Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.quote:Op maandag 28 april 2008 10:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Als je een 39-er als binnenblad hebt moet je bij iets boven de 30km/u al gaan schakelen naar het buitenblad om geen idiote kettinglijn te krijgen. Dat is erg vroeg. Bij een triple voor algemeen gebruik rij je vrijwel alles op het middenblad. Het buitenblad of het binnenblad gebruik je alleen in extreme omstandigheden. Een 40 (toer) of een 42 (race/snel toeren) is dan handiger. Zou ik ooit weer eens de Mersey 24 rijden dan maak ik me zelfs een speciale triple met 36/44/52 en een compact blokje achter. Veel fabrikanten maken een triple echter zo dat ze een standaard dubbel crankstel pakken en er een binnenblaadje aanplakken. Dan gebruik je een triple niet optimaal.
Naar het buitenblad heeft inderdaad geen zin bij die snelheden. Maar met een (normale) cadans van 100 rijd je op de 39/14 al ruim 35 km/u, qua kettinglijn nog wel te doen vind ik met een standaard 12-23 blokje. Heb je een 42, dan rijd je op de 42/19 nog altijd 27.8 km/u. Als wielertoerist zak je daar vaak genoeg onder (wind tegen bijv.) en dan heb je de 42/21 nodig met als gevolg een vrij schuine kettinglijn. De voordelen van een 42 boven een 39 zijn dus discutabel voor iemand die niet super getraind is. Kun je natuurlijk een 40 monteren, misschien het beste compromis, maar dat zal niet elke fietsenboer gratis doen en dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zitquote:Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. een nieuwe racefiets van raleigh, deze koste maar 500 euro.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
quanta costa?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 20:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.
Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
frame is helaas te hoog, moet een 56 hebben (of misschien zelfs een 54)quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:20 schreef Sloggi het volgende:
http://link.marktplaats.nl/166125811
Shimano 105 rocks .
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interessequote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?
Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Och ja, je zou het klitterband van je schoenen om je frame kunnen bevestigen zodat je in één keer je schoenen en je fiets mee omhoog neemt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Het is een open deur, maar toch, maar toch. "Bodily exercise, when compulsory, does no harm to the body; but knowledge which is acquired under compulsion obtains no hold on the mind."quote:Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekkerquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:44 schreef eentwee het volgende:
[..]
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
De noordkant is de 'goede' natuurlijk, al is lekker afdalen ook wel leuk Koerheuvel in Rhenen pak ik ook vaak mee.quote:Op woensdag 7 mei 2008 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker
Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
Zeker ja, mooi strak asfalt ook op de meeste plaatsen. Heerlijk! Ik ben er zondag nog naartoe gereden (is niet echt naast de deur helaas). Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massaquote:Op woensdag 7 mei 2008 13:17 schreef Cootz het volgende:
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank
Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...
Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Da's ook de lastigste bocht (er is maar één bocht naar links in die afdaling). Is precies na het steilste stuk, en het is een scherpe (en steile) haarspeldbocht.quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:59 schreef eentwee het volgende:
Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
Schoenen weer in de pedalen vastklikken voordat je naar boven loopt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Pussyquote:Op woensdag 7 mei 2008 17:55 schreef thettes het volgende:
De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.
http://www.bikely.com/quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:32 schreef De Wouzeraar het volgende:
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?quote:Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Wat is er zo slecht aan de wielset dan?quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:31 schreef eentwee het volgende:
[..]
. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 10:39 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
[..]
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 16:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
iddquote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
Da's waar.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
Probeer een fiets te scoren met minimaal 105/centaur afmontage. Trek (en samen met Trek vele anderen) valtdan gauw af. Dergelijke vragen simpelweg teveel voor het frame waardoor minder overblijft voor de afmontage. Ga dan voor de Cube Peloton of zoek het bij Red Bull, Canyon etc.quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:44 schreef Blik het volgende:
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:28 schreef Asics-DS het volgende:
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad . Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
waarom 180mm cranks?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt
Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...quote:Op vrijdag 9 mei 2008 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
Die eerste uitspraak is alleen houdbaar voor Nederlandse wedstrijdrijders. Bij de Mersey 24 (Brits tijdrijkampioenschap over 24 uur) was ik zeker niet de enige met een triple. Hoge pelotonsnelheden kom je trouwens ook in de wielertoeristenwereld tegen. De eerste keer dat ik meemaakte dat ik een peloton niet meer kon volgen vanwege een te krap verzet was tijdens de toerversie van Gent-Wevelgem. Op het vlakke met wind in de rug. Bij Trondheim-Oslo werd het zelfs een serieus probleem.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
Het was de befaamde botsholtijdrit. En waar die ligt: http://www.bikely.com/maps/bike-path/botshol-tijdritquote:Op zaterdag 10 mei 2008 00:38 schreef thettes het volgende:
Waar was het precies?
Ik heb een Campa compact, dus dan steek ik een 34 of 36 blad . Met een 39 kom ik ook wel, net als in de Alpen, maar waarom zou ik gaan harken als ik lekker soepel omhoog kan rijden.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
Yep, dat was ook mijn reden om een triple te nemen.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 22:05 schreef Asics-DS het volgende:
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten.
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?quote:Op zaterdag 10 mei 2008 23:05 schreef Asics-DS het volgende:
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar .
De Ronde Hoep tijdrit komt er nog aan, die is net iets noordelijker, vlak onder oudekerk. Wel een mooi gebied.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:05 schreef Wombcat het volgende:
Hej, da's best in de buurt hier.
Gaat gewoon om het idee. Klopt gewoon niet zonder dat er verder een technishe reden achter zit of iets.quote:Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Imagoquote:Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Die X-Trail (105) lijkt me ook wel wat, maar het is wel een behoorlijk onbekend merk geloof ik. Als ik 'm kwijt wil zal ik er wel niks meer voor terug krijgen, of hoe zit dat?quote:Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).
Ik lees er wel vaker over dat men last heeft van hoofdpijn. Veel mogelijk oorzaken heb je al genoemd. Door de spieren in de nek, uitdroging, energie tekort, electrolyten tekort. Denk ook aan vermoeidheid, bloeddruk (!), teveel vragen van je lijf (dus conditie geleidelijk opbouwen), slechte warming-up/cooling-down.quote:Op zondag 11 mei 2008 08:57 schreef RamonNL het volgende:
Hey
Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?
Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .quote:Op zaterdag 10 mei 2008 23:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
Dat zei ik al dat het essentieel anders is (niet dat ik ervaring heb met hardlopen).quote:Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
Kijk anders op fietsgigant.com bij de aanbiedingen. Tiagra afgemonteerde fietsen voor 500, 105 voor 700. Niet dat ik van technische zaken verstand heb . Maar iig wel nieuw met service enzo.quote:Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Heel verhaal Bedankt alvast voor alle inzichten
In die redenen/verschillen tussen wedstrijd hardlopen/wielrennen ben ik anders wel geinteresseerd, hoe negatief ook.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:24 schreef Palmboom313 het volgende:
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?quote:Op zondag 11 mei 2008 14:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
Ik vind het juist wel leuk, zeker als je er een beetje in mee kunt doen.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Nieuw of tweedehands?quote:Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
Dat laatste zie je in amateurwedstrijden niet zoveel (misschien alleen bij de grotere amateurwedstrijden, van internationaal niveau, maar niet op landelijk en regionaal niveau, en al helemaal niet bij de amateurs A of B).quote:Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zitquote:Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:38 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zit
zal idd dit topic nog wel even doorlezen maar alvast bedankt voor de info hequote:Op zondag 11 mei 2008 14:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Niet echt noodzakelijk, wel handiger.quote:Op zondag 11 mei 2008 18:09 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
Da's klassiek, dat hoort erbijquote:Op zondag 11 mei 2008 18:49 schreef Blik het volgende:
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p
Nou, vroeger werden er ook wel eens fietsen per ongeluk afgemonteerd met een crankstel met steek 110quote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Dacht ik wel, gebeurde gelukkig op een plaats waar niemand wasquote:
Was vergeten te vermelden dat ik inmiddels op een nieuwe fiets rijdquote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Dan fiets je flink doorquote:Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Top!quote:Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
Ehm, begin jaren '90 reed ik met een compactcrankstel. Werd toen alleen niet zo genoemd. Stronglight 100 was dat, en en dezelfe steek (dacht 80mm) voor alle tandwielen. Naar keuze 1, 2 of 3 bladen voor.quote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.quote:Op maandag 12 mei 2008 18:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.
Maar het was echt lekker Alleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.quote:Op maandag 12 mei 2008 19:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
Gewoon rustig opbouwen! Eerst rondjes in je eigen omgeving en stukje bij beetje kun je het gebied dat je uit je hoofd kent uitbreiden. Over een paar maanden knal je de hele Utrechtse Heuvelrug overquote:Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:
[..]
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Hartslagsmeter is geen must, maar wel belangrijker dan een cadansmeter.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:07 schreef eentwee het volgende:
[..]
Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
oh,okquote:Op maandag 12 mei 2008 21:46 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Die meet je trapfrequentie
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
dank jequote:Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Op het vlakke net boven de 100. Bergop ligt het aan welk vermogen je wegtrapt. Voor de gemiddelde recreant zal dat rond de 70-80 rpm liggen.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Vind het stuur wel prettig zo, wil als beginneling niet teveel voorover buigen. Merk dat ik er nog erg aan moet wennen.quote:
Meestal zit ik ook niet langer dan 5 uur op een fiets, maar het is al beter dan vorig jaarquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
Jij hebt gewoon een standaard race binnenbandje nodig, inderdaad 700 x 18-23C.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:09 schreef Blik het volgende:
1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.quote:Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:
[..]
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.quote:Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Allereerst bedankt voor de mooie route, als we wat verder zijn gaan we die zeker een keer uitproberen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
[..]
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaatquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Tommeke het volgende:
Haha lol
Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.quote:
True Ik had 's ochtends hetzelfde stuk ook al gereden dus dat voelde ik ook wel in de benen.Over een maand heb ik een racefiets en dan kan ik op weg naar werk oefenen en direct m'n scheenbeen ontlasten zodat ik later weer kan hardlopen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rondquote:Op woensdag 14 mei 2008 19:19 schreef De_Slagert het volgende:
[..]
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat
In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |