Cake, en dan de beslagkom uitlikkenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
Ja, dat herken ik ookquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Eigenlijk heel simpelquote:Lammetjespap werd in de negentiende en twintigste eeuw veel gegeten, met name door kleine kinderen. De luxe lammetjespap werd met zoetemelk bereid. Een andere naam voor lammetjespap is meelpap.
Recept
In de negentiende eeuw luidde het recept van lammetjespap van Maria Haezebroek als volgt:
`Hiertoe wordt bloem beslagen met zoo veel pinten zoetemelk als men onsen bloem gebruikt. Die zet men te vuur en laat ze onder gestadig roeren koken.'
In de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakte men lammetjespap als volgt klaar:
Meng 60 gram bloem met wat koude melk aan tot een dun papje. Breng 1 liter melk met iets zout aan de kook. Giet er het bloempapje bij en blijf roeren tot de pap gaar is na ongeveer 5 minuten koken.
maar zo lekker als bij oma smaakt het nooit meerquote:Op vrijdag 9 maart 2007 21:06 schreef Isabeau het volgende:
Oh, lammetjespap!!Ja, dat maakte mijn oma ook.
Dit vond ik online:
[..]
Eigenlijk heel simpel
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Wat is hemelsche modder?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef _evenstar_ het volgende:
hemelsche modder
en zweedse appelschotel
![]()
![]()
soort chocolade mousse , maar erg lekker , wel machtig.quote:
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet makenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:06 schreef _evenstar_ het volgende:
Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken(ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak
)
Maar eh, klinkt lekkerIk heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
Ik heb ook geen grootouders meerquote:
God wat herkenbaar! Zo was mijn Indonesische oma ook! Precies hetzelfe! Ik mis vooral haar maiskoeken en pasteitjes! En mijn andere oma maakt echt de lekkerste cake ever! En van die lekkere komkommer bij de bloemkool! Mijn opa is een kei in het maken van huzarensalade en groentensoep, als ze weten dat ik kom is er altijd cake en soep, zo liefquote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
-knip
Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Sorry voor de -knip- maar het ging ff om de chips: ze liggen bij de Aldi!!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Leintjeuh het volgende:
Oma![]()
![]()
![]()
En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjesquote:Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes.
Oh ja rabarberquote:Op zaterdag 10 maart 2007 15:21 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes. Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.
Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.
Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.
Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in![]()
Erg leuk om te lezen. Herkenbaar ook.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor!Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak.
)
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen.Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |