derLudolf | dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:43 |
Welkom in alweer het 45e Bussentopic Vorige topics: PTA / Bussentopic #44 - Waar sommigen van O408's houden PTA / Bussentopic #42 PTA / Bussentopic #39 - B(l)ussen in de zomer PTA / Bussentopic #38 - Gaat die Bus PTA / Bussentopic #37 - Komt die Bus Bussentopic #36 Wordt... Bussentopic #35... B... | |
bork | dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:48 |
Only in Ireland | |
Peter | dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:50 |
Man + zijn date? | |
derLudolf | dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:52 |
Dacht dat ze daar alleen schapen hadden. | |
Alexxxxx | dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:07 |
James May en Jeremy Clarkson samen in de bus? Racen ze tegen Richard Hammond in een. ja, wat eigenlijk? | |
derLudolf | zondag 30 augustus 2015 @ 08:19 |
Goed, even een eerste telefoon-foto van bussen in Litouwen. Op mijn SLR staan meer foto's, die zullen tzt komen. In een verleden tufte deze bus rondjes door Nederland getuige de stickers nooduitgang en et max aantal passagiers. Van dit type reden er behoorlijk veel rond in Vilnius | |
marcel.nl | maandag 31 augustus 2015 @ 09:06 |
Leuk joh. ex-Zwn Hoeksewaard bus | |
derLudolf | maandag 31 augustus 2015 @ 09:19 |
Aha, leuk om te weten Hopelijk lukt het me vandaag meer te plaatsen. Zijn trolleybussen ook welkom hier? Er reden trouwens ook veel Nederlandse Volvo (Berkhof??) bussen rond. Die waren meestal wit (geen idee of ze de bussen spuiten voordat ze in dienst komen bij het vervoersbedrijf in Vilnius) | |
Darkwing_Duck | maandag 31 augustus 2015 @ 14:02 |
is er voor Arriva Noord brabant iets van een weekendkaartje of 2 dagenkaartje? | |
bork | maandag 31 augustus 2015 @ 14:22 |
Dalurenkaart is het beste wat ik voor je kan doen, 5,50 na 9 uur doordeweeks onbeperkt Arriva Brabant bussen. http://www.arriva.nl/abon(...)alurendagkaart-2015/ | |
derLudolf | woensdag 2 september 2015 @ 23:42 |
Wat plaatjes uit Litouwen Skoda 14 TR(olleybus) in Kaunas Nog eentje in Kaunas. De meeste reden in dit frisse kleurtje De kleurstelling bij de vervoersbedrijf in Vilnius Een Ikarus 260 in een museum. In gebruik van 1973 tot 2002 Spartaanse bok, met 'slechts' 6 ton op de teller. Vraag is natuurlijk hoevaak ie rond is geweest. Bussen van dit type reden veel rond in Vilnius. Gezien de stickers hebben ze eerst dienst gedaan in Nederland | |
derLudolf | woensdag 2 september 2015 @ 23:44 |
en bij welke vervoerder deze busheeft gereden is niet al te moeilijk [ Bericht 2% gewijzigd door derLudolf op 03-09-2015 08:16:31 ] | |
dennistd | donderdag 3 september 2015 @ 00:55 |
Aan het blauwe shirt te zien heeft die vrouw bij Syntus of OV Regio IJsselmond gereden | |
bork | donderdag 3 september 2015 @ 07:48 |
Nou volgens mij heeft ze iets gegeten of gedaan waar ze op het moment van de foto heel veel last van heeft. | |
derLudolf | donderdag 3 september 2015 @ 08:18 |
Flauw hoor | |
marcel.nl | donderdag 3 september 2015 @ 10:53 |
Ik weet niet welke maatschappij er over haar heen is gereden Die Volvo's lijken mij gezien de gele stangen binnen enzo de Apeldoornse Veolia/Connex bussen die destijds reden | |
Kansenjongere | donderdag 3 september 2015 @ 18:38 |
Nadat er deze week weer eens ten onrechte geld was geïncasseerd van mijn ov-chipkaart bij het reizen binnen een afgekochte zone, kreeg ik vandaag de volgende reactie van de vervoerder:Ik was in de veronderstelling dat de plaatsbepaling op basis van GPS gebeurde, maar is dit echt iets dat door middel van handmatige acties moet gebeuren? In dat laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als dit dagelijks talloze malen tot het in rekening brengen van onjuiste bedrage leidt. | |
Nattekat | donderdag 3 september 2015 @ 18:45 |
In Leiden is dat wel gewoon zo, daar verschijnt de volgende halte bijna altijd op dezelfde plek. Dacht dat het met die chipkaartlezers wel overal zo was. | |
dennistd | donderdag 3 september 2015 @ 19:02 |
Is een kwestie van omwentelingen, gecorrigeerd door GPS. De route wordt (in elk geval bij Connexxion en Syntus) bepaald door een omloopnummer dat 's morgens door de eerste chauffeur ingesteld wordt in de boordcomputer. | |
Nattekat | donderdag 3 september 2015 @ 19:03 |
En dan rijdt een bus de hele dag hetzelfde traject | |
Kansenjongere | donderdag 3 september 2015 @ 19:08 |
Dit was in Utrecht (alleen dacht de incheckapparatuur dat het Wijk bij Duurstede was). Is me echt al vaak overkomen overigens, enige verschil was dat hij normaal gesproken bij het uitchecken dan ook nog steeds denkt dat ik in Wijk bij Duurstede ben, dat was nu niet het geval want ik mocht niet uitchecken wegens een te laag saldo (bedrag voor inchecken was 2 euro). | |
dennistd | donderdag 3 september 2015 @ 19:11 |
Nee, maar in de omloop (30351) staat dat de bus om 17.39 op eindpunt Almelo de Taling teruggaat op lijn 22 naar Almelo Centraal. Daar wordt bij aankomst om 17.59u ingesteld dat de bus als lijn 24 naar Almelo Koningshoek gaat. Bij aankomst aldaar weet de computer (aan de hand van het omloopnummer) dat de bus dan weer teruggaat naar Almelo Centraal. Enzovoorts | |
Nattekat | donderdag 3 september 2015 @ 19:15 |
En vervolgens weer (via een omweg) naar lijn 22? Dat idee bedoelde ik. Ik krijg soms het idee dat dat compleet willekeurig gaat. | |
dennistd | donderdag 3 september 2015 @ 22:10 |
Het hangt er helemaal vanaf. De stadsdienst Almelo heeft het vaste patroon 22-24-26-25-22-24-26-25 etc. Lijn 64 keert echter meestal op zichzelf, maar een enkele rit gaat door als lijn 66 naar Delden. De reden is dat de chauffeur ook doorgaat, en de chauffeur anders van bus zou moeten wisselen. Het kan in dit geval ook makkelijk, omdat ook lijn 66 op zichzelf keert. In Hengelo zit er veel meer willekeur in: lijn 11 en 13 keren op hun noordelijke eindpunt op elkaar (heen als 11, terug als 13 of andersom), maar op het station wordt er soms doorgereden worden als lijn 9 naar Enschede, maar ook terug als 11 of 13. Daar zit er weinig logica in. Ook daar heeft het te maken met waar de chauffeur heen gaat, maar soms ook waar de bus die avond eindigt (de stallingen Hengelo en Oldenzaal hebben geen wasmachine, dus een bus daar weg moet na een dag of 3 wel op een stalling met wasmachine uitkomen). Kort gezegd heeft het keren op een bepaalde lijn dus 3 redenen: - de reiziger een overstapvrije verbinding geven - de chauffeur een buswissel besparen - de bus aan het eind van de dag op een bepaalde stalling uit te laten komen | |
mar456 | donderdag 3 september 2015 @ 22:37 |
Ik weet niet of je alleen reist of met meerdere personen, tegenwoordig heb je ook het Brabants BusTientje. Met 2 tot maximaal 10 personen heel de dag reizen door heel Brabant voor maar 10 euro. Is al snel goedkoper als je met meerdere personen gaat. | |
dennistd | maandag 14 september 2015 @ 19:05 |
Als ik streetview mag geloven heeft Syntus ook dubbeldeksbussen: https://www.google.nl/map(...)8i6656!6m1!1e1?hl=nl | |
Jofunu-kun | dinsdag 15 september 2015 @ 11:10 |
Sinds BusWorld Kortrijk 2011 ben ik fan van de VDL Jonckheere bussen, altijd al eens mee willen rijden, en nu hebben we er sinds kort eentje zelf op de zaak Inmiddels zijn de koplamp units wit gespoten en is ook het grijze gedeelte nu weg, vanmiddag mag ik er mee op pad | |
_JdM_ | dinsdag 15 september 2015 @ 12:30 |
Die bus is geen ex-ZWN'er (wel die kleuren, maar die kleuren zijn van het busbedrijf), maar een ex-GVBG/Arriva Groningen. | |
Cassius | dinsdag 15 september 2015 @ 14:47 |
Ex-GVBG/Arriva 146 volgens Google. | |
qu63 | dinsdag 15 september 2015 @ 18:44 |
Tod, ik dacht dat deze Jonckheere's niet meer gemaakt werden! Dat raam aan de bovenkant wordt alleen zo vies en is lastig schoon te maken Bij welk bedrijf werk je? -edit- Ah, Ringelberg! [ Bericht 1% gewijzigd door qu63 op 15-09-2015 19:12:15 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 15 september 2015 @ 23:21 |
DeZwabber trollt jullie busfappers | |
DeZwabber | dinsdag 15 september 2015 @ 23:23 |
Oh shit. | |
Dr_Flash | dinsdag 15 september 2015 @ 23:31 |
uit welke bus komt die display zwab? | |
DeZwabber | dinsdag 15 september 2015 @ 23:32 |
Werkelijk geen idee. | |
Jofunu-kun | woensdag 16 september 2015 @ 13:04 |
Worden ze ook niet meer, alleen die VDL Futura's nog. Dit is er eentje uit 2010 | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 17:25 |
Jammer van die 2 pixels Dit al gezien trouwens Fles? http://gowiththevlo.nl/te-koop-treinstation-in-duitsland/ | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 17:26 |
Ah, ik zie t idd, een importje | |
DeZwabber | woensdag 16 september 2015 @ 17:29 |
Inmiddels doet de dooie pixel het weer, hij was gewoon lui. De pixel rechtsonderin is met opzet, omdat er niets gebeurd als je een blanco scherm probeert te versturen. | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 17:40 |
Die zag ik al verdwijnen toen de smileys er stonden ja Kost t nou duur zo'n filmkast? | |
DeZwabber | woensdag 16 september 2015 @ 17:51 |
Voor deze heb ik 70 euro neergelegd bij iemand die hem in V&A aanbood. Had hem met een beetje bieden misschien goedkoper kunnen krijgen maar daar had ik geen zin in. V&A / [TK] Twee verschillende flip-dot bestemmingsborden uit bussen :-) Er staat er volgens mij nog eentje te koop. | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 17:54 |
Eens kijken of we zoiets van onze bus kunnen maken | |
DeZwabber | woensdag 16 september 2015 @ 18:10 |
| |
Peterselieman | woensdag 16 september 2015 @ 18:11 |
Tekst is niet gelijk | |
DeZwabber | woensdag 16 september 2015 @ 18:14 |
Ik zag het pas toen ik de foto had genomen. Ik ben lui. | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 18:22 |
Ja, dat Maar dan hierin: klik | |
DeZwabber | woensdag 16 september 2015 @ 18:48 |
Cool. | |
Jofunu-kun | woensdag 16 september 2015 @ 19:26 |
Zou beter zijn dan steeds zo'n uitgeprint A4tje | |
qu63 | woensdag 16 september 2015 @ 19:29 |
Ook dat ja Die kon ik helaas niet meer wegshoppen.. Maar het is wel netjes om het door de opdrachtgegever uitgereikte bordje wel te gebruiken | |
derLudolf | donderdag 17 september 2015 @ 15:51 |
Lijn 45 Wageningen Tiel zag ik net rijen met een Setra. Nooit geweten dat Arriva die had | |
Peterselieman | donderdag 17 september 2015 @ 17:05 |
Is van Juijn, een onderaannemer | |
derLudolf | donderdag 17 september 2015 @ 19:04 |
Blauw Reizen en Taxi Doorenbos rijden trouwens extra bussen op lijn 73 (Emmen-Groningen). Ik vermoed dat ze alleen Emmen Ter Apel rijden trouwens (ivm aanmeldcentrum) | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2015 @ 18:48 |
Welke OV maatschappij rijdt met rood met grijze Volvo bussen? De naam eindigde op Net Net? Ik zag die rijden op de B402 in Duitsland (dat is de weg waar de A37 in over gaat) en die de afslag Schöningsdorf (klein dorp, voor zover ik weet zit daar ook geen bussenbouwer). Vond ik nogal vreemd eigenlijk... | |
qu63 | vrijdag 25 september 2015 @ 19:19 |
R-Net? Of Ster-Net? | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2015 @ 19:21 |
Lijkt me dan een bus van R net. Die is echt ver uit de richting dan | |
Peterselieman | vrijdag 25 september 2015 @ 20:08 |
Arriva heeft rood/grijze Volvo's in R-Net bestickering voor de concessie Zuid-Holland-Noord | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2015 @ 20:11 |
Volgens de FB meneer van Arriva was er geen bus van hun gestolen. Het zal wel dan, misschien verkocht ofzo? | |
Peterselieman | vrijdag 25 september 2015 @ 20:16 |
lijkt me niet. Enige wat ik kan bedenken is een testrit ten behoeve van de inbouw van Albatros 2. Ik meen dat dit in Meppel gebeurt, maar dan nog is het vreemd. | |
derLudolf | vrijdag 25 september 2015 @ 20:20 |
Dat zou nog kunnen. Schöningsdorf is de eerste afrit in Dld, dus misschien keerde hij daar. | |
dennistd | vrijdag 25 september 2015 @ 23:54 |
Misschien wou de chauffeur wel even kiek'n bie 'n iemenkorf Al was dit meer 'op busse' dan 'op fietse' | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 oktober 2015 @ 23:20 |
gaat wel lekker in de stad groningen.. zwartreizende wurgslangen.. gewone en Qliner die naar de schade hersteller moeten.. | |
Nattekat | vrijdag 9 oktober 2015 @ 23:48 |
Toevallig ook verdwaalde R-Net-bussen? | |
Ou-Tannu | zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:50 |
geen flauw idee van | |
derLudolf | zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:02 |
Moet je even kijken bij Schadecentrum Rengers, die doen herstelwerk voor Q-Buzzz. Geen idee of zij de enigen zijn die dat doen of dat er meer bedrijven zijn die dat doen. Er staan in elk geval regelmatig bussen daar. | |
Nattekat | zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:07 |
Q-Buzz heeft toch geen R-Net-lijnen? | |
marcel.nl | zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:57 |
Qbuzz heeft zwarte Qlink bussen (geen R-net die antraciet zijn), maar dat bedoelde Ou-Tannu niet. Slangen in de stadsbus: Artikel En voor wat betreft de schade: artikel [ Bericht 9% gewijzigd door marcel.nl op 10-10-2015 16:04:21 ] | |
Peterselieman | zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:17 |
worden die niet in Meppel voorzien van Albatros 2? Naast dat er een aantal bussen weg zijn om gespoten te worden | |
derLudolf | zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:37 |
Ik weet niet eens wat R Net is Ik gaf alleen aan waar je schade bussen kunt vinden | |
marcel.nl | zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:47 |
R van Randstad denk ik... | |
Nattekat | zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:40 |
Snelbus-formule in de randstad | |
Ou-Tannu | zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:49 |
Snel en randstad bij elkaar in 1 zin | |
Kentekenplaat | zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:18 |
| |
Nattekat | zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:20 |
Almere en Hoofddorp-Schiphol hebben een gigantisch busbanennetwerk | |
Ou-Tannu | zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:31 |
allemaal asfalt waardoor de automobilist weer in de file moet staan | |
qu63 | zondag 11 oktober 2015 @ 03:06 |
Randstad-net ja https://nl.wikipedia.org/wiki/R-net | |
derLudolf | zondag 11 oktober 2015 @ 08:19 |
Een lerares van mij vertelde ooit voor de klas dat ze weer terug ging verhuizen naar Den Haag (of ergens in die buurt). Want dat was veel mooier, overal dicht bij en weet ik niet wat meer. Mijn opmerking dat ze nu 20 of 45 minuten onderweg was naar Emmen resp. Groningen en dat even lang was als dat ze daar in de file moest staan werd me niet in dank afgenomen. | |
borisz | woensdag 14 oktober 2015 @ 15:48 |
Gunning OV Haarlem IJmond blijft gegund aan Connexxion. https://www.noord-holland(...)-blijft-in-stand.htm | |
dennistd | woensdag 14 oktober 2015 @ 17:27 |
Reken er maar op dat Syntus naar het College van Beroep stapt, er zijn gewoon vuile spelletjes gespeeld.. | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2015 @ 17:57 |
Dit. Ik geef Syntus een goede kans om het beroep te winnen | |
Nattekat | woensdag 14 oktober 2015 @ 17:57 |
Nu ben ik wel benieuwd op welke wijze | |
Peterselieman | woensdag 14 oktober 2015 @ 18:00 |
Naar verluidt had Syntus veruit het beste bod en heeft connexxion achteraf haar bieding aan mogen passen, waardoor het op gelijke hoogte kwam met Syntus. Daarna heeft het lot bepaald dat connexxion de concessie toegewezen kreeg | |
borisz | donderdag 15 oktober 2015 @ 09:05 |
Uit IJC, HD enz. http://www.ijmuidercouran(...)t&utm_medium=twitter
| |
Deezertje | donderdag 15 oktober 2015 @ 09:23 |
Het hele gunningsbeleid is verrot. Steeds maar procederen als de ander niet wint en tijd rekken. Ondertussen kan er geen nieuw materieel gekocht worden en moet straks alles haasje repje. Is de concessie eenmaal binnen dan zwakt elk jaar de dienstregeling af... En zit je als reiziger dus ook voor een lange tijd (10-15 jaar) met dezelfde vervoerder opgescheept. Connexxion is wat dat betreft wel de slechtste verliezer. Concessie eenmaal binnen proberen ze elk jaar wat van de dienstregeling af te snoepen, tarieven te verhogen en personeel minder laten verdienen. | |
qu63 | maandag 19 oktober 2015 @ 06:39 |
Vandaag Busworld! Samen met de baas op uitnoding van Setra/Mercedes er heen, lunchafspraak bij Scania en ook nog een gegarandeerd bezoek aan Volvo en VDL Druk dagje! | |
marcel.nl | maandag 19 oktober 2015 @ 07:32 |
Lucky you. Ik zie de fotoreportages met plezier tegemoet, veel plezier | |
Alexxxxx | maandag 19 oktober 2015 @ 09:31 |
matige planning, tegelijk met de RAI | |
qu63 | maandag 19 oktober 2015 @ 22:14 |
0,0 foto's gemaakt Wat een lange dag zeg | |
GlenSpey | zondag 25 oktober 2015 @ 23:03 |
Zit weer eens in de sollicitatiemolen om een opleiding tot chauffeur te volgen. Nu vraag ik me af, als je bij een vervoerder te werken komt die zowel stads- als streekvervoer biedt, kom je dan voor beide 'afdelingen' te rijden, of is dit gescheiden? En hoe zit het met bijvoorbeeld buurtbussen en nachtbussen? Iemand die hier iets meer over weet? | |
Nattekat | zondag 25 oktober 2015 @ 23:20 |
Buurtbussen zijn iig altijd vrijwilligers. Verder zal het vast en zeker per vervoerder verschillen, durf ik niks over te zeggen. | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2015 @ 23:24 |
waarschijnlijk moet je een keuze maken tussen stad en streek, afhankelijk van het gebied waar je komt te rijden natuurlijk. Wel is het zo dat stadsdienst soms streeklijnen rijdt en andersom. Maar net wat voor de vervoerder het beste uitkomt. | |
Ou-Tannu | zondag 25 oktober 2015 @ 23:25 |
sowieso is het veel rondje om de kerk werk lijkt me. gezien je wel routes moet kennen.. en ze zeker in het begin je niet continu gaan begeleiden.. dan zal je een beperkter route pakket leren denk ik | |
Nattekat | zondag 25 oktober 2015 @ 23:26 |
In mijn regio zijn stadsdiensten allemaal gekoppeld aan hooguit één andere lijn. Dus dat is veel rondjes om de kerk ja. Maar of je dat als beginnende chaffeur nou moet doen... | |
Ou-Tannu | zondag 25 oktober 2015 @ 23:29 |
probleem is dat ze je dan eerst de route moeten leren.. ik heb ze iig nog nooit met een Tomtom achtig ding gezien altijd een ervaren sjoof die mee rijd om in te grijpen als de boel verkeer gaat | |
GlenSpey | zondag 25 oktober 2015 @ 23:47 |
Zo das niet veel idd! Wat ik weet vanuit de spoorwereld is dat je daar gaat 'wegleren'. Oftewel gewoon een paar keer mee op een bepaalde route tot je de belangrijke punten in je hoofd hebt en daar maak je dan een korte test 'wegexamen' over. Deze kennis kan je blijven uitbreiden tot je zo'n beetje heel Nederland in je pakket hebt. Maakt wel dat je alle mooie gevarieerde diensten kan krijgen... Maar als chauffeur rij je dus hooguit 2 routes en that's it? Of is dat slechts waar je mee begint? | |
Peterselieman | zondag 25 oktober 2015 @ 23:57 |
Begin zal wel beperkt zijn, maar daarna kan het best uitgebreid worden. Volgens mij heeft bijvoorbeeld dennistd zo ongeveer alle Twentse lijnen al eens gedaan | |
GlenSpey | maandag 26 oktober 2015 @ 00:04 |
Ow tof! En hoe lang heeft hij daarover gedaan, voordat ie zo'n mooi pakket kreeg bedoel ik? | |
qu63 | maandag 26 oktober 2015 @ 00:39 |
Hier in de regio (Hilversum) hangen ook overal bordjes van CXX aan de lantaarnpalen om de routes aan te geven. Je bent alleen wel in diepe shit als je zo'n bordje mist | |
dennistd | maandag 26 oktober 2015 @ 01:17 |
Ik heb alleen ervaring in Twente, maar hier is het er geen onderscheid tussen een stads- en streekchauffeur. Veel diensten hebben een mix van stads- en streeklijnen; alleen oudere chauffeurs hebben van vroeger uit nog het recht alleen stad of alleen streek te rijden. Ik ben als uitzendkracht twee of drie weken mee geweest met een mentorchauffeur, om zo de bus, de kaartverkoop en uiteraard ook de lijnen te leren kennen. Als uitzendkracht is dit helaas wel allemaal eigen tijd... Daarmee ken je uiteraard nog niet alle lijnen, maar in die tijd kun je vaak wel veel lijnen van één stalling leren. De rest van de lijnen leer je door mee te rijden met collega's (routeverkenning), dat is de manier waarop het eigenlijk moet. Als ik voor mezelf spreek heb ik dit niet voor alle lijnen gedaan: deels omdat ik ze gewoon al kende hier in de omgeving, en deels heb ik ze geleerd door met het routeboek (rotonde links, stoplichten rechts, na de halte X derde straat links, enz.) en Google Maps/Streetview de route vooraf te bekijken. Daarnaast zijn er voor nieuwe lijnen vaak bordjes, maar die verdwijnen wel eens.... De vuistregel is dat als je 5 minuten geen halte meer gezien hebt dat je dan verkeerd bent gereden Klopt, van het complete Twents-lijnennet heb ik alleen de snelbus 62 nog niet gehad. Daarvan wordt maar één rit zelf gereden (de rest is uitbesteed) en alleen 4km snelweg is er anders aan. Daarnaast de scholierenlijnen 601 t/m 605, maar die zijn zelfs volledig uitbesteed. Hoe sneller hoe beter, dan ben je namelijk flexibeler inzetbaar (hoewel je de lijnen natuurlijk wel moet kennen, verkeerd rijden is niet handig namelijk). Bij mij is het langzaam zo gegroeid: zat op één stalling (A), toen werd het aantal stallingen uitgebreid bij de concessiewisseling waardoor ik ook naar andere stallingen (B en C) gestuurd werd, daar reed ik 'nieuwe' lijnen, die ook op stallingen (D, E en F) gereden worden, dus kon ik daar ook heen gaan, met weer een aantal 'nieuwe' lijnen. Tja, en toen kende ik op een gegeven moment alle lijnen in de concessie Het hangt er trouwens wel vanaf hoe makkelijk je een route kunt onthouden: na een lijn 1 of 2 keer gereden te hebben ken ik hem gelukkig wel, maar sommigen hebben daar wat langer voor nodig. | |
GlenSpey | maandag 26 oktober 2015 @ 11:53 |
Klinkt goed! Voor oudere chauffeurs hoeft dit dus niet, maar is er dan een reden waarom je er niet voor zou kiezen een mix te hebben? Houdt het werk toch net iets gevarieerder, lijkt me. Klopt, heb ook al gehoord dat de opleiding die eraan vooraf gaat volledig in eigen tijd (onbetaald) is. Maar das niet zo'n probleem. Enne alle lijnen van één stalling, ik dacht eigenlijk dat je sowieso maar op één stalling geplaatst werd, maar je bent dus in principe inzetbaar op alle stallingen van de concessie? Nog iets anders, heb dus binnenkort zo'n 'selectiedag' via een uitzendbureau. Nu staat er in de uitnodiging wel kort beschreven wat het programma is, maar het treed niet echt in detail. Ben wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten... | |
GrumpyCat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:09 |
@GlenSpey, je standplaats kan afhangen van je woonplaats. Zo woont een chauffeur van onze stalling in Boskoop, maar die kunnen we inzetten in Gouda en Alphen. Verschilt wss wel per vervoerder. | |
Nattekat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:11 |
Jij werkt in ZHN? Is de nieuwe dienstregeling al bekend? | |
GrumpyCat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:13 |
Jep, werk vanuit het hoofdkantoor vaak in ZHN. Nieuwe dienstregeling kan ik helaas nog niks over zeggen! | |
Nattekat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:14 |
Geheimhoudingsplicht? Vorig jaar was het al bekend rond deze tijd, valt toch tegen. | |
GrumpyCat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:18 |
Klopt ja...zodra het naar buiten mag hoor je het uiteraard! | |
GlenSpey | maandag 26 oktober 2015 @ 12:22 |
Ik woon op letterlijk een steenworp afstand van de stalling waar ik bij heb gesolliciteerd, zijn nog wel andere stallingen binnen de concessie maar die liggen niet echt in de buurt | |
Nattekat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:22 |
| |
GrumpyCat | maandag 26 oktober 2015 @ 12:28 |
Het lijkt me iig wel lastig. Als chauffeur het hele lijnenpakket van 2 stallingen uit je hoofd kennen... | |
dennistd | maandag 26 oktober 2015 @ 12:57 |
Die keus is er hier helemaal niet: iedereen heeft mix behalve de mensen die van vroeger uit rechten hebben. Het is wel zo dat er diensten zijn met alleen stad of alleen streek, maar de hele week stad kun je hier niet voor kiezen iig. Dat is in Twente wel het geval, maar hier liggen de stallingen dan ook dicht bij elkaar. Alle stallingen liggen binnen 15km van een andere stalling. Daar heb ik geen ervaring mee, heb destijds een gewoon sollicitatiegesprek gehad bij het uitzendbureau. | |
GlenSpey | maandag 26 oktober 2015 @ 18:32 |
Van 2 wel ja, vooral omdat ik de lijnen uit stalling 2 eigenlijk helemaal niet ken die uit stalling 1 zijn dan weer makkelijk, want die routes ken ik nu ook al grotendeels... | |
NoBody122 | dinsdag 27 oktober 2015 @ 02:14 |
Valt wel mee hoor, je kunt meer in je hersenen kwijt dan je zou denken, en als je de routes maar vaak genoeg rijdt kun je ze allemaal blind rijden (in figuurlijke zin dan)... Ik kende zo'n beetje alle buslijnen (stad en streek) in Fryslân, in mijn tijd als buschauffeur (= tot bijna 3 jaar geleden) en zou de meesten nu nóg probleemloos kunnen rijden | |
dennistd | dinsdag 27 oktober 2015 @ 02:39 |
My name is Bus. James Bus. De aansturing van de displays vanuit de boordcomputer deed het niet meer, dus toen moest er handmatig wat ingesteld worden. Na eerst 62 er op gehad te hebben vond ik voor de laatste rit 007 wel een leuk lijnnummer | |
Nattekat | dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:33 |
| |
Gnittoo | dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:01 |
ik ken alleen de 315 niet. hoewel ik dan niet op de stad rijd, ken ik de weg in leeuwarden wel goed genoeg om niet hopeloos te verdwalen. Ben er zelf via randstad ingekomen. sollicitatiegesprekje, rekentest (kaartverkoop), wat zou je dan als iemand je bus niet uit wil/lastig is. als je hier door komt volgde destijds een psychologische test. | |
GlenSpey | dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:20 |
Ah bedankt voor het inzicht. Hm wat zou ik doen als iemand lastig is... denk sowieso kalm blijven en vooral niet de discussie aangaan want dat win je toch niet, of het escaleert dan juist. Dus dan maar doorrijden en eventueel service en veiligheid (als dat er is?) inlichten. Zit ik zo in de juiste richting? | |
dennistd | dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:48 |
Als iemand de bus niet uit wil en jij vindt dat diegene er wel uit moet dan zet je de bus aan de kant en weiger je om verder te rijden. Werkt gegarandeerd: de andere passagiers keren zich dan tegen hem/haar, en werken hem met een beetje geluk zelfs voor je de bus uit. Zo niet dan bel je de verkeersleiding die dan een controleteam of de politie naar je toestuurt. | |
GlenSpey | dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:18 |
Hm oke, mijn eerste gedachte is dat je daarmee de andere passagiers 'straft', omdat zij zo ook niet verder kunnen reizen tot die persoon de bus uit is. Maar goed om te weten in ieder geval | |
dennistd | dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:24 |
Maar het is wel de enige goede oplossing vind ik. Stel dat iemand de bus binnenkomt en gaat zitten zonder te betalen. Je spreekt hem er op aan maar hij zegt 'ik betaal al belasting en de bus wordt betaald van de belasting dus ik mag gratis mee'. Hij wil dus niet betalen, maar ook de bus niet uit. Als je dan toch gaat rijden dan doet hij het de volgende keer weer (het werkt immers) en de andere passagiers gaan het dan ook doen (hij hoeft niet te betalen, dan hoef ik het ook niet). | |
Darkwing_Duck | maandag 2 november 2015 @ 16:56 |
Kan iemand mij de puinhoop van lijn 401 Breda Utrecht verklaren? Er rijden bussen niet, er rijden bussen wel maar als ondersteuning. De ondersteuningsrit chauffeurs die tot sleeuwijk rijden weten niet of de echte ritten naar utrecht al te vroeg vertrokken zijn of vertraagd. Op 9292 staat dat bussen al weg zijn, maar op station Breda nog niet. Men doet maar wat | |
mar456 | maandag 2 november 2015 @ 20:17 |
Deze bussen zijn altijd een puinhoop, heeft ook al meerdere keren in de krant gestaan. O.a. http://www.bndestem.nl/regio/breda/uren-wachten-op-de-brabantliner-1.5226360 | |
borisz | woensdag 4 november 2015 @ 11:26 |
EBS staakt de strijd. Maar ja die partij had ook verloren. Het gaat om Syntus en die hebben nog even om in beroep te gaan. | |
Nattekat | donderdag 5 november 2015 @ 15:46 |
Nieuwe dienstregeling ZHN bekend Mijn bus, welke volgend jaar overgaat naar R-net lijn 4xx met de hele dag een 10 minuten dienst, is geknipt in de middag- en avondspits van een 10-minuten-dienst naar een kwartiersdienst | |
GrumpyCat | donderdag 5 november 2015 @ 22:15 |
Was je me toch nog even voor, bevalt ie verder? | |
Nattekat | donderdag 5 november 2015 @ 22:22 |
Nog niet verder in verdiept, maar de verandering van 365 is niet leuk. | |
borisz | woensdag 18 november 2015 @ 13:48 |
https://www.noord-holland(...)OV-HaarlemIJmond.htm
| |
dennistd | woensdag 18 november 2015 @ 14:27 |
Ze gaan er al vast vanuit dat Connexxion ook dit keer weer de bezwaarprocedures wint? Tuurlijk, want voor dit soort overbruggingsconcessies wordt de hoofdprijs betaald | |
Ou-Tannu | zondag 22 november 2015 @ 20:00 |
retour ticket schadehersteller ? of enkele reis naar de sloop? | |
Peterselieman | zondag 22 november 2015 @ 20:12 |
ik denk dat ie niet meer hersteld wordt | |
Alexxxxx | zondag 22 november 2015 @ 20:13 |
zonde van die mooie deuren | |
Ou-Tannu | zondag 22 november 2015 @ 20:13 |
! | |
Peterselieman | zondag 22 november 2015 @ 20:14 |
Jij kijkt ook alleen daar maar naar he | |
Alexxxxx | zondag 22 november 2015 @ 20:33 |
Ben er al vier jaar vandaan volgens mij, dat is nog het ergste | |
Alexxxxx | zondag 22 november 2015 @ 20:34 |
Als ik dit vijf jaar terug had gezien had ik gedacht 'kut, morgenvroeg niet rustig aan beginnen...' En nu op zondagavond aan het werk om een deadline te halen Het kan verkeren | |
Ou-Tannu | zondag 22 november 2015 @ 20:39 |
t leven is moeilijk.. | |
Alexxxxx | zondag 22 november 2015 @ 20:54 |
het leven is heerlijk | |
Ou-Tannu | zondag 22 november 2015 @ 20:55 |
zolang er maar deuren zijn? | |
qu63 | dinsdag 24 november 2015 @ 21:21 |
Open deuren | |
dennistd | dinsdag 24 november 2015 @ 23:14 |
Met dit weer heb ik ze liever dicht | |
Fien1989 | woensdag 25 november 2015 @ 02:22 |
Als die voor sloop zou zijn dan zou ik nog best het zij- en achterdisplay willen hebben samen met de stuurkast... die lijken nog redelijk heel | |
Peterselieman | woensdag 25 november 2015 @ 12:28 |
Syntus is, zoals verwacht, in beroep gegaan tegen de gunning van de concessie Haarlem-IJmond aan xx http://www.ovpro.nl/bus/2(...)ssie-haarlem-ijmond/ | |
Nattekat | woensdag 25 november 2015 @ 13:29 |
Maar eens de nieuwe dienstregeling doorgenomen hier in Leiden en wat een droevenis weer... Lijn 37 is verlegd om een langere route te rijden, maar wel via het Bio Science Park (goed plan, daar is echt vraag). Laat die fucking bus dan aansluiten op de collegetijden Nu is er enkel 's ochtends om 8:50 en 8:51 (lijn 57) die bij mijn faculteit een aansluiting geeft (college om 9:00) en de rest van de dag is het telkens net te laat of minstens 20 minuten voor aanvang. Er zijn dus twee buslijnen die langsrijden en beiden rijden de hele dag ongeveer tegelijk weg van Leiden Centraal | |
Deezertje | donderdag 26 november 2015 @ 09:32 |
Alles buiten de stad of op een bedrijventerrein is nagenoeg onbereikbaar met het OV... Morgen een afspraak maar rijdt totaal geen bus langs. Moet 15-20 minuten lopen vanaf station. Dat is ook meteen wel mijn max. Een fiets is een optie, maar niet voor eenmalig gebruik. Zou ik er elke dag moeten zijn misschien wel, maar een halte op loopafstand is toch niet te veel gevraagd? Zijn er mensen die dagelijks naar hun werk gaan met het OV? Niet alle bedrijven zitten in de stad. Puur vanwege de slechte bereikbaarheid zou ik afhaken, maar ja geen rijbewijs dus geen keuze.. | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 18:31 |
zo vandaag nog even genoten van de oude dienstregeling en leuk wat kilometers gemaakt denk ik Lijn, Van, Naar 95, Joure Rotonde, Leeuwarden Borniastraat 114, Leeuwarden Borniastraat, Drachten van Knobelsdorffplein 18, Drachten van Knobelsdorffplein, Assen Busstation 110, Assen Busstation, Gieten OV-Knooppunt N33/N34 59, Gieten OV-Knooppunt N33/N34, Emmen Station 42, Emmen Station, Vlagtwedde Marke 14, Vlagtwedde Marke, Stadskanaal Busstation kosten: ¤15,82.. volgens google is dat met de auto al 229KM ( en dan volgt die niet eens de daadwerkelijke lijnen ) [ Bericht 17% gewijzigd door Ou-Tannu op 26-11-2015 18:40:22 ] | |
Nattekat | donderdag 26 november 2015 @ 18:32 |
Soms vormen bedrijventerreinen een soort (bijna) doodlopende straat. Daar een bus laten komen heeft geen zin. | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 18:37 |
True.. al zou het prima kunnen als verlenging van een bestaande lijn.. net als sommige streeklijnen aan het begin (of eind..) nog even een rondje door een woonwijk doen als een soft of stadsdienst | |
Nattekat | donderdag 26 november 2015 @ 18:41 |
Hier lopen twee lijnen door Roelofarendsveen, mijn werk zit op 20 minuten lopen van de halte. Probleem: beide lijnen hebben een beginpunt in Leiden en eindigen in Leimuiden en Schiphol. Hoe precies is dat op te lossen? | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 18:44 |
rondje rijden.. kijk maar eens naar lijn 28 van Arriva Fryslan | |
Peterselieman | donderdag 26 november 2015 @ 18:46 |
Wil je een paar cent besparen, dan stap je uit, laat je de bus een rondje rijden, loop jij ondertussen naar de overzijde van de weg en stapt weer in richting eindbestemming | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 18:47 |
Precies.. dat kan ook wel op industrie tereinen.. ( dat kansloze rondje dan ) | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 19:11 |
en waarom heeft er nou schijnbaar niemand een tool gemaakt waarmee je de lijnkilometers met peanuts kan berekenen? | |
Deezertje | donderdag 26 november 2015 @ 19:11 |
Ze hebben het hier wel geprobeerd; maar op de klassieke manier: halte tijden sluiten niet aan bij werktijden en ook in de spits slechts eens per half uur. Aansluitingen op station van 20 minuten stilstaand wachten... Gevolg: bijna geen reizigers. Nee zo is het OV geen aantrekkelijk alternatief | |
Nattekat | donderdag 26 november 2015 @ 19:56 |
9292? | |
qu63 | donderdag 26 november 2015 @ 21:50 |
Hoeveel peanuts is 1 kilometer? | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 23:50 |
staan daar nog de Kilometers? of moet ik dan zelf aan de reken met ritprijs - instaptarief / kilometerprijs? :/ | |
Nattekat | donderdag 26 november 2015 @ 23:53 |
Waar heb je de kilometers voor nodig? | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 23:55 |
dat ik wil weten hoeveel km ik gereist heb vandaag? | |
Nattekat | donderdag 26 november 2015 @ 23:55 |
Gewoon google maps een optie? | |
Ou-Tannu | donderdag 26 november 2015 @ 23:56 |
dan moet ik zelf de route uittekenen denk ik? en dat wil die iig niet voor t geheel in 1x ( dan kan ik op den duur geen route puntjes meer zetten :/ ) | |
Gnittoo | vrijdag 27 november 2015 @ 08:41 |
https://www.google.com/maps/timeline is trouwens wel geinig, kun je aan de hand van de gps op je telefoon zien waar je geweest bent | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 09:35 |
Ook handig dat thuis erop staat | |
Alexxxxx | vrijdag 27 november 2015 @ 12:34 |
Menaldum zo te zien? | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 12:40 |
Lijkt me wel | |
Nattekat | vrijdag 27 november 2015 @ 12:40 |
Dat lusje in Grou? | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 12:42 |
Lusje? Die bus is een flink aantal minuten bezig om door de soms vrij nauwe straten te rijden. | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 november 2015 @ 12:45 |
pas leuk als je iets moet met een gelede bus | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 12:48 |
in de begintijd van xx heeft die er wel gereden volgens mij. Toen waren die ProCity's nogal aan de krappe kant en hebben ze overal bussen weggetrokken, waaronder minimaal 15 geledes. Kwam je op de meest vreemde lijnen een bus van 18 meter tegen | |
Nattekat | vrijdag 27 november 2015 @ 12:49 |
Op de lijnennetkaart is het een lusje, hoe het gehucht eruit ziet staat er niet op | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 12:52 |
5000 inwoners noem ik geen gehucht. Ik weet wel hoe de straten daar lopen. Het is dat er zwaar verkeer doorheen moet, maar heel erg geschikt is het allemaal niet, vandaar dat die lus ook maar 1 kant op ligt. | |
Nattekat | vrijdag 27 november 2015 @ 13:01 |
De hoeveelheid inwoners staat er ook niet op | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 november 2015 @ 13:33 |
1 april humor.. lus de andere kant om gaan rijden | |
NoBody122 | vrijdag 27 november 2015 @ 15:03 |
Ik heb vrijwel alle lijnen (van/naar Leeuwarden, daarbuiten alleen een keer lijn 98 Bolsward-Makkum v.v.) wel eens geleed gereden, zelfs lijn 22 Grou valt nog best wel mee. Denk dat Holwerd (lijn 54), Akkrum (lijn 28) en Âldtsjerk (lijn 51) de 'riskantste' stukken bevatten, zo uit mijn hoofd. | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 november 2015 @ 15:06 |
denk ook wel dat je inprincipe ook overal wel geleed kan rijden... zolang het overige wegverkeer er rekening mee houd | |
qu63 | vrijdag 27 november 2015 @ 18:42 |
En dat is het grootste probleem in NL | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 november 2015 @ 18:57 |
$#!%!#@%#@ % loop ik mn route uit te tekenen op google maps.. mag ik op den duur geen route punten meer toevoegen :| | |
dennistd | vrijdag 27 november 2015 @ 19:52 |
Ik zou toch niet graag Boekelo in gaan met een gelede bus hoor: https://www.google.nl/map(...)4675a0!1m0!3e0?hl=nl Vooral van de Weleweg de Dirk Papestraat in... En achterin de Meester de Wolfstraat in de bocht | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 november 2015 @ 20:25 |
zo een deel van de route zo goed als dat ging uitgetekend.. inmiddels al over de 100KM | |
Peterselieman | vrijdag 27 november 2015 @ 20:58 |
Heb zelf wel eens geleed gereisd op mijn stamlijntje Het is met name het stukje Parkstraat en stukje Oostergoweg/Skûtsje waar het wat minder makkelijk rijden is. | |
NoBody122 | vrijdag 27 november 2015 @ 21:29 |
Deze afslag dus. Toegegeven; geen makkelijke bocht, maar zeker niet onmogelijk, tenzij het er helemaal dicht staat met auto's natuurlijk. Dat laatste geldt echter overal Mijn meest uitdagende prestatie is toch wel geweest, dat ik deze 'straat' helemaal uit ben gereden met een Ambassador (12m). Op dat moment niet echt grappig, met name omdat dat helemaal in het begin van mijn chauffeurschap was, maar als ik er nu aan terugdenk [ Bericht 14% gewijzigd door NoBody122 op 27-11-2015 21:40:39 ] | |
dennistd | vrijdag 27 november 2015 @ 21:36 |
Voorin dat parkeervak staat vaak een auto helaas... | |
Gnittoo | zaterdag 28 november 2015 @ 10:52 |
brugje in oudkerk zou ik niet aandurven met een gelede bus zonder meesturende achteras. met een gelede volvo ( ) was het wel goed te doen.. dat smalle stukje valt nog wel mee, figuren die voor de bloemenzaak foutparkeren | |
Darkwing_Duck | zaterdag 28 november 2015 @ 11:31 |
Waar is dit | |
Nattekat | zaterdag 28 november 2015 @ 11:37 |
Incheckpaal | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 11:41 |
In een lijndienst tussen NL en België. [ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 28-11-2015 11:42:02 ] | |
Gnittoo | zaterdag 28 november 2015 @ 11:46 |
iveco van connexxion. zeeland? maar wat is dat voor apparatuur? 1 lijkt me een ov-chip oplader? | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 11:55 |
1 is een Belgisch apparaat om papieren kaartjes met magneetstrip te 'composteren'. | |
larsico | zaterdag 28 november 2015 @ 12:18 |
Ziet er uit als ergens in de buurt van Breskens | |
qu63 | zaterdag 28 november 2015 @ 12:31 |
En daarom mag je niet binnen 5 meter van een bocht parkeren Moet je eens de Ardennen in rijden met 13 meter bus met aanhanger je schrikt je rot als die takken je voorruit en dak raken! | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 12:38 |
1 is een machine om ouderwetse Belgische kaartjes met magneetstrip te "ontwaarden". 2 is een scanner voor de Mobib, de Belgische OV-Chipkaart. | |
dennistd | zaterdag 28 november 2015 @ 13:03 |
Maar ik zie ook twee verschillende kaartlezers: een grijze van Thales, zoals bij Cxx in gebruik, en een gele van Prodata zoals o.a. Syntus ze heeft. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 28 november 2015 @ 13:23 |
Klopt, lijn Breskens Brugge Die prodata ontwaarder was voor Mobib... Op de terugweg mochten we vanaf Westkapelle al inchecken, normaal gaat dat pas vanaf Sluis... Geen idee of we daarvoor uiteindelijk extra betaald hebben (Dus de kilometers Westkapelle-Sluis) | |
marcel.nl | zaterdag 28 november 2015 @ 13:39 |
In de Lijn 19 hadden ze die dingen ook altijd | |
Peterselieman | zaterdag 28 november 2015 @ 16:20 |
Daarom juist | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 13:25 |
Tijdhalte: halte waar bus wacht tot vertrektijd, niet halte waar bus 2 minuten te vroeg weg gaat Gelukkig zag ik dit thuis al aankomen, maar echt... | |
dennistd | woensdag 2 december 2015 @ 13:31 |
Maar is die tijdhalte ook nog een echte tijdhalte? In Twente zijn er verschillende haltes waar nog een sticker 'tijdhalte' op zit, maar die in het systeem geen tijdhalte meer zijn. En andersom komt ook voor: in de boordcomputer is het een tijdhalte, maar er zit geen sticker op het haltebord. | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 13:35 |
100% zeker. Staat ook zo op de lijnennetkaart. Stadsbussen op de streekdienst, ook geweldig Gelukkig had die bus nog geen chauffeur en kwam het alternatief op tijd. | |
GrumpyCat | woensdag 2 december 2015 @ 20:57 |
Tijdhalted zijn in principe verleden tijd, bussen horen nooit te vroeg te vertrekken...alleen kunnen ze vaak niet midden op de weg wachten. | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 20:58 |
Alle haltes van die lijn hebben een eigen halteplaats. | |
GrumpyCat | woensdag 2 december 2015 @ 21:00 |
Dan is het idd scheef als ze te vroeg vertrekken. De opdrachtgever gaat daar echt op afrekenen... | |
Ou-Tannu | woensdag 2 december 2015 @ 21:10 |
OV info app <3 weet je meteen hoeveel vertraging er is | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 21:11 |
OVAUB deed het voor mij Als ik dat niet gecheckt had was ik te laat geweest. | |
Ou-Tannu | woensdag 2 december 2015 @ 21:14 |
| |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 21:15 |
Nep, bussen op Leiden Centraal hebben geen vast perron | |
Ou-Tannu | woensdag 2 december 2015 @ 21:20 |
achtergesteld gebied dus | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 21:21 |
Nee, achtergestelde vervoerder Sinds Arriva hier de dienst uit maakt en nieuwe DRIS'en zijn geïnstalleerd, is de complete installatie van Leiden Centraal om zeep geholpen. Vroegah zat er wel logica in. | |
GrumpyCat | woensdag 2 december 2015 @ 21:25 |
Voel me wel aangesproken nu | |
Ou-Tannu | woensdag 2 december 2015 @ 21:41 |
Goed.. waar zal ik vandaag mijn bus aantreffen elke dag weer een verassing? | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 21:42 |
Los het op | |
Nattekat | woensdag 2 december 2015 @ 21:44 |
Meestal stopt 365 wel op 2 of 3 en de bussen richting Katwijk op 1. Soms (zoals vandaag) vertrekt er een bus naar Katwijk (vermomd als stadsbus) vanaf 4 en soms (zoals gisteren) vertrekt 365 vanaf 1 Moraal: Bij twijfel in de menigte voor de bushalte staan en naar de bus lopen zodra ie klaar staat. | |
Peterselieman | dinsdag 8 december 2015 @ 16:39 |
Arriva mag de komende jaren het busvervoer verzorgen in Zuid-Oost Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland http://www.fryslan.frl/16(...)yslan-en-op-het-wad/ Een van de zaken die ze geboden hebben is elektrisch busvervoer op de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Schiermonnikoog dus | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 16:57 |
| |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 17:02 |
Wat tegen Arriva? Beter dan Connexxion. Alles beter dan Connexxion. | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 17:03 |
daar gaat mn optie om spotgoedkoop te reizen in noord nederland :| | |
Peterselieman | dinsdag 8 december 2015 @ 17:09 |
is wel true ja, want nu kun je in de daluren voor 10 euro een heel eind komen. Straks kom je dan vanuit Groningen of Drenthe niet verder dan Drachten | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 17:14 |
Arriva moet dus ook GD annexeren? | |
Cassius | dinsdag 8 december 2015 @ 17:52 |
Dat stond in hun BYDbook? Sorry, kon het niet laten | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 17:55 |
Precies! dan betaal ik een keer zo veel voor de zelfde rit :| nu voor veel te veel geld 12km met de OV FAALkaart en dan voor 10 euro onbeperkt verder cruisen....... | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 17:56 |
Nee.. gewoon opbokken en lekker de consessie aan Qbuzz blijven gunnen | |
Peterselieman | dinsdag 8 december 2015 @ 17:56 |
Nee, met Kubus om tafel voor een dagkaart Noord-Nederland oid | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 17:57 |
Gewoon het spoornetwerk uitbreiden. | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 17:58 |
dat is een utopie | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:05 |
Gaat nooit gebeuren. Arriva is een beetje anti-samenwerken gebleken toen HWGO werd gewonnen. Als de provincie het belangrijk vond, stond het in het PvE. | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:07 |
Precies.. dus dan blaf ik zelf wel wat EXTRA CO2 de lucht in met een verbrandingsmotor | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:09 |
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussen Of jullie krijgen alle amba's uit HWGO | |
Peterselieman | dinsdag 8 december 2015 @ 18:10 |
Nee, die gaan naar Dordt en omstreken | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:11 |
elektrisch.. ja en extra CO2 uitstoot in de eemshaven.. elektrisch rijden.. probleem verplaatsen | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:12 |
Arme Dordrecht-en-omstreken-bewoners Hier rijdt er ook al eentje rond, lelijke dingen... | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:13 |
Beter dan CO2 op beide plekken | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:14 |
Echte bussen bestaan ook niet meer helaas :| comfort level is de afgelopen jaren wel enorm gekelderd.. en nee 4G WiFi en USB laders overal is geen comfort verhoging! | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:16 |
Er rijden Volvo 8900's Op mijn stamlijn. Heerlijke bussen | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:23 |
vroegah was alles beter.. | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:30 |
Toch niet serieus deze, hoop ik? Vroeger reden er niks dan Amba's hier, nu Citea's en Volvo's. (De brakke Leidse stadsbussen tellen niet) | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:31 |
pre-amba tijd | |
Peterselieman | dinsdag 8 december 2015 @ 18:33 |
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje. | |
Nattekat | dinsdag 8 december 2015 @ 18:36 |
Één keer in Alphen moeten bussen, dat nooit meer... liever de nieuwe Citea's. | |
Ou-Tannu | dinsdag 8 december 2015 @ 18:37 |
Ach.. tijd om weer bussen te bouwen zo als vroeger... zweven over de weg in een MB | |
borisz | donderdag 10 december 2015 @ 07:05 |
Vanmiddag mijn gewonnen busrijles . Uithoorn en omgeving kijk uit. | |
dennistd | donderdag 10 december 2015 @ 12:21 |
Succes ermee! | |
borisz | donderdag 10 december 2015 @ 18:21 |
Was erg leuk . En wennen vooral. Bochten, veel eerder gas loslaten bij rood en scherpe bochten. Maar overall ging het best prima. | |
qu63 | donderdag 10 december 2015 @ 19:29 |
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten? Heb nu 8 jaar mn D maar nog steeds is het wennen | |
borisz | donderdag 10 december 2015 @ 22:57 |
Geen idee. Ging met de bus weer terug naar huis Ik heb geen eigen auto en rij verder normaal veel te weinig. | |
Peterselieman | maandag 28 december 2015 @ 12:08 |
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert. http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/ Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht. | |
Jofunu-kun | maandag 28 december 2015 @ 12:27 |
Nu 6, en C sinds m'n 19e, maar nergens last van eigenlijk, ik pas me snel aan | |
Mr.Jorn. | maandag 28 december 2015 @ 14:51 |
Ook heeft het met een wijziging van WP2000 te maken omtrent de duur van concessies. | |
Nattekat | maandag 28 december 2015 @ 14:57 |
Ik ben toch meer voorstander van 6 jaar + 2x verlengen dan 8 jaar + 1x verlengen, dus kan deze keus alleen maar toejuichen. 8 jaar is best lang. | |
Sjeeser | maandag 28 december 2015 @ 19:21 |
Mooi! Ik was destijds ontzettend blij met de overgang van Arriva naar QBuzz (eindelijk fatsoenlijke bussen), dus van mij mogen ze nog een flink aantal jaren in Groningen en Drenthe blijven scheuren! | |
vaduz | maandag 28 december 2015 @ 19:48 |
Beter nationaliseren ze het weer gewoon terug. | |
Nattekat | maandag 28 december 2015 @ 19:50 |
Nee. | |
vaduz | maandag 28 december 2015 @ 19:51 |
Hoezo niet? | |
Nattekat | maandag 28 december 2015 @ 20:20 |
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed. | |
vaduz | maandag 28 december 2015 @ 20:22 |
Vervoer is er anders echt niet beter op geworden. Enkel duurder. Degene die er op vooruit zijn gegaan zijn buitenlandse aandeelhouders, die genadeloos hun zakken hebben kunnen vullen. | |
marcel.nl | maandag 28 december 2015 @ 20:58 |
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan | |
vaduz | maandag 28 december 2015 @ 21:00 |
Heeft ook te maken met kunstmatig hoge onderhoudskosten door de busfabrikanten zelf. | |
qu63 | maandag 28 december 2015 @ 23:15 |
Probleem is vooral dat de eisen ieder half jaar veranderen. Lage vloer, stiller, lagere uitstoot, groter bereik, electrisch, gas, diesel maar dan wel euro6, toch maar weer electrisch maar dan wel met inductieoplaadpunten, ohnee dan moet de gemeente ook wat doen dus we willen weer euro 6, minder bussen en meer belbussen, etc, etc. Als busbedrijf móet je ze wel binnen 10 jaar afschrijven, iets wat trouwens heel normaal is in de transportsector. De hele 2e hands markt draait op die 10 jaar. 10 jaar in Europa, daarna 10 jaar in t Oostblok, daarna door naar Afrika/Zuid-Amerika tot ze van ellende uitelkaar vallen | |
qu63 | maandag 28 december 2015 @ 23:43 |
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leveren | |
Nattekat | dinsdag 29 december 2015 @ 11:03 |
Het is alleen de vraag wat. | |
Mr.Jorn. | dinsdag 29 december 2015 @ 14:50 |
Marktwerking in het OV is tot bepaalde hoogte best goed te praten. Het klanttevredenheidscijfer is sinds de invoering van WP2000 (waarin aanbestedingen voor OV zijn vastgelegd) ruim een punt gestegen, daarbij is het OV op een heleboel vlakken goedkoper geworden door de efficiencyslag die bedrijven hebben gemaakt. In Engeland heb je het voorbeeld van hoe het niet moet qua marktwerking, daar is het te ver doorgeslagen en heb je een van de slechtste OV-systemen van Europa. Dat bussen een wegwerpproduct zijn geworden is vrij logisch in deze tijd. De technologische ontwikkelingen die bijvoorbeeld duurzaamheid beïnvloeden gaan zo snel, dat een bus simpelweg niet langer dan 10 jaar mee kan. Daar is de vraag ook niet meer naar en daar worden ze ook niet op gebouwd. Ook in Groningen Drenthe, nu de verlenging doorgaat worden 50 bussen uit 2009 (dus 6 jaar oud) vervangen voor 50 nieuwe Euro 6 bussen... time flies.. Dat het OV duurder is geworden is deels te verklaren door een inflatiecorrectie (en daarmee dus niet duurder) en aan de andere kant door het finetunen van de marktwerking. We zijn pas 15 jaar aan het aanbesteden en de overheden krijgen steeds beter in de smiezen hoe een zo optimaal OV-product voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Om daar te komen moet je een proces door, wat we dus de afgelopen 15 jaar hebben doorlopen. Waar het gaat eindigen geen idee, maar het zal iig niet zo moeten worden als in Engeland Vergeet niet: we hebben een van de allerbeste OV-systemen van de wereld (na Zwitserland en op bepaalde fronten Japan) dus het is ook te relativeren hoe 'slecht' het hier allemaal wel niet is. | |
Zug-Chef | dinsdag 29 december 2015 @ 15:05 |
Maar ik snap nog steeds niet dat het blijkbaar zomaar kan (ok niet zomaar, maar toch), dat er tot twee keer toe onderhands verlengd wordt. Alsof een andere vervoerder niet goede afspraken kan maken met wegbeheerders vanwege al die werkzaamheden die er op komst zijn. Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat ik bij de concurrent van de huidige vervoer zit.. | |
Mr.Jorn. | dinsdag 29 december 2015 @ 15:26 |
De eerste keer onderhands verlengen staat gewoon in het bestek, dat gebeurt regelmatig. Dan is de concessieduur bijvoorbeeld 6 jaar + 2 jaar optioneel, mits goed functioneren. Daarmee heeft de overheid een mogelijkheid te verlengen als het goed gaat en eerder op te zeggen als het niet goed gaat. De tweede keer verlengen heeft te maken met nieuwe regelgeving, die zegt dat concessies flexibeler zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet, dan moet je het vonnis maar lezen Daarom is de FMN ook in beroep gegaan tegen het besluit van het OV-bureau om voor de tweede keer te verlengen, maar uiteindelijk heeft de rechter anders besloten.. | |
Zug-Chef | dinsdag 29 december 2015 @ 15:31 |
Die eerste keer verlengen snap ik, zo'n beetje elke concessie heeft een optionele verlengingsmogelijkheid. Maar het ging mij om die tweede keer verlengen. Blijkbaar is dat dus iets nieuws. In theorie kan dus vanaf heden elke korte concessie net zo lang verlengd gaan worden tot 10 jaar, mits er goed gepresteerd wordt. Dat is best wel bizar. | |
Mr.Jorn. | dinsdag 29 december 2015 @ 16:34 |
Het heeft dus niets te maken met de prestaties van de vervoerder. Natuurlijk wordt er alleen verlengd op het moment dat de opdrachtgever tevreden is, maar daar gaat de regelgeving niet over. Het zijn bijzondere omstandigheden (infrastructuur rondom de stad) in combinatie met die nieuwe wetgeving. Je kan dus niet eeuwig blijven verlengen, maar een tweede keer verlengen is niet de eerste keer als ik mij niet vergis.. Het is in dat opzicht ook niet heel raar hoor, bijna elke concessie schuift op naar de maximum termijn, welke in het geval van busvervoer 10 jaar is. Behalve Friesland, omdat die over een paar jaar tegelijk met de treintjes moet worden over aanbesteed.. | |
Mr.Jorn. | zaterdag 2 januari 2016 @ 10:18 |
http://www.ovmagazine.nl/(...)ningen-drenthe-1910/ | |
Ou-Tannu | zaterdag 2 januari 2016 @ 13:51 |
Qbuzz | |
marcel.nl | zaterdag 2 januari 2016 @ 14:13 |
Ja, positief nieuws na het debacle in Limburg. Grapje mijnerzijds: | |
Darkwing_Duck | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:01 |
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is... http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/ Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro.... Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken) Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen Echt waar zijn ze mee bezig | |
Ou-Tannu | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:55 |
mensen uit het OV jagen? of hopen dat men liever een kaartje bij de sjoof koopt... want dat is direct int spaarvarken van de vervoerder | |
derLudolf | woensdag 20 januari 2016 @ 01:27 |
Iets leuks voor een basfappert? V&A / [TK] Diverse flip-dot bestemmingsborden uit bussen :-) | |
bjanaan | maandag 25 januari 2016 @ 00:04 |
Kan iemand mij helpen met een busabbonoment? Ik reis elke maandag t/m vrijdag naar Almere. Eerst pak ik op Soest-Zuid bus 70 naar Hilversum CS ik stap uit in Hilversum op halte Arenapark en vanuit Arenapark pak ik de bus 156 naar Almere Centrum via Blaricum Carpoolplaats. In Almere stap ik uit op de halte Veluwsekant. Als ik een klaar ben met werken stap ik op een halte voor de Veluwsekant volgens mij heet die Veluwezoom. Ik weet dat mijn abbonoment Noordzone heet maar weet niet de juiste sterwaarde. | |
dennistd | maandag 25 januari 2016 @ 00:13 |
Volgens het geweldige (ahum) 9292 zou je een 4 sterren met centrumzone 5960 nodig hebben: http://9292.nl/prijsindic(...)01-25T0830?trein=off Te bestellen via https://shop.connexxion.n(...)one-abonnement-maand maar voor de zekerheid zou ik Connexxion even bellen. | |
bjanaan | maandag 25 januari 2016 @ 00:20 |
Heb nu zoals ik elke week eigenlijk weer doe ¤50.- op m'n ov geknald | |
Merode32 | zondag 31 januari 2016 @ 14:18 |
Weet iemand wat de maximale helling is voor ov bussen? | |
qu63 | zondag 31 januari 2016 @ 22:46 |
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken? Of knielen links/rechts? Of hoeveel ze naar links/rechts kunnen leunen zonder om te vallen? Wat dat laatste betreft, ze kunnen best wat hebben: Oh, en de Chinezen kunnen er ook wat van \ Vooral dat Engels! [ Bericht 6% gewijzigd door qu63 op 31-01-2016 22:53:16 ] | |
Merode32 | zondag 31 januari 2016 @ 22:47 |
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzo Ik heb ergens gelezen dat het nax 12% is maar dat vind ik aardig veel | |
qu63 | zondag 31 januari 2016 @ 22:57 |
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot.. Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is | |
Merode32 | zondag 31 januari 2016 @ 22:59 |
Ik denk niet dat de hoek het probleem is, maximale hellingspercentages zijn meestal afhankelijk van motorvermogen en kracht. Een trein kan een maximale helling nemen van 5% per meter een tram 3% | |
Merode32 | zondag 31 januari 2016 @ 23:01 |
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid. | |
dennistd | zondag 31 januari 2016 @ 23:01 |
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton. | |
dennistd | zondag 31 januari 2016 @ 23:04 |
De voor- en achterkant kunnen een maximale hoek van 7-8 graden aan als het het snel even nameet met paint shop pro | |
Merode32 | zondag 31 januari 2016 @ 23:07 |
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden. | |
dennistd | zondag 31 januari 2016 @ 23:07 |
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen. | |
dennistd | zondag 31 januari 2016 @ 23:27 |
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW. Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel. Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht. Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg. Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee. | |
derLudolf | zondag 31 januari 2016 @ 23:42 |
Ik vind lijnbussen sowieso maar weinig vermogen hebben. Die gelede Citaro heeft 300pk op een totale massa van 28 ton volgens het kenteken. Neem je deze jongen [img][img]http://i1299.photobucket.com/albums/ag61/ludofaki/IMG_20151023_164258553_zpso2jujbq6.jpg[/img] [/img] die mag volgend de RDW 24ton zijn en heeft 420pk. Natuurlijk is een touringcar wat hoger en rijdt die harder (100ipv80) maar als ik hoor hoe de motor van een normale lijnbus soms moet werken... Volgens mij is er best veel brandstof te besparen door ze er een krachtigere motor in te leggen. | |
qu63 | maandag 1 februari 2016 @ 00:11 |
Grappig, ik heb eens aan OBDII-lezer aan onze Temsa Safari HD gehangen. Tijdens het wegrijden bij een Frans tolpoortje met volle bus (+50 personen plus bagage) met aanhanger (met 50+ fietsen) hadden we nog geen 10% nodig van de 2000nm nodig die ons DAFje kan leveren. Wel met 300pk btw Deze bus dus: | |
Fien1989 | maandag 1 februari 2016 @ 01:06 |
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer? Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doen En ook nog eens vrijwel lege bus... Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen? Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 februari 2016 @ 18:19 |
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt? | |
Ou-Tannu | dinsdag 2 februari 2016 @ 21:11 |
enige logica die ik kan bedenken is dat het gewoon harder cashen is bij vergeten uit te checken? tegen zwartrijders helpt t nie echt | |
Ou-Tannu | dinsdag 2 februari 2016 @ 21:15 |
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven | |
Ou-Tannu | dinsdag 2 februari 2016 @ 22:21 |
en dan nog even dit: | |
Peterselieman | dinsdag 2 februari 2016 @ 22:24 |
Corrosie is niet goed voor de accu's | |
Ou-Tannu | dinsdag 2 februari 2016 @ 22:38 |
en de overige metalen onderdelen gelukkig is het meer plastic tegenwoordig.. | |
Nattekat | dinsdag 2 februari 2016 @ 22:40 |
Wou al zeggen, het is niet zo dat regen al enorm dodelijk is. | |
Fien1989 | dinsdag 2 februari 2016 @ 23:05 |
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental: Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er. Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil | |
Ou-Tannu | dinsdag 2 februari 2016 @ 23:19 |
gewoon AWD! | |
Fien1989 | dinsdag 2 februari 2016 @ 23:38 |
Met alleen FWD of RWD kom je er ook hoor | |
qu63 | woensdag 3 februari 2016 @ 22:23 |
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen | |
Ou-Tannu | woensdag 3 februari 2016 @ 22:35 |
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor.. | |
dennistd | woensdag 3 februari 2016 @ 22:45 |
Klopt | |
Ou-Tannu | woensdag 3 februari 2016 @ 22:48 |
schiet dan toch nog steeds niet op behalve dat t als het goed is geen diesel kost | |
dennistd | woensdag 3 februari 2016 @ 22:52 |
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair). | |
qu63 | woensdag 3 februari 2016 @ 23:10 |
Van 1250 naar 1300 ja, nog steeds in t groen En afremmen doet ie niet, hij zorgt er wel voor dat je niet te snel te snel gaat, want de 110 haalt ie nog steeds.. | |
Ou-Tannu | woensdag 3 februari 2016 @ 23:33 |
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet ) | |
Peterselieman | donderdag 4 februari 2016 @ 13:07 |
Voor de liefhebber: Connexxion test vanaf halverwege deze maand een Mercedes Capacity L rondom Schiphol op de lijnen 300 en 197. http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-in-rondom-schiphol/ Zit nog wel een klein foutje in het artikel, want in Groningen rijden niet zeven, maar negen Capacity's rond | |
qu63 | donderdag 4 februari 2016 @ 13:20 |
Als je bijna beneden bent terug van 12 naar 11, gas intrappen (doet niets, want >100kmu) en zodra je onder 100km/u zit klimt ie meteen naar boven | |
_JdM_ | donderdag 4 februari 2016 @ 15:22 |
Daarnaast: Lijn 300 komt niet in Alkmaar (maar in Haarlem). En de bus kan in Haarlem niet keren (busstation te krap) De bus gaat rijden op lijn 310. (Amsterdam Zuid-Schiphol-Nieuw Vennep P&R) |