abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:19:59 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_44970075
Hoe de Duitsers dapper standhielden in Vietnam.
http://extra.volkskrant.nl/qz/gen/blunders/index.php = Quiz (leuk om ff te proberen)
quote:
Verfrissende visies van de schooljeugd op onze geschiedenis

Met de historische kennis van de Nederlandse middelbare scholieren is het over het algemeen droevig gesteld. Geschiedenisdocent Oscar Westers stelde een bloemlezing samen van de hilarische antwoorden die sommige van zijn leerlingen op geschiedenisproefwerken produceerden. Deze quiz bevat een aantal vragen uit die bloemlezing, opgetekend in het boekje Hoe de Duitsers dapper standhielden in Vietnam.

Schijnt een erg leuk boekwerkje te zijn. Ik las een artikel in de KIJK en je geloofd sommige antwoorden gewoon niet.
pi_44971554
Dr hebben echt Duitsers gevochten in Vietnam. Nogal wat SS-ers gingen na wo2 in het Franse vreemdelingenlegioen en hebben in Indo-China voor de Fransen gevochten :p
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:13:28 #3
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_44971610
Tijdje geleden op TV gezien, leek me erg leuk.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_44972086
Ik heb me gek gelachen om sommige uitspraken, heel herkenbaar. De uitspraken hadden bij mijn school vandaan kunnen komen xd
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_44972796
Ik heb er in de boekhandel in gebladerd. Alleen al om onderstaand stuk had ik het bijna gekocht:

Wat had Pearl Harbor te maken met de val van Nederlands-Indie?
- Ze pleegde aanslagen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_44977692
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:11 schreef Nr.G het volgende:
Dr hebben echt Duitsers gevochten in Vietnam. Nogal wat SS-ers gingen na wo2 in het Franse vreemdelingenlegioen en hebben in Indo-China voor de Fransen gevochten :p
kijk zie je wel dat ik gelijk had

verder dacht ik eigenlijk dat dit een what if topic was
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 3 januari 2007 @ 17:17:30 #7
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_44977875
Ik vind die quiz maar suf. Ik bedoel, de antwoorden doen absoluut niet voor elkaar onder in absurdheid, hoe moet ik dan weten welke er echt ooit opgeschreven is door een scholier?
Zet dan gewoon de grappigste uitspraken onder elkaar.

Maar ik ben wel benieuwd naar het boek!
pi_44978070
Wat was tijdens de Duitse inval in mei 1940 het voornaamste element van de Nederlandse verdediging? En waarom was die techniek eigenlijk achterhaald?

Soldaten op fietsen. Achterhaald omdat de vijand later de fietsen jatte en er zelf op ging rijden.

Een hoge muur langs de grens bouwen. Maar de vliegtuigen gingen daar zo overheen.

Zo hard mogelijk weglopen. De Duitsers haalden ons in, want ze aten gezonder
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 3 januari 2007 @ 17:52:04 #9
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44978881
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 17:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat was tijdens de Duitse inval in mei 1940 het voornaamste element van de Nederlandse verdediging? En waarom was die techniek eigenlijk achterhaald?

Soldaten op fietsen. Achterhaald omdat de vijand later de fietsen jatte en er zelf op ging rijden.
Mein Fahrrad; was machst Du?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_44979060
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:19 schreef Drugshond het volgende:
http://extra.volkskrant.nl/qz/gen/blunders/index.php = Quiz (leuk om ff te proberen)
[..]

[afbeelding]

Schijnt een erg leuk boekwerkje te zijn. Ik las een artikel in de KIJK en je geloofd sommige antwoorden gewoon niet.
dit vraagt om meer voorbeelden
  woensdag 3 januari 2007 @ 19:00:04 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_44981021
Het boekje laat vooral een treurige blik zien op de staat van het onderwijs. Sure, de antwoorden zijn grappig maar het zijn wel serieus bedoelde antwoorden. .

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 3 januari 2007 @ 19:02:25 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44981089
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:19 schreef Drugshond het volgende:
[..]

[afbeelding]

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_44981142
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:00 schreef Dagonet het volgende:
Het boekje laat vooral een treurige blik zien op de staat van het onderwijs. Sure, de antwoorden zijn grappig maar het zijn wel serieus bedoelde antwoorden. .

[afbeelding]
Dit zijn voorbeelden van echte toetsvragen?
  woensdag 3 januari 2007 @ 19:07:21 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44981238
Op sommige VMBO scholen géven ze gewoon geen geschiedenis nóch aardrijkskunde.

Dat is toch te triest voor woorden...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_44981317
Wat is triester: de antwoorden, of de docenten die het kennelijk niet voor elkaar hebben gekregen leerlingen te leren met een goed antwoord te komen.
Dit boekje is een voorbeeld die laat zien hoe slecht het met de kwaliteit van onderwijs is gesteld; de leerlingen zijn daar slechts in zeer beperkte mate debet aan.

En het antwoord van de Havo 4 leerling in vraag 2 vind nog niet eens zo ontzettend dom. 't Is dat er '19e eeuw' in de vraagstelling staat, anders was het een verdedigbaar antwoord geweest.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2007 19:12:27 ]
  woensdag 3 januari 2007 @ 19:13:17 #16
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_44981441
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:00 schreef Dagonet het volgende:
maar het zijn wel serieus bedoelde antwoorden.
Oh? Dikke kans dat je dat soort antwoorden krijgt als iemand geen zin in geschiedenis heeft of gewoon niet op het antwoord komt en maar wat verzint. Sommige laten de vraag open, anderen met humor zouden wel eens een antwoord kunnen verzinnen bv.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_44981561
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:11 schreef Nr.G het volgende:
Inderdaad

Ik heb ook eens iets gelezen over een klein aantal DDR soldaten die meevochten met de Vietcong/NVA, echter dit bleek een urban legend te zijn...
pi_44981660
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:09 schreef MarkzMan_X het volgende:
Wat is triester: de antwoorden, of de docenten die het kennelijk niet voor elkaar hebben gekregen leerlingen te leren met een goed antwoord te komen.
Dit boekje is een voorbeeld die laat zien hoe slecht het met de kwaliteit van onderwijs is gesteld; de leerlingen zijn daar slechts in zeer beperkte mate debet aan.

En het antwoord van de Havo 4 leerling in vraag 2 vind nog niet eens zo ontzettend dom. 't Is dat er '19e eeuw' in de vraagstelling staat, anders was het een verdedigbaar antwoord geweest.
idd daar las ik in het begin ook overheen.

Verder vraag 3 zou mit goed geargumenteerd ook goed kunnen zijn.
Want in feite komt daar toch een deel van het verkiezings programma op neer. 9alleen wat beter verhuld)
pi_44981725
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:13 schreef __________ het volgende:

[..]

Oh? Dikke kans dat je dat soort antwoorden krijgt als iemand geen zin in geschiedenis heeft of gewoon niet op het antwoord komt en maar wat verzint. Sommige laten de vraag open, anderen met humor zouden wel eens een antwoord kunnen verzinnen bv.
denk het ook.

Ik had dat met neuer deutche wortschatz
Daar verzon ik op een gegeven moment maar verhalen voor omdat ik me zelf anders toch zat te vervelen.
pi_44984431
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 17:57 schreef Wombcat het volgende:

[..]

dit vraagt om meer voorbeelden
Eigenlijk vraagt dit er gewoon om om op mijn plank te springen...

Maar goed. Nog een leuke: Mijn vriendin is eens als begeleiding meegeweest met een kinderkamp met als thema "tijdmachine. Ze begonnen vooraan in de tijd: de prehistorie. Per tent moesten ze een naam voor hun groepje bedenken. Eén van de groepjes heette "Heracles 1273", of een andere combinatie van voetbalclub/jaartal rond die tijd. Dat vonden ze wel vroeg genoeg voor de prehistorie.

Ter verdediging: de kinderen waren een jaar of tien. Maar toch...
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_44985007
Maar ligt dat dan aan die kids, of aan de docenten die dus kennelijk niet iets in begrijpelijke taal kunnen overbrengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2007 20:46:56 ]
pi_44985436
Als het aan de docenten ligt, dan toch echt aan de docenten van de basisschool. Je maakt mij niet wijs dat iemand die met enige interesse een geschiedenisboek bestudeert, tot bovenstaande conclusies kan komen.
pi_44985565
Eens, geschiedenis op de basisschool is dan ook zeer zeker erbarmelijk. Ik weet nog dat in mijn geschiedenisboek van die tijd het volgende stond: "Napoleon droomde van een tunnel die Frankrijk met Engeland zou verbinden, maar die zal er waarschijnlijk nooit komen" . Zowieso nogal voorbarig van een geschiedenisboek; om zich bezig te houden met de toekomst.

't Is dat ik geschiedenis zelf heel leuk vond, en veel van andere bronnen buiten het lesmateriaal om leerde, anders had ik met gemak zulke antwoorden als in het boekje uit de TS kunnen maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2007 20:59:58 ]
  donderdag 4 januari 2007 @ 00:48:49 #24
89730 Drugshond
pi_44994206
ff uit de KIJK overgenomen.

Noem twee oorzaken van de Tweede Wereldoorlog en licht deze kort toe.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom waren de spoorwegen zo belangrijk tijdens de industriele Revolutie ?
Noem twee redenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sinds wanneer kun je Nederland een verzorgingsstaat noemen ?
Leg je antwoord uit.
SPOILER
De middeleeuwers wisten niet hoe de pest ontstond en zich verspreide. Welke twee oorzaken bedachten zij?
SPOILER

Geef een algemene omschrijving van het begrip 'koude oorlog'.
SPOILER
Wat is het belangrijkste verschil tussen de democratie van het oude Athene en die van Nederland nu ? Verklaar je antwoord.
SPOILER

In welk deel van de Verenigde Staten woonden in de negentiende eeuw de meeste Chinese imigraten ? En waarom is dat ook logisch?
SPOILER

Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden.
SPOILER
Wat is een verzorgingsstaat ?
SPOILER
Noem de belangrijkste vier geallieerde landen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
SPOILER

Op de vlag van de Sovjet-Unie stonden een hamer en een sikkel afgebeeld. Wat was daarvan de achterliggende betekenis ?
SPOILER
Wat heeft Pearl Harbor te maken met de Japanse bezetting van Nederlands-Indie ?
SPOILER
Leg uit welke invloed de televisie verslaggeving heeft gehad van de oorlog in Vietnam
SPOILER

Wanneer en door wie is Nederland bevrijd? Leg je antwoord uit.
SPOILER

NRC handelsblad berichtte op 18-01-2005 dat Stalin bij onlangs gehouden verkiezingen voor de populairste Rus allertijden op de derde plaats was geeindigd. Waarom is die hoge positie opvallend ?
SPOILER
Noem drie argumenten waarmee in de zeventiende en Achtiende eeuw de slavernij werd verdeligd.
SPOILER

Leg uit dat de Vietnamoorlog typerend was voor de Koude Oorlog.
SPOILER
Hoe wilden de communisten in Rusland na 1917 de armoede bestrijden.
SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 04-01-2007 13:31:28 ]
pi_45001772
HAHAHAHA ik zit hier gewoon hardop te lachen op mn werk, collega's zijn nu aan het kijken/lachen

die van amerika en de duitsers en vietnam
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:12:17 #26
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_45002484
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:09 schreef MarkzMan_X het volgende:
Drie begrippen opschrijven is geen goed antwoord. En wat is de koude wereldoorlog?
pi_45002541
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:12 schreef Djaser het volgende:

[..]

Drie begrippen opschrijven is geen goed antwoord. En wat is de koude wereldoorlog?
een betere omschrijving dan koude oorlog eigenlijk
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:24:19 #28
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_45002857
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

een betere omschrijving dan koude oorlog eigenlijk
Eigenlijk komt het antwoord dus van een groot historisch licht
pi_45003153
er zitten wel erg leuke antwoorden tussen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45003649
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:24 schreef Djaser het volgende:

[..]

Eigenlijk komt het antwoord dus van een groot historisch licht
nee dat ook weer niet maar als je er over nadenkt was de koude oorlog net zo`n wereld oorlog als de 2de wereld oorlog
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:53:27 #31
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_45003802
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nee dat ook weer niet maar als je er over nadenkt was de koude oorlog net zo`n wereld oorlog als de 2de wereld oorlog
In context met waar de 1e en 2e wereldoorlog voor stonden en het doel van de koude oorlog ben ik het daar mee oneens,
Maar dat is offtopic...

[ Bericht 0% gewijzigd door Djaser op 04-01-2007 14:19:13 ]
pi_45004104
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:53 schreef Djaser het volgende:

[..]

In context met waar de 1e en 2e wereldoorlog voor stonden en het doel van de koude oorlog ben ik het daar mee oneens,
Mmaar dat is offtopic...
het was een wereld wijde koude oorlog er zijn maar weinig landen die er niet door beinvloed zijn
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:22:58 #33
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_45004668
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

het was een wereld wijde koude oorlog
Dat is wat mij betreft een prima omschrijving maar dat maakt het nog geen wereldoorlog.
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:24:42 #34
121217 Soli
Still I am...
pi_45004726
quote:
De middeleeuwers wisten niet hoe de pest ontstond en zich verspreide. Welke twee oorzaken bedachten zij?
SPOILERZe vonden een zondebok, ze dachten dat die afkomstig was van de joden.
OMG ik lag echt dubbel
Though I\'ve reached a signpost, It\'s really not the end.
Like Old Sol behind the mountain I\'ll be coming up again.
Mijn Last.fm
pi_45005118
precies, die schrijver heeft de bok dus letterlijk genomen pfffff waar gaat het naartoe met de jeugd xd
  donderdag 4 januari 2007 @ 16:16:34 #36
97745 Thorical
finding a way
pi_45008605
Ik heb deVolkskrant vragen geprobeerd te maken maar snapte er niets meer van.
Foute vragen met nog vreemdere antwoorden.
Maar het doet me denken aan een thema bij de vakantieman waar mensen op een blinde kaart hun vakantieplaats moesten aanwijzen. Ook z'n trieste bedoening.
Maar ik hoop dat die kids dan maar andere nuttige dingen hebben geleerd die nodig zijn in hun leven.
Maar ik vrees het ergste.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 00:35:57 #37
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_45061693
Sinds wanneer worden er dit soort vragen gesteld op geschiedenisproefwerken? Waar zijn de bronnenvragen gebleven?
pi_45067254
die zijn er nog wel, dit zijn onderdelen daarvan denk ik
  zaterdag 6 januari 2007 @ 10:17:03 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45067621
Dit is best een vermakelijk boekje, ik heb 't al een paar maanden liggen (en gelezen). Soms wil je wel met je hoofd tegen de muur slaan. De auteur zegt trouwens zelf ook dat de idiote antwoorden voor een deel te danken zijn aan belabberd onderwijs.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45067698
TVP. Ik had al eens over dit boekje gelezen en die leek me best humorvol

En net wat anderen al gezegd hebben. Dat zulke antwoorden nota bene door leerlingen uit Havo 4 (of mss wel VWO6) gegeven worden is triest. Maar blijkbaar missen een aantal leraren ook de capaciteiten om hun leerlingen duidelijk uit te leggen hoe het zit.
pi_45067706
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 16:16 schreef Thorical het volgende:
Maar het doet me denken aan een thema bij de vakantieman waar mensen op een blinde kaart hun vakantieplaats moesten aanwijzen. Ook z'n trieste bedoening.
De legendarische mevrouw die ergens in Oostenrijk op wintersport was en op de kaart Enschede aanwees. "Volgens mij zitten we hier..."
  zaterdag 6 januari 2007 @ 10:29:44 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45067748
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 10:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

De legendarische mevrouw die ergens in Oostenrijk op wintersport was en op de kaart Enschede aanwees. "Volgens mij zitten we hier..."
Oh ja, daarom kijk ik nooit naar RTL of dat soort zooi, om me dit soort momenten te besparen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45068131
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 10:29 schreef Duvel het volgende:

Oh ja, daarom kijk ik nooit naar RTL of dat soort zooi, om me dit soort momenten te besparen.
Dat was ongeveer 10 jaar geleden, toen keek iedereen nog RTL.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 11:10:12 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45068175
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 11:06 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat was ongeveer 10 jaar geleden, toen keek iedereen nog RTL.
Niet!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 6 januari 2007 @ 16:43:49 #45
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_45077828
briljant dit!
The more debt, the better
  PR/Manusje van alles zaterdag 6 januari 2007 @ 23:11:00 #46
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_45093071
Beschamend dat de jeugd van tegenwoordig niets van geschiedenis weet...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 7 januari 2007 @ 14:48:50 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45108657
ja ja, zo zie je maar weer dat we de VS in niets onderdoen.
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 7 januari 2007 @ 14:50:18 #48
121217 Soli
Still I am...
pi_45108707
quote:
Op zondag 7 januari 2007 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
ja ja, zo zie je maar weer dat we de VS in niets onderdoen.
:-)
valt dat ook onder de McDonaldisering van de samenleving?
Though I\'ve reached a signpost, It\'s really not the end.
Like Old Sol behind the mountain I\'ll be coming up again.
Mijn Last.fm
  zondag 7 januari 2007 @ 14:53:40 #49
80382 manny
30 is best veel
pi_45108826
boekje cadeau gekregen van de kerstman. 10 mminuten doorbladeren, 5 keer glimlachen. de leukste zijn hier al gepost.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 7 januari 2007 @ 14:56:34 #50
45206 Pietverdriet
pi_45108913
het is idd een typisch sinterklaas/kerstman ik weet niet wat ik moet kopen cadeau.
Verder zegt het natuurlijk ook veel over de onderwijskwaliteiten van deze leraar die het boekje heeft samengesteld, hij is schijnbaar niet in staat zijn leerlingen goed te onderwijzen.
  Moderator zondag 7 januari 2007 @ 16:01:14 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45111072
mjah geef is het juiste antwoord op "Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden."

ik weet het niet en zonder te leren had ik het bij de goede man in de klas ook niet geweten, mijn antwoord was dan "omdat daar allemaal boeren wonen en die werken harder" geweest
Ik geloof niet dat 95% van die antwoorden serieus bedoelt zijn, die leerlingen zullen zelf hun cijfer wel geweten hebben voor de leraar zelf

maar goed, ik vind het een beetje goedkoop geld verdienen van de man en ik vraag me af of je als leerling een deel van de opbrengsten kunt eisen als je veel van je antwoorden tegenkomt want ik neem aan dat hier geen toestemming voor gevraagd is.

beetje Idols gevoel krijg ik er van ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 7 januari 2007 @ 16:05:22 #52
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45111205
quote:
Verklaar het begrip 'Koude Oorlog' en leg uit waarom het moeilijk is precies aan te geven wanneer de Koude Oorlog is begonnen.
Het was in de laatste ijstijd en toen waren er nog geen geschiedenisboeken.
Het waren strenge winters die veel levens hebben geëist. Maar wanneer waren de winters het strengst?
De Amerikaanse president vond Mao een koude kikker. We weten niet waarom.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  zondag 7 januari 2007 @ 16:05:40 #53
89730 Drugshond
  zondag 7 januari 2007 @ 16:08:09 #54
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45111286
quote:
quote:
Zo hard mogelijk weglopen. De Duitsers haalden ons in, want ze aten gezonder.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  Moderator zondag 7 januari 2007 @ 16:29:12 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45112009
quote:
Op zondag 7 januari 2007 16:05 schreef Drugshond het volgende:
Ik ruik handel, we kunnen de uitspraken van Meki , BSB en co bundelen.
wahahahahaha
  zondag 7 januari 2007 @ 16:38:44 #56
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_45112337
quote:
Op zondag 7 januari 2007 16:01 schreef sp3c het volgende:
mjah geef is het juiste antwoord op "Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden."

ik weet het niet en zonder te leren had ik het bij de goede man in de klas ook niet geweten, mijn antwoord was dan "omdat daar allemaal boeren wonen en die werken harder" geweest
Weet het ook niet; omdat die boeren schapen hadden en de fabriek zo dicht bij de grondstof stond (lage transportkosten)? En 2: vanwege de hoge werkloosheid waren de lonen in die regio`s lager?

[ Bericht 1% gewijzigd door Napalm op 07-01-2007 17:54:25 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_45113519
quote:
Op zondag 7 januari 2007 16:38 schreef Napalm het volgende:

[..]

Weet het ook niet; omdat die boeren schapen hadden en de fabbriek zo dicht bij de grondstof stond (lage transportkosten)? En 2: vanwege de hoge werkloosheid waren de lonen in die regio`s lager?
die is goed in ieder geval.

Mischien lage grondkosten want die dingen waren nogal groot. Of juist dat er de goede grond lag zodat je niet hoefde te heien.
  zondag 7 januari 2007 @ 17:24:45 #58
89730 Drugshond
pi_45113958
Ik denk dat de situatie anders is, voor het soepel maken van textiel had je amoniak nodig. Amoniak kun je maken van menselijke en dierlijke urine.
Tilburg is van orgine een textielstad, en ze hebben daar in het verre verleden nog urine opgehaald voor de Textiel verwerking. Tilburg = Kruikenzeiker stad tijdens carnaval.
Dus dat de textielregio's dichtbij boeren bedrijven zaten lijkt me wel logisch. Tel daarbij op dat je vanuit beide gebieden snel over de grens bent is ook een aantrekkelijk gegeven voor de export.
  maandag 8 januari 2007 @ 08:15:55 #59
45206 Pietverdriet
pi_45134534
Ik heb geleerd met geschiedenis dat de Textiel in die regio´s zat vanwege de goedkope arbeid (lagere lonen dan in het westen)
pi_45137580
Was het in die tijd niet zo dat niemand (althans in de sfeer van arbeider in een fabriek) een 'hoog' loon had?
  maandag 8 januari 2007 @ 16:50:05 #61
89730 Drugshond
pi_45147962
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:50 schreef Drugshond het volgende:
Ghe, weten we zelf wel hoe het nu zit met die textielverwerkende industrie van weleer ?
Ik ben zelf geen expert, maar ik vind de tot nu toe voorgedragen redenen best plausibel. Ik kan me voorstellen dat Noord-Brabant het Belgisch voorbeeld heeft gevolgd.

[ Bericht 11% gewijzigd door Apropos op 08-01-2007 17:27:56 ]
pi_45150676
Vergeet niet dat de meest belachelijk antwoorden jou en mij bereiken, evenals dat je toen met het programma de vakantieman de ergste josti's in beeld zag.

[ Bericht 3% gewijzigd door k3vil op 09-01-2007 17:48:06 ]
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:06:12 #64
45206 Pietverdriet
pi_45169820
quote:
Ghe, weten we zelf wel hoe het nu zit met die textielverwerkende industrie van weleer ?
Wat bedoel je met textielverwerkende industrie? De textielindustrie, of die lui die poetslappen enzo maken uit lompen?
pi_45615791
Dit is mijn favoriet

Wanneer en door wie is Nederland in de 2e wereldoorlog bevrijd? Leg je antwoord uit.

In 1945 door de Japanners en de Amerikanen. Die kwamen met een boot en gingen toen vechten met de Duitsers. Toen gingen de Duitsers in Amerika verder vechten.

Dit is een antwoord van een Havo 3 leerling.
  woensdag 24 januari 2007 @ 10:39:37 #66
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_45623433
Noem drie argumenten waarmee in de zeventiende en Achtiende eeuw de slavernij werd verdeligd.

Zo zien ze nog eens iets anders van de wereld.

Damn lig dubbel hier, mijn geschiedenis leraar zou voor dit antwoord een bonuspunt gegeven hebben.
Bij overhoringen moesten we ook altijd als laatste vraag en leuke mop opschrijven en de beste kreeg dan 1 punt extra, je kon dus een 11 halen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_45885586
Volgens mij is de aanwezigheid van beken van groot belang op de textielindustrie. Dus het gebruik van waterkracht en afvoer. Daarom liggen de fabrieken in Twente en Brabant.
  woensdag 7 februari 2007 @ 03:13:05 #68
167723 sanni
Acima de seu
pi_46064262
Wat een achterlijke TS... De Duitsers....als je zoiets leest dan denk je
in de trand van De Fransen en de Yanks niet dit. kuttopic
pi_46068514
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 15:59 schreef JaFFe het volgende:
Volgens mij is de aanwezigheid van beken van groot belang op de textielindustrie. Dus het gebruik van waterkracht en afvoer. Daarom liggen de fabrieken in Twente en Brabant.
in het westen had je ook textielindustrie, (1 van) de eerste stoomfabrieken in de textiel in Nederland waren in Leiden te vinden bv., maar het oosten en zuiden hadden het voordeel dat de levenskosten een stuk lager was dan in de steden in het westen zodat fabrikanten niet zoveel loonkosten hoefden te maken, veel mensen hadden ook nog eigen grond om eigen voedsel te telen en vee te houden bv., trouwens in de 18e eeuw al (dus voor de industrialisatie) besteden textielondernemers uit het westen veel werk in Brabant uit, ten nadele van de werkgelegenheid in de textielsteden in het westen die deels daardoor in verval raakten

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 07-02-2007 11:20:56 ]
pi_46068748
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 03:13 schreef sanni het volgende:
Wat een achterlijke TS... De Duitsers....als je zoiets leest dan denk je
in de trand van De Fransen en de Yanks niet dit. kuttopic
Heb je 't topic wel gelezen? Het is nl. geen stelling van TS.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 februari 2007 @ 11:22:25 #71
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46068827
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 23:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Beschamend dat de jeugd van tegenwoordig niets van geschiedenis weet...
In mijn tijd was het geschiedenis onderwijs al belabberd.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 februari 2007 @ 11:24:47 #72
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46068875
Er zijn dus ook zat vragen waar ik het antwoord ook niet op weet. Alleen had mijn verzinsel waarschijnlijk kleurrijker en geloofwaardiger geweest dan deze antwoorden
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:05:48 #73
45206 Pietverdriet
pi_46070027
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 11:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In mijn tijd was het geschiedenis onderwijs al belabberd.
Bij mij ook, eindeloos vaderlandse geschiedenis waar eigenlijk nauwelijks echt iets werd verteld buiten jaartallen en wie met wie trouwde, en waar er een slag was.
pi_46070176
Ik vind het eerlijk gezegd dieptriest. Beschamend zelfs.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_46070231
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 19:07 schreef Yildiz het volgende:
Op sommige VMBO scholen géven ze gewoon geen geschiedenis nóch aardrijkskunde.

Dat is toch te triest voor woorden...
Adolf wie

Dat is inderdaad absurd.
  woensdag 7 februari 2007 @ 13:35:35 #76
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46072589
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 10:39 schreef BlaZ het volgende:

Zo zien ze nog eens iets anders van de wereld.
Misschien schat ik de huidige middelbare scholier te hoog in, maar dit lijkt me duidelijk een antwoord om grappig te doen hoor. Deden wij ook geregeld, maar dan met natuur/scheikunde. Jan springt omhoog, hoe heet de voornaamste kracht? -Jan. Dat soort dingen. dat was in de brugklas reuze leuk, hoor.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46076910
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij mij ook, eindeloos vaderlandse geschiedenis waar eigenlijk nauwelijks echt iets werd verteld buiten jaartallen en wie met wie trouwde, en waar er een slag was.
dan is dat nu beter geworden er wordt veel meer nadruk gelegd op waarom iets gebeurd dan wanneer.
  woensdag 7 februari 2007 @ 16:03:09 #78
45206 Pietverdriet
pi_46077021
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dan is dat nu beter geworden er wordt veel meer nadruk gelegd op waarom iets gebeurd dan wanneer.
Gelukkig was ik nieuwsgierig en heb het nagehaald met de nodige boeken.
pi_46077896
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar met die twee uurtjes Geschiedenis in de week kan je altijd nog maar heel weinig behandelen, blifjt frustrerend
pi_46092250
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:29 schreef Agrafes het volgende:

[..]

Maar met die twee uurtjes Geschiedenis in de week kan je altijd nog maar heel weinig behandelen, blifjt frustrerend
Ik heb 3 uur in 3havo. Met een docente die niet eens de woorden goed kan uitspreken. Fasscjisme, Beurscragh (wtf), Verenigd Koninkrijk Engeland noemen, Sovjet Unie Rusland, en ga zo maar door. Schiet ook niet op.
Ich bin der Führer.
pi_46093786
Leuk om te lezen hoor - maar je moet wel oliedom zijn om dergelijke onzin te verzinnen. Het zijn nou niet echt ingewikkelde vragen, iedereen met een beetje algemene ontwikkeling moet ze direct kunnen beantwoorden.

Triest. Bijzonder triest. Wat leren kinderen in hemelsnaam op school tegenwoordig? Rekenen kunnen ze niet, spellen is een mysterie en geschiedenis is ook al een raadsel voor ze.

Een schande. Ik kan het niet anders zeggen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 8 februari 2007 @ 08:57:59 #82
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_46095906
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 00:42 schreef Xenwolfie het volgende:

[..]

Ik heb 3 uur in 3havo. Met een docente die niet eens de woorden goed kan uitspreken. Fasscjisme, Beurscragh (wtf), Verenigd Koninkrijk Engeland noemen, Sovjet Unie Rusland, en ga zo maar door. Schiet ook niet op.
Fascisme op z'n Italiaans uitspreken en Beurskrach met de ch van kachel zeggen in plaats van Beurscrash is gewoon goed hoor. En die andere twee zijn heel normale vormen van ingeburgerd taalgebruik. Iedereen weet wat je bedoelt als je 'Engeland' zegt om het Verenigd Koninkrijk aan te duiden. Andersom: zeg jij nooit 'Amerika' als je eigenlijk de Verenigde Staten van Amerika bedoelt?

Ontopic: Sommige van de antwoorden in die tests vind ik eerder getuigen van inventiviteit en een gezond gevoel voor humor dan van domheid, eigenlijk...
pi_46176091
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 02:53 schreef StefanP het volgende:
Triest. Bijzonder triest. Wat leren kinderen in hemelsnaam op school tegenwoordig? Rekenen kunnen ze niet, spellen is een mysterie en geschiedenis is ook al een raadsel voor ze.
Als je mij nu vraagt om even te gaan hoofdrekenen, dan doe ik er ook lang over. Ik mag namenlijk alles doen met de rekenmachine. Ik heb nu 1,5 jaar gebrekkig Nederlands gehad (slechte leraar), en ik sta zelfs een onvoldoende. Ik maak heel veel D en T fouten en dat is dood en doodzonde. Ik ben blij dat die lerares weg is. Maar ik neem aan dat het wel op meer scholen niet pluis is. Geschiedenis is een ander verhaal, ik vind dat leuk. Maar veel mensen in de klas hebben het er maar moeilijk mee, die halen zware onvoldoendes.

Dus ja, je hebt eigenlijk wel gelijk.
Ich bin der Führer.
pi_46243238
quote:
Op zondag 7 januari 2007 17:24 schreef Drugshond het volgende:
Ik denk dat de situatie anders is, voor het soepel maken van textiel had je amoniak nodig. Amoniak kun je maken van menselijke en dierlijke urine.
Tilburg is van orgine een textielstad, en ze hebben daar in het verre verleden nog urine opgehaald voor de Textiel verwerking. Tilburg = Kruikenzeiker stad tijdens carnaval.
Dus dat de textielregio's dichtbij boeren bedrijven zaten lijkt me wel logisch. Tel daarbij op dat je vanuit beide gebieden snel over de grens bent is ook een aantrekkelijk gegeven voor de export.
Klinkt best logisch, maar toen de textiel industrie op het hoogtepunt was ( eind 19de eeuw) waren er geen vrachtwagens om dat spul te vervoeren en het wilhelminakanaal was pas in 1923 gereed.

Dus waarom was Tilburg dan zo intressant als je oogpunt export is terwijl de infrastructuur er gewoon niet was?
  maandag 12 februari 2007 @ 18:02:47 #85
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_46244937
Dit boekje blader ik af en toe door als ik op Utreg CS op de trein moet wachten (goedkope student ja), en idd teh hip.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 5 mei 2008 @ 14:35:15 #86
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58491204
quote:
Loonkosten was ook mijn eerste idee, maar 'een tweede reden': geen idee.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58511492
Ik weet het nog steeds niet heeft het iets met schapen die daar rondliepen te maken?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 14:12:45 #88
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58511917
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 10:26 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Veel leuker was de vrouw die met haar vatsige kop in Lloret stond ofzo, met haar rug naar de zee en doodleuk Tsjechië aanwees als land waar ze op dat moment zat...de zee was gewoon geen hint groot genoeg, om het toch ergens bij een kuststreek te gaan zoeken.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 15 mei 2008 @ 02:56:06 #89
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58677387
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 08:57 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Fascisme op z'n Italiaans uitspreken en Beurskrach met de ch van kachel zeggen in plaats van Beurscrash is gewoon goed hoor. En die andere twee zijn heel normale vormen van ingeburgerd taalgebruik. Iedereen weet wat je bedoelt als je 'Engeland' zegt om het Verenigd Koninkrijk aan te duiden. Andersom: zeg jij nooit 'Amerika' als je eigenlijk de Verenigde Staten van Amerika bedoelt?

Ontopic: Sommige van de antwoorden in die tests vind ik eerder getuigen van inventiviteit en een gezond gevoel voor humor dan van domheid, eigenlijk...
blablabla

Docent heeft voorbeeldfunctie en mag je van verwachten dat ze het verschil tussen Engeland en Verenigd Koninkrijk of Rusland en de Soviet unie kan begrijpen en kan plaatsen in de juiste omgeving/context.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 15 mei 2008 @ 12:37:53 #90
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_58682767
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 02:53 schreef StefanP het volgende:
Leuk om te lezen hoor - maar je moet wel oliedom zijn om dergelijke onzin te verzinnen. Het zijn nou niet echt ingewikkelde vragen, iedereen met een beetje algemene ontwikkeling moet ze direct kunnen beantwoorden.

Een schande. Ik kan het niet anders zeggen.
De spreekwoordelijke pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
pi_58716376
quote:
Op donderdag 15 mei 2008 02:56 schreef Pumatje het volgende:
blablabla

Docent heeft voorbeeldfunctie en mag je van verwachten dat ze het verschil tussen Engeland en Verenigd Koninkrijk of Rusland en de Soviet unie kan begrijpen en kan plaatsen in de juiste omgeving/context.
Beetje flauw dit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_58716468
En wat betreft het boekje: ook dat vind ik behoorlijk flauw. Beetje lachen om de zogenaamde domheid van leerlingen. Tja, iedere docent zou zo'n boekje wel kunnen samenstellen, want je komt nu eenmaal veel grappige/domme antwoorden tegen. Daarnaast echter ook heel veel goede antwoorden. Nu ontstaat al snel een beeld waarmee je vooroordelen bevestigt (ook omdat veel mensen graag hun vooroordelen bevestigd willen zien): zie je wel dat die kinderen tegenwoordig niets meer leren, etc.

Veel interessanter is om uit te zoeken hoe bepaalde denkwijzen/redeneringen bij leerlingen zijn ontstaan. Ik ben nu bezig met het bijhouden van opvallende overeenkomstige 'misverstanden' bij leerlingen, bijvoorbeeld in hoe ze bronnen interpreteren.
pi_58726266
Sommige leerlingen zullen het er wel om doen lijkt me.

Dit doet me toch altijd weer denken aan:

zaterdag 17 mei 2008 @ 15:03:10 #94
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58726399
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 22:43 schreef mane het volgende:

[..]

Beetje flauw dit.
Hoezo?

Dat mag je toch gewoon verwachten van een docent, daar begint de kennis overdracht namelijk voor de leerlingen. Dan moet je het wel goed doen en niet half....of beter gezegd, niet met de typisch Nederlandse "net-niet-is-ook-goed-genoeg" mentaliteit.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_58733299
Ik denk dat er betere criteria zijn voor het bepalen of iemand een goede (geschiedenis)docent is. Zoals eerder al werd geschreven; dit soort benamingen worden in spreektaal vaak wel door elkaar gebruikt. Het is hooguit slordig of inconsequent. Maar daar valt of staat een goede geschiedenisles niet mee.

Maar hee, het is natuurlijk altijd leuk als je jezelf slimmer acht dan je docent. . En daarnaast is niets leuker dan je docent afzeiken. Zoals docenten het vaak heel leuk vinden om hun leerlingen af te zeiken. Sommigen gaan zelfs zover dat ze er een boekje over schrijven. .
  zondag 18 mei 2008 @ 00:39:45 #96
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58736392
quote:
Op zaterdag 17 mei 2008 21:45 schreef mane het volgende:
Ik denk dat er betere criteria zijn voor het bepalen of iemand een goede (geschiedenis)docent is. Zoals eerder al werd geschreven; dit soort benamingen worden in spreektaal vaak wel door elkaar gebruikt. Het is hooguit slordig of inconsequent. Maar daar valt of staat een goede geschiedenisles niet mee.
Onzin, juist als (geschiedenis)leraar is het toch van belang dat je de benaming correct formuleert? Als jij als leraar de leerlingen het niet juist aanleert, wie gaat het dan doen?

Daarbij zou ik het als leraar zelf ook belangrijk vinden denk ik....ik snap echt niet waarom jij het prima vind dat een leraar slordig met de materie omgaat en ja daar valt benaming ook onder.
quote:
Maar hee, het is natuurlijk altijd leuk als je jezelf slimmer acht dan je docent. .
Ja want dat zei ik ook, bedankt dat je dat even voor me invult.
quote:
En daarnaast is niets leuker dan je docent afzeiken.
Doe ik dat dan? Het valt dus al onder afzeiken als ik van mening ben, dat een leraar ook aandacht geeft aan de details in een les...ik vraag me af hoe een leerling een leraar serieus moet nemen, als die leraar, kennelijk, zijn eigen vak ook niet serieus neemt, maar goed wellicht ligt dat aan mij.
quote:
Zoals docenten het vaak heel leuk vinden om hun leerlingen af te zeiken. Sommigen gaan zelfs zover dat ze er een boekje over schrijven. .
Dat moet die leraar zelf weten, daar ben ik niet verantwoordelijk voor, ik heb er ook niet echt een mening over, wellicht gaf de leraar het boekje uit, niet zozeer om leerlingen af te zeiken, maar om te laten zien dat er ook wel eens leuke dingen gebeuren op een school? Weet ik veel, ik ken zijn motivatie niet en ik heb het hem ook niet gevraagd, maar ik ben blij dat jij wel meteen kan oordelen...dat scheelt weer voor ons, hoeven wij er niet te veel over na te denken.
pi_58736622
Ik zeg niet dat het helemaal niet belangrijk is, hooguit dat er belangrijkere zaken zijn. En dat dit niet het verschil maakt tussen wel of niet een goede docent zijn, wat mij betreft. Niet alles is even belangrijk, dat wil niet meteen zeggen dat ik het helemaal niet belangrijk zou vinden. Ik vind het flauw om iemand zoiets zwaar aan te rekenen zoals ik het ook flauw vind om mensen af te rekenen vanwege het feit dat ze bijvoorbeeld niet het precieze jaartal van een gebeurtenis weten. Dat is niet waar het vak geschiedenis om gaat voor mij. Ik ben historicus én docent dus lijkt het me logisch dat ik hierover een mening heb.

'Afzeiken' was misschien niet het goede woord, maar jij rekent het een docent zwaar aan, en concludeert ook nog dat zo iemand het vak niet serieus neemt. Dat gaat veel te ver. En er is niets mis mee om een docent op zo'n moment bijvoorbeeld te corrigeren of er even op te wijzen. Ik vind dat zelf altijd prima. Docenten zijn niet alwetend en perfect. Dat kunnen ze ook niet zijn. Het is jammer dat jij zo iemand dan meteen niet meer serieus kunt nemen. Ik vind dat nogal kortzichtig.

Wat ik schreef over de docent die dit boekje uitgeeft. Ook daarin ben ik niet alwetend nee, maar ik heb er wel een idee bij. Ik ben er niet kapot van en het boekje dient volgens mij geen ander doel dan (leed)vermaak.
  zondag 18 mei 2008 @ 10:29:10 #98
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58739114
quote:
Op zondag 18 mei 2008 00:55 schreef mane het volgende:
Ik zeg niet dat het helemaal niet belangrijk is, hooguit dat er belangrijkere zaken zijn. En dat dit niet het verschil maakt tussen wel of niet een goede docent zijn, wat mij betreft. Niet alles is even belangrijk, dat wil niet meteen zeggen dat ik het helemaal niet belangrijk zou vinden. Ik vind het flauw om iemand zoiets zwaar aan te rekenen zoals ik het ook flauw vind om mensen af te rekenen vanwege het feit dat ze bijvoorbeeld niet het precieze jaartal van een gebeurtenis weten. Dat is niet waar het vak geschiedenis om gaat voor mij.
Tja en ik vind dat het bij elk vak ook om de details gaat. Maar goed wellicht komt het omdat ikzelf altijd de leraren die daar wel op lette het meest waardeerde.

En tja...docenten die de stof duidelijk, maar toch gedetaileerd kunnen uitleggen, zijn in mijn ogen echt wel betere docenten, dan degene die dat niet kunnen. Althans zo ervaarde ik het toendertijd.
quote:
Ik ben historicus én docent dus lijkt het me logisch dat ik hierover een mening heb.
Ik ben geen historicus en ook geen docent en toen? Is mijn mening nu minder?
quote:
'Afzeiken' was misschien niet het goede woord, maar jij rekent het een docent zwaar aan, en concludeert ook nog dat zo iemand het vak niet serieus neemt.
Ik reken het de docent inderdaad aan en vind dat als een docent zijn vak echt serieus neemt, hij/zij ook op de details let, maar goed dat doe ik dus meer uit mijn eigen ervaring. Ik heb bijvoorbeeld erg goede geschiedenis, wiskunde en economie leraren gehad en ondanks dat wiskunde totaal niet mijn sterkste vak was, heeft het mij wel geholpen dat de leraar zo precies was.

En bij geschiedenis en economie vond ik het persoonlijk prettig, omdat ik toch al redelijk wat interesse had in die vakken.
quote:
Dat gaat veel te ver.
Onzin, je mag best wel wat eisen stellen hoor, is niks mis mee, lijkt mij.
quote:
En er is niets mis mee om een docent op zo'n moment bijvoorbeeld te corrigeren of er even op te wijzen. Ik vind dat zelf altijd prima. Docenten zijn niet alwetend en perfect. Dat kunnen ze ook niet zijn. Het is jammer dat jij zo iemand dan meteen niet meer serieus kunt nemen. Ik vind dat nogal kortzichtig.
Dat is dan jammer dat jij dat vind, ik vind het absoluut kortzichtig om maar te denken dat een leraar maar gewoon een beetje wat kan doen.
Tuurlijk een leraar is niet alwetend en perfect, dat wordt ook niet van ze geeist, maar bij de voorbeelden waar het over ging, zijn wel van een zo algemene kennisniveau dat het gewoonweg slordig en onproffesioneel is imho.

Ik vind dat je dus wel een bepaald niveau mag eisen van leraren, maar goed wellicht ben ik hierin heel erg onredelijk en kortzichtig ja.
quote:
Wat ik schreef over de docent die dit boekje uitgeeft. Ook daarin ben ik niet alwetend nee, maar ik heb er wel een idee bij. Ik ben er niet kapot van en het boekje dient volgens mij geen ander doel dan (leed)vermaak.
Tja het zal wel, geen idee, ik heb het boekje verder niet gelezen en heb er daarom ook niet echt een mening over. Verder is de beste humor natuurlijk leedvermaak...dat is al eeuwen zo.
pi_58740178
Ik zal de laatste zijn die van mening is dat je geen eisen mag stellen, aan docenten en aan leerlingen.
  maandag 16 juni 2008 @ 00:26:12 #100
192617 Opus_Iustitiae
Opus Iustitiae Pax
pi_59421495
Ook over het feit dat meerdere landen met Duitsland als bondgenoten mee vochten, waaronder Finland, Roemenie, Bulgarije en Hongarije en Slowakije, maar ook Vichy-Frankrijk, kent men niets.

Hier een film...

Mundus vult decipi
  maandag 16 juni 2008 @ 01:03:44 #101
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_59422163
post je nou in 2 verschillende topics exact t zelfde?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:29:44 #102
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94169024
Tof boek, ik ga op zoek.
  PR/Manusje van alles dinsdag 15 maart 2011 @ 22:33:49 #103
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_94169396
ik heb hem dus gekocht vorige week. En ik maar denken, ik heb ergens over dit boekje gelezen.... hier dus :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:49:03 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94170692
Was toch altijd leuk de grootst mogelijke onzin in tentamens te ventileren. Op de middelbare school maakte ik deel uit van een stel nerds die er lol in hadden zo zinloos mogelijke antwoorden op sommige vragen te geven. Was een tijd lang zeer vermakelijk; vooral als iemand zijn marge verkeerd had ingeschat en onverwacht toch een onvoldoende scoorde. :P

Totaal zinloze economische modellen in elkaar draaien en daar dan steeds op voortborduren en in latere tentamens naar verwijzen. Ik ben nog uit het mondeling examen gezet destijds; omdat ik er weer over begon. :')

NB. heb nooit op de HAVO gezeten. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:52:22 #105
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94170961
Dat zijn wel heel andere dingen dan wat hier gedaan werd :P
pi_94171119
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
Was toch altijd leuk de grootst mogelijke onzin in tentamens te ventileren. Op de middelbare school maakte ik deel uit van een stel nerds die er lol in hadden zo zinloos mogelijke antwoorden op sommige vragen te geven. Was een tijd lang zeer vermakelijk; vooral als iemand zijn marge verkeerd had ingeschat en onverwacht toch een onvoldoende scoorde. :P

Totaal zinloze economische modellen in elkaar draaien en daar dan steeds op voortborduren en in latere tentamens naar verwijzen. Ik ben nog uit het mondeling examen gezet destijds; omdat ik er weer over begon. :')

NB. heb nooit op de HAVO gezeten. :)
Hier ook op een Duitse overhoring overal bloemkool op antwoorden :')
  Moderator dinsdag 15 maart 2011 @ 22:58:41 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94171529
ik heb een keer vragen die ik niet wist gebruikt voor een soort liefdesbrief aan de lerares Nederlands O+

ze zei nog ja ook daara gaf ze me de tijd en locate voor het herkansen -O-
volgen mij was dat MBO maar ik weet het niet helemaal zeker
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:43:48 #108
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94185556
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2007 14:11 schreef Nr.G het volgende:
Dat klopt helemaal, ik heb ook redelijk wat interesse in dit aspect, heeft iemand hier mischien meer info (of links daarheen) voor?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:42:17 #109
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94206409
Weet verder niet zoveel over de SS, maar denk niet dat ze te koop liepen met hun SS CV. ;)

Jaren geleden ging ik wel eens op een boerderij logeren in de omgeving van Pinneberg bij Hamburg. De oude baas was met de Wehrmacht naar de Kaukasus geweest en toen ie als 23-jarige eind 1945 terugkwam in zijn geboortedorp werd ie door de Engelsen tot burgemeester gebombardeerd,
De rest van de mannelijke bevolking was namelijk bejaard, dood, MIA of door de Engelsen/Canadezen tegen de muur gezet omdat ze zich niet snel genoeg hadden overgegeven (niet zo slim, volgens mij :@ ).

In 1947 was de oude baas naar Aubagne vertrokken en uiteindelijk kwam hij tijdens de Korea oorlog in Singapore mijn opa tegen die officier was op de HMS Jamaica. Mijn opa is in 1932 geboren in de omgeving van Hamburg-Blankenese als zoon van een Engelse reder, en spreekt goed Duits.

Goede Verhalen Voor Bij Den Open Haerd krijg je op deze manier wel. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:35:03 #110
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_94209883
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:58 schreef sp3c het volgende:
ik heb een keer vragen die ik niet wist gebruikt voor een soort liefdesbrief aan de lerares Nederlands O+

ze zei nog ja ook daara gaf ze me de tijd en locate voor het herkansen -O-

Klinkt als een interessant verhaal. Vertel eens? LOL
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 22:18:27 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94216445
vraag: "Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden."
antwoord: ik vind u mooi, kunnen we ergens afspreken buiten de les (ipv weet ik veel ik heb die meuk toch niet geleerd verrekte mongol)

resultaat met rode pen: ja hoor, je kunt dan en dan herkansen, ik ben er ook ... succes!

maar je had erbij moeten zijn denk ik :')
pi_94230922
Is wel een leuk boekje.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:51:16 #113
45206 Pietverdriet
pi_94236759
Maar goed, waarom stonden die textielfabrieken in Twente en Brabant? De goedkope arbeidskrachten in het onvruchtbare landelijke gebied? De spoorlijnen? Omdat de Familie Stork uit Hengelo kwam en die de machines ervoor maakten, en R.W.H. Hofstede-Crull die elektriciteit begreep? Traditie van Wevende boeren en landarbeiders die zo wat bijverdienden?
pi_94237142
Lage lonen en hoge werkloosleid lijkt mij het geval. Pin me er niet op vast!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_120227577
Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden.

SPOILER
De plekken lagen gunstig in het midden van Nederland, dus in het westen, handig met de scheepvaart.

Wat een antwoord :')
History became legend, legend became myth.
pi_120273944
Ja, maar het is toch geschiedenis, geen aardrijkskunde? :?
  donderdag 13 december 2012 @ 17:49:42 #117
45206 Pietverdriet
pi_120274861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 17:19 schreef Alecks het volgende:
Ja, maar het is toch geschiedenis, geen aardrijkskunde? :?
Hoe bedoel je?
pi_120275276
Dit was grappig bedoeld, als mogelijk excuus wat een leerling kan geven voor de bedroevende kennis van de Nederlandse topografie.

Overigens meen ik me te herinneren dat juist deze vraag een keer naar voren kwam bij Aardrijkskundeles op de lagere school of in de brugklas. Lang geleden, toen men nog nuttige dingen op school leerde zoals de naam van elk stroompje en kanaaltje in Nederland of waar welk soort industrie staat.. Ach, ja, de Bosatlas stond toch vol met allerlei thematische kaartjes waar wel iets mee gedaan moest worden. Al had ik toen al het idee dat de kaart met waar welk type industrie staat al verouderd was op het moment dat het gedrukt werd.
  donderdag 13 december 2012 @ 18:03:09 #119
45206 Pietverdriet
pi_120275372
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 18:00 schreef Alecks het volgende:
Dit was grappig bedoeld, als mogelijk excuus wat een leerling kan geven voor de bedroevende kennis van de Nederlandse topografie.

Overigens meen ik me te herinneren dat juist deze vraag een keer naar voren kwam bij Aardrijkskundeles op de lagere school of in de brugklas. Lang geleden, toen men nog nuttige dingen op school leerde zoals de naam van elk stroompje en kanaaltje in Nederland of waar welk soort industrie staat.. Ach, ja, de Bosatlas stond toch vol met allerlei thematische kaartjes waar wel iets mee gedaan moest worden. Al had ik toen al het idee dat de kaart met waar welk type industrie staat al verouderd was op het moment dat het gedrukt werd.
Strokarton! Strokarton!
Ik leerde op de lagere school dat met in het noorden strokarton maakte. Heb geloof ik maar 1 keer in mijn leven strokarton in handen gehad.
  donderdag 13 december 2012 @ 18:34:58 #120
45206 Pietverdriet
pi_120276384
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, waarom stonden die textielfabrieken in Twente en Brabant? De goedkope arbeidskrachten in het onvruchtbare landelijke gebied? De spoorlijnen? Omdat de Familie Stork uit Hengelo kwam en die de machines ervoor maakten, en R.W.H. Hofstede-Crull die elektriciteit begreep? Traditie van Wevende boeren en landarbeiders die zo wat bijverdienden?
Maar goed, anderhalf jaar nadat we in een deuk lagen over de domme antwoorden weet ik nog steeds niet wat nu wel het juiste antwoord was.
  donderdag 13 december 2012 @ 20:30:51 #121
89730 Drugshond
pi_120281298
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Betere urine vanwege de iets of wat hogere alcohol consumptie (in die streek).

Urine in de textiel

Over het toenmalige gebruik van urine (de zeik) in de textiel bestaat geen twijfel. Er zijn diverse vermeldingen dat urine gebruikt werd voor het wassen, het verven en het vollen van de wol.
Normale mensenurine bestaat voor 93.3 % uit water en voor 6.7 % uit vaste stoffen. Van die vaste bestanddelen is ongeveer een derde deel ureum en daar gaat het om. Het proces is complex, maar het zorgt ervoor dat ammoniak ontstaat.
Rottende urine krijgt in bepaalde verbindingen de werking van zeep. Op die manier is vuil op te lossen. Voor het wassen gebruikte men verouderde urine. In een verhouding van één deel urine op twee delen water liet men het 's nachts in kuipen staan. Vervolgens werd het mengsel tot ongeveer 50 graden verwarmd en werd de wol daarin gewassen. Ten slotte moest de wol met veel water worden uitgespoeld.
  donderdag 13 december 2012 @ 20:53:28 #122
45206 Pietverdriet
pi_120282383
quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Betere urine vanwege de iets of wat hogere alcohol consumptie (in die streek).

Urine in de textiel

Over het toenmalige gebruik van urine (de zeik) in de textiel bestaat geen twijfel. Er zijn diverse vermeldingen dat urine gebruikt werd voor het wassen, het verven en het vollen van de wol.
Normale mensenurine bestaat voor 93.3 % uit water en voor 6.7 % uit vaste stoffen. Van die vaste bestanddelen is ongeveer een derde deel ureum en daar gaat het om. Het proces is complex, maar het zorgt ervoor dat ammoniak ontstaat.
Rottende urine krijgt in bepaalde verbindingen de werking van zeep. Op die manier is vuil op te lossen. Voor het wassen gebruikte men verouderde urine. In een verhouding van één deel urine op twee delen water liet men het 's nachts in kuipen staan. Vervolgens werd het mengsel tot ongeveer 50 graden verwarmd en werd de wol daarin gewassen. Ten slotte moest de wol met veel water worden uitgespoeld.
Daar zeg je zowat, je zou nog gelijk kunnen hebben ook.
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:19:37 #124
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_120305336
Die vraag over die 4 belangrijkste geallieerden vind ik nog voor meerdere antwoorden vatbaar.

De belangrijkste 3
VS
GB
SU

maar wie is de 4e?
Canada? Groot land, ligt dicht bij de VS, Canadezen hebben Nederland bevrijd?
China? Vocht tegen Japan, dat deel uitmaakte van het Anti Kominternpact, veel doden, groot land
Polen? Was het eerste officiële slachtoffer van WO2, veel doden, Polen hebben ook NL bevrijd
Frankrijk? Onder de voet gelopen en gecollaboreerd. Niet dus

Er zijn wel meer vragen waarop geen éénduidig antwoord is gegeven en het antwoord op de vermeende oorzaken van de pest is ietwat ongelukkig geformuleerd, maar komt wel dicht in de buurt van het goede antwoord.
Non possumus non loqui
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:37:19 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120306023
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:19 schreef Knip het volgende:
Er zijn wel meer vragen waarop geen éénduidig antwoord is gegeven en het antwoord op de vermeende oorzaken van de pest is ietwat ongelukkig geformuleerd, maar komt wel dicht in de buurt van het goede antwoord.
Inderdaad, zo had ik het nog niet eens gelezen. "Ze vonden een zondebok. Ze dachten dat ie (=de pest) afkomstig was van de joden."
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:47:44 #126
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120310733
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:19 schreef Knip het volgende:
Die vraag over die 4 belangrijkste geallieerden vind ik nog voor meerdere antwoorden vatbaar.

De belangrijkste 3
VS
GB
SU

maar wie is de 4e?
Canada? Groot land, ligt dicht bij de VS, Canadezen hebben Nederland bevrijd?
China? Vocht tegen Japan, dat deel uitmaakte van het Anti Kominternpact, veel doden, groot land
Polen? Was het eerste officiële slachtoffer van WO2, veel doden, Polen hebben ook NL bevrijd
Frankrijk? Onder de voet gelopen en gecollaboreerd. Niet dus

Strikt genomen valt de Soviet-Unie niet onder de geallieerden, maar onder het Comintern.
Je had de geallieerden en het Comintern dat samen tegen Nazi-Duitsland ten strijde trok omdat het moest, niet omdat het wilde. Echte vrienden zijn ze nooit geweest.. Nja.. Op wellicht Frankrijk na dan, dat land is altijd al een verkapt semi communistisch lievend land geweest.
pi_120316347
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Strikt genomen valt de Soviet-Unie niet onder de geallieerden, maar onder het Comintern.
Je had de geallieerden en het Comintern dat samen tegen Nazi-Duitsland ten strijde trok omdat het moest, niet omdat het wilde. Echte vrienden zijn ze nooit geweest.. Nja.. Op wellicht Frankrijk na dan, dat land is altijd al een verkapt semi communistisch lievend land geweest.
Dat vierde land was Frankrijk. Dat was toen net als Engeland een groot wereldrijk in zijn nadagen.
Een normaal kapitalistisch land... niks communistisch.
En in die tijd rekende men de Sovjet Unie tot 'de geallieerden' . Wat het ook was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 14-12-2012 20:37:40 ]
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:23:57 #128
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120316928
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat vierde land was Frankrijk. Dat was toen net als Engeland een groot wereldrijk in zijn nadagen.
Een normaal kapitalistisch land... niks communistisch.
Niets communistisch..hmmkay read ur books again.
Frankrijk heeft een historie uitpuilend van communisme, en daarnaast ook fascisme..zie de goede samenwerking van Petain met Hitler en het afstaan van Marinebasissen in Azië aan de Japanners en de vervolging van Joden in Vichy-Frankrijk.

Frankrijk in de jaren dertig en veertig kun je het beste zien als een bejaarde prostituee, ze speelde ook totaal geen rol van significantie meer na 1940 op het wereldtoneel. Spanje was zelfs van groter belang.
pi_120317891
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:23 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Niets communistisch..hmmkay read ur books again.
Frankrijk heeft een historie uitpuilend van communisme, en daarnaast ook fascisme..zie de goede samenwerking van Petain met Hitler en het afstaan van Marinebasissen in Azië aan de Japanners en de vervolging van Joden in Vichy-Frankrijk.

Frankrijk in de jaren dertig en veertig kun je het beste zien als een bejaarde prostituee, ze speelde ook totaal geen rol van significantie meer na 1940 op het wereldtoneel. Spanje was zelfs van groter belang.
Frankrijk was een kapitalistisch land met een democratische niet -communistische regering op 10 mei 1940.
Daarna, in mei 1945 en later ook niet-communistisch
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:42:29 #130
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120317969
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Frankrijk was een kapitalistisch land met een democratische niet -communistische regering op 10 mei 1940.
Daarna, in mei 1945 en later ook niet.
Dat de Regering in Frankrijk niet altijd het volk vertegenwoordigde komt je toch niet vreemd voor hoop ik? Fransen zijn geen vreemde van anarchistische en Communistische praktijk.
pi_120318245
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dat de Regering in Frankrijk niet altijd het volk vertegenwoordigde komt je toch niet vreemd voor hoop ik? Fransen zijn geen vreemde van anarchistische en Communistische praktijk.
Een regering die niet het volk vertegenwoordigt is niet daarom communistisch.
De Vichy-regering van Petain was een rechtse anti-communistische regering die zat te slijmen bij de Duitse bezetters.
Niks communistisch aan.
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:50:22 #132
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120318418
Goed, ontopic denk ik maar weer.
Frankrijk is communisme vreemd volgens Bluesdude.
Prima
pi_120318852
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:50 schreef Pumatje het volgende:
Goed, ontopic denk ik maar weer.
Frankrijk is communisme vreemd volgens Bluesdude.
Prima
Er waren wel communisten in Frankrijk, maar het was een kapitalistisch land met anti-communistische regeringen. Waarom ontken je dat ?
pi_120403255
Frankrijk werd als groot land op het vaste continent een rol toegemeten als soortement politieagent van Europa, of een soort grote tegenwicht tegen Duitsland, net hoe je het wilt. Daarom werd het als de belangrijke 4e geallieerde gezien.
  maandag 17 december 2012 @ 17:33:10 #135
168777 Rave_NL
pi_120423632
De rol van Frankrijk in de 2e wereldoorlog is niet eenduidig.

Allereerst had je de "Sitzkrieg" tussen september 1939 en mei 1940, waarin ze weliswaar samen met het VK oorlog hadden verklaard aan Nazi-Duitsland als reactie op hun invasie in Polen. Dit kun je zien in de traditie van Triple-Entente van weleer om de oude balans in stand te houden (VK als dominante macht op zee, Frankrijk als landmacht in het Westen en Rusland als landmacht in het Oosten) en Duitsland onder de duim te houden.

Vervolgens kwam de invasie van Frankrijk, waar na een serie van nederlagen en de terugtrekking van het Britse Expeditieleger bij Duinkerke de Franse regering opriep om de strijd vanuit de kolonies (voornamelijk Afrika) voort te zetten. De maarschalk Pétain verzette zich hier tegen, en gesteund door politici werd hij premier. Waarna hij een wapenstilstand met Duitsland en Italië sloot.
Duitsland bezette 3/5 van het land, waaronder de complete atlantische kust, waarna Pétain Vichy-Frankrijk uitriep in het 2/5e wat overbleef. De Franse marine werd verboden om nog langer uit te varen, waarna het door de Britten grotendeels werd gekelderd zodat ze niet in Duitse handen zouden vallen.
Als reactie op Vichy-Frankrijk riep Charles de Gaulle, die even daarvoor als frans officier gevlucht was naar Engeland, vanuit Londen op tot voortzetting van de strijd, onder zijn soevereine leiding van de "Vrije Fransen".

En ja, tijdens deze periode begon Vichy-Frankrijk met het deporteren van Joden, zonder daar door de Duitsers toe te zijn gedwongen. Tevens werd Indo-China aan Japan overgedragen nadat zij dit gebied binnenvielen. Om te voorkomen dat Frans Madagaskar hetzelfde lot zou beschoren bezette het VK uit voorzorg dit eiland, zodat het niet als springplank kon fungeren voor de rest van Afrika voor de Japanners.

Toen de Geallieerden ook de Franse kolonies in Noord-Afrika binnenvielen tekende de Vichy-Admiraal Darlan een wapenstilstand, waarna de Duitsers de overeenkomst uit 1940 verbrak en Vichy-Frankrijk bezette. Als reactie hierop stapte het Vichy-leger in Noord-Afrika over naar de Geallieerden.

Uiteindelijk hadden de Free French Forces een legermacht van 1,3 miljoen op het Europese toneel, alleen de VS, het VK en de Soviet-Unie hadden meer militaire macht in Europa aan het einde van de oorlog.

Hierdoor werden ze, mede door de geschiedschrijving die extreem zwart/wit was na de oorlog, gezien als een van de belangrijkste overwinnaars op Nazi-Duitsland. Hoewel in werkelijkheid de waarheid te wensen over liet.

Hun machte Maginotlinie werd bijna compleet gepasseerd tijdens de inval in 1940. Van hun op 1 na machtigste vloot ter wereld werd een groot deel verwoest door de Britten in 1940, en voor een groot deel door hun zelf in 1942 zodat het niet in Duitse handen zou vallen. Hun land werd bestuurd door een militaire dictator die wou redden wat er te redden viel en zo wel een wapenstilstand met de duitsers kon sluiten, maar met verregaande gevolgen.
  maandag 17 december 2012 @ 17:37:17 #136
45206 Pietverdriet
pi_120423796
Weet je waarom de Fransen altijd bomen langs hun wegen planten?
SPOILER
  maandag 17 december 2012 @ 17:37:58 #137
168777 Rave_NL
pi_120423826
Dus nee, ik zou niet zeggen dat Frankrijk de 4e overwinnaar was.

Ik zou Roosevelt volgen door te zeggen dat "De 4 politieagenten", De VS, het VK, de SU en China, de 4 belangrijkste geallieerde landen waren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Enige kanttekening is wel dat dit op papier Nationalistisch China is, en niet Communistisch China, met alle gevolgen van dien voor het verdere verloop van de wereldgeschiedenis met betrekking tot de VN.
  maandag 17 december 2012 @ 17:39:49 #138
168777 Rave_NL
pi_120423897
Te koop aangeboden:

- 1 origineel frans geweer uit de tweede wereldoorlog, z.g.a.n., slechts één keer laten vallen.
- 1 originele franse tank uit de tweede wereldoorlog, 5 versnelling achteruit, 1 vooruit (indien je in de rug wordt aangevallen).
  maandag 17 december 2012 @ 18:29:11 #139
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120425728
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 17:39 schreef Rave_NL het volgende:
Te koop aangeboden:

- 1 origineel frans geweer uit de tweede wereldoorlog, z.g.a.n., slechts één keer laten vallen.
- 1 originele franse tank uit de tweede wereldoorlog, 5 versnelling achteruit, 1 vooruit (indien je in de rug wordt aangevallen).
:') ! _O_
  maandag 17 december 2012 @ 19:05:50 #140
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120427382

Ontopic. Frankrijk is de grote verliezer geworden van het Conflict. eZe zijn door Duitsland verslagen, hebben als land gecapituleerd en een verdrag met dat Duitsland afgesloten waardoor er een nieuw Frankrijk in het nieuwe Europa ontstond. Het is erg apart frankrijk als overwinnaar in te delen aangezien het in de meidagen onder de voet werd gelopen, daarna met collaboratie met de Duitsers een fascistisch nieuw Frankrijk opzette en uiteindelijk totaal werd gedomineerd door de invallende macht.

Na oorlogs lag Frankrijk er helemaal apart bij aangezien de verdeling van de twee frankrijken in de Koloniën ook voor de nodige rumoer had gezorgd. De zoektocht naar bevestiging van oude verbanden in haar kolonies voerde elk land uit. Ook Nederland, bijvoorbeeld naar Nederlands-Indië maar voor Frankrijk was de appel iets zuurder, zij verloren bijna alles meteen zonder het te willen aanvaarden. Daar waren ze ook voor bereid best hard te knokken maar zowel in Azië als in Noord-Afrika werden ze wederom verslagen. Het land is nu kenmerkend voor misplaatst chauvinisme, trots en wraakgevoelens.

Het hele Frankrijk stelde in de wereld tot mei 1940 enorm veel voor. Frankrijk was leidend. Mode, de keuken, militaire doctrines...als het maar Frans was. Dat wilde de wereld want dat was modern en leek het allerbeste ter wereld. Nou, ze vielen gelijk door de mand toen poep de ventilator raakte.

Verder wilde Roosevelt in de oorlog absoluut geen zaken doen met Frankrijk. De leider van de "vrije Fransen" , de zelf tot leider gekozen De Gaulle vond hij een naar mannetje met de trekken van een dictator. Ook Franse legerleiding die allemaal wilden ontsnappen gedurende de oorlog hadden zelfs toen nog rare trekjes. De een wilde niet door een Brit worden bevrijd, dus moest de gehele onderzeeër maar zichzelf gaan voordoen als een Amerikaan. De ander wilde enkel naar Frans-grondgebied ( met behulp van buitenlandse strijdkrachten natuurlijk).

De enige reden waarom Frankrijk tot de grote geallieerden behoorden is hun strategische waarde in het conflict geweest. De strategische ligging van Frankrijk, en de mogelijkheid van het aanspreken van een boel verzet wat Duitse divisies zou boeien. Zonder de Fransen het gevoel te geven dat ze ertoe deden waren ze niet te porren en hadden ze nog voor de Duitsers kunnen gaan vechten ook.
  Moderator maandag 17 december 2012 @ 19:51:56 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_120429648
volgens mij gaat dit topic over dat boekje met domme antwoorden ;)
  maandag 17 december 2012 @ 21:41:02 #142
168777 Rave_NL
pi_120436000
Staat genoteerd. ;)

Nog één keer dan de advocaat van de duivel spelen.

Vichy-Frankrijk werd gecreeerd om een einde te maken aan de oorlog voor Frankrijk en om zowel complete annexatie als verder bloedvergieten te voorkomen

Vichy-Frankrijk heeft nooit voor de Duitsers gevochten, maar enkel uit zelfverdediging tegen de geallieerden (die vichy-frankrijk overigens erkenden als legitiem Frankrijk en er volledige diplomatieke banden mee hadden).

Vichy-Frankrijks rol buiten hun overzeese territorium was zeer beperkt, zo niet nihil. Wat lovenswaardig is gezien hun volledige capitulatie als land. (Wat betekend dat de wettelijke rol van De Gaulle niets minder is dan een gedeserteerde rebel tegen zijn wettelijke regering.)
  maandag 17 december 2012 @ 22:09:14 #143
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120438081
Klote, had een hele lap tekst getyped.

anyway..lang verhaal kort.

Rol van vichy franse kolonien waren wel groot, ze gaven namelijk vrijwillig heel wat marinebasissen af aan de Jappen in nu Vietnam. Pretty big was dus de bijdrage van Vichy frankrijk aan de As.

Daarnaast werd Vichy hardstikke fascistisch en er werden anti-Joodse wetten doorheengevoerd. Petain heeft handen geschud met Hitler en wilde samenwerken met hem omdat hij accepteerde dat het voortaan een Nazi-Europa zou worden en daarin maar beter kon samenwerken.
  maandag 17 december 2012 @ 22:38:17 #144
168777 Rave_NL
pi_120440158
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:09 schreef Pumatje het volgende:
Klote, had een hele lap tekst getyped.

anyway..lang verhaal kort.

Rol van vichy franse kolonien waren wel groot, ze gaven namelijk vrijwillig heel wat marinebasissen af aan de Jappen in nu Vietnam. Pretty big was dus de bijdrage van Vichy frankrijk aan de As.
Vrijwillig?

In early 1940, troops of the Imperial Japanese Army (IJA) moved to seize Longzhou in south Guangxi, where the eastern branch of the railroad from Hanoi reaches the border, and also tried to move west to cut the rail line to Kunming. Chinese resistance, supplied from Indochina, was tough.

Then on 22 June 1940, France signed an armistice with Germany, Japan's Axis ally. This established the neutral but pro-Axis Vichy France government in the unoccupied part of France. Vichy France also controlled most French overseas possessions, including Indochina.

The IJA captured Longzhou, closing one route, but the rail line to Yunnan was still open. Japanese aerial bombing did not close it.

Japan pressured the Vichy government to close the railway, but the French did not agree.

On 5 September the South China Front Army of the IJA organized the amphibious Indochina Expeditionary Army to move into Indochina. Led by Major-General Takuma Nishimura, it was supported by a flotilla of ships, and planes from aircraft carriers and air bases on Hainan Island.
Faced with this invasion threat, Vichy France yielded.

On 22 September, Japan and Vichy Indochina signed an accord which granted Japan the rights to station troops in Indochina, and to move troops and supplies through Indochina. The accord allowed up to 6,000 Japanese troops to be stationed in Indochina, with no more than 25,000 troops stationed or in transit at any given time. In addition, all Japanese land, air, and naval forces were barred from Indochinese territory except as authorized in the accord.

Dus wederom, net als bij Vichy-Frankrijk zelf, een compromis. Want al zouden zij Japan weigeren, hoe afgesneden van de rest van de kolonies ze ook waren en hoe uitzichtloos hun positie dan ook, dan zou Japan ze wederom binnenvallen en zou de wapenstilstand tussen Vichy en Duitsland ook onder druk komen of zelfs weer tot een oorlogsverklaring kunnen leiden, aangezien hun bondgenootschap.

quote:
Daarnaast werd Vichy hardstikke fascistisch en er werden anti-Joodse wetten doorheengevoerd. Petain heeft handen geschud met Hitler en wilde samenwerken met hem omdat hij accepteerde dat het voortaan een Nazi-Europa zou worden en daarin maar beter kon samenwerken.
Een Nazi-Europa maar dan wél met een onafhankelijk Frankrijk. En qua anti-joodse wetten en deportaties waren ze nog lang niet zo geolied als Nederland, dat enkel nog bestond uit 6 tropische eilandjes en een stuk oerwoud met een wettelijke regering in ballingschap aan de andere kant van de wereld.

Gezien het moment, een compleet overlopen front, geen linies meer om op terug te vallen, duitsers van de atlantische kust tot de zwiterse grens, een brits expeditionair leger wat in de volle terugtrekking was en een invasie van Italiaanse troepen die ook een deel van de oorlogsbuit opeisten, geen onverklaarbare beslissing. Juist die Franse trots zorgde ervoor dat ze nog steeds eigen baas in Frankrijk en Parijs waren, alsmede hun kolonies. Dit was hun manier om verder bloedvergieten te voorkomen zonder volledige annexatie.

Ik zou ze bijna geen ongelijk durven te geven.
  maandag 17 december 2012 @ 22:49:02 #145
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120440775
Heb je de docu Apocalypse van National geographic gezien?
  maandag 17 december 2012 @ 22:53:23 #146
168777 Rave_NL
pi_120441029
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:49 schreef Pumatje het volgende:
Heb je de docu Apocalypse van National geographic gezien?
Gedeeltelijk, maar vertel.
  maandag 17 december 2012 @ 23:05:33 #147
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120441677
Om wat specifieker te zijn, daarin gaat een half deel op aan het Vichy frankrijk. Haar rol, die van darlain, Petain, Hitler, de Anti-Jodenwetten en hoe de koloniën beschikbaar werden gemaakt voor As troepen. Zoiezo verbrak Vichy frankrijk na het kelderen van hun vloot in Mers-el-kabir alle banden met GB waardoor ze nog meer in handen van Hitler werden gedreven.

National Geographic stelde hierin dat Vichy Frankrijk een unieke gebeurtenis is doordat ze veel rechten mochten behouden. Een eigen leger voor ordebewaking en beveiliging, een Marine, en een vrije zone waar Duitsland geen claim op zou leggen. Dit om troepen te kunnen sparen.

De nieuwe Franse staat koos meteen na acceptatie van overgave over te gaan tot samenwerking met Duitsland. De Anti joodse wet dat Joden geen deelname meer zouden kunnen hebben aan het publieke leven. Deze wet is honder procent frans geweest. Niet meer dan een simpele gesture naar Hitler. Dit in tegenstelling tot wat er in Nederland aan de hand was, waar het gezag van het land werd overgenomen door de Duitsers. In Frankrijk het de eigen Franse "vrije"regering die de keuze maakte deze wetten in te voeren, om zo in de pas te kunnen lopen met buur Duitsland.

typisch is de Franse "held" die in de eerste dagen van de oorlog door wat speldeprikken Premier soldier of France werd betiteld. Joseph Darnand zou later de grootste collaborateur van Frankrijk worden. Het geeft goed aan waar de belangen van het volk inmiddels ook lagen.

Dit legioen heette het Legion des Voluntaires. Mocht voor gewerfd worden door Duitsland. Fransen in dienst van het Duitse leger. Niet de SS zoals dat bij Nederland, België en de rest van Europa het geval was, maar een wehrmacht eenheid. Dat is een aparte status in een regulier legeronderdeel. Geeft wel wat aan.

Verder komt in latere delen van de docu voor dat de Franse regering de havens van Vietnam afstond aan Japan zodat de oorlogsvloot van Japan gebruik zou kunnen maken om hun aoo te kunnen vergroten. Dit ging niet gedwongen, maar op vraag van Japan werd een positief antwoord afgegeven

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 17-12-2012 23:11:21 ]
  maandag 17 december 2012 @ 23:14:17 #148
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120442255
Gedetailleerdere informatie.

http://occidentalenclave.org/viewtopic.php?f=29&t=2406&p=16808
1
On 14th June 1940, the German Army occupied Paris. Paul Reynaud, the French prime minister, now realized that the German Western Offensive could not be halted and suggested that the government should move to territories it owned in North Africa. This was opposed by his vice-premier, Henri-Philippe Petain, and the supreme commander of the armed forces, General Maxime Weygand. They insisted that the government should remain in France and seek an armistice.

Outvoted, Reynaud resigned and President Albert Lebrun, appointed Petain as France's new premier. He immediately began negotiations with Adolf Hitler and on 22nd June signed an armistice with Germany. The terms of the agreement divided France into occupied and unoccupied zones, with a rigid demarcation line between the two. The Germans would directly control three-fifths of the country, an area that included northern and western France and the entire Atlantic coast. The remaining section of the country would be administered by the French government at Vichy under Marshal Henri-Philippe Petain.

Other provisions of the armistice included the surrender of all Jews living in France to the Germans. The French Army was disbanded except for a force of 100,000 men to maintain domestic order. The 1.5 million French soldiers captured by the Germans were to remain prisoners of war. The French government also agreed to stop members of its armed forces from leaving the country and instructed its citizens not to fight against the Germans. Finally, France had to pay the occupation costs of the German troops.

Over the next four years Henri-Philippe Petain led the right-wing government of Vichy France. The famous revolutionary principles of "Liberty, Equality, Fraternity" were replaced by "Work, Family, Fatherland". Prominent figures in the Vichy government included Pierre Laval, Jean-Francois Darlan and Joseph Darnand.

The Vichy government kept troops in Syria during the Second World War. Its position on the Eastern Mediterranean coast made it strategically important for both Britain and Nazi Germany. The Allies also feared that Henri-Philippe Petain would allow the Luftwaffe to establish air bases in the country.

On 8th June 1941 the British Army and Free French forces entered Syria from Iraq and Palestine. After facing tough resistance from the Vichy forces the Allies captured Damascus on 17th June. The armistice was signed on 12th July and pro-British regimes were maintained in Syria for the rest of the war.

In January 1943 Darnand became head of Milice the secret police in Vichy. Darnand was given the Waffen SS rank of Sturmbannfuehrer and took a personal oath of loyalty to Adolf Hitler.

Joseph Darnand expanded the Milice and by 1944 it had over 35,000 members. The organization played an important role in investigating the French Resistance. Like the Gestapo, the miliciens were willing to use torture to gain information.

After the D-day landings took place the Maquis and other resistance groups emerged to help in the liberation of their country. Henri-Philippe Petain and his ministers fled to Germany where they established an exiled government at Sigmaringen.

In 1945 the leaders of the Vichy government were arrested and some, including Pierre Laval and Joseph Darnand, were executed for war crimes.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 17-12-2012 23:37:08 ]
  maandag 17 december 2012 @ 23:21:15 #149
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_120442694
Plaats svp even een bron bij overgenomen teksten.
  maandag 17 december 2012 @ 23:37:34 #150
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120443623
sure, het is op elke pagina dezelfde informatie. dus maakte niet veel uit.
  dinsdag 18 december 2012 @ 07:36:01 #151
45206 Pietverdriet
pi_120448988
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 23:05 schreef Pumatje het volgende:

Dit legioen heette het Legion des Voluntaires. Mocht voor gewerfd worden door Duitsland. Fransen in dienst van het Duitse leger. Niet de SS zoals dat bij Nederland, België en de rest van Europa het geval was, maar een wehrmacht eenheid. Dat is een aparte status in een regulier legeronderdeel. Geeft wel wat aan
Vooral dat de Duitser deze Fransen als niet goed genoeg voor de SS zagen, lijkt mij. })
  dinsdag 18 december 2012 @ 13:16:44 #152
168777 Rave_NL
pi_120457125
quote:
Om wat specifieker te zijn, daarin gaat een half deel op aan het Vichy frankrijk. Haar rol, die van darlain, Petain, Hitler, de Anti-Jodenwetten en hoe de koloniën beschikbaar werden gemaakt voor As troepen. Zoiezo verbrak Vichy frankrijk na het kelderen van hun vloot in Mers-el-kabir alle banden met GB waardoor ze nog meer in handen van Hitler werden gedreven.[/quote[

Vind je het heel gek dat Vichy-Frankrijk zijn diplomatieke banden verbrak met Groot-Brittanie? Het was een regelrechte oorlogsdaad.

[quote]National Geographic stelde hierin dat Vichy Frankrijk een unieke gebeurtenis is doordat ze veel rechten mochten behouden. Een eigen leger voor ordebewaking en beveiliging, een Marine, en een vrije zone waar Duitsland geen claim op zou leggen. Dit om troepen te kunnen sparen.

De nieuwe Franse staat koos meteen na acceptatie van overgave over te gaan tot samenwerking met Duitsland. De Anti joodse wet dat Joden geen deelname meer zouden kunnen hebben aan het publieke leven. Deze wet is honder procent frans geweest. Niet meer dan een simpele gesture naar Hitler. Dit in tegenstelling tot wat er in Nederland aan de hand was, waar het gezag van het land werd overgenomen door de Duitsers. In Frankrijk het de eigen Franse "vrije"regering die de keuze maakte deze wetten in te voeren, om zo in de pas te kunnen lopen met buur Duitsland.
Nogmaals, als jouw land in puin ligt, militair gezien alles behalve vernietigd bent, geen vuist meer kunt maken en complete annexatie dreigt dan neem je rigoureuze beslissingen. En ja, dan is het verstandiger om meer te neigen naar de vijand en een afschuwelijke geste van 'goede wil' te doen, dan te blijven vertrouwen op je bondgenoot die net een complete vloot inclusief bemanning naar de grond jaagt. Want technisch gezien was op dat moment Groot-Brittanie nog steeds een bondgenoot van het wettelijke Frankrijk, Vichy-Frankrijk.

quote:
[ afbeelding ]

typisch is de Franse "held" die in de eerste dagen van de oorlog door wat speldeprikken Premier soldier of France werd betiteld. Joseph Darnand zou later de grootste collaborateur van Frankrijk worden. Het geeft goed aan waar de belangen van het volk inmiddels ook lagen.
Bij overleven. Net als de rest van West-Europa.
Net als 99% van de Belgen, de Nederlanders, de Denen, de Noren, de rest van de Fransen.
Defaitisme als het land net militair verslagen is heeft geen betrekking op enkel Frankrijk.
De gemiddelde Fransman deed niets anders dan de gemiddelde Nederlander, zijn verlies nemen en over op de orde van de dag om voor zijn gezin te kunnen zorgen.

quote:
[ afbeelding ]

Dit legioen heette het Legion des Voluntaires. Mocht voor gewerfd worden door Duitsland. Fransen in dienst van het Duitse leger. Niet de SS zoals dat bij Nederland, België en de rest van Europa het geval was, maar een wehrmacht eenheid. Dat is een aparte status in een regulier legeronderdeel. Geeft wel wat aan.
Subjectief bronnenonderzoek.
We gaan even verder kijken:

The Legion of French Volunteers Against Bolshevism (French: Légion des Volontaires Français contre le Bolchévisme, or simply Légion des Volontaires Français, LVF) was a collaborationist French militia founded on July 8, 1941. It gathered various collaborationist parties, including Marcel Bucard's Mouvement Franciste, Marcel Déat's National Popular Rally, Jacques Doriot's French Popular Party, Eugène Deloncle's Social Revolutionary Movement, Pierre Clémenti's National Collectivist French Party and Pierre Costantini's French League. It had no formal link with the Vichy regime, even though it was recognized as an "association of public usefulness" by Pierre Laval's government in February 1943.[1] Philippe Pétain, head of state of Vichy France, personally disapproved of Frenchmen wearing German uniforms and never went beyond individual and informal words of support to some specific officers. [1]

Het was inderdaad een Wehrmacht-onderdeel, maar bestond voornamelijk uit krijgsgevangenen, dwangarbeiders die liever voor het legion kozen dan voor de fabrieken in Duitsland en Russen uit het Vreemdelingenlegioen die de Russische Revolutie waren ontvlucht.
Omdat dit regiment is opgericht als "Légion des volontaires français contre le bolchevisme".
Want wat mensen vaak vergeten is dat de Nazi's ook werden onthaald door voornamelijk christelijke Europeanen als hét antwoord op het goddeloze communisme.
Daarnaast werd er niet alleen gewerfd binnen Vichy, maar is het een Franse eenheid met militairen uit heel Frankrijk.

quote:
[ afbeelding ]
Verder komt in latere delen van de docu voor dat de Franse regering de havens van Vietnam afstond aan Japan zodat de oorlogsvloot van Japan gebruik zou kunnen maken om hun aoo te kunnen vergroten. Dit ging niet gedwongen, maar op vraag van Japan werd een positief antwoord afgegeven
Niet gedwongen? Er stond een compleet invasieleger klaar om het antwoord af te dwingen als er geweigerd werd. Wederom het compromis van een oorlogsmoe land, liever de havens afstaan dan de complete kolonie. Deze zwakte buitte het koninkrijk Thailand overigens uit om zelf ook hun grondgebied te vergroten ten koste van de kolonie.
pi_120457809
Ach, het zijn voornamelijk "schijt aan dit proefwerk" antwoorden. Had daar zelf ook een handje vol van. Al zat ik op de mavo en kwam ik daar redelijk mee weg. Als je een antwoord niet wist schreef je gewoon wat bullshit op. Soms voor de fun, soms in de hoop dat er nog iets aan klopte. In elke klas, bij elk proefwerk heb je wel iemand die bep. dingen niet weet of snapt, gewoon te dom is of geen zin heeft. Dit is wb het niveau dan ook alles behalve representatief. Meer goedkoop scoren.

De eindexamens en SE's nemen ook geen genoegen met zulke onkunde.
Het niveau kun je dan ook beter afleiden van het slagingspercentage.

Op de vraag waarom de VOC zo sterk was heb ik bv ook wel eens geantwoord: "Omdat ze veel melk dronken."
Jaren later lees ik de werken van Sartre, Heidegger, etc..
  Moderator dinsdag 18 december 2012 @ 13:47:20 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_120458055
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 13:38 schreef LelijKnap het volgende:
Op de vraag waarom de VOC zo sterk was heb ik bv ook wel eens geantwoord: "Omdat ze veel melk dronken."Jaren later lees ik de werken van Sartre, Heidegger, etc..
tijd geleden maar ik weet zeker dat ik op een dergelijke vraag ooit is "omdat ze een betere jeugdopleiding hadden" heb geantwoord _O-
pi_120492354
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 13:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

tijd geleden maar ik weet zeker dat ik op een dergelijke vraag ooit is "omdat ze een betere jeugdopleiding hadden" heb geantwoord _O-
_O-
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 19 december 2012 @ 01:52:12 #156
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120493518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 13:16 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Nogmaals, als jouw land in puin ligt, militair gezien alles behalve vernietigd bent, geen vuist meer kunt maken en complete annexatie dreigt dan neem je rigoureuze beslissingen. En ja, dan is het verstandiger om meer te neigen naar de vijand en een afschuwelijke geste van 'goede wil' te doen, dan te blijven vertrouwen op je bondgenoot die net een complete vloot inclusief bemanning naar de grond jaagt. Want technisch gezien was op dat moment Groot-Brittanie nog steeds een bondgenoot van het wettelijke Frankrijk, Vichy-Frankrijk.

[..]

Bij overleven. Net als de rest van West-Europa.
Net als 99% van de Belgen, de Nederlanders, de Denen, de Noren, de rest van de Fransen.
Defaitisme als het land net militair verslagen is heeft geen betrekking op enkel Frankrijk.
De gemiddelde Fransman deed niets anders dan de gemiddelde Nederlander, zijn verlies nemen en over op de orde van de dag om voor zijn gezin te kunnen zorgen.

[..]

Subjectief bronnenonderzoek.
We gaan even verder kijken:

The Legion of French Volunteers Against Bolshevism (French: Légion des Volontaires Français contre le Bolchévisme, or simply Légion des Volontaires Français, LVF) was a collaborationist French militia founded on July 8, 1941. It gathered various collaborationist parties, including Marcel Bucard's Mouvement Franciste, Marcel Déat's National Popular Rally, Jacques Doriot's French Popular Party, Eugène Deloncle's Social Revolutionary Movement, Pierre Clémenti's National Collectivist French Party and Pierre Costantini's French League. It had no formal link with the Vichy regime, even though it was recognized as an "association of public usefulness" by Pierre Laval's government in February 1943.[1] Philippe Pétain, head of state of Vichy France, personally disapproved of Frenchmen wearing German uniforms and never went beyond individual and informal words of support to some specific officers. [1]

Het was inderdaad een Wehrmacht-onderdeel, maar bestond voornamelijk uit krijgsgevangenen, dwangarbeiders die liever voor het legion kozen dan voor de fabrieken in Duitsland en Russen uit het Vreemdelingenlegioen die de Russische Revolutie waren ontvlucht.
Omdat dit regiment is opgericht als "Légion des volontaires français contre le bolchevisme".
Want wat mensen vaak vergeten is dat de Nazi's ook werden onthaald door voornamelijk christelijke Europeanen als hét antwoord op het goddeloze communisme.
Daarnaast werd er niet alleen gewerfd binnen Vichy, maar is het een Franse eenheid met militairen uit heel Frankrijk.

[..]

Niet gedwongen? Er stond een compleet invasieleger klaar om het antwoord af te dwingen als er geweigerd werd. Wederom het compromis van een oorlogsmoe land, liever de havens afstaan dan de complete kolonie. Deze zwakte buitte het koninkrijk Thailand overigens uit om zelf ook hun grondgebied te vergroten ten koste van de kolonie.
Prima, als je je even objectief het europa van 1940 doorkijkt moet je echt wel het een en ander opvallen aan Frankrijk. Ik wil verder niet offtopic gaan, maar komop zeg :{ Maak maar een topic aan als je dit verder wil bespreken.
pi_120495906
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 01:52 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Prima, als je je even objectief het europa van 1940 doorkijkt moet je echt wel het een en ander opvallen aan Frankrijk. Ik wil verder niet offtopic gaan, maar komop zeg :{ Maak maar een topic aan als je dit verder wil bespreken.
Niet veel meer dan aan België of Nederland namelijk dat ze gewoon vrij zwak waren en zich snel gewonnen gaven. Net als veel landen in andere hoeken van Europa.
  woensdag 19 december 2012 @ 13:59:56 #158
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120506262
Voor destijds grootste Europes Democratie op het vasteland is dat niet apart?
Als er een land was dat praktisch de verantwoordelijkheid had op het Europese vasteland om de vrede te bewaken, dan was dat Frankrijk. Ze hadden de ruimte en diepte voor een lang gevecht, het terrein om met hun defensie daar het de Duitsers tot in de oneindigheid lastig kunnen maken, maar nee. Ze gaven over.

Zelfs onderdelen van het KNIL gingen een guerilla oorlog voeren in Nederlands-Indië na overgave. Het koningshuis en regering trok naar Groot-Britannie om de oorlog voort te kunnen zetten. Frankrijks macht bleef in het huis en trok vervolgens met die vijand een plan om zichzelf compleet te vernederen.

Dit is de stadshoudersbrief maal duizend.

Wat er gebeurde in Frankrijk is overduidelijk niet vergelijkbaar met andere landen.

[ Bericht 83% gewijzigd door Pumatje op 19-12-2012 14:06:29 ]
pi_120506692
Dat is jouw, volgens mij ietwat gekleurde, mening.
  woensdag 19 december 2012 @ 14:12:36 #160
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120506729
Dat zijn feiten. En Frankrijk zag zichzelf ook zo.
Als je niet op de hoogte bent van bepaalde zaken zijn het niet meteen meningen :')

[ Bericht 64% gewijzigd door Pumatje op 19-12-2012 14:22:15 ]
pi_120513243
quote:
National Geographic stelde hierin dat Vichy Frankrijk een unieke gebeurtenis is doordat ze veel rechten mochten behouden. Een eigen leger voor ordebewaking en beveiliging, een Marine, en een vrije zone waar Duitsland geen claim op zou leggen. Dit om troepen te kunnen sparen.

Ten eerste. Als je een standpunt wilt onderbouwen, moet je niet aankomen met een docu van Nat. Geographic.

Ten tweede: ja, de rol van Frankrijk in de oorlog is een heikel punt. Vooral ook voor de Fransen zelf. Dus het is niet echt heel nieuw waar je mee komt. Het is echter wel een ingewikkeld verhaal, met meerdere kanten. Dat is wel vaker zo bij geschiedenis.

Ten derde: als je echt wilt begrijpen hoe dit zo heeft kunnen gebeuren, dan is het niet zo gek om ook iets verder terug te gaan in de tijd. Frans-Duitse oorlog, Eerste Wereldoorlog, alle politieke ontwikkelingen in Frankrijk zelf vanaf het midden van de negentiende eeuw.

Je zult ook de personen die erbij betrokken waren wat nader moeten bestuderen, om er achter te komen wat hun beweegredenen waren.

En ja, dan kun je best uiteindelijk een oordeel of mening hebben. Maar schrijf dan ook meteen even een goed boek erover met duidelijk bronvermelding. Dit topic is niet echt bedoeld voor zo'n relaas.

Overigens is er wat Nederland betreft ook kritiek geweest op de 'laffe' houding van regering en koningshuis, die direct hun biezen pakten, Is ook een aardige discussie over gevoerd inmiddels.
  woensdag 19 december 2012 @ 17:21:07 #162
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120514463
Ik zou niet weten wat er mis is met National geographic.

daarnaast wilde ik alleen verwijzen naar de documentaire van NG aangezien het daar hapklaar wordt uitgelegd en ik niet in mijn boekenkast 4 jaar lang op zoek zou zijn naar dat ene hoofdstuk van dat bepaalde boek in mijn boekenkast.

De adviseurs van NG spreken voor zich, dus prima als je het niets vind. Maar ze weten best wel waarover ze praten daar.
  donderdag 20 december 2012 @ 12:46:55 #163
168777 Rave_NL
pi_120547822
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 13:59 schreef Pumatje het volgende:
Voor destijds grootste Europes Democratie op het vasteland is dat niet apart?
Als er een land was dat praktisch de verantwoordelijkheid had op het Europese vasteland om de vrede te bewaken, dan was dat Frankrijk. Ze hadden de ruimte en diepte voor een lang gevecht, het terrein om met hun defensie daar het de Duitsers tot in de oneindigheid lastig kunnen maken, maar nee. Ze gaven over.
Was de gedachte na de eerste wereldoorlog niet "dit nooit weer"?

De balans was opgemaakt, iedereen likte zijn wonden en de grenzen die toen waren opgetrokken in Europa zouden de definitieve grenzen blijven. Men ging over op het bouwen en uitbreiden van gigantische verdedigingswerken (Maginotlinie, fort Eben-Emael) om deze grenzen te consolideren, of lieten hun verdediging versloffen (Grebbelinie) omdat de laatste Europese grondoorlog geweest was.

De Maginotlinie was formidabel te noemen, maar de Duitsers hebben hem gewoon compleet links laten liggen doordat ze door de Belgie trokken. Vervolgens lieten ze hun Blitzkreig optima forma zien door binnen twee weken een gigantische wig te zetten tussen de Fransen aan de ene kant, en de Engelsen en Belgen aan de andere kant. En nog geen week later waren deze Engelsen compleet geïsoleerd in Duinkerke, terwijl koning Leopold de capitulatie officieel maakte.

Na Fall Gelb lag de weg naar Parijs vrijwel open, en op 9 juni trad Fall Rot in werking, waarna de troepen die nog op en rond de Maginotlinie waren compleet afgesloten waren.
De Franse doctrine van "Bataille Conduite", aangestuurd gevecht, betekende dat alles van hogerhand geregeld moest worden, en eigen initiatief zo goed als uitgesloten was omdat het geen onderdeel uit kon maken van het "grote plan". In tegenstelling tot de Duitse Auftragstaktik, waarin een doel wordt vastgesteld en vervolgens de commandanten vrij worden gelaten in hun manier om het te bereiken.
Nu het Franse leger op het punt stond om om te vallen en centraal bestuur onmogelijk was werd pas de zwakte van de Franse doctrine zichtbaar.
De Duitsers hadden echter 1 duidelijk doel, Parijs, en dat werd op 14 juni vrijwel onverdedigd bereikt.

En juist die doctrine, pas op de plaats maken tot je je orders krijgt, is funest voor een guerrillamentaliteit. Plus het feit dat de beste Franse troepen gesneuveld dan wel gevangen werden genomen in Belgie tijdens Gelb, dan wel compleet geïsoleerd in de Maginotlinie zaten te wachten op orders die nooit meer zouden komen.

quote:
Zelfs onderdelen van het KNIL gingen een guerilla oorlog voeren in Nederlands-Indië na overgave.
Militaire overgave. Generaal Ter Poorten accepteerde de overgave van bestuur van Nederlands-Indië, maar de regering in Londen bleef nog steeds in oorlog. Terwijl de regering in Parijs een wapenstilstand sloot en vervolgens overgave.

quote:
Het koningshuis en regering trok naar Groot-Britannie om de oorlog voort te kunnen zetten. Frankrijks macht bleef in het huis en trok vervolgens met die vijand een plan om zichzelf compleet te vernederen.
Compleet te vernederen? Wederom blijk van jouw objectieve mening...

Als ik dan toch advocaat van de duivel speel durf ik te stellen dat Petain meer verantwoordelijkheid nam voor zijn onderdanen dan Wilhelmina had gedaan door de oorlog te beeindigen dan door de oorlog voort te zetten als regering in ballingschap.
Ik ben bang dat je de rol van Nederland in de Tweede Wereldoorlog ernstig overschat.

quote:
Dit is de stadshoudersbrief maal duizend.
Dus dit is 1 miljoen euro maal duizend waard als je kunt aantonen dat het ooit bestaan heeft?

quote:
Wat er gebeurde in Frankrijk is overduidelijk niet vergelijkbaar met andere landen.
Klopt. In Vichy-Frankrijk zuchtte de gemiddelde burger niet onder het juk van bezetting. Alleen onder verschrikkelijke voorwaardes.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 17:21 schreef Pumatje het volgende:
Ik zou niet weten wat er mis is met National geographic.

daarnaast wilde ik alleen verwijzen naar de documentaire van NG aangezien het daar hapklaar wordt uitgelegd en ik niet in mijn boekenkast 4 jaar lang op zoek zou zijn naar dat ene hoofdstuk van dat bepaalde boek in mijn boekenkast.

De adviseurs van NG spreken voor zich, dus prima als je het niets vind. Maar ze weten best wel waarover ze praten daar.
Nee, je verwijst niet naar de docu. Je presenteert iets wat je daar hebt gezien als absolute waarheid.
Kijk naar dat stukje over de havens in Indochina.

Apocalypse is inderdaad een prima documentaire, maar vergeet niet dat ze de complete tweede wereldoorlog in 5 uur en 20 minuten willen proppen.
En dan is het onvermijdelijk dat je hoofdzaken van bijzaken scheid, met als gevolg dat je omwille van tijd en volgbaarheid de bijzaken iets simplistischer presenteert dan daadwerkelijk het geval was.

Ja, ze hebben de havens overgedragen, maar ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat niet geheel vrijwillig was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')