quote:Op zaterdag 10 maart 2007 23:33 schreef Cici het volgende:
Heerlijk om in 2 werelden te leven.
Inderdaadquote:Op zaterdag 10 maart 2007 20:15 schreef Black-Hole het volgende:
Er is zoveel wat ze zo lekker kan klaarmaken, een paar dingen die nu gelijk te binnen schieten:
- draadjesvlees
- stoof peertjes
- appeltaart
Mijn oma ook, nu nog steedsquote:Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
es
Liters soep
Altijd een ijsje na, ook al was het winter altijd had ze ijsjes
Probeer dat maar eens aan het verstand van een 80 jarige oma te brengen die precies weet hoe je patat moet bakken...quote:Op maandag 12 maart 2007 16:35 schreef Nembrionic het volgende:
Zelfgemaakte patat is echt veel lekkerder dan het spul uit de winkel.
En het voorbakken is vervelend maar geeft wel een beter resultaat.
Maar als je het met patat uit de winkel gaat doen dan is het vrij kansloos
wat zijn knijpertjes?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Oma's knijpertjes waren trouwens ook meer dan verrukkelijk. Met name het deeg![]()
Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
wat zijn knijpertjes?
quote:Het Rolletje symboliseert het opgerolde nieuwe jaar, dat zich met de tijd ontvouwt. De knijpertjes staan symbool voor het verstreken jaar; open als een gelezen blad.
Ah, een soort harde wafels dus.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ken je Vegter's rolletjes? Die worden met name in het noorden van ons land rond oud & nieuw verkocht. Knijpertjes zijn de platte versie van deze rolletjes. Op oudejaarsavond eet je knijpertjes: alle gebeurtenissen in het afgelopen jaar zijn je bekend, vandaar de open vorm. Op nieuwjaarsdag eet je dan die rolletjes: de gebeurtenissen in het nieuwe jaar zijn nog onbekend, vandaar de gesloten opgerolde vorm. Wat de slagroom er dan in doet weet ik ook niet
[afbeelding]
Ah, mijn door grootouders meegegeven 'wijsheid & symboliek' van het knijpertje staat zelfs op de site waar ik net de foto wegpluk.
[..]
Blauwe bloemkool?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn oma kon overginds heel goed koken, dat deed ze uuuuren, met groenten, zelfs met blikgroenten. Blauwgekookte forel is voor amateurs, mijn oma kookte de bloemkool blauw.
In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegetenquote:Kniepertjes Recept
Het zijn officieel knijpertjes maar je zegt kniepertjes!
ingrediėnten:
1 pond patentbloem
2 ons plantenmargarine. ( kan ook roomboter als je dat lekker vindt )
4 ons kristalsuiker
3 eieren.
1 pakje vanille suiker.
Bereidingswijze:
Bereiding:
Boter in een steelpannetje laten smelten op een zacht pitje.
Eieren kloppen met de mixer of een vork.
Suiker er bij mixen.
Dan de gesmolten boter erbij mixen.
Daarna meel boven de beslagkom zeven en alles door elkaar mixen.
Doordat de boter gesmolten is gaat het mixen soepel. ( de boter moet wel al een beetje afgekoeld zijn)
Dit beslag een poosje in de koelkast laten rusten
Nu balletjes maken van het deeg. Net als gehaktballen tussen je handen.
De balletjes moet ongeveer zo groot zijn als stuiters of flinke gehaktballetjes voor de soep.
Nu het bakken!
Het knijpertjesijzer invetten met een beetje boter of invetspray of olie.
Het ijzer warm laten worden . Ik doe het op stand 5.
Het is handig om onder het ijzer een dubbel stuk keukenrolpapier te leggen, want er wil nog wel eens boter langs de randen druipen.
Je bakt de knijpertjes één voor één , en laat ze na het bakken afkoelen op een formica tafel of op het aanrecht of een ijzeren dienblad, Als ze koud zijn , ze opbergen in een gesloten trommel
hmm same here.. en nog steedsquote:[b]Op zondag 11 maart 2007 16:07
Het toetje in het gebruikte bord komt me ook bekend voor, zo goor![]()
hahaquote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:
nadat ik dat gezegd had barst mijn oma uit "ziejewel dat het wel kan!"
en mn opa "je oma doet SALADEMIX in de gehaktballen!!"
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:39 schreef Uhmmie het volgende:
op een dag kwam ik binnen.. kreeg meteen een gehaktbal toegeschoven met de vraag of ik hem lekker vond.
de afwachtende blik op 2 gezichten deed mij het ergste vrezen... maar de gehaktbal smaakte eigenlijk prima
nadat ik dat gezegd had barst mijn oma uit "ziejewel dat het wel kan!"
en mn opa "je oma doet SALADEMIX in de gehaktballen!!"
ik geloof niet dat ik ooit zo hard gelachen heb
Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
Was het zo dramatisch? Jeugdtrauma aan overgehouden enzo ?-O-quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:09 schreef MUUS het volgende:
[..]
Die heb ik heel, heel ver weg gestopt in een diep, donker gat.
Als in de poffert die in de laatste nieuwe Allerhande stond?quote:Op zondag 11 maart 2007 16:07 schreef Agrafes het volgende:
De gruwelijk heerlijke Poffert die ze alleen voor ons maakt want in dr eentje kan ze het natuurlijk niet op![]()
Blanke vla![]()
Draadjesvlees
Liters soep
Mijn oma was altijd van veel, en dan moest het ook allemaal op, onder het mom van even nog het laatste restje, soms zelfs met de jus, verzopen je aardappels helemaal![]()
Het toetje in het gebruikte bord komt me ook bekend voor, zo goor![]()
Zo zijn wij later ook..ik zweer het.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:04 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Maar ze het wel mooi geprobeerd
.
Bij ons is het zo dat mijn opa (83 jr btw) nog geen ei kan koken. Mijn oma heeft dan ook voor als ze ziek is vanalles ingevroren. Ik bied ook weleens aan om te koken als mijn oma ziek is, maar opa eet alleen maar wat oma gemaakt heeft.
Alhoewel toen ik vorige week kippensoep had gemaakt hij toch ook van de bak die ik mee had genomen heeft gesmuld.
Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Blauwe bloemkool?Dat heb ik nog nooit gezien. Wel doorgekookte stronkjes en in het niets opgeloste kooltjes.
recept knijpertjes:
[..]
In het verpleeghuis bakken we 1x per week knijpertjes met de demente ouderen. Sinds het overlijden van mijn oma heb ik niet meer zo vaak knijpertjes gegetenIk durfde alleen niet te vragen of ik misschien een bolletje deeg mocht ipv het knipertje
![]()
Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Vergeef mij...wat is een knijpertjesijzer? Is dat gewoon een tosti-ijzer? Of wat?
Oma's draadjesvlees was superquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:39 schreef cityofdelusion het volgende:
draadjesvlees ja, en heeeeeeel lang sudderen, zo lekker.
Maar dat is gewoon een "echt" ding? Als ik in de kookwinkel op een knijpertjesijzer vraag dan gaan ze die direct voor me pakken ipv me schaapachtig aankijken?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Knijpertjes zijn kleine dunne wafeltjes, het is dus een wafelijzer in het klein.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |