club Vibe:

Investeerder – 30530
26-07-2017 17:22
Wat betekent dit in de praktijk:
De heer Mark van Duijvenbode geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 262.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
De heer Sven Vinkeles geeft een persoonlijke borgstelling af voor ¤ 262.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment morele waarde.
Wat gebeurd er als de zaak (wat we niet hopen) failliet gaat?

Collin Crowdfund
26-07-2017 17:25
Beste investeerder,

Hartelijk dank voor uw vraag.
Indien de zaak onverhoopt zou failleren gedurende de looptijd van de lening van Collin, zullen de borgstellers worden aangesproken voor de dan nog uitstaande schuld aan Collin Crowdfund, aangezien ze voor het volledige leenbedrag borg staan. De materialiteit van een borgstelling is een momentopname en wordt bepaald op basis van de privé vermogenssituatie van de borg. Ofwel: bezittingen minus schulden. Collin kwalificeert de twee persoonlijke borgstellingen op dit moment als moreel.

Een uitgebreide toelichting over zekerheden (o.a. persoonlijke borgstellingen) kunt u vinden op onze website: https://www.collincrowdfund.nl/risicos/.

Met vriendelijke groet,
Collin Crowdfund

Pfff, zelfs als er expliciet om gevraagd wordt, wordt er omheen gedraaid dat "morele borg" betekent dat er niets te halen valt. (ze geven wel duidelijk aan dat de waarde van een borgstelling een momentopname betreft die dus geen garantie geeft)
pi_172710533
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:44 schreef mrbombastic het volgende:
....
Als het project volgend jaar bij de deurwaarder zit dan heb ik er nog niks aan gehad, alleen tijd en moeite gekost.
Maar je hebt er (hoogstwaarschijnlijk) ook niets aan verloren.
Dat vind ik toch het belangrijkste.
En dat je er dan niets aan verloren hebt kun je bij veel andere projecten toch niet zeggen.
pi_172710595
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:38 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb net nog eens even opnieuw gekeken naar De Commerce bij Collin waarop ik heb ingeschreven. De reden is dat deze best wel moeizaam vol loopt ook in vergelijk met het project van vandaag Hotel Brabant. (wat zien andere investeerders wel wat ik niet zie bij De Commerce….) Ik ben er niet uitgekomen en zie weinig risico’s bij De Commerce maar blijkbaar zien veel investeerders dit toch heel anders.
Als je het project niet doorleest maar puur afgaat op wat Collin denkt, dan zou De Commerce (Verhoogd Risico, credit score ruim voldoende, tegen 7%) een slechter project zijn dan Club Vibe (Verhoogd Risico, credit score ruim voldoende, maar dan tegen 8% rente). Vergelijk het met Hotel Brabant, dan krijg je daar dezelfde rente tegen een "laag risico".

Maar goed, dan ga je dus volledig af op de Collin beoordeling, misschien doen veel investeerders dat. Als ik het project inhoudelijk bekijk zie ik geen gekke dingen.
pi_172710597
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Reactie Collin op AFM stuk van deze week.

.....
Wordt nog meer dringen aan de poort bij goede projecten. Het eenvoudig met een vinkje je binnen 14 dagen terugtrekken zonder vragen biedt naar mijn idee ook genoeg mogelijkheden om overhaaste investeringen ongedaan te maken.
Helemaal mee eens.
  donderdag 27 juli 2017 @ 12:41:06 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172711027
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:04 schreef mrbombastic het volgende:
Daar zit natuurlijk best nog wel wat tussen. Bij SiG heb ik aardig wat in de eerste schijven gestort dit jaar. En af en toe komen er op de andere platforms ook wel mooie projecten voorbij.
Ik zit inmiddels in z'n 40 projecten waarvan de meeste al minimaal 2 jaar oud zijn. Ik investeer de laatste tijd veel minder. Ik heb tot op heden pas een default gehad (AGD). Toch zijn er maar weinig projecten waar de vooruitzichten goed zijn EN de zekerheden goed.

Dit is ook met de Sig projecten als je de verschillende schijven als een geheel zou zien. Ze zijn zo slim het op te delen, maar anders is er niet een waar ik in zou stappen.
Tot nooit .......
pi_172711209
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dit is ook met de Sig projecten als je de verschillende schijven als een geheel zou zien. Ze zijn zo slim het op te delen, maar anders is er niet een waar ik in zou stappen.
Doe eigenlijk alleen maar mee in schijf 1. De 0,5%-0,7% rente extra in schijf 2 weegt m.i. niet op tegen het extra risico. De banken zien zo'n financieringsaanvraag ook als een geheel en doen om die reden niet mee. Voor hen is de oplossing wellicht om zelf schijf 1 te financieren en schijf 2 naar de Crowd door te schuiven ;)
  donderdag 27 juli 2017 @ 12:55:37 #228
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172711298
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:50 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Doe eigenlijk alleen maar mee in schijf 1. De 0,5%-0,7% rente extra in schijf 2 weegt m.i. niet op tegen het extra risico. De banken zien zo'n financieringsaanvraag ook als een geheel en doen om die reden niet mee. Voor hen is de oplossing wellicht om zelf schijf 1 te financieren en schijf 2 naar de Crowd door te schuiven ;)
Dat is ook een beetje wat banken doen als je een huis koopt om te verhuren. Ze zijn bereid de helft aan je te lenen met alle zekerheden. De tweede helft moet je zelf zien te regelen.
Tot nooit .......
pi_172712024
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 12:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik ben het wel met ze eens aangaande de passage van de 48 uur voorpublicatie. Wordt nog meer dringen aan de poort bij goede projecten.
Om dit te voorkomen zou je ook kunnen denken aan een systeem waarbij je het eerste uur/dag na openstelling een soort voorintekening maakt waarin elke investeerder zijn intentie kenbaar kan maken om een x bedrag te investeren. Blijkt er na dat uur/dag sprake te zijn van overintekening, dan pas je de investeringen zo aan dat ze optellen tot het gewenste totaalbedrag. Dit kan op verschillende manieren. Je zou bijvoorbeeld alle investeringen kunnen verlagen met de factor (totale intekening)/leningbedrag. Of je zou een maximum op het investeringsbedrag kunnen zetten zodanig dat alleen de hoogste investeringsbedragen naar beneden aangepast worden.

edit: of je zou natuurlijk ook die 48 uur van de voorpublicatie zelf kunnen gebruiken als voorintekenperiode.
pi_172712354
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 13:34 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Om dit te voorkomen zou je ook kunnen denken aan een systeem waarbij je het eerste uur/dag na openstelling een soort voorintekening maakt waarin elke investeerder zijn intentie kenbaar kan maken om een x bedrag te investeren. Blijkt er na dat uur/dag sprake te zijn van overintekening, dan pas je de investeringen zo aan dat ze optellen tot het gewenste totaalbedrag. Dit kan op verschillende manieren. Je zou bijvoorbeeld alle investeringen kunnen verlagen met de factor (totale intekening)/leningbedrag. Of je zou een maximum op het investeringsbedrag kunnen zetten zodanig dat alleen de hoogste investeringsbedragen naar beneden aangepast worden.

edit: of je zou natuurlijk ook die 48 uur van de voorpublicatie zelf kunnen gebruiken als voorintekenperiode.
goed plan.
Dat zou wel kunnen beteken dat je investering dan geen 500 euro wordt maar 473,54. Dat zou op zich ook geen probleem hoeven zijn, maar het autistische deeltje in mijn brein moet daar ff aan wennen denk ik.
pi_172712515
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:44 schreef mrbombastic het volgende:Bij de Commerce kunnen de zekerheden nog zo goed zijn, maar het resultaat is flinterdun. Als het project volgend jaar bij de deurwaarder zit dan heb ik er nog niks aan gehad, alleen tijd en moeite gekost.
De opgebouwde rente wordt dan ook uitbetaald, mits voldoende waarde in de boedel natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_172712705
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 11:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb net alles nog eens nagelezen. Heb hem meegenomen vanwege de zekerheden en vanwege het feit dat de familie er ook behoorlijk met geld in zit. Zou gek moeten lopen als je hier al je geld kwijt raakt met deze zekerheden. Het blijft natuurlijk wel een risico met de Rabo als eerste hypotheekhouder in beide panden. Als die bankiers het op hun heupen krijgen moet er verkocht worden en is het maar de vraag wat er voor ons als tweede hypotheekhouder over blijft. Afijn ik neem het risico. Deze staat overigens inderdaad nu online.
Wel jammer dat de kosten voor Collin 50% hoger zijn dan een normaal project
pi_172712747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 14:06 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wel jammer dat de kosten voor Collin 50% hoger zijn dan een normaal project
Dat snap ik op het eerste gezicht niet. Leg eens uit.
pi_172712776
Omdat er zo weinig afgelost wordt? Maar die redenering snijdt geen hout want zou je het meerdere afgeloste geld herinvesteren bij een normaal project dan komen er ook weer nieuwe kosten bij, dus dat hou je toch.
Pecunia non olet
pi_172715384
quote:
12s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:50 schreef escortmk2 het volgende:
En dan is het vandaag de 27e van de maand. Spannend voor iedereen bij FNC en iedereen die daar wat heeft lopen...
Ik heb een betaling gekregen...
Helaas mist er weer het nodige
pi_172715783
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:10 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Ik heb een betaling gekregen...
Helaas mist er weer het nodige
Heb ook betaling binnen en lijkt bijna compleet. Mis de rentebetaling van mijn nieuwste investering. Helaas is e.e.a. nog niet terug te zien in het overzicht van betalingen.
pi_172716056
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:10 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Ik heb een betaling gekregen...
Helaas mist er weer het nodige
Méér projecten maar minder aflossingen. Ahum. Meestal komen er nog wel een paar na. :7
Pecunia non olet
pi_172716424
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:10 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Ik heb een betaling gekregen...
Helaas mist er weer het nodige
ik mis alles nog :')
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 27 juli 2017 @ 17:01:49 #239
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172716476
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 16:59 schreef komrad het volgende:

[..]

ik mis alles nog :')
pi_172716621
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 17:01 schreef xzaz het volgende:

[..]

FNC bij mij >>wat binnen moest komen ... is ontvangen
pi_172716694
Ik heb nog hamandeggs binnen van FNC
pi_172718163
Er is een enthousiaste investeerder (024417) in de tapemyday projecten van GvE:
278k in het aflossingsvrije deel en 72k in het annuiteitendeel.

350k van de 543k ingelegd door 1 investeerder. Niet echt crowdfunding.

Moet wel iemand uit de inner crowd zijn. Hadden ze misschien beter buiten GvE om kunnen doen. Zowel ondernemer en investeerder maken nu veel kosten.

[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 27-07-2017 21:50:16 ]
pi_172720357
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:01 schreef Mynheer007 het volgende:
De nieuwe SiG staat nu ook open voor investering:
https://investeren.sameni(...)aan-41b-te-rotterdam

Volgens mij weer dezelfde persoon, hoewel ik liever ook over personen zou spreiden, vind ik het risico acceptabel aangezien er een 1e hypotheekrecht is.
Inmiddels vol
pi_172722081
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:23 schreef djh77 het volgende:
Er is een enthousiaste investeerder (024417) in de tapemyday projecten van GvE:
278k in het aflossingsvrije deel en 72k in het annuiteitendeel.

Moet wel iemand uit de inner crowd zijn. Hadden ze misschien beter buiten GvE om kunnen doen. Zowel ondernemer en investeerder maken nu veel kosten.
De enige inbreng in het annuiteitendeel van vandaag. Kansloos project, kansloze poging.
pi_172725917
op ¤1,60 na, heb ik mijn maandbetaling bij FNC volledig ontvangen. Even wachten tot het dashboard is bijgewerkt om te zien of de ondernemer in lesmaterialen voor inburgeringscursussen zijn achterstand (¤0,05) heeft ingelopen en wat er nog ontbreekt.
pi_172727358
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 18:23 schreef djh77 het volgende:
Er is een enthousiaste investeerder (024417) in de tapemyday projecten van GvE:
278k in het aflossingsvrije deel en 72k in het annuiteitendeel.

350k van de 543k ingelegd door 1 investeerder. Niet echt crowdfunding.

Moet wel iemand uit de inner crowd zijn. Hadden ze misschien beter buiten GvE om kunnen doen. Zowel ondernemer en investeerder maken nu veel kosten.
Hij heeft genoeg tijd gekregen om de pitch te lezen...... en hij heeft nog bedenktijd vwb zijn investering................tijd om nog eens na te denken ..... *O* w/
pi_172729123
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met 2e en 3e hypotheek en 2x HA (en 50% restschuld). Lijkt net even wat minder dan Commerce en Hotel van gisteren. Jullie mening?

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 28-07-2017 04:41:05 ]
  vrijdag 28 juli 2017 @ 06:42:35 #248
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172729439
Niks van fnc ook geen bericht.
pi_172729684
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 04:25 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met 2e en 3e hypotheek en 2x HA (en 50% restschuld). Lijkt net even wat minder dan Commerce en Hotel van gisteren. Jullie mening?
Bij gelijkblijvende huizenprijzen hebben de hypothekeren inschrijvingen tbv de Collin investeerders weinig waarde. Het is overigens altijd beter dan niks.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 28-07-2017 08:19:29 ]
  vrijdag 28 juli 2017 @ 07:43:55 #250
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_172729697
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 20:58 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

De enige inbreng in het annuiteitendeel van vandaag. Kansloos project, kansloze poging.
Die eerdere van ze ging opzich nog wel, maar hier zie ik niets in nee.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_172729757
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 04:25 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met 2e en 3e hypotheek en 2x HA (en 50% restschuld). Lijkt net even wat minder dan Commerce en Hotel van gisteren. Jullie mening?
Voor mij is dit bijna hetzelfde als horeca waar ik zelden instap. Als ze het de eerste 6 tot 9 maanden zwaar hebben dekt de executie waarde de hypotheken misschien niet. Ik wacht rustig af op betere kansen dus dank voor het plaatsen!
pi_172730251
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 04:25 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
met 2e en 3e hypotheek en 2x HA (en 50% restschuld). Lijkt net even wat minder dan Commerce en Hotel van gisteren. Jullie mening?
Als ik dit vergelijk met SiG dan investeer ik 1000x liever in SiG.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet alleen vanwege het risico, maar ook omdat ik de informatie die SiG biedt vele malen duidelijker vind.

Zo zou ik graag een prognose zien van hoe hoog de verwachte huurinkomsten zijn. Om zo te kunnen beoordelen of er genoeg binnenkomt om ook in tegenvallende tijden alle kosten te kunnen blijven betalen.

Verder mis ik:
- Wie is de 1e hypotheekverstrekker op het woonhuis?
- Wat is de taxatiewaarde van het woonhuis?
(geen bank zal ooit een hypotheek verstrekken puur op basis van een WOZ verklaring, waarom wordt er wel verwacht dat de crowd hier genoegen mee neemt?)

Alle zekerheden liggen primair bij de bank, en alle risico's bij de crowd (en de ondernemer).
Al met al beoordeel ik deze investering als een Hoog risico.
Wel opmerkelijk dat er bij Collin dan staat:
"Minimaal risico"
pi_172730467
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 08:40 schreef dyna18 het volgende:
Zo zou ik graag een prognose zien van hoe hoog de verwachte huurinkomsten zijn. Om zo te kunnen beoordelen of er genoeg binnenkomt om ook in tegenvallende tijden alle kosten te kunnen blijven betalen.
quote:
Voor het Waepen van Middelburg is in dit jaar gerekend met een bezettingsgraad van de appartementen van 65%, waar in Middelburg de gemiddelde bezettingsgraad groter is dan 85%. De omzet wordt op ¤ 289.000,- geprognosticeerd, met een winst voor privé onttrekkingen van ¤ 114.000,-.Bij een aflossingsdruk van ¤ 37.000,- is het netto cashflowoverschot van ¤ 27.000
Verder mis ik:
- Wie is de 1e hypotheekverstrekker op het woonhuis?
quote:
Voor beide objecten geldt een gezamenlijke 1e inschrijving van de Rabobank ter hoogte van ¤ 600.000,-.
- Wat is de taxatiewaarde van het woonhuis?
quote:
Geen idee
Al met al beoordeel ik deze investering als een Hoog risico.
Wel opmerkelijk dat er bij Collin dan staat:
"Minimaal risico"
quote:
Vond ik ook opvallend, wellicht obv de prognoses, maar niet obv zekerheden.
pi_172730500
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 06:42 schreef xzaz het volgende:
Niks van fnc ook geen bericht.
Hier hetzelfde.
We kunnen het lovende verhaal van najra1990 wel vergeten:
Sommigen hebben alles, sommigen hebben een deel en sommigen hebben niets.

Het is een zooi bij FNC en het blijft een zooi bij FNC.
pi_172730678
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 08:59 schreef Bunsburger het volgende:

[..]

Hier hetzelfde.
We kunnen het lovende verhaal van najra1990 wel vergeten:
Sommigen hebben alles, sommigen hebben een deel en sommigen hebben niets.

Het is een zooi bij FNC en het blijft een zooi bij FNC.
Mijn verhaal was natuurlijk vooral met vertrouwen dat er niet pas begin augustus een betaling zou komen. Dat er te laat nieuws komt ben ik het helemaal mee eens. Dat heb ik ook aan hen doorgegeven. Maar aangezien dat pas een week geleden is, had ik nog niet direct daar verandering in gezien. Dat is denk ik ook wel een nadeel van FNC. Het is een groot bedrijf en daardoor kunnen ze het ook niet zomaar aanpassen...Ook ik wacht dus weer op hun mailtje welke projecten mis zijn gegaan. Ik heb gister ook al gemaild dat dit wel weer een perfect voorbeeld is waarom we eerder nieuws willen en een meer up-to-date dashboard. Op het dashboard stond bedrag x, ik verwachtte bedrag y, maar kreeg bedrag z. Voor iedereen verwarrend.
pi_172730849
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 07:53 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Voor mij is dit bijna hetzelfde als horeca waar ik zelden instap. Als ze het de eerste 6 tot 9 maanden zwaar hebben dekt de executie waarde de hypotheken misschien niet. Ik wacht rustig af op betere kansen dus dank voor het plaatsen!
Als ik conservatief reken met executiewaarde+woz dan kom ik op een overwaarde van 660+217-650=227 dus circa 2/3 van de lening Collin is min of meer afgedekt.
Dat kan nog een stuk hoger uitvallen afhankelijk van omstandigheden.

Bij Rabobank wordt gesproken over inschrijvingen, ik veronderstel dat het daadwerkelijke actuele saldo van de leningen lager is? --> (edit : 526K) dus extra overwaarde nu = 650-526=124K. Dus volledige dekking?!?

Wat ik minder vind zijn de privé opnamen van 60K, ze leven er goed van en in 2017 teren ze daar bijna 30K mee in; moet ook door Collin/ontsparing worden gefinancierd.

Ik overweeg hem wel, kijkend naar mijn oudere projecten met vaak veel minder zekerheid dan dit.

Middelburg is een heel leuk toeristisch stadje trouwens, de moeite waard van een bezoek.
Pecunia non olet
pi_172730954
Op het FNC dashboard, staat alles inmiddels op 1 dag vertraagd :-(

edit: Er is kennelijk geen probleem om de incasso mailtjes van de nieuwe leningen de deur uit te doen vandaag. FF terug storten dan maar.

[ Bericht 53% gewijzigd door Frandderouw op 28-07-2017 09:31:24 ]
  vrijdag 28 juli 2017 @ 09:26:28 #258
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172730977
Ik denk dat ik mijn project op FNC ook ga terugtrekken; waarom zou ik als investeerder hier nog aan mee willen doen?
pi_172731004
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 09:26 schreef xzaz het volgende:
Ik denk dat ik mijn project op FNC ook ga terugtrekken; waarom zou ik als investeerder hier nog aan mee willen doen?
Lijkt mij verstandig. Ik heb in ieder geval spijt van elke cent die ik er geïnvesteerd heb.
pi_172731379
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 08:40 schreef dyna18 het volgende:
Wel opmerkelijk dat er bij Collin dan staat:
"Minimaal risico"
Die D&B score is niets meer dan een beoordeling van de kredietwaardigheid van de onderneming op dit moment. In dit geval is het dus een beoordeling van de kredietwaardigheid van het IT bedrijf van de ondernemers. D&B doet helemaal geen assessment van het crowdfundproject en de D&B score zegt dus ook helemaal niets over het risico daarvan.
pi_172732385
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 08:40 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Als ik dit vergelijk met SiG dan investeer ik 1000x liever in SiG.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet alleen vanwege het risico, maar ook omdat ik de informatie die SiG biedt vele malen duidelijker vind.


Ik vind SIG ook interessant momenteel, maar we moeten daar natuurlijk ook nog maar afwachten hoe alles gaat lopen. Er zijn nog geen problemen geweest uiteraard dus weet je ook niet hoe ze daarmee om zullen gaan.
De website vind ik persoonlijk een ramp en bijzonder traag. Ruimte voor verbetering in ieder geval. De spreiding is ook wat minnetjes (alleen Rotterdam vooralsnog).
Pecunia non olet
pi_172732621
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 09:19 schreef obligataire het volgende:
Als ik conservatief reken met executiewaarde+woz dan kom ik op een overwaarde van 660+217-650=227 dus circa 2/3 van de lening Collin is min of meer afgedekt.
Dat kan nog een stuk hoger uitvallen afhankelijk van omstandigheden.

Bij Rabobank wordt gesproken over inschrijvingen, ik veronderstel dat het daadwerkelijke actuele saldo van de leningen lager is? --> (edit : 526K) dus extra overwaarde nu = 650-526=124K. Dus volledige dekking?!?

Ik maak bij dit soort constructies toch een andere berekening. Misschien wat kort door de bocht maar wel een veilige berekening. Ik reken juist wel met de inschrijving bedragen aangezien de bank (Rabo in dit geval) altijd nog de mogelijkheden heeft om het afgeloste deel opnieuw binnen de zelfde kadasterinschrijving uit te lenen. 1e hypothecaire inschrijving 600k + een 2e inschrijving van 50k = 650k + 40% opslag voor eventuele rente en kosten van de bank maakt een inschrijving voor de Rabo van max 910k. Executiewaarde (na de verbouwing, dus ook maar een schatting) 660k + woz waarde eigenwoning 217k maakt 877k. 877k -/- 910k = -/- 33k.

In het ergste geval is er dus geen enkele dekking. Het kan zelfs nog wat lager uitvallen als de eigenwoning bij een executieverkoop minder dan de woz waarde opbrengt.
pi_172732714
Een nieuwe CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172732788
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 08:40 schreef dyna18 het volgende:
Als ik dit vergelijk met SiG dan investeer ik 1000x liever in SiG.

SPOILER2 links
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik vind SIG ook interessant momenteel, maar we moeten daar natuurlijk ook nog maar afwachten hoe alles gaat lopen. Er zijn nog geen problemen geweest uiteraard dus weet je ook niet hoe ze daarmee om zullen gaan.
De website vind ik persoonlijk een ramp en bijzonder traag. Ruimte voor verbetering in ieder geval. De spreiding is ook wat minnetjes (alleen Rotterdam vooralsnog).
Mee eens. Het grootste risico in mijn ogen is dat SiG nog maar een beginnend platform is met nog maar weinig projecten. Dit risico is bij bijvoorbeeld Collin m.i. wat minder. Inderdaad is de spreiding in steden en geldnemers ook nog te klein. Ook bij mij is Rotterdam oververtegenwoordigd maar ik heb ook nog wel projecten in Lelystad, Geleen (2x), Brunssum en Utrecht.
pi_172733388
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:41 schreef TisIk het volgende:
Een nieuwe CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En daar is hij al:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/de-beren-bezorgrestaurant-tilburg/

Leningaanvrager: De Beren Bezorgrestaurant Tilburg
Doel van de lening: Opstart bezorgrestaurant
Rente: 8,00 %
Looptijd: 60 maanden
pi_172734234
Binnen een jaar tijd (10 maanden om precies te zijn):
http://www.ad.nl/rotterda(...)m-failliet~af2a0489/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172734586
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 11:56 schreef Bunsburger het volgende:
Binnen een jaar tijd (10 maanden om precies te zijn):
http://www.ad.nl/rotterda(...)m-failliet~af2a0489/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
700k weg (ze zijn goed bezig in Rotterdam :N )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_172735019
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:18 schreef djh77 het volgende:
700k weg (ze zijn goed bezig in Rotterdam :N )
210k 180k, als ik het goed begrijp, waarvan 60k van de crowd.
Evengoed een groot bedrag... :{

[ Bericht 1% gewijzigd door OpDieFiets op 28-07-2017 13:03:55 ]
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:47:22 #269
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_172735205
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:40 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

210k, als ik het goed begrijp, waarvan 60k van de crowd.
Evengoed een groot bedrag... :{
Raad van toezicht...
pi_172735278
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:40 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

210k, als ik het goed begrijp, waarvan 60k van de crowd.
Evengoed een groot bedrag... :{
Volgens pitch: Van de totale oorspronkelijke begroting van ¤ 700.000 is al veel binnen.
pi_172735427
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgens pitch: Van de totale oorspronkelijke begroting van ¤ 700.000 is al veel binnen.
Ja, dat was de oorspronkelijke begroting. Maar lees je verder dan blijkt dat ze uiteindelijk maar 150k echt nodig hadden; ze hebben 550k "uitgespaard"...
Er is met de crowdfunding 30k meer opgehaald dan de 30k die nog nodig was, dus het totaalbedrag dat weg is komt op 180k (niet 210k).
pi_172735494
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:56 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ja, dat was de oorspronkelijke begroting. Maar lees je verder dan blijkt dat ze uiteindelijk maar 150k echt nodig hadden; ze hebben 550k "uitgespaard"...
Er is met de crowdfunding 30k meer opgehaald dan de 30k die nog nodig was, dus het totaalbedrag dat weg is komt op 180k (niet 210k).
Zo kan je het ook interpreteren. Ik lees het dat ze dat reeds bespaard hadden
pi_172735515
quote:
........ is gevestigd in Bolsward (Heerenveen) en opgericht in 1996. Het bedrijf vertaalt onderwijskundige kennis naar praktische toepassingen voor docenten en scholen en werkt aan onderwijsverbetering voor haar opdrachtgevers. De opdrachtgevers zijn onderwijsinstellingen in heel Nederland. De ondernemer wil zich inschrijven voor een aanbesteding van het Ministerie van Onderwijs. Om dit mogelijk te maken moeten er aanloopkosten worden gemaakt. Hierbij kan gedacht worden aan het opzetten van een backoffice en ICT-systemen, investeren in software en apparatuur, inrichten van het web platform, ontwikkeling van het merk & de uitstraling en het ontwerpen van promotiematerialen. Het zakelijke krediet is hiervoor aangevraagd.
50k lenen via FNC: En dan de aanbesteding niet winnen...
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
pi_172735543
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

50k lenen via FNC: En dan de aanbesteding niet winnen...
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
ik zat hetzelfde te denken...
pi_172735546
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:58 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zo kan je het ook interpreteren. Ik lees het dat ze dat reeds bespaard hadden
Zoals ik het lees niet. Ze dachten 700k nodig te hebben. 550k daarvan hebben ze uitgespaard en 120k hadden ze al binnengehaald. Blijft er 700-550-120=30k over, wat precies het bedrag is dat ze via CAN op wilden halen :)
pi_172735675
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:01 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Zoals ik het lees niet. Ze dachten 700k nodig te hebben. 550k daarvan hebben ze uitgespaard en 120k hadden ze al binnengehaald. Blijft er 700-550-120=30k over, wat precies het bedrag is dat ze via CAN op wilden halen :)
550k uitsparen van de 700k. Dan hadden ze aardig wat nice to haves op het lijstje. Toch maar een Douwe Egberts in plaats van een Jura koffiemachine?
pi_172735928
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

50k lenen via FNC: En dan de aanbesteding niet winnen...
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
En deze reken meesters gaan ook creatief om met cijfers! Bij twee jaren een bruto marge die hoger is dan de omzet!
pi_172736209
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

En deze reken meesters gaan ook creatief om met cijfers! Bij twee jaren een bruto marge die hoger is dan de omzet!
Crowdfunding heeft wel iets weg van goochelen:
- Geld verdwijnt in het niets
- Geld verschijnt niet waar je het wel zou verwachten (FNC)
- Er is meer geld dan mogelijk is
etc.
pi_172736503
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik maak bij dit soort constructies toch een andere berekening. Misschien wat kort door de bocht maar wel een veilige berekening. Ik reken juist wel met de inschrijving bedragen aangezien de bank (Rabo in dit geval) altijd nog de mogelijkheden heeft om het afgeloste deel opnieuw binnen de zelfde kadasterinschrijving uit te lenen. 1e hypothecaire inschrijving 600k + een 2e inschrijving van 50k = 650k + 40% opslag voor eventuele rente en kosten van de bank maakt een inschrijving voor de Rabo van max 910k. Executiewaarde (na de verbouwing, dus ook maar een schatting) 660k + woz waarde eigenwoning 217k maakt 877k. 877k -/- 910k = -/- 33k.

In het ergste geval is er dus geen enkele dekking. Het kan zelfs nog wat lager uitvallen als de eigenwoning bij een executieverkoop minder dan de woz waarde opbrengt.
Ik volg de berekening, maar is dit niet héél erg behoudend gerekend? Want dan blijven er maar bar weinig interessante projecten over.
Tussen 910K en 526K zit een gat van maar liefst 384K en dat overlapt de hele gevraagde Collin financiering. Ze moeten het toch wel heel erg bont maken willen ze zoveel extra schulden maken bij de bank zodanig, dat die 910K volloopt........

In theorie zou trouwens in die 650K al een (geringe) opslag voor rente en kosten kunnen zitten. Maar dat staat er helaas niet bij vermeld.........
Pecunia non olet
pi_172738734
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:45 schreef obligataire het volgende:
Ik volg de berekening, maar is dit niet héél erg behoudend gerekend? Want dan blijven er maar bar weinig interessante projecten over.
Tussen 910K en 526K zit een gat van maar liefst 384K en dat overlapt de hele gevraagde Collin financiering. Ze moeten het toch wel heel erg bont maken willen ze zoveel extra schulden maken bij de bank zodanig, dat die 910K volloopt........
Daar heb je ook gelijk in dat het behoudend gerekend is en kort door de bocht. Ik bekijk het graag van de negatieve kant, dan kan het alleen maar meevallen (hoop ik O-) ). Toch zijn er soms wel eens projecten die hieraan voldoen en daar verhoog ik dan mijn investering wat bij.
Bij de overige meerderheid ga ik er afhankelijk van bijvoorbeeld de cijfers van het bedrijf en geboden rente vergoeding wat soepeler mee om.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:45 schreef obligataire het volgende:
In theorie zou trouwens in die 650K al een (geringe) opslag voor rente en kosten kunnen zitten. Maar dat staat er helaas niet bij vermeld.........
Ga er maar vanuit dat als dit zo zou zijn dit in dikke letters in de pitch zou staan.
pi_172738976
nieuw project bij SiG, in Amsterdam:

https://investeren.sameni(...)-700-26-te-amsterdam
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172738994
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 15:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daar heb je ook gelijk in dat het behoudend gerekend is en kort door de bocht. Ik bekijk het graag van de negatieve kant, dan kan het alleen maar meevallen (hoop ik O-) ). Toch zijn er soms wel eens projecten die hieraan voldoen en daar verhoog ik dan mijn investering wat bij.
Bij de overige meerderheid ga ik er afhankelijk van bijvoorbeeld de cijfers van het bedrijf en geboden rente vergoeding wat soepeler mee om.

[..]

Ga er maar vanuit dat als dit zo zou zijn dit in dikke letters in de pitch zou staan.
Het basisbedrag lijkt me ook wel passend bij dit project. Ik heb de indruk dat deze meneer zich niet zomaar in een wild financieel avontuur zou storten (Zeeuw hé :) ) en mocht het mis gaan zal het in ieder geval geen groot debacle worden voor de investeerders.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 28-07-2017 16:11:46 ]
Pecunia non olet
pi_172739759
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 15:43 schreef komrad het volgende:
nieuw project bij SiG, in Amsterdam:

https://investeren.sameni(...)-700-26-te-amsterdam
Dit lijkt me een hele mooie. Gewilde locatie, mooi complex. Taxatie lijkt realistisch als je op Funda kijkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foutje in de SiG pitch: oppervlakte is niet 27m2, maar slechts11m2. De inhoud is 27m3! _O-
pi_172739918
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 15:43 schreef komrad het volgende:
nieuw project bij SiG, in Amsterdam:

https://investeren.sameni(...)-700-26-te-amsterdam
Na vier keer Rotterdam nu mijn eerste niet-Rotterdam meegepakt.
pi_172740074
Vraagje tussendoor over SIG:

Leningdeel 1 is een 1e hypotheek. Wordt de inschrijving ook nog verhoogd met rente en kosten zoals banken dat plegen te doen?
Dat zou dan extra risico meebrengen voor de investeerders leningdeel 2 ?
Pecunia non olet
pi_172740130
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 15:43 schreef komrad het volgende:
nieuw project bij SiG, in Amsterdam:

https://investeren.sameni(...)-700-26-te-amsterdam
Ik doe ook mee. Wel veel geld voor zo'n klein hokje maar geloof dat het wel een goede investering kan zijn gezien de amsterdamse woningmarkt. In de funda-advertentie staat dat er geen bancaire-hypotheek gevestigd kan worden maar dat een familie-hypotheek wel tot de mogelijkheden behoort. Hopelijk valt een hypotheek via SiG ook in die laatste categorie.
pi_172740202
Pffff, nog 3 rooitjes en de eerste schijf zit vol. Ik vind het ook enorm veel geld voor zo'n kamer maar het zal allemaal wel goed doorgerekend zijn qua huuropbrengsten en bezetting.
Pecunia non olet
pi_172740230
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:32 schreef obligataire het volgende:
Vraagje tussendoor over SIG:

Leningdeel 1 is een 1e hypotheek. Wordt de inschrijving ook nog verhoogd met rente en kosten zoals banken dat plegen te doen?
Dat zou dan extra risico meebrengen voor de investeerders leningdeel 2 ?
Jazeker, dit is ook bij SiG hypotheken het geval en ja, dat heeft uiteraard effect op de 2e schijf (2e hypotheek)
pi_172740246
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:34 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik doe ook mee. Wel veel geld voor zo'n klein hokje maar geloof dat het wel een goede investering kan zijn gezien de amsterdamse woningmarkt. In de funda-advertentie staat dat er geen bancaire-hypotheek gevestigd kan worden maar dat een familie-hypotheek wel tot de mogelijkheden behoort. Hopelijk valt een hypotheek via SiG ook in die laatste categorie.
Ik denk dat hier bedoeld wordt dat banken zelf geen hypotheek willen verstrekken voor een niet-zelfstandige woonruimte; niet dat dat om de een of andere reden niet zou mogen.
pi_172740341
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:34 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik doe ook mee. Wel veel geld voor zo'n klein hokje maar geloof dat het wel een goede investering kan zijn gezien de amsterdamse woningmarkt. In de funda-advertentie staat dat er geen bancaire-hypotheek gevestigd kan worden maar dat een familie-hypotheek wel tot de mogelijkheden behoort. Hopelijk valt een hypotheek via SiG ook in die laatste categorie.
Ja, dat had ik ook al gelezen en ik heb hierover al vragen gesteld bij SiG.
Ook kwam ik tegen dat in de koopakte van deze studio een asbest-, ouderdom- en een niet zelfbewoningsclausule opgenomen is. Met name over de zelfbewoningsclausule wil ik wel meer uitleg hebben. Wat mij betreft trouwens slecht dat hierover niets te vinden is in de pitch terwijl dit mij zeer belangrijke beleggersinformatie lijkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 28-07-2017 16:56:28 ]
pi_172740410
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:38 schreef obligataire het volgende:
Pffff, nog 3 rooitjes en de eerste schijf zit vol. Ik vind het ook enorm veel geld voor zo'n kamer maar het zal allemaal wel goed doorgerekend zijn qua huuropbrengsten en bezetting.
Het gaat de laatste tijd steeds sneller bij SiG. Op zich een goed teken, maar hopelijk gaat dat niet tot schaarste leiden met collin-achtige praktijken en dalende rentes.
pi_172740709
Oef, net op tijd om SiG amsterdam 1e schijf mee te pakken.
Sorry dat ik niet de laatste 300 meepak van schijf 1, maar die laat ik over aan iemand anders.

Even blind geïnvesteerd om niet buiten de boot te vallen.
Nu eerst maar even lezen.

Inderdaad fijn dat SiG ook wat meer spreiding krijgt over steden. Al hadden ze eerder ook al andere steden zoals utrecht. Volgens mij is de hoofdreden dat R'dam oververtegenwoordigd is, dat er toevallig 2 geldleners in Rotterdam zitten die beide 3 projecten op SiG hebben gezet.
pi_172741014
Volgens mij is Club Vibe bij Collin teruggetrokken want ik zie hem ineens niet meer staan bij de open projecten en was vanmorgen pas voor 60% vol.
pi_172742382
Die nieuwe van SIG wordt mijn eerste bij SIG... ken de buurt op mijn duimpje, ken de omgeving nog beter en ben redelijk bekend met het pand. Woonde "vroeger" altijd oude vandagen, tegenwoordig veel studenten en Yuppen.

De buurt is "hot" op het moment, net buiten het gewilde centrum... je zit zo op leidseplein of de dam... veel handel in die buurt in appartementen e.d. Als hij betalingsproblemen krijgt koop ik over 5 jaar het appartement wel van hem, hopelijk heb ik dan ook de centjes er voor. Ik durf het nog niet aan o.b.v. geleend geld, staat me toch iets tegen om te beleggen met geleend geld.

Aangezien mijn vertrouwen hier en het lang uitblijven van goede projecten elders ben ik hier ook "zwaar" in gestapt (nu hopen dat mijn vertrouwen niet onterecht blijkt!)
pi_172742731
Hieronder een update van mijn crowdfund portfolio. Zal binnenkort een uitgebreider overzicht maken.

Platform - aantal openstaande investeringen - % tov totaal

Geld voor elkaar - 24 - 16,14%
Kapitaal op Maat - 12 - 11,06%
Investormatch - 12 - 8,27%
Lendahand - 32 - 18,59%
Collin Crowdfund - 8 - 19,59%
Samen in Geld - 8 - 11,16%
Fundingcircle - 5 - 1,70%
Mintos - nvt - 8,21%
Bondora - nvt - 0,98%
Twino - nvt - 4,30%

Defaults 1,85%
Probleemprojecten 6,44%

Ik merk dat het aantal defaults en probleemprojecten fors toe neemt de laatste maanden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_172744063
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:49 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het gaat de laatste tijd steeds sneller bij SiG. Op zich een goed teken, maar hopelijk gaat dat niet tot schaarste leiden met collin-achtige praktijken en dalende rentes.
Potjandrie Sig wordt de tweede Collin. Te laat voor schijf 1 en schijf 2 laat ik lopen. Helaas.
pi_172744515
Project 7034 van GVE is al een week te laat, iemand enig idee?
pi_172744546
Schijf 1 liep heel snel vol van de nieuwe op SIG maar er staan nog andere projecten open met schijf 1.

Het liep hier ook storm voor het nieuwe project. Zit iedereen dan ook in de andere projecten?

Hoezo wel/niet?
pi_172744554
GVE
Den Haag Property
Project:
16635 Zakelijk
Leendoel:
Onroerend goed
Classificatie:
2
G-PD percentage:
0,10
Creditsafe score:
35
Zekerheden:
DR, HA, PN (zie pitch)
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:
¤ 125.000
Geinvesteerd:
¤ 83.500
Product:
Annuïteit
Rente per jaar:
7,0%
Looptijd:
120 maanden
pi_172745261
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 19:55 schreef jsuijker het volgende:
Schijf 1 liep heel snel vol van de nieuwe op SIG maar er staan nog andere projecten open met schijf 1.

Het liep hier ook storm voor het nieuwe project. Zit iedereen dan ook in de andere projecten?

Hoezo wel/niet?
Ik zit nu in 9 SiG projecten.
Een aantal projecten in Rotterdam heb ik laten lopen omdat ze in een mindere wijk stonden.

Ik heb het idee dat er bij SiG op dit moment een beperkt aantal investeerders zijn die ongeveer in elk project hetzelfde bedrag investeren.

Komt er een klein project langs zoals nu in Amsterdam, dan is het bedrag snel gehaald.
Duurdere projecten blijven echter hangen rond een bepaald bedrag en daarna komt er maar langzaam geld bij.
pi_172745273
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')