quote:Op woensdag 2 december 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Nep, bussen op Leiden Centraal hebben geen vast perron
achtergesteld gebied dusquote:Op woensdag 2 december 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Nep, bussen op Leiden Centraal hebben geen vast perron
Nee, achtergestelde vervoerderquote:
Goed.. waar zal ik vandaag mijn bus aantreffenquote:Op woensdag 2 december 2015 21:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, achtergestelde vervoerder
Sinds Arriva hier de dienst uit maakt en nieuwe DRIS'en zijn geïnstalleerd, is de complete installatie van Leiden Centraal om zeep geholpen. Vroegah zat er wel logica in.
Meestal stopt 365 wel op 2 of 3 en de bussen richting Katwijk op 1. Soms (zoals vandaag) vertrekt er een bus naar Katwijk (vermomd als stadsbus) vanaf 4 en soms (zoals gisteren) vertrekt 365 vanaf 1quote:Op woensdag 2 december 2015 21:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Goed.. waar zal ik vandaag mijn bus aantreffen![]()
elke dag weer een verassing?
quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:39 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva mag de komende jaren het busvervoer verzorgen in Zuid-Oost Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland
http://www.fryslan.frl/16(...)yslan-en-op-het-wad/
Een van de zaken die ze geboden hebben is elektrisch busvervoer op de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Schiermonnikoog dus
Wat tegen Arriva? Beter dan Connexxion. Alles beter dan Connexxion.quote:
daar gaat mn optie om spotgoedkoop te reizen in noord nederland :|quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat tegen Arriva? Beter dan Connexxion. Alles beter dan Connexxion.
is wel true ja, want nu kun je in de daluren voor 10 euro een heel eind komen. Straks kom je dan vanuit Groningen of Drenthe niet verder dan Drachtenquote:Op dinsdag 8 december 2015 17:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
daar gaat mn optie om spotgoedkoop te reizen in noord nederland :|
Dat stond in hun BYDbook? Sorry, kon het niet latenquote:Op dinsdag 8 december 2015 16:39 schreef Peterselieman het volgende:Een van de zaken die ze geboden hebben is elektrisch busvervoer op de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Schiermonnikoog dus
Precies! dan betaal ik een keer zo veel voor de zelfde rit :| nu voor veel te veel geld 12km met de OV FAALkaart en dan voor 10 euro onbeperkt verder cruisen.......quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is wel true ja, want nu kun je in de daluren voor 10 euro een heel eind komen. Straks kom je dan vanuit Groningen of Drenthe niet verder dan Drachten
Nee, met Kubus om tafel voor een dagkaart Noord-Nederland oidquote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Nee.. gewoon opbokken en lekker de consessie aan Qbuzz blijven gunnen
Gewoon het spoornetwerk uitbreiden.quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Nee.. gewoon opbokken en lekker de consessie aan Qbuzz blijven gunnen
dat is een utopiequote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nee, met Kubus om tafel voor een dagkaart Noord-Nederland oid
Gaat nooit gebeuren. Arriva is een beetje anti-samenwerken gebleken toen HWGO werd gewonnen.quote:
Precies.. dus dan blaf ik zelf wel wat EXTRA CO2 de lucht in met een verbrandingsmotorquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren. Arriva is een beetje anti-samenwerken gebleken toen HWGO werd gewonnen.
Als de provincie het belangrijk vond, stond het in het PvE.
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Precies.. dus dan blaf ik zelf wel wat EXTRA CO2 de lucht in met een verbrandingsmotor
Nee, die gaan naar Dordt en omstrekenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussen
Of jullie krijgen alle amba's uit HWGO
elektrisch.. ja en extra CO2 uitstoot in de eemshaven.. elektrisch rijden.. probleem verplaatsenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussen
Of jullie krijgen alle amba's uit HWGO
Arme Dordrecht-en-omstreken-bewonersquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nee, die gaan naar Dordt en omstreken
Beter dan CO2 op beide plekkenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
elektrisch.. ja en extra CO2 uitstoot in de eemshaven.. elektrisch rijden.. probleem verplaatsen
Echte bussen bestaan ook niet meer helaas :|quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Arme Dordrecht-en-omstreken-bewoners
Hier rijdt er ook al eentje rond, lelijke dingen...
Er rijden Volvo 8900's Op mijn stamlijn. Heerlijke bussenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Echte bussen bestaan ook niet meer helaas :|
comfort level is de afgelopen jaren wel enorm gekelderd..
en nee 4G WiFi en USB laders overal is geen comfort verhoging!
vroegah was alles beter..quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er rijden Volvo 8900's Op mijn stamlijn. Heerlijke bussen
Toch niet serieus deze, hoop ik?quote:
pre-amba tijdquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch niet serieus deze, hoop ik?
Vroeger reden er niks dan Amba's hier, nu Citea's en Volvo's. (De brakke Leidse stadsbussen tellen niet)
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch niet serieus deze, hoop ik?
Vroeger reden er niks dan Amba's hier, nu Citea's en Volvo's. (De brakke Leidse stadsbussen tellen niet)
Één keer in Alphen moeten bussen, dat nooit meer... liever de nieuwe Citea's.quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.
Ach.. tijd om weer bussen te bouwen zo als vroeger... zweven over de weg in een MBquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.
Succes ermee!quote:Op donderdag 10 december 2015 07:05 schreef borisz het volgende:
Vanmiddag mijn gewonnen busrijles. Uithoorn en omgeving kijk uit.
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?quote:Op donderdag 10 december 2015 18:21 schreef borisz het volgende:
Was erg leuk. En wennen vooral. Bochten, veel eerder gas loslaten bij rood en scherpe bochten.
Maar overall ging het best prima.
Geen idee. Ging met de bus weer terug naar huisquote:Op donderdag 10 december 2015 19:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?
Heb nu 8 jaar mn D maar nog steeds is het wennen
Nu 6, en C sinds m'n 19e, maar nergens last van eigenlijk, ik pas me snel aanquote:Op donderdag 10 december 2015 19:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?
Heb nu 8 jaar mn D maar nog steeds is het wennen
Ook heeft het met een wijziging van WP2000 te maken omtrent de duur van concessies.quote:Op maandag 28 december 2015 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert.
http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/
Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht.
Beter nationaliseren ze het weer gewoon terug.quote:Op maandag 28 december 2015 14:57 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben toch meer voorstander van 6 jaar + 2x verlengen dan 8 jaar + 1x verlengen, dus kan deze keus alleen maar toejuichen.
8 jaar is best lang.
Nee.quote:Op maandag 28 december 2015 19:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
Beter nationaliseren ze het weer gewoon terug.
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.quote:
Vervoer is er anders echt niet beter op geworden. Enkel duurder. Degene die er op vooruit zijn gegaan zijn buitenlandse aandeelhouders, die genadeloos hun zakken hebben kunnen vullen.quote:Op maandag 28 december 2015 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaanquote:Op maandag 28 december 2015 20:22 schreef vaduz het volgende:
[..]
Vervoer is er anders echt niet beter op geworden. Enkel duurder. Degene die er op vooruit zijn gegaan zijn buitenlandse aandeelhouders, die genadeloos hun zakken hebben kunnen vullen.
Heeft ook te maken met kunstmatig hoge onderhoudskosten door de busfabrikanten zelf.quote:Op maandag 28 december 2015 20:58 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan
Probleem is vooral dat de eisen ieder half jaar veranderen. Lage vloer, stiller, lagere uitstoot, groter bereik, electrisch, gas, diesel maar dan wel euro6, toch maar weer electrisch maar dan wel met inductieoplaadpunten, ohnee dan moet de gemeente ook wat doen dus we willen weer euro 6, minder bussen en meer belbussen, etc, etc.quote:Op maandag 28 december 2015 20:58 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leverenquote:Op maandag 28 december 2015 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.
Het is alleen de vraag wat.quote:Op maandag 28 december 2015 23:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leveren
De eerste keer onderhands verlengen staat gewoon in het bestek, dat gebeurt regelmatig. Dan is de concessieduur bijvoorbeeld 6 jaar + 2 jaar optioneel, mits goed functioneren. Daarmee heeft de overheid een mogelijkheid te verlengen als het goed gaat en eerder op te zeggen als het niet goed gaat. De tweede keer verlengen heeft te maken met nieuwe regelgeving, die zegt dat concessies flexibeler zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet, dan moet je het vonnis maar lezenquote:Op dinsdag 29 december 2015 15:05 schreef Zug-Chef het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet dat het blijkbaar zomaar kan (ok niet zomaar, maar toch), dat er tot twee keer toe onderhands verlengd wordt. Alsof een andere vervoerder niet goede afspraken kan maken met wegbeheerders vanwege al die werkzaamheden die er op komst zijn.
Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat ik bij de concurrent van de huidige vervoer zit..
Het heeft dus niets te maken met de prestaties van de vervoerder. Natuurlijk wordt er alleen verlengd op het moment dat de opdrachtgever tevreden is, maar daar gaat de regelgeving niet over. Het zijn bijzondere omstandigheden (infrastructuur rondom de stad) in combinatie met die nieuwe wetgeving. Je kan dus niet eeuwig blijven verlengen, maar een tweede keer verlengen is niet de eerste keer als ik mij niet vergis..quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Die eerste keer verlengen snap ik, zo'n beetje elke concessie heeft een optionele verlengingsmogelijkheid. Maar het ging mij om die tweede keer verlengen. Blijkbaar is dat dus iets nieuws. In theorie kan dus vanaf heden elke korte concessie net zo lang verlengd gaan worden tot 10 jaar, mits er goed gepresteerd wordt. Dat is best wel bizar.
Qbuzzquote:Op maandag 28 december 2015 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert.
http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/
Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht.
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...
http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/
Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....
Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
![]()
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen
Echt waar zijn ze mee bezig![]()
mensen uit het OV jagen? of hopen dat men liever een kaartje bij de sjoof koopt... want dat is direct int spaarvarken van de vervoerderquote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...
http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/
Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....
Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
![]()
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen
Echt waar zijn ze mee bezig![]()
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?quote:Op zondag 31 januari 2016 14:18 schreef Merode32 het volgende:
Weet iemand wat de maximale helling is voor ov bussen?
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzoquote:Op zondag 31 januari 2016 22:46 schreef qu63 het volgende:
[..]
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?
Of knielen links/rechts?
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..quote:Op zondag 31 januari 2016 22:47 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzo
Ik heb ergens gelezen dat het nax 12% is maar dat vind ik aardig veel
Ik denk niet dat de hoek het probleem is, maximale hellingspercentages zijn meestal afhankelijk van motorvermogen en kracht.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]
Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is
De voor- en achterkant kunnen een maximale hoek van 7-8 graden aan als het het snel even nameet met paint shop proquote:Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]
Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef dennistd het volgende:
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton.
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef Merode32 het volgende:
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid.
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.
Ik vind lijnbussen sowieso maar weinig vermogen hebben.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Grappig, ik heb eens aan OBDII-lezer aan onze Temsa Safari HD gehangen. Tijdens het wegrijden bij een Frans tolpoortje met volle bus (+50 personen plus bagage) met aanhanger (met 50+ fietsen) hadden we nog geen 10% nodig van de 2000nm nodig die ons DAFje kan leveren. Wel met 300pk btwquote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef dennistd het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.
enige logica die ik kan bedenken is dat het gewoon harder cashen is bij vergeten uit te checken?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro
Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro
Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt?
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :pquote:Op maandag 1 februari 2016 01:06 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?
Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doenEn ook nog eens vrijwel lege bus...
Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen?Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50...
en de overige metalen onderdelenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
Corrosie is niet goed voor de accu's
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenlandquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
gewoon AWD!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 23:05 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenlandHet zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij
Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental:
Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er.
Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzoquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzoEn met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen
Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen
Kloptquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
schiet dan toch nog steeds niet opbehalve dat t als het goed is geen diesel kost
Van 1250 naar 1300 ja, nog steeds in t groenquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnellingquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:52 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).
Als je bijna beneden bent terug van 12 naar 11, gas intrappen (doet niets, want >100kmu) en zodra je onder 100km/u zit klimt ie meteen naar bovenquote:Op woensdag 3 februari 2016 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling![]()
en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |