abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47104975
Mijn oma kon heerlijke dingen klaarmaken, zoals haar onovertroffen groentesoep en zalige hutspot. Maar mijn oma kon ook vreemde dingen maken, zoals die keer dat ze een nieuwerwetse groente klaarmaakte en ik me afvroeg wat die groene smurrie in de pan was. Dat was broccoli. Na 45 minuten koken. Nu was alles héél erg lang koken sowieso wel normaal voor mijn oma en ik gok heel veel andere oma's; beetgaar was nog niet echt een populaire term.

Ook at ik bij oma dingen die ik nooit meer heb gehad. Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes. Of kaantjes, dat was geloof ik gebakken reuzel. En biestepap; pap van de eerste melk die een koe gaf na het krijgen van een kalfje. Ook kregen we regelmatig bloedworst met stroop; iets wat geloof ik nog wel te koop is, maar wat ik nog nooit zelf klaargemaakt heb. Oma's knijpertjes waren trouwens ook meer dan verrukkelijk. Met name het deeg

Maar eten bij oma was altijd met een beetje stress richting toetje. Ik wilde namelijk per se een schoon bord voor mijn toetje, terwijl mijn oma altijd de vla of yoghurt zo in mijn bord met aardappelresten goot. Brrrr, wat vond ik dat smerig.

Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 9 maart 2007 @ 20:37:57 #2
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_47105219
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:

Welke kook-herinneringen heb jij aan je oma('s)?
Cake, en dan de beslagkom uitlikken , griesmeelpudding--> dat dikke vel bovenop...
be nice or go away
  Jubileum moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 20:42:09 #3
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_47105377
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_47105493
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
Ja, dat herken ik ook Je mocht niets zo uit de koelkast eten, dat was inderdaad niet goed voor je maag. De vla was altijd lauw-warm.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_47105626
Mijn oma bakte vroeger vaak vlaaien. Meestal maakte ze er meerdere tegelijkertijd en vaak waren er dan een paar kruimelvlaaien bij. Die kruimels maakte ze in een klein "afwasteiltje", dus een enorme portie tegelijkertijd. Als ik wist dat oma vlaaien aan 't bakken was, dan ging ik even langs want dan kon er van de kruimels gesnoept worden. Aangezien die uit boter en suiker bestaan, had je na even snoepen al ontzettende buikpijn ...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_47105925
Mijn opa's en oma's zijn ook van de groente-aardappel-vlees-generatie.
M'n ene opa maakte altijd een prakkie voor me, maakte daar in het midden dan een kuiltje in en deed daar de jus in en het vlees in stukjes.
De arme man is nu vreselijk aan het demeteren; zo sneu voor hem en m'n oma.

M'n oma maakte elke zaterdag soep; meestal kippesoep.

Als we snoep of chips kregen, kregen we dat altijd in een koffiefilterzakje.
Toen m'n zus en ik een keer onze schoen zetten met sinterklaas en we de volgende dag een koffiefilterzakje met snoep in onze schoen hadden, viel al snel het kwartje!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:03:13 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47106116
lammetjespap

en 'swerelds beste hachee
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47106222
Oh, lammetjespap!! Ja, dat maakte mijn oma ook.

Dit vond ik online:
quote:
Lammetjespap werd in de negentiende en twintigste eeuw veel gegeten, met name door kleine kinderen. De luxe lammetjespap werd met zoetemelk bereid. Een andere naam voor lammetjespap is meelpap.

Recept
In de negentiende eeuw luidde het recept van lammetjespap van Maria Haezebroek als volgt:
`Hiertoe wordt bloem beslagen met zoo veel pinten zoetemelk als men onsen bloem gebruikt. Die zet men te vuur en laat ze onder gestadig roeren koken.'

In de jaren vijftig van de twintigste eeuw maakte men lammetjespap als volgt klaar:
Meng 60 gram bloem met wat koude melk aan tot een dun papje. Breng 1 liter melk met iets zout aan de kook. Giet er het bloempapje bij en blijf roeren tot de pap gaar is na ongeveer 5 minuten koken.
Eigenlijk heel simpel
pi_47106635
Hehe mijn oma past deze week op mijn 2 zusjes omdat mn ouders op vakantie zijn en zodoende at ik deze week sinds lange tijd weer eens mee met wat mijn oma ons voorschotelde.
Dinsdag had ze roerbakgroente gekocht voor bij de aardappels en kip, deze ging ze natuurlijk niet roerbakken maar koken Niet aan te raden.
Vandaag gelukkig boerenkoolstampot, heerlijk
How rude!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:25:51 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_47106900
Bij mijn oma at ik toen ik nog klein was vaak koolraap. Dat heb ik ook alleen maar bij haar gegeten, nooit bij mijn ouders. Ze had ook heel lekker stoofvlees. We aten daar altijd aardappels, vlees en groente.
Ook hadden ze altijd schepijs met vierkante bakjes en dat vond ik zoooo interessant, zelf ijs in mijn bakje scheppen .

Ze leeft nog steeds en soms nodigt ze me uit om zuurkoolstamppot te komen eten. Niemand maakt het zo lekker klaar als zij, met uitgebakken spekjes, gekookte hamlappen, rookworst en speklappen erbij. En uiteraard het kuiltje jus, en peper er over gestrooid. Echt té lekker!
Soms maakt ze zelf nog balkenbrij, maar daar hou ik niet van.
En ze maakt de lekkerste huzarensalade, niemand kan daar aan tippen.

Mijn opa ging altijd bidden voor het eten. Ik vond dat heel interessant en indrukwekkend, thuis deden we dat nooit. Ik heb een keer gevraagd: Opa, waarom bedank je God voor deze maaltijd, oma heeft hem toch gemaakt?

Mijn andere opa en oma konden ook heel lekker koken. Vooral hun pannekoeken waren onovertroffen. Mijn opa bakte in zo'n ouderwetse pan flinterdunne pannekoeken, en die aten we dan met biefstuk en stroop . En oma's gehaktballen! Zó lekker gekruid, zo sappig! En hun erwtensoep was ook altijd zalig. Ze deden er twee dagen over om hem te maken en dan was de smaak ook helemaal perfect.

Mijn opa en oma woonden in Friesland, dus als we naar ze toe gingen logeerden we er altijd. Mijn opa maakte iedere ochtend mijn brood en heeft altijd mijn boterhammen in 16 kleine stukjes gesneden, tot mijn 20e aan toe . (Daarna heb ik er niet meer gelogeerd).

Deze opa en oma hadden een heel ouderwetse keuken. Met zo'n groen gasbrandertje, een ouderwets zand-zeep-sodasetje, bobbelige pannen etc.

Ik heb heel goede herinneringen aan het eten bij beide opa's en oma's. Ik word zelfs een beetje weemoedig nu ik dit allemaal opschrijf, het was altijd zo leuk en gezellig .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:26:41 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47106929
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:06 schreef Isabeau het volgende:
Oh, lammetjespap!! Ja, dat maakte mijn oma ook.

Dit vond ik online:
[..]

Eigenlijk heel simpel
maar zo lekker als bij oma smaakt het nooit meer

ik mis oma
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:27:29 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_47106958
Ik heb helaas nooit een nog levende oma gehad en kan dus niet terugvallen op herinneringen aan hun kookkunst.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_47107251
Mijn beide Oma's leven nog (gelukkig) Eigenlijk heb ik van beide niet enorm veel culinaire herinneringen. Aan mijn vaders kant kan mn oma niet echt koken... Ik vind het meestal ook niet lekker, maar ze gebruikt wel dingen uit eigen tuin.

En de andere... Tsja, vroeger de soep als we langskwamen. En natuurlijk haar Kaaskoekjes en Stoofpeertjes, verder niet echt veel. Behalve dat ik langzamerhand de halve keuken meeneem van haar... Omdat ze in dr eentje maar weinig dingen gebruikt (wildschaar, slagerstouw etc)
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:20:09 #14
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_47108986
me enne oma maakte altijd de lekkerste bakbloedworst klaar, en bbq was daar helemaal een feest met heel de familie lekker koken, iedereen hielp mee,

me andere opa maakte de heerlijkste stoofvlees,en gewoon aardappels er bij en dat voor een man die bijna blind was, heb nog een pan van hem staan weet nog dat ik dat als enigste van hem wou hebben een mooi koekenpan met houtsteel, de biefstukken zijn er nog steeds heerlijk uit.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:25:14 #15
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_47109201
Mijn oma maakte elke zaterdag soep, en dan kwam de hele familie bij elkaar om soep te eten.
Het meest herinner ik me de aardappelsoep, die was zo lekker.

Helaas geen recept bekend.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_47109578
mijn ene oma en opa hadden een frietzaak, dus raad maar wat we daar aten.

Mijn andere oma maakte altijd gebakken boterhammen voor ons. En als we op vakantie gingen de dag ervoor pannenkoeken eten. En op nieuwjaarsdag altijd bruinebonensoep en hotdogs. en ALTIJD hebben mijn oom en ik een laurierblaadje in onze kom, en de rest van de familie niet.

Oma's
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:34:54 #17
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47109610
hemelsche modder
en zweedse appelschotel

Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_47109767
Gekookte worteltjes met boter en peterselie

En als ik bij haar logeerde maakte ze me 's ochtends altijd wakker met een glaasje vers geperste sinaasappelsap, "voor de freule" zei ze er dan bij.

Mijn oma was een echte gezondheidsfreak. Ook later toen ik eenmaal op kamers woonde, kreeg ik altijd een sinaasappel of een appel in mijn handen gedrukt als ik weg ging na een bezoek aan haar. "Je moet wel gezond eten hoor!".

Ik mis 'r
pi_47109859
Ja, hier ook. Altijd warme toetjes anders was het "zo'n koude plons in je maag"
Mijn oma kon onovertroffen kip klaarmaken met Rozemarijn. Als ik Rozemarijn ruik staat oma weer voor me.
Net als met Lavendel, dat heeft niets met eten te maken maar dat naaide ze altijd in zakjes en die lagen tussen de kleren in de kast.
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:42 schreef Lois het volgende:
Mijn oma was echt een oma van aardappels, groente, vlees. Mijn opa daarentegen kon geweldig vis bakken, roken, stoven etc. Ik ben een echte visliefhebber hierdoor geworden.
Mijn oma kon geweldig lekkere appelmoes zelf maken, zo zalig, je rook het door het hele huis. Het enige nadeel alleen was dat oma vond dat je toetjes nooit koud mocht eten, dat is slecht voor je maagje he?, en dus ging alles ruim een half uur voor het eten al op de verwarming. Warme yoghurt is goor, warme appelmoes is gewoon zonde.
pi_47109885
Het enige wat ik nog weet, is dat mijn oma altijd Yogho Yogho in de koelkast had staan, en van die Karvan Cevitam ijsjes in de vriezer had liggen
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_47109911
Ik heb geen oma's meer
pi_47110132
Aardappels met vlees oma, heb ik. Maar ze gaat met de tijd mee, en elke keer als we nu komen eten krijgen we Gourmet-pannetjes, patat of Chinees voorgsechoteld, iets wat ik opzich wel jammer vind want die aardappelen smaakten ook niet slecht!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:55:24 #23
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_47110446
Mijn Oma kan heel erg goed koken! Bitterkoekjesvla, pannenkoeken met spek en heerlijke champignonsoep..
Ook is ze heel goed in appeltaart en kniepertjes bakken!

(Ik heb nog steeds het voornemen om alle recepten van oma een keer op te schrijven en een soort familiekookboek te maken )
  vrijdag 9 maart 2007 @ 22:58:54 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_47110576
Vroeger vaak bij mijn oma gegeten en die maakte vaak vlees wat dan al de hele middag op stond en door rook het hele huis dan ook naar.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47110799
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:34 schreef _evenstar_ het volgende:
hemelsche modder
en zweedse appelschotel

Wat is hemelsche modder?
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:06:50 #26
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47110909
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:04 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat is hemelsche modder?
soort chocolade mousse , maar erg lekker , wel machtig.

receptje:

Hemelse Modder
Benodigdheden:
- 3 eieren
- 4 repen chocolade van ongeveer 75 gram. bv.2 melk en 2 puur e.e.a. naar eigen smaak
- 1/2 liter slagroom
- Handmixer, Garde, Spatel, Pannen, Schalen, Kopje, schone handen.

Bovenstaande is voor ongeveer 3 a 4 personen, als je meer of minder wil maken zorg je gewoon dat de verhoudingen hetzelfde blijven.

Bereidingswijze:
Stap 1:
Chocolade repen, neem wel een goede kwaliteit c.q. merk b.v. Verkade. Gebruik geen nep-chocolade want dan wordt het helemaal niks en krijg je een kleffe troep. Je kan experimenteren met verhoudingen van chocolade b.v meer melk dan puur of andersom, je kan geen witte chocolade gebruiken want dat is geen "echte" chocolade.
Stap 2:
Chocolade in stukjes breken en dan "au bain marie" (pan in de pan) de chocolade smelten. Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
Stap 3:
Eieren scheiden, dit houdt in dat je het eigeel scheidt van de "witte" doorzichtige smurrie. Doe dit heel heel secuur !! er mag dus geen eigeel bij het eiwit zitten en als we zeggen geen dan bedoelen we ook geen dus ook niet een klein beetje. Anders mislukt alles, besteed hier dus de nodige tijd aan of vaak oefenen..
Stap 4:
Eiwit met toevoeging van wat suiker stijf kloppen met de handmixer.
Stap 5:
Eierdooiers (eigeel) goed schuimig kloppen met wederom de handmixer.
Stap 6:
De chocolade is netjes gesmolten en af blijven met de vingertjes niet weer proberen ervan te snoepen.
Stap 7:
Ondertussen even gezellig de slagroom kloppen, geen suiker toevoegen want de chocolade is al zoet genoeg.
Stap 8:
Als de chocolade gesmolten is, deze langzaam bij de geklopte eidooiers gieten en ondertussen langzaam met de handmixer mengen. Let op dat je dit rustig doet want de chocolade is heet en het eigeel koud. Als je alles ineens bij elkaar gooit dan mengt het niet en gaat het misschien shiften en ken je alles weggooien. Dus mixer op de langzaamste stand en rustig aan..

Van deze actie hebben we helaas geen foto daarom een foto van het verboden chocoladesnoepen.

Stap 9:
Als de geklopte eierdooiers en de gesmolten chocolade goed onder elkaar is opgenomen, de handmixer uit en met een spatel het geklopte eiwit voorzichtig onder elkaar omscheppen tot het goed gemengd is.
Stap 10:
Als het eiwit er in zit dan kan de slagroom erbij, wederom niet roeren maar scheppen zodat het allemaal enigszins luchtig wordt.

Daarna ongeveer 4 uur op laten stijven in de koelkast. Dan kan men het nog naar eigen keuze feestelijk garneren bv. met slagroom, hagelslag, geschaafde chocolade, kerstkransjes etc.

is dus op internet te vinden maar goed in oma's kookschriftje stond het als hemelsche modder
pi_47110913
Geen. Nou ja, behalve de kersthaas met de hagel er nog in.

Ik had niet zulke leuke oma's.
pi_47111020
Als ik bij mijn Nederlandse oma kwam, mocht ik altijd eerst een eitje uitzoeken bij mijn opa's kippetjes. Die ging mijn opa dan voor mij klaarmaken, op een boterham. Oh, wat mis ik die verschrikkelijk vette maar oh-zo-lekkere eitjes die ik altijd kreeg. Verder konden ze geen van beide koken...echte boeren he. Dus we haalden altijd maar Chinees (doe maar iets exotisch vanavond) of patat en als ze zelf iets maakten ging er gewoon een klodder mosterd op, zelfs op de pannekoeken. Ze waren echt niets gewend. Dat merkte ik wel toen ze ons belden om te vragen of wij ze een keer 'mee uut' wilde nemen naar de Mc Donalds. Ze vonden het trouwens maar niets. Ik mis die twee echt!

Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor! Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak. )
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen. Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47111081
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:06 schreef _evenstar_ het volgende:

Niet stiekum van de chocolade snoepen anders kloppen de verhoudingen niet meer.
Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken (ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak )

Maar eh, klinkt lekker Ik heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:12:36 #30
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47111117
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:11 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, hey! Dan kan ik het dus niet maken (ik snoep eigenlijk van alles wat ik klaarmaak )

Maar eh, klinkt lekker Ik heb ook een paar keer zelf chocolademousse gemaakt en dat was altijd hemels
gewoon 2 repen van 100 gram doen dat doen ik dus meestal
pi_47111130
Mijn oma is dood
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:13:26 #32
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_47111153
Mijn ene oma pleurde een bloemkool in een pan, kookte dat tot snot en gooide dat op je bord met wat gortdroge piepers
Andere oma was indisch en daar eten was altijd feest. Zelfs van gewone hollandse pot werd iets met een indische twist gemaakt Ik eet mijn macaroni nu nog met een gebakken eitje en ketjap
Saartje
pi_47111196
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:12 schreef tonks het volgende:
Mijn oma is dood
Ik heb ook geen grootouders meer maar dat betekent toch niet dat je geen herinneringen hebt?
(nou ja, tenzij je je grootouders nooit gekend hebt natuurlijk)
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:15:57 #34
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_47111243
Zweedse appelschotel
Dit gerecht voor 4 personen kan zowel koud als warm gegeten worden

Ingrediënten:

750 gram appels - 6 beschuiten - 80 gram boter of margarine - 100 gram suiker

Bereidingswijze:

Maak de appels schoon en snijd ze in partjes. Kook ze vlug met een bodempje water tot moes. Zeef de appels en vermeng het met het grootste gedeelte van de suiker. Schenk de moes in een vuurvast schoteltje en bedek het met de fijngemaakte beschuiten. Giet de gesmolten boter erover en strooi de rest van de suiker eroverheen. Plaats het schoteltje in de oven. Laat er ca. 30 minuten een bruine korst op komen. Het gerecht kan zowel koud als warm worden gegeten, eventueel serveren met stijfgeklopte slagroom of vanillesaus.

dan lekker warm eten mjum
pi_47117752
Ik herken heel veel van bovenstaande, maar dan niet van Oma maar van mijn moeder, die sommige tradities over genomen heeft. Van Oma (de ene stierf toen ik vier was en de andere toen ik zeven was) weet ik alleen nog de ronde koekjes met glazuur er op en de filterzakjes met chips erin.

Mijn moeder echter maakt (vaak op speciaal verzoek van mij) nog wel eens een kostje wat ze vroeger aten als het geld op was:

Gekookte aardappels met bechamelsaus er over en gebakken uien er door. En daarbij at je dan sla.

Klink raar, maar het smaakt echt heel apart!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2007 @ 14:07:55 #36
34726 Fratz
Max
pi_47122997
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:

-knip

Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
God wat herkenbaar! Zo was mijn Indonesische oma ook! Precies hetzelfe! Ik mis vooral haar maiskoeken en pasteitjes! En mijn andere oma maakt echt de lekkerste cake ever! En van die lekkere komkommer bij de bloemkool! Mijn opa is een kei in het maken van huzarensalade en groentensoep, als ze weten dat ik kom is er altijd cake en soep, zo lief
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_47123087
Mijn oma:
- Maakte gehaktballen die naar gebakken spons smaakten.
- Dwong me om muf smakend draadjesvlees te eten.
- bakte smack in plakjes als ze geen inspiratie of geld had.
- Kon zelfs de smaak uit een hema worst koken.
- Kende in totaal 6 gerechten: aardappel-vlees-groenten, snert, macaronisalade, capucijners-met-spekjes en gortesoep na (jeugd-trauma!), stamppotten, waterige appelmoes.

Haar kookgeheim: alles moet superdoodgekookt worden want anders krijg je wormen of voedselvergiftiging!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_47123252
Mijn oma maakte de lekkerste frietjes, draadjesvlees en pannenkoeken
pi_47123617
Oma
Gekookte andijvie! Heerlijk, veel lekkerder dan die die mn moeder maakt!
Stoofpeertjes!!
Kersen aan je oren!!
En altijd snoepies en koekjes. En oude chocolaatjes. En Koninginnesoep!

Andere Oma
Risolles! Lemper! Bapao! Pasteitjes! Spekkoek! En kaaskoekjes, snoepjes en alles dat ze verder bij de bingo wint
Opa Ik mis opa.
Rijst met Croky paprika-chips gekookte melk met DE oploskoffie en veel suiker En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En fristi met suiker, want t smaakte zo zuur
pi_47124477
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 14:34 schreef Leintjeuh het volgende:
Oma
En van die bacon-chips, die hele goedkope die je nu niet meer kan krijgen. En
Sorry voor de -knip- maar het ging ff om de chips: ze liggen bij de Aldi!!!!!!!!!!!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_47124705
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 20:30 schreef Isabeau het volgende:
Stimp (oid), een machtig wit gerecht wat nog het meest leek op een te dikke pap. Volgens mij werd het met melk en bloem gemaakt. Dat aten we dan met stroop en spekjes.
Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes . Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.

Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.

Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.

Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in
edit: ik vergeet gewoon haar stoofpeertjes

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2007 16:55:44 ]
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:24:33 #42
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_47126333
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 15:21 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Oeiii dat maakte mijn oma ook altijd, alleen waren het meer meelballen dan te dikke pap...idd met stroop, spekjes en uitjes . Ik denk dat we allebei ongeveer hetzelfde bedoelen iig.

Zelf ben ik niet echt een prakkie-mens maar als ik bij mijn oma ben dan eet ik me helemaal vol.

Erwtensoep maakt ze ook als de beste net als pannenkoeken.

Cake en rabarberkoeken gingen er ook altijd prima in
Oh ja rabarber Dat maakt mijn oma ook heel lekker klaar! Met bananen en aardbeien
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:25:32 #43
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47126368
owja, rabarber Op een beschuitje met lekker veel suiker
pi_47126620
De caramelpudding van oma Mijn zusje heeft de puddingbakjes georvern. Ik heb geprobeerd de pudding te maken, maar melk op gloeiend hete caramel gieten is echt teveel voor mijn zenuwen.... Ik heb er al een paar schoenen mee verpest omdat ik van schrik omhoog sprong.

En haar kersenpannenkoekjes. Die waren steevast zwart aangebrand, maar met veel suiker proefde je daar niks meer van. Mijn moeder at ze niet En de jam van frambozen die niet stijf wilde worden en we het maar "sop-jam" noemden. Lekker op een schoteltje en dan maar soppen met witbrood

Andere oma bakte veel, ook eigen brood. Ze heeft me nog voorgedaan hoe het moest, met je vuist erop enzo. Helaas kreeg ze reuma en kon ze al snel niks meer. Toen ging opa bakken! Pas veel later vertelde mijn moeder waarom ze opa's appeltaart nooit hoefde, opa was niet zo van het handen wassen voordat ie deeg ging maken
Ik heb er nooit wat van gemerkt, lekkere appeltaart altijd.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  zaterdag 10 maart 2007 @ 16:56:24 #45
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_47127159
Mijn oma maakt heerlijke ragout, ik heb haar laatst nog gevraagd een pannetje te maken. Lekker dippen met geroosterd brood! Ook maakt ze een heerlijke garnalencocktail.

Mijn oma kookte al heel modern voor die tijd (in iedergeval voor Volendammer begrippen). Mijn opa had in indie gevochten en toen hij daar vandaan kwam aten ze bij mijn moeder thuis gerechten als nasi en bami.

Ook maakte ze heerlijke veel te zoute soep. Gewoon uit een pakje, maar ik krijg het nooit zo lekker als de soepen van oma.

Ze is 80 maar ik hoop dat ze nog jaren meegaat. In ieder geval lang genoeg om haar over te halen haar ragoutrecept voor me op te schrijven!
pi_47129905
Ik word blij van dit topic. Omaatjes ftw!
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_47131132
mm...kan me alleen maar lekkere dingen herinneren...
Zelfgemaakte groentesoep (jammer dat ik nooit precies geweten heb wat erin zat), letterfrietjes met worteltjes en mayonaise, chips met acapulcodipsaus (die is overigens nergens meer te krijgen.. )
ijsjes met een kauwgombal onderin, en van die ijsjes die je zo omhoog kon duwen!
  zaterdag 10 maart 2007 @ 19:30:54 #48
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_47131398
De enige herinnering aan mijn oma is haar wandeling naar de kippen; terugkomen met een lief ding , haar de nek breken en vervolgens onder luid gevloek plukken

Kip bij Oma smaakte wel anders...hemels zacht
Mijn andere oma kookte nooit; die ging altijd uit eten en schotelde me altijd rare dingen voor.
pi_47132813
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Oeh en als ik naar mijn Indo oma ga weet ik gewoon dat ik drie kilo zwaarder terugkom. Ze kan de complete Indonesische tafel voor je klaarmaken, en dan nog wat! Zelfs iets oerhollands als aardappels met jus en boontjes krijgen bij haar iets exotisch. Ze maakt de beste GadoGado, Nasi, Lemper, Soto soep, spekkoek en Kwe Mangkok die ik ooit heb gegeten. (maar, dat doen alle oma's!)
Haar keuken is zo klein, maar het is echt een ontdekkingsreis als je een ingredient zoekt. En ze heeft alles hoor! Van ingemaakte eendereieren tot allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zelfs een keer een blik ingemaakte rupsen. (Die verdwenen trouwens in de prullenbak. )
Het eerste wat ik hoor als ik daar binnenkom, is het gepruttel van de olie en de risolles die daar lekker in liggen te bakken. Dan mijn oma die mij roept, in mij knijpt en mijn opa commandeerd om snel wat spekkoek voor mij uit de kast te halen. Want ik ben veel te mager, zie je wel dat Hollands eten niet goed voor je is!
Erg leuk om te lezen. Herkenbaar ook.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 20:15:49 #50
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_47132971
Er is zoveel wat ze zo lekker kan klaarmaken, een paar dingen die nu gelijk te binnen schieten:
- draadjesvlees
- stoof peertjes
- appeltaart
- rabarber

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')