abonnement Unibet Coolblue
pi_58357940
Laatste post uit vorige topic.
quote:
Op maandag 28 april 2008 10:30 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Als je een 39-er als binnenblad hebt moet je bij iets boven de 30km/u al gaan schakelen naar het buitenblad om geen idiote kettinglijn te krijgen. Dat is erg vroeg. Bij een triple voor algemeen gebruik rij je vrijwel alles op het middenblad. Het buitenblad of het binnenblad gebruik je alleen in extreme omstandigheden. Een 40 (toer) of een 42 (race/snel toeren) is dan handiger. Zou ik ooit weer eens de Mersey 24 rijden dan maak ik me zelfs een speciale triple met 36/44/52 en een compact blokje achter. Veel fabrikanten maken een triple echter zo dat ze een standaard dubbel crankstel pakken en er een binnenblaadje aanplakken. Dan gebruik je een triple niet optimaal.
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
in a crowd you lose humanity
pi_58376201
Heb vorige week ook een racefiets gekocht. Tiagra afgemonteerd, goed genoeg voor een beginner lijkt mij toch. In ieder geval voor een redelijk prijs.

Maar van zulk soort verhalen begrijp ik nog geen fuck . Ik zit nog wel vaak te kutten met m'n versnellingen. Blijf nog wel wat uitproberen.
pi_58377034
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]

Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Naar het buitenblad heeft inderdaad geen zin bij die snelheden. Maar met een (normale) cadans van 100 rijd je op de 39/14 al ruim 35 km/u, qua kettinglijn nog wel te doen vind ik met een standaard 12-23 blokje. Heb je een 42, dan rijd je op de 42/19 nog altijd 27.8 km/u. Als wielertoerist zak je daar vaak genoeg onder (wind tegen bijv.) en dan heb je de 42/21 nodig met als gevolg een vrij schuine kettinglijn. De voordelen van een 42 boven een 39 zijn dus discutabel voor iemand die niet super getraind is. Kun je natuurlijk een 40 monteren, misschien het beste compromis, maar dat zal niet elke fietsenboer gratis doen en dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
pi_58377230
Ik heb nu een Giant (50?-39 / 12-28) 18 versnellingen, maar ik wil graag een andere fiets om de wat serieuzere klimmen aan te kunnen. Ik ga eens even rondbellen of een fietsenmaker een leuk tweedehandsje heeft staan, maar ik heb ook deze fiets gezien: http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2008/road/1_series/12/

Da's 50-39-30 / 12-26 (8-speed). Boek ik dan veel winst, of kan ik dan maar een paar tandjes lichter (vooral vanwege de 26 tov de 28). Die trek kost in Nederland ongeveer 600 euro. Natuurlijk een budgetmodel, en volgens mij heb ik nu een Giant die toen 'ie nieuw was zeker geen budgetfiets was (Peloton 8400).

Wat denken jullie, verder kijken of is die Trek 1. beter en kan ik er 2. een stuk lichter mee fietsen?
pi_58377549
Met een 30/26 fiets je een stuk lichter dan met je oude 39/28, maar Shimano Sora is niet bepaald een goede groep. Ik zou zeker nog eventjes doorsparen, voor zo'n 900 euro vind je een veel betere fiets met Tiagra of 105 groep, bijvoorbeeld van Bulls/Stevens/Cube/Red Bull.
pi_58377593
Ik heb er nu een van de 105-groep op zitten, dus die Giant zal dan inderdaad wel een stukje beter zijn. Dan wordt het toch een tweedehandsje want 900 euro vind ik wat veel.
pi_58380056
Op de Trek 1200 (2005) zit Shimano Tiagra en 105-spul:
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2005/archive/1200

Dit lijkt me beter dan de 1.2. Kan ik er eventueel ook nog een grotere cassette op laten zetten?

Ik heb ook een fiets gezien met Campagnolo Xenon-groepen. Ik geloof dat dat de goedkoopste groepen zijn van Campagnolo. Ver van weg blijven?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2008 14:14:37 ]
pi_58400044
tvp
  FOK!fotograaf woensdag 30 april 2008 @ 17:02:26 #10
73911 ultra_ivo
pi_58400219
Oeps, helemaal vergeten een nieuw topic te openen en dit topic helemaal gemist
  zaterdag 3 mei 2008 @ 14:04:56 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58453903
Hoera. Sinds een half uur heb ik een fiets. Gemonteerd bij Tromm, bijna alles is 105 en ik ga er morgen voor het eerst mee rijden (en oefenen met klikpedalen). Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 15:52:18 #12
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58455366
Gefeliciteerd
En het is mooi fietsweer
in a crowd you lose humanity
pi_58455986
Vandaag zo'n 90 km gefietst... heerlijk fietsweer, echt top! Paar kleine klimmetjes tussendoor, de rest vlak (dijken etc.) gemiddelde van 26.3, terwijl ik eigenlijk vrijwel nooit fiets... (leen de fiets altijd van een maat, die was nu op vakantie).....
Love is in the air!
  zaterdag 3 mei 2008 @ 16:59:02 #14
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58456172
Welke klimmetjes? Utrechtse heuvelrug of zo?
in a crowd you lose humanity
  dinsdag 6 mei 2008 @ 15:08:49 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_58513136
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
pi_58517531
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
Ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. een nieuwe racefiets van raleigh, deze koste maar 500 euro.
Alles aluminium en afgemonteerd met shimano. gewicht is iets meer dan 10 kg. Vrij veel voor een racefiets maar als wielertourist is het prima.

Kleding is een eenmalige investering, ik kocht alles tijdens mijn vakantie in frankrijk bij de decathlon.
Alles bij elkaar was dat zo'n 250 euro.
Hiervoor had ik een helm, schoenen, klikpedalen, sokken, korte broek met bretels, shirt, fietshandschoenen en kilometerteller.

Dus totaal was het zo'n 750 euro maar wel in één keer klaar.

Ik zou gewoon even informeren bij de locale fietsenmaker, hij zal ongetwijfeld wat hebben voor een laag budget.
pi_58517562
En anders kan je altijd nog even op marktplaats kijken
pi_58518574
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.

Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
pi_58519077
Ik heb eerst een oude racefiets voor 75 euro gekocht, toen was ik 17 ofzo, na 4 jaar begon ik me echt te ergeren en heb ik op markplaats voor 250 euro een 'nieuwe' 2e hands gekocht. Zit niet de beste groep op, maar het bevalt enorm zeker gezien mijn budget.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 21:20:40 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_58519449
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 20:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.

Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
quanta costa?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 23:36:59 #22
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58522355
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?


Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 7 mei 2008 @ 08:59:31 #23
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58525860
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).

Grootste ergernis van gisteren was dat ik in een grote groep reed die niet zo hard ging, maar ik per ongeluk m'n bidon náást de houder probeerde te zetten. Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:32:49 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_58526469
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:20 schreef Sloggi het volgende:
http://link.marktplaats.nl/166125811

Shimano 105 rocks .
frame is helaas te hoog, moet een 56 hebben (of misschien zelfs een 54)
pi_58526695
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?


Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:52:48 #26
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_58526858
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Och ja, je zou het klitterband van je schoenen om je frame kunnen bevestigen zodat je in één keer je schoenen en je fiets mee omhoog neemt.
quote:
Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
Het is een open deur, maar toch, maar toch. "Bodily exercise, when compulsory, does no harm to the body; but knowledge which is acquired under compulsion obtains no hold on the mind."
That's...Montgomery Clift, honey!
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:15:28 #27
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58528422
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:44 schreef eentwee het volgende:

[..]

Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker

Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58528619
Vanmiddag maar ff richting VAM-berg
pi_58529075
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker

Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
De noordkant is de 'goede' natuurlijk, al is lekker afdalen ook wel leuk Koerheuvel in Rhenen pak ik ook vaak mee.
pi_58531190
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank

Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...

Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_58532141
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:17 schreef Cootz het volgende:
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank

Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...

Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Zeker ja, mooi strak asfalt ook op de meeste plaatsen. Heerlijk! Ik ben er zondag nog naartoe gereden (is niet echt naast de deur helaas). Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
  woensdag 7 mei 2008 @ 15:29:01 #32
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58534104
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:59 schreef eentwee het volgende:
Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
Da's ook de lastigste bocht (er is maar één bocht naar links in die afdaling). Is precies na het steilste stuk, en het is een scherpe (en steile) haarspeldbocht.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf woensdag 7 mei 2008 @ 15:56:14 #33
73911 ultra_ivo
pi_58534708
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Schoenen weer in de pedalen vastklikken voordat je naar boven loopt.
pi_58537297
Nog even een kort verslag van mijn weekje ardennen ( 25-04 tot 02-05)

De 25e was een reisdag, we kwamen pas 23:00 aan. Dat betekende dat we de volgende dag natuurlijk meteen wilden fietsen.

Ik was echter mijn fietsschoenen vergeten dus met casual schoenen eerst 25 kilometer naar Malmedy moeten fietsen om een fietsenzaak te vinden

Uiteindelijk bovenstaande fietsschoenen aangeschaft en nog wat rondgefietst, zo'n 50 kilometer uiteindelijk maar wel met wat bekende heuveltjes.

De volgende dag de Haute Levee beklommen, daar in de kant gaan zitten en leuk naar LBL zitten kijken.

Moreau op achterstand en met z'n tong uit z'n bek is altijd een mooi gezicht


De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.

De dag daarna hetzelfde beeld, maar toch maar heen en weer naar La Roche en Ardenne gereden. Zo'n 100 kilometer door de regen.


De dagen daarna met wisselvallig weer nog een paar bekende cols gedaan zoals de Stockeu en Rosier, verder wel vrij aardig in de omgeving gebleven, het is immers ook het mooiste fietsgebied van Belgie daar


nog twee foto's



En deze om te bewijzen dat ik echt wel m'n best heb gedaan om hard te fietsen



Conclusie: het was een mooie week, het weer was niet slecht maar kon beter en zo ook mijn vorm
  woensdag 7 mei 2008 @ 18:14:39 #35
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58537624
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:55 schreef thettes het volgende:
De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.
Pussy
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58540252
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
  woensdag 7 mei 2008 @ 20:44:54 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_58540561
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
pi_58545086
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 18:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Pussy
Nee, mooi-weer fietser

maar dat viel uiteindelijk dus ook tegen de dag erna
  donderdag 8 mei 2008 @ 11:26:46 #39
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_58550811
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 20:32 schreef De Wouzeraar het volgende:
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
http://www.bikely.com/

Hier kun je zelf mooie routes uittekenen, krijg je meteen de afstand en het hoogteprofiel erbij.
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_58556998
Trouwens nog een nadeel van regenfietsen is gladheid. Op het steilste stukje Stockeu lag kutasfalt en ik stond op m'n fiets (dus weinig gewicht op het achterwiel én wat schokkerige stijl van fietsen). Gevolg? Je valt om omdat je wiel teveel wegslipt

Eerste keer dat ik ooit van de racefiets gevallen ben
  FOK!fotograaf donderdag 8 mei 2008 @ 16:58:30 #41
73911 ultra_ivo
pi_58557377
Groot voordeel van regenfietsen is dat je geen gebrek aan lucht hebt.
pi_58569904
Vooral vlak na een bui is het heerlijk fietsen!
  vrijdag 9 mei 2008 @ 10:39:34 #43
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_58570954
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]

Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 11:31 schreef eentwee het volgende:

[..]

. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
Wat is er zo slecht aan de wielset dan?
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 16:08:38 #44
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58577679
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 10:39 schreef maartenducrot het volgende:

[..]

Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
[..]
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
In Nederland is een 42 ook nuttiger dan een 39, ook als je een dubbel hebt.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:36:33 #45
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58579300
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:39:18 #46
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58579340
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 17:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
idd
't zal de warmte zijn
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 17:43:37 #47
73911 ultra_ivo
pi_58579409
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:47:03 #48
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58579459
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
Da's waar.

(Ik ben ook fan van een 42 binnenblad hoor. Ook lekker om wat overlap tussen binnen- en buitenblad te hebben )
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 18:26:04 #49
73911 ultra_ivo
pi_58580049
Ik pas de bladen aan aan de situatie. Voor vakantiewerk heb ik 26/39/50, voor randonneurstochten 30/40/50. Voor snelle dagritten prefereer ik dan weer 30/42/52. En als ik weer een keer op een echt raceparcours ga rijden (Mersey 24 of Trondheim-Oslo) dan wordt 't iets van 34/44/54.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 21:35:04 #50
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58583313
Met een 39 kun je overal prima uit de voeten. Vooral als je wat je meer op souplesse rijdt. Met een 39/17 of 16 kun je heerlijk soepel 34 á 35 km/h rijden met een perfect rechte kettinglijn. Wil je harder pak je de 15 (nog steeds een bijna rechte kettinglijn) en gaat het nog harder pak je het buitenblad. Souplesse is the message heren .
  vrijdag 9 mei 2008 @ 21:37:18 #51
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58583364
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 20:44 schreef Blik het volgende:
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
Probeer een fiets te scoren met minimaal 105/centaur afmontage. Trek (en samen met Trek vele anderen) valtdan gauw af. Dergelijke vragen simpelweg teveel voor het frame waardoor minder overblijft voor de afmontage. Ga dan voor de Cube Peloton of zoek het bij Red Bull, Canyon etc.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 21:54:11 #52
73911 ultra_ivo
pi_58583694
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:10:03 #53
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58584025
Dan maken die 3 tandjes voor geen zak uit. Reken maar uit. Als het rond of boven de 40 gaat kan ik perfect uit de voeten met het buitenblad in combinatie met 17/16/15 etc tandjes.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:14:36 #54
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58584125
Als het vals plat bergaf in een peloton gaat, rijd je wel eens 70 met bijtrappen. En zonder bijtrappen rijd je te langzaam. Dan heb je echt wel een 53-11 nodig.
(En serieus, ik heb het wel meegemaakt dat ik flink zat bij te trappen met 70 op de teller, alleen om in het wiel te blijven. En ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik gelost omdat ik niet harder kon. Dat was in één van de eerste jaren dat ik wedstrijden reed en toen was mijn grootste verzet nog 52-13. Daarna snel een cassette gekocht met een 12).
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:28:49 #55
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58584453
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad . Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:31:35 #56
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58584526
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt

Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:50:15 #57
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58584953
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:28 schreef Asics-DS het volgende:
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad . Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:54:39 #58
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58585064
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt

Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
waarom 180mm cranks?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  vrijdag 9 mei 2008 @ 23:23:54 #59
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58585797
Omdat ik 1m97 ben
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58586211
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
pi_58586797
Ik heb sinds een jaartje ongeveer een Trek 1200 en ben er best tevreden mee, op 1 ding na: het voor derailleur (voor zit Tiagra, triple en achter 105). Soms krijg ik 'm gewoon niet van het middelste blad op het buitenblad, en andere keren gaat het zo makkelijk dat de ketting er volgens mij overheen vliegt en aan de buitenkant erafloopt, ook fijn als je even vol aanzet. Ik ben een paar keer zelf aan het verstellen geweest, en heb het de FM ook een paar keer laten doen, maar echt helpen doet het niet. Ja, heel eventjes, voor het eerste ritje nadat ie versteld is.

Achter schakelt ie overigens als een zonnetje... Binnenkort toch maar weer eens bij de FM langs of ze nog eens naar de afstelling willen kijken. Als dat niet mocht baten, heeft het volgens jullie dan zin om eventueel voor ook op te waarderen naar 105? En is dat duur eigenlijk?

Ik lees er trouwens wel meer 'slechte' verhalen over, dus ik denk dat het niet alleen aan mij ligt...
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  zaterdag 10 mei 2008 @ 00:11:19 #62
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58586875
Nou jongens, m'n eerste tijdritje was uitstekend verlopen, ik eindigde net boven de middenmoot met een gemiddelde van iets boven de 40 (ok, nog geen zes kilometer, maar wel een klein klimmetje en wat bochten), en ik ga er van uit dat alle anderen al jaren reden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58587403
Waar was het precies?

Ga zelf trouwens zondag van Grootebroek naar Amsterdam en weer terug. Zeker rond purmerend in waterland is het een echt mooi ritje. West Friesland (NH) is ook wel mooi, maar dat ken ik ondertussen veel te goed

Ga wel 31 mei de west-friese omringdijk fietsen met zo'n 6 man, allemaal familie.
  FOK!fotograaf zaterdag 10 mei 2008 @ 03:30:09 #64
73911 ultra_ivo
pi_58589470
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:

[..]

Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
Die eerste uitspraak is alleen houdbaar voor Nederlandse wedstrijdrijders. Bij de Mersey 24 (Brits tijdrijkampioenschap over 24 uur) was ik zeker niet de enige met een triple. Hoge pelotonsnelheden kom je trouwens ook in de wielertoeristenwereld tegen. De eerste keer dat ik meemaakte dat ik een peloton niet meer kon volgen vanwege een te krap verzet was tijdens de toerversie van Gent-Wevelgem. Op het vlakke met wind in de rug. Bij Trondheim-Oslo werd het zelfs een serieus probleem.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 14:43:26 #65
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58594008
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 00:38 schreef thettes het volgende:
Waar was het precies?
Het was de befaamde botsholtijdrit. En waar die ligt: http://www.bikely.com/maps/bike-path/botshol-tijdrit
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58594306
Hej, da's best in de buurt hier.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 22:05:49 #67
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58601158
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
Ik heb een Campa compact, dus dan steek ik een 34 of 36 blad . Met een 39 kom ik ook wel, net als in de Alpen, maar waarom zou ik gaan harken als ik lekker soepel omhoog kan rijden.
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten. De klassieke dubbel is voor de (wedstrijd)rijders die vlakke koersen en ritten rijden, voor enorm sterke renners of voor mensen die met een pizza de bergen ingaan (lees: 27/29 kransjes) en de compact is een middenweg. Je kan overal uit de voeten, op voorwaarde dat je zo nu en dan wat veranderd aan je instellingen.

Het ligt er dus maar net aan hoe groot je ego, of je vermogen is .
pi_58601192
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 22:05 schreef Asics-DS het volgende:
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten.
Yep, dat was ook mijn reden om een triple te nemen.
ondanks dat ik ook koers

Eerder schreef je dat je een 52 had, die heb je toch niet met een compact?
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 23:05:22 #69
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58602250
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar .
pi_58602342
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:05 schreef Asics-DS het volgende:
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar .
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 23:12:31 #71
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58602355
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 15:05 schreef Wombcat het volgende:
Hej, da's best in de buurt hier.
De Ronde Hoep tijdrit komt er nog aan, die is net iets noordelijker, vlak onder oudekerk. Wel een mooi gebied.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58603967
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:

[..]

Wedstrijdrijders hebben geen triples
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
  zondag 11 mei 2008 @ 02:07:57 #73
14505 OProg
A Life in Music
pi_58604758
quote:
Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Gaat gewoon om het idee. Klopt gewoon niet zonder dat er verder een technishe reden achter zit of iets.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_58605643
Hey

Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?

Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
  zondag 11 mei 2008 @ 09:27:20 #75
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58605806
Ademhaling? Hyperventilatie?

Qua benen met Gillette Mach III hier geen problemen.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58605897
Goedemorgen

Ik heb een paar weken terug al eens een keer m'n gezicht laten zien en nu zit het moment er wel aan te komen dat ik een racefiets kan kopen; douchen op het werk kan, fiets kan afgesloten worden neergezet en er zijn lockers voor de laptop. Kortom, wie houdt mij tegen!

Nu ben ik wat aan het zoeken geslagen en voor mij is het op dit moment nog erg gokken. Ik weet een beetje v/d rangschikking in groepen maar daar houdt het wel mee op. Wat is het budget? Ergens tussen de 600 en 700,-. 600,- moet wel vrij te krijgen zijn, 700,- wordt echt al krap. Dat geld is echt voor de basic uitrusting. Uitbreidingen komen de maand daarna wel weer

Als goed voorbereide Hollander heb ik het Beginnen met fietsen boekje van Fiets gekocht en daarin staan een paar fietsen. Daarnaast heb ik ook wat op Marktplaats gezocht. Pest is dat ik niet precies weet waar ik echt op moet letten. Daarom de vraag of iemand wat commentaar kan geven o pde volgende keuzes zodat ik beter de verschillende overwegingen kan leren in te gaan zien.

Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).

Belangrijke info: Ik weeg rond de 85kg dus stevigheid is een pre Ik ben iets van 1.96 lang. De fiets zal ongeveer 100km per week gaan draaien. Het doel is om tempo te maken, cyclos te gaan draaien en uiteindelijk de bergen in te gaan. Daarbij moet opgemerkt worden dat tegen de tijd dat ik dat ga doen, er weer financiele ruimte is om aanpassingen te doen aan de fiets.

Ik twijfel erg over Marktplaats aankopen; het gaat om veel geld en service kun je wel vergeten. Wie kan me wat meer inzicht geven in het besluitprocess waar ik door heen moet?

Heel verhaal Bedankt alvast voor alle inzichten

[ Bericht 1% gewijzigd door FJD op 11-05-2008 10:50:48 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 11:30:53 #77
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58607040
Benen scheren is nog een brug te ver hoor. Dat kan ik psychologisch niet aan.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 11 mei 2008 @ 11:36:50 #78
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58607124
gisteren voor het eerst in een jaar tijd weer eens op de fiets gestapt...
de rest van onze vaste fietsgroep heeft wel doorgefietst verleden jaar ,en ik was zo naief om te denken dat ik het wel vol zou kunnen houden
ik ben na 30 km,meer dood dan levend, afgedraaid richting huis om daar mijn maaginhoud via mijn mond netjes in de wc te deponeren

ik denk dat ik voorlopig maar eerst weer even zelf,of samen met een andere die er ook al een tijdje uit is, ga trainen voordat ik weer met de groep mee ga fietsen
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_58607165
quote:
Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Imago
pi_58607855
quote:
Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).
Die X-Trail (105) lijkt me ook wel wat, maar het is wel een behoorlijk onbekend merk geloof ik. Als ik 'm kwijt wil zal ik er wel niks meer voor terug krijgen, of hoe zit dat?
pi_58608068
Waar ik dan vooral mee zit is dat het voor mij echt een teringeind weg is en dan moet ik maar hopen dat ie goed past en lekker rijd vrees ik. Plus dat ik me dan weer afvraag waarop is bezuinigd als de afmontage hoogwaardig is en de prijs laag.

Op dit moment klinkt mij vooral de Raleigh Team Sora goed in de oren. Met de pedalen+schoenen actie zou ik dan voor 800,- kunnen rijden. Kleding kan ik nog wel van het hardlopen gebruiken, km teller heb ik nog een GPS voor liggen, mis ik alleen de helm maar goed zo heel hard fiets ik nog niet
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 13:03:38 #82
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58608134
quote:
Op zondag 11 mei 2008 08:57 schreef RamonNL het volgende:
Hey

Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?

Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
Ik lees er wel vaker over dat men last heeft van hoofdpijn. Veel mogelijk oorzaken heb je al genoemd. Door de spieren in de nek, uitdroging, energie tekort, electrolyten tekort. Denk ook aan vermoeidheid, bloeddruk (!), teveel vragen van je lijf (dus conditie geleidelijk opbouwen), slechte warming-up/cooling-down.
Benen scheren gaat perfect met Gilette Fusion .
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
  zondag 11 mei 2008 @ 13:25:48 #83
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58608431
quote:
Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:


Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
Dat zei ik al dat het essentieel anders is (niet dat ik ervaring heb met hardlopen).
Misschien is een cyclo rijden wel wat voor je?
in a crowd you lose humanity
pi_58608640
quote:
Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:


Heel verhaal Bedankt alvast voor alle inzichten
Kijk anders op fietsgigant.com bij de aanbiedingen. Tiagra afgemonteerde fietsen voor 500, 105 voor 700. Niet dat ik van technische zaken verstand heb . Maar iig wel nieuw met service enzo.

Rijden de meeste van jullie met een hartslag meter? Ik fiets nu maar altijd rond de 30km/h met een zo soepel mogelijk tredje.. En dan natuurlijk telkens wat meer kilometers maken.
  zondag 11 mei 2008 @ 13:44:33 #85
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58608733
quote:
Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
In die redenen/verschillen tussen wedstrijd hardlopen/wielrennen ben ik anders wel geinteresseerd, hoe negatief ook.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 11 mei 2008 @ 13:59:33 #86
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58608954
Een belangrijk verschil is (volgens mij) dat je bij hardlopen je eigen tempo kunt lopen. Misschien wordt je dan laatste, maar je finisht iig. Bij wielrennen moet je bij het peloton blijven, anders lig je uit de wedstrijd. Weliswaar mag je in trainingswedstrijden wel doorrijden en als het peloton je dubbelt weer aansluiten, maar vaak worden gedubbelden ook dan nog een paar ronden voor het einde van de wedstrijd uit de wedstrijd gehaald.

Dit was iig de conclusie uit een discussie die ik eens met een hardloper heb gehad. Hij zei dat 'ie in het begin altijd laatste werd, maar langzamerhand kwam 'ie dichterbij en hoger in de uitslag. Als je als wielrenner begint is uitrijden vaak een probleem. (Is het voor mij sowieso nog vaak, maar komt ook omdat ik eigenlijk een categorie lager zou moeten rijden nu). Eigenlijk moet je al best wel goed zijn om überhaupt een beetje mee te kunnen doen.
in a crowd you lose humanity
pi_58609267
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.

Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 14:24:46 #88
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609328
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
  zondag 11 mei 2008 @ 14:25:35 #89
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609338
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:24 schreef Palmboom313 het volgende:
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:28:12 #90
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609372
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
  zondag 11 mei 2008 @ 14:31:48 #91
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609430
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.

Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Ik vind het juist wel leuk, zeker als je er een beetje in mee kunt doen.
Overigens bij cyclo's gebeuren die tactische spelletjes ook. Zowel in de top als daaronder.
Alleen als het een cyclo in het hooggebergte is, dan natuurlijk niet zo.
Ik heb de Ronde van Sardinië een paar keer gereden (de afgelopen drie jaar), da's een 7-daagse cyclo.
Vorig jaar was de 5e etappe echt heel erg leuk. De eerste 25 kilometer de ene aanval na de andere, was net alsof je in een etappe in de Tour reed. (En toen was ik wel redelijk in vorm en kon ik ook een beetje mee aanvallen). Wel apart om te zien wat er dan gebeurt als er een serieuze (langere) klim is, van een kilometer of 6 of zo, dan spat het peloton echt uit elkaar. Net een slagveld. Op het moment dat de toppers hun best gaan doen, dan zie je echt binnen 500 meter een kopgroepje ontstaan van een man of 20 die een meter of 100 voorsprong hebben. En daarachter versnippering, waar weer andere groepjes uit ontstaan.

Dit jaar zag je in de meeste etappes vrij grote groepen naar de finish komen, en in elke groep dan op het einde mensen die proberen er nog uit weg te rijden. In elk groepje wordt dan gewoon nog een finale gereden.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:33:10 #92
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609451
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:34:38 #93
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609468
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Dat laatste zie je in amateurwedstrijden niet zoveel (misschien alleen bij de grotere amateurwedstrijden, van internationaal niveau, maar niet op landelijk en regionaal niveau, en al helemaal niet bij de amateurs A of B).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:38:06 #94
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609513
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zit
  zondag 11 mei 2008 @ 14:41:49 #95
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609569
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:38 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zit
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:53:36 #96
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609744
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
zal idd dit topic nog wel even doorlezen maar alvast bedankt voor de info he
pi_58612811
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
  zondag 11 mei 2008 @ 18:14:53 #98
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58612889
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:09 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
Niet echt noodzakelijk, wel handiger.
Maar zeker in Frankrijk moet je ook uit de voeten kunnen met 39x26/27.
Als het zo steil wordt als die 20%, dan is een klein verzet wel degelijk handig. Het rijdt makkelijker, want je kunt dan ook nog een beschaafd traptempo er op na houden.
Grote voordeel van een triple is dat je zowel in Nederland, Frankrijk als waar dan ook goed uit de voeten kunt. Toen ik nog geen triple had, reed ik in Nederland met een 42 binnenblad en 12-21/23 cassette. Als ik de bergen inging een 39 erop en een 13-26 (was nog 9=speed). Met een triple hoef ik nooit meer te wisselen

Die 39x26 functioneerde trouwens prima in Frankrijk (Alpen, Vogezen), maar toen ik eens in de Dolomieten was, dacht ik wel meteen "hm, op mijn volgende fiets komt dus een triple," want de bergen in Italië zijn echt wel een stukje lastiger dan die in Frankrijk.

Klimmen in Luxemburg is trouwens totaal niet te vergelijken met het hooggebergte. Is iets totaal anders.
Staar je niet blind op de maximale percentages. Wat is je kleinste verzet?
in a crowd you lose humanity
pi_58613015
Weet ik niet precies, ik check het zo wel ff, ik weet inderdaad dat het totaal iets anders is, in Luxemburg is het vaak toch een beetje explosief naar boven knallen, niet echt rustig op souplesse de handjes op het stuur
  zondag 11 mei 2008 @ 18:27:04 #100
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613040
Doe dat. Bedenk dat de profs een 39x23 hebben, en waarschijnlijk bijna (of misschien zelfs meer dan) 2x zo hard als jij naar boven rijden. De bus misschien niet, maar ook die gaan harder naar boven dan het lijkt.
in a crowd you lose humanity
pi_58613163
De kleinste is 34 voor, 28 achter, best klein toch? Lijkt me wel dat je op een echte klim wel behoorlijk moet doseren en niet meteen, zoals dat in Luxemburg kon, flink door trekt.
  zondag 11 mei 2008 @ 18:42:10 #102
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613227
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 18:49:07 #103
62913 Blik
The one and Only!
pi_58613301
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p

Morgen eerste echte tochtje van een kilometertje of 30 op de planning staan
  zondag 11 mei 2008 @ 18:52:06 #104
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613343
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:49 schreef Blik het volgende:
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p
Da's klassiek, dat hoort erbij
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 19:18:01 #105
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58613695
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Nou, vroeger werden er ook wel eens fietsen per ongeluk afgemonteerd met een crankstel met steek 110
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 11 mei 2008 @ 19:42:48 #106
62913 Blik
The one and Only!
pi_58614072
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Da's klassiek, dat hoort erbij
Dacht ik wel, gebeurde gelukkig op een plaats waar niemand was

Zal binnenkort even paar piccies maken van mijn fiets. Moser is niet zo bekend volgens mij
pi_58615137
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Was vergeten te vermelden dat ik inmiddels op een nieuwe fiets rijd
Die oude had zelfs nog schakelen op de stang, werkte voor geen meter bergop. Stilstaan en schakelen Als student moet je ff sparen he?
Dankje voor je tips/uitleg Ben er wel blij mee, op het vlakke kan ik ook goed uit de voeten, harder dan 40 ga ik toch niet vaak
  zondag 11 mei 2008 @ 20:48:36 #108
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58615296
Alvast veel plezier in de Alpen, wanneer ga je?
Belangrijkste voor de eerste keer in het hooggebergte is rustig beginnen op je eerste berg. Zoek een tempo waarvan je weet dat je het lang (minstens anderhalf uur) kunt volhouden. Mocht je tegen het einde over hebben, kun je altijd nog harder gaan. Begin je te hard, dan wordt het zwaar afzien, of kom je niet eens boven.
Je wilt niet weten hoeveel mensen stranden op Alpe d'Huez in de eerste bocht, omdat ze denken die berg wel effe op te fietsen.
En een andere tip: hoewel je ongetwijfeld staat te springen om meteen de zwaarste en bekendste berg op te fietsen, is het verstandig om eerst een paar andere (makkelijker) op te fietsen. Dat is alleen maar positief, want daardoor kom je in je klimritme en weet je hoe je je krachten moet verdelen, en wordt de zware berg makkelijker.
(Bijvoorbeeld, als je in de buurt van Alpe d'Huez bent, ga niet meteen Alpe d'Huez op, maar doe eerst bv. Les Deux Alpes, de col d'Ornon of de klim naar Alpe d'Huez via Villard Reculas).

Fietsen in het hooggebergte is
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 20:58:50 #109
14505 OProg
A Life in Music
pi_58615450
Ik heb 39/53 met achter 25/12 10 speed. Ik ga er wel vanuit dat ik daarmee overal boven kom.
In het verleden in de Alpen toen er nog 8 speed was kwam ik met maximaal 42 x 28 ook overal boven. Dit is net zo iets alleen met die 10 speed hoef je gelukkig niet meer voor het bergwerk tanden te gaan wisselen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_58616278
@ Wombcat

Nogmaals dank voor de tips
Ergens halverwege juli denk ik, ik zal inderdaad wel rustig moeten beginnen. Heb de neiging er veel te snel in te knallen. Ik weet nog niet precies waar, maar in ieder geval in de Alpen want de schoonfam. staat daar ergens op een camping. Fietsen in hooggebergte lijkt me inderdaad super
  zondag 11 mei 2008 @ 22:02:36 #111
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58616662
Met een klassieke dubbel kom je wel boven hoor, maar als je monstertochten als de Marmotte gaat rijden is het prettig te weten dat je nog een lichter tandje achter de hand hebt. Hoewel het op gegeven moment niet meer uitmaakt en lichter schakelen niet meer helpt: sterven zul je op elk verzet . De één komt harkend net zo snel boven als de ander die soepel rijdt, het verschil wordt gemaakt na 2 á 3 buitencategorie klimmen . De 34 gebruik ik ook niet. Het was een beetje een afweging maken tussen een klassieke dubbel en dan een grote cassette of een compact en een wat kleinere cassette (en sowieso mee veelzijdigheid). Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Fietsen is het hooggebergte is natuurlijk schitterend, maar vergis je niet: het is hard werken. De omgeving maakt een hoop goed, als je de goede wegen uitkiest.

Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
  zondag 11 mei 2008 @ 22:12:35 #112
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58616872
quote:
Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Dan fiets je flink door
Mijn beste tijd op de Marmotte was 8:15, maar dat was met slecht weer (en over de Croix de Fer ipv de Glandon, dat scheelt ook een minuut of 10). Tussen 7:15 en 7:30 moet voor me mogelijk zijn als ik in topvorm ben, maar de Marmotte heb ik al wel gezien, dus daar ga ik niet meer naar toe. Heb 'm al 3x gereden, daarbuiten nog minstens 4x rondom Alpe d'Huez geweest. Ik heb dat gebied wel gezien. Ik houd ook niet zo erg van dat massale.
Tegenwoordig vind ik de kleinere cyclo's veel leuker, minder druk, da's veel relaxter starten .
Nou ja, tot op zekere hoogte dan, vorig jaar bij La Madeleine met 200 man aan de start in de eerste 10 km al een 2x flink gat moeten dichtrijden omdat ik er niet op gerekend had dat ze als dollen zouden starten (het jaar daarvoor deden ze het rustiger aan de eerste 40 vlakke kilometers). De eerste 40 km gingen vorig jaar ook 5 (!) minuten sneller dan het jaar daarvoor, eerste keer dat ik 'm reed dat stuk net binnen het uur. De tweede keer binnen 55 minuten (gemiddelde van 42 km toen we aan de eerste klimmetjes kwamen).

Dit jaar ga ik trouwens de Marco Pantani rijden, over de Gavia en Mortirolo. Aangezien ik niet echt in vorm ben niet met een hoge klassering op het oog, maar op een beschaafde manier over de Mortirolo komen is al heel wat (dat hele steile is niet echt mijn ding).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 22:13:24 #113
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58616889
quote:
Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
Top!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  FOK!fotograaf maandag 12 mei 2008 @ 17:43:23 #114
73911 ultra_ivo
pi_58629571
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Ehm, begin jaren '90 reed ik met een compactcrankstel. Werd toen alleen niet zo genoemd. Stronglight 100 was dat, en en dezelfe steek (dacht 80mm) voor alle tandwielen. Naar keuze 1, 2 of 3 bladen voor.

Net terug van een rondje door de Ardennen. Met wat moeilijkheden, zowel logistiek als wegens de hitte. Maar het resultaat is dat het grootste deel van het parcours van m'n 400 van vorig jaar al verkend is
Route Maastricht-Rémicourt-Hoei-Namen-Givet-Revin-Bohan-Bouillon-Rochefort-Comblain-Fléron-Maastricht. Zitten wat leuke klimmetjes in
  maandag 12 mei 2008 @ 17:58:16 #115
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58629823
Net even 60 km gereden, toch wel een fijne bezigheid, zo op de tweede pinksterdag.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 12 mei 2008 @ 18:42:35 #116
62913 Blik
The one and Only!
pi_58630479
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.

Maar het was echt lekker Alleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
  maandag 12 mei 2008 @ 19:11:51 #117
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58630978
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.

Maar het was echt lekker Alleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 mei 2008 @ 20:48:12 #118
62913 Blik
The one and Only!
pi_58632795
quote:
Op maandag 12 mei 2008 19:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.

Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
  maandag 12 mei 2008 @ 20:53:49 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_58632871
Hier trouwens een pic van mijn nieuwe fiets:

  maandag 12 mei 2008 @ 21:04:51 #120
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58633061
Tof.
Stuur wat lager?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58633112
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:

[..]

op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.

Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Gewoon rustig opbouwen! Eerst rondjes in je eigen omgeving en stukje bij beetje kun je het gebied dat je uit je hoofd kent uitbreiden. Over een paar maanden knal je de hele Utrechtse Heuvelrug over

Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
  maandag 12 mei 2008 @ 21:28:08 #122
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58633461
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:07 schreef eentwee het volgende:

[..]
Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
Hartslagsmeter is geen must, maar wel belangrijker dan een cadansmeter.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 12 mei 2008 @ 21:35:35 #123
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58633619
wat is een cadansmeter?
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 12 mei 2008 @ 21:46:16 #124
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58633835
Die meet je trapfrequentie
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 12 mei 2008 @ 21:53:51 #125
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58633982
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:46 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Die meet je trapfrequentie
oh,ok

en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_58634081
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag )
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.

[ Bericht 0% gewijzigd door FJD op 12-05-2008 22:07:08 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 12 mei 2008 @ 22:03:30 #127
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58634184
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
dank je
blablablablablablablablablablablablablabla
  maandag 12 mei 2008 @ 22:10:15 #128
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58634303
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:

[..]

Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Op het vlakke net boven de 100. Bergop ligt het aan welk vermogen je wegtrapt. Voor de gemiddelde recreant zal dat rond de 70-80 rpm liggen.
in a crowd you lose humanity
  maandag 12 mei 2008 @ 23:16:46 #129
62913 Blik
The one and Only!
pi_58635660
quote:
Op maandag 12 mei 2008 21:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Tof.
Stuur wat lager?
Vind het stuur wel prettig zo, wil als beginneling niet teveel voorover buigen. Merk dat ik er nog erg aan moet wennen.

Maar dan denk ik dat ik gewoon voor een standaard fietscomputertje ga, wellicht dat ik draadloos wel handig vind, hoef ik die draden niet weg te werken. Wat zijn voor- en nadelen van draadloos vs niet draadloos?
  maandag 12 mei 2008 @ 23:18:57 #130
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58635698
Met draad daar kan de draad van breken, maar werkt verder vrijwel altijd perfect.
Draadloos kan storen, met name bij electriciteitsmasten en spoorwegen. Dan rijd je opeens 100 of 0. Voordeel is natuurlijk dat de draad niet kan breken. Ander nadeel is dat je een tweede batterij hebt die leeg kan raken.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 10:42:06 #131
73911 ultra_ivo
pi_58640494
Jaren geleden werkten draadloze modellen soms niet onder een bepaalde temperatuur. Een van m'n fietsmaten heeft daarom eens zo'n model teruggebracht. De verkoper was verbaasd dat zij fietste als het vroor.
pi_58643950
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
  FOK!fotograaf dinsdag 13 mei 2008 @ 14:15:02 #133
73911 ultra_ivo
pi_58644245
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
  dinsdag 13 mei 2008 @ 17:11:05 #134
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58647713
As promised heb ik even de verschillen tussen wielrennen en hardlopen (middellange tot lange afstand) op virtueel papier gezet. Dit is puur mijn beleving en je hoeft het dus niet met me eens te zijn.

Trainingen:

Hardlopen
Hardlopen is wat trainingen betreft vrij eenvoudig. Je traint je duurvermogen, je snelheid en tempohardheid. De basis bestaat uit het lopen van duurlopen in verschillende tempo's: je lange exentensieve duurloop zal immers wat langzamer gaan dan een duurloop van een uurtje. Snelheidstrainingen kun je uitvoeren op de baan en zullen voor middellange tot lange afstandlopers (10, 15, 16, 21, 42 km) vooral bestaan uit 800m, 1000m, 1200m en 1500m bestaan: uitgevoerd boven wedstrijdtempo. Deze trainingen zijn perfect uit te voeren zonder onderbrekingen. Bovendien neem je de tijden op en zodoende weet je precies hoeveel progressie je boekt. Het werkt tevens extra stimulerend om tegen de klok te lopen en zodoende je pr's te verbeteren.
Dan heb je de tempohardheid trainingen. Het handigste is om een vast rondje te pakken en de tijd op te nemen. Ik neem een iets kortere afstand dan de wedstrijd en probeer op of iets boven wedstrijdtempo te lopen. Boven wedstrijdtempo is wel pittig, aangezien je een training simpelweg niet kan vergelijken met een wedstrijd.
Andere trainingsvormen als ritmelopen, hersteltrainingen, loopscholing en krachttrainingen (voor het hele lichaam) laat ik achterwege vanwege de geringe trainingsprikkel. Dit wil niet zeggen dat het onbelangrijk is!
De geplande trainingen kunnen vrijwel altijd doorgaan en zijn nagenoeg perfect uit te voeren en dat vind ik zeer belangrijk. Door de geringe snelheid heb je geen last van medeweggebruikers (uitzonderingen daargelaten), weersomstandigheden (op kou kun je je kleden, regen is enkel pretverhogend en wind mee of tegen maakt ook weinig uit). Op de baan is het bovenstaande überhaubt niet van toepassing. Een prettige gedacht is dat je ook in slechts een uurtje tijd een flinke trainingsprikkel kunt krijgen.

Wielrennen:
Bij het wielrennen heb je te maken met veel meer trainingsvormen. Dit hoeft direct een nadeel te zijn, maar het vraagt wel wat meer aandacht. Zo heb je de gebruikelijke duurtrainingen, intensief en extensief, tempo-duurtrainingen (d2 en d3 *1), intervaltraingen (intensief, extensief, weerstand), souplessetraining en natuurlijk herstel- en krachtwerk.
Goed, dit lijkt een hele hoop maar tot dusver is het vergelijkbaar met hardlopen. Alleen bij de loopsport wordt intensief of extensief bepaald door de afstand. Het verschil zit vooral in trainen voor bepaalde soorten wedstrijden. In Nederland zal je vooral criteriums rijden (rondjes om de kerk). Hierdoor komt het accent te liggen op korte intensieve intervallen, explosiviteit, sprintjes en kracht (pelotonrijden, koersinzicht, bochtenwerk etc. zul je leren door veel te koersen). Het probleem ligt voor mij bij de uitvoering. Ik ben misschien wel een mierenneuker wat training betreft, maar té vaak worden trainingen gehinderd door auto's, fietsers op de fietsenpaden die laat reageren, weersomstandigheden. De intervaltrainingen moeten hier in Nederland uitgevoerd worden op vlakke weg en als redelijk getraind renner trap je je lens en loopt de snelheid flink op. DIt is niet erg veilig en het traint niet lekker. Er zijn onvoldoende lange, rechte en rustige wegen (of bergen!) om je intervallen correct uit te voeren.
Bovendien kost het enorm veel tijd en dat strookt niet altijd met werk/studie. Ik was afgelopen maanden 15+ uur kwijt per week aan training. Extensieve duurtrainingen slokken zo 4 á 5 uur op en een goed opgebouwde intervaltraining houdt je ook zo 2.5 uur bezig.

Tijdens wedstrijden komen de verschillen écht bovendrijven. Wat de training betreft is het maar net hoeveel waarde je hecht aan een perfecte uitvoering (ik heb dat vrij hoog zitten).

Wedstrijden:

In een loopwedstrijd sta je sterk als individu. In de trainingen heb je ervaring opgedaan en heb je geleerd wat voor tijd je kan lopen. Je zal waarschijnlijk in een groepje terecht komen, maar toch je eigen plan trekken. De trainingsarbeid zal echt de uitwerking hebben die je wil: harder en beter(!) trainen zal resulteren in betere tijden en misschien zelfs winst brengen (goede en slechte dagen daargelaten).
Een wielerwedstrijd is veel grilliger wat dat betreft. Om te winnen moeten veel zaken samenvallen: je moet sterker zijn dan de rest, je moet in een goede positie zitten, je moet geen materiaalpech hebben, niet vallen etc. Ervaring, inzicht en je mannetje staan in een groep zijn dus minstens zo belangrijk als training. Je bent altijd afhankelijk van anderen aangezien je alleen geen kans maakt tegen een groep in een vlakke koers. Grotere investeringen qua trainingsarbeid resulteren dus niet per sé in betere resultaten en dat is niet altijd even prettig en motiverend.
Samengevat: wielrennen is naast training vooral tactiek, inzicht, positioneren en geluk. Hardlopen leunt meer op het principe: train hard, win easy.

Algemeen:

Wielrennen heeft natuurlijk ook een heleboel dingen die me wél trekken, anders zou ik er geen 15 uur p/w in steken. Zo ben ik gek op het materiaal, het stampen op de pedalen (snelheid en lekker je kracht kwijt kunnen) en het feit dat je 'ergens komt'. Mooie gebieden, vakanties in de bergen, het hele wielersfeertje, gezelligheid van groepritten, het taaltje, evenementen op tv, mooie toertochten. Het lopen stelt daar tegenover: geweldige kick na een flinke training, een 'leeg' hoofd en een heerlijke flow. Helaas is het lichaam wel wat gevoeliger voor blessures en andere lichaamsongemakken, maar verstandig trainen voorkomt een hoop leed.

Ik ben vast nog een hoop mooie dingen vergeten. Het is zomaar even een simpele opsomming.




*1 De meeste wielrenners trainen met een hartslagmeter en de trainingsintensiteiten worden (bij een gebruikelijke methode) ingedeeld in herstel, d1, d2, d3, weerstand.
pi_58648609
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
Meestal zit ik ook niet langer dan 5 uur op een fiets, maar het is al beter dan vorig jaar
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:09:11 #136
62913 Blik
The one and Only!
pi_58650368
Nog 2 n00b-vraagjes:

1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.

2. Heeft iemand een handige tip voor wat betreft een zadeltasje waar ik alle reservespul in kan doen?
pi_58650961
op vraag 2. zo'n beetje het meest logische antwoord, maar wat ik zelf vergeten was toen ik er een kocht:

zorg dat je spullen die je gewoonlijk mee wilt er ook werkelijk in passen. Bij mij is dat al gauw telefoon, een paar sleutels en wat geld. Lichtere dingen kunnen natuurlijk gewoon in je rugzakken van een fietsshirtje.
pi_58661944
weet iemand winkels waar veel tweedehands racefietsen worden aangeboden die een beetje centraal in Nederland gevestigd zijn?
Even a broken clock is right twice a day.
  woensdag 14 mei 2008 @ 11:42:02 #139
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58662020
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:09 schreef Blik het volgende:
1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.
Jij hebt gewoon een standaard race binnenbandje nodig, inderdaad 700 x 18-23C.
Gewoon kort ventiel is wel lang genoeg voor jouw velgen denk ik
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 14 mei 2008 @ 14:09:10 #140
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58664592
quote:
Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:

[..]

op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
quote:
Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
in a crowd you lose humanity
  woensdag 14 mei 2008 @ 15:17:10 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_58665691
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 14:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
[..]

Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
Allereerst bedankt voor de mooie route, als we wat verder zijn gaan we die zeker een keer uitproberen.

Over de fietscomputer. Ik heb gewoon de allergoedkoopste gedaan a 14 euro. Als het later nodig mocht zijn om een duurdere met meer functies te hebben kan dat altijd nog, die 14 euro val ik me nu geen buil aan

in ieder geval bedankt allemaal!
pi_58666958
Afgelopen zondag een tochtje van 135 km gemaakt. Viel een beetje tegen aangezien ik meestal rondjes van 40-50 km fiets. Het was ook redelijk warm en dan is één bidon (en één banaan) te weinig. Ik had 't rondje pas één keer vaker gereden, maar dan met een tussenstop en dat was ook alweer een tijdje geleden (ik wist niet precies hoeveel km het was toen ik vertrok). Dus mede vanwege de niet optimale voorbereiding heb ik er 6 uur en 15 minuten over gedaan wat een beschamend gemiddelde van 21,6 km/u oplevert.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_58667062
Zorg er voor dat je altijd voldoende eten of wat geld bij je hebt. Ik heb ook wel eens een rondje van iets meer dan 100km gemaakt terwijl ik eentje van 50 zou maken in eerste instantie. Behoorlijke hongerklop gekregen, en das balen als je geen geld hebt en constant langs eettentjes fietst.
Drinken is natuurlijk ook essentieel.
  woensdag 14 mei 2008 @ 17:15:06 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_58667806
Vandaag een aardige bestelling gedaan bij Roseversand, o.a.:

- Pomp
- Kleine pomp voor onderweg
- fietssokken
- multitool (incl. bandenlifters)
- 2 bidonhouders +2 bidons
- fiestcomputer

Hoop dat het snel binnenkomt, enige wat ik nog echt moet hebben zijn handschoentjes, zadeltasje, reserveband en evt. kleren voor als het wat slechter weer is
  woensdag 14 mei 2008 @ 19:19:37 #145
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58670273
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Tommeke het volgende:
Haha lol

Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_58671009
Pfff net 20km tegen 25km/u gedaan. Wel door bewoond gebied en met een rugtas op m'n rug maar ik was toch redelijk kapot. Wat ook niet helpt is dat een stel kutambtenaren het nodig heeft gevonden om de weg te bezaaien met drempels en klinkers; voel m'n ballen nog steeds in m'n keel

266km is nog wel een eind weg
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf woensdag 14 mei 2008 @ 22:17:31 #147
73911 ultra_ivo
pi_58673979
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:52 schreef FJD het volgende:
266km is nog wel een eind weg
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
pi_58674087
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
True Ik had 's ochtends hetzelfde stuk ook al gereden dus dat voelde ik ook wel in de benen.Over een maand heb ik een racefiets en dan kan ik op weg naar werk oefenen en direct m'n scheenbeen ontlasten zodat ik later weer kan hardlopen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58684227
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:19 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat

In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rond
Ik werd in een bocht bijna een kuil ingedrukt, kon nog net op tijd remmen en uitwijken.
't Einde was wel wind tegen, maar ik heb wel erger gehad met de elfsteden, heb dat laatste stuk ook bijna alleen maar op kop gereden. Ik vind het wel lekker, een beetje diep gaan. Had je 'm al vaker gefietst?
pi_58684466
Ik hoor wel eens dat mensen hun ketting met Dreft schoonmaken. Werkt dit echt?
pi_58684963
Ik maak hem altijd schoon met motorblokreiniger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')