abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:43:39 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77337536

Welkom in alweer deel 209 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 24-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 27-01-2010 15:50:09 ]
pi_77337562
Fipo.
pi_77337637
quote:
2%
Ja. DAT hoor je mij niet ontkennen. Maar het gaat echt niet zo zijn dat een punctualiteitscijfer van 83,2 % DOOR DIE PAAR PROCENT UITVAL ineens daalt naar "ver onder de 50 % ". Dat kan gewoon niet. Maar gelukkig heeft de telegraaf nou eenmaal weinig lezers die langer dan een kwart nanoseconde nadenken over die vuilnis die hun lijfblad allemaal de wereld in helpt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77337710
Hoi.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:48:29 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77337738
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. DAT hoor je mij niet ontkennen. Maar het gaat echt niet zo zijn dat een punctualiteitscijfer van 83,2 % DOOR DIE PAAR PROCENT UITVAL ineens daalt naar "ver onder de 50 % ". Dat kan gewoon niet. Maar gelukkig heeft de telegraaf nou eenmaal weinig lezers die langer dan een kwart nanoseconde nadenken over die vuilnis die hun lijfblad allemaal de wereld in helpt.
Ja, de Telegraaf maakt het wel echt erger dan het is..
Daar zijn ze simpelweg goed in..

De NS kunnen nu een boete krijgen, maar als ik NS was zou ik ProRail dan ook eventjes mee laten betalen..
Veel problemen komen mede door ProRail, die voor het onderhoud en bereidbaar zijn van de sporen verantwoordelijk zijn.
Daarnaast is NS weer verantwoordelijk voor het treinmaterieel waardoor er ook nogal eens problemen ontstaan..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 15:49:26 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77337771
de treinen die wel reden haalden het punctualiteitscijfer in december wel behoorlijk onderuit. Daarnaast is een nieuwe dienstregeling op de eerste dagen ook vaak een reden voor een lager punctualiteitscijfer. De mensen moeten er allemaal ff aan wennen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77337847
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:49 schreef Peterselieman het volgende:
de treinen die wel reden haalden het punctualiteitscijfer in december wel behoorlijk onderuit. Daarnaast is een nieuwe dienstregeling op de eerste dagen ook vaak een reden voor een lager punctualiteitscijfer. De mensen moeten er allemaal ff aan wennen.
Inderdaad. Hoe het ook zij, een punctualiteitscijfer van ver onder de 50 % over het laatste kwartaal is gewoon gelul
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:48 schreef greavy het volgende:
De NS kunnen nu een boete krijgen, maar als ik NS was zou ik ProRail dan ook eventjes mee laten betalen..
Ik gok dat ze zoiets zelf ook al bedacht hebben

Hoi Crien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77338133
een dm90 van syntus met de opdruk zutphen <-> apeldoorn rijdt vandaag tussen oldenzaal en zutphen. Beetje jammer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2010 15:59:25 ]
pi_77339241
Wie heeft bij connexxion bedacht om de treindienst van de valleilijn totaal nergens op aan te laten sluiten . Juist door een snelle verbinding tussen (Ah) - Ede Wageningen - Amersfoort was het een leuk lijntje maar nu...
  woensdag 27 januari 2010 @ 16:28:03 #10
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_77339565
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:57 schreef MarkoAlmelo het volgende:
een dm90 van syntus met de opdruk zutphen <-> apeldoorn rijdt vandaag tussen oldenzaal en zutphen. Beetje jammer.
Die zijn weer van de NS omdat ze te oud waren voor de aanbesteding Zutphen - Apeldoorn. Daar rijden ze nu met later opgeleverde buffels welke nog net wel kunnen.
De NS zal de buffels wel weer verhuurd hebben aan Syntus om het materieel tekort daar een beetje op te lossen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:32:13 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77339769
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:28 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Die zijn weer van de NS omdat ze te oud waren voor de aanbesteding Zutphen - Apeldoorn. Daar rijden ze nu met later opgeleverde buffels welke nog net wel kunnen.
De NS zal de buffels wel weer verhuurd hebben aan Syntus om het materieel tekort daar een beetje op te lossen.
Het klopt niet helemaal wat je zegt.

Op Zutphen - Apeldoorn rijdt de NS met eigen buffels. Daarnaast zijn er buffels die eigendom zijn van NSFS. Hiervan zijn er enkele verhuurd aan Syntus, omdat dat bedrijf kampt met veel defecte Linten. Dat er nu een Buffel van de Zutphen - Apeldoorn op Zutphen - Oldenzaal rijdt is vreemd, tenzij er geen ander materieel voorhanden was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77339869
En wat is NSFS?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:35:58 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77339935
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:
En wat is NSFS?
NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77340132
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Dus als ik het goed begrijp, hebben de vervoerders (dus NS, Syntus, connexion etc) treinen in hun bezit. En ook de NSFS?

En de NSFS verhuurt de treinen dus aan vervoerders?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:44:45 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77340371
Een aantal vervoerders zoals Arriva en de NS hebben idd zelf treinstellen in bezit. Daarnaast kunnen dus idd treinstellen geleaset worden door de vervoerders bij NSFS.

NSFS blijft eigenaar, maar staat het gebruikseigendom af aan andere partijen. Deze moeten ook voor deugdelijk onderhoud zorgen en de stellen bij het einde van het contract in goede staat inleveren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77340760
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Kun je er ook als particulier treinen huren? Voor de volgende meet met een ICE'tje joyriden ?
pi_77340909
Vandaag ICL gezien op de IC van venlo naar Den haag.

Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt? Want in die aanwijzer op het Perron zag ik dat EC er ook in zat, of is dat overal zo?
bier
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:57:20 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77340956
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:53 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Kun je er ook als particulier treinen huren? Voor de volgende meet met een ICE'tje joyriden ?
Huren kan altijd, maar je moet aan erg veel voorwaarden voldoen wil je er mee mogen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77341060
Geen idee. Ik denk niet dat het een halte is.
Ik zat vandaag ook in de ICL. Wat een rottrein. DIe deuren zijn nauwelijks open te krijgen van binnenuit.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77341798
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
Geen idee. Ik denk niet dat het een halte is.
Ik zat vandaag ook in de ICL. Wat een rottrein. DIe deuren zijn nauwelijks open te krijgen van binnenuit.
Je hebt er wel skills voor nodig natuurlijk..

Ik klaag niet hoor, eindelijk weer heerlijk een coupeetje voor mezelf i.p.v. een compleet rijtuig
pi_77342077
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:56 schreef italiaan1987 het volgende:
Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt? Want in die aanwijzer op het Perron zag ik dat EC er ook in zat, of is dat overal zo?
Voor zover ik weet niet, maar alle CTA's ('die aanwijzers') kunnen op elke station dezelfde informatie aangeven.
  woensdag 27 januari 2010 @ 17:36:06 #22
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_77342521
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:
En wat is NSFS?
Het spreekt natuurlijk van zelf
maar NSFS is een onderdeel van NS.......
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_77343295
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:56 schreef italiaan1987 het volgende:
Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt?
De boottrein Amsterdam Centraal - Hoek van Holland Haven was ook enkele jaren een EC. Of die in Delft stopte weet ik niet, maar het zou kunnen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77343372
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:23 schreef KapiteinT het volgende:
Voor zover ik weet niet, maar alle CTA's ('die aanwijzers') kunnen op elke station dezelfde informatie aangeven.
Gaaf. En hoe prak je de inhoud van 8 boekjes in de CTA van, noem een dwarsstraat, Sauwerd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77343501
Nu de jaarcijfers van Arnhem - Winterswijk graag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')