abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 maart 2007 @ 16:59:22 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47371797
Dit is het topic voor al je vragen m.b.t. de aangifte over het jaar 2006. Krijg je geld terug, snap je het aangifteprogramma of -formulier niet? Meer vragen??
Hier zitten de mensen die er een antwoord op kunnen geven.

Linkjes:

Vorige topic: Belastingteruggaaf 2006,Belastingaangifte 2006-topic (2), Belastingaangifte 2006-topic (3) en Belastingaangifte 2006-topic (4)
www.belastingdienst.nl (algemene site)
Aangifte-programma

Mensen die voor 1 april aangifte hebben gedaan, voor 1 juli bericht zouden moeten krijgen in de vorm van een voorlopige aanslag.

Voor degene die de aangifte nog niet hebben ingediend: game on!

[ Bericht 8% gewijzigd door Sjeen op 28-03-2007 20:51:35 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_47371847
Ja!

Waar kan ik het TJ formulier downloaden ipv bestellen.
Kan het nergens vinden op de site van de dienst.
pi_47371876
Volgens mij is dat er ook helemaal niet. Download gewoon het aangifte-programma. Dat doet hetzelfde, maar dan met meer mogelijkheden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 17 maart 2007 @ 17:07:31 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47372065
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 17:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij is dat er ook helemaal niet. Download gewoon het aangifte-programma. Dat doet hetzelfde, maar dan met meer mogelijkheden.
Klopt, maar als je echt wilt kun je via deze link het biljet ook bestellen.
pi_47372141
Ik heb twee vragen:

Kun / moet je je voorlopige no-claim teruggave van je zorgverzekering ook ergens invullen?
Kun je je lenzen ergens aftrekken van de belasting?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 17:14:19 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47372271
Nee en ja.
(Zie ook topic nr 4 voor een uitgebreide toelichting.)
pi_47372282
Indien je erachter gekomen bent dat je bepaalde posten verkeerd hebt ingevuld in belastingaangiften van vóór 2006. Is dit nog te wijzigen, en zo ja hoe? Zou je dan een brief moet sturen waarbij je vermeldt welke posten verkeerd zijn ingevuld en hoe het werkelijk had moeten zijn?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 17:15:53 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47372316
Indien de aangifte nog niet definitief is vastgesteld kun je nog bezwaar maken op de opgelegde aanslag. Als je een definitieve aanslag hebt gekregen, kun je tot 6 weken na dagtekening bezwaar maken.
Zijn de 6 weken ook al verstreken kun je alleen schriftelijk verzoeken om een ambthalve correctie.
In alle gevallen: een brief sturen naar de inspecteur.
pi_47373101
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 17:14 schreef ManAtWork het volgende:
Nee en ja.
(Zie ook topic nr 4 voor een uitgebreide toelichting.)
Ik kom met 340 euro voor die lenzen nooit in aanmerking voor een teruggave volgens mij. Kan ik ook iets met mijn zorgverzekering? Ik betaal daar in 2006 voor:

87,30 euro Nominale premie
24,75 euro Premie aanvullende verzekering Totaal dus 112,05 euro per maand.

(ps Ik heb hier echt geen ervaring mee, alvast bedankt voor de hulp)
  zaterdag 17 maart 2007 @ 18:04:48 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47373889
Door de 340 euro voor de lenzen kun je ook nog een aftrek van 795 euro voor chronische ziekte opvoeren.
Daarnaast kun je de aanvullende premie (24,75 maal 12) invullen naast het standaard bedrag van 1.015.
(Zie ook topic nr. 4. Hierin staat een heel stuk over ziektekosten vermeld.)

(Misschien ook een optie om iemand te zoeken die vaker een aangifte heeft ingevuld?)
pi_47374791
In het vorige topic lees ik dit:
quote:
Verder is er nog een interessant aardigheidje als je meer dan 286 Euro aan de volgende onvergoede kosten hebt gemaakt:

* voorgeschreven medicijnen
* verzorging of verpleging
* hulpmiddelen (o.a. bril of contactlenzen)!!!
* aanpassingen aan een woning
* andere aanpassingen
* vervoer zieke of invalide
* dieet op doktersvoorschrift
* extra gezinshulp
* extra uitgaven voor kleding en beddengoed
Ik ben afgelopen jaar met de ambulance vervoerd na een ongeluk en kreeg daarvoor een rekening van 500 euro gepresenteerd van m'n verzekering. Die heb ik zelf moeten betalen, was niet vergoed. Kan ik dat dan aftrekken?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 18:59:40 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47375626
Ja. En direct even de extra aftrekpost van 795 euro voor chronische ziekte opvoeren.
pi_47378983
En het zakgeld wat ouders aan kinderen geven, kan je dat ook opvoeren als zijnde schenking en dus aftrekken?
pi_47379016
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 20:25 schreef HuHu het volgende:
En het zakgeld wat ouders aan kinderen geven, kan je dat ook opvoeren als zijnde schenking en dus aftrekken?
Schenkingen aftrekken?
pi_47379247
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 20:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Schenkingen aftrekken?
Geen idee... ik las iets dat ouders tot 4300 euro belastingvrij kunnen schenken. Is het dan zo dat alleen de kinderen er geen belasting over hoeven te betalen, of kunnen de ouders dat dan ook aftrekken, danwel voordeel uit halen?
  zaterdag 17 maart 2007 @ 20:34:12 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47379339
Het zijn geen giften, hoor. (Verhaal van klok en klepel?)
Nee, schenkingen zijn niet aftrekbaar.
pi_47396142
Mag ik jullie even lastigvallen met een vraagje?
Ik ben mijn zwager en zus even aan het helpen met het invullen van hun aangifte, en kom er niet helemaal uit. We hebben zelf geen recht op zorgtoeslag dus daar heb ik me nooit zo in verdiept, maar nu loop ik er toch tegenaan.

De situatie: zwager en zus zijn gehuwd. Zwager heeft een fulltime baan, zus werkt niet.
Brutoloon zwager: ca. 37.000 euro.
Ze ontvangen maandelijks 21 euro zorgtoeslag.

In het aangifteprogramma ga ik naar rekenhulp algemene uitgaven.
Bij standaardpremie geef ik 2 x 1.015 euro = 2.030 euro in.
Bij ontvangen zorgtoeslag geef ik 12 x 21 euro = 252 euro in.
Beiden zijn aanvullend verzekerd, de extra premie hiervoor bedraagt 475 euro, dit heb ik ingevuld.
De inkomsafhankelijke bijdrage is 1951 euro geweest, ook ingevuld.

Vaste aftrek arbeidsongeschiktheid: hier staat 795 euro per persoon.
En nu begin ik te twijfelen: mijn zus werkt niet, maar zou dat betekenen dat er hier toch een aftrekpost opgevoerd mag worden?
Met andere woorden: wordt het 1 x 795 euro of 2 x 795 euro?

Alvast bedankt voor het meedenken
  zondag 18 maart 2007 @ 13:52:11 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47396370
Voorwaarden voor vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid (volgens F1 in het aangifteprogramma)

Vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid
U kunt een vast bedrag van 795 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
- U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
- In 2005 of 2006 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.

Als u heel 2006 een fiscale partner had die ook aan deze voorwaarden voldeed, kunt u voor die partner ook een bedrag meetellen van 795.

Let op dat je dit niet verward met de aftrek wegens chronische ziekte.
pi_47396616
Hartstikke bedankt!
Ik was helemaal dat F1-scherm vergeten, stom he?
Beiden mankeren niks (alleen last van gat in hand, maar da's een ander verhaal ), dus de boodschap is duidelijk! Nogmaals bedankt voor je hulp!
  zondag 18 maart 2007 @ 14:22:55 #20
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47397376
Dit jaar moet ik voor het eerst aangifte omzetbelasting doen. Ik heb al gekeken hoe dat gaat, namelijk via de website (inloggen). Veel om in te vullen heb ik niet, ik heb een paar free lanceklussen gedaan naast een vaste baan.
Maar wat ik niet begrijp is, hoe vul ik deze inkomsten in op mijn Aangifte inkomstenbelasting? Vul ik dan het netto bedrag in? Dus minus die 19% BTW - die ga ik immers al afdragen.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:36:32 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47400260
De inkomsten van dit jaar (=2007) geef je niet aan in de aangifte van 2006 maar in de aangifte van 2007.
Ben je aangemerkt als ondernemer, dan moet je aangifte doen met het aangiftebiljet dat je ook via de website kunt downloaden (na inloggen zie je deze staan).
Ben je geen ondernemer, dan geef je de bedragen excl. BTW aan. Nogmaals, let op het juiste jaar!
  zondag 18 maart 2007 @ 15:40:35 #22
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47400436
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:36 schreef ManAtWork het volgende:
De inkomsten van dit jaar (=2007) geef je niet aan in de aangifte van 2006 maar in de aangifte van 2007.
Ben je aangemerkt als ondernemer, dan moet je aangifte doen met het aangiftebiljet dat je ook via de website kunt downloaden (na inloggen zie je deze staan).
Ben je geen ondernemer, dan geef je de bedragen excl. BTW aan. Nogmaals, let op het juiste jaar!
Het is geen biljet, ik kan het gewoon online invullen na ingelogd te zijn. Ik ben wel ondernemer volgens de BD, ik heb twee brieven ontvangen van de BD, namelijk eentje dat ik omzetbelasting aangifte moet doen en eentje waarin men vertelt dat ik aangifte inkomstenbelasting moet doen.
De inkomsten die ik als ondernemer heb genoten komen alle uit 2006.
Mijn vraag is dus, vul ik de inkomsten minus 19% ook nog eens in op mijn aangifte inkomstenbelasting?
Ik neem aan van wel, want ik zal toch ook inkomstenbelasting moeten betalen over het verdiende geld.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:42:53 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47400532
Als je ondernemer bent moet je inderdaad online aangifte doen.
Je moet dan de balans en de winst-en-verliesrekening volledig invullen. Op basis daarvan rolt de winst uit onderneming als belastbaar bedrag in de aangifte. En zoals gezegd: alle bedragen excl. BTW.
(Is ook logisch omdat je anders IB betaald over BTW. )
  zondag 18 maart 2007 @ 15:44:54 #24
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47400603
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:42 schreef ManAtWork het volgende:
Als je ondernemer bent moet je inderdaad online aangifte doen.
Je moet dan de balans en de winst-en-verliesrekening volledig invullen. Op basis daarvan rolt de winst uit onderneming als belastbaar bedrag in de aangifte. En zoals gezegd: alle bedragen excl. BTW.
(Is ook logisch omdat je anders IB betaald over BTW. )
Logisch. Maar dat belastbaar bedrag wat jij noemt, daar gaat mijn vraag dus om.
Neem ik dat bedrag dan mee in dat andere aangifteprogramma
  zondag 18 maart 2007 @ 15:47:39 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47400707
Nee, je vult maar één aangifte in. Het programma voor ondernemers. Dit is NIET hetzelfde als het programma dat de 'normale' particulier gebruikt. Je hoeft dus ook niets over te nemen naar een andere aangifte.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:50:08 #26
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47400800
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:47 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, je vult maar één aangifte in. Het programma voor ondernemers. Dit is NIET hetzelfde als het programma dat de 'normale' particulier gebruikt.
Ow...Dan snap ik niet waarom de BD me twee aparte brieven stuurt met daarin het verzoek om
1. Aangifte omzetsbelasting te doen via een inlogpagina
2. Aangifte inkomstenbelasting te doen via het te downloaden programma voor particulieren

De brief over aangifte inkomstenbelasting kreeg ik overigens veel later dan die andere brief.
Lekker duidelijk die gasten daar...Morgen maar eens bellen.
  zondag 18 maart 2007 @ 15:52:41 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47400885
Log eens in op de site van de belastingdienst. Daar staan de aangiften omzetbelasting. Als daar ook een aangifte inkomstenbelasting staat, moet je die gebruiken. Dat is de aangife IB voor ondernemers.
Staat die er niet bij dan ben je voor de IB waarschijnlijk niet aangemerkt als ondernemer en moet je de inkomsten (minus de kosten) aangeven als overige inkomsten in het 'normale' aangifteprogramma.
(En ook dan geldt: alles zonder BTW.)
  zondag 18 maart 2007 @ 15:58:19 #28
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47401077
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:52 schreef ManAtWork het volgende:
Log eens in op de site van de belastingdienst. Daar staan de aangiften omzetbelasting. Als daar ook een aangifte inkomstenbelasting staat, moet je die gebruiken. Dat is de aangife IB voor ondernemers.
Staat die er niet bij dan ben je voor de IB waarschijnlijk niet aangemerkt als ondernemer en moet je de inkomsten (minus de kosten) aangeven als overige inkomsten in het 'normale' aangifteprogramma.
(En ook dan geldt: alles zonder BTW.)
Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.
Ik vraag me wel af of ik wel goed ben aangemerkt. Ik werkte in 2006 namelijk ook nog in vast dienstverband fulltime. En dat is dit jaar ook gewoon zo. Ben dus niet 100% een ondernemer. Eerder voor 10-20%.
En ik weet niet eens of ik er dit jaar wel zoveel bij ga werken.
pi_47401573
quote:
Op zondag 18 maart 2007 15:58 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.
Ik vraag me wel af of ik wel goed ben aangemerkt. Ik werkte in 2006 namelijk ook nog in vast dienstverband fulltime. En dat is dit jaar ook gewoon zo. Ben dus niet 100% een ondernemer. Eerder voor 10-20%.
En ik weet niet eens of ik er dit jaar wel zoveel bij ga werken.
Heb je al een VAR aangevraagd?
  zondag 18 maart 2007 @ 16:35:17 #30
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47402934
quote:
Op zondag 18 maart 2007 16:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Heb je al een VAR aangevraagd?
Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.
  zondag 18 maart 2007 @ 17:27:40 #31
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_47404908
Vraagje, ik heb zojuist het aangifteprogramma ingevuld, en daaruit blijkt dat ik nog 461 verschuldigd ben aan de Belastingdienst.. hoe kan dit . Ik ben het hele jaar door bij dezelfde werkgever in dienst geweest!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_47405047
Rare vraag wellicht, ik had dus een digid code aanvraag, krijg brief binnen, en die gooit mijn moeder per ongeluk weg... Nu staat er op de site dat ik gewoon (zolang die niet geactiveerd is) een nieuwe aan kan vragen, maar als ik dat doe zegt de site dat ik de code moet activeren Iemand enig idee dan hoe ik toch een nieuwe ID kan aanvragen ?
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
pi_47405795
quote:
Op zondag 18 maart 2007 16:35 schreef Aventura het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.
Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.
quote:
Op zondag 18 maart 2007 17:27 schreef Debsterr het volgende:
Vraagje, ik heb zojuist het aangifteprogramma ingevuld, en daaruit blijkt dat ik nog 461 verschuldigd ben aan de Belastingdienst.. hoe kan dit . Ik ben het hele jaar door bij dezelfde werkgever in dienst geweest!
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
quote:
Op zondag 18 maart 2007 17:31 schreef febster het volgende:
Rare vraag wellicht, ik had dus een digid code aanvraag, krijg brief binnen, en die gooit mijn moeder per ongeluk weg... Nu staat er op de site dat ik gewoon (zolang die niet geactiveerd is) een nieuwe aan kan vragen, maar als ik dat doe zegt de site dat ik de code moet activeren Iemand enig idee dan hoe ik toch een nieuwe ID kan aanvragen ?
Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.
pi_47406024
quote:
Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.
[..]

Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
[..]

Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.
Fijn, die code liep 30 maart af , dan wordt het dus handmatig aangifte doen
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
  zondag 18 maart 2007 @ 18:03:08 #35
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_47406049
quote:
Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:

Ik heb alle gegevens al 4 x gecheckt.. ik heb ook via www.tbiljetje.nl de gegevens ingevuld, en dan kom ik op een iets hoger bedrag uit wat ik terug moet betalen. En ij het Postbank krantje stond ook een rekentabel voor wat je terugkrijgt, maar daar hebben ze het over "reisaftrek". Wat houdt dat begrip precies in?

Maar hoe kan het eigenlijk dat er te weinig loonheffing ingehouden wordt?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  zondag 18 maart 2007 @ 18:43:35 #36
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_47407441
Jongens ik heb de aangifte elektronisch ingevuld volgens mijn jaaropgave.
Verder geen bijzondere dingen.

Nu krijg ik een behoorlijk bedrag terug.

Zitten hier nog haken en ogen aan?
Ik bedoel je jaaropgave is toch kloppend lijkt me!
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
  zondag 18 maart 2007 @ 19:42:22 #37
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47409654
We kunnen geen uitspraken doen over de individuele loonverwerking (lees: ingehouden loonheffingen e.d.) of uitkomsten van het programma zonder de beschikking te hebben over meerdere gegevens.
Alles wat er dan gezegd kan worden is een gok.
pi_47425870
Ik kreeg afgelopen week een brief van de BD waarin stond dat de door mij aangevraagde uitstel van aangifte IB 2006 is verleend en dat ik nu tot 1 september 2007 de tijd heb. Ik heb dit echter helemaal niet verzocht, en de aangifte is zelfs al gedaan!
Foutje van de BD? Wie zal het zeggen, vandaag zijn ze niet te bereiken ivm stakingen.
pi_47429969
zucht...heb alweer wat aangiftes ingevuld en verstuurd, nu die van mezelf nog.

de volgende vraag:
Ik ben in 2006 een aantal keren naar chiropractor geweest in Utrecht, ik woonde toen nog in Breda. Kan ik de reiskosten (0,19 cent per km) aftrekken? Kanttekening is dat ik in Utrecht werkte en reiskostenvergoeding van mijn werkgever kreeg.

Nog een extra vraag, al eerder gevraagd maar wat extra inzichten gekregen:
Mijn vader heeft in 2006 in het ziekenhuis gelegen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders. Bij reiskosten ziekenbezoek staat dat ik een gezamelijke huishouding met mijn vader moest hebben. Hoe bekijkt de belastingdienst dit? Is het net zo streng als dit is bij bijvoorbeeld de SVB? Ik betaalde bijvoorbeeld kostgeld wat gezamelijke huishouding al kan uitsluiten. Ik vermoed dat ik geen gezamelijke huishouding voerde met mijn vader volgens de belastingdienst..maar je weet maar nooit.
  maandag 19 maart 2007 @ 12:30:40 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47430448
quote:
Op maandag 19 maart 2007 12:15 schreef exode het volgende:
zucht...heb alweer wat aangiftes ingevuld en verstuurd, nu die van mezelf nog.

de volgende vraag:
Ik ben in 2006 een aantal keren naar chiropractor geweest in Utrecht, ik woonde toen nog in Breda. Kan ik de reiskosten (0,19 cent per km) aftrekken? Kanttekening is dat ik in Utrecht werkte en reiskostenvergoeding van mijn werkgever kreeg.
Je kunt de extra gemaakte kilometers opvoeren. Stel: ww is 50 kilometer maar omdat je van een kleine omweg maakt naar de chiropractor is het 55 km, dan drukken er 5 km op jou. De andere 50 km krijg je immers al vergoed als ww-km's.
quote:
Nog een extra vraag, al eerder gevraagd maar wat extra inzichten gekregen:
Mijn vader heeft in 2006 in het ziekenhuis gelegen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders. Bij reiskosten ziekenbezoek staat dat ik een gezamelijke huishouding met mijn vader moest hebben. Hoe bekijkt de belastingdienst dit? Is het net zo streng als dit is bij bijvoorbeeld de SVB? Ik betaalde bijvoorbeeld kostgeld wat gezamelijke huishouding al kan uitsluiten. Ik vermoed dat ik geen gezamelijke huishouding voerde met mijn vader volgens de belastingdienst..maar je weet maar nooit.
Als jij thuis woonde voerde jij een huishouden met je ouders. Dus kun je de kosten imo gewoon opvoeren. (Mits de kosten al niet bij een ander zijn opgevoerd, uiteraard.)
pi_47430563
duidelijk manatwork, dank

wel een aanvullende vraag...
Ik kreeg maar 40 km vergoed van mijn werkgever. Utrecht Breda is echter 60 km, kan ik dan dus 20 km opvoeren?
  maandag 19 maart 2007 @ 12:44:40 #42
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47430904
Hmmm, eerlijk zou (imo) zijn als je uitgaat van het verschil met 60 km. Of je nu wel of niet naar de chiro moet, de 60 km maak je toch.
Maar ja, het is een aangifte en er zou iets voor te zeggen kunnen zijn om van het verschil met 40 km uit te gaan,...
  maandag 19 maart 2007 @ 12:46:57 #43
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47430962
quote:
Op maandag 19 maart 2007 09:52 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik kreeg afgelopen week een brief van de BD waarin stond dat de door mij aangevraagde uitstel van aangifte IB 2006 is verleend en dat ik nu tot 1 september 2007 de tijd heb. Ik heb dit echter helemaal niet verzocht, en de aangifte is zelfs al gedaan!
Foutje van de BD? Wie zal het zeggen, vandaag zijn ze niet te bereiken ivm stakingen.
Bij mij zeggen ze dat ik Zorgtoeslag heb ontvangen in 2006. Nou, dan had ik dat wel geweten hoor
Echt rare slordigheden zijn dit.
pi_47440996
Ik ontving in 2006 geen prestatiebeurs meer, maar ontving wel een lening van de IBgroep. Het hele jaar heb ik collegegeld betaald. Kan ik nu al het door mij betaalde collegegeld opgeven als aftrekpost?

Ik vind het overigens enorm frustrerend om de boel in te moeten vullen terwijl ik er eigenlijk niets van snap. Ik heb het idee dat er allerlei "voordeeltjes" zijn, die de normale mens gewoon niet kent. Het hele verhaal over brillen/lenzen bijvoorbeeld - had ik dat eerder geweten, dan had ik gewoon een duurdere bril gekocht dit jaar, en was ik uiteindelijk voordeliger uit geweest omdat ik opeens chronisch ziek blijk te zijn
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_47441142
Dat komt omdat de gewone burger zich er niet voldoende in verdiept of wil verdiepen. Dat komt aan de ene kant doordat het soms niet helemaal duidelijk is (maar als je doorzoekt wel) of door topics als deze.
  maandag 19 maart 2007 @ 17:13:17 #46
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47441254
Ja, dat chronisch ziek snap ik ook niet.
Ik heb hypertensie (=hoge bloeddruk), waarvoor ik medicatie krijg. Die aandoening zit in de familie, ik heb het niet omdat ik bv. dik ben (ik heb een normaal gewicht) of niet beweeg.
Ik slik daarnaast prijzige Omega-3 capsulers, op aanraden van mijn internist. Die worden niet vergoed. Ook heb ik een bloeddrukmeter aangeschaft, en ik heb nu ook fysiotherapie (moet ik zelf betalen-heb slechts een basispakket)omdat ik meer ben gaan sporten.
Wat betekent dit voor mijn aftrekposten?
  maandag 19 maart 2007 @ 17:18:11 #47
171948 koekeloer
Xavieriaantje zo grijs en goed
pi_47441468
Ik ben nogal een chaoot en hou nooit mijn papieren etcetera goed bij. Wat voor mij wel vaker goed is uitgevallen is het volgende: Je geeft gewoon willekeurige hoge bedragen op, zoadat je lekker veel terug krijgt. Dat zet je appart en daar kom je verder niet aan.
Daarna gaan ze de boel controleren en komen ze erachter dat niet alle bedragen kloppen en moet je een deel terug betalen. Op die manier rekent alsnog de belastingdienst de hele ratteplan voor je uit en hoef je zelf niet zo moeilijk te doen. Heb ik toch een hoger bedrag aan overgehouden dan ik in eerste instantie had verwacht.
c'est le ton qui fait la musique
  maandag 19 maart 2007 @ 17:20:23 #48
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47441569
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef koekeloer het volgende:
Ik ben nogal een chaoot en hou nooit mijn papieren etcetera goed bij. Wat voor mij wel vaker goed is uitgevallen is het volgende: Je geeft gewoon willekeurige hoge bedragen op, zoadat je lekker veel terug krijgt. Dat zet je appart en daar kom je verder niet aan.
Daarna gaan ze de boel controleren en komen ze erachter dat niet alle bedragen kloppen en moet je een deel terug betalen. Op die manier rekent alsnog de belastingdienst de hele ratteplan voor je uit en hoef je zelf niet zo moeilijk te doen. Heb ik toch een hoger bedrag aan overgehouden dan ik in eerste instantie had verwacht.
Lijkt me een slecht plan. Als je dit alle keren doet, dan kunnen ze je beschuldigen van opzet en daar kunnen boetes aan verbonden zijn...
  maandag 19 maart 2007 @ 17:31:26 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47441955
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:13 schreef Aventura het volgende:
Ja, dat chronisch ziek snap ik ook niet.
Ik heb hypertensie (=hoge bloeddruk), waarvoor ik medicatie krijg. Die aandoening zit in de familie, ik heb het niet omdat ik bv. dik ben (ik heb een normaal gewicht) of niet beweeg.
Ik slik daarnaast prijzige Omega-3 capsulers, op aanraden van mijn internist. Die worden niet vergoed. Ook heb ik een bloeddrukmeter aangeschaft, en ik heb nu ook fysiotherapie (moet ik zelf betalen-heb slechts een basispakket)omdat ik meer ben gaan sporten.
Wat betekent dit voor mijn aftrekposten?
De niet vergoede kosten zijn aftrekbaar. De Omega-3 capsules als voorgeschreven medicijnen, de bloeddrukmeter durf ik wel op te voeren als hulpmiddel en de fysiotherapie is ook geen probleem.
Afhankelijk van de hoogte van de specificieke ziektekosten, kun je nog in aanmerking komen voor een extra aftrek. Vul de rekenhulp gewoon in (hebben ze niet voor niks bedacht) en je ziet dan of er recht op aftrek bestaat.
  maandag 19 maart 2007 @ 17:32:36 #50
171948 koekeloer
Xavieriaantje zo grijs en goed
pi_47441983
Ik snap sowieso niet waarom de belastingdienst het niet voor iedereen uitrekend. Als ze achteraf kunnen nagaan of je wel een goede opgaaf van belasting hebt gedaan, dan kun ze dat toch ook op voorhand?
c'est le ton qui fait la musique
  maandag 19 maart 2007 @ 17:33:09 #51
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47442007
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef koekeloer het volgende:
Dit is zo'n advies waarbij je grote uitroeptekens en de waarschuwing 'Don't try this at home' bij moet zetten. Je bent je duidelijk niet bewust van de mogelijke consequenties (rente, boetes enz.).
Maar goed, gebruik op eigen risico.
  maandag 19 maart 2007 @ 17:36:24 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47442112
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:06 schreef imago het volgende:
Ik ontving in 2006 geen prestatiebeurs meer, maar ontving wel een lening van de IBgroep. Het hele jaar heb ik collegegeld betaald. Kan ik nu al het door mij betaalde collegegeld opgeven als aftrekpost?

Ik vind het overigens enorm frustrerend om de boel in te moeten vullen terwijl ik er eigenlijk niets van snap. Ik heb het idee dat er allerlei "voordeeltjes" zijn, die de normale mens gewoon niet kent. Het hele verhaal over brillen/lenzen bijvoorbeeld - had ik dat eerder geweten, dan had ik gewoon een duurdere bril gekocht dit jaar, en was ik uiteindelijk voordeliger uit geweest omdat ik opeens chronisch ziek blijk te zijn
Soms levert een kleine investering in een specialist/deskundige, voordeeltjes op die opwegen tegen de kosten. Maar helaas nemen de meeste mensen genoegen met het 'standaard invulwerk' (lees: JOG en rente eigen woning) en laten soms een aantal euro's liggen.
  maandag 19 maart 2007 @ 17:38:07 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47442177
quote:
Op maandag 19 maart 2007 17:32 schreef koekeloer het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom de belastingdienst het niet voor iedereen uitrekend. Als ze achteraf kunnen nagaan of je wel een goede opgaaf van belasting hebt gedaan, dan kun ze dat toch ook op voorhand?
Als jij al geen zicht hebt op je chaotische administratie, hoe moet de belastingdienst dat dan hebben?
pi_47443332
ik ben bezig om mijn belastingaangifte in te vullen als ondernemer. Het betreft een VOF waarvan ik 50% eigenaar ben. De balans heb ik ingevuld, die lijkt te kloppen. Ik kom nu bij de 'Specificatie VOF/maatschap', waar een aantal dingen gevraagd worden waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet

Volgens mij is deze pagina bedoeld om de verdeling tussen mij en mijn compagnon vast te stellen. Nu hebben ze het over het kapitaal aandeel en het winstaandeel. Het winstaandeel is makkelijk (vergoeding arbeid, overige vergoedingen, verdeling restant winst), maar ik heb wat meer problemen met het kapitaal aandeel.

Wat vul ik in bij Kapitaal aandeel volgens contract en Kapitaal aandeel begin boekjaar? Is dit 50% van het kapitaal aan het einde respectievelijk het begin van het boekjaar? Of wordt hier iets anders bedoeld? Om het extra ingewikkeld te maken is de verdeling dit jaar niet 50% (eerder 65 / 35), maar dat wordt al in het winstaandeel verrekend. Moet dat in het kapitaal aandeel dan ook nog gebeuren?

Is het kapitaal aandeel overigens hetzelfde als het Ondernemingsvermogen (bij de Passiva)?

[ Bericht 100% gewijzigd door Xcalibur op 19-03-2007 18:17:06 ]
  maandag 19 maart 2007 @ 18:26:12 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47443844
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:11 schreef Xcalibur het volgende:
ik ben bezig om mijn belastingaangifte in te vullen als ondernemer. Het betreft een VOF waarvan ik 50% eigenaar ben. De balans heb ik ingevuld, die lijkt te kloppen. Ik kom nu bij de 'Specificatie VOF/maatschap', waar een aantal dingen gevraagd worden waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet

Volgens mij is deze pagina bedoeld om de verdeling tussen mij en mijn compagnon vast te stellen. Nu hebben ze het over het kapitaal aandeel en het winstaandeel. Het winstaandeel is makkelijk (vergoeding arbeid, overige vergoedingen, verdeling restant winst), maar ik heb wat meer problemen met het kapitaal aandeel.

Wat vul ik in bij Kapitaal aandeel volgens contract en Kapitaal aandeel begin boekjaar? Is dit 50% van het kapitaal aan het einde respectievelijk het begin van het boekjaar? Of wordt hier iets anders bedoeld? Om het extra ingewikkeld te maken is de verdeling dit jaar niet 50% (eerder 65 / 35), maar dat wordt al in het winstaandeel verrekend. Moet dat in het kapitaal aandeel dan ook nog gebeuren?

Is het kapitaal aandeel overigens hetzelfde als het Ondernemingsvermogen (bij de Passiva)?
Daar moet je dus op uitkomen.
Het rekensommetje dat je kwijt moet is:
'Saldo kapitaal begin van het jaar' + 'Winstaandeel lopend jaar' - 'Opnames/stortingen boekjaar' = 'Saldo kapitaal eind van het jaar'.
Omdat je een 50/50 vof hebt maar de winst dit jaar anders hebt verdeeld, zul je iets moeten doen met 'vergoeding voor arbeid' of 'overige vergoedingen' omdat het programma uitgaat van de verdeling (50/50) die je hebt aangegeven.
pi_47443902
Ik heb in 2006 een nabetaling gekregen van een ziektewetuitkering uit 2005, maar ik heb daar geen jaaropgaaf of iets van gekregen. Wat moet ik daar mee?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_47444026
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:26 schreef ManAtWork het volgende:
Omdat je een 50/50 vof hebt maar de winst dit jaar anders hebt verdeeld, zul je iets moeten doen met 'vergoeding voor arbeid' of 'overige vergoedingen' omdat het programma uitgaat van de verdeling (50/50) die je hebt aangegeven.
In de vergoeding arbeid / overige vergoedingen / verdeling restant winst wordt al rekening gehouden met de verschoven verhouding zeg maar. Moet dit dan ook nog een keer extra in het kapitaal aandeel, of is dat gewoon 50/50?

Ik ga even naar je rekensommetje kijken
pi_47444883
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:32 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

In de vergoeding arbeid / overige vergoedingen / verdeling restant winst wordt al rekening gehouden met de verschoven verhouding zeg maar. Moet dit dan ook nog een keer extra in het kapitaal aandeel, of is dat gewoon 50/50?

Ik ga even naar je rekensommetje kijken
Nee, je neemt je beginkapitaal, daar komt jouw aandeel in de winst bij, en gaan de privé-opnamen vanaf. Dan hou je je kapitaal einde jaar over.

Maar als je dit soort dingen niet weet is het misschien een heel goed idee om het te laten invullen door iemand die er wat meer verstand van heeft.
(en dat bedoel ik niet rot, maar ik denk dat je zo een hoop laat liggen aan bv. startersaftrek, oudedagsreserve etc.)
pi_47445819
ik laat m'n boekhouder d'r nog wel even naar kijken voor de zekerheid
die doet in principe alleen de eindejaarsverwerking, en houdt tussendoor de boel een beetje in de gaten... ik wil m'n aangifte eigenlijk wel zelf doen, omdat ik vind dat het nooit zo ingewikkeld kan zijn, maar ik verkijk me d'r altijd op
pi_47446439
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:21 schreef Xcalibur het volgende:
ik laat m'n boekhouder d'r nog wel even naar kijken voor de zekerheid
die doet in principe alleen de eindejaarsverwerking, en houdt tussendoor de boel een beetje in de gaten... ik wil m'n aangifte eigenlijk wel zelf doen, omdat ik vind dat het nooit zo ingewikkeld kan zijn, maar ik verkijk me d'r altijd op
O-biljetjes zijn heus niet de meest eenvoudige aangiften hoor, dat is geen schande als je daar niet zelf uitomt!
pi_47464005
Hallo

Ook ik ben bezig met de belastingaangifte 2006...

Nu is nog niet alles helemaal duidelijk...
Ik heb in 2006 een huis gekocht en daar komen nogal wat kosten bij kijken die gedeeltelijk weer afgetrokken kunnen worden.
Over de meeste kosten ben ik zeker of het wel of niet mag, maar bij de volgende kosten twijfel ik nog een beetje...

- Honorarium akte van levering, kadastraal recht levering belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte"? Want in dat geval mag het niet worden afgetrokken...

- Honorarium hypotheekakte, kadastraal recht hypotheek belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte"? Dit mag dan dus wel worden afgetrokken...

Tot slot wordt er in de nota van de notaris nog vermeld:
- storting AON Warranty Group, 2 verschillende bedragen...
Mag dit wel/niet afgetrokken worden?

Wellicht simpele vragen, met simpele antwoorden, maar ik wil het wel zeker weten!!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:33:37 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47464314
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:23 schreef OA het volgende:
Hallo

Ook ik ben bezig met de belastingaangifte 2006...

Nu is nog niet alles helemaal duidelijk...
Ik heb in 2006 een huis gekocht en daar komen nogal wat kosten bij kijken die gedeeltelijk weer afgetrokken kunnen worden.
Over de meeste kosten ben ik zeker of het wel of niet mag, maar bij de volgende kosten twijfel ik nog een beetje...

- Honorarium akte van levering, kadastraal recht levering belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte"? Want in dat geval mag het niet worden afgetrokken...
(M.a.w. deze kosten zijn niet aftrekbaar.)
quote:
- Honorarium hypotheekakte, kadastraal recht hypotheek belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte"? Dit mag dan dus wel worden afgetrokken...
(M.a.w. deze kosten zijn wel aftrekbaar.)
quote:
Tot slot wordt er in de nota van de notaris nog vermeld:
- storting AON Warranty Group, 2 verschillende bedragen...
Mag dit wel/niet afgetrokken worden?
Waarschijnlijk niet. AON is een dienstverlener op het gebied van verzekeringen (kort gezegd). Mogelijk moet je even nagaan wat je daar verzekerd hebt.
quote:
Wellicht simpele vragen, met simpele antwoorden, maar ik wil het wel zeker weten!!
Alle antwoorden zijn onder voorbehoud van zet- en typefouten.
pi_47464476
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

(M.a.w. deze kosten zijn niet aftrekbaar.)
[..]

(M.a.w. deze kosten zijn wel aftrekbaar.)
[..]
Bedankt!
Een vriend van mij heeft hier vorig jaar wat "fouten" mee gemaakt, al dan niet met opzet, en hij mocht veel terug betalen... Dat wil ik dus voorkomen!
quote:
Waarschijnlijk niet. AON is een dienstverlener op het gebied van verzekeringen (kort gezegd). Mogelijk moet je even nagaan wat je daar verzekerd hebt.
[..]
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan...
Ga het maar eens uitzoeken!
quote:
Alle antwoorden zijn onder voorbehoud van zet- en typefouten.
pi_47464738
Er schiet mij ineens nog een vraag te binnen!.

Mijn vriendin en ik hebben een samenleveingscontract va 01-10-06.
We wonen samen va september 2006, maar we hebben het huis gekocht op 30-06-06.

Voldoen we nu op enige wijze aan de eisen voor fiscaal partnerschap? Volgens mij niet...
In dat geval doen we beide apart aangifte.
Ik heb nu alle kosten en gegevens m.b.t. het huis ingevuld.
Moet zij dat dan ook nog eens doen?
Zo nee, moet ze dan überhaupt wel iets aangeven over het huis?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:53:20 #65
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_47464891
Ik heb nu een maandje geleden alles ingevuld in het programma en ik zal jullie niet lastigvallen met vragen over wanneer ik mijn geld krijg maar ik heb nergens mijn rekeningnummer in kunnen vullen... Is dat bekend bij de belastingdienst of krijg ik straks een voorlopige opgave en moet ik dat daarop invullen?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:53:47 #66
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47464904
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:47 schreef OA het volgende:
Er schiet mij ineens nog een vraag te binnen!.

Mijn vriendin en ik hebben een samenleveingscontract va 01-10-06.
We wonen samen va september 2006, maar we hebben het huis gekocht op 30-06-06.

Voldoen we nu op enige wijze aan de eisen voor fiscaal partnerschap? Volgens mij niet...
In dat geval doen we beide apart aangifte.
Ik heb nu alle kosten en gegevens m.b.t. het huis ingevuld.
Moet zij dat dan ook nog eens doen?
Zo nee, moet ze dan überhaupt wel iets aangeven over het huis?
Aai,... formeel kun je niet opteren voor fiscaal partner en zul je dus het eigen woningdeel moeten verdelen over twee aangiften en wel naar rato waarin jullie eigenaar zijn van het huis. Tenzij het huis volledig op jouw naam staat (en je dus de 100% aftrek mag gebruiken) zul je nog even moeten rekenen.
(Ik weet niet of jullie hiervoor (beide) een eigen woning hadden die is verkocht, maar dan zou ik nog even goed opletten met de bijleenregeling.)
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:56:33 #67
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47464983
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef LaZZ_NL het volgende:
Ik heb nu een maandje geleden alles ingevuld in het programma en ik zal jullie niet lastigvallen met vragen over wanneer ik mijn geld krijg maar ik heb nergens mijn rekeningnummer in kunnen vullen... Is dat bekend bij de belastingdienst of krijg ik straks een voorlopige opgave en moet ik dat daarop invullen?
Kijk op het uitgereikte aangiftebiljet. Daar staat een rekeningnummer vermeld. En ander kun je op de eerste pagina van het aangifteprogramma aangeven dat het juiste rekeningnummer niet bekend is, zodat je het juiste nummer kunt invullen.
pi_47465029
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Aai,... formeel kun je niet opteren voor fiscaal partner en zul je dus het eigen woningdeel moeten verdelen over twee aangiften en wel naar rato waarin jullie eigenaar zijn van het huis. Tenzij het huis volledig op jouw naam staat (en je dus de 100% aftrek mag gebruiken) zul je nog even moeten rekenen.
(Ik weet niet of jullie hiervoor (beide) een eigen woning hadden die is verkocht, maar dan zou ik nog even goed opletten met de bijleenregeling.)
We woonden hiervoor allebei nog thuis, dus gelukkig geen gedoe met een bijleenregeling.
Het huis staat op beide namen. Ik neem aan dat dan alles 50/50 verdeeld kan worden?!
Dus alle bedragen (waarde huis, WOZ waarde, aftrekposten, ed) moeten dan gehalveerd worden??

Edit: waarde huis en WOZ-waarde lijkt me niet trouwens, maar wel het hypotheekbedrag en alle kosten...
pi_47465035
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef LaZZ_NL het volgende:
Je bedoelt natuurlijk dat je niet gevonden hebt waar je het in kan vullen, want het kan wel degelijk
Heb je vorig jaar ook aangifte gedaan en geld terug gekregen? Zo ja, dan is het rekeningnummer bekend.

Edit: wat een snel-typende MaW zegt
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:59:49 #70
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47465081
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:57 schreef OA het volgende:

[..]

We woonden hiervoor allebei nog thuis, dus gelukkig geen gedoe met een bijleenregeling.
Het huis staat op beide namen. Ik neem aan dat dan alles 50/50 verdeeld kan worden?!
Dus alle bedragen (waarde huis, WOZ waarde, aftrekposten, ed) moeten dan gehalveerd worden??
Als jullie volgens de koopovereenkomst 50/50 eigenaar zijn wel.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:01:30 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47465138
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:58 schreef DonJames het volgende:
Sorry DJ, ik zal overschakelen in de slowchat-modus.
pi_47465146
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als jullie volgens de koopovereenkomst 50/50 eigenaar zijn wel.
Ik had nog een edit gedaan...
quote:
Edit: waarde huis en WOZ-waarde lijkt me niet trouwens, maar wel het hypotheekbedrag en alle kosten...
Klopt dat?
De waarde helveert tenslotte niet als je beide eigenaar bent...
Of moet je toch de helft invullen?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:04:29 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47465223
Sorry, ik zal de volgende keer niet zo snel reageren.

OT: je geeft bij de eigen woning aan dat je 50% eigenaar bent van de woning. Dan rekent het programma 50% van de eigenwoningforfait. De WOZ waarde vul je dan wel gewoon in voor 100%
pi_47465324
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:01 schreef OA het volgende:

[..]

Ik had nog een edit gedaan...
[..]

Klopt dat?
De waarde helveert tenslotte niet als je beide eigenaar bent...
Of moet je toch de helft invullen?
Let wel op het volgende: Het moet wel aannemelijk zijn dat ieder de helft van de hypotheeklast kan opbrengen. Als je een hypotheek hebt van (zeg) 500.000 euro, en jouw vriendin studeert of heeft geen inkomen, kan dit nooit aannemelijk worden gemaakt. Jij betaald de volle hypotheeklast dan, maar omdat slechts de helft van het huis op jouw naam staat is ook maar de helft door jou aftrekbaar. De aftrek bij je vriendin kan dan geweigerd worden.
Overigens krijg je deze problemen niet als er gekozen is voor fiscaal partnerschap.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:11:25 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47465410
Hij mag dit jaar niet kiezen voor fiscaal partnerschap. Volgend jaar heeft ie dat probleem niet meer.
pi_47465481
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

Let wel op het volgende: Het moet wel aannemelijk zijn dat ieder de helft van de hypotheeklast kan opbrengen. Als je een hypotheek hebt van (zeg) 500.000 euro, en jouw vriendin studeert of heeft geen inkomen, kan dit nooit aannemelijk worden gemaakt. Jij betaald de volle hypotheeklast dan, maar omdat slechts de helft van het huis op jouw naam staat is ook maar de helft door jou aftrekbaar. De aftrek bij je vriendin kan dan geweigerd worden.
Overigens krijg je deze problemen niet als er gekozen is voor fiscaal partnerschap.
De hypotheek is berekend op basis van beide salarissen en staat op beide namen.
Het huis staat ook op beide namen.
Inmiddels hebben we wel gekozen voor een fiscaal partnerschap, maar ten tijde van het afsluiten van de hypotheek nog niet...
Dus, wij voeren beide overal de helft van op.
pi_47465509
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:04 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, ik zal de volgende keer niet zo snel reageren.

OT: je geeft bij de eigen woning aan dat je 50% eigenaar bent van de woning. Dan rekent het programma 50% van de eigenwoningforfait. De WOZ waarde vul je dan wel gewoon in voor 100%
En alle kosten dus ook voor 50% bij beide opvoeren neem ik aan!
pi_47466368
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:14 schreef OA het volgende:

[..]

De hypotheek is berekend op basis van beide salarissen en staat op beide namen.
Het huis staat ook op beide namen.
Inmiddels hebben we wel gekozen voor een fiscaal partnerschap, maar ten tijde van het afsluiten van de hypotheek nog niet...
Dus, wij voeren beide overal de helft van op.
Okee, dan gaat het goed. En inderdaad, allebei de helft van de kosten opvoeren.
pi_47467241
MAW & DonJames: bedankt voor de antwoorden!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 15:24:30 #80
163862 LaZZ_NL
Marbella!!
pi_47474031
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je bedoelt natuurlijk dat je niet gevonden hebt waar je het in kan vullen, want het kan wel degelijk
Heb je vorig jaar ook aangifte gedaan en geld terug gekregen? Zo ja, dan is het rekeningnummer bekend.

Ik heb het gevonden.. Ik had me al helemaal suf gezocht maar blijkbaar toch niet goed gekeken..
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:12:34 #81
3185 Adelante
To let it go now
pi_47480252
Zo, ook maar eens alles bij elkaar gezocht en digitaal aangifte gedaan.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_47480485
In hoeverre is het mogelijk de premies betaald voor volksverzekeringen terug te krijgen als:
je student bent,
het bedrag van de premie onder de 1000 euro ligt,
je niet maximaal hebt bijverdiend,
je niet aan een van de voorwaarden als gedetacheerd zijn, in het buitenland hebben gewerkt, etc. voldoet,
maar het betaalde bedrag (premie) toch een aanzienlijk percentage van je bijverdiensten is?

Alvast bedankt.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:26:32 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47480682
Vul het aangifteprogramma in en je ziet het antwoord op je vraag.
pi_47480775
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 18:26 schreef ManAtWork het volgende:
Vul het aangifteprogramma in en je ziet het antwoord op je vraag.
Dat heb ik al gedaan en toch vroeg ik het me nog af.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:34:50 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47480977
Als er meer inkomstenbelasting/premie volksverzekering op je loon in ingehouden dan je op basis van je aangifte verschuldigd bent, krijg je het verschil terug. It's so simple.
pi_47481000
Moet het ook nog doen, gezeik met die stink Digid .
Secrets never die. Only people.
pi_47481364
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 18:34 schreef ManAtWork het volgende:
Als er meer inkomstenbelasting/premie volksverzekering op je loon in ingehouden dan je op basis van je aangifte verschuldigd bent, krijg je het verschil terug. It's so simple.
Helemaal waar, maar ik vind het hoe dan ook een gigantisch bedrag in verhouding met mijn bijverdiensten.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 20:45:23 #88
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_47486633
Ik ben bezig met de aangifte en nou vraag ik me het volgende af:

Wij hebben een hypotheek met levensverzekering. Kan ik naast de rente van de hypotheek ook de pemie voor de levensverzekering aftrekken?
So Long and Thanks for All the Fish
pi_47487086
Ik zie op mijn jaaropgave "Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet". Kan ik dat terugkrijgen?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:04:25 #90
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47487512
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:45 schreef zeeuwse het volgende:
Ik ben bezig met de aangifte en nou vraag ik me het volgende af:

Wij hebben een hypotheek met levensverzekering. Kan ik naast de rente van de hypotheek ook de pemie voor de levensverzekering aftrekken?
Nee, helaas.
pi_47487518
Wanneer storten onze vrienden het bedrag terug?
Ik meen me te herinneren dat he vorig jaar rond maart was?

Toen had ik ook in januari ingestuurd
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:06:01 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47487569
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:55 schreef Kjew het volgende:
Ik zie op mijn jaaropgave "Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet". Kan ik dat terugkrijgen?
Zie deel 4 van het topic. Hierin staat een heel uitgebreide toelichting voor ziektekosten en de ZVW.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:07:06 #93
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_47487621
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:04 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, helaas.
Jammer.
Bedankt!
So Long and Thanks for All the Fish
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:07:16 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47487632
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:04 schreef FortunaHome het volgende:
Wanneer storten onze vrienden het bedrag terug?
Ik meen me te herinneren dat he vorig jaar rond maart was?

Toen had ik ook in januari ingestuurd
Very FAQ. Ook very vaak beantwoord.
pi_47487925
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zie deel 4 van het topic. Hierin staat een heel uitgebreide toelichting voor ziektekosten en de ZVW.
Heb m al verstuurd en heb verder niks gedaan met dit. Cool dat je ook daadwerkelijk overal antwoord op geeft!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 21:16:38 #96
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47488024
Je kunt nog kijken of het alsnog invullen van deze posten zorgt voor een wijziging (=teruggave). Je kunt de aangifte dan opnieuw indienen. Maar het is aan jou om te kijken of het de moeite waard is.
pi_47489202
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Very FAQ. Ook very vaak beantwoord.
Je kunt toch ook gewoon antwoord geven of niet?
Ik spit verdomme het hele vorige topic door en een antwoord ho maar
pi_47490931
Hallo, ben ik weer!
Toch nog even een vraag...
Ik heb een voorlopige teruggave gehad in 2006... de brief was specifiek aan mij gericht... in elk geval niet aan m'n vriendin...
Ik neem aan dat we wel beide de helft moeten opgeven?
Graag een helpende hand!!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 22:42:39 #99
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47492313
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:42 schreef FortunaHome het volgende:

[..]

Je kunt toch ook gewoon antwoord geven of niet?
Ik spit verdomme het hele vorige topic door en een antwoord ho maar
Tsja, lezen is moeilijk. Net als zoeken op kijken op pagina 2 van het topic of kijken op www.belastingdienst.nl.

Bij deze dan ook nog even een verzoek aan FH (of een andere MOD) om in de OP de regel op te nemen dat mensen die voor 1 april aangifte hebben gedaan, voor 1 juli bericht zouden moeten krijgen in de vorm van een voorlopige aanslag.

En dan zal ik voor het gemak maar net doen of ik het woord 'verdomme' niet heb gelezen.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 22:43:36 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47492352
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 22:17 schreef OA het volgende:
Hallo, ben ik weer!
Toch nog even een vraag...
Ik heb een voorlopige teruggave gehad in 2006... de brief was specifiek aan mij gericht... in elk geval niet aan m'n vriendin...
Ik neem aan dat we wel beide de helft moeten opgeven?
Graag een helpende hand!!
Nee, de voorlopige teruggave geef je aan bij degene aan wie die is opgelegd. Dus niets verdelen!
pi_47492577
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 22:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, de voorlopige teruggave geef je aan bij degene aan wie die is opgelegd. Dus niets verdelen!
Wederom dank voor het snelle antwoord!!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 22:51:59 #102
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47492809
TvP
Belasting
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_47514390
Gelukt, en nog voor 1 april ook. Voor het eerst sinds jaren .
  woensdag 21 maart 2007 @ 17:51:50 #104
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_47518527
Ik heb een vraagje.

Sinds het afgelopen jaar heb ik een auto van de zaak en daar kan ik natuurlijk belasting ocer terug vragen, maar wat moet ik allemaal invullen op het T-biljet dat ik kan aanvragen.

- Ik heb een huurhuis.
- Woon alleen.
- Betaal 5% aan de werkgever voor de auto ,en een extra luxe bijtelling omdat het leasebedrag hoger is dan de standaard van het bedrijf.
- Betaal de volle mep voor de gezondheidsverzekeringen.

Ik heb de afgelopen jaren geen belasting aangifte hoeven doen, dus vandaar mijn vraag hoe ik de belasting documenten dien in te vullen en waar ik allemaal over kan terugvragen.

Kan ik bijvoorbeeld de volle 100 % teruggave over de 5% die ik betaal aan de werkgever voor de auto? Kan ik teruggave krijgen over het feit dat ik verplicht diesel rijdt, omdat ik ver van de zaak woon. Kan ik nog wat van het ziekenfonds terugrkrijgen omdat ik de volle 100% betaal.
En zijn er nog meer belastingen waar je geld voor kan terugvragen, waar ik het niet over heb gehad?

Alvast dank voor de hulp en als iemand een voorbeeld t-biljet voor me kan vinden dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
Thanks...
pi_47518795
Eigen bijdrage krijg je nooit terug, die wordt in mindering gebracht op je bijtelling.

Daarnaast heeft je werkgever, als het goed is, die 5% al verwerkt. Je kunt in je aangifte namelijk niets met een leaseauto.
  woensdag 21 maart 2007 @ 18:02:11 #106
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_47518912
Dus jij zegt dat die 5% die je betaalt aan de werkgever al weer verwerkt is in die 22% die je betaald over de cataloguswaarde als bijtelling. Vaag volgens mij krijg ik wel degelijk die 5% terug. Iemand die me hier uitsluitsel over kan geven.

Is het zo dat je in je aangifte nergens een leaseauto aan kan geven?
pi_47518995
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 18:02 schreef Diego27 het volgende:
Dus jij zegt dat die 5% die je betaalt aan de werkgever al weer verwerkt is in die 22% die je betaald over de cataloguswaarde als bijtelling. Vaag volgens mij krijg ik wel degelijk die 5% terug. Iemand die me hier uitsluitsel over kan geven.

Ik geef je uitsluitsel

Voorbeeldje:

Fiscale waarde auto = 20.000,--
Bijtelling = 22% van 20000 = 4400,--
Eigen bijdrage:

100 euro per maand.

1200 euro per jaar -->

4400 - 1200 = 3200 euro bijtelling per jaar.

En nee: leaseauto wordt door je werkgever geregeld.
  woensdag 21 maart 2007 @ 18:13:30 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47519346
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 18:02 schreef Diego27 het volgende:

Verhaal van de welbekende klok en klepel. En voor de duidelijkheid: FH heeft gelijk.
pi_47519638
Vanaf gaan ze uitbetalen? Krijg voor het eerst sinds jaren weer geld terug, dus weet het niet meer precies.
pi_47523373
quote:
Op zaterdag 17 maart 2007 18:04 schreef ManAtWork het volgende:
Door de 340 euro voor de lenzen kun je ook nog een aftrek van 795 euro voor chronische ziekte opvoeren.
Daarnaast kun je de aanvullende premie (24,75 maal 12) invullen naast het standaard bedrag van 1.015.
(Zie ook topic nr. 4. Hierin staat een heel stuk over ziektekosten vermeld.)

(Misschien ook een optie om iemand te zoeken die vaker een aangifte heeft ingevuld?)
Thanks voor de hulp! Ik ben ook nog bij iemand langs geweest die het heeft ingevuld en alles heeft uitgelegd.
Kost me wel 60 euro maar krijg wel 450 euro terug
  woensdag 21 maart 2007 @ 20:03:37 #111
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_47523455
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen belastingspapieren in te vullen want ik rkijg toch niks terug !!!

Klopt dat, want dan weet ik dat ?
pi_47523529
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 20:03 schreef Diego27 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen belastingspapieren in te vullen want ik rkijg toch niks terug !!!

Klopt dat, want dan weet ik dat ?
Dat ligt eraan of je door de Belastingdienst bent uitgenodigd om aangifte te doen of dat je per saldo zou moeten betalen.
pi_47527600
Even een vraagje mischien is hij al gesteld maar kan hem niet zo snel vinden.
Bij het invullen van de bezittingen moet ik dan zelf rekening houden met de vrijstelling of rekent het programma daarmee.
  woensdag 21 maart 2007 @ 22:30:23 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47529770
Ligt aan de vrijstelling die mogelijk van toepassing kan zijn.
pi_47537648
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 21:44 schreef lecram147 het volgende:
Even een vraagje mischien is hij al gesteld maar kan hem niet zo snel vinden.
Bij het invullen van de bezittingen moet ik dan zelf rekening houden met de vrijstelling of rekent het programma daarmee.
Als je het heffingsvrij vermogen bedoelt houdt het programma daar zelf rekening mee.
  donderdag 22 maart 2007 @ 09:59:09 #116
95059 Diego27
Keep up the good work
pi_47539150
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 20:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat ligt eraan of je door de Belastingdienst bent uitgenodigd om aangifte te doen of dat je per saldo zou moeten betalen.
Nee ben niet door de belastingsdienst uitenodigd !!!
pi_47539456
Vanaf wanneer betalen ze uit?
pi_47541033
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 10:13 schreef PizzaSalami het volgende:
Vanaf wanneer betalen ze uit?
Uit m'n hoofd 14 euro, ik kan er een eurootje naast zitten.

of bedoel je dat niet?
pi_47541151
Nee, hij bedoelt de vraag die al 1400 keer gesteld is
pi_47541414
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik was er al bang voor
pi_47541427
quote:
Had het nog nergens gelezen, of tenminste aantal verschillende dingen .
pi_47552229
zo even mijn aangifte door mijn hypotheektussenpersoon laten invullen en krijg dit jaar 1200 euro terug, mede dankzij de aftrek van een aantal posten mbt de aankoop van mijn nieuwe huis
  donderdag 22 maart 2007 @ 18:20:36 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47555464
quote:
Heb jij de telling nog bijgehouden? Ik was al gestopt met tellen.
Zelfs het topic vanaf het begin of in ieder geval een pagina terug lezen is al teveel gevraagd.
  donderdag 22 maart 2007 @ 18:21:29 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47555492
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:46 schreef Fredgroes het volgende:
zo even mijn aangifte door mijn hypotheektussenpersoon laten invullen en krijg dit jaar 1200 euro terug, mede dankzij de aftrek van een aantal posten mbt de aankoop van mijn nieuwe huis
Niet meer? Valt me een beetje tegen.
  donderdag 22 maart 2007 @ 18:23:45 #125
3185 Adelante
To let it go now
pi_47555560
Als de kosten voor aankoop van een huis zijn voldaan in 2006 (voortijdig overgemaakt naar de notaris), maar de officiele aankoop van het huis ligt in 2007 (overdracht en factuur) kun je voor je aangifte van 2006 al wat of kan ik beter gewoon wachten en alles ineens in 2007 opvoeren
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 22 maart 2007 @ 18:29:42 #126
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47555761
"Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken."

zie ook: http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-05.html
  vrijdag 23 maart 2007 @ 17:21:05 #127
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_47588177
Hoe kan dat? ik probeer mijn aangifte door te sturen via het programma, en vervolgens geeft ie de hele dag al een 4.009 fout aan.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 18:25:53 #128
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47589976
Al in de helpfile gekeken wat de foutcode betekent.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:38:29 #129
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_47592263
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 18:25 schreef ManAtWork het volgende:
Al in de helpfile gekeken wat de foutcode betekent.
ja server fout, probeer later nog eens, maar later lukt het ook steeds niet.
  zaterdag 24 maart 2007 @ 00:22:15 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47601744
Vreemd, ik heb er vanavond nog één doorgegooid. Zonder problemen.
pi_47601927
Ik moet die bende ook nog een keer uitzoeken.. dus alvast even een tvp..
Moet het btw nog voor een bepaalde datum zijn aangevraagd?
pi_47607907
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 00:28 schreef JapieGijs het volgende:
Ik moet die bende ook nog een keer uitzoeken.. dus alvast even een tvp..
Moet het btw nog voor een bepaalde datum zijn aangevraagd?
De aangifte moet voor 1 april zijn ingediend. niet aangevraagd
pi_47609651
Ik heb een kort vraagje over aftrekpost studiekosten.

Ik heb zelf mijn collegegeld + boeken betaalt (alles in één keer in september). Die kan ik invullen en kan ik aftrekken van mijn loonheffing.

Nu is mijn vraag of stufi valt onder de kop 'onvangen vergoedingen'. Ik ontvang elke maand de uitwonende basisbeurs (ca 250 euro) en verder niks. Dat is dus ook voor huisvesting en dergelijke en NIET alleen voor studiekosten. Dit is daar natuurlijk wel aan gerelateerd. Hoe werkt dit precies? In de help file van het aangifte programma kan ik weinig terugvinden over dit onderwerp.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_47609734
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 12:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

De aangifte moet voor 1 april zijn ingediend. niet aangevraagd
opschieten

Maar ik heb geen idee wat ik moet doen, hoe het heet, bla, bla..
Misschien dat iemand na aanleiding van volgend verhaaltje me iets wijzer kan maken:

Ik wil dus de belastingcenten (denk ik) terugvragen. Ik heb 2 'bijbaantjes' gehad, ben student.
Een waarbij ik ongeveer 300 e. heb verdiend, bij de andere +-1200 e.
Hetgeen wat je dan terug kan vragen is toch het verschil tussen je bruto en netto loon, of zit ik hier al verkeerd?
Van het ene bedrijf heb k al zo'n jaaropgaaf gehad, van de ander niet, is bij een uitzendbureau, moet ik die dan aanvragen en kan dat zomaar?
En kan ik hiervoor dat programmatje gebruiken wat in de OP staat en is er daarvoor zo'n DigiD code nodig die per post verzend moet worden?
pi_47609736
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 13:54 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik heb een kort vraagje over aftrekpost studiekosten.

Ik heb zelf mijn collegegeld + boeken betaalt (alles in één keer in september). Die kan ik invullen en kan ik aftrekken van mijn loonheffing.

Nu is mijn vraag of stufi valt onder de kop 'onvangen vergoedingen'. Ik ontvang elke maand de uitwonende basisbeurs (ca 250 euro) en verder niks. Dat is dus ook voor huisvesting en dergelijke en NIET alleen voor studiekosten. Dit is daar natuurlijk wel aan gerelateerd. Hoe werkt dit precies? In de help file van het aangifte programma kan ik weinig terugvinden over dit onderwerp.
In dit topic wordt deze vraag zowat elke pagina wel gesteld, lees het dus ajb even door. Het komt erop neer dat je normbedragen mag aftrekken waar je je stufi vanaf moet halen, en dus niet de werkelijke kosten mag opvoeren.
pi_47609795
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 13:58 schreef JapieGijs het volgende:

[..]

opschieten

Maar ik heb geen idee wat ik moet doen, hoe het heet, bla, bla..
Misschien dat iemand na aanleiding van volgend verhaaltje me iets wijzer kan maken:

Ik wil dus de belastingcenten (denk ik) terugvragen. Ik heb 2 'bijbaantjes' gehad.
Een waarbij ik ongeveer 300 e. heb verdiend, bij de andere +-1200 e.
Hetgeen wat je dan terug kan vragen is toch het verschil tussen je bruto en netto loon, of zit ik hier al verkeerd?
Van het ene bedrijf heb k al zo'n jaaropgaaf gehad, van de ander niet, is bij een uitzendbureau, moet ik die dan aanvragen en kan dat zomaar?
En kan ik hiervoor dat programmatje gebruiken wat in de OP staat en is er daarvoor zo'n DigiD code nodig die per post verzend moet worden?
- Wat je terug KAN krijgen (als je er recht op hebt natuurlijk) is de ingehouden loonbelasting. Het verschil tussen bruto en netto bestaat uit nog een aantal posten, maar daar kan je verder niets mee.
- Jaaropgaaf moet het uitzendbureau verstrekken, daar zou ik nog even achteraan bellen dus.
-Je kan het programma van de belastingdienst downloaden, wijst zichzelf verder. De DigiD moet je inderdaad ook even aanvragen, als je hem nu aanvraagt op www.digid.nl heb je hem ergens volgende week in huis.
pi_47610265
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

In dit topic wordt deze vraag zowat elke pagina wel gesteld, lees het dus ajb even door. Het komt erop neer dat je normbedragen mag aftrekken waar je je stufi vanaf moet halen, en dus niet de werkelijke kosten mag opvoeren.
Ik kan het helaas niet zo snel vinden, enig idee welke post en welk deel het is? Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....
pi_47610723
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:21 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

..
Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....
Ik ook niet
  zaterdag 24 maart 2007 @ 16:08:58 #139
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47612657
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:21 schreef mark_dabomb het volgende:

[..]

Ik kan het helaas niet zo snel vinden, enig idee welke post en welk deel het is? Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....
Zoek, zoek, zoekfunctie wel eens gebruikt?
pi_47614739
Zo, vandaag eindelijk alles helemaal ingevuld en opgestuurd. Ik hoop maar dat ik alles goed heb gedaan, ik vind écht dat sommige dingen te onduidelijk uitgelegd zijn voor de simpele leek zoals ik. Maar volgens mij klopt alles wel zo ongeveer. Zoals het er nu uitziet krijg ik niets terug, maar hoef ik ook niets te betalen, en daar ben ik al blij zat mee
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_47614964
Het is mij inmiddels duidelijk dat er normbedragen bestaan voor deze aftrek. Deze zijn 179 euro per maand. Ik kan dus sept/okt/nov/dec opvoeren als studiekosten met ¤ 716. Dit valt boven de drempel van ¤ 500. Nu kan ik alleen nergens vinden wat de belastingdienst verstaat onder ontvangen vergoedingen. Het kan natuurlijk zijn dat daar de gehele stufi onder valt (uitwonend) of een ander bedrag. Als dit bedrag lager is dan 54 euro per maand zit ik nog boven de drempel en kan ik een klein beetje aftrekken. Ik heb echter geen idee wat dat bedrag is.

Iemand daar wat info over?
pi_47616445
Ik probeer mijn digitale aangifte 2006 te doen.

Misschien een stomme vraag, maar moet ik nu ook huur- en zorgtoeslag als inkomsten beschouwen?? Waar zou ik het dan in moeten vullen??

Wat als ik niet voor 1 april opstuur?
  zaterdag 24 maart 2007 @ 18:34:58 #143
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47616505
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 18:32 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik probeer mijn digitale aangifte 2006 te doen.

Misschien een stomme vraag, maar moet ik nu ook huur- en zorgtoeslag als inkomsten beschouwen?? Waar zou ik het dan in moeten vullen??

Wat als ik niet voor 1 april opstuur?
Nee, huur- en zorgtoeslag worden niet als inkomsten beschouwd.

Als je niet voor 1 april aangifte doet, krijg je (na een tijdje) vanzelf een bericht dat ze je aangifte nog niet ontvangen hebben met het verzoek dit alsnog te doen.
pi_47616641
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 18:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, huur- en zorgtoeslag worden niet als inkomsten beschouwd.

Als je niet voor 1 april aangifte doet, krijg je (na een tijdje) vanzelf een bericht dat ze je aangifte nog niet ontvangen hebben met het verzoek dit alsnog te doen.
Dank je wel!

Dus geen negatieve consequenties, behalve dat je geld later terugkrijgt? Je krijgt dan heffingsrente had ik gehoord? Over welke periode krijg je dan heffingrente?
  zaterdag 24 maart 2007 @ 19:28:46 #145
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47618024
"Vanaf het belastingjaar IB 1997 tot en met 2005 wordt onmiddellijk na afloop van het kalenderjaar waarop de belastingaanslag betrekking heeft heffingsrente vergoed of in rekening gebracht. Met ingang van 2006 wordt heffingsrente berekend over het tijdvak dat aanvangt op de dag na het midden van het tijdvak waarover de belasting wordt geheven."

Dus de rente begint te lopen vanaf 1 juli 2006 en loopt tot de datum waarop de aanslag is opgelegd.
pi_47619530
Dinsdag gewoon even langs de belastingdienst geweest om alles in te laten vullen, lekker makkelijk, en snel! Krijg bijna 3000 euro terug!!! En geen gezeik over fouten die ik zelf maak met die formulieren.
pi_47619865
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 19:28 schreef ManAtWork het volgende:
"Vanaf het belastingjaar IB 1997 tot en met 2005 wordt onmiddellijk na afloop van het kalenderjaar waarop de belastingaanslag betrekking heeft heffingsrente vergoed of in rekening gebracht. Met ingang van 2006 wordt heffingsrente berekend over het tijdvak dat aanvangt op de dag na het midden van het tijdvak waarover de belasting wordt geheven."

Dus de rente begint te lopen vanaf 1 juli 2006 en loopt tot de datum waarop de aanslag is opgelegd.
Thanks
pi_47633429
misschien is de vraag ook al eerder gesteld, alvast mijn excuses

ik heb vooraftrek genoten in 2006
nu heb ik van mijn hypotheekverstrekker een overzicht met de rente gekregen
moet ik nou het vooraftrek afhalen van het totale renetebedrag in dit invullen op het formulier ?
of zet ik gewoon het bedrag in wat de hypotheekrentekosten waren?
  zondag 25 maart 2007 @ 10:54:09 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47634190
De betaalde rente vul je in bij de eigen woning.
De voorlopige teruggave vul je in bij voorlopige teruggave.
(En inderdaad, deze vraag is al meerdere malen gesteld. )
pi_47634257
quote:
Op zondag 25 maart 2007 10:54 schreef ManAtWork het volgende:
ik kon geen vakje vinden met " voorlopige teruggave, dat is het juist
en sorry voor de wederom zelfde vraag, ik heb al andere topics doorgelezen en gezocht maar dezed vraag niet gevonden
mea culpa
pi_47634301
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:01 schreef Charisma het volgende:

[..]

ik kon geen vakje vinden met " voorlopige teruggave, dat is het juist
en sorry voor de wederom zelfde vraag, ik heb al andere topics doorgelezen en gezocht maar dezed vraag niet gevonden
mea culpa
Te verrekenen bedragen en dan het 4e vinkje
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_47634691
quote:
Op zondag 25 maart 2007 10:54 schreef ManAtWork het volgende:
En hoe zit het dan als ik dit jaar de voorlopige teruggave van mijn hypotheekrente aftrek maandelijks wil ontvangen? Ik heb al voorlopige terruggave van kinderkorting e.d., moet ik dan "wijzigen" invullen?? Ik heb dit in het najaar al een keer fout gedaan waardoor mijn voorlopige terruggave kinderkorting werd stopgezet, en wil het nu graag goed doen... En toen ik vandeweek mijn aangifte 2006 liet invullen, kon die jongen me niet verder helpen dan alleen 2006
pi_47634774
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:04 schreef dndiek het volgende:

[..]

Te verrekenen bedragen en dan het 4e vinkje
thanks
  zondag 25 maart 2007 @ 11:41:50 #154
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47634865
quote:
Op zondag 25 maart 2007 11:30 schreef mirannie het volgende:

[..]

En hoe zit het dan als ik dit jaar de voorlopige teruggave van mijn hypotheekrente aftrek maandelijks wil ontvangen? Ik heb al voorlopige terruggave van kinderkorting e.d., moet ik dan "wijzigen" invullen?? Ik heb dit in het najaar al een keer fout gedaan waardoor mijn voorlopige terruggave kinderkorting werd stopgezet, en wil het nu graag goed doen... En toen ik vandeweek mijn aangifte 2006 liet invullen, kon die jongen me niet verder helpen dan alleen 2006
Je moet inderdaad een wijziging invullen. Daarin geef je aan voor welke posten je een voorlopige teruggave wil aanvragen. Je geeft dan ook niet aan dat je iets wilt toevoegen of verwijderen maar je vult al posten die van toepassing zijn, in.
De belastingdienst legt dan een nieuwe aanslag op en verrekend de eerder opgelegde aanslagen.
pi_47635185
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 18:32 schreef Bijsmaak het volgende:
Huurtoeslag wordt niet aangegeven in de aangifte. Zorgtoeslag kan ingevuld worden als er veel ziektekosten zijn gemaakt bij buitengewone uitgaven.
  zondag 25 maart 2007 @ 12:52:54 #156
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_47636533
Ik heb een misschien heel rare vraag.

Mijn man woonde heel 2005 in Engeland en werkte daar ook. Ik woonde in ons eigen huis hier in NL en werkte hier ook. Voor 2005 heeft hij een M-biljet in moeten vullen.

Nu heeft hij voor 2006 weer een M-biljet ontvangen.

Alleen in december 2005 is hij gestopt in Engeland met werken om weer naar NL terug te komen. Hij heeft dus in Engeland ontslag genomen en zat dus even geheel zonder werk. Ons huis was inmiddels verkocht en ik woonde bij mijn ouders. Hij kwam daar ook inwonen en schreef zich in NL in per 17 januari 2006.

Hij heeft dus in 2006 niet gewerkt in Engeland en was per 17 jan 2006 weer officieel NL bewoner.
We hadden toen geen egen woning.

Moet hij nu weer een M-biljet invullen of mag ik samen met hem de normale IB2006 elektronische aangifte doen?

Thanxx voor degene die kan helpen!!

oh en gelijk nog een vraag loonheffing, is dat hetzelfde als ingehouden loonbelasting??
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
  zondag 25 maart 2007 @ 13:12:12 #157
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47637034
Je kunt gewoon de normale aangifte indienen. De fiscus zal dan op basis van het sofinummer herkennen dat er een aangifte is gedaan.

En ja, op de jaaropgave is loonheffing gelijk te stellen met de ingehouden loonbelasting.
  zondag 25 maart 2007 @ 13:26:41 #158
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_47637470
quote:
Op zondag 25 maart 2007 13:12 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt gewoon de normale aangifte indienen. De fiscus zal dan op basis van het sofinummer herkennen dat er een aangifte is gedaan.

En ja, op de jaaropgave is loonheffing gelijk te stellen met de ingehouden loonbelasting.
Super! Dankjewel!!!

Heb gelijk weer een vraag (kan niet wachten op volgend jaar tot alles weer normaal is...)

In 2005 hebben wij ons huis verkocht. In oktober 2006 hebben wij een nieuw huis gekocht.
Nu hebben we dus een eigenwoningreserve. Kun je dat terugvinden op je voorlopige teruggaaf IB06? heet het dan inkomsten uit eigen woning of misschien aftrekposten eigen woning of geen van beide?

En de eigenwoningschuld, is dat het totale bedrag van de hypotheek van het verkochte huis?

pffff je zou er bijna nooit meer voor verhuizen zeg
  zondag 25 maart 2007 @ 15:42:57 #159
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47641386
Nee, je eigenwoningreserve staat niet vermeld op je voorlopige of definitieve aanslagen. Deze heb je (als het goed is) vorig jaar zelf uitgerekend bij de verkoop van de woning.

Bij het bepalen van de eigenwoningschuld moet je rekening houden met de eigenwoningreserve.
Voorbeeld
Woning kost 300.000 euro. Notariskosten en financieringskosten. 5.000 euro. Verbouwing/aanpassing 30.000 euro. Totaal 335.000.
Stel dat je een eigenwoningreserve hebt van 165.000 euro (zeg maar de 'overwaarde' van het oude huis) dan is de maximale eigenwoningschuld 170.000 euro TENZIJ de financiering op de oude woning hoger was. Dan mag je die als eigenwoningschuld meenemen.
Heb je een hogere hypothecaire lening afgesloten dan valt dat deel in box 3 en is de rente over dat deel niet aftrekbaar.
pi_47678167
Ik heb een vraag over onderhoudskosten van kinderen jonger dan 30 jaar.
Mijn broertje is begin vorig jaar 18 geworden en woont gewoon thuis. Mijn ouders kregen vanaf dat moment geen kindergeld meer. Hij studeert ook niet, dus krijgt hij ook geen stufi.
Wel ontvangt hij een wajong uitkering van ongeveer 130 euro per maand en werkt hij fulltime voor 370 euro per maand. Hij moet zelf zijn zorgverzekering betalen en spaart elke maand 150 euro ''voor later''.
Met de resterende 250 euro zou hij technisch gezien van kunnen rondkomen, maar mijn ouders kopen eten en kleding voor hem zodat hij toch het gevoel heeft te werken om zelf leuke dingen te doen/kopen. Het is immers geen dik betaalde baan...

Mijn ouders zijn meer dan 400 euro per kwartaal kwijt dus aan alle voorwaarden voor deze aftrekpost is voldaan. Maar kan het inkomen van m'n broertje nog roet in het eten gooien? Zijn er limieten aan wat een kind mag verdienen om te bepalen of van deze aftrekpost gebruik gemaakt mag worden? Of wordt het van geval tot geval bepaalt door een inspecteur?
  maandag 26 maart 2007 @ 18:57:48 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47681881
Dit zijn de voorwaarden waaraan je zou moeten voldoen:
- Uw kind was aan het begin van het kwartaal jonger dan 30 jaar.
- Uw kind kon in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.
- In dat kwartaal had niemand in uw huishouden voor dit kind recht op kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering.
- Uw kind had in dat kwartaal geen recht op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de studiekosten of recht op een vergelijkbare (buitenlandse) regeling.
- Uw uitgaven waren voor dit kind in dat kwartaal minimaal 386. Het moet gaan om uitgaven waarvoor u geen recht had op een vergoeding. Als u een fiscale partner had, dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.

Waarbij het vetgedrukte deel dus eigenlijk het punt is waarover gediscussieerd kan worden. Gezien het feit dat je broertje 150 euro per maand spaart zou je dus kunnen zeggen dat je ouders maar 250 euro per maand aan kosten kwijt zouden zijn want 150 euro sparen is niet noodzakelijk om in je levensonderhoud te voorzien. Uiteraard is het ook van belang waaraan de 400 euro besteed wordt. Dit wordt van geval tot geval bekeken en is aan de inspecteur om te beoordelen en aan je ouders/broertje om te weerleggen.
pi_47685459
misschien een stomme vraag ,maar stel em toch.

ik had een TJ biljet aangevraagd, netjes ingevuld en opgestuurd net als vorig jaar.

Nu kreeg k ook nog een stapel papier van de belastingdienst, allemaal vragen ook die geen betrekking op mij kunnen hebben,

boekje aangifte E,en boekje toelichting

Moet dit ook allemaal doorlopen worden,neem aan dat ze genoeg weten ad hand van dat TJ biljet?
pi_47688350
Nog een klein vraagje alvorens ik de aangifte opstuur.
Ik heb in 2006 stufi terug moeten betalen die ik in 2003 genoten heb.
Dit omdat ik in dat jaar meer verdiend had met mijn parttime job, dan was toegestaan om de volle toelage te krijgen.

Kan ik met dit bedrag (633 euri) iets doen in mijn belasting aangifte 2006?

Alvast bedankt!
pi_47689427
quote:
Op maandag 26 maart 2007 20:22 schreef tinoburg het volgende:
misschien een stomme vraag ,maar stel em toch.

ik had een TJ biljet aangevraagd, netjes ingevuld en opgestuurd net als vorig jaar.

Nu kreeg k ook nog een stapel papier van de belastingdienst, allemaal vragen ook die geen betrekking op mij kunnen hebben,

boekje aangifte E,en boekje toelichting

Moet dit ook allemaal doorlopen worden,neem aan dat ze genoeg weten ad hand van dat TJ biljet?
Het is me niet helemaal duidelijk, je hebt een Tj-biljet aangevraagd maar een E-biljet uitgereikt gekregen? Zo ja, dan moet je het E-biljet invullen.
quote:
Op maandag 26 maart 2007 21:21 schreef eztar het volgende:
Nog een klein vraagje alvorens ik de aangifte opstuur.
Ik heb in 2006 stufi terug moeten betalen die ik in 2003 genoten heb.
Dit omdat ik in dat jaar meer verdiend had met mijn parttime job, dan was toegestaan om de volle toelage te krijgen.

Kan ik met dit bedrag (633 euri) iets doen in mijn belasting aangifte 2006?

Alvast bedankt!
Studiefinanciering hoef je niet op te geven als inkomsten, een terugbetaling is dan ook niet aftrekbaar.
pi_47690018
@donjames;

TJ aangevraagd en opgestuurd,

E biljet ontvangen,tot op heden niets mee aangevangen.
pi_47691789
- lang bericht ge-edit-
Had het antwoord gevonden.

Nu nog even een vraagje, ik hoef niks terug te betalen volgens de berekeningen maar als ik de cijfers zo bekeek zat ik ongeveer 300 euro op teveel betaalde premies en alles maar nergens stond dat ik dit dan terug ga ontvangen of werkt dit niet zo?

[ Bericht 81% gewijzigd door MM-Luna op 26-03-2007 23:12:54 ]
  maandag 26 maart 2007 @ 23:20:12 #167
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47694423
Welke teveel betaalde premies?
pi_47694453
-edit het was al niet meer nodig -
pi_47694760
quote:
Op maandag 26 maart 2007 22:28 schreef MM-Luna het volgende:
- lang bericht ge-edit-
Had het antwoord gevonden.

Nu nog even een vraagje, ik hoef niks terug te betalen volgens de berekeningen maar als ik de cijfers zo bekeek zat ik ongeveer 300 euro op teveel betaalde premies en alles maar nergens stond dat ik dit dan terug ga ontvangen of werkt dit niet zo?
Teveel betaalde premies.... Het enige wat ik me zo 1-2-3 kan bedenken is dat je te weinig belasting moet betalen om dit jaar te kunnen profiteren van de buitengewone uitgaven....
pi_47695133
Ik heb het downloadprogramma ingevuld, maar ik heb nergens iets ingevuld met betrekking tot zorgtoeslag/stufi/scholierenbijdrage oid. Heb ik iets over het hoofd gezien of hoort dit zo?
pi_47695257
quote:
Op maandag 26 maart 2007 23:34 schreef Fides het volgende:
Ik heb het downloadprogramma ingevuld, maar ik heb nergens iets ingevuld met betrekking tot zorgtoeslag/stufi/scholierenbijdrage oid. Heb ik iets over het hoofd gezien of hoort dit zo?
De zorgtoeslag heb je inderdaad over het hoofd gezien, de rest niet (want die hoef je niet in te vullen)
pi_47695802
quote:
Ja, kijk bij aftrekposten en dan ziektekosten en dan moet je de bovenste geloof ik hebben, klikken op berekenen.
pi_47695997
quote:
Zorgtoeslag is aftrekposten - ziektekosten of andere buitengewone uitgaven - rekenhulp algemene uitgaven

Scholingskosten is aftrekposten - studiekosten en andere scholingsuitgaven
pi_47706170
Wat gebeurt er als je helemaal niks opstuurt eigenlijk??
pi_47707073
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 11:51 schreef yup het volgende:
Wat gebeurt er als je helemaal niks opstuurt eigenlijk??
Als je wel een aangiftebiljet hebt gekregen, maar niets terugstuurt krijg je eerst een brief dat je bninen 10 werkdagen alsnog aangifte moet doen. Doe je dat wederom niet, stelt de inspecteur de aanslag ambtshalve vast. Hij maakt dus een schatting, en meestal doet hij de staat daar niet mee te kort (onder het mom van "als ze zoveel moeten betalen komen de gegevens alsnog wel boven tafel in het bezwaarschrift" )
  dinsdag 27 maart 2007 @ 17:24:25 #176
77575 NiTiN
Move On Up
pi_47718115
Ik zit met het volgende:

Er is volgens de loonstroken ook sprake van een "Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet". Kan ik dit nog ergens opgeven, bv als aftrekpost? Of kan ik hier niks mee?
I went clubbing. Softest coat ever.
pi_47723681
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 17:24 schreef NiTiN het volgende:
Ik zit met het volgende:

Er is volgens de loonstroken ook sprake van een "Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet". Kan ik dit nog ergens opgeven, bv als aftrekpost? Of kan ik hier niks mee?
Is van belang bij de berekening van de Aftrekposten - ziektekosten of andere buitengewone uitgaven....
Rekenhulp van de algemene uitgaven
pi_47732039
Nog iets: rente-inkomsten (spaarrekening) hoef je niet toch niet op te geven zolang je vermogen onder de 19500 ligt? Telt een studieschuld mee als negatief vermogen??
pi_47733004
Kan iemand mij helpen met het volgende;

Ik ontvang van mijn grootouders periodiek (kwartaal) een schenking. Dit wordt gedaan dmv Centraal Beheer en is een uitbetaling van een levensverzekering.

Nu betaal ik hier gewoon een loonheffing op. Alleen waar moet ik deze post neerzetten? Ik heb voorheen dit gewoon onder inkomsten vermeld. Echter kreeg ik een herziening over 2004 waar werd aangegeven dat dit een inkomst is uit vroegere arbeid en ik dus geen recht had op arbeidskorting. Waardoor ik een sommatie van een dikke ¤400 kreeg die ik even binnen een aantal weken moest terug overmaken.

Maar dit is toch helemaal voor mij geen inkomst uit vroegere arbeid?

Nu zit ik weer met het 2006 aangifte programma voor m'n neus maar ook na het lezen van de help snap ik niet dat deze in die box thuis hoort.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven?
"Now I've got to spend the next two minutes, shaking... and sweating... like a crack whore looking for a fix... Should have taken the stairs... cause it's getting very... very tight in here."
pi_47733285
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:27 schreef Katseviool het volgende:
Kan iemand mij helpen met het volgende;

Ik ontvang van mijn grootouders periodiek (kwartaal) een schenking. Dit wordt gedaan dmv Centraal Beheer en is een uitbetaling van een levensverzekering.

Nu betaal ik hier gewoon een loonheffing op. Alleen waar moet ik deze post neerzetten? Ik heb voorheen dit gewoon onder inkomsten vermeld. Echter kreeg ik een herziening over 2004 waar werd aangegeven dat dit een inkomst is uit vroegere arbeid en ik dus geen recht had op arbeidskorting. Waardoor ik een sommatie van een dikke ¤400 kreeg die ik even binnen een aantal weken moest terug overmaken.

Maar dit is toch helemaal voor mij geen inkomst uit vroegere arbeid?

Nu zit ik weer met het 2006 aangifte programma voor m'n neus maar ook na het lezen van de help snap ik niet dat deze in die box thuis hoort.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven?
Het zijn ook geen inkomsten uit tegenwoordig dienstbetrekking en de enige post waar je het dan kwijt kunt is de inkomsten uit vroege dienstbetrekking....

Hier wat meer uitleg over inkomsten uit vroegere of tegenwoordige dienstbetrekking
http://www.belastingdiens(...)on/lb22_loon-03.html
pi_47733941
Dank voor je antwoord, hoe zit het trouwens met de bijdrage aan de zorgverzekering..
quote:
Op termijnen van lijfrenten moet meestal loonbelasting/premie volksverzekeringen worden ingehouden en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw worden berekend, ook als de termijnen zijn aangewezen als loon uit vroegere dienstbetrekking. De Belastingdienst geeft op verzoek van de ontvanger van de lijfrentetermijn een verklaring af in hoeverre de inhoudingen achterwege kunnen blijven.
Hiervoor zal ik dus met hen in contact moeten treden?
"Now I've got to spend the next two minutes, shaking... and sweating... like a crack whore looking for a fix... Should have taken the stairs... cause it's getting very... very tight in here."
pi_47734023
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 23:51 schreef Katseviool het volgende:
Dank voor je antwoord, hoe zit het trouwens met de bijdrage aan de zorgverzekering..
[..]

Hiervoor zal ik dus met hen in contact moeten treden?
Als je wilt weten of je daarvoor in aanmerking komt kan je inderdaad een kopie van de jaaropgaaf van deze levensverzekering sturen naar de inspecteur en vragen om een standpuntbepaling
pi_47736007
Is het nog steeds mogelijk om een aangifteformulier van 2005 op te halen van de postkantoor? Ik moet binnen 10 dagen aangifte er voor doen vandaar :/
pi_47736033
je kan ook gewoon het aangifteprogramma downloaden daarvoor
pi_47736152
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 01:26 schreef dndiek het volgende:
je kan ook gewoon het aangifteprogramma downloaden daarvoor
Ik heb geen digid, en dat duurt 5 dagen. Ik wil zo snel mogelijk aangifte doen, vreemde is dat ik voor 2005 een programma heb gekregen, en voor 2006 gewoon papieren versie :/
pi_47736172
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 01:36 schreef yup het volgende:

[..]

Ik heb geen digid, en dat duurt 5 dagen. Ik wil zo snel mogelijk aangifte doen, vreemde is dat ik voor 2005 een programma heb gekregen, en voor 2006 gewoon papieren versie :/
Digid is nog niet nodig voor 2005, die aangifte is nog te ondertekenen met de elektronische handtekening
pi_47740268
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 01:37 schreef dndiek het volgende:

[..]

Digid is nog niet nodig voor 2005, die aangifte is nog te ondertekenen met de elektronische handtekening
Dat heb ik ook niet.
  woensdag 28 maart 2007 @ 10:33:58 #188
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_47740721
Ik heb een vraagje mbt studiekostenaftrek.
Ik heb in 2006 een voltijd opleiding gevolgd en heb hiervoor mijn collegegeld en boeken aangeschaft. Ik had in 2006 geen recht op studiefinanciering, maar heb wel geleend van de IB-groep. Mijn inkomsten in 2006 waren erg laag.
Kan ik alle studiekosten aftrekken en zo ja, is het verstandig om dat meteen dit jaar te doen of kan ik het doorschuiven naar 2007 of 2008 als ik een hoger inkomen heb?
I don't shine if you don't shine
pi_47742710
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:19 schreef yup het volgende:

[..]

Dat heb ik ook niet.
http://www.belastingdienst.nl/download/681.html
pi_47749813
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 10:33 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb een vraagje mbt studiekostenaftrek.
Ik heb in 2006 een voltijd opleiding gevolgd en heb hiervoor mijn collegegeld en boeken aangeschaft. Ik had in 2006 geen recht op studiefinanciering, maar heb wel geleend van de IB-groep. Mijn inkomsten in 2006 waren erg laag.
Kan ik alle studiekosten aftrekken en zo ja, is het verstandig om dat meteen dit jaar te doen of kan ik het doorschuiven naar 2007 of 2008 als ik een hoger inkomen heb?
Als je in 206 GEEN recht had op studiefinanciering mag je de werkelijke kosten aftrekken, waaronder inderdaad collegegeld en studieboeken. Je zal het wel in 2006 moeten aftrekken, je mag niet kiezen om een deel in een volgend jaar af te trekken. Mocht je nog een deel "persoonsgebonden aftrek" overhouden kan je dat wel volgend jaar gebruiken, maar een keuzemogelijkheid is er dus niet.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 28 maart 2007 @ 15:10:01 #191
163650 Greys
pi_47750647
Vorig jaar hebben wij een woning gekocht.
Als we onze formulieren als fiscale partner invullen moeten we geld bijbetalen en als we het elk apart invullen, krijgt mijn vriend rond de 1500 euro terug en ik rond de 1900. Dan hebben we het huis elk voor 50% ingevuld dus, dat gaat toch goed dan? Dat is toch de bedoeling?

Overigens, niet om als ontevreden kreng over te komen , had ik de teruggave nog hoger verwacht, aangezien al die kosten die bij het kopen van een huis komen vaak een hoge belastingteruggave geven. Een paar jaar geleden sloot ik de hypotheek over op mijn toenmalige appartementje en TOEN kreeg ik al 3000 euro, vandaar dat ik het nu hoger had verwacht. Maar ik ben alsnog blij hoor
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 28 maart 2007 @ 15:11:07 #192
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_47750691
Kun je gemaakte kosten voor voorgeschreven medicijnen ook aftrekken bij specifieke uitgaven? Het gaat om medicijnen die ik niet vergoed krijg omdat ik het in mindering op de no-claim wordt gebracht/
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_47751655
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:11 schreef VeX- het volgende:
Kun je gemaakte kosten voor voorgeschreven medicijnen ook aftrekken bij specifieke uitgaven? Het gaat om medicijnen die ik niet vergoed krijg omdat ik het in mindering op de no-claim wordt gebracht/
Als de medicijnen ten koste van je no-claim zijn gegaan is het wel vergoed. Het bedrag dat daar in te vullen is is het bedrag dat op een specificatie staat onder de rubriek voor eigen rekening.
pi_47751753
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:10 schreef Greys het volgende:
Vorig jaar hebben wij een woning gekocht.
Als we onze formulieren als fiscale partner invullen moeten we geld bijbetalen en als we het elk apart invullen, krijgt mijn vriend rond de 1500 euro terug en ik rond de 1900. Dan hebben we het huis elk voor 50% ingevuld dus, dat gaat toch goed dan? Dat is toch de bedoeling?

Overigens, niet om als ontevreden kreng over te komen , had ik de teruggave nog hoger verwacht, aangezien al die kosten die bij het kopen van een huis komen vaak een hoge belastingteruggave geven. Een paar jaar geleden sloot ik de hypotheek over op mijn toenmalige appartementje en TOEN kreeg ik al 3000 euro, vandaar dat ik het nu hoger had verwacht. Maar ik ben alsnog blij hoor
Apart, ik kan het verder niet verklaren omdat ik natuurlijk de exacte bedragen niet weet
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 28 maart 2007 @ 15:40:40 #195
163650 Greys
pi_47752012
Mijn vriend zit in een hogere belastingschaal dus als we ons als fiscale partner 'opgeven', dan moet er over mijn loon natuurlijk nog wel wat betaald worden, toch? Kan het daar niet aan liggen dan? Ik wist alleen niet dat het zóveel zou schelen
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_47752156
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:40 schreef Greys het volgende:
Mijn vriend zit in een hogere belastingschaal dus als we ons als fiscale partner 'opgeven', dan moet er over mijn loon natuurlijk nog wel wat betaald worden, toch? Kan het daar niet aan liggen dan? Ik wist alleen niet dat het zóveel zou schelen
Je deelt dus de woning en de kosten door 2-en?
  woensdag 28 maart 2007 @ 15:46:19 #197
94080 VeX-
pi_47752249
Bedankt voor de reactie dndiek.

Ik krijg precies het bedrag terug wat ik aan loonheffing heb afgestaan. Nu moet ik alleen nog even wachten op het DIgidactivateringscode.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  woensdag 28 maart 2007 @ 16:29:38 #198
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47754264
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:46 schreef VeX- het volgende:
Bedankt voor de reactie dndiek.

Ik krijg precies het bedrag terug wat ik aan loonheffing heb afgestaan. Nu moet ik alleen nog even wachten op het DIgidactivateringscode.
Je kunt niet meer terugkrijgen dan dat je betaald hebt.. het woord zegt het al terug-krijgen.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 28 maart 2007 @ 18:11:25 #199
163650 Greys
pi_47758017
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 15:44 schreef dndiek het volgende:

[..]

Je deelt dus de woning en de kosten door 2-en?
Ja, omdat we allebei eigenaar van de woning zijn en ook allebei een deel VT krijgen, leek het ons dat we de woning ook allebei voor de helft op onze aangifteformulieren moeten invullen. Of maken we nou een hele domme denkfout? We hebben zelfs alle kosten (notaris, NHG, enz. door twee gedeeld en elk de helft ingevuld).
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_47758247
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 18:11 schreef Greys het volgende:

[..]

Ja, omdat we allebei eigenaar van de woning zijn en ook allebei een deel VT krijgen, leek het ons dat we de woning ook allebei voor de helft op onze aangifteformulieren moeten invullen. Of maken we nou een hele domme denkfout? We hebben zelfs alle kosten (notaris, NHG, enz. door twee gedeeld en elk de helft ingevuld).
In principe zou samen aangifte doen toch meer op moeten leveren, maar ja dat is moeilijk te bevestigen zonder de gegevens
pi_47759785
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 18:11 schreef Greys het volgende:

[..]

je kunt de rente en kosten gewoon bij 1 partner aangeven en later gaan schuiven met de aftrekposten over de fiscale partners. Ikzelf werk altijd met optimalisatie, dan rekent het programma dus zelf uit hoe de aftrekposten het gunstigst over beide partners verdeeld worden.
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  woensdag 28 maart 2007 @ 20:31:40 #202
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_47763404
Ik sanp er geen hol van, echt iedereen die ik ken krijgt geld terug, maar ik moet betalen.

Wat valt er dan allemaal af te trekken Heb nu speciale uitgaven 314 kunnen invullen voor lenzen. Maar meer zou ik echt niet weten..
pi_47763470
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik sanp er geen hol van, echt iedereen die ik ken krijgt geld terug, maar ik moet betalen.

Wat valt er dan allemaal af te trekken Heb nu speciale uitgaven 314 kunnen invullen voor lenzen. Maar meer zou ik echt niet weten..
Dan is wel duidelijk voor ons wat er eventueel aftrekbaar is voor jou
  woensdag 28 maart 2007 @ 20:34:36 #204
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_47763563
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:32 schreef dndiek het volgende:

[..]

Dan is wel duidelijk voor ons wat er eventueel aftrekbaar is voor jou
pi_47763672
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:34 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Zoiets is zoals het ook genoemd wordt persoonsgebonden, dus wat er voor jou aftrekbaar is, is voor ons moeilijk aan te geven
pi_47764001
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:31 schreef TimmyAsd het volgende:

Ziektekostenpremie (standaard basisbedrag (¤ 1.015,--) en aanvullend (daadwerkelijk bedrag), vanwege je lenzen: 795,-- i.v.m chronische ziekte.(lenzen en/of bril), vergeet je huisapotheek niet (23,-- per persoon), andere niet vergoede uitgaven?

Het staat zeker wel een keer of 10 in de topics
pi_47764098
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ziektekostenpremie (standaard basisbedrag (¤ 1.015,--) en aanvullend (daadwerkelijk bedrag), vanwege je lenzen: 795,-- i.v.m chronische ziekte.(lenzen en/of bril), vergeet je huisapotheek niet (23,-- per persoon), andere niet vergoede uitgaven?

Hij moet eventueel wel rekening houden met de ontvangen zorgtoeslag
pi_47764168
Ik krijg dit jaar 100 euro minder terrug dan vorg jaar
Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
pi_47764185
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:45 schreef dndiek het volgende:

[..]

Hij moet eventueel wel rekening houden met de ontvangen zorgtoeslag
Joh, er staan nog wel een stuk of 80 dingen in de topics, waar 'ie rekening mee zou kunnen houden.
pi_47764678
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Joh, er staan nog wel een stuk of 80 dingen in de topics, waar 'ie rekening mee zou kunnen houden.
I know
pi_47766149
Ik heb alles klaar voor mijn belastingaangifte. Digid, Jaaropgave en studiekosten enz. Alleen nu zit ik met het probleem dat mijn kamer op dit moment geschilderd wordt en mijn computer dus ergens in een doos staat. Kan ik dan gewoon na 1 april mijn belastingaangifte doen? Of gaan de belastingdienst dan heel erg zeiken? Of moet ik uitstel aanvragen? En is dit een geldige reden?
pi_47766749
Ik heb nog even een vraag, ik denk dat het al wel gesteld is, maar kon het zo snel niet vinden!

Ik heb in 2006 ongeveer 10.950¤ verdiend en ook het gehele jaar studiefinanciering ontvangen, mijn verzamelinkomen over 2006 is echter 10.350¤

Welk bedrag moet ik voor de IB-groep van uitgaan, het verzamelinkomen, of het echte genoten inkomen?
Want de grens bij de IB ligt rond de 10.500¤

Alvast bedankt!
All management is Strategic Management.
pi_47766799
Ik zou even uitstel aanvragen bij de belastingdienst, is gewoon even een brief sturen! Adres staat in de brief van de BD!
pi_47766806
Ik hoorde vandaag vaag iets op de radio dat de aangifte echt voor 1 april binnen moet zijn, want... (en toen verstond ik het niet meer , iets met geen uitstel ofzo). Wa's da? .

En verder:
Ik heb geen zorgtoeslag aangevraagd, maar als ik daar recht op gehad zou hebben, wordt deze toch alsnog verrekend?

En verder :
voor 2004 en 2005 heb ik geen verzoek tot aangifte ontvangen, daarvoor altijd wel. Dit gebeurt wel eens als je de laatste 2 jaar precies op 0 uitkwam, zoiets wist iemand mij te vertellen. Dan word je namelijk soort van 'uitgeschreven'. Klopt dat? En stel dat ik dat ben, kan ik dan wel gewoon nu opnieuw aangifte doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Modus op 28-03-2007 21:41:38 ]
pi_47767073
Je kan gewoon aangifte doen, er staat in het programma ook een vraag:
Heeft u een verzoek ontvangen?
Daar Nee invullen zal dan genoeg zijn, denk ik!
  woensdag 28 maart 2007 @ 22:42:04 #216
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47770642
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef Modus het volgende:
Ik hoorde vandaag vaag iets op de radio dat de aangifte echt voor 1 april binnen moet zijn, want... (en toen verstond ik het niet meer , iets met geen uitstel ofzo). Wa's da? .

En verder:
Ik heb geen zorgtoeslag aangevraagd, maar als ik daar recht op gehad zou hebben, wordt deze toch alsnog verrekend?

En verder :
voor 2004 en 2005 heb ik geen verzoek tot aangifte ontvangen, daarvoor altijd wel. Dit gebeurt wel eens als je de laatste 2 jaar precies op 0 uitkwam, zoiets wist iemand mij te vertellen. Dan word je namelijk soort van 'uitgeschreven'. Klopt dat? En stel dat ik dat ben, kan ik dan wel gewoon nu opnieuw aangifte doen?
Als je recht hebt op zorgtoeslag zou ik het maar als de wiedeweerga aanvragen. Voor 2006 kan dit nog tot 1 april. Daarna heb je pech.
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou even uitstel aanvragen bij de belastingdienst, is gewoon even een brief sturen! Adres staat in de brief van de BD!
(Als je aangifte IB op 1 april nog niet binnen is, is er nog geen man over boord, hoor. Je krijgt eerst nog een vriendelijke herinnering. )
pi_47772992
gisteren digitale aangifte verstuurt. Wanneer kan ik het geld verwachten?
pi_47773124
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:27 schreef TubewayDigital het volgende:
gisteren digitale aangifte verstuurt. Wanneer kan ik het geld verwachten.
Heb je gisteren niets gehad dan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_47775181
Zijn er trouwens meer mensen hier die via de electronische aangifte minder terug krijgen dan via de papieren versie?
Na uitrekenen heb ik toch maar de belastingdienst gebeld en gevraagd om uitstel van aangifte, omdat ik het nu via de papieren versie wil invullen en niet via de electronische.
Was geen probleem en het formulier word binnen 3 weken opgestuurd.

(enkele aftrekposten werden niet meegenomen naar de uiteindelijke aangifte, terwijl ze wel ingevuld werden)
  donderdag 29 maart 2007 @ 07:43:06 #220
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47779085
Enkele aftrekposten hebben ook een drempel. Dus wanneer de kosten lager zijn dan de drempel ontstaat er geen aftrek. En nee, er zit geen verschil tussen de papieren aangifte en de electronische aangifte. De belastingdienst neemt namelijk de gegevens op de papieren aangifte ook gewoon over in hun electronisch systeem met hetzelfde resultaat als de electronische aangifte.

(Ben wel nieuwsgierig welke aftrekposten niet werden meegenomen.)
  donderdag 29 maart 2007 @ 07:44:14 #221
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47779088
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:27 schreef TubewayDigital het volgende:
gisteren digitale aangifte verstuurt. Wanneer kan ik het geld verwachten?
Even vragen of FH weer een streepje wil zetten bij deze vraag in verband met de statistieken.
pi_47782037
FH wil je een streepje zetten in verband met de statistieken
pi_47783406
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het hebben van een bril staat gelijk aan chronische ziekte?
pi_47783578
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef GodsSon het volgende:
Waar vind ik die brief van de belastingdienst?
pi_47785415
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Waar vind ik die brief van de belastingdienst?
Normaal gesproken ligt die in je brievenbus en anders vind je het wel op hun website.
pi_47786420
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:04 schreef MM-Luna het volgende:

[..]

Normaal gesproken ligt die in je brievenbus en anders vind je het wel op hun website.
Aha op zo'n manier. Zal gelijk ff een briefje tikken.
pi_47791537
Afgelopen week heb ik digitaal mijn belastingaangifte afgehandeld en ingestuurd. Nu krijg ik een fors geldbedrag van de belastingdienst terug, wat altijd welkom is natuurlijk. Hoe lang duurt iets dergelijks, wanneer kan ik het geld verwachten?
pi_47792437
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:36 schreef j0rrit het volgende:
Afgelopen week heb ik digitaal mijn belastingaangifte afgehandeld en ingestuurd. Nu krijg ik een fors geldbedrag van de belastingdienst terug, wat altijd welkom is natuurlijk. Hoe lang duurt iets dergelijks, wanneer kan ik het geld verwachten?
jullie doen het expres
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:32:19 #229
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_47794165
Een collega van me trekt zijn doorlopende reisverzekering ook af onder ziektekosten. Je wilt immers goede zorg in het buitenland.
Hij lijkt me gelijk te hebben maar toch..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 29 maart 2007 @ 16:33:10 #230
163650 Greys
pi_47796543
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:32 schreef _Flash_ het volgende:
Een collega van me trekt zijn doorlopende reisverzekering ook af onder ziektekosten. Je wilt immers goede zorg in het buitenland.
...maar toch... heeft deze meneer wel erg veel fantasie denk ik
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_47796735
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 15:32 schreef _Flash_ het volgende:
dat mag
pi_47796900
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef Modus het volgende:
Er is 5 dagen uitstel gegeven in verband met de staking bij de belastingdient. De opgave moet nu op 6 april binnen zijn. Boeie , ik ben al jaren te laat. Heb zelfs wel een geld treuggekregen verhoogd met de wettelijke rente omdat ik zélf te laat de aangifte op de bus deed. En dat is meer (6 %) dan wat je op een saarrekening krijgt.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:03:21 #233
51286 w00h00
Digital man!
pi_47797905
Is lesgeld aftrekbaar?
pi_47797941
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

jullie doen het expres
Nee, was serieus?
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:46:26 #235
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_47799421
Inmiddels heb ik hem verstuurd!! (met veel dank aan MenAtWok).

In box1:werk en woning onder bijleenregeling staat bij de rekenhulp al standaard ingevuld wat je af kan trekken. Daaronder stond dus ook overdrachtsbelasting. Nu hoor ik net dat ik dat niet af zou mogen trekken... Waarom zet de belastingdienst dat dan standaard in hun rekenhulp??

Ik heb het dus wél erbij gezet nu.
pi_47800721
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:37 schreef Homdeck het volgende:

[..]

dat mag
Want?
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:38:49 #237
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47801064
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:36 schreef j0rrit het volgende:
* ManAtWork vraagt FH wederom om een streepje te zette voor de statistieken.
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:40:54 #238
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47801123
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 17:46 schreef Bibikuif22 het volgende:
Inmiddels heb ik hem verstuurd!! (met veel dank aan MenAtWok).

In box1:werk en woning onder bijleenregeling staat bij de rekenhulp al standaard ingevuld wat je af kan trekken. Daaronder stond dus ook overdrachtsbelasting. Nu hoor ik net dat ik dat niet af zou mogen trekken... Waarom zet de belastingdienst dat dan standaard in hun rekenhulp??

Ik heb het dus wél erbij gezet nu.
De overdrachtsbelasting is niet aftrekbaar maar mag wel worden meegefinancierd. Het is dus van belang om je eigenwoningreserve mee te berekenen en om op deze wijze het deel van de hypotheek te bepalen waarvan je de rente mag aftrekken. Maar de overdrachtsbelasting zelf is geen aftrekpost voor je eigen woning!

P.S. Graag gedaan.
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:42:27 #239
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47801189
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 17:03 schreef w00h00 het volgende:
Is lesgeld aftrekbaar?
Voor jou? Misschien wel, misschien niet. Ligt aan je situatie.
pi_47802185
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

* ManAtWork vraagt FH wederom om een streepje te zette voor de statistieken.
Oké, zet maar een streepje.

Is er ondertussen iemand die iets over een termijn kan zeggen?
pi_47802220
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:16 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Oké, zet maar een streepje.

Is er ondertussen iemand die iets over een termijn kan zeggen?
Misschien is het een idee om terug te lezen
pi_47802290
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:16 schreef dndiek het volgende:

[..]

Misschien is het een idee om terug te lezen
Als ik tijd heb zal ik dat zeker doen.

Hoeveel moeite is het om een samenvatting te geven?
pi_47802309
Ik ga het in de TT zetten
  donderdag 29 maart 2007 @ 19:33:28 #244
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47802827
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ga het in de TT zetten
Is gisteravond al door Sjeen gedaan.
Maar blijkbaar is een vet gedrukte mededeling nog niet voldoende, haha. Misschien iets met kleurtjes ofzo,...?
pi_47802919
Zit het nu in te vullen..
nu heb ik hier een jaaropgaaf, maar die termen zijn bij alle 3 anders.
Bij 2 kom ik er wel uit, wat ik bij arbeidskorting, loonheffing en loon moet zetten, maar bij de belangrijkste niet.

op de jaaropgaaf staat:
Fiscaal loon:
Verrekende arb.krt:
Loon voor ZVW:
Inhoudingen
- Loonbelasting/premie v.verz:
- ZVW premie:

Wat moet ik nu bij arbeidskorting, loonheffing en loon invullen?
pi_47802938
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Maar blijkbaar is een vet gedrukte mededeling nog niet voldoende, haha. Misschien iets met kleurtjes ofzo,...?
Die vetgedrukte mededeling klopt ook niet helemaal
pi_47803133
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De TT is niet veranderd hoor

donderdag 29 maart 2007 @ 19:42:41 #248
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47803216
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De TT is niet veranderd hoor

Sorry, dacht dat je de OP bedoelde. Je hebt gelijk, het zou nog in de TT kunnen.
pi_47803235
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Sorry, dacht dat je de OP bedoelde. Je hebt gelijk, het zou nog in de TT kunnen.
Ja, maar dat is ook weer ruk, dat past niet.

*verzint....
  donderdag 29 maart 2007 @ 19:44:10 #250
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47803272
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:36 schreef JapieGijs het volgende:
Zit het nu in te vullen..
nu heb ik hier een jaaropgaaf, maar die termen zijn bij alle 3 anders.
Bij 2 kom ik er wel uit, wat ik bij arbeidskorting, loonheffing en loon moet zetten, maar bij de belangrijkste niet.

op de jaaropgaaf staat:
Fiscaal loon:
Verrekende arb.krt:
Loon voor ZVW:
Inhoudingen
- Loonbelasting/premie v.verz:
- ZVW premie:

Wat moet ik nu bij arbeidskorting, loonheffing en loon invullen?
Verrekende arb. krt = arbeidskorting
Loonbelasting/premie v.verz. = loonheffing
Loon = fiscaal loon
pi_47803275
Zou iemand mij willen helpen via msn, gmail chat, whatever met het invullen van m'n belastingteruggave?
Denk elke keer dat ik het heb, zie ik weer wat anders staan drama zooi
pi_47803318
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:44 schreef JapieGijs het volgende:
Zou iemand mij willen helpen via msn, gmail chat, whatever met het invullen van m'n belastingteruggave?
Ja hoor
pi_47803426
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:45 schreef dndiek het volgende:

[..]

Ja hoor
voor als jij diegene bent
pi_47804117
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 18:27 schreef dndiek het volgende:

[..]

Want?
het medische deel van een reisverzekering is aftrekbaar. meestal is dit zo'n 50% van de totale reisverzekering.
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:07:48 #255
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_47804150
pff net een dik half uur in de wacht gehangen voor de belastinglijn je komt er gewoon niet door.
Gory Gory what a Hell of a way to Die
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:09:24 #256
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47804213
Ik neem aan dat je de tijd dat je in de wacht hebt gestaan nuttig hebt gebruikt door de vijf topics hier door te lezen.
Denk dat je je vragen dan ook langs hebt zien komen.
pi_47804233
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:07 schreef Homdeck het volgende:

[..]

het medische deel van een reisverzekering is aftrekbaar. meestal is dit zo'n 50% van de totale reisverzekering.
Bij welke post voer je zoiets op
pi_47804254
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:10 schreef dndiek het volgende:

[..]

Bij welke post voer je zoiets op
overige ziektekosten
pi_47804281
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:07 schreef Homdeck het volgende:

[..]

Ja hoho: niet persé aftrekbaar. Hooguit om je aftrekpost te verhogen. Nuance-verschil, maar wel correcter.
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:11:36 #260
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47804293
... of aanvullende ziektekostenverzekering. 't Is maar hoe je het benoemen wilt.
pi_47804315
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:10 schreef Homdeck het volgende:

[..]

overige ziektekosten
Ik geloof er helemaal niets van maar goed het zal wel
pi_47804342
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:12 schreef dndiek het volgende:

[..]

Ik geloof er helemaal niets van maar goed het zal wel
Het kan zeker wel hoor. Wel even je polis nakijken.

Ik ben overigens blij om de uitstel.
pi_47804350
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:11 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja hoho: niet persé aftrekbaar. Hooguit om je aftrekpost te verhogen. Nuance-verschil, maar wel correcter.
in de volksmond aftrekbaar. iedereen snapt wel wat ik bedoel neem ik aan
pi_47804480
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:13 schreef Homdeck het volgende:

[..]

in de volksmond aftrekbaar. iedereen snapt wel wat ik bedoel neem ik aan
Nou... dat blijkt dus uit de topics. De vraag m.b.t. ziektekosten (die i.t.t. vorige jaren nu veel vaker opgevoerd kan worden: hoezo zijn de ziektekostenverzekering zoveel omhoog gegaan.. nu hoor je niemand over het feit dat je juist nu vaker over je drempel heengaat) komt elke keer weer terug in verband met het klok- en klepel-verhaal.

Men denkt het te kunnen aftrekken....en dat gaat dus mis.
pi_47804613
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:11 schreef ManAtWork het volgende:
... of aanvullende ziektekostenverzekering. 't Is maar hoe je het benoemen wilt.
Dit is weer iets anders dan een reisverzekering
pi_47804683
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:19 schreef dndiek het volgende:

[..]

Het is een ziektekostenverzekeringsdeel op een reisverzekering en dus zeker op te voeren.
  donderdag 29 maart 2007 @ 20:22:41 #267
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47804740
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 20:19 schreef dndiek het volgende:

[..]

Het is een aanvulling op je standaard ziektekosten. Vandaar de aanvullende ziektekosten verzekering. Maar goed, ik ga voor die paar euro niet mijn polis doorspitten om na te gaan welk deel betrekking heeft op de ziektekosten.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 08:24:56 #268
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_47819243
Ik doe ff de aangifte voor een vriend van me (heeft sterk wisselendejaarinkomens) en heb nu twee vragen waarvan ik niet weet wat ik ermee moet:

- HIj heeft in 2006 meer aftrekposten (studiekosten) als inkomen. Kan je met die aftrekposten doorschuiven naar 2007? Volgens mij wel; hoe doe je dat alles invullen in 2006 en het restant volgend jaar aftrekken of wat?
- Er bestaat volgens mij iets als het middelen van inkomens over verschillende jaren te "middelen". Hoe doe je dat; is daar een speciaal formulier voor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Napalm op 30-03-2007 10:27:51 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_47819549
even een vraagje.

Ik heb in 2007 een huis gekocht, de taxatie is echter in 2006 gedaan. Ik kan nergens vinden waar ik de kosten van deze taxatie op kan geven als aftrekpost.

Ohw, en als je werkgever je ziektekostenverzekering betaald kun je die zeker niet opgeven?

[ Bericht 34% gewijzigd door kareltje_de_grote op 30-03-2007 08:54:12 ]
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:46:05 #270
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47820755
@ Napalm. Twee opties:
1. Verlies verrekenen met jaren ervoor of erna. Dus inderdaad in 2006 alles opgeven en een jaar later opgeven bij Te verrekenen bedragen => Verliezen uit voorgaande jaren. Als je liever wil verrrekenen met bijv. 2005 moet je even een briefje schrijven.
2. Middeling idd. Er staat me iets bij dat je niet over hetzelfde jaar én kunt middelen én kunt verlies verrekenen, maar dat weet ik niet heel zeker en ik ben te lui om het op te zoeken, er is vast wel iemand anders die het antwoord panklaar heeft. Middelen kun je doen over een periode van drie aaneengesloten jaren en doe je door schriftelijk verzoek in te dienen binnen drie jaar nadat de aanslag over het laatste jaar waarover je wil middelen onherroeplijk vast is komen te staan.

@ kareltje
Je geeft het op bij eigen woning. Ik zou het dan vervolgens als volgt invullen:
- Woning volledig in eigendom? Nee
- Periode? 31-12 t/m 31-12
- WOZ-waarde? 0
- Eigendom? 1% (nul kan niet)
- Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld? Klik op de rekenhulp
- Omschrijving geldlening? Taxatiekosten van op xx-xx-2007 gekocht huis
- Bedrag rente en kosten? Lijkt me duidelijk.....

Op die manier verstrek je naar mijn mening voldoende info voor de inspecteur om te bepalen hoe de aanslag opgelegd moet worden.
Overigens moet je de kosten opgeven in het jaar dat je ze betaald hebt. Als de taxatie is gedaan in 2006, maar betaald in 2007, dan geef je ze op in 2007. Dit is het voor particulieren geldende zgn. kasstelsel.
pi_47821347
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je recht hebt op zorgtoeslag zou ik het maar als de wiedeweerga aanvragen. Voor 2006 kan dit nog tot 1 april. Daarna heb je pech.
Is dit ook schriftelijk te doen? ik zit namelijk met hetzelfde, maar volgens mij duurde de aanvraag van zo'n formulier een aantal weken... Ik heb het formulier al een keer aangevraagd, maar nooit ontvangen... En mijn digiD heb ik dus ook nog niet binnen. (dit is pas de eerste keer dat ik hiermee aan de gang ga)

Edit; Zou het uitstel van aangifte misschien ook hierop van toepassing zijn?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 10:17:31 #272
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_47821708
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
even een vraagje.
Ohw, en als je werkgever je ziektekostenverzekering betaald kun je die zeker niet opgeven?
Als het belast is, waarom niet?
Je kan immers ook het inkomensafhankelijke deel aftrekken dat je werkgever inhoudt/betaalt.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_47822250
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:46 schreef Meeldraad het volgende:

@ kareltje
- WOZ-waarde? 0

Op die manier verstrek je naar mijn mening voldoende info voor de inspecteur om te bepalen hoe de aanslag opgelegd moet worden.
Overigens moet je de kosten opgeven in het jaar dat je ze betaald hebt. Als de taxatie is gedaan in 2006, maar betaald in 2007, dan geef je ze op in 2007. Dit is het voor particulieren geldende zgn. kasstelsel.
Hahh, tof bedankt.
Dan ga ik het zo proberen.
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:17 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Je kan immers ook het inkomensafhankelijke deel aftrekken dat je werkgever inhoudt/betaalt.
hmm, ok even proberen dan.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  vrijdag 30 maart 2007 @ 18:07:45 #274
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47838109
quote:
@ Napalm. Twee opties:
1. Verlies verrekenen met jaren ervoor of erna. Dus inderdaad in 2006 alles opgeven en een jaar later opgeven bij Te verrekenen bedragen => Verliezen uit voorgaande jaren. Als je liever wil verrrekenen met bijv. 2005 moet je even een briefje schrijven.
2. Middeling idd. Er staat me iets bij dat je niet over hetzelfde jaar én kunt middelen én kunt verlies verrekenen, maar dat weet ik niet heel zeker en ik ben te lui om het op te zoeken, er is vast wel iemand anders die het antwoord panklaar heeft. Middelen kun je doen over een periode van drie aaneengesloten jaren en doe je door schriftelijk verzoek in te dienen binnen drie jaar nadat de aanslag over het laatste jaar waarover je wil middelen onherroeplijk vast is komen te staan.
Indien je door aftrekposten een negatief inkomen krijgt, wordt het negatieve inkomen eerst verrekend met de drie voorafgaande jaren. (Dus eerst 2003, resteert er nog iets 2004, blijft er nog iets over, dan 2005). Verrekenen met 2005 kan dus niet anders dan dat 2003 en 2004 zijn verrekend.
Blijft er dan nog iets over dan is het een verrekenbaar verlies voor de komende jaren.
Middelen en verlies verrekenen gaan inderdaad niet samen. En bij middeling is er sprake van een drempel.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 18:09:54 #275
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47838173
quote:
@ kareltje
- WOZ-waarde? 0

Fout! Je kunt de kosten pas aftrekken in het jaar van aanschaf en dat is in dit geval 2007. Hetgeen hierboven staat vermeld is dus niet de juiste wijze.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 18:11:11 #276
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47838215
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:05 schreef MassApeal het volgende:

[..]

Is dit ook schriftelijk te doen? ik zit namelijk met hetzelfde, maar volgens mij duurde de aanvraag van zo'n formulier een aantal weken... Ik heb het formulier al een keer aangevraagd, maar nooit ontvangen... En mijn digiD heb ik dus ook nog niet binnen. (dit is pas de eerste keer dat ik hiermee aan de gang ga)

Edit; Zou het uitstel van aangifte misschien ook hierop van toepassing zijn?
Je kunt het programma ook electronisch invullen. En deze aanvraag kun je nog met je PIN-code invullen. En die kun je zonder problemen nog indienen.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 18:13:22 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47838280
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
even een vraagje.

Ik heb in 2007 een huis gekocht, de taxatie is echter in 2006 gedaan. Ik kan nergens vinden waar ik de kosten van deze taxatie op kan geven als aftrekpost.

quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:17 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Even een nuanceverschil. Betaald de werkgever alleen de ziektekosten of betaald de werkgever de ziektekosten en houdt hij dit ook in op je netto salaris?
In het eerste geval drukken de ziektekosten niet op jou en is er dus geen aftrek mogelijk.
In het tweede geval drukken de ziektekosten wel op jou en is er dus wel aftrek mogelijk.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 20:55:47 #278
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_47843662
tvp
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  vrijdag 30 maart 2007 @ 22:13:24 #279
94080 VeX-
pi_47846181
Gelukkig is de termijn naar 6 april verschoven. Ik heb vandaag pas mij Digid (opnieuw) binnengekregen.
pi_47847103
Heb een vraag waarvan ik hoop dat 'ie nog niet gesteld is:

Even heel simpel gesteld:
In 2006 hebben wij onze vorige woning verkocht en een nieuwe woning gekocht.
De verkoop van de vorige woning leverde een eigenwoningreserve op ad. 30.000.

Bij het aangaan van een hypotheek t.b.v. de nieuwe woning heb ik een extra bedrag (20.000) laten meefinancieren t.b.v. verbouwing.

Aan verbeterkosten heb ik echter niet het totaal ad. 50.000 (30.000 + 20.000) besteed maar ca. 25.000.

Mijn vraag is nu: de resterende 25.000, valt dat onder Eigenwoningreserve of als hypotheekbedrag waarvan de rente niet aftrekbaar is?
Ik vraag dit omdat de Eigenwoningreserve 5 jaar loopt (voor zover ik weet), daarna is de rente over dat bedrag weer aftrekbaar (?). En anders is de rente over het bedrag voor de resterende duur van de hypotheek dus niet aftrekbaar.

Bijvoorbaat dank voor reactie!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 22:45:10 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47847288
Het volgende sommetje geeft het resultaat van de lening waarvan de rente aftrekbaar is.
De koopsom van de woning + de kosten van de verbouwing - de eigenwoningreserve.
Met andere woorden: de rente over de resterende 25.000 is niet aftrekbaar en het deel van de lening valt in box 3.
pi_47847751
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 22:45 schreef ManAtWork het volgende:
Het volgende sommetje geeft het resultaat van de lening waarvan de rente aftrekbaar is.
De koopsom van de woning + de kosten van de verbouwing - de eigenwoningreserve.
Met andere woorden: de rente over de resterende 25.000 is niet aftrekbaar en het deel van de lening valt in box 3.
Dank!
Dus euh.... buiten het feit dat ik het bedrag op de opgaaf (van mijn hypotheeknemer) met 'betaalde rente' even moet herrekenen, hoef ik in mijn - electronische aangifte - niets te doen met dat deel wat in Box 3 komt (blijft namelijk onder de grens)?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 22:59:36 #283
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47847833
De rente moet je inderdaad even procentueel uitrekenen. En als je met (of zonder) het deel dat in box 3 valt, onder het heffingsvrij vermogen blijft, hoef je daar inderdaad niets mee te doen. (Wel even onthouden, mocht je in de toekomst wel over het heffingsvrij vermogen gaan.)
pi_47848397
Nog even een vraag:

- Dat deel in box 3, blijft dat daar inderdaad voor de duur van de (resterende) looptijd hypotheek?
- En klopt het dat de Eigenwoningreserve voor de duur van 5 jaar geldt en houdt dat in dat na die 5 jaar de rente over de hypotheekschuld (zonder de Eigenwoningreserve in mindering te brengen) weer aftrekbaar is?

Wanneer beide stellingen waar zijn, lijkt mij daar een 'oneerlijkheid' (weet even geen beter woord na een drukke werkweek ;-)) op te treden...
  zaterdag 31 maart 2007 @ 00:03:02 #285
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47849809
Het antwoord op de eerste vraag is ja. (Bij een (gedeeltelijke) aflossing is het dus ook aan te bevelen de aflossing dan ook eerst op dit deel in mindering brengen.)
Met als gevolg dat het antwoord op de tweede vraag nee is.

Voor de duidelijkheid. Je hebt de eigenwoningreserve gebruikt dus je saldo is nu weer nihil. Pas als je het huis weer verkoopt, kun je te maken krijgen met een nieuwe EWR.
De termijn van 5 jaar is van toepassing als je een woning verkoopt, een EWR realiseert maar geen nieuw huis koopt (door bijv. te huren of te gaan samenwonen). De EWR is dan na 5 jaar verdampt.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 00:04:33 #286
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47849842
-Edit-
Verkeerde knopje ingedrukt,...
  zaterdag 31 maart 2007 @ 09:37:56 #287
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47854284
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 18:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Fout! Je kunt de kosten pas aftrekken in het jaar van aanschaf en dat is in dit geval 2007. Hetgeen hierboven staat vermeld is dus niet de juiste wijze.
Heb je daar een bron voor?
  zaterdag 31 maart 2007 @ 09:51:14 #288
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47854418
Zie de helpfile van het aangifteprogramma.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 12:14:58 #289
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47857037
Ben ik toch benieuwd waar je kijkt. Ik kijk bij help => eigen woning. De eerste regel die daar staat is
quote:
Het gaat om rente over en kosten van de eigenwoningschuld die u heeft afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbetering of het onderhoud van uw woning en die u in 2006 heeft betaald.
En dat lijkt mij gelijk te geven... of ben ik nu selectief aan het lezen?
  zaterdag 31 maart 2007 @ 12:37:27 #290
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47857474
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 12:14 schreef Meeldraad het volgende:
Ben ik toch benieuwd waar je kijkt. Ik kijk bij help => eigen woning. De eerste regel die daar staat is
[..]

En dat lijkt mij gelijk te geven... of ben ik nu selectief aan het lezen?
Ik wist dat ik de vraag al eens eerder beantwoord had. De bron uit mijn vorige antwoord was (helaas) niet de bron die ik bedoelde.
Hieronder dan het antwoord dat ik wel bedoelde.
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 18:29 schreef ManAtWork het volgende:
"Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken."

zie ook: http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-05.html
P.S. In de wetteksten staat dat je vooruitbetaalde rente, onder voorwaarden, wel mag aftrekken in het jaar voordat de woning is aangekocht.
  zaterdag 31 maart 2007 @ 23:43:19 #291
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47876944
Goed topic!
Heb net alle topics doorgespit (leuke zaterdagavond besteding ) en ga me er morgen aan wagen...
Dat van die ziektekostenaftrek is me nog niet geheel duidelijk, maar ik weet waar ik dan moet zijn
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
  zondag 1 april 2007 @ 10:59:24 #292
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_47885651
@ ManAtWork
Ik zie het staan, maar ben nog niet helemaal overtuigd. Uitgangspunt is kasstelsel (art 3.147) en in de wet zie ik nergens iets staan dat een afwijking legitimeert voor de eigen woningkosten. Ook in de Uitvoeringsregeling zie ik niks staan. Nu geen tijd meer, maar morgen ga ik het uitzoeken.
  zondag 1 april 2007 @ 12:38:53 #293
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47888214
Hoe wil je kosten aftrekken voor een woning die nog niet kwalificeert als eigen woning omdat deze nog geleverd moet worden?
Even los van bovenstaande: als de kosten al aftrekbaar zouden zijn (is ten eerste de info op de site van de belastingdienst dus niet juist) is de verwerking ervan zoals jij het schetst niet juist.
Even goed: ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
  zondag 1 april 2007 @ 20:03:55 #294
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47901891
Vraagje...

Man en ik betalen ieder maandelijks ¤95 basispremie ZF en beide ¤20 premie voor aanvullende verz.
Wat mag ik dan per persoon aftrekken en waar vul ik dat in?
Kom er niet helemaal uit eerlijk gezegd
pi_47902023
quote:
Op zondag 1 april 2007 20:03 schreef Ingetje79 het volgende:
Vraagje...

Man en ik betalen ieder maandelijks ¤95 basispremie ZF en beide ¤20 premie voor aanvullende verz.
Wat mag ik dan per persoon aftrekken en waar vul ik dat in?
Kom er niet helemaal uit eerlijk gezegd
aftrekposten ziektekosten en dan kun je bij aanvullende premie zorgverzekeraar 20 euro pp per maand dus in totaal 480 invullen.. basispremie wordt al rekening meegehouden door het standaardbedrag van 1015 pp
  zondag 1 april 2007 @ 20:10:40 #296
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47902115
Tnx. da's snel...

Die 1015 vult het programma dus eigenlijk zelf al in?
pi_47902130
quote:
Op zondag 1 april 2007 20:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Tnx. da's snel...

Die 1015 vult het programma dus eigenlijk zelf al in?
nee
  zondag 1 april 2007 @ 20:12:09 #298
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47902169
Oke, dus dat moet ik zelf ook nog ergens kwijt dus...
Wish me luck morgen
  zondag 1 april 2007 @ 20:15:19 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_47902277
Good luck, tomorrow.
  zondag 1 april 2007 @ 20:19:14 #300
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_47902417
Ja bedankt...

Elk jaar schiet ik weer in de stress van de aangifte, maar achteraf gaat het toch altijd weer goed

Ik hou gewoon Fok! erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')