Cake, en dan de beslagkom uitlikkenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
Ja, dat herken ik ookquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Eigenlijk heel simpelquote:Lammetjespap werd in de negentiende en twintigste eeuw veel gegeten, met name door kleine kinderen. De luxe lammetjespap werd met zoetemelk bereid. Een andere naam voor lammetjespap is meelpap.
Recept
In de negentiende eeuw luidde het recept van lammetjespap van Maria Haezebroek als volgt:
`Hiertoe wordt bloem beslagen met zoo veel pinten zoetemelk als men onsen bloem gebruikt. Die zet men te vuur en laat ze onder gestadig roeren koken.'
In de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakte men lammetjespap als volgt klaar:
Meng 60 gram bloem met wat koude melk aan tot een dun papje. Breng 1 liter melk met iets zout aan de kook. Giet er het bloempapje bij en blijf roeren tot de pap gaar is na ongeveer 5 minuten koken.
maar zo lekker als bij oma smaakt het nooit meerquote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:06 schreef Isabeau het volgende:
Oh, lammetjespap!!Ja, dat maakte mijn oma ook.
Dit vond ik online:
[..]
Eigenlijk heel simpel
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Wat is hemelsche modder?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef _evenstar_ het volgende:
hemelsche modder
en zweedse appelschotel
![]()
![]()
soort chocolade mousse , maar erg lekker , wel machtig.quote:
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet makenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:06 schreef _evenstar_ het volgende:
Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken(ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak
)
Maar eh, klinkt lekkerIk heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
Ik heb ook geen grootouders meerquote:
God wat herkenbaar! Zo was mijn Indonesische oma ook! Precies hetzelfe! Ik mis vooral haar maiskoeken en pasteitjes! En mijn andere oma maakt echt de lekkerste cake ever! En van die lekkere komkommer bij de bloemkool! Mijn opa is een kei in het maken van huzarensalade en groentensoep, als ze weten dat ik kom is er altijd cake en soep, zo liefquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
-knip
Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Sorry voor de -knip- maar het ging ff om de chips: ze liggen bij de Aldi!!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Leintjeuh het volgende:
Oma![]()
![]()
![]()
En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjesquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes.
Oh ja rabarberquote:Op zaterdag 10 maart 2007 15:21 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes. Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.
Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.
Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.
Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in![]()
Erg leuk om te lezen. Herkenbaar ook.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor!Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak.
)
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen.Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:33 schreef Cici het volgende:
Heerlijk om in 2 werelden te leven.
Inderdaadquote:Op zaterdag 10 maart 2007 20:15 schreef Black-Hole het volgende:
Er is zoveel wat ze zo lekker kan klaarmaken, een paar dingen die nu gelijk te binnen schieten:
- draadjesvlees
- stoof peertjes
- appeltaart
Mijn oma ook, nu nog steedsquote:Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
es
Liters soep
Altijd een ijsje na, ook al was het winter altijd had ze ijsjes
Probeer dat maar eens aan het verstand van een 80 jarige oma te brengen die precies weet hoe je patat moet bakken...quote:Op maandag 12 maart 2007 16:35 schreef Nembrionic het volgende:
Zelfgemaakte patat is echt veel lekkerder dan het spul uit de winkel.
En het voorbakken is vervelend maar geeft wel een beter resultaat.
Maar als je het met patat uit de winkel gaat doen dan is het vrij kansloos
wat zijn knijpertjes?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Oma's knijpertjes waren trouwens ook meer dan verrukkelijk. Met name het deeg![]()
Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
wat zijn knijpertjes?
quote:Het Rolletje symboliseert het opgerolde nieuwe jaar, dat zich met de tijd ontvouwt. De knijpertjes staan symbool voor het verstreken jaar; open als een gelezen blad.
Ah, een soort harde wafels dus.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook niet
[afbeelding]
Ah, mijn door grootouders meegegeven 'wijsheid & symboliek' van het knijpertje staat zelfs op de site waar ik net de foto wegpluk.
[..]
Blauwe bloemkool?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn oma kon overginds heel goed koken, dat deed ze uuuuren, met groenten, zelfs met blikgroenten. Blauwgekookte forel is voor amateurs, mijn oma kookte de bloemkool blauw.
In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegetenquote:Kniepertjes Recept
Het zijn officieel knijpertjes maar je zegt kniepertjes!
ingrediënten:
1 pond patentbloem
2 ons plantenmargarine. ( kan ook roomboter als je dat lekker vindt )
4 ons kristalsuiker
3 eieren.
1 pakje vanille suiker.
Bereidingswijze:
Bereiding:
Boter in een steelpannetje laten smelten op een zacht pitje.
Eieren kloppen met de mixer of een vork.
Suiker er bij mixen.
Dan de gesmolten boter erbij mixen.
Daarna meel boven de beslagkom zeven en alles door elkaar mixen.
Doordat de boter gesmolten is gaat het mixen soepel. ( de boter moet wel al een beetje afgekoeld zijn)
Dit beslag een poosje in de koelkast laten rusten
Nu balletjes maken van het deeg. Net als gehaktballen tussen je handen.
De balletjes moet ongeveer zo groot zijn als stuiters of flinke gehaktballetjes voor de soep.
Nu het bakken!
Het knijpertjesijzer invetten met een beetje boter of invetspray of olie.
Het ijzer warm laten worden . Ik doe het op stand 5.
Het is handig om onder het ijzer een dubbel stuk keukenrolpapier te leggen, want er wil nog wel eens boter langs de randen druipen.
Je bakt de knijpertjes één voor één , en laat ze na het bakken afkoelen op een formica tafel of op het aanrecht of een ijzeren dienblad, Als ze koud zijn , ze opbergen in een gesloten trommel
hmm same here.. en nog steedsquote:[b]Op zondag 11 maart 2007 16:07
Het toetje in het gebruikte bord komt me ook bekend voor, zo goor![]()
hahaquote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:
nadat ik dat gezegd had barst mijn oma uit "ziejewel dat het wel kan!"
en mn opa "je oma doet SALADEMIX in de gehaktballen!!"
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:
op een dag kwam ik binnen.. kreeg meteen een gehaktbal toegeschoven met de vraag of ik hem lekker vond.
de afwachtende blik op 2 gezichten deed mij het ergste vrezen... maar de gehaktbal smaakte eigenlijk prima
nadat ik dat gezegd had barst mijn oma uit "ziejewel dat het wel kan!"
en mn opa "je oma doet SALADEMIX in de gehaktballen!!"
ik geloof niet dat ik ooit zo hard gelachen heb
Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:09 schreef MUUS het volgende:
[..]
Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.
Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?quote:Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
De gruwelijk heerlijke Poffert die ze alleen voor ons maakt want in dr eentje kan ze het natuurlijk niet op![]()
Blanke vla![]()
Draadjesvlees
Liters soep
Mijn oma was altijd van veel, en dan moest het ook allemaal op, onder het mom van even nog het laatste restje, soms zelfs met de jus, verzopen je aardappels helemaal![]()
Het toetje in het gebruikte bord komt me ook bekend voor, zo goor![]()
Zo zijn wij later ook..ik zweer het.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:04 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Maar ze het wel mooi geprobeerd
.
Bij ons is het zo dat mijn opa (83 jr btw) nog geen ei kan koken. Mijn oma heeft dan ook voor als ze ziek is vanalles ingevroren. Ik bied ook weleens aan om te koken als mijn oma ziek is, maar opa eet alleen maar wat oma gemaakt heeft.
Alhoewel toen ik vorige week kippensoep had gemaakt hij toch ook van de bak die ik mee had genomen heeft gesmuld.
Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Blauwe bloemkool?Dat heb ik nog nooit gezien. Wel doorgekookte stronkjes en in het niets opgeloste kooltjes.
recept knijpertjes:
[..]
In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegetenIk durfde alleen niet te vragen of ik misschien een bolletje deeg mocht ipv het knipertje
![]()
Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?
Oma's draadjesvlees was superquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:39 schreef cityofdelusion het volgende:
draadjesvlees ja, en heeeeeeel lang sudderen, zo lekker.
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.![]()
http://www.demarskramer.nl/kerst/kniepertjes.htmquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?![]()
Ja, dat is een echt ding.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?![]()
Nee, dat smaakt heel andersquote:
Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...quote:
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:01 schreef Nembrionic het volgende:
Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
Wellicht is dat in dit deel van het land andersquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.
[afbeelding]
Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
[afbeelding]
Of dunnerquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:08 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
Dingen die al twee jaar over de datum zijn voor je neus krijgen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:11 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-
Da's waar!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:09 schreef engessa het volgende:
[..]
Of dunnerIs maar net welke oma ze maakt
Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
Smaakt heel andersquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.
[afbeelding]
Ik was elke dag bij mijn ene oma.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:16 schreef Isabeau het volgende:
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je oudersJij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
Awwwquote:
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger.quote:
Ondervoed? Jee, dan heb ik geluk gehad met mijn grootouders, ze leven niet meer maar de tijd die ik met ze heb meegemaakt was erg fijn en warm.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:40 schreef MUUS het volgende:
[..]
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger..
Ik snap het ook nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Uhmmie het volgende:
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
ik krijg trekquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)
[afbeelding]
Mijn omaatje, moe maar voldaan na twee dagen in de keuken hebben gestaan.![]()
Ik wou net zeggenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:12 schreef MUUS het volgende:
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.
Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig..
Ik ken het tafereel Hoedemakerquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)
[afbeelding]
quote:Op woensdag 14 maart 2007 03:21 schreef Morwen het volgende:
Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakkenEn die recepten steken ze ook maar in hun reet
Jaloers isquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op woensdag 14 maart 2007 01:37 schreef Tha_Butcha het volgende:
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.
Oh man dat is zo leuk dit en komt mij zo bekend voor. Mijn beste vriend die indo is, die nodigde mij voorquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Rote Grutze!quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:44 schreef hilliebillie het volgende:
wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten.
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veauquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:27 schreef punchdrunk het volgende:
goed topic!
mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:
knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)
mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
O, ja dat maakte die van mij ook altijd in de zomerquote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
En uiteraard kauw sjotel . Met asperges in ham, gevulde eieren enzo.
aardappelen groente vleesquote:Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Aardappels, Groente en Vlees?quote:Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Yupquote:
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:59 schreef Tezz het volgende:
[..]
Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekEcht iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
![]()
Volgens mij is broeder (dat ik hierboven noemde) de West-Friese variant van de poffert. Je maakt dat ook met bloem, ei, gist. En dan in een katoenen zak of theedoek in een pan met water laten gaarstomen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekEcht iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
![]()
Respect! Doet me ook denken aan de gezellige zondagen bij mijn oma's: kleine woning, propvol met familie en (INDISCH) eten.. zucht, those days are of the pastquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:22 schreef JMarsden het volgende:
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.
Ikan pepesan: hete vis..
Een poffert is iets heel anders dan poffertjesquote:Op vrijdag 16 maart 2007 08:58 schreef Uhmmie het volgende:
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen
vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien)
leg eens uit dan?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 10:02 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[...]
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna.
[...]
jup.. en er bestaan ook boerenmeisjesquote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
Poffertquote:
Ik heb ze wel in de supermarkt (Hoogvliet) gezien hoor, stonden in een glazen pot bij de drank. naast de advocaat enzo.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:55 schreef Uhmmie het volgende:
[..]
jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo
maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
Zat? Is weg?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
Geen idee, de laatste keren dat ik op Schiphol was heb ik het niet meer gevonden, ben trouwens al Jaren niet meer van Schiphol gevlogen, laatste keer was in April 2000 geloof ik, ik háát vliegen van schiphol, kutluchthaven, veel te groot, en voor je europesche vluchten moet je altijd naar het eind van de fucking D pier.quote:
Kauw sjotel maakte m'n moeder altijd. Met zelf getrokken bouillon en draadjesvlees.quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau![]()
![]()
jaa!quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau![]()
![]()
Wasda?quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
kauw sjotel
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.quote:
quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
Waar ik al tijden naar op zoek ben en niet kan vinden, het recept van zilveruitjes in zoet/zure saus. Met rozijnen erbij (geloof ik). Het wordt bij buffetten soms Madagascar uitjes genoemd, maar ik mis dus een recept.
quote:Op donderdag 22 maart 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.
Zal het van het weekend eens zoeken
In die van ons zit wat bouillon om het wat natter te maken er niet zo veel mayonaise in hoeft, draadjesvlees, erwten en wortelen, zilver uitjes, mayonaise, een beetje mosterd en gestampte aardappel natuurlijk.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:57 schreef Syrena het volgende:
[..]
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 22:38 schreef fratsman het volgende:
Mijn oma d'r kookkunsten? Zoals Rowwen Heze ooit zong "Vuul, vet en ontiegelik zalt!" Veels te veel, in veels te veel boter, en iets te kwistig met de zoutpot. Maar daarom niet minder lekker.
En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:
[..]
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.
Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 17:53 schreef SHE het volgende:
Ik moet ineens denken aan haar protserige , maar goedbedoelde schnitzels.
Bij ons was het traditie , dat wanneer je op reis ging, je een bak schnitzels ( koud ) en een homp brood mee op reis nam..voor onderweg
Nu maakte mammie ze altijd van mooie kalf, maar oma vond dat maar fancy schmancy en haalde altijd een paar kilo procureur uit de vriezer om die vervolgens nog doder te meppen
Je kreeg dus gerust 3,5 kg schnitzel mee als het tegen zat.
Zoals oma schnitzels maakte, maakte niemand ze![]()
Dat doet mijn schoonmoeder nog steedsquote:Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.
Jij bent te jong voor Klop-Klopquote:Op donderdag 29 maart 2007 14:35 schreef Jarno het volgende:
Wie is daar?
Dit doen wij ook sinds jaar en dag, en dan ook nog verse lombok erin, paprika en allerlei Indonesische kruiden. Bij ons ook wel Indische macaroni genoemd.. (waar ook nog tig varianten van zijn)quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:55 schreef jellyrose het volgende:
Sinds de jaren 80 maakte ze altijd macaroni met smac vlees uit zo'n blikje voor ons, niet echt culinair hoogstaand, maar voor haar een revolutie in de keuken!![]()
Joh, je moet eens zien wat we vandaag bij het leeghalen van de kasten allemaal terugvonden. Lassierijst uit de jaren 70 (minstens), anjovis die ik niet eens durf open te maken zo oud, thee met een houdbaarheid tot 07-93.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:45 schreef fratsman het volgende:
[..]
En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.
nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef JMarsden het volgende:
Volgens mij zijn de meesten van ons het er wel over eens, dat onze oma's de dingen in de keuken nog vers (en zelf) wisten te maken, en geen genoegen namen met de kant en klare stuff. Sauzen en soepen werden niet met aanmaakblokjes en poederzakjes gemaakt, gerechten werden nooit voor 1 persoon gemaakt, maar gewoon een volle pan werd er gekookt en je kwam altijd volgepropt thuis. Ik zie het zelf om me heen, altijd mooie herinneringen over oma's die er inmiddels niet meer zijn, en het maakt niet uit uit welke cultuur je komt, it's all good
Volgens mij ben jij niet van Indische afkomst of heb je niet bij Indische oudjes gegeten, anders was je het sowieso wel met me eens.. Wij Indische Nederlanders wisten en weten over het algemeen heel goed hoe je met beperkte middelen toch iets heel lekkers op tafel kon en kan zetten. Lees anders de posts in dit topic maar eens terug waarin gesproken wordt over Indische grootouders en of daar iets van 'vies' bij staat..quote:Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:
Ik ben blij dat we die generatie voorbij zijn.
Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.
Ik geef je grotendeels gelijk. Hierbij kijk ik naar mijn eigen ervaringen met oma en mijn eigen moeder. Wat betreft koken gewoontedieren die zich niet erg verdiepten in het hoe of wat (huishoudschoolgeneratie?). Die gretig de 'innovaties' van de afgelopen jaar omarmen (Honig, Silvo). Wat dat betreft vind ik dat ik beter kan koken. Ik heb het dan wel niet van mijn moeder geleerd, maar uit boekenen van tv en vooral door mijn fantasie te gebruiken en veel uitproberen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:
[..]
nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.
Ik ben blij dat we die generatie voorbij zijn.
Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.
Och, ik ben er nog steeds DOL op!quote:Op donderdag 29 maart 2007 00:53 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?![]()
Een koude schnitzel, een pakje Wycciedrink. Wat erg was dat
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
Op 1 April op het centraal station van Amsterdam neerleggenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
Laat ik het zo zeggen: Royal Mail verkoopt nog steeds anjovisrolletjes maar de pakjes zijn blauw. En een huiskleur verander je niet vaakquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.
Als de thee al een houdbaarheidsdatum heeft tot 1993, ga ik er inderdaad van uit dat deze houdbaarheid ergens in de jaren 70 of begin 80 moet liggen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.
Klopperdeklopklopklopquote:
Echt ja, van die klopklop kreeg je toch een vette mond! Maar het was wel lekker inderdaad. Het bestaat nog steeds, ik heb het laatst gekocht om in een ijstaart te verwerken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopperdeklopklopklop
Klopperdeklopklopklop
En het slaat niet stuk,
Klop Klop
* Pietverdriet heeft zin in een Kwatta
De ene: patat. Altijd patat, want kinderen horen patat te eten. Oja, en soep met soepstengelsquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Nee, da's wat anders wat jij bedoelt, ik ben de naam even kwijt. Klop Klop is echt een soort van room, errug zoet ook!quote:Op dinsdag 1 mei 2007 13:54 schreef jellyrose het volgende:
Klop-Klop is toch gewoon versteviger voor slagroom? Ik gebruik het vaak voor bijv. taarten en daar zit geen speciale smaak ofzo aan![]()
Tuurlijk, ik benijd ook vooral de mensen met Indische oma's.quote:Op woensdag 4 april 2007 07:46 schreef DAMH het volgende:
als ik dit zo lees allemaal. ben ik toch wel blij dat ik een spaans-baskische oma heb,,
Te denken aan paella, dikke vlees stoofschotels, vis op allerlei manieren, pasteien, tapas, zoete taarten van alles gekregen en krijg ik weer,, en als ik dan mensen zie glunderen over een waarschijnlijk in mijn ogen simpele gehaktbal (met waarschijnlijk alleen zout peper en gehakt) denk ik ja,, ik heb geluk gehad
Ah duhquote:Op donderdag 3 mei 2007 19:51 schreef ColdFeet het volgende:
Klopfix!
Oh bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker nog eens over mn pannenkoekjes doenquote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |