abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 6 februari 2011 @ 20:58:05 #1
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429125


Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #8
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #9
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #10
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #11
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #12
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #13
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #14
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #15
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #16
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #17
[Excel] Het grote Excel vragen topic #18
[Excel] Het grote Excel vragen topic #19
[Excel] Het grote Excel vragen topic #20
[Excel] Het grote Excel vragen topic #21
[Excel] Het grote Excel vragen topic #22
[Excel] Het grote Excel vragen topic #23
[Excel] Het grote Excel vragen topic #24

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki ;)
  zondag 6 februari 2011 @ 20:58:47 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429187
openstaande vragen :
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die misschien weet of ik ergens een voorbeeld excel sheet kan vinden voor het volgende

Ik wil mijn rooster invoeren in excel. Daarbij rekening houden dat ik dagelijks andere begin en eindtijden heb. Ook de pauze verschillen van dag tot dag. Wel zijn het vaste diensten dus denk aan 301a, 301b, 301c, 302a etc etc. Iedere dienst heeft een eigen waarde van begin en eindtijd en duur van pauze.
Graag zou ik een staafdiagram per dienst per dag willen zien van de begintijd tot eindtijd en pauzes in andere kleur. Ook dat ie gewerkte tijden en pauzes per dag bijhoudt.

Misschien leg ik het onduidelijk uit maar misschien dat iemand mij op weg kan helpen :@
quote:
5s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:46 schreef teamlead het volgende:
Ik heb een document waarin een aantal hyperlinks zijn opgenomen. Deze links verwijzen naar lokale bestanden.
Als ik nu op een hyperlink klik, krijg ik de melding "er is een onverwachte fout opgetreden".
Links naar websites werken wel gewoon.

Voor de zekerheid heb ik de links opnieuw toegevoegd, om uit te sluiten dat er in het pad iets niet zou kloppen, maar dat hielp niet.

(excel2003).

Iemand enig idee?
  zondag 6 februari 2011 @ 21:04:14 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429653
Mijn vraag:
Ik zal wel weer veels te moeilijk denken, maar wil voor het eerst gebruikmaken van spinbotton om een veld te vewerken. Dat veld is een tijd weergave en moet met kwartieren verspringen.

nu heb ik dat op een onhandige manier gedaan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sub SpinButton1_SpinDown()
With [I12]
        .Value = .Value - 0.01042
    End With
End Sub

Sub SpinButton1_SpinUp()
   With [I12]
        .Value = .Value + 0.01042
    End With

    End With
End Sub
Maar 0.01042 is geen kwartier maar een kwartier met wat milisecondes. Dus uiteindelijk loopt de klok mis..
pi_92430913
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 20:08 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Niemand een idee dus?
Ik ben het niet helemaal met je vraag eens.
Dit is een 'doe je eigen huiswerk' vraag.

Ik stel voor dat je een opzet maakt (Googlen op 'roster Excel' of 'Excel time sheets' oid) en met specifieke vragen komt.

Daarnaast zie ik het nut niet in van dit bouwen in Excel met diagrammetjes en kleurtjes, het voldoet toch om je uren per dag alleen al te hebben?
pi_92431126
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:04 schreef Bill_E het volgende:
Mijn vraag:
Ik zal wel weer veels te moeilijk denken, maar wil voor het eerst gebruikmaken van spinbotton om een veld te vewerken. Dat veld is een tijd weergave en moet met kwartieren verspringen.

nu heb ik dat op een onhandige manier gedaan:

[ code verwijderd ]

Maar 0.01042 is geen kwartier maar een kwartier met wat milisecondes. Dus uiteindelijk loopt de klok mis..
Nou...24 uur is 1.
Dan kan het niet meer zo moeilijk zijn he ;)
  zondag 6 februari 2011 @ 21:26:03 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431260
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:24 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nou...24 uur is 1.
Dan kan het niet meer zo moeilijk zijn he ;)
Uiteindelijk krijg ik nooit een heel getal, maar een breuk.
pi_92431375
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:26 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Uiteindelijk krijg ik nooit een heel getal, maar een breuk.
Je kan toch 1 delen door 96 ín VBA.
Dan zoekt Excel het zelf wel uit.
pi_92431499
teamlead;
Heb je gewoon een hyperlink gekoppeld aan een stuk tekst in een cel of heb je het in VBA gedaan?
  zondag 6 februari 2011 @ 21:29:49 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431504
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:27 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je kan toch 1 delen door 96 ín VBA.
Dan zoekt Excel het zelf wel uit.
:|W idd..
pi_92431729
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:29 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W idd..
Goedemorgen!!
  zondag 6 februari 2011 @ 21:34:27 #11
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431827
Hmm, is toch lastiger dan ik dacht, als ik voorbij de 24 uur komt, wordt de cel waarde een datum en tijd.. En dan kan het toch nog mis gaan..
pi_92432236
Je cel format moet staan op:
u:mm:ss (of uu:mm:ss) (of [uu]:mm:ss als je dat leuk vindt :P )

Bij jou staat ie op een datum met tijd denk ik.
  zondag 6 februari 2011 @ 21:43:40 #13
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92432473
Nee, dat is het niet. Hij staat op tijd. De datum wordt ook niet weergegeven alleen in de functiebar.
pi_92432531
Ik heb 2007 en het werkt prima....?
Dan zou ik het ff niet weten, maar het moét haast wel met cel formatting zijn?

Succes ermee trouwens, ik ga mn nest in :s)
  maandag 7 februari 2011 @ 22:58:52 #15
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_92482610
tvp :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_92483894
Nog gelukt Bill ?
  maandag 7 februari 2011 @ 23:27:58 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92484084
Niet naar tevredenheid, dat datum ding blijft komen, heb een reset ingebouwd.. dus een moeilijke weg genomen :P
pi_92490838
Hoi Bill,

Als je deze code gebruikt heb je er geen last van.

1
2
3
4
5
6
 Private Sub SpinButton1_SpinDown()
 With [I12]
 .Value = .Value - TimeValue("00:15:00")
 .NumberFormat = "[h]:mm:ss"
 End With
 End Sub

In Excel 2003 zet hij de cell format telkens terug en op deze manier loopt hij gewoon door (ik neem althans aan dat je hem op b.v 55:15:00 wilt kunnen krijgen, anders moet je een andere format nemen), mocht dit niet zijn wat je zoekt laat het dan even weten.
pi_92491062
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die misschien weet of ik ergens een voorbeeld excel sheet kan vinden voor het volgende

Ik wil mijn rooster invoeren in excel. Daarbij rekening houden dat ik dagelijks andere begin en eindtijden heb. Ook de pauze verschillen van dag tot dag. Wel zijn het vaste diensten dus denk aan 301a, 301b, 301c, 302a etc etc. Iedere dienst heeft een eigen waarde van begin en eindtijd en duur van pauze.
Graag zou ik een staafdiagram per dienst per dag willen zien van de begintijd tot eindtijd en pauzes in andere kleur. Ook dat ie gewerkte tijden en pauzes per dag bijhoudt.

Misschien leg ik het onduidelijk uit maar misschien dat iemand mij op weg kan helpen :@
Admiraal, als je nou uit zou kunnen leggen wat je hiermee wilt bereiken kan iemand je misschien een optie geven.
Op dit moment zou dit in excel verwerken redelijk nutteloos zijn, als je een overzicht van je werktijden wilt hebben zou een tabel in Word hier volstaan, een staafdiagram gaat je toch geen directe informatie geven over je werktijden, enkel wellicht welke dienst je hebt maar dit kan je in je Word tabel oplossen door elke dienst een eigen kleur te geven.
Ik neem aan dat je werktijden en pauzes naast begin - eindtijd niet variabel zijn dus ook daar heb je weer niks aan.
Misschien snap ik niet wat je wilt bereiken dus als je dat zou kunnen toelichten.
pi_92491323
quote:
5s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:46 schreef teamlead het volgende:
Ik heb een document waarin een aantal hyperlinks zijn opgenomen. Deze links verwijzen naar lokale bestanden.
Als ik nu op een hyperlink klik, krijg ik de melding "er is een onverwachte fout opgetreden".
Links naar websites werken wel gewoon.

Voor de zekerheid heb ik de links opnieuw toegevoegd, om uit te sluiten dat er in het pad iets niet zou kloppen, maar dat hielp niet.

(excel2003).

Iemand enig idee?
Wellicht heb je even een printscreen? Klinkt meer als een probleem op je computer.
pi_92494040
Ik heb een probleem met paginanummers.

Ik weet dat ik ze erin kan krijgen via kop of voettekst,

nu heb ik alleen een rapport van ong 20 pagina's waarvan 1 bladzijde liggend ipv staand geprint moet worden. Hoe krijg ik dan toch op de liggende pagina op dezelfde positie als op de staande het paginanummer?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_92496553
Bij portrait rechtsonder en bij landscape linksonder? Of is dat niet wat je zoekt?
Ik kan er namelijk niet zo 1 -2 -3 een oplossing voor bedenken behalve dan wellicht dat je je paginanummers met een image erin zet en dan bij je landscape deze 90 graden gedraaid erin zet.
Maar dat is meer een creatieve oplossing wellicht is er een betere maar ik weet hem niet.
pi_92496947
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:16 schreef BorusBulldog het volgende:
Bij portrait rechtsonder en bij landscape linksonder? Of is dat niet wat je zoekt?
Ik kan er namelijk niet zo 1 -2 -3 een oplossing voor bedenken behalve dan wellicht dat je je paginanummers met een image erin zet en dan bij je landscape deze 90 graden gedraaid erin zet.
Maar dat is meer een creatieve oplossing wellicht is er een betere maar ik weet hem niet.
Ok helaas dan maar gewoon op de oude voet verder en op de liggende pagina rechts onder (dus rechts boven in de samengevoegde vorm) en de rest in het midden onderaan....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:15:43 #24
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92508739
Ik heb een algemene Excel 2007 vraag.

Ik heb een sheet met een RAND() formule, maar nu berekend ie die dus elke keer dat ik iets intyp opnieuw.
Alle andere sheets moeten wel automatisch berekend worden, dus het liefst zet ik het niet op manual, want dan moet ik elke sheet apart gaan updaten.

Is er een manier om 1 sheet uit te sluiten van automatische formule berekeningen, of de sheet locken oid?

Tnx!
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:22:56 #25
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92509060
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 08:59 schreef BorusBulldog het volgende:
Hoi Bill,

Als je deze code gebruikt heb je er geen last van.

[ code verwijderd ]

In Excel 2003 zet hij de cell format telkens terug en op deze manier loopt hij gewoon door (ik neem althans aan dat je hem op b.v 55:15:00 wilt kunnen krijgen, anders moet je een andere format nemen), mocht dit niet zijn wat je zoekt laat het dan even weten.
Nee hij moet eigenlijk bij gewoon rond blijven lopen. Maar ik ga ff met die time format aan de slag
pi_92511725
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:28 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Ok helaas dan maar gewoon op de oude voet verder en op de liggende pagina rechts onder (dus rechts boven in de samengevoegde vorm) en de rest in het midden onderaan....
Stel pagina 1,2,3 zijn staand, 4 is liggend, 5 is staand.
Dan kan je (in Print Preview) kijken waar Pagina 3 ophoudt.
Vervolgens selecteer je de onderste rij van Pagina 3 en kies je voor Insert - Page Break (in 2007+ staat het in Page Layout - Breaks - Insert Page Break).

Dit doe je ook weer met de laatste rij van Pagina 4. Dan kan je Pagina 4 liggend maken en de rest staand.

Ongetest.
Succes!!
pi_92511855
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 17:15 schreef Martijn85 het volgende:
Ik heb een algemene Excel 2007 vraag.

Ik heb een sheet met een RAND() formule, maar nu berekend ie die dus elke keer dat ik iets intyp opnieuw.
Alle andere sheets moeten wel automatisch berekend worden, dus het liefst zet ik het niet op manual, want dan moet ik elke sheet apart gaan updaten.

Is er een manier om 1 sheet uit te sluiten van automatische formule berekeningen, of de sheet locken oid?

Tnx!
Jup dat is knap waardeloos! Je kan wel VBA oplossingen vinden om de waarde te vervangen zodra hij berekent wordt. Je kan dan met een knop oid weer een nieuw random nummer genereren.

Ik denk dat dat beter is dan slechts één sheet te locken (Want daar staan ook formules in neem ik aan?)
pi_92513454
Hopelijk simpel vraagje;

Ik ben een score aan het bijhouden. Puntensysteem met in column A de naam en in column E het aantal punten. Ik krijg nu middels =LARGE(E2:E5; 1) etc de top 3; maar wil graag in de column ernaast de naam hebben.

Ofwel:
1
2
3
4
5
6
Rank    Naam    Punten
#1                 25
#2                 9
#3                 8
#4        
#5        

En dan wil ik graag de naam die dus in Column A staat er ook weergegeven wordt. Google kan me helaas niet helpen.. Snap die Vlookup helemaal niet. ;x
pi_92518592
Je hebt toch al in kolom A de naam staan waarom moet ie weer in D (of welke kolom dat dan ook is?)

Om VLOOKUP te gebruiken moet je te vinden waarde rechts van de te zoeken waarde staan.
Anders moet je INDEX(MATCH( gebruiken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 20:49:44 #30
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92519038
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:25 schreef DaFan het volgende:

[..]

Jup dat is knap waardeloos! Je kan wel VBA oplossingen vinden om de waarde te vervangen zodra hij berekent wordt. Je kan dan met een knop oid weer een nieuw random nummer genereren.

Ik denk dat dat beter is dan slechts één sheet te locken (Want daar staan ook formules in neem ik aan?)
In die sheet staat alleen de RAND(), dus ik dacht die doen en dan die sheet weer locken zodat er verder niks meer veranderd.
Had ook bedacht om die RAND() in aan apart bestand te doen en de rest van de formules daar dan aan linken. Dan kan ik die worksheet op manual zetten en de "hoofdsheet" op automatisch. Maar heb toch liever alles in 1 bestand, maar als het niet gaat dan gaat het niet.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92519872
Dan moet je het met VBA doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Temp = Range("A1").Value
        Range("A1").Value = Temp
    End If

End Sub

Dit gaat er dan wel vanuit dat je RAND in A1 staat.
Je kan natuurlijk met een andere macro of knop weer een nieuwe rand erin gooien!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 21:14:08 #32
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92520382
Tnx. Ik zal het morgen eens proberen.

Zelf dingen in VBA schrijven, dat gaat mij toch nog net wat te ver ;)
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92520562
Het enige wat dat doet, is zo snel als jij iets in A1 verandert, de waarde of formule van A1 overschreven wordt met de waarde van A1.
(Maw, de formule van RAND() wordt vervangen voor de uitkomst van RAND())
  woensdag 9 februari 2011 @ 09:31:13 #34
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92535195
Ik heb de code in VBA gekopieërd, maar hij doet het niet :?
Moet ik nog iets aanpassen?

Ik heb in VBA in de sheet gezet waar de RAND staat.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92544626
Heb je de code nog aangepast?
pi_92545757
De waarde van de variabel temp wordt pas toegewezen na de verandering, je zal de waarde moeten toewijzen voor de verandering zodat deze bij verandering opgehaald kan worden.
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:32:19 #37
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92548126
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 14:02 schreef DaFan het volgende:
Heb je de code nog aangepast?
Wat moet ik nog meer aanpassen?

Ik heb de range al aangepast. Die begon toevallig wel in A1, maar heb die uitgebreid naar A1:A8
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92555002
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 14:32 schreef BorusBulldog het volgende:
De waarde van de variabel temp wordt pas toegewezen na de verandering, je zal de waarde moeten toewijzen voor de verandering zodat deze bij verandering opgehaald kan worden.
Eh? Zeg dan niks.
Het gaat er toch om dat er RAND() wordt ingevuld, daarna wordt de uitkomst opgehaald en geplaatst.
Als je besluit RAND() weer opnieuw te plaatsen idem dito.
pi_92555024
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 15:32 schreef Martijn85 het volgende:

[..]

Wat moet ik nog meer aanpassen?

Ik heb de range al aangepast. Die begon toevallig wel in A1, maar heb die uitgebreid naar A1:A8
Laat je code s zien.
Zou best s kunnen dat je ipv Change op de Calculate-event moet inzetten...ik snap niet precies hoe je het nu wil. Kan je je sheet uploaden?
pi_92580315
Heb alleen de code die je een paar posts terug had gegeven, verder is het niet zo'n boeiende sheet.

A1:A8 =RAND()
B1:B8 =INDEX(ROW($1:$8),RANK(A1,$A$1:$A$8))

Heb het nu opgelost door een macro te maken die RAND() doet en dan paste values.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92670482
Hallo, hoe kan ik in excel alles na de komma afhakken? Niet met celeigenschappen maar echt het verwijderen van de waarden na de komma. Bijvoorbeeld bij 2,38 wil ik 2 als waarde terugkijken. Thx alvast!
  zaterdag 12 februari 2011 @ 11:45:57 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_92673501
quote:
Op zaterdag 12 februari 2011 09:31 schreef jakees het volgende:
Hallo, hoe kan ik in excel alles na de komma afhakken? Niet met celeigenschappen maar echt het verwijderen van de waarden na de komma. Bijvoorbeeld bij 2,38 wil ik 2 als waarde terugkijken. Thx alvast!
Je bedoelt dat je een getal af wilt ronden? Wat heb je zelf al gedaan om tot een oplossing te komen en waarom is dat niet gelukt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_92911105
Mensen!

Ik ben al een poosje aan het stunten met macro's, en met behulp van google en een berg trail and error werkt dat tot dusver prima. Nu heb ik echter een probleem dat ik nog niet op het grote boze internet heb kunnen terugvinden.

De situatie is als volgt. In mijn sheet wordt een set van 5 regels gebruikt. Per sheet komt een verschillend aantal sets voor. De gebruikers hebben de mogelijkheid om op een willekeurige plaats zelf getallen, formules of tekst toe te voegen. Vervolgens wordt automatisch ónder die handmatige toevoeging een volgende set ingevoegd.

Zolang geen handmatige toevoegingen worden gedaan, passen er precies 3 sets op een pagina. Echter, mét handmatige toevoegingen kan het voorkomen dat de derde set half op de tweede pagina terecht komt. Dat wil ik zien te voorkomen.

Wat ik wil is dus een macro dat kijkt of er een (automatisch) pagina-einde voorkomt ín een set, en zo ja, het aantal regels dat nog op de eerste pagina's staat vervolgens vóór die set leeg invoegt, zodat de set zelf dat aantal regels naar onder schuift en dus op de nieuwe pagina terecht komt. En dit natuurlijk voor alle pagina's binnen de printrange :P

Heeft er iemand een idee hoe ik dit geregeld ga krijgen?

Edit: een andere mogelijkheid is om het eerste pagina einde te zoeken, te kijken of dat in de set valt, dan het aantal regels van de set op de eerste pagina te tellen en vervolgens het pagina einde dat aantal regels naar boven te verplaatsen. Maar dat zal wel minder eenvoudig zijn :P

Edit2: Het kan nóg anders! De set is 5 regels. Dus het als het aantal gebruikte regels boven het pagina-einde minder is dan 5, dan wil ik het pagina-einde dat aantal regels omhoog schuiven, en dat voor alle pagina-einden :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Bartholomeus op 17-02-2011 13:25:44 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_92952758
En gefixt!

In een verborgen kolom heb ik getallen toegevoegd. Als nu in die kolom onder het pagina-einde een 1 staat, wordt 1 regel naar boven 1 regel ingevoegd. Als er een 2 staat, worden 2 regels naar boven 2 regels ingevoegd, en zo verder. Als je meer kolommen in een werkblad nodig hebt werkt dit niet, maar ik heb een vast format van 20 kolommen, dus dan kan het wel op deze manier *)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_92956396
Ik ben al een tijd bezig met een excel bestand, met alleen tekst. Dus geen formules. Ik werk vooral met (tekst) filters. Niets aan de hand gaat perfect, maar net staan ineens alle filters vast.

Ik kan nog gewoon de cellen bewerken, maar in de bovenste regel gebeurt er niets als ik op het driekhoekje-naarbeneden klik om dat menu uit te klappen. Ook in de werkbalk gegevens kan ik niets selecteren (alle knoppen zijn inactief). Ik heb het bestand opgeslagen en excel afgesloten, in de hoop dat als ik opnieuw opstart de filters weer actief zijn, maar dat is niet het geval.

Heb ik per ongeluk die filters gedeactiveerd ofzo?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_93042389
Hoi!
Weet iemand hoe ik een kleurengradient kan maken met office 2010 over meerdere cellen heen?
En dan zodanig dat de waarde van de cellen de felheid van de kleurintensiteit bepaald.
Bijvoorbeeld, ik maak een kolom met allerlei temperatuurmetingen, de koude zijn blauw en de warme zijn rood (en het gradient ertussenin)
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
pi_93055397
Hoi, ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Heb Excel2003 en wil unieke records van productnummers hebben, maar dan wel met de meest recente datum.

Voorbeeld:
Kolom Productnummer en Kolom Datum
366 18-02-2010
367 18-02-2010
367 19-02-2010
368 18-02-2010
368 19-02-2010
368 20-02-2010
369 18-02-2010
340 18-02-2010

Ik heb de engelse versie, maar vertalen is geen probleem.

Ik kom momenteel even niet verder dan ALS(A2=A1,WAAR), maar misschien moet ik het wel op een hele andere manier benaderen, als het uberhaupt al kan in 2003-versie. :@
  zondag 20 februari 2011 @ 15:13:36 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_93058303
quote:
Op zondag 20 februari 2011 02:44 schreef kippiej het volgende:
Hoi!
Weet iemand hoe ik een kleurengradient kan maken met office 2010 over meerdere cellen heen?
En dan zodanig dat de waarde van de cellen de felheid van de kleurintensiteit bepaald.
Bijvoorbeeld, ik maak een kolom met allerlei temperatuurmetingen, de koude zijn blauw en de warme zijn rood (en het gradient ertussenin)
Kijk eens bij 'aangepaste opmaak'
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_93081982
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:17 schreef Nadinarama het volgende:
Hoi, ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Heb Excel2003 en wil unieke records van productnummers hebben, maar dan wel met de meest recente datum.

Voorbeeld:
Kolom Productnummer en Kolom Datum
366 18-02-2010
367 18-02-2010
367 19-02-2010
368 18-02-2010
368 19-02-2010
368 20-02-2010
369 18-02-2010
340 18-02-2010

Ik heb de engelse versie, maar vertalen is geen probleem.

Ik kom momenteel even niet verder dan ALS(A2=A1,WAAR), maar misschien moet ik het wel op een hele andere manier benaderen, als het uberhaupt al kan in 2003-versie. :@
Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
pi_93090316
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
Echt superbedankt, ik ga het zo dadelijk uitproberen. Dit soort kennis is goud waard ;)
  maandag 21 februari 2011 @ 12:01:13 #51
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_93095859
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_93098440
quote:
Op maandag 21 februari 2011 12:01 schreef Martijn85 het volgende:
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Dat was niet de vraag, ik ga eevanuit dat de data bewaard moet blijven en kan groeien. Dan blijf je bezig.

Dit is rijtje doortrekken en klaar.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:30:15 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93099110
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
Ik zie 366 maar één keer in de lijst voorkomen met datum18-02-2010.
Hoe kan het resultaat dan 366 met datum 20-02-2010 zijn? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93104670
Ik had lopen pielen met die data. Formules kloppen wel.
Scherp btw ^O^
  maandag 21 februari 2011 @ 15:49:26 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93105317
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:35 schreef DaFan het volgende:
Ik had lopen pielen met die data. Formules kloppen wel.
Scherp btw ^O^
Had al zo'n vermoeden dat het in de data zat. Maar wilde het toch even zeker weten. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 21 februari 2011 @ 18:16:55 #56
332189 CRAPjoris
Account inactief, nu: JorisvZ
pi_93112195
hallo FOKkers,
zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:?

Bijgevoegd vinden jullie een afbeelding.
Het betreft het totaalbedrag berekenen, EXCLUSIEF BTW.
In cel H42 heb ik zelf een formule gemaakt. Ik twijfel alleen of deze wel correct is.
Kunnen jullie hem corrigeren en hier de juiste formule zetten?

Denk aan:
- de btw aftrekken D34 & D35
- de bezorgkosten (H37) dienen ook exclusief btw te zijn. deze staan nu inclusief 19% btw vermeldt.
- de eventuele korting (in %) opnemen in de formule
- de eventuele korting (in ¤) opnemen in de formule

vragen? reply en ik antwoord zo snel mogelijk?
hartelijk dank alvast!

DE AFBEELDING:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VZ7UGDPMU3YJ.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door CRAPjoris op 21-02-2011 18:23:58 ]
Dit account gebruik ik niet meer. Mijn nieuwe gebruikersnaam is: JorisvZ
pi_93116452
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:01 schreef Martijn85 het volgende:
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Op zich helemaal niet verkeerd gedacht. Het is juist doordat ik met verschillende versies werk dat ik steeds door elkaar haal wat nu wel en niet kan. Bedrijf had wat mij betreft allang over moeten stappen. Maar wie ben ik... :P
pi_93127638
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 18:16 schreef CRAPjoris het volgende:
hallo FOKkers,
zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:?

Bijgevoegd vinden jullie een afbeelding.
Het betreft het totaalbedrag berekenen, EXCLUSIEF BTW.
In cel H42 heb ik zelf een formule gemaakt. Ik twijfel alleen of deze wel correct is.
Kunnen jullie hem corrigeren en hier de juiste formule zetten?

Denk aan:
- de btw aftrekken D34 & D35
- de bezorgkosten (H37) dienen ook exclusief btw te zijn. deze staan nu inclusief 19% btw vermeldt.
- de eventuele korting (in %) opnemen in de formule
- de eventuele korting (in ¤) opnemen in de formule

vragen? reply en ik antwoord zo snel mogelijk?
hartelijk dank alvast!

DE AFBEELDING:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VZ7UGDPMU3YJ.jpg
Wtf dit is toch geen Excel vraag :P

Je formule klopt (natuurlijk) niet want je BTW is ineens gestegen naar ruim 36% (¤ 4 van ¤11).

Het is hier ook onduidelijk of de korting over alleen het subtotaal gaat of over sub+bezorgkosten.

Als ik je uiteindelijke prijs zie ga ik er vanuit dat je 50% over het volledige bedrag geeft (¤ 22) dus maak een nieuw subtotaal in H38 (H35+H37). Dan een nieuw totaal in H41 (H38*H39) (Let erop dat je 0,5 in H39 zet en de celeigenschappen op Procenten).
Daarna is je Totaal Excl gewoonweg H41/1,19.

Succes.
pi_93132854
Misschien dat ik door de Google zoekresultaten de oplossing niet meer zie maar ik heb op een Judo-toernooi gezien dat men binnen een Excel blad 2 (instelbare) timers hadden gemaakt.

bij de ene klok werd de tijd teruggeteld (Van 3 minuten naar 0:00). De andere klok kon je aanzetten en dan werd er opgeteld (Van 0:00 naar whatever). Iemand enig idee hoe zoiets ongeveer in elkaar zou kunnen zitten?

De makkelijke optie zou vragen aan de maker maar ik wil het zelf eens proberen. Ik heb zelf wel al door dat je dat op moet lossen via VBA maar in welke richting moet ik zoeken?
pi_93153828
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je een getal af wilt ronden? Wat heb je zelf al gedaan om tot een oplossing te komen en waarom is dat niet gelukt?
woh helemaal vergeten dat ik deze vraag had gesteld. Ik wil niet afronden ik wil afkappen. Dus als iets 2,34 is wil ik 2 als resultaat hebben. Wat ik heb geprobeerd is tekst naar kolommen en vervolgens een kolom weggeooien maar dat is niet mij bedoeling. Ik wil als resultaaat alles wat links van de komma staat.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:32:39 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93156310
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 15:43 schreef jakees het volgende:

[..]

woh helemaal vergeten dat ik deze vraag had gesteld. Ik wil niet afronden ik wil afkappen. Dus als iets 2,34 is wil ik 2 als resultaat hebben. Wat ik heb geprobeerd is tekst naar kolommen en vervolgens een kolom weggeooien maar dat is niet mij bedoeling. Ik wil als resultaaat alles wat links van de komma staat.
=afronden.beneden(getal;1)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93160233
quote:
Nee dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd. Ik snap wat je wil zeggen maar na 4 pagina's met nutteloze VBA-script weet ik echt niet waar ik moet zoeken. Op VBA-timer zoeken is allemaal leuk en aardig maar dat levert toch weer niet de info op die ik moet hebben.
pi_93163635
quote:
Op dinsdag 22 februari 2011 17:49 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Nee dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd. Ik snap wat je wil zeggen maar na 4 pagina's met nutteloze VBA-script weet ik echt niet waar ik moet zoeken. Op VBA-timer zoeken is allemaal leuk en aardig maar dat levert toch weer niet de info op die ik moet hebben.
Kan je niet een begin maken en met gerichte vragen komen? Het idee achter de timer is wel altijd hetzelfde in Vba, je zult alleen anders moeten toepassen waarschijnlijk. Ik wil je natuurlijk best helpen maar ga niet je handje vasthouden vanaf stap 0
pi_93191657
Dag mensen,

Ik moet voor stage een overzicht maken van de documenten die op het online portal staan. Nou dacht ik dat wel even snel te doen maar helaas hebben zoveel mappen weer heel veel submappen en bestanden. Ik was begonnen met een diagram (organigram geloof ik) maar nu komen er dus zoveel submappen dat het erg onoverzichtelijk wordt. Iemand die me kan uitleggen hoe ik bijvoorbeeld de mappen in Excel kan in en uitklappen? Of andere tips hoe ik het overzichtelijk kan houden?

Alvast bedankt!
te lui om hier iets te typen...?? oja..shit
pi_93200996
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 16:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

=afronden.beneden(getal;1)
thx!
pi_93227255
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 11:27 schreef konijnenvoer het volgende:
Dag mensen,

Ik moet voor stage een overzicht maken van de documenten die op het online portal staan. Nou dacht ik dat wel even snel te doen maar helaas hebben zoveel mappen weer heel veel submappen en bestanden. Ik was begonnen met een diagram (organigram geloof ik) maar nu komen er dus zoveel submappen dat het erg onoverzichtelijk wordt. Iemand die me kan uitleggen hoe ik bijvoorbeeld de mappen in Excel kan in en uitklappen? Of andere tips hoe ik het overzichtelijk kan houden?

Alvast bedankt!
Wanneer ik denk aan veel data overzichtelijk dan denk ik aan draaitabellen.
pi_93230339
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:28 schreef Hiya het volgende:

[..]

Wanneer ik denk aan veel data overzichtelijk dan denk ik aan draaitabellen.
Ik denk niet dat je veel aan een draaitabel hebt als het gewoon een lijst is met mapnamen :')

@konijnenvoer; in 2010 heb je onder Data - Outline - Group zitten. Hiermee kan je bepaalde cellen groeperen waarna je ze kan inklappen (en uitklappen). Stel dat je rij 8 t/m 20 selecteert, dan kiest voor Group -> Rows, krijg je een plusje voor rij 20.
Als je daar op klikt klapt ie in en zie je alleen rij 8. Daarna zie je rij 21.
pi_93319820
Ik heb een vraag die een beetje op de vraag van dit topic: Cellen scheiden in Excel

Mijn doel is om bepaalde gegevens uit elkaar te halen in een kolom. Deze staan zo in de kolom:

[achternaam], [initiatlen] [tussenvoegsel] ([M of V]) [geb.datum in vorm: dd-mm-jjjj] ([leeftijd]).

Al deze gegegens verschillen en het gaat om ruim 1000 regels met verschillende gegevens. Heb al geprobeerd om te converteren naar .txt env ervolgens importeren met een spatie als scheidingsteken. Dit werkt niet omdat sommige regels meerdere spaties hebben en daardoor verschuift alles. Iemand een tip?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_93330324
Misschien ter aanvulling: zelf zat ik te denken naar een soort van zoekfuntie waarmee ik binnen een kolom kan zoeken op symbolen. Dus dat ik in kan geven dat alle waarden die voldoen aan 'xx-xx-xxxx' (waarbij 'x' een willekeurig cijfer is) gekopieerd worden naar een andere kolom. Hetzelfde geldt voor '(M)' of '(V)'.
Zou dit mogelijk zijn? Zelf heb ik er nog nooit van gehoord helaas...
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:37:24 #71
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_93331479
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:14 schreef crossover het volgende:
Misschien ter aanvulling: zelf zat ik te denken naar een soort van zoekfuntie waarmee ik binnen een kolom kan zoeken op symbolen. Dus dat ik in kan geven dat alle waarden die voldoen aan 'xx-xx-xxxx' (waarbij 'x' een willekeurig cijfer is) gekopieerd worden naar een andere kolom. Hetzelfde geldt voor '(M)' of '(V)'.
Zou dit mogelijk zijn? Zelf heb ik er nog nooit van gehoord helaas...
Staat er daadwerkelijk een , na de achternaam. Dan kun je gewoon de , als scheidingsteken kiezen als je vanaf tekst komt. De M/V moet ook nog wel lukken op basis van de (. Voorletters wordt iets lastiger, tenzij er overal netjes een . na de letter staat. Datum kan je ook doen met de ) en (, net als de leeftijd.
Natuurlijk gaat dit niet allemaal in één tekst importeer stap, maar als je het kolom voor kolom doet moet het best lukken. Als je echt ingewikkelder wil zul je zelf een macro moeten maken.
pi_93339485
Dat had ik dus geprobeerd. Wat het probleem daar van is, is dat verschillende personen verschillende initialen en namen hebben, waardoor niet voor iedereen het geslacht in de juiste kolom staat. Ik kan daarom niet de gegevens via een formule samenvoegen. Ik zal straks eens uitzoeken hoe die macro's werken.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zaterdag 26 februari 2011 @ 11:16:22 #73
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_93341700
In excel is het mogelijk om een dropdown keuzelijst te maken met behulp van de gegevensvalidatie. Alleen dit werkt niet in Office Live Workspace. Is er een oplossing te bedenken dat het toch mogelijk is om een keuzelijst te maken aan de hand van een dropdown-lijst die wel in Office Live Workspace werkt?
Where's my fear???
pi_93342054
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 07:52 schreef crossover het volgende:
Dat had ik dus geprobeerd. Wat het probleem daar van is, is dat verschillende personen verschillende initialen en namen hebben, waardoor niet voor iedereen het geslacht in de juiste kolom staat. Ik kan daarom niet de gegevens via een formule samenvoegen. Ik zal straks eens uitzoeken hoe die macro's werken.
Even ter info: het is me gelukt om met de formules =LINKS en =VIND.SPEC cellen te splitsen. Case closed dus.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_93580962
Ik wil graag een dropdownmenutje in excel met keuzemogelijkheden, maar krijg het niet voor elkaar met data valideren
pi_93586080
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over vba icm XML. Ik heb een aantal XML bestanden en wil deze inlezen in Excel mbv VBA. Ik heb al wat geGoogled, maar ik kom er toch (totaal) niet uit.

Het gaat om het volgende XML bestand:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<bugshotResults>
    <testCase>
        <testCaseName>Blabla</testCaseName>
        <executedOnDate>2011-03-02</executedOnDate>
        <executedOnTime>21:48:38</executedOnTime>
        <nrTests>149</nrTests>
        <nrErrors>1</nrErrors>
        <nrNewErrors>1</nrNewErrors>
        <nrSolved>14</nrSolved>
        <test>
            <testNr>1</testNr>
            <result>OK</result>
            <testName>NEW.00.001</testName>
            <testStatus>OK</testStatus>
        </test>
        <test>
            <testNr>2</testNr>
            <result>OK</result>
            <testName>NEW.00.002</testName>
            <testStatus>OK</testStatus>
        </test>
        .
        .
        .
        <test>
            <testNr>149</testNr>
            <result>OK</result>
            <testName>NEW.00.002</testName>
            <testStatus>OK</testStatus>
        </test>
    </testCase>
</bugshotResults>

Nu wil ik in Excel de waardes van de nodes testNr en result ophalen. Zodat ik dus in Excel een lijst krijg als

Testnummer | Resultaat
1 | OK
2 | OK
.
.
.
149 | OK

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen, maar veel verder dan het inlezen van de xml-file kom ik niet...

Iemand een idee?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 11:21:13 #77
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_93632994
argh.. hoe ging het ook alweer?

Ik wil 2 keuzemenu's afhankelijk laten zijn van elkaar...

het menu "status" moet 2 opties weergeven (in planning / in uitvoering). Afhankelijk van die keuze, moet menu 2 een lijstje met andere deelstatussen weergeven.

(excel 2007, NL)
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_93637795
Dependent dropdown@ google
  vrijdag 4 maart 2011 @ 14:55:54 #79
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_93642029
8)7 dependent ... thanks!!
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_93721916
Af en toe staan opeens (na een speciale toetsen combinatie??) de speciale tekens anders ingesteld in excel. Ik weet niet welke combinatie dit is.

Shift+ 2 is " ipv @
Shift + 6 is: & ipv ^
Shift + 7 is: _ ipv &
Shift + 8 is: ( ipv 8

Niet alle toetsen zijn gewijzigd. Wie weet hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?

Thanks!
pi_93722015
Ctrl+shift
pi_93726089
Wow, thanks!
Is een hoop ellende mee te besparen :)
pi_93744947
Ik heb een draaitabel met een aantal berekende velden, die als percentage worden weergegeven. Daarnaast staan er in mijn bron ook percentages Deze worden in de draaitabel als een 0 weergegeven. Hoe geef ik de waarden die al als percentage in de bron staan, ook als percentage in de draaitabel weer?
pi_93772772
Ik heb een hele rij metingen elke 10 sec. Nu moet ik om de 120 sec (2min) het gemiddelde , max , min hebben van die 120sec.

Dus ik wil een soort offset die om de 12 cellen verschuift. Krijg het alleen niet helemaal voor elkaar.

Iemand een idee?
  maandag 7 maart 2011 @ 17:22:06 #85
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_93776669
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 15:52 schreef soepp het volgende:
Ik heb een hele rij metingen elke 10 sec. Nu moet ik om de 120 sec (2min) het gemiddelde , max , min hebben van die 120sec.

Dus ik wil een soort offset die om de 12 cellen verschuift. Krijg het alleen niet helemaal voor elkaar.

Iemand een idee?
Uit het vorige topic:
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 13:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Heeft ff wat geklooi gekost, maar zo werkt ie nu:
Gemiddelde van de laatste 12 rekeningen:
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B78)-12;0;12;1))

En van de laatste 24 rekeningen:
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B78)-24;0;24;1))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_93779558
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 17:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Uit het vorige topic:

[..]

Bedankt ! maar ik denk dat ik er bijna ben. Deze formule is voor de laatste 12. Maar wat ik eigenlijk wil is:

In een lijst van bijvoorbeeld 240 getallen , elke 12 getallen een gemiddelde .

=GEM(A1:A12)

=GEM(A13:A25)

=GEM(A26:A38)

Maar dan met een automatische functie, zodat ik niet heel lang bezig ben :)
pi_93783227
In B1:
=AVERAGE(OFFSET(A$1;(ROW()-ROW(B$1))*12;;12;))

En dan doortrekken.
Geen credits voor mij helaas, had hem nog ergens :P
pi_93786866
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2011 19:57 schreef DaFan het volgende:
In B1:
=AVERAGE(OFFSET(A$1;(ROW()-ROW(B$1))*12;;12;))

En dan doortrekken.
Geen credits voor mij helaas, had hem nog ergens :P
Toch bedankt :Y :Y :Y :Y :Y
pi_93838712
Hallo

Ik heb een formule gemaakt in excel maar ik krijg niet de goede waarde terug.

Ik moet een waarde O3 meerdere keren vergelijken met andere waarde N3.

O3 is een willekeurig in gevoerde waarde.
N3 is ook een willekeurig ingevoerde waarde.

In dit geval is O3 het getal 2 en N3 is het getal 3

De formule die ik in elkaar gezet heb ziet er als volgt uit:

=ALS(O3=(N3+2);"0")*ALS(O3=(N3+1);"1")*ALS(O3=N3;"2")*ALS(O3=(N3-1);"3")*ALS(O3=(N3+1);"4")

Excel geeft nu de waarde 0 terug terwijl dit 3 zou moeten zijn.

Weet iemand wat ik fout doe?

Met vriendelijk groet
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:34:51 #90
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93839219
=ALS(O3=(N3+2);0;ALS(O3=(N3+1);1;ALS(O3=N3;2;ALS(O3=(N3-1);3;ALS(O3=(N3+1);4;0)))))
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93839827
Als je 2007 of hoger gebruikt prefereer ik dit;
=IFERROR(CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3);0)

Anders wordt het:
=IF(ISERROR(CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3));0;CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3))
pi_93864136
Niet helemaal gerelateerd aan excel maar eerder aan google spreadsheets...

Maar is er een functie die bedragen afrond op de volgende wijze...

Invoer: 46 euro
Uitvoer: 50 euro
Invoer 22 euro
Uitvoer 25 euro

Dus een functie die bedragen naar boven afrond op 5 euro?


[ Bericht 1% gewijzigd door Dale. op 09-03-2011 19:13:12 ]
pi_93870009
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:34 schreef ManAtWork het volgende:
=ALS(O3=(N3+2);0;ALS(O3=(N3+1);1;ALS(O3=N3;2;ALS(O3=(N3-1);3;ALS(O3=(N3+1);4;0)))))
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:43 schreef DaFan het volgende:
Als je 2007 of hoger gebruikt prefereer ik dit;
=IFERROR(CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3);0)

Anders wordt het:
=IF(ISERROR(CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3));0;CHOOSE(N3-O3+3;0;1;2;3))
Bedankt voor jullie reactie.

Geen van deze 3 oplossingen werkt.

Bij de eerste oplossing geeft hij altijd de waarde 3 terug.

Bij de andere 2 oplossingen geeft hij #Naam? terug.

Kan het misschien zijn dat hij het niet pakt omdat N3 een formule gebruikt?

Groetjes
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:59:16 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93870770
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:40 schreef DeGeleKlootzak het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor jullie reactie.

Geen van deze 3 oplossingen werkt.

Bij de eerste oplossing geeft hij altijd de waarde 3 terug.

Bij de andere 2 oplossingen geeft hij #Naam? terug.

Kan het misschien zijn dat hij het niet pakt omdat N3 een formule gebruikt?

Groetjes
Vreemd. Bij mij werkt de eerste wel. En het maakt niet uit in welke cel ik het resultaat laat tonen.

Dat hij #Naam? teruggeeft, komt waarschijnlijk omdat je een NL versie gebruikt en de formule in het Engels is.

Dat in N3 een formule staat, mag volgens mij niet uitmaken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93871161
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vreemd. Bij mij werkt de eerste wel. En het maakt niet uit in welke cel ik het resultaat laat tonen.

Dat hij #Naam? teruggeeft, komt waarschijnlijk omdat je een NL versie gebruikt en de formule in het Engels is.

Dat in N3 een formule staat, mag volgens mij niet uitmaken.
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vreemd. Bij mij werkt de eerste wel. En het maakt niet uit in welke cel ik het resultaat laat tonen.

Dat hij #Naam? teruggeeft, komt waarschijnlijk omdat je een NL versie gebruikt en de formule in het Engels is.

Dat in N3 een formule staat, mag volgens mij niet uitmaken.
Ik kwam er ook achter dat het met dat NL versie te maken had.

Ik heb het aangepast naar =ISFOUT(KIEZEN(N3-O3+3;0;1;2;3;))

Als ik bij functieargumenten kijk geeft hij de goede waarde weer maar hij geeft als waarde ONWAAR terug en niet het getal. Hij moet dus eigenlijk 3 teruggeven als waarde.

Groetjes

[ Bericht 5% gewijzigd door DeGeleKlootzak op 09-03-2011 19:26:56 ]
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
pi_93872952
Ja, MROUND.
http://office.microsoft.c(...)und-HP005209185.aspx
Afhankelijk van je excel versie
pi_93881296
Formule fout overtypen is je eigen schuld DGK
pi_93892738
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 22:09 schreef DaFan het volgende:
Formule fout overtypen is je eigen schuld DGK
wat lul jij nou dan weer?
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
pi_93893489
De formule die jj daar neer zet is niet dezelfde als ik voor je heb gemaakt. Daarom klopt de uitkomst niet.

En een beetje rustig aan anders kan je naar hulp wel fluiten.
pi_93914961
sorry ik dacht dat er iemand anders gereageerd had. dacht dat er iemand anders mee zat te bemoeien.

Mijn excuses.

Ik ben nu helemaal overnieuw begonnen op een andere manier. En deze manier blijkt nu te werken.
Ik heb 2 extra tabellen gemaakt waar de formule mee moet gaan vergelijken.

Ik krijg nu als waarde WAAR terug. In het stukje van de formule waar hij gerekend heeft klopt dit dus ook, maar ik wil dus het getal hebben ipv WAAR.

Het stukje waar ik nu mee werk is: =ALS(O3-N3=L26;K26). Hier krijg ik dus de waarde waar terug. Maar ik wil dus dat hij K26 teruggeeft en niet WAAR of ONWAAR.

[ Bericht 54% gewijzigd door DeGeleKlootzak op 10-03-2011 19:20:26 ]
Do you think I'm tired? You think I'm getting tired? You're the one whose gonna crack! You'll crack! You'll cry and beg! You'll Scream! Oh, yeah, you'll scream, you big, fat, ugly cow! You'll scream!
pi_93931588
Geeft niet! Ik kom er niet meer aan toe tot zaterdag... Maar er zitten genoeg hier die je kunnen helpen!
pi_93944959
Ik heb een vraag. Voor mijn werk heb ik een barcodescanner aan een pc gehangen. In excel heb ik een sheet met titels en barcodes van boeken.

Ik doe nu zoeken & vervangen, barcode scannen en dan handmatig op vervangen als ie de code heeft gevonden (zodat het vakje leeg wordt en ik weet dat we dat boek dus in huis hebben en alles klopt).

Kan dat niet automatisch? Dus ik scan de code, hij springt naar het vakje met de juiste code en wist dat en geeft me weer een scherm waar ik een nieuwe code kan scannen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_93946907
zit er geen software bij die scanner?
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_93947330
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:12 schreef crossover het volgende:
zit er geen software bij die scanner?
Volgens mij niet. En als die er al is, dan ligt het bij systeembeheer. En die zijn er niet, carnavalsvakantie :+

Ik heb ooit een mailtje gehad van een collega die een macro had gemaakt die deed wat ik boven beschrijf (zij moeten hetzelfde doen, kastcontrole adhv barcode scannen). Maar die mail heb ik niet meer en de collega is.... met vakantie.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_93949582
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:27 schreef Syrena het volgende:

[..]

Volgens mij niet. En als die er al is, dan ligt het bij systeembeheer. En die zijn er niet, carnavalsvakantie :+

Ik heb ooit een mailtje gehad van een collega die een macro had gemaakt die deed wat ik boven beschrijf (zij moeten hetzelfde doen, kastcontrole adhv barcode scannen). Maar die mail heb ik niet meer en de collega is.... met vakantie.
volgende week dan maar, lijkt mij het verstadigste.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_93950695
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:34 schreef Deetch het volgende:

[..]

volgende week dan maar, lijkt mij het verstadigste.
Dan moet het af zijn, het is nu vakantie, dus geen bezoekers die ik in de weg zit (of zij mij).
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_93961941
Van een ander forum heb ik deze code :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Const WS_RANGE As String = "A1"
    On Error GoTo ws_exit
    Application.EnableEvents = False
    If Not Intersect(Target, Me.Range(WS_RANGE)) Is Nothing Then
        With Target
            ActiveSheet.Name = .Value
        End With
    End If
ws_exit:
    Application.EnableEvents = True
End Sub

Deze code zorgt ervoor dat de tabblad naam veranderd in cel A1. Nu wil ik een toevoeging dat hij veranderd in A1 bij blad 1 en niet A1 van zijn huidige blad.

Iemand een idee?
pi_93965997
Nvm ik lees niet goed
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:43:28 #109
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94150473
Ik kom weer eens niet uit met een IF commando.
Ik wil er voor zorgen, dat als uit "B4-B5" iets komt wat groter is dan 70, het 0 blijft.
Maar het blijft niet lukken. :(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:53:03 #110
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94150833
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:43 schreef kanovinnie het volgende:
Ik kom weer eens niet uit met een IF commando.
Ik wil er voor zorgen, dat als uit "B4-B5" iets komt wat groter is dan 70, het 0 blijft.
Maar het blijft niet lukken. :(
=ALS(B4-B5=<70;0;"Iets anders")
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:56:35 #111
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94150957
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 18:09 schreef DeGeleKlootzak het volgende:
sorry ik dacht dat er iemand anders gereageerd had. dacht dat er iemand anders mee zat te bemoeien.

Mijn excuses.

Ik ben nu helemaal overnieuw begonnen op een andere manier. En deze manier blijkt nu te werken.
Ik heb 2 extra tabellen gemaakt waar de formule mee moet gaan vergelijken.

Ik krijg nu als waarde WAAR terug. In het stukje van de formule waar hij gerekend heeft klopt dit dus ook, maar ik wil dus het getal hebben ipv WAAR.

Het stukje waar ik nu mee werk is: =ALS(O3-N3=L26;K26). Hier krijg ik dus de waarde waar terug. Maar ik wil dus dat hij K26 teruggeeft en niet WAAR of ONWAAR.

Moet je even kijken hoe de ALS()-funstie in elkaar zit en welke parameters er nodig zijn.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:01:36 #112
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94151184
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:53 schreef qu63 het volgende:

[..]

=ALS(B4-B5=<70;0;"Iets anders")
Ik heb er dit van gemaakt:
=ALS(B3-B4<=70;B3-B4;"0")
Anders is het altijd 0, of iets anders. En nooit het getal wat ik moet hebben.
Ligt waarschijnlijk aan mijn uitleg. Bedankt iig!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94151408
quote:
Op vrijdag 11 maart 2011 16:14 schreef soepp het volgende:
Van een ander forum heb ik deze code :

[ code verwijderd ]


Deze code zorgt ervoor dat de tabblad naam veranderd in cel A1. Nu wil ik een toevoeging dat hij veranderd in A1 bij blad 1 en niet A1 van zijn huidige blad.

Iemand een idee?
kan je dit beter toelichten? Zal vanavond ff kijken! Want volgens mij doet die code niet wat jij zegt dat het doet.
pi_94160609
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 16:14 schreef soepp het volgende:
Van een ander forum heb ik deze code :

[ code verwijderd ]

Deze code zorgt ervoor dat de tabblad naam veranderd in cel A1. Nu wil ik een toevoeging dat hij veranderd in A1 bij blad 1 en niet A1 van zijn huidige blad.

Iemand een idee?
Hm hij doet idd wel wat je wilt maar...
Wil je als je iets aanpast op Blad2 dat ook de naam van Blad2 verandert? Of wat?
Ik snap je uitleg niet :')
pi_94177029
Ik weet niet als het makkelijk is om te doen.

Maar ik wil de 4 belastingschijven verwerken in Excel wat opzich helemaal niet moeilijk moet zijn. Maar het inkomen is niet statisch dat is afhankelijk van andere formules.

Het kan dus 30.000 zijn waardoor er maar 2 schijven nodig zijn.

Maar ook 67.000 waardoor er 4 schijven nodig zijn.
oO<

Iemand een creatief idee?
pi_94180065
Mja opzoeken hoeveel schijven je nodig hebt is natuurlijk simpel (tabelletje met bodeminkomens, aantal schijven ernaast icm een VLOOKUP).
Maar wat wil je er dan mee? Als je weet dat het 4 schijven zijn...wat dan?

1
2
3
4
5
Inkomen    Aantal schijven
0        1
30000    2
60000    3
90000    4

D2 is inkomen
E2 is aantal schijven met formule:
=VERT.ZOEKEN(D2;A2:B5;2;1)
pi_94180959
Of gewoon een geneste if functie:

Inkomen in A1
belastingschijf grenzen van 2011 gebruikt: http://www.artifex-verzek(...)ip=belastingschijven
=IF(A1<0,"negatief inkomen",IF(A1<18628,1,IF(A1<33436,2,IF(A1<55694,3,4))))

In het nederlands:
IF wordt ALS en " , " wordt " ; "
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94183314
Dat is overigens wel echt achterlijk, dat ze in de nederlandse versie ook de formules hebben vertaald :')
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:11:37 #119
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94184516
Vraagje:

Excel 2010
Ik heb een storingsformulier met daarin de VANDAAG en een NU formule. Omdat ik dit automatisch ingevuld wil hebben op het moment dat het formulier wordt ingevuld.

Maar deze datum en tijdsnotatie mogen niet veranderen op het moment dat men het formulier voor een tweede keer opent. Ik dacht dat ik dit had gefixt door 'berekenen' op handmatig te zetten maar helaasch...als ik nu het formulier open dan krijg ik huidige datum en tijd -O-

Iemand een idee?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:14:46 #120
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94184625
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 09:02 schreef Deetch het volgende:
Of gewoon een geneste if functie:

Inkomen in A1
belastingschijf grenzen van 2011 gebruikt: http://www.artifex-verzek(...)ip=belastingschijven
=IF(A1<0,"negatief inkomen",IF(A1<18628,1,IF(A1<33436,2,IF(A1<55694,3,4))))

In het nederlands:
IF wordt ALS en " , " wordt " ; "
Maar als je ¤40k aan inkomen hebt, heb je je belastingvrije bedrag, daarna een deel wat in de eerste schijf valt en daarna, als er nog iets overblijft, iets wat in schijf 3 valt. Met deze IF/ALS-functie kom je er iig niet!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:16:17 #121
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94184672
quote:
5s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:11 schreef Puckzzz het volgende:
Vraagje:

Excel 2010
Ik heb een storingsformulier met daarin de VANDAAG en een NU formule. Omdat ik dit automatisch ingevuld wil hebben op het moment dat het formulier wordt ingevuld.

Maar deze datum en tijdsnotatie mogen niet veranderen op het moment dat men het formulier voor een tweede keer opent. Ik dacht dat ik dit had gefixt door 'berekenen' op handmatig te zetten maar helaasch...als ik nu het formulier open dan krijg ik huidige datum en tijd -O-

Iemand een idee?
Je zou dmv een macro de velden kunnen vullen met de huidige datum..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:17:56 #122
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94184736
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:16 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je zou dmv een macro de velden kunnen vullen met de huidige datum..
Oeh...macro's heb ik echt totaal geen kaas van gegeten :@
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_94185820
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:29 schreef crossover het volgende:
Dat is overigens wel echt achterlijk, dat ze in de nederlandse versie ook de formules hebben vertaald :')
in de eerste office waar ik mee werkte (volgens mij 95) was zelfs de macro taal (visual basic) vertaald. Moest je ineens met indien..dan...anders lussen gaan werken ipv de staandaard if..then..else terminologie die iedereen die een beetje heeft geprogrammeerd kent.
Was echt kansloze missie om dan lekker te programmeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Deetch op 16-03-2011 12:03:19 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94188240
quote:
17s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:17 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Oeh...macro's heb ik echt totaal geen kaas van gegeten :@
Ga naar je ribbon Developer en klik op record macro. klik op een cel en stop macro recorden
Ga naar visual basic en zoek in je spreadsheet de module1 op.

Open deze. Hierin staat dat een code die begint met Sub macro1() oid en eindigt met End sub

Verwijder alles dat tussen de eerste en laatste regel staat en typ hier:

range("A1").value = DATE & " " & TIME

maak vervolgens op je spreadsheet een knop waarmee je macro1 start.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94188725
Ik kan je wel een voorbeeldje mailen. Dan heb je direct de basis voor een sjabloon. PM me maar even.
Ik heb een optie met een macro knop of een sjabloon die automatisch de datum en tijd invult van het moment dat je de sjabloon opent.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94194334
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:47 schreef DaFan het volgende:

[..]

Hm hij doet idd wel wat je wilt maar...
Wil je als je iets aanpast op Blad2 dat ook de naam van Blad2 verandert? Of wat?
Ik snap je uitleg niet :')
De naam van het tabblad verwijst naar cel A1. Als er dus in A1 appel staat dan heet het tabblad ook appel.

Nu heb ik alleen een grafiek als een object geplaatst op een tabblad, waardoor er zich geen cellen meer in bevinden. Hierdoor moet ik in de code naar een ander tabblad verwijzen.

Dus tabblad 2 moet zijn naam halen uit tabblad 1 cel A1
:)
pi_94201735
Hoe kan ik het beste data uit een draaitabel kopieren naar een ander tabblad? Ik zie twee mogelijkheden:
- Via verticaal zoeken, echter kan kan ik in mijn format draaitabel maar één veld exporteren
- Via draaitabel.ophalen (welke ik trouwens niet meer kan vinden in Office 2007), alleen krijg ik deze formule niet goed aan de praat!

Hieronder een klein stukje van de draaitabel:



Op een ander blad (verschillenanalyse) kan een productierun-nummer worden ingevoerd. Hiermee moet er in deze draaitabel naar dat nummer worden gezocht, en moet de bijbehorende informatie worden weergegeven/gekopieerd naar het andere tabblad. Bijvoorbeeld het getal welke rood omcirkeld is.

Bij verticaal zoeken kan ik dus een productierun-nummer selecteren en daarnaast een kolomnummer. Als ik nummer 3 en kolomnummer 3 intyp, kan hij alleen die "15,00" laten zien. Echter heb ik die waardes eronder ook nodig!

Iemand een idee?

ps. Ik heb ook nog een tabblad met alle informatie die in de draaitabel staat. Ziet er zo uit:

1
2
3
4
Datum         Productierun-nummer     Type motor     Motorblokuren   Motorblokkosten etc.
01-01-2010              4               DA               9                =D2*...
04-01-2010              4               DA               3                =D3*...
12-02-2010              6               DC               5                =D4*...

Ik zou de gegevens daar ook met verticaal zoeken uit kunnen halen, maar dan moeten waarden van dezelfde productierun bij elkaar opgeteld worden.
pi_94211966
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:15 schreef GuitarJJ het volgende:
Hoe kan ik het beste data uit een draaitabel kopieren naar een ander tabblad? Ik zie twee mogelijkheden:
- Via verticaal zoeken, echter kan kan ik in mijn format draaitabel maar één veld exporteren
- Via draaitabel.ophalen (welke ik trouwens niet meer kan vinden in Office 2007), alleen krijg ik deze formule niet goed aan de praat!

Hieronder een klein stukje van de draaitabel:

[ afbeelding ]

Op een ander blad (verschillenanalyse) kan een productierun-nummer worden ingevoerd. Hiermee moet er in deze draaitabel naar dat nummer worden gezocht, en moet de bijbehorende informatie worden weergegeven/gekopieerd naar het andere tabblad. Bijvoorbeeld het getal welke rood omcirkeld is.

Bij verticaal zoeken kan ik dus een productierun-nummer selecteren en daarnaast een kolomnummer. Als ik nummer 3 en kolomnummer 3 intyp, kan hij alleen die "15,00" laten zien. Echter heb ik die waardes eronder ook nodig!

Iemand een idee?

ps. Ik heb ook nog een tabblad met alle informatie die in de draaitabel staat. Ziet er zo uit:

[ code verwijderd ]

Ik zou de gegevens daar ook met verticaal zoeken uit kunnen halen, maar dan moeten waarden van dezelfde productierun bij elkaar opgeteld worden.
Het is al opgelost (door de draaitabel anders in te delen)! :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:14:47 #129
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94219643
Vraagje. Hoe kan ik positieve getallen negatief maken, en omgekeerd?
Dus als er nu een rij (in verschillende cellen) staat van: 0.3, -0.2, 0.1, 1.3, en dat moet dan automatisch -0.3, 0.2,-0.1, -1.3 worden.
Voor een paar getallen kan ik het wel handmatig veranderen, nadeel is dat er elke dag meer getallen bijkomen. En het zijn er al best wat :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94219759
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 23:14 schreef kanovinnie het volgende:
Vraagje. Hoe kan ik positieve getallen negatief maken, en omgekeerd?
Dus als er nu een rij (in verschillende cellen) staat van: 0.3, -0.2, 0.1, 1.3, en dat moet dan automatisch -0.3, 0.2,-0.1, -1.3 worden.
Voor een paar getallen kan ik het wel handmatig veranderen, nadeel is dat er elke dag meer getallen bijkomen. En het zijn er al best wat :P
Extra rij en dan *-1, dat is het simpelste wat ik kan verzinnen :D
pi_94259067
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 15:43 schreef soepp het volgende:

[..]

De naam van het tabblad verwijst naar cel A1. Als er dus in A1 appel staat dan heet het tabblad ook appel.

Nu heb ik alleen een grafiek als een object geplaatst op een tabblad, waardoor er zich geen cellen meer in bevinden. Hierdoor moet ik in de code naar een ander tabblad verwijzen.

Dus tabblad 2 moet zijn naam halen uit tabblad 1 cel A1
:)
En op basis waarvan? Want nu was het zo ingericht dat als je A1 verandert dat de naam ook verandert ;)
Dan maar een macro imo:
1
2
3
4
5
Sub bla()

Sheets(2).Name = Sheets(1).Range("A1").Value

End Sub
;)
pi_94280231
Ik heb 2 kolommen.

in A onderdeelnummers en in B de prijzen.
Nu wil ik de LAATSTE prijs weten bijv.

12 8
12 10
12 6

ik wil dan dan van onderdeelnummer 12 de waarde 6 wordt gegeven als ik in een ander tabblad zoek op onderdeelnummer 12.

Hoe kan ik dit doen ?
pi_94280244


[ Bericht 100% gewijzigd door wes. op 18-03-2011 09:54:25 (foutje) ]
pi_94285272
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:53 schreef wes. het volgende:

Ik heb 2 kolommen.

in A onderdeelnummers en in B de prijzen.
Nu wil ik de LAATSTE prijs weten bijv.

12 8
12 10
12 6

ik wil dan dan van onderdeelnummer 12 de waarde 6 wordt gegeven als ik in een ander tabblad zoek op onderdeelnummer 12.

Hoe kan ik dit doen ?

Als ik in excel de simpele formule gebruik van verticaal zoeken neemt Excel de onderste waarde van de rij als je als parameter WAAR opgeeft :)
pi_94285712
Zucht ... Ik wist niet dat het zo simpel kon zijn af en toe :p

Thnx
pi_94288025
Zo simpel is het ook niet. Met vert.zoeken kun je maar op 1 getal zoeken. Je moet dus een combinatie maken van het onderdeelnummer en de prijs in een extra kolom.

Je kunt bevoorbeeld het onderdeelnummer met 10 vermenigvuldigen en daar de prijs gedeeld door 10000 bij op tellen. Op deze manier is het getal voor de komma altijd je onderdeelnummer en achter de komma altijd je prijs (mits deze onder de 10000 euro is). Dit wordt je zoekgetal.

Je sheet wordt dan
product; prijs; zoekgetal
12; 10; 120,001
10; 8; 100,0008
12; 6; 120,0006
12; 14; 120,0014
16; 18; 160,0018
Om goed te kunnen zoeken heb je ook een nul product nodig zet deze ook in de tabel
0; 0 ; 0,0

Dan sorteer je je lijst op zoekgetal waarde van laag naar hoog.
0: 0; 0,0
10; 8; 100,0008
12; 6; 120,0006
12; 10; 120,001
12; 14; 120,0014
16; 18; 160,0018

Stel je zoekgetal staat in kolom C
Dan typ je je productnummer in cel E3 en in E4 zet je de volgende formule

=IF(ISERROR(VLOOKUP(E3,A:A,1,FALSE)),"productnummer is fout",10000*MOD(INDIRECT(ADDRESS(MATCH(VLOOKUP(E3*10,C:C,1),C:C)+1,3)),1))

Wat doet de formule?
Het IF(ISERROR(VLOOKUP(E3,A:A,1,FALSE)) stuk bepaald of het ingevoerde productnummer in cel E3 wel in de lijst (kolom A) staat.
Indien niet dan foutmelding "productnummer is fout"

Indien wel dan volgt het tweede deel van de frmule en die doet het volgende:
10000*MOD(INDIRECT(ADDRESS(MATCH(VLOOKUP(E3*10,C:C,1),C:C)+1,3)),1))

VLOOKUP zoekt in kolom C het getal dat het dichtst onder je productnummer*10 ligt.
Dit is dus de hoogste prijs van het lager genummerde product. Als je zoekt op product 12 is dit 100,0008 in het voorbeeld.
MATCH bepaald de plek in kolom C van dit getal dit is het rijnummer (nr 2)
ADDRESS maakt een tekststring van het rijnummer+1 en het kolomnummer (kolom 3 = kolom C), dus cel $C$3
INDIRECT roept de waarde op van die cel (product+laagste prijs combinatie = 120,0006 )
MOD pakt het getal achter de komma en als je dat met 10000 vermenigvuldigd krijg je de laagste prijs. (0,0006*10000 = 6)

Vertaalde formule voor nederlandse excel:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(E3;A:A;1;ONWAAR));"productnummer is fout";10000*REST(INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN(E3*10;C:C;1);C:C)+1;3));1))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94288264
Hoe zet ik een wetenschappelijke notatie terug naar een gewoon getal?

Voor mijn werk exporteer in gegevens vanuit een ander programma naar een csv bestand. Hierin staan een aantal grote getallen. Excel zet dit automatisch om in een wetenschappelijke notatie. Ik krijg dit alleen met geen mogelijkheid meer goed in excel.

Iemand een idee?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 14:11:48 #138
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94290135
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 13:23 schreef Deetch het volgende:
Zo simpel is het ook niet. Met vert.zoeken kun je maar op 1 getal zoeken. Je moet dus een combinatie maken van het onderdeelnummer en de prijs in een extra kolom.

Je kunt bevoorbeeld het onderdeelnummer met 10 vermenigvuldigen en daar de prijs gedeeld door 10000 bij op tellen. Op deze manier is het getal voor de komma altijd je onderdeelnummer en achter de komma altijd je prijs (mits deze onder de 10000 euro is). Dit wordt je zoekgetal.

Je sheet wordt dan
product; prijs; zoekgetal
12; 10; 120,001
10; 8; 100,0008
12; 6; 120,0006
12; 14; 120,0014
16; 18; 160,0018
Om goed te kunnen zoeken heb je ook een nul product nodig zet deze ook in de tabel
0; 0 ; 0,0

Dan sorteer je je lijst op zoekgetal waarde van laag naar hoog.
0: 0; 0,0
10; 8; 100,0008
12; 6; 120,0006
12; 10; 120,001
12; 14; 120,0014
16; 18; 160,0018

Stel je zoekgetal staat in kolom C
Dan typ je je productnummer in cel E3 en in E4 zet je de volgende formule

=IF(ISERROR(VLOOKUP(E3,A:A,1,FALSE)),"productnummer is fout",10000*MOD(INDIRECT(ADDRESS(MATCH(VLOOKUP(E3*10,C:C,1),C:C)+1,3)),1))

Wat doet de formule?
Het IF(ISERROR(VLOOKUP(E3,A:A,1,FALSE)) stuk bepaald of het ingevoerde productnummer in cel E3 wel in de lijst (kolom A) staat.
Indien niet dan foutmelding "productnummer is fout"

Indien wel dan volgt het tweede deel van de frmule en die doet het volgende:
10000*MOD(INDIRECT(ADDRESS(MATCH(VLOOKUP(E3*10,C:C,1),C:C)+1,3)),1))

VLOOKUP zoekt in kolom C het getal dat het dichtst onder je productnummer*10 ligt.
Dit is dus de hoogste prijs van het lager genummerde product. Als je zoekt op product 12 is dit 100,0008 in het voorbeeld.
MATCH bepaald de plek in kolom C van dit getal dit is het rijnummer (nr 2)
ADDRESS maakt een tekststring van het rijnummer+1 en het kolomnummer (kolom 3 = kolom C), dus cel $C$3
INDIRECT roept de waarde op van die cel (product+laagste prijs combinatie = 120,0006 )
MOD pakt het getal achter de komma en als je dat met 10000 vermenigvuldigd krijg je de laagste prijs. (0,0006*10000 = 6)

Vertaalde formule voor nederlandse excel:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(E3;A:A;1;ONWAAR));"productnummer is fout";10000*REST(INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN(E3*10;C:C;1);C:C)+1;3));1))
Maar hij wilde de laaTSTe en niet de laaGSTe hebben!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94291176
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 14:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar hij wilde de laaTSTe en niet de laaGSTe hebben!
Doh.
Maar met gewoon vert.zoeken vind je niet de laatste waarde toch?
Hij geeft dan altijd de eerste waarde in de kolom weer?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94291199
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 13:29 schreef Goldfish80 het volgende:
Hoe zet ik een wetenschappelijke notatie terug naar een gewoon getal?

Voor mijn werk exporteer in gegevens vanuit een ander programma naar een csv bestand. Hierin staan een aantal grote getallen. Excel zet dit automatisch om in een wetenschappelijke notatie. Ik krijg dit alleen met geen mogelijkheid meer goed in excel.

Iemand een idee?
Format cells, number
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94291454
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 14:38 schreef Deetch het volgende:

[..]

Format cells, number
Euh... Sorry? :)
pi_94293813
Dat dacht ik dus ook altijd vandaar ik er niet verder mee gegaan bent. Maar =vert.zoeken(x;x1:y3;2;WAAR)
Geeft de laatste waarde en onwaar de eerste


quote:
Op vrijdag 18 maart 2011 14:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Doh.
Maar met gewoon vert.zoeken vind je niet de laatste waarde toch?
Hij geeft dan altijd de eerste waarde in de kolom weer?
pi_94294040
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 14:38 schreef Deetch het volgende:

[..]

Format cells, number
Dan krijg je er allemaal nullen achter.
Dus in plaats van dit :1,24235E+14
Krijg je dan: 124235000000000,00
  vrijdag 18 maart 2011 @ 15:54:18 #144
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_94294176
snap iemand wat er mis gaat in het onderstaande verhaal:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Sub MoveData()
    
    Dim MonthNum As Integer, FromSheet As Worksheet, ToSheet As Worksheet
  
    Const DateCol = "B" 'column where dates are store
    Const DestCol = "A" 'destination column where dates are stored. We use this column to find the last populated row in ToSheet
    Const FirstRow = 2 'first row where date data is stored
    'Copy range of values to Dates array
    Dates = FromSheet.Range(DateCol & CStr(FirstRow) & ":" & DateCol & CStr(FromSheet.Range(DateCol & CStr(FromSheet.Rows.Count)).End(xlUp).Row)).Value
    Dim i As Integer
    For i = LBound(Dates) To UBound(Dates)
        If IsDate(Dates(i, 1)) Then
            If Month(CDate(Dates(i, 1))) = MonthNum Then
                Dim CurrRow As Long
                'get the current row number in the worksheet
                CurrRow = FirstRow + i - 1
                Dim DestRow As Long
                'get the destination row
                DestRow = ToSheet.Range(DestCol & CStr(ToSheet.Rows.Count)).End(xlUp).Row + 1
                'copy row CurrRow in FromSheet to row DestRow in ToSheet
                FromSheet.Range(CStr(CurrRow) & ":" & CStr(CurrRow)).Copy ToSheet.Range(DestCol & CStr(DestRow))
            End If
        End If
    Next i
End Sub

Het is de bedoeling dat hij datas verplaatst naar aparte bladen.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:18:23 #145
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94295308
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 14:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Doh.
Maar met gewoon vert.zoeken vind je niet de laatste waarde toch?
Hij geeft dan altijd de eerste waarde in de kolom weer?
Dan zou je een aantal.als() als offset mee kunnen geven
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94326599
Wie kan mij helpen?

Ik heb gisteren een tijd zitten puzzelen op het onderstaande 'probleem', maar kom hier niet uit.
Ik maak gebruik van excel 2003 en heb een sheet met een aantal tabbladen:
codes: overzicht van codes en omschrijving
medewerkers: overzicht van medewerkers met o.a. de toegestane codes.
financieel: overzicht van uren per medewerker per code

op het tabblad codes heb ik de naam van alle medewerkers opgenomen in kolom a. De codes waarop zij uren mogen schrijven staan opgenomen in kolom d t/m i. Op deze kolommen zit een validatie naar de lijst met mogelijke codes uit het tabblad codes

Het tabblad financieel ziet er als volgt uit:

Naam Code Uren
Jan 1 10
Jan 12 3
Jan 4 27

Totaal 40
Henk 3 5
Henk 4 5
Henk 55 15

Totaal 25

Wat ik nu wil is dat in de kolom code van het tabblad financieel er in een keuzelijst (via validatie) alleen de codes zichtbaar zijn van de medewerker (dus een link met de codes die in het medewerker tabblad zijn opgenomen).

Graag suggesties en alvast dank voor het meedenken.
pi_94327008
Wtf Deetch, qu63;

Ten eerste;
VLOOKUP geeft idd gewoon de LAATSTE waarde weer als er meerdere resultaten zijn. Een prima oplossing dus en geen 15 posts nodig ;)
Ten tweede;
áls hij de LAAGSTE zocht, is de formule en methode van Deetch superomslachtig...
Als je in A1:B6 hebt:
1
2
3
4
5
6
12 8
12 10
12 6
14 5
14 3
14 16
En in C1 je zoekwaarde, dan is D1:
1=MIN(IF($A$1:$A$6=C1;$B$1:$B$6))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
En dat wist je ook wel Deetch. Niet kloten met 2 extra kolommen en vermeningvuldigen met 12 en dan delen door 15490 :{
pi_94327126
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 10:29 schreef Lorne het volgende:
Wie kan mij helpen?

Ik heb gisteren een tijd zitten puzzelen op het onderstaande 'probleem', maar kom hier niet uit.
Ik maak gebruik van excel 2003 en heb een sheet met een aantal tabbladen:
codes: overzicht van codes en omschrijving
medewerkers: overzicht van medewerkers met o.a. de toegestane codes.
financieel: overzicht van uren per medewerker per code

op het tabblad codes heb ik de naam van alle medewerkers opgenomen in kolom a. De codes waarop zij uren mogen schrijven staan opgenomen in kolom d t/m i. Op deze kolommen zit een validatie naar de lijst met mogelijke codes uit het tabblad codes

Het tabblad financieel ziet er als volgt uit:

Naam Code Uren
Jan 1 10
Jan 12 3
Jan 4 27

Totaal 40
Henk 3 5
Henk 4 5
Henk 55 15

Totaal 25

Wat ik nu wil is dat in de kolom code van het tabblad financieel er in een keuzelijst (via validatie) alleen de codes zichtbaar zijn van de medewerker (dus een link met de codes die in het medewerker tabblad zijn opgenomen).

Graag suggesties en alvast dank voor het meedenken.
http://www.contextures.com/xldataval13.html

Edit: Je moet wel eerst een lijst met de unieke namen hebben, die vervolgens in een Dynamic named range stoppen - http://support.microsoft.com/kb/830287 - en op basis van die input kan je dan je dependent list maken.

[ Bericht 7% gewijzigd door DaFan op 19-03-2011 11:06:01 ]
pi_94335968
Thanks, ga er induiken.
pi_94337500
Wie heeft er een goede tutorial om te leren werken met draaitabellen?
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
  zaterdag 19 maart 2011 @ 16:50:37 #151
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94337687
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 16:46 schreef crossover het volgende:
Wie heeft er een goede tutorial om te leren werken met draaitabellen?
Beste manier om het te leren, is gewoon proberen. Dan leer je het meest en onthoudt je het het beste. (Is mijn bescheiden mening.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_94337840
Ja daar heb je gelijk in, ik heb echter geen idee waar ik zou moeten beginnen _O-

Ik zal deze powerpoint eens volgen: http://www.soweb.be/office2007/excel2007/draaitabellen.pdf
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_94338299
Ah, het is inderdaad vrij simpel. Ik heb hier een mooi oefenbestand gevonden, eerste hit:

http://www.google.nl/sear(...)&fp=f76b4a446a36e0f5
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
  zaterdag 19 maart 2011 @ 17:16:09 #154
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_94338655
quote:
11s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:06 schreef crossover het volgende:
Ah, het is inderdaad vrij simpel. Ik heb hier een mooi oefenbestand gevonden, eerste hit:

http://www.google.nl/sear(...)&fp=f76b4a446a36e0f5
Wat is google toch een geweldige uitvinding, he? ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_94339223
filetype:xls wtf !
pi_94340710
Ik heb naar de voorbeelden gekeken. Lukt allemaal prima en snap ik ook.
Helaas lukt het nog steeds niet.

Ik loop vast op het feit dat in mijn medewerker tabblad in de eerste kolom een lijst met namen heb (deze is uniek) en dat de codes die in de validatielijst moeten komen in de kolommen achter de medewerkers staan. Ik loop steeds vast in de verwijzing naar die kolommen. Als ik de voorbeelden volg zou ik per regel een naamlijst moeten maken ??
pi_94369889
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 18:11 schreef Lorne het volgende:
Ik heb naar de voorbeelden gekeken. Lukt allemaal prima en snap ik ook.
Helaas lukt het nog steeds niet.

Ik loop vast op het feit dat in mijn medewerker tabblad in de eerste kolom een lijst met namen heb (deze is uniek) en dat de codes die in de validatielijst moeten komen in de kolommen achter de medewerkers staan. Ik loop steeds vast in de verwijzing naar die kolommen. Als ik de voorbeelden volg zou ik per regel een naamlijst moeten maken ??
Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtje

Jan 1
Jan 12
Jan 4

Een Name moet definiëren...ik vraag me af of je namen kan laten afhangen van de waarde van een andere cel (dus dat de Name 'A' verwijst naar B2:B4 als er Jan staan, maar naar B5:B7 als er Henk staat).
Ik zou deze even bij MrExcel.com neerleggen...die weten nogal eens wat :')
Wel met screenshots das allemaal duidelijker.
pi_94372447
Hoe maak ik een in excel-bestand een functie (of een macro?) aan dat getallen worden gesplitst in bruto, netto en btw?
Dus dat ik in tabel A een bedrag invul, en er in tabel B automatisch verschijnt (dat bedrag gedeeld door 1,19) en in tabel C (bedrag van tabel A gedeeld door 6,263). En dan dat ze onderaan de tabellen dan automatisch opgeteld worden?

Ik ben een enorme digibeet, dus het echt de klunzen-uitleg nodig :@ , en ik heb Microsoft Office 2003.
pi_94378731
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2011 12:24 schreef DaFan het volgende:

[..]

Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtje

Jan 1
Jan 12
Jan 4

Een Name moet definiëren...ik vraag me af of je namen kan laten afhangen van de waarde van een andere cel (dus dat de Name 'A' verwijst naar B2:B4 als er Jan staan, maar naar B5:B7 als er Henk staat).
Ik zou deze even bij MrExcel.com neerleggen...die weten nogal eens wat :')
Wel met screenshots das allemaal duidelijker.
Bedankt voor de suggestie.
Ik heb mijn vraag daar net op het forum geplaats. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=2653048#post2653048
  zondag 20 maart 2011 @ 16:59:05 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94380930
quote:
5s.gif Op zondag 20 maart 2011 13:34 schreef Laureline het volgende:
Hoe maak ik een in excel-bestand een functie (of een macro?) aan dat getallen worden gesplitst in bruto, netto en btw?
Dus dat ik in tabel A een bedrag invul, en er in tabel B automatisch verschijnt (dat bedrag gedeeld door 1,19) en in tabel C (bedrag van tabel A gedeeld door 6,263). En dan dat ze onderaan de tabellen dan automatisch opgeteld worden?

Ik ben een enorme digibeet, dus het echt de klunzen-uitleg nodig :@ , en ik heb Microsoft Office 2003.
In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ;)). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").

Onderaan in kolom A op rij 31 zet je som(A1:A30), datzelfde doe je bij kolom B en C (maar dan som(B1:B30) en som(C1:C30). Als je meer dan 30 rijen hebt dan pas je dat natuurlijk aan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94381856
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:02 schreef Lorne het volgende:

[..]

Bedankt voor de suggestie.
Ik heb mijn vraag daar net op het forum geplaats. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=2653048#post2653048
Betere uitleg dan hier, maar ik weet het niet ;(
Ik heb wel een idee in welke richting de oplossing is, maar ik weet niet hoe het moet.
pi_94382068
Ze willen daar dat je ook stukken van je sheet post en hebben er een plugin voor gemaakt. Was dus wel verplicht om het toch wat uitgebreider te beschrijven. (dacht dat mijn vraag hier ook wel redelijk duidelijk gesteld was ;-) ).

Volgens mij ben ik er ook wel dicht bij, maar toch loop ik steeds vast.
Heb ook nog zitten denken om het blad waar de validatie moet komen ergens in de kolommen uit het zicht een kopie te maken van de codes die op het andere blad staan, zodat ik kan verwijzen naar een lijst op hetzelfde blad, maar vind dit eigenlijk geen nette oplossing.

Zal in ieder geval wel melden als het gelukt is.
pi_94382738
Wat je zou kunnen doen dmv een hulpblad, is een lijst te maken van alle namen die voorkomen (horizontaal) en daaronder (per naam dus) een kolom van alle codes die per naam voorkomen (dat kan allebei met dynamische formules - zoek op "multiple hits vlookup" oid).
Die kolommen kan je dan weer een Dynamic named range geven, maar dan nog ontkom je er niet aan dat je voor elke naam een Named range moet aanmaken. Wat natuurlijk superonhandig is.

MrExcel doet je soms echt versteld staan dus ik ben benieuwd wat ze voorstellen!
pi_94385152
Klinkt inderdaad niet echt heel handig :-)

Wacht nog even mrexcel af. Ben benieuwd.
pi_94411081
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 15:51 schreef Goldfish80 het volgende:

[..]

Dan krijg je er allemaal nullen achter.
Dus in plaats van dit :1,24235E+14
Krijg je dan: 124235000000000,00
Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 21 maart 2011 @ 11:28:16 #166
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94412910
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 10:26 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?
Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94413649
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 11:28 schreef qu63 het volgende:

[..]

Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?
Mijn excelversie houd na vijftien getal er mee op.
1234567890123456789 wordt dan eerst 1.23457E+18 en als ik er dan weer een getal van maak blijft er 1234567890123450000 over.
Volgens mij is dat een bekende beperking van excel.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94417906
Hallo FOK collega's

Ik heb de volgende vraag,

In excel Heb ik 2 checkboxjes, Het volgende moet gebeuren als de 1ste is aangevinkt en ik vink de andere aan moet de 1ste uitgaan hoe krijg ik dit voor elkaar, ik heb al wat tijd in gestoken om het te vinden maar niks gevonden

Groetjes Problemexcel

Ps. ik gebruik excel 2007 nl versie

[ Bericht 1% gewijzigd door ProblemExcel op 21-03-2011 16:43:35 ]
pi_94422060
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:59 schreef qu63 het volgende:

[..]

In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ;)). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").

Onderaan in kolom A op rij 31 zet je som(A1:A30), datzelfde doe je bij kolom B en C (maar dan som(B1:B30) en som(C1:C30). Als je meer dan 30 rijen hebt dan pas je dat natuurlijk aan ;)
Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) :') , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje :P !
  maandag 21 maart 2011 @ 21:31:12 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94442260
quote:
17s.gif Op maandag 21 maart 2011 15:34 schreef Laureline het volgende:

[..]

Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) :') , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje :P !
Je hoeft er niets voor te doen.. En als je mijn tekst precies overneemt zou het moeten werken! In je post zeg je "A=A/1,19", zo zei ik het niet! ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94460067
Ik ben bezig met conditional formatting en ik wil alle velden waarin tekst staat highlighten, als het getallen bevat hoeft er niets te gebeuren. Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg in Excel 2003? :)
pi_94461592
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:39 schreef Misan het volgende:
Ik ben bezig met conditional formatting en ik wil alle velden waarin tekst staat highlighten, als het getallen bevat hoeft er niets te gebeuren. Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg in Excel 2003? :)
Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.
Met een tekst waarin ook getallen staan kan deze functie niks. Dan moet je een eigen functie definieren: http://www.ozgrid.com/VBA/ExtractNum.htm
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:57:49 #173
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94462425
Hoi Deetch.

Ontzettend bedankt voor je bestandje met de macro erin. Het lukt redelijk.
Wat er niet lukt is het feit dat ik 'm als sjabloon opsla (dan heb ik de datum en tijd uit de cel gehaald) en als ik dan de sjabloon weer open vult hij niet automatisch de datum en tijd weer in.

Ik nie snap nie....
ik blijf editen :') Dit doet ie inmiddels goed :)

Oh en nog een vraagje. Als ik nu het sjabloon opnieuw open geeft hij het d.m.v. een volgnummer een nieuwe naam. Is er aan manier om dat naar eigen wens aan te passen? Eventueel bij het opslaan? Zodat ie 'm wegschrijft in een bepaalde map met bijvoorbeeld de naam: Venray-52148-Naam monteur.xls

Al die informatie staat in het bestand dus daar zou het dan naar moeten verwijzen tijdens het opslaan.

[ Bericht 26% gewijzigd door Puckzzz op 22-03-2011 12:25:47 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_94463436
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:32 schreef Deetch het volgende:

[..]

Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.
Met een tekst waarin ook getallen staan kan deze functie niks. Dan moet je een eigen functie definieren: http://www.ozgrid.com/VBA/ExtractNum.htm
dank je :) ik ga wel even kijken of ik het voor elkaar krijg met ISNUMBER of ISTEXT idd. VBA is voor programmeurs, daar ga ik me echt niet aan wagen ;)

Uiteindelijk voor elkaar gekregen met ISTEXT() :)
=IF(ISTEXT(H5);TRUE;FALSE)

Zonder dollartekens, aangezien ik het over meerdere cellen tegelijk wilde toepassen :)

[ Bericht 15% gewijzigd door Misan op 22-03-2011 12:58:33 ]
pi_94465758
=istext() geeft al true of false terug dus de IF is niet nodig'
pi_94465831
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:57 schreef Puckzzz het volgende:
Hoi Deetch.

Ontzettend bedankt voor je bestandje met de macro erin. Het lukt redelijk.
Wat er niet lukt is het feit dat ik 'm als sjabloon opsla (dan heb ik de datum en tijd uit de cel gehaald) en als ik dan de sjabloon weer open vult hij niet automatisch de datum en tijd weer in.

Ik nie snap nie....
ik blijf editen :') Dit doet ie inmiddels goed :)

Oh en nog een vraagje. Als ik nu het sjabloon opnieuw open geeft hij het d.m.v. een volgnummer een nieuwe naam. Is er aan manier om dat naar eigen wens aan te passen? Eventueel bij het opslaan? Zodat ie 'm wegschrijft in een bepaalde map met bijvoorbeeld de naam: Venray-52148-Naam monteur.xls

Al die informatie staat in het bestand dus daar zou het dan naar moeten verwijzen tijdens het opslaan.
Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbook

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
   Dim opslagnaam As String
   
   opslagnaam = "C:\Data\Temp\" & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B7").Value
   opslagformaat = 56

   ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
   ActiveWorkbook.Saved = True
End Sub
Wat de code doet is de gegevens uit cel B5, B6 en B7 samenvoegen en er een directory mapnaam voor zetten. B5 = plaats, B6 = volgnummer en B7 is monteur

Op het moment dat de bonmaker het bestand wil opslaan wordt het bestand automatisch opgeslagen in excel97-2003 format (opslagformaat is 56)
Als je wilt opslaan in standaard 2007 formaat dan verander je de 56 in 50.

Vervolgens krijgt de monteur het standaard opslaan venster en kan hij zelf ook nog kiezen voor een locatie om op te slaan. Dit gebeurt in het standaard formaat waarin de excel van de monteur is geconfigureerd.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 22 maart 2011 @ 15:25:28 #177
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94468866
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:46 schreef Deetch het volgende:

[..]

Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbook

[ code verwijderd ]

Wat de code doet is de gegevens uit cel B5, B6 en B7 samenvoegen en er een directory mapnaam voor zetten. B5 = plaats, B6 = volgnummer en B7 is monteur

Op het moment dat de bonmaker het bestand wil opslaan wordt het bestand automatisch opgeslagen in excel97-2003 format (opslagformaat is 56)
Als je wilt opslaan in standaard 2007 formaat dan verander je de 56 in 50.

Vervolgens krijgt de monteur het standaard opslaan venster en kan hij zelf ook nog kiezen voor een locatie om op te slaan. Dit gebeurt in het standaard formaat waarin de excel van de monteur is geconfigureerd.
Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp\"
Ikw erk op een server dus ik denk dat het daar aan ligt? kan ik niet rechtstreeks verwijzen naar de map waar het bestand in moet komen? dat is toch altijd dezelfde map.

Edit: volgens de foutopsporing gaat er hier iets niet goed:
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat

[ Bericht 4% gewijzigd door Puckzzz op 22-03-2011 15:37:36 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_94469038
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:44 schreef DaFan het volgende:
=istext() geeft al true of false terug dus de IF is niet nodig'
ah thanks :)
pi_94471262
die
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp"
Ikw erk op een server dus ik denk dat het daar aan ligt? kan ik niet rechtstreeks verwijzen naar de map waar het bestand in moet komen? dat is toch altijd dezelfde map.

Edit: volgens de foutopsporing gaat er hier iets niet goed:
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
De tekst "C:\Data\Temp\" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)
Je krijgt de foutmelding omdat die map C:\data\temp waarschijnlijk niet bestaat.

Ik neem aan dat je de celverwijzingen ook naar jouw situatie hebt aangepast?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:05:05 #180
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94472593
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:30 schreef Deetch het volgende:
die

[..]

De tekst "C:\Data\Temp" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)
Je krijgt de foutmelding omdat die map C:\data\temp waarschijnlijk niet bestaat.

Ik neem aan dat je de celverwijzingen ook naar jouw situatie hebt aangepast?
Ik heb hem aangepast naar dit:
quote:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Dim opslagnaam As String

opslagnaam = " Z:\Project\Service en onderhoud\Storingen\ " & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B35").Value
opslagformaat = 56

ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
ActiveWorkbook.Saved = True
End Sub
Maar ik blijf een foutmelding krijgen -O-
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:49:54 #181
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94474199
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik heb hem aangepast naar dit:

[..]

Maar ik blijf een foutmelding krijgen -O-
Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94477966
En erna, mapnamen mogen niet met een spatie beginnen.
pi_94483342
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 13:55 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo FOK collega's

Ik heb de volgende vraag,

In excel Heb ik 2 checkboxjes, Het volgende moet gebeuren als de 1ste is aangevinkt en ik vink de andere aan moet de 1ste uitgaan hoe krijg ik dit voor elkaar, ik heb al wat tijd in gestoken om het te vinden maar niks gevonden

Groetjes Problemexcel

Ps. ik gebruik excel 2007 nl versie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub CheckBox1_Click()

If CheckBox1.Value = True Then
    CheckBox2.Value = False
End If

End Sub

Private Sub CheckBox2_Click()

If CheckBox2.Value = True Then
    CheckBox1.Value = False
End If

End Sub
Kan je niet beter Radiobuttons gebruiken dan?
pi_94500092
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:43 schreef DaFan het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Kan je niet beter Radiobuttons gebruiken dan?
Bedankt ^O^

En idd lijkt me mischien beter om radiobuttons voor in de plaats te gebruiken
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:04:40 #185
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_94501435
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?
Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereen :*
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_94507842
quote:
17s.gif Op woensdag 23 maart 2011 10:04 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereen :*
^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94513121
Hallo

Ik zit nu met het volgende probleem, Ik heb 3 cellen Naam Aantal en prijs, en de 2 checkboxjes, als ik de 1ste checkboxje aanvinkt moet de informatie van de 3 cellen in sheet 2 te komen te staan en als ik de andere aanklikt moet die in sheet 3 komen, enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

groetjes ProblemExcel
  woensdag 23 maart 2011 @ 15:38:07 #188
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94513377
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:32 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo

Ik zit nu met het volgende probleem, Ik heb 3 cellen Naam Aantal en prijs, en de 2 checkboxjes, als ik de 1ste checkboxje aanvinkt moet de informatie van de 3 cellen in sheet 2 te komen te staan en als ik de andere aanklikt moet die in sheet 3 komen, enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

groetjes ProblemExcel
Wat heb je zelf al geprobeerd?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94516508
Heb al zelf geprobeerd met hyperlink en met de informatie zelf erin iets te linken dat lukt wel maar langs checkbox wil het maar niet lukken
pi_94516575
Probeer het maar eens met google. Ik heb je antwoord zo gevonden.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:13:55 #191
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94517309
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 16:54 schreef ProblemExcel het volgende:
Heb al zelf geprobeerd met hyperlink en met de informatie zelf erin iets te linken dat lukt wel maar langs checkbox wil het maar niet lukken
Hyperlink? Je bedoelt de functie =hyperlink()? Dan zou ik de omschrijving daarbij nog maar eens goed lezen. Daarnaast, als je checkboxes gebruikt zal je wel VBA nodig hebben om het te laten werken dus dan zou =hyperlink toch al niet werken.

Welke code heb je nu gebruikt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94568378
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 18:43 schreef Lorne het volgende:
Klinkt inderdaad niet echt heel handig :-)

Wacht nog even mrexcel af. Ben benieuwd.
De reply die je hebt gekregen is hetzelfde als ik gaf, names geven aan alle ranges per persoon.
Kan natuurlijk wel een Change event, dat wel.
pi_94730792
Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Kan via de zoekfunctie/google er helemaal niks over terugvinden...

Taal: Nederlands
Versie: 2007

Goed, ik heb meerdere tabbladen in één excel bestand. En op het eerste tabblad wil ik graag een snelkoppeling/hyperlink om bijvoorbeeld tabblad 2 af te drukken (alleen het afdrukbereik wat ik op tabblad 2 heb aangegeven, maar ik ga ervan uit dat hij dit automatisch doet).
En zo ook een snelkoppeling/hyperlink om alléén tabblad 3 af te drukken, etc, etc.

Wie kan mij helpen?
pi_94820863
Kun je dit niet als macro opnemen en die macro aan een button koppelen?
Waar loop je dan nog tegenaan?
pi_94844121
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 19:18 schreef hendrik2009 het volgende:
Kun je dit niet als macro opnemen en die macro aan een button koppelen?
Waar loop je dan nog tegenaan?
waarschijnlijk niks. Goed advies lijkt me.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_94933769
Inderdaad topadvies, duurde even maar werkt perfect! :D mijn dank is groot. 2e vraagje: zou je formules die je in excel hebt staan kunnen vergrendelen. Dus als men gaat knippen kopiëren plakken de formule altijd blijft staan...
  zaterdag 2 april 2011 @ 10:29:09 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94935180
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 07:18 schreef Peter1612 het volgende:
Inderdaad topadvies, duurde even maar werkt perfect! :D mijn dank is groot. 2e vraagje: zou je formules die je in excel hebt staan kunnen vergrendelen. Dus als men gaat knippen kopiëren plakken de formule altijd blijft staan...
Ken je de "$" in een formulue?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_94949962
Even selecteren en op F4 drukken.
pi_94970269
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 10:29 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ken je de "$" in een formulue?
Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberen :)
  zondag 3 april 2011 @ 10:41:18 #200
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_94971036
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 09:31 schreef Peter1612 het volgende:

[..]

Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberen :)
Die tip van Hendrik gooit een of meerdere $'s in je formule.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_95022861
Ik heb een voor jullie wellicht makkelijke vraag:

Ik zoek een formule voor het volgedende:

Als de waarde (tekst) in cel P7 gelijk is aan "Piet B.V." of "Kees B.V." dan wil ik dat de gegevens van cel C7 worden overgenomen.

Ik was met de ALS formule begonnen, maar krijg het niet voor elkaar... misschien een andere formule ?

Alvast bedankt !
pi_95024365
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 10:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Die tip van Hendrik gooit een of meerdere $'s in je formule.
en daarmee zet je de celverwijzing vast.

stel in cel B1 heb je een formule staan =2*A1

als je deze dan kopieert naar cel C2 wordt de formule = 2*B2 (verwijzing schuift mee)

Zet je in B1 echter =2*$A$1 en kopieer je die naar C2 dan blijft de formule =2*$A$1.
Zet je in B1 echter =2*$A1 en kopieer je die naar C2 dan wordt de formule =2*$A2. (dus het rijnummer verschuift mee)
Zet je in B1 echter =2*A$1 en kopieer je die naar C2 dan wordt de formule =2*B$1. (dus het kolomnummer verschuift mee)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95024412
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:33 schreef PAYPROF het volgende:
Ik heb een voor jullie wellicht makkelijke vraag:

Ik zoek een formule voor het volgedende:

Als de waarde (tekst) in cel P7 gelijk is aan "Piet B.V." of "Kees B.V." dan wil ik dat de gegevens van cel C7 worden overgenomen.

Ik was met de ALS formule begonnen, maar krijg het niet voor elkaar... misschien een andere formule ?

Alvast bedankt !
=als(of(P7="Piet B.V.";P7="Kees B.V.");C7;"")
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95026932
Dank je wel,hier was ik idd naar op zoek.

Heb er nog een...

Ik wil graag de duur van een dienst uitrekenen, maar een nachtdienst pakt excel niet om reden dat het dan negatief rekent. enig idee hoe dit op te lossen ?

8:30 17:00 = 8:30
22:45 7:00 = ######

van 22.45 tot 7 zou hij dus als uitkomst 8.15 weer moeten geven.

Alvast bedankt
pi_95028492
stel in A1 de starttijd en in B1 de eindtijd

berekeningsformule: =IF(B1<A1,1-A1+B1,B1-A1)
celformat van de berekening even aanpassen naar tijd en klaar ben je
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95029974
geweldig!

nog 1 mbt een range voor onregelmatigheidsdiensten:

van maandag 0.00 uur tm vrijdag 0.00 uur aan het einde van de dienst ORT uren berekenen.
vervolgens op zaterdag de uren en op zondag de uren
ORT op werkdagen is van 6 to 8 in de ochtend en van 18 tot 22 uur in de avond
op Zaterdag gehele dag ORT volgens x percentage en op zondag gehele dag ORT volgens x percentage.

dus als de eindtijd van een dienst van maandag op dinsdag eindigt om 7 uur dan krijgt de medewerker 1 uur ORT op doordeweekse werkdag.

Als de dienst op vrijdagavond begint om 22.45 uur en duurt tot zaterdag ochtend 7 uur, krijgt de medewerker 7 uur ORT op zaterdag

Begint de dienst op zaterdag om 22.45 uur tot zondag ochtend 7 uur, dan krijgt de medewerker 1.25 uur ORT op zaterdag en 7 uur ORT op zondag

en zo ook als de diensten eindigen tussen 18 en 22 uur...

ideetje hoe dit aan te pakken ?
pi_95050817
zie bijvoegd plaatje.

Ik wil uit een rooster voor leraren, per leraar zijn of haar klassen en vakken halen.

Invoer is wat ik binnenkrijg, en uitvoer is hoe het er uit moet komen te zien.


Kan ik dat met een formule doen, of zijn er macro's hiervoor?
Of iets anders?
Overpeinzingen van een erfgenaam van de Che Guevara gedachte
pi_95059707
ik zou voor een database toepassing gaan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95060019
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:20 schreef PAYPROF het volgende:
geweldig!

nog 1 mbt een range voor onregelmatigheidsdiensten:

van maandag 0.00 uur tm vrijdag 0.00 uur aan het einde van de dienst ORT uren berekenen.
vervolgens op zaterdag de uren en op zondag de uren
ORT op werkdagen is van 6 to 8 in de ochtend en van 18 tot 22 uur in de avond
op Zaterdag gehele dag ORT volgens x percentage en op zondag gehele dag ORT volgens x percentage.

dus als de eindtijd van een dienst van maandag op dinsdag eindigt om 7 uur dan krijgt de medewerker 1 uur ORT op doordeweekse werkdag.

Als de dienst op vrijdagavond begint om 22.45 uur en duurt tot zaterdag ochtend 7 uur, krijgt de medewerker 7 uur ORT op zaterdag

Begint de dienst op zaterdag om 22.45 uur tot zondag ochtend 7 uur, dan krijgt de medewerker 1.25 uur ORT op zaterdag en 7 uur ORT op zondag

en zo ook als de diensten eindigen tussen 18 en 22 uur...

ideetje hoe dit aan te pakken ?
Hiervoor heb je in ieder geval de datum nodig. Het mooiste zou zijn dat in zowel begin als eindtijd zowel de datum als de tijd staat: dd-mm-yyyy hh:mm. Als je deze notatie gebruikt kun je de eind en begintijd altijd zo van elkaar af trekken (dan vervalt dus de vorige IF functie)
De dag van de week bepaal je door de functie: =weekday(A1,2) dan is maandag 1 en zondag 7.
in A2 heb je de start datum en tijd en in B2 de einddatum en tijd. De zaterdag/zondag ORT bereken je dan als volgt:

=IF(OR(WEEKDAY(A2,2)=6,WEEKDAY(A2,2)=7),1-MOD(A2,1),0)+IF(OR(WEEKDAY(B2,2)=6,WEEKDAY(B2,2)=7),MOD(B2,1),0)

WEEKDAY bepaalt de dag van de week (,2) betekent maandag = 1 en zondag = 7
MOD bepaalt het restant als je hebt gedeeld door (in dit geval) 1 dus het aantal uren van de dag.
De eerste IF kijkt of de begindag een zaterdag of zondag is en bepaald dan hoeveel uren er gewerkt is vanaf de starttijd tot 0:00.
De tweede IF kijkt of de einddag een zaterdag of zondag is en berekent hoeveel uren er die dag is gewerkt.

De andere dagen moet je maar even zelf uitzoeken. Deze functie kan op de plek waar nu de 0 staat aan het einde van de IF functies.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95060500
Bedankt, ik ga vandaag eens kijken of ik het voor elkaar krijg !
pi_95121442
Ziet iemand de fout in dit script? Ik wil een voorwaardelijke opmaak voor meer dan 3 voorwaarden.

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
Dim c As Range
For Each c In Target.Cells
With c
Select Case .Value
Case Is = "rv"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 3
Case Is = "av"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 28
Case Is = "5110a"
.Interior.ColorIndex = 1
Case Is = "5122a"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 3
Case Is = "5123a"
.Font.ColorIndex = 5
.Interior.ColorIndex = 28
Case Is = "5124a"
.Interior.ColorIndex = 1
Case Is = "5125a"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 5
Case Is = "5126a"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 4
Case Is = "5128a"
.Interior.ColorIndex = 1
Case Is = "" 'cel leeg gemaakt
.Font.ColorIndex = 0
.Interior.ColorIndex = xlNone
Case Else
.Interior.ColorIndex = xlNone
End Select
End With
Next c
End Sub
pi_95123877
Hoi,

Ik ben al een heel eind met de ORT, maar op werkdagen zoek ik nog naar een formule voor een tijdspanne.
Dus als de uren van de dienst voorkomen in de range tussen 22 uur en 6 uur 's ochtends dan die betreffende aantal uren berekenen. datum en tijd zijn inmiddels samengevoegd in 1 cel.

voorbeeld: een dienst begint om 22.45 uur en eindigt om 7 uur 's ochtends = 7.15 uur ORT (1.15+6)
een dienst begint om 21.00 uur en eindigt om 5 uur 's ochtends = 7 uur ORT (2+5)

Ik hoop dat je me kunt helpen
pi_95124945
Hai, excel leek hier :@

Ik heb 2 tabbladen met data: ced_users & sheet1.

Op beide staan data met de volgende colommen: voornaam/achternaam/tweede voornaam/toestel/telefoon/e-mail.

Nu wil ik beide tabbladen vergelijken met elkaar. Dus ik wil een lijstje met namen die wel op a staan, maar niet op b en omgekeerd.

En eigenlijk wil ik het liefst ook weten hoe ik excel kan laten controleren of er op tabblad ced_users lege velden zijn en deze laten vullen met data van sheet1.

En nu heb ik eigenlijk maar 1 vraag: hoe pak ik dit aan? :@

excel 2007, engelse taal
pi_95125908
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_95126061
Ik loop vast als ik die code uit dat artikel moet ombouwen naar een code die ik wil gebruiken :@ :@
  woensdag 6 april 2011 @ 17:09:10 #216
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95126213
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 15:15 schreef Goldfish80 het volgende:
Ziet iemand de fout in dit script? Ik wil een voorwaardelijke opmaak voor meer dan 3 voorwaarden.

[knip]
Moet dat per se met VB?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 6 april 2011 @ 17:12:05 #217
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95126332
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:05 schreef Puala het volgende:
Ik loop vast als ik die code uit dat artikel moet ombouwen naar een code die ik wil gebruiken :@ :@
Wat gaat er mis dan?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_95126360
MBT ORT heb ik inmiddels het volgende in elkaar weten te zetten, afzonderlijk werken ze goed dus ik kan ze eventueel opnemen in 2 aparte kolommen voor de resultaten, maar weet iemand hoe ik deze 2 formules samen kan voegen zodat ik maar 1 kolom nodig heb ??

als dienst van ma tm vr voor 22 uur begint voor ORT 22-06
=ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");(OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr"));AX11<22;AY11>0;AR11<AU11);1-REST(BN$1;1))+ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");(OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr"));AX11<22;AY11>0;AY11<6;AR11<AU11);1-REST(24-E11;1);0)+ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");(OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr"));AX11<22;AY11>0;AY11>6;AR11<AU11);1-REST(24-$BN$2;1);0)

als dienst van ma tm vr na 22 uur begint voor ORT 22-06
=ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr");AX11>22;AY11>0;AY11>6);1-REST(24-$BN$2;1);0)+ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr");AX11>22;AY11>0;AY11<6);1-REST(24-E11;1);0)+
ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");(OF($AU10="ma";AU11="di";AU10="wo";AU11="do";AU11="vr"));AX11>22;AY11>0);1-REST(C11;1);0)
pi_95126405
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:12 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat gaat er mis dan?
Ik weet niet wat ik hier in moet vullen: (cell to match,cells to match with,0)),"",cell to match)

Ik ga namelijk van tabblad 1 naar tabblad 2 en ik snap niet wat ik dan in moet vullen..
pi_95134304
Goldfish
Je moet hem niet in Workbook_Sheetchange zetten maar in Worksheet_change

dus
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim c As Range
For Each c In Target.Cells
With c
Select Case .Value

Daarnaast kan je Case Is = "rv" ombouwen tot
1
2
3
4
5
Select Case .Value

Case "rv"
.Font.ColorIndex = 2
.Interior.ColorIndex = 3
etc

Het werkt hetzelfde en is korter.

En je kan dit deel
1
2
3
Dim c As Range
For Each c In Target.Cells
With c
omzetten in
1With Target
Let erop dat je aan het eind ook Next c weghaalt.
Je kan dan alleen niet meer meerdere cellen tegelijk iets in plaatsen, dus als dat je bedoeling was dan moet je het gewoon zo laten natuurlijk!

Succes.
pi_95136838
PAYPROF:
1ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr")
Kan je herschrijven.
Stel in A1:A5 staat ma/di/wo/do/vr
1=IF(SUM(--(AR11:AU11=A1:A5))>0;1;0)
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
Dat ruimt dan al een heel stuk op ;)
Wel even vertalen!!

Ik denk dat je ook een stuk kunt winnen door dit stukje:
AX11<22;AY11>0;AR11<AU11
buiten de formule haalt.
Maw je test al direct of dit waar is (er wordt 4x op getest!) en zo niet dan FALSE.

En nu doet mn hoofd pijn van je formule :')

Als je hem even herschrijft gewoon zo dat er A1, B1 etc staat dan kan ik het ook toepassen op een eigen sheet, dat werkt gemakkelijker.
pi_95176154
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 17:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Moet dat per se met VB?
Ja, anders kun je maar 3 voorwaarden gebruiken.
pi_95208895
PAYPROF:
Ik heb er nog eens naar gekeken maar om het in een formule te krijgen wordt erg ingewikkeld.
Je kunt daarom beter een functie definieren in visual basic die alle checks voor je doet. Gelukkig is het op vrijdag wel rustig dus heb ik het al voor je gedaan

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
Function ORT(start, eind)

dagA = Application.WorksheetFunction.Weekday(start, 2)
dagZ = Application.WorksheetFunction.Weekday(eind, 2)
tijdA = Hour(start) + Minute(start) / 60
tijdZ = Hour(eind) + Minute(eind) / 60

'Uitgangspunten
'zaterdag en zondag is hele dag ORT
'doordeweekse tijdgrenzen OD=6:00, ND=22:00
OD = 6
ND = 22

'check of start en einddatum wel goed zijn ingevuld
If start > eind Then
    ORT = "Starttijd later dan eindtijd"
    Exit Function
End If

'langer dan 24 uur werken mag niet
If eind - start > 1 Then
    ORT = "Werktijd langer dan 24 uur"
    Exit Function
End If

Select Case dagA
Case 1 To 4
    If dagZ = dagA Then
        If tijdA <= OD Then
            If tijdZ <= ND Then
                ORT = (OD - tijdA) / 24
            Else
                ORT = (OD - tijdA + tijdZ - ND) / 24
            End If
        Else
            If tijdA >= ND Then
                ORT = (tijdZ - tijdA) / 24
            Else
                If tijdZ > ND Then
                    ORT = (tijdZ - ND) / 24
                Else
                    ORT = 0
                End If
            End If
        End If
    Else
        If tijdA <= OD Then
            If tijdZ <= OD Then
                ORT = (OD - tijdA + 2 + tijdZ) / 24
            Else
                ORT = (OD - tijdA + 24 - ND + OD) / 24
            End If
        Else
            If tijdA >= ND Then
                If tijdZ <= OD Then
                    ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24
                Else
                    ORT = (24 - tijdA + OD) / 24
                End If
            Else
                If tijdZ <= OD Then
                    ORT = (24 - ND + tijdZ) / 24
                Else
                    ORT = (24 - ND + OD) / 24
                End If
            End If
        End If
    End If

Case 5
    If dagZ = dagA Then
        If tijdA <= OD Then
            If tijdZ <= ND Then
                ORT = (OD - tijdA) / 24
            Else
                ORT = (OD - tijdA + tijdZ - ND) / 24
            End If
        Else
            If tijdA >= ND Then
                ORT = (tijdZ - tijdA) / 24
            Else
                If tijdZ > ND Then
                    ORT = (tijdZ - ND) / 24
                Else
                    ORT = 0
                End If
            End If
        End If
    Else
        If tijdA <= OD Then
            ORT = (OD - tijdA + 24 - ND + tijdZ) / 24
        Else
            If tijdA >= ND Then
                ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24
            Else
                ORT = (24 - ND + tijdZ) / 24
            End If
        End If
    End If

Case OD
    ORT = eind - start

Case 7
    If dagZ = dagA Then
        ORT = eind - start
    Else
        If tijdZ > OD Then
            ORT = (24 - tijdA + OD) / 24
        Else
            ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24
        End If
    End If
       
End Select

End Function
Bovenstaande code plak je in een visual basic module. Vervolgens kun je in die spreadsheet de functie aanroepen door in een cel het volgende te typen =ORT(A2,B2) waarbij A2 de cel is met begin datum en tijd en B2 de cel met einddatum en tijd.

Het voordeel is dat je het visual basic deel kunt vergrendelen en aanpassingen in de functie een stuk eenvoudiger zijn. In de spreadsheet zie je vervolgens ook alleen een functie ORT staan en geen hele onoverichtelijke brei van IF's.

[ Bericht 1% gewijzigd door Deetch op 08-04-2011 10:41:58 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95210749
ok... dank je wel, maar de ORT moet ook nog eens opgesplitst worden per kolom omdat er verschillende percentages/bedragen aanhangen.

ma tm vrij 06-08 uur (aan het einde van een dienst) 3.24 euro
ma tm vrij 18-22 uur (niet perse aan het einde van de dienst) 3.24 euro
ma tm vrij 22-06 uur (niet perse aan het einde van de dienst 6.49 euro
Zaterdag 00-24 uur 6.49 euro
Zondagen 00-24 uur 10.54 euro

overigens krijg ik in de cel als resultaat #naam? te zien, moet ik in VB ook de functies naar het Nederlands vertalen misschien ? en waar je , hebt gebruikt moet ik ; neerzetten heb ik gemerkt, ook dat in VB aanpassen ?
pi_95215633
Ik denk dat je alleen de weekday in het begin moet veranderen in weekdag. De rest van de functies zijn vba functies dus die hoef je niet te vertalen.

In de macro worden alle verschillende tijdblokken apart berekend (even goed zoeken in de code zoeken waar, wat en welke dat is) daar kun je dan ook nog een bedrag aan koppelen.

VB werkt gewoon met , daar hoef je dus geen ; van te maken.

Ik zie overigens wel dat ik het doordeweekse blok van 18-22 ben vergeten. Die kun je op vergelijkbare wijze toevoegen in het deel case 1 to 4 en case 5.

Probeer eerst zelf maar eens de code te doorgronden, dan kun je waarschijnlijk de meeste aanpassingen zelf wel doen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95215691
Heb je perse verschillende kolommen nodig voor controle doeleinden of mag een totaal eind ORT-tijd en totaalbedrag ook?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95216544
Ik heb aparte kolommen nodig per bedrag aan ORT, dit moet namelijk weer verwerkt worden in de salarisadministratie op aparte codes. Het uitrekenen van het aantal uur * bedrag gebeurt in een aparte kolom voor facturatie doeleinden.

Ik zal eens gaan proberen de formule werkend te krijgen, eerste keer dat ik dit doe dus ff uitzoeken...
pi_95218605
haha goed bezig hoor. Als ik jou was zou ik 5 ORT formules definieren.

ORT1: ma-vr als einde dienst tussen 6 en 8
ORT2: ma-vr 18-22
ORT3: ma-vr 22-6
ORT4: zat
ORT5: zon

Succes.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95231356


Ik heb een keuzelijst in de cellen C1 en C3. hier staan de waarden in die je ziet bij A8 t/m A11.
Ik wil het nu zo hebben als ik in C1 bijvoorbeeld 2 kies, dat je deze keuze niet meer hebt in de keuzelijst in Cel C3 en andersom.

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
  zondag 10 april 2011 @ 14:25:56 #230
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_95299586
Volgend vraagje. Bestaat er een max-functie in excel waarbij je conditional if's kunt toepassen?

Ik heb bijvoorbeeld de volgende rij cijfers: 1, 2, 3, 12. En ik wil het maximum van deze rij weten, dat niet hoger is dan 10. In dit geval is dat dus 3. Hoe doe je dat in Excel?
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_95333802
getallenrij in B1:B5. Grenswaarde in D1.

=MAX(IF(B1:B5<D1,B1:B5)) en bevestigen met ctrl+shift+enter

http://www.excelforum.com(...)rtain-threshold.html

[ Bericht 44% gewijzigd door Deetch op 11-04-2011 10:19:01 (bronverwijzing) ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95345157
Sorry, ik kom niet uit die ORT in VB.
Om de weekdagen te bepalen werkt de functie niet met ',2' maar bij mij met '-1' dit heb ik aangepast in de module en nu krijg ik ipv #naam? nu #waarde!
Ik heb ook geprobeerd zelf een nieuwe functie te bouwen voor zaterdag ORT, maar
Ik snap het ook maar voor de helft en kom daar niet verder mee.

Dus als je me voor nu toch nog eens zou willen helpen, heel graag !

Weet je wellicht ook een goed boek die VB vanuit de basis uitlegt, dan ga ik dat ook eens aanschaffen...
  maandag 11 april 2011 @ 17:13:15 #233
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_95348677
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 10:18 schreef Deetch het volgende:
getallenrij in B1:B5. Grenswaarde in D1.

=MAX(IF(B1:B5<D1,B1:B5)) en bevestigen met ctrl+shift+enter

http://www.excelforum.com(...)rtain-threshold.html
Thanks, ik was er al zelf opgekomen :@
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  maandag 11 april 2011 @ 18:33:39 #234
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_95351953
Volgens mij is dit vrij simpel. maar ik kom er niet uit.

Heb een kolom met ca. 5000 rijen met datum en tijd (3/1/2011 12:00:05 AM) bijvoorbeeld.

Nu wil ik in de kolom ernaast alleen de datum en geen tijd zodat ik een pivot kan doen hoevaak iets per dag voorkomt. Iemand enig idee?

Edit: hebbes. :P

=DATE(YEAR(C2),MONTH(C2),DAY(C2))

Edit 2: toch niet, de tijd staat er nog steeds, alleen nu allemaal op 00:00, ook als ik de format op datum alleen zet.

[ Bericht 16% gewijzigd door static op 11-04-2011 18:50:57 ]
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_95357874
ik vermoed dat dit werkt:
=INTEGER(C2)

in het engels volgens mij =Int(C2)
  maandag 11 april 2011 @ 22:10:30 #236
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95366508
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:33 schreef static het volgende:
Volgens mij is dit vrij simpel. maar ik kom er niet uit.

Heb een kolom met ca. 5000 rijen met datum en tijd (3/1/2011 12:00:05 AM) bijvoorbeeld.

Nu wil ik in de kolom ernaast alleen de datum en geen tijd zodat ik een pivot kan doen hoevaak iets per dag voorkomt. Iemand enig idee?

Edit: hebbes. :P

=DATE(YEAR(C2),MONTH(C2),DAY(C2))

Edit 2: toch niet, de tijd staat er nog steeds, alleen nu allemaal op 00:00, ook als ik de format op datum alleen zet.
Pas de opmaak van de cel eens aan ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 11 april 2011 @ 22:30:51 #237
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_95367914
Dat bedoelde ik met 'format op datum alleen zet'. :P
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_95384774
Hi,

Ik heb ondertussen een VB voor de ORT voor zaterdag gemaakt, ik krijg als waarde geen foutmelding meer, maar 0:00, kan iemand helpen om de daadwerkelijke uren te berekenen ?
uitgangspunten:
Als begindag = einddag en is zaterdag dan eindtijd - begintijd
Als begindag = zaterdag en einddag = geen zaterdag dan 24uur - begintijd
Als einddag = zaterdag en begindag = geen zaterdag dan eindtijd oppakken (of resttijd vanaf 24 uur 's nachts.)

Function ORT4(start, eind)
dagA = Application.WorksheetFunction.Weekday(start)
dagZ = Application.WorksheetFunction.Weekday(eind)
tijdA = Hour(start) + Minute(start) / 60
tijdZ = Hour(eind) + Minute(eind) / 60
'uitgangspunten'
'Zaterdag is hele dag ORT'
Select Case dagA
Case 6
If dagZ = dagA Then
ORT4 = eind - start
Else
If dagA = 6 Then
ORT4 = 24 - tijdA
Else
If dagZ = 6 Then
ORT4 = tijdZ
End If
End If
End If
End Select
End Function

begintijd eindtijd resultaat
5-02-11 7:00 5-02-11 15:00 0:00:00

Alvast bedankt!
pi_95387634
Als je de weekday functie gebruikt en jhe wilt maandag als dag 1 hebben en zaterdag dus als dag 6 (case 6) moet je de functie Weekday(start,2) gebruiken anders is de nummering anders.
Als de de ,2 weglaat is zondag dag 1 en zaterdag dag 7.

Heb je mij voorbeelden die ik je heb ge-PM'd al bekeken? hieronder de zaterdag nogmaals.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Function ORT4(start, eind)
'overwerk uren op zaterdag

dagA = Application.WorksheetFunction.Weekday(start, 2)
dagZ = Application.WorksheetFunction.Weekday(eind, 2)
tijdA = Hour(start) + Minute(start) / 60
tijdZ = Hour(eind) + Minute(eind) / 60

'Uitgangspunten
'zaterdag en zondag is hele dag ORT
'doordeweekse tijdgrenzen OD=6:00, DDA=8:00 DDZ=18, ND=22:00
OD = 6
DDA = 8
DDZ = 18
ND = 22

'check of start en einddatum wel goed zijn ingevuld
If start > eind Then
    ORT4 = "Starttijd later dan eindtijd"
    Exit Function
End If

'langer dan 24 uur werken mag niet
If eind - start > 1 Then
    ORT4 = "Werktijd langer dan 24 uur"
    Exit Function
End If

If dagA <> 6 And dagZ <> 6 Then 'allebei dagen geen zaterdag
    ORT4 = 0
Else 'een of beide dagen zijn zaterdag
    If dagA = 6 And dagZ = 6 Then 'start en eind op zaterdag
        ORT4 = eind - start
    Else
        If dagA = 6 Then 'start op zaterdag eind op zondag
            ORT4 = (24 - tijdA) / 24
        Else 'start op vrijdag eind op zaterdag
            ORT4 = tijdZ / 24
        End If
    End If
End If

End Function
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:25:09 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95394988
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:30 schreef static het volgende:
Dat bedoelde ik met 'format op datum alleen zet'. :P
Dan klopt er iets niet. Als ie alleen op datum staat moet je ook alleen de datum zien ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_95434374
Een domme vraag waarschijnlijk, Maar ik kan er zelf het antwoord gewoon niet op vinden.

Hoe zorg ik ervoor dat als ik 1/10 typ in een cel, Het ook gewoon blijft staan, en niet verandert na de datum ?

Bij voorbaat dank.
  woensdag 13 april 2011 @ 11:18:32 #242
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95435504
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 10:46 schreef presidenttje het volgende:
Een domme vraag waarschijnlijk, Maar ik kan er zelf het antwoord gewoon niet op vinden.

Hoe zorg ik ervoor dat als ik 1/10 typ in een cel, Het ook gewoon blijft staan, en niet verandert na de datum ?

Bij voorbaat dank.
Zet het celformat op Algemeen of zet een ` (die naast de 1 zit) voor je verdere input
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_95435674
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 10:46 schreef presidenttje het volgende:
Een domme vraag waarschijnlijk, Maar ik kan er zelf het antwoord gewoon niet op vinden.

Hoe zorg ik ervoor dat als ik 1/10 typ in een cel, Het ook gewoon blijft staan, en niet verandert na de datum ?

Bij voorbaat dank.
apostrofje ervoor zetten
'1/10
pi_95482367
Ik ben bezig met het uitdraaien van een rapportage. Ik wil graag inzichtelijk hebben hoeveel meldingen op welk dagdeel binnenkomen. Ik heb een grote lijst met meldingen (+- 1800), en ik wil deze uitsplitsen per dag en dagdeel (bijv. maandagochtend, dinsdagmiddag, enzovoorts).

De meldingen bevatten een veld met tijd van binnenkomen, in de vorm 3-1-2011 07:58:00 (d-m-jjjj uu:mm:ss). Ik heb een tabel gebouwd die er ongeveer als volgt uitziet:

Dagdeel Week 1
Maandag Datum 3-1-2011 07:30:00
Ochtend
Datum 3-1-2011 12:00:00
Middag

Om te tellen hoeveel meldingen per dagdeel binnengekomen zijn heb ik bijvoorbeeld voor maandagochtend de volgende formule neergezet: =AANTAL.ALS(V2:V1745;">C2<C4"). Hier is V2:V1745 de meldingstijd van de meldingenlijst, en zijn C2 en C4 de 'grenzen' (03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00). Ik wil dus dat deze functie telt hoeveel cellen in het bereik V2:V1745 een waarde bevatten tussen 03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00.

Zoals jullie wel begrijpen werkt dit niet (anders had ik niet gepost...). Excel accepteert de formule weliswaar, maar geeft als uitkomst '0'. Wat doe ik verkeerd? Alle cellen met een tijdstip staan op dezelfde manier gedefinieerd.
Bijgeloof brengt ongeluk.
pi_95483957
aantal.als werkt maar met een voorwaarde tegelijk.
In excel 2007 heb je de functie count.ifs die meerdere criteria aankan

Hier meer info over hoe je in oudere versies meerdere criteria kunt toepassen in een aantal.als:

http://www.ozgrid.com/Excel/count-if.htm
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95487031
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 10:56 schreef Mas het volgende:
Ik ben bezig met het uitdraaien van een rapportage. Ik wil graag inzichtelijk hebben hoeveel meldingen op welk dagdeel binnenkomen. Ik heb een grote lijst met meldingen (+- 1800), en ik wil deze uitsplitsen per dag en dagdeel (bijv. maandagochtend, dinsdagmiddag, enzovoorts).

De meldingen bevatten een veld met tijd van binnenkomen, in de vorm 3-1-2011 07:58:00 (d-m-jjjj uu:mm:ss). Ik heb een tabel gebouwd die er ongeveer als volgt uitziet:

Dagdeel Week 1
Maandag Datum 3-1-2011 07:30:00
Ochtend
Datum 3-1-2011 12:00:00
Middag

Om te tellen hoeveel meldingen per dagdeel binnengekomen zijn heb ik bijvoorbeeld voor maandagochtend de volgende formule neergezet: =AANTAL.ALS(V2:V1745;">C2<C4"). Hier is V2:V1745 de meldingstijd van de meldingenlijst, en zijn C2 en C4 de 'grenzen' (03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00). Ik wil dus dat deze functie telt hoeveel cellen in het bereik V2:V1745 een waarde bevatten tussen 03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00.

Zoals jullie wel begrijpen werkt dit niet (anders had ik niet gepost...). Excel accepteert de formule weliswaar, maar geeft als uitkomst '0'. Wat doe ik verkeerd? Alle cellen met een tijdstip staan op dezelfde manier gedefinieerd.
Voor de dagdeel berekening kun je de volgende formule gebruiken: =ALS(UUR(C2)<12;"Ochtend";"Middag") Uiteraard kun je deze formule uitbreiden om andere dagdelen toe te voegen. En dan kun je de AANTAL.ALS functie gebruiken. Bv =AANTAL.ALS(C2:D16;"Ochtend")
pi_95538616
Dit zal ongetwijfeld heel makkelijk op te lossen zijn, maar ik zit met een probleempje met het rekenen met tijd.
Wij houden hier gewerkte uren bij een tijdregistratie-pakket. Deze kan een export naar Excel maken waarin de output er uitziet als bijvoorbeeld 35:15 wat dus 35 uur en 15 minuten is.
Als ik hiermee wil gaan rekenen in excel gaat hij ermee aan de gang alszijnde 11:15 + 1 dag... Dat is dus juist niet de bedoeling, want ik wil de uren zien. Ook negatieve resultaten gaat niet goed (dus bij te weinig gewerkt t.o.v. het aantal uren dat het had moeten zijn).

Hoe los ik dit op? :@
pi_95539130
Celeigenschappen -> tijd -> 37:30:55 selecteren (format is: [u]:mm:ss;@). Volgens mij kan hij alleen niet met negatieve tijden om gaan./
pi_95540734
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:18 schreef Pakspul het volgende:
Celeigenschappen -> tijd -> 37:30:55 selecteren (format is: [u]:mm:ss;@). Volgens mij kan hij alleen niet met negatieve tijden om gaan./
Dat had ik al geprobeerd, maar dat noteerd hij alszijnde 1-1-1900 12:30:55
En dat is dus juist niet de bedoeling.
Ook met negatieve tijd omgaan is een must... :{
pi_95542733
En met minuten gaan werken is geen optie?
pi_95547045
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:38 schreef Pakspul het volgende:
En met minuten gaan werken is geen optie?
Helaas niet; de output die ik uit het uren-registratie-pakket krijg is niet in minuten om te zetten.
pi_95675214
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:52 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Dat had ik al geprobeerd, maar dat noteerd hij alszijnde 1-1-1900 12:30:55
En dat is dus juist niet de bedoeling.
Ook met negatieve tijd omgaan is een must... :{
Met een custom format in de vorm [h]:mm:ss zou het moeten werken voor tijden boven de 24 uur.
Ik heb in mijn engelse versie van excel2007 geen probleem.

Voor negatieve tijdnotaties zie:
http://www.brainbell.com/(...)tive_Time_Values.htm
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95675747
je kunt met een if-functie kijken of het tijdverschil negatief is en dan het omgekeerde tijdverschil berekenen, dan moet je alleen onthouden dat het tijdsverschil negatief is

Stel tijden die je van elkaar aftrekt zijn A1 en B1. A1 starttijd, B1 eindtijd

Dan bereken je als volgt de tijd (negatief, danwel positief) =IF(B1-A1<0,(A1-B1),(B1-A1))
en in een cel erachter zet je de tekst negatief als het negatief is =IF(B1-A1<0,"negatief"))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95691173
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 17:39 schreef Deetch het volgende:

[..]

Met een custom format in de vorm [h]:mm:ss zou het moeten werken voor tijden boven de 24 uur.
Ik heb in mijn engelse versie van excel2007 geen probleem.

Voor negatieve tijdnotaties zie:
http://www.brainbell.com/(...)tive_Time_Values.htm
Even doorgelezen, en je kan dus wel een negatieve notatie zichtbaar maken, maar voor zover ik begrijp er niet meer rekenen (wat juist de bedoeling is bij over-uren rekenen). Dat is op zich ook logisch, als je tijd in de zin van een specifiek moment neemt. Hier gaat 't echter om tijds-verschillen; dus het specifieke moment doet er niet toe. Dan kan je wel weer in negatieven terrecht komen.
Ik ben bang dat het dan toch iets moet gaan worden van uren omrekenen naar een decimale waarde, daarmee gaan rekenen, dan een if-statement erin voor negatieve of positieve waarde, en dan weer terug naar een tijds-waarde :{ Vind ik nogal een hoop gedoe voor zoiets... Dat zou toch makkelijker moeten kunnen?
Andere oplossing is als ik iets kan bedenken waarbij alleen de minuten als decimale breuken worden genomen, dan kan je er direct mee rekenen, maar dat heeft weer als nadeel dat ik eerst het bron-bestand naar CSV moet halen, dan de : in de notatie als scheidingsteken moet aangeven, en dan importeren. Kan natuurlijk wel weer via een macro'tje, maar vind het raar dat het allemaal zo moeilijk moet eigenlijk :{
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:23:58 #255
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_95715479
Ik ben al even aan het pielen maar zie het even niet meer :')

Excel 2007, NL.

Ik heb een tabel met een startjaar, startmaand, eindjaar, eindmaand. Nu wil ik een vergelijking die kijkt of het huidige jaar groter of gelijk is aan het startjaar en kleiner of gelijk aan het eindjaar. Vervolgens moet er dan:
• Als huidig jaar gelijk is aan startjaar --> 13 - startmaand * Q1
• Als huidig jaar groter is dan startjaar EN kleiner dan eindjaar --> 12 * Q1
• Als huidig jaar gelijk is aan eindjaar --> L1 x Q1

Het zal iets worden met ALS-formules als ik het goed heb, maar ik kom er even niet uit. Iemand suggesties?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 19 april 2011 @ 15:55:17 #256
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_95716869
Kort vraagje, voor de kenners ongetwijfeld simpel te beantwoorden:
Ik heb een aantal kolommen met verschillende getallen, bijv. 10 kolommen. Nu wil ik van een rij van die 10 kolommen alleen de 8 hoogste getallen bij elkaar optellen. De laagste 2 getallen vervallen dus. Hoe :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_95731734
Ik heb m in het NL:

=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))

Let op: bevestigen met ctrl+shift+enter, zodat:

{=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))}

Waarbij de getallen in C1:L1 staan.
pi_95732694
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:23 schreef sanger het volgende:
Ik ben al even aan het pielen maar zie het even niet meer :')

Excel 2007, NL.

Ik heb een tabel met een startjaar, startmaand, eindjaar, eindmaand. Nu wil ik een vergelijking die kijkt of het huidige jaar groter of gelijk is aan het startjaar en kleiner of gelijk aan het eindjaar. Vervolgens moet er dan:
• Als huidig jaar gelijk is aan startjaar --> 13 - startmaand * Q1
• Als huidig jaar groter is dan startjaar EN kleiner dan eindjaar --> 12 * Q1
• Als huidig jaar gelijk is aan eindjaar --> L1 x Q1

Het zal iets worden met ALS-formules als ik het goed heb, maar ik kom er even niet uit. Iemand suggesties?
=ALS(JAAR(E1=A1);13-B1*Q1;ALS(EN(JAAR(E1)>A1;JAAR(E1)<C1);12*Q1;ALS(JAAR(E1)=C1;L1*Q1;"")))

Waar A1=startjaar, B1=startmaand, C1=eindjaar, D1=eindmaand (wordt niet gebruikt?)
E1=NU() (of 2011 natuurlijk maar goed dynamisch ftw)

Je mist nog wel wat mogelijkheden, maar goed dat weet je vast zelf ook. Dan komt er "" uit.
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:54:48 #259
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_95732706
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:23 schreef sanger het volgende:
Ik ben al even aan het pielen maar zie het even niet meer :')

Excel 2007, NL.

Ik heb een tabel met een startjaar, startmaand, eindjaar, eindmaand. Nu wil ik een vergelijking die kijkt of het huidige jaar groter of gelijk is aan het startjaar en kleiner of gelijk aan het eindjaar. Vervolgens moet er dan:
• Als huidig jaar gelijk is aan startjaar --> 13 - startmaand * Q1
• Als huidig jaar groter is dan startjaar EN kleiner dan eindjaar --> 12 * Q1
• Als huidig jaar gelijk is aan eindjaar --> L1 x Q1

Het zal iets worden met ALS-formules als ik het goed heb, maar ik kom er even niet uit. Iemand suggesties?
Volgens mij zou dit moeten werken:
=ALS(JAAR(NU())=A2;13-B2*Q1;ALS(EN(JAAR(NU())>A2;JAAR(NU())<C2);12*Q1;ALS(JAAR(NU())=C2;L1*Q1;0)))
(Waarbij A is startjaar, B is startmaand, C is eindjaar en D is eindmaand.)

... en 7 seconden te laat,... :{
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_95732905
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:39 schreef hendrik2009 het volgende:
Ik heb m in het NL:

=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))

Let op: bevestigen met ctrl+shift+enter, zodat:

{=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))}

Waarbij de getallen in C1:L1 staan.
En wat nu als er 1,2,2,3,4,5,6,7,8,9 staat?
pi_95733023
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:54 schreef ManAtWork het volgende:

... en 7 seconden te laat,... :{
:')
pi_95733144
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 22:07 schreef kroegtijger het volgende:

[..]heel verhaal
Hoe ziet je export er wel niet uit?
Kan me lastig voorstellen dat je er niks mee kan. Dan zou ik toch eens kijken of je je export niet beter kan maken (als je er iets aan kan doen natuurlijk)
pi_95733645
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:57 schreef DaFan het volgende:

[..]

En wat nu als er 1,2,2,3,4,5,6,7,8,9 staat?
Even poging gedaan natuurlijk.

=SOM(GROOTSTE(A3:A12;RIJ(INDIRECT("1:8"))))
Ctrl-Shift-Enter

Deze sommeert dan 2,2,3,4,5,6,7,8,9 (want dat zijn de 8 grootste getallen in deze reeks van 10).

@flipsen; Wat wil je gesommeerd hebben in dit soort gevallen?
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:23:03 #264
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_95734633
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:08 schreef DaFan het volgende:

[..]

Even poging gedaan natuurlijk.

=SOM(GROOTSTE(A3:A12;RIJ(INDIRECT("1:8"))))
Ctrl-Shift-Enter

Deze sommeert dan 2,2,3,4,5,6,7,8,9 (want dat zijn de 8 grootste getallen in deze reeks van 10).

@flipsen; Wat wil je gesommeerd hebben in dit soort gevallen?
Dit is de handigste oplossing lijkt me. Het gaat om puntenaantallen van 12 speelronden, maar alleen de beste 8 resultaten tellen en daar moet ik dus het totaal van hebben...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_95737378
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:23 schreef flipsen het volgende:

[..]

Dit is de handigste oplossing lijkt me. Het gaat om puntenaantallen van 12 speelronden, maar alleen de beste 8 resultaten tellen en daar moet ik dus het totaal van hebben...
Dit kán dus het totaal van 12 ronden geven als je bv overal 10 punten hebt gescoord...
  woensdag 20 april 2011 @ 09:43:59 #266
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_95751092
DaFan en MaW ga zo effe kijken :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_95755383
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:01 schreef DaFan het volgende:

[..]

Dit kán dus het totaal van 12 ronden geven als je bv overal 10 punten hebt gescoord...
Nee hoor, functie van flipsen doet precies wat ie moet doen. Ten minste in excel 2007.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95758390
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:54 schreef Deetch het volgende:

[..]

Nee hoor, functie van flipsen doet precies wat ie moet doen. Ten minste in excel 2007.
Het is mn eigen functie :D
  woensdag 20 april 2011 @ 14:12:38 #269
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_95760353
Oh, en ik heb office2003 :(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_95780560
=ALS(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$2);((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100));(ALS(EN((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$3;(A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))>$C$3);(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100)));(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$4)*(($G$4-$G$3)/100))))))

Hele avond zitten knutselen, maar de formule werkt eindelijk 8)7
  woensdag 20 april 2011 @ 21:43:22 #271
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_95780781
_O- Ziet er in ieder geval indrukwekkend uit _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 20 april 2011 @ 21:46:14 #272
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_95780935
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:39 schreef GuitarJJ het volgende:
=ALS(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$2);((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100));(ALS(EN((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$3;(A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))>$C$3);(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100)));(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$4)*(($G$4-$G$3)/100))))))

Hele avond zitten knutselen, maar de formule werkt eindelijk 8)7
Je hebt het aardig 'in de hoogte' gezocht. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_95792792
Lol dat kan beter... Geef eens wat data en gewenst resultaat? Of je hele sheet?
pi_95793470
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 06:59 schreef DaFan het volgende:
Lol dat kan beter... Geef eens wat data en gewenst resultaat? Of je hele sheet?
Haha! Ik ben nu niet thuis, maar zal hem vanavond even posten :)
pi_95794017
quote:
99s.gif Op woensdag 20 april 2011 21:39 schreef GuitarJJ het volgende:
=ALS(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$2);((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100));(ALS(EN((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$3;(A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))>$C$3);(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100)));(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$4)*(($G$4-$G$3)/100))))))

Hele avond zitten knutselen, maar de formule werkt eindelijk 8)7
Damn, zo'n massa had ik verstopt achter een user defined functie.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95809875
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 08:50 schreef Deetch het volgende:

[..]

Damn, zo'n massa had ik verstopt achter een user defined functie.
Sorry, ik ben geen prof in excel. Nog nooit van gehoord dus :o

Hier is het bestand trouwens. Mijn vader is net een eenmanszaak gestart en het leek mij wel eens interessant om te weten vanaf welke 'winst' het voordeliger is een BV te starten. Ik lees overal op internet dat dit bedrag rond de 70k ligt. Echter komt er uit mijn berekening een bedrag van ongeveer 30k!

Bovenaan staat wat algemene gegevens. Daaronder staan de te betalen IB en VPB. Daarnaast zie je het verschil. Rechts staan nog twee controleberekening, zodat je kan zien dat de bedragen gewoon kloppen en niet zomaar ergens vandaan getoverd zijn.

http://dl.dropbox.com/u/1973760/IB_vs_VPB_jjansen91.xls
  donderdag 21 april 2011 @ 16:17:09 #277
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_95810046
quote:
99s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:13 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Sorry, ik ben geen prof in excel. Nog nooit van gehoord dus :o

Hier is het bestand trouwens. Mijn vader is net een eenmanszaak gestart en het leek mij wel eens interessant om te weten vanaf welke 'winst' het voordeliger is een BV te starten. Ik lees overal op internet dat dit bedrag rond de 70k ligt. Echter komt er uit mijn berekening een bedrag van ongeveer 30k!

Bovenaan staat wat algemene gegevens. Daaronder staan de te betalen IB en VPB. Daarnaast zie je het verschil. Rechts staan nog twee controleberekening, zodat je kan zien dat de bedragen gewoon kloppen en niet zomaar ergens vandaan getoverd zijn.

http://dl.dropbox.com/u/1973760/IB_vs_VPB_jjansen91.xls
Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden :) In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft :P

Daarnaast is het een 'scheve' vergelijking. Je houdt namelijk geen rekening met de uitkering vanuit een BV aan de werknemer (ja vader) die met IB belast is en uitkering van de winst als dividend wat met dividendbelasting belast is.

Edit: en ja, dat is hier eigenlijk offtopic :P

[ Bericht 4% gewijzigd door sanger op 21-04-2011 16:25:12 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_95810520
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden :) In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft :P
Oh, in mijn wettenbundel (die ik in september heb gekocht) staat nog 25,5% :P
pi_95810624
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden :) In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft :P

Daarnaast is het een 'scheve' vergelijking. Je houdt namelijk geen rekening met de uitkering vanuit een BV aan de werknemer (ja vader) die met IB belast is en uitkering van de winst als dividend wat met dividendbelasting belast is.

Edit: en ja, dat is hier eigenlijk offtopic :P
Aah, heb daar helemaal niet aan gedacht! Op school vullen we meestal een aangifte in en komt daar een bedrag uitrollen. (en zijn er niet verder over doorgegaan dat de eigenaar nog IB betaald inderdaad)

Nja, het ging om de formule :)
  donderdag 21 april 2011 @ 18:23:06 #280
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_95814901
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:

[..]

Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden :) In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft :P

Daarnaast is het een 'scheve' vergelijking. Je houdt namelijk geen rekening met de uitkering vanuit een BV aan de werknemer (ja vader) die met IB belast is en uitkering van de winst als dividend wat met dividendbelasting belast is.

Edit: en ja, dat is hier eigenlijk offtopic :P
Dit enne,...
En hij houdt geen rekening met het feit dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst. (Met uitzondering van de jaren waarin er recht op startersaftrek bestaat.)
Waar staat het salaris van de DGA?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 21 april 2011 @ 19:45:19 #281
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95818808
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit enne,...
En hij houdt geen rekening met het feit dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst. (Met uitzondering van de jaren waarin er recht op startersaftrek bestaat.)
Waar staat het salaris van de DGA?
En het salaris van de DGA moet marktconform zijn (wat volgens mij neerkomt op minimaal 40k), terwijl je als eenmanszaak jezelf geen salaris hoeft te geven..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_95824403
Ok damn wat een formule. Ik gebruik de formule in C25.

Eerst dit deel (die duizend keer voorkomt)
(VLOOKUP((VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;1;1));$D$7:$H$14;5;0))

kan je vervangen door
(VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;5;1))

Excel kan namelijk 'schatten' (doe je al in je eerste deel!). Als iets er niet exact in staat, rond Excel naar de dichtsbijzijnde boven af.

Ik zie verder wel wat je doet, en het is prima en verder helaas niet echt in te korten.
pi_95824479
Volgens mij maak je wel een fout (correct me if I'm wrong).
Stel dat je ¤ 40000 verdient.
Moet je dan 33,45% betalen over ¤ 40000 én 42% over het verschil tussen ¤ 40000 en ¤ 32738?
Dat staat namelijk wel in je formule.

Volgens mij moet je gewoon 42% betalen over ¤ 40000 and that's it. Dat maakt je formule ook een stuk gemakkelijker (nog een VLOOKUp ;) )
  donderdag 21 april 2011 @ 21:42:10 #284
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_95826288
quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:15 schreef DaFan het volgende:
Volgens mij maak je wel een fout (correct me if I'm wrong).
Stel dat je ¤ 40000 verdient.
Moet je dan 33,45% betalen over ¤ 40000 én 42% over het verschil tussen ¤ 40000 en ¤ 32738?
Dat staat namelijk wel in je formule.

Volgens mij moet je gewoon 42% betalen over ¤ 40000 and that's it. Dat maakt je formule ook een stuk gemakkelijker (nog een VLOOKUp ;) )
Nope. Je moet geen 42% betalen over ¤ 40.000. Je betaalt 33,45% over het eerste deel en 42% over het meerdere.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_95826878
Dan klopt zn formule ook niet.
  donderdag 21 april 2011 @ 21:55:15 #286
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_95827158
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:50 schreef DaFan het volgende:
Dan klopt zn formule ook niet.
Dat zou kunnen. Zo ver heb ik hem niet uitgeplozen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_95828740
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Zo ver heb ik hem niet uitgeplozen. :)
Gelijk heb je ik kreeg er ook koppijn van :')
pi_95834477
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:50 schreef DaFan het volgende:
Dan klopt zn formule ook niet.
Er zitten wat rare dingen in, maar de bedragen die hij per schijf berekent kloppen wel.

quote:
7s.gif Op donderdag 21 april 2011 21:14 schreef DaFan het volgende:
Ok damn wat een formule. Ik gebruik de formule in C25.

Eerst dit deel (die duizend keer voorkomt)
(VLOOKUP((VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;1;1));$D$7:$H$14;5;0))

kan je vervangen door
(VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;5;1))

Excel kan namelijk 'schatten' (doe je al in je eerste deel!). Als iets er niet exact in staat, rond Excel naar de dichtsbijzijnde boven af.

Ik zie verder wel wat je doet, en het is prima en verder helaas niet echt in te korten.
Thanks :)

quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 18:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit enne,...
En hij houdt geen rekening met het feit dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst. (Met uitzondering van de jaren waarin er recht op startersaftrek bestaat.)
Waar staat het salaris van de DGA?
Haha, klopt inderdaad. Eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden :@ Daarnaast nog weinig kennis van.

Bij Tax op school is het meestal zo dat je een BV/NV een eindbalans, het begin fiscale eindvermogen en nog wat overige gegevens krijgt. Uiteindelijk kom je op een belastbaar bedrag en betaal je 20-25%. Vandaar dat ik het zo had gedaan. Maar bedankt voor de uitbereidingen :)
pi_95987344
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 14:41 schreef DaFan het volgende:
Voor de volgende oP
http://forum.fok.nl/topicchain/791
Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 26 april 2011 @ 15:58:17 #291
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95997764
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?
Automagisch!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:18:11 #292
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_95998492
Ik gebruik al een tijdje het bestand verkoopfactuur van MS...
Heb ik zelf pagina's aangemaakt zodat ik een eigen administratie heb.

Echter nu is het geval dat ik deze over wil zetten naar mn mac.

Maar de Macro in debug mode schiet vanwege deze fout: (dik gedrukt)

Public Sub LeesFactuurnummer()
pad$ = Application.DefaultFilePath
controle = Dir(pad$ + "\FactuurNummer.txt")
If controle = "" Then
FactuurNummer1 = "1000"
Call Bewaarfactuurnummer
End If
Open pad$ + "\Factuurnummer.txt" For Input As #10
Input #10, FactuurNummer1
Close #10
End Sub

iemand enig idee hoe ik dit op een Mac op kan lossen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:30:35 #293
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95999038
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?
Althans, als we [Excel] en een nummer gebruikan als format in de titel..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:31:51 #294
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95999118
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:18 schreef nils7 het volgende:
Ik gebruik al een tijdje het bestand verkoopfactuur van MS...
Heb ik zelf pagina's aangemaakt zodat ik een eigen administratie heb.

Echter nu is het geval dat ik deze over wil zetten naar mn mac.

Maar de Macro in debug mode schiet vanwege deze fout: (dik gedrukt)

Public Sub LeesFactuurnummer()
pad$ = Application.DefaultFilePath
controle = Dir(pad$ + "\FactuurNummer.txt")
If controle = "" Then
FactuurNummer1 = "1000"
Call Bewaarfactuurnummer
End If
Open pad$ + "\Factuurnummer.txt" For Input As #10
Input #10, FactuurNummer1
Close #10
End Sub

iemand enig idee hoe ik dit op een Mac op kan lossen?
Ik gok dat ie $pad niet kan vinden, op OSX wordt alles anders opgeslagen geloof ik..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:44:19 #295
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_95999680
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik gok dat ie $pad niet kan vinden, op OSX wordt alles anders opgeslagen geloof ik..
dat gok ik ook maar heb in principe de map gekopieerd... het adres ook aangepast in de excel file waar de mappen enzo staan.
Ik weet niet of ik gewoon de bestandsURL kan pakken voor die .txt file anders?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:50:24 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_95999929
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:44 schreef nils7 het volgende:

[..]

dat gok ik ook maar heb in principe de map gekopieerd... het adres ook aangepast in de excel file waar de mappen enzo staan.
Ik weet niet of ik gewoon de bestandsURL kan pakken voor die .txt file anders?
Kan ook ja
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:53:29 #297
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_96000054
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 14:41 schreef DaFan het volgende:
Voor de volgende oP
http://forum.fok.nl/topicchain/791
Ook meteen de wikipagina maar aangepast: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Excel
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_96015086
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:53 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ook meteen de wikipagina maar aangepast: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Excel
Thanks.
Nieuwe deel staat straks ook automagisch in je MyAT volgens mij!
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:38:31 #299
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_96016316
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:21 schreef DaFan het volgende:

[..]

Thanks.
Nieuwe deel staat straks ook automagisch in je MyAT volgens mij!
Dat kunnen we zien door dze gewoon vol te maken!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:38:40 #300
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_96016324
Vol!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:38:48 #301
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_96016331
Dus..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')