http://www.demarskramer.nl/kerst/kniepertjes.htmquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?![]()
Ja, dat is een echt ding.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:47 schreef Nembrionic het volgende:
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?![]()
Nee, dat smaakt heel andersquote:
Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...quote:
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:01 schreef Nembrionic het volgende:
Is dat zo? Ik krijg deze wafeltjes en rollertjes altijd in de ijsjes hier...
Wellicht is dat in dit deel van het land andersquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat zijn ook dikkere wafeltjes. Knijpertjes worden niet voor ijsjes gebruikt, niet dat ik weet.
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.
[afbeelding]
Dit zijn dus NIET de wafeltjes die ik bedoel, jij wellicht wel?
[afbeelding]
Of dunnerquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:08 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ze niet, knijpertjes zijn dikker en zit meer smaak aan.
Dingen die al twee jaar over de datum zijn voor je neus krijgen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:11 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-
Da's waar!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:09 schreef engessa het volgende:
[..]
Of dunnerIs maar net welke oma ze maakt
Ze zijn iig zoeter dan de rolletjes van vegters.
Smaakt heel andersquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:07 schreef Nembrionic het volgende:
Dit zijn die rolletjes van dat spul. Ook gewoon in plakjesvorm op ijs.
[afbeelding]
Ik was elke dag bij mijn ene oma.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:16 schreef Isabeau het volgende:
Muus: ik krijg nu meer medelijden met je oudersJij at er vast niet zo heel vaak itt je ouders toen ze klein waren.
Awwwquote:
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger.quote:
Ondervoed? Jee, dan heb ik geluk gehad met mijn grootouders, ze leven niet meer maar de tijd die ik met ze heb meegemaakt was erg fijn en warm.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:40 schreef MUUS het volgende:
[..]
Och, mijn moeder moest mee met de Haagse Bleekneusjes, omdat ze ondervoed was en het vuil aangekoekt op haar lijf zat. Ik niet, dus mijn moeder is inderdaad zieliger..
Ik snap het ook nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Uhmmie het volgende:
toch typisch dat zo veel opa's en oma's van die trauma's veroorzaken.. apart hoor
ik krijg trekquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)
[afbeelding]
Mijn omaatje, moe maar voldaan na twee dagen in de keuken hebben gestaan.![]()
Ik wou net zeggenquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:12 schreef MUUS het volgende:
Ieder kind heeft recht op lekker eten van een oma.
Daarom vind ik dat ik geadopteerd moet worden door de oma van gekkehoedenmaker. Nog een dochter erbij, da's alleen maar gezellig..
Ik ken het tafereel Hoedemakerquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
Tantes om de grote tafel heen, met mijn opa aan het hoofd van de tafel. (kleine tafel staat dan vol met risolles, lemper etc.)
[afbeelding]
quote:Op woensdag 14 maart 2007 03:21 schreef Morwen het volgende:
Nodeloos te zeggen dat ze van mij in de snert mogen zakkenEn die recepten steken ze ook maar in hun reet
Jaloers isquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op woensdag 14 maart 2007 01:37 schreef Tha_Butcha het volgende:
Die indo's zijn maar fukcing luckers. Ben import indo, dus geen indo oma, maar wel een vervangende tante "kamu sudah makan" en waag het niet "nee" te zeggen.
Oh man dat is zo leuk dit en komt mij zo bekend voor. Mijn beste vriend die indo is, die nodigde mij voorquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Rote Grutze!quote:Op donderdag 15 maart 2007 13:44 schreef hilliebillie het volgende:
wat ze ook altijd maakte is een soort gelei van bessen en andere rode vruchten.
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veauquote:Op donderdag 15 maart 2007 13:27 schreef punchdrunk het volgende:
goed topic!
mijn herinneringen aan de keuken van mijn oma:
knien in 't zoer (konijn, langzaam gegaard in een zout-zure uiensaus)
zoervleisch (soort hashee, maar dan op smaak gebracht met azijn, kruidnagel, peperkoek en stroop)
greuntesop (heerlijke groentesoep met mergballetjes, allerlei groenten en soepvlees.hoe krijgen oma's die soep zo lekker vettig?)
bitterkeukskespudding (zelfgemaakte pudding van bitterkoekjes en citroenrasp)
mijn excuses voor de dialecttermen,maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze heilige culinaire hoogstandjes in een andere taal dan het limburgs te noteren...
O, ja dat maakte die van mij ook altijd in de zomerquote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
En uiteraard kauw sjotel . Met asperges in ham, gevulde eieren enzo.
aardappelen groente vleesquote:Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Aardappels, Groente en Vlees?quote:Op donderdag 15 maart 2007 21:39 schreef Nembrionic het volgende:
AGV-oma?
Yupquote:
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:59 schreef Tezz het volgende:
[..]
Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekEcht iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
![]()
Volgens mij is broeder (dat ik hierboven noemde) de West-Friese variant van de poffert. Je maakt dat ook met bloem, ei, gist. En dan in een katoenen zak of theedoek in een pan met water laten gaarstomen.quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:46 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Zou best kunnen, kzal die Allerhande eens doorkijken. Zo heerlijk is dat, met flink wat gesmolten boter en suiker erop, met gebakken spekEcht iets oud-hollands uit het Noorden, hier in Utrecht kent niemand het. Hier is het ook een flinke zoektocht om een goede Poffert "blik" te vinden, gelukkig hebben we nog een steenoude die perfect werkt. M'n moeders maakt em ook met liefde maar van oma istie toch het lekkerst
![]()
Respect! Doet me ook denken aan de gezellige zondagen bij mijn oma's: kleine woning, propvol met familie en (INDISCH) eten.. zucht, those days are of the pastquote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:05 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:22 schreef JMarsden het volgende:
Ikan pepesan, dat kon mijn oma als geen ander klaarmaken. Zelfs van mijn moeder eet ik het niet.
Ikan pepesan: hete vis..
Een poffert is iets heel anders dan poffertjesquote:Op vrijdag 16 maart 2007 08:58 schreef Uhmmie het volgende:
hmm zo'n speciale pan met eh.. poffertjesvormpjes is dat toch?
voor zover ik weet kan je die gewoon bij de blokker halen
vind het heerlijk tho
maar maak het zelden
lijkt wel of je er van BLIJFT eten
haal ze wel soms in de stad
in r'dam centrum zit grote pofferstent met erg lekkere poffers
(en zomers met aardbeien)
leg eens uit dan?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:52 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Een poffert is iets heel anders dan poffertjes
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 10:02 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[...]
En ze maakte vaak pannenkoeken en daar had ze dan rozijnen die geweld waren in rum bij, en dat wás lekker! Heb ze alleen nooit meer zo gezien daarna.
[...]
jup.. en er bestaan ook boerenmeisjesquote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:43 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon boerenjongens, rozijnen in rum?
Poffertquote:
Ik heb ze wel in de supermarkt (Hoogvliet) gezien hoor, stonden in een glazen pot bij de drank. naast de advocaat enzo.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:55 schreef Uhmmie het volgende:
[..]
jup.. en er bestaan ook boerenmeisjes
volgens mij is dat met abrikozen ofzo
maareh.. boerenjongens kan je gewoon kopen
alleen niet in de supermarkt
Zat? Is weg?quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er zat een Indonesisch restaurant op Schiphol, tempo dulu, die een uitstekende Ikan Pepesan had,
Geen idee, de laatste keren dat ik op Schiphol was heb ik het niet meer gevonden, ben trouwens al Jaren niet meer van Schiphol gevlogen, laatste keer was in April 2000 geloof ik, ik háát vliegen van schiphol, kutluchthaven, veel te groot, en voor je europesche vluchten moet je altijd naar het eind van de fucking D pier.quote:
Kauw sjotel maakte m'n moeder altijd. Met zelf getrokken bouillon en draadjesvlees.quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau![]()
![]()
jaa!quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:30 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja inderdaad! En dan ook nog Tete de Veau![]()
![]()
Wasda?quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
kauw sjotel
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.quote:
quote:Op donderdag 22 maart 2007 17:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Aha,
Ik moet ineens denken aan mijn moeder die ook salades zelf maakte, die had ooit eens gelezen dat je kappertjes (die ze nog nooit gegeten had, en dus ook niet kocht) eventueel kon vervangen door doperwten, sindsdien was ze van mening dat kappertjes een soort doperwten waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |