abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 februari 2011 @ 20:58:05 #1
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429125


Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #8
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #9
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #10
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #11
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #12
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #13
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #14
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #15
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #16
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #17
[Excel] Het grote Excel vragen topic #18
[Excel] Het grote Excel vragen topic #19
[Excel] Het grote Excel vragen topic #20
[Excel] Het grote Excel vragen topic #21
[Excel] Het grote Excel vragen topic #22
[Excel] Het grote Excel vragen topic #23
[Excel] Het grote Excel vragen topic #24

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki ;)
  zondag 6 februari 2011 @ 20:58:47 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429187
openstaande vragen :
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die misschien weet of ik ergens een voorbeeld excel sheet kan vinden voor het volgende

Ik wil mijn rooster invoeren in excel. Daarbij rekening houden dat ik dagelijks andere begin en eindtijden heb. Ook de pauze verschillen van dag tot dag. Wel zijn het vaste diensten dus denk aan 301a, 301b, 301c, 302a etc etc. Iedere dienst heeft een eigen waarde van begin en eindtijd en duur van pauze.
Graag zou ik een staafdiagram per dienst per dag willen zien van de begintijd tot eindtijd en pauzes in andere kleur. Ook dat ie gewerkte tijden en pauzes per dag bijhoudt.

Misschien leg ik het onduidelijk uit maar misschien dat iemand mij op weg kan helpen :@
quote:
5s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:46 schreef teamlead het volgende:
Ik heb een document waarin een aantal hyperlinks zijn opgenomen. Deze links verwijzen naar lokale bestanden.
Als ik nu op een hyperlink klik, krijg ik de melding "er is een onverwachte fout opgetreden".
Links naar websites werken wel gewoon.

Voor de zekerheid heb ik de links opnieuw toegevoegd, om uit te sluiten dat er in het pad iets niet zou kloppen, maar dat hielp niet.

(excel2003).

Iemand enig idee?
  zondag 6 februari 2011 @ 21:04:14 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92429653
Mijn vraag:
Ik zal wel weer veels te moeilijk denken, maar wil voor het eerst gebruikmaken van spinbotton om een veld te vewerken. Dat veld is een tijd weergave en moet met kwartieren verspringen.

nu heb ik dat op een onhandige manier gedaan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sub SpinButton1_SpinDown()
With [I12]
        .Value = .Value - 0.01042
    End With
End Sub

Sub SpinButton1_SpinUp()
   With [I12]
        .Value = .Value + 0.01042
    End With

    End With
End Sub
Maar 0.01042 is geen kwartier maar een kwartier met wat milisecondes. Dus uiteindelijk loopt de klok mis..
pi_92430913
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 20:08 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Niemand een idee dus?
Ik ben het niet helemaal met je vraag eens.
Dit is een 'doe je eigen huiswerk' vraag.

Ik stel voor dat je een opzet maakt (Googlen op 'roster Excel' of 'Excel time sheets' oid) en met specifieke vragen komt.

Daarnaast zie ik het nut niet in van dit bouwen in Excel met diagrammetjes en kleurtjes, het voldoet toch om je uren per dag alleen al te hebben?
pi_92431126
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:04 schreef Bill_E het volgende:
Mijn vraag:
Ik zal wel weer veels te moeilijk denken, maar wil voor het eerst gebruikmaken van spinbotton om een veld te vewerken. Dat veld is een tijd weergave en moet met kwartieren verspringen.

nu heb ik dat op een onhandige manier gedaan:

[ code verwijderd ]

Maar 0.01042 is geen kwartier maar een kwartier met wat milisecondes. Dus uiteindelijk loopt de klok mis..
Nou...24 uur is 1.
Dan kan het niet meer zo moeilijk zijn he ;)
  zondag 6 februari 2011 @ 21:26:03 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431260
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:24 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nou...24 uur is 1.
Dan kan het niet meer zo moeilijk zijn he ;)
Uiteindelijk krijg ik nooit een heel getal, maar een breuk.
pi_92431375
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:26 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Uiteindelijk krijg ik nooit een heel getal, maar een breuk.
Je kan toch 1 delen door 96 ín VBA.
Dan zoekt Excel het zelf wel uit.
pi_92431499
teamlead;
Heb je gewoon een hyperlink gekoppeld aan een stuk tekst in een cel of heb je het in VBA gedaan?
  zondag 6 februari 2011 @ 21:29:49 #9
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431504
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:27 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je kan toch 1 delen door 96 ín VBA.
Dan zoekt Excel het zelf wel uit.
:|W idd..
pi_92431729
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:29 schreef Bill_E het volgende:

[..]

:|W idd..
Goedemorgen!!
  zondag 6 februari 2011 @ 21:34:27 #11
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92431827
Hmm, is toch lastiger dan ik dacht, als ik voorbij de 24 uur komt, wordt de cel waarde een datum en tijd.. En dan kan het toch nog mis gaan..
pi_92432236
Je cel format moet staan op:
u:mm:ss (of uu:mm:ss) (of [uu]:mm:ss als je dat leuk vindt :P )

Bij jou staat ie op een datum met tijd denk ik.
  zondag 6 februari 2011 @ 21:43:40 #13
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92432473
Nee, dat is het niet. Hij staat op tijd. De datum wordt ook niet weergegeven alleen in de functiebar.
pi_92432531
Ik heb 2007 en het werkt prima....?
Dan zou ik het ff niet weten, maar het moét haast wel met cel formatting zijn?

Succes ermee trouwens, ik ga mn nest in :s)
  maandag 7 februari 2011 @ 22:58:52 #15
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_92482610
tvp :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_92483894
Nog gelukt Bill ?
  maandag 7 februari 2011 @ 23:27:58 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92484084
Niet naar tevredenheid, dat datum ding blijft komen, heb een reset ingebouwd.. dus een moeilijke weg genomen :P
pi_92490838
Hoi Bill,

Als je deze code gebruikt heb je er geen last van.

1
2
3
4
5
6
 Private Sub SpinButton1_SpinDown()
 With [I12]
 .Value = .Value - TimeValue("00:15:00")
 .NumberFormat = "[h]:mm:ss"
 End With
 End Sub

In Excel 2003 zet hij de cell format telkens terug en op deze manier loopt hij gewoon door (ik neem althans aan dat je hem op b.v 55:15:00 wilt kunnen krijgen, anders moet je een andere format nemen), mocht dit niet zijn wat je zoekt laat het dan even weten.
pi_92491062
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 23:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die misschien weet of ik ergens een voorbeeld excel sheet kan vinden voor het volgende

Ik wil mijn rooster invoeren in excel. Daarbij rekening houden dat ik dagelijks andere begin en eindtijden heb. Ook de pauze verschillen van dag tot dag. Wel zijn het vaste diensten dus denk aan 301a, 301b, 301c, 302a etc etc. Iedere dienst heeft een eigen waarde van begin en eindtijd en duur van pauze.
Graag zou ik een staafdiagram per dienst per dag willen zien van de begintijd tot eindtijd en pauzes in andere kleur. Ook dat ie gewerkte tijden en pauzes per dag bijhoudt.

Misschien leg ik het onduidelijk uit maar misschien dat iemand mij op weg kan helpen :@
Admiraal, als je nou uit zou kunnen leggen wat je hiermee wilt bereiken kan iemand je misschien een optie geven.
Op dit moment zou dit in excel verwerken redelijk nutteloos zijn, als je een overzicht van je werktijden wilt hebben zou een tabel in Word hier volstaan, een staafdiagram gaat je toch geen directe informatie geven over je werktijden, enkel wellicht welke dienst je hebt maar dit kan je in je Word tabel oplossen door elke dienst een eigen kleur te geven.
Ik neem aan dat je werktijden en pauzes naast begin - eindtijd niet variabel zijn dus ook daar heb je weer niks aan.
Misschien snap ik niet wat je wilt bereiken dus als je dat zou kunnen toelichten.
pi_92491323
quote:
5s.gif Op zondag 6 februari 2011 18:46 schreef teamlead het volgende:
Ik heb een document waarin een aantal hyperlinks zijn opgenomen. Deze links verwijzen naar lokale bestanden.
Als ik nu op een hyperlink klik, krijg ik de melding "er is een onverwachte fout opgetreden".
Links naar websites werken wel gewoon.

Voor de zekerheid heb ik de links opnieuw toegevoegd, om uit te sluiten dat er in het pad iets niet zou kloppen, maar dat hielp niet.

(excel2003).

Iemand enig idee?
Wellicht heb je even een printscreen? Klinkt meer als een probleem op je computer.
pi_92494040
Ik heb een probleem met paginanummers.

Ik weet dat ik ze erin kan krijgen via kop of voettekst,

nu heb ik alleen een rapport van ong 20 pagina's waarvan 1 bladzijde liggend ipv staand geprint moet worden. Hoe krijg ik dan toch op de liggende pagina op dezelfde positie als op de staande het paginanummer?
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_92496553
Bij portrait rechtsonder en bij landscape linksonder? Of is dat niet wat je zoekt?
Ik kan er namelijk niet zo 1 -2 -3 een oplossing voor bedenken behalve dan wellicht dat je je paginanummers met een image erin zet en dan bij je landscape deze 90 graden gedraaid erin zet.
Maar dat is meer een creatieve oplossing wellicht is er een betere maar ik weet hem niet.
pi_92496947
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:16 schreef BorusBulldog het volgende:
Bij portrait rechtsonder en bij landscape linksonder? Of is dat niet wat je zoekt?
Ik kan er namelijk niet zo 1 -2 -3 een oplossing voor bedenken behalve dan wellicht dat je je paginanummers met een image erin zet en dan bij je landscape deze 90 graden gedraaid erin zet.
Maar dat is meer een creatieve oplossing wellicht is er een betere maar ik weet hem niet.
Ok helaas dan maar gewoon op de oude voet verder en op de liggende pagina rechts onder (dus rechts boven in de samengevoegde vorm) en de rest in het midden onderaan....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:15:43 #24
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92508739
Ik heb een algemene Excel 2007 vraag.

Ik heb een sheet met een RAND() formule, maar nu berekend ie die dus elke keer dat ik iets intyp opnieuw.
Alle andere sheets moeten wel automatisch berekend worden, dus het liefst zet ik het niet op manual, want dan moet ik elke sheet apart gaan updaten.

Is er een manier om 1 sheet uit te sluiten van automatische formule berekeningen, of de sheet locken oid?

Tnx!
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:22:56 #25
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_92509060
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 08:59 schreef BorusBulldog het volgende:
Hoi Bill,

Als je deze code gebruikt heb je er geen last van.

[ code verwijderd ]

In Excel 2003 zet hij de cell format telkens terug en op deze manier loopt hij gewoon door (ik neem althans aan dat je hem op b.v 55:15:00 wilt kunnen krijgen, anders moet je een andere format nemen), mocht dit niet zijn wat je zoekt laat het dan even weten.
Nee hij moet eigenlijk bij gewoon rond blijven lopen. Maar ik ga ff met die time format aan de slag
pi_92511725
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 12:28 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Ok helaas dan maar gewoon op de oude voet verder en op de liggende pagina rechts onder (dus rechts boven in de samengevoegde vorm) en de rest in het midden onderaan....
Stel pagina 1,2,3 zijn staand, 4 is liggend, 5 is staand.
Dan kan je (in Print Preview) kijken waar Pagina 3 ophoudt.
Vervolgens selecteer je de onderste rij van Pagina 3 en kies je voor Insert - Page Break (in 2007+ staat het in Page Layout - Breaks - Insert Page Break).

Dit doe je ook weer met de laatste rij van Pagina 4. Dan kan je Pagina 4 liggend maken en de rest staand.

Ongetest.
Succes!!
pi_92511855
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 17:15 schreef Martijn85 het volgende:
Ik heb een algemene Excel 2007 vraag.

Ik heb een sheet met een RAND() formule, maar nu berekend ie die dus elke keer dat ik iets intyp opnieuw.
Alle andere sheets moeten wel automatisch berekend worden, dus het liefst zet ik het niet op manual, want dan moet ik elke sheet apart gaan updaten.

Is er een manier om 1 sheet uit te sluiten van automatische formule berekeningen, of de sheet locken oid?

Tnx!
Jup dat is knap waardeloos! Je kan wel VBA oplossingen vinden om de waarde te vervangen zodra hij berekent wordt. Je kan dan met een knop oid weer een nieuw random nummer genereren.

Ik denk dat dat beter is dan slechts één sheet te locken (Want daar staan ook formules in neem ik aan?)
pi_92513454
Hopelijk simpel vraagje;

Ik ben een score aan het bijhouden. Puntensysteem met in column A de naam en in column E het aantal punten. Ik krijg nu middels =LARGE(E2:E5; 1) etc de top 3; maar wil graag in de column ernaast de naam hebben.

Ofwel:
1
2
3
4
5
6
Rank    Naam    Punten
#1                 25
#2                 9
#3                 8
#4        
#5        

En dan wil ik graag de naam die dus in Column A staat er ook weergegeven wordt. Google kan me helaas niet helpen.. Snap die Vlookup helemaal niet. ;x
pi_92518592
Je hebt toch al in kolom A de naam staan waarom moet ie weer in D (of welke kolom dat dan ook is?)

Om VLOOKUP te gebruiken moet je te vinden waarde rechts van de te zoeken waarde staan.
Anders moet je INDEX(MATCH( gebruiken.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 20:49:44 #30
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92519038
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:25 schreef DaFan het volgende:

[..]

Jup dat is knap waardeloos! Je kan wel VBA oplossingen vinden om de waarde te vervangen zodra hij berekent wordt. Je kan dan met een knop oid weer een nieuw random nummer genereren.

Ik denk dat dat beter is dan slechts één sheet te locken (Want daar staan ook formules in neem ik aan?)
In die sheet staat alleen de RAND(), dus ik dacht die doen en dan die sheet weer locken zodat er verder niks meer veranderd.
Had ook bedacht om die RAND() in aan apart bestand te doen en de rest van de formules daar dan aan linken. Dan kan ik die worksheet op manual zetten en de "hoofdsheet" op automatisch. Maar heb toch liever alles in 1 bestand, maar als het niet gaat dan gaat het niet.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92519872
Dan moet je het met VBA doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        Temp = Range("A1").Value
        Range("A1").Value = Temp
    End If

End Sub

Dit gaat er dan wel vanuit dat je RAND in A1 staat.
Je kan natuurlijk met een andere macro of knop weer een nieuwe rand erin gooien!
  dinsdag 8 februari 2011 @ 21:14:08 #32
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92520382
Tnx. Ik zal het morgen eens proberen.

Zelf dingen in VBA schrijven, dat gaat mij toch nog net wat te ver ;)
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92520562
Het enige wat dat doet, is zo snel als jij iets in A1 verandert, de waarde of formule van A1 overschreven wordt met de waarde van A1.
(Maw, de formule van RAND() wordt vervangen voor de uitkomst van RAND())
  woensdag 9 februari 2011 @ 09:31:13 #34
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92535195
Ik heb de code in VBA gekopieërd, maar hij doet het niet :?
Moet ik nog iets aanpassen?

Ik heb in VBA in de sheet gezet waar de RAND staat.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92544626
Heb je de code nog aangepast?
pi_92545757
De waarde van de variabel temp wordt pas toegewezen na de verandering, je zal de waarde moeten toewijzen voor de verandering zodat deze bij verandering opgehaald kan worden.
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:32:19 #37
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_92548126
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 14:02 schreef DaFan het volgende:
Heb je de code nog aangepast?
Wat moet ik nog meer aanpassen?

Ik heb de range al aangepast. Die begon toevallig wel in A1, maar heb die uitgebreid naar A1:A8
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92555002
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 14:32 schreef BorusBulldog het volgende:
De waarde van de variabel temp wordt pas toegewezen na de verandering, je zal de waarde moeten toewijzen voor de verandering zodat deze bij verandering opgehaald kan worden.
Eh? Zeg dan niks.
Het gaat er toch om dat er RAND() wordt ingevuld, daarna wordt de uitkomst opgehaald en geplaatst.
Als je besluit RAND() weer opnieuw te plaatsen idem dito.
pi_92555024
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 15:32 schreef Martijn85 het volgende:

[..]

Wat moet ik nog meer aanpassen?

Ik heb de range al aangepast. Die begon toevallig wel in A1, maar heb die uitgebreid naar A1:A8
Laat je code s zien.
Zou best s kunnen dat je ipv Change op de Calculate-event moet inzetten...ik snap niet precies hoe je het nu wil. Kan je je sheet uploaden?
pi_92580315
Heb alleen de code die je een paar posts terug had gegeven, verder is het niet zo'n boeiende sheet.

A1:A8 =RAND()
B1:B8 =INDEX(ROW($1:$8),RANK(A1,$A$1:$A$8))

Heb het nu opgelost door een macro te maken die RAND() doet en dan paste values.
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_92670482
Hallo, hoe kan ik in excel alles na de komma afhakken? Niet met celeigenschappen maar echt het verwijderen van de waarden na de komma. Bijvoorbeeld bij 2,38 wil ik 2 als waarde terugkijken. Thx alvast!
  zaterdag 12 februari 2011 @ 11:45:57 #42
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_92673501
quote:
Op zaterdag 12 februari 2011 09:31 schreef jakees het volgende:
Hallo, hoe kan ik in excel alles na de komma afhakken? Niet met celeigenschappen maar echt het verwijderen van de waarden na de komma. Bijvoorbeeld bij 2,38 wil ik 2 als waarde terugkijken. Thx alvast!
Je bedoelt dat je een getal af wilt ronden? Wat heb je zelf al gedaan om tot een oplossing te komen en waarom is dat niet gelukt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_92911105
Mensen!

Ik ben al een poosje aan het stunten met macro's, en met behulp van google en een berg trail and error werkt dat tot dusver prima. Nu heb ik echter een probleem dat ik nog niet op het grote boze internet heb kunnen terugvinden.

De situatie is als volgt. In mijn sheet wordt een set van 5 regels gebruikt. Per sheet komt een verschillend aantal sets voor. De gebruikers hebben de mogelijkheid om op een willekeurige plaats zelf getallen, formules of tekst toe te voegen. Vervolgens wordt automatisch ónder die handmatige toevoeging een volgende set ingevoegd.

Zolang geen handmatige toevoegingen worden gedaan, passen er precies 3 sets op een pagina. Echter, mét handmatige toevoegingen kan het voorkomen dat de derde set half op de tweede pagina terecht komt. Dat wil ik zien te voorkomen.

Wat ik wil is dus een macro dat kijkt of er een (automatisch) pagina-einde voorkomt ín een set, en zo ja, het aantal regels dat nog op de eerste pagina's staat vervolgens vóór die set leeg invoegt, zodat de set zelf dat aantal regels naar onder schuift en dus op de nieuwe pagina terecht komt. En dit natuurlijk voor alle pagina's binnen de printrange :P

Heeft er iemand een idee hoe ik dit geregeld ga krijgen?

Edit: een andere mogelijkheid is om het eerste pagina einde te zoeken, te kijken of dat in de set valt, dan het aantal regels van de set op de eerste pagina te tellen en vervolgens het pagina einde dat aantal regels naar boven te verplaatsen. Maar dat zal wel minder eenvoudig zijn :P

Edit2: Het kan nóg anders! De set is 5 regels. Dus het als het aantal gebruikte regels boven het pagina-einde minder is dan 5, dan wil ik het pagina-einde dat aantal regels omhoog schuiven, en dat voor alle pagina-einden :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Bartholomeus op 17-02-2011 13:25:44 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_92952758
En gefixt!

In een verborgen kolom heb ik getallen toegevoegd. Als nu in die kolom onder het pagina-einde een 1 staat, wordt 1 regel naar boven 1 regel ingevoegd. Als er een 2 staat, worden 2 regels naar boven 2 regels ingevoegd, en zo verder. Als je meer kolommen in een werkblad nodig hebt werkt dit niet, maar ik heb een vast format van 20 kolommen, dus dan kan het wel op deze manier *)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_92956396
Ik ben al een tijd bezig met een excel bestand, met alleen tekst. Dus geen formules. Ik werk vooral met (tekst) filters. Niets aan de hand gaat perfect, maar net staan ineens alle filters vast.

Ik kan nog gewoon de cellen bewerken, maar in de bovenste regel gebeurt er niets als ik op het driekhoekje-naarbeneden klik om dat menu uit te klappen. Ook in de werkbalk gegevens kan ik niets selecteren (alle knoppen zijn inactief). Ik heb het bestand opgeslagen en excel afgesloten, in de hoop dat als ik opnieuw opstart de filters weer actief zijn, maar dat is niet het geval.

Heb ik per ongeluk die filters gedeactiveerd ofzo?
I got soul, but I'm not a soldier
pi_93042389
Hoi!
Weet iemand hoe ik een kleurengradient kan maken met office 2010 over meerdere cellen heen?
En dan zodanig dat de waarde van de cellen de felheid van de kleurintensiteit bepaald.
Bijvoorbeeld, ik maak een kolom met allerlei temperatuurmetingen, de koude zijn blauw en de warme zijn rood (en het gradient ertussenin)
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
pi_93055397
Hoi, ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Heb Excel2003 en wil unieke records van productnummers hebben, maar dan wel met de meest recente datum.

Voorbeeld:
Kolom Productnummer en Kolom Datum
366 18-02-2010
367 18-02-2010
367 19-02-2010
368 18-02-2010
368 19-02-2010
368 20-02-2010
369 18-02-2010
340 18-02-2010

Ik heb de engelse versie, maar vertalen is geen probleem.

Ik kom momenteel even niet verder dan ALS(A2=A1,WAAR), maar misschien moet ik het wel op een hele andere manier benaderen, als het uberhaupt al kan in 2003-versie. :@
  zondag 20 februari 2011 @ 15:13:36 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_93058303
quote:
Op zondag 20 februari 2011 02:44 schreef kippiej het volgende:
Hoi!
Weet iemand hoe ik een kleurengradient kan maken met office 2010 over meerdere cellen heen?
En dan zodanig dat de waarde van de cellen de felheid van de kleurintensiteit bepaald.
Bijvoorbeeld, ik maak een kolom met allerlei temperatuurmetingen, de koude zijn blauw en de warme zijn rood (en het gradient ertussenin)
Kijk eens bij 'aangepaste opmaak'
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_93081982
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:17 schreef Nadinarama het volgende:
Hoi, ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Heb Excel2003 en wil unieke records van productnummers hebben, maar dan wel met de meest recente datum.

Voorbeeld:
Kolom Productnummer en Kolom Datum
366 18-02-2010
367 18-02-2010
367 19-02-2010
368 18-02-2010
368 19-02-2010
368 20-02-2010
369 18-02-2010
340 18-02-2010

Ik heb de engelse versie, maar vertalen is geen probleem.

Ik kom momenteel even niet verder dan ALS(A2=A1,WAAR), maar misschien moet ik het wel op een hele andere manier benaderen, als het uberhaupt al kan in 2003-versie. :@
Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
pi_93090316
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
Echt superbedankt, ik ga het zo dadelijk uitproberen. Dit soort kennis is goud waard ;)
  maandag 21 februari 2011 @ 12:01:13 #51
48487 Martijn85
XBL: NL NoName
pi_93095859
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Rozen verwelken, schepen vergaan. Daar heb je Bassie.......En Adriaan!!!!
pi_93098440
quote:
Op maandag 21 februari 2011 12:01 schreef Martijn85 het volgende:
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Dat was niet de vraag, ik ga eevanuit dat de data bewaard moet blijven en kan groeien. Dan blijf je bezig.

Dit is rijtje doortrekken en klaar.
  maandag 21 februari 2011 @ 13:30:15 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93099110
quote:
7s.gif Op zondag 20 februari 2011 22:52 schreef DaFan het volgende:

[..]

Je moet het in 2 delen zien; eerst een unieke lijst, dan bij die waarde de hoogste waarde (datum) vinden.
Als A2:A9 is je productnummers, en B2:B9 is je data.

Wordt C2:C6 je unieke lijst door in C2 te plakken:
=INDEX($A$2:$A$9;MATCH(0;COUNTIF($C$1:C1;$A$2:$A$9);0))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

Dan in D2 kan je zetten:
=MAX(IF(($A$2:$A$9=C2);($B$2:$B$9)))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter en doortrekken naar beneden.

En je resultaat is:
366 20-02-10
367 19-02-10
368 20-02-10
369 18-02-10
340 18-02-10
Ik zie 366 maar één keer in de lijst voorkomen met datum18-02-2010.
Hoe kan het resultaat dan 366 met datum 20-02-2010 zijn? :?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93104670
Ik had lopen pielen met die data. Formules kloppen wel.
Scherp btw ^O^
  maandag 21 februari 2011 @ 15:49:26 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93105317
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 15:35 schreef DaFan het volgende:
Ik had lopen pielen met die data. Formules kloppen wel.
Scherp btw ^O^
Had al zo'n vermoeden dat het in de data zat. Maar wilde het toch even zeker weten. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 21 februari 2011 @ 18:16:55 #56
332189 CRAPjoris
Account inactief, nu: JorisvZ
pi_93112195
hallo FOKkers,
zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:?

Bijgevoegd vinden jullie een afbeelding.
Het betreft het totaalbedrag berekenen, EXCLUSIEF BTW.
In cel H42 heb ik zelf een formule gemaakt. Ik twijfel alleen of deze wel correct is.
Kunnen jullie hem corrigeren en hier de juiste formule zetten?

Denk aan:
- de btw aftrekken D34 & D35
- de bezorgkosten (H37) dienen ook exclusief btw te zijn. deze staan nu inclusief 19% btw vermeldt.
- de eventuele korting (in %) opnemen in de formule
- de eventuele korting (in ¤) opnemen in de formule

vragen? reply en ik antwoord zo snel mogelijk?
hartelijk dank alvast!

DE AFBEELDING:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VZ7UGDPMU3YJ.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door CRAPjoris op 21-02-2011 18:23:58 ]
Dit account gebruik ik niet meer. Mijn nieuwe gebruikersnaam is: JorisvZ
pi_93116452
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 12:01 schreef Martijn85 het volgende:
Ik dacht dat sorteren op datum en dan remove duplicates een stuk makkelijk zou zijn, maar die functie zat volgens mij nog niet in 2003 :+
Op zich helemaal niet verkeerd gedacht. Het is juist doordat ik met verschillende versies werk dat ik steeds door elkaar haal wat nu wel en niet kan. Bedrijf had wat mij betreft allang over moeten stappen. Maar wie ben ik... :P
pi_93127638
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2011 18:16 schreef CRAPjoris het volgende:
hallo FOKkers,
zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:?

Bijgevoegd vinden jullie een afbeelding.
Het betreft het totaalbedrag berekenen, EXCLUSIEF BTW.
In cel H42 heb ik zelf een formule gemaakt. Ik twijfel alleen of deze wel correct is.
Kunnen jullie hem corrigeren en hier de juiste formule zetten?

Denk aan:
- de btw aftrekken D34 & D35
- de bezorgkosten (H37) dienen ook exclusief btw te zijn. deze staan nu inclusief 19% btw vermeldt.
- de eventuele korting (in %) opnemen in de formule
- de eventuele korting (in ¤) opnemen in de formule

vragen? reply en ik antwoord zo snel mogelijk?
hartelijk dank alvast!

DE AFBEELDING:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-VZ7UGDPMU3YJ.jpg
Wtf dit is toch geen Excel vraag :P

Je formule klopt (natuurlijk) niet want je BTW is ineens gestegen naar ruim 36% (¤ 4 van ¤11).

Het is hier ook onduidelijk of de korting over alleen het subtotaal gaat of over sub+bezorgkosten.

Als ik je uiteindelijke prijs zie ga ik er vanuit dat je 50% over het volledige bedrag geeft (¤ 22) dus maak een nieuw subtotaal in H38 (H35+H37). Dan een nieuw totaal in H41 (H38*H39) (Let erop dat je 0,5 in H39 zet en de celeigenschappen op Procenten).
Daarna is je Totaal Excl gewoonweg H41/1,19.

Succes.
pi_93132854
Misschien dat ik door de Google zoekresultaten de oplossing niet meer zie maar ik heb op een Judo-toernooi gezien dat men binnen een Excel blad 2 (instelbare) timers hadden gemaakt.

bij de ene klok werd de tijd teruggeteld (Van 3 minuten naar 0:00). De andere klok kon je aanzetten en dan werd er opgeteld (Van 0:00 naar whatever). Iemand enig idee hoe zoiets ongeveer in elkaar zou kunnen zitten?

De makkelijke optie zou vragen aan de maker maar ik wil het zelf eens proberen. Ik heb zelf wel al door dat je dat op moet lossen via VBA maar in welke richting moet ik zoeken?
pi_93153828
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:45 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je een getal af wilt ronden? Wat heb je zelf al gedaan om tot een oplossing te komen en waarom is dat niet gelukt?
woh helemaal vergeten dat ik deze vraag had gesteld. Ik wil niet afronden ik wil afkappen. Dus als iets 2,34 is wil ik 2 als resultaat hebben. Wat ik heb geprobeerd is tekst naar kolommen en vervolgens een kolom weggeooien maar dat is niet mij bedoeling. Ik wil als resultaaat alles wat links van de komma staat.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:32:39 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_93156310
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 15:43 schreef jakees het volgende:

[..]

woh helemaal vergeten dat ik deze vraag had gesteld. Ik wil niet afronden ik wil afkappen. Dus als iets 2,34 is wil ik 2 als resultaat hebben. Wat ik heb geprobeerd is tekst naar kolommen en vervolgens een kolom weggeooien maar dat is niet mij bedoeling. Ik wil als resultaaat alles wat links van de komma staat.
=afronden.beneden(getal;1)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93160233
quote:
Nee dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd. Ik snap wat je wil zeggen maar na 4 pagina's met nutteloze VBA-script weet ik echt niet waar ik moet zoeken. Op VBA-timer zoeken is allemaal leuk en aardig maar dat levert toch weer niet de info op die ik moet hebben.
pi_93163635
quote:
Op dinsdag 22 februari 2011 17:49 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Nee dat had ik inderdaad nog niet geprobeerd. Ik snap wat je wil zeggen maar na 4 pagina's met nutteloze VBA-script weet ik echt niet waar ik moet zoeken. Op VBA-timer zoeken is allemaal leuk en aardig maar dat levert toch weer niet de info op die ik moet hebben.
Kan je niet een begin maken en met gerichte vragen komen? Het idee achter de timer is wel altijd hetzelfde in Vba, je zult alleen anders moeten toepassen waarschijnlijk. Ik wil je natuurlijk best helpen maar ga niet je handje vasthouden vanaf stap 0
pi_93191657
Dag mensen,

Ik moet voor stage een overzicht maken van de documenten die op het online portal staan. Nou dacht ik dat wel even snel te doen maar helaas hebben zoveel mappen weer heel veel submappen en bestanden. Ik was begonnen met een diagram (organigram geloof ik) maar nu komen er dus zoveel submappen dat het erg onoverzichtelijk wordt. Iemand die me kan uitleggen hoe ik bijvoorbeeld de mappen in Excel kan in en uitklappen? Of andere tips hoe ik het overzichtelijk kan houden?

Alvast bedankt!
te lui om hier iets te typen...?? oja..shit
pi_93200996
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 16:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

=afronden.beneden(getal;1)
thx!
pi_93227255
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 11:27 schreef konijnenvoer het volgende:
Dag mensen,

Ik moet voor stage een overzicht maken van de documenten die op het online portal staan. Nou dacht ik dat wel even snel te doen maar helaas hebben zoveel mappen weer heel veel submappen en bestanden. Ik was begonnen met een diagram (organigram geloof ik) maar nu komen er dus zoveel submappen dat het erg onoverzichtelijk wordt. Iemand die me kan uitleggen hoe ik bijvoorbeeld de mappen in Excel kan in en uitklappen? Of andere tips hoe ik het overzichtelijk kan houden?

Alvast bedankt!
Wanneer ik denk aan veel data overzichtelijk dan denk ik aan draaitabellen.
pi_93230339
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 22:28 schreef Hiya het volgende:

[..]

Wanneer ik denk aan veel data overzichtelijk dan denk ik aan draaitabellen.
Ik denk niet dat je veel aan een draaitabel hebt als het gewoon een lijst is met mapnamen :')

@konijnenvoer; in 2010 heb je onder Data - Outline - Group zitten. Hiermee kan je bepaalde cellen groeperen waarna je ze kan inklappen (en uitklappen). Stel dat je rij 8 t/m 20 selecteert, dan kiest voor Group -> Rows, krijg je een plusje voor rij 20.
Als je daar op klikt klapt ie in en zie je alleen rij 8. Daarna zie je rij 21.
pi_93319820
Ik heb een vraag die een beetje op de vraag van dit topic: Cellen scheiden in Excel

Mijn doel is om bepaalde gegevens uit elkaar te halen in een kolom. Deze staan zo in de kolom:

[achternaam], [initiatlen] [tussenvoegsel] ([M of V]) [geb.datum in vorm: dd-mm-jjjj] ([leeftijd]).

Al deze gegegens verschillen en het gaat om ruim 1000 regels met verschillende gegevens. Heb al geprobeerd om te converteren naar .txt env ervolgens importeren met een spatie als scheidingsteken. Dit werkt niet omdat sommige regels meerdere spaties hebben en daardoor verschuift alles. Iemand een tip?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_93330324
Misschien ter aanvulling: zelf zat ik te denken naar een soort van zoekfuntie waarmee ik binnen een kolom kan zoeken op symbolen. Dus dat ik in kan geven dat alle waarden die voldoen aan 'xx-xx-xxxx' (waarbij 'x' een willekeurig cijfer is) gekopieerd worden naar een andere kolom. Hetzelfde geldt voor '(M)' of '(V)'.
Zou dit mogelijk zijn? Zelf heb ik er nog nooit van gehoord helaas...
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  vrijdag 25 februari 2011 @ 23:37:24 #71
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_93331479
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:14 schreef crossover het volgende:
Misschien ter aanvulling: zelf zat ik te denken naar een soort van zoekfuntie waarmee ik binnen een kolom kan zoeken op symbolen. Dus dat ik in kan geven dat alle waarden die voldoen aan 'xx-xx-xxxx' (waarbij 'x' een willekeurig cijfer is) gekopieerd worden naar een andere kolom. Hetzelfde geldt voor '(M)' of '(V)'.
Zou dit mogelijk zijn? Zelf heb ik er nog nooit van gehoord helaas...
Staat er daadwerkelijk een , na de achternaam. Dan kun je gewoon de , als scheidingsteken kiezen als je vanaf tekst komt. De M/V moet ook nog wel lukken op basis van de (. Voorletters wordt iets lastiger, tenzij er overal netjes een . na de letter staat. Datum kan je ook doen met de ) en (, net als de leeftijd.
Natuurlijk gaat dit niet allemaal in één tekst importeer stap, maar als je het kolom voor kolom doet moet het best lukken. Als je echt ingewikkelder wil zul je zelf een macro moeten maken.
pi_93339485
Dat had ik dus geprobeerd. Wat het probleem daar van is, is dat verschillende personen verschillende initialen en namen hebben, waardoor niet voor iedereen het geslacht in de juiste kolom staat. Ik kan daarom niet de gegevens via een formule samenvoegen. Ik zal straks eens uitzoeken hoe die macro's werken.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  zaterdag 26 februari 2011 @ 11:16:22 #73
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_93341700
In excel is het mogelijk om een dropdown keuzelijst te maken met behulp van de gegevensvalidatie. Alleen dit werkt niet in Office Live Workspace. Is er een oplossing te bedenken dat het toch mogelijk is om een keuzelijst te maken aan de hand van een dropdown-lijst die wel in Office Live Workspace werkt?
Where's my fear???
pi_93342054
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 07:52 schreef crossover het volgende:
Dat had ik dus geprobeerd. Wat het probleem daar van is, is dat verschillende personen verschillende initialen en namen hebben, waardoor niet voor iedereen het geslacht in de juiste kolom staat. Ik kan daarom niet de gegevens via een formule samenvoegen. Ik zal straks eens uitzoeken hoe die macro's werken.
Even ter info: het is me gelukt om met de formules =LINKS en =VIND.SPEC cellen te splitsen. Case closed dus.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_93580962
Ik wil graag een dropdownmenutje in excel met keuzemogelijkheden, maar krijg het niet voor elkaar met data valideren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')