Wat is google toch een geweldige uitvinding, he?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:06 schreef crossover het volgende:
Ah, het is inderdaad vrij simpel. Ik heb hier een mooi oefenbestand gevonden, eerste hit:
http://www.google.nl/sear(...)&fp=f76b4a446a36e0f5
Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtjequote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:11 schreef Lorne het volgende:
Ik heb naar de voorbeelden gekeken. Lukt allemaal prima en snap ik ook.
Helaas lukt het nog steeds niet.
Ik loop vast op het feit dat in mijn medewerker tabblad in de eerste kolom een lijst met namen heb (deze is uniek) en dat de codes die in de validatielijst moeten komen in de kolommen achter de medewerkers staan. Ik loop steeds vast in de verwijzing naar die kolommen. Als ik de voorbeelden volg zou ik per regel een naamlijst moeten maken ??
Bedankt voor de suggestie.quote:Op zondag 20 maart 2011 12:24 schreef DaFan het volgende:
[..]
Hey, je hebt gelijk. Ik heb het ook even geprobeerd te bouwen maar het lijkt wel inderdaad of je per namen-rijtje
Jan 1
Jan 12
Jan 4
Een Name moet definiėren...ik vraag me af of je namen kan laten afhangen van de waarde van een andere cel (dus dat de Name 'A' verwijst naar B2:B4 als er Jan staan, maar naar B5:B7 als er Henk staat).
Ik zou deze even bij MrExcel.com neerleggen...die weten nogal eens wat
Wel met screenshots das allemaal duidelijker.
In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").quote:Op zondag 20 maart 2011 13:34 schreef Laureline het volgende:
Hoe maak ik een in excel-bestand een functie (of een macro?) aan dat getallen worden gesplitst in bruto, netto en btw?
Dus dat ik in tabel A een bedrag invul, en er in tabel B automatisch verschijnt (dat bedrag gedeeld door 1,19) en in tabel C (bedrag van tabel A gedeeld door 6,263). En dan dat ze onderaan de tabellen dan automatisch opgeteld worden?
Ik ben een enorme digibeet, dus het echt de klunzen-uitleg nodig , en ik heb Microsoft Office 2003.
Betere uitleg dan hier, maar ik weet het nietquote:Op zondag 20 maart 2011 16:02 schreef Lorne het volgende:
[..]
Bedankt voor de suggestie.
Ik heb mijn vraag daar net op het forum geplaats. http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?p=2653048#post2653048
Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 15:51 schreef Goldfish80 het volgende:
[..]
Dan krijg je er allemaal nullen achter.
Dus in plaats van dit :1,24235E+14
Krijg je dan: 124235000000000,00
Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?quote:Op maandag 21 maart 2011 10:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is toch ook wat er staat? Of is het originele getal dat je importeert 12423589372154728 oid en rond excel dat automatisch voor je af?
Mijn excelversie houd na vijftien getal er mee op.quote:Op maandag 21 maart 2011 11:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Is het niet gewoon zo dat je cel te klein is voor het getal?
Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje !quote:Op zondag 20 maart 2011 16:59 schreef qu63 het volgende:
[..]
In kolom A vul je je bedrag in. In kolom B komt "=A/1,19" (zonder de "" dan he ). In kolom C komt "=A/6,263" (wederom zonder de "").
Onderaan in kolom A op rij 31 zet je som(A1:A30), datzelfde doe je bij kolom B en C (maar dan som(B1:B30) en som(C1:C30). Als je meer dan 30 rijen hebt dan pas je dat natuurlijk aan
Je hoeft er niets voor te doen.. En als je mijn tekst precies overneemt zou het moeten werken! In je post zeg je "A=A/1,19", zo zei ik het niet!quote:Op maandag 21 maart 2011 15:34 schreef Laureline het volgende:
[..]
Dankjewel, ik zat nog even een tijd te vogelen hoe je nou percies in kolom B en C die "A=A/1,19" 'doet' (ik heb er maar SUM voorgedaan, anders deed hij het niet) , maar het is gelukt! Mijn eerste excel-kindje !
Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:39 schreef Misan het volgende:
Ik ben bezig met conditional formatting en ik wil alle velden waarin tekst staat highlighten, als het getallen bevat hoeft er niets te gebeuren. Heeft iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg in Excel 2003?
dank je ik ga wel even kijken of ik het voor elkaar krijg met ISNUMBER of ISTEXT idd. VBA is voor programmeurs, daar ga ik me echt niet aan wagenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:32 schreef Deetch het volgende:
[..]
Kun je iets met de functie ISNUMBER of ISTEXT? Dit werkt alleen als je celinhoud of een getal is of een tekst.
Met een tekst waarin ook getallen staan kan deze functie niks. Dan moet je een eigen functie definieren: http://www.ozgrid.com/VBA/ExtractNum.htm
Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbookquote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:57 schreef Puckzzz het volgende:
Hoi Deetch.
Ontzettend bedankt voor je bestandje met de macro erin. Het lukt redelijk.
Wat er niet lukt is het feit dat ik 'm als sjabloon opsla (dan heb ik de datum en tijd uit de cel gehaald) en als ik dan de sjabloon weer open vult hij niet automatisch de datum en tijd weer in.
Ik nie snap nie....ik blijf editen Dit doet ie inmiddels goed
Oh en nog een vraagje. Als ik nu het sjabloon opnieuw open geeft hij het d.m.v. een volgnummer een nieuwe naam. Is er aan manier om dat naar eigen wens aan te passen? Eventueel bij het opslaan? Zodat ie 'm wegschrijft in een bepaalde map met bijvoorbeeld de naam: Venray-52148-Naam monteur.xls
Al die informatie staat in het bestand dus daar zou het dan naar moeten verwijzen tijdens het opslaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean) Dim opslagnaam As String opslagnaam = "C:\Data\Temp\" & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B7").Value opslagformaat = 56 ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat ActiveWorkbook.Saved = True End Sub |
Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp\"quote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Je kunt code toevoegen aan waar nu de worksheet open code ook staat. Dus rechtsklikken op je tabje en dan view code This workbook
[ code verwijderd ]
Wat de code doet is de gegevens uit cel B5, B6 en B7 samenvoegen en er een directory mapnaam voor zetten. B5 = plaats, B6 = volgnummer en B7 is monteur
Op het moment dat de bonmaker het bestand wil opslaan wordt het bestand automatisch opgeslagen in excel97-2003 format (opslagformaat is 56)
Als je wilt opslaan in standaard 2007 formaat dan verander je de 56 in 50.
Vervolgens krijgt de monteur het standaard opslaan venster en kan hij zelf ook nog kiezen voor een locatie om op te slaan. Dit gebeurt in het standaard formaat waarin de excel van de monteur is geconfigureerd.
ah thanksquote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:44 schreef DaFan het volgende:
=istext() geeft al true of false terug dus de IF is niet nodig'
De tekst "C:\Data\Temp\" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:25 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hij heeft een probleem met de opslagnaam: "C:\Data\Temp"
Ikw erk op een server dus ik denk dat het daar aan ligt? kan ik niet rechtstreeks verwijzen naar de map waar het bestand in moet komen? dat is toch altijd dezelfde map.
Edit: volgens de foutopsporing gaat er hier iets niet goed:
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
Ik heb hem aangepast naar dit:quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:30 schreef Deetch het volgende:
die
[..]
De tekst "C:\Data\Temp" kun je naar believen aanpassen naar de gewenste mapnaam (incl. schijfnaam)
Je krijgt de foutmelding omdat die map C:\data\temp waarschijnlijk niet bestaat.
Ik neem aan dat je de celverwijzingen ook naar jouw situatie hebt aangepast?
Maar ik blijf een foutmelding krijgenquote:Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Dim opslagnaam As String
opslagnaam = " Z:\Project\Service en onderhoud\Storingen\ " & Range("B5").Value & "-" & Range("B6").Value & "-" & Range("B35").Value
opslagformaat = 56
ActiveWorkbook.SaveAs opslagnaam, opslagformaat
ActiveWorkbook.Saved = True
End Sub
Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ik heb hem aangepast naar dit:
[..]
Maar ik blijf een foutmelding krijgen
quote:Op maandag 21 maart 2011 13:55 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo FOK collega's
Ik heb de volgende vraag,
In excel Heb ik 2 checkboxjes, Het volgende moet gebeuren als de 1ste is aangevinkt en ik vink de andere aan moet de 1ste uitgaan hoe krijg ik dit voor elkaar, ik heb al wat tijd in gestoken om het te vinden maar niks gevonden
Groetjes Problemexcel
Ps. ik gebruik excel 2007 nl versie
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Private Sub CheckBox1_Click() If CheckBox1.Value = True Then CheckBox2.Value = False End If End Sub Private Sub CheckBox2_Click() If CheckBox2.Value = True Then CheckBox1.Value = False End If End Sub |
Bedanktquote:Op dinsdag 22 maart 2011 20:43 schreef DaFan het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Kan je niet beter Radiobuttons gebruiken dan?
Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Er zit een spatie voor Z:\, misschien kan het daar aan liggen?
quote:Op woensdag 23 maart 2011 10:04 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Het lag aan de spaties. Werkt nu perfect! Thnx iedereen
Wat heb je zelf al geprobeerd?quote:Op woensdag 23 maart 2011 15:32 schreef ProblemExcel het volgende:
Hallo
Ik zit nu met het volgende probleem, Ik heb 3 cellen Naam Aantal en prijs, en de 2 checkboxjes, als ik de 1ste checkboxje aanvinkt moet de informatie van de 3 cellen in sheet 2 te komen te staan en als ik de andere aanklikt moet die in sheet 3 komen, enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
groetjes ProblemExcel
Hyperlink? Je bedoelt de functie =hyperlink()? Dan zou ik de omschrijving daarbij nog maar eens goed lezen. Daarnaast, als je checkboxes gebruikt zal je wel VBA nodig hebben om het te laten werken dus dan zou =hyperlink toch al niet werken.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:54 schreef ProblemExcel het volgende:
Heb al zelf geprobeerd met hyperlink en met de informatie zelf erin iets te linken dat lukt wel maar langs checkbox wil het maar niet lukken
De reply die je hebt gekregen is hetzelfde als ik gaf, names geven aan alle ranges per persoon.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:43 schreef Lorne het volgende:
Klinkt inderdaad niet echt heel handig :-)
Wacht nog even mrexcel af. Ben benieuwd.
waarschijnlijk niks. Goed advies lijkt me.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:18 schreef hendrik2009 het volgende:
Kun je dit niet als macro opnemen en die macro aan een button koppelen?
Waar loop je dan nog tegenaan?
Ken je de "$" in een formulue?quote:Op zaterdag 2 april 2011 07:18 schreef Peter1612 het volgende:
Inderdaad topadvies, duurde even maar werkt perfect! mijn dank is groot. 2e vraagje: zou je formules die je in excel hebt staan kunnen vergrendelen. Dus als men gaat knippen kopiėren plakken de formule altijd blijft staan...
Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberenquote:
Die tip van Hendrik gooit een of meerdere $'s in je formule.quote:Op zondag 3 april 2011 09:31 schreef Peter1612 het volgende:
[..]
Ben ik niet bekend mee, zal de tip van Henk is proberen
en daarmee zet je de celverwijzing vast.quote:Op zondag 3 april 2011 10:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
Die tip van Hendrik gooit een of meerdere $'s in je formule.
=als(of(P7="Piet B.V.";P7="Kees B.V.");C7;"")quote:Op maandag 4 april 2011 14:33 schreef PAYPROF het volgende:
Ik heb een voor jullie wellicht makkelijke vraag:
Ik zoek een formule voor het volgedende:
Als de waarde (tekst) in cel P7 gelijk is aan "Piet B.V." of "Kees B.V." dan wil ik dat de gegevens van cel C7 worden overgenomen.
Ik was met de ALS formule begonnen, maar krijg het niet voor elkaar... misschien een andere formule ?
Alvast bedankt !
Hiervoor heb je in ieder geval de datum nodig. Het mooiste zou zijn dat in zowel begin als eindtijd zowel de datum als de tijd staat: dd-mm-yyyy hh:mm. Als je deze notatie gebruikt kun je de eind en begintijd altijd zo van elkaar af trekken (dan vervalt dus de vorige IF functie)quote:Op maandag 4 april 2011 17:20 schreef PAYPROF het volgende:
geweldig!
nog 1 mbt een range voor onregelmatigheidsdiensten:
van maandag 0.00 uur tm vrijdag 0.00 uur aan het einde van de dienst ORT uren berekenen.
vervolgens op zaterdag de uren en op zondag de uren
ORT op werkdagen is van 6 to 8 in de ochtend en van 18 tot 22 uur in de avond
op Zaterdag gehele dag ORT volgens x percentage en op zondag gehele dag ORT volgens x percentage.
dus als de eindtijd van een dienst van maandag op dinsdag eindigt om 7 uur dan krijgt de medewerker 1 uur ORT op doordeweekse werkdag.
Als de dienst op vrijdagavond begint om 22.45 uur en duurt tot zaterdag ochtend 7 uur, krijgt de medewerker 7 uur ORT op zaterdag
Begint de dienst op zaterdag om 22.45 uur tot zondag ochtend 7 uur, dan krijgt de medewerker 1.25 uur ORT op zaterdag en 7 uur ORT op zondag
en zo ook als de diensten eindigen tussen 18 en 22 uur...
ideetje hoe dit aan te pakken ?
Moet dat per se met VB?quote:Op woensdag 6 april 2011 15:15 schreef Goldfish80 het volgende:
Ziet iemand de fout in dit script? Ik wil een voorwaardelijke opmaak voor meer dan 3 voorwaarden.
[knip]
Wat gaat er mis dan?quote:Op woensdag 6 april 2011 17:05 schreef Puala het volgende:
Ik loop vast als ik die code uit dat artikel moet ombouwen naar een code die ik wil gebruiken
Ik weet niet wat ik hier in moet vullen: (cell to match,cells to match with,0)),"",cell to match)quote:
1 2 3 4 5 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim c As Range For Each c In Target.Cells With c Select Case .Value |
1 2 3 4 5 | Select Case .Value Case "rv" .Font.ColorIndex = 2 .Interior.ColorIndex = 3 |
1 2 3 | Dim c As Range For Each c In Target.Cells With c |
1 | With Target |
1 | ALS(EN(OF($AR11="ma";AR11="di";AR11="wo";AR11="do";AR11="vr");OF($AU11="ma";AU11="di";AU11="wo";AU11="do";AU11="vr") |
1 | =IF(SUM(--(AR11:AU11=A1:A5))>0;1;0) |
Ja, anders kun je maar 3 voorwaarden gebruiken.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 | Function ORT(start, eind) dagA = Application.WorksheetFunction.Weekday(start, 2) dagZ = Application.WorksheetFunction.Weekday(eind, 2) tijdA = Hour(start) + Minute(start) / 60 tijdZ = Hour(eind) + Minute(eind) / 60 'Uitgangspunten 'zaterdag en zondag is hele dag ORT 'doordeweekse tijdgrenzen OD=6:00, ND=22:00 OD = 6 ND = 22 'check of start en einddatum wel goed zijn ingevuld If start > eind Then ORT = "Starttijd later dan eindtijd" Exit Function End If 'langer dan 24 uur werken mag niet If eind - start > 1 Then ORT = "Werktijd langer dan 24 uur" Exit Function End If Select Case dagA Case 1 To 4 If dagZ = dagA Then If tijdA <= OD Then If tijdZ <= ND Then ORT = (OD - tijdA) / 24 Else ORT = (OD - tijdA + tijdZ - ND) / 24 End If Else If tijdA >= ND Then ORT = (tijdZ - tijdA) / 24 Else If tijdZ > ND Then ORT = (tijdZ - ND) / 24 Else ORT = 0 End If End If End If Else If tijdA <= OD Then If tijdZ <= OD Then ORT = (OD - tijdA + 2 + tijdZ) / 24 Else ORT = (OD - tijdA + 24 - ND + OD) / 24 End If Else If tijdA >= ND Then If tijdZ <= OD Then ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24 Else ORT = (24 - tijdA + OD) / 24 End If Else If tijdZ <= OD Then ORT = (24 - ND + tijdZ) / 24 Else ORT = (24 - ND + OD) / 24 End If End If End If End If Case 5 If dagZ = dagA Then If tijdA <= OD Then If tijdZ <= ND Then ORT = (OD - tijdA) / 24 Else ORT = (OD - tijdA + tijdZ - ND) / 24 End If Else If tijdA >= ND Then ORT = (tijdZ - tijdA) / 24 Else If tijdZ > ND Then ORT = (tijdZ - ND) / 24 Else ORT = 0 End If End If End If Else If tijdA <= OD Then ORT = (OD - tijdA + 24 - ND + tijdZ) / 24 Else If tijdA >= ND Then ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24 Else ORT = (24 - ND + tijdZ) / 24 End If End If End If Case OD ORT = eind - start Case 7 If dagZ = dagA Then ORT = eind - start Else If tijdZ > OD Then ORT = (24 - tijdA + OD) / 24 Else ORT = (24 - tijdA + tijdZ) / 24 End If End If End Select End Function |
Thanks, ik was er al zelf opgekomenquote:Op maandag 11 april 2011 10:18 schreef Deetch het volgende:
getallenrij in B1:B5. Grenswaarde in D1.
=MAX(IF(B1:B5<D1,B1:B5)) en bevestigen met ctrl+shift+enter
http://www.excelforum.com(...)rtain-threshold.html
Pas de opmaak van de cel eens aanquote:Op maandag 11 april 2011 18:33 schreef static het volgende:
Volgens mij is dit vrij simpel. maar ik kom er niet uit.
Heb een kolom met ca. 5000 rijen met datum en tijd (3/1/2011 12:00:05 AM) bijvoorbeeld.
Nu wil ik in de kolom ernaast alleen de datum en geen tijd zodat ik een pivot kan doen hoevaak iets per dag voorkomt. Iemand enig idee?
Edit: hebbes.
=DATE(YEAR(C2),MONTH(C2),DAY(C2))
Edit 2: toch niet, de tijd staat er nog steeds, alleen nu allemaal op 00:00, ook als ik de format op datum alleen zet.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 | Function ORT4(start, eind) 'overwerk uren op zaterdag dagA = Application.WorksheetFunction.Weekday(start, 2) dagZ = Application.WorksheetFunction.Weekday(eind, 2) tijdA = Hour(start) + Minute(start) / 60 tijdZ = Hour(eind) + Minute(eind) / 60 'Uitgangspunten 'zaterdag en zondag is hele dag ORT 'doordeweekse tijdgrenzen OD=6:00, DDA=8:00 DDZ=18, ND=22:00 OD = 6 DDA = 8 DDZ = 18 ND = 22 'check of start en einddatum wel goed zijn ingevuld If start > eind Then ORT4 = "Starttijd later dan eindtijd" Exit Function End If 'langer dan 24 uur werken mag niet If eind - start > 1 Then ORT4 = "Werktijd langer dan 24 uur" Exit Function End If If dagA <> 6 And dagZ <> 6 Then 'allebei dagen geen zaterdag ORT4 = 0 Else 'een of beide dagen zijn zaterdag If dagA = 6 And dagZ = 6 Then 'start en eind op zaterdag ORT4 = eind - start Else If dagA = 6 Then 'start op zaterdag eind op zondag ORT4 = (24 - tijdA) / 24 Else 'start op vrijdag eind op zaterdag ORT4 = tijdZ / 24 End If End If End If End Function |
Dan klopt er iets niet. Als ie alleen op datum staat moet je ook alleen de datum zienquote:Op maandag 11 april 2011 22:30 schreef static het volgende:
Dat bedoelde ik met 'format op datum alleen zet'.
Zet het celformat op Algemeen of zet een ` (die naast de 1 zit) voor je verdere inputquote:Op woensdag 13 april 2011 10:46 schreef presidenttje het volgende:
Een domme vraag waarschijnlijk, Maar ik kan er zelf het antwoord gewoon niet op vinden.
Hoe zorg ik ervoor dat als ik 1/10 typ in een cel, Het ook gewoon blijft staan, en niet verandert na de datum ?
Bij voorbaat dank.
apostrofje ervoor zettenquote:Op woensdag 13 april 2011 10:46 schreef presidenttje het volgende:
Een domme vraag waarschijnlijk, Maar ik kan er zelf het antwoord gewoon niet op vinden.
Hoe zorg ik ervoor dat als ik 1/10 typ in een cel, Het ook gewoon blijft staan, en niet verandert na de datum ?
Bij voorbaat dank.
Voor de dagdeel berekening kun je de volgende formule gebruiken: =ALS(UUR(C2)<12;"Ochtend";"Middag") Uiteraard kun je deze formule uitbreiden om andere dagdelen toe te voegen. En dan kun je de AANTAL.ALS functie gebruiken. Bv =AANTAL.ALS(C2:D16;"Ochtend")quote:Op donderdag 14 april 2011 10:56 schreef Mas het volgende:
Ik ben bezig met het uitdraaien van een rapportage. Ik wil graag inzichtelijk hebben hoeveel meldingen op welk dagdeel binnenkomen. Ik heb een grote lijst met meldingen (+- 1800), en ik wil deze uitsplitsen per dag en dagdeel (bijv. maandagochtend, dinsdagmiddag, enzovoorts).
De meldingen bevatten een veld met tijd van binnenkomen, in de vorm 3-1-2011 07:58:00 (d-m-jjjj uu:mm:ss). Ik heb een tabel gebouwd die er ongeveer als volgt uitziet:
Dagdeel Week 1
Maandag Datum 3-1-2011 07:30:00
Ochtend
Datum 3-1-2011 12:00:00
Middag
Om te tellen hoeveel meldingen per dagdeel binnengekomen zijn heb ik bijvoorbeeld voor maandagochtend de volgende formule neergezet: =AANTAL.ALS(V2:V1745;">C2<C4"). Hier is V2:V1745 de meldingstijd van de meldingenlijst, en zijn C2 en C4 de 'grenzen' (03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00). Ik wil dus dat deze functie telt hoeveel cellen in het bereik V2:V1745 een waarde bevatten tussen 03-01-2011 07:30 en 03-01-2011 12:00.
Zoals jullie wel begrijpen werkt dit niet (anders had ik niet gepost...). Excel accepteert de formule weliswaar, maar geeft als uitkomst '0'. Wat doe ik verkeerd? Alle cellen met een tijdstip staan op dezelfde manier gedefinieerd.
Dat had ik al geprobeerd, maar dat noteerd hij alszijnde 1-1-1900 12:30:55quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:18 schreef Pakspul het volgende:
Celeigenschappen -> tijd -> 37:30:55 selecteren (format is: [u]:mm:ss;@). Volgens mij kan hij alleen niet met negatieve tijden om gaan./
Helaas niet; de output die ik uit het uren-registratie-pakket krijg is niet in minuten om te zetten.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:38 schreef Pakspul het volgende:
En met minuten gaan werken is geen optie?
Met een custom format in de vorm [h]:mm:ss zou het moeten werken voor tijden boven de 24 uur.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:52 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat had ik al geprobeerd, maar dat noteerd hij alszijnde 1-1-1900 12:30:55
En dat is dus juist niet de bedoeling.
Ook met negatieve tijd omgaan is een must...
Even doorgelezen, en je kan dus wel een negatieve notatie zichtbaar maken, maar voor zover ik begrijp er niet meer rekenen (wat juist de bedoeling is bij over-uren rekenen). Dat is op zich ook logisch, als je tijd in de zin van een specifiek moment neemt. Hier gaat 't echter om tijds-verschillen; dus het specifieke moment doet er niet toe. Dan kan je wel weer in negatieven terrecht komen.quote:Op maandag 18 april 2011 17:39 schreef Deetch het volgende:
[..]
Met een custom format in de vorm [h]:mm:ss zou het moeten werken voor tijden boven de 24 uur.
Ik heb in mijn engelse versie van excel2007 geen probleem.
Voor negatieve tijdnotaties zie:
http://www.brainbell.com/(...)tive_Time_Values.htm
=ALS(JAAR(E1=A1);13-B1*Q1;ALS(EN(JAAR(E1)>A1;JAAR(E1)<C1);12*Q1;ALS(JAAR(E1)=C1;L1*Q1;"")))quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:23 schreef sanger het volgende:
Ik ben al even aan het pielen maar zie het even niet meer
Excel 2007, NL.
Ik heb een tabel met een startjaar, startmaand, eindjaar, eindmaand. Nu wil ik een vergelijking die kijkt of het huidige jaar groter of gelijk is aan het startjaar en kleiner of gelijk aan het eindjaar. Vervolgens moet er dan:
• Als huidig jaar gelijk is aan startjaar --> 13 - startmaand * Q1
• Als huidig jaar groter is dan startjaar EN kleiner dan eindjaar --> 12 * Q1
• Als huidig jaar gelijk is aan eindjaar --> L1 x Q1
Het zal iets worden met ALS-formules als ik het goed heb, maar ik kom er even niet uit. Iemand suggesties?
Volgens mij zou dit moeten werken:quote:Op dinsdag 19 april 2011 15:23 schreef sanger het volgende:
Ik ben al even aan het pielen maar zie het even niet meer
Excel 2007, NL.
Ik heb een tabel met een startjaar, startmaand, eindjaar, eindmaand. Nu wil ik een vergelijking die kijkt of het huidige jaar groter of gelijk is aan het startjaar en kleiner of gelijk aan het eindjaar. Vervolgens moet er dan:
• Als huidig jaar gelijk is aan startjaar --> 13 - startmaand * Q1
• Als huidig jaar groter is dan startjaar EN kleiner dan eindjaar --> 12 * Q1
• Als huidig jaar gelijk is aan eindjaar --> L1 x Q1
Het zal iets worden met ALS-formules als ik het goed heb, maar ik kom er even niet uit. Iemand suggesties?
En wat nu als er 1,2,2,3,4,5,6,7,8,9 staat?quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:39 schreef hendrik2009 het volgende:
Ik heb m in het NL:
=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))
Let op: bevestigen met ctrl+shift+enter, zodat:
{=SOM(ALS(C1:L1>KLEINSTE(C1:L1;2);C1:L1;""))}
Waarbij de getallen in C1:L1 staan.
Hoe ziet je export er wel niet uit?quote:
Even poging gedaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 april 2011 20:57 schreef DaFan het volgende:
[..]
En wat nu als er 1,2,2,3,4,5,6,7,8,9 staat?
Dit is de handigste oplossing lijkt me. Het gaat om puntenaantallen van 12 speelronden, maar alleen de beste 8 resultaten tellen en daar moet ik dus het totaal van hebben...quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:08 schreef DaFan het volgende:
[..]
Even poging gedaan natuurlijk.
=SOM(GROOTSTE(A3:A12;RIJ(INDIRECT("1:8"))))
Ctrl-Shift-Enter
Deze sommeert dan 2,2,3,4,5,6,7,8,9 (want dat zijn de 8 grootste getallen in deze reeks van 10).
@flipsen; Wat wil je gesommeerd hebben in dit soort gevallen?
Dit kįn dus het totaal van 12 ronden geven als je bv overal 10 punten hebt gescoord...quote:Op dinsdag 19 april 2011 21:23 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dit is de handigste oplossing lijkt me. Het gaat om puntenaantallen van 12 speelronden, maar alleen de beste 8 resultaten tellen en daar moet ik dus het totaal van hebben...
Nee hoor, functie van flipsen doet precies wat ie moet doen. Ten minste in excel 2007.quote:Op dinsdag 19 april 2011 22:01 schreef DaFan het volgende:
[..]
Dit kįn dus het totaal van 12 ronden geven als je bv overal 10 punten hebt gescoord...
Het is mn eigen functiequote:Op woensdag 20 april 2011 11:54 schreef Deetch het volgende:
[..]
Nee hoor, functie van flipsen doet precies wat ie moet doen. Ten minste in excel 2007.
Je hebt het aardig 'in de hoogte' gezocht.quote:Op woensdag 20 april 2011 21:39 schreef GuitarJJ het volgende:
=ALS(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$2);((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100));(ALS(EN((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$3;(A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))>$C$3);(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100)));(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$4)*(($G$4-$G$3)/100))))))
Hele avond zitten knutselen, maar de formule werkt eindelijk
Haha! Ik ben nu niet thuis, maar zal hem vanavond even postenquote:Op donderdag 21 april 2011 06:59 schreef DaFan het volgende:
Lol dat kan beter... Geef eens wat data en gewenst resultaat? Of je hele sheet?
Damn, zo'n massa had ik verstopt achter een user defined functie.quote:Op woensdag 20 april 2011 21:39 schreef GuitarJJ het volgende:
=ALS(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$2);((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100));(ALS(EN((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))<$E$3;(A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))>$C$3);(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100)));(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))*($G$2/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$3)*(($G$3-$G$2)/100))+(((A24-(VERT.ZOEKEN((VERT.ZOEKEN(A24;$C$6:$G$13;1;1));$C$6:$G$13;5;0))-$B$14-((A24-$K$5-$B$14)*($B$15/100)))-$C$4)*(($G$4-$G$3)/100))))))
Hele avond zitten knutselen, maar de formule werkt eindelijk
Sorry, ik ben geen prof in excel. Nog nooit van gehoord dusquote:Op donderdag 21 april 2011 08:50 schreef Deetch het volgende:
[..]
Damn, zo'n massa had ik verstopt achter een user defined functie.
Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijftquote:Op donderdag 21 april 2011 16:13 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Sorry, ik ben geen prof in excel. Nog nooit van gehoord dus
Hier is het bestand trouwens. Mijn vader is net een eenmanszaak gestart en het leek mij wel eens interessant om te weten vanaf welke 'winst' het voordeliger is een BV te starten. Ik lees overal op internet dat dit bedrag rond de 70k ligt. Echter komt er uit mijn berekening een bedrag van ongeveer 30k!
Bovenaan staat wat algemene gegevens. Daaronder staan de te betalen IB en VPB. Daarnaast zie je het verschil. Rechts staan nog twee controleberekening, zodat je kan zien dat de bedragen gewoon kloppen en niet zomaar ergens vandaan getoverd zijn.
http://dl.dropbox.com/u/1973760/IB_vs_VPB_jjansen91.xls
Oh, in mijn wettenbundel (die ik in september heb gekocht) staat nog 25,5%quote:Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft
Aah, heb daar helemaal niet aan gedacht! Op school vullen we meestal een aangifte in en komt daar een bedrag uitrollen. (en zijn er niet verder over doorgegaan dat de eigenaar nog IB betaald inderdaad)quote:Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft
Daarnaast is het een 'scheve' vergelijking. Je houdt namelijk geen rekening met de uitkering vanuit een BV aan de werknemer (ja vader) die met IB belast is en uitkering van de winst als dividend wat met dividendbelasting belast is.
Edit: en ja, dat is hier eigenlijk offtopic
Dit enne,...quote:Op donderdag 21 april 2011 16:17 schreef sanger het volgende:
[..]
Je VPB tarief klopt niet meer, dat is sinds dit jaar 25% geworden In je sheet maakt het overigens niet uit omdat de winst onder de 200k blijft
Daarnaast is het een 'scheve' vergelijking. Je houdt namelijk geen rekening met de uitkering vanuit een BV aan de werknemer (ja vader) die met IB belast is en uitkering van de winst als dividend wat met dividendbelasting belast is.
Edit: en ja, dat is hier eigenlijk offtopic
En het salaris van de DGA moet marktconform zijn (wat volgens mij neerkomt op minimaal 40k), terwijl je als eenmanszaak jezelf geen salaris hoeft te geven..quote:Op donderdag 21 april 2011 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit enne,...
En hij houdt geen rekening met het feit dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst. (Met uitzondering van de jaren waarin er recht op startersaftrek bestaat.)
Waar staat het salaris van de DGA?
Nope. Je moet geen 42% betalen over ¤ 40.000. Je betaalt 33,45% over het eerste deel en 42% over het meerdere.quote:Op donderdag 21 april 2011 21:15 schreef DaFan het volgende:
Volgens mij maak je wel een fout (correct me if I'm wrong).
Stel dat je ¤ 40000 verdient.
Moet je dan 33,45% betalen over ¤ 40000 én 42% over het verschil tussen ¤ 40000 en ¤ 32738?
Dat staat namelijk wel in je formule.
Volgens mij moet je gewoon 42% betalen over ¤ 40000 and that's it. Dat maakt je formule ook een stuk gemakkelijker (nog een VLOOKUp )
Dat zou kunnen. Zo ver heb ik hem niet uitgeplozen.quote:
Gelijk heb je ik kreeg er ook koppijn vanquote:Op donderdag 21 april 2011 21:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Zo ver heb ik hem niet uitgeplozen.
Er zitten wat rare dingen in, maar de bedragen die hij per schijf berekent kloppen wel.quote:
Thanksquote:Op donderdag 21 april 2011 21:14 schreef DaFan het volgende:
Ok damn wat een formule. Ik gebruik de formule in C25.
Eerst dit deel (die duizend keer voorkomt)
(VLOOKUP((VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;1;1));$D$7:$H$14;5;0))
kan je vervangen door
(VLOOKUP(B25;$D$7:$H$14;5;1))
Excel kan namelijk 'schatten' (doe je al in je eerste deel!). Als iets er niet exact in staat, rond Excel naar de dichtsbijzijnde boven af.
Ik zie verder wel wat je doet, en het is prima en verder helaas niet echt in te korten.
Haha, klopt inderdaad. Eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden Daarnaast nog weinig kennis van.quote:Op donderdag 21 april 2011 18:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit enne,...
En hij houdt geen rekening met het feit dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst. (Met uitzondering van de jaren waarin er recht op startersaftrek bestaat.)
Waar staat het salaris van de DGA?
Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?quote:Op maandag 25 april 2011 14:41 schreef DaFan het volgende:
Voor de volgende oP
http://forum.fok.nl/topicchain/791
Automagisch!quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?
Althans, als we [Excel] en een nummer gebruikan als format in de titel..quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:06 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is handig. Is dat een automagische feature of moet je nog iets doen om het nieuwe topic eraan toe te voegen?
Ik gok dat ie $pad niet kan vinden, op OSX wordt alles anders opgeslagen geloof ik..quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:18 schreef nils7 het volgende:
Ik gebruik al een tijdje het bestand verkoopfactuur van MS...
Heb ik zelf pagina's aangemaakt zodat ik een eigen administratie heb.
Echter nu is het geval dat ik deze over wil zetten naar mn mac.
Maar de Macro in debug mode schiet vanwege deze fout: (dik gedrukt)
Public Sub LeesFactuurnummer()
pad$ = Application.DefaultFilePath
controle = Dir(pad$ + "\FactuurNummer.txt")
If controle = "" Then
FactuurNummer1 = "1000"
Call Bewaarfactuurnummer
End If
Open pad$ + "\Factuurnummer.txt" For Input As #10
Input #10, FactuurNummer1
Close #10
End Sub
iemand enig idee hoe ik dit op een Mac op kan lossen?
dat gok ik ook maar heb in principe de map gekopieerd... het adres ook aangepast in de excel file waar de mappen enzo staan.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:31 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik gok dat ie $pad niet kan vinden, op OSX wordt alles anders opgeslagen geloof ik..
Kan ook jaquote:Op dinsdag 26 april 2011 16:44 schreef nils7 het volgende:
[..]
dat gok ik ook maar heb in principe de map gekopieerd... het adres ook aangepast in de excel file waar de mappen enzo staan.
Ik weet niet of ik gewoon de bestandsURL kan pakken voor die .txt file anders?
Ook meteen de wikipagina maar aangepast: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Excelquote:Op maandag 25 april 2011 14:41 schreef DaFan het volgende:
Voor de volgende oP
http://forum.fok.nl/topicchain/791
Thanks.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:53 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ook meteen de wikipagina maar aangepast: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Excel
Dat kunnen we zien door dze gewoon vol te maken!quote:Op dinsdag 26 april 2011 21:21 schreef DaFan het volgende:
[..]
Thanks.
Nieuwe deel staat straks ook automagisch in je MyAT volgens mij!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |