abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 27 januari 2024 @ 17:18:52 #251
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212189396
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:13 schreef Tegan het volgende:
Met zoeken en vervangen kun je ook zeg aë vervangen met ae. Afhankelijk van hoeveel combi's er zijn is ofwel zoeken en vervangen ofwel een paar keer SUBSTITUEREN() nesten sneller.
Ja, dat is dus een beetje het probleem, dat weten we niet precies. We hebben de eerste 200 regels gescand en daar kwamen we 2 hits in tegen. Er zijn best wat verschillende tekens mogelijk, maar welke we wel en niet gaan tegenkomen weten we niet, alleen hoe we ze moeten vervangen als ze bestaan.

Dus ik wacht nog even of er nog iemand met een briljant idee op de proppen komt, en anders dan ga ik 'm toch maar even teken voor teken checken via CODE. Weet ik in elk geval zeker dat we niks gemist hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212191692
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 17:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, dat is dus een beetje het probleem, dat weten we niet precies. We hebben de eerste 200 regels gescand en daar kwamen we 2 hits in tegen. Er zijn best wat verschillende tekens mogelijk, maar welke we wel en niet gaan tegenkomen weten we niet, alleen hoe we ze moeten vervangen als ze bestaan.

Dus ik wacht nog even of er nog iemand met een briljant idee op de proppen komt, en anders dan ga ik 'm toch maar even teken voor teken checken via CODE. Weet ik in elk geval zeker dat we niks gemist hebben.
Maar begrijp ik nu goed dat het echte probleem is, dat je niet zeker weet welke bijzondere karakters je tegen komt? Want toen je zei dat niet alle ë's een e worden, dan wordt het toch wel wat moeilijker.

Dus gaat het nu om alle mogelijke bijzondere karakters op te sporen of gaat het om gewoon alles om te zetten?
pi_212192498
In jouw geval Janneke141, aangezien ik weet dat je geen starter bent met Excel, zou ik je een Reguliere Expressie via VBA adviseren.

In VBA heb je de volgende code nodig. Mocht je daar minder ervaring mee hebben, druk op ALT F11. Vervolgens in het menu aan de linkerkant met je rechtermuistoets klikken om een Module toe te voegen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor deze code alle eer naar de mensen van de volgende website waarvan ik de code heb gejat: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/excel-regex-formulas/

Zodra je deze code in je Macro's hebt toegevoegd heb je een nieuwe Excel functie tot je beschikking. Als je de tekst in de A kolom hebt staan, moet je vervolgens de volgende formule in de B kolom plaatsen om vast te stellen of de betreffende tekst in de A kolom alleen uit normale letters bestaat.
=RegExpMatch(A1;"^[a-z]*$";ONWAAR)

uitleg in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De uitkomst van de formule is WAAR wanneer deze alleen uit letters bestaat en ONWAAR wanneer er ook andere tekens in staan. Dus mocht er een ç in je tekst staan, dan komt er nu ONWAAR te staan. En door je B kolom op die ONWAAR te filteren krijg je dus alle regels met een raar teken.

Omdat ik niet zeker weet wat voor tekens je wel wilt accepteren, geef ik hieronder nog wat opties:
=RegExpMatch(A2;"^([a-z]|\s)*$";ONWAAR) -- wanneer je letters en spaties wilt goedkeuren
=RegExpMatch(A2;"^([a-z]|\d|\s)*$";ONWAAR) -- wanneer je letters, getallen en spaties wil goedkeuren.
  zaterdag 27 januari 2024 @ 20:58:50 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212192656
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:53 schreef snabbi het volgende:
In jouw geval Janneke141, aangezien ik weet dat je geen starter bent met Excel, zou ik je een Reguliere Expressie via VBA adviseren.
Held _O_ Als ik het goed lees, dan is dit echt precies wat ik zoek.

Ik ben inderdaad zeker geen starter met Excel, maar wel een redelijke leek in VBA. Maar ik ga hier eens in duiken, want ik wil dit soort dingen zelf ook wel snappen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 27 januari 2024 @ 21:06:18 #255
39237 crew  H_T
2733
pi_212192897
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 16:46 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een (hele) lange lijst van lettercombinaties van exact vijf letters. Er staan hoofd- en kleine letters in en dat moeten allemaal kleine letters worden, maar dat is nog niet zo moeilijk. Helaas zitten er in een klein aantal van die combinaties ook een letter met een diakritisch teken (á, ë etc.) en die moeten eruit. Helaas, vanwege het doel van die strings, is het niet zo makkelijk om alle ë's te vervangen door e's, of zoiets, dat moet handmatig. Dat vervangen zelf is nog wel te doen want het gaat om nog geen 1% van de totale lijst, maar het vinden is een crime. We willen geen lijst van 10.000 regels handmatig doorzoeken.

Nu weet ik wel een manier met DEEL en CODE enzo, maar die is behoorlijk omslachtig. Is er een snellere manier om in deze lijst alle 'foute' entries bovenaan te krijgen, of via voorwaardelijke opmaak te signaleren?
Met voorwaardelijke opmaak kan je via Tekst met bijvoorbeeld alle cellen met een ë een kleurtje geven en met een andere regel alles met een ä, maar dat worden erg veel regels als je veel verschillende opties hebt.

Wat mogelijk ook kan: exporteren naar een antiek formaat dat niet lekker overweg kan met letters mer accenten en kijken waar er fouten optreden :P
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 januari 2024 @ 21:08:26 #256
862 Arcee
Look closer
pi_212192951
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 20:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad zeker geen starter met Excel, maar wel een redelijke leek in VBA. Maar ik ga hier eens in duiken, want ik wil dit soort dingen zelf ook wel snappen.
Met VBA lijkt dit ook een goeie optie: https://www.tutorialspoin(...)-characters-in-excel

  zaterdag 27 januari 2024 @ 21:10:12 #257
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212192987
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:06 schreef H_T het volgende:
Wat mogelijk ook kan: exporteren naar een antiek formaat dat niet lekker overweg kan met letters mer accenten en kijken waar er fouten optreden
Nou, de grap is dus: die hele lijst gaat over productspecificaties uit het jaar kruik, door een of andere hobbyist bedacht maar wel altijd operationeel gebleven uit gewenning. Maar het bakelieten apparaat dat ermee overweg kon gaat eindelijk met pensioen, en de variant die het overneemt kan het niet :') Moeilijk verhaal, maar i.v.m. herkenbaarheid ga ik het niet beter uitleggen dan dit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212193049
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 januari 2024 21:08 schreef Arcee het volgende:

[..]
Met VBA lijkt dit ook een goeie optie: https://www.tutorialspoin(...)-characters-in-excel

[ afbeelding ]
Dit lijkt mij ook wel een goede, al is het maar om de lijst aan bijzondere letters te hebben. Dan zou je het zelfs zonder macro's via SUBSTITUEREN kunnen oplossen, al wordt dan wel een enge formule dan.

Mooi lijstje:
Const AccChars= "¦´¨¸¾ÀÁÂÃÄÅÇÈÉÊËÌÍÎÏÐÑÒÓÔÕÖÙÚÛÜÝàáâãäåçèéêëìíîïðñòóôõöùúûüý "
Const RegChars= "SZszYAAAAAACEEEEIIIIDNOOOOOUUUUYaaaaaaceeeeiiiidnooooouuuuyy"

al is die natuurlijk korter als je eerst alles naar lowercase brengt
pi_212441730
Ik wil een grafiek maken van mijn fietsafstanden per jaar.
Ik heb een data dump gemaakt van strava en nu dus een lijst met alle fietsritten per datum met de afstand erachter.
Ik heb al een kolom toegevoegd met de cumulatieve afstand per jaar. En een kolom met het betreffende jaar.

Ook heb ik een kolom gemaakt met alle maanden van het jaar.
Die maanden wil ik dan op de horizontale as. En dan per jaar een lijn omhoog hoe mijn jaarafstand ontwikkeld over de loop van het jaar. En dan dan dus meerdere lijnen omdat ik meerdere jaren met elkaar wil vergelijken.

Maar op één of andere reden krijg ik het niet voor elkaar. Iemand tips hoe ik dit aanpak?

Ik krijg het wel voor elkaar als ik een simpel tabelletje maak met 12 maanden en per maand een oplopend getal. Maar het probleem is dus dat ik verschillende punten heb per maand die niet gelijk lopen. De ene maand is het 3x fietsen en de andere maand 12x.

[ Bericht 16% gewijzigd door Stansfield op 15-02-2024 20:20:44 ]
pi_212441962
Draaitabel maken dat je per jaar een kolom aan data hebt, en dan een lijngrafiek daarvan.
pi_212442277
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:20 schreef Tegan het volgende:
Draaitabel maken dat je per jaar een kolom aan data hebt, en dan een lijngrafiek daarvan.
Dit is hoe het er nu uit ziet. Rechts alle data die ik heb en in een grafiek wil zetten en het liefst ook per punt een steiging. en rechts hoe het wel lukt met een simpel voorbeeld.


Als ik het met een draaitabel doe dan krijg ik de stand per maand. Het is dan niet te doen om dit wat meer te laten fluctueren per punt die ik heb. Of krijg je dan een horizontale as die veel te breed is?
pi_212442391
Jaren naar kolommen slepen?
pi_212442549
Bij rijen de dag en bij kolommen de jaren.
pi_212442611
Bedankt. Het is gelukt. Was idd die indeling in de draaitabel.

Met het voorlopige eindresultaat:
Nu kan ik in de linker kolom mijn afstand aanvullen per maand en wijzigt de rest.



[ Bericht 66% gewijzigd door Stansfield op 15-02-2024 21:04:39 ]
pi_212914110
twitter

Excel wordt ook overal gebruikt :7
  vrijdag 22 maart 2024 @ 14:13:20 #266
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_212914290
Ach, ik maakte vorige week ook een foutje van 20mln door het niet doortrekken van een formule.
Gelukkig hebben wij wel een controle dus was het er 2 dagen later weer uit, lang voordat er iets met de cijfers gedaan zou worden.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 22 maart 2024 @ 18:02:49 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_212916714
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 13:44 schreef NedKelly het volgende:
[ x ]
Excel wordt ook overal gebruikt :7
Ook bij F1 Teams :D
(vanaf 3:00 wordt Excel genoemd)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_212916900
Dit?
  vrijdag 22 maart 2024 @ 20:54:07 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_212919590
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:22 schreef Tegan het volgende:
Dit?
[ afbeelding ]
Haha, dat ja! :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 23 maart 2024 @ 12:23:27 #270
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_212926107
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 13:44 schreef NedKelly het volgende:
[ x ]
Excel wordt ook overal gebruikt :7
Horror Stories - EuSPRIG Horror Stories https://eusprig.org/research-info/horror-stories/

staan nog meer van dat soort gevallen op.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')