blup | donderdag 29 september 2011 @ 12:38 |
Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto. Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen. Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn: "Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien." "Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken." Handige links: Autobandenmarkt.nl Auto-onderdelen.com H-base Mijngarage.nl Onderdelenzoeker.nl Handige PTA topics: Autoradio installeren. Hoe werkt een differentieel Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer [remmen] Rood waarschuwingslampje brandt Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap? Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder Het grote autopoets- en -wastopic #1 Uitleg en informatie over OBD-Codes Voorgaande delen: De OP vind je hier en vergeet niet de Wiki aan te passen. | |
Tjabbo | donderdag 29 september 2011 @ 12:45 |
Ik heb echt alleen maar ouwe shit | |
blup | donderdag 29 september 2011 @ 12:46 |
Mijn jongste was van '95. . | |
NoBody122 | donderdag 29 september 2011 @ 16:54 |
Sommige oude auto's hebben dat ook al; mijn Golf van '88 heeft ook geen dop op de radiateur. | |
vosss | donderdag 29 september 2011 @ 16:55 |
Ow handig. Ik heb een vraag. Mijn uitlaat lekt en volgens mij is dat vooraan met dat flexibele stuk erin. Is dat eenvoudig zelf te vervangen? | |
Five_Horizons | donderdag 29 september 2011 @ 16:55 |
Ik zal morgen trouwens even kijken of het expansievat naborrelt (als ik eraan denk ) (en ik regel direct ergens een radiatordop....) | |
junkiexp | donderdag 29 september 2011 @ 17:44 |
Ja heel simpel, alleen zijn de bouten vaak erg verroest dus is een brug wel handig. Gun gum werkt helaas niet lekker op die flexibele gedeeltes. | |
blup | donderdag 29 september 2011 @ 17:47 |
brug is bijna een must, op de grond met een krik is gevaarlijk. | |
junkiexp | donderdag 29 september 2011 @ 17:57 |
Netjes op bokjes of oprijbokken is niet gevaarlijk. | |
vosss | donderdag 29 september 2011 @ 17:59 |
hmmz, die dingen heb ik niet. Iemand in de buurt die dat wel heeft en tzt een keer zin heeft om te helpen? | |
keesos | donderdag 29 september 2011 @ 18:03 |
In de buurt van?? Groningen?? Heb zelf wel 2 van die oprijdblokken, ga binnenkort eens de einddemper proberen te vervangen, wordt steeds minder namelijk. | |
blup | donderdag 29 september 2011 @ 18:07 |
Vind dat maar niks, je zou niet de eerste zijn.. | |
junkiexp | donderdag 29 september 2011 @ 18:14 |
Die staat dus op een krikje. Ik gebruik bokjes, blokken achter de steunende wielen en 2 wielen onder auto op een vlakke ondergrond. | |
Thrackan | vrijdag 30 september 2011 @ 12:01 |
Of als je het heel erg primitief wil doen: zoek een hoge stoeprand en rij daar met 2 wielen op | |
Tjabbo | zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:07 |
Onzin. | |
drdoofenshmirtz | zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:59 |
Ik sleutel al jaren regelmatig met de auto opgekrikt en ondersteund door assteunen, en er is nog nooit iets gebeurd. Dat een uitlaat vervangen op straat en met opgekrikte auto klote is kan ik wel beamen, mijn lokale garage doet dat voor weinig, snel klaar en ik mag zelf de uitlaat aanleveren. Daar ga ik zelf niet voor klooien. | |
NoBody122 | zondag 2 oktober 2011 @ 01:06 |
In zekere mate heeft hij natuurlijk groot gelijk. Echter mits voldoende voorzorgsmaatregelen (stabiele ondergrond; auto uit laten rollen, zodat hij in ieder geval geen krachten uitoefent, alvorens op de krik te zetten, as-steunen of iets anders eronder) is dat gevaar tot een minimum te beperken. | |
Mikkie | zondag 2 oktober 2011 @ 01:12 |
Daarom voldoende voorzorgsmaatregelen. That is: assteunen, blokjes voor de wielen en de wielen die eraf zijn onder de dorpels leggen. Dan valt je auto hooguit een stuk, maar meestal zo ver dat je er nog precies onder past. | |
blup | zondag 2 oktober 2011 @ 01:13 |
As-steunen en een prof. Garage krik etc erbij oké. Maar niet iedereen heeft dat allemaal liggen. | |
NoBody122 | zondag 2 oktober 2011 @ 01:36 |
Als je bereid bent zelf meer tijd in je auto te steken en zodoende zelf dingen op te lossen, i.p.v. het door een garage te laten doen, kan het makkelijk uit om zo'n setje aan te schaffen (garagekrik + een stel assteunen). | |
Erasmo | zondag 2 oktober 2011 @ 09:28 |
Ze komen soms wel voorbij bij de Aldi/Lidl voor ¤25 oid, voor het geld hoef je het dus niet te laten. | |
Mikkie | zondag 2 oktober 2011 @ 10:42 |
Precies. Ik heb ooit een krikje gekocht voor 25 euro en m'n assteunen kostten geloof ik 12 euro per twee. Dat heb je er binnen no-time uit. | |
junkiexp | zondag 2 oktober 2011 @ 10:48 |
Ik kan ook altijd van die oprijbokken lenen die 2 ton aankunnen. Erg handig, al is het maar om de auto wat hoger te krijgen zodat je niet je rug verziekt als je bezig ben onder de kap. Met werkzaamheden aan de assen heb je er uiteraard niets aan | |
Tjabbo | dinsdag 4 oktober 2011 @ 09:41 |
Het scheelt je wel zwaar opkrikken Krik eronder, bok weg, steuntje er onder en klaar | |
junkiexp | dinsdag 4 oktober 2011 @ 21:44 |
Daar heb je gelijk in, heb wel een hydraulische krik dus dat scheelt wel een hoop. Waar zet jij de assteunen meestal ? Ik meestal bij de draagarm, maar bij veel auto's blijft het toch lastig zoeken naar een goed plekje. | |
NoBody122 | woensdag 5 oktober 2011 @ 01:26 |
Wat dacht je van onder de as? | |
Mikkie | woensdag 5 oktober 2011 @ 08:16 |
Ik heb ze meestal ook onder de draagarm, daar kan ik makkelijk bij en heb ik een goed punt. | |
daNpy | woensdag 5 oktober 2011 @ 09:06 |
Ligt toch een beetje aan de ophanging van de auto, bij veel auto's zou ik hem niet onder de draagarm zelf zetten omdat ie er dan heel makkelijk af kan schieten. Ik probeer steunen gewoon onder een krikpunt te zetten, daar zijn ze voor bedoeld. Je moet hem dan wel elders even opkrikken, onder het subframe of een ander stevig punt van de dorpel. | |
Tjabbo | woensdag 5 oktober 2011 @ 09:32 |
Waar ik ze zet? Waar ze horen. Bij de kokerbalk, in de uitsparing speciaal gemaakt voor krikjes en assteunen | |
Mikkie | woensdag 5 oktober 2011 @ 14:24 |
Mja, ik heb zelf maar een paar opkrikpunten op de auto, welke er specifiek voor zijn om niet te beschadigen, dus ik kan er niet tegelijk een assteun en een krik onder zetten | |
Tjabbo | woensdag 5 oktober 2011 @ 16:21 |
Voor zeer korte tijd kan je de krik toch wel even net naast dat punt zetten? | |
JohnB52 | woensdag 5 oktober 2011 @ 19:20 |
Je mag t proberen... Krak is ho | |
2cv | woensdag 5 oktober 2011 @ 23:34 |
Tijd heeft hier niets mee te maken. Waar je de krik wel onder kan zetten is afhankelijk van de auto. Maar meestal is een subframe wel geschikt, liefst bij en bevestigingspunt van iets stevigs (draagarm of carosserie). | |
junkiexp | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:16 |
Mijn assteunen lopen in een } vorm, alleen dan met de opening naar boven. Dat gaat dus niet. Ik zet ze meestal onder de draagarm bevestiging, maar het is soms wel zoeken naar een goede plek. | |
Five_Horizons | donderdag 6 oktober 2011 @ 19:23 |
Nou, het borrelt dus niet en een nieuwe dop op het expansievat (afgelopen maandag bij Skoda gehaald; vanochtend bijgevuld en vanmiddag kreeg ik wéér een melding...) had dus ook geen zin, want het is er gewoon wéér uitgelopen. Binnenkort maar eens kijken of ik dit op een andere manier kan laten nakijken (lees: dat ik er tijd voor heb ). Het loopt er overigens niet uit bij stilstand (ook niet na een tijd gereden te hebben). Het loopt blijkbaar pas uit het expansievat tíjdens het rijden. | |
Sounddragon | maandag 17 oktober 2011 @ 10:23 |
Je koppakking is deaud aan het gaan jonguh. Helaas maar waar.. Auto De motor af laten persen door de garage is de enige manier om 100% zekerheid te krijgen. | |
daNpy | maandag 17 oktober 2011 @ 12:20 |
Wat SD zegt | |
NoBody122 | maandag 17 oktober 2011 @ 17:54 |
En als je het een beetje treft, zou er (ook nog) een scheur in je cilinderkop kunnen zitten.. | |
Kadooosh | maandag 24 oktober 2011 @ 18:29 |
Sinds een tijdje start mijn polo 2 '90(benzine) erg moeizaam, het duurt dan erg lang voordat ie aan slaat. Dit is altijd de eerste keer als ie start op een dag, dus s'ochtends ga ik naar mijn werk start ie moeilijk en 8 uur later als ik weg ga en hem weer start gaat ie veel sneller aan. Heb er laatst nog een nieuwe accu in gedaan dus daar ligt het niet aan(was ook daarvoor al). Iemand een idee? Ook zie ik vaak wat water uit de uitlaat komen, is dat normaal(niet heel veel ofzo). Gebruik hem trouwens niet heel vaak(1 a 2x per week en dan 40km max). | |
Barcaconia | maandag 24 oktober 2011 @ 18:46 |
Mijn auto uit 2009 heeft een expansievat en een radiateurdop. | |
NoBody122 | maandag 24 oktober 2011 @ 19:20 |
Bougiekabels gaar, waardoor vochtig van binnen? | |
Kadooosh | maandag 24 oktober 2011 @ 21:46 |
Hoe kan ik dat controleren? | |
junkiexp | maandag 24 oktober 2011 @ 21:48 |
in het donker met een plantenspuit met water met lopende motor op je kabels spuiten. Zie je vonken dan zijn je kabels sowieso gaar. | |
Kadooosh | maandag 24 oktober 2011 @ 22:06 |
Bedoel je met het rubber eraf ofzo | |
Seven. | zondag 6 november 2011 @ 13:24 |
Paar probleempjes met mijn Opel Corsa uit 1999 (91.000km) De remmen piepen niet alleen maar maken sinds een maand ook een duidelijk gierend geluid als in metaal op metaal. Voorlicht links heeft er sinds vorige week de brui aan gegeven. En de uitlaat begint wat te reutelen, hopelijk het achterste gedeelte. Verder zijn de filters ook aan vervanging toe. Wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten? Remblokjes en remschijven: 300 euro Voorlampje vervangen? Filters? Uitlaat? | |
Erasmo | zondag 6 november 2011 @ 13:40 |
Nee laten zitten. Hoe versleten zijn je remmen? Lampje en filters kun je prima zelf doen, uitlaat ook wel als je even je best doet. | |
junkiexp | zondag 6 november 2011 @ 15:59 |
Lampje moet je zelf doen voor een tientje. Olie en luchtfilter zit je op 25 euro, als je het zelf doet. Uitlaat kan je onder de 100 euro krijgen en is zelf ook wel te doen, wat voor type motor gaat het om ? Hoe handig ben je ? | |
NoBody122 | zondag 6 november 2011 @ 16:17 |
Over welke filters gaat het | |
2cv | zondag 6 november 2011 @ 21:22 |
Vraag het bij een garage. Wij kunnen niet zien of alleen je remblokken op zijn of dat ook je remschijven versleten zijn. Maar gelukkig weet je al wat dat kost. Verder is het een vraag wat 'reutelen' is en we kunnen ook niet ruiken of het inderdaad het achterste gedeelte is of dat je complete uitlaat er onder weg gepleurd is. En zoals eerder gezegd: welke filters wil je (laten) vervangen ? | |
JohnB52 | zondag 6 november 2011 @ 22:41 |
Gisteren nog bij mn garage ruitenwissers en lampje laten doen, hoefde geen montage te betalen :-) Vind de blokjes en schijven nogal aan de prijs eigenlijk... | |
junkiexp | zondag 6 november 2011 @ 22:52 |
Nee, die zat reeds in de materiaalprijs verwerkt | |
JohnB52 | zondag 6 november 2011 @ 22:55 |
Precies, ik ben niet dubbel genaaid ;-) | |
Thrackan | maandag 7 november 2011 @ 11:34 |
Gisteren zelf de koplampunit van mijn Yaris uit 2002 vervangen Inderdaad, de materiaalkosten bij de garage (¤80) vs zelf kopen (¤40) zijn echt belachelijk... Was wel ff flink zoeken en klooien om de voorbumper er een stukje af te krijgen, en de oude unit is echt niet meer te gebruiken (wat pinnetjes afgebroken), maar het is de moeite zeker waard. Straks maar even kijken of ik de lamp nog een beetje afgesteld kan krijgen. Hij schijnt nu een stuk verder omlaag dan de rechter. Maar ik heb al de inbus"boutjes" gevonden waar dat mee moet kunnen | |
junkiexp | maandag 7 november 2011 @ 22:29 |
Op een strakke muur en een rechte ondergrond krijg je ze al aardig strak ! | |
Thrackan | dinsdag 8 november 2011 @ 09:15 |
Poging 1 (zonder muur) is re-de-lijk gelukt, poging 2 volgt als ik tijd en een muur heb | |
koekjestrommel1 | dinsdag 8 november 2011 @ 10:50 |
Gister een 1980 toyota hiace gekocht (in Australie) voor weinig (lokaal gezien). Heeft maar 167.000 op de teller staan en heeft een 2 liter benzine blokje. Technisch gezien ben ik niet zo'n wonder (echt totaal geen kennis eigenlijk, was al 15 minuten bezig met de accu vinden ). Hij rijdt prima, starten gaat wat moeizaam maar daar kan ik wel mee leven. Vorige eigenaar zei wel dat hij vrij veel olie zuipt, maar voor dat geld is geen perfecte bak te verwachten. Ook brand het acculampje, net zoals het olielampje. Staat het olielampje voor een gebrek aan olie, of de verkeerde oliedruk o.i.d.? Oliepeil was wel iets laag maar hij stond niet helemaal recht, zal morgen eens kijken wat hij zegt als hij helemaal recht staat. En wat voor olie moet ik erin gooien? Er liggen hier namelijk 2 lege flessen, 15w50 en 10w40 als ik het goed heb onthouden. En er zit momenteel water als koelvloeistof in, vervangen door groene koelvloeistof of er mooi water in laten zitten? Nieuwe accu koop ik morgen wel, en wacht met het overzetten van de accu's tot het moment dat de huidige instort. | |
koekjestrommel1 | dinsdag 8 november 2011 @ 10:56 |
Lees net het trabiet stukje, en zie verdachte overeenkomsten En:
| |
Sounddragon | dinsdag 8 november 2011 @ 11:20 |
Olielampje betekent meestal dat de oliedruk niet voldoende is, als het peil OK is, vallen er dus grotere problemen te verwachten, zoals oliepompen enzo.. doorrijden betekent dan op een gegeven moment uiteraard een overlijdensbericht uit het vooronder, of in jouw geval, vanonder de voorbank. Olieverbruik is óf lekkage, óf verbruik, óf een koppakking die de olie naar oorden laat verdwijnen die niet de bedoeling zijn. Rookt hij als je rijdt? Ik zou er 15W40 in gooien, dat is wat dikker als 10W40, en zou dus iets minder snel verbruikt moeten worden. Vwb de koelvloeistof; ligt aan het weer aldaar. Als je kans hebt op vorst, moet er koelvloeistof of antivries in, en als het daar niet gaat vriezen kan water ook wel, al veroorzaak je daarmee wel wat sneller roest in het koelsysteem, wat later weer gezanik op kan leveren dmv verstoppingen. | |
koekjestrommel1 | dinsdag 8 november 2011 @ 11:49 |
Verbrand alleen, geen olie onder de auto o.i.d., heb geen rook gezien, maar trek hem ook niet al te ver door in de toeren. Verder vriest het hier nooit. Ik zal morgen de olie ook eens bijvullen en hopen dat het lampje uitgaat. In de stand voor het starten brandt het lampje al, maar de olie kan toch nooit zo snel op druk komen? | |
koekjestrommel1 | dinsdag 8 november 2011 @ 11:52 |
oh... | |
koekjestrommel1 | dinsdag 8 november 2011 @ 12:01 |
Dus puur theoretisch gezien, want je moet het volgende NOOIT doen, als je de olie tot de top bijvult, dan mag het lampje niet aangaan want de druk is dan hoog? | |
Sounddragon | dinsdag 8 november 2011 @ 18:46 |
Dat lampje brandt altijd even als je het contact aan zet, ter controle van het funktioneren van het lampje. na het starten moet hij uit zijn. | |
koekjestrommel1 | woensdag 9 november 2011 @ 06:06 |
Ja, dat ben ik thuis ook gewend, maar hier bleven ze maar branden als je in de stand voor het starten zit, en gingen ze niet na een paar seconden uit. Maar eenmaal gestart gingen ze beide uit, niks aan de hand dus. Heb ook 5 liter 20w50 gekocht, speciaal voor 1993 of ouder blokken. Nu nog kijken of ik de stopcontacten aan de praat krijg, en of ze 12 of 240V zijn. Heb geen idee namelijk | |
koekjestrommel1 | woensdag 9 november 2011 @ 10:09 |
Volgende vraag dan maar, ik wil een nieuwe radio, eentje met een aux ingang. En zit momenteel een kenwood radio-casette, en vraag me af, is er een mogelijkheid dat ik alleen het frontje kan vervangen, ipv het hele gevaarte te vervangen? | |
Crutch | woensdag 9 november 2011 @ 11:35 |
Ben je serieus? Als ik een nieuwe vaatwasser wil dan schroef ik er toch ook geen nieuwe voorkant op? | |
Thrackan | woensdag 9 november 2011 @ 12:09 |
als jij een frontje kunt vinden die cd's in cassettebandjes verandert | |
JohnB52 | woensdag 9 november 2011 @ 13:43 |
Je hebt wel cassettetapes met n aux kabeltje er aan, maar lijkt me dat n nieuwe radio n wat betere optie is... | |
Sounddragon | woensdag 9 november 2011 @ 13:48 |
Is het net daar niet in 110V? Doe maar het hele gevaarte vervangen | |
koekjestrommel1 | vrijdag 11 november 2011 @ 09:49 |
Radio is wel het laatste probleem momenteel. Radiotor werkt niet fatsoenlijk en moet vervangen worden, grapje van 400 euro . Gelukkig had ik zulke dingen al bij de prijs ingerekend, maar het blijft natuurlijk balen. En het is hier 240 hoor, volgens mij is het alleen in amerika 110. | |
NoBody122 | vrijdag 11 november 2011 @ 14:23 |
Als die cassette/radio goed is en je wilt er alleen aux bij, dan kun je idd, wat JohnB52 zegt, zo'n dummy-cassettebandje kopen, waar een aux-kabeltje aan hangt. Heb ik op vakantie wel eens gebruik van gemaakt; werkt best goed | |
2cv | zaterdag 12 november 2011 @ 01:29 |
Kijk ook meteen naar de dynamo. Die laadt niet meer bij waardoor je accu steeds leger raakt. En de stroom voor o.a. de ontsteking komt uit ... juist | |
NoBody122 | zaterdag 12 november 2011 @ 03:13 |
Ik vervang meestal ook meteen mijn dynamo, bij het vervangen van de autoradio. Wel zo praktisch. | |
koekjestrommel1 | zaterdag 12 november 2011 @ 13:44 |
En met wat zou de dynamo te maken hebben? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 13 november 2011 @ 12:10 |
een dynamo werkt met een elektromagnetisch veld, dynamo's van oude auto's hadden hier voor geen ontstoring op de dynamo zitten, wat ruis en slecht ontvangst veroorzaakt | |
koekjestrommel1 | maandag 14 november 2011 @ 13:17 |
Ah oke, maar de radio stoort niet hoor , wou er alleen een ipod op aansluiten. | |
ayumu | zaterdag 19 november 2011 @ 22:30 |
Hoeveel gaat het kosten om een automaatbak van een Chrysler Voyager met bouwjaar 1993 in te laten bouwen? | |
junkiexp | zaterdag 19 november 2011 @ 23:18 |
Als je de bak al hebt toch al rekenen op minstens 400 euro, maar ik denk nog wel meer. | |
ayumu | zaterdag 19 november 2011 @ 23:52 |
Kan een redelijk automaatbak krijgen voor 150E dan zit je op een 550E, En vind daar maar eens een nieuwe fatsoenlijke auto voor weet nu tenminste wat we hebben. | |
junkiexp | zondag 20 november 2011 @ 00:19 |
Maar hoe weet je dat de bak redelijk is ? | |
ayumu | zondag 20 november 2011 @ 00:47 |
Komt uit een afgekeurde Voyager en de automaatbak is redelijk de eigenaar heeft zodoende de werkende onderdelen eruit gevist en de rest naar de sloop gebracht. Ken de jongen en kan erop vertrouwen dat het werkt naar behoren. | |
NoBody122 | zondag 20 november 2011 @ 02:42 |
Goeie deal dan, me dunkt.. | |
ayumu | zondag 20 november 2011 @ 03:19 |
De Voyager is op zich altijd al een goeie deal geweest 8 jaar geleden gekocht gered van de sloop voor echt een paar euro, Met wat onderdelen opgelapt we zijn nu dan 8 jaar verder en de automaatbak heeft het dan 2 weken terug opgeven mag ook wel staat inmiddels 4ton op de teller En dat is hoe we het doen spul gewoon rijdend houdend en wanneer het stopt lappen we het weer op | |
junkiexp | zondag 20 november 2011 @ 12:41 |
Klinkt goed ! Maar bel eens een garage. Het kan een hoop per auto schelen. Bij mijn Alfa 166 moest de hele motor eruit, de linker wielopohanging en het subframe moest los, dan red je het niet met 600 euro in- en uitbouwen. | |
rene90 | zondag 20 november 2011 @ 21:48 |
Vraagje, hoeveel zou het kosten bij een garage om het koppelingspedaal opnieuw af te stellen? Is dat simpel om te doen of zijn ze daar wel even mee bezig, moet je denken aan 20 euro of eerder 50? Mijn ma vindt het namelijk niet lekker rijden nu en zij neemt hem over | |
blup | zondag 20 november 2011 @ 22:31 |
Dat doet het pedaal zelf. Dat zou een nieuwe plaat betekenen. | |
JohnB52 | zondag 20 november 2011 @ 22:36 |
Er zijn toch ook autos met n koppelingskabel? Die zou ook niet goed meer kunnen zijn. Maar lijkt me idd dat er n andere kopp#ling in mag, en dan ben je t 10 voudige kwijt. Wat voor auto is het? | |
rene90 | zondag 20 november 2011 @ 22:39 |
De koppeling is niet stuk, hij slipt ook niet. Hij zit alleen redelijk hoog voordat het aangrijpingspunt er is, en mijn moeder is altijd gewend dat het aangrijpings punt redelijk laag zit. Dus zou alleen gaan om de kabel aanpassen, half uurtje werk of iets? Gaat om een kia rio uit 2003 trouwens. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 20 november 2011 @ 22:53 |
Rene het betreft in jouw geval een hydraulische systeem en is dus niet af te stellen. In dit,geval is er een nieuwe koppeling nodig | |
rene90 | zondag 20 november 2011 @ 23:34 |
Hmm morgen eens de garage bellen dan Bedankt voor de info in ieder geval. | |
koekjestrommel1 | maandag 21 november 2011 @ 04:45 |
Auto start moeilijk als hij een paar dagen staat, de startmotor gaat veel langzamer als normaal (lees motor warm/accu opgeladen). Nieuwe accu en problem solved? | |
HighLander | maandag 21 november 2011 @ 05:05 |
Hobbelt er iemand hier rond met ervaring met opsporen van storingen, kortsluitingen en maffe dingen aan het electronische circuit ? | |
Sounddragon | maandag 21 november 2011 @ 05:36 |
Ja, misschien is het handig als je de klacht even omschrijft Online oplossen valt nog steeds niet echt mee, maar we kunnen altijd een poging wagen | |
NoBody122 | maandag 21 november 2011 @ 15:10 |
Lekstroom.. Nieuwe accu raakt dan net zo goed leeg. Autoradio blijkt vaak de schuldige, vooral als die volledig op spanning (dus bruikbaar) blijft wanneer de auto van het contact is.. | |
HighLander | maandag 21 november 2011 @ 16:17 |
De binnenverlichting knippert af en toe mee met de richtingaanwijzers... Terwijl ik de zekering van de binnenverlichting eruit heb liggen. | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 17:24 |
Hallo allemaal, Misschien het verkeerde topic.. Maar ik vroeg me iets af. Mijn auto start al 2 jaar niet goed, meestal meteen, maar ook vaak dat ik 10x sleutel om moest draaien voordat ie startte. Nu de laatste weken startte ik elke keer de accu leeg zeg maar. Dus 20x proberen te starten en dan hoor je hem steeds langzamer proberen te starten. Soms deed ie het dan wel weer na 5 minuten wachten Nou was mijn vader laatst hier met startkabels en zelfs toen hij aangesloten was aan zijn accu startte ik hem nog leeg heel raar, iemand een idee hoe dat kan? Nu heb ik een nieuwe accu maar hij start nog steeds niet, iemand een idee wat dat kan zijn? (bij de garage dachten ze misschien aan startonderbreker en die chip ofzo zeg maar ) | |
NoBody122 | maandag 21 november 2011 @ 17:28 |
Startonderbreker kan.. Maakt de buitentemperatuur en, nu met die mist, de luchtvochtigheid ook nog verschil | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 17:32 |
Ja in het begin van de winter is het altijd erger maar uiteindelijk startte hij wel, maar nu helemaal niet meer | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 17:33 |
en vorige week was er geen mist en deed ie het ook niet | |
NoBody122 | maandag 21 november 2011 @ 17:47 |
Dan kan het ook de koudstartregeling zijn. Hoe probeer je hem eigenlijk precies te starten? Sleutel omdraaien en omgedraaid houden totdat de accu leeg is gestart, of steeds met intervallen? Wellicht eens proberen een beetje gas bij te geven bij het starten (niet teveel!)? | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 18:01 |
Nee steeds met tussepozen. Ik draai de sleutel om totdat ik ''klik'' hoor, en dan draai hem om. Ik trap hooguit 2x het gaspedaal in. Nou ja ik zie wel hij staat nu bij de garage, weet eigenlijk niet wat ik hier mee wilde maar ik dachtmisschien herkend iemand het | |
ayumu | maandag 21 november 2011 @ 18:27 |
Beetje rond gebeld een beunhaas gevonden die de bak er voor 275E inzet | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 18:27 |
ja, doe dit dagelijks voor mn werk | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 18:27 |
wat voor auto en wat voor motor? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 18:28 |
massa probleem, controleer de massa punten van de auto | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 18:40 |
Peugeot 106 uit '98 geen idee wat voor motor | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 18:43 |
Ok, ik vermoed een probleem met de startblokkering, heb je de reserve al geprobeerd? | |
NoBody122 | maandag 21 november 2011 @ 18:45 |
Misschien wil je stiekem alvast een kostenindicatie hebben? | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 18:45 |
Nee, dat stelde mijn moeder net ook al voor Maar ja nu staat ie bij de garage | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 18:46 |
Nou ja als ik weet wat het is kan ik er misschien rekening mee houden ja | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 18:56 |
maakt de auto een klikken geluid tijdens het starten? dan is het vrijwel zeker de startmotor | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 19:05 |
Nou die klik moet ik eerst horen zeiden ze toen ik de auto kocht, dan herkend de auto de chip of de sleutel of zoiets ik weet niet heb er verder ook geen verstand van | |
JohnB52 | maandag 21 november 2011 @ 19:14 |
Staat er ook niks in je display? Bij fiat staat er dan n sleuteltje en "code" erbij... | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 19:26 |
een Peugeot 106 heeft geen multi functioneel display, is gewoon kaal tevens, Kwade Afdronk, ging het gele "K" lampje branden als je de auto op het contact zet? | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 19:33 |
Nee nog nooit gezien | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 19:58 |
reden dat ik dit vraag, bij deze modelen wil er nog wel eens een kabelbreuk op treden, uit mn hoofd gezegt ca 20 cm van de rekeneenheid inspuiting. Of thv de waterpomp waar deze van horizontaal naar verticaal gaat ( de kabelboom) dit zijn 2 beruchte plekken en niet te vergeten het wereld beroemde dubbel relais | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 20:00 |
heh? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 20:03 |
gewoon even een paar mogelijke oorzaken van jou probleem het dubbel relais, is eigenlijk een schakelaar, welke een grote stroom laat lopen, voor oa de onsteking en de brandstof pomp. Het nadeel van dit relais, hij zit onder de accu bak en er komt onherroepelijk water in, dit gaat oxideren met deze klacht als gevolg | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 20:10 |
Ok Nou wezullen zien morgen, als het heel veel gaat kosten koop ik denk ik een nieuwe | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 20:14 |
het hoeft niet veel te kosten, veel al ligt het aan het kennen en kunnen van de garage. 1x een goede diagnose is goedkoper dan onderdelen wisselen op de gok als je een kenteken voor mij hebt kan ik het eea na kijken voor je | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 20:16 |
haha,kenteken is ST-LT-79 | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 20:21 |
haha ????? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 20:26 |
het betreft hier een TU1JP motor, bekende kwalen Olielekkage op de Distrubutie riem, met een geknapte riem en zware motor schade tot gevolg Dubbel relais defect, kost dacht ik een tientje of 7 kabelbreuk thv de waterpomp, en een 20cm van af de rekeneenheid inspuiting ik ga voor het dubbel relais. | |
Magica | maandag 21 november 2011 @ 20:30 |
Ok, nou bedankt iig | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 20:36 |
np | |
Sounddragon | maandag 21 november 2011 @ 21:30 |
Hmm, naais dan vermoed ik dat ergens je knipperlichtbekabeling sluiting maakt met massa, en op die manier je binnnenverlichtings lampje voedt.. kun je evt meten met een multimeter; daarop kun je zien wat plus en wat min is.. je zou dan op een willekeurig massapunt ook het knipperstroompje moeten meten trouwens Wat voor elektrische wonderauto is het ?? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 21:46 |
we zitten op het zelfde lijntje vanavond | |
Chuck-N0rr1s | maandag 21 november 2011 @ 22:04 |
kwadeafdronk het dubbel relais kost 19 euro met onderdeel nummer : 6556P7 of 21 euro met onderdeel nummer 19207L | |
Sounddragon | dinsdag 22 november 2011 @ 06:03 |
Soms hebben we dat he Ik zou nog een tof klussie voor je hebben aan de 300ZX waar we niet zo goed uit komen, maar volgens mij zit je best een eind hiervandaan Een ekte ekte motorstoring, hikken, sputteren, bokken bij lagere toeren tot rond de 2400, dan wordt het ietsje minder als ik voorzichtig gas geef, en boven de 2700 gaat 'ie als de brandweer. In alle versnellingen, ook op de snelweg, maar dan in mindere mate, en héééél af en toe doet hij het niet. Hij doet het in principe ook niet als hij écht koud is, maar na een km of 2 begint hij ermee. EGR-vacuum is afgekoppeld en EGR zover mogelijk gereinigd, als we die aansluiten wordt het nóg erger.. Injectorcleaner geprobeerd, helpt geen reet, iets hogere octaan tanken helpt ietsje, maar niet veel, maar ik heb wel de indruk dattie het op Tinq- meuk wat erger doet als op Avia of Schelp. Bougiekabels, rotor en kap zien er prima uit, pitten ook. Ik gokte eerst richting vervroeging van de ontsteking, of klopsensor, maar ik ben nu een beetje de draad kwijt. Kan wel domweg alles gaan proberen, maar eigenlijk moet 'ie even aan de Tech ofzo, en effe goed kijken waar het mis gaat, maar ik weet hier geen echt goeie diagnoseboer te zitten. Mijn schoonpa wil vanalles voor me doen, maar we weten gewoon niet welke kant we op moeten zoeken; we zwemmen een beetje, maar we geraken niet aan de kant zeg maar Geen lampjes overigens. | |
JohnB52 | dinsdag 22 november 2011 @ 09:35 |
Had vroeger n ford probe, die had vris sensoren erop zitten, en als die stuk waren, had je ook geen vermogen, weet niet of die bij jou er op zitten? | |
Sounddragon | dinsdag 22 november 2011 @ 10:37 |
Geen idee, is een Frod hetzelfde als een Niksan? En wat de neucq is een vris-voelert? | |
JohnB52 | dinsdag 22 november 2011 @ 11:19 |
Die fords hebben wel n mazda-motor, en toevallig komt dat uit hetzelfde land... http://en.m.wikipedia.org(...)nce_Induction_System Dat is vris :-) | |
Magica | dinsdag 22 november 2011 @ 13:27 |
De garage belde net en ze zeiden dat de relais kapot was. Dus ze gaan het onderdeel bestellen en hopelijk is hij morgen klaar dan Maar hij wist niet zeker of ie het dan wel zou doen, ja 90 % | |
MrKikker | dinsdag 22 november 2011 @ 13:56 |
garagehouders zijn geen helderzienden, het relais mag dan wel kapot zijn maar ze gaan nooit 100% garantie geven dat dat het probleem gaat oplossen. | |
Sounddragon | dinsdag 22 november 2011 @ 19:53 |
Zegt me niks, lijkt me sterk dat dat op een hok uit 1984 zit | |
JohnB52 | dinsdag 22 november 2011 @ 20:12 |
Nee dat lijkt me ook niet. Wat er bij mij nog meer voor zorgde dat ie verrot liep: bougiekabel waar n scheurtje inzat, en daardoor niet meer goed werkte... Dat ie van 1984 was, wist ik niet | |
Lesnar | dinsdag 22 november 2011 @ 20:20 |
Ok, ik heb ook een vraag over mijn VW LUPO Als ik de auto start, springt de motor hij voor een seconde of 2 hoog in de toeren. Alsof je een sportieve tweewieler start zeg maar. Als de motor warm is, dus wanneer ik hem ergens even parkeer en binnen een half uurtje weer mee weg rijd, dan heb ik er geen last meer van. | |
daNpy | dinsdag 22 november 2011 @ 20:21 |
Koude start regeling? Of is het echt hoog, boven de 4000 toeren? | |
Sounddragon | dinsdag 22 november 2011 @ 20:50 |
Ik twijfel al een tijdje aan de bougiekabels, maar die zijn net als alle andere ontstekingsdelen zo goed als nieuw. Het maffe eraan is, dat hij precies op 2700 rpm ineens over het gestotter heen is, en dan is er ook niks meer aan de hand, zolang ik maar boven die rpm's zit.. op de snelweg met een constante snelheid kan ik wel zakken naar ongeveer 2300 - 2400, maar als ik dan wat gas geeft bokt hij ook, en soms best heftig, en dan dwingt 'ie me tot terugschakelen. Nat of droog weer maakt geen bips uit, buitentemperatuur ook niet. Ik heb ook al geprobeerd om er super en V-power in te mikken, dat helpt ook niet echt, al lijkt het of hij dan ietsje vergeeflijker is, maar niet dusdanig dat ik verder die kant op wil zoeken.. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 november 2011 @ 21:49 |
controleer je ontstekings tijdstip mbv een stroboscoop lamp, een ontsteking die te vroeg staat geeft in lagere toerentalen veel problemen maar op toeren gaat ie als de brandweer | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 november 2011 @ 21:51 |
gasklep reinigen en in de basis stand zetten | |
Sounddragon | dinsdag 22 november 2011 @ 21:57 |
Volgens mij had mijn schoonpaps dat al gedaan, ik heb ook zo goed als geen technische gegevens van het gebakkie, maar die zijn vast wel ergens online op te graven, al zijn ze nooit zo heel popi geweest in nl. meeste heeft hij er aan gedaan tot nu toe, maar ik zal wel eens effe vragen hoe en wat hij precies wel en niet heeft gedaan. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 22 november 2011 @ 22:01 |
autodata 2.25 | |
blup | dinsdag 22 november 2011 @ 23:06 |
Staat de computer niet vol water? | |
Lesnar | woensdag 23 november 2011 @ 06:53 |
Nee, niet zo hoog. Max 2500 toeren | |
Lesnar | woensdag 23 november 2011 @ 06:54 |
Ok thanx. | |
JohnB52 | woensdag 23 november 2011 @ 07:13 |
http://en.m.wikipedia.org/wiki/VG30E Kijk anders hier eens waar t blok nog meer in ligt, en google dan verder? | |
Sounddragon | woensdag 23 november 2011 @ 11:18 |
Hope not Hey thanks, die had ik nog niet gevonden Ligt in aardig wat auto's zo te zien | |
Magica | woensdag 23 november 2011 @ 15:20 |
Mijn auto is klaar en doet het weer | |
Magica | woensdag 23 november 2011 @ 16:39 |
Nou heb hem net opgehaald, hij startte meteen. Toen even wezen tanken toen startte ie na 3x. Toen even boodschappen gedaan,moest ik zeker 10x starten voordat ie het deed Dus is nog niet veel veranderd, hopelijk blijft ie het wel doen | |
JohnB52 | woensdag 23 november 2011 @ 17:22 |
Nou, heb je toch nog ff van kunnen genieten :-) Hoeveel was je kwijt? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 23 november 2011 @ 19:33 |
wat is de motor temperatuur? de motor temp sensor (groen) geeft wel een problemen | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 23 november 2011 @ 19:48 |
mooie is, het is nu garantie | |
Magica | woensdag 23 november 2011 @ 23:03 |
Net wezen sporten en toen deed ie het 2xgewoon in 1 keer Hopelijk blijft het zo,moest ie ff inkomen ofzo | |
Sounddragon | donderdag 24 november 2011 @ 07:50 |
Hebben ze je per ongeluk nog verklapt wat ze er aan gedaan hebben? | |
RodenCity | donderdag 24 november 2011 @ 08:48 |
Deze quote ik even om te volgen, want dit klinkt precies het zelfde als het probleem waar ik de laatste week mee te kampen heb. Bokken stoten en inhouden bij lage toeren, tot een bepaald punt en dan normaal gaan. Benieuwd naar jullie suggesties en of Sound het weet op te lossen, dan heb ik ook een idee waar te zoeken. Bij mij gaat het om een 97er Cinq 1100. | |
Magica | donderdag 24 november 2011 @ 11:04 |
Nieuwe accu en nieuw relais erin. Ouwe accu hebben ze voor mijn neus doorgemeten en hij was overleden. Maar sowieso welke garage ik ook ga, of al is het bij mijn schoonbroer dat ik hem laat maken ik heb altijd het gevoel dat ik word opgelicht (waarschijnlijk is dat ook zo ), gewoon omdat het om iets gaat waar ik helemaal geen verstand van heb dus ze kunnen me alles wijsmaken. Of het nou 100 of 300 euro kost ja je betaalt toch wel | |
MrKikker | donderdag 24 november 2011 @ 13:08 |
elektrische delen al getest dmv plantenspuit met water? als je bougiekabels, rotorkap, etc etc falen dan kan je dit op dit manier testen, water reageert op lekstroom en dat zie je (in het donker) in de vorm van vonkjes. | |
HighLander | donderdag 24 november 2011 @ 14:49 |
dat was mijn eigen conclusie ook al wel. Maar daar houdt het dus een beetje op. | |
Sounddragon | donderdag 24 november 2011 @ 16:23 |
Schoonbroer = zwager Tsja, als je er zelf helemaal geen verstand van hebt is het idd een makkie om je wat op de mouw te spelden, maar ik neem aan dat je door een familielid niet genaaid wordt | |
Sounddragon | donderdag 24 november 2011 @ 16:26 |
Wat wil je dan bereiken met je vraag in dit topic? oplossen via the almighty interwebs gaat niet lukken ben ik bang, daar zul je voor moeten meten, en zoeken, net als de garage moet doen als je hem daar brengt. Er zit nergens in je auto een 'fix' knoppie waar je op ramt om het op te lossen | |
Magica | donderdag 24 november 2011 @ 16:27 |
Ja ik weet dat dat zwager is, is misschien een beter woord ja Nou ik mag hopen van niet maar ja tis niet echt familie,tis de zwager van mijn vriend die ik voor het gemak maar schoonbroer/zwager noem | |
Sounddragon | donderdag 24 november 2011 @ 16:28 |
Er zijn best veel dingen die dit soort ellende kunnen veroorzaken, da's nou net de pest; het is een zoekplaatje, maar die van jou is uit te lezen, dat is een stuk makkelijker zoeken | |
Magica | donderdag 24 november 2011 @ 16:30 |
dit brengt me eigenlijk bij een andere vraag. Hoeveel betaal je per uur arbeidsloon bij een garage is daar een richtlijn voor? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 19:00 |
ligt maar net aan waar je heen gaat. er is totaal geen richtlijn voor de universeel. de dealer houdt zich aan de tarieven die de importeur voorsteld | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 19:08 |
geef eens wat meer info, wat voor auto merk etc | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 19:10 |
beginnen bij de basis, uitlezen zijn er foutcodes, dan hier aan een diagnose stellen. Zijn er geen foutcodes, dan beginnen bij de onsteking te controleren. Is dit correct meet dan de motor temperatuur sensor eens door. Koud 2500-3000 Ohm, warm 250-300 Ohm | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 19:23 |
tevens, volgens mij is het niet meer, "het eenvoudige auto onderhoudsvragen topic" | |
Kadooosh | donderdag 24 november 2011 @ 20:17 |
Wil mijn brandstoffilter vervangen van mijn polo 2 uit 1990, kan dit gewoon met half volle tank, neem aan dat er wel wat benzine uitkomt dus zou er een bakje onder zetten maar er komt niet veel uit toch? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 20:31 |
kan gewoon, bakje er idd onder, zal wel iets smeren. zolang je de auto NIET op het contact tijdens het wisselen valt het gesmeer wel mee | |
Kadooosh | donderdag 24 november 2011 @ 20:32 |
En het gene wat lekt kan ik dan in de nieuwe filter doen of is dat een slecht idee? Las dat het beter is om de filter alvast te vullen. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 24 november 2011 @ 21:40 |
de brandstof die uit het oude filter komt, niet in het nieuwe filter doen. na monteren, de auto een paar keer op het contact zetten, het brandstof filter ontlucht zich zelf | |
Mikkie | donderdag 24 november 2011 @ 23:40 |
Werkt dat met een diesel ook zo? | |
2cv | donderdag 24 november 2011 @ 23:46 |
Nee, die moet je handmatig oppompen. Zit een balgje ergens onder de motorkap (of een knop op het brandstoffilter). | |
RodenCity | vrijdag 25 november 2011 @ 07:55 |
Dat is ook wat er vandaag gaat gebeuren, hij wordt uitgelezen. En indien daar niks gevonden zal worden is de afspraak dat ze idd de ontsteking na gaan lopen. Update: Auto is inmiddels uitgelezen, geen storings melding. Terug bij af dus. [ Bericht 2% gewijzigd door RodenCity op 25-11-2011 12:21:21 ] | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 25 november 2011 @ 18:38 |
ja en nee ] afhankelijk van het systeem, zit er een balgje onder de motorkap dan moet je hier mee het filter ontluchten, zoals 2CV ook al aangeeft, zit deze er niet dan zit er meestal een opvoerpomp in de tank, dan is het een kwestie van op het contact/ van het contact. Let wel een aantal merken OA Ford hebben GEEN opvoerpomp in de tank en ook GEEN ontluchtingsbalgje onder de motorkap zitten, deze kun je enkel ontluchten met speciaal gereedschap. doe je dit niet, dan loopt onherroepelijk je HD pomp defect, prijzen hiervan beginnen bij 650 euro ex montage | |
Chuck-N0rr1s | maandag 5 december 2011 @ 19:50 |
niemand | |
Barcaconia | dinsdag 6 december 2011 @ 21:59 |
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal? | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 6 december 2011 @ 22:45 |
Varrierend van 60.000 tot 120.000 | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 00:41 |
Mijn Patrol moet binnenkort voor de APK.. Hoe creatief kun je tegenwoordig zijn met roetmetingen, om de motor niet teveel op z'n flikker te geven? | |
Mikkie | woensdag 7 december 2011 @ 02:12 |
Geen idee. Ik weet wel dat mijn diesel bij 170k inmiddels diverse foutmeldingen begint te geven over m'n gloeibougies. En ik begin het in 't verbruik ook te merken... | |
MrKikker | woensdag 7 december 2011 @ 09:14 |
hoe bedoel je precies? ben je bang dat je de co-meting niet gaat halen? | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 15:03 |
Nee, dat zal wel wat meevallen denk ik (tenzij ze het meteen koud meten...), maar het gaat me vooral om de manier waarop ze die test doen; de motor wordt dan hoog in de toeren gejaagd en dat vinden de meeste (diesel)motoren niet echt fijn, koud al helemaal niet.. Ben er gisteren wat over wezen googlen en ben toen zelfs verhalen tegengekomen van motoren die gewoon kapot zijn gelopen tijdens een roetmeting | |
ayumu | woensdag 7 december 2011 @ 15:13 |
Vraag gewoon even of ze de Patrol even warm laten lopen, En dan pas gaan meten is hier nooit een probleem als ik erom vraag. | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 15:25 |
Juh, dat was ik sowieso wel van plan; liefst nog doe ik dat zelf (scheelt toch weer een half uur arbeidstijd). De reden voor mijn vraag is dat er wellicht ook nog andere tips 'n tricks bestaan, die het leed nog wat verder zouden kunnen verzachten | |
MrKikker | woensdag 7 december 2011 @ 15:59 |
zelf een paar rondjes rijden zodat hij goed warm is? | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 17:06 |
Dat. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 december 2011 @ 18:48 |
je kunt hem warm rijden, maar dan moet ie nog op zn staart getrapt worden. je komt er niet onder uit.... en ja er sneuvelen nog wel eens motoren bij een roetmeting, maar dit zijn eigenlijk slecht onderhouden auto's (d-riem niet vervangen) | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 18:53 |
Daar was ik al bang voor. Nu weet ik het in ieder geval. Dank voor de reacties | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 december 2011 @ 18:57 |
waarom zou je bang zijn voor een roetmeting, als je auto fatsoenlijk onderhouden is, is er niks aan de hand | |
drdoofenshmirtz | woensdag 7 december 2011 @ 19:20 |
En motor niet laten warmlopen, dan heb je kans dat er roet verzamelt in de uitlaat. Beter is goed warm rijden, even lekker op zijn staart trappen en dan laten keuren/meten. Nooit problemen met mijn 31 jaar oude diesel. En onderhoud is inderdaad ook heel belangrijk. Overigens gaat een goede keurmeester wel met tact met een auto om, het gas niet keihard laten 'klappen' maar met een korte curve op- en afbouwen bijvoorbeeld. Dat kan een gezonde motor echt wel hebben. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 december 2011 @ 19:24 |
voor de APK moet je in 1x vol gas geven, en vast houden voor een X sec. Zoals hij het doet, hoord het niet | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 19:41 |
Er zijn er ook, die niet verder gaan dan 4000 toeren, om zo het risico zoveel mogelijk te beperken. Ik ga sowieso even bij mijn garagist na hoe zij daar normaliter mee omgaan; het verschilt natuurlijk per persoon. Vervolgens maar even op de één of andere manier afspreken dat ik de kans krijg hem nog even goed warm te rijden + hem nog even van oud roet ontdoe door hem op zijn staart te trappen, zo kort mogelijk voor de daadwerkelijke keuring. | |
drdoofenshmirtz | woensdag 7 december 2011 @ 19:41 |
Maar 'in één keer vol gas geven' kan op verschillende manieren... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 december 2011 @ 19:49 |
ik kan je wel zeggen, een steek proefcontroleur trapt hem in 1x op zn staart.. | |
2cv | woensdag 7 december 2011 @ 20:01 |
Eigenlijk is het idioot dat de wet voorschrijft dat je voor de APK een motor onbelast (ver) in het rode toerengebied moet jagen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 december 2011 @ 20:07 |
waarom dan, dan kun je echt zien als de motor schoon is, in deel last niet. dan pak je er geen slechte verstuivers er uit | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 20:15 |
Hoe vaak komt zo'n auto normaliter in het rode toerengebied, in de praktijk? Vrijwel nooit... Dus is het een bijzonder irrelevante test, en dat klein beetje relevantie wat er overblijft weegt bij lange na niet op tegen de risico's en extra veroorzaakte slijtage. | |
2cv | woensdag 7 december 2011 @ 20:30 |
Slechte verstuivers constateer ik door de verstuivers uit het blok te trekken en door de dieselboer na te laten kijken. En dat rode toerengebied is niet voor niets rood. | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 20:30 |
Laat ik dit topic trouwens meteen nog maar een keer gebruiken: Hoe heten die, vaak rubberen, spatborden die vaak nog tussen de wielkast en de band zitten, om te voorkomen dat er teveel vocht en rotzooi in de spatborden zelf komt (waardoor sneller roest)? Die dingen worden vaak met popnagels vastgezet, hangen tot vlak boven de weg en meestal staat het merk van het voertuig er ook nog op. | |
2cv | woensdag 7 december 2011 @ 20:33 |
Binnenschermen ? | |
Bananenvlaflip | woensdag 7 december 2011 @ 20:33 |
spatlappen? | |
NoBody122 | woensdag 7 december 2011 @ 20:42 |
Ik denk inderdaad dat het die combinatie is. Binnenscherm voor in de wielkast zelf en spatlappen voor eronder | |
Knutknuttsson | vrijdag 9 december 2011 @ 22:40 |
Even een vraag. Ik woon niet in Nederland en rij normaal gesproken op spijkerbanden, maar nu ga ik binnenkort dus met de auto naar "huis".En natuurlijk nooit aan gedacht dat de auto op spijkerbanden staat Nu moet ik dus snel wisselen en heb ik op internet een set bijna nieuwe banden gevonden. Geen vogeltjesmerk, maar goede, degelijke Nokians voor een schappelijke prijs. Probleem is dat de banden die ik nu heb 185 65 15 zijn, en die anderen zijn 195 65 15. Lang verhaal, korte vraag; Kan ik die banden om mijn bestaande velgen laten leggen of gaat dat niet passen? Zoek me suf, maar een set banden met velgen die op mijn mitsubishi passen zijn nauwelijks te vinden en heb eigenlijk geen zin om nieuwe aan te schaffen | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 9 december 2011 @ 22:50 |
past wel hoor, in het slechtste geval zal de km teller afwijken door een te groot verschil in de banden maat. of het ABS lampje gaat branden maar voor de rest past het wel | |
Knutknuttsson | vrijdag 9 december 2011 @ 22:53 |
Ik voel je sarcasme! Ik zoek verder... | |
Sounddragon | vrijdag 9 december 2011 @ 22:57 |
Hij bedoelt het niet écht sarcastisch De rolomtrek van een 195 band is groter als van je 185'er, en dus zul je harder rijden als je teller aangeeft, niet veel, maar toch wel iets. Vwb je ABS lampje, denk ik dat het wel mee zal vallen, zolang je op alle wielen dezelfde maat hebt | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 9 december 2011 @ 23:08 |
geen sarcasme | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 9 december 2011 @ 23:08 |
sommige ABS rekeneenheden moeten bij een andere maat op nieuw geprogrammeerd om dat de daadwerkelijke snelheid afwijkt van de berekende | |
Knutknuttsson | vrijdag 9 december 2011 @ 23:13 |
Het allerbelangrijkste vind ik of het veilig en verantwoord is. | |
Knutknuttsson | vrijdag 9 december 2011 @ 23:13 |
Verkeerd begrepen, sorry | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 9 december 2011 @ 23:16 |
np | |
Erasmo | vrijdag 9 december 2011 @ 23:29 |
Geen idee, ik doe het sowieso bij iedere oliewissel. Die krengen kosten toch geen drol. | |
Mikkie | zaterdag 10 december 2011 @ 01:27 |
Je kan er prima mee rijden, zo'n verschil merk je amper. Hou er alleen rekening mee dat je afwijking op de kmteller iets minder wordt (en als die nul was, dat je nu iets harder rijdt dan je kmteller aangeeft).
| |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 10 december 2011 @ 09:54 |
bij nieuwe auto's kosten bougies 25 euro, per stuk, dan laat je ze echt wel het termijn zitten wat er voor staat | |
Erasmo | zaterdag 10 december 2011 @ 11:11 |
Serieus? Hoezo zijn die dan zo duur, die van mij kosten een knaak ofzo | |
JohnB52 | zaterdag 10 december 2011 @ 11:57 |
Zijn dat de echt nieuwe wagens? Weet wel dat ik in mn alfa twinspark bougies nodig heb | |
Knutknuttsson | zaterdag 10 december 2011 @ 12:01 |
Dank je, en dat past allemaal wel op de velg enzo? Ik heb echt nul verstand van dit soort dingen. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 10 december 2011 @ 12:08 |
longlife en sneuvelen nog harder dan de gewone bougies, en op de gewone bougie is er niet mee te rijden, want die zijn niet in die warmte graad te krijgen | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 10 december 2011 @ 12:08 |
daar zitten ook dure in | |
JohnB52 | zaterdag 10 december 2011 @ 18:06 |
Klopt, maar wel groot verschil als je ze via ebay besteld... Geldt ook voor Agip 10w60 die ik er ingooi, 42€ incl verzenden voor 5 liter. | |
Mikkie | zondag 11 december 2011 @ 13:49 |
Heel simpel: het eerste getal is de breedte van de band in mm. Het tweede getal is de hoogte van de band, uitgedrukte in een percentage van de breedte. Het derde getal is de velgmaat. Zo lang de velgmaat exact gelijk is en de breedtemaat ook, pas het wel. De hoogte wordt een probleem als echt vele centimeters gaat schelen. In dit geval is dat niet zo, en is er geen probleem. | |
Knutknuttsson | zondag 11 december 2011 @ 14:31 |
Duidelijk. Op 1 ding na. De breedtemaat van die twee banden is toch anders? 185 tegen 195 | |
sander_070 | zondag 11 december 2011 @ 14:58 |
Ik heb zelf een benzineslurpende oude Lancia Delta (II, heerlijk ding, daar niet van), mijn vriendin een leuke zuinige Alfa Mito 1.3 jtd (eco). Nu heb ik winterbanden op 15" velgen. Weet iemand hier of die 15" velgen ook op de Mito passen? De steek is in beide gevallen 4x98, maar ik weet niet of de remmen misschien in de weg gaan zitten. De Mito wordt standaard met minimaal 16" afgeleverd (en in het geval van mijn vriendin met 17"). | |
blup | zondag 11 december 2011 @ 15:04 |
Kwestie van passen. | |
sander_070 | zondag 11 december 2011 @ 15:09 |
Delta op de krik, banden wisselen, Mito op de krik, moeilijk passen, nu nog niet nodig, dus weer terug wisselen, delta weer op de krik. Hoop geklooi, terwijl hier misschien iemand direct het antwoord kan geven. Soms ben ik liever lui dan moe. | |
Metalfreak | zondag 11 december 2011 @ 16:48 |
Volgens deze link: http://www.alfaforum.nl/f(...)71f3a7a6d8130c7bd437 zou het niet passen ivm de remmen... | |
Mikkie | zondag 11 december 2011 @ 16:59 |
Oja, even overheen gekeken. Nouja, meestal past dat wel. Over het algemeen past op een velg ook niet maar één bandbreedte, maar meerdere. Bijvoorbeeld 185, 195, 205 en 215. 185 is dan heel erg getrokken (de velg steekt uit t.o.v. de band) terwijl 215 betekent dat je velg helemaal wegvalt in de band. Een beetje variatie is dus wel mogelijk en meestal is het verschil tussen 185 en 195 niet kritiek . | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 13:50 |
Ik heb een klein probleempje. Ik wilde de multiriem terugplaatsen, maar kreeg 'm met geen mogelijkheid vast en ik wist voor 100% zeker dat ik 'm via de juiste rolletjes had lopen. Zelfs met wegduwen van de spanrol kreeg ik 'm met geen mogelijkheid vast. Dus ik dacht slim te zijn door met een tang en een touw de spanrol klem te zetten en de riem onder bij de krukaspoelie op de poelie te begeleiden terwijl ik met een sleutel de krukas(poelie) draaide. Dat is gelukt, maar nu kom ik erachter dat de riem maar half over de startmotor zit, godverdegodver en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer los. Ik vraag al af waarom de riem er in eerste instantie zo moeilijk opging. En hoe krijg ik 'm nu weer los? | |
Erasmo | vrijdag 16 december 2011 @ 13:53 |
Wat voor auto hebben we het over? | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 13:56 |
Ford Mondeo 1994 | |
blup | vrijdag 16 december 2011 @ 14:01 |
multieriem op de startmotor?? heb je airco? | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 14:03 |
Ja heb ik. Ja of het is een ander motortje, die van de airco zit vooraan, deze zit achteraan. | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 14:13 |
Het is de dynamo. | |
blup | vrijdag 16 december 2011 @ 14:21 |
Airco staat uit? | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 14:21 |
Yes. Maar wat maakt dat uit verder? | |
blup | vrijdag 16 december 2011 @ 14:24 |
Als hij aanstaat is staat die airco poelie extra strak. (in sommige gevallen) | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 14:28 |
Okay. Nou ik het 'm na het loshalen (wat wel heel makkelijk ging) ook niet aangezet. Zelfs de accu is losgekoppeld. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:15 |
nee niet echt de riem blijft even strak staan, door de electro koppeling gaat de AC pomp in werking op het moment dat het nodig is. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:17 |
Crutch wat voor motorblok, heb een keuze of 6 | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:20 |
alle benzine motoren behalve 2.5 16V met airco 2.5 16V met airco alle diesel motoren met airco | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 20:46 |
Sorry voor de late reactie, ik had een klusje tussendoor. Dit is 'm: En dan met airco en zoals je ziet geen extra riem. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:49 |
wat is het probleem nou dan veel makelijkere riempjes dan dat zijn er niet | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 20:50 |
Dat de riem er niet af wil, maar ik denk dat ik sowieso maar een nieuwe riem ga halen en deze er gewoon afsnij. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:51 |
moer van de spanner los draaien (links om), spanner links om draaien, klaar | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:51 |
wees blij dat je niet de strecht fit riem van Ford hebt, die zijn pas kut, deze leg ik nog met mn ogen dicht er op | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 20:52 |
rechtsom ontspan je de rol van de riem. Zelfs dan wou hij er niet op. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 16 december 2011 @ 20:53 |
zie spanner pijltjes wijzen rechts om, dan span je, probeer maar eens links om en anders zit er een verkeerde span rol op, vervang je de riem, vervang de span en loop rol dan ook | |
Crutch | vrijdag 16 december 2011 @ 20:56 |
Het gekke is, Chuck. Dat ik 'm met het loshalen (in het begin) volgens het boekje met een tang rechtsom moest draaien. En warempel, zo kreeg ik 'm los. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 17 december 2011 @ 10:49 |
apart, gewoon even stoeien | |
Picchia | zaterdag 17 december 2011 @ 13:09 |
De voorgaande gebruiker van de auto had geparkeerd zonder handrem. Dus ik deed voor het wegrijden de handrem erop en reed weg. Heb 10km gereden met 50/70 km/u. Toen merkte ik het. Wat kan ik nu het beste doen? Het lijkt erop dat de handrem het nog doet. Heeft dit gevolgen voor mijn gewone rem of banden of iets? | |
Mikkie | zaterdag 17 december 2011 @ 13:10 |
Gewoon doorrijden. Schade zal los van wat versleten remonderdelen wel meevallen. | |
Picchia | zaterdag 17 december 2011 @ 13:14 |
Dat is geruststellend. Het gebeurde ook precies toen ik wegreed van een garage. Die man zal ook wel gedacht hebben. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 17 december 2011 @ 14:14 |
remblokken zullen wel verbrand wezen, stinken je achter remmen niet? niet te lang mee rijden, het verglazen van je remmen beperkt je remvermogen nog al | |
daNpy | zaterdag 17 december 2011 @ 16:03 |
Wat voor auto is het? | |
2cv | zondag 18 december 2011 @ 02:03 |
Dat. Ik heb op die manier een keer een remschijf licht laten geven | |
junkiexp | zondag 18 december 2011 @ 13:07 |
Wat voor auto TS ? Sommige auto's hebben aparte remblokken voor de handrem. | |
Sounddragon | zondag 18 december 2011 @ 22:01 |
TS? | |
Picchia | zondag 18 december 2011 @ 23:50 |
Volgens mij een Volkswagen Polo. | |
Crutch | maandag 19 december 2011 @ 15:42 |
Nou, ik heb het opgelost met de multiriem. Nieuwe riem gehaald en toen ik die erop probeerde te zetten kon ik de automatische spanner ineens veel verder wegdraaien. Had blijkbaar vastgezeten ofzo. Dus de riem past in een keer. Ben best trots op mezelf, aangezien ik nul verstand heb/had van auto's heb ik toch in de laatste paar maanden: - olie-, brandstof- en luchtfilter vervangen; - remblokken (4) vervangen; - een wielbout vervangen - distributieriem vervangen - multiriem vervangen - twee draagarmrubbers vervangen. | |
JohnB52 | maandag 19 december 2011 @ 22:40 |
Ik heb ook even n vraagje over onze peugeot 206 1.6 (16-rf-nj) Bij het remmen trilt t rempedaal, voren zitten schijven, achter trommel. Ik gok op kromme schijven... Iemand nog n ander idee? | |
NoBody122 | maandag 19 december 2011 @ 23:21 |
En dat op krukken | |
Crutch | maandag 19 december 2011 @ 23:33 |
Ik loop niet op krukken hoor, als je dat soms denkt. | |
JohnB52 | dinsdag 20 december 2011 @ 21:54 |
Please? | |
blup | dinsdag 20 december 2011 @ 21:58 |
Kromme schijf indeed. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 20 december 2011 @ 22:37 |
Speling in de ophanging zorgt ook voor trillinen Naven kunnen krom wezen Trommel kan ook krom wezen Maar meestal de schijjven | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 20 december 2011 @ 22:39 |
Heb je spanner en loop rol ook vervangen, je zult niet de eerste wezen waarvan de motor kapot draait door het laten zitten van de span en loop rol | |
NoBody122 | dinsdag 20 december 2011 @ 23:59 |
Weet ik. Trolling, enzo. | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 11:17 |
Ik heb de hele set vervangen. (riem, twee looprollen, een spanrol, 4 bouten en een veer) Ook zaten er nieuwe bouten bij de set en die heb ik ook maar vervangen. De reden dat ik de distributieriem vervangen heb is omdat hij klapperde, wat dus kwam door een losgeschoten looprol. De lagers daarvan pleurden er ook gewoon uit toen ik de beschermkappen weghaalde. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 21 december 2011 @ 19:12 |
Ik bedoel van de multi riem | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 20:03 |
Draait de motor kapot als de multiriem eraf knalt? Zal wel meevallen toch? | |
2cv | woensdag 21 december 2011 @ 20:14 |
Die op de vooras of op de achteras ? | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 20:15 |
Voor. | |
2cv | woensdag 21 december 2011 @ 20:21 |
Ok | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 20:25 |
Ik was laatst nog in de buurt met die fakkeloptocht bij jullie. | |
2cv | woensdag 21 december 2011 @ 20:26 |
Fakkeloptocht | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 20:29 |
Door de midstraat | |
NoBody122 | woensdag 21 december 2011 @ 21:12 |
Nee, dat valt niet mee.. | |
Crutch | woensdag 21 december 2011 @ 21:27 |
Nou heb ik dus niet vervangen. Zag er op zich goed uit, maar met de lagers weet je maar nooit he? Zal het in de gaten houden. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 21 december 2011 @ 21:38 |
hij schiet meestal tussen de krukaspoelie en D-riem poelie, en dan is het einde verhaal zie ook: de afbeelding spreekt boek delen denk ik ? | |
Barcaconia | zaterdag 24 december 2011 @ 19:35 |
Ik heb problemen met een VW Bora uit 2001 van iemand die ik ken. Ik kan niet bij de auto gaan kijken vanwege de afstand maar misschien dat het een bekend probleem is voor jullie, dus hier de beschrijving: Check engine lampje gaat steeds aan (na reset blijft hij 1~2 dagen uit en begint het weer). Computer geeft code P1296: cooling system malfunction Een monteur die er naar gekeken heeft zou een O2 (?) sensor vervangen hebben, maar heeft het probleem dus niet opgelost. Auto rijdt prima en alles werkt naar behoren. Start goed en wordt niet te warm oid. Alleen het motorlampje brandt. Is dus een VW Bora 2.0 uit 2001. Bekend probleem misschien? | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 24 december 2011 @ 23:29 |
eindelijk iemand die met auto gegevens en een P code komt, Hulde daar voor ik denk dat je de motor temp sensor bedoelt. wordt de motor nog wel warm, het is een foutcode die je in de breedste zin van het woord moet nemen. het niet snel genoeg warm worden van de motor kan deze code al veroorzaken, controleer in elk geval de voeding en massa van de motor temp sensor voeding is 5V massa 0V weerstand waarde 2500 Ohm koud 250 Ohm warm controleer de thermostaat op werking. koelvloeistof op peil? waneer is de waterpomp voor het laatst vervangen ? als je een EOBD scanner hebt, kijk dan even in de live data wat de waarde is van de motortemperatuur sensor is, als deze -40 is dan heb je een nood waarde te pakken en dan is er meestal een kabelbreuk of defecte temp sensor is er ook sprake van een verhoogd brandstof verbruik | |
Barcaconia | zondag 25 december 2011 @ 00:12 |
Dankje voor het antwoord. Probleem is dat de auto 6000km verderop staat dus ik kan niet even gaan kijken. Ik hoopte dat er een simpel bekend probleem is dat deze code kan verklaren. Ik kan hooguit wat tips aan de eigenaar geven namelijk. Wat ik in ieder geval kan zeggen: De auto is volgens het boekje onderhouden. Kmstand is rond de 150.000km maar ik weet het niet exact. De kvs is op peil en thermostaat werkt gewoon. De koelvloeistof die er in zit is niet de voorgeschreven VW (g12? ) vloeistof maar gewone "algemene" kvs. | |
NoBody122 | zondag 25 december 2011 @ 01:56 |
Welke kleur KVS zit erin? KVS heeft bij mijn weten altijd een gXX-waarde... | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 10:39 |
Nee hoor de kleur zit er in om de verschillende soorten uit mekaar te houden ivm verschillende adaptieven | |
2cv | zondag 25 december 2011 @ 17:36 |
Chuck, weet jij ook welke koelvloeistof er in een Saab 99 uit 1984 moet ? Er zit een 1985cc blok in (zeg ik uit mijn hoofd) zonder turbo. Het ding heeft ook geen injectie, gewoon een carburateur. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 18:57 |
Saab ben ik niet echt thuis, maar meestal hebben die dingen groene koelvloeistof | |
2cv | zondag 25 december 2011 @ 19:10 |
Dan ga ik het voor de zekerheid nog even verder uitpluizen. Toch bedankt. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 20:38 |
hebbie toevallig een kenteken voor mij ? | |
2cv | zondag 25 december 2011 @ 20:44 |
KZ-12-BP | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 22:26 |
SP11, van kroon olie is de goede koelvloeistof, heeft ook de codering G11 van VAG en is groen/blauw, inhoud koel systeem is 8 liter | |
2cv | zondag 25 december 2011 @ 22:27 |
Dus geen oranje koelvloeistof in mieteren ? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 22:29 |
nope | |
ellevehC86 | zondag 25 december 2011 @ 22:29 |
SSangyong Musso 2.9 TDX, moet even een litertje olie bijgooien, synthetisch maar wat? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 22:31 |
kenteken ? | |
ellevehC86 | zondag 25 december 2011 @ 22:32 |
ff naar buiten lopen | |
ellevehC86 | zondag 25 december 2011 @ 22:34 |
48-BR-BL | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 22:36 |
0W40 5W40 5W30 zijn toegestaan totale hoeveelheid is 9.5L | |
ellevehC86 | zondag 25 december 2011 @ 22:39 |
Erg dun spul, maar oke , 10 of 15w is dus echt not done? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 25 december 2011 @ 22:42 |
het kan uitteraad wel, maar bij lagere temperaturen zal het langer duren voordat de boel fatsoenlijk op druk is ps bij een aantal modellen van Fiat en Alfa Romeo gaat 10W60 | |
2cv | zondag 25 december 2011 @ 22:44 |
Ooit heb ik trouwens water er in gegoten. Om het bij te vullen. Wat er toen in zat weet ik niet. Hoe schadelijk is dat ? Ik weet dat water bevriest enzo, maar het vriest nu niet dus dat mag even buiten beschouwing gelaten worden. | |
ellevehC86 | zondag 25 december 2011 @ 22:44 |
Ik zal er 5W40 indoen dan, dank je chuck!! |