Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:10 schreef Syrena het volgende:
Waar ik al tijden naar op zoek ben en niet kan vinden, het recept van zilveruitjes in zoet/zure saus. Met rozijnen erbij (geloof ik). Het wordt bij buffetten soms Madagascar uitjes genoemd, maar ik mis dus een recept.
quote:Op donderdag 22 maart 2007 19:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ik ken dat als saus monogask tenminste dat lijkt er op. Piet heeft daar ooit een recept voor gepost in een van zijn Piet hoe maak ik het klaar topics.
Zal het van het weekend eens zoeken
In die van ons zit wat bouillon om het wat natter te maken er niet zo veel mayonaise in hoeft, draadjesvlees, erwten en wortelen, zilver uitjes, mayonaise, een beetje mosterd en gestampte aardappel natuurlijk.quote:Op donderdag 22 maart 2007 16:57 schreef Syrena het volgende:
[..]
Oer-Limburgs gerecht. Vertaald betekent het koude schotel, maar de recepten die ik daarvan zie komen NIET overeen met wat mijn oma maakte. Het is ook geen huzarensalade, al lijkt het er qua substantie wel op.
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 22:38 schreef fratsman het volgende:
Mijn oma d'r kookkunsten? Zoals Rowwen Heze ooit zong "Vuul, vet en ontiegelik zalt!" Veels te veel, in veels te veel boter, en iets te kwistig met de zoutpot. Maar daarom niet minder lekker.
En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:
[..]
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.
Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 17:53 schreef SHE het volgende:
Ik moet ineens denken aan haar protserige , maar goedbedoelde schnitzels.
Bij ons was het traditie , dat wanneer je op reis ging, je een bak schnitzels ( koud ) en een homp brood mee op reis nam..voor onderweg
Nu maakte mammie ze altijd van mooie kalf, maar oma vond dat maar fancy schmancy en haalde altijd een paar kilo procureur uit de vriezer om die vervolgens nog doder te meppen
Je kreeg dus gerust 3,5 kg schnitzel mee als het tegen zat.
Zoals oma schnitzels maakte, maakte niemand ze![]()
Dat doet mijn schoonmoeder nog steedsquote:Op woensdag 28 maart 2007 00:44 schreef BloodyLotte het volgende:
Als mijn oma gehaktballen maakte, ging er anderhalf pakje Blue Band in de pan.
Jij bent te jong voor Klop-Klopquote:Op donderdag 29 maart 2007 14:35 schreef Jarno het volgende:
Wie is daar?
Dit doen wij ook sinds jaar en dag, en dan ook nog verse lombok erin, paprika en allerlei Indonesische kruiden. Bij ons ook wel Indische macaroni genoemd.. (waar ook nog tig varianten van zijn)quote:Op dinsdag 27 maart 2007 16:55 schreef jellyrose het volgende:
Sinds de jaren 80 maakte ze altijd macaroni met smac vlees uit zo'n blikje voor ons, niet echt culinair hoogstaand, maar voor haar een revolutie in de keuken!![]()
Joh, je moet eens zien wat we vandaag bij het leeghalen van de kasten allemaal terugvonden. Lassierijst uit de jaren 70 (minstens), anjovis die ik niet eens durf open te maken zo oud, thee met een houdbaarheid tot 07-93.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:45 schreef fratsman het volgende:
[..]
En je snapt niet waar die mensen zo oud van worden.
nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.quote:Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef JMarsden het volgende:
Volgens mij zijn de meesten van ons het er wel over eens, dat onze oma's de dingen in de keuken nog vers (en zelf) wisten te maken, en geen genoegen namen met de kant en klare stuff. Sauzen en soepen werden niet met aanmaakblokjes en poederzakjes gemaakt, gerechten werden nooit voor 1 persoon gemaakt, maar gewoon een volle pan werd er gekookt en je kwam altijd volgepropt thuis. Ik zie het zelf om me heen, altijd mooie herinneringen over oma's die er inmiddels niet meer zijn, en het maakt niet uit uit welke cultuur je komt, it's all good
Volgens mij ben jij niet van Indische afkomst of heb je niet bij Indische oudjes gegeten, anders was je het sowieso wel met me eens.. Wij Indische Nederlanders wisten en weten over het algemeen heel goed hoe je met beperkte middelen toch iets heel lekkers op tafel kon en kan zetten. Lees anders de posts in dit topic maar eens terug waarin gesproken wordt over Indische grootouders en of daar iets van 'vies' bij staat..quote:Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:
Ik ben blij dat we die generatie voorbij zijn.
Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.
Ik geef je grotendeels gelijk. Hierbij kijk ik naar mijn eigen ervaringen met oma en mijn eigen moeder. Wat betreft koken gewoontedieren die zich niet erg verdiepten in het hoe of wat (huishoudschoolgeneratie?). Die gretig de 'innovaties' van de afgelopen jaar omarmen (Honig, Silvo). Wat dat betreft vind ik dat ik beter kan koken. Ik heb het dan wel niet van mijn moeder geleerd, maar uit boekenen van tv en vooral door mijn fantasie te gebruiken en veel uitproberen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 01:57 schreef Leef het volgende:
[..]
nee man! wat maak je er nou van. Als ik het hier zo lees zijn de meesten van ons het er wel over eens dat onze oma's vreselijke ouwe fantasieloze rommel klaarmaakten, kapotgekookte groente, agv opdienden op hetzelfde bord als de vla, warme toetjes die koud hadden moeten zijn, dertig jaar oude lassie rijst in huis hebben, en in het algemeen niet wisten hoe ze eten moesten klaarmaken. Als ze tenminste niet dood waren.
Ik ben blij dat we die generatie voorbij zijn.
Niet romantischer doen dan nodig over een generatie die over het algemeen heel slecht eten maakte.
Och, ik ben er nog steeds DOL op!quote:Op donderdag 29 maart 2007 00:53 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dus jouw oma is verantwoordelijk geweest voor onze middaglunch op schoolreis naar Berlijn?![]()
Een koude schnitzel, een pakje Wycciedrink. Wat erg was dat
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
Op 1 April op het centraal station van Amsterdam neerleggenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:06 schreef BloodyLotte het volgende:
Kon geen datum vinden, en durf het niet open te maken want ik denk dat ik dan van m'n stokje ga.
Laat ik het zo zeggen: Royal Mail verkoopt nog steeds anjovisrolletjes maar de pakjes zijn blauw. En een huiskleur verander je niet vaakquote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.
Als de thee al een houdbaarheidsdatum heeft tot 1993, ga ik er inderdaad van uit dat deze houdbaarheid ergens in de jaren 70 of begin 80 moet liggen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 17:09 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Die ansjovis kan onmogelijk een houdbaarheidsdatum boven de 1995 hebben.
Klopperdeklopklopklopquote:
Echt ja, van die klopklop kreeg je toch een vette mond! Maar het was wel lekker inderdaad. Het bestaat nog steeds, ik heb het laatst gekocht om in een ijstaart te verwerken.quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopperdeklopklopklop
Klopperdeklopklopklop
En het slaat niet stuk,
Klop Klop
* Pietverdriet heeft zin in een Kwatta
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |