Beste manier om het te leren, is gewoon proberen. Dan leer je het meest en onthoudt je het het beste. (Is mijn bescheiden mening.)quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:46 schreef crossover het volgende:
Wie heeft er een goede tutorial om te leren werken met draaitabellen?
Wat is google toch een geweldige uitvinding, he?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:06 schreef crossover het volgende:
Ah, het is inderdaad vrij simpel. Ik heb hier een mooi oefenbestand gevonden, eerste hit:
http://www.google.nl/sear(...)&fp=f76b4a446a36e0f5
Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtjequote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:11 schreef Lorne het volgende:
Ik heb naar de voorbeelden gekeken. Lukt allemaal prima en snap ik ook.
Helaas lukt het nog steeds niet.
Ik loop vast op het feit dat in mijn medewerker tabblad in de eerste kolom een lijst met namen heb (deze is uniek) en dat de codes die in de validatielijst moeten komen in de kolommen achter de medewerkers staan. Ik loop steeds vast in de verwijzing naar die kolommen. Als ik de voorbeelden volg zou ik per regel een naamlijst moeten maken ??
Bedankt voor de suggestie.quote:Op zondag 20 maart 2011 12:24 schreef DaFan het volgende:
[..]
Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtje
Jan 1
Jan 12
Jan 4
Een Name moet definiëren...ik vraag me af of je namen kan laten afhangen van de waarde van een andere cel (dus dat de Name 'A' verwijst naar B2:B4 als er Jan staan, maar naar B5:B7 als er Henk staat).
Ik zou deze even bij MrExcel.com neerleggen...die weten nogal eens wat
Wel met screenshots das allemaal duidelijker.
In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").quote:Op zondag 20 maart 2011 13:34 schreef Laureline het volgende:
Hoe maak ik een in excel-bestand een functie (of een macro?) aan dat getallen worden gesplitst in bruto, netto en btw?
Dus dat ik in tabel A een bedrag invul, en er in tabel B automatisch verschijnt (dat bedrag gedeeld door 1,19) en in tabel C (bedrag van tabel A gedeeld door 6,263). En dan dat ze onderaan de tabellen dan automatisch opgeteld worden?
Ik ben een enorme digibeet, dus het echt de klunzen-uitleg nodig , en ik heb Microsoft Office 2003.
Betere uitleg dan hier, maar ik weet het nietquote:Op zondag 20 maart 2011 16:02 schreef Lorne het volgende:
[..]
Bedankt voor de suggestie.
Ik heb mijn vraag daar net op het forum geplaats. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=2653048#post2653048
Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:51 schreef Goldfish80 het volgende:
[..]
Dan krijg je er allemaal nullen achter.
Dus in plaats van dit :1,24235E+14
Krijg je dan: 124235000000000,00
Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?quote:Op maandag 21 maart 2011 10:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?
Mijn excelversie houd na vijftien getal er mee op.quote:Op maandag 21 maart 2011 11:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?
Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje !quote:Op zondag 20 maart 2011 16:59 schreef qu63 het volgende:
[..]
In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").
Onderaan in kolom A op rij 31 zet je som(A1:A30), datzelfde doe je bij kolom B en C (maar dan som(B1:B30) en som(C1:C30). Als je meer dan 30 rijen hebt dan pas je dat natuurlijk aan
Je hoeft er niets voor te doen.. En als je mijn tekst precies overneemt zou het moeten werken! In je post zeg je "A=A/1,19", zo zei ik het niet!quote:Op maandag 21 maart 2011 15:34 schreef Laureline het volgende:
[..]
Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje !
Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:39 schreef Misan het volgende:
Ik ben bezig met conditional formatting en ik wil alle velden waarin tekst staat highlighten, als het getallen bevat hoeft er niets te gebeuren. Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg in Excel 2003?
dank je ik ga wel even kijken of ik het voor elkaar krijg met ISNUMBER of ISTEXT idd. VBA is voor programmeurs, daar ga ik me echt niet aan wagenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:32 schreef Deetch het volgende:
[..]
Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.
Met een tekst waarin ook getallen staan kan deze functie niks. Dan moet je een eigen functie definieren: http://www.ozgrid.com/VBA/ExtractNum.htm
Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbookquote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:57 schreef Puckzzz het volgende:
Hoi Deetch.
Ontzettend bedankt voor je bestandje met de macro erin. Het lukt redelijk.
Wat er niet lukt is het feit dat ik 'm als sjabloon opsla (dan heb ik de datum en tijd uit de cel gehaald) en als ik dan de sjabloon weer open vult hij niet automatisch de datum en tijd weer in.
Ik nie snap nie....ik blijf editen Dit doet ie inmiddels goed
Oh en nog een vraagje. Als ik nu het sjabloon opnieuw open geeft hij het d.m.v. een volgnummer een nieuwe naam. Is er aan manier om dat naar eigen wens aan te passen? Eventueel bij het opslaan? Zodat ie 'm wegschrijft in een bepaalde map met bijvoorbeeld de naam: Venray-52148-Naam monteur.xls
Al die informatie staat in het bestand dus daar zou het dan naar moeten verwijzen tijdens het opslaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean) Dim opslagnaam As String opslagnaam = "C:\Data\Temp\" & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B7").Value opslagformaat = 56 ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat ActiveWorkbook.Saved = True End Sub |
Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp\"quote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbook
[ code verwijderd ]
Wat de code doet is de gegevens uit cel B5, B6 en B7 samenvoegen en er een directory mapnaam voor zetten. B5 = plaats, B6 = volgnummer en B7 is monteur
Op het moment dat de bonmaker het bestand wil opslaan wordt het bestand automatisch opgeslagen in excel97-2003 format (opslagformaat is 56)
Als je wilt opslaan in standaard 2007 formaat dan verander je de 56 in 50.
Vervolgens krijgt de monteur het standaard opslaan venster en kan hij zelf ook nog kiezen voor een locatie om op te slaan. Dit gebeurt in het standaard formaat waarin de excel van de monteur is geconfigureerd.
ah thanksquote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:44 schreef DaFan het volgende:
=istext() geeft al true of false terug dus de IF is niet nodig'
De tekst "C:\Data\Temp\" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp"
Ikw erk op een server dus ik denk dat het daar aan ligt? kan ik niet rechtstreeks verwijzen naar de map waar het bestand in moet komen? dat is toch altijd dezelfde map.
Edit: volgens de foutopsporing gaat er hier iets niet goed:
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
Ik heb hem aangepast naar dit:quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:30 schreef Deetch het volgende:
die
[..]
De tekst "C:\Data\Temp" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)
Je krijgt de foutmelding omdat die map C:\data\temp waarschijnlijk niet bestaat.
Ik neem aan dat je de celverwijzingen ook naar jouw situatie hebt aangepast?
Maar ik blijf een foutmelding krijgenquote:Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Dim opslagnaam As String
opslagnaam = " Z:\Project\Service en onderhoud\Storingen\ " & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B35").Value
opslagformaat = 56
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
ActiveWorkbook.Saved = True
End Sub
Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ik heb hem aangepast naar dit:
[..]
Maar ik blijf een foutmelding krijgen
quote:Op maandag 21 maart 2011 13:55 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo FOK collega's
Ik heb de volgende vraag,
In excel Heb ik 2 checkboxjes, Het volgende moet gebeuren als de 1ste is aangevinkt en ik vink de andere aan moet de 1ste uitgaan hoe krijg ik dit voor elkaar, ik heb al wat tijd in gestoken om het te vinden maar niks gevonden
Groetjes Problemexcel
Ps. ik gebruik excel 2007 nl versie
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Private Sub CheckBox1_Click() If CheckBox1.Value = True Then CheckBox2.Value = False End If End Sub Private Sub CheckBox2_Click() If CheckBox2.Value = True Then CheckBox1.Value = False End If End Sub |
Bedanktquote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:43 schreef DaFan het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Kan je niet beter Radiobuttons gebruiken dan?
Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?
quote:Op woensdag 23 maart 2011 10:04 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereen
Wat heb je zelf al geprobeerd?quote:Op woensdag 23 maart 2011 15:32 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo
Ik zit nu met het volgende probleem, Ik heb 3 cellen Naam Aantal en prijs, en de 2 checkboxjes, als ik de 1ste checkboxje aanvinkt moet de informatie van de 3 cellen in sheet 2 te komen te staan en als ik de andere aanklikt moet die in sheet 3 komen, enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
groetjes ProblemExcel
Hyperlink? Je bedoelt de functie =hyperlink()? Dan zou ik de omschrijving daarbij nog maar eens goed lezen. Daarnaast, als je checkboxes gebruikt zal je wel VBA nodig hebben om het te laten werken dus dan zou =hyperlink toch al niet werken.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:54 schreef ProblemExcel het volgende:
Heb al zelf geprobeerd met hyperlink en met de informatie zelf erin iets te linken dat lukt wel maar langs checkbox wil het maar niet lukken
De reply die je hebt gekregen is hetzelfde als ik gaf, names geven aan alle ranges per persoon.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:43 schreef Lorne het volgende:
Klinkt inderdaad niet echt heel handig :-)
Wacht nog even mrexcel af. Ben benieuwd.
waarschijnlijk niks. Goed advies lijkt me.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:18 schreef hendrik2009 het volgende:
Kun je dit niet als macro opnemen en die macro aan een button koppelen?
Waar loop je dan nog tegenaan?
Ken je de "$" in een formulue?quote:Op zaterdag 2 april 2011 07:18 schreef Peter1612 het volgende:
Inderdaad topadvies, duurde even maar werkt perfect! mijn dank is groot. 2e vraagje: zou je formules die je in excel hebt staan kunnen vergrendelen. Dus als men gaat knippen kopiëren plakken de formule altijd blijft staan...
Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberenquote:
Die tip van Hendrik gooit een of meerdere $'s in je formule.quote:Op zondag 3 april 2011 09:31 schreef Peter1612 het volgende:
[..]
Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |