Klopt, maar als je echt wilt kun je via deze link het biljet ook bestellen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij is dat er ook helemaal niet. Download gewoon het aangifte-programma. Dat doet hetzelfde, maar dan met meer mogelijkheden.
Ik kom met 340 euro voor die lenzen nooit in aanmerking voor een teruggave volgens mij. Kan ik ook iets met mijn zorgverzekering? Ik betaal daar in 2006 voor:quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:14 schreef ManAtWork het volgende:
Nee en ja.
(Zie ook topic nr 4 voor een uitgebreide toelichting.)
Ik ben afgelopen jaar met de ambulance vervoerd na een ongeluk en kreeg daarvoor een rekening van 500 euro gepresenteerd van m'n verzekering. Die heb ik zelf moeten betalen, was niet vergoed. Kan ik dat dan aftrekken?quote:Verder is er nog een interessant aardigheidje als je meer dan 286 Euro aan de volgende onvergoede kosten hebt gemaakt:
* voorgeschreven medicijnen
* verzorging of verpleging
* hulpmiddelen (o.a. bril of contactlenzen)!!!
* aanpassingen aan een woning
* andere aanpassingen
* vervoer zieke of invalide
* dieet op doktersvoorschrift
* extra gezinshulp
* extra uitgaven voor kleding en beddengoed
Schenkingen aftrekken?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 20:25 schreef HuHu het volgende:
En het zakgeld wat ouders aan kinderen geven, kan je dat ook opvoeren als zijnde schenking en dus aftrekken?
Geen idee... ik las iets dat ouders tot 4300 euro belastingvrij kunnen schenken. Is het dan zo dat alleen de kinderen er geen belasting over hoeven te betalen, of kunnen de ouders dat dan ook aftrekken, danwel voordeel uit halen?quote:
Het is geen biljet, ik kan het gewoon online invullen na ingelogd te zijn. Ik ben wel ondernemer volgens de BD, ik heb twee brieven ontvangen van de BD, namelijk eentje dat ik omzetbelasting aangifte moet doen en eentje waarin men vertelt dat ik aangifte inkomstenbelasting moet doen.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:36 schreef ManAtWork het volgende:
De inkomsten van dit jaar (=2007) geef je niet aan in de aangifte van 2006 maar in de aangifte van 2007.
Ben je aangemerkt als ondernemer, dan moet je aangifte doen met het aangiftebiljet dat je ook via de website kunt downloaden (na inloggen zie je deze staan).
Ben je geen ondernemer, dan geef je de bedragen excl. BTW aan. Nogmaals, let op het juiste jaar!
Logisch. Maar dat belastbaar bedrag wat jij noemt, daar gaat mijn vraag dus om.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:42 schreef ManAtWork het volgende:
Als je ondernemer bent moet je inderdaad online aangifte doen.
Je moet dan de balans en de winst-en-verliesrekening volledig invullen. Op basis daarvan rolt de winst uit onderneming als belastbaar bedrag in de aangifte. En zoals gezegd: alle bedragen excl. BTW.
(Is ook logisch omdat je anders IB betaald over BTW.)
Ow...Dan snap ik niet waarom de BD me twee aparte brieven stuurt met daarin het verzoek omquote:Op zondag 18 maart 2007 15:47 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, je vult maar één aangifte in. Het programma voor ondernemers. Dit is NIET hetzelfde als het programma dat de 'normale' particulier gebruikt.
Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:52 schreef ManAtWork het volgende:
Log eens in op de site van de belastingdienst. Daar staan de aangiften omzetbelasting. Als daar ook een aangifte inkomstenbelasting staat, moet je die gebruiken. Dat is de aangife IB voor ondernemers.
Staat die er niet bij dan ben je voor de IB waarschijnlijk niet aangemerkt als ondernemer en moet je de inkomsten (minus de kosten) aangeven als overige inkomsten in het 'normale' aangifteprogramma.
(En ook dan geldt: alles zonder BTW.)
Heb je al een VAR aangevraagd?quote:Op zondag 18 maart 2007 15:58 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.
Ik vraag me wel af of ik wel goed ben aangemerkt. Ik werkte in 2006 namelijk ook nog in vast dienstverband fulltime. En dat is dit jaar ook gewoon zo. Ben dus niet 100% een ondernemer. Eerder voor 10-20%.
En ik weet niet eens of ik er dit jaar wel zoveel bij ga werken.
Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.quote:
Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.quote:Op zondag 18 maart 2007 16:35 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.quote:Op zondag 18 maart 2007 17:27 schreef Debsterr het volgende:
Vraagje, ik heb zojuist het aangifteprogramma ingevuld, en daaruit blijkt dat ik nog 461 verschuldigd ben aan de Belastingdienst.. hoe kan dit. Ik ben het hele jaar door bij dezelfde werkgever in dienst geweest!
Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.quote:Op zondag 18 maart 2007 17:31 schreef febster het volgende:
Rare vraag wellicht, ik had dus een digid code aanvraag, krijg brief binnen, en die gooit mijn moeder per ongeluk weg... Nu staat er op de site dat ik gewoon (zolang die niet geactiveerd is) een nieuwe aan kan vragen, maar als ik dat doe zegt de site dat ik de code moet activerenIemand enig idee dan hoe ik toch een nieuwe ID kan aanvragen
?
Fijn, die code liep 30 maart afquote:Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.
[..]
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
[..]
Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.
Ik heb alle gegevens al 4 x gecheckt.. ik heb ook via www.tbiljetje.nl de gegevens ingevuld, en dan kom ik op een iets hoger bedrag uit wat ik terug moet betalen. En ij het Postbank krantje stond ook een rekentabel voor wat je terugkrijgt, maar daar hebben ze het over "reisaftrek". Wat houdt dat begrip precies in?quote:Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
Je kunt de extra gemaakte kilometers opvoeren. Stel: ww is 50 kilometer maar omdat je van een kleine omweg maakt naar de chiropractor is het 55 km, dan drukken er 5 km op jou. De andere 50 km krijg je immers al vergoed als ww-km's.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:15 schreef exode het volgende:
zucht...heb alweer wat aangiftes ingevuld en verstuurd, nu die van mezelf nog.
de volgende vraag:
Ik ben in 2006 een aantal keren naar chiropractor geweest in Utrecht, ik woonde toen nog in Breda. Kan ik de reiskosten (0,19 cent per km) aftrekken? Kanttekening is dat ik in Utrecht werkte en reiskostenvergoeding van mijn werkgever kreeg.
Als jij thuis woonde voerde jij een huishouden met je ouders. Dus kun je de kosten imo gewoon opvoeren. (Mits de kosten al niet bij een ander zijn opgevoerd, uiteraard.)quote:Nog een extra vraag, al eerder gevraagd maar wat extra inzichten gekregen:
Mijn vader heeft in 2006 in het ziekenhuis gelegen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders. Bij reiskosten ziekenbezoek staat dat ik een gezamelijke huishouding met mijn vader moest hebben. Hoe bekijkt de belastingdienst dit? Is het net zo streng als dit is bij bijvoorbeeld de SVB? Ik betaalde bijvoorbeeld kostgeld wat gezamelijke huishouding al kan uitsluiten. Ik vermoed dat ik geen gezamelijke huishouding voerde met mijn vader volgens de belastingdienst..maar je weet maar nooit.
Bij mij zeggen ze dat ik Zorgtoeslag heb ontvangen in 2006. Nou, dan had ik dat wel geweten hoorquote:Op maandag 19 maart 2007 09:52 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik kreeg afgelopen week een brief van de BD waarin stond dat de door mij aangevraagde uitstel van aangifte IB 2006 is verleend en dat ik nu tot 1 september 2007 de tijd heb. Ik heb dit echter helemaal niet verzocht, en de aangifte is zelfs al gedaan!
Foutje van de BD? Wie zal het zeggen, vandaag zijn ze niet te bereiken ivm stakingen.
Lijkt me een slecht plan. Als je dit alle keren doet, dan kunnen ze je beschuldigen van opzet en daar kunnen boetes aan verbonden zijn...quote:Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef koekeloer het volgende:
Ik ben nogal een chaoot en hou nooit mijn papieren etcetera goed bij. Wat voor mij wel vaker goed is uitgevallen is het volgende: Je geeft gewoon willekeurige hoge bedragen op, zoadat je lekker veel terug krijgt. Dat zet je appart en daar kom je verder niet aan.
Daarna gaan ze de boel controleren en komen ze erachter dat niet alle bedragen kloppen en moet je een deel terug betalen. Op die manier rekent alsnog de belastingdienst de hele ratteplan voor je uit en hoef je zelf niet zo moeilijk te doen. Heb ik toch een hoger bedrag aan overgehouden dan ik in eerste instantie had verwacht.
De niet vergoede kosten zijn aftrekbaar. De Omega-3 capsules als voorgeschreven medicijnen, de bloeddrukmeter durf ik wel op te voeren als hulpmiddel en de fysiotherapie is ook geen probleem.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:13 schreef Aventura het volgende:
Ja, dat chronisch ziek snap ik ook niet.
Ik heb hypertensie (=hoge bloeddruk), waarvoor ik medicatie krijg. Die aandoening zit in de familie, ik heb het niet omdat ik bv. dik ben (ik heb een normaal gewicht) of niet beweeg.
Ik slik daarnaast prijzige Omega-3 capsulers, op aanraden van mijn internist. Die worden niet vergoed. Ook heb ik een bloeddrukmeter aangeschaft, en ik heb nu ook fysiotherapie (moet ik zelf betalen-heb slechts een basispakket)omdat ik meer ben gaan sporten.
Wat betekent dit voor mijn aftrekposten?
Dit is zo'n advies waarbij je grote uitroeptekens en de waarschuwing 'Don't try this at home' bij moet zetten. Je bent je duidelijk niet bewust van de mogelijke consequenties (rente, boetes enz.).quote:Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef koekeloer het volgende:
Ik ben nogal een chaoot en hou nooit mijn papieren etcetera goed bij. Wat voor mij wel vaker goed is uitgevallen is het volgende: Je geeft gewoon willekeurige hoge bedragen op, zoadat je lekker veel terug krijgt. Dat zet je appart en daar kom je verder niet aan.
Daarna gaan ze de boel controleren en komen ze erachter dat niet alle bedragen kloppen en moet je een deel terug betalen. Op die manier rekent alsnog de belastingdienst de hele ratteplan voor je uit en hoef je zelf niet zo moeilijk te doen. Heb ik toch een hoger bedrag aan overgehouden dan ik in eerste instantie had verwacht.
Soms levert een kleine investering in een specialist/deskundige, voordeeltjes op die opwegen tegen de kosten. Maar helaas nemen de meeste mensen genoegen met het 'standaard invulwerk' (lees: JOG en rente eigen woning) en laten soms een aantal euro's liggen.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:06 schreef imago het volgende:
Ik ontving in 2006 geen prestatiebeurs meer, maar ontving wel een lening van de IBgroep. Het hele jaar heb ik collegegeld betaald. Kan ik nu al het door mij betaalde collegegeld opgeven als aftrekpost?
Ik vind het overigens enorm frustrerend om de boel in te moeten vullen terwijl ik er eigenlijk niets van snap. Ik heb het idee dat er allerlei "voordeeltjes" zijn, die de normale mens gewoon niet kent. Het hele verhaal over brillen/lenzen bijvoorbeeld - had ik dat eerder geweten, dan had ik gewoon een duurdere bril gekocht dit jaar, en was ik uiteindelijk voordeliger uit geweest omdat ik opeens chronisch ziek blijk te zijn![]()
Als jij al geen zicht hebt op je chaotische administratie, hoe moet de belastingdienst dat dan hebben?quote:Op maandag 19 maart 2007 17:32 schreef koekeloer het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom de belastingdienst het niet voor iedereen uitrekend. Als ze achteraf kunnen nagaan of je wel een goede opgaaf van belasting hebt gedaan, dan kun ze dat toch ook op voorhand?
Daar moet je dus op uitkomen.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:11 schreef Xcalibur het volgende:
ik ben bezig om mijn belastingaangifte in te vullen als ondernemer. Het betreft een VOF waarvan ik 50% eigenaar ben. De balans heb ik ingevuld, die lijkt te kloppen. Ik kom nu bij de 'Specificatie VOF/maatschap', waar een aantal dingen gevraagd worden waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet
Volgens mij is deze pagina bedoeld om de verdeling tussen mij en mijn compagnon vast te stellen. Nu hebben ze het over het kapitaal aandeel en het winstaandeel. Het winstaandeel is makkelijk (vergoeding arbeid, overige vergoedingen, verdeling restant winst), maar ik heb wat meer problemen met het kapitaal aandeel.
Wat vul ik in bij Kapitaal aandeel volgens contract en Kapitaal aandeel begin boekjaar? Is dit 50% van het kapitaal aan het einde respectievelijk het begin van het boekjaar? Of wordt hier iets anders bedoeld? Om het extra ingewikkeld te maken is de verdeling dit jaar niet 50% (eerder 65 / 35), maar dat wordt al in het winstaandeel verrekend. Moet dat in het kapitaal aandeel dan ook nog gebeuren?
Is het kapitaal aandeel overigens hetzelfde als het Ondernemingsvermogen (bij de Passiva)?
In de vergoeding arbeid / overige vergoedingen / verdeling restant winst wordt al rekening gehouden met de verschoven verhouding zeg maar. Moet dit dan ook nog een keer extra in het kapitaal aandeel, of is dat gewoon 50/50?quote:Op maandag 19 maart 2007 18:26 schreef ManAtWork het volgende:
Omdat je een 50/50 vof hebt maar de winst dit jaar anders hebt verdeeld, zul je iets moeten doen met 'vergoeding voor arbeid' of 'overige vergoedingen' omdat het programma uitgaat van de verdeling (50/50) die je hebt aangegeven.
Nee, je neemt je beginkapitaal, daar komt jouw aandeel in de winst bij, en gaan de privé-opnamen vanaf. Dan hou je je kapitaal einde jaar over.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:32 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
In de vergoeding arbeid / overige vergoedingen / verdeling restant winst wordt al rekening gehouden met de verschoven verhouding zeg maar. Moet dit dan ook nog een keer extra in het kapitaal aandeel, of is dat gewoon 50/50?
Ik ga even naar je rekensommetje kijken
O-biljetjes zijn heus niet de meest eenvoudige aangiften hoor, dat is geen schande als je daar niet zelf uitomt!quote:Op maandag 19 maart 2007 19:21 schreef Xcalibur het volgende:
ik laat m'n boekhouder d'r nog wel even naar kijken voor de zekerheid
die doet in principe alleen de eindejaarsverwerking, en houdt tussendoor de boel een beetje in de gaten... ik wil m'n aangifte eigenlijk wel zelf doen, omdat ik vind dat het nooit zo ingewikkeld kan zijn, maar ik verkijk me d'r altijd op
quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:23 schreef OA het volgende:
Hallo![]()
Ook ik ben bezig met de belastingaangifte 2006...
Nu is nog niet alles helemaal duidelijk...
Ik heb in 2006 een huis gekocht en daar komen nogal wat kosten bij kijken die gedeeltelijk weer afgetrokken kunnen worden.
Over de meeste kosten ben ik zeker of het wel of niet mag, maar bij de volgende kosten twijfel ik nog een beetje...
- Honorarium akte van levering, kadastraal recht levering belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte"? Want in dat geval mag het niet worden afgetrokken...
quote:- Honorarium hypotheekakte, kadastraal recht hypotheek belast en onbelast, BTW hierover...
Wordt dit gezien als "notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte"? Dit mag dan dus wel worden afgetrokken...
Waarschijnlijk niet. AON is een dienstverlener op het gebied van verzekeringen (kort gezegd). Mogelijk moet je even nagaan wat je daar verzekerd hebt.quote:Tot slot wordt er in de nota van de notaris nog vermeld:
- storting AON Warranty Group, 2 verschillende bedragen...
Mag dit wel/niet afgetrokken worden?
Alle antwoorden zijn onder voorbehoud van zet- en typefouten.quote:Wellicht simpele vragen, met simpele antwoorden, maar ik wil het wel zeker weten!!![]()
Bedankt!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
(M.a.w. deze kosten zijn niet aftrekbaar.)
[..]
(M.a.w. deze kosten zijn wel aftrekbaar.)
[..]
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan...quote:Waarschijnlijk niet. AON is een dienstverlener op het gebied van verzekeringen (kort gezegd). Mogelijk moet je even nagaan wat je daar verzekerd hebt.
[..]
quote:Alle antwoorden zijn onder voorbehoud van zet- en typefouten.![]()
Aai,... formeel kun je niet opteren voor fiscaal partner en zul je dus het eigen woningdeel moeten verdelen over twee aangiften en wel naar rato waarin jullie eigenaar zijn van het huis. Tenzij het huis volledig op jouw naam staat (en je dus de 100% aftrek mag gebruiken) zul je nog even moeten rekenen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:47 schreef OA het volgende:
Er schiet mij ineens nog een vraag te binnen!.
Mijn vriendin en ik hebben een samenleveingscontract va 01-10-06.
We wonen samen va september 2006, maar we hebben het huis gekocht op 30-06-06.
Voldoen we nu op enige wijze aan de eisen voor fiscaal partnerschap? Volgens mij niet...
In dat geval doen we beide apart aangifte.
Ik heb nu alle kosten en gegevens m.b.t. het huis ingevuld.
Moet zij dat dan ook nog eens doen?
Zo nee, moet ze dan überhaupt wel iets aangeven over het huis?![]()
Kijk op het uitgereikte aangiftebiljet. Daar staat een rekeningnummer vermeld. En ander kun je op de eerste pagina van het aangifteprogramma aangeven dat het juiste rekeningnummer niet bekend is, zodat je het juiste nummer kunt invullen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef LaZZ_NL het volgende:
Ik heb nu een maandje geleden alles ingevuld in het programma en ik zal jullie niet lastigvallen met vragen over wanneer ik mijn geld krijg maar ik heb nergens mijn rekeningnummer in kunnen vullen... Is dat bekend bij de belastingdienst of krijg ik straks een voorlopige opgave en moet ik dat daarop invullen?
We woonden hiervoor allebei nog thuis, dus gelukkig geen gedoe met een bijleenregeling.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aai,... formeel kun je niet opteren voor fiscaal partner en zul je dus het eigen woningdeel moeten verdelen over twee aangiften en wel naar rato waarin jullie eigenaar zijn van het huis. Tenzij het huis volledig op jouw naam staat (en je dus de 100% aftrek mag gebruiken) zul je nog even moeten rekenen.
(Ik weet niet of jullie hiervoor (beide) een eigen woning hadden die is verkocht, maar dan zou ik nog even goed opletten met de bijleenregeling.)
Je bedoelt natuurlijk dat je niet gevonden hebt waar je het in kan vullen, want het kan wel degelijkquote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:53 schreef LaZZ_NL het volgende:
Ik heb nu een maandje geleden alles ingevuld in het programma en ik zal jullie niet lastigvallen met vragen over wanneer ik mijn geld krijg maar ik heb nergens mijn rekeningnummer in kunnen vullen... Is dat bekend bij de belastingdienst of krijg ik straks een voorlopige opgave en moet ik dat daarop invullen?
Als jullie volgens de koopovereenkomst 50/50 eigenaar zijn wel.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:57 schreef OA het volgende:
[..]
We woonden hiervoor allebei nog thuis, dus gelukkig geen gedoe met een bijleenregeling.
Het huis staat op beide namen. Ik neem aan dat dan alles 50/50 verdeeld kan worden?!
Dus alle bedragen (waarde huis, WOZ waarde, aftrekposten, ed) moeten dan gehalveerd worden??
Sorry DJ, ik zal overschakelen in de slowchat-modus.quote:
Ik had nog een edit gedaan...quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als jullie volgens de koopovereenkomst 50/50 eigenaar zijn wel.
Klopt dat?quote:Edit: waarde huis en WOZ-waarde lijkt me niet trouwens, maar wel het hypotheekbedrag en alle kosten...
Let wel op het volgende: Het moet wel aannemelijk zijn dat ieder de helft van de hypotheeklast kan opbrengen. Als je een hypotheek hebt van (zeg) 500.000 euro, en jouw vriendin studeert of heeft geen inkomen, kan dit nooit aannemelijk worden gemaakt. Jij betaald de volle hypotheeklast dan, maar omdat slechts de helft van het huis op jouw naam staat is ook maar de helft door jou aftrekbaar. De aftrek bij je vriendin kan dan geweigerd worden.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:01 schreef OA het volgende:
[..]
Ik had nog een edit gedaan...
[..]
Klopt dat?
De waarde helveert tenslotte niet als je beide eigenaar bent...
Of moet je toch de helft invullen?
De hypotheek is berekend op basis van beide salarissen en staat op beide namen.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Let wel op het volgende: Het moet wel aannemelijk zijn dat ieder de helft van de hypotheeklast kan opbrengen. Als je een hypotheek hebt van (zeg) 500.000 euro, en jouw vriendin studeert of heeft geen inkomen, kan dit nooit aannemelijk worden gemaakt. Jij betaald de volle hypotheeklast dan, maar omdat slechts de helft van het huis op jouw naam staat is ook maar de helft door jou aftrekbaar. De aftrek bij je vriendin kan dan geweigerd worden.
Overigens krijg je deze problemen niet als er gekozen is voor fiscaal partnerschap.
En alle kosten dus ook voor 50% bij beide opvoeren neem ik aan!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:04 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry, ik zal de volgende keer niet zo snel reageren.
OT: je geeft bij de eigen woning aan dat je 50% eigenaar bent van de woning. Dan rekent het programma 50% van de eigenwoningforfait. De WOZ waarde vul je dan wel gewoon in voor 100%
Okee, dan gaat het goed. En inderdaad, allebei de helft van de kosten opvoeren.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:14 schreef OA het volgende:
[..]
De hypotheek is berekend op basis van beide salarissen en staat op beide namen.
Het huis staat ook op beide namen.
Inmiddels hebben we wel gekozen voor een fiscaal partnerschap, maar ten tijde van het afsluiten van de hypotheek nog niet...
Dus, wij voeren beide overal de helft van op.
Ik heb het gevonden..quote:Op dinsdag 20 maart 2007 10:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk dat je niet gevonden hebt waar je het in kan vullen, want het kan wel degelijk![]()
Heb je vorig jaar ook aangifte gedaan en geld terug gekregen? Zo ja, dan is het rekeningnummer bekend.
Edit: wat een snel-typende MaW zegt![]()
Dat heb ik al gedaan en toch vroeg ik het me nog af.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 18:26 schreef ManAtWork het volgende:
Vul het aangifteprogramma in en je ziet het antwoord op je vraag.
Helemaal waar, maar ik vind het hoe dan ook een gigantisch bedrag in verhouding met mijn bijverdiensten.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 18:34 schreef ManAtWork het volgende:
Als er meer inkomstenbelasting/premie volksverzekering op je loon in ingehouden dan je op basis van je aangifte verschuldigd bent, krijg je het verschil terug. It's so simple.
Nee, helaas.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 20:45 schreef zeeuwse het volgende:
Ik ben bezig met de aangifte en nou vraag ik me het volgende af:
Wij hebben een hypotheek met levensverzekering. Kan ik naast de rente van de hypotheek ook de pemie voor de levensverzekering aftrekken?
Zie deel 4 van het topic. Hierin staat een heel uitgebreide toelichting voor ziektekosten en de ZVW.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 20:55 schreef Kjew het volgende:
Ik zie op mijn jaaropgave "Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet". Kan ik dat terugkrijgen?
Very FAQ.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:04 schreef FortunaHome het volgende:
Wanneer storten onze vrienden het bedrag terug?
Ik meen me te herinneren dat he vorig jaar rond maart was?
Toen had ik ook in januari ingestuurd
Heb m al verstuurd en heb verder niks gedaan met dit. Cool dat je ook daadwerkelijk overal antwoord op geeft!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zie deel 4 van het topic. Hierin staat een heel uitgebreide toelichting voor ziektekosten en de ZVW.
Je kunt toch ook gewoon antwoord geven of niet?quote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Very FAQ.Ook very vaak beantwoord.
Tsja, lezen is moeilijk. Net als zoeken op kijken op pagina 2 van het topic of kijken op www.belastingdienst.nl.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 21:42 schreef FortunaHome het volgende:
[..]
Je kunt toch ook gewoon antwoord geven of niet?
Ik spit verdomme het hele vorige topic door en een antwoord ho maar![]()
Nee, de voorlopige teruggave geef je aan bij degene aan wie die is opgelegd. Dus niets verdelen!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 22:17 schreef OA het volgende:
Hallo, ben ik weer!
Toch nog even een vraag...
Ik heb een voorlopige teruggave gehad in 2006... de brief was specifiek aan mij gericht... in elk geval niet aan m'n vriendin...
Ik neem aan dat we wel beide de helft moeten opgeven?
Graag een helpende hand!!
Wederom dank voor het snelle antwoord!!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 22:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, de voorlopige teruggave geef je aan bij degene aan wie die is opgelegd. Dus niets verdelen!
Ik geef je uitsluitselquote:Op woensdag 21 maart 2007 18:02 schreef Diego27 het volgende:
Dus jij zegt dat die 5% die je betaalt aan de werkgever al weer verwerkt is in die 22% die je betaald over de cataloguswaarde als bijtelling. Vaag volgens mij krijg ik wel degelijk die 5% terug. Iemand die me hier uitsluitsel over kan geven.
Is het zo dat je in je aangifte nergens een leaseauto aan kan geven?
Verhaal van de welbekende klok en klepel. En voor de duidelijkheid: FH heeft gelijk.quote:Op woensdag 21 maart 2007 18:02 schreef Diego27 het volgende:
Dus jij zegt dat die 5% die je betaalt aan de werkgever al weer verwerkt is in die 22% die je betaald over de cataloguswaarde als bijtelling. Vaag volgens mij krijg ik wel degelijk die 5% terug. Iemand die me hier uitsluitsel over kan geven.
Is het zo dat je in je aangifte nergens een leaseauto aan kan geven?
Thanks voor de hulp! Ik ben ook nog bij iemand langs geweest die het heeft ingevuld en alles heeft uitgelegd.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:04 schreef ManAtWork het volgende:
Door de 340 euro voor de lenzen kun je ook nog een aftrek van 795 euro voor chronische ziekte opvoeren.
Daarnaast kun je de aanvullende premie (24,75 maal 12) invullen naast het standaard bedrag van 1.015.
(Zie ook topic nr. 4. Hierin staat een heel stuk over ziektekosten vermeld.)
(Misschien ook een optie om iemand te zoeken die vaker een aangifte heeft ingevuld?)
Dat ligt eraan of je door de Belastingdienst bent uitgenodigd om aangifte te doen of dat je per saldo zou moeten betalen.quote:Op woensdag 21 maart 2007 20:03 schreef Diego27 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp hoef ik geen belastingspapieren in te vullen want ik rkijg toch niks terug !!!
Klopt dat, want dan weet ik dat ?
Als je het heffingsvrij vermogen bedoelt houdt het programma daar zelf rekening mee.quote:Op woensdag 21 maart 2007 21:44 schreef lecram147 het volgende:
Even een vraagje mischien is hij al gesteld maar kan hem niet zo snel vinden.
Bij het invullen van de bezittingen moet ik dan zelf rekening houden met de vrijstelling of rekent het programma daarmee.
Nee ben niet door de belastingsdienst uitenodigd !!!quote:Op woensdag 21 maart 2007 20:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat ligt eraan of je door de Belastingdienst bent uitgenodigd om aangifte te doen of dat je per saldo zou moeten betalen.
Uit m'n hoofd 14 euro, ik kan er een eurootje naast zitten.quote:Op donderdag 22 maart 2007 10:13 schreef PizzaSalami het volgende:
Vanaf wanneer betalen ze uit?
Ik was er al bang voorquote:Op donderdag 22 maart 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, hij bedoelt de vraag die al 1400 keer gesteld is
Had het nog nergens gelezen, of tenminste aantal verschillende dingenquote:Op donderdag 22 maart 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, hij bedoelt de vraag die al 1400 keer gesteld is
Heb jij de telling nog bijgehouden? Ik was al gestopt met tellen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, hij bedoelt de vraag die al 1400 keer gesteld is
Niet meer? Valt me een beetje tegen.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:46 schreef Fredgroes het volgende:
zo even mijn aangifte door mijn hypotheektussenpersoon laten invullen en krijg dit jaar 1200 euro terug, mede dankzij de aftrek van een aantal posten mbt de aankoop van mijn nieuwe huis
ja server fout, probeer later nog eens, maar later lukt het ook steeds niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:25 schreef ManAtWork het volgende:
Al in de helpfile gekeken wat de foutcode betekent.
De aangifte moet voor 1 april zijn ingediend. niet aangevraagdquote:Op zaterdag 24 maart 2007 00:28 schreef JapieGijs het volgende:
Ik moet die bende ook nog een keer uitzoeken.. dus alvast even een tvp..
Moet het btw nog voor een bepaalde datum zijn aangevraagd?
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
De aangifte moet voor 1 april zijn ingediend. niet aangevraagd
In dit topic wordt deze vraag zowat elke pagina wel gesteld, lees het dus ajb even door. Het komt erop neer dat je normbedragen mag aftrekken waar je je stufi vanaf moet halen, en dus niet de werkelijke kosten mag opvoeren.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:54 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik heb een kort vraagje over aftrekpost studiekosten.
Ik heb zelf mijn collegegeld + boeken betaalt (alles in één keer in september). Die kan ik invullen en kan ik aftrekken van mijn loonheffing.
Nu is mijn vraag of stufi valt onder de kop 'onvangen vergoedingen'. Ik ontvang elke maand de uitwonende basisbeurs (ca 250 euro) en verder niks. Dat is dus ook voor huisvesting en dergelijke en NIET alleen voor studiekosten. Dit is daar natuurlijk wel aan gerelateerd. Hoe werkt dit precies? In de help file van het aangifte programma kan ik weinig terugvinden over dit onderwerp.
- Wat je terug KAN krijgen (als je er recht op hebt natuurlijk) is de ingehouden loonbelasting. Het verschil tussen bruto en netto bestaat uit nog een aantal posten, maar daar kan je verder niets mee.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:58 schreef JapieGijs het volgende:
[..]
opschieten
Maar ik heb geen idee wat ik moet doen, hoe het heet, bla, bla..
Misschien dat iemand na aanleiding van volgend verhaaltje me iets wijzer kan maken:
Ik wil dus de belastingcenten (denk ik) terugvragen. Ik heb 2 'bijbaantjes' gehad.
Een waarbij ik ongeveer 300 e. heb verdiend, bij de andere +-1200 e.
Hetgeen wat je dan terug kan vragen is toch het verschil tussen je bruto en netto loon, of zit ik hier al verkeerd?
Van het ene bedrijf heb k al zo'n jaaropgaaf gehad, van de ander niet, is bij een uitzendbureau, moet ik die dan aanvragen en kan dat zomaar?
En kan ik hiervoor dat programmatje gebruiken wat in de OP staat en is er daarvoor zo'n DigiD code nodig die per post verzend moet worden?
Ik kan het helaas niet zo snel vinden, enig idee welke post en welk deel het is? Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....quote:Op zaterdag 24 maart 2007 13:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
In dit topic wordt deze vraag zowat elke pagina wel gesteld, lees het dus ajb even door. Het komt erop neer dat je normbedragen mag aftrekken waar je je stufi vanaf moet halen, en dus niet de werkelijke kosten mag opvoeren.
Ik ook nietquote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:21 schreef mark_dabomb het volgende:
[..]
..
Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....
Zoek, zoek, zoekfunctie wel eens gebruikt?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 14:21 schreef mark_dabomb het volgende:
[..]
Ik kan het helaas niet zo snel vinden, enig idee welke post en welk deel het is? Heb niet echt tijd om alle 5 de delen door te spitten....
Nee, huur- en zorgtoeslag worden niet als inkomsten beschouwd.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 18:32 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik probeer mijn digitale aangifte 2006 te doen.
Misschien een stomme vraag, maar moet ik nu ook huur- en zorgtoeslag als inkomsten beschouwen?? Waar zou ik het dan in moeten vullen??
Wat als ik niet voor 1 april opstuur?
Dank je wel!quote:Op zaterdag 24 maart 2007 18:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, huur- en zorgtoeslag worden niet als inkomsten beschouwd.
Als je niet voor 1 april aangifte doet, krijg je (na een tijdje) vanzelf een bericht dat ze je aangifte nog niet ontvangen hebben met het verzoek dit alsnog te doen.
Thanksquote:Op zaterdag 24 maart 2007 19:28 schreef ManAtWork het volgende:
"Vanaf het belastingjaar IB 1997 tot en met 2005 wordt onmiddellijk na afloop van het kalenderjaar waarop de belastingaanslag betrekking heeft heffingsrente vergoed of in rekening gebracht. Met ingang van 2006 wordt heffingsrente berekend over het tijdvak dat aanvangt op de dag na het midden van het tijdvak waarover de belasting wordt geheven."
Dus de rente begint te lopen vanaf 1 juli 2006 en loopt tot de datum waarop de aanslag is opgelegd.
ik kon geen vakje vinden met " voorlopige teruggave, dat is het juistquote:Op zondag 25 maart 2007 10:54 schreef ManAtWork het volgende:
De betaalde rente vul je in bij de eigen woning.
De voorlopige teruggave vul je in bij voorlopige teruggave.
(En inderdaad, deze vraag is al meerdere malen gesteld.)
Te verrekenen bedragen en dan het 4e vinkjequote:Op zondag 25 maart 2007 11:01 schreef Charisma het volgende:
[..]
ik kon geen vakje vinden met " voorlopige teruggave, dat is het juist![]()
en sorry voor de wederom zelfde vraag, ik heb al andere topics doorgelezen en gezocht maar dezed vraag niet gevonden
mea culpa
En hoe zit het dan als ik dit jaar de voorlopige teruggave van mijn hypotheekrente aftrek maandelijks wil ontvangen? Ik heb al voorlopige terruggave van kinderkorting e.d., moet ik dan "wijzigen" invullen?? Ik heb dit in het najaar al een keer fout gedaan waardoor mijn voorlopige terruggave kinderkorting werd stopgezet, en wil het nu graag goed doen... En toen ik vandeweek mijn aangifte 2006 liet invullen, kon die jongen me niet verder helpen dan alleen 2006quote:Op zondag 25 maart 2007 10:54 schreef ManAtWork het volgende:
De betaalde rente vul je in bij de eigen woning.
De voorlopige teruggave vul je in bij voorlopige teruggave.
(En inderdaad, deze vraag is al meerdere malen gesteld.)
thanksquote:Op zondag 25 maart 2007 11:04 schreef dndiek het volgende:
[..]
Te verrekenen bedragen en dan het 4e vinkje
Je moet inderdaad een wijziging invullen. Daarin geef je aan voor welke posten je een voorlopige teruggave wil aanvragen. Je geeft dan ook niet aan dat je iets wilt toevoegen of verwijderen maar je vult al posten die van toepassing zijn, in.quote:Op zondag 25 maart 2007 11:30 schreef mirannie het volgende:
[..]
En hoe zit het dan als ik dit jaar de voorlopige teruggave van mijn hypotheekrente aftrek maandelijks wil ontvangen? Ik heb al voorlopige terruggave van kinderkorting e.d., moet ik dan "wijzigen" invullen?? Ik heb dit in het najaar al een keer fout gedaan waardoor mijn voorlopige terruggave kinderkorting werd stopgezet, en wil het nu graag goed doen... En toen ik vandeweek mijn aangifte 2006 liet invullen, kon die jongen me niet verder helpen dan alleen 2006![]()
Huurtoeslag wordt niet aangegeven in de aangifte. Zorgtoeslag kan ingevuld worden als er veel ziektekosten zijn gemaakt bij buitengewone uitgaven.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 18:32 schreef Bijsmaak het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar moet ik nu ook huur- en zorgtoeslag als inkomsten beschouwen?? Waar zou ik het dan in moeten vullen??
Super! Dankjewel!!!quote:Op zondag 25 maart 2007 13:12 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt gewoon de normale aangifte indienen. De fiscus zal dan op basis van het sofinummer herkennen dat er een aangifte is gedaan.
En ja, op de jaaropgave is loonheffing gelijk te stellen met de ingehouden loonbelasting.
Het is me niet helemaal duidelijk, je hebt een Tj-biljet aangevraagd maar een E-biljet uitgereikt gekregen? Zo ja, dan moet je het E-biljet invullen.quote:Op maandag 26 maart 2007 20:22 schreef tinoburg het volgende:
misschien een stomme vraag ,maar stel em toch.
ik had een TJ biljet aangevraagd, netjes ingevuld en opgestuurd net als vorig jaar.
Nu kreeg k ook nog een stapel papier van de belastingdienst, allemaal vragen ook die geen betrekking op mij kunnen hebben,
boekje aangifte E,en boekje toelichting
Moet dit ook allemaal doorlopen worden,neem aan dat ze genoeg weten ad hand van dat TJ biljet?
Studiefinanciering hoef je niet op te geven als inkomsten, een terugbetaling is dan ook niet aftrekbaar.quote:Op maandag 26 maart 2007 21:21 schreef eztar het volgende:
Nog een klein vraagje alvorens ik de aangifte opstuur.
Ik heb in 2006 stufi terug moeten betalen die ik in 2003 genoten heb.
Dit omdat ik in dat jaar meer verdiend had met mijn parttime job, dan was toegestaan om de volle toelage te krijgen.
Kan ik met dit bedrag (633 euri) iets doen in mijn belasting aangifte 2006?
Alvast bedankt!
Teveel betaalde premies.... Het enige wat ik me zo 1-2-3 kan bedenken is dat je te weinig belasting moet betalen om dit jaar te kunnen profiteren van de buitengewone uitgaven....quote:Op maandag 26 maart 2007 22:28 schreef MM-Luna het volgende:
- lang bericht ge-edit-
Had het antwoord gevonden.
Nu nog even een vraagje, ik hoef niks terug te betalen volgens de berekeningen maar als ik de cijfers zo bekeek zat ik ongeveer 300 euro op teveel betaalde premies en alles maar nergens stond dat ik dit dan terug ga ontvangen of werkt dit niet zo?
De zorgtoeslag heb je inderdaad over het hoofd gezien, de rest niet (want die hoef je niet in te vullen)quote:Op maandag 26 maart 2007 23:34 schreef Fides het volgende:
Ik heb het downloadprogramma ingevuld, maar ik heb nergens iets ingevuld met betrekking tot zorgtoeslag/stufi/scholierenbijdrage oid. Heb ik iets over het hoofd gezien of hoort dit zo?
Ja, kijk bij aftrekposten en dan ziektekosten en dan moet je de bovenste geloof ik hebben, klikken op berekenen.quote:Op maandag 26 maart 2007 23:34 schreef Fides het volgende:
Ik heb het downloadprogramma ingevuld, maar ik heb nergens iets ingevuld met betrekking tot zorgtoeslag/stufi/scholierenbijdrage oid. Heb ik iets over het hoofd gezien of hoort dit zo?
Zorgtoeslag is aftrekposten - ziektekosten of andere buitengewone uitgaven - rekenhulp algemene uitgavenquote:Op maandag 26 maart 2007 23:34 schreef Fides het volgende:
Ik heb het downloadprogramma ingevuld, maar ik heb nergens iets ingevuld met betrekking tot zorgtoeslag/stufi/scholierenbijdrage oid. Heb ik iets over het hoofd gezien of hoort dit zo?
Als je wel een aangiftebiljet hebt gekregen, maar niets terugstuurt krijg je eerst een brief dat je bninen 10 werkdagen alsnog aangifte moet doen. Doe je dat wederom niet, stelt de inspecteur de aanslag ambtshalve vast. Hij maakt dus een schatting, en meestal doet hij de staat daar niet mee te kortquote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:51 schreef yup het volgende:
Wat gebeurt er als je helemaal niks opstuurt eigenlijk??
Is van belang bij de berekening van de Aftrekposten - ziektekosten of andere buitengewone uitgaven....quote:Op dinsdag 27 maart 2007 17:24 schreef NiTiN het volgende:
Ik zit met het volgende:
Er is volgens de loonstroken ook sprake van een "Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet". Kan ik dit nog ergens opgeven, bv als aftrekpost? Of kan ik hier niks mee?
Het zijn ook geen inkomsten uit tegenwoordig dienstbetrekking en de enige post waar je het dan kwijt kunt is de inkomsten uit vroege dienstbetrekking....quote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:27 schreef Katseviool het volgende:
Kan iemand mij helpen met het volgende;
Ik ontvang van mijn grootouders periodiek (kwartaal) een schenking. Dit wordt gedaan dmv Centraal Beheer en is een uitbetaling van een levensverzekering.
Nu betaal ik hier gewoon een loonheffing op. Alleen waar moet ik deze post neerzetten? Ik heb voorheen dit gewoon onder inkomsten vermeld. Echter kreeg ik een herziening over 2004 waar werd aangegeven dat dit een inkomst is uit vroegere arbeid en ik dus geen recht had op arbeidskorting. Waardoor ik een sommatie van een dikke ¤400 kreeg die ik even binnen een aantal weken moest terug overmaken.
Maar dit is toch helemaal voor mij geen inkomst uit vroegere arbeid?
Nu zit ik weer met het 2006 aangifte programma voor m'n neus maar ook na het lezen van de help snap ik niet dat deze in die box thuis hoort.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven?
Hiervoor zal ik dus met hen in contact moeten treden?quote:Op termijnen van lijfrenten moet meestal loonbelasting/premie volksverzekeringen worden ingehouden en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw worden berekend, ook als de termijnen zijn aangewezen als loon uit vroegere dienstbetrekking. De Belastingdienst geeft op verzoek van de ontvanger van de lijfrentetermijn een verklaring af in hoeverre de inhoudingen achterwege kunnen blijven.
Als je wilt weten of je daarvoor in aanmerking komt kan je inderdaad een kopie van de jaaropgaaf van deze levensverzekering sturen naar de inspecteur en vragen om een standpuntbepalingquote:Op dinsdag 27 maart 2007 23:51 schreef Katseviool het volgende:
Dank voor je antwoord, hoe zit het trouwens met de bijdrage aan de zorgverzekering..
[..]
Hiervoor zal ik dus met hen in contact moeten treden?
Ik heb geen digid, en dat duurt 5 dagen. Ik wil zo snel mogelijk aangifte doen, vreemde is dat ik voor 2005 een programma heb gekregen, en voor 2006 gewoon papieren versie :/quote:Op woensdag 28 maart 2007 01:26 schreef dndiek het volgende:
je kan ook gewoon het aangifteprogramma downloaden daarvoor
Digid is nog niet nodig voor 2005, die aangifte is nog te ondertekenen met de elektronische handtekeningquote:Op woensdag 28 maart 2007 01:36 schreef yup het volgende:
[..]
Ik heb geen digid, en dat duurt 5 dagen. Ik wil zo snel mogelijk aangifte doen, vreemde is dat ik voor 2005 een programma heb gekregen, en voor 2006 gewoon papieren versie :/
Dat heb ik ook niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 01:37 schreef dndiek het volgende:
[..]
Digid is nog niet nodig voor 2005, die aangifte is nog te ondertekenen met de elektronische handtekening
Als je in 206 GEEN recht had op studiefinanciering mag je de werkelijke kosten aftrekken, waaronder inderdaad collegegeld en studieboeken. Je zal het wel in 2006 moeten aftrekken, je mag niet kiezen om een deel in een volgend jaar af te trekken. Mocht je nog een deel "persoonsgebonden aftrek" overhouden kan je dat wel volgend jaar gebruiken, maar een keuzemogelijkheid is er dus niet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:33 schreef Flipper01 het volgende:
Ik heb een vraagje mbt studiekostenaftrek.
Ik heb in 2006 een voltijd opleiding gevolgd en heb hiervoor mijn collegegeld en boeken aangeschaft. Ik had in 2006 geen recht op studiefinanciering, maar heb wel geleend van de IB-groep. Mijn inkomsten in 2006 waren erg laag.
Kan ik alle studiekosten aftrekken en zo ja, is het verstandig om dat meteen dit jaar te doen of kan ik het doorschuiven naar 2007 of 2008 als ik een hoger inkomen heb?
Als de medicijnen ten koste van je no-claim zijn gegaan is het wel vergoed. Het bedrag dat daar in te vullen is is het bedrag dat op een specificatie staat onder de rubriek voor eigen rekening.quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:11 schreef VeX- het volgende:
Kun je gemaakte kosten voor voorgeschreven medicijnen ook aftrekken bij specifieke uitgaven? Het gaat om medicijnen die ik niet vergoed krijg omdat ik het in mindering op de no-claim wordt gebracht/
Apart, ik kan het verder niet verklaren omdat ik natuurlijk de exacte bedragen niet weetquote:Op woensdag 28 maart 2007 15:10 schreef Greys het volgende:
Vorig jaar hebben wij een woning gekocht.
Als we onze formulieren als fiscale partner invullen moeten we geld bijbetalenen als we het elk apart invullen, krijgt mijn vriend rond de 1500 euro terug en ik rond de 1900. Dan hebben we het huis elk voor 50% ingevuld dus, dat gaat toch goed dan? Dat is toch de bedoeling?
Overigens, niet om als ontevreden kreng over te komen, had ik de teruggave nog hoger verwacht, aangezien al die kosten die bij het kopen van een huis komen vaak een hoge belastingteruggave geven. Een paar jaar geleden sloot ik de hypotheek over op mijn toenmalige appartementje en TOEN kreeg ik al 3000 euro, vandaar dat ik het nu hoger had verwacht. Maar ik ben alsnog blij hoor
Je deelt dus de woning en de kosten door 2-en?quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:40 schreef Greys het volgende:
Mijn vriend zit in een hogere belastingschaal dus als we ons als fiscale partner 'opgeven', dan moet er over mijn loon natuurlijk nog wel wat betaald worden, toch? Kan het daar niet aan liggen dan? Ik wist alleen niet dat het zóveel zou schelen![]()
Je kunt niet meer terugkrijgen dan dat je betaald hebt.. het woord zegt het al terug-krijgen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:46 schreef VeX- het volgende:
Bedankt voor de reactie dndiek.
Ik krijg precies het bedrag terug wat ik aan loonheffing heb afgestaan.Nu moet ik alleen nog even wachten op het DIgidactivateringscode.
Ja, omdat we allebei eigenaar van de woning zijn en ook allebei een deel VT krijgen, leek het ons dat we de woning ook allebei voor de helft op onze aangifteformulieren moeten invullen. Of maken we nou een hele domme denkfout?quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:44 schreef dndiek het volgende:
[..]
Je deelt dus de woning en de kosten door 2-en?
In principe zou samen aangifte doen toch meer op moeten leveren, maar ja dat is moeilijk te bevestigen zonder de gegevensquote:Op woensdag 28 maart 2007 18:11 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja, omdat we allebei eigenaar van de woning zijn en ook allebei een deel VT krijgen, leek het ons dat we de woning ook allebei voor de helft op onze aangifteformulieren moeten invullen. Of maken we nou een hele domme denkfout?We hebben zelfs alle kosten (notaris, NHG, enz. door twee gedeeld en elk de helft ingevuld).
je kunt de rente en kosten gewoon bij 1 partner aangeven en later gaan schuiven met de aftrekposten over de fiscale partners. Ikzelf werk altijd met optimalisatie, dan rekent het programma dus zelf uit hoe de aftrekposten het gunstigst over beide partners verdeeld worden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:11 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja, omdat we allebei eigenaar van de woning zijn en ook allebei een deel VT krijgen, leek het ons dat we de woning ook allebei voor de helft op onze aangifteformulieren moeten invullen. Of maken we nou een hele domme denkfout?We hebben zelfs alle kosten (notaris, NHG, enz. door twee gedeeld en elk de helft ingevuld).
Dan is wel duidelijk voor ons wat er eventueel aftrekbaar is voor jouquote:Op woensdag 28 maart 2007 20:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik sanp er geen hol van, echt iedereen die ik ken krijgt geld terug, maar ik moet betalen.
Wat valt er dan allemaal af te trekkenHeb nu speciale uitgaven 314 kunnen invullen voor lenzen. Maar meer zou ik echt niet weten..
quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:32 schreef dndiek het volgende:
[..]
Dan is wel duidelijk voor ons wat er eventueel aftrekbaar is voor jou![]()
Zoiets is zoals het ook genoemd wordt persoonsgebonden, dus wat er voor jou aftrekbaar is, is voor ons moeilijk aan te gevenquote:
Ziektekostenpremie (standaard basisbedrag (¤ 1.015,--) en aanvullend (daadwerkelijk bedrag), vanwege je lenzen: 795,-- i.v.m chronische ziekte.(lenzen en/of bril), vergeet je huisapotheek niet (23,-- per persoon), andere niet vergoede uitgaven?quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik sanp er geen hol van, echt iedereen die ik ken krijgt geld terug, maar ik moet betalen.
Wat valt er dan allemaal af te trekkenHeb nu speciale uitgaven 314 kunnen invullen voor lenzen. Maar meer zou ik echt niet weten..
Hij moet eventueel wel rekening houden met de ontvangen zorgtoeslagquote:Op woensdag 28 maart 2007 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ziektekostenpremie (standaard basisbedrag (¤ 1.015,--) en aanvullend (daadwerkelijk bedrag), vanwege je lenzen: 795,-- i.v.m chronische ziekte.(lenzen en/of bril), vergeet je huisapotheek niet (23,-- per persoon), andere niet vergoede uitgaven?
Het staat zeker wel een keer of 10 in de topics
Joh, er staan nog wel een stuk of 80 dingen in de topics, waar 'ie rekening mee zou kunnen houden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:45 schreef dndiek het volgende:
[..]
Hij moet eventueel wel rekening houden met de ontvangen zorgtoeslag
I knowquote:Op woensdag 28 maart 2007 20:46 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Joh, er staan nog wel een stuk of 80 dingen in de topics, waar 'ie rekening mee zou kunnen houden.
Als je recht hebt op zorgtoeslag zou ik het maar als de wiedeweerga aanvragen. Voor 2006 kan dit nog tot 1 april. Daarna heb je pech.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef Modus het volgende:
Ik hoorde vandaag vaag iets op de radio dat de aangifte echt voor 1 april binnen moet zijn, want... (en toen verstond ik het niet meer, iets met geen uitstel ofzo). Wa's da?
.
En verder:
Ik heb geen zorgtoeslag aangevraagd, maar als ik daar recht op gehad zou hebben, wordt deze toch alsnog verrekend?
En verder:
voor 2004 en 2005 heb ik geen verzoek tot aangifte ontvangen, daarvoor altijd wel. Dit gebeurt wel eens als je de laatste 2 jaar precies op 0 uitkwam, zoiets wist iemand mij te vertellen. Dan word je namelijk soort van 'uitgeschreven'. Klopt dat? En stel dat ik dat ben, kan ik dan wel gewoon nu opnieuw aangifte doen?
(Als je aangifte IB op 1 april nog niet binnen is, is er nog geen man over boord, hoor. Je krijgt eerst nog een vriendelijke herinnering.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou even uitstel aanvragen bij de belastingdienst, is gewoon even een brief sturen! Adres staat in de brief van de BD!
Heb je gisteren niets gehad danquote:Op woensdag 28 maart 2007 23:27 schreef TubewayDigital het volgende:
gisteren digitale aangifte verstuurt. Wanneer kan ik het geld verwachten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
Even vragen of FH weer een streepje wil zetten bij deze vraag in verband met de statistieken.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:27 schreef TubewayDigital het volgende:
gisteren digitale aangifte verstuurt. Wanneer kan ik het geld verwachten?
Het hebben van een bril staat gelijk aan chronische ziekte?quote:Op woensdag 28 maart 2007 20:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ziektekostenpremie (standaard basisbedrag (¤ 1.015,--) en aanvullend (daadwerkelijk bedrag), vanwege je lenzen: 795,-- i.v.m chronische ziekte.(lenzen en/of bril), vergeet je huisapotheek niet (23,-- per persoon), andere niet vergoede uitgaven?
Het staat zeker wel een keer of 10 in de topics
Waar vind ik die brief van de belastingdienst?quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou even uitstel aanvragen bij de belastingdienst, is gewoon even een brief sturen! Adres staat in de brief van de BD!
Normaal gesproken ligt die in je brievenbus en anders vind je het wel op hun website.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Waar vind ik die brief van de belastingdienst?
Aha op zo'n manier. Zal gelijk ff een briefje tikken.quote:Op donderdag 29 maart 2007 12:04 schreef MM-Luna het volgende:
[..]
Normaal gesproken ligt die in je brievenbus en anders vind je het wel op hun website.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 14:36 schreef j0rrit het volgende:
Afgelopen week heb ik digitaal mijn belastingaangifte afgehandeld en ingestuurd. Nu krijg ik een fors geldbedrag van de belastingdienst terug, wat altijd welkom is natuurlijk.Hoe lang duurt iets dergelijks, wanneer kan ik het geld verwachten?
...maar toch... heeft deze meneer wel erg veel fantasie denk ikquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:32 schreef _Flash_ het volgende:
Een collega van me trekt zijn doorlopende reisverzekering ook af onder ziektekosten. Je wilt immers goede zorg in het buitenland.
Hij lijkt me gelijk te hebben maar toch..
dat magquote:Op donderdag 29 maart 2007 15:32 schreef _Flash_ het volgende:
Een collega van me trekt zijn doorlopende reisverzekering ook af onder ziektekosten. Je wilt immers goede zorg in het buitenland.
Hij lijkt me gelijk te hebben maar toch..
Er is 5 dagen uitstel gegeven in verband met de staking bij de belastingdient. De opgave moet nu op 6 april binnen zijn. Boeie , ik ben al jaren te laat. Heb zelfs wel een geld treuggekregen verhoogd met de wettelijke rente omdat ik zélf te laat de aangifte op de bus deed. En dat is meer (6 %) dan wat je op een saarrekening krijgt.quote:Op woensdag 28 maart 2007 21:36 schreef Modus het volgende:
Ik hoorde vandaag vaag iets op de radio dat de aangifte echt voor 1 april binnen moet zijn, want... (en toen verstond ik het niet meer, iets met geen uitstel ofzo). Wa's da?
.
Want?quote:
* ManAtWork vraagt FH wederom om een streepje te zette voor de statistieken.quote:Op donderdag 29 maart 2007 14:36 schreef j0rrit het volgende:
Afgelopen week heb ik digitaal mijn belastingaangifte afgehandeld en ingestuurd. Nu krijg ik een fors geldbedrag van de belastingdienst terug, wat altijd welkom is natuurlijk.Hoe lang duurt iets dergelijks, wanneer kan ik het geld verwachten?
De overdrachtsbelasting is niet aftrekbaar maar mag wel worden meegefinancierd. Het is dus van belang om je eigenwoningreserve mee te berekenen en om op deze wijze het deel van de hypotheek te bepalen waarvan je de rente mag aftrekken. Maar de overdrachtsbelasting zelf is geen aftrekpost voor je eigen woning!quote:Op donderdag 29 maart 2007 17:46 schreef Bibikuif22 het volgende:
Inmiddels heb ik hem verstuurd!! (met veel dank aan MenAtWok).
In box1:werk en woning onder bijleenregeling staat bij de rekenhulp al standaard ingevuld wat je af kan trekken. Daaronder stond dus ook overdrachtsbelasting. Nu hoor ik net dat ik dat niet af zou mogen trekken... Waarom zet de belastingdienst dat dan standaard in hun rekenhulp??
Ik heb het dus wél erbij gezet nu.
Voor jou? Misschien wel, misschien niet. Ligt aan je situatie.quote:Op donderdag 29 maart 2007 17:03 schreef w00h00 het volgende:
Is lesgeld aftrekbaar?
Oké, zet maar een streepje.quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
* ManAtWork vraagt FH wederom om een streepje te zette voor de statistieken.
Misschien is het een idee om terug te lezenquote:Op donderdag 29 maart 2007 19:16 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Oké, zet maar een streepje.
Is er ondertussen iemand die iets over een termijn kan zeggen?
Als ik tijd heb zal ik dat zeker doen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:16 schreef dndiek het volgende:
[..]
Misschien is het een idee om terug te lezen
Is gisteravond al door Sjeen gedaan.quote:
Die vetgedrukte mededeling klopt ook niet helemaalquote:Op donderdag 29 maart 2007 19:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is gisteravond al door Sjeen gedaan.
Maar blijkbaar is een vet gedrukte mededeling nog niet voldoende, haha. Misschien iets met kleurtjes ofzo,...?
De TT is niet veranderd hoorquote:Op donderdag 29 maart 2007 19:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is gisteravond al door Sjeen gedaan.
Maar blijkbaar is een vet gedrukte mededeling nog niet voldoende, haha. Misschien iets met kleurtjes ofzo,...?
Sorry, dacht dat je de OP bedoelde.quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De TT is niet veranderd hoor
Ja, maar dat is ook weer ruk, dat past niet.quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sorry, dacht dat je de OP bedoelde.Je hebt gelijk, het zou nog in de TT kunnen.
![]()
Verrekende arb. krt = arbeidskortingquote:Op donderdag 29 maart 2007 19:36 schreef JapieGijs het volgende:
Zit het nu in te vullen..
nu heb ik hier een jaaropgaaf, maar die termen zijn bij alle 3 anders.
Bij 2 kom ik er wel uit, wat ik bij arbeidskorting, loonheffing en loon moet zetten, maar bij de belangrijkste niet.
op de jaaropgaaf staat:
Fiscaal loon:
Verrekende arb.krt:
Loon voor ZVW:
Inhoudingen
- Loonbelasting/premie v.verz:
- ZVW premie:
Wat moet ik nu bij arbeidskorting, loonheffing en loon invullen?
Ja hoorquote:Op donderdag 29 maart 2007 19:44 schreef JapieGijs het volgende:
Zou iemand mij willen helpen via msn, gmail chat, whatever met het invullen van m'n belastingteruggave?
het medische deel van een reisverzekering is aftrekbaar. meestal is dit zo'n 50% van de totale reisverzekering.quote:
Bij welke post voer je zoiets opquote:Op donderdag 29 maart 2007 20:07 schreef Homdeck het volgende:
[..]
het medische deel van een reisverzekering is aftrekbaar. meestal is dit zo'n 50% van de totale reisverzekering.
Ja hoho: niet persé aftrekbaar. Hooguit om je aftrekpost te verhogen. Nuance-verschil, maar wel correcter.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:07 schreef Homdeck het volgende:
[..]
het medische deel van een reisverzekering is aftrekbaar. meestal is dit zo'n 50% van de totale reisverzekering.
Ik geloof er helemaal niets van maar goed het zal welquote:
Het kan zeker wel hoor. Wel even je polis nakijken.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:12 schreef dndiek het volgende:
[..]
Ik geloof er helemaal niets van maar goed het zal wel
in de volksmond aftrekbaar. iedereen snapt wel wat ik bedoel neem ik aanquote:Op donderdag 29 maart 2007 20:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja hoho: niet persé aftrekbaar. Hooguit om je aftrekpost te verhogen. Nuance-verschil, maar wel correcter.
Nou... dat blijkt dus uit de topics. De vraag m.b.t. ziektekosten (die i.t.t. vorige jaren nu veel vaker opgevoerd kan worden: hoezo zijn de ziektekostenverzekering zoveel omhoog gegaan.. nu hoor je niemand over het feit dat je juist nu vaker over je drempel heengaat) komt elke keer weer terug in verband met het klok- en klepel-verhaal.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:13 schreef Homdeck het volgende:
[..]
in de volksmond aftrekbaar. iedereen snapt wel wat ik bedoel neem ik aan![]()
Dit is weer iets anders dan een reisverzekeringquote:Op donderdag 29 maart 2007 20:11 schreef ManAtWork het volgende:
... of aanvullende ziektekostenverzekering.'t Is maar hoe je het benoemen wilt.
Het is een ziektekostenverzekeringsdeel op een reisverzekering en dus zeker op te voeren.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:19 schreef dndiek het volgende:
[..]
Dit is weer iets anders dan een reisverzekering
Het is een aanvulling op je standaard ziektekosten. Vandaar de aanvullende ziektekosten verzekering. Maar goed, ik ga voor die paar euro niet mijn polis doorspitten om na te gaan welk deel betrekking heeft op de ziektekosten.quote:Op donderdag 29 maart 2007 20:19 schreef dndiek het volgende:
[..]
Dit is weer iets anders dan een reisverzekering
Is dit ook schriftelijk te doen? ik zit namelijk met hetzelfde, maar volgens mij duurde de aanvraag van zo'n formulier een aantal weken... Ik heb het formulier al een keer aangevraagd, maar nooit ontvangen...quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je recht hebt op zorgtoeslag zou ik het maar als de wiedeweerga aanvragen. Voor 2006 kan dit nog tot 1 april. Daarna heb je pech.
Als het belast is, waarom niet?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
even een vraagje.
Ohw, en als je werkgever je ziektekostenverzekering betaald kun je die zeker niet opgeven?
Hahh, tof bedankt.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:46 schreef Meeldraad het volgende:
@ kareltje
Je geeft het op bij eigen woning. Ik zou het dan vervolgens als volgt invullen:
- Woning volledig in eigendom? Nee
- Periode? 31-12 t/m 31-12
- WOZ-waarde? 0
- Eigendom? 1% (nul kan niet)
- Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld? Klik op de rekenhulp
- Omschrijving geldlening? Taxatiekosten van op xx-xx-2007 gekocht huis
- Bedrag rente en kosten? Lijkt me duidelijk.....
Op die manier verstrek je naar mijn mening voldoende info voor de inspecteur om te bepalen hoe de aanslag opgelegd moet worden.
Overigens moet je de kosten opgeven in het jaar dat je ze betaald hebt. Als de taxatie is gedaan in 2006, maar betaald in 2007, dan geef je ze op in 2007. Dit is het voor particulieren geldende zgn. kasstelsel.
hmm, ok even proberen dan.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:17 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Als het belast is, waarom niet?
Je kan immers ook het inkomensafhankelijke deel aftrekken dat je werkgever inhoudt/betaalt.
Indien je door aftrekposten een negatief inkomen krijgt, wordt het negatieve inkomen eerst verrekend met de drie voorafgaande jaren. (Dus eerst 2003, resteert er nog iets 2004, blijft er nog iets over, dan 2005). Verrekenen met 2005 kan dus niet anders dan dat 2003 en 2004 zijn verrekend.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:46 schreef Meeldraad het volgende:
@ Napalm. Twee opties:
1. Verlies verrekenen met jaren ervoor of erna. Dus inderdaad in 2006 alles opgeven en een jaar later opgeven bij Te verrekenen bedragen => Verliezen uit voorgaande jaren. Als je liever wil verrrekenen met bijv. 2005 moet je even een briefje schrijven.
2. Middeling idd. Er staat me iets bij dat je niet over hetzelfde jaar én kunt middelen én kunt verlies verrekenen, maar dat weet ik niet heel zeker en ik ben te lui om het op te zoeken, er is vast wel iemand anders die het antwoord panklaar heeft. Middelen kun je doen over een periode van drie aaneengesloten jaren en doe je door schriftelijk verzoek in te dienen binnen drie jaar nadat de aanslag over het laatste jaar waarover je wil middelen onherroeplijk vast is komen te staan.
Fout! Je kunt de kosten pas aftrekken in het jaar van aanschaf en dat is in dit geval 2007. Hetgeen hierboven staat vermeld is dus niet de juiste wijze.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 09:46 schreef Meeldraad het volgende:
@ kareltje
Je geeft het op bij eigen woning. Ik zou het dan vervolgens als volgt invullen:
- Woning volledig in eigendom? Nee
- Periode? 31-12 t/m 31-12
- WOZ-waarde? 0
- Eigendom? 1% (nul kan niet)
- Betaalde rente en kosten eigenwoningschuld? Klik op de rekenhulp
- Omschrijving geldlening? Taxatiekosten van op xx-xx-2007 gekocht huis
- Bedrag rente en kosten? Lijkt me duidelijk.....
Op die manier verstrek je naar mijn mening voldoende info voor de inspecteur om te bepalen hoe de aanslag opgelegd moet worden.
Overigens moet je de kosten opgeven in het jaar dat je ze betaald hebt. Als de taxatie is gedaan in 2006, maar betaald in 2007, dan geef je ze op in 2007. Dit is het voor particulieren geldende zgn. kasstelsel.
Je kunt het programma ook electronisch invullen. En deze aanvraag kun je nog met je PIN-code invullen. En die kun je zonder problemen nog indienen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:05 schreef MassApeal het volgende:
[..]
Is dit ook schriftelijk te doen? ik zit namelijk met hetzelfde, maar volgens mij duurde de aanvraag van zo'n formulier een aantal weken... Ik heb het formulier al een keer aangevraagd, maar nooit ontvangen...En mijn digiD heb ik dus ook nog niet binnen. (dit is pas de eerste keer dat ik hiermee aan de gang ga)
Edit; Zou het uitstel van aangifte misschien ook hierop van toepassing zijn?
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 08:48 schreef kareltje_de_grote het volgende:
even een vraagje.
Ik heb in 2007 een huis gekocht, de taxatie is echter in 2006 gedaan. Ik kan nergens vinden waar ik de kosten van deze taxatie op kan geven als aftrekpost.
Ohw, en als je werkgever je ziektekostenverzekering betaald kun je die zeker niet opgeven?
Even een nuanceverschil. Betaald de werkgever alleen de ziektekosten of betaald de werkgever de ziektekosten en houdt hij dit ook in op je netto salaris?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 10:17 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Als het belast is, waarom niet?
Je kan immers ook het inkomensafhankelijke deel aftrekken dat je werkgever inhoudt/betaalt.
Dank!quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:45 schreef ManAtWork het volgende:
Het volgende sommetje geeft het resultaat van de lening waarvan de rente aftrekbaar is.
De koopsom van de woning + de kosten van de verbouwing - de eigenwoningreserve.
Met andere woorden: de rente over de resterende 25.000 is niet aftrekbaar en het deel van de lening valt in box 3.
Heb je daar een bron voor?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 18:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Fout! Je kunt de kosten pas aftrekken in het jaar van aanschaf en dat is in dit geval 2007. Hetgeen hierboven staat vermeld is dus niet de juiste wijze.
En dat lijkt mij gelijk te geven... of ben ik nu selectief aan het lezen?quote:Het gaat om rente over en kosten van de eigenwoningschuld die u heeft afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbetering of het onderhoud van uw woning en die u in 2006 heeft betaald.
Ik wist dat ik de vraag al eens eerder beantwoord had. De bron uit mijn vorige antwoord was (helaas) niet de bron die ik bedoelde.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 12:14 schreef Meeldraad het volgende:
Ben ik toch benieuwd waar je kijkt. Ik kijk bij help => eigen woning. De eerste regel die daar staat is
[..]
En dat lijkt mij gelijk te geven... of ben ik nu selectief aan het lezen?![]()
P.S. In de wetteksten staat dat je vooruitbetaalde rente, onder voorwaarden, wel mag aftrekken in het jaar voordat de woning is aangekocht.quote:Op donderdag 22 maart 2007 18:29 schreef ManAtWork het volgende:
"Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken."
zie ook: http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-05.html
aftrekposten ziektekosten en dan kun je bij aanvullende premie zorgverzekeraar 20 euro pp per maand dus in totaal 480 invullen.. basispremie wordt al rekening meegehouden door het standaardbedrag van 1015 ppquote:Op zondag 1 april 2007 20:03 schreef Ingetje79 het volgende:
Vraagje...
Man en ik betalen ieder maandelijks ¤95 basispremie ZF en beide ¤20 premie voor aanvullende verz.
Wat mag ik dan per persoon aftrekken en waar vul ik dat in?
Kom er niet helemaal uit eerlijk gezegd![]()
neequote:Op zondag 1 april 2007 20:10 schreef Ingetje79 het volgende:
Tnx. da's snel...![]()
Die 1015 vult het programma dus eigenlijk zelf al in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |