Klopt, maar als je echt wilt kun je via deze link het biljet ook bestellen.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij is dat er ook helemaal niet. Download gewoon het aangifte-programma. Dat doet hetzelfde, maar dan met meer mogelijkheden.
Ik kom met 340 euro voor die lenzen nooit in aanmerking voor een teruggave volgens mij. Kan ik ook iets met mijn zorgverzekering? Ik betaal daar in 2006 voor:quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:14 schreef ManAtWork het volgende:
Nee en ja.
(Zie ook topic nr 4 voor een uitgebreide toelichting.)
Ik ben afgelopen jaar met de ambulance vervoerd na een ongeluk en kreeg daarvoor een rekening van 500 euro gepresenteerd van m'n verzekering. Die heb ik zelf moeten betalen, was niet vergoed. Kan ik dat dan aftrekken?quote:Verder is er nog een interessant aardigheidje als je meer dan 286 Euro aan de volgende onvergoede kosten hebt gemaakt:
* voorgeschreven medicijnen
* verzorging of verpleging
* hulpmiddelen (o.a. bril of contactlenzen)!!!
* aanpassingen aan een woning
* andere aanpassingen
* vervoer zieke of invalide
* dieet op doktersvoorschrift
* extra gezinshulp
* extra uitgaven voor kleding en beddengoed
Schenkingen aftrekken?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 20:25 schreef HuHu het volgende:
En het zakgeld wat ouders aan kinderen geven, kan je dat ook opvoeren als zijnde schenking en dus aftrekken?
Geen idee... ik las iets dat ouders tot 4300 euro belastingvrij kunnen schenken. Is het dan zo dat alleen de kinderen er geen belasting over hoeven te betalen, of kunnen de ouders dat dan ook aftrekken, danwel voordeel uit halen?quote:
Het is geen biljet, ik kan het gewoon online invullen na ingelogd te zijn. Ik ben wel ondernemer volgens de BD, ik heb twee brieven ontvangen van de BD, namelijk eentje dat ik omzetbelasting aangifte moet doen en eentje waarin men vertelt dat ik aangifte inkomstenbelasting moet doen.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:36 schreef ManAtWork het volgende:
De inkomsten van dit jaar (=2007) geef je niet aan in de aangifte van 2006 maar in de aangifte van 2007.
Ben je aangemerkt als ondernemer, dan moet je aangifte doen met het aangiftebiljet dat je ook via de website kunt downloaden (na inloggen zie je deze staan).
Ben je geen ondernemer, dan geef je de bedragen excl. BTW aan. Nogmaals, let op het juiste jaar!
Logisch. Maar dat belastbaar bedrag wat jij noemt, daar gaat mijn vraag dus om.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:42 schreef ManAtWork het volgende:
Als je ondernemer bent moet je inderdaad online aangifte doen.
Je moet dan de balans en de winst-en-verliesrekening volledig invullen. Op basis daarvan rolt de winst uit onderneming als belastbaar bedrag in de aangifte. En zoals gezegd: alle bedragen excl. BTW.
(Is ook logisch omdat je anders IB betaald over BTW.)
Ow...Dan snap ik niet waarom de BD me twee aparte brieven stuurt met daarin het verzoek omquote:Op zondag 18 maart 2007 15:47 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, je vult maar één aangifte in. Het programma voor ondernemers. Dit is NIET hetzelfde als het programma dat de 'normale' particulier gebruikt.
Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.quote:Op zondag 18 maart 2007 15:52 schreef ManAtWork het volgende:
Log eens in op de site van de belastingdienst. Daar staan de aangiften omzetbelasting. Als daar ook een aangifte inkomstenbelasting staat, moet je die gebruiken. Dat is de aangife IB voor ondernemers.
Staat die er niet bij dan ben je voor de IB waarschijnlijk niet aangemerkt als ondernemer en moet je de inkomsten (minus de kosten) aangeven als overige inkomsten in het 'normale' aangifteprogramma.
(En ook dan geldt: alles zonder BTW.)
Heb je al een VAR aangevraagd?quote:Op zondag 18 maart 2007 15:58 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik zie het, ik word naar een apart programma geleid inderdaad. Bedankt voor de uitleg.
Ik vraag me wel af of ik wel goed ben aangemerkt. Ik werkte in 2006 namelijk ook nog in vast dienstverband fulltime. En dat is dit jaar ook gewoon zo. Ben dus niet 100% een ondernemer. Eerder voor 10-20%.
En ik weet niet eens of ik er dit jaar wel zoveel bij ga werken.
Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.quote:
Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.quote:Op zondag 18 maart 2007 16:35 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gedaan en ga ik ook niet meer doen. Toen ik voor mezelf begon, dacht ik dat ik gaandeweg mijn hele inkomen wel daarmee kon vergaren. Echter, ik kreeg een baan aangeboden waar ik geen nee tegen kon zeggen. Ik ben nu van plan om naast mijn baan hir en daar free lanceklussen te gaan doen.
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.quote:Op zondag 18 maart 2007 17:27 schreef Debsterr het volgende:
Vraagje, ik heb zojuist het aangifteprogramma ingevuld, en daaruit blijkt dat ik nog 461 verschuldigd ben aan de Belastingdienst.. hoe kan dit. Ik ben het hele jaar door bij dezelfde werkgever in dienst geweest!
Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.quote:Op zondag 18 maart 2007 17:31 schreef febster het volgende:
Rare vraag wellicht, ik had dus een digid code aanvraag, krijg brief binnen, en die gooit mijn moeder per ongeluk weg... Nu staat er op de site dat ik gewoon (zolang die niet geactiveerd is) een nieuwe aan kan vragen, maar als ik dat doe zegt de site dat ik de code moet activerenIemand enig idee dan hoe ik toch een nieuwe ID kan aanvragen
?
Fijn, die code liep 30 maart afquote:Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Toch zou ik er voor dit jaar een aanvragen, kan een hoop gedonder schelen. Bovendien willen veel ondernemers die een freelancer een opdracht geven ook graag die zekerheid.
[..]
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
[..]
Je moet hem binnen een bepaalde periode activeren, daarna kan je volgens mij gewoon weer een nieuwe aanvragen.
Ik heb alle gegevens al 4 x gecheckt.. ik heb ook via www.tbiljetje.nl de gegevens ingevuld, en dan kom ik op een iets hoger bedrag uit wat ik terug moet betalen. En ij het Postbank krantje stond ook een rekentabel voor wat je terugkrijgt, maar daar hebben ze het over "reisaftrek". Wat houdt dat begrip precies in?quote:Op zondag 18 maart 2007 17:55 schreef DonJames het volgende:
Te weinig loonheffing ingehouden, of misschien heb je iets fout ingevuld? Is nogal moeilijk te zeggen zonder verdere informatie.
Je kunt de extra gemaakte kilometers opvoeren. Stel: ww is 50 kilometer maar omdat je van een kleine omweg maakt naar de chiropractor is het 55 km, dan drukken er 5 km op jou. De andere 50 km krijg je immers al vergoed als ww-km's.quote:Op maandag 19 maart 2007 12:15 schreef exode het volgende:
zucht...heb alweer wat aangiftes ingevuld en verstuurd, nu die van mezelf nog.
de volgende vraag:
Ik ben in 2006 een aantal keren naar chiropractor geweest in Utrecht, ik woonde toen nog in Breda. Kan ik de reiskosten (0,19 cent per km) aftrekken? Kanttekening is dat ik in Utrecht werkte en reiskostenvergoeding van mijn werkgever kreeg.
Als jij thuis woonde voerde jij een huishouden met je ouders. Dus kun je de kosten imo gewoon opvoeren. (Mits de kosten al niet bij een ander zijn opgevoerd, uiteraard.)quote:Nog een extra vraag, al eerder gevraagd maar wat extra inzichten gekregen:
Mijn vader heeft in 2006 in het ziekenhuis gelegen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders. Bij reiskosten ziekenbezoek staat dat ik een gezamelijke huishouding met mijn vader moest hebben. Hoe bekijkt de belastingdienst dit? Is het net zo streng als dit is bij bijvoorbeeld de SVB? Ik betaalde bijvoorbeeld kostgeld wat gezamelijke huishouding al kan uitsluiten. Ik vermoed dat ik geen gezamelijke huishouding voerde met mijn vader volgens de belastingdienst..maar je weet maar nooit.
Bij mij zeggen ze dat ik Zorgtoeslag heb ontvangen in 2006. Nou, dan had ik dat wel geweten hoorquote:Op maandag 19 maart 2007 09:52 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik kreeg afgelopen week een brief van de BD waarin stond dat de door mij aangevraagde uitstel van aangifte IB 2006 is verleend en dat ik nu tot 1 september 2007 de tijd heb. Ik heb dit echter helemaal niet verzocht, en de aangifte is zelfs al gedaan!
Foutje van de BD? Wie zal het zeggen, vandaag zijn ze niet te bereiken ivm stakingen.
Lijkt me een slecht plan. Als je dit alle keren doet, dan kunnen ze je beschuldigen van opzet en daar kunnen boetes aan verbonden zijn...quote:Op maandag 19 maart 2007 17:18 schreef koekeloer het volgende:
Ik ben nogal een chaoot en hou nooit mijn papieren etcetera goed bij. Wat voor mij wel vaker goed is uitgevallen is het volgende: Je geeft gewoon willekeurige hoge bedragen op, zoadat je lekker veel terug krijgt. Dat zet je appart en daar kom je verder niet aan.
Daarna gaan ze de boel controleren en komen ze erachter dat niet alle bedragen kloppen en moet je een deel terug betalen. Op die manier rekent alsnog de belastingdienst de hele ratteplan voor je uit en hoef je zelf niet zo moeilijk te doen. Heb ik toch een hoger bedrag aan overgehouden dan ik in eerste instantie had verwacht.
De niet vergoede kosten zijn aftrekbaar. De Omega-3 capsules als voorgeschreven medicijnen, de bloeddrukmeter durf ik wel op te voeren als hulpmiddel en de fysiotherapie is ook geen probleem.quote:Op maandag 19 maart 2007 17:13 schreef Aventura het volgende:
Ja, dat chronisch ziek snap ik ook niet.
Ik heb hypertensie (=hoge bloeddruk), waarvoor ik medicatie krijg. Die aandoening zit in de familie, ik heb het niet omdat ik bv. dik ben (ik heb een normaal gewicht) of niet beweeg.
Ik slik daarnaast prijzige Omega-3 capsulers, op aanraden van mijn internist. Die worden niet vergoed. Ook heb ik een bloeddrukmeter aangeschaft, en ik heb nu ook fysiotherapie (moet ik zelf betalen-heb slechts een basispakket)omdat ik meer ben gaan sporten.
Wat betekent dit voor mijn aftrekposten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |