quote:Team De Rooy / www.dakar-derooy.com FOTO'S
Racetrucks
T4 - Ginaf X2222 : Jan de Rooy / Dany Colebunders / Clim Smulders ( #502)
T4 - Ginaf X2222 : Gerard de Rooy / Tom Colsoul / Arno Slaats ( #509)
T4 - Ginaf X2222 : Hugo Duisters / Yvo Geusens / Mohamed El Bouzidi ( #528)
Assistentie
T5 - Daf 6x6 : Chris Colaers / Dick Spruijt / Marcel van Melis
T5 - Daf 4x4 : Toine van Oorschot / Guy van der Sypt / Andre van der Struijs
quote:Team Tridec MAN / www.exact-man.nl FOTO'S
Racetrucks
T4 - MAN TGA 4X4 special : Hans Stacey / Charly Gotlib / Bernard der Kinderen ( #501)
T4 - MAN TGA 4X4 special : Philippe Jacquot / William Alcaraz / Toon van Genugten ( #508)
T4 - MAN TGA 4X4 special : Franz Echter / Detlef Ruf / Edwin van Dooren ( #516)
Assistentie
T5 - MAN TGA 6x6 T5 : Peter Schapendonk / Janus der Kinderen / Willem Ooms
T5 - MAN TGA 4x4 T5 : Jan van de Sande / Martijn Glebbeek / Harrie Schuurmans
P - VW Touraig : Olav Mol / Jack Plooij / Hans-Peter van Velthoven
quote:Team Hans Bekx TeamSport / www.hansbekxteamsport.nl FOTO'S
Racetrucks
T4 - Daf CF 4x4 : Hans Bekx / Tony Maessen / Edwin Willems ( #511)
T4 - Daf CF 4x4 : Marcel van Vliet / Marc Warms / Chris Strik ( #515)
Assistentie
T5 - Daf X3331 : Theo van de Rijt / Ronald Kuijs / Eric van Gemert
T5 - Daf CF 6x6 : Alex Brusselers / Bert van den Eijnde / Johan van de Ven
quote:Team Ginaf Rally Power / www.ginafrallypower.nl FOTO'S
Racetrucks
T4 - Ginaf X2222 SP : Wuf van Ginkel / Willem Tijsterman / Richard de Rooy ( #513)
T4 - Ginaf X2222 SP : Arjan brouwer / Simon Koetsier / Gerard van Veenendaal ( #530)
T4 - Ginaf X2222 SP : Frits Kiggen / Michel van Herpen / Erwin Lagerweij ( #531)
Assistentie
T5 - Ginaf X3331 : Jan Goossen / Albert de Rooder / Daniël Bruinsma
T5 - Ginaf X3331 : Jan van Holland / Edwin van Ginkel / Sven Vogelaar
T5 - Jeep : Henk Theunissen / Philip Snoeck / Ton van Hoeven / Martin vd Brink
quote:Team Vink Ginaf / www.recyclingbarneveld.nl/dakar FOTO'S
Racetruck
T4 - Ginaf X2222 SP : Rob Vink / Gerard van Winkoop / Martien Hol ( #518)
quote:Team Finestall Dakar / www.dakar2006.com FOTO'S
Racetruck
T4 - Mercedes Unimog : Johan Elfrink / Ronald Robbe ( #529)
Assistentie
T5 - Mercedes Axor: Hans Wessels / Eddie Beeftink
quote:Team Renault Dakar Team / www.dakarleeuw.nl FOTO'S
Racetruck
T4 - Renault Kerax : Marc Leeuw / Harm Scholtalbers / Dirk Garvelink ( #568)
quote:Team Dakarsport / www.dakarsport.com/ FOTO'S
Race auto's
T1 - Bowler Wildcat : Chris Leyds / Dan Krag ( #389)
T1 - Bowler Wildcat : Rick Aarts / Ronald Rijpma ( #390)
T1 - Bowler Wildcat : Tim Coronel / Gaby Uljee ( #391)
T4 - Ginaf 4x4 : Andre de Boer / Coen Tolboom / Harald Klutmans ( #554)
Assistentie
T5 - Ginaf 4x4 : Pierre Blom / Erwin Waare / René Peltenburg
T5 - Ginaf 6x6 : Bert-Jan Richters / Mark Steijger / Danny Bolluijt
T5 - Toyota Landcruiser : Henry van Vliet / Hans van den Spank / Han Kettenis / Ab van Erp
quote:Team Van Deijne / www.deijnedakar.nl FOTO'S
Race Auto's
T1 - Mitsubishi L200 : Tonnie van Deijne / Wouter Rosegaar ( #374)
T4 - Ginaf 4x4 : Gerard Jimmink / Peter de Snaijer / Fons Jans ( #579)
Assistentie
T5 - Ginaf 6x6 : Peter Bell / Thijs Daandels / Eimbert Timmermans
T5 - Mitsubishi Pajero : Erno van Lieshout / Arjan Hodes
quote:Team Off-Road Adventures Rally / www.dakar2006.nl
Race Auto
T1 - Desert Warrior : Raoul Jacobs / Jean-Pierre Jacobs ( #421)
Assistentie
T5 - Jeep : Marcel de Man / Henk van den Helder
P - Nissan Patrol : Erwin Versleijen / Hans Roelofs / Ed von Jessen
quote:Team DakarTeamHolland / www.dakarteamholland.nl
Race Auto
T1 - Desert Warrior : Marcel Schoo / Roelof Koning ( #438)
Assistentie
T5 - Jeep : Henk Booij / Gerrit van Mourik
quote:Team Fast & Speed / www.fastspeed.nl / www.teamdeweekkrant.nl / www.dikkergoesdakar.nl
Race Auto's
T1 - Buggy Honda : Simon Jean-Joseph / Jack Boyere ( #326)
T1 - Buggy Honda : Freddy Loix / Herman Vaanholt ( #327)
T1 - Buggy Honda : Sandro Wallenwein / Thomas Scheunemann ( #373)
T4 - MAN 4x4 : Geert Verhoeven / Peter Willemsen / Mathias Behringer ( #554)
Assistentie
T5 - Ginaf : Eric Verhoef
T5 - ? : Henk Hellegers / Iam Peabody / Cedric Zilli / Filipe Miguel Barbosa
quote:
quote:Team Equipe Knuiman / www.hknuiman.com / www.equipewimmotors.com / www.honda-dakar-rally.com
Race motor
T1 - Honda : Henk Knuiman ( #11)
Assistentie
T5 - Mercedes : Theo Vierboom / Perry Straten / Peter Mercey
quote:Team Dutch Dakar / www.dutchteamdakar.nl
Race motoren
T1 - Honda CRFX Dakar Special : Pascal de Baar ( #57)
T1 - KTM 660 Rallye : Bob Course ( #80)
T1 - Yamaha 450 WRF Rallye : Richard de Groot ( #134)
T1 - KTM 525 : Rob Dekkers ( #135)
T1 - KTM 660 Rallye : Johan van der Laan ( #138)
T1 - KTM 660 Rallye : Marchel Pronk ( #211)
Assistentie
T5 - Daf Fav 3600 (Brummeke) : Ronald Happel / Marnix Deibert / Ed Wigman
T5 - Toyota Landcruiser 100 : Jeroen Brouwers / Jan van de Bor / Hans Baselmans / Rik Slijkhuis
quote:Team Yamaha Holland /www.yamahahollandteam.nl / www.mirjamgoesdakar.nl /www.bryangoesdakar.nl
Race motoren
T1 - Yamaha : Mirjam Pol ( #93)
T1 - Yamaha : Bryan Zuidinga ( #106)
T1 - Yamaha : Daniël Willemsen ( #233)
Assistentie
T5 - Ginaf : Peter Nieuwenburg / Johan van Rootselaar / Ewout Grevengoed
T5 - Mitsubish Pajero 3.2 TDI : Jean Paul Hendriks / Wouter Boonen / Frans Braat / Eric Bruggeman
quote:Team Op weg naar Dakar! / www.opwegnaardakar.nl / www.honda-dakar-rally.com
Race motoren
T1 - Honda : Teus Visser ( #82)
T1 - Honda : Thomas de Bois ( #173)
T1 - Honda : Evert Kroon ( #208)
Assistentie
T5 - Ginaf 6x6 : Jacques Blakenburg / Peter Bergsma / Gerben Vruggink
P - Jeep : Ab Verhoef / Karolien Damstra / Pim van Riet
quote:Team Vicking / www.vicking.nl / www.dakar-rally.nl
Race motoren
T1 - Honda : Michel de Groot ( #92)
T1 - Honda : Jaap van der Kooy ( #117)
T1 - Aprilia : Patrick van Lee ( #140)
T1 - KTM : Marcel Snijders ( #155)
Assistentie
T5 - Audi Q7 : Lion v Loon / Wouter de Graaf / Pedro van Hout
quote:Team Green Dakar / www.teamgreendakar.nl
Race motoren
T1 - Kawasaki KLR650 : Michael van der Enden ( #119)
T1 - Kawasaki KLR650 : Nol Bikker ( #127)
T1 - Kawasaki KLR650 : Peter oosterbeek ( #172)
Assistentie
T5 - Toyota Landcruiser : Dirk-Jan Schriek / Jos Snelderwaard
quote:Team Karremans Rally Sport / www.dutchorangeteam.nl / www.karremansbouw.nl/dakar/dakar-weblog
Race motoren
T1 - Yamaha : Peter Stijkel ( #180)
T1 - Yamaha : Cor Karremans ( #196)
Assistentie
T5 - Mitsubish L200 : Ton Rijnders / Mike Bolman
quote:
quote:
quote:Team Rob van Pelt
Race motor
T1 - Honda : Rob van Pelt ( #40)
oke oke got the message..quote:Op woensdag 17 januari 2007 21:44 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=willekeurig+mooi+plaatje+van+Le+Dakar&btnG=Afbeeldingen+zoeken
Dan ben je een echte heldquote:Op woensdag 17 januari 2007 21:59 schreef JosvG het volgende:
[afbeelding]
TVP, met de Vespa naar Dakar
quote:Op woensdag 17 januari 2007 22:10 schreef existenz het volgende:
Ik wil ook meedoen in een Hummer buggy
Uiteraardquote:Op woensdag 17 januari 2007 22:45 schreef Peterselieman het volgende:
Anders had Stacey volgens eigen zeggen met een hand aan het stuur gewonnen
Deze proef sloeg nergens op imoquote:Op woensdag 17 januari 2007 22:50 schreef Peterselieman het volgende:
Bekx vindt het meer een WRC rally. Daarin heeft ie mijns inziens wel een punt, want de dakar moet zwaar zijn, veel duinen en weinig wegen/paden.
Ik denk niet dat als ik mijn leven op het spel zet dan bij 1e jimmyboy instapquote:Op woensdag 17 januari 2007 23:16 schreef JimmyBoy het volgende:
Waarom maken we geen FOK! Team voor 2008 dan? ik rij!!!!
Mocht dit idee nog niet naar voren zijn gekomen zijn alle credits voor dit idee van mij©
Naam: FOK! Dakar Team © tm
hadtsekiedee
Ik ookquote:Op woensdag 17 januari 2007 23:21 schreef Peterselieman het volgende:
Ik wil in 2010 wel mee in de tocht van Alex naar dakar
Moet je zelf wetenquote:Op woensdag 17 januari 2007 23:19 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Ik denk niet dat als ik mijn leven op het spel zet dan bij 1e jimmyboy instap![]()
die foto komt me bekend voorquote:Op donderdag 18 januari 2007 00:29 schreef Baan1980 het volgende:
TVP
Met een webshots album vol X1`s en X2`s
EDIT
Enzo staat de X2 er nu bij midden in de woestijn.......![]()
zo danquote:Op donderdag 18 januari 2007 00:35 schreef Peterselieman het volgende:
Mooie platen. Alleen wil ie dat plaatje van de X2 niet rechtstreeks tonen
Die bak in die Chevrolet werkt ongeveer hetzelfde als in de Iveco semi-automaat, je hebt geen koppelingspedaal nodig, maar je moet gewoon schakelen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 23:54 schreef MasterMido het volgende:
Hier de rest van de gegevens van die bak.
TECHNICAL SPECS
> Frame : tubular, tube 25CD4S.
> Engine : Chevrolet Corvette C6, V8 aluminum block
> Power (restrained) : 300 hp
> Torque : 70 m/kg
> Gearbox : semi-automatic (converter), 4 gears.
> Transmission : to back wheels, rigid axle
> Shock absorbers : King, with bottles of nitrogen
> Brakes : Brembo discs, with 4 pistons stirrups
> Gas capacity : 560 liters
> Rims : 15 ou 17 inches
> Pneumatics : Toyo Open Country M/T, in 37/14,5/15 or 37/13,5/17
> Length: 5,50 m
> Width : 2,05 m
> Height : 1,75 m
> Footing : 3,10 m
> Weight : 1750 kg
[afbeelding]
Haha dat ding met 2 kanines is echt zoooo fucking lelijkquote:Op donderdag 18 januari 2007 00:55 schreef Baan1980 het volgende:
Jan aan de thee (hier had die al een buik)
[afbeelding]
De neus uit 82 meen ik
[afbeelding]
Het 2-kopig monster
[afbeelding]
En nog wat meer foto`tjes
http://www2.shrani.si/files/r1985lag415702.jpg
http://www2.shrani.si/files/parijsda415703.jpg
http://www2.shrani.si/files/parijsda414786.jpg
http://www2.shrani.si/files/5kapotac414787.jpg
http://www2.shrani.si/files/184427987.jpg
tvp's moet een mooi plaatje bijquote:Op donderdag 18 januari 2007 04:13 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, hier mijn tvp met de nog steeds openstaande vraag:
Waar zijn de foto's van de crash van Henk
quote:Dakar 2007
Avontuur van echte mannen
Met lef en durf en loerend gevaar
Niet zeuren en geen gemaar
Ook als het erom gaat spannen
Lange dagen korte nachten
Waarin het lichaam vraagt om rust
Op we naar die belangrijke plaats aan de kust
Waar de prijzen liggen te wachten
Dagelijks een portie tegenslag of pech
Waar je mee om moet gaan als een vent
Voor je kunt flexen in je tent
Niet al te lang, want je moet weer op weg
Over bergen en door dalen
Door diep zand en over duinen
Motorisch gestoord door de woestijn struinen
Om dat volgende bivak maar te halen
Zo gaat het vijftien dagen lang
Van vroeg tot soms heel laat
Zonder echt te weten wat er te wachten staat
Onbevreesd en al helemaal niet bang
Om te gaan waar weinigen kunnen komen
Met je motor, truck of auto
Hopend op een herinneringsfoto
Waar velen alleen maar van dromen
De rit der ritten
De top van echt avontuur
Is soms van korte duur
En kun je na 1 dag ook weer thuis zitten
Zij die het halen zijn tevree
En hebben ook geen centje pijn
Als ze bij Lac Rose zijn
Die doen volgend jaar zo weer mee
Olav
Wat volgens mij meer het idee erachter was, is dat er dan wel een team mee kan doen met een bijzonder doorontwikkelde truck, maar het probleem dan is dat er bijna geen concurentie voor is, dus je eigelijk nooit echt een eerlijke wedstrijd krijgt. Dit was volgens mij ook geval toen DAF met zijn X2 enzo kwam, die waren gewoon zo veel sneller dan de rest.quote:Op donderdag 18 januari 2007 08:58 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Haha dat ding met 2 kanines is echt zoooo fucking lelijk![]()
Hoorde gister trouwens wel van die FIA (?) flip op RTL7 dat ze in de toekomst geen trucks meer willen met 2 motoren en turbo's. Ik snap die dat regelgezeik eigenlijk niet zo. In de F1 is dat ookal zo erg. Stel gewoon een paar regels op zodat het iig redelijk veilig is en laat voor de rest mensen lekker bouwen wat ze willen bouwen. Lekker boeiend of je nou 150 of 200 kan, als het misgaat met die snelheden maakt dat ook weinig meer uit. Net als met de f1, laat iedereen gewoon weer lekker V12's met 1500pk bouwen.
Gelukkig word de Dakar dan ook niet gereden om jou op TV mooie beelden te laten zien, maar om je concurrenten om materiaal af te troeven en de sponsoren tevreden te stellen en reclame te geven.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:03 schreef Kill_em_all het volgende:
Om eerlijk te zijn boeit competitie me geen reet in de Dakar. Het enige wat ik wil zien is dat ze zo snel mogelijk door de woestijn heen rijden en wie er wint boeit me niet echt. Bij WRC heb ik dat ook, wil ze gewoon zo hard mogelijk zien scheuren en de winner boeit niet. Bij F1 wil ik dan juist weer wel competitie zien. Denk dat dat komt omdat je met Rally's eigenlijk in je eentje rijdt terwijl je bij racen met elkaar op een baan zit.
dat was de allereerste truck met twee motoren. Hij heeft gewoon letterlijk twee truck in elkaar geplakt. achterste cabine kon wel gebruikt worden in het jaar dat ie mee ging als wedstrijdtruck, maar deed dat is alleen een keer gebeurd om mee te patsen geloof ik. Later is die achterset cabine nog kapot gereden, en er is een dik stuk staal overheen gelast.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:25 schreef Coelho het volgende:
Wat was de gedachte achter die dubbele cabine van Jan? Stapte hij over als hij niet meer vooruit kon vanwege het diepe zand, om dan maar achteruit te gaan (andere kant vooruit?).
Als het er is om het materiaal van je concurrent af te troeven dan is minder regels toch juist beterquote:Op donderdag 18 januari 2007 12:08 schreef JosvG het volgende:
[..]
Gelukkig word de Dakar dan ook niet gereden om jou op TV mooie beelden te laten zien, maar om je concurrenten om materiaal af te troeven en de sponsoren tevreden te stellen en reclame te geven.
12:50 - bikequote:Op donderdag 18 januari 2007 12:29 schreef johan1957 het volgende:
14 - Verhoeven and Goncalves in the lead at km 97
Nr 14, FRANS VERHOEVEN - KTM, SUPER PRODUCTION; Nr 33, PAULO GONCALVES - HONDA, SUPER PRODUCTION As the first 20 bikes passed km 97, Frans Verhoeven and Paulo Goncalves were both in the lead of today’s special stage with the exact same time of 1h24’04, 52" ahead of Isidre Esteve and 53" ahead of Norwegian Pal Anders Ullevalseter. It also needs to be said that the first 11 bikers have regrouped and are now driving together.
![]()
Het materiaal moet wel op de weg inzetbaar zijn, anders hebben je klanten ook niks aan een argument als: "Ja, wij hebben de afgelopen Dakar gewonnen". Ik zie op de weg iig niet zoveel 2-motorige BiTurbo's rijden.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:03 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Als het er is om het materiaal van je concurrent af te troeven dan is minder regels toch juist beter?
Volgens mij zijn de meeste technoligische vernieuwigen in de autowereld door de Formule 1 ontwikkeld. actieve veerophanging, ABS, anti-slipsystemen, flipper versnellingsbakken, etc, etc....... en de formule 1 is niet echt gebaseerd op productiemodellen!! Denk dat als je het reglement openlaat voor creativiteit dat er meer systemen uit de sport komen naar de normale wereld dan met een erg dicht getimmerd regelementquote:Op donderdag 18 januari 2007 13:23 schreef JosvG het volgende:
[..]
Het materiaal moet wel op de weg inzetbaar zijn, anders hebben je klanten ook niks aan een argument als: "Ja, wij hebben de afgelopen Dakar gewonnen". Ik zie op de weg iig niet zoveel 2-motorige BiTurbo's rijden.
De huidige rallytrucks moeten van een productiemodel afgeleid zijn, verbeteringen kunnen dus direct op consumentenmodellen doorgevoerd worden.
Iritrackquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:02 schreef MikeyMan het volgende:
waar is die tracker te vinden?
na 82 km ligt ie nog steeds 1e, met 54 seconden op Wufquote:Op donderdag 18 januari 2007 13:50 schreef JosvG het volgende:
Na 54km ligt Stacey op kop, met 1'02" op van Ginkel... Na 54 kilometer gewoon al 1 minuut voorliggen, terwijl je als 7de bent gestart (dus 6 auto's voor je hebt op een smal parcours).
quote:13:48 - bike
14 - Dislocated shoulder for Verhoeven
Nr 14, FRANS VERHOEVEN - KTM, SUPER PRODUCTION Victim of a small fall on km 181 of the day’s special stage, Dutchman Frans Verhoeven dislocated his shoulder.
LOLquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:31 schreef MikeyMan het volgende:
benbekthi op 1 bij de trucks? :|
Ja, maar die Benbekthi is véél later dan Hans gestart. Hij zou dus makkelijk achteraan kunnen rijden en toch een tijd neer kunnen zetten die veel sneller is dan Hans. Bij tijdmeting 4 (110km) is hij er nog lang niet. Dan zou hij dus eventueel als hij daar voorbij kwam ook nog sneller dan Hans kunnen zijn.quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:35 schreef MikeyMan het volgende:
Mooie is dat dat dus al voorbij is... Dakar site linkt je naar het eerste checkpoint...
Als je cp4 selecteert is stacey vooraan...
Wat nou kleine teams? Dakar is alleen nog mara voor de extreem rijken onder ons. Keline teams hebben een budget van een kwart miljoen euro. Daar kun je ook 30 jaar op hoog niveau voor autocrossen, om maar eens een vreemde zijsprong te noemen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 13:35 schreef Neluhz het volgende:
dakar moet ook leuk blijven voor kleinere teams, vandaar dat ze ook het idee hadden om volgens mij een standaardklasse en superklasse in te voeren ofzo, net als bij de auto's ongeveerd.
dakar is een reclamemiddel, vind ook dat de voertuigen geen mijlen mogen verschillen van productievoertuigen.
Bij PV2 staat ie ook niet in de top 5?quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:37 schreef JosvG het volgende:
[..]
Ja, maar die Benbekthi is véél later dan Hans gestart. Hij zou dus makkelijk achteraan kunnen rijden en toch een tijd neer kunnen zetten die veel sneller is dan Hans. Bij tijdmeting 4 (110km) is hij er nog lang niet. Dan zou hij dus eventueel als hij daar voorbij kwam ook nog sneller dan Hans kunnen zijn.
Kleine teams heeft niks met rijke teams te maken. De kleine hobbyisten (onder de trucks) zijn allemaal geslaagde ondernemers die op een leuk verzet uit zijn. Die hoeven niet meer naar de centen te kijken. Neem een Vink, Leeuw en zelfs de Rooy in de beginjaren. Gewoon een mooie truck bouwen en gaan. Geen gigantische sponsorcontracten of prestatienormen. Ik ben het met je eens dat ook een klein team een hoop kost. Maar als je het kan betalen, zou jij er dan over in zitten?quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Wat nou kleine teams? Dakar is alleen nog mara voor de extreem rijken onder ons. Keline teams hebben een budget van een kwart miljoen euro. Daar kun je ook 30 jaar op hoog niveau voor autocrossen, om maar eens een vreemde zijsprong te noemen.
Mwha, ¤20k + motor heb je nodig. Is niet zo gek veel hoor....quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Wat nou kleine teams? Dakar is alleen nog mara voor de extreem rijken onder ons. Keline teams hebben een budget van een kwart miljoen euro. Daar kun je ook 30 jaar op hoog niveau voor autocrossen, om maar eens een vreemde zijsprong te noemen.
Bij mij wel, 5'39" los op Stacey.quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:42 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Bij PV2 staat ie ook niet in de top 5?
Voor een motorrijder wel ja, voor een truckteam liggen de zaken nét iets andersquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Mwha, ¤20k + motor heb je nodig. Is niet zo gek veel hoor....
Dat is toch 20k x 3 (Iedere deelnemer is toch 20k?) + waarde truck. Zoiets toch?quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:46 schreef JosvG het volgende:
[..]
Voor een motorrijder wel ja, voor een truckteam liggen de zaken nét iets anders
Ah, nu wel ja...quote:
Dus eigenlijk hebben we een rijke man in ons middenquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:44 schreef JosvG het volgende:
[..]
Kleine teams heeft niks met rijke teams te maken. De kleine hobbyisten (onder de trucks) zijn allemaal geslaagde ondernemers die op een leuk verzet uit zijn. Die hoeven niet meer naar de centen te kijken. Neem een Vink, Leeuw en zelfs de Rooy in de beginjaren. Gewoon een mooie truck bouwen en gaan. Geen gigantische sponsorcontracten of prestatienormen. Ik ben het met je eens dat ook een klein team een hoop kost. Maar als je het kan betalen, zou jij er dan over in zitten?
Exact-MAN is een semi-fabrieksteam, met veel te veel sponsoren, absoluut geen hobbyteamquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hebben we een rijke man in ons midden.
Autosport is nou eenmaal commercie. Als je dakar wint kan je als merk dus zeggen: Kijk eens hoe snel en betrouwbaar onze wagens zijn! in hoeverre die dingen op de productiemodellen lijken is niet interresant. Dat gaat nu namelijk ook al niet op. Motorisch mag er dan misschien niet veel anders zijn, maar bv de hele ophanging en vering is nou niet bepaald productiemodel achtig dus of je dan ook nog motorisch dingen veranderd maakt dan ook niet zoveel meer uit. Waarom denk je dat bmw en toyota zoveel geld in de F1 pompen? is alleen maar prestige die reclame oplevert en datzelfde geld voor dakar. Win je dan kijken mensen daar tegen op en willen ze iets van jouw hebben, of dat nou in lijn staat met wat hun kopen maakt geen drol uit.quote:Het materiaal moet wel op de weg inzetbaar zijn, anders hebben je klanten ook niks aan een argument als: "Ja, wij hebben de afgelopen Dakar gewonnen". Ik zie op de weg iig niet zoveel 2-motorige BiTurbo's rijden.
De huidige rallytrucks moeten van een productiemodel afgeleid zijn, verbeteringen kunnen dus direct op consumentenmodellen doorgevoerd worden.
Het lompe is dan weer dat die aapjes bij de FIA de F1 juist weer veel meer naar de ''normale'' auto's doe willen laten gaan zodat de ontwikkelingen in de F1 gebruikt kunnen worden voor road cars (denk aan het hergebruiken van de motor en rem energie, andere vormen van brandstof etc).quote:Volgens mij zijn de meeste technoligische vernieuwigen in de autowereld door de Formule 1 ontwikkeld.
Dat hoor je wel vaker, ook bij de F1, maar ik vind dat je niet teveel naar kleinere teams moet kijken. Waar F1 het ultime is kwa baanracen is dakar het ultime kwa rally racen en dan vind ik dat je niet teveel naar de kosten moet kijken. Op het hoogste niveau moeten alleen de prestaties tellen, als je voor weinig geld mee wil doen moet je maar een andere klasse zoeken.quote:dakar moet ook leuk blijven voor kleinere teams, vandaar dat ze ook het idee hadden om volgens mij een standaardklasse en superklasse in te voeren ofzo, net als bij de auto's ongeveerd.
Nee, ik zit er juist over in dat ik het niet kan betalenquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:44 schreef JosvG het volgende:
[..]
Kleine teams heeft niks met rijke teams te maken. De kleine hobbyisten (onder de trucks) zijn allemaal geslaagde ondernemers die op een leuk verzet uit zijn. Die hoeven niet meer naar de centen te kijken. Neem een Vink, Leeuw en zelfs de Rooy in de beginjaren. Gewoon een mooie truck bouwen en gaan. Geen gigantische sponsorcontracten of prestatienormen. Ik ben het met je eens dat ook een klein team een hoop kost. Maar als je het kan betalen, zou jij er dan over in zitten?
Tridec valt ook wel redelijk onder het kopje geslaagde ondernemingen dacht ik zo.quote:Op donderdag 18 januari 2007 14:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hebben we een rijke man in ons midden.
Ben ik het in zekere zin wel mee eens, maar niet helemaal. Het is voor de klant natuurlijk alleen maar positief dat het merk dat je rijdt een Dakar wint. Maar voor MAN komt het ook van de andere kant. Een Dakar is een ultieme materialentest, en daarom willen ze dus materiaal dat op productiemodellen komt ook aan Dakar mee laten doen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:10 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Autosport is nou eenmaal commercie. Als je dakar wint kan je als merk dus zeggen: Kijk eens hoe snel en betrouwbaar onze wagens zijn! in hoeverre die dingen op de productiemodellen lijken is niet interresant. Dat gaat nu namelijk ook al niet op. Motorisch mag er dan misschien niet veel anders zijn, maar bv de hele ophanging en vering is nou niet bepaald productiemodel achtig dus of je dan ook nog motorisch dingen veranderd maakt dan ook niet zoveel meer uit. Waarom denk je dat bmw en toyota zoveel geld in de F1 pompen? is alleen maar prestige die reclame oplevert en datzelfde geld voor dakar. Win je dan kijken mensen daar tegen op en willen ze iets van jouw hebben, of dat nou in lijn staat met wat hun kopen maakt geen drol uit.
wel opvallend dat dakarspecialist is verdwenen direct na zn aankondiging die foto's te gaan posten... en dat er verder ook NIEMAND foto's van heeft....quote:
De organisatie zelf heeft een mediastilte rond de Kamaz uitgeroepen. Als Loprais er foto's van heeft is het een van de enige waarschijnlijk. Of er moet een andere privé rijder zijn die foto's heeft.quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:21 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
wel opvallend dat dakarspecialist is verdwenen direct na zn aankondiging die foto's te gaan posten... en dat er verder ook NIEMAND foto's van heeft....
Maar het wrak van de X2, compleet met lijk, mocht wel?quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:27 schreef JosvG het volgende:
[..]
De organisatie zelf heeft een mediastilte rond de Kamaz uitgeroepen. Als Loprais er foto's van heeft is het een van de enige waarschijnlijk. Of er moet een andere privé rijder zijn die foto's heeft.
De organisatie vond dat het er te erg uitzag om uit te zenden, want dat zou Dakar een slechte naam bezorgen
Ik hoop dat we dakarspecialist nog een keer hier terugzien met de foto's.
quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:21 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
wel opvallend dat dakarspecialist is verdwenen direct na zn aankondiging die foto's te gaan posten... en dat er verder ook NIEMAND foto's van heeft....
Die X2 is al 20 jaar terug, er is veel veranderd sindsdienquote:Op donderdag 18 januari 2007 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Maar het wrak van de X2, compleet met lijk, mocht wel?
Als je mij vraagt is er aan dat wrak te zien welke regels ze u allemaal overtreden. Maar waarschijnlijk latren ze het wrak naar goede dakar traditie achter in de woestijn, hebben we in 2010 iets om naar te zoeken
quote:
Inderdaad tegenwoordig kan zoiets niet meer uitgezonden worden...quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:44 schreef JosvG het volgende:
[..]
Die X2 is al 20 jaar terug, er is veel veranderd sindsdien
[..]![]()
Nu is de publiciteitsdruk op Dakar groter dan toen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:55 schreef existenz het volgende:
[..]
Inderdaad tegenwoordig kan zoiets niet meer uitgezonden worden...
En begint men meteen te roepen over afschaffing bij een ongeluk...quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:03 schreef JosvG het volgende:
[..]
Nu is de publiciteitsdruk op Dakar groter dan toen.
Nou, hij was wel heel negatief over de totale gang van zaken zo... Dus misschien dat dat nog tegenvalt...quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:02 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zonde, maar wel begrijpelijk. Hij heeft zich in elk geval geprofileerd
niet bij mijquote:Op donderdag 18 januari 2007 16:00 schreef MikeyMan het volgende:
Mardeev stevent toch op de dagoverwinning af...
quote:1 501 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 03:48:04 00:00:00
2 519 TOMECEK (CZE)
MORAVEK (CZE)
LALA (CZE) TATRA 03:52:57 00:04:53
3 513 VAN GINKEL (HOL)
TIJSTERMAN (HOL)
DE ROOY (HOL) GINAF 03:53:54 00:05:50
4 505 RESHETNIKOV (RUS)
MOKEEV (RUS)
KUPRIYANOV (RUS) KAMAZ 03:54:32 00:06:28
5 512 LOPRAIS (CZE)
GILAR (CZE) TATRA 03:56:34 00:08:30
6 527 MARDEEV (RUS)
BELYAEV (RUS)
NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 03:57:36 00:09:32
7 508 JACQUOT (FRA)
ALCARAZ (FRA)
VAN GENUGTEN (HOL) MAN 04:01:05 00:13:01
8 507 SUGAWARA (JAP)
SUZUKI (JAP)
KOISHIZAWA (JAP) HINO 04:05:53 00:17:49
9 516 ECHTER (ALL)
RUF (ALL)
VAN DOOREN (HOL) MAN 04:08:07 00:20:03
10 530 BROUWER (HOL)
KOETSIER (HOL)
VAN VEENENDAAL (HOL) GINAF 04:09:30 00:21:26
11 506 VISMARA (ITA)
CAMBIAGHI (ITA)
CHIONNI (ITA) IVECO 04:11:25 00:23:21
12 511 BEKX (NED)
WILLEMS (HOL)
MAESSEN (BEL) DAF 04:12:03 00:23:59
13 503 DE AZEVEDO (BRE)
JUSTO (BRE)
MARTINEC (unk) TATRA 04:18:57 00:30:53
updatequote:Op donderdag 18 januari 2007 17:11 schreef MikeyMan het volgende:
Die benbekthi is nergens meer...
En bekx?
Make up your mind dudequote:
14dequote:
quote:1 501 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 03:48:04 00:00:00
2 519 TOMECEK (CZE)
MORAVEK (CZE)
LALA (CZE) TATRA 03:52:57 00:04:53
3 513 VAN GINKEL (HOL)
TIJSTERMAN (HOL)
DE ROOY (HOL) GINAF 03:53:54 00:05:50
4 505 RESHETNIKOV (RUS)
MOKEEV (RUS)
KUPRIYANOV (RUS) KAMAZ 03:54:32 00:06:28
5 512 LOPRAIS (CZE)
GILAR (CZE) TATRA 03:56:34 00:08:30
6 527 MARDEEV (RUS)
BELYAEV (RUS)
NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 03:57:36 00:09:32
7 508 JACQUOT (FRA)
ALCARAZ (FRA)
VAN GENUGTEN (HOL) MAN 04:01:05 00:13:01
8 507 SUGAWARA (JAP)
SUZUKI (JAP)
KOISHIZAWA (JAP) HINO 04:05:53 00:17:49
9 516 ECHTER (ALL)
RUF (ALL)
VAN DOOREN (HOL) MAN 04:08:07 00:20:03
10 579 JIMMINK (HOL)
DE SNAIJER (HOL)
JANS (HOL) GINAF 04:09:07 00:21:03
11 530 BROUWER (HOL)
KOETSIER (HOL)
VAN VEENENDAAL (HOL) GINAF 04:09:30 00:21:26
12 517 VILA ROCA (ESP)
TORRELLARDONA (ESP)
OSSORIO (ESP) MERCEDES 04:10:03 00:21:59
13 506 VISMARA (ITA)
CAMBIAGHI (ITA)
CHIONNI (ITA) IVECO 04:11:25 00:23:21
14 511 BEKX (NED)
WILLEMS (HOL)
MAESSEN (BEL) DAF 04:12:03 00:23:59
15 547 LEIHENER (ALL)
BAUMANN (ALL)
RUMPELHARDT (ALL) MAN 04:12:10 00:24:06
16 503 DE AZEVEDO (BRE)
JUSTO (BRE)
MARTINEC (unk) TATRA 04:18:57 00:30:53
17 564 DARAZSI (unk)
LAKLOTH (HON)
SZALAI (HON) MAN 04:26:57 00:38:53
18 535 PIANA (FRA)
MUTTI (ITA)
DOROFEEV (RUS) MERCEDES 04:27:40 00:39:36
hehe knuiman niet vergeten staat 13equote:Op donderdag 18 januari 2007 17:56 schreef nogal het volgende:
Jammer van verhoeven, had hem een top 10 positie toch wel gegunt.
Nu dan maar extra Stacey aan gaan moedigen![]()
Deze truck is 2 jaar gebruikt.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:30 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
dat was de allereerste truck met twee motoren. Hij heeft gewoon letterlijk twee truck in elkaar geplakt. achterste cabine kon wel gebruikt worden in het jaar dat ie mee ging als wedstrijdtruck, maar deed dat is alleen een keer gebeurd om mee te patsen geloof ik. Later is die achterset cabine nog kapot gereden, en er is een dik stuk staal overheen gelast.
Samen met Prins Albert van Monacoquote:Op donderdag 18 januari 2007 18:37 schreef dorpsgek het volgende:
Nog even over de astra truck met inklapbare rupsbanden.
In deze truck zat toendertijd princes Stephanie of die andere griet uit Monaco.
Ik heb daar nog ergens een foto van liggen (de truck met de rupsbanden dan hé)
klopt, en in het jaar als servicetruck is de plaat er overheen gekomen, en een dikke duek in de cabine. Technisch was ie wel hetzelfde als de Bull btw. Het was gewoon een rijdende verzameling reserve-onderdelen.quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:30 schreef dorpsgek het volgende:
[..]
Deze truck is 2 jaar gebruikt.
1e jaar als wedstrijdtruck (grijze bak met een rode bliksemschicht).
2e jaar als servicetruck voor de "bull" (geel met rood wit blauwe streep)
quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:37 schreef dorpsgek het volgende:
Nog even over de astra truck met inklapbare rupsbanden.
In deze truck zat toendertijd princes Stephanie of die andere griet uit Monaco.
Ik heb daar nog ergens een foto van liggen (de truck met de rupsbanden dan hé)
Hoe bedoel je dat hij negatief was? Heb je eventueel link naar artikel?quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:06 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nou, hij was wel heel negatief over de totale gang van zaken zo... Dus misschien dat dat nog tegenvalt...
Wat zijn die Fransen toch debiel zeg... In elke motorsport worden crashes juist uitgezonden (trek tenslotte meer kijkers dan gewoon rondjes rijden) en nu zou het opeens te erg zijnquote:Op donderdag 18 januari 2007 15:27 schreef JosvG het volgende:
[..]
De organisatie zelf heeft een mediastilte rond de Kamaz uitgeroepen. Als Loprais er foto's van heeft is het een van de enige waarschijnlijk. Of er moet een andere privé rijder zijn die foto's heeft.
De organisatie vond dat het er te erg uitzag om uit te zenden, want dat zou Dakar een slechte naam bezorgen
Ik hoop dat we dakarspecialist nog een keer hier terugzien met de foto's.
o ik vind het leukquote:Op donderdag 18 januari 2007 23:01 schreef MikeyMan het volgende:
Zo, dat is strontirritant, die mitsubishireclames erdoorheen
Je moet natuurlijk ook een hele berg onderdelen meenemen voor de snelle T4. Dan is 1 6x6 een beetje krap voor een team met ambitie. Vraag me dan ook weer af of zijn T5 mercedesen niet goed zijn of dat hij dan wel gelijk 1 merk wil hebben qua assistentie voor de eenvoudigheid (op onderhoudsgebied)quote:Op donderdag 18 januari 2007 22:47 schreef MikeyMan het volgende:
Bizar dan dat die vent 2 6x6-en wil hebben en een snelle truck... Gaat zeker veel kapot aan die hummer
Zit wat in ja...quote:Op donderdag 18 januari 2007 23:43 schreef Baan1980 het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook een hele berg onderdelen meenemen voor de snelle T4. Dan is 1 6x6 een beetje krap voor een team met ambitie. Vraag me dan ook weer af of zijn T5 mercedesen niet goed zijn of dat hij dan wel gelijk 1 merk wil hebben qua assistentie voor de eenvoudigheid (op onderhoudsgebied)
Nouja voor iemand die met 120 tegen de grond is geklapt ziet ie er anders nog goed uit. Voor hetzelfde geld sta je helemaal niet meer op. Als die zijn eigen schouder heeft terug gezet zit het er trouwens dik in dat die al vaker uit de kom is geweest.quote:Op donderdag 18 januari 2007 22:57 schreef Marcosss het volgende:
Die Verhoeven zag er niet al te best uit, wel jammer dat hij op deze manier moet uitvallen. Zeker nu er vandaag kans was op een top-3 plek in de etappe.
Lijkt me behoorlijk pijnlijk trouwens om je eigen schouder "terug te zetten".
quote:11:41 - bike
4 - No better for Esteve...
No. 4, ISIDRE ESTEVE - KTM, SUPER PRODUCTION Having fallen 500 m from CP1, but fortunately without injury, Spaniard Isidre Esteve has been forced to drop out since his bike is broken beyond repair.
quote:11:38 - bike
1 - It’s all over for Coma...
No. 1, MARC COMA - KTM, SUPER PRODUCTION Having lost his direction after 34 km of the day’s special stage, and whilst he was following a track parallel to the ideal route, leader of the general rankings Spaniard Marc Coma, has crashed after 57 km of the special stage and has been taken back to the bivouac by helicopter.
Aardig slagveld zoquote:11:35 - bike
2 - Despres leads at CP1
No. 2, CYRIL DESPRES - KTM, SUPER PRODUCTION Now that the first 16 bikes have passed through CP1 (after 149 km), Frenchman Cyril Despres is the virtual leader of the day’s special stage, 3’46 ahead of American Chris Blais and 5’03 in front of Latvian Janis Vinters.
quote:15:03 - truck
512 - Loprais leads at CP1
No. 512, LOPRAIS/GILAR – TATRA
Now that the first 15 trucks have passed through CP1 (after 149 km), Czech Ales Loprais is the virtual leader of the day’s special stage, 1’42 ahead of Dutchman Hans Stacey, leader of the general rankings, and 2’33 in front of Russian Ilgizar Mardeev.
quote:14:44 - bike
4 - Esteve on his way again...
No. 4, ISIDRE ESTEVE - KTM, SUPER PRODUCTION
Having crashed 500 m from CP1 and badly damaged his bike, Spaniard Isidre Esteve has succeeded in repairing his bike by taking spare parts from the abandoned bike of Marc Coma and is now at teh 142 km mark of the day’s special stage.
quote:14:13 - car
303 - Sainz is the provisional stage winner
No. 303, SAINZ/PERIN - VOLKSWAGEN, SUPER PRODUCTION
Now that the first 9 cars have finished the 13th special stage, Spaniard Carlos Sainz has won his 4th stage victory on this Dakar 2007, 26" ahead of Frenchman Stéphane Peterhansel and 2’18 in front of American Mark Miller.
quote:1 512 LOPRAIS (CZE)
GILAR (CZE) TATRA 03:17:43 00:00:00
2 501 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 03:21:08 00:03:25
Briljante actie. Coma zal er ongetwijfeld om kunnen lachenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 15:30 schreef JossNL het volgende:
Wat een actie van Pujol heyGewoon de bike van Coma gestript
de foto's komen in ieder geval.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:38 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wat voor staartje zat je aan te denken??
die foto's komen niet meer ben ik bangquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:47 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de foto's komen in ieder geval.
en dan zin er een paar moegelijkheden:
*grote problemen voor de fotograaf en publicist
*grote problemen voor Kamaz
*grote problemen voor organisatie
*een combinatie van 2 of 3 van de bovengenoemde punten.
Oh jawel hoor, die foto's komenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:59 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
die foto's komen niet meer ben ik bang![]()
krijg je ze ofzoquote:Op vrijdag 19 januari 2007 18:02 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, die foto's komenMisschien niet op internet nee....
Ik heb nog geen toezeggingen in ieder gevalquote:Op vrijdag 19 januari 2007 18:03 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
krijg je ze ofzo![]()
doe mij ze dan ook gelijk, pleur ik ze wel op internet![]()
Zou je denken?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 18:23 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weet 90% van de lurkertjes niet
ja.....quote:
quote:Op vrijdag 19 januari 2007 18:43 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
ja.....
zo ben ik er 1 van die dat niet wist
Inderdaad. Dit geldt ook voor de trucks. De waarschijnlijke zege van Stacey mag dan wat glans missen vanwege het uitvallen van z'n grootste 3 concurrenten, echter "to finish first, first you have to finish".quote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:41 schreef HansU het volgende:
Dakar blijft Dakar, je hebt pas gewonnen als je over de streep bent. Jammer voor Coma, maar hij moest geweten hebben dat dit kon gebeuren.
Dat is waar inderdaad, maar hij had natuurlijk ook zijn andere schouder uit de kom, dan lijkt het me nóg wat pijnlijker om hem terug te zettenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 00:13 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zonde inderdaad, maar zoals ik al eerder zei: hij heeft wel bewezen wat mij betreft het team waardig te zijn.
En over dat schouder terugzetten: het is ff doorbijten en je gedachten op nul zetten. Kheb vorig jaar bij een val m'n pols gebroken, bot was 'omhoog' geknald en over ander bot heen geschoven. FF de tanden op elkaar, maar wel meteen zelf teruggezet. Daarna natuurlijk wel naar de EHBO
Inderdaadquote:Op vrijdag 19 januari 2007 23:08 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wedden dat 'ie er volgend jaar weer bij is?
Op het strand is getimed zover ik weet.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:33 schreef JosvG het volgende:
Is er morgen eigenlijk nog een getimede rit, of is dat slechts voor de eer? Kortom: Als Hans vandaag gewoon normaal rijd, heeft hij dan gewonnen of is het morgen pas zeker?
De eerste 3 zijn binnen, volgens de tracker hebben ze ook flink wat voorsprong op de rest!quote:1 508 JACQUOT (FRA)
ALCARAZ (FRA)
VAN GENUGTEN (HOL) MAN 02:53:44 00:00:00
2 512 LOPRAIS (CZE)
GILAR (CZE) TATRA 02:58:17 00:04:33
3 501 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 03:04:12 00:10:28
nu op de site staat stacey bij mij echt 4e hoorquote:1 508 JACQUOT (FRA)
ALCARAZ (FRA)
VAN GENUGTEN (HOL) MAN 02:53:44 00:00:00
2 512 LOPRAIS (CZE)
GILAR (CZE) TATRA 00:04:33
3 503 DE AZEVEDO (BRE)
JUSTO (BRE)
MARTINEC (unk) TATRA 00:09:32
4 501 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 00:10:28
5 511 BEKX (NED)
WILLEMS (HOL)
MAESSEN (BEL) DAF 00:13:37
6 527 MARDEEV (RUS)
BELYAEV (RUS)
NIKOLAEV (RUS) KAMAZ 00:15:53
7 506 VISMARA (ITA)
CAMBIAGHI (ITA)
CHIONNI (ITA) IVECO 00:17:39
Hopen mag toch welquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:12 schreef Marcosss het volgende:
Van Ginkel met de langzaamste tijd van de 12 die binnen zijn. Die verliest net (met zo'n 5 minuten volgens mij) zijn 3de plaats aan Loprais
edit: al gemeld door nogal, zie ik![]()
Maar ik verwacht morgen niet meer dan een paar seconden verschil tussen de verschillende trucks hoor.
Zeker mag jij hopenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:30 schreef nogal het volgende:
[..]
Hopen mag toch welHet is een kleine kans maar loprais kan lek rijden ofzo!
Kan. Maar waarschijnlijk was er dan al iets mis met zijn hart. Als je hart gezond is moet je zo hard werken om een hartaanval te krijgen dat de rest van je lijf er al eerder mee ophoud volgens mij.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:19 schreef MasterMido het volgende:
kan zo iets komen door extra inspanning ofzo? je bent wel hard aan het werk op zo'n motor.
Die kerel heeft 110 uur en 15 minuten straftijdquote:60 537 HOEBEKE (BEL)
GOORMANS (BEL) RENAULT 226:12:34 172:20:19 110:15:00
ai, gelukkig maar. (enorm sneu voor Aubijoux natuurlijk.)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:40 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nope. Hij heeft het nog steeds over Aubijoux, alleen had hij het over een herseninfarct ipv een hartaanval.
Je begrijpt wat ik bedoel, neem ik aan.quote:Op zondag 21 januari 2007 00:06 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Nah, enorm sneu is zacht uitdrukt. Enorm sneu was het als ie vanwege mechaninische of mentale problemen de finish niet meer kon halen, zo in het zicht van de haven. Dit is gewoon triest.
quote:Op zondag 21 januari 2007 11:01 schreef dakarspecialist het volgende:foto van dit jaar komt
quote:First victory for Stacey
Nr 501, STACEY/GOTLIB/DER KINDEREN - MAN Second of the rally in 2006, Dutchman Hans Stacey has now won his first Dakar finishing with a 3h10’52 lead over Russia’s Ilgizar Mardeev and 4h45’30 over Czech driver Ales Loprais.
nue dat hoord bij dakarquote:Op maandag 22 januari 2007 08:53 schreef psychosucker het volgende:
knappe prestatie van Stacey; misschien wel verstandig dat ie een mediatraining gaat doen....
misschien ging het daar misquote:Op maandag 22 januari 2007 09:24 schreef psychosucker het volgende:
.....Familie de Rooy heeft ook mediatraining gehad
quote:MAANDAG 20.30 UUR ONTVANGST EDERVEEN
Maandag 22-01 komt GRP terug van uit Dakar. Dit willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Maandagavond rond 19.00 uur verwachten we de mannen op Schiphol, waarna we in de werkplaats van GINAF Service, aan de Bruinehorst in Ederveen een welverdiend warm onthaal hebben georganiseerd. Bij dezen is iedereen uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Net als bij het vertrek op nieuwjaarsdag gaan we weer een live stream op onze website uitzenden. Kijk hiervoor in het foto-videoalbum. Als alles mee zit zal de intocht tussen 20 en 21 uur plaats vinden, afhankelijk van het verloop van de vlucht. Hou voor actuele tijden deze website in de gaten. Maandagmiddag zullen we een preciezer tijdstip noemen. Voor degenen die via teletekst (757) of internet de tijden willen volgen: Het vluchtnummer van het GRP vliegtuig is: HV 7518.
GRP zal vanaf De Klomp Ederveen binnenrijden. Wij willen iedereen verzoeken om de weg en oprit naar het pand van GINAF Service voldoende vrij te houden voor verkeer
quote:Er is interesse zat voor de Rambo’s van Le Dakar
Maandag 22 januari 2007 - De Dakar Rally trok de afgelopen weken bij RTL7 een half miljoen sportliefhebbers per avond. De rijders vonden het deze keer maar een watjes-rally. Het moet sensationeler, zwaarder, spannender. Van de kijkers zal het wel mogen.
Sport was er vroeger voor de beoefenaren, tegenwoordig vooral voor de kijkers. Het tegen een bal slaan of hard in een auto racen is mediasport geworden. Alles wordt uit de kast gehaald om maar zo veel mogelijk televisiekijkers te trekken, want dat is de massa die moet worden bediend – en waaraan wordt verdiend. Wie betaalt, bepaalt.
Spelregels en wedstrijdprogramma zijn ..... en worden dus aangepast. Basketbal (driepunters), hockey (weg met off-side), judo (blauwe pakken), korfbal (van drie naar twee vakken), voetbal (play-offs), tennis (tie-break), volleybal (telling) worden tegenwoordig anders gespeeld. En er zijn spectaculaire varianten bedacht: snowboarden, freestyle, surfen, beach- volleybal, short-track schaatsen, skaten, frisbee, mountainbiken, synchroonspringen. Desnoods krijgen de deelnemers te horen dat ze zich wat beter moeten kleden, zoals bij het vrouwenvolleybal het moet ook sexy zijn?
Le Dakar is ook ’sexy’, want snelheid en sensatie worden als opwindend ervaren. Het toch alleszins merkwaardige evenement past ook moeiteloos in de veranderende samenleving, waar sport zonder veel bezwaren is toegetreden tot de vermaaksindustrie. De vraag wat de Le Dakar met sport te maken heeft, is er om die reden eentje zonder hoge prioriteit, zeker niet als we de cynische definitie van bioloog Midas Dekkers volgen: alle opzettelijke beweging is sport.
De definitie van sport is levend, verandert dus. Honderd jaar geleden was sport nog voornamelijk voorbehouden aan de elite die puur ter vermaak een potje ging tennissen of golf spelen. De uitdrukking ’hij doet het om de sport’ herinnert daar nog aan iets doen voor je plezier. Later werd sport competatief, in sommige gevallen extreem competitief. En nu dan bestaat er een wereldsportstelsel waarin de grote sporten een heuse industrie vormen. Met de televisiekijker als klant en koning.
Le Dakar past perfect in het nieuwe sportdenken, zelfs zozeer dat louter de televisiekijkers van belang zijn anders dan bij voetbal, tennis of golf is er van live aanwezige, laat staan betalende kijkers, nauwelijks of geen sprake.
Twee doorslaggevende factoren lijken een rol te spelen bij de vraag waarom de Le Dakar zo veel mensen aanspreekt. De eerste is het verband dat er moet bestaan tussen het hard racen (per auto, motor of truck) en het zelf berijden van een auto of motor. Er zijn heel veel automobilisten, de meeste kennen en herkennen dus de sensatie van snelheid (en gevaar!).
De tweede reden voor de Dakar-manie is de identificatie. De kans op identificatie is volgens sportsociologen de voornaamste grond waarom bepaalde sporten wel of niet aanspreken. Sport geeft mensen de kans zichzelf op te waarderen, een wij-gevoel te laten ervaren, kameraadschap te voelen, simpel door zich aan te sluiten bij een groep. Die groep kan de supportersschare van een voetbalclub zijn, maar ook de massa die naar Dakar kijkt.
De sportindustrie (het totaal van instanties dat er geld aan verdient - van clubs tot organisatoren van wedstrijden, van kledingfabrikanten tot televisieomroepen - werkt geraffineerd op deze wet in. Om de identificatie optimaal te maken, worden helden desgewenst gemaakt socioloog Stokvis heeft het over de ’constructie van sterren’. De regionale sterren van Dakar zijn mannen als Jan de Rooij en Hans Bekx, figuren met wie vooral ’de gewone (Brabantse) man’ zich makkelijk identificeert. En met hun passie, het zo hard mogelijk door Afrika scheuren.
Dat is wellicht een wat kinderlijke, althans primitieve hobby, maar eentje waar vooral veel mannen voor vallen. Het is deels een aangekweekte liefde. Sociologen zien het verschijnsel binnen de almaar groeiende behoefte aan meer avontuur, spanning, sensatie en gekdoenerij.
Het interesseert de Dakar-lievende mannen daarbij geen moer dat ze hun sensatiezucht botvieren ten koste van het milieu. Sport was ooit een bezigheid die bij voorkeur in de frisse buitenlucht plaatsvond. Natuursporters maakten ook heel lang naam vanwege hun zorgzaamheid voor het milieu. Maar natuursporters zijn souteneurs geworden, die nog puur misbruik maken van flora en fauna, zonder zelfs maar een greintje belangstelling voor de gevolgen.
De moderne welvaart heeft niet alleen de sport als geheel een totaal nieuwe plaats gegeven, maar ook voor een serie totaal nieuwe, sport-achtige vrijetijdsbestedingen gezorgd, die ten koste gaan van de natuur. Mountainbiken, diepzeeduiken, alpinisme, rafting, langlaufen en talloze gemotoriseerde pretjes. En daarbij is Bambi een Rambo geworden, zoals professor Paul De Knop signaleert. Bambi was de natuurminnende wandelaar of fietser. Maar: ’Natuursporters worden nu steeds vaker getypeerd als massaal optredende vernielers en vervuilers van de natuur, als would-be avonturiers die sportieve veldtochten ondernemen en daarbij ecologische dimensies aan hun alles vertrappende laarzen lappen, het ’Rambo-type.’
Steeds meer mensen willen kennelijk Rambo’s zien, thuis, met een fles bier en een nootje. Hoogleraar sportontwikkeling Van Bottenburg betoogt dat sporten als wielrennen, darts en autoracen populairder zijn als kijksport dan als sport om zelf te doen. De veramerikanisering van de Europese samenleving en de medialisering zorgen ervoor dat ’sportliefhebbers’ steeds meer sensatie te zien krijgen. Maar het blijft bij kijken. Sportliefhebbers gaan niet meteen aan speedskiing of professioneel worstelen doen, ze willen het wel graag zien. Net als een Le Dakar dus.
Dames
RTL7 scoorde de afgelopen weken heel aardig met de dagelijkse uitzendingen over Dakar: een half miljoen kijkers per avonduitzending. En dat kunnen er meer worden, als de organisatie doet wat de rijders willen: meer sensatie, zwaardere etappes. De 29ste Le Dakar was niet moeilijk genoeg, meenden ze – het begrip ’dames-Dakar’ viel. En tja, als de deelnemers het zelf al niet sensationeel genoeg vinden?
Literatuur:
’Sportsociologie, het spel en de spelers’. Auteurs: Paul De Knop, Jeroen Scheerder, Bart Vanreusel. Elsevier, 2006.
’Sport, publiek en de media’. Auteur: Ruud Stokvis. Aksant, 2003.
’Verborgen competitie’. Auteur: Maarten van Bottenburg. Arko Sports Media, 2004.
Hans Stacey heeft de Dakar Rally bij de vrachtwagens gewonnen.
De chauffeur uit Best deed in zijn truck ruim drie uur korter over de 8000 kilometer tussen Lissabon en de hoofdstad van Senegal dan de nummer twee, Ilzigar Mardejev uit Rusland.
Stacey is de opvolger van zijn oom Jan de Rooy, die in 1987 de laatste Nederlandse winnaar was bij de truckers.
De Fransman Stéphane Peterhansel won voor de negende keer de Dakar Rally.
De 41-jarige Peterhansel boekte in de Senegalese hoofdstad zijn derde eindoverwinning bij de auto’s.
Eerder was hij zes keer de beste motorrijder.
Bij de motoren ging de zege naar Cyril Despres
Ja duh. Sommige sporten zijn nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd omdat je het hier niet kan beoefenen, het teveel geld kost of omdat je voor bepaalde sporten lichamelijk nou eenmaal niet geschikt bent. Leuk dat je worstelen kijkt, maar wil je dat doen dan moet je ook wel wat body hebben.quote:Maar het blijft bij kijken. Sportliefhebbers gaan niet meteen aan speedskiing of professioneel worstelen doen, ze willen het wel graag zien. Net als een Le Dakar dus.
Dames
Ik ook al, ben maar om 22.45 gaan slapenquote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:10 schreef HansU het volgende:
Gisteravond omstreeks 22.30 had ik een raar gevoel zeg, geen Dakar meer
wel goed voor de nachtrust ja.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:11 schreef Gurb het volgende:
[..]
Ik ook al, ben maar om 22.45 gaan slapen![]()
Daar zit ik ook op te wachten eigenlijk........quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:15 schreef HansU het volgende:
[..]
wel goed voor de nachtrust ja.
Komt er niet een leuke Dakar Special met puur mooie nog niet uitgezonden beelden?
Beeldmateriaal moet er toch zat zijn.
Ik kan persoonlijk uren naar die mooie raced door woestijnbeelden kijken.
met een half miljoen kijkers moet er toch markt voor zijn lijkt me.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:29 schreef sanger het volgende:
[..]
Daar zit ik ook op te wachten eigenlijk........
PM me maar als je een zender vind die dat doetquote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:57 schreef HansU het volgende:
[..]
met een half miljoen kijkers moet er toch markt voor zijn lijkt me.
Een 2 uur durende special zonder interviews vol met in-car, helikopter en vaste camera beelden.
Het zal misschien eerder op een DVD komen, die je vervolgens een half jaar na de release voor 1,50 bij ieder tankstation kan kopen.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:32 schreef sanger het volgende:
[..]
PM me maar als je een zender vind die dat doet
ja ik had ook een raar gevoelquote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:10 schreef HansU het volgende:
Gisteravond omstreeks 22.30 had ik een raar gevoel zeg, geen Dakar meer
Het aftellen naar Dakar 2008 is weer begonnen, gelukkig is het WRC weer begonnen en duurt het niet meer zo gek lang voordat de F1 weer los barst.
Maakt dat uitquote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:34 schreef HansU het volgende:
[..]
Het zal misschien eerder op een DVD komen, die je vervolgens een half jaar na de release voor 1,50 bij ieder tankstation kan kopen.
tsja, ik weet natuurlijk niet of jij in de financiele positie zit om 1 euro 50 te kunnen missen voor een DVDquote:
Dan laat ik de Mars/Snickers en Cola maar liggen een keerquote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:40 schreef HansU het volgende:
[..]
tsja, ik weet natuurlijk niet of jij in de financiele positie zit om 1 euro 50 te kunnen missen voor een DVD
Whaha, op zo'n toon schreef ik in 4 vwoquote:Op maandag 22 januari 2007 11:30 schreef Peterselieman het volgende:
Hier maar even het artikel uit het Brabants dagblad:
[..]
Ook even het artikel doorgelezen.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:47 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Whaha, op zo'n toon schreef ik in 4 vwo![]()
Milieuschade agv de DakarIemand enig idee hoeveel hectare tropisch regenwoud er per dag doorheen gaat voor onze fraaie ikea-meubeltjes
![]()
voor de mensen die dicht bij eindhoven wonenquote:Dakar-winnaar Hans Stacey en het Exact-MAN team landen vandaag (23 januari) om 21:00 uur op Eindoven Airport. Een ieder die het team met de unieke presentatie wil feliciteren is van harte welkom.
en die foto waar alle drie op een rijtje liggen in het ziekenhuisquote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:52 schreef Gurb het volgende:
ziet er aardig heftig uit, wel een mooie foto voor op het bureaublad![]()
Vooral hoe die kooiconstructie is verbogen aan de bestuurderskant![]()
Jah, hij is niet eens bij een las kapot zo te zien, hij is echt gewoon finaal doormidden.. Dat daar nog iemand levend uit is gekomen..quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:52 schreef Gurb het volgende:
ziet er aardig heftig uit, wel een mooie foto voor op het bureaublad![]()
Vooral hoe die kooiconstructie is verbogen aan de bestuurderskant![]()
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:45 schreef Koebus het volgende:
De foto's van de KAMAZ staan op hun eigen site http://www.kamazmaster.com/
Hij ziet er nogal uit de truck, ze hebben echt veel geluk gehad als je die rolkooi ziet.
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 18:07 schreef MasterMido het volgende:
Ze wouden hem zeker eerst nog ff fixen staat een gereedschapskist naast
Kost geloo fik 5000 euro per minuut zendtijd..en tja..hij zal niet betaald hebben..quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:28 schreef Muk het volgende:
ik vroeg me af of henk knuiman een kindermoordenaar is ofzo, dat RTL hem als beste nederlander zelfs niet in beeld brengt. ik heb wat gegoogled, en het lijkt er op dat de énige manier om bij RTL in beeld te komen, het kopen van zendtijd is. dat je dus met motor an al van een rots kan donderen, afbranden, doodverklaard worden, opstaan en de rally alsnog winnen, zónder in beeld te komen!
kan iemand me vertellen of dit klopt?
Ik heb zo'n vermoeden dat er ook wat persoonlijke vetes spelen. Zo zie ik van Pelt ook al jaren niet in beeld (naar ik meen een keer gezien in de laatste paar jaar), terwijl hij toch heel redelijk scoort altijd.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:28 schreef Muk het volgende:
ik vroeg me af of henk knuiman een kindermoordenaar is ofzo, dat RTL hem als beste nederlander zelfs niet in beeld brengt. ik heb wat gegoogled, en het lijkt er op dat de énige manier om bij RTL in beeld te komen, het kopen van zendtijd is. dat je dus met motor an al van een rots kan donderen, afbranden, doodverklaard worden, opstaan en de rally alsnog winnen, zónder in beeld te komen!
kan iemand me vertellen of dit klopt?
een man naar mijn hart;)quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:35 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Kost geloo fik 5000 euro per minuut zendtijd..en tja..hij zal niet betaald hebben..![]()
Ik heb ooit is een interview gelezen met van Pelt en hij gaat echt met een low-budget. Hij trekt ook geen grote sponsers voor de financiering. Hij bouwt ook z`n motor zelfstandig op!!quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:47 schreef Autoreply het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vermoeden dat er ook wat persoonlijke vetes spelen. Zo zie ik van Pelt ook al jaren niet in beeld (naar ik meen een keer gezien in de laatste paar jaar), terwijl hij toch heel redelijk scoort altijd.
Die maak je zelf ofzo?quote:Op woensdag 24 januari 2007 14:36 schreef dakarspecialist het volgende:
nu heb besloten het gehele team EXACT MAN te gaan maken als model dus zowel de 4x4 race 3x,als de 2 service trucks als de vw touareg van 2007,2006 en de trucks van 2005 te gaan maken
dus jvg licht je vader maar in of hij interesse heeft in het gehele team en mail maar even over hoe en wat
groeten dakarspecialist
Jij hebt het e-mail adres toch ook geloof ik? Ik zie namelijk regelmatig e-mails van jou voorbij komen.quote:Op woensdag 24 januari 2007 14:36 schreef dakarspecialist het volgende:
nu heb besloten het gehele team EXACT MAN te gaan maken als model dus zowel de 4x4 race 3x,als de 2 service trucks als de vw touareg van 2007,2006 en de trucks van 2005 te gaan maken
dus jvg licht je vader maar in of hij interesse heeft in het gehele team en mail maar even over hoe en wat
groeten dakarspecialist
Ja, dat doet iequote:Op woensdag 24 januari 2007 16:19 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Die maak je zelf ofzo?
Beetje onduidelijk geschreven...
Het kost 1200 euro per minuut.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:35 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Kost geloo fik 5000 euro per minuut zendtijd..en tja..hij zal niet betaald hebben..![]()
Je moet ergens voor ontwerpen. Wat is de topsnelheid van die dingen, 220 km/h? Zelfs met de begrenzing nu is het onmogelijk om een rolkooi te bouwen die een frontale koprol op topsnelheid overleeft, tenzij je twee ton zwaarder wilt worden.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:09 schreef Koebus het volgende:
[..]
Het kost 1200 euro per minuut.
En die rolkooi van KAMAZ is dus duidelijk van te dun materiaal gemaakt om gewicht te besparen.
Anders mag dit niet gebeuren.
je bedoeld buismateriaal?quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:09 schreef Koebus het volgende:
[..]
Het kost 1200 euro per minuut.
En die rolkooi van KAMAZ is dus duidelijk van te dun materiaal gemaakt om gewicht te besparen.
Anders mag dit niet gebeuren.
Ik bedoel dus de wanddikte van de buis.quote:Op woensdag 24 januari 2007 18:24 schreef jpjedi het volgende:
[..]
je bedoeld buismateriaal?
Dan heeft wanddikte geen belang meer bij deze buis, binnen bepaalde marges natuurlijk.
Met zweet?quote:Op woensdag 24 januari 2007 21:10 schreef JosvG het volgende:
Heeft t-shirt van Robby Gordon & Ilgizar Mardeev(Teamshirts van Hummer en Kamaz dus)
Whehe bah.quote:
Nee, dat niet gelukkigquote:
Jazeker, daar kan geen Kamaz tegen op!!quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:34 schreef jochem8 het volgende:
Een soppertruck?
Dat was een standaard TGA, met slechts een paar kleine aanpassingen aan de laadbak en wat veiligheidsmaatregelen. Inderdaad door MAN München geprepareerd.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:06 schreef TargaFlorio het volgende:
Was de truck van Franz Echter niet door MAN zelf in Duitsland gebouwd?
Toch zou ik er maar rekening mee houden, die kans zit er zeker in.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:47 schreef Mikkie het volgende:
Heel benieuwd, zou wel ontzettend zonde zijn als Stacey afhaakt!
Stoppen op je hoogtepuntquote:Op zaterdag 24 februari 2007 12:46 schreef JosvG het volgende:
[..]
Toch zou ik er maar rekening mee houden, die kans zit er zeker in.
Fuso is inderdaad de truckdivisie van Mitsubishi Japan (MMC). Het is inderdaad Japans maar geen 100% dochter van Mercedes meer....sinds het schandaal dat Mitsubishi Fuso is overkomen (losrakend wiel waarvan het gebrek vooraf bekend was maar niet werd opgelost) heeft Mercedes het afgestoten....quote:Op dinsdag 27 februari 2007 19:52 schreef Alexxxxx het volgende:
Fuso is een andere naam voor Mitsubishi... En is bovendien ook nog eens Japans? En 100% Mercedes-Benz dochter...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |