abonnement Unibet Coolblue
pi_165627905

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-09-2016 18:31:48 ]
pi_165628151
Ik heb in de OP de rentes van LendaHand die aangegeven waren van tussen 3 en 4% verhoogd naar tussen 3 en 5%.
Ik had iemand in de vorige draad zien schrijven tussen 3 en 6% maar het hoogste tot nu toe gezien is dacht ik 4.25% dus ik denk dat de bovengrens van 5 voorlopig een beter beeld geeft.
Ik zal morgen kijken of ik tijd heb het "default lijstje" in de OP te updaten.

Als er nog andere wijzigingen in de OP nodig zijn laat het dan even weten.
pi_165628757
Lendahand staat nu exact op ¤10.000.000 ^O^
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165629014
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 17:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb in de OP de rentes van LendaHand die aangegeven waren van tussen 3 en 4% verhoogd naar tussen 3 en 5%.
Ik had iemand in de vorige draad zien schrijven tussen 3 en 6% maar het hoogste tot nu toe gezien is dacht ik 4.25% dus ik denk dat de bovengrens van 5 voorlopig een beter beeld geeft.
Ik zal morgen kijken of ik tijd heb het "default lijstje" in de OP te updaten.

Als er nog andere wijzigingen in de OP nodig zijn laat het dan even weten.
Zelf zeggen ze nog steeds 3 tot 4%. Maar als in werkelijkheid 4,25% het hoogste is, zou ik dat als bovengrens aanhouden. 5% lijkt me sowieso niet juist.
Pecunia non olet
pi_165629829
Er stond gem. 3-4%. Dat klopt nog steeds. Als het goed is nog. 3,5/3,6%
pi_165630328
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 18:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zelf zeggen ze nog steeds 3 tot 4%. Maar als in werkelijkheid 4,25% het hoogste is, zou ik dat als bovengrens aanhouden. 5% lijkt me sowieso niet juist.
Ik heb er van gemaakt tussen de 3 en 4.25 %
pi_165630774
Beste investeerder,

De kredietnemer van het project 'Verbouwing' (657654376) heeft niet voldaan aan onze herhaaldelijke verzoeken tot betaling.

In de afgelopen weken zijn er talrijke herinneringen en aanmaningen aan de kredietnemer verstuurd. We hebben de kredietnemer geprobeerd te bereiken per telefoon, mobiel textbericht, e-mail en post. Helaas hebben we hier geen reactie op gekregen. Daarom is de lening beëindigd (opgeëist) en is de kredietnemer verzocht de totaal openstaande kredietsom te betalen. De betaaltermijn hiervoor is inmiddels ook verstreken en daarom is de uitstaande vordering overgedragen aan een extern incassobureau.

Wat betekent dit voor uw investering?

Toekomstige betalingen van de kredietnemer worden alsnog – minus een prestatievergoeding voor het incassobureau - aan u doorbetaald.

Mijn eerste default bij Lendico, ik ben benieuwd of ik ook nog wat terug zie. Er zijn 10 termijnen betaald.

Krediet ID #657654376
Krediet is uitbetaald op 12-06-2015
Netto bedrag ¤ 4.500
Rente 9,80% D
Looptijd 36 Maanden
pi_165634411
Ik heb net in de OP een stukje geschreven over zekerheden voor mensen die hier nieuw komen en de OP naar ik hoop lezen.
Lees het eens na en geef commentaar zodat ik de eventuele onvolkomenheden eruit kan halen en ontbrekende zaken kan toevoegen.
Dank
pi_165634877
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb net in de OP een stukje geschreven over zekerheden voor mensen die hier nieuw komen en de OP naar ik hoop lezen.
Lees het eens na en geef commentaar zodat ik de eventuele onvolkomenheden eruit kan halen en ontbrekende zaken kan toevoegen.
Dank
goed stuk ^O^

kwamen er maar wat meer pitches voorbij met een harde zekerheid zoals je die helemaal op het einde omschrijft :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  woensdag 28 september 2016 @ 21:44:49 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165634881
Wat is nou precies hoofdelijke aansprakelijkheid?
pi_165635054
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:44 schreef xzaz het volgende:
Wat is nou precies hoofdelijke aansprakelijkheid?
De hoofdelijke aansprakelijke (kan zowel een vennootschap of privé-persoon zijn) is voor het volledige bedrag aansprakelijk voor de schuld. Indien er meerdere hoofdelijk aansprakelijk zijn is ieder voor zich volledig aansprakelijk en verkrijgt een regresvordering op de andere
pi_165635239
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb net in de OP een stukje geschreven over zekerheden voor mensen die hier nieuw komen en de OP naar ik hoop lezen.
Lees het eens na en geef commentaar zodat ik de eventuele onvolkomenheden eruit kan halen en ontbrekende zaken kan toevoegen.
Dank
Bij AGD staan de zekerheden vrij duidelijk uitgelegd

De hoogste in rangorde zijn de seperatisten vervolgens komen de preferente schuldeisers en dan de concurrente schuldeisers. De seperatisten zijn de schuldeisers met een zakelijk zekerheidsrecht zoals hypotheek en het hierboven genoemde pandrecht. Deze schuldeisers hebben rechtstreeks verhaal op het vermogen van de schuldenaar en kunnen handelen alsof er geen faillissement is. Alleen de fiscus heeft een voorrecht op de zogenaamde bodemzaken (roerende zaken die staan op de bodem van de belastingschuldige en daar ook dienstbaar aan zijn. Lees: machines en inventaris en geen voorraad en debiteuren). De preferente schuldeisers zijn het UWV, belastingdienst, werknemers met een loonvordering van voor het faillissement en leveranciers met een verrekenrecht (zijn zowel debiteur als crediteur), eigendomsvoorbehoud en recht van reclame. De concurrente schuldeisers zijn de andere schuldeisers en krijgen in de praktijk niets of slechts een klein gedeelte van hun vordering en staan bijna onderaan in de rangorde. Helemaal onderaan staan de post-concurrente schuldeisers zoals de aandeelhouders.
pi_165635374
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb net in de OP een stukje geschreven over zekerheden voor mensen die hier nieuw komen en de OP naar ik hoop lezen.
Lees het eens na en geef commentaar zodat ik de eventuele onvolkomenheden eruit kan halen en ontbrekende zaken kan toevoegen.
Dank
Super! Dit is al beter dan wat menig platform vermeldt!

Overigens had de kranenman van vanmiddag wel een hoge gunfactor: glasheldere pitch, onomwonden beschrijving van relatie met de bank, duidelijk over risico's e.d.... Je zou er bijna van gaan investeren, ware het niet dat de voorwaarden mij net niet goed genoeg waren. Hij draagt toch even bijna een miljoen op z'n schouders. Maar een plus voor de pitch, dat dan weer wel.
pi_165637812
Eens, een recht-door-zee pitch zonder wollige taal en opgeklopte praatjes. Jammer dat het qua investering zo ongunstig is, anders was ik zeker ingestapt.
  donderdag 29 september 2016 @ 00:40:44 #15
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165639261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 17:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb in de OP de rentes van LendaHand die aangegeven waren van tussen 3 en 4% verhoogd naar tussen 3 en 5%.
Ik had iemand in de vorige draad zien schrijven tussen 3 en 6% maar het hoogste tot nu toe gezien is dacht ik 4.25% dus ik denk dat de bovengrens van 5 voorlopig een beter beeld geeft.
Ik zal morgen kijken of ik tijd heb het "default lijstje" in de OP te updaten.

Als er nog andere wijzigingen in de OP nodig zijn laat het dan even weten.
Volgens mij ben ik die "iemand" geweest, die over 3 - 6% schreef. Dat haalde ik van deze blog op de site van Lendahand.
pi_165640047
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:50 schreef rockenfeller het volgende:
Indien er meerdere hoofdelijk aansprakelijk zijn is ieder voor zich volledig aansprakelijk en verkrijgt een regresvordering op de andere
Dit hoeft bij een BV niet per se zo te zijn. Hier kan je afspreken dat de verschillende personen voor een deel hoofdelijk aansprakelijk zijn. Naar mijn weten heeft dit tot nu toe alleen een keer gespeeld bij een project van IVM. Bij andere projecten zie ik dat iedereen voor het volledige bedrag aansprakelijk is. FNC werkt laatste tijd vaak met borgstelling. Verschil met HA is mij niet exact duidelijk
pi_165640569
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 21:55 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Bij AGD staan de zekerheden vrij duidelijk uitgelegd

De hoogste in rangorde zijn de seperatisten vervolgens komen de preferente schuldeisers en dan de concurrente schuldeisers. De seperatisten zijn de schuldeisers met een zakelijk zekerheidsrecht zoals hypotheek en het hierboven genoemde pandrecht. Deze schuldeisers hebben rechtstreeks verhaal op het vermogen van de schuldenaar en kunnen handelen alsof er geen faillissement is. Alleen de fiscus heeft een voorrecht op de zogenaamde bodemzaken (roerende zaken die staan op de bodem van de belastingschuldige en daar ook dienstbaar aan zijn. Lees: machines en inventaris en geen voorraad en debiteuren). De preferente schuldeisers zijn het UWV, belastingdienst, werknemers met een loonvordering van voor het faillissement en leveranciers met een verrekenrecht (zijn zowel debiteur als crediteur), eigendomsvoorbehoud en recht van reclame. De concurrente schuldeisers zijn de andere schuldeisers en krijgen in de praktijk niets of slechts een klein gedeelte van hun vordering en staan bijna onderaan in de rangorde. Helemaal onderaan staan de post-concurrente schuldeisers zoals de aandeelhouders.
Dank ik heb de link naar dit gedeelte van de site van AGD toegevoegd en in het verhaal ingepast.
pi_165640607
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 00:40 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Volgens mij ben ik die "iemand" geweest, die over 3 - 6% schreef. Dat haalde ik van deze blog op de site van Lendahand.
Dank. Tot nu toe is het hoogste percentage wat we gezien hebben 4.25 dus laten we dat voorlopig maar aanhouden. Als we 6% *O* gaan zien brengen we de grenzen wel omhoog.
pi_165641616
Ik ben benieuwd of JM Personeelsd. deze week nog volloopt. Zo moeizaam heb ik ze nog niet vaak gezien bij Collin. Dit soort projecten doet hun reputatie geen goed.
Pecunia non olet
pi_165641744
In de OP heb ik de projecten in de problemen een update gegeven. Als er fouten in zitten dan wel projecten ontbreken hoor ik het graag.
De grafieken moeten nog even wachten voor een update.
pi_165641852
Wat fijn om te zien...zit net op LAH en ik zie ineens weer projecten voor 6 en 12 maanden. Die heb ik daar al lang niet meer voorbij zien komen. Het was tijdenlang 24 maanden of meer.
Schip ahoy!
  donderdag 29 september 2016 @ 10:37:22 #22
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165641938
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:
In de OP heb ik de projecten in de problemen een update gegeven. Als er fouten in zitten dan wel projecten ontbreken hoor ik het graag.
De grafieken moeten nog even wachten voor een update.
Van Fishpoint (GVE 6562) heb ik 19 termijnen ontvangen. Is dus een nagelschrap minder beroerd dan in het lijstje :'(
pi_165642042
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wat fijn om te zien...zit net op LAH en ik zie ineens weer projecten voor 6 en 12 maanden. Die heb ik daar al lang niet meer voorbij zien komen. Het was tijdenlang 24 maanden of meer.
Dank voor het melden.
Heb maar even een project op de Filipijnen meegenomen voor 6 maanden tegen 3.5%. Het risico is daar zeker toegenomen door die nieuwe president met zijn uitersten. Volgens mij was het percentage voor de Filipijnen voor korte projecten in het verleden ook 3%
pi_165642057
Zag zojuist het bericht dat https://www.zonnepanelendelen.nl/ een VN-prijs gewonnen had (http://www.ad.nl/nieuws/c(...)-vn-prijs~aac1576a/)

Ik kende het nog niet, iemand ervaring mee?
pi_165642112
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank voor het melden.
Heb maar even een project op de Filipijnen meegenomen voor 6 maanden tegen 3.5%. Het risico is daar zeker toegenomen door die nieuwe president met zijn uitersten. Volgens mij was het percentage voor de Filipijnen voor korte projecten in het verleden ook 3%
Ik zat ook net te twijfelen om daar iets in te stoppen, vooral om de korte termijn. Maar heb nog niet zo goed helder hoeveel.

Voordeel is wel dat zulk nieuw beleid meestal niet binnen een half jaar tot economische paniek zal leiden, dus je zit redelijk safe. En 3,5% is prima voor zoiets denk ik. Klein bedrag ook, dus tenzij de lokale partner ineens omvalt zal dat wel goed komen. Maar dan moeten ze wel echt interen op hun cash, wil 5k niet meer lukken.
Schip ahoy!
pi_165642313
Blenzo
Overnamefinanciering
¤ 400.000
7,0% rente | 72 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/blenzo/
pi_165642315
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:
In de OP heb ik de projecten in de problemen een update gegeven. Als er fouten in zitten dan wel projecten ontbreken hoor ik het graag.
De grafieken moeten nog even wachten voor een update.
• 10522 (GvE) heeft 12 mnd betaald. Ligt bij incassobureau, maar hebben aangegeven in november weer te gaan betalen
• 1260 (KoM) heeft 10 mnd betaald. Betaald nog steeds door (wel met een achterstand van een paar maanden). Graag naam vervangen door xxxxxxxxxx

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 29-09-2016 11:17:43 ]
pi_165642505
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 11:01 schreef djh77 het volgende:

[..]

• 10552 (GvE) heeft 12 mnd betaald. Ligt bij incassobureau, maar hebben aangegeven in november weer te gaan betalen
• 1260 (KoM) heeft 10 mnd betaald. Betaald nog steeds door (wel met een achterstand van een paar maanden). Graag naam vervangen door xxxxxxxxxx
dank!
10552 is een nieuwe? of is er verwarring rond het project nummer
Update:
Dank voor DM dus 10522. wijzigingen doorgevoerd.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-09-2016 11:36:13 ]
pi_165642650
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Blenzo
Overnamefinanciering
¤ 400.000
7,0% rente | 72 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/blenzo/
Leuk bedrijf met mooie omzet stijging. De bovenliggenen b.v.’s tekenen niet mee en dat is een slechte zaak. De verpanding van de vordering van Blenzo Holding B.V. op haar dochter Blenzo Hungary KFT welke notarieel verpand zal worden aan de investeerders van Collin Crowdfund is natuurlijk mooi maar voor mij van weinig waarde. Ga je recht maar halen in Hongarije met alle tijd en kosten die daar bij komen.
De heren Eric en Marco Blankers geven een gezamenlijke borgstelling af van ¤ 400.000,- welke op dit moment voor beide personen materiële waarde heeft is wel weer mooi maar de looptijd van 6 jaar met een rente van maar 7 % bij dit risico dan weer niet. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
pi_165643354
Ik ook. Het faillissement zit me ook wat dwars. Ik krijg er geen goed genoeg gevoel bij om erin te stappen.
pi_165643357
quote:
14s.gif Op donderdag 29 september 2016 11:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Leuk bedrijf met mooie omzet stijging. De bovenliggenen b.v.’s tekenen niet mee en dat is een slechte zaak. De verpanding van de vordering van Blenzo Holding B.V. op haar dochter Blenzo Hungary KFT welke notarieel verpand zal worden aan de investeerders van Collin Crowdfund is natuurlijk mooi maar voor mij van weinig waarde. Ga je recht maar halen in Hongarije met alle tijd en kosten die daar bij komen.
De heren Eric en Marco Blankers geven een gezamenlijke borgstelling af van ¤ 400.000,- welke op dit moment voor beide personen materiële waarde heeft is wel weer mooi maar de looptijd van 6 jaar met een rente van maar 7 % bij dit risico dan weer niet. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
Als het goed is zal dit faillissement met doorstart tot lagere kosten hebben geleid voor de onderneming waardoor de positionering op de markt verbeterd is. De ondernemers zullen het bedrijf door en door kennen en zullen niet voor niets hun nek in de strop steken met hun materiele borgstelling van 400K voor deze lening. 6 of 5 jaar maakt wel een verschil maar ook niet zo'n groot verschil. Ik denk dat ik deze wel meepak.

Dat de aandeelhoudende holdings niet mee tekenen is lijkt mij in dit geval niet zo'n probleem. De ondernemers staan gezamenlijk borg voor 400k en zijn eigenaar van de personal holdings dus de inhoud van de B.V."s is via dit aandeelhoudersschap in de holdings in de borg opgenomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-09-2016 12:10:04 ]
pi_165643950
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 11:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als het goed is zal dit faillissement met doorstart tot lagere kosten hebben geleid voor de onderneming waardoor de positionering op de markt verbeterd is. De ondernemers zullen het bedrijf door en door kennen en zullen niet voor niets hun nek in de strop steken met hun materiele borgstelling van 400K voor deze lening. 6 of 5 jaar maakt wel een verschil maar ook niet zo'n groot verschil. Ik denk dat ik deze wel meepak.

Dat de aandeelhoudende holdings niet mee tekenen is lijkt mij in dit geval niet zo'n probleem. De ondernemers staan gezamenlijk borg voor 400k en zijn eigenaar van de personal holdings dus de inhoud van de B.V."s is via dit aandeelhoudersschap in de holdings in de borg opgenomen.
Precies zoals ik ook dacht......... :)
Eigenlijk hadden ze de holdings beter wel kunnen laten meetekenen want feitelijk maakt het dus weinig uit maar het maakt visueel een betere indruk.
Pecunia non olet
pi_165644534
Als je de faillissementsverslagen leest, dan moet er wel meer aan de hand zijn geweest dan alleen een financier die de stekker eruit heeft getrokken.
In 2011 werd in International een omzet van bijna 2mln gemaakt, het resultaat in International was -86K en in Beheer -475K.
Er staat ook een behoorlijke post crediteuren open, hoe is dit afgewikkeld?
Is Blenzo afhankelijk van die leveranciers/partners?

De fiscus heeft ook nog een forse vordering.

http://www.faillissements(...)enzo-beheer-b-v.aspx
http://www.faillissements(...)ternational-b-v.aspx

De heren Blankers willen een all-in deal maken met de curator, ik kan niet inschatten of alles daarmee opgelost is.
Daarom doe ik niet mee, ondanks de op papier goede zekerheden.
pi_165645083
Heeft hier iemand in die Sieplo voersystemen geinvesteerd, krijg net het mailtje van de incentive dat je kunt komen kijken op een innovatieve boederij waar ze ook dat systeem gebruiken alleen is me niet duidelijk waar dat dan is.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165645809
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 10:45 schreef jsuijker het volgende:
Zag zojuist het bericht dat https://www.zonnepanelendelen.nl/ een VN-prijs gewonnen had (http://www.ad.nl/nieuws/c(...)-vn-prijs~aac1576a/)

Ik kende het nog niet, iemand ervaring mee?
Ik kende het ook niet. Je schijnt jaarlijks rendement uitgekeerd te krijgen en na 15 jaar krijg je je inleg weer terug.

Ik vind het een sympathiek initiatief maar ga toch niet investeren:
- 15 jaar is veel te lang
- Het is mij onduidelijk hoeveel je terug krijgt per jaar
- De kans is groot dat heel het verdienmodel niet meer klopt wanneer de salderingsregeling er aan gaat...en minister Kamp heeft aangegeven dat deze regeling na 2020 versobert wordt. Uit betrouwbare bron weet ik dat ze liever helemaal stoppen met salderen en naar smart grid-achtige oplossingen willen.
pi_165645970
Nieuw op KOM Bar De Regenboog, De Unie Rotterdam

60 Maanden, 7,5 %, B+, ¤ 220.000,=
pi_165646423
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 13:21 schreef AQuila360 het volgende:
Heeft hier iemand in die Sieplo voersystemen geinvesteerd, krijg net het mailtje van de incentive dat je kunt komen kijken op een innovatieve boederij waar ze ook dat systeem gebruiken alleen is me niet duidelijk waar dat dan is.
Als ik het zo lees is het op zijn eigen bedrijf
pi_165646952
Horeca en een KOM B+....
en dan 7,5%.
Geen denken aan.

tegen 9% had ik 'm gedaan (pun intended) :)

nu dus zeker net
pi_165647185
Zie nu een project met hoge gunfactor op Lendahand, maar begrijp niet goed waarom / hoe dit een commerciele lening is;
https://www.lendahand.com(...)rojects/3887-prayas/

Als je Prayas opzoekt zie je dat het een non-profit organisatie is. Waarom lenen zij geldt op deze manier? En waar komt het geld vandaan om dit af te lossen?
lijkt beetje vreemde constructie zo...
pi_165647447
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:42 schreef bleyenburg het volgende:
Horeca en een KOM B+....
en dan 7,5%.
Geen denken aan.

tegen 9% had ik 'm gedaan (pun intended) :)

nu dus zeker net
Ik weet waar deze zaken zitten en ze zitten wel echt op een top locatie. Het ziet er ook altijd druk bezocht uit en zijn in de hele stad bekend als the place to be voor de gay scene. Ik denk dat dit best wel eens een goede zou kunnen zijn. Ik twijfel toch nog wel en het loopt niet storm, dus ik denk er nog even over na.
  donderdag 29 september 2016 @ 15:23:19 #41
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165647688
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:54 schreef nikao het volgende:
Zie nu een project met hoge gunfactor op Lendahand, maar begrijp niet goed waarom / hoe dit een commerciele lening is;
https://www.lendahand.com(...)rojects/3887-prayas/

Als je Prayas opzoekt zie je dat het een non-profit organisatie is. Waarom lenen zij geldt op deze manier? En waar komt het geld vandaan om dit af te lossen?
lijkt beetje vreemde constructie zo...
Een quote uit de blog van Koen The:
quote:
Waarom India?

Al langer willen we eerlijke leningen verstrekken in India. Alhoewel maar liefst een kwart van de bevolking onder de armoedegrens leeft (schatting) is het land met zo’n 8 procent per jaar ook een van de snelst groeiende economieën ter wereld. Wij geloven erin dat juist in opkomende landen armoede snel en effectief bestreden kan worden.

Nu zijn er in India 10 zeer grote financiële instituten die 80% van de MKB-leningen verstrekken. De overige 20% wordt gefinancierd door 600 kleine partijen (field partners), die vaak buiten de grote steden werkzaam zijn. In India kun je als buitenlandse investeerder pas geld uitlenen als je dat in hele grote volumes doet. Dit omdat er met dergelijke financiering hoge kosten gepaard gaan als gevolg van strenge wet- en regelgeving.

Het is echter wel mogelijk om in India aan een non-profit organisatie uit lenen (tot $10 mio). Milaap heeft daarom een non-profit structuur opgezet in India met 2 bijbehorende financieringsmaatschappijen die deze non-profit financieren. Een in Singapore en een in de VS. In het contract met Milaap wordt gebruik gemaakt van de maatschappij in Singapore. Het is voor nu misschien niet de meest efficiënte oplossing, maar op deze manier kunnen we wel van start in India!
Uit de FAQ van Milaap:
quote:
Do borrowers pay interest on their loans?

Yes, our field partners charge an interest to cover the cost of operations in selecting the borrowers, reaching out to them, support their progress and collect repayments on a monthly basis. As of June 2013, the average interest and fees charged by Milaap’s field partners is about 8% on the loan amount.
pi_165647702
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:09 schreef tiara1977 het volgende:

[..]

Ik weet waar deze zaken zitten en ze zitten wel echt op een top locatie. Het ziet er ook altijd druk bezocht uit en zijn in de hele stad bekend als the place to be voor de gay scene. Ik denk dat dit best wel eens een goede zou kunnen zijn. Ik twijfel toch nog wel en het loopt niet storm, dus ik denk er nog even over na.
Het probleem is dat hij zijn boekhouding vermoedelijk niet op orde heeft. Anders had hij wel snel antwoord gegeven over de vragen aangaande de omzet.
Daarnaast is het aangeleverde cijfermateriaal van Agium wel weer heel sumier waardoor je lastig een beeld krijgt over hoe het er nu werkelijk voor staat.
Kortom deze jongen moet eerst met de billen bloot voor dat je kan beoordelen of je erin stapt!
pi_165647772
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:23 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Een quote uit de blog van Koen The:

[..]

Uit de FAQ van Milaap:

[..]

Begrijp dan nog niet hoe dit project zelf geld zou moeten maken waar die rente vandaan moet komen ...;)
pi_165647814
dat met die billen bloot zal ie vast geen probleem vinden
pi_165648212
Zijn hier ook investeerders die geld hebben geleend aan StartMonday (GvE 11847)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165648308
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:56 schreef william0199 het volgende:
Zijn hier ook investeerders die geld hebben geleend aan StartMonday (GvE 11847)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hallo William,
Ik zie dat je hier nieuw bent. Welkom! Doe je veel met CF leningen en GVE? ben je ook nog actief op andere platformen? Ik weet niet of er hier veel mensen zijn in deze categorie 6 leningen bij GvE. Ik vermoed het niet. Ik heb in ieder geval geen geld gestoken in dit project met Canadese suikeroom. Zijn er problemen?

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 29-09-2016 16:09:24 ]
pi_165648435
Hoi,
Dat klopt en sinds enkele weken houd ik dit forum geregeld in de gaten.
Ik ben actief bij GvE, KOM, Collin, FC en Symbid en heb geïnvesteerd in circa 100 verschillende projecten waarvan een 3-tal CF leningen.
Nee er zijn geen problemen, in tegendeel, er zijn interessante ontwikkelingen en ben benieuwd wat andere investeerders hiervan vinden.

[ Bericht 23% gewijzigd door william0199 op 29-09-2016 16:16:14 ]
pi_165648605
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 16:09 schreef william0199 het volgende:
Hoi,
Dat klopt en sinds enkele weken houd ik dit forum geregeld in de gaten.
Ik ben actief bij GvE, KOM, Collin, FC en Symbid en heb geïnvesteerd in circa 100 verschillende projecten waarvan een 3-tal CF leningen.
Nee er zijn geen problemen, in tegendeel, er zijn interessante ontwikkelingen en ben benieuwd wat andere investeerders hiervan vinden.
Ah, wil men de lening omzetten in aandelen?
pi_165648836
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 16:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ah, wil men de lening omzetten in aandelen?
Hmm...ik kan je nog geen PB sturen.
pi_165649228
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 16:30 schreef william0199 het volgende:

[..]

Hmm...ik kan je nog geen PB sturen.
Ik weet niet exact hoe het werkt maar ik dacht dat je na minimaal 10 posten PM en DM kan sturen.
pi_165649468
Zoiets inderdaad en na een x aantal dagen. Najah, mochten er hier mede-investeerders zijn dan kunnen ze mij een PM sturen om te sparren.
pi_165651166
In ZonnepanelenDelen heb ik een kleine 2.000 euro zitten. De termijnen zijn inderdaad lang, zeker gelet op de onzekerheid in de stroomprijs en de regelgeving. Maar ik vind het sympatieke projecten. De organisatie is ook prima op orde, en je kunt via een app de actuele stroomproductie heel mooi volgen. De rendementen wisselen sterk, maar zijn tot nu toe heel aardig (B4 zit nu op 3,5 in een half jaar). Bij de huidige stroomprijs zul je gemiddeld pakweg rond de 3,0-4,0% uitkomen. En er komen nu langszaam meer projecten bij die tussentijds aflossen. Overigens doe ik alleen grote projecten waar ook stevige organisaties achter staan, en niet Jan Jansen die voor 5000 euro panelen wil neerleggen. Nog een klein mimpuntje is, dat het een paar maanden duurt voordat de panelen er liggen en je dus rendement gaat maken. Maar overall vind ik het, met een ruim jaar achter de rug, een prima investering. Kwestie van smaak, misschien...
  donderdag 29 september 2016 @ 18:48:24 #53
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165651697
KOM heeft het neefje er uit geschopt en gaat verder met Exsyting, met "professionals uit het bedrijfsleven, bankwereld, overheid en onderwijs".
Dat is wel zo'n beetje het nieuws uit de laatste nieuwsbrief van KOM.
pi_165652215
De (studerende) neefjes worden ingeschakeld:
'Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag. Daarmee houden we de prijzen laag en de kwaliteit van ons advies hoog.'
pi_165652819
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:10 schreef marathon2000 het volgende:
De (studerende) neefjes worden ingeschakeld:
'Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag. Daarmee houden we de prijzen laag en de kwaliteit van ons advies hoog.'
Maar toch tegen fors hogere prijzen voor de leners dan voorheen :)
pi_165653477
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 12:57 schreef marathon2000 het volgende:
Als je de faillissementsverslagen leest, dan moet er wel meer aan de hand zijn geweest dan alleen een financier die de stekker eruit heeft getrokken.
In 2011 werd in International een omzet van bijna 2mln gemaakt, het resultaat in International was -86K en in Beheer -475K.
Er staat ook een behoorlijke post crediteuren open, hoe is dit afgewikkeld?
Is Blenzo afhankelijk van die leveranciers/partners?

De fiscus heeft ook nog een forse vordering.

http://www.faillissements(...)enzo-beheer-b-v.aspx
http://www.faillissements(...)ternational-b-v.aspx

De heren Blankers willen een all-in deal maken met de curator, ik kan niet inschatten of alles daarmee opgelost is.
Daarom doe ik niet mee, ondanks de op papier goede zekerheden.
Ik heb de pitch nog eens goed doorgelezen maar zie geen reden de inschrijving te cancellen.
Er zal inderdaad méér aan de hand geweest zijn waardoor de bank destijds haar opstelling wijzigde. Anderzijds denk ik dat ze nu op de goede weg zijn. Ik begreep dat die 400K van Collin de enige financiering is dus van stapelfinanciering is sowieso geen sprake. Altijd prettig.
De curator behartigt de belangen van alle schuldeisers dus lijkt me evident dat daarmee een all-in regeling is getroffen.
Leer en schoenveters kun je volgens mij overal kopen, dat vraagt geen specifieke vaardigheden lijkt me.
Met deze 100% dekkende zekerheden, kun je hier nauwelijks een bult aan vallen zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_165653865
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb de pitch nog eens goed doorgelezen maar zie geen reden de inschrijving te cancellen.
Er zal inderdaad méér aan de hand geweest zijn waardoor de bank destijds haar opstelling wijzigde. Anderzijds denk ik dat ze nu op de goede weg zijn. Ik begreep dat die 400K van Collin de enige financiering is dus van stapelfinanciering is sowieso geen sprake. Altijd prettig.
De curator behartigt de belangen van alle schuldeisers dus lijkt me evident dat daarmee een all-in regeling is getroffen.
Leer en schoenveters kun je volgens mij overal kopen, dat vraagt geen specifieke vaardigheden lijkt me.
Met deze 100% dekkende zekerheden, kun je hier nauwelijks een bult aan vallen zou je zeggen.
Mee eens. Het enige is dat de ABNAMRO als grootste schuldeiser akkoord moet gaan met een totaal oplossing en de ondernemers moeten uitkijken dat het inderdaad een totaal oplossing is en ze niet na een paar maanden nog eens onderuit worden gehaald door De Bank met een vordering op een van de BV's of in privé. Ik kan me namelijk voorstellen dat De Bank voor het faillissement in alle hoeken en gaten zekerheden heeft genomen.
Als er niets raars meer boven water komt ben ik ook pantoffel investeerder!
pi_165655934
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:21 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Als ik het zo lees is het op zijn eigen bedrijf
Even kijken waar dat is dan want is opzich wel leuk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165656969
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 15:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het probleem is dat hij zijn boekhouding vermoedelijk niet op orde heeft. Anders had hij wel snel antwoord gegeven over de vragen aangaande de omzet.
Daarnaast is het aangeleverde cijfermateriaal van Agium wel weer heel sumier waardoor je lastig een beeld krijgt over hoe het er nu werkelijk voor staat.
Kortom deze jongen moet eerst met de billen bloot voor dat je kan beoordelen of je erin stapt!
Ik denk dat zijn billen niet per se bloot hoeven. Ik heb het gevoel dat meneer ver boven zijn stand leeft, wil 50K in 2017 (2016 nog maar 17K) uit de zaak trekken met een EV van slechts 37K en een uiterst belabberde solvabiliteit van 12%. Een beetje ondernemer waarbij het ondernemerschap al 16 jaar als een rode draad ergens doorheen loopt, zoals hij zegt, zou eerst het EV opkrikken zodat er (weer) een gezonde onderneming ontstaat.

Tenzij dat de scheiding helemaal niet (financieel) is afgerond en hij nog allerlei verplichtingen jegens zijn ex heeft in 2017 en misschien ook nog wel daarna. Dan komt 220K van de crowd heel handig uit, zeker als nooit gecontroleerd kan worden of hij al die andere (onderhandse) leningen überhaupt wel heeft of gaat aflossen.

Verder is het Horeca met een Heinekendeal en dat is vaak enkel maar een feestje voor de firma Heineken zelf. Dit zijn vaak ongunstige contracten waar allerlei verplichtigen aanzitten waaronder strenge afnameverplichtingen.

Kortom, ik twijfel enorm en bij twijfel... negatief advies.

[ Bericht 0% gewijzigd door mike79_n op 29-09-2016 21:40:44 ]
pi_165657537
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:34 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn billen niet per se bloot hoeven. Ik heb het gevoel dat meneer ver boven zijn stand leeft, wil 50K in 2017 (2016 nog maar 17K) uit de zaak trekken met een EV van slechts 37K en een uiterst belabberde solvabiliteit van 12%. Een beetje ondernemer waarbij het ondernemerschap al 16 jaar als een rode draad ergens doorheen loopt, zoals hij zegt, zou eerst het EV opkrikken zodat er (weer) een gezonde onderneming ontstaat.

Tenzij dat de scheiding helemaal niet (financieel) is afgerond en hij nog allerlei verplichtingen jegens zijn ex heeft in 2017 en misschien ook nog wel daarna. Dan komt 220K van de crowd heel handig uit, zeker als nooit gecontroleerd kan worden of hij al die andere (onderhandse) leningen überhaupt wel heeft of gaat aflossen.

Verder is het Horeca met een Heinekendeal en dat is vaak enkel maar een feestje voor de firma Heineken zelf. Dit zijn vaak ongunstige contracten waar allerlei verplichtigen aanzitten waaronder strenge afnameverplichtingen.

Kortom, ik twijfel enorm en bij twijfel... negatief advies.
Ik snap ook niet waarom het eigen vermogen zo laag is want het is wel een winstgevend bedrijf.
pi_165657942
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:46 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom het eigen vermogen zo laag is want het is wel een winstgevend bedrijf.
Het EV is vermoedelijk, althans dat hoop ik voor hem, zo laag door de scheiding. Anders is mijn vermoeden dat hij op grote voet leeft alleen maar meer onderbouwd. En een goede ondernemer is ook altijd spaarzaam.
pi_165658030
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:55 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Het EV is vermoedelijk, althans dat hoop ik voor hem, zo laag door de scheiding. Anders is mijn vermoeden dat hij op grote voet leeft alleen maar meer onderbouwd. En een goede ondernemer is ook altijd spaarzaam.
Ja, ik heb ook dat vermoeden. Kortweg financieren we niet het bedrijf maar zijn scheiding.
pi_165658282
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 21:56 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ja, ik heb ook dat vermoeden. Kortweg financieren we niet het bedrijf maar zijn scheiding.
Ja, wel jammer want het had voor mij een hoge gunfactor maar ik wil toch graag een beetje behoorlijke kans dat mijn geld ook weer terugkomt.

Overigens wel eerlijk om van te voren te zeggen dat je de zaak min of meer gaat leegplukken maar niet bijster slim.
pi_165659727
Nieuwsbrief van KoM:
quote:
Per 1 oktober aanstaande gaat het bedrijf Exsyting voor Kapitaal Op Maat de toetsingen verzorgen.
Van de website:
quote:
Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag.
Ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn.

quote:
Per 1 oktober 2016 worden de volgende tarieven voor ondernemers verhoogd.
Tja. KoM was relatief goedkoop. Er zal ook geld verdiend moeten worden. En als je beloofde zekerheden ook echt gaat veilig stellen, dan moet je ook echt werken voor je geld.
pi_165663747
1. Dubais crowdfundplatform landt in Nederland

De uit Dubai afkomstige aandelencrowdfunder Eureeca opent deze week zijn (continentaal) Europese 'hub' in Amsterdam, na eerdere vestigingen in London en Kuala Lumpur. Het platform werd in 2011 opgericht door de Brit Christopher Thomas (foto rechts) en Sam Quawasmi uit Dubai. Qua aandelencrowdfunding had Symbid het rijk tot nu toe min of meer alleen in Nederland. De eerste drie Nederlandse ondernemers die via Eureeca pitchen voor potentiële nieuwe aandeelhouders zijn Mundo 3D Printing, Cabture and Chef Ali, een 'HelloFresh' voor halal-maaltijden. Het 3 jaar geleden gelanceerde Eureeca claimt 12.000 actieve investeerders uit 42 landen, die gemiddeld 5.900 dollar per bedrijf investeren. Het platform werkt naar eigen zeggen aan een 'corridor' van investeringsmogelijkheden tussen het Midden-Oosten, Europa en Azië.


Dat Mundo heeft toch al een keer geld opgehaald?
pi_165663857
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:20 schreef rockenfeller het volgende:
1. Dubais crowdfundplatform landt in Nederland

De uit Dubai afkomstige aandelencrowdfunder Eureeca opent deze week zijn (continentaal) Europese 'hub' in Amsterdam, na eerdere vestigingen in London en Kuala Lumpur. Het platform werd in 2011 opgericht door de Brit Christopher Thomas (foto rechts) en Sam Quawasmi uit Dubai. Qua aandelencrowdfunding had Symbid het rijk tot nu toe min of meer alleen in Nederland. De eerste drie Nederlandse ondernemers die via Eureeca pitchen voor potentiële nieuwe aandeelhouders zijn Mundo 3D Printing, Cabture and Chef Ali, een 'HelloFresh' voor halal-maaltijden. Het 3 jaar geleden gelanceerde Eureeca claimt 12.000 actieve investeerders uit 42 landen, die gemiddeld 5.900 dollar per bedrijf investeren. Het platform werkt naar eigen zeggen aan een 'corridor' van investeringsmogelijkheden tussen het Midden-Oosten, Europa en Azië.


Dat Mundo heeft toch al een keer geld opgehaald?
Ja, Cabture heeft ook al een keer geld opgehaald via Symbid. Blijkbaar heeft Eureeca bedrijven die op Symbid geld hebben opgehaald een goed aanbod gedaan.
pi_165664331
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 19:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb de pitch nog eens goed doorgelezen maar zie geen reden de inschrijving te cancellen.
Er zal inderdaad méér aan de hand geweest zijn waardoor de bank destijds haar opstelling wijzigde. Anderzijds denk ik dat ze nu op de goede weg zijn. Ik begreep dat die 400K van Collin de enige financiering is dus van stapelfinanciering is sowieso geen sprake. Altijd prettig.
De curator behartigt de belangen van alle schuldeisers dus lijkt me evident dat daarmee een all-in regeling is getroffen.
Leer en schoenveters kun je volgens mij overal kopen, dat vraagt geen specifieke vaardigheden lijkt me.
Met deze 100% dekkende zekerheden, kun je hier nauwelijks een bult aan vallen zou je zeggen.
Je hebt zeker een punt dat de curator in principe de totaal deal probeert te maken.
Dat moet voor Collin een absolute voorwaarde zijn alvorens de centen over te maken.
En dan lijkt zeker geen slecht project, succes ermee!
pi_165665840
nul33
Start grand-café restaurant
¤ 150.000
7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/nul33/

Stapel financiering + horeca ...
pi_165665946
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:
nul33
Start grand-café restaurant
¤ 150.000
7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/nul33/

Stapel financiering + horeca ...
Geen zekerheden, de zekerheden liggen bij de rabobank! Er is wel commitment van de ondernemers zelf door 175K erin te steken.
Lijkt me ook wel een mooi punt waar ze willen gaan zitten.
Voor de liefhebber van een hybride lening niet zo'n slecht project. Ik laat hem lopen.
pi_165666090
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 11:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Geen zekerheden, de zekerheden liggen bij de rabobank! Er is wel commitment van de ondernemers zelf door 175K erin te steken.
Lijkt me ook wel een mooi punt waar ze willen gaan zitten.
Voor de liefhebber van een hybride lening niet zo'n slecht project. Ik laat hem lopen.
VOL > maar J&M is nog niet aan de finish
pi_165666271
Nieuw biologische snackbar op HCN.
https://www.horecacrowdfunding.nl/projecten/detail/rpel-eindhoven
Ik geloof niet in de combinatie biologisch en frituur.
pi_165667230
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuw biologische snackbar op HCN.
https://www.horecacrowdfunding.nl/projecten/detail/rpel-eindhoven
Ik geloof niet in de combinatie biologisch en frituur.
De combinatie zou op zich wel kunnen want de enige biologische frietzaak die ik ken is de frietwinkel in Utrecht en die loopt als een trein. Maar Utrecht is natuurlijk weer een echte studenten/hipster stad waarbij zo'n concept goed past en ik vrees dat Brabanders iets te nuchter hier voor zijn.

Trouwens wel een leuke/lekkere incentive
pi_165667395
De biologische snackbar stond al 7 weken open voor het eigen netwerk van de ondernemer.

WGR / [Crowdfunding] #118 We gaan zien wat de zekerheden waard zi

Dat liep 2 weken geleden nog niet echt storm, ik ben wel benieuwd hoeveel dat eigen netwerk nu heeft ingebracht.
pi_165667584
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 12:35 schreef escortmk2 het volgende:
De biologische snackbar stond al 7 weken open voor het eigen netwerk van de ondernemer.

WGR / [Crowdfunding] #118 We gaan zien wat de zekerheden waard zi

Dat liep 2 weken geleden nog niet echt storm, ik ben wel benieuwd hoeveel dat eigen netwerk nu heeft ingebracht.
Als ik me goed herinner zat er 15K in toen ik hier mijn post maakte vanochtend. Dus tussen de 0 en 15K door het eigen netwerk. :)
pi_165667677
Ik doe geen patat.

De regenboog meneer uit Rotterdam op KOM is (eindelijk) met een uitgebreid en helder verhaal gekomen.
Ik vind 'm qua rente stomweg te laag, maar ik kan me voorstellen dat deze wel vol gaat lopen.
pi_165667856
De IT university (ivm) zit ook opeens vol. Vanmorgen moest deze nog 55k
  vrijdag 30 september 2016 @ 13:12:22 #78
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165667978
De regenboogmeneer.
Beetje gehaast geschreven?
quote:
Eerst even antwoord op een paar vragen van mensen die ik graag uit de wereld wil helpen
Ik hoop toch echt dat hij bedoelt de vragen te beantwoorden en niet wat er nu staat: de mensen uit de wereld te helpen :)
pi_165667983
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 13:06 schreef djh77 het volgende:
De IT university (ivm) zit ook opeens vol. Vanmorgen moest deze nog 55k
Iemand een nulletje te veel ingevuld, of iemand met heel veel vertrouwen in het concept? Ik was het niet. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 13:12 schreef crowd-fundi het volgende:
De regenboogmeneer.
Beetje gehaast geschreven?

[..]

Ik hoop toch echt dat hij bedoelt de vragen te beantwoorden en niet wat er nu staat: de mensen uit de wereld te helpen :)
_O-
pi_165668156
Snel antwoord gekregen van HCN (zoals gebruikelijk overigens)

Er is 8000 door het eigen netwerk ingebracht, daarnaast ook wat van automatische investeerders. Dat leidde samen dan kennelijk tot 15.000
pi_165668262
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 13:22 schreef escortmk2 het volgende:
Snel antwoord gekregen van HCN (zoals gebruikelijk overigens)

Er is 8000 door het eigen netwerk ingebracht, daarnaast ook wat van automatische investeerders. Dat leidde samen dan kennelijk tot 15.000
Er zijn blijkbaar toch behoorlijk wat mensen die mee doen aan automatisch investeren als er zelfs bij een twee sterren project 7k wordt ingelegd.
pi_165668421
Dat viel mij ook op mynheer007.

Ik heb m bij wijze van experiment aangezet voor een klein bedrag bij projecten met 5 sterren, maar kennelijk is niet iedereen zo behoudend als ik.
pi_165668686
Ik ga de Regenboogmeneer wel voor een heel klein bedrag meepakken, lage rente maar ik vind 'em wel sympathiek. Ik weet van vrienden dat ze er graag gaan stappen dus daar draag ik graag aan bij :). Is dus meer uit sympathie dan uit een investeringsbeslissing.
pi_165669215
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 13:48 schreef tiara1977 het volgende:
eer wel voor een heel klein bedrag meepakken, lage rente maar ik vind 'em wel sympathiek. Ik weet van vrienden dat ze er graag gaan stappen dus daar draag ik graag aan bij . Is dus
Ik teken denk ook voor een klein bedragje mee puur voor de gunfactor. Maar ik hoop dat de heer Nijenhuis nog bezoekers van zijn zaken weet te enthousiasmeren want in dit tempo gaat het wel meer dan 60 dagen duren voor het beoogde bedrag binnen is. Je zou zeggen dat de personen die hem onderhandse leningen hebben verstrekt wel bereid zouden zijn om ook aan deze lening mee te doen.
  vrijdag 30 september 2016 @ 14:28:53 #85
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_165669405
Update van Thijssen Translations, default GvE. Er is beslag gelegd op zijn loon, maar blijkbaar zijn er meer schuldeisers. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
pi_165670082
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 14:28 schreef leolinedance het volgende:
Update van Thijssen Translations, default GvE. Er is beslag gelegd op zijn loon, maar blijkbaar zijn er meer schuldeisers. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
En een 'update' over ChipsAway van gve. Bijna een jaar na het faillissement is er nog geen enkel nieuws..
pi_165671563
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 22:42 schreef Benger het volgende:
Nieuwsbrief van KoM:

[..]

Van de website:

[..]

Ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn.

[..]


Tja. Ik kijk hier op zich wel positief tegen aan. Het hangt af van de begeleiding van de financiële professionals. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld tijdens haar stage "leiding" gegeven aan een soort gelijk "leerbedrijf". Daar hield onder begeleiding van professionals in dat een docent en een stuurgroep het werk controleerden. De stuurgroep bestond uit accountants, mensen uit het bedrijfsleven en docenten.

Aan de andere kant het zijn het studenten en die mogen natuurlijk nog fouten maken. Hopelijk zijn het er minder dan bij Agium ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Baklapper op 30-09-2016 16:33:59 ]
pi_165672183
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15133

Project: Aankoop onroerend goed
Product: Annuïteit
Leendoel: Herfinanciering/
Bedrag: ¤ 100.000,-
Rente: 5,0%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 1

[ Bericht 15% gewijzigd door djh77 op 30-09-2016 17:04:37 ]
pi_165672322
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 16:25 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Tja. Ik kijk hier op zich wel positief tegen aan. Het hangt af van de begeleiding van de financiële professionals. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld tijdens haar stage "leiding" gegeven aan een soort gelijk "leerbedrijf". Daar hield onder begeleiding van professionals in dat een docent en een stuurgroep het werk controleerden. De stuurgroep bestond uit accountants, mensen uit het bedrijfsleven en docenten.

Aan de andere kant het zijn het studenten en die mogen natuurlijk nog fouten maken. Hopelijk zijn het er minder dan bij Agium ;)
Het gaat ook om wat er precies gedaan wordt. Ik neem even aan dat die studenten de ondernemer niet aan de tand gaan voelen over zijn voorlopige cijfers en verwachtingen. Laat staan dat die begeleiders daar bij aanwezig zijn om het te ondersteunen. Dan denk ik terug aan cowboys belt waar men verwachtte winst te maken. Blijkbaar wordt er niets gecontroleerd en zijn die voorlopige cijfers mogelijk nergens op gebaseerd. Als je dat dan gebruikt voor een risicobeoordeling dan is het resultaat ook waardeloos. Shit in shit out.
pi_165672366
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 16:58 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15133

Project: Aankoop onroerend goed
Product: Annuïteit
Leendoel: Herfinanciering/
Bedrag: ¤ 100.000,-
Rente: 5,0%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 1
Eigenlijk een hoop gepraat zonder echte cijfers...overwaarde ruim voldoende etc...

Met een vergelijkbare rente heb je bij crowdstate sameningeld etc gewoon 1e hypotheekrecht...
pi_165672446
Op SiG staat nu Lelystad open voor 5.5%. Weliswaar 10 jaar en GvE is 8 jaar, maar daar met meer rente en 1e hypotheekrecht. Daar stap ik eerder in dan in deze.
pi_165672968
Net de nieuwsbrief van Collin vluchtig doorgelezen aan gaande de veranderingen per 1 oktober.
6 ipv 3 maanden extra rente bij vroeg aflossen en betere communicatie over defailts en achterstanden. Op zich wel verbeteringen maar die 6 maanden extra rente blijft nog steeds een karige vergoeding voor een vervroegde aflossing bij een bovenmatig presterend project.
Afijn ik zal het van het weekend eens goed doorlezen en ook eens de nieuwe algemene voorwaarden doorspitten.

http://us8.campaign-archi(...)5d10679&e=3c45261018


Blijkbaar zijn er niet 9 maar 7 projecten in de problemen en zijn de twee in mijn lijstje die nu aangegeven zijn als zijnde bij de advocaat al concreter geworden. Ik zal kijken of ik de OP nog kan veranderen.

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 30-09-2016 18:07:12 ]
pi_165673385
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 17:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Net de nieuwsbrief van Collin vluchtig doorgelezen aan gaande de veranderingen per 1 oktober.
6 ipv 3 maanden extra rente bij vroeg aflossen en betere communicatie over defailts en achterstanden. Op zich wel verbeteringen maar die 6 maanden extra rente blijft nog steeds een karige vergoeding voor een vervroegde aflossing bij een bovenmatig presterend project.
Afijn ik zal het van het weekend eens goed doorlezen en ook eens de nieuwe algemene voorwaarden doorspitten.

http://us8.campaign-archi(...)5d10679&e=3c45261018

Blijkbaar zijn er niet 9 maar 7 projecten in de problemen en zijn de twee in mijn lijstje die nu aangegeven zijn als zijnde bij de advocaat al concreter geworden. Ik zal kijken of ik de OP nog kan veranderen.
Bedankt. Ik heb me blijkbaar niet op de nieuwsbrief geabonneerd. Ik vind 6 maanden erg mooi, was al tevreden met 3. Bij sommige andere platforms heb je gewoon pech gehad.
Ook mooi dat ze de procedure aanpassen wanneer mensen zich terug trekken uit het project.
pi_165673613
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 18:26 schreef Benger het volgende:

Ook mooi dat ze de procedure aanpassen wanneer mensen zich terug trekken uit het project.
Mee eens, maar het is voor hun zelf ook makkelijker. Nu gaat het in de toekomst vermoedelijk geautomatiseerd. Trek jij je investering terug dan gaat gelijk op het zelfde moment het project weer open voor dat bedrag. Voor "wie het eerst komt wie het eerst maalt" om te investeren. Simpeler kan het niet! Hoeft men ook geen lijstjes met gegadigden meer bij te houden zoals in het verleden.
pi_165673946
Na heel veel vogelen kon ik achterhalen hoe ze aan die 1,37% default rate komen. Er staat: "Afgeboekt totaalbedrag als percentage van de inmiddels uitbetaalde rente." Dan doe ik ¤ 364.286,41 / ¤ 1.998.441,22 = 18,23%.
Als ik dat vermenigvuldig met 7,49% krijg ik die 1,37%.

Als je de achterstanden afschrijft kom je op 3,86%.
Je netto rendement is dan 1,86%.
pi_165674760
De top 10 van week 39:
pi_165675591
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 19:42 schreef djh77 het volgende:
De top 10 van week 39:
[ afbeelding ]
GvE mag wel eens actief op zoek naar goede en gedegen projecten want anders komen ze eerdaags helemaal niet meer voor in deze top tien lijstjes. Waar is de tijd gebleven....
pi_165675752
Volgens mij had gve vanmiddag nog een tonnetje vrij snel vol :)
  vrijdag 30 september 2016 @ 21:37:21 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165677770
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2016 20:13 schreef Horsemen het volgende:
GvE mag wel eens actief op zoek naar goede en gedegen projecten want anders komen ze eerdaags helemaal niet meer voor in deze top tien lijstjes. Waar is de tijd gebleven....
met 50k al in de TOP10. Eigenlijk is dat al pijnlijk genoeg voor CF in het algemeen.
Tot nooit .......
pi_165678406
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 20:18 schreef crowdiefunder het volgende:
Volgens mij had gve vanmiddag nog een tonnetje vrij snel vol :)
Nou, dan staan ze er voldoende week gelukkig ook weer op..... O-)

[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 01-10-2016 13:54:36 ]
pi_165684197
Vervallen :@

[ Bericht 21% gewijzigd door obligataire op 01-10-2016 08:39:00 ]
Pecunia non olet
pi_165688855
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 19:01 schreef Benger het volgende:
Na heel veel vogelen kon ik achterhalen hoe ze aan die 1,37% default rate komen. Er staat: "Afgeboekt totaalbedrag als percentage van de inmiddels uitbetaalde rente." Dan doe ik ¤ 364.286,41 / ¤ 1.998.441,22 = 18,23%.
Als ik dat vermenigvuldig met 7,49% krijg ik die 1,37%.

Als je de achterstanden afschrijft kom je op 3,86%.
Je netto rendement is dan 1,86%.
Daarbij moet je bedenken dat Collin een explosief groeiend platform is waarbij de gemiddelde looptijd van de projecten nog erg laag is. Dus het percentage van 3.86% zal nog wel eens behoorlijk toe kunnen nemen waardoor bij slecht zekerheden uitwinnen je wel eens op een negatief rendement kan komen.

Daarom zijn zekerheden zo belangrijk! En daarom is het uitwinnen van zekerheden zo belangrijk voor het behouden van een positief rendement.
Helaas zien de meeste platformen deze noodzaak nog niet!
Dat is jammer want het is cruciaal voor hun bestaan. Zo gauw investeerders merken dat hun rendement lager is als op een deposito, of erger nog zelfs negatief is, dan haken zij af. Wat dan gaat gebeuren dat ze de negatieve ambassadeur worden van CF en deze negatieve boodschap verspreiden, waardoor ook het aantal intredende investeerders in CF gaat afnemen.
Geen investeerders meer dan ook geen platformen meer!

Dus platformen ik zou zeggen aan de slag om deze zaken op orde te krijgen het is voor jullie van levensbelang. Korte termijn succes is leuk maar het draait om het lange termijn succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-10-2016 19:46:31 ]
pi_165690373
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Daarbij moet je bedenken dat Collin een explosief groeiend platform is waarbij de gemiddelde looptijd van de projecten nog erg laag is. Dus het percentage van 3.86% zal nog wel eens behoorlijk toe kunnen nemen waardoor bij slecht zekerheden uitwinnen je wel eens op een negatief rendement kan komen.

Daarom zijn zekerheden zo belangrijk! En daarom is het uitwinnen van zekerheden zo belangrijk voor het behouden van een positief rendement.
Helaas zien de meeste platformen deze noodzaak nog niet!
Dat is jammer want het is cruciaal voor hun bestaan. Zo gauw investeerders merken dat hun rendement lager is als op een deposito, of erger nog zelfs negatief is, dan haken zij af. Wat dan gaat gebeuren dat ze de negatieve ambassadeur worden van CF en deze negatieve boodschap verspreiden, waardoor ook het aantal intredende investeerders in CF gaat afnemen.
Geen investeerders meer dan ook geen platformen meer!

Dus platformen ik zou zeggen aan de slag om deze zaken op orde te krijgen het voor jullie van levensbelang. Korte termijn succes is leuk maar het draait om het lange termijn succes.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Goede zekerheden, de juiste borging hiervan en indien nodig de uitwinning zal voor de nabije toekomst cruciaal zijn voor het voortbestaan van een platform.
pi_165716198
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 19:01 schreef Benger het volgende:
Na heel veel vogelen kon ik achterhalen hoe ze aan die 1,37% default rate komen. Er staat: "Afgeboekt totaalbedrag als percentage van de inmiddels uitbetaalde rente." Dan doe ik ¤ 364.286,41 / ¤ 1.998.441,22 = 18,23%.
Als ik dat vermenigvuldig met 7,49% krijg ik die 1,37%.

Als je de achterstanden afschrijft kom je op 3,86%.
Je netto rendement is dan 1,86%.
Correctie: het netto rendement komt dan op 2,86%.
pi_165716477
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Daarbij moet je bedenken dat Collin een explosief groeiend platform is waarbij de gemiddelde looptijd van de projecten nog erg laag is. Dus het percentage van 3.86% zal nog wel eens behoorlijk toe kunnen nemen waardoor bij slecht zekerheden uitwinnen je wel eens op een negatief rendement kan komen.
Ik denk dat die toename bij deze berekeningsmethode wel mee zal vallen. Het zou ook nog wel eens kunnen dalen als het percentage defaults op lopende leningen niet veel verder toeneemt.

quote:
Daarom zijn zekerheden zo belangrijk! En daarom is het uitwinnen van zekerheden zo belangrijk voor het behouden van een positief rendement.
Helaas zien de meeste platformen deze noodzaak nog niet!
Dat is jammer want het is cruciaal voor hun bestaan. Zo gauw investeerders merken dat hun rendement lager is als op een deposito, of erger nog zelfs negatief is, dan haken zij af. Wat dan gaat gebeuren dat ze de negatieve ambassadeur worden van CF en deze negatieve boodschap verspreiden, waardoor ook het aantal intredende investeerders in CF gaat afnemen.
Geen investeerders meer dan ook geen platformen meer!

Dus platformen ik zou zeggen aan de slag om deze zaken op orde te krijgen het is voor jullie van levensbelang. Korte termijn succes is leuk maar het draait om het lange termijn succes.
Ik vrees dat het nog even duurt voordat mensen door krijgen dat een deposito een betere rente/risicoverhouding geeft dan at random (of via autoinvest) wat geld in projecten stoppen.

Edit: Een toevoeging. Aan de andere kant groeit crowdfunding in Nederland dit jaar volgens mij niet meer. Dat zou betekenen dat het aantal afhakers ongeveer gelijk is aan het aantal nieuwe investeerders. De groei is gekeerd en de weg omhoog kan alleen maar weer gevonden worden als er zaken echt verbeteren. Ik vrees echter dat er snel meer platformen omvallen. En dan kunnen mensen wakker worden. Dat kan een impuls geven aan verandering, maar de kans is groot dat het aantal investeerders er flink onder zal leiden.

[ Bericht 11% gewijzigd door Benger op 02-10-2016 22:29:15 ]
pi_165724614
Collin tijd:
Brownies & downieS Woerden
Opstarten Brownies & downieS Woerden
¤ 60.000
7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/brownies-downies-woerden/
pi_165725765
Vandaag ook de hypotheekakte van mijn tweede investering via SiG ontvangen waarin de Stichting Investeerders Sameningeld netjes vermeld staat.

Het heeft in dit geval 6 weken geduurd na volschrijven lening en dat had wat mij betreft iets sneller gekund maar als nog wel acceptabel in vergelijking tot andere platformen.

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 20:53 schreef Benger het volgende:
Ik vrees dat het nog even duurt voordat mensen door krijgen dat een deposito een betere rente/risicoverhouding geeft dan at random (of via autoinvest) wat geld in projecten stoppen.

Edit: Een toevoeging. Aan de andere kant groeit crowdfunding in Nederland dit jaar volgens mij niet meer. Dat zou betekenen dat het aantal afhakers ongeveer gelijk is aan het aantal nieuwe investeerders. De groei is gekeerd en de weg omhoog kan alleen maar weer gevonden worden als er zaken echt verbeteren. Ik vrees echter dat er snel meer platformen omvallen. En dan kunnen mensen wakker worden. Dat kan een impuls geven aan verandering, maar de kans is groot dat het aantal investeerders er flink onder zal leiden.
Ik verwacht dat ook maar hopelijk heeft dat voor ons als kritische investeerders het resultaat dat de rentes weer gaan stijgen naar een acceptabel niveau.
  maandag 3 oktober 2016 @ 12:17:13 #108
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165726012
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 12:02 schreef Mynheer007 het volgende:
Het heeft in dit geval 6 weken geduurd na volschrijven lening en dat had wat mij betreft iets sneller gekund maar als nog wel acceptabel in vergelijking tot andere platformen.

Ik vind 6 weken niet heel vreemd hoor. Ik neem aan dat pas als de lening is volgeschreven de notaris zijn plasje over de aankoop gaat doen. Die heeft wat zaken uit te zoeken dat gaat nooit zo snel bij die mannen. Ze moeten immers het hoge salaris verklaren.
Tot nooit .......
pi_165726047
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 12:02 schreef Mynheer007 het volgende:
Vandaag ook de hypotheekakte van mijn tweede investering via SiG ontvangen waarin de Stichting Investeerders Sameningeld netjes vermeld staat.

Het heeft in dit geval 6 weken geduurd na volschrijven lening en dat had wat mij betreft iets sneller gekund maar als nog wel acceptabel in vergelijking tot andere platformen.

Van de loft in Rotterdam heb ik de hypotheekakte ongeveer 2 weken na mijn storting binnen. Dat is een zeer acceptabele periode. Heeft vermoedelijk ook te maken met mijn late inschrijving in dit direct betalen project.
pi_165726163
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 12:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik vind 6 weken niet heel vreemd hoor. Ik neem aan dat pas als de lening is volgeschreven de notaris zijn plasje over de aankoop gaat doen. Die heeft wat zaken uit te zoeken dat gaat nooit zo snel bij die mannen. Ze moeten immers het hoge salaris verklaren.
Ja, als ieder platform zijn zaken binnen 6 weken zou regelen zou ik een gelukkig man zijn
pi_165726921
https://fd.nl/ondernemen/(...)oor-kredietverlening
quote:
Rabobank gaat zakelijke kredieten verstrekken die deels rechtstreeks gefinancierd zijn door vermogende klanten die op zoek zijn naar meer rendement. Onder de naam Rabo & Co heeft de bank onlangs de eerste leningen verstrekt [...]
Met dit experiment loopt Rabobank vooruit op nieuwe regels van de toezichthouder. Voor gewone bankleningen is steeds meer bufferkapitaal nodig, maar dat geldt niet voor leningen waarvoor de bank alleen bemiddelt.
In de proeffase mogen alleen particulieren met minimaal een miljoen vrij belegbaar vermogen bij Rabo eraan meedoen [...] Rabo heeft 10.000 van zulke klanten. Doel is dit jaar tien leningen via Rabo & Co te verstrekken.
[...]bij een positieve evaluatie kan het principe om leningen deels buiten de eigen balans te verstrekken, veel groter worden [...]
Rabo spoort de geïnteresseerde beleggers op in het reguliere contact met de klanten die allemaal bij private banking zitten. Het idee lijkt op crowdfunding, waarbij particulieren zich via internet inschrijven op kredieten. Maar bij Rabo gaat het om veel grotere leningen. Bovendien doet in de proeffase één klant mee per lening, terwijl dat er bij crowdfunding juist heel veel zijn. Het minimale ticket om mee te doen is ¤100.000. Andere constructies waarbij een belegger bijvoorbeeld zijn inleg kan spreiden over meerdere leningen, overweegt Rabo voor een volgende fase.
De klant krijgt precies dezelfde voorwaarden, rente, onderpand en dergelijke als Rabo voor het andere deel van deze lening. Als de ondernemer bijvoorbeeld een week te laat is met een reguliere aflossing, krijgt de beleggende klant zijn geld ook een week later. ‘Het is samen uit, samen thuis’, zegt Gerritse. De belegger betaalt 1% per jaar aan Rabo voor de dienstverlening.
Lijkt me op zich een goede ontwikkeling. Groot verschil met crowdfunding is dat de particuliere mede-investeerders dezelfde voorwaarden krijgen als de Rabobank. Bij crowdfunding zie je vaak stapelfinanciering.
Dit initiatief sluit goed aan bij eerdere uitspraken van de Rabobank. Zij zien crowdfunding als durfkapitaal en proberen dus alleen om het deel van leningen waar geen onderpand voor is via crowdfunding gefinancierd te krijgen. Alleen onwetende particulieren zijn dom genoeg om dat te accepteren. Daar maakt de Rabobank graag gebruik van, maar tegelijkertijd is het de reden waarom de Rabobank zelf geen crowdfundbemiddeling gaat doen: ze willen er hun handen niet aan vuil maken. Het risico dat het mis gaat is te groot en de Rabobank wil daar niet voor verantwoordelijk gehouden worden.
pi_165727539
Nieuw proces bij Lendahand is nog niet helemaal lekker ingeregeld (4x een mail gehad dat ¤ 0,00 is terugbetaald):

quote:
Enige tijd geleden heb je 0 leningen verstrekt. Het terugbetaalde geld dat wij hebben ontvangen van de betreffende Lokale Partner(s) staat nu op jouw persoonlijke Lendahand wallet!

Een overzicht van de terugbetalingen vind je hieronder.

Ontvangen terugbetalingen

Totaal terugbetaald: ¤ 0,00
pi_165727559
De allereerste betaling van een project is meteen vertraagd...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geplande datum: 15-9-2016
Verwachte datum: 27-9-2016
Staat: vertraagd 6 dagen (nu dus 4 werkdagen)

Ik denk dat ik daar maar eens uit eten ga en vraag of ik de rekening over 6 dagen kan betalen...
pi_165727565
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:16 schreef Benger het volgende:
https://fd.nl/ondernemen/(...)oor-kredietverlening

[..]

Lijkt me op zich een goede ontwikkeling. Groot verschil met crowdfunding is dat de particuliere mede-investeerders dezelfde voorwaarden krijgen als de Rabobank. Bij crowdfunding zie je vaak stapelfinanciering.

En daar moeten de platformen die aan stapel financiering doen ook aan werken. Niet stapel financieren maar mede financieren met gelijke rechten en niet zoals nu de balans van De Bank verbeteren met als tegenprestatie dat de bank de zekerheden houdt en het Platform samen met de Crowd met lege handen staat als het mis gaat. :(
Daar moeten ze zich niet voor lenen!
pi_165727629
quote:
12s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:52 schreef escortmk2 het volgende:
De allereerste betaling van een project is meteen vertraagd...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geplande datum: 15-9-2016
Verwachte datum: 27-9-2016
Staat: vertraagd 6 dagen (nu dus 4 werkdagen)

Ik denk dat ik daar maar eens uit eten ga en vraag of ik de rekening over 6 dagen kan betalen...
Ze moesten deze maand in totaal E 3,72 overmaken (1 dag rente over 15K) . Ook een beetje onzinnig van FNC om dit te vragen. Beter om volgende maand toe te voegen aan de annuïteit.
pi_165727681
Haha, het ging bij mij ook om een onzinbedrag. Alleen gaat het bij mij om mijn eerste FNC-project en ik werd door FNC zelf via een keurig maandelijks betalingsoverzichts-mailtje geattendeerd op het feit dat 100% van mijn terugbetalingen vertraagd is. Dan valt het me op.
  maandag 3 oktober 2016 @ 14:04:33 #118
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165727735
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 13:51 schreef djh77 het volgende:
Nieuw proces bij Lendahand is nog niet helemaal lekker ingeregeld (4x een mail gehad dat ¤ 0,00 is terugbetaald):

[..]

Je kunt het wel zien in je wallet.
Als je het wat weinig vindt: alleen de projecten uit Mongolië zijn vandaag teruggekomen.
  maandag 3 oktober 2016 @ 14:13:30 #119
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165727883
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165728121
Nog meer nieuws:
http://uk.businessinsider(...)d-us-business-2016-9
Funding Circle komt met een positief verhaal naar aanleiding van hun cijfers. Het leenvolume is met 132% gestegen tot £727 mln. De opbrengsten (omzet) zijn nog sterker gestegen met 144% tot £31.9 mln. De verliezen zijn ook sterk gestegen, maar net iets minder snel: +114% naar £36.9 mln. Het gaat dus relatief 'beter' (minder slecht). Funding Circle heeft nog nooit winst gemaakt en dat zal ook dit jaar naar verwachting niet gaan gebeuren. Ze hebben veel geld opgehaald bij investeerders, dus ze kunnen nog even zo door gaan.
pi_165728164
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:13 schreef xzaz het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je Havinga bedoeld, daar heeft de eerste betaling altijd al op 1-10 gestaan en de status van die betaling staat sinds 1-10 ook op in behandeling.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 3 oktober 2016 @ 14:39:59 #122
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165728294
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je Havinga bedoeld, daar heeft de eerste betaling altijd al op 1-10 gestaan en de status van die betaling staat sinds 1-10 ook op in behandeling.
Ik dacht dat hij de 29ste al op behandeling is gezet.
pi_165728375
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 14:39 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik dacht dat hij de 29ste al op behandeling is gezet.
Dan heeft de ondernemer eerder zijn betaling aan IVM gedaan. Volgens het schema staat de 1e terugbetaling op 1-10 gepland. Ik maak me nog nergens druk om.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165728898
Er is voor de liefhebber een (nieuw) faillissementsverslag van Bussman B.V. (project KOM)
http://www.faillissements(...)183/bussman-b-v.aspx
Je moet wel even aanmelden en inloggen om het te lezen. (gratis)
Het verslag voorspelt naar mijn idee niet veel goeds voor de investeerders in dit bedrijf. Het lijkt erop dat er gerommeld is met de de boekhouding. Jaarverslag goedgekeurd en een halfjaar later weer goedkeuring ingetrokken door accountent i.v.m. prive opname directie etc. Daarnaast zie ik veel verpande bezittingen genoemd aan financiële instellingen.Ik mis daartussen KOM.

Ter info uit de pitch:
De zekerheden voor dit project bestaan uit de verpanding van het te financieren object en de garantstelling vanuit de Holding van het bedrijf (De Rijke Business Management B.V.). De solide vermogenspositie (solvabiliteit) en de winstgevendheid van de operationele werkzaamheden zijn zodanig dat er een ruime aflossingscapaciteit aanwezig is.

Afijn voor wie er in zit waard om even te lezen en KOM te vragen waarom de aan de investeerders van de KOM lening verpande goederen niet in het verslag van de curator staan. -O-

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-10-2016 16:05:13 ]
pi_165728931
Havinga Kozijnen stond eerst "gepland op 29-9-2016", in het dashboard is dit veranderd in "gepland op 1-10-2016".
De overige datums zijn onveranderd.

(ik maak me daar overigens niet druk om, IVM loopt vaak te knoeien met incassodatums en uitbetaaldatums die in het weekend vallen, dat doet HCN wel een stuk overzichtelijker.)
pi_165728992
De IT university op IVM staat trouwens weer open voor 700 euro. To whom it may concern.
  maandag 3 oktober 2016 @ 15:27:52 #127
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165729073
quote:
12s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:20 schreef escortmk2 het volgende:
Havinga Kozijnen stond eerst "gepland op 29-9-2016", in het dashboard is dit veranderd in "gepland op 1-10-2016".
De overige datums zijn onveranderd.

(ik maak me daar overigens niet druk om, IVM loopt vaak te knoeien met incassodatums en uitbetaaldatums die in het weekend vallen, dat doet HCN wel een stuk overzichtelijker.)
Heb ik pas naar gevraagd. Zoals gewoonlijk binnen twee uur antwoord. ^O^
Het heeft te maken met de incasso bij de leningnemer. Als die in een weekend valt, schuift "onze" uitbetaling ook vanzelf op. Ze willen binnenkort een aanpassing doen, zodat het systeem geen uitbetalingen meer in het weekend zet.
pi_165730357
Apart; bij sig staat bij de investeerders een lener die geld stopt in een project van een andere lener.
Is wel sympathiek natuurlijk maar ik zou zeggen leen dan zelf wat minder.
Of zou het een soort verkapte advertentie zijn (ze kondigen meteen ook hun volgende project aan)
  maandag 3 oktober 2016 @ 16:40:39 #129
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165730511
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:27 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Heb ik pas naar gevraagd. Zoals gewoonlijk binnen twee uur antwoord. ^O^
Het heeft te maken met de incasso bij de leningnemer. Als die in een weekend valt, schuift "onze" uitbetaling ook vanzelf op. Ze willen binnenkort een aanpassing doen, zodat het systeem geen uitbetalingen meer in het weekend zet.
Top. ^O^
pi_165732153
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 16:40 schreef xzaz het volgende:

[..]

Top. ^O^
Bij mij is de betaling van de kozijnenboer binnen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165737355
Google now wees mij op de volgende link:https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international-b-v/

Een nieuwe Collin die volgens mij nog niet openbaar op de site staat.
pi_165737590
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:23 schreef Mynheer007 het volgende:
Google now wees mij op de volgende link:https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international-b-v/

Een nieuwe Collin die volgens mij nog niet openbaar op de site staat.
Mooi gevonden.
Echter horeca (en haar toeleveranciers) is voor mij een no-go, dus ik doe niet mee.

Ik zou trouwens graag weer een Collin projectje mee pakken. Maar ik weiger aan de rat race mee te doen en te investeren zonder eerst goed te lezen.
pi_165738051
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Mooi gevonden.
Echter horeca (en haar toeleveranciers) is voor mij een no-go, dus ik doe niet mee.

Ik zou trouwens graag weer een Collin projectje mee pakken. Maar ik weiger aan de rat race mee te doen en te investeren zonder eerst goed te lezen.
Ik zal ze wel posten als Google ze weer voor mij vindt. Volgens mij worden alle projecten standaard eerst aan een innerlijke circle aangeboden dus alle projecten moeten in principe eerder toegankelijk zijn via de website maar je moet alleen de juiste link kennen. Als iemand een manier weet om hier eenvoudig aan te komen geeft dat ons als investeerders iig de mogelijkheid om de voorstellen goed door te lezen al vorens een beslissing te nemen.

Ik pak deze iig niet mee gezien het feit dat er geen zekerheden zijn en ik betwijfel of supermarkten wel zitten te wachten op de introductie van deze producten. En een winst van 23k op een omzet van meer dan 500k vind ik ook riskant.
pi_165738538
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:23 schreef Mynheer007 het volgende:
Google now wees mij op de volgende link:https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international-b-v/

Een nieuwe Collin die volgens mij nog niet openbaar op de site staat.
Zou het een broer zijn van Jay, bekend van Faja Lobi?
Pecunia non olet
pi_165738797
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:23 schreef Mynheer007 het volgende:
Google now wees mij op de volgende link:https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international-b-v/

Een nieuwe Collin die volgens mij nog niet openbaar op de site staat.
Faja lobi concurrent?
pi_165739942
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 21:23 schreef Mynheer007 het volgende:
Google now wees mij op de volgende link:https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international-b-v/

Een nieuwe Collin die volgens mij nog niet openbaar op de site staat.
Goed gevonden!
Dit moet inderdaad gewoon familie zijn. De vraag is inderdaad of ze elkaar gaan beconcurreren of dat er een samenwerking is..... :?
pi_165741237
quote:
1s.gif Op maandag 3 oktober 2016 22:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Goed gevonden!
Dit moet inderdaad gewoon familie zijn. De vraag is inderdaad of ze elkaar gaan beconcurreren of dat er een samenwerking is..... :?
Evenwel duidelijke en eenvoudige structuur, tot op heden goede uitgangspositie, mag ook wel eens gezegd worden, geen stapelfinanciering, Vraag me af of de verkoop strategie, supermarkten, afhaaltoko's en slagerijen niet teveel is voor de 3fte, en daarmee de doelstelling niet te ambitieus op korte termijn.
pi_165743786
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2016 15:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Er is voor de liefhebber een (nieuw) faillissementsverslag van Bussman B.V. (project KOM)
http://www.faillissements(...)183/bussman-b-v.aspx
Je moet wel even aanmelden en inloggen om het te lezen. (gratis)
Het verslag voorspelt naar mijn idee niet veel goeds voor de investeerders in dit bedrijf. Het lijkt erop dat er gerommeld is met de de boekhouding. Jaarverslag goedgekeurd en een halfjaar later weer goedkeuring ingetrokken door accountent i.v.m. prive opname directie etc. Daarnaast zie ik veel verpande bezittingen genoemd aan financiële instellingen.Ik mis daartussen KOM.

Ter info uit de pitch:
De zekerheden voor dit project bestaan uit de verpanding van het te financieren object en de garantstelling vanuit de Holding van het bedrijf (De Rijke Business Management B.V.). De solide vermogenspositie (solvabiliteit) en de winstgevendheid van de operationele werkzaamheden zijn zodanig dat er een ruime aflossingscapaciteit aanwezig is.

Afijn voor wie er in zit waard om even te lezen en KOM te vragen waarom de aan de investeerders van de KOM lening verpande goederen niet in het verslag van de curator staan. -O-
Heb nu even niet de tijd om in te loggen en te lezen, maar hier krijg je wel weer kromme tenen van. De crowd zal dus het privévermogen van de ondernemer nog even gespekt hebben vlak voordat het misging. Zie dat dan maar eens aan te tonen en daarna de centen te halen. Ben benieuwd wat KOM in dezen waard is...
Schip ahoy!
pi_165744059
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 08:22 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Heb nu even niet de tijd om in te loggen en te lezen, maar hier krijg je wel weer kromme tenen van. De crowd zal dus het privévermogen van de ondernemer nog even gespekt hebben vlak voordat het misging. Zie dat dan maar eens aan te tonen en daarna de centen te halen. Ben benieuwd wat KOM in dezen waard is...
De lening aan Bussman is volgens mij van begin 2015.
Met een looptijd van 24mnd, zou deze nu voor ca. 80% moeten zijn afgelost.
Of zijn er al eerder betalingen geskipt?
pi_165744284
Ik geloof dat laatst iemand had gecheckt dat er 18 of 19 van de 24 betalingen ontvangen zijn.
Schip ahoy!
pi_165744725
kozijnenboer hier ook binnen
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 09:57:50 #142
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165744764
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik geloof dat laatst iemand had gecheckt dat er 18 of 19 van de 24 betalingen ontvangen zijn.
Het aantal misgelopen termijnen is niet eens van belang wat mij betreft. Dit is een van de weinige projecten waar KapitaalOpMaat een nieuw contract heeft opgemaakt met een verpanding aan de Stichting.

Dat het onderpand niet de waarde zou hebben bij executieverkoop dat kan ik vatten. Maar dat de verpanding niet eens wordt genoemd in de stukken van de curator vind ik toch wel heel heel ernstig. Dan heeft de curator de verpanding al direct afgewezen of ze hebben hem niet eens ingedient.

Dan kan NRDZ me we een zeur vinden, maar bij 90% van de andere projecten is niet eens een verpanding aan de stichting geregeld. Dit project zou volgens KoM zelf een van de weinige projecten zijn waar het wel op orde was.

Dat betekent dus dat de oude, nieuwe maar dus ook de toekomstige contracten bij KoM waardeloos zijn.
Tot nooit .......
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 09:59:03 #143
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165744781
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:55 schreef bleyenburg het volgende:
kozijnenboer hier ook binnen
Bij mij ook.
pi_165744939
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het aantal misgelopen termijnen is niet eens van belang wat mij betreft. Dit is een van de weinige projecten waar KapitaalOpMaat een nieuw contract heeft opgemaakt met een verpanding aan de Stichting.

Dat het onderpand niet de waarde zou hebben bij executieverkoop dat kan ik vatten. Maar dat de verpanding niet eens wordt genoemd in de stukken van de curator vind ik toch wel heel heel ernstig. Dan heeft de curator de verpanding al direct afgewezen of ze hebben hem niet eens ingedient.

Dan kan NRDZ me we een zeur vinden, maar bij 90% van de andere projecten is niet eens een verpanding aan de stichting geregeld. Dit project zou volgens KoM zelf een van de weinige projecten zijn waar het wel op orde was.

Dat betekent dus dat zowel de oude als de nieuwe contracten bij KoM waardeloos zijn.
Ik denk dat het te vroeg is om te concluderen dat KOM het in dit geval niet goed heeft gedaan. Ik zou het eerst even navragen bij KOM of de Curator. Zou ook maar eens kunnen dat het niet vermeld is in dit eerste verslag daar het een kleine vordering is. Als ik lees wat Piet Piraat hier schrijft staat er nog ongeveer 19/25 van 250k open. Dus rond de 60K. De financiële instellingen die genoemd zijn hadden als ik het goed gelezen heb miljoenen te goed. Dus misschien wel goed behandelt door KOM maar door te lage impact niet expliciet in verslag opgenomen door curator.
Dus navragen en dan oordelen is mijn advies.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:17:24 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165745047
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zou ook maar eens kunnen dat het niet vermeld is in dit eerste verslag daar het een kleine vordering is.
Dan zou er minimaal bij het kopje waarin de zekerheden beschreven staat een melding staan dat er behalve de banken nog meer verpandingen waren.
Tot nooit .......
pi_165745170
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan zou er minimaal bij het kopje waarin de zekerheden beschreven staat een melding staan dat er behalve de banken nog meer verpandingen waren.
Geen idee of die melding daar moet staan in het eerste verslag van de curator geschreven 2 weken na het Faillissement. Meestal zie je dat in zo'n eerste verslag de meest relevante zaken opgenomen worden en dat de details later komen. Ik zou het navragen hoe het zit als ik erin zat, dan wordt het pas echt duidelijk nu is het nog gissen hoe het zit.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:38:30 #147
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165745294
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Meestal zie je dat in zo'n eerste verslag de meest relevante zaken opgenomen worden en dat de details later komen.
Dit verslag is dusdanig gedetaileerd (er staat zelfs in dat er al een aantal telefoons zijn verkocht) dat ik er minimaal een zin met overige zekerheden in zou verwachten. Nu staat de lening gewoon tussen de 245 concurrente crediteuren. Ik herken geen andere plek waar hij zou kunnen staan.
Tot nooit .......
pi_165746122
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:38 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dit verslag is dusdanig gedetaileerd (er staat zelfs in dat er al een aantal telefoons zijn verkocht) dat ik er minimaal een zin met overige zekerheden in zou verwachten. Nu staat de lening gewoon tussen de 245 concurrente crediteuren. Ik herken geen andere plek waar hij zou kunnen staan.
Voormalige directie heeft wat uit te leggen, bestuurdersaansprakelijkheid, KOM actief contact gezocht met de curator neem ik aan. HA van toepassing? Maar eens beginnen met claimen
pi_165746442
Ik heb net mijn overzicht bijgewerkt, Bregje Rotterdam is zelfs een dag te vroeg.
pi_165748349
KoM heeft per project een "update" tabblad toegevoegd.
Goed initiatief dat ondernemers de voortgang van de onderneming kunnen toelichten.
Ben benieuwd hoeveel gebruik er van gemaakt gaat worden.

1x per half jaar zou ik een prima frequentie vinden, of als er in de tussentijd belangrijke ontwikkelingen spelen.
pi_165751237
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat het te vroeg is om te concluderen dat KOM het in dit geval niet goed heeft gedaan. Ik zou het eerst even navragen bij KOM of de Curator. Zou ook maar eens kunnen dat het niet vermeld is in dit eerste verslag daar het een kleine vordering is. Als ik lees wat Piet Piraat hier schrijft staat er nog ongeveer 19/25 van 250k open. Dus rond de 60K. De financiële instellingen die genoemd zijn hadden als ik het goed gelezen heb miljoenen te goed. Dus misschien wel goed behandelt door KOM maar door te lage impact niet expliciet in verslag opgenomen door curator.
Dus navragen en dan oordelen is mijn advies.
De pandakte is nooit ondertekent.

Ik heb dit al eerder nagevraagd bij KOM, maar kreeg uiteraard pas antwoord nadat Bussman failliet was. De nieuwe aktes zijn rond de zomer op de KOM website gezet, met een verwijzing naar een pandakte. Maar die is er dus niet.

De verpanding is dus niet geregeld en ik vermoed dat de crowd verliest in deze.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165751444
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:36 schreef papernote het volgende:

[..]

De pandakte is nooit ondertekent.

Ik heb dit al eerder nagevraagd bij KOM, maar kreeg uiteraard pas antwoord nadat Bussman failliet was. De nieuwe aktes zijn rond de zomer op de KOM website gezet, met een verwijzing naar een pandakte. Maar die is er dus niet.

De verpanding is dus niet geregeld en ik vermoed dat de crowd verliest in deze.
Dat zou wel een zeer vervelende zaak zijn. Was dit niet een van de projecten waarvan KOM in een mededeling heeft verteld dat het onder het nieuwe regime gebracht was?
Heeft KOM zijn investeerders te vroeg laten juichen?
Als ik KOM was dan zou ik maar snel openheid van zaken geven naar de investeerders uit het project hoe het nu werkelijk zit en op welke wijze ze die 60K binnen gaan fietsen.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Als er geen getekende pand akte is dan is er 99% zeker niets uit de boedel te halen.
Hoop voor de investeerders dat meneer de RIJKE zijn naam eer aan doet en dat er via de Holding of HA wat te halen is.
pi_165751675
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 15:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zou wel een zeer vervelende zaak zijn. Was dit niet een van de projecten waarvan KOM in een mededeling heeft verteld dat het onder het nieuwe regime gebracht was?
Heeft KOM zijn investeerders te vroeg laten juichen?
Als ik KOM was dan zou ik maar snel openheid van zaken geven naar de investeerders uit het project hoe het nu werkelijk zit en op welke wijze ze die 60K binnen gaan fietsen.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Als er geen getekende pand akte is dan is er 99% zeker niets uit de boedel te halen.
Hoop voor de investeerders dat meneer de RIJKE zijn naam eer aan doet en dat er via de Holding of HA wat te halen is.
Jazeker. En de nieuwe overeenkomst met Bussman is zelfs op de website geplaatst. Daarin is de volgende zin opgenomen:

quote:
3.1 Tot meerdere zekerheid voor al hetgeen de Stichtíng op enig moment te vorderen heeft van
Ondernemer uit hoofde van zijn schuld aan de Stichting, inclusief kosten en rente, op grond
van de Overeenkomst van Geldlening en deze Overeenkomst in verband met het
Projectvoorstel, zal Ondernemer een eerste pandrecht ten gunste van de Stichting vestigen
op de door de Stichting daartoe aan te wijzen goederen waarover Ondernemer vrijelijk
bevoegd is te beschikken. Het pandrecht zal in een separate pandakte worden gevestigd.
KOM heeft echter nooit aan de investeerders gemeld dat de betreffende pandakte niet is ondertekend (of überhaupt niet bestaat).

Ik vraag me af of ik nu op basis van artikel 9.4 van de algemene voorwaarden van KOM ("bewuste roekeloosheid" van KOM of diens leidinggevenden) kan ontbinden en mijn investering kan terugvorderen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165751927
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:02 schreef papernote het volgende:

KOM heeft echter nooit aan de investeerders gemeld dat de betreffende pandakte niet is ondertekend (of überhaupt niet bestaat).

Ik vraag me af of ik nu op basis van artikel 9.4 van de algemene voorwaarden van KOM ("bewuste roekeloosheid" van KOM of diens leidinggevenden) kan ontbinden en mijn investering kan terugvorderen.
Dat zou je kunnen overwegen. Je schade is iets van 6/24 van de inleg + rente en kosten welke je op die manier zou kunnen claimen. Alleen als je geen groot bedrag geïnvesteerd hebt kan je je afvragen of het de moeite waard is. Ik denk dat je het dan beter met veel investeerders samen kan doen.
Als je die niet kan organiseren is er misschien een andere mogelijkheid om je gelijk te halen. https://www.kifid.nl/ bij dit klachten bureau financiële dienstverlening is KOM sinds kort aangesloten en zij doen bindende uitspraken. De kosten om iets aan te melden zijn te overzien en je hebt geen steun nodig van een advocaat.
Vooraf zou je KOM nog een brief kunnen sturen waarin je ze wijst op haar fouten en je ze nog X tijd geeft om de boel recht te zetten door de geleden schade zelf te voldoen dan wel te verhalen op de heer de Rijke en zijn persoonlijke holding. Ik zou X niet te kort nemen. Een klacht indienen of een claim leggen kan altijd nog en het mooiste is natuurlijk als KOM zelf de door haar zelf veroorzaakte rotzooi opruimt.

[ Bericht 12% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-10-2016 16:34:50 ]
pi_165752150
Is er al uitsluitsel van de curator over het KOM pandrecht?
pi_165752257
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen overwegen. Je schade is iets van 6/24 van de inleg + rente en kosten welke je op die manier zou kunnen claimen. Alleen als je geen groot bedrag geïnvesteerd hebt kan je je afvragen of het de moeite waard is. Ik denk dat je het dan beter met veel investeerders samen kan doen.
Als je die niet kan organiseren is er misschien een andere mogelijkheid om je gelijk te halen. https://www.kifid.nl/ bij dit klachten bureau financiële dienstverlening is KOM sinds kort aangesloten en zij doen bindende uitspraken. De kosten om iets aan te melden zijn te overzien en je hebt geen steun nodig van een advocaat.
Vooraf zou je KOM nog een brief kunnen sturen waarin je ze wijst op haar fouten en je ze nog X tijd geeft om de boel recht te zetten door de geleden schade zelf te voldoen dan wel te verhalen op de heer de Rijke en zijn persoonlijke holding. Ik zou X niet te kort nemen. Een klacht indienen of een claim leggen kan altijd nog en het mooiste is natuurlijk als KOM zelf de door haar zelf veroorzaakte rotzooi opruimt.
Geeft maar weer een het belang aan van een goede structuur bij de platformen. Goede dossiervorming is een must, en zeker geen zaken om op zijn beloop laten.

Ik zelf heb per belegging een digi mapje met alle ovek, kopie plan, pitch en e-mails / corresp etc. Ge wit ooit nooit nie.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 04-10-2016 17:17:52 ]
pi_165752875
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 09:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik geloof dat laatst iemand had gecheckt dat er 18 of 19 van de 24 betalingen ontvangen zijn.
weet iemand hoeveel betalingen er ontvangen zijn, als het er 18 of 19 zijn lijkt het of er nog gewoon betaald wordt
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 18:17:48 #158
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165753741
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:02 schreef papernote het volgende:
KOM heeft echter nooit aan de investeerders gemeld dat de betreffende pandakte niet is ondertekend (of überhaupt niet bestaat).
Misschien eens nagaan waarom het de pandakte niet is getekend. Is KoM dat vergeten en komen ze er nu pas achter of zit er iets anders achter, Ik neem aan dat dhr de Rijke het wel zou hebben getekend, hij heeft het onderpand immers in de pitch toegezegd.
Tot nooit .......
pi_165753780
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 17:20 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

weet iemand hoeveel betalingen er ontvangen zijn, als het er 18 of 19 zijn lijkt het of er nog gewoon betaald wordt
De betalingen zijn afgelopen maand gestopt, voor zover ik weet.
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:02 schreef papernote het volgende:
Ik vraag me af of ik nu op basis van artikel 9.4 van de algemene voorwaarden van KOM ("bewuste roekeloosheid" van KOM of diens leidinggevenden) kan ontbinden en mijn investering kan terugvorderen.
Dat zou mooi zijn, maar zoals NRDZ al meldt is dat in je eentje wel lastig. Desondanks zou het wel een goed signaal zijn. Mogelijk ook een mooie testcase om te zien wat KOM echt waard is in de trant van zekerheden.
Schip ahoy!
pi_165754219
Alle financiers en hun pandrechten worden vermeld behalve de financiering via KoM en de toegezegde verpanding. Ik denk dat Speekselklier in een eerdere discussie vandaag gelijk heeft en dat er geen pandrecht is. Alhoewel er gezien de vorderingen van de andere banken toch bijna niets te halen zou zijn vanwege eerste pandrechten en wederzijdse zekerheden regelingen van de banken zou dit voor mij toch een principe kwestie zijn. Wellicht een idee voor de investeerders hierin om de laatste geregistreerde pandakte optie vragen bij KoM

Eerder werd gesproken dat de crowd eerste pandrechten zou krijgen; dit kan al helemaal niet omdat de bank deze heeft
pi_165754823
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165754993
Het Noodle restaurant op HCN heeft rente verhoogt van 8 naar 9%. Zit nu voor ruim 70% vol.
https://www.horecacrowdfu(...)ail/noo-me-rotterdam
pi_165755023
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:15 schreef komrad het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb hen vorige week gebeld. Ze zijn hier druk mee bezig, maar willen de investeerders niet een mail sturen zonder dat ze zelf 100% zekerheid hebben hoe ze ervoor staan. Er waren wat zaken waardoor men eerder niet kon antwoorden. Ik moet zeggen dat GvE mij hierin voldoende vertrouwen heeft gegeven. Men wist waar men over sprak en ik kan begrijpen dat men eerst zelf zekerheid wil hebben voordat er naar alle investeerders een update gestuurd wordt.
Mocht je verdere vragen hebben raad ik aan zelf even met GvE te contacten. Ik verwacht echter binnenkort een update hierover (eigenlijk deze week al)
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 19:42:12 #164
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165755488
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 18:48 schreef rockenfeller het volgende:
Alhoewel er gezien de vorderingen van de andere banken toch bijna niets te halen zou zijn vanwege eerste pandrechten
Dat is niet waar, je kan altijd (met toestemming van de bank) en eerste pandrecht krijgen op een object dat je financieert. In dit geval heeft de crowd een specifiek object gefinanciert en dat kan dan prima buiten de bank blijven.

Bedenk je dat ELKE lener bij een bank zijn spullen aan de bank heeft verpand. In dat geval zou je dus nooit ergens een eerste pandrecht op kunnen hebben.
Tot nooit .......
pi_165755491
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:23 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik heb hen vorige week gebeld. Ze zijn hier druk mee bezig, maar willen de investeerders niet een mail sturen zonder dat ze zelf 100% zekerheid hebben hoe ze ervoor staan. Er waren wat zaken waardoor men eerder niet kon antwoorden. Ik moet zeggen dat GvE mij hierin voldoende vertrouwen heeft gegeven. Men wist waar men over sprak en ik kan begrijpen dat men eerst zelf zekerheid wil hebben voordat er naar alle investeerders een update gestuurd wordt.
Mocht je verdere vragen hebben raad ik aan zelf even met GvE te contacten. Ik verwacht echter binnenkort een update hierover (eigenlijk deze week al)
dank voor de informatie!
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165755889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat is niet waar, je kan altijd (met toestemming van de bank) en eerste pandrecht krijgen op een object dat je financieert. In dit geval heeft de crowd een specifiek object gefinanciert en dat kan dan prima buiten de bank blijven.

Bedenk je dat ELKE lener bij een bank zijn spullen aan de bank heeft verpand. In dat geval zou je dus nooit ergens een eerste pandrecht op kunnen hebben.
precies om dat "met toestemming van de bank" gaat het. Standaard verpand je aan de bank ook je toekomstige bezittingen en blijkbaar gaat het hier dus verkeerd
pi_165757119
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 19:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het Noodle restaurant op HCN heeft rente verhoogt van 8 naar 9%. Zit nu voor ruim 70% vol.
https://www.horecacrowdfu(...)ail/noo-me-rotterdam
Eigenlijk vind ik deze wel aardig. Hij staat nu trouwens op 82%, inclusief een beetje van obli.
Hij brengt zelf 32K in, verpanding inventaris, en hij wordt goed begeleid zo te lezen.
Passende rente bij het risico.
Pecunia non olet
pi_165765235
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenlijk vind ik deze wel aardig. Hij staat nu trouwens op 82%, inclusief een beetje van obli.
Hij brengt zelf 32K in, verpanding inventaris, en hij wordt goed begeleid zo te lezen.
Passende rente bij het risico.
Dat dacht ik ook toen ik het hier poste en er wat ingestopt had. Overigens nu vol.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-10-2016 09:56:51 ]
pi_165765756
Zit er hier iemand in het project Pacogi, GvE project 011704? Ik krijg bericht
dat ze op 7 sept. jl. failliet zijn verklaard :-(
pi_165765938
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:26 schreef Remond1977 het volgende:
Zit er hier iemand in het project...? Ik krijg bericht
dat ze op 7 sept. jl. failliet zijn verklaard :-(
Graag even in een spoiler plaatsen. Als je de afgelopen draadjes hebt gevolgd had dit oud nieuws voor je geweest :) En ja, er zitten een aantal mede investeerders in dit project.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 10:41:57 #171
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_165765995
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:40 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Graag even in een spoiler plaatsen. Als je de afgelopen draadjes hebt gevolgd had dit oud nieuws voor je geweest :) En ja, er zitten een aantal mede investeerders in dit project.
er zit een verhaal bij van de advocaat. Komt niet lekker over wmb
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165766526
Indien mogelijk zou ik graag dat verhaal van de advocaat lezen.
Zit zelf niet in Pacogi, maar ben benieuwd naar het verloop en aanpak van deze zaak. Dit ter lering voor de toekomst.
Uiteraard in spoiler of desgewenst in dm/pm.

Bij voorbaat dank
pi_165766668
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 11:20 schreef bleyenburg het volgende:
Indien mogelijk zou ik graag dat verhaal van de advocaat lezen.
Zit zelf niet in ......, maar ben benieuwd naar het verloop en aanpak van deze zaak. Dit ter lering voor de toekomst.
Uiteraard in spoiler of desgewenst in dm/pm.

Bij voorbaat dank
gedaan
  woensdag 5 oktober 2016 @ 11:32:31 #175
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165766748
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 20:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenlijk vind ik deze wel aardig. Hij staat nu trouwens op 82%, inclusief een beetje van obli.
Hij brengt zelf 32K in, verpanding inventaris, en hij wordt goed begeleid zo te lezen.
Passende rente bij het risico.
Hij is wel leuk, redelijke looptijd inderdaad met goede rente. Jammer dat het horeca is.
pi_165766896
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:26 schreef Remond1977 het volgende:
Zit er hier iemand in het project GvE project 011704? Ik krijg bericht
dat ze op 7 sept. jl. failliet zijn verklaard :-(
Ik mis nog steeds info over:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165767101
dank djh en Horsemen
pi_165768482
Klote dat die parfumboer zo snel failliet is gegaan. Zit er ook in. Uit het mee gestuurde bericht van hun jurist begrijp ik dat er nog gesprekken worden gevoerd over een mogelijk vervolg. Hopelijk komt er voor de investeerders nog een redelijk nette oplossing, want anders wordt dit een forse afschrijving.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 13:08:10 #179
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165768587
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 13:02 schreef Graankorrel het volgende:
Klote dat die parfumboer zo snel failliet is gegaan. Zit er ook in. Uit het mee gestuurde bericht van hun jurist begrijp ik dat er nog gesprekken worden gevoerd over een mogelijk vervolg. Hopelijk komt er voor de investeerders nog een redelijk nette oplossing, want anders wordt dit een forse afschrijving.
Hoop het ook.

Die mensen in haar Netwerk zullen nog wel een stukje harder balen zeg.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165771141
quote:
Ik doe niets op lendico. Wat zijn de ervaringen? Een beetje dezelfde summiere info als op FNC. Verder ziet het project er cijfermatig wel goed uit. Behoorlijke omzet en winststijging naar onvoltooid 2016 wordt er opgeschreven. Volgens de cijfers in combinatie met een hypotheekvrij bedrijfspand zou je misschien wel een A verwachten. Wat me niet duidelijk wordt wat voor een OG ze nu willen aanschaffen. Wat is jullie mening?
pi_165771678
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 15:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik doe niets op lendico. Wat zijn de ervaringen? Een beetje dezelfde summiere info als op FNC. Verder ziet het project er cijfermatig wel goed uit. Behoorlijke omzet en winststijging naar onvoltooid 2016 wordt er opgeschreven. Volgens de cijfers in combinatie met een hypotheekvrij bedrijfspand zou je misschien wel een A verwachten. Wat me niet duidelijk wordt wat voor een OG ze nu willen aanschaffen. Wat is jullie mening?
Ik doe wel af en toe wat op Lendico. Vooral leningen met hogere rente. In tegenstelling tot op FNC (waar ik er nu alleen een aantal heb die een week of zo te laat zijn) heb ik er hier een paar die maanden achter zijn. Er komt nog wel af en toe geld binnen. Risicovolle projecten (D) zijn hier dus echt risicovol.
pi_165771702
Nieuw op GVE:

Espol Plastics
Project: 15503 Zakelijk
Leendoel: Overige bedrijfsmiddelen
Classificatie: 2
G-PD percentage: 1,19
Creditsafe score: 48
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag: ¤ 200.000
Geinvesteerd: ¤ 39.200
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 5,0%
Looptijd: 60 maanden

Aardig project maar wel belachelijk lage rente dus stop er niet heel veel in.
Pecunia non olet
pi_165771708
Same here. ziet er op zich goed uit maar slechts 5% nominaal dus 4.x% effectief.
pi_165772033
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:21 schreef tiara1977 het volgende:
Same here. ziet er op zich goed uit maar slechts 5% nominaal dus 4.x% effectief.
4,37% na aftrek kosten. Dat vind ik echt te weinig ondanks dat het een mooie onderneming is.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165772071
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:20 schreef obligataire het volgende:
Nieuw op GVE:

Espol Plastics


Aardig project maar wel belachelijk lage rente dus stop er niet heel veel in.
Voor mij een pas.

Vreemd dat de Creditsafe score van 22 naar 48 stijgt zonder dat er cijfers over 2015 bekend zijn van Espol Plastics, laat staan eerste helft 2016. De omzet is de afgelopen drie jaar dalende, bedrijf betaalt crediteuren te laat (dat is vaak geen goed teken) en dan nog een vrij lange periode (60 maanden) van de lening tegen een vrij lage rentevergoeding.

[ Bericht 7% gewijzigd door mike79_n op 05-10-2016 16:49:39 ]
pi_165772095
Vind het ook te weinig rente, jaarrekeningen zijn trouwens van 2014, zou verwachten als je lening vraagt dat je 2015 ook wat vroeger doorgeeft het is al oktober
pi_165772219
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:39 schreef komrad het volgende:

[..]

4,37% na aftrek kosten. Dat vind ik echt te weinig ondanks dat het een mooie onderneming is.
idem en geen echte zekerheden als hypotheek/pandrecht op een specifiek object. Dus als het mis gaat kom je in de grote hoop.
De borgstellingen van de eigenaren worden ook niet ondersteund met beschreven overwaarde in onroerend goed of iets dergelijks.
Kortom te weinig info en zekerheden om op zo'n laag rente percentage in te stappen naar mijn idee.
Daarnaast vind ik het ook wel een beetje vreemd dat zo'n groot bedrijf voor zo'n relatief klein bedrag niet bij de normale financiers terecht kan. Zou er misschien een (groot/klein) liquiditeits- probleem zijn?
pi_165772261
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

idem en geen echte zekerheden als hypotheek/pandrecht op een specifiek object. Dus als het mis gaat kom je in de grote hoop.
De borgstellingen van de eigenaren worden ook niet ondersteund met beschreven overwaarde in onroerend goed of iets dergelijks.
Kortom te weinig info en zekerheden om op zo'n laag rente percentage in te stappen naar mijn idee.
Daarnaast vind ik het ook wel een beetje vreemd dat zo'n groot bedrijf voor zo'n relatief klein bedrag niet bij de normale financiers terecht kan. Zou er misschien een (groot/klein) liquiditeits- probleem zijn?
Precies wat ik denk, bedrijf met waarschijnlijk een (groot) liquiditeitsprobleem dat snel even wat cash wil ophalen. En dat gaat via GVE prima lukken. Missie accomplished maar zonder een bijdrage van mij.
pi_165772481
Ik heb me toch bedacht en stap er niet in o.b.v. jullie input, de rente is me te laag.
pi_165772574
Spuitgieten is voor mij een no-go. Enkel concurreren op prijs.
pi_165773298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 16:52 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Precies wat ik denk, bedrijf met waarschijnlijk een (groot) liquiditeitsprobleem dat snel even wat cash wil ophalen. En dat gaat via GVE prima lukken. Missie accomplished maar zonder een bijdrage van mij.
zie ook in de creditsafe rapporten de limietgeschiedenis, tevens weinig info omtrent boekjaar 2015, daar kan meer over gezegd worden. De bruto marge als getal op zich zegt maar beperkt wat. Rente% in verhouding tot looptijd niet passend voor mijzelf. Uiteindelijk is 148k voor de machines rest is werkkapitaal en financiering. 148k is qua financiering te overzien. Geen eigen inbreng en geen inbreng vanuit de in principe gezonde holdings. Waarom lenen i.c.m. borgstellingen, als je ook het zou kunnen 'verkrijgen' vanuit de holdings? Zoals eerder CASH IS KING, vermogenspositie OK liquiditeit KRAP . Ik pas.
pi_165774319
Op KOM staat een nieuwe,
www.kapitaalopmaat.nl/Flexipol-Composites-groeit

ik pas even
pi_165774645
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 18:57 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Op KOM staat een nieuwe,
www.kapitaalopmaat.nl/Flexipol-Composites-groeit

ik pas even
Wel leuk om even het rapport van de externe projectwaardeerder te lezen. https://www.kapitaalopmaa(...)posites-B.V.-2.1.pdf
pi_165775184
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 19:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wel leuk om even het rapport van de externe projectwaardeerder te lezen. https://www.kapitaalopmaa(...)posites-B.V.-2.1.pdf
Als de opstellers van het rapport meelezen;
zet er gewoon een balans en w&v in dan is het geen zoekplaatje zoals nu.
pi_165775773
Is hier de brief mail van KoM inzake
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
al besproken?

Ik heb even terug gezocht, maar kan het niet vinden. Ben wel benieuwd wie hier nog meer in zit, en wat jullie gaan doen.
pi_165776744
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 19:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wel leuk om even het rapport van de externe projectwaardeerder te lezen. https://www.kapitaalopmaa(...)posites-B.V.-2.1.pdf
Lekkere debiteuren/crediteuren verhouding!!
pi_165777131
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 19:50 schreef didi80 het volgende:
Is hier de brief mail van KoM inzake
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
al besproken?

Ik heb even terug gezocht, maar kan het niet vinden. Ben wel benieuwd wie hier nog meer in zit, en wat jullie gaan doen.
Welke opties worden er geboden?
pi_165777363
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welke opties worden er geboden?
Hij (de ondernemer) reageert niet op het incassobureau. KOM wil van de investeerders ¤ 2000 hebben (gewogen naar inleg) om een juridische procedure te starten. Of je kunt er voor kiezen je verlies te nemen of mee te doen. Voor 11 okt reageren.

13/48 transacties zijn voldaan, dus zo'n 30 % is inmiddels terug betaald. Van de oorspronkelijke 42.000 mist er dus nog zo'n 30.000 euro. Dit alles zonder de rente.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165777418
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welke opties worden er geboden?
Was dit niet het geval dat in eerste instantie de franchise gever de inboedel tegen x zou overnemen en dat dit later toch niet het geval was?
pi_165777493
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:46 schreef papernote het volgende:

[..]

Hij (de ondernemer) reageert niet op het incassobureau. KOM wil van de investeerders ¤ 2000 hebben (gewogen naar inleg) om een juridische procedure te starten. Of je kunt er voor kiezen je verlies te nemen of mee te doen. Voor 11 okt reageren.
Hoe gaat KOM dit doen als de helft kiest om niet mee te doen? Dubbele kosten en claim voor de helft van het bedrag?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165777608
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Was dit niet het geval dat in eerste instantie de franchise gever de inboedel tegen x zou overnemen en dat dit later toch niet het geval was?
Klopt. KOM had bericht de inventaris was verkocht. Namelijk: "Het voorstel dat op dit moment op tafel ligt is dat B&D ¤25.000 betaalt aan KOM voor de inventaris en dat dit bedrag naar rato wordt uitgekeerd aan de investeerders via KOM."

Echter bleek dat een leugen van KOM, dat voorstel was er namelijk helemaal niet. Een "mogelijke" ondernemer (lees: nog niet bestaande ondernemer die misschien zou doorstarten) zou misschien dat bedrag eventueel willen betalen.

Toen ik KOM hierop wees, reageerde KOM met: "Dat heb ik inderdaad anders bedoeld dan uw interpretatie. Overigens heeft geen enkele andere investeerder uit dit project het geïnterpreteerd zoals u dat deed." Nadat twee andere investeerders uit dit topic zich ook hadden gemeld werd ik gebeld door KOM, maar daar kwam niets nuttig uit.

Blijkbaar heeft KOM B&D niet achter de broek gezeten, want nieuw te openen B&Ds (bijv. in Woerden) nemen de inventaris ook niet over.

Ik moet zelf nog reageren voor 11 okt, maar ik heb nog geen idee wat te doen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165777677
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:50 schreef komrad het volgende:

[..]

Hoe gaat KOM dit doen als de helft kiest om niet mee te doen? Dubbele kosten en claim voor de helft van het bedrag?
Dat wordt een lastige. Je gaat natuurlijk altijd voor het volle bedrag. De kosten van de procedure zijn niet afhankelijk van het bedrag. Maar ja wat doe je dan met de mensen die niet meebetaald hebben als je succesvol bent? Je zal ze moeten betalen tenzij je ze vooraf laat tekenen dat ze hun verlies nemen en afzien van hun vordering.
pi_165777695
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:50 schreef komrad het volgende:

[..]

Hoe gaat KOM dit doen als de helft kiest om niet mee te doen? Dubbele kosten en claim voor de helft van het bedrag?
Ze gaan nu eerst inventariseren wie mee wil doen. Het bedrag dat je daadwerkelijk moet betalen zullen ze dus later wel bekend maken.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165777766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat wordt een lastige. Je gaat natuurlijk altijd voor het volle bedrag. De kosten van de procedure zijn niet afhankelijk van het bedrag. Maar ja wat doe je dan met de mensen die niet meebetaald hebben als je succesvol bent? Je zal ze moeten betalen tenzij je ze vooraf laat tekenen dat ze hun verlies nemen en afzien van hun vordering.
KOM schrijft in elke mail: "Uiteraard staat het u zelf ook vrij om uw vordering individueel uit te winnen." En in de laatste ook: "Hebben wij van u geen reactie ontvangen, dan gaan wij ervan uit dat u uw investering in ... als niet te innen (default) heeft gekenmerkt."

Ik vraag me inderdaad af of ze kunnen stellen dat niet-reageren staat voor een keuze.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165777788
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat wordt een lastige. Je gaat natuurlijk altijd voor het volle bedrag. De kosten van de procedure zijn niet afhankelijk van het bedrag. Maar ja wat doe je dan met de mensen die niet meebetaald hebben als je succesvol bent? Je zal ze moeten betalen tenzij je ze vooraf laat tekenen dat ze hun verlies nemen en afzien van hun vordering.
dus ben je altijd beter af als je je afzondert van de groep en meelift. Dit is het klassieke probleem van de freeriders.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165777934
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 19:12 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wel leuk om even het rapport van de externe projectwaardeerder te lezen. https://www.kapitaalopmaa(...)posites-B.V.-2.1.pdf
Eerlijk gezegd had ik van de nieuwe toetsing door Exsyting wel iets meer verwacht. Slechter dan Agium kan haast niet, maar als je als financieel "professional" Excel al verkeerd schrijft, gaat bij mij minimaal een wenkbrauw fronzen. Natuurlijk kinderachtig om ze op deze ongelukkige misser te beoordelen, daarom nog een aantal opmerkingen:

Ze geven een beoordeling van de aangeleverde documenten, maar wat is de betekenis van een goed, voldoende of een onvoldoende van de aangeleverde informatie? Ik zou me nog iets kunnen voorstellen dat het hier om de gedetailleerdheid ervan zou kunnen gaan, maar een balans is een balans en een resultatenrekening een resultatenrekening. Ik zou graag willen weten wat een goede of een voldoende balans is. Hoe kan er trouwens een cijfer 1 of 2 gegeven worden? Als er geen of beperkte informatie is dan vraag je toch om (meer) informatie. Dat heb je tenslotte nodig om een gedegen beoordeling te kunnen geven, lijkt mij. Erg warrig dashboard.

Waarom gebruiken ze voor de beoordeling alleen de aangeleverde stukken en stellen ze geen eisen aan welke stukken een onderneming moet inleveren? Beetje raar, als ik een bedrijf zou moeten beoordelen, wil ik bepalen welke gegevens ik minimaal wens te ontvangen anders kan ik een bedrijf niet adequaat beoordelen.

Enkel het opsommen van bepaalde zaken uit de V&W en balans geeft mij een onbevredigend gevoel. De balans is niet in balans en schijnbaar willekeurig wat warrige zaken uit de V&W opsommen is voor mij ook raar. Corigeer dingen die de onderneming niet goed heeft gealloceerd in plaats van ze op te noemen. Geef gewoon de (publicatie) balans en resultatenrekening.

Persoonlijk vind ik de nieuwe toetsing geen substantiële verbetering tot nu toe, maar het is pas de eerste. Misschien dat ze even moeten wennen.
pi_165777968
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:58 schreef komrad het volgende:

[..]

dus ben je altijd beter af als je je afzondert van de groep en meelift. Dit is het klassieke probleem van de freeriders.
KOM is de grootste freerider. Ze hebben de fees binnen en ik heb niet echt de indruk dat ze zich inspannen om de belangen van investeerders goed te vertegenwoordigen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165777969
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:58 schreef papernote het volgende:

[..]

KOM schrijft in elke mail: "Uiteraard staat het u zelf ook vrij om uw vordering individueel uit te winnen." En in de laatste ook: "Hebben wij van u geen reactie ontvangen, dan gaan wij ervan uit dat u uw investering in ... als niet te innen (default) heeft gekenmerkt."

Ik vraag me inderdaad af of ze kunnen stellen dat niet-reageren staat voor een keuze.
Ze zullen het zo brengen dat je positief kiest voor procederen door te betalen en als je niet betaalt dat je of afschrijft of zelf uitwint.

Lastige hierbij is dat de grote investeerders belang hebben zich onderling te verenigen omdat ze waarschijnlijk middelen hebben om een kansrijke vordering efficiënter en mogelijk ook preferenter uit te winnen dan KOM dat kan.

Je moet dit dus vooraf regelen. Als meer dan de helft wil uitwinnen wordt de procedure gevoerd en moet iedereen meebetalen en meedoen. Daarvoor moet je wel vooraf aangeven wat de kosten zijn zodat er geen verrassingen zijn.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165778083
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:03 schreef papernote het volgende:

[..]

KOM is de grootste freerider. Ze hebben de fees binnen en ik heb niet echt de indruk dat ze zich inspannen om de belangen van investeerders goed te vertegenwoordigen.
het zou helemaal niet verkeerd zijn als bemiddelaars als skin in the game verplicht worden zelf 10% van de lening op de eigen balans te houden. Zo doen een aantal Europese P2P leners het ook.

Heeft KOM inzicht gegeven in de kansrijkheid van het verhalen van de vordering ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165778322
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:06 schreef komrad het volgende:

[..]

Heeft KOM inzicht gegeven in de kansrijkheid van het verhalen van de vordering ?
Dat is natuurlijk ook van belang. Een advocaten kantoor sponsoren zit niemand op te wachten!
Maar ja wie moet die inschatting maken?
Het incassobureau dat aan een gesloten deur heeft geklopt en blijkbaar geen kans zag om die te openen?
Misschien is het beter de vordering te verkopen aan Dick Scheringa en zijn nieuwe firma?!?
Wat zou die geven tussen de 10 en 20% van de vordering?
pi_165778378
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:06 schreef komrad het volgende:

[..]

het zou helemaal niet verkeerd zijn als bemiddelaars als skin in the game verplicht worden zelf 10% van de lening op de eigen balans te houden. Zo doen een aantal Europese P2P leners het ook.

Heeft KOM inzicht gegeven in de kansrijkheid van het verhalen van de vordering ?
Nee. Ik heb ook al meerdere keren gevraagd om inzicht in de communicatie tussen KOM, ondernemer en franchise; maar dat krijg ik niet. Het is niet transparant. Daardoor ga ik vermoeden dat KOM er niets aan doet.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165778467
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook van belang. Een advocaten kantoor sponsoren zit niemand op te wachten!
Maar ja wie moet die inschatting maken?
Het incassobureau dat aan een gesloten deur heeft geklopt en blijkbaar geen kans zag om die te openen?
Misschien is het beter de vordering te verkopen aan Dick Scheringa en zijn nieuwe firma?!?
Wat zou die geven tussen de 10 en 20% van de vordering?
Ik ga er vanuit dat het weinig kansrijk is, omdat ook hier KOM de verpanding niet schriftelijk heeft geregeld. En we zien hoe dat bij Bussman is afgelopen...
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  woensdag 5 oktober 2016 @ 21:18:58 #214
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165778470
Nog eens even gekeken maar als ik dit jaar de rente minus de defaults doe heb ik 330,- euro ''verdiend'' tot vandaag en als alles verder goedloopt komt er nog 300,- bij dit jaar dus dan is het 630,- dat schiet niet op en als ik nog een default of 2 krijg is het 0,-

Over die 3,5 jaar dat ik CF projecten heb is het saldo 1390,- positief dus een krappe 400,- per jaar als je het zo bekijkt en dan tel il misgelopen rente nog niet eens mee.

2 default betalen wel in prive terug dus misschien moet ik die wel niet meetellen maar dat gaat 30 jaren duren. En 3 defaults lopen nog dus wie weet gaat dat ook prive door.

[ Bericht 21% gewijzigd door AQuila360 op 05-10-2016 21:33:47 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165778620
quote:
2s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 20:53 schreef papernote het volgende:

[..]

Ik moet zelf nog reageren voor 11 okt, maar ik heb nog geen idee wat te doen.
Ik weet het dus ook nog niet. Ik zit er maar voor een klein bedrag in, maar voor mijn gevoel komt die man er nu heel makkelijk mee weg. Naar mijn idee is er 1 keer op zijn deur geklopt en verder niets.
En ik ben benieuwd wat alle gevolgen zijn van een keuze. Stel dat ik besluit niet mee te doen, en meneer vind morgen een droombaan waar hij een top salaris gaat verdienen. Dan kan ik dus nooit meer aanspraak maken op mijn geld?
Wat als ik de enige ben die zegt: procederen. Moet ik dan de ¤ 2000,- (een voorlopige schatting van Kom, het kan dus ook ¤ 5000,- worden) in mijn eentje ophoesten?

Zou je ook kunnen zeggen: Procederen, maar ik wil een max van ¤ ??,- betalen? Mochten de kosten dan echt te hoog worden dan kan ik het alsnog stoppen en het bedrag afschrijven.

Allemaal erg vaag dus.

[ Bericht 7% gewijzigd door didi80 op 05-10-2016 21:29:32 ]
pi_165778674
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:18 schreef AQuila360 het volgende:
Nog eens even gekeken maar als ik dit jaar de rente minus de defaults doe heb ik 330,- euro ''verdiend'' tot vandaag en als alles verder goedloopt komt er nog 300,- bij dit jaar dus dan is het 630,- dat schiet niet op en als ik nog een default of 2 krijg is het 0,-
Herkenbaar. het ging tot de zomer goed maar met de defaults en probleemprojecten verwacht ik ergens tussen de -5% en +4% uit te komen afhankelijk van hoeveel defaults er nog bij komen en hoe de afhandeling gaat.

Heeft er bij mij toe geleid dat ik het crowdfunden teruggeschroefd heb en vooral projecten meepak waar de zekerheden hard zijn en bij voorkeur een platform dat ik vertrouw. Daarnaast doe ik wat meer via LendaHand en wat buitenlandse platforms.
Ik zie het vooral als leergeld. Projecten die ik in het begin meegepakt heb waar ik nu voor zou passen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165778678
.

[ Bericht 99% gewijzigd door didi80 op 05-10-2016 21:29:01 ]
  woensdag 5 oktober 2016 @ 21:30:02 #218
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165778809
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:25 schreef komrad het volgende:

[..]

Herkenbaar. het ging tot de zomer goed maar met de defaults en probleemprojecten verwacht ik ergens tussen de -5% en +4% uit te komen afhankelijk van hoeveel defaults er nog bij komen en hoe de afhandeling gaat.

Heeft er bij mij toe geleid dat ik het crowdfunden teruggeschroefd heb en vooral projecten meepak waar de zekerheden hard zijn en bij voorkeur een platform dat ik vertrouw. Daarnaast doe ik wat meer via LendaHand en wat buitenlandse platforms.
Ik zie het vooral als leergeld. Projecten die ik in het begin meegepakt heb waar ik nu voor zou passen.
Heb nog even een toevoeging gedaan, totaal bedrag is wel positief nog maar ga je het delen door de jaren dan is het matig. Maargoed als de rest dit jaar goed doorloopt gaat het nog. Maar ben al min of meer gestopt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165779080
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:23 schreef didi80 het volgende:

[..]

Ik weet het dus ook nog niet. Ik zit er maar voor een klein bedrag in, maar voor mijn gevoel komt die man er nu heel makkelijk mee weg. Naar mijn idee is er 1 keer op zijn deur geklopt en verder niets.
En ik ben benieuwd wat alle gevolgen zijn van een keuze. Stel dat ik besluit niet mee te doen, en meneer vind morgen een droombaan waar hij een top salaris gaat verdienen. Dan kan ik dus nooit meer aanspraak maken op mijn geld?
Wat als ik de enige ben die zegt: procederen. Moet ik dan de ¤ 2000,- (een voorlopige schatting van Kom, het kan dus ook ¤ 5000,- worden) in mijn eentje ophoesten?

Zou je ook kunnen zeggen: Procederen, maar ik wil een max van ¤ ??,- betalen? Mochten de kosten dan echt te hoog worden dan kan ik het alsnog stoppen en het bedrag afschrijven.

Allemaal erg vaag dus.
Als ik jou was zou ik morgen je vragen eens voorleggen bij Pim vd Velde. Wat mij betreft zijn het legitieme vragen.
pi_165779252
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik morgen je vragen eens voorleggen bij Pim vd Velde. Wat mij betreft zijn het legitieme vragen.
Persoonlijk heb ik iets meer vertrouwen in de mensen en meningen hier, dan in de antwoorden van Pim. Heb de ervaring dat Pim of geen antwoord geeft, of op zo'n manier dat het op meerdere manieren uit te leggen is.Vandaar dat ik eerst hier eens rond vraag.
Mocht ik er dan nog niet uitkomen dan zal ik inderdaad eens een berichtje sturen.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 21:50:57 #221
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165779476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:02 schreef mike79_n het volgende:
Persoonlijk vind ik de nieuwe toetsing geen substantiële verbetering tot nu toe, maar het is pas de eerste. Misschien dat ze even moeten wennen.
Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag.

De gekleide asbak die je voor vaderdag kreeg, maar dan van de Hogeschool van Rotterdam. Wees vooral trots dat ze er iets leuks van gemaakt hebben. Mooie kleurtjes wel toch? Zeker een stempeltje waard.

Er komt een tijd dat we weer gaan verlangen naar Aguim.

Mijn beoordeling over het raport van Exsyting.


[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 05-10-2016 23:15:07 ]
Tot nooit .......
pi_165780056
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag.

De gekleide asbak die je voor vaderdag kreeg, maar dan van de Hogeschool van Rotterdam. Wees vooral trots dat ze er iets leuks van gemaakt hebben. Mooie kleurtjes wel toch? Zeker een stempeltje waard.

Er komt een tijd dat we weer gaan verlangen naar Aguim.
Zeker geen ingewikkeld stempeltje en wat mij betreft niet in kleur. Toch jammer, ik adviseer de kinderen van de Hogeschool eens een rapportje te downloaden van IVM als inspiratie.
  woensdag 5 oktober 2016 @ 22:19:18 #223
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165780353
Voor de liefhebber: de voorlopers van dit bedrijf staan in Faillisementsdossier.nl heel veel leesvoer. Ik zie onder andere wat persoonlijke borgstellingen naar de banken. Onduidelijk of die zijn ingelost. Maar prive meetekenen bij KoM zou wel eens van morele waarde kunnen zijn.

Verder een dikke NEE voor mij omdat:

• Ik vind het eigenlijk ook vreemd dat ze het in de pitch hebben over een failliet van Polux BV (en PoLLux BV), maar dat het daadwerkelijk failliet hgcn BV is. Waarom deze verwarring?

• ik vind de herfianciering wel heel vreemd. Je gaat meer rente betalen, je betaald een boete en dat doe je allemaal vrijwillig bij een lening die nog 3 jaar loopt. Ik herinner me nog de aankoop van een rotimachine, later werd daar iets anders mee gedaan. Iets geeft mij het gevoel dat de herfinanciering niet lukt en dat het geleende bedrag dan alsnog naar de ondernemer gaat. (doe er maar wat leuks mee)

• bij de eerste lening maakte ze gebruik van Sparkholder, toen was het niet verplicht. Nu zou het wel verplicht zijn maar de koppeling is verdwenen. Volgens KoM bied sparkholder een schat aan informatie.
quote:
Pim van de Velde: "Wij gaan met elke ondernemer wiens project op ons platform wordt gepubliceerd in gesprek om de aansluiting met Sparkholder te realiseren. Sinds 1 mei 2015 is het een verplicht onderdeel. Het is belangrijk dat investeerders meer inzicht krijgen hebben hoe het gaat met hun geïnvesteerde gelden. De eerste onderneming die met deze unieke tool aan de slag gaat is Flexipol Composites. Dit bedrijf heeft onlangs de benodigde ¤ 125.000,- voor de financiering van werkkapitaal via Kapitaal Op Maat opgehaald".


[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 05-10-2016 23:12:15 ]
Tot nooit .......
pi_165780525
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:44 schreef didi80 het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik iets meer vertrouwen in de mensen en meningen hier, dan in de antwoorden van Pim. Heb de ervaring dat Pim of geen antwoord geeft, of op zo'n manier dat het op meerdere manieren uit te leggen is.Vandaar dat ik eerst hier eens rond vraag.
Mocht ik er dan nog niet uitkomen dan zal ik inderdaad eens een berichtje sturen.
Mee eens. Ik zou beide alleen tegelijkertijd doen want anders is het voor je het weet de 11e.
pi_165780716
Zit nu even naar Mintos te kijken omdat niet al mijn geld word geïnvesteerd via auto invest.
Het lijkt er nu op dat er bij de primary markt maar één lening met buyback aangeboden word?

Heb ik iets gemist?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_165781172
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:23 schreef didi80 het volgende:

[..]


Zou je ook kunnen zeggen: Procederen, maar ik wil een max van ¤ ??,- betalen? Mochten de kosten dan echt te hoog worden dan kan ik het alsnog stoppen en het bedrag afschrijven.

Allemaal erg vaag dus.
Ik heb eergisteren een mail gestuurd waarin ik heb aangeven dat ik meedoe aan de procedure, maar wel een maximaal bedrag aangegeven dat het mij mag kosten. Dat lijkt mij legitiem. Ik heb geen reactie gekregen van KOM.
pi_165781370
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:52 schreef iw84t het volgende:

[..]

Ik heb eergisteren een mail gestuurd waarin ik heb aangeven dat ik meedoe aan de procedure, maar wel een maximaal bedrag aangegeven dat het mij mag kosten. Dat lijkt mij legitiem. Ik heb geen reactie gekregen van KOM.
KoM hoopt hoogstwaarschijnlijk dat de meerderheid niet mee gaat doen en dat het daarmee klaar is.
pi_165781608
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:32 schreef ITrade het volgende:
Zit nu even naar Mintos te kijken omdat niet al mijn geld word geïnvesteerd via auto invest.
Het lijkt er nu op dat er bij de primary markt maar één lening met buyback aangeboden word?

Heb ik iets gemist?
Was me nog niet opgevallen. Blijkbaar is er opeens geen aanbod meer van dit soort leningen. Er wordt niet opeens meer of minder geïnvesteerd (deze maand 3 ton/dag en vorige maand ook), dus het is niet zo dat al die leningen massaal zijn opgekocht.
Edit: Mogo bood heel veel leningen met buy back aan, maar blijkbaar worden die tegenwoordig zonder buy back aangeboden voor 1,5% meer.

[ Bericht 7% gewijzigd door Benger op 05-10-2016 23:20:25 ]
pi_165782477
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 23:14 schreef Benger het volgende:

[..]

Was me nog niet opgevallen. Blijkbaar is er opeens geen aanbod meer van dit soort leningen. Er wordt niet opeens meer of minder geïnvesteerd (deze maand 3 ton/dag en vorige maand ook), dus het is niet zo dat al die leningen massaal zijn opgekocht.
Edit: Mogo bood heel veel leningen met buy back aan, maar blijkbaar worden die tegenwoordig zonder buy back aangeboden voor 1,5% meer.
Hmm oké.. Ik kocht wel Mogo leningen in het verleden ja. Dit omdat deze naar mijn mening niet zo risicovol waren (LTV <70% op de auto).

De rente is inderdaad wat hoger. Maar ik vind het lastig om nu de risico's op defaults in te schatten? Bij Mogo hebben ze natuurlijk enorm veel data en deze stap naar hogere rente maar geen buyback lijkt mij eerder in hun voordeel.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_165783897
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:19 schreef Speekselklier het volgende:
• ik vind de herfianciering wel heel vreemd. Je gaat meer rente betalen, je betaald een boete en dat doe je allemaal vrijwillig bij een lening die nog 3 jaar loopt.
Naar wat ik heb begrepen brengt KoM geen boete in rekening. De investeerders uit het 1e project krijgen alleen het nog af te lossen bedrag en niet de rente voor de komende 3 jaar. Ondernemer gaat een half procent meer rente betalen. Is nog wel te ovezien, zeker omdat de lening weer wordt uitgesmeerd over een langere periode.
pi_165784506
Ik heb dit topic een tijd geleden een lange tijd gevolgd, maar heel warm werd ik niet altijd van de investeringsmogelijkheden. Hoorde toch best vaak verhalen over defaults en mensen die dus geen geld kregen.

Nu kwam ik iets tegen waar je kan investeren in vastgoed, het heet brickfund. Je kunt met andere eigenaar worden van een pand en vervolgens krijg je naar jouw aandeel de huur uitbetaald. Staan nu een paar panden op en dat lijkt me wel iets.

Iemand die hier ervaringen heeft met brickfund?
pi_165784709
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 23:50 schreef ITrade het volgende:

[..]

Hmm oké.. Ik kocht wel Mogo leningen in het verleden ja. Dit omdat deze naar mijn mening niet zo risicovol waren (LTV <70% op de auto).

De rente is inderdaad wat hoger. Maar ik vind het lastig om nu de risico's op defaults in te schatten? Bij Mogo hebben ze natuurlijk enorm veel data en deze stap naar hogere rente maar geen buyback lijkt mij eerder in hun voordeel.
Ik kan het risico van dit soort leningen ook slecht beoordelen. Ik weet wel dat dit soort leningen in de VS juist erg risicovol kunnen zijn. Er zijn daar bedrijven die aan iedereen die een kruisje kan zetten een autolening verstrekken, omdat er toch een onderpand op zit, wat bij wanbetaling vaak echter voor maar de helft of zo wordt verkocht. Tegen woekerrente.

Ik heb een paar leningen zonder buy back gekocht en nog geen defaults. Bij Twino heb ik het ook gedaan en daar is mijn effectieve rendement op leningen zonder buy back tot nu toe flink lager dan op leningen met (door 2 defaults).
Ik zal eens flink nadenken of ik door zal gaan met investeren in leningen zonder buy back. Anders moet ik weer een alternatief gaan zoeken voor Mintos. :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 06-10-2016 09:16:36 ]
pi_165784723
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 08:41 schreef carebaer het volgende:
Ik heb dit topic een tijd geleden een lange tijd gevolgd, maar heel warm werd ik niet altijd van de investeringsmogelijkheden. Hoorde toch best vaak verhalen over defaults en mensen die dus geen geld kregen.

Nu kwam ik iets tegen waar je kan investeren in vastgoed, het heet brickfund. Je kunt met andere eigenaar worden van een pand en vervolgens krijg je naar jouw aandeel de huur uitbetaald. Staan nu een paar panden op en dat lijkt me wel iets.

Iemand die hier ervaringen heeft met brickfund?
Nog niet. Ik ben als proef op 1 project ingestapt voor het minimum wat hier vrij fors is: ¤ 1.000, maar dat project staat nu dus nog steeds open.
pi_165784904
Heeft iemand gisteren ff 40K bij De Regenboog (KOM) naar binnen gegooid.
pi_165784905
it wasn't me.....
:)
  donderdag 6 oktober 2016 @ 09:25:32 #236
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165784921
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 09:22 schreef bleyenburg het volgende:
Heeft iemand gisteren ff 40K bij De Regenboog (KOM) naar binnen gegooid.
Precies het bedrag 'afkoop partner' .
Is het zijn ex-partner die toch nog wel vertrouwen in zijn zaak heeft?

[ Bericht 67% gewijzigd door Speekselklier op 06-10-2016 10:00:35 ]
Tot nooit .......
pi_165785294
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 08:41 schreef carebaer het volgende:
Iemand die hier ervaringen heeft met brickfund?
Geen ervaring mee, maar misschien leuk te weten dat het bedrijf zelf ook middels (aandelen)crowdfunding is gefinancierd:
https://www.symbid.nl/ideas/7395-beleggen-in-eigen-vastgoed
Ik heb destijds serieus overwogen om te investeren maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat ik vond dat er toch wat teveel mogelijke haken en ogen zaten aan het business model. Maar goed, dat ging dus om een investering in Brickfund zelf; wat betreft het eventueel investeren in een van hun projecten zou de conclusie natuurlijk best anders kunnen zijn. Ik ga er ook eens even naar kijken.
pi_165785441
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 09:06 schreef Benger het volgende:

[..]

Nog niet. Ik ben als proef op 1 project ingestapt voor het minimum wat hier vrij fors is: ¤ 1.000, maar dat project staat nu dus nog steeds open.
Aha leuk, misschien heb ik dan een partner in crime. In welke project ben je gestapt? En je krijgt je geld toch gewoon terug zodra het project niet volloopt?

quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 09:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar misschien leuk te weten dat het bedrijf zelf ook middels (aandelen)crowdfunding is gefinancierd:
https://www.symbid.nl/ideas/7395-beleggen-in-eigen-vastgoed
Ik heb destijds serieus overwogen om te investeren maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat ik vond dat er toch wat teveel mogelijke haken en ogen zaten aan het business model. Maar goed, dat ging dus om een investering in Brickfund zelf; wat betreft het eventueel investeren in een van hun projecten zou de conclusie natuurlijk best anders kunnen zijn. Ik ga er ook eens even naar kijken.
Oke. Ik vind het zelf ook een leuk initiatief omdat (zoals ik al zei) het investeren in een startup bedrijf vrij risicovol vindt afgaande op de berichten over defaults hier. Ik heb het idee dat ik nu meer inzicht krijg wat er met mijn geld gebeurd, hoe het wordt geïnvesteerd etc.

Wat vond jij trouwens haken en ogen in het investeren in het bedrijf via Symbid?
pi_165785578
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 21:50 schreef Speekselklier het volgende:
Bij Exsyting analyseren studenten van de Hogeschool Rotterdam in de laatste fase van hun opleiding, onder leiding van financiële professionals uw financieringsaanvraag.
Voor mij is dit reden om voorlopig niks meer met KOM te gaan doen. Niet omdat ik per se minder vertrouwen heb in de kwaliteit van het werk dat deze studenten zullen leveren vergeleken met zakelijke partijen als D&B of de platformen zelf (vertrouwen daarin is eerlijk gezegd ook niet erg hoog...). Maar vooral omdat me niet duidelijk is waar de verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid ligt als achteraf blijkt dat een rapport de plank volledig misgeslagen heeft. Het betreft hier namelijk een stichting.
pi_165785730
Ik heb ook al goed gekeken naar Brickfund, maar op een of andere manier blijven ze er een beetje een troep van maken. Voor mijn idee besteden ze er veel te weinig aandacht aan.
Ik heb al verschillende keren gemerkt dat er projecten toegevoegd waren die daar nog helemaal niet klaar voor waren met commentaar comming soon erbij. Later (na 5 of 6 dagen) werd alles weer verwijderd. Verder mist er vaak de nodige info.

Ik vind het concept super, maar volgens mij wordt je redelijk vastgezet op het actieve beheer (X percentage) en financieel beheer (x percentage), wat ook een soort van hun verdien model is.
In het geval van leegstand ben ik benieuwd wat er dan voor 'kosten' worden doorberekend.

Verder ga je behoorlijke belasting betalen over je rendement, zelf als je het in privé doet. Dat is wel jammer.

Als je wilt uitstappen is het ook maar de vraag wat je terug gaat krijgen, en waar het verhuurdepand in de BV op gewaardeerd wordt.
pi_165785991
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 10:20 schreef CRWD het volgende:
Ik heb ook al goed gekeken naar Brickfund, maar op een of andere manier blijven ze er een beetje een troep van maken. Voor mijn idee besteden ze er veel te weinig aandacht aan.
Ik heb al verschillende keren gemerkt dat er projecten toegevoegd waren die daar nog helemaal niet klaar voor waren met commentaar comming soon erbij. Later (na 5 of 6 dagen) werd alles weer verwijderd. Verder mist er vaak de nodige info.

Ik vind het concept super, maar volgens mij wordt je redelijk vastgezet op het actieve beheer (X percentage) en financieel beheer (x percentage), wat ook een soort van hun verdien model is.
In het geval van leegstand ben ik benieuwd wat er dan voor 'kosten' worden doorberekend.

Verder ga je behoorlijke belasting betalen over je rendement, zelf als je het in privé doet. Dat is wel jammer.

Als je wilt uitstappen is het ook maar de vraag wat je terug gaat krijgen, en waar het verhuurdepand in de BV op gewaardeerd wordt.
Wat bedoel je met 'vastgezet' op actief en financieel beheer?

Ik dacht trouwens dat zolang je passief belegd gewoon 30% over 4% fictief rendement betaalde? Dat is toch ook zo wanneer je bij een project van GVE investeert dus waarom niet in dit geval?

Ik vind het ook een goed concept, maar stap er niet eerder in voordat voor mij alles duidelijk is.
pi_165786552
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 10:01 schreef carebaer het volgende:
Wat vond jij trouwens haken en ogen in het investeren in het bedrijf via Symbid?
Precies weet ik dat niet meer. Ik weet alleen nog dat er toen in de Q&A (nu helaas niet meer beschikbaar) behoorlijk wat kritische opmerkingen over het concept werden gemaakt door mensen die duidelijk ervaren vastgoedinvesteerders waren (zelf ben ik een leek op dat gebied). Uiteindelijk was mijn conclusie dat ik gewoon te weinig kennis van zaken had om een goede inschatting te kunnen maken.

Ik zit nu trouwens net naar hun projecten te kijken. Wat me opvalt in de exploitatieprognoses is dat de begrote onderhoudskosten heel erg laag lijken te zijn. Ik dacht dat er normaal uit wordt gegaan van gemiddeld 1% van de waarde per jaar, maar in hun tabellen gaan ze uit van een fractie daarvan (ongeveer 0,25%). Als er structureel te weinig wordt gereserveerd voor onderhoud zou dat in de toekomst wel eens tot heel vervelende verrassingen kunnen leiden.
pi_165786605
Ik was te laat voor Collin. https://www.collincrowdfu(...)ch-training-centrum/
Lijkt op zich wel een aardig project. Maar wel weer met zekerheden van morele waarde.
Afijn hoef er niet over na te denken.
pi_165786875
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik was te laat voor Collin. https://www.collincrowdfu(...)ch-training-centrum/
Lijkt op zich wel een aardig project. Maar wel weer met zekerheden van morele waarde.
Afijn hoef er niet over na te denken.
Ik was wel op tijd maar ik kwam een beperkt deel Abn-Amro tegen en toen was het voor mij over en uit.
pi_165787174
Hmm heb zojuist bericht gekregen van FundingCircle. Een project zit al na 4 maanden in de problemen (looptijd 60 maanden). Ondernemer heeft de zaak te koop gezet maar geeft al aan dat de opbrengst de lening niet gaat dekken.

Heb nu al 4 projecten die failliet zijn terwijl 90℅+ nog uit staat. Zo wordt een positief rendement natuurlijk onmogelijk.

[ Bericht 23% gewijzigd door Baklapper op 06-10-2016 12:02:36 ]
pi_165787269
ook in de composietboer (KOM) wordt ff 40K gestort.
pi_165787277
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 11:55 schreef Baklapper het volgende:
Hmm heb zojuist bericht gekregen van FundingCircle. Een project zit al na 4 maanden in de problemen (looptijd 60 maanden). Ondernemer heeft de zaak te koop gezet maar geeft al aan dat de opbrengst de lening niet gaat dekken.
Kreeg het bericht ook net binnen. Kan me bijna niet voorstellen dat dit (discussie met de franchisegever) nog niet bekend was gedurende de pitch...
pi_165787486
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 10:38 schreef carebaer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'vastgezet' op actief en financieel beheer?

Ik dacht trouwens dat zolang je passief belegd gewoon 30% over 4% fictief rendement betaalde? Dat is toch ook zo wanneer je bij een project van GVE investeert dus waarom niet in dit geval?

Ik vind het ook een goed concept, maar stap er niet eerder in voordat voor mij alles duidelijk is.
Ik ken de actuele tarieven niet uit mijn hoofd, maar het beheer omvat het vinden van huurders etc (5 a 8% van de huurgelden) Financieel beheer, dus het maken van jaarrekening etc is ook een dergelijk percentage. Met vast zetten bedoel ik dat hun dat doen tegen totaal 15 of 20% van de huurinkomsten, je kunt dat niet zo maar zelf gaan doen oid. (bijvoorbeeld omdat de winst tegenvalt door al die 'kosten')

Als je investeert in zo'n studentenhuis, koop je als het ware een aandeel in de BV. De BV maakt winst door de huurinkomsten minus alle kosten. Wat overblijft is winst waar VPB over betaald moet worden (20%). Wat overblijft wordt dan (met inhouding van reserves) als dividend uitgekeerd waarbij je, afhankelijk van hoe groot je aandeel in de BV is, dividend belasting over betaald (25%). In dit geval zit je vermogen overigens niet meer in BOX 3, dus geen VRH.
pi_165787627
Ik ben ook voor een klein bedrag via Symbid ingestapt.

Volgens mij zit je vermogen gewoon in Box 3 zolang je geen aanmerkelijk belang (5%) hebt. De dividendbelasting is een voorheffing die door de BV aan de belastingdienst wordt afgedragen, maar die je vervolgens mag verrekenen met de belasting die je in Box 3 betaalt over je vermogen (om dubbele heffing te voorkomen).
pi_165787710
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 11:55 schreef Baklapper het volgende:
Hmm heb zojuist bericht gekregen van FundingCircle. Een project zit al na 4 maanden in de problemen (looptijd 60 maanden). Ondernemer heeft de zaak te koop gezet maar geeft al aan dat de opbrengst de lening niet gaat dekken.

Heb nu al 4 projecten die failliet zijn terwijl 90℅+ nog uit staat. Zo wordt een positief rendement natuurlijk onmogelijk.
Ik zit hier ook in. Mijn eerste project met echte problemen bij Funding Circle. Voorlopig lijkt er nog gewoon de intentie om de lening af te lossen. Ik ga het nog niet afschrijven.
pi_165787809
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:00 schreef bleyenburg het volgende:
ook in de composietboer (KOM) wordt ff 40K gestort.
altijd verstandig om een beetje te spreiden
pi_165787879
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:00 schreef bleyenburg het volgende:
ook in de composietboer (KOM) wordt ff 40K gestort.
Volgens internet een verdwenen maatje van Holleeder en van Hout :) ...................................................of een van de vele naamgenoten. :)
pi_165788193
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:00 schreef BillieCF het volgende:
Kreeg het bericht ook net binnen. Kan me bijna niet voorstellen dat dit (discussie met de franchisegever) nog niet bekend was gedurende de pitch...
Zonder te weten over welk specifiek project dit gaat: franchise is voor mij ondertussen min of meer een no-go. In het begin heb ik er nog wel een paar meegepakt, maar nu in principe niet meer.
pi_165788227
@ Benger: welk FNC project gaat dat over?
  donderdag 6 oktober 2016 @ 12:53:11 #255
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165788243
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens internet een verdwenen maatje van Holleeder en van Hout :) ...................................................of een van de vele naamgenoten. :)
Ik had hem dan eerder in de Unie verwacht. Daar schenken ze Heineken.
Tot nooit .......
pi_165788255
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:20 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik zit hier ook in. Mijn eerste project met echte problemen bij Funding Circle. Voorlopig lijkt er nog gewoon de intentie om de lening af te lossen. Ik ga het nog niet afschrijven.
Ik heb hier hetzelfde gevoel.. ik heb in mijn administratie wat uitstel neergezet. Als ze daarna nog niet betalen schrijf ik m alsnog wel af... In ieder geval even horen wat de uitkomsten hiervan zijn.

Is er trouwens nog nieuws rondom die italiaan uit lisse... ik zou een paar cent rente krijgen als eerste betaling, maar niks ontvangen...
pi_165788327
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:52 schreef bleyenburg het volgende:
@ Benger: welk FNC project gaat dat over?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal me leren om in een B project te stappen. Ik zit vooral in C en D en dat gaat tot nu toe allemaal prima.
pi_165788479
De top 10 van week 40:
pi_165788494
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:58 schreef Benger het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zal me leren om in een B project te stappen. Ik zit vooral in C en D en dat gaat tot nu toe allemaal prima.
😃
pi_165788565
Nog 2 updates van FNC:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 6 oktober 2016 @ 13:16:56 #261
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165788596
NRDZ krijgt het nog druk met zijn default administratie.
Tot nooit .......
pi_165788670
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:58 schreef Benger het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh die. Die heb heb ik toen heel bewust laten lopen. Als ik het me goed herinner een verhaaltje vol met spel- en grammaticafouten, wat voor mij een directe no-go is (een van de vele, zo ondertussen :D ). Als je al niet eens een fatsoenlijk stukje tekst van 3-4 zinnen kunt produceren...
pi_165788719
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:15 schreef Benger het volgende:
Ik ben ook voor een klein bedrag via Symbid ingestapt.

Volgens mij zit je vermogen gewoon in Box 3 zolang je geen aanmerkelijk belang (5%) hebt. De dividendbelasting is een voorheffing die door de BV aan de belastingdienst wordt afgedragen, maar die je vervolgens mag verrekenen met de belasting die je in Box 3 betaalt over je vermogen (om dubbele heffing te voorkomen).
Kun je dit met een eenvoudig voorbeeld uitleggen? Of mijn volgende theorie bevestigen?

-Totale belegging in een pand ¤100.000
-Netto huurrendement 7% dus ¤7.000
-VPB 20% van 7.000 is ¤1.400

tegenover:
-1,2% (30% over 4% rendement fictief) over ¤100.000 = ¤1.200 belasting

Het verschil is dus ¤200. Wat wordt er nu verrekend?
pi_165788750
Ook weer een nieuwe op Symbid: Kolibri Telefoontherapie 2.0. De waardering is sinds de eerste ronde opgeschroefd van 650k naar 1 miljoen, maar de omzetverwachting is fors neerwaarts bijgesteld. En men geeft 5% preferente aandelen uit. Voor 5% ga ik geen risico lopen. Als het cumpref was tegen een procent of 7, zou ik er nog over nadenken.
pi_165788862
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 13:23 schreef carebaer het volgende:

[..]

Kun je dit met een eenvoudig voorbeeld uitleggen? Of mijn volgende theorie bevestigen?

-Totale belegging in een pand ¤100.000
-Netto huurrendement 7% dus ¤7.000
-VPB 20% van 7.000 is ¤1.400

tegenover:
-1,2% (30% over 4% rendement fictief) over ¤100.000 = ¤1.200 belasting

Het verschil is dus ¤200. Wat wordt er nu verrekend?
Als de winst na belasting wordt uitgekeerd als dividend (7.000 - 1.400 is 5.600 winst na belasting), moet daarover 15% dividendbelasting worden ingehouden (als er geen sprake is van een aanmerkelijk belang). Dus ¤ 840. Die ¤ 840 mag je aftrekken van je vermogensrendementsheffing, dus betaal je nog ¤ 1.200 - ¤ 840 = ¤ 360 vermogensrendementsheffing. Totaal wordt er dan dus ¤ 1.400 (vpb) + ¤ 840 (dividendbelasting) + ¤ 360 (VRH) = ¤ 2.600 belasting geheven.
Bij een aanmerkelijk belang betaal je geen VRH en is de dividendbelasting 25%. De inhoudingen zijn dan ¤ 1.400 (vpb) + ¤ 1.400 (dividend) = ¤ 2.800.

Gezien het bovenstaande kan een speciale CV aantrekkelijk zijn, omdat daar dan geen vpb wordt geheven en alles gewoon in box 3 blijft. Nadeel is dat je geen zeggenschap hebt, zoals bij een BV, zodat je vast zit aan wat de commanditaire vennoot (Brickfund) wil. En dat is natuurlijk vooral zichzelf een ruime beheersvergoeding geven.

Edit: zie ook http://knowledge.brickfund.com/veelgestelde-vragen

[ Bericht 2% gewijzigd door Benger op 06-10-2016 13:52:31 ]
pi_165789073
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 13:32 schreef Benger het volgende:

[..]

Als de winst na belasting wordt uitgekeerd als dividend (7.000 - 1.400 is 5.600 winst na belasting), moet daarover 15% dividendbelasting worden ingehouden (als er geen sprake is van een aanmerkelijk belang). Dus ¤ 840. Die ¤ 840 mag je aftrekken van je vermogensrendementsheffing, dus betaal je nog ¤ 1.200 - ¤ 840 = ¤ 360 vermogensrendementsheffing. Totaal wordt er dan dus ¤ 1.400 (vpb) + ¤ 840 (dividendbelasting) + ¤ 360 (VRH) = ¤ 2.600 belasting geheven.
Bij een aanmerkelijk belang betaal je geen VRH en is de dividendbelasting 25%. De inhoudingen zijn dan ¤ 1.400 (vpb) + ¤ 1.400 (dividend) = ¤ 2.800.

Gezien het bovenstaande kan een speciale CV aantrekkelijk zijn, omdat daar dan geen vpb wordt geheven en alles gewoon in box 3 blijft. Nadeel is dat je geen zeggenschap hebt, zoals bij een BV, zodat je vast zit aan wat de commanditaire vennoot (Brickfund) wil. En dat is natuurlijk vooral zichzelf een ruime beheersvergoeding geven.
+ nog de kosten van een BV. Jaarrekening ed
pi_165789290
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 13:48 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

+ nog de kosten van een BV. Jaarrekening ed
Dat zit dan weer in het financiële beheer voor een bepaald % van de winst.
Brinckfund heeft waarschijnlijk één financiële man (of een samenwerking met een administratiekantoor) die dat straks voor alle BV's doet. Daar zal wel dik aan verdiend worden als er veel BV's zijn. :)
pi_165789939
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 14:00 schreef CRWD het volgende:

[..]

Dat zit dan weer in het financiële beheer voor een bepaald % van de winst.
Brinckfund heeft waarschijnlijk één financiële man (of een samenwerking met een administratiekantoor) die dat straks voor alle BV's doet. Daar zal wel dik aan verdiend worden als er veel BV's zijn. :)
Niets mis met dat verdienmodel en duurzamer dan de verdienmodellen waar vooraf al het geld door het platform geïncasseerd wordt.
pi_165790067
ik denk dat een groot nadeel bij het op deze manier investeren (brickfund) dat je cashflow heel laag is en je maar een klein deel (heel klein gezien het idee bij crowdfunding spreiden is en er dus relatief lage bedragen geinvesteerd worden per project) van OG bezit.

Wanneer je dus over je bedrag wilt beschikken ben je puur afhankelijk of er nog iemand is die jouw kleine deel wilt overkopen (anders zie je het pas terug als 3/4 van de investeerders (naar rato) stemmen voor verkoop). Als iemand dan tussentijds wilt verkopen dan kan ik het me indenken dat de andere investeerders alleen hele lage bedragen bieden om jouw deel over te nemen (immers iemand wilt er schijnbaar echt vanaf).

Je ziet vaak genoeg langskomen dat er niet happig gereageerd wordt op bijvoorbeeld SiG door looptijden richting de 10 jaar. Ik zie niet in dat die periodes korter gaan zijn bij brickfund
pi_165790272
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 14:56 schreef jsuijker het volgende:
ik denk dat een groot nadeel bij het op deze manier investeren (brickfund) dat je cashflow heel laag is en je maar een klein deel (heel klein gezien het idee bij crowdfunding spreiden is en er dus relatief lage bedragen geinvesteerd worden per project) van OG bezit.

Wanneer je dus over je bedrag wilt beschikken ben je puur afhankelijk of er nog iemand is die jouw kleine deel wilt overkopen (anders zie je het pas terug als 3/4 van de investeerders (naar rato) stemmen voor verkoop). Als iemand dan tussentijds wilt verkopen dan kan ik het me indenken dat de andere investeerders alleen hele lage bedragen bieden om jouw deel over te nemen (immers iemand wilt er schijnbaar echt vanaf).

Je ziet vaak genoeg langskomen dat er niet happig gereageerd wordt op bijvoorbeeld SiG door looptijden richting de 10 jaar. Ik zie niet in dat die periodes korter gaan zijn bij brickfund
Ik wil best een redelijke prijs bieden als iemand anders ook het minimum heeft ingelegd en een project enigszins volgens verwachting loopt. Misschien dat ik in de toekomst ook interesse in grotere participaties heb.
In principe is dit wat mij betreft voor onbepaalde looptijd. Dus mijn erven mogen ooit proberen er vanaf te komen. Als je een beleggingshorizon < 10 jaar hebt zou ik hier niet in stappen.
pi_165790557
Nieuwe default KOM

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165790912
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 13:16 schreef Speekselklier het volgende:
NRDZ krijgt het nog druk met zijn default administratie.
:Y maar Excel biedt de mogelijkheid hele lange lijstjes te maken! :)
  donderdag 6 oktober 2016 @ 16:12:43 #273
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165791371
En als er mensen stalen ballen hebben een nieuw project op KoM.


Residence-Hazelhoff-Belgisch-Park

A tje 6%

Een bestaande lening van 14% wordt hergefinancierd tegen 6%
En weer een oud en vertrouwd Agium raportje.
Tot nooit .......
pi_165791591
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:12 schreef Speekselklier het volgende:
En als er mensen stalen ballen hebben een nieuw project op KoM.


Residence-Hazelhoff-Belgisch-Park

A tje 6%

Een bestaande lening van 14% wordt hergefinancierd tegen 6%
En weer een oud en vertrouwd Agium raportje.
De rentelasten gaan daarmee wel omlaag, maar de totale lasten gaan met EUR 1.400 per maand omhoog (rente + aflossing). Of zie ik het verkeerd?
pi_165791622
Beetje apart: ze bestaan al sinds 2013, maar de risicoanalyse is enkel op basis van prognosecijfers 2016 en 2017?
  donderdag 6 oktober 2016 @ 16:28:10 #276
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_165791623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:26 schreef BillieCF het volgende:

[..]

De rentelasten gaan daarmee wel omlaag, maar de totale lasten gaan met EUR 1.400 per maand omhoog (rente + aflossing). Of zie ik het verkeerd?
Niet zo heel gek, de oude lening was aflossingsvrij.
Tot nooit .......
pi_165791634
Voor de liefhebber ook nog een op GVE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15277
Fitness center zonder eigen vermogen maar als ik het goed zie op dit moment ook zonder schulden.
Lening t.b.v. verhuizing.
pi_165791665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Niet zo heel gek, de oude lening was aflossingsvrij.
Ik zie geen aflossing KOM in 2016. Is hij de eerste maanden aflossingsvrij?
Pecunia non olet
pi_165791675
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:28 schreef OpDieFiets het volgende:
Beetje apart: ze bestaan al sinds 2013, maar de risicoanalyse is enkel op basis van prognosecijfers 2016 en 2017?
Dat vond ik ook al vreemd. Zou het huis niet vol verhuurd zijn geweest/ en op dit moment zijn? Ze zouden op zijn minst kunnen vertellen of men ytd op de prognose zit van 2016.
Daarnaast zouden de cijfers van 2015 met een toelichting ook wel handig zijn.
pi_165791957
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:28 schreef OpDieFiets het volgende:
Beetje apart: ze bestaan al sinds 2013, maar de risicoanalyse is enkel op basis van prognosecijfers 2016 en 2017?
Mee eens, dat viel mij ook al op en daar klopt natuurlijks niets van. Ik zou op zijn minst ook 2015 willen zien.... (dubbel) Verder ziet hij er op zich geeneens heel slecht uit. Maar ja zorg, daar heb ik nou niet de beste ervaring mee....
pi_165792528
Ik heb net eens zitten kijken naar het nieuwe rapportje van Exsyting. Wat mij betreft is het toch wel een kleine verbetering t.o.v. Agium. Wel is het erg wennen en begrijp ik het nog niet helemaal maar ik hoop dat als er meer vergelijksmateriaal komt van nieuwe projecten dat ik bepaalde zaken beter kan vergelijken en begrijpen.
Het doel van het dashboard is dat investeerders die zich niet in de cijfers willen verdiepen op 1 pagina een indicatie hebben over het bedrijf en dat mensen die zich meer willen verdiepen in een bedrijf/project de overige pagina’s kunnen lezen. Met name in deze laatste pagina’s is nog veel te verbeteren. Zoals al door meerdere mensen aangegeven zouden ze eens een kijkje moeten nemen bij IvM. Ook zou ik minimaal de balans met een w&v rekening willen zien van de laatste twee boekjaren met daarbij een samenvatting van de stukken van de verstreken kwartalen van het lopende boekjaar.

Ook zie ik het als erg positief dat KoM bij project Flexipol de 1e KoM lening door herfinanciering onderbrengt in de 2e KoM lening. Hiermee gelden voor zowel de 1e als de2e groep investeerders de zelfde voorwaarden en worden de investeerders van de 1e lening niet geconfronteerd met een uitholling van hun zekerheden door deze tweede lening. Ze kunnen zelfde de keuze maken om wel of niet opnieuw in dit bedrijf te investeren.
Dat er een tweede lening nodig is zie ik in dit geval overigens niet als positief maar deze oplossing is wat mij betreft prima.
pi_165792623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 16:26 schreef BillieCF het volgende:

[..]

De rentelasten gaan daarmee wel omlaag, maar de totale lasten gaan met EUR 1.400 per maand omhoog (rente + aflossing). Of zie ik het verkeerd?
nee klopt 190k * 14% = 26.6k per jr // annuïteit 190k 60mnd 6% is incl afloss = 44k per jr weliswaar incl aflossing, schuldpositie verbeterd maar het kost liquiditeit
pi_165793329
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Horsemen het volgende:
I

Ook zie ik het als erg positief dat KoM bij project Flexipol de 1e KoM lening door herfinanciering onderbrengt in de 2e KoM lening. Hiermee gelden voor zowel de 1e als de2e groep investeerders de zelfde voorwaarden en worden de investeerders van de 1e lening niet geconfronteerd met een uitholling van hun zekerheden door deze tweede lening. Ze kunnen zelfde de keuze maken om wel of niet opnieuw in dit bedrijf te investeren.
Dat er een tweede lening nodig is zie ik in dit geval overigens niet als positief maar deze oplossing is wat mij betreft prima.
Hier ben ik het geheel mee eens. Vooral de mogelijkheid om uit te stappen is een goede zaak als de leningnemer een extra injectie nodig heeft. De risico's veranderen en daar heb je niet op ingetekend. Dus een escape mogelijkheid! Prima zaak.

Bovendien kan KOM voor iedereen in een keer de verpanding goed regelen voordat het nieuwe geld naar de ondernemer gaat. Ben benieuwd of nu het boter bij de vis principe goed wordt toegepast, eerst pandakte tekenen dan pas nieuw geld. En eindelijk zoals nu expliciet in de pitch staat op adequate wijze de verpanding bij de belastingdienst melden!. :)

Geen zweet druppeltjes meer voor de investeerders uit de eerste trans die uitgestapt zijn........................ Voor hen is het eind goed al goed. Dat kunnen de nieuwe en vervolg investeerders nog niet zeggen blijft een wankel bedrijf met mooie producten naar mijn idee.

Dus zoals je zal begrijpen blijf ik nog even aan de kant staan. Ik zie echter dat ze mij ook niet nodig hebben. Staat op 98% dus die zit vanavond wel vol.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-10-2016 18:33:26 ]
pi_165793592
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 17:19 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb net eens zitten kijken naar het nieuwe rapportje van Exsyting. Wat mij betreft is het toch wel een kleine verbetering t.o.v. Agium. Wel is het erg wennen en begrijp ik het nog niet helemaal maar ik hoop dat als er meer vergelijksmateriaal komt van nieuwe projecten dat ik bepaalde zaken beter kan vergelijken en begrijpen.
Het doel van het dashboard is dat investeerders die zich niet in de cijfers willen verdiepen op 1 pagina een indicatie hebben over het bedrijf en dat mensen die zich meer willen verdiepen in een bedrijf/project de overige pagina’s kunnen lezen. Met name in deze laatste pagina’s is nog veel te verbeteren. Zoals al door meerdere mensen aangegeven zouden ze eens een kijkje moeten nemen bij IvM. Ook zou ik minimaal de balans met een w&v rekening willen zien van de laatste twee boekjaren met daarbij een samenvatting van de stukken van de verstreken kwartalen van het lopende boekjaar.

Volgens mij heeft er helemaal niemand iets aan het dashboard en zou dit enkel intern moeten blijven. Wat zegt het nou dat de prognose balans een 3, 4, of 5 heeft? Wat is het verschil? Daarbij is het op voorhand natuurlijk volkomen absurd als de aangeleverde gegevens niet allemaal een 5 hebben. Alles hieronder zou je moeten terugkoppelen naar de onderneming en zeggen dat het anders/verbeterd moet worden. Het dasboard is een subjectieve beoordeling waar je als investeerder geen enkele zinvolle waarde aan kunt ontlenen.

Wat is, om iets te noemen, een beschrijving van de overige externe analyse? Er is blijkbaar goede informatie beschikbaar over 'iets' maar roept meer vraagtekens op dan antwoorden. Wat is de interne analyse? Hebben ze het toiletbezoek geanalyseerd, het papierverbruik... kortom: ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die het dashboard als 'zinnig' kan betitelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door mike79_n op 06-10-2016 18:55:55 ]
pi_165793699
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 13:20 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Oh die. Die heb heb ik toen heel bewust laten lopen. Als ik het me goed herinner een verhaaltje vol met spel- en grammaticafouten, wat voor mij een directe no-go is (een van de vele, zo ondertussen :D ). Als je al niet eens een fatsoenlijk stukje tekst van 3-4 zinnen kunt produceren...
"Financiering groei. We krijgen er 2 nieuwe klanten die samen goed zijn voor een omzet van ongeveer ¤ 350.000 op jaarbasis. Een klant verstuurd 25.000 pakketten op jaarbasis en de andere klant is een PostNl punt wat door PostNl afgestoten wordt. Middels onze diensten kan hij pakketen blijven verkopen en meer marge maken en wij dus ook. We jagen op meer punten die op korte termijn worden afgestoten, dus de groei kan nog beter uitpakken."
pi_165793812
edit: project was al gemeld.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165795862
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:52 schreef iw84t het volgende:

[..]

Ik heb eergisteren een mail gestuurd waarin ik heb aangeven dat ik meedoe aan de procedure, maar wel een maximaal bedrag aangegeven dat het mij mag kosten. Dat lijkt mij legitiem. Ik heb geen reactie gekregen van KOM.

Ik denk dat ik dat ook ga doen. Nu alleen nog even verzinnen voor welk bedrag maximaal. Ik denk dat ik nakijk voor welk percentage ik er in zit, en dan ook dat percentage aan zal houden voor de geschatte kosten.

Vraag mij alleen wel af of wij kunnen checken of dit eerlijk gaat. Wat als iedereen zegt: procederen, maar KOM heeft er geen zin in? Dan krijgen we volgende week een mailtje met de opmerking dat er maar een klein deel wil procederen. Niemand die het kan controleren.

Kunnen we met z'n alle niet een crowdfunding platform starten? ;) Heerlijk open en transparant.
pi_165796109
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:09 schreef didi80 het volgende:

[..]
[...]

Kunnen we met z'n alle niet een crowdfunding platform starten? ;) Heerlijk open en transparant.
Ik denk eerder dat als we een crowdfundersvereniging oprichten we een soort stichting derdengelden kunnen oprichten om claims te innen bij achterstallige betalingen. Dus een gespecialiseerde entiteit die door de crowdfunders bestuurd wordt. Dat zal alleen ook niet gratis kunnen, want dat zal een professioneel bureau voor incasso's en juridische zaken moeten worden. Dat zal vermoedelijk een uitbesteding moeten worden aan een bestaand bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Maar daar kunnen we tzt over van gedachten wisselen.
pi_165796152
Rapport van het inspectiebezoek aan Stichting Hazelhoff Zorgvilla Wassenaar en Rapport
van het hertoetsbezoek aan Stichting Hazelhoff
Zorgvilla Wassenaar
http://www.igz.nl/zoekres(...)ff+Zorgvilla&sa=zoek
Pecunia non olet
pi_165797747
Voor de durfinvesteerders: nieuwe op FNC:

Uitbreiding Verkoop Auto's
¤ 15.000
3 jaar
16,68 %
Risico E
pi_165798308
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 18:40 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Volgens mij heeft er helemaal niemand iets aan het dashboard en zou dit enkel intern moeten blijven. Wat zegt het nou dat de prognose balans een 3, 4, of 5 heeft? Wat is het verschil? Daarbij is het op voorhand natuurlijk volkomen absurd als de aangeleverde gegevens niet allemaal een 5 hebben. Alles hieronder zou je moeten terugkoppelen naar de onderneming en zeggen dat het anders/verbeterd moet worden. Het dasboard is een subjectieve beoordeling waar je als investeerder geen enkele zinvolle waarde aan kunt ontlenen.

Wat is, om iets te noemen, een beschrijving van de overige externe analyse? Er is blijkbaar goede informatie beschikbaar over 'iets' maar roept meer vraagtekens op dan antwoorden. Wat is de interne analyse? Hebben ze het toiletbezoek geanalyseerd, het papierverbruik... kortom: ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die het dashboard als 'zinnig' kan betitelen.
Dat dashboard zegt op zich weinig maar in samenhang met de risico-inschatting zou je kunnen zeggen dat ze deze zelf hoger aanslaan naarmate de score op het dashboard hoger is. Een positief oordeel zegt méér, als dat oordeel op goede informatie gebaseerd is. Een positief oordeel in combinatie met allemaal 1'tjes en 2'tjes lijkt op wishful thinking :)
Pecunia non olet
pi_165798319
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 20:09 schreef didi80 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dat ook ga doen. Nu alleen nog even verzinnen voor welk bedrag maximaal. Ik denk dat ik nakijk voor welk percentage ik er in zit, en dan ook dat percentage aan zal houden voor de geschatte kosten.

Vraag mij alleen wel af of wij kunnen checken of dit eerlijk gaat. Wat als iedereen zegt: procederen, maar KOM heeft er geen zin in? Dan krijgen we volgende week een mailtje met de opmerking dat er maar een klein deel wil procederen. Niemand die het kan controleren.

Kunnen we met z'n alle niet een crowdfunding platform starten? ;) Heerlijk open en transparant.
Ik vertrouw KOM ook voor geen meter. Ik heb een aantal vragen gesteld en kreeg als antwoord dat ze geen vragen beantwoorden, maar pas dingen meedelen nadat bekend is of de procedure door gaat. Ook een uitspraak hoe het met de haalbaarheid van de procedure zit willen ze niet doen.

Ik heb gevraagd om inzicht het volledige B&D dossier, om zelf een overwogen beslissing te kunnen nemen.

Ik verwacht echter geen antwoord van ze...
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165798483
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 21:00 schreef mike79_n het volgende:
Voor de durfinvesteerders: nieuwe op FNC:

Uitbreiding Verkoop Auto's
¤ 15.000
3 jaar
16,68 %
Risico E
Het eigenvermogen neemt negatief toe. :) Een parel voor de durf investeerder.
pi_165798546
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 22:32 schreef ITrade het volgende:
Zit nu even naar Mintos te kijken omdat niet al mijn geld word geïnvesteerd via auto invest.
Het lijkt er nu op dat er bij de primary markt maar één lening met buyback aangeboden word?

Heb ik iets gemist?
Ik zie helemaal niets meer. Afgelopen keer dat ik wat geld te besteden had, kon ik dat nog oplossen door wat geld bij mijn lopende investeringen toe te voegen.
Nu zitten deze ook allemaal vol zo te zien.

Tsja dan houdt het op. Ik ben juist naar Mintos (en Twino) gegaan vanwege de buyback. Zonder dat, wordt het casino net als bij Bondora, en daar houdt ome Obli niet van :)

Je kunt je afvragen of het model van buy-back bedrijfseconomisch überhaupt wel haalbaar is.
Pecunia non olet
pi_165799268
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 21:18 schreef obligataire het volgende:
Je kunt je afvragen of het model van buy-back bedrijfseconomisch überhaupt wel haalbaar is.
Als die platforms vrijwillig gestopt zijn met het aanbieden van dat soort leningen, dan vermoed ik dat we daar het antwoord op kennen. Dat laat ook alarmbelletjes rinkelen voor de leningen zonder buy-back-garantie: Pas op! Hoog Risico!
pi_165799440
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 18:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]


Dus zoals je zal begrijpen blijf ik nog even aan de kant staan. Ik zie echter dat ze mij ook niet nodig hebben. Staat op 98% dus die zit vanavond wel vol.
Voor de duidelijkheid, ik ben ook alleen maar tevreden over de manier hoe KoM het aangepakt heeft mbt het herfinancieren van de eerste lening. Het project laat ik ook aan mij voorbij gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 06-10-2016 21:50:23 ]
pi_165799744
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 18:40 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Het dasboard is een subjectieve beoordeling waar je als investeerder geen enkele zinvolle waarde aan kunt ontlenen.


Tja, zo is bijna iedere rating en pitch bij een platform natuurlijk voor een groot deel subjectief.
pi_165800049
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 21:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zie helemaal niets meer. Afgelopen keer dat ik wat geld te besteden had, kon ik dat nog oplossen door wat geld bij mijn lopende investeringen toe te voegen.
Nu zitten deze ook allemaal vol zo te zien.

Tsja dan houdt het op. Ik ben juist naar Mintos (en Twino) gegaan vanwege de buyback. Zonder dat, wordt het casino net als bij Bondora, en daar houdt ome Obli niet van :)

Je kunt je afvragen of het model van buy-back bedrijfseconomisch überhaupt wel haalbaar is.
Even gemaild naar Mintos

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mij geldt hetzelfde, zonder buy-back kan ik gewoon niet investeren in zulke leningen.

Ik denk dat het economisch wel haalbaar is maar dat het op deze manier gewoon voordeliger is voor deze instellingen. Ze lenen nu geld uit, zetten de lening door naar Mintos investeerders en pakken een percentage. Wordt de lening terug betaalt beide partijen blij. Default is vanaf nu het probleem van de investeerder en naar mijn mening kan er dus ook minder moeite gedaan worden om iets te halen bij een default.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_165800167
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 21:56 schreef ITrade het volgende:

[..]

Even gemaild naar Mintos

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mij geldt hetzelfde, zonder buy-back kan ik gewoon niet investeren in zulke leningen.

Ik denk dat het economisch wel haalbaar is maar dat het op deze manier gewoon voordeliger is voor deze instellingen. Ze lenen nu geld uit, zetten de lening door naar Mintos investeerders en pakken een percentage. Wordt de lening terug betaalt beide partijen blij. Default is vanaf nu het probleem van de investeerder en naar mijn mening kan er dus ook minder moeite gedaan worden om iets te halen bij een default.
Ik wil wel een beperkt bedrag aan rente en aflossing herinvesteren in dit soort leningen ... zolang het zoals nu goed blijft gaan.
De loan originators lopen ook risico door hun 'skin in the game'.
pi_165800414
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 21:58 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik wil wel een beperkt bedrag aan rente en aflossing herinvesteren in dit soort leningen ... zolang het zoals nu goed blijft gaan.
De loan originators lopen ook risico door hun 'skin in the game'.
Maar wat denk je dan dat je voor rente gaat behalen?
Secured car loans zijn nu tussen de 13-15%. Tot op heden had ik hier weinig late payments, dat toegegeven maar toch lijkt me dit minder interessant als voorheen een rente van rond de 12% met buyback.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_165800514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 22:04 schreef ITrade het volgende:

[..]

Maar wat denk je dan dat je voor rente gaat behalen?
Secured car loans zijn nu tussen de 13-15%. Tot op heden had ik hier weinig late payments, dat toegegeven maar toch lijkt me dit minder interessant als voorheen een rente van rond de 12% met buyback.
Ik verwacht toch nog wel rond de 10%. Het zijn leningen met onderpand (en ik gok er maar even op dat ze KoM niet hebben ingehuurd om die onderpanden veilig te stellen). Bij een default verwacht ik toch nog een deel van mijn geld terug te krijgen. Ik ga natuurlijk wel voor leningen met een niet al te hoge LTV.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')