abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47229166
'Knieperties'. Elk jaar maakt mn oma er honderen voor de hele familie.

Al jarenlang.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:51:25 #102
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_47229213
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?
http://www.demarskramer.nl/kerst/kniepertjes.htm

Lees maar!
be nice or go away
pi_47229326
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?
Ja, dat is een echt ding.

klik voor een foto
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:56:17 #104
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229375
Oh die dingen
Voor op een ijsje
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_47229394
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Nembrionic het volgende:
Oh die dingen
Voor op een ijsje
Nee, dat smaakt heel anders
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:58:49 #106
32422 engessa
Who's dirty?
pi_47229457
Oma's groentesoep Zaterdag begint ze er al mee en zondag is het pas echt op smaak en daarna kun je er nog 3 dagen van eten. Alle zoons en dochters krijgen ook een bakje mee als ze op bezoek komen anders komt het toch niet op

En natuurlijk haar befaamde toetje, eigenlijk heel simpel maar o zo lekker. Grote kom, op de bodem leg je biscuitjes met op ieder een klodder jam en wat hagelslag erop, laag custardvla (uiteraard zelfgemaakt), weer biscuitjes met jam en hagelslag, custardvla enz. Net zolang tot de kom vol is, daarna een paar uur in de koelkast en dan smullen De koekjes worden helemaal week, het is zo zoet als wat en te machtig maar lekker!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:01:13 #107
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229533
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:02:23 #108
145755 kahaarin
pi_47229567
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Je kunt ze er wel voor gebruiken!
be nice or go away
pi_47229574
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:01 schreef Nembrionic het volgende:

Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:04:40 #110
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229637
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
Wellicht is dat in dit deel van het land anders
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:07:45 #111
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47229747
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.

Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:08:44 #112
145755 kahaarin
pi_47229782
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
[afbeelding]

Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
[afbeelding]
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
be nice or go away
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:09:37 #113
32422 engessa
Who's dirty?
pi_47229818
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:08 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
Of dunner Is maar net welke oma ze maakt Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
pi_47229911
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-
Dingen die al twee jaar over de datum zijn voor je neus krijgen.
Servies waar de etensresten van vorige week nog op zitten.
Lippenstift van de vorige visite op je glas.
Bruine glazen in de kast, die eerst toch echt helder waren.
Bij deze oma wilde ik altijd witlofsalade eten. Waarom? Die witlof ging er rauw in en da's weer eens wat anders dan doodgekookte ondefinieerbare blubber op je bord. Het leek allemaal op elkaar en het smaakte ook allemaal hetzelfde. "Wat is dat?" "Groenten"
Misschien was het wel stront, geen idee.
Wel at ik daar havermoutkoekjes die ze voor me maakte. Niet te vreten natuurlijk, maar met drie liter bessenjam erbij, vond ik het nog wel gaan.

Mijn overgrootmoeder at graag speklapjes. Speklapjes ja, want dat klinkt al vies. Als ik haar dat zag eten, liepen de rillingen over mijn lijf. Als ik heel erg mazzel had ging oma met overgrootoma speklapjes eten en dan kon ik drie nachten niet slapen.

Andere oma, och.
"Pak even de bonen uit de koelkast, wil je?" En dan zo'n pan met een groene jas achterin de koeling zien staan.
Oma deed nooit zout of kruiden ergens bij, want dat is niet nodig.
Je kent vast wel van die hele ouderwetse diepe borden met zo'n motief op de bodem. Daar kregen alle kleinkinderen hun soep in.
Als de borden op tafel werden gezet (in een aparte kamer, want daar aten de kleinkinderen) keken we elke keer weer elkaar aan. "Goh, het blijft gek dat je het motief op de bodem al kunt zien terwijl je nog geen hap genomen hebt."
Gewoon alleen water met misschienkip, gekookt. Verder niks. Ja, misschienkip, ja, want ik twijfel of het zekerwetenkip was.

Mja, ik heb heel wat droog brood geknabbeld bij de oma's.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:12:52 #115
145755 kahaarin
pi_47229934
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:09 schreef engessa het volgende:

[..]

Of dunner Is maar net welke oma ze maakt Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
Da's waar!

Ik kan alleen over mijn ervaring spreken....
be nice or go away
pi_47229993
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
[afbeelding]
Smaakt heel anders
pi_47230086
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je ouders Jij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
pi_47230202
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:16 schreef Isabeau het volgende:
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je ouders Jij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
Ik was elke dag bij mijn ene oma. .
Oi!
pi_47230239
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:20 schreef MUUS het volgende:
Ik was elke dag bij mijn ene oma. .
Awww ...wat erg voor je.
pi_47230559
MUUS wat een verhaal zeg, kan me voorstellen dat je dit het liefste zo diep mogelijk wilt wegstoppen.
Moest wel lachen om die misschien en zekerwetenkip

Het ergste wat ik had was bij 1 oma waar we gelukkig na mijn 11de ofzo nooit meer heengingen waren kattenharen ook in vieze glazen met jus d'orange
Wat was ik opgelucht als we daar weggingen naar andere mijn andere opa en oma waar je echt in een warm nest terecht kwam.
pi_47230819
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_47230943
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:21 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Awww ...wat erg voor je.
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger. .
Oi!
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:49:01 #123
145755 kahaarin
pi_47231222
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:40 schreef MUUS het volgende:

[..]

Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger. .
Ondervoed? Jee, dan heb ik geluk gehad met mijn grootouders, ze leven niet meer maar de tijd die ik met ze heb meegemaakt was erg fijn en warm.
be nice or go away
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:57:39 #124
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47231517
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Uhmmie het volgende:
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
Ik snap het ook niet
Ik had het altijd ontzettend naar mijn zin bij mijn opas en omas

Ik heb wel van mijn ouders begrepen dat mijn éne oma vroeger gewoon 2 dagen met een pot koffie deed(wat ik dan nog snap na de oorlog en 11 kinderen) en ze wel eens een rups in de zelfgemaakte tomatensoep zijn tegengekomen.

Maar volgens mij was mijn oma daar overheen tegen de tijd dat wij kwamen dus
Ik heb nooit iets kunnen betrappen in mijn eten
pi_47231740
mja ik vind ook weleens iets neit lekker ofzo
maar per saldo eet ik er altijd graag en is het nooit vies (dus smakelijk EN schoon)

en andere oma leeft al jaren niet meer
en tja.. ik vond dr raar dat ze jus d'orange of 7up in de pannekoeken deed.. maar feit bleef wel dat mijn oma de lekkerste pannekoeken ooit maakte *grin*

en een opa die banketbakker is geweest.. dus daar komen ook voornamelijk lekkere dingen uit

nouja.. en gehaktballen met slamix dus *grin*
maar normaal gesproken kookt oma ook prima
jobensaskia.nl
pi_47231830

Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)

Mijn omaatje, moe maar voldaan na twee dagen in de keuken hebben gestaan.

Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47231920
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)

[afbeelding]

ik krijg trek En je oma

edit: ook leuke herinneringen aan gewoon de keuken van mijn opa en oma, die hadden een mega-grachtenpand met een mega-keuken ook dus, daar werd ook echt in geleefd .

Verstoppertje spelen was minder in dat huis...de kans was aanwezig dat je nooit meer teruggevonden werd .

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2007 16:12:02 ]
pi_47232046
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.

Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig. .
Oi!
pi_47232127
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 16:12 schreef MUUS het volgende:
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.

Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig. .
Ik wou net zeggen MUUS moet maar eens bij mijn oma komen eten, dan duwt ze die slechte herinneringen ver weg met lekker eten.

Mijn moeder moest trouwens ook naar zo'n kamp. Die gruwelt nog steeds als ze bloedworst ziet.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47232220
tja meeste mensen vinden mijn opa en oma ook lief
en klagen stuk voor stuk dat ze denken dat mn oma denkt dat ze er ondervoed uit zien *grin*
jobensaskia.nl
pi_47237339
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ken het tafereel Hoedemaker

*Cici ook een Indo is*

Offe, doordeweeks bij je oma en opa slapen omdat stage plek daar dichterbij is.
's Ochtends uit bed komen, hmmm, ruikt lekker hier.
Kom je beneden zegt oma, meis, ik heb bami (goreng) gemaakt, ga maar opscheppen.
Heerlijk aan de bami om 07:30

(Als mijn oma niet kan slapen, staat ze rustig om 06:00 op om te gaan koken, tegenwoordig niet echt meer, omdat opa er al jaren niet meer is).
pi_47253179
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.

mijn ene oma/opa heb ik niet zoveel mee (en dat is nog zacht uitgedrukt)

mijn andere opa en oma vet lief. bleef ik ook wel es slapen (woonden alleen ver weg)
ze hadden eigen kippen (alleen de eieren) en nog een zooi dieren, dus altijd eitjes
uitzoeken. Hollandse pot heb ik niet veel mee, maar wat mijn oma maakte...

kippensoep
groentensoep
draadjesvlees
biefstuk met champignons.

sowieso, 2x per dag warm eten
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:21:23 #133
84524 Morwen
I got life
pi_47253944
Het enige wat ik nog weet is dat ik 1 plakje kaas op mijn brood mocht, voor de rest is het ene hap ellende en dan vooral van mijn "familie" die het nodig vond om iedereen op Zondag tijdens de weekelijkse soep uit te maken voor rotte vis

Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakken En die recepten steken ze ook maar in hun reet
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:23:07 #134
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_47253952
Morwen en familie, er valt geen smoothie van te maken

Ik heb mijn oma's nauwelijks gekend.
Confidence through competence
  woensdag 14 maart 2007 @ 03:24:02 #135
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47253956
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 03:21 schreef Morwen het volgende:

Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakken En die recepten steken ze ook maar in hun reet

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_47254000
Snertensmooffie

Ik heb geen reviews van mijn oma's, haske overleden namelijk.
Maar ik heb nog wel wat guitige fratsen van mijn moeke, ja ja ze leeft nog.

Elke dag :
Alle denkbare groenten tot snot koken, maizena erdoor om de consistentie nog ietwat door je strot te krijgen, aardappels zo zout dat het prakken alleen al tot hoge bloodpressure leidde, en een stuk gortdroog vleeSCH omdat lang pruttelen (ong. 2 dagen) op een petroleum stelletje lekker zou zijn.

Gelukkig elke zaterdag soep!
Uit een pakkie met een karmenaod ernaos.
(utregs voor karbonaad ernaast)

en zondags Oh Dear! stoofperen (stukjes eigenlijk ) of paling, the horror hoe ze dat klaarmaakte, ze leefden nog for crying out loud!!! of het kroonstuk, een echte biefstuk flink doorbakken, op... en dat was echt lekker, een boterham gedrenkt in de jus van de biefstuk.

Dat laatste was hemels echt., die boterham

Ik sla door, ik weet het, maar ze heeft het geleerd van háár moeder, mijn oma
pi_47254024
Zelfgemaakte worstenbroodjes
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_47256323
bluezz: als je zelf paling klaarmaakt hoort de paling inderdaad nog te leven
ooit weleens bij de visboer verse paling gezien? dat zijn die afgesloten piepschuim bakken
(anders wippen ze eruit *grin*)

errrrrug lekker.. alleen hou ik niet zo van vis "gutten" *brrrrr*
ik koop wel een gerookte
jobensaskia.nl
  woensdag 14 maart 2007 @ 11:23:01 #139
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47259010
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Jaloers is
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:04:55 #140
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_47264382
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 01:37 schreef Tha_Butcha het volgende:
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.

Ik heb als kind een tijdlang iedere week van vrijdagavond tot zondagmiddag bij mijn opa en oma gelogeerd. Mijn vader bracht mij dan en bleef eten, daarna ging hij weg. Iedere week zei ze dan quasi beledigd tegen mijn vader 'ach jij, sudah makan pulang' Tot hij op een dag zei 'ja dat kan hier niet anders, als ik even ga zitten, zet jij alweer wat anders op tafel, je blijft hier aan het eten.'
Oma
Tot zover de gastvrijheid van mijn oma voor mijn vader. De week daarna stond er geen bord voor hem klaar, alleen een bak met eten in een plastic tasje 'pulang kampung, ga maar thuis eten, kun je daarna meteen weggaan' Ze was echt laaiend maar niet voor hem koken dat kon ze niet.

Jullie zijn trouwens de agar agar pudding vergeten, dat hoort wel bij Indo oma's. En natuurlijk kue pisang.

Ik lust echt heel weinig dingen, twee soorten groente, kaas en pasta en dat is het wel zo'n beetje maar bij mijn oma lust ik toch wel andere dingen. Is altijd zo geweest. De herinnering is nog vers trouwens. Mijn oma leeft nog en onze diepvries zit vol met door oma bereid eten. En zelfgemaakte jam hebben we ook. Er is ook een moestuin in hun achtertuin en mijn opa had er ook één bij de boer. Zomers hadden ze echt bergen aardbeien. Mijn eerste frisdrank kreeg ik ook bij mijn oma. Bessensap gemaakt van die kleine rode besjes met Spa Rood. In een longdrinkglas. Dat drinken we nu nog vaak in de zomer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Luchtbel op 14-03-2007 14:10:42 ]
  woensdag 14 maart 2007 @ 14:09:49 #141
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_47264545
Oh en ik denk dat mijn dochter mijn oma's kookkunst later zich later nog wel zal herinneren. Als we nu bij mijn oma zijn geweest moet ze naast de kinderwagen lopen omdat de kinderwagen vol staat met bakjes en zakjes met ditjes en datjes van oma. Het is een half uur lopen naar het station vanaf mijn oma maar ze weet dat het geen zin heeft om te zeuren. 'Wie kan er beter koken? Mama of oma?' 'Nou dan, lopen dus.'

[ Bericht 3% gewijzigd door Luchtbel op 14-03-2007 14:16:32 ]
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:14:38 #142
167723 sanni
Acima de seu
pi_47298417
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Oh man dat is zo leuk dit en komt mij zo bekend voor. Mijn beste vriend die indo is, die nodigde mij voor
de eerste keer uit om op zondag mee te eten en toen zag ik dit dus. Heel simpel,familiar en gezellig.
Veel beter dan dat standaard aan tafel zitten en wachte tot de pannen op tafel komen. TOP!
pi_47298502
In onze familie gaat het ook zo, helaas alleen op feestdagen en verjaardagen. Echt gezellig

Ik krijg er honger van
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:27:08 #144
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_47298846
goed topic!

mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:

knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)

mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:28:38 #145
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47298901
Knien in 't zoer
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47299447
mijn oma maakte altijd "appeltjes uit de oven" voor me klaar als ik daar kwam logeren. Heerlijk is dat. gewoon een sneetje brood (of meer natuurlijk ) met daarop in plakjes gesneden appel (niet te dun) kaneel en suiker er over en even in de oven (of magnatron)

wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten. Heerlijk zoet en heerlijk in de yoghurt, je eigen gemaakte vruchten yoghurt (veel lekkerder als kant en klaar) of lekker met yoghurt en vanille vla (vla flip)

Hoop dat ze die dit jaar nog eens een keer maakt.. echt goddelijk..
  donderdag 15 maart 2007 @ 13:46:32 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_47299527
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:44 schreef hilliebillie het volgende:

wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten.
Rote Grutze!
Heerlijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_47299773
In de groente en jus zat altijd (royaal )roomboter, wel lekker maar dat hebben we thuis niet, en vind dat eigelijk ook niet erg, aangezien ze beiden aan een hersenbloeding zijn overleden.
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_47300570
hmm tja.. ik vind dat ook heerlijk

maar echt best voor mn lijntje is het niet
dus ik doe het meestal gewoon met braadvet aangevuld met water en wat poeder uit een zakje *grin*

smaakt net ff beter dan enkel een zakje met boter.. en is minder vettig
gooi er ook zelden het hele pakje in... dan proef je het braadvet niet meer en dat is zonde
jobensaskia.nl
pi_47301043
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 13:27 schreef punchdrunk het volgende:
goed topic!

mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:

knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)

mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau
En uiteraard kauw sjotel . Met asperges in ham, gevulde eieren enzo.

"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:25:55 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47311090
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
O, ja dat maakte die van mij ook altijd in de zomer
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 15 maart 2007 @ 19:26:45 #152
145755 kahaarin
pi_47311129
Stamppot raapsteeltjes, dat maakte mijn oma in de zomer altijd.
be nice or go away
pi_47315731
Mijn ene oma woonde al in het bejaardentehuis, zolang als ik haar kende.

Volgens mijn moeder moet ze wel lekker gekookt hebben:

Griesmeelpudding met cranberry saus

Biefstuk

Mijn andere oma was echt een AGV- oma :
Wat ik herinnerde:

Keiharde groente (daar heb ik geen moeite mee, want tot snot gekookte groente vind ik niet te eten).

Keiharde aardappels (lastig met prakken)

En slavinken, bij hoge uitzondering een gehaktbal.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:39:04 #154
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47315869
AGV-oma?
pi_47316100
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
aardappelen groente vlees
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_47316112
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Aardappels, Groente en Vlees?
pi_47316530
mijn opa bakte altijd stiekem ( mn oma vond het stinken dus eigenlijk was ze tegen) kookworst met uitjes en paprikapoeder op. Dat ging daarna op een hele stapel boterhammen

ik doe het zelf ook nog wel eens moet ik toch altijd even aan opa denken en eet ik in gedachten een boterham voor hem
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_47317344
Mijn oma maakt de allerlekkerste watergruwel

Met bessensap, gort, rozijnen en verse bessen (uit de tuin). IJskoud en lekker vloeibaar. Niet van die kleffe pap als uit de winkel (Bessola )
Trust me, I know what I'm doing.
pi_47317824
Bij mijn moderne (geen ido, gewoon nederlandse) oma krijg ik altijd 'roerbak'. Pasta, kipfilet, groente, ketjap, chilisaus en wat ze maar in de kast/koelkast heeft staan. 1 keer per jaar maken we samen een uitgebreide rijsttafel voor de rest van de familie.

Bij mijn andere oma kreeg ik altijd snitzel, gebakken aardappels en appelmoes of abrikozenmoes. Tegenwoordig is het voor haar helaas erg lastig om te koken. Daarom kook ik als ik nu bezoek ben zelf.
  donderdag 15 maart 2007 @ 22:28:25 #160
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47317961
Mijn oma maakte altijd broeder
En m'n andere altijd Haagse Bluf
pi_47320007
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Aardappels, Groente en Vlees?
Yup
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_47321339
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:59 schreef Tezz het volgende:

[..]

Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spek Echt iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
  vrijdag 16 maart 2007 @ 03:11:50 #163
165237 Leef
Sunny side up!
pi_47325058
Mijn oma, Bessien Ruiten, gezegend zij haar herinnering
Al 24 jaar geleden gestorven maar nog steeds als ik een petroleumstelletje ruik ben ik weer terug in haar keukentje.
Ga na veel omzwervingen binnenkort voor het eerst een dappere poging doen om te settlen.
En een van de dingen die ik uit m'n ouderlijk huis meekrijg voor m'n nieuwe huis:
Een petroleumstel. Heerlijk ik kan niet wachten.
Stoofpeertjes en bouillon en tutti frutti en gestoofde tong en stoofvlees.. fantastisch.
Als ik 1 ding zou moeten noemen dat voor mij het symbool van zorgzaamheid is, is het eten voor mensen klaarmaken op een petroleumstelletje.
pi_47326338
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spek Echt iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen

vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien )
jobensaskia.nl
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:22:15 #165
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47326746
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.

Ikan pepesan: hete vis..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:22:49 #166
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47326762
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Volgens mij is broeder (dat ik hierboven noemde) de West-Friese variant van de poffert. Je maakt dat ook met bloem, ei, gist. En dan in een katoenen zak of theedoek in een pan met water laten gaarstomen.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:26:38 #167
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_47326858
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

Respect! Doet me ook denken aan de gezellige zondagen bij mijn oma's: kleine woning, propvol met familie en (INDISCH) eten.. zucht, those days are of the past
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  vrijdag 16 maart 2007 @ 09:33:29 #168
45206 Pietverdriet
pi_47327002
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:22 schreef JMarsden het volgende:
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.

Ikan pepesan: hete vis..
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 maart 2007 @ 09:52:32 #169
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_47327501
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 08:58 schreef Uhmmie het volgende:

hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen

vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien )
Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_47327833
Oooh wat leuk om herrineringen aan oma's op te halen

Mijn oma van moeders kant verwende me altijd heel erg. Toen ik kind was was ik dol op gehaktballetjes, en als ik dan bij haar kwam logeren maakte ze een hele pan met minigehakballetjes waar ik dan s'middag's een schaaltje van mocht
Zoals zij ze kruidde kan niemand anders het, hoewel ik inmiddels het recept heb en ze ook zelf kan maken
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna. En op zondag aten we kroketten op brood, geweldig vond ik dat..Ik mis mijn oma nog steeds als ik een broodje kroket eet. En als ze op bezoek kwam nam ze vaak chocola voor me mee, of koekjes, als ik iets lekker vond dan nam ze het altijd mee. Zo lief Helaas is ze er al 5 jaar niet meer

Mijn andere oma kan niet goed koken, en als je daar op bezoek gaat weet je precies wat je krijgt. Vooraf óf groentesoep met balletjes, óf garnalen of kipcocktail (kip/of garnaal met cocktailsaus en perzik) en daarna gebakken aardappeltjes met biefstuk of witvis met gekookte worteltjes en doperwtjes. Het is ál die jaren precies hetzelfde gebleven, en helaas vrij smakeloos. Maar ze bedoeld het goed en het is erg lief
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_47328262
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:52 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
leg eens uit dan?
jobensaskia.nl
pi_47335213
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 10:02 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[...]
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna.
[...]
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
Trust me, I know what I'm doing.
pi_47335663
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo

maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
jobensaskia.nl
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 maart 2007 @ 14:04:32 #174
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_47336046
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 10:19 schreef Uhmmie het volgende:
leg eens uit dan?
Poffert

Poffertjes
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_47336140
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 13:55 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo

maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
Ik heb ze wel in de supermarkt (Hoogvliet) gezien hoor, stonden in een glazen pot bij de drank. naast de advocaat enzo.
pi_47337210
De gekookte aardappelen en de biefstuk bij mijn oma waren de bom.
pi_47337243
En bij mijn andere oma vooral de gevulde paprika's.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 14:42:51 #178
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_47337380
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
Zat? Is weg?
pi_47352865
Van mijn oma kan ik me vooral de groentesoep herinneren, echte oma-soep-met-ballen en vooral met heel veel maggi!

En verder de sla met karnemelk-saus, en het ijs! Heel veel ijs!

En van mn opa ken ik vnl nog de vla. Gewone vanillavla, en dan met ranja een gezichtje erin teken. En dan niet met die nieuwerwetse Raak frambozenlimonade, maar met sinaasappelranja van de Groli, in een glazen fles, met een suikerrandje rond de dop zo hard dat alleen opa de dop kon openmaken.

Aah, vroeger was het leven zo lekker
pi_47427758
van het weekend nog soep van oma gegeten

jummie

kippensoep zo zout.. maakt alleen oma
maar ik vind het toch het allerlekkerst
jobensaskia.nl
  maandag 19 maart 2007 @ 11:27:41 #181
45206 Pietverdriet
pi_47428581
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 14:42 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Zat? Is weg?
Geen idee, de laatste keren dat ik op Schiphol was heb ik het niet meer gevonden, ben trouwens al Jaren niet meer van Schiphol gevlogen, laatste keer was in April 2000 geloof ik, ik háát vliegen van schiphol, kutluchthaven, veel te groot, en voor je europesche vluchten moet je altijd naar het eind van de fucking D pier.
  maandag 19 maart 2007 @ 12:28:02 #182
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_47430340
Soep van oma, mjammie, krijg em zelf nooit zo lekker....Weet niet wat em zo lekker maakte, de iets te zoute smaak, de iets te lang gekookte vermicelli of het laagje vet wat eropdreef zodat de soepbolletjes helemaal vettig werden...

Ennuh mijn oma deed ook altijd het theezakje de hele dag in de pot water laten hangen boven het theelichtje. Dus dan krijg je van die ontzettong donkere, zwarte thee die zonder suiker gewoon niet te zuipen is......en dan ook van die velletjes erop.....iets minder lekker....
It's all a blur!!!
pi_47430796
zelfde soep als bij mijn oma hoor ik alweer
jobensaskia.nl
pi_47436688
Mijn opa was bakker in de oorlog omdat hij door de duitsers te werk was gesteld (dus een bakker tegen wil en dank ...). Maar met oud en nieuw gingen we altijd daar sjoelen met als prijs dingen die je niet wilde hebben en zelfgemaakte worstenbroodjes hij is al een aantal jaar overleden en we waren bang dat het recept verloren was maar toevallig had een nicht van mijn moeder het opgeschreven inclusief hoe je het op de "opa-manier" moet maken (het werd altijd een grote troep omdat je een kuil maakte in het meel en daar alles voorzichtig in moet gooien en hopen dat de "dam" niet breekt).
En nu heb ik dus pasgeleden gehoord dat mijn oma eigenlijk alles voorbereidde omdat mijn opa dat niet kon die maakte het alleen als alle ingredienten al klaar stonden Verder maakte hij de beste beschuitenbollen en krentenbrood (zonder sucade speciaal voor mij).

Mijn oma maakte de beste taarten .. zij is vorige week overleden en niemand wist de recepten ... Maar nu zaten we in haar huis door de papieren en kookboeken te kijken en daar staan een aantal recepten in zonder titel .. maar de inhoud ziet eruit als taart dus het zou nog goed kunnen komen

Mijn andere oma kan niet bepaald goed koken, hoewel ze blijkbaar wel goeie erwtensoep kan maken (en dat vind ik ZO vies )

pi_47442600
quote:

[..]

Kauw sjotel maakte m'n moeder altijd. Met zelf getrokken bouillon en draadjesvlees.
Zelf maak ik wel eens de cheats versie met bouillon en draadjesvlees uit pot. Kan niet zeggen dat mijn versie minder lekker is.
pi_47448552
Hier is het traditie om elke winter snert te komen eten
En ik heb een hekel aan snert
Maar oma's toetjes zijn zo lekker
en verder weet ik het niet.
oh ja de zelf gemaakte appelmoes en de sate
  maandag 19 maart 2007 @ 20:24:24 #187
114740 JapyDooge
NoxiousPluK
pi_47448706
Groentensoep en rabarber

En! ! Zelfgemaakte appelsap
EVE Online: CEO van Jovian Legacy, alliance executor van Jovian Empire. Join 'JOVLEG Public' ingame. Blink spelen? http://cogdev.net/blink/ gebruik referalcode 'jovianblink' voor gratis startcredits. IRC
pi_47449177
Als we er gingen slapen kregen we altijd een geraspte appel
Ook de pannenkoeken waren superlekker. De laatste keer dat we die hebben gegeten had oma per ongeluk yogi meegenomen in plaats van melk
En opa maakte de lekkerste gehaktballen. Dan stond hij eerst heel lang in de keuken en dan kreeg iedereen een gehaktbal

En bij m`n andere opa en oma kregen we eerst soep met lettertjes, daarna spaghetti en daarna zelfgemaakte bitterkoekjespudding. En allemaal uit hetzelfde bord!
pi_47449311
oh en stoofpeertjes
  dinsdag 20 maart 2007 @ 08:39:44 #190
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_47461353
Hachee, Groentensoep en dat soort dingen
Heb nog een oma die er trouwens niets van bakt mens ken totaal niet koken
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_47510914
Mijn oma (helaas op d'r zestigste al overleden) maakte meesterlijke groentesoep. Verder kookte ze vrijwel alles tot snot. Wel had ze de hele kelder volstaan met weckflessen met van alles en nogwat. Vooral de aardbeien..mmmmmmm

Mijn andere oma (over een maand 80) kookt er nog steeds vrolijk op los. Veel standaard hollandse pot. Maar de groenten niet te gaar en het vlees maakt ze ook prima klaar.

Als ze exotisch wil doen maakt ze pilav. Volgens mij gooit ze gewoon ketchup, perziken en rundvlees door de rijst en dat is het dan

Maar de mooiste herinneringen heb ik toch echt aan de pannenkoeken (ze deed er melk op ) en natuurlijk de kniepertjes! Mijn opa maakte deeg en daar mocht ik stiekem van snoepen. Soms maakte hij ze ook van beslag, dan werden ze dunner,

En wie kent spekkedikk'n nog? Dat maken noord-nederlandse oma's toch allemaal?
pi_47511167
Mijn opa z'n nasi. Bij mijn opa en oma thuis was opa namelijk degene die kookte en hier plezier in had. Dat heeft een generatie overgeslagen maar is geloof ik wel weer bij mij terechtgekomen. Maar goed, wat die man het liefste deed als we op bezoek kwamen, is een flinke pan nasi maken. Niks spectaculairs, geen uitspattingen, maar gewoon een flinke pan zoals-het-hoort-recht-door-zee-nasi. Heerlijk. Nou goed, het was dus ook een mooi compliment toen m'n ouders een keer kwamen eten (3 x raden...) en ze samen riepen dat ik in ieder geval één talent van opa had... .

Van m'n andere opa en oma kan ik me vooral enorme hoeveelheden boontjes herinneren, die haalde -ie zelf van het land en waren bijna standaard eten als we langskwamen. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 21 maart 2007 @ 19:00:27 #193
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_47521083
- Zuurkoolstamppot die heel lekker was, maar wel heel ongezond: om de stamppot smeuïg te maken smolt ze er een stuk frituurvet in.
- Karbonaadjes, boontjes, gekookte aardappels en jus.
- Een broodmaaltijd, vaak met warme worst en aardbeien voor erbij.
- Kip uit de oven met verse patat en zelfgemaakte appelmoes
- Hetzelfde, maar dan met rosbief uit de oven
- Tussen de middag wentelteefjes, pannenkoeken of geroosterd brood met kaas.

Ik vond het altijd lekker eten bij mijn oma.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  donderdag 22 maart 2007 @ 16:02:09 #194
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_47550642
quote:

[..]

jaa!

tete de veau en kauwsjotel!

dat laatste maak ik nog regelmatig zelf. pleuris veel werk, maar absoluut de moeite waard. altijd een super gerecht om het asperge seizoen in te luiden! binnenkort is het weer zo ver.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_47550898
Mijn moeder maakt eigenlijk nooit kauw sjotel?! Zal wel omdat de oma die het maakte haar schoonmoeder was

Waar ik al tijden naar op zoek ben en niet kan vinden, het recept van zilveruitjes in zoet/zure saus. Met rozijnen erbij (geloof ik). Het wordt bij buffetten soms Madagascar uitjes genoemd, maar ik mis dus een recept.

Mijn gok is zilveruitjes, tomatenpuree (of ketchup?) en rozijnen en suiker en ????
pi_47552390
De nasi van mijn Opa.. De kippensoep van mn Opa.. De bananenmelk
De koffiebonenmolen van mn Oma
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 22 maart 2007 @ 16:55:14 #197
45206 Pietverdriet
pi_47552632
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
kauw sjotel
Wasda?
pi_47552739
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wasda?
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.
  donderdag 22 maart 2007 @ 17:01:58 #199
45206 Pietverdriet
pi_47552915
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
pi_47553021
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
Ieuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')