abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47104975
Mijn oma kon heerlijke dingen klaarmaken, zoals haar onovertroffen groentesoep en zalige hutspot. Maar mijn oma kon ook vreemde dingen maken, zoals die keer dat ze een nieuwerwetse groente klaarmaakte en ik me afvroeg wat die groene smurrie in de pan was. Dat was broccoli. Na 45 minuten koken. Nu was alles héél erg lang koken sowieso wel normaal voor mijn oma en ik gok heel veel andere oma's; beetgaar was nog niet echt een populaire term.

Ook at ik bij oma dingen die ik nooit meer heb gehad. Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes. Of kaantjes, dat was geloof ik gebakken reuzel. En biestepap; pap van de eerste melk die een koe gaf na het krijgen van een kalfje. Ook kregen we regelmatig bloedworst met stroop; iets wat geloof ik nog wel te koop is, maar wat ik nog nooit zelf klaargemaakt heb. Oma's knijpertjes waren trouwens ook meer dan verrukkelijk. Met name het deeg

Maar eten bij oma was altijd met een beetje stress richting toetje. Ik wilde namelijk per se een schoon bord voor mijn toetje, terwijl mijn oma altijd de vla of yoghurt zo in mijn bord met aardappelresten goot. Brrrr, wat vond ik dat smerig.

Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 9 maart 2007 @ 20:37:57 #2
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_47105219
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:

Cake, en dan de beslagkom uitlikken , griesmeelpudding--> dat dikke vel bovenop...
be nice or go away
  Jubileum moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 20:42:09 #3
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_47105377
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_47105493
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Ja, dat herken ik ook Je mocht niets zo uit de koelkast eten, dat was inderdaad niet goed voor je maag. De vla was altijd lauw-warm.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47105626
Mijn oma bakte vroeger vaak vlaaien. Meestal maakte ze er meerdere tegelijkertijd en vaak waren er dan een paar kruimelvlaaien bij. Die kruimels maakte ze in een klein "afwasteiltje", dus een enorme portie tegelijkertijd. Als ik wist dat oma vlaaien aan 't bakken was, dan ging ik even langs want dan kon er van de kruimels gesnoept worden. Aangezien die uit boter en suiker bestaan, had je na even snoepen al ontzettende buikpijn ...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_47105925
Mijn opa's en oma's zijn ook van de groente-aardappel-vlees-generatie.
M'n ene opa maakte altijd een prakkie voor me, maakte daar in het midden dan een kuiltje in en deed daar de jus in en het vlees in stukjes.
De arme man is nu vreselijk aan het demeteren; zo sneu voor hem en m'n oma.

M'n oma maakte elke zaterdag soep; meestal kippesoep.

Als we snoep of chips kregen, kregen we dat altijd in een koffiefilterzakje.
Toen m'n zus en ik een keer onze schoen zetten met sinterklaas en we de volgende dag een koffiefilterzakje met snoep in onze schoen hadden, viel al snel het kwartje!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:03:13 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47106116
lammetjespap

en 'swerelds beste hachee
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47106222
Oh, lammetjespap!! Ja, dat maakte mijn oma ook.

Dit vond ik online:
quote:
Lammetjespap werd in de negentiende en twintigste eeuw veel gegeten, met name door kleine kinderen. De luxe lammetjespap werd met zoetemelk bereid. Een andere naam voor lammetjespap is meelpap.

Recept
In de negentiende eeuw luidde het recept van lammetjespap van Maria Haezebroek als volgt:
`Hiertoe wordt bloem beslagen met zoo veel pinten zoetemelk als men onsen bloem gebruikt. Die zet men te vuur en laat ze onder gestadig roeren koken.'

In de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakte men lammetjespap als volgt klaar:
Meng 60 gram bloem met wat koude melk aan tot een dun papje. Breng 1 liter melk met iets zout aan de kook. Giet er het bloempapje bij en blijf roeren tot de pap gaar is na ongeveer 5 minuten koken.
Eigenlijk heel simpel
pi_47106635
Hehe mijn oma past deze week op mijn 2 zusjes omdat mn ouders op vakantie zijn en zodoende at ik deze week sinds lange tijd weer eens mee met wat mijn oma ons voorschotelde.
Dinsdag had ze roerbakgroente gekocht voor bij de aardappels en kip, deze ging ze natuurlijk niet roerbakken maar koken Niet aan te raden.
Vandaag gelukkig boerenkoolstampot, heerlijk
How rude!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:25:51 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_47106900
Bij mijn oma at ik toen ik nog klein was vaak koolraap. Dat heb ik ook alleen maar bij haar gegeten, nooit bij mijn ouders. Ze had ook heel lekker stoofvlees. We aten daar altijd aardappels, vlees en groente.
Ook hadden ze altijd schepijs met vierkante bakjes en dat vond ik zoooo interessant, zelf ijs in mijn bakje scheppen .

Ze leeft nog steeds en soms nodigt ze me uit om zuurkoolstamppot te komen eten. Niemand maakt het zo lekker klaar als zij, met uitgebakken spekjes, gekookte hamlappen, rookworst en speklappen erbij. En uiteraard het kuiltje jus, en peper er over gestrooid. Echt té lekker!
Soms maakt ze zelf nog balkenbrij, maar daar hou ik niet van.
En ze maakt de lekkerste huzarensalade, niemand kan daar aan tippen.

Mijn opa ging altijd bidden voor het eten. Ik vond dat heel interessant en indrukwekkend, thuis deden we dat nooit. Ik heb een keer gevraagd: Opa, waarom bedank je God voor deze maaltijd, oma heeft hem toch gemaakt?

Mijn andere opa en oma konden ook heel lekker koken. Vooral hun pannekoeken waren onovertroffen. Mijn opa bakte in zo'n ouderwetse pan flinterdunne pannekoeken, en die aten we dan met biefstuk en stroop . En oma's gehaktballen! Zó lekker gekruid, zo sappig! En hun erwtensoep was ook altijd zalig. Ze deden er twee dagen over om hem te maken en dan was de smaak ook helemaal perfect.

Mijn opa en oma woonden in Friesland, dus als we naar ze toe gingen logeerden we er altijd. Mijn opa maakte iedere ochtend mijn brood en heeft altijd mijn boterhammen in 16 kleine stukjes gesneden, tot mijn 20e aan toe . (Daarna heb ik er niet meer gelogeerd).

Deze opa en oma hadden een heel ouderwetse keuken. Met zo'n groen gasbrandertje, een ouderwets zand-zeep-sodasetje, bobbelige pannen etc.

Ik heb heel goede herinneringen aan het eten bij beide opa's en oma's. Ik word zelfs een beetje weemoedig nu ik dit allemaal opschrijf, het was altijd zo leuk en gezellig .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:26:41 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47106929
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:06 schreef Isabeau het volgende:
Oh, lammetjespap!! Ja, dat maakte mijn oma ook.

Dit vond ik online:
[..]

Eigenlijk heel simpel
maar zo lekker als bij oma smaakt het nooit meer

ik mis oma
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:27:29 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47106958
Ik heb helaas nooit een nog levende oma gehad en kan dus niet terugvallen op herinneringen aan hun kookkunst.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_47107251
Mijn beide Oma's leven nog (gelukkig) Eigenlijk heb ik van beide niet enorm veel culinaire herinneringen. Aan mijn vaders kant kan mn oma niet echt koken... Ik vind het meestal ook niet lekker, maar ze gebruikt wel dingen uit eigen tuin.

En de andere... Tsja, vroeger de soep als we langskwamen. En natuurlijk haar Kaaskoekjes en Stoofpeertjes, verder niet echt veel. Behalve dat ik langzamerhand de halve keuken meeneem van haar... Omdat ze in dr eentje maar weinig dingen gebruikt (wildschaar, slagerstouw etc)
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:20:09 #14
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_47108986
me enne oma maakte altijd de lekkerste bakbloedworst klaar, en bbq was daar helemaal een feest met heel de familie lekker koken, iedereen hielp mee,

me andere opa maakte de heerlijkste stoofvlees,en gewoon aardappels er bij en dat voor een man die bijna blind was, heb nog een pan van hem staan weet nog dat ik dat als enigste van hem wou hebben een mooi koekenpan met houtsteel, de biefstukken zijn er nog steeds heerlijk uit.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:25:14 #15
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_47109201
Mijn oma maakte elke zaterdag soep, en dan kwam de hele familie bij elkaar om soep te eten.
Het meest herinner ik me de aardappelsoep, die was zo lekker.

Helaas geen recept bekend.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_47109578
mijn ene oma en opa hadden een frietzaak, dus raad maar wat we daar aten.

Mijn andere oma maakte altijd gebakken boterhammen voor ons. En als we op vakantie gingen de dag ervoor pannenkoeken eten. En op nieuwjaarsdag altijd bruinebonensoep en hotdogs. en ALTIJD hebben mijn oom en ik een laurierblaadje in onze kom, en de rest van de familie niet.

Oma's
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:34:54 #17
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47109610
hemelsche modder
en zweedse appelschotel

Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_47109767
Gekookte worteltjes met boter en peterselie

En als ik bij haar logeerde maakte ze me 's ochtends altijd wakker met een glaasje vers geperste sinaasappelsap, "voor de freule" zei ze er dan bij.

Mijn oma was een echte gezondheidsfreak. Ook later toen ik eenmaal op kamers woonde, kreeg ik altijd een sinaasappel of een appel in mijn handen gedrukt als ik weg ging na een bezoek aan haar. "Je moet wel gezond eten hoor!".

Ik mis 'r
pi_47109859
Ja, hier ook. Altijd warme toetjes anders was het "zo'n koude plons in je maag"
Mijn oma kon onovertroffen kip klaarmaken met Rozemarijn. Als ik Rozemarijn ruik staat oma weer voor me.
Net als met Lavendel, dat heeft niets met eten te maken maar dat naaide ze altijd in zakjes en die lagen tussen de kleren in de kast.
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
pi_47109885
Het enige wat ik nog weet, is dat mijn oma altijd Yogho Yogho in de koelkast had staan, en van die Karvan Cevitam ijsjes in de vriezer had liggen
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_47109911
Ik heb geen oma's meer
pi_47110132
Aardappels met vlees oma, heb ik. Maar ze gaat met de tijd mee, en elke keer als we nu komen eten krijgen we Gourmet-pannetjes, patat of Chinees voorgsechoteld, iets wat ik opzich wel jammer vind want die aardappelen smaakten ook niet slecht!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:55:24 #23
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_47110446
Mijn Oma kan heel erg goed koken! Bitterkoekjesvla, pannenkoeken met spek en heerlijke champignonsoep..
Ook is ze heel goed in appeltaart en kniepertjes bakken!

(Ik heb nog steeds het voornemen om alle recepten van oma een keer op te schrijven en een soort familiekookboek te maken )
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:58:54 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47110576
Vroeger vaak bij mijn oma gegeten en die maakte vaak vlees wat dan al de hele middag op stond en door rook het hele huis dan ook naar.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47110799
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef _evenstar_ het volgende:
hemelsche modder
en zweedse appelschotel

Wat is hemelsche modder?
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:06:50 #26
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47110909
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat is hemelsche modder?
soort chocolade mousse , maar erg lekker , wel machtig.

receptje:

Hemelse Modder
Benodigdheden:
- 3 eieren
- 4 repen chocolade van ongeveer 75 gram. bv.2 melk en 2 puur e.e.a. naar eigen smaak
- 1/2 liter slagroom
- Handmixer, Garde, Spatel, Pannen, Schalen, Kopje, schone handen.

Bovenstaande is voor ongeveer 3 a 4 personen, als je meer of minder wil maken zorg je gewoon dat de verhoudingen hetzelfde blijven.

Bereidingswijze:
Stap 1:
Chocolade repen, neem wel een goede kwaliteit c.q. merk b.v. Verkade. Gebruik geen nep-chocolade want dan wordt het helemaal niks en krijg je een kleffe troep. Je kan experimenteren met verhoudingen van chocolade b.v meer melk dan puur of andersom, je kan geen witte chocolade gebruiken want dat is geen "echte" chocolade.
Stap 2:
Chocolade in stukjes breken en dan "au bain marie" (pan in de pan) de chocolade smelten. Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
Stap 3:
Eieren scheiden, dit houdt in dat je het eigeel scheidt van de "witte" doorzichtige smurrie. Doe dit heel heel secuur !! er mag dus geen eigeel bij het eiwit zitten en als we zeggen geen dan bedoelen we ook geen dus ook niet een klein beetje. Anders mislukt alles, besteed hier dus de nodige tijd aan of vaak oefenen..
Stap 4:
Eiwit met toevoeging van wat suiker stijf kloppen met de handmixer.
Stap 5:
Eierdooiers (eigeel) goed schuimig kloppen met wederom de handmixer.
Stap 6:
De chocolade is netjes gesmolten en af blijven met de vingertjes niet weer proberen ervan te snoepen.
Stap 7:
Ondertussen even gezellig de slagroom kloppen, geen suiker toevoegen want de chocolade is al zoet genoeg.
Stap 8:
Als de chocolade gesmolten is, deze langzaam bij de geklopte eidooiers gieten en ondertussen langzaam met de handmixer mengen. Let op dat je dit rustig doet want de chocolade is heet en het eigeel koud. Als je alles ineens bij elkaar gooit dan mengt het niet en gaat het misschien shiften en ken je alles weggooien. Dus mixer op de langzaamste stand en rustig aan..

Van deze actie hebben we helaas geen foto daarom een foto van het verboden chocoladesnoepen.

Stap 9:
Als de geklopte eierdooiers en de gesmolten chocolade goed onder elkaar is opgenomen, de handmixer uit en met een spatel het geklopte eiwit voorzichtig onder elkaar omscheppen tot het goed gemengd is.
Stap 10:
Als het eiwit er in zit dan kan de slagroom erbij, wederom niet roeren maar scheppen zodat het allemaal enigszins luchtig wordt.

Daarna ongeveer 4 uur op laten stijven in de koelkast. Dan kan men het nog naar eigen keuze feestelijk garneren bv. met slagroom, hagelslag, geschaafde chocolade, kerstkransjes etc.

is dus op internet te vinden maar goed in oma's kookschriftje stond het als hemelsche modder
pi_47110913
Geen. Nou ja, behalve de kersthaas met de hagel er nog in.

Ik had niet zulke leuke oma's.
pi_47111020
Als ik bij mijn Nederlandse oma kwam, mocht ik altijd eerst een eitje uitzoeken bij mijn opa's kippetjes. Die ging mijn opa dan voor mij klaarmaken, op een boterham. Oh, wat mis ik die verschrikkelijk vette maar oh-zo-lekkere eitjes die ik altijd kreeg. Verder konden ze geen van beide koken...echte boeren he. Dus we haalden altijd maar Chinees (doe maar iets exotisch vanavond) of patat en als ze zelf iets maakten ging er gewoon een klodder mosterd op, zelfs op de pannekoeken. Ze waren echt niets gewend. Dat merkte ik wel toen ze ons belden om te vragen of wij ze een keer 'mee uut' wilde nemen naar de Mc Donalds. Ze vonden het trouwens maar niets. Ik mis die twee echt!

Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor! Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak. )
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen. Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47111081
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:06 schreef _evenstar_ het volgende:

Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken (ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak )

Maar eh, klinkt lekker Ik heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:12:36 #30
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47111117
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken (ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak )

Maar eh, klinkt lekker Ik heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
gewoon 2 repen van 100 gram doen dat doen ik dus meestal
pi_47111130
Mijn oma is dood
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:13:26 #32
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_47111153
Mijn ene oma pleurde een bloemkool in een pan, kookte dat tot snot en gooide dat op je bord met wat gortdroge piepers
Andere oma was indisch en daar eten was altijd feest. Zelfs van gewone hollandse pot werd iets met een indische twist gemaakt Ik eet mijn macaroni nu nog met een gebakken eitje en ketjap
Saartje
pi_47111196
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:12 schreef tonks het volgende:
Mijn oma is dood
Ik heb ook geen grootouders meer maar dat betekent toch niet dat je geen herinneringen hebt?
(nou ja, tenzij je je grootouders nooit gekend hebt natuurlijk)
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:15:57 #34
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47111243
Zweedse appelschotel
Dit gerecht voor 4 personen kan zowel koud als warm gegeten worden

Ingrediënten:

750 gram appels - 6 beschuiten - 80 gram boter of margarine - 100 gram suiker

Bereidingswijze:

Maak de appels schoon en snijd ze in partjes. Kook ze vlug met een bodempje water tot moes. Zeef de appels en vermeng het met het grootste gedeelte van de suiker. Schenk de moes in een vuurvast schoteltje en bedek het met de fijngemaakte beschuiten. Giet de gesmolten boter erover en strooi de rest van de suiker eroverheen. Plaats het schoteltje in de oven. Laat er ca. 30 minuten een bruine korst op komen. Het gerecht kan zowel koud als warm worden gegeten, eventueel serveren met stijfgeklopte slagroom of vanillesaus.

dan lekker warm eten mjum
pi_47117752
Ik herken heel veel van bovenstaande, maar dan niet van Oma maar van mijn moeder, die sommige tradities over genomen heeft. Van Oma (de ene stierf toen ik vier was en de andere toen ik zeven was) weet ik alleen nog de ronde koekjes met glazuur er op en de filterzakjes met chips erin.

Mijn moeder echter maakt (vaak op speciaal verzoek van mij) nog wel eens een kostje wat ze vroeger aten als het geld op was:

Gekookte aardappels met bechamelsaus er over en gebakken uien er door. En daarbij at je dan sla.

Klink raar, maar het smaakt echt heel apart!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2007 @ 14:07:55 #36
34726 Fratz
Max
pi_47122997
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:

-knip

Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
God wat herkenbaar! Zo was mijn Indonesische oma ook! Precies hetzelfe! Ik mis vooral haar maiskoeken en pasteitjes! En mijn andere oma maakt echt de lekkerste cake ever! En van die lekkere komkommer bij de bloemkool! Mijn opa is een kei in het maken van huzarensalade en groentensoep, als ze weten dat ik kom is er altijd cake en soep, zo lief
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_47123087
Mijn oma:
- Maakte gehaktballen die naar gebakken spons smaakten.
- Dwong me om muf smakend draadjesvlees te eten.
- bakte smack in plakjes als ze geen inspiratie of geld had.
- Kon zelfs de smaak uit een hema worst koken.
- Kende in totaal 6 gerechten: aardappel-vlees-groenten, snert, macaronisalade, capucijners-met-spekjes en gortesoep na (jeugd-trauma!), stamppotten, waterige appelmoes.

Haar kookgeheim: alles moet superdoodgekookt worden want anders krijg je wormen of voedselvergiftiging!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_47123252
Mijn oma maakte de lekkerste frietjes, draadjesvlees en pannenkoeken
pi_47123617
Oma
Gekookte andijvie! Heerlijk, veel lekkerder dan die die mn moeder maakt!
Stoofpeertjes!!
Kersen aan je oren!!
En altijd snoepies en koekjes. En oude chocolaatjes. En Koninginnesoep!

Andere Oma
Risolles! Lemper! Bapao! Pasteitjes! Spekkoek! En kaaskoekjes, snoepjes en alles dat ze verder bij de bingo wint
Opa Ik mis opa.
Rijst met Croky paprika-chips gekookte melk met DE oploskoffie en veel suiker En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En fristi met suiker, want t smaakte zo zuur
pi_47124477
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Leintjeuh het volgende:
Oma
En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En
Sorry voor de -knip- maar het ging ff om de chips: ze liggen bij de Aldi!!!!!!!!!!!
pi_47124705
quote:
Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes.
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes . Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.

Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.

Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.

Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in
edit: ik vergeet gewoon haar stoofpeertjes

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 16:55:44 ]
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:24:33 #42
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_47126333
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:21 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes . Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.

Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.

Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.

Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in
Oh ja rabarber Dat maakt mijn oma ook heel lekker klaar! Met bananen en aardbeien
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:25:32 #43
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47126368
owja, rabarber Op een beschuitje met lekker veel suiker
pi_47126620
De caramelpudding van oma Mijn zusje heeft de puddingbakjes georvern. Ik heb geprobeerd de pudding te maken, maar melk op gloeiend hete caramel gieten is echt teveel voor mijn zenuwen.... Ik heb er al een paar schoenen mee verpest omdat ik van schrik omhoog sprong.

En haar kersenpannenkoekjes. Die waren steevast zwart aangebrand, maar met veel suiker proefde je daar niks meer van. Mijn moeder at ze niet En de jam van frambozen die niet stijf wilde worden en we het maar "sop-jam" noemden. Lekker op een schoteltje en dan maar soppen met witbrood

Andere oma bakte veel, ook eigen brood. Ze heeft me nog voorgedaan hoe het moest, met je vuist erop enzo. Helaas kreeg ze reuma en kon ze al snel niks meer. Toen ging opa bakken! Pas veel later vertelde mijn moeder waarom ze opa's appeltaart nooit hoefde, opa was niet zo van het handen wassen voordat ie deeg ging maken
Ik heb er nooit wat van gemerkt, lekkere appeltaart altijd.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:56:24 #45
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_47127159
Mijn oma maakt heerlijke ragout, ik heb haar laatst nog gevraagd een pannetje te maken. Lekker dippen met geroosterd brood! Ook maakt ze een heerlijke garnalencocktail.

Mijn oma kookte al heel modern voor die tijd (in iedergeval voor Volendammer begrippen). Mijn opa had in indie gevochten en toen hij daar vandaan kwam aten ze bij mijn moeder thuis gerechten als nasi en bami.

Ook maakte ze heerlijke veel te zoute soep. Gewoon uit een pakje, maar ik krijg het nooit zo lekker als de soepen van oma.

Ze is 80 maar ik hoop dat ze nog jaren meegaat. In ieder geval lang genoeg om haar over te halen haar ragoutrecept voor me op te schrijven!
pi_47129905
Ik word blij van dit topic. Omaatjes ftw!
pi_47131132
mm...kan me alleen maar lekkere dingen herinneren...
Zelfgemaakte groentesoep (jammer dat ik nooit precies geweten heb wat erin zat), letterfrietjes met worteltjes en mayonaise, chips met acapulcodipsaus (die is overigens nergens meer te krijgen.. )
ijsjes met een kauwgombal onderin, en van die ijsjes die je zo omhoog kon duwen!
  zaterdag 10 maart 2007 @ 19:30:54 #48
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47131398
De enige herinnering aan mijn oma is haar wandeling naar de kippen; terugkomen met een lief ding , haar de nek breken en vervolgens onder luid gevloek plukken

Kip bij Oma smaakte wel anders...hemels zacht
Mijn andere oma kookte nooit; die ging altijd uit eten en schotelde me altijd rare dingen voor.
pi_47132813
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor! Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak. )
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen. Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Erg leuk om te lezen. Herkenbaar ook.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 20:15:49 #50
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_47132971
Er is zoveel wat ze zo lekker kan klaarmaken, een paar dingen die nu gelijk te binnen schieten:
- draadjesvlees
- stoof peertjes
- appeltaart
- rabarber

zaterdag 10 maart 2007 @ 20:42:32 #51
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_47133960
Oma
Oma maakte altijd heeeerlijke notencake, ook haar tomatensoep was de aller lekkerste
Met kerst altijd hetzelfde, garnalencocktail, worteltjes/peentjessoep, aardappels, spruitjes en konijn in mosterdsaus, en als toetje een boomstam
Gosh wat mis ik dr
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zaterdag 10 maart 2007 @ 20:57:12 #52
81237 releaze
best of both worlds
pi_47134505
Ik kan me heel weinig van m'n oma's kookkunsten herinneren. Ik was net 17 toen ze overleed en we kwamen wel heel vaak bij hen, maar ze aten vaak brood 's avonds en als wij er dan eens bleven logeren dan werd het gewoon groenten met megagrote gehaktballen of een visje.. Soms ook macaroni maar die vond ik super, supersmerig! Jarenlang een macaronitrauma eraan overgehouden totdat m'n moeder overging op macaroni met spagettisaus Elleboogjes vind ik nogsteeds ranzig

Als we dan kerst, verjaadag of moederdag oid hadden dan stonden mn moeder en oma in de keuken om grote salade schotels te maken, aardappel, huzaren, rundvlees, vissalade, noem maar op. Lekker gegarneerd. Ergens tegen het eind van de middag haalde mn opa dan een grote zak garnaaltjes tevoorschijn en begon ze samen met ons te pellen, om s avonds dan een megalekkere garnalencocktail voorgeschoteld te krijgen. Met oud en nieuw bakte m'n oma's beste vriendin dan de meest heerlijke appelbeignets/flappen en olie/krentenbollen. Dat waren echt geweldige tijden!
  zaterdag 10 maart 2007 @ 22:14:10 #53
97745 Thorical
finding a way
pi_47137465
Bij mijn Oma.
Ik ben er achter dat het hier Haagse-bluf heet.
Opgeklopt eiwit, suiker en bessensap later nooit meer gegeten.
Met z'n 2tjes vissies kopen op de markt.En ze liet zich echt niets wijsmaken over de versheid van de te kopen waar. Ze was bijna zo blind als een mol maar ze wist precies wat ze wilde.
En visjes bakken.
De vlam vloog in de pan en Oma probeerde het te blussen met water?
Ik heb nog nooit iemand zo in paniek gezien want in haar schoorsteen lag haar pensioen.
Ook heb ik bij haar meer paardenhaasbiefstuk mogen genieten dan al haar kinderen in hun hele leven.
pi_47140457
Mijn Nederlandse oma kookt gelukkig groente niet tot snot, nee, ze kan echt koken.
Mijn favo is toch wel spruitjes, aardappels en draadjesvlees.
En als toetje lammetjespap!!!

Mijn Indo oma, als ik daar kom, heeft ze de semoor al klaar
Ze weet precies waar ik van houd. En verder nog pisang goreng, pasteitjes, risolles etc etc.

Heerlijk om in 2 werelden te leven.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 23:35:59 #55
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_47140539
Oma's soep . Dagen trekken uit het bot en zo, en dan megagrote stukken peen, prei en knolselderij en veel vermecelli .
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 23:41:30 #56
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_47140777
tamme kastanjes
peertjes met kersensap op het petroleumstel
kalkoen
en de rest weet ik niet meer
Sorry oma
Klaar?
Ik niet!
pi_47140855
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 23:33 schreef Cici het volgende:
Heerlijk om in 2 werelden te leven.
lijkt mij ook fantastisch!

Gelukkig had ik een vriendin met een moeder uit Indonesië en zij kon ook de heerlijkste dingen klaarmaken.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 23:49:22 #58
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_47141016
Met nieuwjaarsdag zuurkool met spek en worst is een of andere traditie vanuit amsterdam die ze hebben meegenomen naar Eindhoven en ik even vakkundig om zeep heb geholpen. Als ik me lamzuip op oudejaarsavond heb ik echt geen behoefte aan dat soort voer de dag erop.

Kippesoep

dat dan weer wel. die was altijd goed de rest van m'n familie vreet dat niet. Ik wel.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_47142010
De offtopic reacties heb ik verwijderd. Normaal heb ik geen problemen met zo nu en dan een offtopic reactie, maar het gesprek volgend op de eerste offtopic post werd hoe langer hoe vervelender en ik verwachtte alleen maar meer offtopic reacties. Vandaar.

Gelieve geen reacties over grootouders meer plaatsen die niet over koken en eetgewoontes gaan.
  zondag 11 maart 2007 @ 02:21:16 #60
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47144940
Wat een leuk topic is dit geworden.
Ik begin het steeds meer jammer te vinden geen levende grootouders te hebben gekend.
Als ik jullie reacties zo lees, lijkt het mij zo leuk om Oma's en Opa's te hebben gehad die lekker of soms minder lekker koken konden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 11 maart 2007 @ 07:24:25 #61
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47146722
oma's zuurkoek, of tienerkoek, of bruinkoek, of wat voor nbaam dan ook koek
hoofdingrediënt: karnemelk.
lekker
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 11 maart 2007 @ 07:25:40 #62
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47146724
ohja, erwtjes schieten met je lepel in oma's boezem (cup heel veel) en dan weer 5 nieuwe scheldwoorden leren.
oma

verder herinner ik me eigenlijk weinig gerechten van oma, ik was daar nog net te jong voor ben ik bang.
  zondag 11 maart 2007 @ 11:57:39 #63
167723 sanni
Acima de seu
pi_47149255
Aaaah,bij Oma eten is altijd knus en gesellig en de tijd die dan even stil stond.
De vers bereide erwtensoep was altijd een topper bij haar.
pi_47151187
Ik ging de laatste jaren altijd bij mijn oma langs op zondagochtend thee te drinken en chocolaatjes te eten. En natuurlijk om bij te kletsen. Wel altijd zelf thee zetten, want dan kon je tenminste een nieuw theezakje pakken en het zakje dat er nog stond van je vorige bezoek weggooien.

Toen mijn oma vorig jaar overleed heb ik meegeholpen met opruimen. We kwamen pasteibakjes tegen met een tht van 1997 geloof ik.

Mijn andere oma is al 25 jaar geleden overleden en daarvan herinner ik me nog dat we op zondagmiddag altijd een bakje met nibit chips kregen. Ik ging ze dan altijd heel langzaam opeten omdat ik er heel zuinig mee wilde doen en mijn broer at ze heel snel op en dan kreeg hij nog een bakje en ik niet.

Verder weinig culinaire herinneringen aan mijn oma's en opa's. Ben wel heel blij om zo lang een oma gehad te hebben. Ik mis haar ook best wel op zondagochtend.
pi_47151279
Mijn oma kan heel goed draadjesvlees, snert en heeerlijke garnalenkroketten maken .
pi_47153849
Oma's

Wij kregen bij mijn oma altijd lettertjessoep. Mijn oma ging zelfs zo ver dat ze een keer alle lettertjes had uitgezocht zodat alleen de letters van mijn naam er in zaten.
Pannekoeken (toen nog zonder idiote tussen -n- ) eten op woensdagmiddag.
Kersen aan je oren deed mijn oma ook!
Zelfgemaakte citroenlimonade.
Twee glazen thee bij het ontbijt, een om te drinken en een om je beschuitje in te soppen.
'Gebakjes' maken. Dat mocht alleen bij oma. Een witte boterham, dan echte boter erop, een laag hagelslag, weer boter, weer hagelslag, weer boter en weer hagelslag en dan kijken wie de meeste laagjes kon maken. Je werd er kotsberoerd van maar het was altijd leuk om zo 'stout' te zijn samen met oma. 'Niet aan mama vertellen hè!'
Bloemkool met een papje, sucadelapjes en aardappels.
Toetjes in je bord met etensresten.
Of 's avonds als je bleef logeren, dan kreeg je een chips in een toetjesschaaltje als the A-team erop kwam. Dat wilde opa altijd zien, vond hij een leuke serie omdat er nooit iemand in dood ging ondanks al het schieten en de explosies.
Met oma bosbessen plukken voor jam en dan onderweg alles al opeten, en bij thuiskomst tegen opa zeggen dat je niks gevonden hebt . En dan kon opa aan mijn tong zien dat ik aan het jokken was!
En oma maar lachen.

Mijn andere oma kon meesterlijke kip maken. Dan zat de hele familie aan tafel (11 man) en op de een of andere manier presteerde ze het dan toch om alle kip knapperig, warm en heerlijk te houden tot ze allemaal klaar waren.
En heerlijke kroketten op oudejaarsavond.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_47154393
Tsja oma , wel die van mijn vriendin, bij de mijne kwam ik nooit

Veels te veel om allemaal op te noemen,
Bitterkoekjespudding
Uiteraard soep wat zeker twee dagen stond te pruttelen op haar petroleum-stelletje, net zoals haar "draadjesvlees" of een lekkere dikke rollade
Gebakken aardappelen! Onovertroffen gewoon, in de roomboter en dan zeker de hele ochtend op het vuur, met haar vorkje schijfje voor schijfje omdraaien. Ik heb nog nooit zulke heerlijke aardappelen gegeten.
Al haar zelfgemaakte groenten, alles uit eigen tuin en dan op zijn laats een klontje roomboter erbij, ook heerlijk.

En dan aan tafel opscheppen, dat deden we altijd zelf, en dan steevast na het opscheppen gooide zij er nog een schep bij op , ja, je moet wel genoeg eten...

En dan natuurlijk rabarber, zelfgemaakte jam, enz.

Knap hoe ze het allemaal deed in haar kleine boerderijtje zonder koelkast (kost tenslotte stroom) en een toilet buiten, lees, een houten huisje met een ton erin met zo'n deur ervoor met een hartje in het midden

En frisdrank had ze zelden in huis, ging de prik toch alleen maar uit. (we kwamen er alleen in het weekend, dus we hadden keuze uit koffie (deed ze volgens mij altijd buisman bij?) thee, ranja, melk vers van de koe van de buren of bier

Ze heeft daar tot haar 95ste gewoond, toen ging het echt niet meer

En dan nog een stukje jeugdsentiment, mag vast wel

Zondagochtend een uur of half 11, we komen binnen en de koffie met zelfgemaakte cake staat zoals altijd klaar, en er is een voor mij onbekende vrouw op bezoek.
De koffie met cake word geserveerd, maar dat lust ik echt niet, dus steevast zei ze dan tegen mij, "pak jij maar een flesje jongen", en tegen die vrouw, "da's de vriend van mijn kleindochter, die drinkt alleen maar bier"
Gevolg, die vrouw wist niet hoe snel ze haar koffie op moest drinken, om weg te gaan, bleek achteraf de vrouw van de dominee te zijn

Een vrouw om nooit te vergeten, ik mis haar

* Sorry, het is langer geworden als verwacht, en ik ben vast een hele hoop vergeten.
  zondag 11 maart 2007 @ 14:45:51 #68
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_47154578
Toen ik op de basisschool zat, at ik elke dag tussen de middag warm bij mijn oma 6 jaar lang aangezien dat op loopafstand was en mijn ouders met de auto een kwartier rijden was.
Oma's motto was dat je goed en stevig moest eten. Dat babyvet heb ik nog altijd niet vanaf kunnen krijgen

Oma had een hele grote moestuin en een appelboomgaard. Alle groente en aardappels kwamen dus rechtstreeks uit de grond. Helaas moest dat inderdaad weer te lang gekookt worden Maar daar heb ik nooit een hekel aan gehad geloof ik.

Als het de tijd van het jaar was, ging ik na het eten naar de appelbomen om van die ene specifieke boom een appel te plukken. Die waren zo lekker, echt zuurder en sappiger dan dat je het ooit meer kan vinden, heerlijk!

En natuurlijk cakebeslag uit de kom likken. En inderdaad ook vla en yoghurt in je gebruikte etensbord, gatver.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_47157844
De gruwelijk heerlijke Poffert die ze alleen voor ons maakt want in dr eentje kan ze het natuurlijk niet op
Blanke vla
Draadjesvlees
Liters soep
Altijd een ijsje na, ook al was het winter altijd had ze ijsjes

Mijn oma was altijd van veel, en dan moest het ook allemaal op, onder het mom van even nog het laatste restje, soms zelfs met de jus, verzopen je aardappels helemaal

Het toetje in het gebruikte bord komt me ook bekend voor, zo goor
  zondag 11 maart 2007 @ 16:18:19 #70
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47158288
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 20:15 schreef Black-Hole het volgende:
Er is zoveel wat ze zo lekker kan klaarmaken, een paar dingen die nu gelijk te binnen schieten:
- draadjesvlees
- stoof peertjes
- appeltaart
Inderdaad
Ik heb eigenlijk nooit meer zulke goede stoofpeertjes gegeten
En een retegoeie groentensoep.

En mijn andere oma maakte veel dingen als warme bramensap enz. Ook erg lekker
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_47169387
Mijn oma maakt de lekkerste kipragout van heel de wereld. Punt.

Elk jaar met kerstonbijt, half italiaans bolletje met warme kipragout van oma
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  zondag 11 maart 2007 @ 21:38:49 #72
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_47169779
En natuurlijk appelmoes !
Opa en Oma hadden 2 heeele grote appelbomen in de tuin, dat werd allemaal appelmoes, en had de hele familie de vriezer vol met bakjes appelmoes
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_47169901
quote:
Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
es
Liters soep
Mijn oma ook, nu nog steeds . Altijd als je langs komt gelijk een schaal vol chocolaatjes en snoepjes enzo op tafel. Echt lief mijn oma .
  zondag 11 maart 2007 @ 21:46:23 #74
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_47170208
mijn oma had ook altijd snoeppies mee
de lekkerste waren toch wel 'fietskogels'
zilveren balletjes, na het zilveren laagje waren ze wit, keihard, en in het midden een anijsje
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 11 maart 2007 @ 21:49:16 #75
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_47170380
Appelmoes
Rabarbermoes
Tutti Frutti
En de eerste keer aubergine: gebakken plakken aubergine, bestrooid met suiker moet er nu niet meer aan denken maar het smaakte zalig

En oma's gehaktballen Onovertroffen door het geheime ingrediënt: een gekookte aardappel (speciaal de dag ervoor extra meegekookt)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_47170439
Die zilveren balletjes zijn overigens minder lekker als je vullingen hebt
pi_47195338
Vroeger moest patat voorgebakken worden, voordat het definitief werd klaargemaakt.
Uiteraard was dat zelfgemaakte patat.

Dat voorbakken krijg je er dus met geen mogelijkheid uit, dus ook niet bij (voorgebakken) patat die je in de winkel koopt. Zo smerig, dan krijg je van die vieze zachte kleffe patat...
Maar... je eet ze zo alleen bij oma!

Ze had ook altijd milkyways in de kast liggen, maar dat heeft dan weer weinig met kookkunst te maken!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  maandag 12 maart 2007 @ 16:35:05 #78
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47195412
Zelfgemaakte patat is echt veel lekkerder dan het spul uit de winkel.
En het voorbakken is vervelend maar geeft wel een beter resultaat.

Maar als je het met patat uit de winkel gaat doen dan is het vrij kansloos
pi_47195731
quote:
Op maandag 12 maart 2007 16:35 schreef Nembrionic het volgende:
Zelfgemaakte patat is echt veel lekkerder dan het spul uit de winkel.
En het voorbakken is vervelend maar geeft wel een beter resultaat.

Maar als je het met patat uit de winkel gaat doen dan is het vrij kansloos
Probeer dat maar eens aan het verstand van een 80 jarige oma te brengen die precies weet hoe je patat moet bakken...
"Nee jongen, zo ging dat vroeger al en er is niets veranderd.. bovendien doet je moeder dat ook zo..."
"Ja oma, inderdaad..."
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  maandag 12 maart 2007 @ 16:50:30 #80
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47196132
Dan moet je er hardhandig uitslaan. Dat deed ik ook altijd
  dinsdag 13 maart 2007 @ 10:03:33 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47219840
quote:
Oma's knijpertjes waren trouwens ook meer dan verrukkelijk. Met name het deeg
wat zijn knijpertjes?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47220055
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
wat zijn knijpertjes?
Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook niet

Ah, mijn door grootouders meegegeven 'wijsheid & symboliek' van het knijpertje staat zelfs op de site waar ik net de foto wegpluk.
quote:
Het Rolletje symboliseert het opgerolde nieuwe jaar, dat zich met de tijd ontvouwt. De knijpertjes staan symbool voor het verstreken jaar; open als een gelezen blad.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 10:17:51 #83
45206 Pietverdriet
pi_47220229
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:10 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook niet

[afbeelding]

Ah, mijn door grootouders meegegeven 'wijsheid & symboliek' van het knijpertje staat zelfs op de site waar ik net de foto wegpluk.
[..]
Ah, een soort harde wafels dus.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 10:20:33 #84
45206 Pietverdriet
pi_47220286
Mijn oma kon overginds heel goed koken, dat deed ze uuuuren, met groenten, zelfs met blikgroenten. Blauwgekookte forel is voor amateurs, mijn oma kookte de bloemkool blauw.
pi_47220430
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn oma kon overginds heel goed koken, dat deed ze uuuuren, met groenten, zelfs met blikgroenten. Blauwgekookte forel is voor amateurs, mijn oma kookte de bloemkool blauw.
Blauwe bloemkool? Dat heb ik nog nooit gezien. Wel doorgekookte stronkjes en in het niets opgeloste kooltjes.

recept knijpertjes:
quote:
Kniepertjes Recept
Het zijn officieel knijpertjes maar je zegt kniepertjes!

ingrediënten:
1 pond patentbloem
2 ons plantenmargarine. ( kan ook roomboter als je dat lekker vindt )
4 ons kristalsuiker
3 eieren.
1 pakje vanille suiker.
Bereidingswijze:

Bereiding:
Boter in een steelpannetje laten smelten op een zacht pitje.
Eieren kloppen met de mixer of een vork.
Suiker er bij mixen.
Dan de gesmolten boter erbij mixen.
Daarna meel boven de beslagkom zeven en alles door elkaar mixen.
Doordat de boter gesmolten is gaat het mixen soepel. ( de boter moet wel al een beetje afgekoeld zijn)
Dit beslag een poosje in de koelkast laten rusten
Nu balletjes maken van het deeg. Net als gehaktballen tussen je handen.
De balletjes moet ongeveer zo groot zijn als stuiters of flinke gehaktballetjes voor de soep.

Nu het bakken!
Het knijpertjesijzer invetten met een beetje boter of invetspray of olie.
Het ijzer warm laten worden . Ik doe het op stand 5.
Het is handig om onder het ijzer een dubbel stuk keukenrolpapier te leggen, want er wil nog wel eens boter langs de randen druipen.
Je bakt de knijpertjes één voor één , en laat ze na het bakken afkoelen op een formica tafel of op het aanrecht of een ijzeren dienblad, Als ze koud zijn , ze opbergen in een gesloten trommel
In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegeten Ik durfde alleen niet te vragen of ik misschien een bolletje deeg mocht ipv het knipertje
pi_47220485
quote:
[b]Op zondag 11 maart 2007 16:07

hmm same here.. en nog steeds
kan mijn neefje als het vriest ineens vragen "oma mag ik een ijsje?"
en ja hoor.. daar komt de doos de koelkast uit

en toetjes in je gebruikte bord zijn ze vanaf afgestapt merkte ik laatste keer
ik kreeg gewoon een schaaltje *grin*
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_47220825
gelukkig mag ik nog af en toe bij oma en opa eten..

maar meest memorabele discussie in de keuken ging toch echt om gehaktballen.
mijn opa is banketbakker geweest.. en staat heel graag in de keuken
dus vroeger was er elke zondag wel iets als appeltaart, boterkoek, muffins etc

en bovendien kookte hij dus ook al jaren elke dag het avondeten

op gegeven moment was hij langdurig ziek... wat minder mobiel etcetera
dus nam mijn oma dat naadloos over

nouja.. naadloos..

op een dag kwam ik binnen.. kreeg meteen een gehaktbal toegeschoven met de vraag of ik hem lekker vond.
de afwachtende blik op 2 gezichten deed mij het ergste vrezen... maar de gehaktbal smaakte eigenlijk prima

nadat ik dat gezegd had barst mijn oma uit "ziejewel dat het wel kan!"
en mn opa "je oma doet SALADEMIX in de gehaktballen!!"

ik geloof niet dat ik ooit zo hard gelachen heb
jobensaskia.nl
pi_47223685
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:

haha
pi_47225789
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:

op een dag kwam ik binnen.. kreeg meteen een gehaktbal toegeschoven met de vraag of ik hem lekker vond.
de afwachtende blik op 2 gezichten deed mij het ergste vrezen... maar de gehaktbal smaakte eigenlijk prima

ik geloof niet dat ik ooit zo hard gelachen heb
Maar ze het wel mooi geprobeerd .

Bij ons is het zo dat mijn opa (83 jr btw) nog geen ei kan koken. Mijn oma heeft dan ook voor als ze ziek is vanalles ingevroren. Ik bied ook weleens aan om te koken als mijn oma ziek is, maar opa eet alleen maar wat oma gemaakt heeft .
Alhoewel toen ik vorige week kippensoep had gemaakt hij toch ook van de bak die ik mee had genomen heeft gesmuld .
pi_47225959
quote:

Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_47226041
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:09 schreef MUUS het volgende:

[..]

Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.
Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-
pi_47226048
@seaoflove: verrassend genoeg smaakte de gehaktbal prima hoor
proefde niets raars

maar je hebt daarna TOCH een dubieus gevoel
jobensaskia.nl
pi_47227628
quote:
Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
De gruwelijk heerlijke Poffert die ze alleen voor ons maakt want in dr eentje kan ze het natuurlijk niet op
Blanke vla
Draadjesvlees
Liters soep

Mijn oma was altijd van veel, en dan moest het ook allemaal op, onder het mom van even nog het laatste restje, soms zelfs met de jus, verzopen je aardappels helemaal

Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:35:41 #94
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47228727
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:04 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Maar ze het wel mooi geprobeerd .

Bij ons is het zo dat mijn opa (83 jr btw) nog geen ei kan koken. Mijn oma heeft dan ook voor als ze ziek is vanalles ingevroren. Ik bied ook weleens aan om te koken als mijn oma ziek is, maar opa eet alleen maar wat oma gemaakt heeft .
Alhoewel toen ik vorige week kippensoep had gemaakt hij toch ook van de bak die ik mee had genomen heeft gesmuld .
Zo zijn wij later ook..ik zweer het.
pi_47228821
draadjesvlees ja, en heeeeeeel lang sudderen, zo lekker.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:43:09 #96
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47228924
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 10:26 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Blauwe bloemkool? Dat heb ik nog nooit gezien. Wel doorgekookte stronkjes en in het niets opgeloste kooltjes.

recept knijpertjes:
[..]

In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegeten Ik durfde alleen niet te vragen of ik misschien een bolletje deeg mocht ipv het knipertje
Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:44:30 #97
145755 kahaarin
pi_47228963
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:43 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?
Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.
be nice or go away
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:46:36 #98
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229044
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:39 schreef cityofdelusion het volgende:
draadjesvlees ja, en heeeeeeel lang sudderen, zo lekker.
Oma's draadjesvlees was super
Gelukkig kan ik het zelf maken op dezelfde manier

Ik was in September in San Francisco en daar bestelde ik tijdens het eten "brisket and garlic mashed potatoes". De beschrijving zag er prima uit. Het bleek een enorm stuk draakjesvlees te zijn en precies zoals ik het zelf maak

Mijn verrassing was groot natuurlijk

Een vriend van me zei altijd dat draadjesvlees goor was. Toen heb ik 'm even laten proeven. Sindsdien weet hij dat draadjesvlees WEL lekker is
Blijkbaar maakten zijn moeder en oma het smaakloos klaar ofso..
pi_47229087
Alles wat mijn moeder maakt vind ik altijd wel lekker. Maar als ik bij mijn oma eet dan zijn zelfs de normaalste dingen zoveel lekkerder. Gewoon aardappelen, boontjes, bloemkool, sla, gehaktballen. Echt alles is dan echt heerlijk.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:47:53 #100
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229102
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?
pi_47229166
'Knieperties'. Elk jaar maakt mn oma er honderen voor de hele familie.

Al jarenlang.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:51:25 #102
145755 kahaarin
pi_47229213
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?
http://www.demarskramer.nl/kerst/kniepertjes.htm

Lees maar!
be nice or go away
pi_47229326
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
Ja, dat is een echt ding.

klik voor een foto
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:56:17 #104
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229375
Oh die dingen
Voor op een ijsje
pi_47229394
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Nembrionic het volgende:
Oh die dingen
Voor op een ijsje
Nee, dat smaakt heel anders
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:58:49 #106
32422 engessa
Who's dirty?
pi_47229457
Oma's groentesoep Zaterdag begint ze er al mee en zondag is het pas echt op smaak en daarna kun je er nog 3 dagen van eten. Alle zoons en dochters krijgen ook een bakje mee als ze op bezoek komen anders komt het toch niet op

En natuurlijk haar befaamde toetje, eigenlijk heel simpel maar o zo lekker. Grote kom, op de bodem leg je biscuitjes met op ieder een klodder jam en wat hagelslag erop, laag custardvla (uiteraard zelfgemaakt), weer biscuitjes met jam en hagelslag, custardvla enz. Net zolang tot de kom vol is, daarna een paar uur in de koelkast en dan smullen De koekjes worden helemaal week, het is zo zoet als wat en te machtig maar lekker!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:01:13 #107
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229533
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:02:23 #108
145755 kahaarin
pi_47229567
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je kunt ze er wel voor gebruiken!
be nice or go away
pi_47229574
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:01 schreef Nembrionic het volgende:

Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:04:40 #110
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229637
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
Wellicht is dat in dit deel van het land anders
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:07:45 #111
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229747
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.

Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:08:44 #112
145755 kahaarin
pi_47229782
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
[afbeelding]

Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
[afbeelding]
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
be nice or go away
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:09:37 #113
32422 engessa
Who's dirty?
pi_47229818
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:08 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
Of dunner Is maar net welke oma ze maakt Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
pi_47229911
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-
Dingen die al twee jaar over de datum zijn voor je neus krijgen.
Servies waar de etensresten van vorige week nog op zitten.
Lippenstift van de vorige visite op je glas.
Bruine glazen in de kast, die eerst toch echt helder waren.
Bij deze oma wilde ik altijd witlofsalade eten. Waarom? Die witlof ging er rauw in en da's weer eens wat anders dan doodgekookte ondefinieerbare blubber op je bord. Het leek allemaal op elkaar en het smaakte ook allemaal hetzelfde. "Wat is dat?" "Groenten"
Misschien was het wel stront, geen idee.
Wel at ik daar havermoutkoekjes die ze voor me maakte. Niet te vreten natuurlijk, maar met drie liter bessenjam erbij, vond ik het nog wel gaan.

Mijn overgrootmoeder at graag speklapjes. Speklapjes ja, want dat klinkt al vies. Als ik haar dat zag eten, liepen de rillingen over mijn lijf. Als ik heel erg mazzel had ging oma met overgrootoma speklapjes eten en dan kon ik drie nachten niet slapen.

Andere oma, och.
"Pak even de bonen uit de koelkast, wil je?" En dan zo'n pan met een groene jas achterin de koeling zien staan.
Oma deed nooit zout of kruiden ergens bij, want dat is niet nodig.
Je kent vast wel van die hele ouderwetse diepe borden met zo'n motief op de bodem. Daar kregen alle kleinkinderen hun soep in.
Als de borden op tafel werden gezet (in een aparte kamer, want daar aten de kleinkinderen) keken we elke keer weer elkaar aan. "Goh, het blijft gek dat je het motief op de bodem al kunt zien terwijl je nog geen hap genomen hebt."
Gewoon alleen water met misschienkip, gekookt. Verder niks. Ja, misschienkip, ja, want ik twijfel of het zekerwetenkip was.

Mja, ik heb heel wat droog brood geknabbeld bij de oma's.
Oi!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:12:52 #115
145755 kahaarin
pi_47229934
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:09 schreef engessa het volgende:

[..]

Of dunner Is maar net welke oma ze maakt Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
Da's waar!

Ik kan alleen over mijn ervaring spreken....
be nice or go away
pi_47229993
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
[afbeelding]
Smaakt heel anders
pi_47230086
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je ouders Jij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
pi_47230202
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:16 schreef Isabeau het volgende:
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je ouders Jij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
Ik was elke dag bij mijn ene oma. .
Oi!
pi_47230239
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:20 schreef MUUS het volgende:
Ik was elke dag bij mijn ene oma. .
Awww ...wat erg voor je.
pi_47230559
MUUS wat een verhaal zeg, kan me voorstellen dat je dit het liefste zo diep mogelijk wilt wegstoppen.
Moest wel lachen om die misschien en zekerwetenkip

Het ergste wat ik had was bij 1 oma waar we gelukkig na mijn 11de ofzo nooit meer heengingen waren kattenharen ook in vieze glazen met jus d'orange
Wat was ik opgelucht als we daar weggingen naar andere mijn andere opa en oma waar je echt in een warm nest terecht kwam.
pi_47230819
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
jobensaskia.nl
pi_47230943
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Awww ...wat erg voor je.
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger. .
Oi!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:49:01 #123
145755 kahaarin
pi_47231222
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:40 schreef MUUS het volgende:

[..]

Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger. .
Ondervoed? Jee, dan heb ik geluk gehad met mijn grootouders, ze leven niet meer maar de tijd die ik met ze heb meegemaakt was erg fijn en warm.
be nice or go away
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:57:39 #124
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47231517
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Uhmmie het volgende:
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
Ik snap het ook niet
Ik had het altijd ontzettend naar mijn zin bij mijn opas en omas

Ik heb wel van mijn ouders begrepen dat mijn éne oma vroeger gewoon 2 dagen met een pot koffie deed(wat ik dan nog snap na de oorlog en 11 kinderen) en ze wel eens een rups in de zelfgemaakte tomatensoep zijn tegengekomen.

Maar volgens mij was mijn oma daar overheen tegen de tijd dat wij kwamen dus
Ik heb nooit iets kunnen betrappen in mijn eten
pi_47231740
mja ik vind ook weleens iets neit lekker ofzo
maar per saldo eet ik er altijd graag en is het nooit vies (dus smakelijk EN schoon)

en andere oma leeft al jaren niet meer
en tja.. ik vond dr raar dat ze jus d'orange of 7up in de pannekoeken deed.. maar feit bleef wel dat mijn oma de lekkerste pannekoeken ooit maakte *grin*

en een opa die banketbakker is geweest.. dus daar komen ook voornamelijk lekkere dingen uit

nouja.. en gehaktballen met slamix dus *grin*
maar normaal gesproken kookt oma ook prima
jobensaskia.nl
pi_47231830

Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)

Mijn omaatje, moe maar voldaan na twee dagen in de keuken hebben gestaan.

pi_47231920
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)

[afbeelding]

ik krijg trek En je oma

edit: ook leuke herinneringen aan gewoon de keuken van mijn opa en oma, die hadden een mega-grachtenpand met een mega-keuken ook dus, daar werd ook echt in geleefd .

Verstoppertje spelen was minder in dat huis...de kans was aanwezig dat je nooit meer teruggevonden werd .

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2007 16:12:02 ]
pi_47232046
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.

Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig. .
Oi!
pi_47232127
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:12 schreef MUUS het volgende:
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.

Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig. .
Ik wou net zeggen MUUS moet maar eens bij mijn oma komen eten, dan duwt ze die slechte herinneringen ver weg met lekker eten.

Mijn moeder moest trouwens ook naar zo'n kamp. Die gruwelt nog steeds als ze bloedworst ziet.
pi_47232220
tja meeste mensen vinden mijn opa en oma ook lief
en klagen stuk voor stuk dat ze denken dat mn oma denkt dat ze er ondervoed uit zien *grin*
jobensaskia.nl
pi_47237339
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ken het tafereel Hoedemaker

*Cici ook een Indo is*

Offe, doordeweeks bij je oma en opa slapen omdat stage plek daar dichterbij is.
's Ochtends uit bed komen, hmmm, ruikt lekker hier.
Kom je beneden zegt oma, meis, ik heb bami (goreng) gemaakt, ga maar opscheppen.
Heerlijk aan de bami om 07:30

(Als mijn oma niet kan slapen, staat ze rustig om 06:00 op om te gaan koken, tegenwoordig niet echt meer, omdat opa er al jaren niet meer is).
pi_47253179
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.

mijn ene oma/opa heb ik niet zoveel mee (en dat is nog zacht uitgedrukt)

mijn andere opa en oma vet lief. bleef ik ook wel es slapen (woonden alleen ver weg)
ze hadden eigen kippen (alleen de eieren) en nog een zooi dieren, dus altijd eitjes
uitzoeken. Hollandse pot heb ik niet veel mee, maar wat mijn oma maakte...

kippensoep
groentensoep
draadjesvlees
biefstuk met champignons.

sowieso, 2x per dag warm eten
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:21:23 #133
84524 Morwen
I got life
pi_47253944
Het enige wat ik nog weet is dat ik 1 plakje kaas op mijn brood mocht, voor de rest is het ene hap ellende en dan vooral van mijn "familie" die het nodig vond om iedereen op Zondag tijdens de weekelijkse soep uit te maken voor rotte vis

Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakken En die recepten steken ze ook maar in hun reet
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:23:07 #134
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47253952
Morwen en familie, er valt geen smoothie van te maken

Ik heb mijn oma's nauwelijks gekend.
Confidence through competence
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:24:02 #135
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47253956
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 03:21 schreef Morwen het volgende:

Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakken En die recepten steken ze ook maar in hun reet

Poef.....gone! ©golfer
pi_47254000
Snertensmooffie

Ik heb geen reviews van mijn oma's, haske overleden namelijk.
Maar ik heb nog wel wat guitige fratsen van mijn moeke, ja ja ze leeft nog.

Elke dag :
Alle denkbare groenten tot snot koken, maizena erdoor om de consistentie nog ietwat door je strot te krijgen, aardappels zo zout dat het prakken alleen al tot hoge bloodpressure leidde, en een stuk gortdroog vleeSCH omdat lang pruttelen (ong. 2 dagen) op een petroleum stelletje lekker zou zijn.

Gelukkig elke zaterdag soep!
Uit een pakkie met een karmenaod ernaos.
(utregs voor karbonaad ernaast)

en zondags Oh Dear! stoofperen (stukjes eigenlijk ) of paling, the horror hoe ze dat klaarmaakte, ze leefden nog for crying out loud!!! of het kroonstuk, een echte biefstuk flink doorbakken, op... en dat was echt lekker, een boterham gedrenkt in de jus van de biefstuk.

Dat laatste was hemels echt., die boterham

Ik sla door, ik weet het, maar ze heeft het geleerd van háár moeder, mijn oma
pi_47254024
Zelfgemaakte worstenbroodjes
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_47256323
bluezz: als je zelf paling klaarmaakt hoort de paling inderdaad nog te leven
ooit weleens bij de visboer verse paling gezien? dat zijn die afgesloten piepschuim bakken
(anders wippen ze eruit *grin*)

errrrrug lekker.. alleen hou ik niet zo van vis "gutten" *brrrrr*
ik koop wel een gerookte
jobensaskia.nl
  woensdag 14 maart 2007 @ 11:23:01 #139
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47259010
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Jaloers is
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:04:55 #140
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_47264382
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 01:37 schreef Tha_Butcha het volgende:
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.

Ik heb als kind een tijdlang iedere week van vrijdagavond tot zondagmiddag bij mijn opa en oma gelogeerd. Mijn vader bracht mij dan en bleef eten, daarna ging hij weg. Iedere week zei ze dan quasi beledigd tegen mijn vader 'ach jij, sudah makan pulang' Tot hij op een dag zei 'ja dat kan hier niet anders, als ik even ga zitten, zet jij alweer wat anders op tafel, je blijft hier aan het eten.'
Oma
Tot zover de gastvrijheid van mijn oma voor mijn vader. De week daarna stond er geen bord voor hem klaar, alleen een bak met eten in een plastic tasje 'pulang kampung, ga maar thuis eten, kun je daarna meteen weggaan' Ze was echt laaiend maar niet voor hem koken dat kon ze niet.

Jullie zijn trouwens de agar agar pudding vergeten, dat hoort wel bij Indo oma's. En natuurlijk kue pisang.

Ik lust echt heel weinig dingen, twee soorten groente, kaas en pasta en dat is het wel zo'n beetje maar bij mijn oma lust ik toch wel andere dingen. Is altijd zo geweest. De herinnering is nog vers trouwens. Mijn oma leeft nog en onze diepvries zit vol met door oma bereid eten. En zelfgemaakte jam hebben we ook. Er is ook een moestuin in hun achtertuin en mijn opa had er ook één bij de boer. Zomers hadden ze echt bergen aardbeien. Mijn eerste frisdrank kreeg ik ook bij mijn oma. Bessensap gemaakt van die kleine rode besjes met Spa Rood. In een longdrinkglas. Dat drinken we nu nog vaak in de zomer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Luchtbel op 14-03-2007 14:10:42 ]
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:09:49 #141
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_47264545
Oh en ik denk dat mijn dochter mijn oma's kookkunst later zich later nog wel zal herinneren. Als we nu bij mijn oma zijn geweest moet ze naast de kinderwagen lopen omdat de kinderwagen vol staat met bakjes en zakjes met ditjes en datjes van oma. Het is een half uur lopen naar het station vanaf mijn oma maar ze weet dat het geen zin heeft om te zeuren. 'Wie kan er beter koken? Mama of oma?' 'Nou dan, lopen dus.'

[ Bericht 3% gewijzigd door Luchtbel op 14-03-2007 14:16:32 ]
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:14:38 #142
167723 sanni
Acima de seu
pi_47298417
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Oh man dat is zo leuk dit en komt mij zo bekend voor. Mijn beste vriend die indo is, die nodigde mij voor
de eerste keer uit om op zondag mee te eten en toen zag ik dit dus. Heel simpel,familiar en gezellig.
Veel beter dan dat standaard aan tafel zitten en wachte tot de pannen op tafel komen. TOP!
pi_47298502
In onze familie gaat het ook zo, helaas alleen op feestdagen en verjaardagen. Echt gezellig

Ik krijg er honger van
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:27:08 #144
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_47298846
goed topic!

mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:

knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)

mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:28:38 #145
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47298901
Knien in 't zoer
pi_47299447
mijn oma maakte altijd "appeltjes uit de oven" voor me klaar als ik daar kwam logeren. Heerlijk is dat. gewoon een sneetje brood (of meer natuurlijk ) met daarop in plakjes gesneden appel (niet te dun) kaneel en suiker er over en even in de oven (of magnatron)

wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten. Heerlijk zoet en heerlijk in de yoghurt, je eigen gemaakte vruchten yoghurt (veel lekkerder als kant en klaar) of lekker met yoghurt en vanille vla (vla flip)

Hoop dat ze die dit jaar nog eens een keer maakt.. echt goddelijk..
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:46:32 #147
45206 Pietverdriet
pi_47299527
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:44 schreef hilliebillie het volgende:

wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten.
Rote Grutze!
Heerlijk.
pi_47299773
In de groente en jus zat altijd (royaal )roomboter, wel lekker maar dat hebben we thuis niet, en vind dat eigelijk ook niet erg, aangezien ze beiden aan een hersenbloeding zijn overleden.
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_47300570
hmm tja.. ik vind dat ook heerlijk

maar echt best voor mn lijntje is het niet
dus ik doe het meestal gewoon met braadvet aangevuld met water en wat poeder uit een zakje *grin*

smaakt net ff beter dan enkel een zakje met boter.. en is minder vettig
gooi er ook zelden het hele pakje in... dan proef je het braadvet niet meer en dat is zonde
jobensaskia.nl
pi_47301043
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:27 schreef punchdrunk het volgende:
goed topic!

mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:

knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)

mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau
En uiteraard kauw sjotel . Met asperges in ham, gevulde eieren enzo.

donderdag 15 maart 2007 @ 19:25:55 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47311090
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
O, ja dat maakte die van mij ook altijd in de zomer
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:26:45 #152
145755 kahaarin
pi_47311129
Stamppot raapsteeltjes, dat maakte mijn oma in de zomer altijd.
be nice or go away
pi_47315731
Mijn ene oma woonde al in het bejaardentehuis, zolang als ik haar kende.

Volgens mijn moeder moet ze wel lekker gekookt hebben:

Griesmeelpudding met cranberry saus

Biefstuk

Mijn andere oma was echt een AGV- oma :
Wat ik herinnerde:

Keiharde groente (daar heb ik geen moeite mee, want tot snot gekookte groente vind ik niet te eten).

Keiharde aardappels (lastig met prakken)

En slavinken, bij hoge uitzondering een gehaktbal.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:39:04 #154
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47315869
AGV-oma?
pi_47316100
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
aardappelen groente vlees
pi_47316112
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Aardappels, Groente en Vlees?
pi_47316530
mijn opa bakte altijd stiekem ( mn oma vond het stinken dus eigenlijk was ze tegen) kookworst met uitjes en paprikapoeder op. Dat ging daarna op een hele stapel boterhammen

ik doe het zelf ook nog wel eens moet ik toch altijd even aan opa denken en eet ik in gedachten een boterham voor hem
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_47317344
Mijn oma maakt de allerlekkerste watergruwel

Met bessensap, gort, rozijnen en verse bessen (uit de tuin). IJskoud en lekker vloeibaar. Niet van die kleffe pap als uit de winkel (Bessola )
Trust me, I know what I'm doing.
pi_47317824
Bij mijn moderne (geen ido, gewoon nederlandse) oma krijg ik altijd 'roerbak'. Pasta, kipfilet, groente, ketjap, chilisaus en wat ze maar in de kast/koelkast heeft staan. 1 keer per jaar maken we samen een uitgebreide rijsttafel voor de rest van de familie.

Bij mijn andere oma kreeg ik altijd snitzel, gebakken aardappels en appelmoes of abrikozenmoes. Tegenwoordig is het voor haar helaas erg lastig om te koken. Daarom kook ik als ik nu bezoek ben zelf.
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:28:25 #160
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47317961
Mijn oma maakte altijd broeder
En m'n andere altijd Haagse Bluf
pi_47320007
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Aardappels, Groente en Vlees?
Yup
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_47321339
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:59 schreef Tezz het volgende:

[..]

Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spek Echt iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
  vrijdag 16 maart 2007 @ 03:11:50 #163
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47325058
Mijn oma, Bessien Ruiten, gezegend zij haar herinnering
Al 24 jaar geleden gestorven maar nog steeds als ik een petroleumstelletje ruik ben ik weer terug in haar keukentje.
Ga na veel omzwervingen binnenkort voor het eerst een dappere poging doen om te settlen.
En een van de dingen die ik uit m'n ouderlijk huis meekrijg voor m'n nieuwe huis:
Een petroleumstel. Heerlijk ik kan niet wachten.
Stoofpeertjes en bouillon en tutti frutti en gestoofde tong en stoofvlees.. fantastisch.
Als ik 1 ding zou moeten noemen dat voor mij het symbool van zorgzaamheid is, is het eten voor mensen klaarmaken op een petroleumstelletje.
pi_47326338
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spek Echt iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen

vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien )
jobensaskia.nl
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:22:15 #165
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47326746
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.

Ikan pepesan: hete vis..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:22:49 #166
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47326762
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Volgens mij is broeder (dat ik hierboven noemde) de West-Friese variant van de poffert. Je maakt dat ook met bloem, ei, gist. En dan in een katoenen zak of theedoek in een pan met water laten gaarstomen.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:26:38 #167
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47326858
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Respect! Doet me ook denken aan de gezellige zondagen bij mijn oma's: kleine woning, propvol met familie en (INDISCH) eten.. zucht, those days are of the past
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:33:29 #168
45206 Pietverdriet
pi_47327002
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:22 schreef JMarsden het volgende:
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.

Ikan pepesan: hete vis..
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 maart 2007 @ 09:52:32 #169
13151 crew  Rewimo
pi_47327501
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 08:58 schreef Uhmmie het volgende:

hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen

vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien )
Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_47327833
Oooh wat leuk om herrineringen aan oma's op te halen

Mijn oma van moeders kant verwende me altijd heel erg. Toen ik kind was was ik dol op gehaktballetjes, en als ik dan bij haar kwam logeren maakte ze een hele pan met minigehakballetjes waar ik dan s'middag's een schaaltje van mocht
Zoals zij ze kruidde kan niemand anders het, hoewel ik inmiddels het recept heb en ze ook zelf kan maken
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna. En op zondag aten we kroketten op brood, geweldig vond ik dat..Ik mis mijn oma nog steeds als ik een broodje kroket eet. En als ze op bezoek kwam nam ze vaak chocola voor me mee, of koekjes, als ik iets lekker vond dan nam ze het altijd mee. Zo lief Helaas is ze er al 5 jaar niet meer

Mijn andere oma kan niet goed koken, en als je daar op bezoek gaat weet je precies wat je krijgt. Vooraf óf groentesoep met balletjes, óf garnalen of kipcocktail (kip/of garnaal met cocktailsaus en perzik) en daarna gebakken aardappeltjes met biefstuk of witvis met gekookte worteltjes en doperwtjes. Het is ál die jaren precies hetzelfde gebleven, en helaas vrij smakeloos. Maar ze bedoeld het goed en het is erg lief
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_47328262
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:52 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
leg eens uit dan?
jobensaskia.nl
pi_47335213
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 10:02 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[...]
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna.
[...]
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_47335663
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo

maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
jobensaskia.nl
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 maart 2007 @ 14:04:32 #174
13151 crew  Rewimo
pi_47336046
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 10:19 schreef Uhmmie het volgende:
leg eens uit dan?
Poffert

Poffertjes
pi_47336140
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 13:55 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo

maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
Ik heb ze wel in de supermarkt (Hoogvliet) gezien hoor, stonden in een glazen pot bij de drank. naast de advocaat enzo.
pi_47337210
De gekookte aardappelen en de biefstuk bij mijn oma waren de bom.
pi_47337243
En bij mijn andere oma vooral de gevulde paprika's.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 14:42:51 #178
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47337380
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
Zat? Is weg?
pi_47352865
Van mijn oma kan ik me vooral de groentesoep herinneren, echte oma-soep-met-ballen en vooral met heel veel maggi!

En verder de sla met karnemelk-saus, en het ijs! Heel veel ijs!

En van mn opa ken ik vnl nog de vla. Gewone vanillavla, en dan met ranja een gezichtje erin teken. En dan niet met die nieuwerwetse Raak frambozenlimonade, maar met sinaasappelranja van de Groli, in een glazen fles, met een suikerrandje rond de dop zo hard dat alleen opa de dop kon openmaken.

Aah, vroeger was het leven zo lekker
pi_47427758
van het weekend nog soep van oma gegeten

jummie

kippensoep zo zout.. maakt alleen oma
maar ik vind het toch het allerlekkerst
jobensaskia.nl
  maandag 19 maart 2007 @ 11:27:41 #181
45206 Pietverdriet
pi_47428581
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 14:42 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Zat? Is weg?
Geen idee, de laatste keren dat ik op Schiphol was heb ik het niet meer gevonden, ben trouwens al Jaren niet meer van Schiphol gevlogen, laatste keer was in April 2000 geloof ik, ik háát vliegen van schiphol, kutluchthaven, veel te groot, en voor je europesche vluchten moet je altijd naar het eind van de fucking D pier.
  maandag 19 maart 2007 @ 12:28:02 #182
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_47430340
Soep van oma, mjammie, krijg em zelf nooit zo lekker....Weet niet wat em zo lekker maakte, de iets te zoute smaak, de iets te lang gekookte vermicelli of het laagje vet wat eropdreef zodat de soepbolletjes helemaal vettig werden...

Ennuh mijn oma deed ook altijd het theezakje de hele dag in de pot water laten hangen boven het theelichtje. Dus dan krijg je van die ontzettong donkere, zwarte thee die zonder suiker gewoon niet te zuipen is......en dan ook van die velletjes erop.....iets minder lekker....
It's all a blur!!!
pi_47430796
zelfde soep als bij mijn oma hoor ik alweer
jobensaskia.nl
pi_47436688
Mijn opa was bakker in de oorlog omdat hij door de duitsers te werk was gesteld (dus een bakker tegen wil en dank ...). Maar met oud en nieuw gingen we altijd daar sjoelen met als prijs dingen die je niet wilde hebben en zelfgemaakte worstenbroodjes hij is al een aantal jaar overleden en we waren bang dat het recept verloren was maar toevallig had een nicht van mijn moeder het opgeschreven inclusief hoe je het op de "opa-manier" moet maken (het werd altijd een grote troep omdat je een kuil maakte in het meel en daar alles voorzichtig in moet gooien en hopen dat de "dam" niet breekt).
En nu heb ik dus pasgeleden gehoord dat mijn oma eigenlijk alles voorbereidde omdat mijn opa dat niet kon die maakte het alleen als alle ingredienten al klaar stonden Verder maakte hij de beste beschuitenbollen en krentenbrood (zonder sucade speciaal voor mij).

Mijn oma maakte de beste taarten .. zij is vorige week overleden en niemand wist de recepten ... Maar nu zaten we in haar huis door de papieren en kookboeken te kijken en daar staan een aantal recepten in zonder titel .. maar de inhoud ziet eruit als taart dus het zou nog goed kunnen komen

Mijn andere oma kan niet bepaald goed koken, hoewel ze blijkbaar wel goeie erwtensoep kan maken (en dat vind ik ZO vies )

pi_47442600
quote:

[..]

Kauw sjotel maakte m'n moeder altijd. Met zelf getrokken bouillon en draadjesvlees.
Zelf maak ik wel eens de cheats versie met bouillon en draadjesvlees uit pot. Kan niet zeggen dat mijn versie minder lekker is.
pi_47448552
Hier is het traditie om elke winter snert te komen eten
En ik heb een hekel aan snert
Maar oma's toetjes zijn zo lekker
en verder weet ik het niet.
oh ja de zelf gemaakte appelmoes en de sate
  maandag 19 maart 2007 @ 20:24:24 #187
114740 JapyDooge
NoxiousPluK
pi_47448706
Groentensoep en rabarber

En! ! Zelfgemaakte appelsap
EVE Online: CEO van Jovian Legacy, alliance executor van Jovian Empire. Join 'JOVLEG Public' ingame. Blink spelen? http://cogdev.net/blink/ gebruik referalcode 'jovianblink' voor gratis startcredits. IRC
pi_47449177
Als we er gingen slapen kregen we altijd een geraspte appel
Ook de pannenkoeken waren superlekker. De laatste keer dat we die hebben gegeten had oma per ongeluk yogi meegenomen in plaats van melk
En opa maakte de lekkerste gehaktballen. Dan stond hij eerst heel lang in de keuken en dan kreeg iedereen een gehaktbal

En bij m`n andere opa en oma kregen we eerst soep met lettertjes, daarna spaghetti en daarna zelfgemaakte bitterkoekjespudding. En allemaal uit hetzelfde bord!
pi_47449311
oh en stoofpeertjes
  dinsdag 20 maart 2007 @ 08:39:44 #190
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_47461353
Hachee, Groentensoep en dat soort dingen
Heb nog een oma die er trouwens niets van bakt mens ken totaal niet koken
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_47510914
Mijn oma (helaas op d'r zestigste al overleden) maakte meesterlijke groentesoep. Verder kookte ze vrijwel alles tot snot. Wel had ze de hele kelder volstaan met weckflessen met van alles en nogwat. Vooral de aardbeien..mmmmmmm

Mijn andere oma (over een maand 80) kookt er nog steeds vrolijk op los. Veel standaard hollandse pot. Maar de groenten niet te gaar en het vlees maakt ze ook prima klaar.

Als ze exotisch wil doen maakt ze pilav. Volgens mij gooit ze gewoon ketchup, perziken en rundvlees door de rijst en dat is het dan

Maar de mooiste herinneringen heb ik toch echt aan de pannenkoeken (ze deed er melk op ) en natuurlijk de kniepertjes! Mijn opa maakte deeg en daar mocht ik stiekem van snoepen. Soms maakte hij ze ook van beslag, dan werden ze dunner,

En wie kent spekkedikk'n nog? Dat maken noord-nederlandse oma's toch allemaal?
pi_47511167
Mijn opa z'n nasi. Bij mijn opa en oma thuis was opa namelijk degene die kookte en hier plezier in had. Dat heeft een generatie overgeslagen maar is geloof ik wel weer bij mij terechtgekomen. Maar goed, wat die man het liefste deed als we op bezoek kwamen, is een flinke pan nasi maken. Niks spectaculairs, geen uitspattingen, maar gewoon een flinke pan zoals-het-hoort-recht-door-zee-nasi. Heerlijk. Nou goed, het was dus ook een mooi compliment toen m'n ouders een keer kwamen eten (3 x raden...) en ze samen riepen dat ik in ieder geval één talent van opa had... .

Van m'n andere opa en oma kan ik me vooral enorme hoeveelheden boontjes herinneren, die haalde -ie zelf van het land en waren bijna standaard eten als we langskwamen. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 21 maart 2007 @ 19:00:27 #193
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_47521083
- Zuurkoolstamppot die heel lekker was, maar wel heel ongezond: om de stamppot smeuïg te maken smolt ze er een stuk frituurvet in.
- Karbonaadjes, boontjes, gekookte aardappels en jus.
- Een broodmaaltijd, vaak met warme worst en aardbeien voor erbij.
- Kip uit de oven met verse patat en zelfgemaakte appelmoes
- Hetzelfde, maar dan met rosbief uit de oven
- Tussen de middag wentelteefjes, pannenkoeken of geroosterd brood met kaas.

Ik vond het altijd lekker eten bij mijn oma.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  donderdag 22 maart 2007 @ 16:02:09 #194
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_47550642
quote:

[..]

jaa!

tete de veau en kauwsjotel!

dat laatste maak ik nog regelmatig zelf. pleuris veel werk, maar absoluut de moeite waard. altijd een super gerecht om het asperge seizoen in te luiden! binnenkort is het weer zo ver.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_47550898
Mijn moeder maakt eigenlijk nooit kauw sjotel?! Zal wel omdat de oma die het maakte haar schoonmoeder was

Waar ik al tijden naar op zoek ben en niet kan vinden, het recept van zilveruitjes in zoet/zure saus. Met rozijnen erbij (geloof ik). Het wordt bij buffetten soms Madagascar uitjes genoemd, maar ik mis dus een recept.

Mijn gok is zilveruitjes, tomatenpuree (of ketchup?) en rozijnen en suiker en ????
pi_47552390
De nasi van mijn Opa.. De kippensoep van mn Opa.. De bananenmelk
De koffiebonenmolen van mn Oma
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 22 maart 2007 @ 16:55:14 #197
45206 Pietverdriet
pi_47552632
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
kauw sjotel
Wasda?
pi_47552739
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wasda?
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.
  donderdag 22 maart 2007 @ 17:01:58 #199
45206 Pietverdriet
pi_47552915
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
pi_47553021
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
Ieuw
  donderdag 22 maart 2007 @ 19:23:54 #201
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47557501
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
Waar ik al tijden naar op zoek ben en niet kan vinden, het recept van zilveruitjes in zoet/zure saus. Met rozijnen erbij (geloof ik). Het wordt bij buffetten soms Madagascar uitjes genoemd, maar ik mis dus een recept.
Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.

Zal het van het weekend eens zoeken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47557617
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.

Zal het van het weekend eens zoeken
Jaaaaaaa heel graag
pi_47559178
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:57 schreef Syrena het volgende:

[..]

Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.
In die van ons zit wat bouillon om het wat natter te maken er niet zo veel mayonaise in hoeft, draadjesvlees, erwten en wortelen, zilver uitjes, mayonaise, een beetje mosterd en gestampte aardappel natuurlijk.
pi_47699322
Oma
Haar gehaktballen. Haar salades. Haar draadjesvlees Tussen de middag in de pauze vissticks op brood met maggi. Haar soepjes.

dinsdag 27 maart 2007 @ 13:12:06 #205
105435 amarena
Just curious
pi_47709092
Mijn oma maakte de allerlekkerste gehaktballen.
Veni vidi vici
  dinsdag 27 maart 2007 @ 16:55:33 #206
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_47717030
Wat een leuk/lief topic

Mijn Engelse oma maakte altijd heerlijke trifle en andere geweldige toetjes met vaak veel verse slagroom Ik kan me niet echt specifieke gerechten van haar hand herinneren, maar ik weet nog wel dat we er altijd nibb-its in een tupperware bakje kregen

Mijn Hollandse oma is ook echt een AGV oma, ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ze 9 kinderen heeft en altijd op de boerderij heeft gewoond. Mijn moeder vertelt nog steeds het gruwelverhaal van haar eerste etentje bij mijn vader thuis, alwaar ze doodgekookte andijvie voorgeschoteld kreeg Maar een topper van oma's hand is toch wel 'stip in de pan' - het sap/jus van de karbonaadjes in de hete koekenpan laten zitten en daar dan wit brood in stippen zodat het knapperig (en vet..) werd Sinds de jaren 80 maakte ze altijd macaroni met smac vlees uit zo'n blikje voor ons, niet echt culinair hoogstaand, maar voor haar een revolutie in de keuken!
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_47718240
Mijn oma kan heerlijke jus maken. Haar gehaktballen zijn verrukkelijk en ook maakt ze van die lekkere slasaus, zelf! Wat wij daar altijd graag eten is sla, gebakken aardappels met spekjes en iets van vlees (ook altijd zo lekker).
En zelfgemaakte aardappel-pannkoekjes (met zo molentje waar je de aardappels door drukt, en draaien enzo!).
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 27 maart 2007 @ 17:53:36 #208
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47719077
Ik moet ineens denken aan haar protserige , maar goedbedoelde schnitzels.
Bij ons was het traditie , dat wanneer je op reis ging, je een bak schnitzels ( koud ) en een homp brood mee op reis nam..voor onderweg
Nu maakte mammie ze altijd van mooie kalf, maar oma vond dat maar fancy schmancy en haalde altijd een paar kilo procureur uit de vriezer om die vervolgens nog doder te meppen
Je kreeg dus gerust 3,5 kg schnitzel mee als het tegen zat.

Zoals oma schnitzels maakte, maakte niemand ze
pi_47730782
Mijn oma d'r kookkunsten? Zoals Rowwen Heze ooit zong "Vuul, vet en ontiegelik zalt!" Veels te veel, in veels te veel boter, en iets te kwistig met de zoutpot. Maar daarom niet minder lekker.
pi_47735446
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 22:38 schreef fratsman het volgende:
Mijn oma d'r kookkunsten? Zoals Rowwen Heze ooit zong "Vuul, vet en ontiegelik zalt!" Veels te veel, in veels te veel boter, en iets te kwistig met de zoutpot. Maar daarom niet minder lekker.
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.
pi_47773924
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:

[..]

En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.
  woensdag 28 maart 2007 @ 23:50:27 #212
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_47774138
ahh sweet dreams,, gelukkig ga ik binnenkort weer naar spanje om van het voedsel van me oma te genieten olé !!!!
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  donderdag 29 maart 2007 @ 00:53:40 #213
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47776140
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 17:53 schreef SHE het volgende:
Ik moet ineens denken aan haar protserige , maar goedbedoelde schnitzels.
Bij ons was het traditie , dat wanneer je op reis ging, je een bak schnitzels ( koud ) en een homp brood mee op reis nam..voor onderweg
Nu maakte mammie ze altijd van mooie kalf, maar oma vond dat maar fancy schmancy en haalde altijd een paar kilo procureur uit de vriezer om die vervolgens nog doder te meppen
Je kreeg dus gerust 3,5 kg schnitzel mee als het tegen zat.

Zoals oma schnitzels maakte, maakte niemand ze
Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?

Een koude schnitzel, een pakje Wycciedrink. Wat erg was dat
pi_47781751
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:

Dat doet mijn schoonmoeder nog steeds

En koude schnitzel lijkt me echt niet lekker.
pi_47781787
Mijn oma maakte veel Limburgse gerechten.

En aangezien mijn vader dat blijkbaar ook mistte, maakt hij ze sinds een tijdje. En eigenlijk net zo lekker. Mijn vader kookte als klein jongetje al veel samen met mijn oma, dus hij heeft ook veel van haar geleerd .
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:19:45 #216
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_47790723
ik herriner mij de Jan in de Zak nog van mijn ene opa en oma, de frieten op woensdag de vis op vrijdag, en op zondag de overheerlijke groentensoep

bij de andere opa en oma moet ik aldoor terug aan kerst denken, kalkoen, met frieten, groenten, en heel veel fam in huis, zo een gezellige sfeer die er altijd hing

en de kermisvlaaien
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_47791255
Bij opa en oma eten was altijd leuk ja!
's Morgens kreeg ik dan altijd brood-met-thee-en-suiker. 3 boterhammen; boter erop, kristalsuiker erop en dan een kop thee erover gieten. Ik vind dat lekker (nog steeds eigenlijk).

En pap in hetzelfde bord waar net je aardappelen enzo in lagen ja... gatver dat vond ik altijd goor zeg! Dus likte ik eerst mijn bord af voordat er pap op kwam.

Mijn opa maakte als toetje vaak Klop-Klop, (kent iemand dat? Soort slagroom, mierzoet!) met aardbeien van z'n eigen akker.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_47791292
Klop-Klop !
pi_47791501
Wie is daar?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 maart 2007 @ 14:36:07 #220
13151 crew  Rewimo
pi_47791527
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:35 schreef Jarno het volgende:
Wie is daar?
Jij bent te jong voor Klop-Klop
  donderdag 29 maart 2007 @ 15:13:10 #221
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47793351
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 16:55 schreef jellyrose het volgende:
Sinds de jaren 80 maakte ze altijd macaroni met smac vlees uit zo'n blikje voor ons, niet echt culinair hoogstaand, maar voor haar een revolutie in de keuken!
Dit doen wij ook sinds jaar en dag, en dan ook nog verse lombok erin, paprika en allerlei Indonesische kruiden. Bij ons ook wel Indische macaroni genoemd.. (waar ook nog tig varianten van zijn)
pi_47797760
Ranzige groentensoep met slappe prut die groenten moet voorstellen, ongekruid vlees en rijstepap
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:44:50 #223
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47799375
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:35 schreef Jarno het volgende:
Wie is daar?
De postbode.
  donderdag 29 maart 2007 @ 19:42:04 #224
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47803187
Volgens mij zijn de meesten van ons het er wel over eens, dat onze oma's de dingen in de keuken nog vers (en zelf) wisten te maken, en geen genoegen namen met de kant en klare stuff. Sauzen en soepen werden niet met aanmaakblokjes en poederzakjes gemaakt, gerechten werden nooit voor 1 persoon gemaakt, maar gewoon een volle pan werd er gekookt en je kwam altijd volgepropt thuis. Ik zie het zelf om me heen, altijd mooie herinneringen over oma's die er inmiddels niet meer zijn, en het maakt niet uit uit welke cultuur je komt, it's all good
pi_47816793
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:45 schreef fratsman het volgende:

[..]

En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.
Joh, je moet eens zien wat we vandaag bij het leeghalen van de kasten allemaal terugvonden. Lassierijst uit de jaren 70 (minstens), anjovis die ik niet eens durf open te maken zo oud, thee met een houdbaarheid tot 07-93.

Oh de herinneringen. Pijnlijk, maar oh zo fijn.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 01:57:32 #226
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47817508
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef JMarsden het volgende:
Volgens mij zijn de meesten van ons het er wel over eens, dat onze oma's de dingen in de keuken nog vers (en zelf) wisten te maken, en geen genoegen namen met de kant en klare stuff. Sauzen en soepen werden niet met aanmaakblokjes en poederzakjes gemaakt, gerechten werden nooit voor 1 persoon gemaakt, maar gewoon een volle pan werd er gekookt en je kwam altijd volgepropt thuis. Ik zie het zelf om me heen, altijd mooie herinneringen over oma's die er inmiddels niet meer zijn, en het maakt niet uit uit welke cultuur je komt, it's all good
nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.

Ik ben blij dat we die generatie voorbij zijn.

Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leef op 30-03-2007 02:05:53 ]
  vrijdag 30 maart 2007 @ 01:58:20 #227
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_47817520
Ik las de TT een beetje anders
  vrijdag 30 maart 2007 @ 13:38:03 #228
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47828251
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:

Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.
Volgens mij ben jij niet van Indische afkomst of heb je niet bij Indische oudjes gegeten, anders was je het sowieso wel met me eens.. Wij Indische Nederlanders wisten en weten over het algemeen heel goed hoe je met beperkte middelen toch iets heel lekkers op tafel kon en kan zetten. Lees anders de posts in dit topic maar eens terug waarin gesproken wordt over Indische grootouders en of daar iets van 'vies' bij staat..
  vrijdag 30 maart 2007 @ 13:42:02 #229
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47828404
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:

[..]

nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.

Ik geef je grotendeels gelijk. Hierbij kijk ik naar mijn eigen ervaringen met oma en mijn eigen moeder. Wat betreft koken gewoontedieren die zich niet erg verdiepten in het hoe of wat (huishoudschoolgeneratie?). Die gretig de 'innovaties' van de afgelopen jaar omarmen (Honig, Silvo). Wat dat betreft vind ik dat ik beter kan koken. Ik heb het dan wel niet van mijn moeder geleerd, maar uit boekenen van tv en vooral door mijn fantasie te gebruiken en veel uitproberen.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 13:45:06 #230
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47828532
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 00:53 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?

Een koude schnitzel, een pakje Wycciedrink. Wat erg was dat
Och, ik ben er nog steeds DOL op!
Als ik ze zelf maak, laat ik ze standaard afkoelen en flikker er dan 1 tussen een broodje, of het liefst 2 dikke plakken duits brood
Heeerlijk!

Toen ik met mijn vriend deze winter naar het Franse trok voor wintersport, had mijn moeder het ook gemaakt.
Voor we vertrokken reden we langs om mijn paspoort op te halen, en ja hoor ik kreeg een gigantische tupperware bak in mijn handen gedrukt gevuld met 9 turkse bollen en zeker 16 schnitzels
Mijn vriendje heeft zijn wenkbrauwen opgetrokken en vervolgens in de eerste 8 uur in de auto ze voor het grootste deel zelf opgegeten, de smeerlap!
pi_47834786
Nu het toch over oma's keuken hebben. Dit vonden we dus gistermiddag:

Check die Lassierijst!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 16:53:28 #232
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47835671
Ik vind die Terrox veel erger

Een maat van me huurt ook ergens een kamer met gedeelde keuken. Die keuken is NIETS aan gedaan sinds 1950 ofso..echt verschrikkelijk. Daar staan ook nog zulke pakken wasmiddel
pi_47835899
Die Terrox vonden we bovenop de wasmachine. 't Valt bijna uit elkaar van ellende. Geniaal
  vrijdag 30 maart 2007 @ 17:02:14 #234
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47835977
Welke datum staat er op die anjovis?
pi_47836114
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
pi_47836192
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 17:10:44 #237
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47836260
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Op 1 April op het centraal station van Amsterdam neerleggen
  vrijdag 30 maart 2007 @ 17:12:23 #238
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47836322
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: Royal Mail verkoopt nog steeds anjovisrolletjes maar de pakjes zijn blauw. En een huiskleur verander je niet vaak
pi_47836785
De snert van mijn oma rules! Drie dagen van te voren klaar gemaakt, opstijven in de koelkast inclusief harige varkenspoot en met mes en vork ( bij wijze van) op eten.
Greenspot! Sisi zonder prik toen er geen sisi was. Ik ben er in verzopen.
Koetjesrepen!
Schelvis! Gekookt uiteraard totdat het een soort weekdier werd, maar bij haar was het lekker.
Salade van komkommer, komkommer en komkommer! Met azijn!
Precies goed gekookt eitje bij het ontbijt!
Altijd snoep en appels mee voor onderweg, terwjl het maar een uurtje rijden was!
en zulks!
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_47837771
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:

[..]

Als de thee al een houdbaarheidsdatum heeft tot 1993, ga ik er inderdaad van uit dat deze houdbaarheid ergens in de jaren 70 of begin 80 moet liggen.
pi_47837783
Koetjesrepen
  vrijdag 30 maart 2007 @ 19:17:43 #242
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47840152
@JMarsden je hebt het goed dat ik niet van Indische afkomst ben (take a wild guess )

Indische mensen die koken, RePsEcT!!! rEsPcEt!!! ReSpEtC!!!! Het beste ingredient uit de Indische keuken is geduld. Indische mensen staan soms met alle liefde en aandacht 3 dagen in de keuken om 1feestmaal voor te bereiden en dat is dan ook fe no me naal.

Ik ben gek op Indisch eten. Als hier Indische mensen zijn die me een familierecept zouden willen leren koken, alstjeblieft! Mijn vijzel is er klaar voor.

p.s. nu ik erover nadenk, doe mij een Indische vrouw! als er nog 1tje beschikbaar is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leef op 30-03-2007 20:43:35 ]
pi_47986196
Mijn beide oma's zijn van de aardappels/groente/vlees-maaltijden. Dat hoort ook bij oma's.

Bij de ene oma kreeg ik peultjes te eten, echt goor vond ik dat. Inmiddels eet ik ze met plezier. En ik kreeg van haar altijd fristi uit een pakje, wat ze dan in een glas goot. Heel lief, maar eigenlijk wilde ik toen ik klein was liever gewoon uit het pakje drinken want dan kun je zo lekker slurpen Ander typisch oma-voedsel: froufroukoekjes en vruchtenhageltjes.

Andere oma maakt fantastische rundelapjes: lekker zout en met vette jus. Maar vooral haar onvolprezen vanillepudding in een visvomige puddingvom gemaakt, en dan met zelfgemaakte bosbessensaus
  woensdag 4 april 2007 @ 07:46:35 #244
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_47992860
als ik dit zo lees allemaal. ben ik toch wel blij dat ik een spaans-baskische oma heb,,
Te denken aan paella, dikke vlees stoofschotels, vis op allerlei manieren, pasteien, tapas, zoete taarten van alles gekregen en krijg ik weer,, en als ik dan mensen zie glunderen over een waarschijnlijk in mijn ogen simpele gehaktbal (met waarschijnlijk alleen zout peper en gehakt) denk ik ja,, ik heb geluk gehad
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  zaterdag 28 april 2007 @ 11:34:41 #245
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_48802091
Wat een leuk topic, en wat een lekkere recepten allemaal!!
De geniale mod die dit topic bedacht heeft zou ik wel als medemod willen

M'n zusje en ik zijn de eerste die aandacht en tijd in koken steken. Dus ondanks dat ik een super leuke oma had, heb ik er culinair gezien geen bijzondere herinneringen aan..
Behalve dan dat ze altijd pannekoeken voor ons maakte.., maar ook dat kwam gewoon uit een pak geloof ik. Toch lekker hoor, daar niet van
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zaterdag 28 april 2007 @ 18:09:40 #246
45206 Pietverdriet
pi_48810337
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:36 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Jij bent te jong voor Klop-Klop
Klopperdeklopklopklop
Klopperdeklopklopklop
En het slaat niet stuk,
Klop Klop

* Pietverdriet heeft zin in een Kwatta
pi_48811380
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopperdeklopklopklop
Klopperdeklopklopklop
En het slaat niet stuk,
Klop Klop

* Pietverdriet heeft zin in een Kwatta
Echt ja, van die klopklop kreeg je toch een vette mond! Maar het was wel lekker inderdaad. Het bestaat nog steeds, ik heb het laatst gekocht om in een ijstaart te verwerken.

En ik heb zin in een knots!
  zaterdag 28 april 2007 @ 19:04:08 #248
45206 Pietverdriet
pi_48811435
Drie Musketiers, lang als een degen (flagrante leugen)
pi_48811512
Grappig dat het over Klop-Klop gaat, dat zag ik net hier (ben bij familie op de hond aan het passen) in de kast staan, alleen wel een jaar over datum.
pi_48887746
Van mijn ene oma kan ik me niet veel herinneren behalve de eeuwige schaal met koetjesrepen waar je eentje van mocht nemen als je naar huis ging... en neem er ook maar eentje voor je broertje mee kind!

Mijn andere oma kan niet koken, dat deed opa altijd. Opa maakte op zondag het vlees voor de hele week klaar, en alles wat oma dan hoefde te doen was het op te warmen. Je kunt je voor stellen dat het vlees standaard uitgedroogd was. Daarentegen was opa's macaroni geweldig! Weet niet hoe hij het deed, maar zo lekker heb ik hem nog nooit gegeten.
Verder inderdaad de dingen als
- chips in een koffiefilter
- garnalencocktail bij het kerstdiner
- overal en altijd de aromat naast het bord

Mijn overgrootmoeder heb ik ook nog mogen meemaken, daar was het inderdaad al je eten inclusief je toetje uit een bord. Overgrootopa likte zijn bord eerst nog schoon..
O ja, brood met roomboter en bruine suiker... Heerlijk!!
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 13:54:12 #251
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_48888187
Klop-Klop is toch gewoon versteviger voor slagroom? Ik gebruik het vaak voor bijv. taarten en daar zit geen speciale smaak ofzo aan
Red de zeehond!
pi_48889597
Heb onwijs leuke herinneringen aan 1 opa en oma

Elke kerst eerst zelfgemaakt tomatensoep zonder zout omdat opa zoutloos moest eten.
Daarna gekookte aardappels, gebraden kippepoot en groente (vaak rode kool)
Smaak van die soep vergeet ik nooit weer. Zo lekker en ik mis het enorm.
Of snert en kippesoep konden ze ook zo lekker maken

Poffert Heerlijk gewoon. Als het nog warm is een plakje met boter besmeren en genieten.

Gebakken aardappeltjes smaakten onwijs lekker bij hun net als een gebakken ei. Geen idee hoe ze het deden maar het smaakte gewoon anders dan als ik het nu doe en ik weet nog steeds niet waarom

Altijd een bakje jelliepudding en dan laten afkoelen op het aanrecht zonder deksel erop. Je hebt dus een harde laag erboven op die verdroogd is Onwijs goor maar toch eet je het op en schraap je de harde laag eraf.

En altijd bidden voor het eten

Ik mis ze enorm en niet alleen om hun eten
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:17:07 #253
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_48967213
Leuk topic.

Mijn Oma maakte altijd een gezichtje van bessensap in de vla. Verder had ze altijd Leerdammer kaas, vond ik maar raar. Oh ja, gomballen en kokindjes ook typisch en cola drinken uit hele kleine glaasjes.

Mijn Opa en Oma houden beiden van koken, ook vond ik hun gekookte aardappels koud altijd lekker, zij kookten ze met zout, wat mijn moeder nooit deed. En dan nog hun aardappelsalade, mijn opa's appeltaart en de Frankfurter Kranz en Rote Grutzen. Oh ja, en de lammetjespap .
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
pi_48969709
Och ja, de Aromat Opa had dat ALTIJD. Op een tomaatje. Op een eitje. We noemden het trouwens Knorr
Mijn moeder heeft laatst een busje gekocht, haar allereerste. Ze zei dat het was omdat de Maggi steeds over de datum ging (te weinig gebruikt) maar ik denk dat het gewoon is omdat opa er niet meer is.

Denk ook niet dat het nu even lekker is als toen
pi_48972060
quote:
De ene: patat. Altijd patat, want kinderen horen patat te eten. Oja, en soep met soepstengels
De andere: knubbeltjestaart. Een soort van lichtgele suiker/boter pasta in een korstje, supervet, maar erg lekker. Nooit meer gevonden helaas. Iemand?
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
  donderdag 3 mei 2007 @ 17:27:41 #256
45206 Pietverdriet
pi_48972162
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:17 schreef La_Guiri het volgende:

Frankfurter Kranz en Rote Grutzen.
pi_48976008
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 13:54 schreef jellyrose het volgende:
Klop-Klop is toch gewoon versteviger voor slagroom? Ik gebruik het vaak voor bijv. taarten en daar zit geen speciale smaak ofzo aan
Nee, da's wat anders wat jij bedoelt, ik ben de naam even kwijt. Klop Klop is echt een soort van room, errug zoet ook!
pi_48976666
Klopfix!
pi_48977196
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:51 schreef ColdFeet het volgende:
Klopfix!
pi_49000399
quote:
Op woensdag 4 april 2007 07:46 schreef DAMH het volgende:
als ik dit zo lees allemaal. ben ik toch wel blij dat ik een spaans-baskische oma heb,,
Te denken aan paella, dikke vlees stoofschotels, vis op allerlei manieren, pasteien, tapas, zoete taarten van alles gekregen en krijg ik weer,, en als ik dan mensen zie glunderen over een waarschijnlijk in mijn ogen simpele gehaktbal (met waarschijnlijk alleen zout peper en gehakt) denk ik ja,, ik heb geluk gehad
Tuurlijk, ik benijd ook vooral de mensen met Indische oma's.
Maar het gaat niet alleen om het eten he. Het gaat om het eten bij oma, de geur van vette runderlapjes, zelfgemaakte appelmoes, bessensaus... En de etenswaren waarmee oma je verwende
  vrijdag 4 mei 2007 @ 13:30:20 #261
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_49002116
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:51 schreef ColdFeet het volgende:
Klopfix!
Ah duh klop klop.. klopfix.. bijna hetzelfde
Red de zeehond!
  zaterdag 5 mei 2007 @ 17:43:00 #262
153377 Jurk
Plurk!
pi_49040553
Oma bakte altijd zelf brood, heerlijk. Het hele huis rook ernaar. Als het dan klaar was en het was een beetje afgekoeld, sneed ze altijd het kontje af en die kreeg ik dan met boter.
Ook aten ze altijd warm tussen de middag, aardappels, groente en een stukje vlees, met de lekkerste jus die je je maar kunt voorstellen. En altijd had ze een schort aan, met een voorraadje tumtummetjes...
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 17:47:21 #263
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_49040676
Mijn Kookoma is niet meer Heerlijk ouderwets altijd daar kwam nooit iets te kort .
Mijn andere oma kan echter totaal niet koken (Ja die bestaan echt !)
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zondag 6 mei 2007 @ 14:48:16 #264
109236 Moragh_DaughterofSune
Are you Shpongled?
pi_49062156
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

Oh bedankt voor de tip! Dat ga ik zeker nog eens over mn pannenkoekjes doen
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_49063031
Kreeg jij boerenjongens bij je opa en oma? Ik kreeg idd ook advocaat op een leeftijd dat je nog niet precies weet waar dat branderige gevoel in je keel vandaan komt Opa's en oma's zijn echt leuk.
  donderdag 7 juni 2007 @ 19:33:22 #266
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_50211639
Slabberdebabs (een heel klein laagje koffie met heel veel melk en suiker)
Zelfgemaakte chocoladepudding met klontjes en een vel erop
Als iedereen propvol zat begon oma altijd te schudden met de restjes in de pan terwijl ze maar "wie maakt me los? riep
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')